TIGA MP UMNO TAK SOKONG MUHYIDDIN?

Sidang Parlimen 13 Julai hingga 27 Ogos ini adalah cabaran sebenar buat Muhyiddin Yassin sejak mengangkat sumpah sebagai Perdana Menteri pada 1 Mac lalu.

Beliau bukan saja dijangka akan berhadapan dengan usul undi tidak percaya yang akan diusulkan oleh Tun Mahathir Mohamad terhadapnya, bahkan juga dalam cubaan untuk memastikan usulnya sendiri untuk menukar Speaker, Mohamad Ariff Md Yusof dan Timbalan Speaker, Nga Kor Ming, menemui kejayaan.

Kedua-dua usul tersebut, jika tidak memihak kepada Muhyiddin, ia dengan sendirinya akan memberi kesan kepada kedudukannya sebagai Perdana Menteri.

Oleh kerana usul membuang Speaker, melantik Speaker baru, membuang Timbalan Speaker dan melantik Timbalan Speaker baru dibawa sendiri oleh Muhyiddin dan diletakkan dalam Aturan Mesyuarat No 2 hingga No 5, maka ia akan dilakukan sebaik saja Sidang Parlimen dimulakan pada hari Isnin, 13 Julai itu.

Usul undi tidak percaya oleh Tun Mahathir pula diletakkan dalam Aturan Mesyuarat No 27.

Berdasarkan susunan tempat duduk pada Sidang Parlimen pada 18 Mei lalu, kelebihan yang ada pada Muhyiddin berbanding blok pembangkang hanyalah satu kerusi saja.

Ini bermakna, dalam cubaan beliau mahu menukar Speaker dan Timbalan Speaker, ia bukanlah suatu usaha yang mudah, walaupun Muhyiddin dilihat ada keyakinan untuk memenanginya.

Sementara blok pembangkang telah membuat ketetapan untuk menolak usul Muhyiddin itu, sumber daripada blok kerajaan pula memperlihatkan lebih ketidakpastian dalam sokongan yang akan diterima oleh Perdana Menteri.

Difahamkan sehingga ini sekurang-kurangnya tiga Ahli Parlimen UMNO diberi bayangan serta diperbualkan mungkin tidak menyokong Muhyiddin, baik dalam usul membuang Speaker dan Timbalan Speaker atau usul undi tidak percaya.

Memandangkan usul Muhyiddin itu perlu melalui Speaker sedia ada terlebih dahulu iaitu Mohamad Ariff sendiri, beliau hampir pasti akan memutuskan usul membuangnya dan Nga Kor Ming itu dilakukan secara undi sulit.

Dengan yang demikian, tiada masalah bagi tiga Ahli Parlimen UMNO itu untuk mengundi yang tidak memihak kepada Muhyiddin.

Sumber lain pula menyebut, mungkin juga tiga Ahli Parlimen UMNO itu akan mengambil sikap berkecuali dalam pengundian atau tidak hadir sama sekali ke Parlimen ketika usul dibentangkan.

Dengan yang demikian, berbanding majoriti asal blok kerajaan hanya ada satu undi, kekurangan tiga undi itu dengan mudah membuatkan Muhyiddin dapat dikalahkan.

Dalam usul undi tidak percaya, ia juga dipercayai akan dilakukan secara undi sulit dan dengan itu ia tidak menjadi masalah kepada tiga Ahli Parlimen UMNO yang sama untuk tidak memberi sokongan kepada Muhyiddin.

Dalam usul undi tidak percaya itu, oleh kerana kekalahan Muhyiddin akan memungkinkan Parlimen dibubarkan, cakap-cakap dalam UMNO juga sedang berkembang bahawa tidak mustahil lebih ramai Ahli Parlimen parti itu akan turut tidak menyokong Perdana Menteri.

Sokongan mereka adalah semata-mata dengan harapan agar kekalahan Muhyiddin akan membuka ruang kepada Parlimen dibubarkan dan pilihanraya mengejut diadakan, sekaligus membolehkan pemimpin UMNO dilantik sebagai Perdana Menteri baru.

Dalam hal ini, UMNO yang bekerjasama dengan Pas dalam Muafakat Nasional berkeyakinan penuh gabungan itu mampu memenangi jumlah kerusi yang cukup untuk membentuk kerajaan kiranya pilihanraya mengejut diadakan.

Diberitakan, dalam hal ini, selain tiga Ahli Parlimen tadi, sekurang-kurangnya ada lima lagi Ahli Parlimen UMNO tidak pernah berganjak daripada pendirian perlunya pilihanraya mengejut diadakan segera bagi mengembalikan kuasa parti itu sebagai peneraju pentadbiran negara ini berbanding membiarkan Muhyiddin lebih lama di puncak kuasa. (Shahbudindotcom 09/07/2020)

Updated: 9 July 2020 — 5:48 pm

80 Comments

Add a Comment
  1. DAP DAN DASAR BUMI HANGUS TIDAK DAPAT DIPISAHKAN……..

    Jahanamlah DAP, kata bekas ahli……….

    Meskipun berlainan agenda, parti Cina seperti MCA, DAP serta GERAKAN mempunyai ‘jiwa’ yang sama iaitu mahu melemahkan serta memecahbelahkan orang Melayu dan Islam, demikian dakwa Presiden Pertubuhan Minda dan Sosial Prihatin, Datuk Seri Ramesh Rao.
    Beliau yang pernah menjadi ahli parti tamak haloba itu berkata, DAP mahukan Malaysia menjadi seperti Singapura yang mana dikuasai oleh Cina.

