UMNO TERANG2 TOLAK MUHYIDDIN, BERSATU BAKAL NANAR DITINGGAL SENDIRIAN

Nampaknya kecenderungan pemimpin tertentu dalam UMNO dan Pas mahu menamakan Muhyiddin Yassin sebagai Perdana Menteri selepas PRU15 akan datang, tidak mendapat sambutan yang diharap-harapkan.

Ahli MT UMNO merangkap Setiausaha Agung BN, Annuar Musa dan dua pemimpin utama Pas, Hadi Awang serta Tuan Ibrahim Tuan Man sebelum ini telah menyatakan sokongan agar Muhyiddin terus dikekalkan lagi selepas PRU15 akan datang nanti.

Annuar memberitahu, secara prinsipnya Muafakat Nasional yang dianggotai UMNO dan Pas telah bersetuju dengan perkara tersebut, manakala Tuan Ibrahim mengatakan, sokongan kepada Muhyiddin kerana kepimpinannya diterima rakyat.

Hadi yang turut menyatakan sokongan kepada Muhyiddin sebagai calon Perdana Menteri bagi Perikatan Nasional menghadapi PRU15, bagaimanapun tidak memberi sebarang alasan mengapa Muhyiddin wajar dikekalkan lagi.

Beberapa pemimpin UMNO jelas menolak cadangan tersebut dan mereka sebaliknya lebih mahukan pemimpin UMNO sendiri menjadi Perdana Menteri selepas ini, bukan mengekalkan lagi Muhyiddin di jawatan tersebut.

Naib Presiden UMNO, Khaled Nordin berkata, UMNO tidak harus terburu-buru menamakan calon Perdana Menteri kerana parti itu mempunyai ramai pemimpin berpotensi yang layak diketengahkan.

“Kerana itu, dalam PRU akan datang, UMNO mesti menawarkan calon Perdana Menterinya sendiri jika ia memenangi kerusi terbanyak.

“Malah jika UMNO tidak memenangi jumlah kerusi terbanyak pun, ia mesti bersedia dengan calonnya jika calon tersebut boleh menggembleng sokongan untuk membentuk kerajaan,” tegas Khaled lagi.

Menurut beliau, walaupun ketika ini ada cadangan menamakan Muhyiddin agar dikekalkan lagi sebagai Perdana Menteri, UMNO tidak harus terburu-buru menghadkan pendiriannya.

Ahli MT UMNO, Dr. Puad Zarkashi pula menyifatkan tindakan mahu mengekalkan lagi Muhyiddin sebagai Perdana Menteri merupakan amalan “politik pajak gadai”.

“Cukuplah UMNO dijadikan pajak gadai oleh mereka yang melompat masuk PPBM kerana mengejar jawatan Menteri, Timbalan Menteri dan peruntukan pembangunan.

“Sebab itu amat pelik apabila TG Hadi Awang dan TS Anuar Musa mencadangkan supaya TS Muhyiddin sebagai calon Perdana Menteri untuk PRU ke 15.

“Kemenangan besar di PRK Chini adalah “signal” dari rakyat, orang Melayu dan ahli UMNO-PAS yang mahu UMNO dan MN kembali memimpin walaupun lawannya hanya calon Bebas.

“Keahlian parti UMNO dan PAS hampir 5 juta orang manakala keahlian parti Bersatu tak sampai 100,000 orang.

“Justeru cadangan TG Haji Hadi Awang dan TS Anuar Musa itu, seolah olah jawatan Perdana Menteri boleh dipajak gadaikan,” tegas Dr. Puad lagi.

Malah beliau juga menempelak mereka yang terus mahu menamakan Muhyiddin itu sebagai pemimpin yang tidak mampu berfikir dengan baik.

“Jika mereka tak mampu berfikir, biar akar umbi yang fikirkan,” tambah beliau.

Mengulas hal yang sama, Ketua UMNO Bahagian Johor Bahru, Shahrir Samad berkata, banyak perkara perlu difikirkan sebelum mahu memuktamadkan Muhyiddin sebagai calon Perdana Menteri selepas PRU15 akan datang.

“Apabila sudah dinamakan Muhyiddin sebagai calon Perdana Menteri, apabila diadakan PRU15, tentunya akan banyak kuasa penentu yang dipegang olehnya.

“Adakah Pengerusi BN sendiri mampu menolak keputusan bakal PM itu apabila digunakan kuasa penentu itu dan ianya disokong kuat pula oleh pemimpin parti-parti lain dalam gabungan Perikatan Nasional?” soalnya.

Selain itu, Shahrir juga mempersoalkan kekuatan Muhyiddin dan parti yang dipimpinnya selepas calon Bersatu hilang satu kerusi Parlimen apabila kalah dalam PRK Tanjung Piai sebelum ini.

“Selesakah bakal PM kita tu? 

“Kalau BN dan PAS sudah tahu jumlah undi masing-masing dalam PRU14, berapakah undi asas bagi Bersatu di setiap kawasan yang ditandingi,” soal Shahrir seterusnya.

Sebelum ini, Pengerusi Jemaah Penasihat UMNO, Tengku Razaleigh Hamzah tanpa berselindung berkata, UMNO tidak akan menyokong Muhyiddin atau bekerjasama dengan Bersatu untuk menghadapi PRU akan datang.

Jelas beliau, kerjasama dengan Bersatu bukan saja akan menimbulkan masalah dari segi pembahagian kerusi, malah boleh membuatkan UMNO hilang kedudukan dominannya sebagai parti pembela orang-orang Melayu.

Berdasarkan respon awal yang negatif itu, adalah jelas bahawa impian Muhyiddin untuk berada lebih lama di kerusi Perdana Menteri tidak semudahnya untuk diterima oleh UMNO.

Mereka rata-ratanya hanya mahu Muhyiddin menjadi Perdana Menteri sehingga Parlimen dibubarkan saja dan selepas PRU15, Perdana Menteri baru daripada UMNO hendaklah dinaikkan pula.

Dalam dapatan lain secara rambang di kalangan pemimpin peringkat pertengahan dan akar umbi UMNO, mereka juga rata-rata mahukan calon daripada UMNO sendiri sebagai Perdana Menteri selepas ini.

Tambahan lagi, dengan beberapa kejayaan BN dalam banyak PRK sebelum ini, bagi mereka, ia adalah hujah paling kukuh bahawa rakyat mahukan UMNO kembali memimpin negara ini.

Dalam hal ini, mahu tidak mahu, Muhyiddin harus sedar realiti buruk bagi masa depan dan kedudukannya yang hanya sementara sekarang ini, walaupun bersama-sama dengan UMNO dan mereka juga diberikan banyak jawatan dalam kerajaan PN yang diterajuinya.

