PESANAN UNTUK MUHYIDDIN – JANGAN BAWA BERSATU SERTAI MN, TAPI….

Walaupun mungkin betul Muafakat Nasional yang mempelawa Bersatu untuk menyertai gabungan tersebut, tetapi Muhyiddin Yassin tidak harus tergesa-gesa menerimanya.

Ini kerana MN adalah gabungan yang mana UMNO adalah “abang besarnya” dan jika Bersatu menjadi anggota barunya, bermakna parti itu akan berada di bawah telunjuk UMMO.

Dengan kedudukan Muhyiddin Yassin sebagai Perdana Menteri, keadaan tersebut hanya akan merendahkan tarafnya.

Bayangkan, dalam kerajaan beliau adalah Perdana Menteri dan mempengerusikan mesyuarat, tetapi di dalam MN terpaksa duduk di sebelah Presiden UMNO yang jadi pengerusinya.

Bersatu hanya relevan untuk berada dalam MN sekiranya gabungan itu, khususnya UMNO, sedia menjadikan Muhyiddin sebagai Pengerusi atau mengepalai gabungan tersebut.

Dalam kedaaan tersebut, barulah kedudukan Muhyiddin sebagai Perdana Menteri tampak dihormati, selain memberi lebih kuasa kepadanya dalam soal pembahagian kerusi antara ketiga-ketiga parti yang bersaing untuk berebut kawasan Melayu yang sama.

Tetapi, sediakah UMNO memberi laluan?

Begitu pun, yang lebih afdal dan cantik ialah, sesuai dengan kedudukan Perikatan Nasional atau PN sebagai kerajaan dan Muhyiddin sendiri diterima sebagai Perdana Menteri oleh semua parti dalam gabungan yang belum didaftar itu, beliau harus menjadikan ianya sebagai gabungan baru yang sah seperti BN atau PH.

Sekali lagi, dengan kedudukannya sebagai Perdana Menteri, Muhyiddin mesti bertegas dengan semua parti yang berada dalam kerajaan sekarang agar setuju atau wajib menyertai PN untuk bersama-sama mempertahankan kerajaan serta menghadapi PRU15 akan datang.

PN yang menjadi kerajaan sekarang tidak harus hanya menjadi gabungan yang sementara dan ada pula parti tertentu, seperti UMNO misalnya, berpendirian enggan menyertainya.

Jika tidak mahu menyertai PN, kenapa masih terhegeh-hegeh duduk dalam kerajaan PN?

Dengan menjadikan PN sebagai gabungan rasmi dan Muhyiddin selaku Perdana Menteri secara automatiknya mengetuainya, maka barulah, bukan saja kedudukan Muhyiddin dapat diiktiraf secara menyeluruh dalam mengetuai kerajaan dan gabungan politik secara serentak, malah mampu memberi lebih keyakinan lagi kepada rakyat untuk memberi sokongan.

Lagi pula, jika semua parti yang berada dalam kerajaan PN dapat menerima Muhyiddin sebagai Perdana Menteri, tidak masuk akal kiranya masih ada parti yang enggan menerimanya sebagai ketua untuk menghadapi PRU15 akan datang.

Ditambah dengan kedudukan Presiden UMNO, Zahid Hamidi yang berdepan hampir 100 kes mahkamah, Muhyiddin adalah calon paling layak untuk berdepan dengan PH dalam sebuah pertempuran.

Untuk menjadikan itu sebagai kenyataan, tentulah lebih mudah dengan menjadikan PN sebagai gabungan politik yang sah, bukan dengan mengajak Bersatu, parti yang diterajui Perdana Menteri menyertai MN.

Lagi pula, berbanding MN yang dianggotai UMNO dan Pas, PN yang disertai pelbagai parti, termasuk dari Sabah dan Sarawak, jauh sesuai untuk berdepan PH dalam PRU15 nanti.

Yang perlu hanyalah Muhyiddin mesti ada ketegasan dalam menjadikan PN sebagai gabungan politik baru yang sah untuk mentadbir negara, bukan saja sekarang tetapi juga untuk masa mendatang.

Kalau sebelum ini Perikatan berjaya ditukar kepada BN, tiada ada sebab PN tidak boleh direalisasikan sebagai gabungan politik yang baru untuk mentadbir negara ini.

Tambahan lagi, berbanding dengan MN yang meletakkan kedudukan Kumpulan Hamzah Zainuddin dan Azmin Ali dalam keadaan tidak menentu, sebaliknya menjadikan PN sebagai gabungan sah yang diketuai Muhyiddin, beliau dengan sendirinya berupaya memastikan kedua-dua kumpulan penyokong kuatnya itu dapat dipertahankan tempat yang sesuai untuk terus bertanding lagi.

Bagaimana dengan Pas?

Oleh kerana Pas sedang syok dengan nikmat jawatan dalam kerajaan, parti itu pasti lebih memihak kepada Muhyiddin dan PN berbanding MN.

