SETELAH NAJIB DIHUKUM, LGE DIDAKWA DAN PARTI TUN M BARU DITUBUH, INILAH MASA TERBAIK MUHYIDDIN BUBAR PARLIMEN

Pada jam 4 petang hari ini, Tun Mahathir Mohamad akan mengadakan sidang media mengumumkan parti baru yang bakal menjadi wadah baru perjuangannya.

Beliau difahamkan telah mengambil alih sebuah parti yang telah didaftarkan dan akan menukarnya kepada nama Parti Bersatu Rakyat Malaysia.

Keputusan Tun Mahathir menubuhkan parti baru bersama bekas pemimpin-pemimpin Bersatu yang dipecat adalah berikutan keputusan Mahkamah Tinggi pagi tadi yang membenarkan permohonan Muhyiddin Yassin untuk membatalkan saman bekas Pengerusi Bersatu itu yang mempertikaikan kesahihan pemecatannya.

Dengan keputusan mahkamah itu, bererti peluang untuk Tun Mahathir kembali ke dalam Bersatu sudah tertutup dan menubuhkan parti baru adalah satu-satunya peluang yang ada untuknya meneruskan perjuangan.

Pagi tadi juga, Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng telah didakwa di Mahkamah Sesyen KL berhubung pertuduhan meminta suapan dalam projek Terowong Dasar Laut di Pulau Pinang.

Pada Isnin dan Selasa depan, Lim akan didakwa lagi di Mahkamah Pulau Pinang.

Pada 28 Julai lalu, bekas Perdana Menteri, Najib Razak telah dihukum bersalah oleh Mahkamah Tinggi KL atas kesalahan pecah amanah, rasuah dan penggubahan wang haram terkait dana SRC International, sebuah anak syarikat 1MDB yang kini sudah dipindahmilik kepada Kementerian Kewangan.

Beliau dihukum 72 tahun penjara dan denda RM210 juta, tetapi oleh kerana hukuman penjara dijalankan serentak, hukumannya hanya menjadi 12 tahun penjara saja.

Walaupun Najib telah merayu terhadap hukuman yang diterimanya, beliau tidak boleh bertanding dalam PRU akan datang sehingga ada keputusan lain daripada Mahkamah Rayuan berhubung sabitannya.

Dengan ketiga-tiga perkara di atas, sekarang adalah peluang terbaik untuk Muhyiddin membubarkan Parlimen bagi diadakan pilihanraya mengejut untuk beliau memperolehi mandat baru sebagai Perdana Menteri.

Muhyiddin wajar membubarkan Parlimen dengan segera sebelum parti Tun Mahathir dapat dilebarkan sayapnya dan berjaya menarik ahli-ahli Bersatu menyertai parti itu.

Sekarang ini pun sudah ramai ahli-ahli Bersatu yang secara terbuka melalui media sosial mengumumkan mereka keluar parti itu untuk menyertai perjuangan Tun Mahathir.

Lagi lama masa dibiarkan berlalu, ia adalah suatu kelebihan untuk Tun Mahathir mengukuhkan parti barunya dan mungkin akhirnya Bersatu akan kurus kering dengan hanya beberapa ribu ahli saja lagi yang tinggal.

Selain itu, dengan membiarkan masa berlaku juga, ia turut membolehkan Tun Mahathir bersama parti barunya bergabung semula dengan PH dan ini tentunya merupakan ancaman kepada Muhyiddin dalam pilihanraya nanti.

Melalui pertuduhan yang belum dibicarakan terhadap Guan Eng pula, Muhyiddin kini boleh menjadikan isu tersebut sebagai modal kempen untuk menarik lagi sokongan rakyat terhadapnya, terutamanya dalam kelompok pengundi Melayu.

Bersama UMNO dan Pas, beliau tidak mustahil mampu mewujudkan gelombang baru orang Melayu untuk menyokongnya, meskipun pertuduhan terhadap Guan Eng ini akan lebih menjauhkan sokongan pengundi bukan Melayu terhadap kerajaan.

Tetapi, bukankah Muhyiddin sendiri lebih berbangga dengan kedudukannya sebagai Melayu berbanding rakyat Malaysia?

Hukuman bersalah yang telah dijatuhkan mahkamah terhadap Najib adalah juga suatu kelebihan kepada Muhyiddin dari segi politik.