    “…memang jahanamlah DAP ini. Kalau boleh perlu dibubarkan. Selagi wujud parti itu selagi itu Malaysia tidak akan aman,” dakwanya.

    Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai bantahan Timbalan Setiausaha Agung DAP, Nga Kor Ming terhadap pelaksanakan zon pengasingan tempat duduk bagi lelaki, wanita dan keluarga di pawagam oleh kerajaan negeri Terengganu.

    Terdahulu, Kor Ming menggesa Menteri Pelancongan, Kesenian dan Kebudayaan, Datuk Seri Nancy Shukri meminta kerajaan Terengganu yang dipimpin PAS membatalkan arahan pengasingan jantina di pawagam.

    Katanya, kerajaan Persekutuan tidak wajar berdiam diri berkenaan perkara itu yang mungkin memberi kesan terhadap kemajmukan budaya di Malaysia.

    Ramesh menyifatkan bantahan Kor Ming bukan sesuatu yang menghairankan kerana dakwanya setiap langkah kerajaan untuk kebaikan rakyat tidak akan disokong.

    Pada masa sama, beliau menggesa parti politik Melayu berhenti ‘berpuak-puak’ dan bersatu jika mahu melihat bangsa Melayu selamat.

    “Saya minta semua bersatu di bawah satu payung demi negara dan bangsa. Sampai bila nak diperlekeh, sampai bila mahu menjadi barua,” katanya.

  2. Pd PRU 14 Sarawak lepas, semua gambar atau sebarang potret Najib tidak boleh dipamerkan atas arahan Ketua Menteri ketika itu (Allahyarham Adnan Satem) untuk buang ‘suwey’ & menjamin kemenangan. Ini tak pernah menimpa pd mana2 PM terdahulu dalam sejarah negara atau mana2 negara dalam dunia.
    Tak malukah Najib, mana nak letak muka…..??

    ReforMATI..ReforBASI..DEFORMasi..apa tuuhh yg dilaung-laungkan oleh Nuwar & PKR (Parti Klentong Rakyat)…..??

    Apakah Tun penyebab kemenangan PRU 14 – Ya, sudah tentu, dah terang lagi bersuluh.

    Sebaliknya, Nuwar 4X PRU (1999, 2004, 2008 & 2013) kecundang di tangan Tun, Pak Lah & Najib.
    Tun sekali saja memimpin pembangkang (2018) berjaya buat sejarah pertama kali menumbangkan kerajaan BN-UMNO…sesuatu pencapaian yg gagal dilakukan sejak zaman Dato’ Onn Jaafar, Lim Kit Siang, Tengku Razaleigh & Anwar Ibrahim sendiri.

    Perlu kita ingat, Tun memang ada sentuhan ajaib di mana beliau memegang rekod kemenangan cemerlang pd PRU 5X berturut-turut (1982, 1986, 1990, 1994, 1999) dgn 2/3 majoriti ketika memimpin BN-Umno.

    Ini satu lagi bukti dan dalil ketokohan Tun Mahathir….

    BUKTI KEPERWIRAAN TUN BERJUANG DEMI ISLAM

    Dr M nominated for Nobel Prize
    Sunday, 04 Feb 200712:00 AM MYT
    SARAJEVO: Non-governmental organisations in Bosnia and Herzegovina have nominated Tun Dr Mahathir Mohamad for the Nobel Peace Prize 2007.

    They are the Sarajevo School of Science and Technology, the Congress of Bosnik Intellectuals and the Croat National Council.

    The move to nominate the former Prime Minister was spearheaded by Dr Ejup Ganic, who was Vice-President of Bosnia-Herzegovina from 1990-96 and President of the Federation of Bosnia-Herzegovina.

    Dr Ganic, currently the Chancellor of the Sarajevo School of Science and Technology, worked closely with Dr Mahathir in the 1990s when Malaysia provided economic, political and humanitarian support to a Bosnia-Herzegovina recovering from the trauma of genocide and ethnic cleansing in the 1992-95 civil war.

    In a nomination paper signed by Dr Ganic made available to The Star, Dr Mahathir is described as the Third World’s “most illustrious contemporary” and its “most courageous advocate.”

    Dr Ganic said that Dr Mahathir had influenced the world by leaving behind lessons on how diversity could be managed, conflicts reconciled and multi ethnicity harnessed to build a vibrant economic and political system.

    He also highlighted Dr Mahathir’s “Prosper Thy Neighbour” policy, his enlightened vision of Islam and his work as an ambassador of peace in Iraq-Iran, Bosnia-Herzegovina, southern Thailand, Philippines and Aceh.

    (Memoirs buat Tun sempena hari ulangtahun ke 95)

    Mahathir..Oh Mahathir Ku…_
    Selamat Ulungtahun, Negarawan Ulung
    Jasamu besar, pada negara
    Sekuat mana, ombak bergulung
    Selamat bahtera, andalah wira…!!

    Happy Birthday, Tun dikasihi
    Panjang umur, sihat selalu
    Semoga perjuangan, dilindungi Ilahi
    Langit cerah, awan berlalu…!!

    Perjuangan Tun, berwarna warni
    Demi agama, bangsa & negara
    Melawan mungkar, kekal berani
    Tak kira sulit, atau sengsara…!!

    ‘Parti Keramat’, berpuluh tahun
    Gilang gemilang, Tun Perdana
    Dapat kepada, ‘jebon malaon’
    Rosak Umno, Melayu merana…!!

    Nasihat sudah, berkali-kali
    Singkir segera, rasuah banyak
    Ramai sungguh buta dan tuli
    Buta sejarah, otak pun benak…!!

    Yang beronar, tetap membenci
    Caci nista, terus dihambur
    Walau mereka terus mencaci
    Negarawan tersohor takkan lebur…!!