Yang perlu sekarang hanyalah lebih ketegasan daripada Muhyiddin dan sebagai Perdana Menteri, beliau tidak harus mengalah atau tunduk terhadap sebarang ugutan serta ancaman untuk menghancurkan PN, lebih-lebih lagi daripada mereka yang sedang berdepan banyak kes di mahkamah. (Shahbudindotcom 03/08/2020)

0 0 votes
Article Rating
Kongsikan artikel ini
Updated: 3 August 2020 — 12:43 pm
Subscribe
Notify of
guest

59 Comments
Newest
Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
8 August 2020 7:54 am

PARTI AGAMA SYIAH PENUNGGANG AGAMA BERTOKONG SUCI BABI GONE END….. KJ MACAM KURA2…..ADA MASALAH SIKIT MASUK KEPALA DALAM TEMPURUNG…… OTAI SAJA CARI PASAL….SUKA BUAT KECOH BUKAN NAK SELESAI MASALAH….. CADANGAN SUPAYA DITUKAR SEMUA MP YANG ADA DIA TAK SETUJU SEBAB NAK LANTIK PAK JUBO DAJJAL JADI PM…… DORAEMON DIJANGKA SELAMAT KAN NOBITA DARI DIHUKUM BERSALAH……. WOII PARTI KEADILAN…KUTUK LAH PAK JUBO TU….DIA DAH SAH BERSALAH DAN SELESAI PENJARA 10 TAHUN….JIBENG BELUM MUKTAMAD…. KORANG PARTI KEZALIMAN…… WOII PARTI KEADILAN KUTUK LAH SAMA BINI GONE END…..KORANG SEDAP KUTUK BINI JIBENG SETIAP HARI…..KORANG PARTI KEZALIMAN….. DR MADEYLIAR….DR STANDS FOR DORAEMON…..DIA ADA PERANGAI PELIK….APA… Read more »

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
3 August 2020 8:03 pm

SYIAH ADALAH AGAMA CIPTAAN YAHUDI ABDULLAH BIN SABA…. BERSELINDUNG DI SEBALIK KECINTAAN KEPADA AHLUL BAIT TAPI MENGKAFIR KAN SAHABAT2 NABI YANG LAIN…… FIRQAH2 LAIN SEMUA DAPAT DIHAPUSKAN HANYA SYIAH YANG TINGGAL KERANA TAQIYYAH MENYEMBUNYIKAN AKIDAH KARUT DAN SESAT…… SYIAH SEPANJANG SEJARAH MENIKAM DARI BELAKANG NABI DAN PARA SAHABAT …..BERAPA BANYAK SEJARAH DIHITAMKAN OLEH SYIAH…… Non Muslim Pun Marah Bila Mat Sabu Samakan Rasulullah SAW Dengan Pelarian…….. Ahli Parlimen Kota Raja dan juga Presiden PAN, menimbulkan kemarahan masyarakat Islam di Malaysia bila dalam satu perbahasan di Parlimen dalam menyokong usul titah SPB YDP Agong bila beliau menyamakan Rasulullah SAW dan para… Read more »

ANANYA BANNARAK
ANANYA BANNARAK
4 August 2020 2:31 pm

Bodoh jika nak bicara agama pergi ke masjid buat ceramah bukan disini, puak PAS memang hipokrit agama.

Zaibo
Zaibo
3 August 2020 7:33 pm

Budin. Budin.. pandai cakap aja,buatlah !!! Cakap memanglah senang Budin..

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
3 August 2020 7:29 pm

BABI JUNNUN WAKTU BEGINI LUMUR TAIK BABI SELURUH BADAN SEMBAH MATAHARI……. BABI JUNNUN SEDANG SIAP BUAT RITUAL DALAM JAMBAN TUUUU……. Pertumbuhan Ekonomi Sabah Lebih Baik di Era Barisan Nasional…… Dalam tempoh 8 tahun sebelum kerajaan Sabah bertukar tangan pada PRU14, kadar pertumbuhan ekonomi Sabah adalah lebih tinggi berbanding kadar pertumbuhan negara. Misalnya pada tahun 2017, kadar Sabah adalah 8.2% iaitu paling tinggi antara semua negeri dan lebih tinggi berbanding kadar 5.9% bagi seluruh Malaysia. Pada tahun 2016, Sabah mencatatkan pertumbuhan 4.7% berbanding kadar 4.2% untuk Malaysia. Secara am, ekonomi Sabah telah berkembang pada kadar lebih pesat berbanding purata untuk negeri-negeri… Read more »

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
3 August 2020 7:00 pm

FIRQAH2 LAIN SEMUA DAPAT DIHAPUSKAN HANYA SYIAH YANG TINGGAL KERANA TAQIYYAH MENYEMBUNYIKAN AKIDAH KARUT DAN SESAT…… SYIAH SEPANJANG SEJARAH MENIKAM DARI BELAKANG NABI DAN PARA SAHABAT …..BERAPA BANYAK SEJARAH DIHITAMKAN OLEH SYIAH…… Non Muslim Pun Marah Bila Mat Sabu Samakan Rasulullah SAW Dengan Pelarian…….. Ahli Parlimen Kota Raja dan juga Presiden PAN, menimbulkan kemarahan masyarakat Islam di Malaysia bila dalam satu perbahasan di Parlimen dalam menyokong usul titah SPB YDP Agong bila beliau menyamakan Rasulullah SAW dan para Sahabat dengan pelarian. Dalam ucapan beliau di parlimen Mat Sabu dengan tanpa rasa bersalah manyamakan penghijrahan Rasulullah SAW sama seperti pelarian yang… Read more »

Zaibo
Zaibo
3 August 2020 7:34 pm

Melalut lah engkau ni..

