MALAYSIA PERLU KEPIMPINAN BARU TANGANI KEMISKINAN

Tugas asasi sebuah kerajaan adalah menjamin keselamatan dan kesejahteraan rakyat. Segala yang dilakukan oleh kerajaan – membina jalan, taman sekolah, hospital, memastikan keselamatan orang ramai terjaga, mengambil langkah drastik untuk menghentikan penularan penyakit – adalah untuk menghindarkan rakyat dari kemudaratan.

Isu paling kritikal yang sedang negara kita hadapi adalah kegagalan untuk menangani jutaan rakyat kita yang berada di paras kemiskinan. Wabak Covid-19 sebenarnya telah menghadapkan kita dengan realiti tersebut. Apabila kerajaan mengumumkan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP), rata-rata rakyat hampir tidak bersedia dengan simpanan.

Golongan B40 bergantung pada upah harian atau mingguan, sementara golongan M40 turut mengalami kesukaran untuk meneruskan kehidupan tanpa pekerjaan.

Pada Ogos 2019, pelapor khas Pertubuhan Bangsa Bersatu (PBB) mengenai kemiskinan dan hak asasi manusia, Philip Alston, telah menyampaikan dapatan beliau ke Malaysia di mana beliau mempersoalkan dakwaan kerajaan bahawa paras kemiskinan di Malaysia adalah kurang daripada 1% rakyat.

Angka sedemikian tidak masuk akal menurutnya – sesiapa sahaja yang berjalan di sekitar Kuala Lumpur pasti akan menemukan ribuan keluarga yang menghadapi kesusahan.

Ini tidak termasuk sebahagian besar yang dipinggirkan di seluruh negara termasuk warga di Sabah dan Sarawak.

Justeru, tidak mungkin Malaysia berhasil membasmi kemiskinan sedemikian rupa, terutama saat kita meneliti kajian oleh Profesor Fatimah Kari dari Universiti Malaya.

Kajiannya pada tahun 2018 telah mendedahkan bahawa 84% daripada pesara-pesara KWSP didapati tergolong dalam kalangan miskin tegar, yakni miskin sekurangnya dalam salah satu dimensi kemiskinan dalam takrifan menyeluruh beliau terkait kemiskinan.

Dapatan Profesor Fatimah itu turut menyerlahkan bahawa kaum wanita adalah secara pelbagai dimensinya lebih miskin daripada kaum lelaki, seperti dari dimensi pengangkutan, pendapatan, pemilikan rumah dan pendidikan.

Beliau turut mendapati bahawa pesara kaum India ternyata yang paling melarat, diikuti oleh kaum Melayu.

Sebelum ini, setiap kali angka rasmi kemiskinan dicabar – kerajaan akan mengumumkan indeks baharu – seperti “indeks kemiskinan nisbi,” atau “indeks kemiskinan pelbagai dimensi.”

Kaedah baru ini ada muslihatnya – secara zahirnya dikatakan meningkatkan kefahaman kita terhadap kemiskinan – namun akhirnya yang berlaku adalah peremehan masalah besar yang sedang dihadapi.

Natijahnya, rakyat yang miskin dihadapkan dengan kegagalan berterusan oleh kerajaan dalam menangani punca sebenar kemiskinan.

Dalam masa yang singkat, Pakatan Harapan (PH) telah menggerakkan beberapa usaha untuk mengkaji semula kaedah penilaian kemiskinan agar pemahaman yang sahih terhadap tahap kemiskinan di negara ini dapat difahami.

Menerusi Kaukus Reformasi dan Tadbir Urus Parlimen sebelumnya, saya telah mengetengahkan isu ini sebagai peranan semak dan imbang.

Kita telah mengundang pakar ekonomi Profesor Jomo Kwame Sundaram, Profesor Rajah Rasiah dan Profesor Edmund Terrence Gomez untuk menyampaikan pandangan mereka kepada Ahli Parlimen tentang bagaimana caranya kerajaan boleh menumpukan usaha kepada pembasmian kemiskinan.

Menerusi usaha bipartisan ini, kami telah mendesak kerajaan tatkala itu untuk

(1) melakukan kajian dan semakan semula kepada takrifan kemiskinan yang lebih kontemporari serta kaedah penetapan kadar kemiskinan di negara ini;

(2) melaksanakan reformasi di dalam menangani isu kemiskinan dengan memberi penekanan terhadap pendekatan pelbagai dimensi seperti elemen jangka hayat, kesihatan, pendidikan dan tidak terhad kepada pendefinisian kemiskinan mutlak yang melihat semata-mata dimensi kewangan dan pendapatan;

(3) memastikan pelaksanaan dasar-dasar dan program pembangunan yang berkesan, mengelak ketirisan dan salah guna kuasa;

(4) merangka dasar ekonomi yang menggalakkan pertumbuhan ekonomi secara seimbang dan menggalakkan agihan kekayaan yang adil dan inklusif yang menjurus kepada kumpulan sasar.

Kaedah yang digunakan oleh kerajaan untuk menilai masalah kemiskinan amat penting. Sekiranya kerajaan benar-benar percaya terdapat kurang daripada 25,000 orang miskin di negara ini, maka kemiskinan tidak akan menjadi keutamaan mereka, dan natijahnya kerajaan akan mengalihkan perbelanjaan yang selayaknya kepada sektor lain.

Sebaliknya, jika kita sebagai rakyat Malaysia menerima hakikat bahawa mungkin terdapat kira-kira 6-8 juta rakyat di negara kita yang hidup dalam paras kemiskinan atau hampir dengannya, termasuk kaum Melayu, dan bumiputra Sabah dan Sarawak, maka keputusan kerajaan tentang cara untuk memperuntukkan dana dan sumber negara untuk jaring keselamatan sosial, penjagaan kesihatan, pendidikan dan infrastruktur akan jauh berbeza.

Untuk sebuah negara berpendapatan sederhana yang kaya dengan hasil mahsul semulajadi, saya berpendapat ia sangat tidak masuk akal bahawa tahap kemiskinan kita begitu tinggi.

Kita mesti mempersoalkan mengapa setelah 60 tahun merdeka, dan empat dasawarsa polisi pengagihan pendapatan, kita masih mencatatkan kadar kemiskinan sedemikian rupa.

Mencapai status negara berpendapatan tinggi sambil mengabaikan nasib jutaan orang akan tidak bermakna apa-apa – sebuah kemenangan sendu buat negara.

Apakah yang telah dilakukan oleh kerajaan Perikatan Nasional (PN) sejak bulan Mac yang lalu dalam membela nasib orang Melayu? Mereka telah mendirikan sebuah kabinet menteri yang besar yang menelan belanja tambahan RM 7.6. juta setahun.

Mereka telah melantik ahli- ahli Parlimen yang sudah pun punyai elaun yang besar sebagai pengarah-pengarah di syarikat- syarikat berkaitan kerajaan (GLC).