    Dua kali, Allah anugerah
    Tun dinobat, jadi Perdana
    Nama Malaysia, terserlah gagah
    Negara hebat, dunia terpesona…!!

    ‘Ketuanan Melayu’, tidak bermakna
    Jika rasuah, sesama rakan
    Tanpa ilmu, Melayu hina
    Ini Tun cuba tekankan…!!

    Dilindungi Allah, Negarawan kita
    Takkan dilupa, jasa dan bakti
    Jasamu tetap, emas ditinta
    Hanya sejarah, dapat membukti…!!

    Harimau mati, tinggalkan belang
    Tedung pula, tinggalkan bisa
    Tun pergi, jasa tak terbilang
    Nuwar Najib, tinggalkan apa…??

    1. Tun Bapak Haprak kpd bangsa melayu…

    2. Tengok pru15 boleh ke madey menang sendirian…ceret beret ler..

      Pru14 nompang PR sekarang sendirian…

      Prk cini madey sokong calon bebas nekas Bersatu….madey edar vedeo rayu sokongan…

      Calon bebas sokongan madey hilang deposit….ayoyooo…

      Madey sudah dilupakan..

  3. Masa YDPA hendak buat keputusan
    siapa Perdana Menteri ke Lapan
    Semua berdiri teguh menyokong
    Muhyiddin pembelot sedia didokong

    Setelah Umno berkokok berbunyi
    Bercakap besar berdehem-dehem
    Sekarang menyombong dengan berani
    Dari Umno yang sepatut jadi PM

    Tak mustahil usul Muhyiddin kalah
    Speaker yang bijak coba diturunkan
    Orang nya tegas susah hendak diarah
    Bukan Pandikar Amin mudah diabdikan

    1. Muyidin hantar SD…madey pon nak hantar SD….Agong tutup pintu pagar..

      Kecian madey….

      Kalo madey bijak dah tentu muyidin tak boleh tendang mcm tin buruk..

  4. maka ape kaitan nya dgn pluralisma?

    bila berlaku satu breached in horizon, Finite karam slm Infinity mengikut kemampuan mereka menyeberangi tahap langit2 diri mereka….

    tuhan menyatakan ketuhanan nya dgn

    Yg Satu melihat Kebenaran Sejagat, Melihat Semua, swtiap kemanusian manusia kerana bersama mereka di situ Sifat2 Tuhan yg di kandungi mereka….

    pluralisma berlaku, Satu Melihat pd Semua…

    1. KEPALA BAPAK KAMU.

      Tapi bila komen kamu tidak menyebut kaum Melayu dan agama Islam, dibiarkan.

  5. mampu ke manusia menyamai ketuhan semesta?

    tiada mamou akan manusia menghapiri Nur Tuhan, kerana bila berlaku manusia itu samada mati atau binasa kesedaran mereka…

    ini yg berlaku pd hallaj, pd ibnu arabi pd zunnun pd siti jenar bila mereka melintasi langit2 diri…

  6. bagaimana?

    dgn membinasakan ke”aku”an diri mereka dan menyatakan ke”aku”an tuhan semesta….

    istilah “let go the breathen” ini yg terkandung dlm pengertian “Al-la-h”

    sepertiana juga si musa yg ingin melihat tuhan nya….

    maka tuhan menyuruh nya, “binasakan diri nya…” la tarani

    Al- the

    Al- Baqarah – The Cow

    la – ketiadan

    h – naf – breathen

    sepwrti juga Alif- Lam- Min, Ya-Sin dan sebagai nya, abjad2 ini melambangkan pergertian yg tersirat

    1. DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE PUKIMAK MENGHASUT BERTERUSAN.

      Akta Hasutan telah dimansuhkan dek politikus haprak tapi hasutan masih boleh di ambil tindakan di bawah Penal Code.

      Yang tersirat ia lah ZUNNUN PUKIMAK ini perlu diheret ke Balai Polis, di masuk lokap, kemudian di heret ke mahkamah, di bicara, dihukum, akhirnya dipenjara.

  7. zunnun the lanun ini jenis yang membikin puak nya ketinggalan walau di China pun, walau sudah ada di dunia sejak 7,000 tahun dulu.

    China negara antara yang terbesar, penduduk nya memang paling ramai di dunia tapi di anggap dek negara2 Barat sebagai pariah. Di kawasan kediaman orang2 Barat di Shanghai dulu ada papan tanda yang menyatakan: DOGS AND CHINESE NOT ALLOWED HERE.

    Asyik coba mengungkit isu2 yang bolleh menimbulkan pergaduhan, memporak perandakan masyarakat. Di China depa berperang antara puak, di Malaya pun begitu, perang besar di Penang di zaman British Kolonial di abad 18, di Perak, Selangor dll di abad 19.

  8. maka jln yg di beri dgn mengenal tuhan mereka, The Maker, The Free Will, The Sustainer ….

  9. seperti juga para2 ambia dan aulia, sifat manusia tidak kecuaili dlm harian hidup yg mereka….

    tiada kebebasan utk membentuk “Free Will” kemanusian mereka kerana sentiasa di belenggu dgn emosi dan prejudice membentuk2 kesedaran2 mereka…

  10. jika kenabian muhammad bikan si mmuhammad bin aminah, maka siape pula muhammad bin aminah?

    1. bikin – bukan

    2. DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE LANUN,

      KEPALA BAPAK KAMU, KEPALA BAPAK DATUK KAMU, KEPALA BAPAK NENEK MOYANG KAMU YANG TAK AJAR KAMU ADAB SOPAN DI MASA KECIL HINGGA KE TUA BANGKA.