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
3 August 2020 6:46 pm

BABI JUNNUN SEDANG SIAP BUAT RITUAL DALAM JAMBAN TUUUU……. Pertumbuhan Ekonomi Sabah Lebih Baik di Era Barisan Nasional…… Dalam tempoh 8 tahun sebelum kerajaan Sabah bertukar tangan pada PRU14, kadar pertumbuhan ekonomi Sabah adalah lebih tinggi berbanding kadar pertumbuhan negara. Misalnya pada tahun 2017, kadar Sabah adalah 8.2% iaitu paling tinggi antara semua negeri dan lebih tinggi berbanding kadar 5.9% bagi seluruh Malaysia. Pada tahun 2016, Sabah mencatatkan pertumbuhan 4.7% berbanding kadar 4.2% untuk Malaysia. Secara am, ekonomi Sabah telah berkembang pada kadar lebih pesat berbanding purata untuk negeri-negeri lain sebelum parti Warisan mengambil alih. Namun pada tahun 2018, kadar… Read more »

zunnun
zunnun
3 August 2020 6:16 pm

tak kan Nabi kena tika dari belakang? cikai Nabi sedemikian rupa, kensbian itu serba berdufat ‘muqasyif’…🤗

yv kena tikam nelakang itu si muhammad dan geng2 nya…🤣

zunnun
zunnun
3 August 2020 6:29 pm
Reply to  zunnun

berdafat – bersifat

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
3 August 2020 6:12 pm

SYIAH SEPANJANG SEJARAH MENIKAM DARI BELAKANG NABI DAN PARA SAHABAT …..BERAPA BANYAK SEJARAH DIHITAMKAN OLEH SYIAH…… Non Muslim Pun Marah Bila Mat Sabu Samakan Rasulullah SAW Dengan Pelarian…….. Ahli Parlimen Kota Raja dan juga Presiden PAN, menimbulkan kemarahan masyarakat Islam di Malaysia bila dalam satu perbahasan di Parlimen dalam menyokong usul titah SPB YDP Agong bila beliau menyamakan Rasulullah SAW dan para Sahabat dengan pelarian. Dalam ucapan beliau di parlimen Mat Sabu dengan tanpa rasa bersalah manyamakan penghijrahan Rasulullah SAW sama seperti pelarian yang lari dari negara asal masing-masing. Ucapan yang berbentuk penghinaan kepada Rasulullah SAW dan para sahabat itu… Read more »

zunnun
zunnun
3 August 2020 6:35 pm

Nabi kena tikam belakang?

ini nabi taraf cikai….🤣

klu si muhammad yg kena tikam dari belakang ada benar nya….

tak kan kenabian muhammad kena tikam dari belakang nih?

siape yg ajar kao beb? hadi awang dgn azimat seketul daging babi nyo ko?

cuba kurang2 kan kesundalan yg ada…

hebat no…

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
3 August 2020 6:04 pm

WAHAI PN TAK PAYAH LEER KO SUSAHKAN LAGI RAKYAT DENGAN COVID….KO JAGA BETUL2 PENDATANG DAN PELANCUNG… …SYIK NAK BERLINDUNG BELAKANG COVID…. RAKYAT SUSAH EKONOMI TERUK…. BABI JUNNUN MENGAMUK DAH LAMA TAK DAPAT PELANGGAN….INI PUN SEKOR MASALAH DIA BLOGGER LAIN JADI MANGSA….. PEMULANGAN DENDA KEPADA RAKYAT KENALAH 10 KALI GANDA….APA LERR PN …..DIA YANG BUAT SALAH RAKYAT JADI MANGSA….. COVID-19: INILAH PUNCA HURU-HARA DI KEDAH….. Kluster Pui Sivagangga Seorang yang langgar arahan kuarantin di rumah setelah pulang dari luar negara pada 13 Julai. 230 orang perlu dikesan dan disaring. – 20 orang telah pasti positif dan dihantar ke hospital termasuk dua… Read more »

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
3 August 2020 5:50 pm

BABI JUNNUN MENGAMUK DAH LAMA TAK DAPAT PELANGGAN….INI PUN SEKOR MASALAH DIA BLOGGER LAIN JADI MANGSA….. PEMULANGAN DENDA KEPADA RAKYAT KENALAH 10 KALI GANDA….APA LERR PN …..DIA YANG BUAT SALAH RAKYAT JADI MANGSA….. COVID-19: INILAH PUNCA HURU-HARA DI KEDAH….. Kluster Pui Sivagangga Seorang yang langgar arahan kuarantin di rumah setelah pulang dari luar negara pada 13 Julai. 230 orang perlu dikesan dan disaring. – 20 orang telah pasti positif dan dihantar ke hospital termasuk dua murid sekolah rendah. – 13 individu masih tunggu keputusan. Lima sekolah di Kedah diarah tutup sebulan. Semua premis terlibat termasuk sekolah, tempat perniagaan dan rumah… Read more »