Dengan pelantikan tersebut, mereka telah menafikan golongan profesional yang berkelayakan daripada mengetuai GLC, termasuklah golongan korporat Melayu yang berintegriti, dan pada masa yang sama menebalkan kocek ahli-ahli Parlimen dan membeli kesetiaan.

Saat membahaskan mengenai tatakelola yang baik – PN menanam tebu di bibir, kononnya bertekad tegas memerangi rasuah.

Namun, persekongkolan mereka dengan pemuka-pemuka parti pemerintah sebelum ini tatkala jutaan saham Bumiputra dilesapkan, berhektar tanah Bumiputra dijual dan dijarah, dan ketika berlonggok skandal mega berlaku, saya kini mempersoalkan apakah kepentingan orang Melayu akan benar-benar terpelihara di bawah pentadbiran ini.

Pemulihan Malaysia daripada krisis Covid-19 tidak wajar diukur daripada segi pertumbuhan KDNK sahaja. Apabila kerajaan melakukan sedemikian, ia hanya akan mengulangi kesilapan lampau.

Kadar pemulihan mestilah diukur secara menyeluruh agar Malaysia muncul lebih kuat, lebih berdaya tahan dan lebih adil.

Adakah jurang pendapatan antara kaya dan miskin semakin melebar atau tidak? Apakah kadar pekerjaan belia Malaysia? Sejauh manakah kejayaan sektor PKS kita? Ini adalah persoalan asas yang mesti ditangani.

Tuntasnya, ini bukan sekadar persoalan yang perlu dipertimbangkan oleh ahli ekonomi semata-mata. Yang melaksanakan dasar di negara kita pada akhirnya adalah ahli politik jua.

Maka untuk itu ahli politik perlu saling melengkapi. Mereka mesti hadir ke Parlimen dengan segala persediaan rapi untuk membahaskan undang-undang yang akan mencorak masa depan negara untuk tahun-tahun mendatang.

Dalam sebuah negara demokrasi, kita bertanggungjawab untuk menjalankan amanah dengan telus serta berani menerima kritikan rakyat.

Namun malangnya, apa yang kita saksikan pada hari ini adalah watak-watak politik yang terus mengabaikan tanggungjawab mereka pada Parlimen, mengatur helah dan muslihat di balik pintu, memperkosa media dan membawa negara ke lembah kebinasaan.

Tidak syak lagi pada hari ini kita memerlukan sebuah kepimpinan baharu yang akan menyatukan negara ini, dan yang akan melonjakkan negara ke satu tahap yang lebih sejahtera dan sentosa untuk semua.

ANWAR IBRAHIM

Pengerusi PH/Presiden PKR

11 Julai 2020.

Kongsikan artikel ini
Updated: 11 July 2020 — 1:11 pm

434
Leave a Reply

avatar
14 Comment authors
Othman AhmadMAHATHIRVSANWARAnonymousnajib bini rosmahzunnun Recent comment authors
  Subscribe  
newest oldest
Notify of
MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

JUNNUN GILER MANA DIA BELAJAR ILMU SESAT…… Status Covid penentu hala tuju politik……. Tun Dr Mahathir berhasrat untuk kembali sebagai PM ke 3. Kini menjadi perbincangan dan persoalan sama dia patut diberi peluang tersebut. Sama ia akan diperakui sebagai halatuju baru politik negara terpulang kepada pengumuman baru Dato Dr Noor Hisham. Menurut Lokman Noor Adam, bukan MKN atau Menteri yang tentukan, tetapi Noor Hisham. Dia boleh mengatasi keputusan KSU dan Menteri sebab dia sudah Turus Satu. Setiap kali Noor Hisham benarkan status pencegahan Covid diumum, mesti ada perkembangan politik menyusul. PKP : Pakat Keluar Parti PKPD : Pakat Keluar Parti… Read more »

zunnun
Member
zunnun

dari skrang hingga berjaya nya khairuddin mendamaikan mahathir dan Moo dan membawa kembali si tua balik ke Bersatu…. baik keldai2 pAs dan omNo beri oenghormatan kpd mahathir dgn gelaran Tun nya…. bagi keldai2 Bersatu pula perlu saling hormat menghornati antara mereka dgn keldai2 pAs dan omNo juga….. bagus, cukup sudah pengkianatan Bersatu terhadap pH dan kembali kpd lipAs2 peddlers dan melayu2 scavenger omNo…. complete melayu2 islam bersatu, omNo & lipAs… A New Normal in a making, tapi scandal 1MDB dan Forex biarkan berlalu sj…. A New Abnormal bagi melayu2 utk lestarikan dan mengesahkan penjenamaan islam mereka….. dgn restu mimpi si… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Keldai DAP sekor nih kuat kerja mcm unta, boleh long distance, unta lah katakan.

Perlu jaga dia menghasut sebab dia ZUNNUN THE LANUN (pangkat dinaikkan kpd Pukimak bila dia guna bahasa kotor) memang kuat menghasut, selalu dibalun dan ditibai dimasa lalu.

Anonymous
Guest
Anonymous

DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE LANUN (pangkat dinaikkan kpd Pukimak bila dia guna bahasa kotor).

najib bini rosmah
Guest
najib bini rosmah

Azmin Semburit dan Madey si Kitol pegang telur. Lawan pegang telur tradisi politik si Kitol. Kahkahkah!

Anonymous
Guest
Anonymous

Kamu pegang burit selepas Bang Ali masuk, takut kena lagi, amat kuat pukulan nya.

Anonymous
Guest
Anonymous

ZUNNUN THE LANUN (pangkat dinaikkan kpd Pukimak bila dia guna bahasa kotor) jenis yang bila mamposssss dibakar dengan incinerator.

Tak jadi bangkai pun, terus masuk Neraka.

teroponghadi
Guest
teroponghadi

WAWASAN 2020 TOK DET AKAN DIREKLAMASI ESOK 13/JULY/2020

WAWASAN MEMBURIT BERSAMA MAHATHIR MOHAMED

Anonymous
Guest
Anonymous

AKU DENGAR KAMU DAH KENA BURIT. PADAN LAH SUKA CAKAP MEMBURIT.

PAKAI KY JELLY YER? SEDAP TAK SAKIT YER.

najib bini rosmah
Guest
najib bini rosmah

Nasihat kepada hardcore UMNO hadapi Azmin Semburit dengan gagah. Jangan sampai disemburitkan. Kahkahkah!

Anonymous
Guest
Anonymous

Kamu takut sebab kamu sudah di semburit kan.

najib bini rosmah
Guest
najib bini rosmah

Dasar penyemburit seperti Azmin Semburit. Hak Rakyat akan jadi hakmilik kaki semburit seperti Azmin Semburit. Apa lagi nak disemburit oleh Azmin selepas semburit orang miskin sampai 0.4%? Umno? Kahkahkah!

Anonymous
Guest
Anonymous

Semburit kamu amat sangat hingga kamu pagi semburit, petang semburit, malam semburit, tidur pun semburit, bangun belakang sakit sebab kena semburit.