Ini bukan saja bererti Najib tidak boleh bertanding jika PRU diadakan sebelum rayuannya didengar di Mahkamah Rayuan, malah merupakan peluang sangat terbuka untuk Muhyiddin menonjolkan dirinya agar diterima sebagai satu-satunya calon Perdana Menteri untuk Muafakat Nasional dan Perikatan Nasional.

Dalam waktu yang sama, hukuman yang diterima Najib itu juga merupakan tekanan kepada Presiden UMNO, Zahid Hamidi yang sedang berdepan kes perbicaraan di mahkamah dengan meletakkan dirinya dalam keadaan tiada pilihan selain menyokong Muhyiddin.

Dalam keadaan kesnya sedang dibicarakan, tentulah mustahil Zahid Hamidi berani menonjolkan dirinya sebagai calon Perdana Menteri.

Muhyiddin pula, selagi Zahid Hamidi menjadi Presiden UMNO dan sedang berdepan perbicaraan mahkamah inilah satu-satunya kelebihqn untuknya dapat bertegas agar parti itu memilih dan menyokongnya lagi sebagai Perdana Menteri.

Jika selepas pemilihan UMNO tahun depan dan orang lagi menjadi Presiden UMNO, kuasa Muhyiddin untuk bertegas dan menekan UMNO sudah tiada lagi.

Makanya, tiada lain selain sekarang merupakan masa terbaik untuk Muhyiddin membubarkan Parlimen agar semua pihak dalam MN dan PN terus menyokongnya sebagai Perdana Menteri untuk berdepan dengan PH dalam pilihanraya mengejut yang akan diadakan. (Shahbudindotcom 07/08/2020)

0 0 votes
Article Rating
Kongsikan artikel ini
Updated: 7 August 2020 — 2:18 pm
Subscribe
Notify of
guest

26 Comments
Newest
Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
7 August 2020 9:45 pm

PARTI KEADILAN PATUT REPORT KLUSTER BANI YAKJUJ MAKJUJ…..KALAU REPORT KLUSTER JIBENG JEER DAH JADI PARTI KEZALIMAN……..CAI SETUJU KAN….

PH bising buat report polis pasal Najib, tapi membisu tuli pasal Guan Eng…….

Telah menjadi kebiasaan asal bukan Najib semua boleh betul. Penyokong Guan Eng ni kita nak panggil Kluster apa pulak? 😁😁

Tak ada kena mana-mana pemimpin PH nak buat report polis, papar besar-besar dalam Malaysiakini ke Dalam akhbar MALAYSIADALINE ke?

MR : Sikap hipokrit ni buat rakyat muak dengan PH

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
7 August 2020 9:44 pm

PARTI KEADILAN PATUT REPORT KLUSTER BANI YAKJUJ MAKJUJ…..KALAU REPORT KLUSTER JIBENG JEER DAH JADI KEZALIMAN……..

PH bising buat report polis pasal Najib, tapi membisu tuli pasal Guan Eng…….

Telah menjadi kebiasaan asal bukan Najib semua boleh betul. Penyokong Guan Eng ni kita nak panggil Kluster apa pulak? 😁😁

Tak ada kena mana-mana pemimpin PH nak buat report polis, papar besar-besar dalam Malaysiakini ke Dalam akhbar MALAYSIADALINE ke?

MR : Sikap hipokrit ni buat rakyat muak dengan PH

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
7 August 2020 9:02 pm

SELAGI KATAK2 JADI MP BUBAR DUN ATAU PARLIAMEN PUN TAK GUNA….LAST SEKALI KATAK LOMPAT ATAS JADI PM……. BARU SEMINGGU PH PUJI PN SEBAB HUKUM JIBENG BERSALAH TIBA2 PH KUTUK PULAK SEBAB PEMIMPIN MEREKA YANG KENA….KALAU MELAYU PH TAK KENAL LAGI PERANGAI PHD4PIG LEBIH BAIK BERSIAP GO TO HELL…… Penang Tolak Tambak: Perjuangan belum selesai?……..BANI YAKJUJ MAKJUJ DAPAT SATU NEGERI TERUK DIKERJAKAN…. APALAGI SATU NEGARA….22 BULAN 70% ASET UMAT ISLAM DIBAKAR HANGUS….. TARGET MEREKA NAK JADIKAN SINGAPORK II…… KESETANAN itu hanya mampu dilihat dengan perincian yang teliti. Pernyataan ini disebut oleh ahli Falsafah dan Penyair Jerman, Friedrich Wilhelm Nietzsche. Penyataan ini… Read more »