      Kamu menghasut kaum Melayu dan agama Islam. Aku percaya kamu sedang diawasi, bila sampai masanya, akan diheret ke Balai Polis, di lokap, di beri makan nasi bungkus pagi petang siang malam.

      Hingga masa kamu diheret ke mahkamah. Dan seterusnya hingga kamu di hukum dan di penjara.

  11. perlu ke kenabian muhammad aka Nabi Muhammad menjolok2 pedang sana sini?

    perlu ke kenabian muhammad aka Nabi Muhammad menjolok2 puki bini sana sini, hingga kawin cerai kawin cerai berbini2, cerai kerana aoe? tak cukup lazat puki yg ada? sbb perselisihan?

    jika Nabi atau kenabian beraelisihan faham sgn si isteri, maka tak usah di yakini nabi sedwmikian, kerana rendah sifat pengetahuan kenabian nya….

    yg jolok pedang dan jolok puki bini tak lain, muhammad bin aminah bikan sesekali kenabian nya….

    1. bikin – bukan

    2. Kapir selamanya musuh nabi…tp sayang neraka is waiting para kapirun….aku doa kan agar kau jgn diberi hidayah….yahooo

  12. apa yg berlaku dari dulu kala hingga terkini terhadap peradapan manusia dgn kemanusia mereka?

    baik meraka doktor, jurutera, pemerintah, pemimpin2 politik; mereka membiarkan “religious peddlers” menentukan hal2 ubudiah dgn tuhan yg berkuasa selepas kematian kematian…

    this utter “black box” is the void of ignorance perpetuated by sublime prejudice and ignoring truth, a blind follower leaving his/her fate to religious peddlers to decide…

    and these religious peddlers again and again had been using the stick and carrot as means for obedience….

    is God that Emotional?

    is God a sub servant to A Far greater God, The Emo?

    1. What talking one, you, zunnun the lanun (name will be upgraded to pukimak when you use bahasa kotor).

      where got “peradapan manusia dgn kemanusia”?

      You intoxicated by the exuberance of your verbosity, eh? Using big words that have no meaning and not explaining what you mean.

      What talking “void of ignorance perpetuated by sublime prejudice and ignoring truth ..”?

      You sure you know what you are talking about?

    2. Muslim takdak God…ia ada Allah….

  13. PERINGATAN BUAT KEJORA:

    Hari ini dah masuk hari Jumaat, 10 Julai 2020, tinggal sehàri lagi hari yg dinanti-nanti.

    Jgn lupa hari penentuan sama ada kamu anak jantan atau temberang jer yg lebih.

    SABTU, 11HB JULAI, 2020
    BERTEMPAT DI DATARAN BANDARAYA JOHOR BAHRU
    JAM 8.00 MALAM

    True Man is seen by action not empty words, particularly the trash PANTAToon….!!

  14. pluralisma dlm erti kata “Ujud”, juga bermaksud…

    (1) bahawa yg “tidak terbatas” itu di kandung oleh batasan2 yg ada di merata2

    (2) bahawa yg terbatas itu “summation” kpd yg tidak terbatas

    finite cannot partake An Infinity but Infinity always a manifestation of all finite Beings…

    1. What talking one, again, zunnun the lanun?

      What “finite cannot partake An Infinity but Infinity always a manifestation of all finite Beings…”?

      You sure you know what you are talking about? Careful talking like that kind. You might go sewel.

  15. pluralisma itu sesuatu pengertian yg menjurus kpd

    (1) melihat Satu kpd yg banyak/ramai

    (2) melihat akan yg byak/ramai kpd yg Satu

    1. You sure you know what you are talking about? Careful talking like that kind. You might go sewel.

  16. Ilmu itu membentuk kesedaran manusia dlm masa yg sama, emosi dan prejudice memainkan peranan yg sama juga dan seperti lagu dan irama berpisah tiada…

    yg perlu manusian ketahui, Ilmu itu sentiasa bersifat idafi, bersifat relatif dgn keadaan realiti dan ideal semasa2…

    si pornpuan dan teruna sentiasa di lamun dgn ideal memilih antara mereka, hingga akhir nya, yg mengeratkan hubungan mereka bilamana kedua2 mereka menerima realiti2 utk membina hidup berdasarkan kemampuan dan perbaiki kecacatan dan kekurang yg ada…

    ini kaedah ilmu membentuk rumah tangga, dan bagitu juga dgn kepercayaan dan keyakinan…

    kepercayaan itu akan menjadi yakin akhir nya kerana Ilmu yg membetulkan kekakuan yg ada….

    ini asas liberalisma….

    tapi ada segelintir yg mengunakan kaedah Suhud utk mendapatkan Nur Tuhan yg ada di sekelian Semesta….

    dgn melepaskan ke”aku”an diri membiarkan ke”aku”an tuhan menyelubungi dan menguasai diri…

    menyatakan Sifat Tuhan yg ada pd setiap manusia, utk menyatakan rahsia Zat ketuhaan nya…

    ini pakaian para2 ambia dan aulia2…

    utk membawa perubahan kefhaman ilmu kpd manusia sekeliling sepertimana yg di lakukan oleh kenabian2 terdahulu…

    1. Kamu copy paste ke, zunnun the lanun?

      Lagi kamu mengarut mengata “melepaskan ke”aku”an diri membiarkan ke”aku”an tuhan menyelubungi dan menguasai diri…”

      You sure you know what you are talking about? Careful talking like that kind. You might go sewel.