Ibarat habis madu, sepah dibuang, Muhyiddin bukan saja mesti sedia diundur dan tidak diperlukan lagi oleh UMNO, bahkan juga wajib bersedia untuk melihat Bersatu ditinggalkan nanar sendirian apabila tiba detik waktu berbahagi kerusi nanti. (Shahbudindotcom 05/07/2020)

Updated: 5 July 2020 — 5:48 pm

75 Comments

Add a Comment
  1. MAHATHIRVSANWAR

    KALAU DAH RANAPKAN RINGGIT UNTUK BAIL OUT COMPANY KRONI….ITULAH PERANAP EKONOMI….. KAYAKAN KRONI MISKIN KAN RAKYAT……

    SAFEI BEDAL PENYEMBAH TONG M…..DIA TAK MINAT JUBO TAIK……

    ZAMAN TIDAK LAGI MENYEBELAHI TONG M…… RAKYAT SUDAH CERDIK MENILAI SIAPA BAPAK SKANDAL BERTONG2 SEBENARNYA…….

    HANYA KAKI JUBO MINAT BANDUAN LIWAT……..

    30 hingga 40 tahun akan datang, Media terpesong laporan….

    Berikutan dengan laporan yang terpesong dibuat semalam oleh beberapa portal berita terhadap kenyataan YB Menteri Alam Sekitar dan Air, Dato Tuan Ibrahim Tuan Man, saya menyeru kepada pengamal media berkenaan supaya mempertahankan professionalisme mereka dalam melaporkan sesuatu berita.
    Laporan berita yang menyebut Dato Tuan Ibrahim menyatakan masalah air di Kelantan akan cuba diselesaikan dalam tempoh 30 hingga 40 tahun, bukan sahaja tidak tepat malah terpesong sama sekali dari maksudnya yang sebenar.

    Sebenarnya Dato Tuan Ibrahim menyatakan, Kementerian Alam Sekitar dan Air akan memohon peruntukan sebanyak RM 7 billion dalam RMK 12 (2021 hingga 2025) untuk menyelesaikan masalah air di Kelantan secara holistik.

    Dengan pendekatan penyelesaian secara holistik ini, YB Menteri Alam Sekitar dan Air berharap rakyat Kelantan tidak lagi menghadapi masalah bekalan air untuk tempoh 30 hingga 40 tahun akan datang.

    Bagaimanapun amat dikesali apabila ada portal berita membuat pelaporan yang terpesong, dengan menyebut masalah air di Kelantan hanya akan selesai 30 hingga 40 tahun akan datang.

    Sepatutnya wartawan yang melaporkan berita itu maklum dengan pengetahuan am, bahawa tempoh pelaksanaan RMK 12 (peruntukan RM 7 billion dipohon) ialah antara 2021 sehingga 2025, bukannya 30 hingga 40 tahun akan datang.

    Laporan berita yang tidak jelas dan tidak tepat ini bukan sahaja mengelirukan masyarakat awam, bahkan bekas Timbalan Menteri dan Professor pun turut terpedaya dengan laporan seperti itu.

    Sepatutnya, apabila wartawan atau editor tidak jelas dengan apa yang dimaksudkan oleh YB Menteri, mereka boleh bertanya secara langsung minta penjelasan di dalam sidang akhbar tersebut, atau merujuk kepada Setiausaha Akhbar Menteri dan Unit Komunikasi Korporat kementerian yang terbabit.

    Sekali lagi saya memohon kepada semua pengamal media merangkumi editor dan wartawan lebih berhati-hati membuat pelaporan berita dengan membuat pertanyaan lanjut sekiranya mereka tidak jelas dengan apa yang dinyatakan oleh seseorang menteri di dalam sesuatu sidang akhbar.

    Dr Mohd Zuhdi Marsuki
    Setiausaha Politik kepada Menteri Alam Sekitar dan Air

  2. MAHATHIRVSANWAR

    RAKYAT TAK KISAH SIAPA PEMIMPIN ASALKAN JAGA KEPENTINGAN MEREKA…….

    YANG BENCI ISLAM TENTU KAFIR SESAT…….

    YANG BENCI MELAYU TENTU RASIS BANGSAT…….

    DR MANDELIAR PELIWAT RAKYAT…..PERANAP EKONOMI NEGARA…….

    Malaysiakini/PH anggap Lukisan hina Jata Remeh, Tempat duduk Zahid dalam mesyuarat PN besar… stupid……

    Malaysiakini (baca PH pasal dapat kontrak dengan PH) menjadikan isu Lokman yang dah dipecat drp BN sebagai isu. Perkara/benda simple nak kecoh-kecoh kononnya nak suruh bermasalah macam pimpinan PH. Anwar duduk sebelah Mahathir. Kalau tak covid-19 tentu mereka akan berpeluk dan bercium kalau boleh. Tapi sentiasa berperang.

    UMNO – BERSATU ni macam PAS-AMANAH tapi masih boleh bersama demi rakyat.

    Sifat nak pecahkan atau burukkan PN remeh-remeh pun jadi isu besar. Bila isu hina Jata negara Malaysiakini dan penyokong PH anggap isu remeh.

    Kepala masuk air.
    Engkau orang baca berita utama Malaysiakini malam ini.

    ————-
    Lokman: Adakah itu nilai Umno yang menang 54 kerusi?
    Seorang bekas anggota Majlis Tertinggi Umno mendakwa parti itu ‘dihina’ dalam suatu pertemuan membabitkan pemimpin Perikatan Nasional (PN) dan Gabungan Parti Sarawak semalam.

    Menurut Lokman Noor Adam dalam pertemuan tersebut Presiden Umno Dr Ahmad Zahid Hamidi tidak duduk bersebelahan Perdana Menteri Muhyiddin Yassin.

    Menurut Lokman, hal itu tidak sepatutnya berlaku kerana Umno merupakan parti terbesar yang membentuk kerajaan PN selepas kejatuhan Pakatan Harapan (PH).

    Katanya bagi sesetengah orang isu berkenaan mungkin kelihatan remeh namun sebaliknya jika ia dinilai dengan teliti sejak wujudnya kerajaan PN.

    Katanya, Umno terus diperlekehkan dan dianak tiri sejak dari pelantikan jawatan perdana menteri, timbalan perdana menteri dan anggota kabinet.

    “Mata rakyat biasa akan lihat, ianya sekadar gambar. Tapi saya melihat dari mata orang politik,” kata Lokman dalam satu hantaran di laman Facebooknya, hari ini.