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
3 August 2020 5:33 pm

PEMULANGAN DENDA KEPADA RAKYAT KENALAH 10 KALI GANDA….APA LERR PN …..DIA YANG BUAT SALAH RAKYAT JADI MANGSA….. COVID-19: INILAH PUNCA HURU-HARA DI KEDAH….. Kluster Pui Sivagangga Seorang yang langgar arahan kuarantin di rumah setelah pulang dari luar negara pada 13 Julai. 230 orang perlu dikesan dan disaring. – 20 orang telah pasti positif dan dihantar ke hospital termasuk dua murid sekolah rendah. – 13 individu masih tunggu keputusan. Lima sekolah di Kedah diarah tutup sebulan. Semua premis terlibat termasuk sekolah, tempat perniagaan dan rumah perlu dijalankan proses aktiviti pembersihan dan nyahkuman. Aktiviti pengesanan aktif kontak rapat masih berjalan. Ini hanya… Read more »

zunnun
zunnun
3 August 2020 5:09 pm

badut2 palawak nsaruddin dud, pengat tik dgn pengat pisang, omNO harbi dAp tahalul, kemudian omNO thalul dap harbi…. badut2 pelawak kera mengambang dari bN ke pakatan rakyat ke mua”FUCK”at dan kini ke pN….istiqamoh kera mengambang hadi… badut2 pelawak nik amr, “bodoh? bodoh ! bodoh .” badut2 pelawak abodooh, agen CIA… badut2 pelawak zailah, pornpuan bawah umor do kawinin dgn duda2 tua seluruh negara… badut2 pelawak ibrahim, menyuluh covids dlm pembentung2 najis… badut2 pelawat khairuddin, sawit anugerah tuhan, tapi bini muda anugerah kereta Audi Q7 badut2 pelawak takiyudin, azahar harun pro lgbt dan octoberfest menganti melayu arif… badut2 pelawak idris, dAp… Read more »

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
3 August 2020 4:47 pm

SEBAIK SAHAJA PRU14 PH TAK TUNGGU LAMA UNTUK BUAT KUDETA DAN KERAJAAN TEBUK ATAP….2 HARI SAHAJA 6 MP UMNO TELAH DIBAYAR UNTUK JADI KADOK….. DR MADEYLIAR KATA NEGARA BERCELARU KERANA TERLALU BANYAK PARTI POLITIK….. NYANYUK DAH ATOK NI….DIALAH PUNCA BANYAK PARTI DALAM NEGARA…… RESULTS PRU14 BOLEH DIBUAT SANDARAN PRN SABAH…..29 KERUSI UMNO MENANG BOLEH UMNO KEKALKAN….BEGITU JUGA PARTI KADOK….6 KERUSI UMNO KATAK SERAH BALIK KEPADA UMNO….YANG SELEBIHNYA BOLEH BINCANG….. CINA BUDDHIST PERTAHAN KRISTIAN 9% BERBANDING ISLAM 70%……KAFIR TIDAK BERFIKIRAN WARAS……. DAP Christians support Jawi / pls start implementing nationwide In the latest development, PAS is appreciative that DAP (at the… Read more »

zunnun
zunnun
3 August 2020 4:46 pm

maka ape akan berlaku kpd melayu2 islam hadi akhir nya?

kesian, babi2 yg mengemis meneruskan mem”babi”buta mereka…

dgn nik amar, nasarudin daud, mokthar senik, hadi awang. idirs, ibrahim, abodooh, zailah…..sebagai penghibur badut lawak mereka dgn tema ‘islam’ ala arab yg serba dhaif dan sempit sj…🤣🤣

melayu2 islam hadi yg asyik puki memuki dan agama pagan mereka…

Anonymous
Anonymous
3 August 2020 5:09 pm
Reply to  zunnun

zunnun babi menonggeng di backlanes of Choww Kit Road, KL/

zunnun
zunnun
3 August 2020 4:40 pm

di mana ostard2 retard pAs dgn babi peliharaan mereka? tak lain di reservation yg negara namakan kelangtang dan terengganu…

walaupun negeri2 tersebut kaya dgn minyak dan mineral, ostrad2 retard akan sentiasa menyembah2 melayu2 di kuala lumpur utk menagih kehidupan mereka yg serba dhaif sbb pelabur2 menjauhi dgn fahsafah agama yg mereka anuti dari tuhan mereka…

falsafah yg tertera, segala kekayaan jika di lambung ke udara, yg jatuh semua milik mereka dan yg terapung2 di udara semua milik pelabur 🤣🤣

Anonymous
Anonymous
3 August 2020 4:45 pm
Reply to  zunnun

Makin teruk gila babi ostad belaan kapior DAP ni.

zunnun
zunnun
3 August 2020 4:31 pm

Moo meminta 45 kerusi melalui hajiji dan omNo pula akan bertanding semua kerusi dgn sekutu2 nya…

maka akan berlaku 3 pertempuran penjuru utk menguasai negeri2 terkaya dari segi GDP…

Moo kini terkial2 ‘race against time’ utk mengadakan ‘snap election’ menjelang 2Q ’21 selepAs pilihan negeri sarawak, dan sabit najib/zahid ke dlm penjara…