  17. pluralisma dan liberalisma saling ujud antara mereka berdua, yg satu menyatakan kesemestaan dan yg satu membentuk keyakinan dgn memberi nafas pengertian kpd kekakuan2 yg ada…

    tidak kah itu yg di maksud kan dgn rukan iman, dgn kepercayaan, penganut di beri ruang utk membentuk keyakinan dlm menyatakan rukun islam pula….

    tapi malang nya, rukun iman di jadikan satu penerimaan berdasarkan kepercayaan semata2 dgn kepercayaan2 ini di jadikan asa, satu fundamental membentuk fahaman islam dgn menjalani rukun islam nya pula….

    ignoring has been the perfect recipe for blind faith and ignorance….

    dan bila anwar kemukakan pluralisma itu asas islam, si mahathir dan pemimpin2 melayu2 islam merasakan, islam yg di anuti dgn pendewaan kpd si muhammad bin aminah itu paramount yg di terima oleh majoriti dan menyamakan si muhammad bin aminah dgn kenabian nya, Nabi Muhammad.

    hingga akhir nya, Nabi Muhammad yg jolok pedang dan juga jolok puki2 bini, kawin cerai kawin cerai hingga 14 akhir nya…

    ini ke sifat kenabian si muhammad yg di dewadan di puja selama ini?

    ada kah ini kebenaran Islam dan Sifat Tuhan Yg Maha Semesta?

    1. Again, what talking one, you DAP DIRTY OLLD MAN zunnun the lanun?

      Mengata “yg satu menyatakan kesemestaan dan yg satu membentuk keyakinan dgn memberi nafas pengertian kpd kekakuan2 yg ada…” apasal nak cakap abstrak?

      Ini blog lah, bukan majallah untuk mengeluarkan pemikiran2 abstrak yang majoriti pembaca tak reti.

      Jangn buang masa kami, Dong.

  18. mengapa “pluralisma” amat di takuti dan di hindar dari fahaman islam yg di anuti oleh kebanyakan lebai2 retard dan politik2 semasa utk penjenamaan kuasa politik mereka?

    kerana di “mundane plain” itu sendiri, segala bentuk2 kuasa telah di kuasai oleh kaum2 pemodal dan politik yg berkepentingan, ” a grip for power is by the corridor of power”

    seperti mana gerega juga melakukan nya dgn ketrampilan bahawa isa itu anak tuhan bukan melihat kenabian isa itu, yg jauh beza dari isa anak maryam….

    segala kebenaran ketuhanan yg di bawa oleh kenabian2 di robek oleh mereka terkemudian utk berkuasa dgn memuja “bentuk orang” dari menmuja kenabian2 mereka…

    agama tak lain satu bahan komoditi utk penguasa memerintah penerimaan majoriti, kerana majoriti itu yg membei kuasa utk berkuasa…

    pluralisma atau universaliti ketuhanan dlm agama kini hanya bersifat local sj akhir nya….

    dan antara local2 ini akan sentiasa bersengketa sesama mereka sentiasa…

  19. pengertian Islam itu perlu berdasarkan kpd nilai2 Universality seiring dgn Sifat Tuhan yg Universal.

    apa kah melayu2 islam terima pengertian Islam berdasarkan islam berbentuk local semata2 dan dlm masa yg sama meminta agama lain menerima kesahihan islam itu bersifat sejagat dan semesta?

    dgn mendewakan si muhammad bin aminah dari menerima kebenaran kenabian si muhammad dgn sendiri, Islam yg di anuti kini bersifat local dari bersifat universal…

    perbezaan Nabi Muhammad dan muhammad bin aminah perlu di fahami agar islam di lihat Semesta Sifat Nya, dan utk Islam bersifat universal, maka pluralisma itu perlu seiring bersama….

    “aku” dan “kamu” yg sering di maksud dlm buku yg di cetak itu membawa pengertian, Zat dan kaitan2 dgn segala bentuk2 Sifat Nya…

    dan Kenabian si Muhammad atau Nabi Muhammad si muhammad itu Sifat tuahn kerana itu yg di ungkapkan; “muhammad rahmatan alamin…”

    kekakuan islam bila mana lebai2 dan pendakwah2 retard serta di gunakan oleh pemimpin2 politik memuji2 dan mendewa2 si muhammad bin aminah daripada tujukan syahadah kpd kebanian si muihammad atau Nabi Muhammad itu sendiri…

    hingga ada di antara pendakwah2 di julang sebagai ulama tersohor akhir nya…

    1. zunnun pukimak, kamu kafir abdi bila mengguna istilah “Melayu2 Islam”. Semua Melayu adalah Islam, kamu menghasut bila mengata begitu.

      Kamu biadab dan kurang ajar bila merujuk kpd Nabi Muhammad sebagai “si Muhammad.” Emak bapak kamu tidak membimbing kamu adab sopan di masa kecil sebab depa asyik berkongkok pagi petang siang malam.

      Kamu perlu diawasi pihak berkuasa dan bila sampai masa nya, ditangkap, diheret ke Balai Polis, di remand dalam lokap bang seminggu, di beri makan nasi bungkus pagi petang siang malam.

  20. Bagi Umno lebih menguntungkan jika parlimen dibubar. Bagi yang turun naik mahkamah pun sama.

    1. Pembangkang buatlah cara pembangkang
      Jgn nak sibuk hal parti kerajaan
      Dah elok2 rakyat pilih jd kerajaan
      Atok hang melatah pi letak jawatan
      Mulalah buat perangai meroyan gila babi
      PH sendiri dah mcm tongkang pecah.
      Tak payahlah jaga tepi kain orang
      Dlm kain PH sendiri pun berkurap.