    Bersama kenyataan itu ialah sekeping gambar menunjukkan pertemuan pemimpin kanan parti kerajaan dengan Muhyiddin. Di kiri beliau ialah Presiden PAS yang juga Duta Khas Perdana Menteri ke Timur Tengah, Abdul Hadi Awang, manakala di kanannya ialah Presiden Parti Pesaka Bumiputera Bersatu merangkap Ketua Menteri Sarawak, Abang Johari Openg.

    Zahid berada di sebelah Abang Johari.

    MR : Malaysiakini penyebar propanganda PH, tak hairan pasal dia bekerja dengan duit upah

    1. KAMU YANG MENUDUH DR MAHATHIR ADALAH PENGARUT AMAT BESAR.

      MENUDUH SECARA LIAR, TAKDA BUKTI, FAKTA, PENERANGAN PUN.

  3. Sukar bagi Bersatu pimpinan MY dan faksi AA menang dalam PU15. Ini punca Umno tidak mahu bekerjasama dengan mereka. Jangan salahkan Umno. Bayangkan mereka diberi 50 kerusi dan semua kalah! Ini yang akan berlaku.

  4. MAHATHIRVSANWAR

    WOIII PENYEMBAH SYAITAN LAKNAT DAN SYETAN…..BILA SEMBAHYANG PAKAI NIAT MASA BERJUBO TAK PULAK….KENAPA SAJA TANYA……

    BANI MELAYU PH MEMANG BAHALOL….. SEBELUM KUTUK MCA MIC….KUTUK DULU BANI YAKJUJ MAKJUJ D4PIG ……

    PEMINAT2 JUBO TAK JEMU2 PUJA BANDUAN LIWAT……

    Siapa kangkung nak tanya penyokong PH………

    2 tahun lepas sebelum PRU14, ketika Dr Kamarul Yusoff menyenaraikan begitu banyak sebab kenapa Dr Mahathir tak patut kembali jadi Perdana Menteri, para macai PH memperlekehkannya dengan pelbagai gelaran buruk : “Prof kangkung” “terkucil” “terkedu” dan pelbagai cemuhan.

    Harini pada 2020, pemimpin dan macai PH mengecam pula Mahathir apabila orang tua ni sukarela nak jadi PM untuk PH.

    Jika dahulu mereka memberikan sejuta sebab untuk MENERIMA Mahathir sebagai PM, kenapa hari ni mereka sanggup cari sejuta sebab untuk MENGHALANG Mahathir jadi PM?

    Adakah mereka tidak #rinduzamantun lagi? Mengapa mereka ingin jadi pengkhianat pada Tun? Bagilah beliau jadi PM lagi kerana dahulu kamu yakin Mahathirlah paling layak jadi PM untuk #selamatkanMalaysia.

    Kepada semua macai PH, jangan jadi cucu derhaka; bagi lah Atok jadi calon PM untuk PH +.

    Halimi Halil

    MR : Penyokong PH mana ada akal

    1. DAJJAL PAS MAHATHIRVSANWAR IALAH SETAN NO. 1. MENUDUH TANPA BUKTI, FAKTA ATAU PUNCA MAKLUMAT YANG SAHIH.

  5. si pendek aziz anak nik mAt, ini lagi lebai terulung sundal pAs….

    pengakuan nya, tuhan mencarut, satu kesundalan yg teramat sundal dlm hidup nya…

    tuhan hamba ke kpd emosi nya? emosi itu tuhan sebenar nya ke?

    si pendek nih menjadi idola bukan sj kpd kesundalan lebai2 pAs yg ada selepas nya, tapi idola kpd lebai2 golongan parti amanah juga…

    tuhan murka ke adam makan buah kuldi yg di larang? tuhan murka kerana tidak ketahui kesudahan nya ke?

    cacat ke sifat tuhan yg Maha mengetahui?

    kesundalan siape yg mengarang buku kitab sedmikian rupa dgn megaku buku kitab yg di cetak itu kalam tuhan?

    1. DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE LANUN (pangkat akan di naikan bila dia guna kata2 lucah) persendakan Tuhan.

      Dia dan puak nya tonggang tonggek pegang joss sticks menyembah pangkal pokok Kayu Ara yang di kata nya Tuhan depa.

  6. maka melayu2 apa halu tuju kalian? bangsa melayu2 setakat perhiasan semata atau islam hanya rethorik saja yg jauh sekali bukan kepunyaan kamu semua?

    sana sini kapir kesana kemari harbi selain berlumba2 siapa yg lebih kemelayuan ke?

    setakat golongan comsumer semata2 dgn bulanan gaji yg di bayar, melayu2 sedemikian abdi saja…

    islam bagimana pula?

    buku kitab itu yg kalian jadikan sandaran, yg suci nya buku itu ke? cuba koyak kan kertas yg terkandung ayat2 yg di cetak lalu tiap kali menutuh puki bini, tak usah cuci ke bilik air, lap sj dgn kertas dgn ayat2 yg di cetak, semoga kesucian ayat2 itu menyucikan puki….

    bau harum ke puki bak kasturi?

    hadi awang yg seketul daging babi nya yg mengajar kalian? bahawa buku kitab yg di cetak itu serba suci? kan mem”babi”buta fahaman sedemikian?

    hadi awang nih jika tak memuki dgn berbini2, memuki pulak dgn kapir mengapir sana sini….

    1. DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN PUKIMAK persendakan kitab Islam. Ditujukan komen nya kpd PAS Hadi. Tapi di tanya nya jika kesucian ayat2 Kitab Islam itu menyucikan puki… di banding nya dengan puki.

      ZUNNUN PUKIMAK INI LAH PUKI. DI CUCUK, DI RODOK, KOYAK RABAK DIA SEBAB BERJUTA YANG BUAT BEGITU TERHADAP NYA.

  7. …so what decide humanity? or precisely, who decides humanism?

    is it a quality of humility? or is it about biasing a prime-conceived knowledge that engine truthfulness of everything from the beginning of nothing?

    the is a saying, the light of knowledge starts from an utter state of ignorance darkness

    kegelapan itu asal segala cahaya…

    pati zat itu satu mutlak kegelapan segala rumpun ilmu, maka…

    God can be fully understood by the knowledge laid bare around us challenging deep within one’s depth of curiosity….

    this is the software of human endeavor and function of reasoning…

    God can also be fathomed, by the serenity and tranquility of one’s Self dancing within its rhythm of harmonic vibrancy…

    this is the bliss of enlightening, letting go, let the infinite exerts ‘its’ infinity, onto one’s being….

    bah, english is not a suitable language, failing in its pronoun thus giving rise to god’s gender…

    is God really masculine that subscribe to a THEORY of FORM?