‘timing’ amat crucial jika Moo ingin melihat Bersatu menerajui kuasa seterus nya, dan mengantikan omNo

persoalan nya, di mana mahathir ketika itu….? 🤣🤣

kan Moo dan mahahir yg merancang kesemua permainan ini? 😂😂

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
3 August 2020 4:21 pm

DR MADEYLIAR KATA NEGARA BERCELARU KERANA TERLALU BANYAK PARTI POLITIK….. NYANYUK DAH ATOK NI….DIALAH PUNCA BANYAK PARTI DALAM NEGARA…… RESULTS PRU14 BOLEH DIBUAT SANDARAN PRN SABAH…..29 KERUSI UMNO MENANG BOLEH UMNO KEKALKAN….BEGITU JUGA PARTI KADOK….6 KERUSI UMNO KATAK SERAH BALIK KEPADA UMNO….YANG SELEBIHNYA BOLEH BINCANG….. CINA BUDDHIST PERTAHAN KRISTIAN 9% BERBANDING ISLAM 70%……KAFIR TIDAK BERFIKIRAN WARAS……. DAP Christians support Jawi / pls start implementing nationwide In the latest development, PAS is appreciative that DAP (at the party federal level) had quickly shut down Pahang DAP’s opposition to having mandatory Jawi signboard for shops in the state. PAS deputy president Tuan… Read more »

zunnun
zunnun
3 August 2020 4:20 pm

setelah gagal menguasai Sabah melalui musa aman, dan si anak afdal lagi bijak dari si anak aman, lalu membubarkan dewan negeri dgn restu juhar, maka Moo dan musa kini berdepan dgn warlord2 omNo di sabah yg di ketuai oleh bung… bung/zizie ada persamaan dgn najib/rosmah, mereka pasangan ‘ideal’ penjenamaan melayu corporate, melayu2 yg kuat menyamun sana sini, dgn air liuh saja boleh mendatangkan duit juta2… berbalik kpd kegagalan Moo + musa utk menerajui Sabah dan kini terpaksa menghadapi omNO zahid/najib selain warisan/upko/pH. perlu di ingatkan, anak si afdal di tikam dari belakang oleh mereka2 yg di lantik oleh nya seramai… Read more »

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
3 August 2020 4:15 pm

RESULTS PRU14 BOLEH DIBUAT SANDARAN PRN SABAH…..29 KERUSI UMNO MENANG BOLEH UMNO KEKALKAN….BEGITU JUGA PARTI KADOK….6 KERUSI UMNO KATAK SERAH BALIK KEPADA UMNO….YANG SELEBIHNYA BOLEH BINCANG….. CINA BUDDHIST PERTAHAN KRISTIAN 9% BERBANDING ISLAM 70%……KAFIR TIDAK BERFIKIRAN WARAS……. DAP Christians support Jawi / pls start implementing nationwide In the latest development, PAS is appreciative that DAP (at the party federal level) had quickly shut down Pahang DAP’s opposition to having mandatory Jawi signboard for shops in the state. PAS deputy president Tuan Ibrahim yesterday lauded the requirement by Pahang that signages and street signs all feature the Jawi script. The Islamist… Read more »

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
3 August 2020 4:11 pm

CINA BUDDHIST PERTAHAN KRISTIAN 9% BERBANDING ISLAM 70%……KAFIR TIDAK BERFIKIRAN WARAS……. DAP Christians support Jawi / pls start implementing nationwide In the latest development, PAS is appreciative that DAP (at the party federal level) had quickly shut down Pahang DAP’s opposition to having mandatory Jawi signboard for shops in the state. PAS deputy president Tuan Ibrahim yesterday lauded the requirement by Pahang that signages and street signs all feature the Jawi script. The Islamist party also called on the rest of the states in Malaysia to implement a similar policy. Their evangelical party counterpart will doubtless throw their support behind… Read more »

Wau Bule
Wau Bule
3 August 2020 3:57 pm

Umno has clearly snubbed Muhyiddin led PN Zahid frustrated by Najib’s Court conviction Now allegedly prefer to enhance Umno/PAS MN With Muhyiddin, Zahid sent veiled dissatisfaction To join Umno/PAS MN Azmin still deliberating Nur Jazlan first to comment merely belittling Meeting TDM in the mosque, premeditated or coincidence Joining Muhyiddin’s Bersatu or make a very big U-Turn Hadi as usual oblivious to the surrounding For as long as rewards and loots keep outpouring Rhetoric and polemic would be kickstarting On race and religion, they are good at championing Next, come Muhyiddin, all eyes on him How would he and his… Read more »

najib bini rosmah
najib bini rosmah
3 August 2020 3:57 pm

Parti yang gerenti kalah sudah muktamad senarai calon. Bila geng Semburit sudi menjadi biawak dukungan, cah keting makin ligat dan menjadi. Kahkahkah!

najib bini rosmah
najib bini rosmah
3 August 2020 3:33 pm

Geng Semburit minta jangan gaduh-gaduh rebut kerusi. Kalau kena sondol belakang dengan Azmin Semburit dan Mat Sembab jangan bising-bising. Kahkahkah!

najib bini rosmah
najib bini rosmah
3 August 2020 3:30 pm

Baru betul politik normal baru parti besar menelan parti kecil. Buli dan hancurkan terus bila ada peluang. Asyik kena semburit tak berbaloi. Kahkahkah!

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
3 August 2020 1:21 pm

SEJARAH MULA PARTI KADOK DITUBUH UNTUK LAWAN UMNO DENGAN PECAH BELAHKAN MELAYU DAN MERAIH SIMPATI UNDI CINA INDIA…..NAMUN SEKARANG TIADA LAGI UNDI CINA INDIA UNTUK PARTI KADOK….TUMPUAN SEKARANG KAWASAN MELAYU AKAN BEREBUT UNDI DENGAN UMNO…… RESULT PRN SABAH AKAN DIJADIKAN SANDARAN SEJAUH MANA PN BOLEH DIPERTAHANKAN….. JIKA PARTI KADOK BENAR2 IKHLAS KENALAH BUBAR PARTI…..JIKA TIDAK PILIHLAH DEMOKRASI BEBAS BERTANDING….RESULT NANTI BOLEH TUBUH PN BALIK….. TENGOK BALIK TUJUAN ASAL PARTI KADOK DITUBUHKAN UNTUK GANTI UMNO…..BUKTI2 DITUNJUKKAN BANYAK MENJURUS KE ARAH ITU WALAUPUN SUDAH BERSAMA DALAM PN….. Bersatu Sabah jangan terlalu ghairah tentukan kerusi……. UMNO mengingatkan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) Sabah… Read more »

Anonymous
Anonymous
3 August 2020 12:17 pm

” ..ada pula parti tertentu, seperti UMNO misalnya, berpendirian enggan menyertainya. ..”