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
7 August 2020 8:47 pm

SELAGI KATAK2 JADI MP BUBAR DUN ATAU PARLIAMEN PUN TAK GUNA….LAST SEKALI KATAK LOMPAT ATAS JADI PM……. BARU SEMINGGU PH PUJI PN SEBAB HUKUM JIBENG BERSALAH TIBA2 PH KUTUK PULAK SEBAB PEMIMPIN MEREKA YANG KENA….KALAU MELAYU PH TAK KENAL LAGI PERANGAI PHD4PIG LEBIH BAIK BERSIAP GO TO HELL…… Penang Tolak Tambak: Perjuangan belum selesai?……..BANI YAKJUJ MAKJUJ DAPAT SATU NEGERI TERUK DIKEKALKAN…. APALAGI SATU NEGARA….22 BULAN 70% ASET UMAT ISLAM DIBAKAR HANGUS….. KESETANAN itu hanya mampu dilihat dengan perincian yang teliti. Pernyataan ini disebut oleh ahli Falsafah dan Penyair Jerman, Friedrich Wilhelm Nietzsche. Penyataan ini dalam Bahasa asalnya adalah ‘Der Teufel… Read more »

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
7 August 2020 6:35 pm

SELAGI KATAK2 JADI MP BUBAR DUN ATAU PARLIAMEN PUN TAK GUNA….LAST SEKALI KATAK LOMPAT ATAS JADI PM……. BARU SEMINGGU PH PUJI PN SEBAB HUKUM JIBENG BERSALAH TIBA2 PH KUTUK PULAK SEBAB PEMIMPIN MEREKA YANG KENA….KALAU MELAYU PH TAK KENAL LAGI PERANGAI PHD4PIG LEBIH BAIK BERSIAP GO TO HELL…… Penang Tolak Tambak: Perjuangan belum selesai?…….. KESETANAN itu hanya mampu dilihat dengan perincian yang teliti. Pernyataan ini disebut oleh ahli Falsafah dan Penyair Jerman, Friedrich Wilhelm Nietzsche. Penyataan ini dalam Bahasa asalnya adalah ‘Der Teufel stecktim Detail’. Difahami secara tersohor dalam Bahasa Inggeris sebagai ‘The Devil is in the detail’. Bercakap mengenai… Read more »

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
7 August 2020 6:07 pm

BARU SEMINGGU PH PUJI PN SEBAB HUKUM JIBENG BERSALAH TIBA2 PH KUTUK PULAK SEBAB PEMIMPIN MEREKA YANG KENA….KALAU MELAYU PH TAK KENAL LAGI PERANGAI PHD4PIG LEBIH BAIK BERSIAP GO TO HELL…… Penang Tolak Tambak: Perjuangan belum selesai?…….. KESETANAN itu hanya mampu dilihat dengan perincian yang teliti. Pernyataan ini disebut oleh ahli Falsafah dan Penyair Jerman, Friedrich Wilhelm Nietzsche. Penyataan ini dalam Bahasa asalnya adalah ‘Der Teufel stecktim Detail’. Difahami secara tersohor dalam Bahasa Inggeris sebagai ‘The Devil is in the detail’. Bercakap mengenai Penang South Reclaimation (PSR), ianya juga mempunyai ciri-ciri kesetanan yang hanya mampu difahami oleh orang mengikuti isu… Read more »

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
7 August 2020 5:40 pm

MANA PARTI KEADILAN KUTUK LAH WEII GONE END TUUU….KALAU JIBENG SAJA YANG KENA ITU NAMA NYERRR PARTI KEZALIMAN…. . PH KERAJAAN KATAK…..PN PUN KERAJAAN KATAK…. RAKYAT MESTI PASTIKAN PRU15 TIADA LAGI KERAJAAN KATAK….. YANG GAGAL HALANG KLUSTER TABLIGH ADALAH PH…..YANG MULAKAN KUDETA PH SABAH…..YANG TUBUH KERAJAAN TEBUK ATAP ADALAH PH SABAH…..YANG BUBAR DUN PUN PH….. YANG PANDAI BUAT KACAU TETAP PHD4PIG…… Guan Eng tiba di mahkamah, berdepan tuduhan rasuah…… Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng tiba di Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur bagi berdepan pertuduhan berkaitan projek terowong bawah laut bernilai RM6.3 bilion di Pulau Pinang. Mengenakan sut hitam dan berpelitup… Read more »

najib bini rosmah
najib bini rosmah
7 August 2020 4:54 pm

22Feb Langkah Syaiton
24Feb Madey si Kitol jalan
27Feb Mat Sembab benar Tabligh Covid
1Mac Mat Sembab PM Pintu Belakang
6Aug Mat Gay hisap vape di Parlimen
13Jul – 20Aug Mat Sembab curi duit GLC sebulan makan free sehari RM6000?