    “allah” is A FORM?

    or “al-la-h” a meaning?

  8. so melayu2, negara ini nak di jadikan medan siapa hebat kemelayuan dan keislaman atau melayu2 berluba2 utk menyata kemanusian mereka….

    cawn itu tidak di namakan cawan jika tidak di gunakan utk menanpung air yg di hidang….

    atau cawan di jadikan perhiasan semata2…..

    melayu2 yg lestarikan sifat kemanusian mereka atau butuh membutuh selain puki memuki utk perhiasan nama sj?

    islam? ini bukan haq melayu2 mau pun haq si muhammad anak aminah….

    ini kepunyaan Tuhan Semesta…

    yg hidup lagi menghidupkan segala kehidupan yg ada….

    jika kehidupan itu kalian yg punya, ngape pula tahkik dgn menerima ketentuan mati pula?

  9. pAs pati islam ke? kesundalan ape punya pengakuan seperti ini?

    islam itu kesempurnaan kehidupan pertalian antar Zat Semesta dgn Sifat2 yg menyatakan akan nya….

    pAs parti sedemikain ke, dgn kesundalan apa yg asyik kapir mengapir sana sini? islam dan kapir ini nilai kebenaran atau milai moral manusia?

    islam itu haq lebai2 pAs yg menentukan ke? kesundalan bermula dari siape perkara sedemikian di ada2kan nih?

    cuba2 kurangkan kesundalan yg ada, betul ke syahadah yg asas pegangan kenabian si muhammad yg di ajarkan kpd nya….

    al quran itu buku kitab yg di cetak ke? atau kalam tuhan yg aktif sifat nya….

    yg di baca saban hari hingga di jadikan ayat khadam, bacaan itu kata2 aktif kalam tuhan atau kata2 pasif si pembaca? yg suci buku yg di cetak itu terserlah di mana?

    buku yg di junjung atau kebenaran yg di rungkai utk menyatakan Hidup Nya dlm diri dan sanubari?

    lebai2 pAs cuba kurang2 kan memuki sana sini dgn kesundalan yg ada….

    atau memuki itu satu budaya retard mereka?

    hebat sgt ke ilmu tuhn yg ada, dari kapir sana sini, ngape tak keluarkan doa mustajab utk memerangi covids?

    atau dah berhelah terbaharu pula, penularan covids kini berkurangan kerana lebai2 sundal pAs sentiasa doa mustajab retard mereka?

  10. lebai2 retard pAs belajar islam dari buku2 yg di cetak ke? ngape tak membiarkan tuhan yg mengajar dgn tafsiran ilmu pena nya?

    jauh ke tuhan dari mereka?

    yg asyik menyundal dgn mendewa2kan si muhammad yg dah lulur ngape, hinggakan islam bak buaya yg hidup dlm kolam sebesar dan seluar 1450 tahun sj?

    ngapa tak mengrungkai ilmu dari kenabian si muhammad hingga si ibnu abbas perkatakan

    “jika aku beritahu kamukalian siapa itu muhammad, pasti kalian penggal leher aku?”

    mengapa tidak mempelajari setengah ilmu yg di tinggalkan oleh ayah si kucing2 huraira utk mengetahui setengah lagi yg di bawa mati?

    atau menyelami paksi2 nafas hingga ke nufus, menyatakan diri yg terperi yg sentiasa hidup dan memberi….

  11. (1) who decide truth? the universe is the basis of truth, to sustain the its definitive within….

    the universe is a “biasing of continues truth”, no beginning and no ending, and shall remain perceptual, even when the horizon is breached to collapse within itself and restart again…to continue a new dynamic vibrancy

    manifesting array of truths transcended from A Conceived and State of Absolute Truth, A Prime Intelligence, The Essence of All Attributes

    maka siapa yg mengesahkan Islam dan Kapir?

    nilai2 makrifat mengetahui akan ketentuan nya, kerana makrifat itu, ketuhanan yg menyatakan ketentuan nya…

    (2) so where does morality lies? its an idiom of conscious that bears significance of emotions and prejudices…

    so what is islam? adeen? the way of life? Life of whom? the life of A Perceptual UN Being of All Living Beings? or the way of the living Beings jostling and interacting one upon another?

    maka siape yg menentukan nilai moral kemanusian? tidak kah itu tanggung jawap manusia yg di amanahkan? ada kah ia nya bersifat mutlak? kerana setiap kaum ada adat resam mereka dan had2 penerimaan tersendiri…

    bersifat universal kah nilai moral dlm gubahan causal?

    ini yg di namakan syariat, perbatasan dan kesempadanan utk mencapai saru keseragaman….

    si lebai hadi awang faham ke semua ini atau kesundalan nya asyik kapir mengafir sana sini….

  12. Anak musa pun buleh tahan jgk jilatnya!!!!

  13. melayu2 islam penjenamaan hadi awang dah sah ke islam mereka? siapa yg sahkan keislaman mereka2 nih? sbbhadi awang dah dapat mimpi dari temberang rasullulah nya ke?

  14. BANI MELAYU PH MEMANG BAHALOL….. SEBELUM KUTUK MCA MIC….KUTUK DULU BANI YAKJUJ MAKJUJ D4PIG ……

    PEMINAT2 JUBO TAK JEMU2 PUJA BANDUAN LIWAT……

    Siapa kangkung nak tanya penyokong PH………

    2 tahun lepas sebelum PRU14, ketika Dr Kamarul Yusoff menyenaraikan begitu banyak sebab kenapa Dr Mahathir tak patut kembali jadi Perdana Menteri, para macai PH memperlekehkannya dengan pelbagai gelaran buruk : “Prof kangkung” “terkucil” “terkedu” dan pelbagai cemuhan.

    Harini pada 2020, pemimpin dan macai PH mengecam pula Mahathir apabila orang tua ni sukarela nak jadi PM untuk PH.

    Jika dahulu mereka memberikan sejuta sebab untuk MENERIMA Mahathir sebagai PM, kenapa hari ni mereka sanggup cari sejuta sebab untuk MENGHALANG Mahathir jadi PM?

    Adakah mereka tidak #rinduzamantun lagi? Mengapa mereka ingin jadi pengkhianat pada Tun? Bagilah beliau jadi PM lagi kerana dahulu kamu yakin Mahathirlah paling layak jadi PM untuk #selamatkanMalaysia.

    Kepada semua macai PH, jangan jadi cucu derhaka; bagi lah Atok jadi calon PM untuk PH +.