Takut kena telan, gamak nya.

Tu lah, kalau Umno dan pemimpin nya lurus, ikhlas, tak mengsonglap wang rakyat berbiliun di 1MDB, takda masalah.

Sekarang dah gobar, gigil lutut, rasa tak tentu hala, sebab perasaan syak wasangka (suspiciousness) pihak2 lain itu kan berterusan.

Gila si Najib wal Jibo, berbiliun di songlap nya.

zunnun
zunnun
3 August 2020 3:41 pm
Reply to  Anonymous

masih berpamper lagi budak nih mengulas….

susah sgt ke bilik air kencing berdiri…?

woit, asyik suka kencing sambil berlari nih? 🤣🤣

Anonymous
Anonymous
3 August 2020 5:04 pm
Reply to  zunnun

INI BERUK TUA DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE LANUN (PANGKAT NAIK KE PUKIMAK BILA DIA CAKAP TAK SENONOH DAN/ATAU MENGARUT).

Bila tak terjawab, mencaci menuduh dan memuki. Konon nya ada budaya 3000 tahun tapi banyak berkongk.k. Dan kencig masa berkongk.k

Sheraton
Sheraton
3 August 2020 11:35 am

Muhyiddin dan orang kuat nya perlu dapat kan banyak kerusi. Dengan jumlah Ahli yang sedikit BERSATU akan dapat menambah lebih ramai ahli apabila kerusi yang banyak itu di tawarkan kepada pemimpin yang tak pernah di calun kan, bekas adun/AP dan ramai lagi. Oleh itu Muhyiddin akan guna pilihanraya sebagai benteng. Jika UMNO cuba sebarang usaha tidak berpihak pada dia, pastikan pilihanraya di adakan pada masa UMNO bermasalah. UMNO seboleh-boleh nya akan cuba mengelak pertembungan dengan BERSATU. Pemimpin UMNO yang tidak di pilih tentu akan merajuk dan akan guna BERSATU untuk menjadi calun. Malah mereka yang tidak di senaraikan sebagai calun… Read more »

Anonymous
Anonymous
3 August 2020 11:59 am
Reply to  Sheraton

Ini komen yaang berisi, positif, siap dengan pendapat yang membina.

Lebih banyak komen seperti ini akan lebih seronok membaca dan memberi semangat kpd parti baru.

Syabas, bro.

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
3 August 2020 11:30 am

RESULT PRN SABAH AKAN DIJADIKAN SANDARAN SEJAUH MANA PN BOLEH DIPERTAHANKAN….. JIKA PARTI KADOK BENAR2 IKHLAS KENALAH BUBAR PARTI…..JIKA TIDAK PILIHLAH DEMOKRASI BEBAS BERTANDING….RESULT NANTI BOLEH TUBUH PN BALIK….. TENGOK BALIK TUJUAN ASAL PARTI KADOK DITUBUHKAN UNTUK GANTI UMNO…..BUKTI2 DITUNJUKKAN BANYAK MENJURUS KE ARAH ITU WALAUPUN SUDAH BERSAMA DALAM PN….. Bersatu Sabah jangan terlalu ghairah tentukan kerusi……. UMNO mengingatkan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) Sabah supaya tidak terlalu ghairah dalam menentukan kerusi yang mahu ditandingi pada Pilihan Raya Negeri (PRN) susulan pembubaran Dewan Undangan Negeri (DUN). Ketua Penerangan UMNO, Shahril Sufian Hamdan berkata, UMNO Sabah mempunyai autonomi menentukan calon dan… Read more »

Anonymous
Anonymous
3 August 2020 12:07 pm

“.. PARTI KADOK DITUBUHKAN UNTUK GANTI UMNO… ..”

Yer ker? Ada di umumkan begitu ker?

Gentar sebab Umno banyak buat tak betul ker? Termasuk Najib songlap berbillion wang rakyat ker?