125 mati Covid19 akibat MP pecah pintu belakang. Takziah.

zunnun
zunnun
7 August 2020 4:56 pm

🤣

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
7 August 2020 4:47 pm

PH KERAJAAN KATAK…..PN PUN KERAJAAN KATAK…. RAKYAT MESTI PASTIKAN PRU15 TIADA LAGI KERAJAAN KATAK….. YANG GAGAL HALANG KLUSTER TABLIGH ADALAH PH…..YANG MULAKAN KUDETA PH SABAH…..YANG TUBUH KERAJAAN TEBUK ATAP ADALAH PH SABAH…..YANG BUBAR DUN PUN PH….. YANG PANDAI BUAT KACAU TETAP PHD4PIG…… Guan Eng tiba di mahkamah, berdepan tuduhan rasuah…… Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng tiba di Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur bagi berdepan pertuduhan berkaitan projek terowong bawah laut bernilai RM6.3 bilion di Pulau Pinang. Mengenakan sut hitam dan berpelitup muka, bekas ketua menteri Pulau Pinang itu tiba pada pukul 9.07 pagi dari Putrajaya, di mana dia ditahan di… Read more »

Toyyib toyyub
Toyyib toyyub
7 August 2020 4:46 pm

LGE didakwa kerana hanya tersenyum apabila sorang usahawan melayu offer nak bagi rasuah 10% kpd beliau… Rakyat ingatkan ada duit ratus juta2 masuk akaun beliau ke cam kes najib dan jahid… Kerana tersenyum kena dakwa dah huhuuu….

zunnun
zunnun
7 August 2020 4:57 pm
Reply to  Toyyib toyyub

😂🤣

najib bini rosmah
najib bini rosmah
7 August 2020 4:45 pm

Sebelum bubar Parlimen… harap Mat Sembab sebagai bapa yang prihatin. Buat urine test untuk anak-anak babinya yang makan udang galah free curi duit GLC sebulan dan hisap vape. Stim semacam Mat Gay menghisap. Kahkahkah!

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
7 August 2020 4:44 pm

YANG GAGAL HALANG KLUSTER TABLIGH ADALAH PH…..YANG MULAKAN KUDETA PH SABAH…..YANG TUBUH KERAJAAN TEBUK ATAP ADALAH PH SABAH…..YANG BUBAR DUN PUN PH….. YANG PANDAI BUAT KACAU TETAP PHD4PIG…… Guan Eng tiba di mahkamah, berdepan tuduhan rasuah…… Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng tiba di Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur bagi berdepan pertuduhan berkaitan projek terowong bawah laut bernilai RM6.3 bilion di Pulau Pinang. Mengenakan sut hitam dan berpelitup muka, bekas ketua menteri Pulau Pinang itu tiba pada pukul 9.07 pagi dari Putrajaya, di mana dia ditahan di lokap Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) sejak semalam. Lim ditahan selepas soal siasat lebih… Read more »

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
7 August 2020 4:41 pm

YANG PANDAI BUAT KACAU TETAP PHD4PIG…… Guan Eng tiba di mahkamah, berdepan tuduhan rasuah…… Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng tiba di Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur bagi berdepan pertuduhan berkaitan projek terowong bawah laut bernilai RM6.3 bilion di Pulau Pinang. Mengenakan sut hitam dan berpelitup muka, bekas ketua menteri Pulau Pinang itu tiba pada pukul 9.07 pagi dari Putrajaya, di mana dia ditahan di lokap Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) sejak semalam. Lim ditahan selepas soal siasat lebih sejam di ibu pejabat SPRM semalam. Sejumlah seratus penyokong hadir untuk memberi sokongan termasuk bapanya yang juga pemimpin veteran DAP, Lim Kit… Read more »

najib bini rosmah
najib bini rosmah
7 August 2020 4:29 pm

Mat Sembab akan ditikam dan dimakan kawan dan lawan jika bubar Parlimen. Nasib kaulah babi makan udang galah free. Memang patut mampus kena sembelih bersama Madey si Kitol dan Azmin Semburit. Kahkahkah!