      Kahkahkah Kahkahkah Kahkahkah

      1. Pak din dok beriya mtk puak penebuk atap supaya bersatu….

        tapi puak parti pengsonglap harta negara selama hampir 70tahun lepas pulak tengah sibuk isu nak pru. Ada tu pulak 4-5 org pemimpin kanan parti bani melayu terang² berkata dgn jelas xmau bagi pun sekelumit kerusi parlimen kat bersatu

        Naya la pak din,mat min,mak lampir kalu camni.aritu beriya sgt bergabung sebab nak bela melayu islam kabonyer..upenyer nak bela parti dacing tu jerrr

        Kahhh kahhh kahh kah kahhh

        1. Yg tebuk atap rumah sendiri tu Atok kau….lepas tu meroyan keliling kampung macam orang kena isin!..Padan muka…

          1. Betul. Setuju. Sokong padan muka dia.

          2. BUKTI KEPERWIRAAN TUN BERJUANG DEMI ISLAM

            Dr M nominated for Nobel Prize
            Sunday, 04 Feb 200712:00 AM MYT
            SARAJEVO: Four non-governmental organisations in Bosnia and Herzegovina have nominated Tun Dr Mahathir Mohamad for the Nobel Peace Prize 2007.

            They are the Sarajevo School of Science and Technology, the Congress of Bosnik Intellectuals and the Croat National Council.

            The move to nominate the former Prime Minister was spearheaded by Dr Ejup Ganic, who was Vice-President of Bosnia-Herzegovina from 1990-96 and President of the Federation of Bosnia-Herzegovina.

            Dr Ganic, currently the Chancellor of the Sarajevo School of Science and Technology, worked closely with Dr Mahathir in the 1990s when Malaysia provided economic, political and humanitarian support to a Bosnia-Herzegovina recovering from the trauma of genocide and ethnic cleansing in the 1992-95 civil war.

            In a nomination paper signed by Dr Ganic made available to The Star, Dr Mahathir is described as the Third World’s “most illustrious contemporary” and its “most courageous advocate.”

            Dr Ganic said that Dr Mahathir had influenced the world by leaving behind lessons on how diversity could be managed, conflicts reconciled and multi ethnicity harnessed to build a vibrant economic and political system.

            He also highlighted Dr Mahathir’s “Prosper Thy Neighbour” policy, his enlightened vision of Islam and his work as an ambassador of peace in Iraq-Iran, Bosnia-Herzegovina, southern Thailand, Philippines and Aceh.

            Mahathir..Oh Mahathir Ku…

            Rakyat kini, tidaklah bodoh
            Boleh beza, buruk dan baik
            Pemimpin ikhlas,tempat berteduh
            Dipilih rakyat, untuk naik…!!

            Selamat Ulungtahun, Negarawan Ulung
            Jasamu besar, pada negara
            Sekuat mana, ombak bergulung
            Selamat bahtera, andalah wira…!!

            Happy Birthday, Tun dikasihi
            Panjang umur, sihat selalu
            Semoga perjuangan, dilindungi Ilahi
            Langit cerah, awan berlalu…!!

            Perjuangan Tun, berwarna warni
            Demi agama, bangsa & negara
            Melawan mungkar, kekal berani
            Tak kira sulit, atau sengsara…!!

            ‘Parti Keramat’, berpuluh tahun
            Gilang gemilang, Tun Perdana
            Dapat kepada, ‘jebon malaon’
            Rosak Umno, Melayu merana…!!

            Nasihat sudah, berkali-kali
            Singkir segera, rasuah banyak
            Ramai sungguh buta dan tuli
            Buta sejarah, otak pun benak…!!

            Yang beronar, tetap membenci
            Caci nista, terus dihambur
            Walau mereka terus mencaci
            Negarawan tersohor takkan lebur…!!

            Dua kali, Allah anugerah
            Tun dinobat, jadi Perdana
            Nama Malaysia, terserlah gagah
            Negara hebat, dunia terpesona…!!

            ‘Ketuanan Melayu’, tidak bermakna
            Jika rasuah, sesama rakan
            Tanpa ilmu, Melayu hina
            Ini Tun cuba tekankan…!!

            Dilindungi Allah, Negarawan kita
            Takkan dilupa, jasa dan bakti
            Jasamu tetap, emas ditinta
            Hanya sejarah, dapat membukti…!!

            Harimau mati, tinggalkan belang
            Tedung pula, tinggalkan bisa
            Tun pergi, jasa tak terbilang
            Nuwar Najib, tinggalkan apa…??

  21. Dengarlah Forum Perdana yang disiar di TV sekaran.

    Masih juga sokong penyamun
    Masih juga idolakan pengkhianat
    Masih juga membenarkan apa saja diperkatakan penunggang agama.

    Itulah realiti bangsa melayu beragama islam

    1. Kesian engkau, tak pasal2 menyondol mcm babi hutan.

    2. Kesian, bekas pemimpin utama PH bunuh diri. Pengikut jd gila babi.

    3. Jangan bodoh lah wahai Mat bulenng.

      Bukan saja Melayu Najib Klepto wal Jibo berperanan dalam 1MDB. Juga Jho Loh Taik.

  22. Gua tak sabar nak tengok rasah dengan jelutong 13 julai nie

    1. Bila tak sabar, boleh lompat ke Laut China Selatan. Atau diam2 merayap ke bawah tempurung diam di sana bersama katak puru.

  23. najib bini rosmah

    Mat Sembab sedia kena sembelih hidup-hidup.

  24. mak aii, dgn 3 negara yg di wakili ketua negara, yg terdejat Jokowi pun beri alasan sj, pengiktirafan apa sebegini rupa?

    dah buat latest call up survey taraf kedidukan si mahathir di kaca dunia muslim2 yg ada….