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
3 August 2020 11:20 am

JIKA PARTI KADOK BENAR2 IKHLAS KENALAH BUBAR PARTI…..JIKA TIDAK PILIHLAH DEMOKRASI BEBAS BERTANDING….RESULT NANTI BOLEH TUBUH PN BALIK….. TENGOK BALIK TUJUAN ASAL PARTI KADOK DITUBUHKAN UNTUK GANTI UMNO…..BUKTI2 DITUNJUKKAN BANYAK MENJURUS KE ARAH ITU WALAUPUN SUDAH BERSAMA DALAM PN….. Bersatu Sabah jangan terlalu ghairah tentukan kerusi……. UMNO mengingatkan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) Sabah supaya tidak terlalu ghairah dalam menentukan kerusi yang mahu ditandingi pada Pilihan Raya Negeri (PRN) susulan pembubaran Dewan Undangan Negeri (DUN). Ketua Penerangan UMNO, Shahril Sufian Hamdan berkata, UMNO Sabah mempunyai autonomi menentukan calon dan kerusi yang ditandingi. Bagaimanapun katanya, Bersatu yang sudah ghairah menyatakan mahu… Read more »

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
3 August 2020 11:01 am

TENGOK BALIK TUJUAN ASAL PARTI KADOK DITUBUHKAN UNTUK GANTI UMNO…..BUKTI2 DITUNJUKKAN BANYAK MENJURUS KE ARAH ITU WALAUPUN SUDAH BERSAMA DALAM PN….. Bersatu Sabah jangan terlalu ghairah tentukan kerusi……. UMNO mengingatkan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) Sabah supaya tidak terlalu ghairah dalam menentukan kerusi yang mahu ditandingi pada Pilihan Raya Negeri (PRN) susulan pembubaran Dewan Undangan Negeri (DUN). Ketua Penerangan UMNO, Shahril Sufian Hamdan berkata, UMNO Sabah mempunyai autonomi menentukan calon dan kerusi yang ditandingi. Bagaimanapun katanya, Bersatu yang sudah ghairah menyatakan mahu bertanding 45 kerusi daripada 73 kerusi bukan langkah berlandaskan kebijaksanaan atau keikhlasan. “Cadangan kepada Bersatu Sabah, kalau nak… Read more »

Anonymous
Anonymous
3 August 2020 11:53 am

Parti kadok, kata si kontol.

Terancam dan takut parti nya lenyap dan luput di pentas ploitik negara.

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
3 August 2020 10:50 am

PAS PARTI LEBAI YANG LURUS…..JANGAN KENA TIPU HIDUP2 SIANG HARI SUDAH LEER DIA TETAP BERSANGKA BAIK…..KALAU SUDAH KENCING BERLARI DAN BERAK MELOMPAT MACAM PH…NO WAY MAN….. UMNO IBARAT ORANG TUA …PARTI KADOK BARU SETAHUN JAGUNG PATUT TAHU HORMAT HORMAT ORANG TUA……. JIKA PAK KADOK TIADA NIAT TERSIRAT TENTU BOLEH DISELESAIKAN….PAK KADOK KENA BUANG EGO INSAF DIRI PARTINYA TIADA AKAR UMBI….UMNO TELAH BERBUDI SEPATUTNYA PAK KADOK PATUT TAHU BERBAHASA…..PAK KADOK LAHIRKAN PREJUDICE DAN PRASANGKA TERHADAP PARTI KATAK….. ADA TANGAN PENCATUR DI BALIK TIRAI IBLIS…… Inilah apa yang berlaku dalam perbicaraan Mahkamah Kes SRC – Najib Razak…… Ada kad “Thank you” ke… Read more »

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
3 August 2020 10:48 am

PAS PARTI LEBAI YANG LURUS…..JANGAN KENA TIPU HIDUP2 SIANG HARI SUDAH LEER DIA TETAP BERSANGKA BAIK…..KALAU SUDAH KENCING BERLARI DAN BERAK MELOMPAT….NO WAY MAN….. UMNO IBARAT ORANG TUA …PARTI KADOK BARU SETAHUN JAGUNG PATUT TAHU HORMAT HORMAT ORANG TUA……. JIKA PAK KADOK TIADA NIAT TERSIRAT TENTU BOLEH DISELESAIKAN….PAK KADOK KENA BUANG EGO INSAF DIRI PARTINYA TIADA AKAR UMBI….UMNO TELAH BERBUDI SEPATUTNYA PAK KADOK PATUT TAHU BERBAHASA…..PAK KADOK LAHIRKAN PREJUDICE DAN PRASANGKA TERHADAP PARTI KATAK….. ADA TANGAN PENCATUR DI BALIK TIRAI IBLIS…… Inilah apa yang berlaku dalam perbicaraan Mahkamah Kes SRC – Najib Razak…… Ada kad “Thank you” ke tidak, ini… Read more »

ken
ken
3 August 2020 10:34 am

PaS akan lingkup dalam PU15. Rakyat dah mual melihat PAS bersaing dengan pemimpin rasuah dalam Umno. Bersatu akan jadi bahan muzium dalam PU15. Umno akan kalah teruk.

Nampaknya PH dan Warisan juga yang akan menang besar.

Anonymous
Anonymous
3 August 2020 10:42 am
Reply to  ken

Saya masih sokong parti yang ada pengaruh / pimpinan Tun Dr Mahathir.

Tun M jadi PM 22 tahun di suatu masa dulu dan beberapa tahun kemudian nya. Dia cukup pengalaman dan tahu selok belok memerintah negara.

Takda siapa yang berani arahkkan pegawai2 kajikan dan tentukan berapa % kekayaan Bumiputera di capai. Bila Tun M arahkan, takda siapa berani tipu helah.

Anonymous
Anonymous
3 August 2020 10:47 am
Reply to  Anonymous

Sekarang sudah capai ha nya 30% kkekayaan korporat Bumiputera.

Saya mahu lihat angka yang seimbang dengan % penuduk Bumiputera di negara ini dan di semua bidang ekonomi negara.

Tun M boleh memimpin ke arah itu tapi tak yaakin jika ada yang lain. Sedih.