Moral of the story: Jangan semburit banyak sangat.

najib bini rosmah
Guest
najib bini rosmah

Geng semburit menang 1 juta cabutan bertuah sudah kaya dan masuk jumlah atas aras miskin negara 99.6%. Ada lagi yang miskin 0.4% nak kena pecat dan dapat 1 juta? Kahkahkah!

najib bini rosmah
Guest
najib bini rosmah

Tawaram hanya untuk geng semburit yang miskin. Kahkahkah!

Anonymous
Guest
Anonymous

Tapi kamu dah kena semburit pagi petang siang malam, amacam.

teroponghadi
Guest
teroponghadi

HANYA D S ANWAR IBRAHIM YANG BERTERUSAN KONSISTEN MENYEBUT INGIN MEMBELA ANAK SEMUA BANGSA RAKYAT MALAYSIA SEMENANJUNG SABAH DAN SARAWAK DENGAN BERPRINSIPKAN REFORM KESELURUHAN DALAM ASPEK EKSEKUTIF, LEGITEMASI DAN JUDICERY DEMI RAKYAT

najib bini rosmah
Guest
najib bini rosmah

Madey si Kitol dan Perikatan Semburit Nasional habis PRU dia kempen cukong. Jangan iri hati. Rakyat dilupakan. Kahkahkah!

Anonymous
Guest
Anonymous

Korang dah semburitkan rakyat, apa nak lagi.

najib bini rosmah
Guest
najib bini rosmah

Azmin Semburit manipulasi cabutan bertuah 1 juta untuk geng semburitnya? Ini semburit miskin ke? Kahkahkah!

Anonymous
Guest
Anonymous

Tidak. Apa saja yang semburit ialah puak korang.

Makan semburit, tidur semburit, bukak mata ajer semburit.

Happy semburit, Dol.

najib bini rosmah
Guest
najib bini rosmah

Sejak 80-an Madey si Kitol menyemburit angka kemiskinan sebanyak 0.4%. Azmin Semburit meneruskan tradisi semburit orang miskin 0.4% sehingga menjadi PM Perikatan Semburit Nasional. Kahkahkah!

Anonymous
Guest
Anonymous

Korang semburit rakyat sentiasa miskin. Rentikan semburit lah, nanti mulut kamu penuh dengan burit.

najib bini rosmah
Guest
najib bini rosmah

Rakyat hilang kerja dan semakin miskin. Nilai kemiskinan turun 0.4% disemburit Azmin Semburit. Madey si Kitol kata jangan iri hati pada billionaire. Kahkahkah!

Anonymous
Guest
Anonymous

Kamu ketawa mcm kena semburit ke?

zunnun
Member
zunnun

bagus jika mahathir dan warisan menyertai pN si Moo yg kini di rancang oleh khairuddin…

najib dan zahid perlu cium tangan mahathir, maka cukup sudah penjelmaan melayu2 islam terbaharu

mengeleng2 malaikat, kesundalan ape melayu2 dgn islam yg sedemikian rupa?

Anonymous
Guest
Anonymous

DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE LANUN tak ada malaikat, hanya menyembah pangkal pokok Kayu Ara dengan memegang joss sticks.

zunnun
Member
zunnun

tapi hadi awang tak ke berminat utk memainkan peranan membawa mahathir di jadikan idola melayu2 islam ter”tua” nya….

hadi awang masih tertunggu2 mimpi terbaharu dari “rasullulah” nya ke?

hebat si hadi awang dgn temberang sana sini

Anonymous
Guest
Anonymous

DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE LANUN asyik mengutuk dan mengkeji, tapi kejian dan cacian jatuh kpd nya dan puak nya.

Sebab asyik menonggang nonggek kpd pangkal pokok Kayu Ara dengan joss sticks tapi hati busuk mcm bakaran plastik.

zunnun
Member
zunnun

Wan Saiful mrlalui esei nya mengulas bshawa mahathir yg memulakan utk bergabung pAs, omNo dan Bersatu

tak tidak akan beri ruang kpd anwar mengantikan nya…

tapi kerap mahathir umum di khalayak ramai utk menunaikan janji nya….

yg amat malang nya si tua bila nak berkuasa sanggup menemui anwar di penjara dan di hospital…

tapi bila dah dapat menjawat pm, si tua dah pandai nerhelah2 pula…

kku dah keterunan keling, keling juga tabii nya….

Anonymous
Guest
Anonymous

DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE LANUN keturunan lanun di Laut China Selatan.

Asyik mengutuk dan mengkeji sebab sudah jadi budaya mereka yang datang ke sini dengan tongkang dari Laut China Selatan.

Cabut lari dari China sebab tidak terima pengkeji ini di sana.

teroponghadi
Guest
teroponghadi

Alangkah berfaedahnya jika duit yg dibayar akibat kalah saman fitnah oleh pemipin PAS ini diinfaqkan kepada fakir miskin……….. 1. 10 Nov 2017 – Bendahari Agung dan PJ PAS Perak Razman zakaria skalah saman Fitnah RM200k terhadap DS Nizar. 2. 26 Jun 2018 – Ahli Dewan Ulama PAS Che Masri kalah Saman Fitnah terhadap Husam Musa berhubung tuduhan Seleweng Tanah. 3. 7 Sept 2018 – Cybertroopers PAS Herman Samsudeen memohon Maaf dalam Mahkamah kerana memfitnah Dato Mahfuz menerima Dana UMNO 4. 25 Jan 2017 – Hasan Ali kalah saman Fitnah RM200k terhadap YB Khalid Samad kerana memfitnah YBKH menentang hukum syarak… Read more »

Aku
Guest
Aku

Orang pd undi anwar tu buat po…pelik2…saja undang bala

najib bini rosmah
Guest
najib bini rosmah

Madey si Kitol dan Azmin Semburit punya benci orang miskin. Macainya spam sampai pagi. Jangan iri hati. Korang kena rompak. Kahkahkah!

Anonymous
Guest
Anonymous

Tak seteruk rompak si Najib Klepto wal Jibo. Berbillion. Dia dijangka masuk penjara satu hari nanti.

zunnun
Member
zunnun

lebai2 lipAs waktu pru 14 bertanding 145 kerusi memenangi 18…

satu percapaian yg hebat utk menjadi politik broker….

tapi political broker tak mamou tebuk atap pula yg di kerjakan nya…

lagi ramai yg nak jadi ahki, kerja tebuk atap sana sini dapat ghadimah lumayan mcm si hadi,makan gaji free

pru 15 berape kerusi pula nak bertanding lagi?

Anonymous
Guest
Anonymous

DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE LANUN iri hati Hai Awang dapat jadi Menteri.

DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE LANUN boleh dijadikan Menteri, tapi Menteri angkat tong tahi.