    Halimi Halil

    MR : Penyokong PH mana ada akal

    1. Mung otak sempit lg racist sesuai duk dlm hutan amazon berkawan pangan kera khinzir

  15. ATOK DH IBARAT POHON TUA YG KURANG BAJA:

    1. 👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
      Ini citer atok yang Wak Suman & Wau Bule puja
      Dia masih lagi nk buat onar..di usia yg dh senja
      Mngkin dia perasan, yg diri nya itu msih remaja
      Nak acah BN kt PRK Chini, calon proksi dia taja
      Lalu dihantar Tg Zainul, seorang kerabat di raja
      Malangnya calon itu, penduduk Chini tak teruja
      Sebaliknya teruk calon proksi tu org Chini kerja
      Wang pertaruhan hilang, yg dpt hnya malu saja
      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

      1. 🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
        Mngkin dah tiada lagi modal fitnah untuk dijaja
        4 Julai 2020, hbis semua cai2, bermuram durja
        Masing2 monyok, serupa dgn org mabok ganja
        Wau Bule & Si Suman mnangis..air liur berlenja
        Suman cabut awal lagi, tak ada semangat waja
        Tinggal lah Wau Bule seorang diri terkinja-kinja
        😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
        Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
        🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

  16. PEMINAT2 JUBO TAK JEMU2 PUJA BANDUAN LIWAT……

    Siapa kangkung nak tanya penyokong PH………

    2 tahun lepas sebelum PRU14, ketika Dr Kamarul Yusoff menyenaraikan begitu banyak sebab kenapa Dr Mahathir tak patut kembali jadi Perdana Menteri, para macai PH memperlekehkannya dengan pelbagai gelaran buruk : “Prof kangkung” “terkucil” “terkedu” dan pelbagai cemuhan.

    Harini pada 2020, pemimpin dan macai PH mengecam pula Mahathir apabila orang tua ni sukarela nak jadi PM untuk PH.

    Jika dahulu mereka memberikan sejuta sebab untuk MENERIMA Mahathir sebagai PM, kenapa hari ni mereka sanggup cari sejuta sebab untuk MENGHALANG Mahathir jadi PM?

    Adakah mereka tidak #rinduzamantun lagi? Mengapa mereka ingin jadi pengkhianat pada Tun? Bagilah beliau jadi PM lagi kerana dahulu kamu yakin Mahathirlah paling layak jadi PM untuk #selamatkanMalaysia.

    Kepada semua macai PH, jangan jadi cucu derhaka; bagi lah Atok jadi calon PM untuk PH +.

    Halimi Halil

    MR : Penyokong PH mana ada akal

  17. ATLANTIS,DUNIAKU DUNIAMU

    tanpa pantun bunga-bunga dari
    seorang guru yang beriman seperti Kejora,
    maka hilanglah serinya ruang komentar ini.

    Disini aku copypaste antara pantunnya
    yang terlalu pilu,dan pasti titisan air
    mata kita mengalir.

    Anonymous
    🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲
    Kejora mendoakan ‘dia’ di sisi Nya dlm selamat
    Semoga rohnya diberkati serta dicucuri rahmat
    Cinta abadi..di hati ini akn terus kekal tersemat
    Hingga ke hujung hayat, cinta ini tak akn tamat
    ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️

    👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
    💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️

    1. ATLANTIS,DUNIAKU DUNIAMU

      Harapan aku saudara penulis terkenal En. Jigit
      dapat mengabadikan kisah cinta dua insan ini
      dalam novel-novel beliau yang berikutnya.
      Kemuncak kisah cinta mereka berakhir dengan
      begitu tragis,dek wabak Covid19!

      1. 👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
        Terima kasih di atas simpati mu, wahai Atlantis
        Tak tahu cerita..bagaimana air mata ini menitis
        Rasa bgai lenguh..bahu, lengan, paha dan betis
        Siapa lah tak sayang..kekasih, serupa dgn artis
        ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️

        👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳
        Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
        💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️

        1. 😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢
          Si dia telah pergi lbih dahulu, mengadap Tuhan
          Tk siapa yg tau..di hati ini, keluhan dan rintihan
          Hingga hujung nyawa cinta ini kan ku pertahan
          Moga kami brtemu di syurga, mudah-mudahan
          👳🧕👳🧕👳🧕👳🧕👳🧕👳🧕👳🧕👳🧕👳

          ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️
          Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
          💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️

          1. 😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢
            Mmg sjak akhir2 ini fikiran Kejora ini terganggu
            Blh kata setiap hari terlopong menongkat dagu
            Cinta yng hilang itu masih tetap membelenggu
            Sbg kenangan..Kejora abadikan, tiga buah lagu
            💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️

            👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳
            Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
            ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️

            1. 😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢
              Penangan Covid di US ramai rkyat Msia yg mati
              Tak terkecuali dah gugur juga kuntuman melati
              Mmg sngat pilu, kehilangan sebuah cinta sejati
              Namun kenangan ttp kekal harum subur di hati
              ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️

              👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳
              Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
              💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️

              1. HARUM SUBUR DI HATI – BPR
                Karaoke: https://youtu.be/hs6k_OebsnY

                ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️
                Di lingkaran diam ku termanggu,
                Terkenangkan kembali,
                Saat indah aku bersama mu,
                Di belai cinta suci

                Sewaktu kelukaan hati ku,
                Kau datang dan memberi
                Taburan bunga cinta suci mu
                Harum subur di hati

                Tapi kini kau pergi
                Tinggalkan aku sendiri
                Mengusir sepi mengusir rindu
                Terpisah selama-lamanya
                Kau pergi dari ku

                Titisan airmata di pipi ku
                Memanjat doa suci
                Saat indah aku bersama mu
                Masih tetap di hati

                Cintaku masih untuk mu
                Rinduku masih pada mu
                Biarpun kita terpisah jiwa
                Nama mu tetap di kalbu

                Ku semadikan cinta mu
                Di dalam doa kudus ku
                Kepada Tuhan aku meminta
                Damailah engkau di Sana
                Menghadap Tuhan Yang Maha Esa

                Titisan airmata di pipi ku
                Memanjat doa suci
                Saat indah aku bersama mu
                Masih tetap di hati..
                💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️

                1. ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️
                  Kepiluan di hati, tak tahu bgaimana utk dicerita
                  Namun Kejora redha, kehilangan si manja jelita
                  Kesejahteraan untuknya, kpd Allah Kejora pinta
                  Hnya doa, yg dpt mengiringi cinta dan air mata
                  😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭

                  💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
                  Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
                  👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳

                  1. CINTA DAN AIR MATA – CRK
                    Karaoke: https://youtu.be/X_Kes6stUxs

                    ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️
                    Sungguh ku begini
                    Ketandusan rindu ini
                    Mengapa ku mencari
                    Sang penghuni syurga jiwa
                    Berdendang suara mengusap kalbu
                    Ku lemas dalam terpesona
                    Kehadiran mu menerajang kekusutan
                    Yang lama terdapat di sini
                    Bagai telah dijanji
                    Termakbullah mimpi-mimpi
                    Dan hujan ku mentari
                    Terciptalah sang pelangi
                    Irama lagu silam mewarnakan
                    Idaman kalbu kesampaian
                    Bulan memancar cahaya tanda reda
                    Ikatan percintaan kita

                    Kini tercapai sudah mahkota insani
                    Takkan bermakna benih pastikan menjadi
                    Kerana Yang Maha Kuasa lebih menyayangi
                    Dikau pergi tanpa pesan
                    Tinggalkan ku dalam kepasrahan
                    Cinta ku yang suci bagai tak kesampaian
                    Terputus di tengah jalan
                    Hanya airmata doa
                    Yang dapat ku iringkan bersama
                    Kepada yang Esa kupohonkan semoga
                    Tempat mu di sisi Nya
                    💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️

                    1. ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️
                      Kerinduan menyapa hati..menusuk seperti duri
                      Tersgt berat..derita dek kehilangan sang puteri
                      Semoga dia mnanti di syurga sebagai bidadari
                      Biarkan sja diri ini terus menangis seorang diri
                      😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭

                      💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
                      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaaaaahhhhh
                      👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳

                    2. BIARKAN AKU MENANGIS – TOMMY J PISA
                      Karaoke: https://youtu.be/rPFSSESO0TQ

                      ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️
                      Kemarin, kau masih bersama ku
                      Bercumbu dan merayu
                      Adakah hari esok untuk kita bercinta
                      Seperti yang telah kita lewati

                      Mengapa terlalu cepat kau pergi
                      Tinggalkan batu nisan
                      Kenyataan ini begitu memilukan
                      Ingin ku rasa turut serta

                      Tiada guna aku hidup begini
                      Tanpa belaian
                      Kekasih yang sangat ku sayangi
                      Kepedihan yang kini ku rasakan
                      Dari mu yang mencintai aku

                      Kemarin, kau masih bersama ku
                      Bercumbu dan merayu
                      Adakah hari esok untuk kita bercinta
                      Seperti yang telah kita lewati

                    3. Biarlah ku relakan kau pergi
                      Tinggalkan derita bersama ku
                      Ku doakan kau bahagia di sisi Nya
                      Sementara biarkan aku menangis

                      Tiada guna aku hidup begini
                      Tanpa belaian
                      Kekasih yang sangat ku sayangi
                      Kepedihan yang kini ku rasakan
                      Dari mu yang mencintai aku

                      Tiada guna aku hidup begini
                      Tanpa kekasih
                      Yang sangat ku sayangi
                      Kepedihan yang kini ku rasakan
                      Dari mu yang mencintai aku

                      Tiada guna aku hidup begini
                      Tanpa belaian
                      Kekasih yang sangat ku sayangi
                      Kepedihan yang kini ku rasakan
                      Dari mu yang mencintai aku
                      Dari mu yang mencintai aku
                      💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️

  18. najib bini rosmah

    MN menang dalam kecewa. Calon PM tiada kerusi pula kena kongsi parti minoriti. Hardcore Umno dan Pas gagal kekang Azmin Semburit? Terpaksalah tadah jadi bottom kini dan selamanya. Kahkahkah!

  19. najib bini rosmah

    Madey si Kitol masih ada jarum mencucuk. Azmin Semburit kekal Menteri Kanan. Dalam PH kartel semburit tak tahan lari bertaburan. Halatuju sondol mestilah MN dan PN. Kahkahkah!

  20. Zunnun Babi Sial

    Dahulu sebuah parti kafir Harbi sibuk main wayang opera menuduh parti yang memerintah negara mengamalkan rasuah, salah guna kuasa, kleptokrasi dll.

    Bahkan pemimpin kafir Harbi cuba menyamar sebagai khalifah Islam untuk kencing umat Islam. Malang sebilangan umat Islam terpengaruh dan tertipu dengan lakonan wayang opera kafir Harbi.

    Apabila parti kafir Harbi tersebut memerintah negeri, parti tersebut sendiri terlibat dengan rasuah, salah guna kuasa, kleptokrasi dll. Bahkan kampung dan gerai umat Islam dirobohkan sesuka hati oleh kera jaan kafir Harbi. Umat Islam menang sorak kampung tergadai.

    Inilah contoh bagaimana puak penyamun menfitnah orang baik sebagai penyamun supaya rakyat terlupa siapa penyamun sebenar.

    Pemimpin kafir harbi dan barua mereka sembang lebat babi pun boleh terbang tetapi habuk pun tarak.

    Porrahhh …..

    Nota: Selepas ini RBA-RBA akan menyalak dan meroyan histeria kerana kepanasan membaca komen di atas !!!

    Ha ha ha ha ha ha ha ha

    Zunnun masih gila babi!

    1. Bani melayu umno

      Anggota Majlis Tertinggi (MT) Umno Mohd Puad Zarkashi berkata, sebarang keputusan untuk “memajak gadai” jawatan perdana menteri kepada Bersatu perlu mendapat persetujuan akar umbi Umno terlebih dulu.

      “Cukuplah Umno dijadikan pajak gadai oleh mereka yang melompat masuk Bersatu kerana mengejar jawatan menteri, timbalan menteri dan peruntukan pembangunan.

      1. Bani melayu umno

        BERITA HARIAN ONLINE»

        Laporan Mahkamah

        ‘Rosmah hantar mesej desak percepat projek hibrid solar’

        06 Feb 2020

        ROSALWANI CHE SOH @ YUSOFF
        KUALA LUMPUR – Bekas Menteri Pendidikan, Datuk Seri Mahdzir Khalid memberitahu Mahkamah Tinggi di sini hari ini bahawa Datin Seri Rosmah Mansor menghantar mesej kepadanya mendesak beliau mempercepatkan projek hibrid solar.

        Saksi pendakwaan kelima itu berkata, daripada apa yang difahami mengenai mesej itu, Rosmah memintanya untuk mempercepatkan projek berkenaan.

        Mahdzir berkata, ini memperkuatkan kepercayaan beliau sebagai Menteri Pendidikan ketika itu bahawa Rosmah menyebelahi Saidi Abang Samsudin yang kemudiannya menjadi Pengarah Urusan Jepak Holdings, yang dianugerahkan projek hibrid solar di Sarawak.