Wau bule
Wau bule
3 August 2020 12:06 pm
Reply to  Anonymous

Setuju dengan anda

Anonymous
Anonymous
3 August 2020 1:06 pm
Reply to  Anonymous

Dr M plans to head to Sabah for snap polls, wants to see defectors punished – M’kini

Bagus bagus bagus.

Anonymous
Anonymous
3 August 2020 10:27 am

Mengapa jangan bawa Bersatu masakan Bersatu boleh mmemberi pandangan dan semangat baru kpd kumpulan yang dah di seleweng Najib Klepto wal Jibo.

Umno dah senget di buat nya, pengundi dh fedap mellihat telatah pemimpin nya.

Aku dulu sokong Umno tak berbelah bagi tapi sekarang dh sebelah saja. Wal Jibo punya pasal.

Wau Bule
Wau Bule
3 August 2020 10:26 am

Azmin’s PKR unexpectedly mapped out the strategy Muhyiddin’s eyes widely opened and appeared starry Zahid’s Umno was non-hesitant and agreed eagerly Hadi’s Pas smiled saw positions and loots and comfy Muhyiddin as PM was clearly premeditated without rival Azmin avoided Anwar, his former boss, and now an equal Zahid hoped Najib and himself would be OUT OF TROUBLE Hadi was happy given the position of a ministerial-level The Court convicted Najib, Zahid sang a different tune Joining Perikatan Nasional is no longer a viable option Enhancing MN would perhaps give him a better fortune He has the numbers and a… Read more »

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
3 August 2020 9:50 am

UMNO IBARAT ORANG TUA …PARTI KADOK BARU SETAHUN JAGUNG PATUT TAHU HORMAT HORMAT ORANG TUA……. JIKA PAK KADOK TIADA NIAT TERSIRAT TENTU BOLEH DISELESAIKAN….PAK KADOK KENA BUANG EGO INSAF DIRI PARTINYA TIADA AKAR UMBI….UMNO TELAH BERBUDI SEPATUTNYA PAK KADOK PATUT TAHU BERBAHASA…..PAK KADOK LAHIRKAN PREJUDICE DAN PRASANGKA TERHADAP PARTI KATAK….. ADA TANGAN PENCATUR DI BALIK TIRAI IBLIS…… Inilah apa yang berlaku dalam perbicaraan Mahkamah Kes SRC – Najib Razak…… Ada kad “Thank you” ke tidak, ini adalah apa yang berlaku dalam perbicaraan mahkamah kes SRC 1. PERBICARAAN kes SRC – 29 April 2019: Pengurus Ambank R. Uma Devi mengesahkan kemasukan… Read more »

Anonymous
Anonymous
3 August 2020 10:19 am

Orang tua kalau pemimpin nya dah melampau tak di peduli orang. Songlap wang rakyat erbiliun di 1MDB itu melampau.

Anonymous
Anonymous
3 August 2020 10:21 am

Kamu yang bengkok membodohkan diri sendiri mengata bagi kalah awal …

Anonymous
Anonymous
3 August 2020 10:35 am
Reply to  Anonymous

Ada bukti ker boleh bikin “kalah awal” dan karutan2 begitu?

najib bini rosmah
najib bini rosmah
3 August 2020 9:18 am

Stress Mat Sembab dan Azmin Semburit sekarang. I tumpang simpati bukan sebab kesian. I simpati sebab depa akal pendek hanya sesuai jadi puppet. Bukan jadi PM Pintu Belakang. Kahkahkah!

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
3 August 2020 9:16 am

JIKA PAK KADOK TIADA NIAT TERSIRAT TENTU BOLEH DISELESAIKAN….PAK KADOK KENA BUANG EGO INSAF DIRI PARTINYA TIADA AKAR UMBI….UMNO TELAH BERBUDI SEPATUTNYA PAK KADOK PATUT TAHU BERBAHASA…..PAK KADOK LAHIRKAN PREJUDICE DAN PRASANGKA TERHADAP PARTI KATAK….. ADA TANGAN PENCATUR DI BALIK TIRAI IBLIS…… Inilah apa yang berlaku dalam perbicaraan Mahkamah Kes SRC – Najib Razak…… Ada kad “Thank you” ke tidak, ini adalah apa yang berlaku dalam perbicaraan mahkamah kes SRC 1. PERBICARAAN kes SRC – 29 April 2019: Pengurus Ambank R. Uma Devi mengesahkan kemasukan dana berjumlah RM642 juta daripada Putera Faisal Turki dan Kementerian Kewangan Arab Saudi, ke dalam… Read more »

Anonymous
Anonymous
3 August 2020 10:16 am

Umno berbudi tapi di cmar amat sangat dek Najib Klepto wal Jibo meng songap berbiliun wang rakyat di 1MDB.

Keduua dua nya itu persona non-grata di politik negara ini.

Aman bin Afdal
Aman bin Afdal
3 August 2020 8:54 am

Udah udah la Budin cerita pasal orang. Cerita la pulak pasal abam Sheikh. Apa buatnya sekarang, apa ratib barunya. Apa strategi nak menang PRU15. Akhir sekali bila nak jadi PiEM

Anonymous
Anonymous
3 August 2020 10:14 am
Reply to  Aman bin Afdal

Dia tak boleh jadi PM. Dia Peliwat, di penjara 2 kali sebab liwat. Ini negara Islam, Islam haramkan liwat.