Aku
Guest
Aku

pKR parti kelentong rakyat.Port Dickson akan lingkop .Anwar akan di tendang dari PD

najib bini rosmah
Guest
najib bini rosmah

Setakat Geng Semburit menyondol PN apa Rakyat peduli? Khianat ambil duit sejuta hak Rakyat tetap akan terbuang. Kahkahkah!

Anonymous
Guest
Anonymous

Jenis kamu memang biasa dgn rasuah. Kalau korang dapat memerintah, habis satu Malaysia karam di rasuahkan korang. Bedebah.

Aku
Guest
Aku

Terĺalu ramai yg keluar PKR yg tak mampu di-tahan atau di-sekat umpama basikal meluncur laju tanpa brek. Brek tak makan dan mungkin tayer dah tak ada bunga.Bak pepatah ingeris pecah (Broken English).Brek2 no eat…see2 tyre no flower.Oh…maksudnya “Brek tak makan kerana tayer tak ada bunga.”

najib bini rosmah
Guest
najib bini rosmah

Ramainya beratus-ratus. Kahkahkah!

Aku
Guest
Aku

PARLIMENT PD TAK BERFUNGSI SIBUK BEREBUT JAWATAN PM KANYANGAN TANPA KERAJAAN

Aku
Guest
Aku

PKR akan kontang sebelum sampai PRU15 cuma tinggal anuar dan anak beranak menagih simpati nti…50 peratus penyokong dah keluar parti

najib bini rosmah
Guest
najib bini rosmah

Tumpang gelak sama. Perikatan Semburit punya sembang. Kahkahkah!

Anonymous
Guest
Anonymous

Aku ketawakan kedua dua pihak korang

Aku
Guest
Aku

GEMPAR 😱 ANWAR TUMBANG DI PORT DICKSON? SELURUH CABANG PD LUMPUH!

tak apa…100 yg keluar ada ribu2 masuk….huhu..

zunnun
Member
zunnun

melayu2 islam yg memabukan melayu2 mereka atau islam yg di arak merata2 dgn kapir dan harbi sana sini… tapi yg amat memabukan, bila kenabian muhammad di cela dgn mengaku bahawa Nabi Muhammad jolok pedang bulan ramadan…. maka setiap bulan ramadan, di setiap bangunan masjid lebai2 lipAs berbangga bercerita bagaimana Nabi Muhammad pergi berperang dgn hanya 313 orang pasukan menewaskan musuh yg melebihi 3 kali ganda jumlah mereka… mabuk sgt melayu2 islam hingga kenabian muhammad di perseda dan di hina? maka ini membawa kpd pengertian, selama ini syahadah pun di tuju kpd muhammad bin aminah juga ke? kesundalan ape gerangan sedemikian… Read more »

Aku
Guest
Aku

Kesian Anwar, sampai sekarang tak dapat jadi Piem…

Anonymous
Guest
Anonymous

DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE LANUN mempersendakan Nabi Muhammad.

Dia anak haram, emaknya di sondol Bang Ali, keluar dia sebagai anak diluar nikah.

DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE LANUN ini tidak beragama. Keturunan yang main ikut saja Confius (cius), kemudian Tao, kemudia Budis, dahtu Evangelical Christianity.

Malang nya, bila mamposss, di bakar, masuk Neraka pronto.

zunnun
Member
zunnun

hebat, dlm keldai2 si hadi awang dan si mahathir yg mencemur si anwar, post nya dah memcecah hampir 400 comments…😂

Anonymous
Guest
Anonymous

Kau sekor ajer beratus komen coba menegakkan benang basah.

Mcm mana nak tegakkan bila sudah di lendirkan dek pemimpin2 korang. Dan pengikut2 seperti kamu.

zunnun
Member
zunnun

mcm tegak kan benang basah dgn penafian amanat hadi tak sesat juga ke? si hadi awang dah minta maaf secara umum?

Anonymous
Guest
Anonymous

Kalau betul, itu bermakna dia beradab dan sopan.

Korang jenis DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE LANUN macam mana? Reti ker minta maaf?

Kalau tak reti, tanya ler Ronnie Liu yang kena tendang dari Selangor ke Raub, Pahang. Kot dia dah mintak maaf.

Aku
Guest
Aku

Kesian Anwar, sampai sekarang tak dapat jadi Piem…

Wau bule
Guest
Wau bule

We can have new leaders, young and or old.

In currency, there are indications that the PM, moreso a new one, if any, is/would be doing a TRUMP COMMUTING STONES JAIL SENTENCE in malaysia. The line is clear…..

May Allah forbids.

zunnun
Member
zunnun

so the conjunctions are ‘and/or’ to reserve for that stale old

Anonymous
Guest
Anonymous

What talking one, where got “the conjunctions are ..”?

Lepasan SJK arr?

Lousy BI, speak or write in BM lorr.

anonymous
Guest
anonymous

Drunk posting is a problem. You might want to seek professional help before things get too bad.

zunnun
Member
zunnun

Huh!

sana sini kapir mengapir mabuk ape pula? yg mati tergolek2 di memali mabuk ape pula nih?

Anonymous
Guest
Anonymous

Kenapa tak sebut tergolek golek di 13 Mei 1969 bila Tentera di arah mengawal keadaan?

Anonymous
Guest
Anonymous

Assuming you are referring to comments by ZUNNUN THE LANUN (pangkat dinaikkan kpd Pukimak bila dia guna bahasa kotor), I agree.

As this is a non-moderated blog (anyone can post a comment unhindered), the only choice is to whack such comments, disabuse the abuses they write, until readers find them not worthy to read and ignore them.

zunnun
Member
zunnun

bila melayu2 dgn bangga menyatakan bahawa “allah” yg mereka,srmbah maha besar, al mighty sogmo tapi hanya setakat creator sj, maka yg berkokok sedemikian haiwan sj… tuhan yg di sembah dah penjenamaan semi god ketrampilan nya…. bila lebai2 mesir dtg berjumpa, si zunnun dlm penjara sebelum di hukum mati keesokan nya, lalu di tanya zunnun kpd mereka… kamu ada, gunung ada, tuhan ada…. lalu jawap mereka, ‘yg kami ada….’ lalu zunnun bertanya lagi, ‘yg mana, di namakan kamu itu…’ lalu lebai2 menunjuk akan diri mereka…. lalu zunnun berkata, ‘kan itu jasad kamu. Di mana kamu nya?’ terkial2 lebai mesir cuba mencari… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Kamu mengangkang bontot tak basuh, busuk bau tahi, Bang Ali pun tak mau dekat.

Kesundalan ZUNNUN THE LANUN (pangkat dinaikkan kpd Pukimak bila dia guna bahasa kotor) tidak terhingga, di backlanes of Chow Kit Rooad KL dll penuh nama dia dan phone no di garis nya sebagai iklan for his “wares” as a “whore”.

Siapa nak caya “a whore” cakap, bau hanyeh, jalan mengengkang selepas jumpa Bang Ali.