    1. What talking one you DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE LANUN – pangkat di naikkan kpd zunnun pukimak bila dia guna bahasa kotor.

      No unnerstand what you talking one, horr.

  25. BUKTI SAHIH TUN MAHATHIR WIRA-PEJUANG ISLAM YG DIIKTIRAF ANTARABANGSA.

    April 12, 1996
    KUALA LUMPUR:
    Prime Minister Datuk Seri Dr Mahathir Mohamad, who will be visiting three Balkan states next week, will receive Bosnia-Herzegovina’s highest award, the golden decoration of The ‘Dragon of Bosnia’.

    Dr Mahathir is scheduled to be presented with the award at a ceremony at the president’s office in Sarajevo. The award is only given to foreign heads of government and special dignitaries for their merit in developing and strengthening peaceful and friendly relationships between Bosnia and Herzegovina and other countries.

    According to a Wisma Putra official yesterday, the award is named after a 19th century Bosnian fighter, Capt Husein Gradasecevic, known as Dragon of Bosnia.

    In Sarajevo, Dr Mahathir is expected to have a meeting with Bosnian President Alija Izetbegovic and Prime Minister Hassan Muratovic. The discussion is expected to be centred on the role that could be played by Malaysia in the reconstruction of Bosnia.

    Dr Mahathir is also scheduled to present RM101,000 in donation for the Bosnian Fund. — Bernama

    ps:
    Ini fakta bukan auta macam yg macai2 anti Tun hebahkan, terutama Kejora & TongGeng Najib.

    1. Kesian, bekas pemimpin utama PH bunuh diri. Pengikut jd gila babi.

  26. Tuhan tak melihat pengiktiraf yg di dewakan oleh manusia, yg tuhan lihat tanapas dan nufus setiap nafas yg menumpang kehidupan Nya….

    di situ letak nya arash dan kursi singgahsana Nya….

    buku kitab jgn asyik di nyanyi2kan sj, dgn asyik bertajwid tanpa menrungkai rahsia yg ada….

    mulakan dgn “Aku” dan “Kamu” yg kerap di sebut2 di dlm nya….

    ada kah “kamu” yg di sebut2 itu kalian? atau tuhan sedang berkata2 dgn Sifat2 Nya?

    melayu2 islam penjenamaan lebai2 sundal lipAs, yg sundal nya ape, melayu2 atau islam mereka?

    1. Korang buku kitab Bible pun di guna sebagai tempat duduk bila kerusi tak cukup tinggi bagi yang kaki panjang.

    2. Kesian Nuar, lencun kena main sama Matdey je!

      1. Kamu tahu begitu sebab kamu pernah dimainkan begitu, yer, Dol?

  27. Umno blm bersih kerana 6 jahanam blm dibebaskan dari tuduhan menyamun oleh mahkamah…

    Masih kotor tapi nak masuk pru15….yakin membabi buta…

    1. Ada 7 jahanam, sekor dari nya ia lah kamu.

  28. mak aii, mahathir pejuang islam yg di ikriraf antarabangsa….

    sebagini pejuang islam utk mendapatkan keiktirafan….

    taoi jgn pula bila mati, jadi bangkai bak haiwan akhir nya, maka yg hidup itu binatang ke?

    1. DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN PUKIMAK bila mati tak sempat jadi bangkai sebab teru dibakar dalam incinerator.

      Dia merasa Neraka pronto bila mati.

      Apo nak di kato.

    2. Kesian Nuar, lencun kena main sama Matdey je!

  29. Memang umno harapkan pru15 segera kerana Bersatu sangat lemah….pm tiada sokongan besar kerana parti nye ciput…lagi pon umno dlm PN jadi second fiddle..

    Muyidin boleh lemahkan umno dgn segerakan penjarakan najib zahid dan 6 jahanam untuk rosakkan imej umno seblm bubar parlimen….

    1. Itu pendapat ko ajer. The vast majority of orang lain tak.

  30. BUKTI SAHIH TUN MAHATHIR WIRA-PEJUANG ISLAM YG DIIKTIRAF ANTARABANGSA.

    April 12, 1996
    KUALA LUMPUR:
    Prime Minister Datuk Seri Dr Mahathir Mohamad, who will be visiting three Balkan states next week, will receive Bosnia-Herzegovina’s highest award, the golden decoration of The ‘Dragon of Bosnia’.

    Dr Mahathir is scheduled to be presented with the award at a ceremony at the president’s office in Sarajevo. The award is only given to foreign heads of government and special dignitaries for their merit in developing and strengthening peaceful and friendly relationships between Bosnia and Herzegovina and other countries.

    According to a Wisma Putra official yesterday, the award is named after a 19th century Bosnian fighter, Capt Husein Gradasecevic, known as Dragon of Bosnia.

    In Sarajevo, Dr Mahathir is expected to have a meeting with Bosnian President Alija Izetbegovic and Prime Minister Hassan Muratovic. The discussion is expected to be centred on the role that could be played by Malaysia in the reconstruction of Bosnia.

    Dr Mahathir is also scheduled to present RM101,000 in donation for the Bosnian Fund. — Bernama

    ps:
    Ini fakta bukan auta macam yg macai2 anti Tun hebahkan, terutama Kejora & TongGeng Najib.

    1. Kesian, bekas pemimpin utama PH bunuh diri. Pengikut jd gila babi.

  31. Kesian zunnun
    Dia dah berbaiah kpd kapiaq utk terus jilat pungkoq berak tak basuh puak komunis.

    1. Kecian ko hati makin bengkak kerana zunnun tak pernah layan kebodohan ko.

      Ko menyalak sekor sendiri..