        “Saya rasa, Rosmah sebagai isteri Perdana Menteri mempunyai kuasa, beliau mahu projek itu untuk dipercepat,” kata Mahdzir.

        Mahkamah juga mendengar keterangan Mahdzir bahawa keputusannya untuk tidak menuruti perintah Najib ketika itu mengenai projek hibrid solar untuk sekolah-sekolah di Sarawak pada tahun 2016 telah menyebabkan Jepak Holdings tidak berpuas hati.

        Mahdzir berkata, tidak lama selepas beliau meluluskan cadangan Kementerian Pendidikan untuk memberi syarikat itu melaksanakan projek perintis terhadap inisiatif berkenaan, Pengarah Urusan Jepak Holdings, Saidi Abang Samsudin dan rakannya, Rayyan Radzwill Abdullah telah bertemu dengannya untuk menyuarakan kejengkelan mereka.

        Mahdzir mendakwa bahawa Saidi dan Rayyan telah memberitahunya bahawa mereka akan membawa perkara itu kepada Najib.

        Rayyan juga didakwa pergi bertemu Mahdzir dan memberi amaran bahawa dia ‘tidak akan lama’ di Kementerian Pendidikan kerana tidak mengikuti perintah Najib.

        Mahdzir berkata, pada Jun 2016, beliau telah menerima satu lagi arahan daripada Najib dan memberitahunya mengenai pelaksanaan projek hibrid solar seperti yang telah diarahkannya sebelum ini.

        Dalam pada itu Mahdzir juga berkata pada Mei 2016, beliau telah meluluskan beberapa cadangan oleh jawatankuasa teknikal Kementerian Pendidikan mengenai projek hibrid solar untuk sekolah-sekolah di Sarawak.

        1. Bani melayu umno

          Rosmah minta segera lulus projek solar kepada Jepak – Mahdzir
          KHAMIS, 6 FEBRUARI 2020 @ 8:17 PM

          MENTERI Pendidikan, Datuk Seri Mahdzir Khalid (tengah) ketika ditemui di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur. – Foto Aswadi Alias
          KUALA LUMPUR: Datin Seri Rosmah Mansor mengarahkan Menteri Pendidikan mempercepatkan proses kelulusan projek solar hibrid sekolah luar bandar di Sarawak kepada syarikat Jepak Holdings Sdn Bhd (Jepak), Mahkamah Tinggi hari ini diberitahu.

          Datuk Seri Mahdzir Khalid yang ketika itu memegang jawatan Menteri Pendidikan, berkata insiden itu berlaku pada malam 23 Jun 2016 selepas jamuan berbuka puasa di kediaman rasmi Perdana Menteri di Kompleks Seri Perdana, Putrajaya.

          1. Bani melayu umno

            DOJ: Riza dakwa dana AS$94 juta adalah hadiah

            Zikri Kamarulzaman

            Sinar harian online
            21 Jul 2016

            Anak tiri Datuk Seri Najib Razak, Riza Aziz, mendakwa dana 1MDB bernilai AS$94 juta (RM381 juta) dalam akaun – yang dia memiliki akses untuknya – adalah hadiah daripada syarikat Aabar BVI, kata Jabatan Kehakiman (DOJ) Amerika Syarikat.

            “(Riza) Aziz mendakwa – termasuk dalam laporan cukainya pada 2012 – wang itu adalah ‘hadiah’ daripada Aabar BVI,” kata laporan itu semalam.

            Menurut DOJ, Aabar BVI – sebuah syarikat didaftarkan di Kepulauan British Virgin dengan nama sama – menerima AS$1.367 bilion wang yang diselewengkan daripada bon 1MDB untuk perjanjian pembelian kuasa pada 2012.

            Daripada jumlah itu AS$238 juta dimasukkan ke akaun syarikat perfileman Riza, Red Granite, di Singapura.

            1. Bani melayu umno

              Najib mengaku belanja, tapi tidak tahu ia wang SRC
              RABU, 22 JANUARI 2020 @ 4:07 PM

              DATUK Seri Najib Razak, hadir pada prosiding bela diri terhadap tuduhan pecah amanah, rasuah dan pengubahan wang haram dana RM42 juta SRC International Sdn. Bhd di Mahkamah Tinggi. NSTP/Saifullizan Tamadi
              KUALA LUMPUR: Datuk Seri Najib Razak mengakui membelanjakan wang milik SRC International Sdn Bhd yang dipindah masuk ke dalam akaun peribadinya.

              Najib yang disoal balas Timbalan Pendakwa Raya, Datuk V Sithambaram pada perbicaraan kes pecah amanah, rasuah dan pengubahan wang haram dana RM42 juta SRC, berkata beliau membelanjakan wang itu kerana menyangka ia dana tanggungjawab sosial korporat (CSR).

              Katanya, ketika itu beliau tidak mengetahui wang yang dipindah masuk ke dalam akaunnya adalah milik SRC.

              Sithambaram: Pada 26 Disember 2014, adakah kamu mengetahui wang RM27 juta masuk ke dalam akaun kamu?

              Najib: Tidak

              Sithambaram: Tetapi kamu membelanjakan setiap sen daripada wang itu?

              Najib: Saya ingat itu wang CSR

              Sithambaram: RM27 juta masuk dalam akaun kamu dan kamu belanjakan RM27 juta, ia sangat menakjubkan. Bagaimana kamu boleh belanjakan jumlah yang tepat jika kamu tidak tahu?

              Najib: Saya tidak tahu itu wang milik SRC

              1. Bani melayu umno

                Najib Minta Bantuan China Selamatkan 1MDB, Kata Bekas Pegawai Khas
                Hadi Azmi & Noah Lee
                Kuala Lumpur, Malaysia
                2019-09-04 E-mel Komen Share Bekas Perdana Menteri Malaysia Najib Razak, tengah, tiba di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada 27 Ogos 2019.
                Bekas Perdana Menteri Malaysia Najib Razak, tengah, tiba di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada 27 Ogos 2019. (AP)
                Seorang saksi utama pendakwaan memberitahu sebuah mahkamah di Kuala Lumpur bahawa bekas Perdana Menteri Najib Razak telah mengarahkan beliau untuk ke China dan menawarkan projek-projek infrastruktur sebagai pulangan untuk wang bagi menyelamatkan 1MDB, dana kewangan negara Malaysia yang bermasalah.