Anonymous
Guest
Anonymous

👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
Suman Hindu mknyah..kini malang dh menimpa
Bila dicari pasal dgn Kejora, bala le yg dia jumpa
Dirasa, kepala nya spt kena hempap, dgn kelapa
Apa lagi..melalak ler dia..ayo yo..ayo ma..ayo pa
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaahhhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Wau bulenngy
Guest
Wau bulenngy

Zunnun said,”….then start building faith by discarding belief… fill it with knowledge rather than blind faith, yet you choose to call faith too?” Zunnun, I normally disregard unworthy comments. BUT let me educate you THAT the belief in Allah is our faith, executing his orders are our priorities. You do not call yourself a muslim if you discard your belief. Discarding belief in Allah is discarding faith in Allah. You discard belief and faith in Allah, you are not a muslim. If that is fact and truth, reality is you are not a muslim… Our belief and faith in Allah… Read more »

zunnun
Member
zunnun

have your comments sound worthy al these while?

Anonymous
Guest
Anonymous

Yes, his comments have always been worthy.

Not yours.

zunnun
Member
zunnun

so you need some to answer in ur behalf? you need a retard to asnwer kinda like his spewing worthless comment to say, Nabi Muhammad poke sword here and there…

snd that means, poke dick here and there too…

is that the prophecy the retarded is reciting his blind faith all these while…

Anonymous
Guest
Anonymous

YOU ARE JUST A NASTY OLD MAN, ZUNNUN THE LANUN (pangkat dinaikkan kpd Pukimak bila dia guna bahasa kotor).

You deliberately twisted statements made here and there, said things that are not true, very much the DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE LANUN.

Grow up, old man. People can read you through and mostly ignore your comments. 1-2 join in whacking you but mostly ignore you.

zunnun
Member
zunnun

you still believe Nabi Muhammad poke sword herw and there, dude?

if that the case, ur Nabi Muhammad is poking dick too

the latter is a logical deduction based on ur earlier induction….

is this what you have been correlating all these while to ur undetstanding abt islam, dude?

Anonymous
Guest
Anonymous

There you go, menghasut (seditious) against the Malays and agama Islam. PDRM should drag you to the Balai Polis, remand for a week in the Police Lokap, makan nasi bungkus pagi petang siang malam. After that, heret to the Court and charged.

zunnun
Member
zunnun

xo you’re avoiding the question dude?

how ur syahadah recital, to muhammad bin aminah all these while dude?

malu pulak nak menjawap…

zunnun
Member
zunnun

let me educate you?

gosh, start to educate your’self’ the al mighty is not only the creator, the created in part an parcel of creation.

have you ground your ego lately?

did mahathir taught his version of malay to be this unworthy to be taken seriously? has his malay dilemma still hold true?

Anonymous
Guest
Anonymous

THOSE FROM SJK ARE OFTEN NOT WELL EDUCATED.

Some problem with the SJK curriculum, the teachers and the mentality of the pupils, their family background and culture (way of life).

They need to respect and fully abide by the Constitution of the country and all the laws in existence. Think Malaysian, no more mentally associating with China.

zunnun
Member
zunnun

bila melayu mempersoalkan mana ada kwrajaan melayu2 islam, keldai2 dan babi2 lebai2 lipAs melompat kepanasan …..

tapi bila wee ka siong dgn nada keras mengata mana ada kerajaan melayu2 islam, tersipu2 lalu longlai melayu2 islam yg ada….

kesundalan ape sedemikian yg di bawa oleh melayu2 islam nih?

Anonymous
Guest
Anonymous

ZUNNUN THE LANUN (pangkat dinaikkan kpd Pukimak bila dia guna bahasa kotor),

Yang melompat adalah kamu, tersangkut di kawat duri, koyak seluar, nampak bont.t, Bang Ali pun berkejar nak cekut.

Kamu dah nyata sundal di blog ini. Di masa lapang, buat part-time di backlanes of Chow Kit Road, KL.

Anonymous
Guest
Anonymous

Tosonyap ZUNNUN THE LANUN (pangkat dinaikkan kpd Pukimak bila dia guna bahasa kotor) kena sembur dek MVSA.

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

JUNNUN GILER GUNA FORMULA MATHEMATICS DICIPTA SCIENTIST MUSLIM NAMUN JUNNUN SUKA BURUK KAN ISLAM…….. Status Covid penentu hala tuju politik……… Tun Dr Mahathir berhasrat untuk kembali sebagai PM ke 3. Kini menjadi perbincangan dan persoalan sama dia patut diberi peluang tersebut. Sama ia akan diperakui sebagai halatuju baru politik negara terpulang kepada pengumuman baru Dato Dr Noor Hisham. Menurut Lokman Noor Adam, bukan MKN atau Menteri yang tentukan, tetapi Noor Hisham. Dia boleh mengatasi keputusan KSU dan Menteri sebab dia sudah Turus Satu. Setiap kali Noor Hisham benarkan status pencegahan Covid diumum, mesti ada perkembangan politik menyusul. PKP : Pakat… Read more »

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

WOII SYAITAN LAKNAT KO PERGI MAKAN TAIK DALAM JAMBAN…….. PENYEMBAH IBLIS JUNNUN GILER BUAT RITUAL KETIKA MATAHARI TERBENAM…..LUMUR TAIK SELURUH BADAN……. INI BLOG PARTI KUNYIT GANGSTER SOSIALIST…..SEMUA MEMBERS MAK NYAH, PONDAN, GAY , LESBIAN DLL BANI SODOM LGBT…… JUNNUN GILER SEDANG SEMBAH IBLIS DALAM JAMBAN TUUUU…… Wee Ka Siong bidas Anthony Loke berkenaan jajaran ECRL……. Menteri Pengangkutan, Wee Ka Siong menjawab kenyataan pendahulunya Anthony Loke, bahawa cadangan mengembalikan semula jajaran asal Projek Laluan Rel Pantai Timur (ECRL) oleh kerajaan Perikatan Nasional (PN) bertujuan mengenepikan Negeri Sembilan. “Saya menghormati pendirian Anthony Loke. Tetapi saya juga ada beberapa perkara penting untuk menjelaskan… Read more »

zunnun
Member
zunnun

wee ka siong kata

mana ada kerajaan melayu2 islam ma…

lebai2 lipAs terdiam tak menjawap…

kini sana sini wee ka siong di jadika idola terbaru lebai2 lipAs pula…

mungkin wee ka siong wali libai2 lipAs agar nya nih…

biar betul…🤣

Anonymous
Guest
Anonymous

DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE LANUN (pangkat dinaikkan kpd Pukimak bila dia guna bahasa kotor) mesti lah coba cucuk sana sini to cause a split among his opponents.

He tried to cuc.k his assol but Bang Ali already there.