      1. Ko zunnun the lanun mengguna nama lain ke?

  32. lebai2 lipAs yg asyik menyundal dgn kapir sana sini, ape kah mereke dah sah ke islam yg di anuti?

    rukun iman yg berdasarkan hanya kepercayaan dah di yakini ke?

    apa sifat2 yakin yg ada?

    baiah dgn kesundalan lebai2 lipAs ?

    amal amanat sundal hadi dgn seketul daging babi dlm masakan kawah gulai nya…

    guna teropong ajaib yg lebai2 lipAs teroksi?

    melayu2 islam penhenamaan hadi awang, kesundalan ape se rendah binatang nih?

    1. Binatang yang paling rendah ia lah kamu. Menuduh orang lain demikian adalah pendirian yang amat rendah, kau di jijikkan mcm pariah. Pariah lebih rendah dari binatang.

    2. Kesian Nuar, lencun kena main sama Matdey je!

  33. dah terkial2 pN dgn omNo serpihan dgn enggan munyundal dgn muaFUCKat tapi tidak mencukup utk memberi kesan kerana dgn 3 mp hanya akan memberi kelebihan 110 vs 108

    parlimen dah jadi kedai tikam mumber toto akhir nya, terlalu partisan tiada kelansungan rational lagi ke?

    twntu hadi awang terlebih menyundal dgn dakwaan mimpi utk mendapat sokong utk melayu2 islam agar terus berkuasa dan makan gaji buta sj….

    kesundala. hadi awang tahu membezakan kenabian muhammad dgn si muhammad anak aminah ke, hingga islam fi jadikan fahaman dan kepercataan local kekampungan sj….

    1. Kesian Nuar, lencun kena main sama Matdey je!

    2. DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN PUKIMAK MENYUNDAL DAN A DAMN FUCK ALL THE TIME. HERE, THERE, EVERYWHERE.

      Mempersendakan Nabi Muhammad, tapi Confius (cius) nya, Tao nya dan Budism nya tak ada Nabi, main ikut2 saja.

      Sekarang dah ramai lari kpd Evangelical Christianity pulak.

  34. PH Plus kemut keliling.

    Slps PH jd kerajaan, PH tukar tak speaker dewan?
    Atau masih guna speaker zaman BN?
    Ikut suka PN lah nak tukar speaker pun, depa yg memerintah. Pembangkang buatlah cara pembangkang.

    1. setuju sangat!

  35. PLURALISMA MURTAD, COMANGO, SYIAH, LIBERALISMA, KOMUNIS AVANGLISTA LEBIH JAUH MERBAHAYA DARI JUDI DAN ARAK.

    Jika Dr M mungkir janji, kami akan ‘paksakan’ pilihan raya, kata Anthony Loke dari Parti DAP berkait janji baru PH plus (PH+).

    Saya ulanggg..!!

    “If Dr M breaks promise, we’ll force elections, says DAP on new deal” said Anthony. Who’s a big brother in PH+..!?

    Janji manipesto yg dolu sudah lokos kena kencing kini buat janji baru pula.

    Yang tambah pelik DAP yang ‘paksakan’ tun undur atau buat pilihanraya jika janji itu dicapati.

    Pada walaun unta sekelian dalam PH+ yang beri arahan adalah DAP yang terima arahan puak Atok, puak PKR Bang Non dan puak PAN Mat Sabun.

    Nampak tak siapa yang mencatur, memberi arahan dan mengarah itu ini dalam PH+..!? Pemimpin Melayu dalam PH+ hanya lah Melayu bacul seperti lembu dicucuk hidung.

    Perjanjian baru dalam Pakatan Harapan (PH+) untuk mencalonkan semula Dr Mahathir Mohamad sebagai perdana menteri bakal menyaksikan kerajaan gabungan itu tumbang sekali lagi jika pemimpin veteran itu enggan berundur dalam tempoh 6 bulan yang ditetapkan, dedah seorang pemimpin DAP.

    Pada walaun unta sekelian dalam PH+ yang menang ialah Cina DAP.

    Sesungguhnya aku dah beri pesan dan aku sudah menjalankan tugas aku memberi peringatan. 

    Aku dah jalankan amanah aku sesuai dengan kuderat yang ada, seperti kisah Nabi Ibrahim dibakar api. 

    Ada seekor burung pipit mundar mandir cari air lalu mencurahkan air ke dalam api yg besar dam marak itu. Lalu gagak memperolok olok burung pipit ‘buat apa kau buat kerja sia sia ini..!?

    Lalu burung pipit membalas perolokan gagak itu ‘aku sudah buat kerja mengikut kuderat dan anugerah yang Allah beri sesuai dengan usaha yang termampu. 

    Supaya aku tak disoal diakhirat depan tuhan ku nanti walau pun aku tahu api itu tidak akan padam dengan air yang ada di paruh aku yang kecil ini..!”

    Selebihnya lu fikir lah sendiri Melayu dan Islam Sunnah Wal Jamaah atau Cina DAP Avanglista COMANGO Pluralisma Murtad Syiah Liberalis yang untung..!?

    Selebihnya lu fikir lah sendiri Islam dan Melayu atau DAP yang untung..!?

    PS : Judi jugak suatu keutamaan utk dihapuskan. Pluralisma murtad ancaman paling serius dan lagi diutamakan utk dihapuskan

    1. Bila nak tutup kilang arak casino dan kedai Toto?..

      1. tak blh sbb mCa tak benarkan

        1. Kesian Nuar, lencun kena main sama Matdey je!

Leave a Reply

Your email address will not be published.