zunnun
zunnun
7 August 2020 3:38 pm

coincidence scandal? ada kah pN RWA – Ready, Willing & Able dgn keadaan Bersatu cuba melemahkan pH, warisan & mua”FUCK’at sedangkan Moo dan Bersatu nya yg kelihatan serba lemah, tidak bersedia, tidak ada kekuatan utk membubarkan parlimen? scandal itu pengertian, yg mana yg tersirat tidak dapat di suratkan oleh manusia dgn kemanusian mereka… maka akan berlaku scandal2 berterusan yg di lakukan oleh pN utk perkuatkan kedudukan mereka agar dapat membubarkan perlimen dan meraih kemenangan yg di jangka…. tapi tidak kah mereka tahu, scandal2 yg mereka terbitkan akan memakan diri2 mereka akhir nya, satu ‘entrapment’ yg mereka sendiri reka malaun2 melayu2… Read more »

Anonymous
Anonymous
7 August 2020 4:10 pm
Reply to  zunnun

What talking one, you?

What coincidence scandal? Where got coincidence scandal?

Tanpa Nama
Tanpa Nama
7 August 2020 3:34 pm

(1) Guan Eng hari ini didakwa di Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur atas tuduhan meminta suapan 10 peratus daripada jumlah keuntungan dalam projek terowong dasar laut di Pulau Pinang bernilai RM6.3 bilion. Malaysiakini

(2) Pertuduhan terhadap Guan Eng ini akan lebih menjauhkan sokongan pengundi bukan Melayu terhadap kerajaan. Tuan Budin

TUDUHAN MEMINTA SUAPAN? Lu fikirlah sendiri

zunnun
zunnun
7 August 2020 3:44 pm
Reply to  Tanpa Nama

fatal dan flaw pertuduhan ini, tiada jumlah angka suapan di nytakan, hnaya satu ‘soliciting’ – ‘meminta’

‘your word against mine’

satu scandal yg byak ‘coincidence’ yg perlu di buktikan oleh pendakwa…

semakin ke depan
semakin ke depan
7 August 2020 3:07 pm

tubuh je parti baru…parti atok negara eh tp keliru pulah dgn amanah nt sama je PAN hahaha

Anonymous
Anonymous
7 August 2020 3:30 pm

Ggapo mu ghoyyak nih>

Anonymous
Anonymous
7 August 2020 2:55 pm

Belum sampai separuh penggal pun nak PRU lagi? Pru14 telah diadakan pada 9 Mei 2018.

Nak buang duit dan tenaga PRU ke? Tak bertanggung jawab jika buat begitu.

Berapa janggal nya keadaan sekarang, biarkan keadaan itu begitu sehingga hampir tamat tempoh berlakunya pemerintahan sejak PRU yang lalu.

Jangan jadikan negara ini sebagai negara Banana Republic.

Tanpa Nama
Tanpa Nama
7 August 2020 3:47 pm
Reply to  Anonymous

PRU15 atau PRU semula jelas hanya untuk kepentingan pemimpin politik tertentu, bukannya demi negara dan rakyat?

Rakyat akan dikempen keluarlah mengundi demi menunaikan tanggungjawab kepada negara. Oleh itu sekiranya pusat mengundi kamu di Perlis dan kamu berada di JB baleklah, ambil cuti berkorbanlah wang ringgit dan masa demi negara tercinta.

Aman bin Afdal
Aman bin Afdal
7 August 2020 2:24 pm

Lepas ni kerja Budin makin bertambah. Terpaksa teruskan serangan ke atas Moohiddin dan pada waktu yang sama kena attack Atok juga yang tentu masih mahu jadi PM jika menang kelak.

Hmmmm…….nak masuk parti mana ni……dengar kata Azmin semburit pun nak buka parti baru juga……lelong lelong! Siapa perlukan sokongan….! Heh he he

Tanpa Nama
Tanpa Nama
7 August 2020 3:53 pm
Reply to  Aman bin Afdal

Beberapa parti politik yang hidup segan mati tak mahu boleh buat tender atau tawaran lelong murah. Wang jualan boleh dibahagi sama rata kepada ahli yang masih berdaftar.