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

PENYEMBAH IBLIS JUNNUN GILER BUAT RITUAL KETIKA MATAHARI TERBENAM…..LUMUR TAIK SELURUH BADAN……. INI BLOG PARTI KUNYIT GANGSTER SOSIALIST…..SEMUA MEMBERS MAK NYAH, PONDAN, GAY , LESBIAN DLL BANI SODOM LGBT…… JUNNUN GILER SEDANG SEMBAH IBLIS DALAM JAMBAN TUUUU…… Wee Ka Siong bidas Anthony Loke berkenaan jajaran ECRL……. Menteri Pengangkutan, Wee Ka Siong menjawab kenyataan pendahulunya Anthony Loke, bahawa cadangan mengembalikan semula jajaran asal Projek Laluan Rel Pantai Timur (ECRL) oleh kerajaan Perikatan Nasional (PN) bertujuan mengenepikan Negeri Sembilan. “Saya menghormati pendirian Anthony Loke. Tetapi saya juga ada beberapa perkara penting untuk menjelaskan berhubung projek infra rakyat ini, ”kata Wee dalam catatan… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Hahaha, JUNNUN GILER SEDANG SEMBAH IBLIS DALAM JAMBAN TUUUU…

zunnun
Member
zunnun

religious dogma is a disease, contagious because it give a reassuring feeling of comfort after death…

the masses leave this to religious peddlers to dictate their fate and shape their belief…

very assuming in nature rather than taking the extra mile to seek and connect truth to see a far universal truth of God’s Omnipresence and Omnipotence..

instead God has became a local deity for local consumption and ritual…

Anonymous
Guest
Anonymous

Your ritual is tonggang tonggek in front of pangkal pokok Kayu Ara with joss sticks in hand.

We don’t envy or try to disturb your right, man. But are attracted to fellow blog participant’s statement

JUNNUN GILER SEDANG SEMBAH IBLIS DALAM JAMBAN TUUUU…

zunnun
Member
zunnun

so what is blind fate and faith then?

are we complacent to accept faith while the blind faith is another form of belief?

so what is faith? acceptance and subscribing theocratic ideal? or building knowledge by searching …

is that what muhmmad bin aminah did to discover his prophecy?

Anonymous
Guest
Anonymous

And what did Confius (cius) do to get so many followers, to be abandoned by them going to Tao and, later, to Evangelical Christianity?

And you tonggang tonggek in front of pangkal pokok Kayu Ara with joss sticks in hand.

zunnun
Member
zunnun

yet the hate and animosity is perpetuated by spewing infidel here and there…

since when Islam a realm for human to decide?

Anonymous
Guest
Anonymous

Started by DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE LANUN (pangkat dinaikkan kpd Pukimak bila dia guna bahasa kotor).

Anonymous
Guest
Anonymous

Hah, ruang Komen Budin hampir di monopoli dek DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE LANUN (pangkat dinaikkan kpd Pukimak bila dia guna bahasa kotor).

Penuh dengan nama dia, karutan dan hasutan nya.

Setuju dengan pendapat bahawa DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE LANUN ada lah a paid employee of DAP, out to question, dispute and shake the statements made by authorities and sow seeds of distrust in them.

Hope he won’t shake till he falls dead.

Anonymous
Guest
Anonymous

DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE LANUN mungkin ada sakit otak Bipolar Disorder.

Bila dia on “Bipolar high”, tak renti2 dia bercakap atau menulis.

Scroll over ajer ler bila nampak nama dia.

Anonymous
Guest
Anonymous

Bipolar disorder – Symptoms and causes Mayo Clinic
Bipolar disorder causes extreme mood swings that include emotional highs (mania or hypomania) and lows (depression).

Wau bulenngy
Guest
Wau bulenngy

Are we having a penyesat agama proffering his outlandish comments?

For those reasonable men of muslim faith, just be careful. Hope none get sucked into religious polemic by irresponsible individual(s).

Differences in views are bearable and acceptable but to spew lies, obscenities and profanities is a reflection of disturbed mental state to appear as devil’s advocate. If voluntarily, unconciously or professionally paid to create hate and animosity, it has to acted upon before it gets out of control.

zunnun
Member
zunnun

then start building faith by discarding belief…

fill it with knowledge rather than blind faith, yet you choose to call faith too?

Anonymous
Guest
Anonymous

WTF is this DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE LANUN (pangkat dinaikkan kpd Pukimak bila dia guna bahasa kotor) talking?

zunnun
Member
zunnun

so what constitute A Life Force of A Living Being? jawapan sedemikian hanya kini blh terungkai dgn cara Suhud utk menyatakan tajalikan Nur Nya…memberi pengetahuan semata2…. mungkin bila manusia mula melangkah keupayaan menerokai dan memahami mendalam dark energy yg bertanggungjawap melestarikan alam semesta.. kerana tuhan juga blh di kenali akan ujud nya melalui ilmu2 Nya di sekeling kita… maka apa pula Life force melalui cara Suhud utk mendapatkan Nur Nya? bermula dgn tuipan Roh kpd jasad bernama Adam, lalu jasad tesebut hidup?rsifat pepectual maka apa pula hidup jika tiada ilmu utk menampung kehidupan? apa pula force yg memberi kehidupan yg… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Ini contoh DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE LANUN on “Bipolar high” mengarut dan menghasut.

Komen yang langsung tak ada kaitan dengan tajuk pos.

Cerita pasal Creator, Created bila otak nya becomes over-active, mulut nya macam bont.t ayam mengeram.

Anonymous
Guest
Anonymous

👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
Wak Nyah sami Hindu kini dah jadi sasau sawan
Dah serupa anjing betina, baru lepas mengawan
Dgn Kejora ni mmg dia tk akan mampu terlawan
Kini dia berdoa dkat Vishnu, dia punya Baghwan
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaahhhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Guest
Anonymous

👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
Makan kuah ler mlm ini Wak Nyah barua lahanat
Membebel ler ifrit ini serupa dgn nenek kebayan
Padan muka, ini Hindu paria, kulup pelir tak sunat
Seronok betul, Kejora tengok, bapok ini meroyan
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaahhhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Othman Ahmad
Guest
Othman Ahmad

Sampai tualah kamu Kejora merepek-meraban, meronta menggelupur tak tentu haluan untuk menutup KEMALUAN yg tak terbandingkan. Berbagai helah kau ada-adakan tidak berani hadhir berdepan dgnku konon2….. – sibuk banyak kerja lah, – sebab spek hitam lah, – sebab anak anak aku lah, – tiba2 tak semena-mena tanpa bukti kau kemalangan lah, – “budak fake Mas Sarawak” datang lah, – “Irah porrah fake” nak balik Kedah lah, semuanya itu alahai….berbunyi dangkal-baghal, menunjukkan jelas kau Kejora bingai takott-telor kecott untuk berdepan dgnku. Nah….mana buktinya konon kau dah 3X berada di Dtrn Merdeka, Kejora – MANA BUKTIMYA, MANA..MANA..MANA, HAAAAAAAAA…?? Wajar & logikkah si… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢
Sian ler Suman maknyah kini monyok terngadah
Sifat temberang dia tu dkt pmbaca Kejora dedah
Kejora dh tunjuk..dia pnya perangai haram jadah
Nak lagak hebat, kubang babi pun dia rela redah
🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖
Bapok tu nak kenakan Kejora ini tidaklah mudah
Dia pasang jerat dia sendiri pula yg dapat padah
Bila dah terkantoi malu, mulalah dia jadi gundah
Kat muka dia..huerghh ptuiihh..Kejora nak ludah
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaahhhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Othman Ahmad
Guest
Othman Ahmad

Sepanjang bulan puasa ko Kejora bertali arus temberang kencang konon Lockdown Covid 19 buat kamu tak dapat keluar nak membelasah aku. Kemudian minggu lepas, dgn lagak sombong ko lontar PANTAToon kau konon kau bila2 masa bersedia & cabar aku nyatakan tarikh & tempat. Semua rekod masih tersimpan dalam arkib blog ini. Nah, kini aku sahut cabatan ko….. Buktikan kamu anak jantan atau temberang jer yg lebih (jgn buat2 lupa & beri alasan2 bodoh). SABTU, 11HB JULAI, 2020 BERTEMPAT DI DATARAN BANDARAYA JOHOR BAHRU JAM 8.00 MALAM Tau2nya sampai masa, kelibat dia pun takdak, cakap jer berdegar-degar. Haramjadah betul si musibat… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Wak Nyah bangsat keparat 7:03 am,

😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢
Sian ler Suman maknyah kini monyok terngadah
Sifat temberang dia tu dkt pmbaca Kejora dedah
Kejora dh tunjuk..dia pnya perangai haram jadah
Nak lagak hebat, kubang babi pun dia rela redah
🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖
Bapok tu nak kenakan Kejora ini tidaklah mudah
Dia pasang jerat dia sendiri pula yg dapat padah
Bila dah terkantoi malu, mulalah dia jadi gundah
Kat muka dia..huerghh ptuiihh..Kejora nak ludah
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaahhhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Guest
Anonymous

Wak Nyah bangsat keparat 7:03 am,

👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
Makan kuah ler mlm ini Wak Nyah barua lahanat
Membebel ler ifrit ini serupa dgn nenek kebayan
Padan muka, ini Hindu paria, kulup pelir tk sunat
Seronok betul, Kejora tengok, bapok ini meroyan
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaahhhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

L

Anonymous
Guest
Anonymous

Wak Nyah bangsat keparat 7:03 am,

👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
Wak Nyah sami Hindu kini dah jadi sasau sawan
Dah serupa anjing betina, baru lepas mengawan
Dgn Kejora ni mmg dia tk akan mampu terlawan
Kini dia berdoa dkat Vishnu, dia punya Baghwan
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaahhhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Guest
Anonymous

Wak Nyah bangsat keparat 7:03 am,

👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
Suman Hindu mknyah..kini malang dh menimpa
Bila dicari pasal dgn Kejora, bala le yg dia jumpa
Dirasa, kepala nya spt kena hempap, dgn kelapa
Apa lagi..melalak ler dia..ayo yo..ayo ma..ayo pa
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaahhhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Othman Ahmad
Guest
Othman Ahmad

Wajar & logikkah si bingai sekor nih ngaku2 konon seorang cikgu lagak macam bagus bersolat dan berpuasa tapi celupar mengeluarkan PANTAToon biadap, kotor lagi keji, mempamerkan aksi gay homoseksnya sampai dibalun oleh pembaca2 blog….. Jamesdean1 Jamesdean1, 5 May 2018 at 03:03 Kan betul dia ni kena ayam dgn gua…makanan gua jer kejora ni Macy, 5 May 2018 at 03:04 Kikiki..ada ati nak tutoh bini org!!! Bini sdiri pon jolok ngan jari!!! He2 he22, ha2 ha2 Jamesdean1 Jamesdean1, 5 May 2018 at 03:05 Gebang je kejora…ade lagi pantun bro kejora? Jamesdean1 Jamesdean1, 5 May 2018 at 03:08 Kan betul dia ni… Read more »

zunnun
Member
zunnun

what d entropy that is biasing the physical world we live in..

to create equality?

y = f(x)………..(1)

what will it to God’s Universal Equation be then?

to create equality to creation?

c = f(l)……..(2)

creation, a function of life. Whose life shall be it then? God’s perpetuity? or the life that are symbiotically manifesting its perpetual presence?

how could God be Al Mighty if God exists in semi state of existentialism?

is God venerable to disobedience? thus the need to impose stick and and carrot jargon?

or are we been interpretation the scripted text based on false pretenses and premises?

zunnun
Member
zunnun

interpretation – interpreting

zunnun
Member
zunnun

what it meant to a semi state of existentialism? that God’s only A Creator? and the created are not manifesting a conceived creation? A Seed is conceiving A Tree. Thus the Tree is not manifesting a conceived blueprint from the Seed? Yet in continuum, seed-tree-seed-tree, the creation is a symbiotic presence between both, yet God’s only a creator and is not partaking the created? kesundalan apa melayu2 islam dgn islam sebagini rupa, menafikan kesesaan tuhan semesta? bisa ke penafian si azazil hingga akhir menyatakan iblis pula… dari satu penafian kini membuih2 penafian penafian penafian yg lebai2 lipAs bawa bersama merasuk… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Zunun 4:10 am,

👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
Yes, Sir Zunun..y = f(x) is just a general equation
How it goes depend on f, the operation/function
f or g, whatever, we must first give the definition
But..you, yourself..seems to be still in confusion
👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎

😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
Kah kaahh kaahhhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

zunnun
Member
zunnun

iklasnya hati seringkali di salah erti
tulus nya budi tidak pernah di hargai…
berlalu pergi dgn kelukaan ini…

tapi shaari amri dan ezad lagu sedemikian bukan “alasanmu” tapi “keindahan” cinta semasa …

tidak perlu merayu2 utk mendapat pembelaan…
kerena hidup mmerlukan perhiasan kepalsuan…
berlari jangan nanti kehausan akhir nya…
biarkan hidup bersama sentiasa dgn nya

Othman Ahmad
Guest
Othman Ahmad

Kejora bangsat. Sepanjang bulan puasa ko temberang kencang konon Lockdown Covid 19 buat kamu tak dapat keluar nak membelasah aku. Kemudian minggu lepas, dgn lagak sombong ko lontar PANTAToon kau konon kau bila2 masa bersedia & cabar aku nyatakan tarikh & tempat. Semua rekod masih tersimpan dalam arkib blog ini. Nah, kini aku sahut cabatan ko….. Buktikan kamu anak jantan atau temberang jer yg lebih (jgn buat2 lupa & beri alasan2 bodoh). SABTU, 11HB JULAI, 2020 BERTEMPAT DI DATARAN BANDARAYA JOHOR BAHRU JAM 8.00 MALAM Tau2nya sampai masa, kelibat dia pun takdak, cakap jer berdegar-degar. Haramjadah betul si musibat sekor… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Wak Nyah kedi dodol 3:29 am,

👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
Kejora dh masak perangai Wak Nyah memerang
Dia ini mmg kaki kelentong, kuat jual temberang
Mungkin laku..klau dia pegi jual dekat lain orang
Tapi dgn Kejora kepala Wak ini peluru bersarang
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaahhhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Guest
Anonymous

Wak Nyah kedi dodol 3:29 am,

😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢
Kesian btul, dgn Wak Suman mknyah bapok kedi
Nasib dia malang ini penyokong talibarut Yahudi
Auta kelentong iblis ni semua serba tak menjadi
Dia fikir bleh tikam Kejora spt tikam nombor judi
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaahhhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Guest
Anonymous

Wak Nyah kedi dodol 3:29 am,

👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
Udah2 le temberang tu..Wak Suman kedi biawak
Rentikan lah, pamir diri sebagai badut pak lawak
Tak kan ada siapa percaya, auta kelentong awak
Kejora pun blh klu nk auta, skrg ada kat Sarawak
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaahhhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Guest
Anonymous

Wak Nyah kedi dodol 3:29 am,

👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
Wak mcm kerbau patah tanduk, ingin nk berlaga
Agk2 sikit Wak, org lain nk tidur dlm wad terjaga
Udah2 le kelentong tu, Wak Nyah kepala dongga
Kau sorang2 boleh juga auta kau ada kat syurga
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaahhhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Guest
Anonymous

Wak Nyah kedi dodol 3:29 am,

👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
Dia dah jadi sasau teruk Wak Nyah setan goblok
Keadaan dia serupa lelayang yg putus tali teraju
Kejora pun boleh, klu setakat nk auta dekat blog
Konon, kini kt N.York, cabar Mike Tyson bertinju
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaahhhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Guest
Anonymous

Wak Nyah kedi dodol 3:29 am,

👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
Berapa besar lah Wak kedi punya kelentong auta
Konon, pergi ke Dataran Bandaraya JB, Wak kata
Kt dlm blog ini, siapa pun boleh klu nak berdusta
Kejora pun bleh klu nk cakap skrg ada kt Jakarta
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaahhhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Guest
Anonymous

Wak Nyah kedi dodol 3:29 am,

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Wak Kadok Toyota KE20, nak lagak Lamborghini
Dulu Dtrn Mrdeka Kejora dh kena kencing begini
Lps tu, 4 Julai 2020, Kejora cabar jumpa kt Chini
Namun Wak bapok pelir kecut ini nyata tk berani
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
Kah kaahh kaahhhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Guest
Anonymous

Wak Nyah kedi dodol 3:29 am,

👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
Peristiwa Dtran Merdeka dulu Kejora buat iktibar
Boleh dengar jer lah..auta Wak Nyah mulut lebar
Kemain lagi, konon Kejora ni, dia berani nk cabar
Pada hal..merengkok berselimut dlm kain gebar
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaahhhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Guest
Anonymous

Wak Nyah kedi dodol 3:29 am,

😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
Kejora rasa sangsi le, dngan tarikh yg Wak bagi
Dtrn Mrdeka, ko tk dtg aku tunggu sampai pagi
Rasanya Kejora ini, mcm nak kena kencing lagi
Jitra gi ke JB, duit minyak & tol semua jadi rugi
🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Risau juga klu berulang lgi peristiwa yg sudah2
Kejora cdg begini lah..Wak Suman haram jadah
Apa kata klu kita jmpa di Tsk Darulaman Kedah
Jadi tak ler Kejora dikencing dgn begitu mudah
👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Othman Ahmad
Guest
Othman Ahmad

Kejora bangsat. Sepanjang bulan puasa ko temberang kencang konon Lockdown Covid 19 buat kamu tak dapat keluar nak membelasah aku. Kemudian minggu lepas, dgn lagak sombong ko lontar PANTAToon kau konon kau bila2 masa bersedia & cabar aku nyatakan tarikh & tempat. Semua rekod masih tersimpan dalam arkib blog ini. Nah, kini aku sahut cabatan ko….. Buktikan kamu anak jantan atau temberang jer yg lebih (jgn buat2 lupa & beri alasan2 bodoh). SABTU, 11HB JULAI, 2020 BERTEMPAT DI DATARAN BANDARAYA JOHOR BAHRU JAM 8.00 MALAM Tau2nya sampai masa, kelibat dia pun takdak, cakap jer berdegar-degar. Haramjadah betul si musibat sekor… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Wak Nyah bangsat keparat 4:46 am,

😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢
Sian ler Suman maknyah kini monyok terngadah
Sifat temberang dia tu dkt pmbaca Kejora dedah
Kejora dh tunjuk..dia pnya perangai haram jadah
Nak lagak hebat, kubang babi pun dia rela redah
🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖
Bapok tu nak kenakan Kejora ini tidaklah mudah
Dia pasang jerat dia sendiri pula yg dapat padah
Bila dah terkantoi malu, mulalah dia jadi gundah
Kat muka dia..huerghh ptuiihh..Kejora nak ludah
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaahhhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Guest
Anonymous

👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
Makan kuah ler mlm ini Wak Nyah barua lahanat
Membebel ler ifrit ini serupa dgn nenek kebayan
Padan muka, ini Hindu paria, kulup pelir tk sunat
Seronok betul, Kejora tengok, bapok ini meroyan
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaahhhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Guest
Anonymous

👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
Wak Nyah sami Hindu kini dah jadi sasau sawan
Dah serupa anjing betina, baru lepas mengawan
Dgn Kejora ni mmg dia tk akan mampu terlawan
Kini dia berdoa dkat Vishnu, dia punya Baghwan
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaahhhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Guest
Anonymous

Wak Nyah bangsat keparat 4:46 am,

👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
Suman Hindu mknyah..kini malang dh menimpa
Bila dicari pasal dgn Kejora, bala le yg dia jumpa
Dirasa, kepala nya spt kena hempap, dgn kelapa
Apa lagi..melalak ler dia..ayo yo..ayo ma..ayo pa
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaahhhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

zunnun
Member
zunnun

ah so lu pun pandai lawak meh, lu tulis nama gua xunnun meh? bnyak keldai2 di sini tulis mcm2 nama gua meh; lanun, sial, babi meh…

mereka bikin zunnun musuh meh?…

ini zunnun byak suka meh…

zunnun
Member
zunnun

xunnun,

itu hadi awang sama lia punya geng, apa hat lu panggil lebai2 lipAs meh?

lia olang suka hidup manyak di itu tempat gelap dan manyak makan buang makanan busuk meh?

zunnun
Member
zunnun

ah so, itu semua percepion meh, mesti bikin sandiwara baru blh berkuasa meh…

ini anwar, mahathir suka bikin bogey bag saja meh kerana mahathir sudah berjaya bikin dia punya integriti banyak rendah bawa tilam sana sini ketika bicara meh…