                Amhari Efendi Nazaruddin, 43, memberi keterangan bahawa Najib telah mengarahkan beliau untuk bertemu dengan pegawai kanan Assets Supervision and Administration Commission of the State Council (SASAC), yang merupakan badan pengelola semua GLC bagi China pada Jun 2016 untuk membincangkan projek-projek infrastruktur.

                “Kerana arahan ini datangnya daripada Najib, saya terpaksa menurutinya,” kata Amhari ketika memberi keterangan di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur.

                Najib sedang dibicarakan atas 25 pertuduhan menyalahgunakan kuasa dan pengubahan wang haram berkaitan sejumlah 2.3 bilion ringgit (AS$681 juta) yang hilang daripada dana 1Malaysia Development Berhad, atau 1MDB, yang ditubuhkan beliau pada 2009 ketika memegang jawatan sebagai perdana menteri dan menteri kewangan.

                “Najib menawarkan penglibatan perusahaan milik negara dalam projek-projek infrastruktur dan sekali gus menyelesaikan masalah hutang 1MDB dan SRC,” kata Amhari merujuk “talking points” yang diberikan kepada beliau untuk dikemukakan kepada suruhanjaya China itu.

    2. gerai “umat islam”…..

      jika “islam” itu suatu yg “sempurna”…..

      maka “umat islam”, “umat sempurna”

      “orang islam” , “urang sempurna”

      mak aii, kote and puki semua bau kasturi syurga dah ke?

      apa nak jadi dgn ‘melayu2 islam’ yg sundal nya, ‘melayu2’ atau ‘islam’ yg di ‘arak’ hingga mabuk sana sini…?

  21. najib bini rosmah

    Penyokong MN juga hiba dikencing pemimpin. Sokong PM dari parti minoriti. Silap-silap Azmin Semburit sondol terus KO. Parti Semburit Nasional menyusup dari belakang. Kahkahkah!

  22. najib bini rosmah

    Menang di Cini tak terasa. Sebab penyokong PN pun hiba. Kena kencing Mahzir Khalid bayar TNB berlipat ganda. Kahkahkah!

  23. Islam zunnun ialah bila dia boleh tunjukkan taat setia tak berbelah bagi kpd tuan dia si kapir harbi DAP. Derhaka kpd DAP pemberi makan zunnun, bermakna tak sempurna keislaman zunnun.

    1. Islam bani umno…biar salah ,biar buruk perangai janji melayu wajib sondol bontot

      Islam puak lebai ahli syurga…biar kaki semburit,biar merompak mandat rakyat boleh jer asal dapat merasa jawatan menteri,jawatan glc kata hadi awang duta khas timur tengah bergaji menteri penuh

    2. mak aii, kapir sana sini harbi merata2…

      syhahadah dah perbetulkan blum? cuba2 lihat kapir dlm diri, entah2 lagi teruk dari harbi…

      syahadah kpd kenabin muhammad ayau kpd muhammad ank aminah nih?

      apa nak jadi dgn kesundalan ‘melayu2 islam’ yg si hadi reka dgn teropong nya ke? atau dgn mimpi seketul babi yg di masuk dlm kawah?

    3. mak aii, kapir sana sini harbi kesana kemari…..

      syahadah dah perbetulkan blum? kok harbi selama ini tegar berdiri dlm diri…

  24. Kpd barua2 DAP PH, disebabkan kamu semua kerja asasi sbg pembangkang utk cari makan sesen dua sen, maka kamu boleh tumpukan kpd kerja kamu sbg pembangkang sepenuh masa. Seronok juga baca komen2 bodoh pembangkang Malaysia yg tak sedar diri jatuh tersembam muka atas taik babi masih tak sedar diri.
    Jd kerajaan cuma 22 bulan, tapi bodohnya lebih drp 22 tahun.
    Teruskan teruskan

    1. najib bini rosmah

      Barua MCA MIC dan 6 lagi parti kapir apa cer? Kahkahkah!

  25. najib bini rosmah

    Jangan pandang belakang. Azmin Semburit memerhati kemenangan UMNO dan Pas dari belakang. Kahkahkah!

  26. najib bini rosmah

    Mat Sembab pasang Azmin Semburit. UMNO tak mahu Azmin Semburit sondol di belakang. UMNO dan Pas ada lubang Azmin Semburit tetap akan lolos. Kahkahkah!

  27. MAHATHIRVSANWAR

    PENYEMBAH BONTOT BANDUAN LIWAT TAK MAHU FIKIR MASAK2…..APA KEJADAHNYA OTAK TAK TAHU MANA LETAK……

    Guan Eng akan guna propaganda “menang” saman RPK untuk kencing penyokong-penyokong mereka……..

    Kan saya dah beri amaran awal-awal bahawa Guan Eng akan guna propaganda “menang” saman RPK untuk menipu penyokong-penyokong mereka?

    Saya jawab satu-persatu.

    NOMBOR 1)
    Kertas siasatan SPRM terbongkar merakamkan pengakuan pemilik syarikat terowong berkata projek itu telahpun dijanji akan diberi kepada mereka SEBELUM tender dibuka. Lagipun, itu bukan proses tender. Ianya proses RFP (Request for Proposal) yang bukan tender.

    NOMBOR 2)
    Guan Eng menipu! SPRM tak pernah berkata pada November 2018 bahawa siasatan terowong telah berakhir dan tidak akan ada apa-apa pertuduhan atas projek ini.

    Malah pada Mac 2019, SPRM mengeluarkan kenyataan bahawa 6 kertas siasatan kes terowong MASIH terbuka:
    https://www.sprm.gov.my/index.php/arkib-kenyataan-media/3283-sprm-buka-6-kertas-siasatan-berkaitan-projek-terowong-dasar-laut-pulau-pinang

    Pada April 2019, seorang ahli perniagaan didakwa dalam mahkamah kerana menerima bayaran RM19 juta dari syarikat terowong dalam cubaan untuk menghentikan siasatan SPRM.
    https://www.bharian.com.my/berita/kes/2019/04/548339/terowong-pulau-pinang-ahli-perniagaan-didakwa-tipu-rm19-juta

    Pada Sep 2019, ketua SPRM Latheefa Koya juga berkata kes terowong masih aktif dan masih dalam siasatan.

    “6 Sep 2019: Pressed for undersea tunnel probe report, MACC says such info confidential while cases active”
    https://www.malaymail.com/news/malaysia/2019/09/06/pressed-for-undersea-tunnel-probe-report-macc-says-such-info-confidential-w/1787880

    Tang mana bahawa siasatan sudah siap pada November 2018 seperti dikata Guan Eng hari ini?

    NOMBOR 3)
    Guan Eng juga memfitnah SPRM dalam kenyataannya.

    SPRM tak buat laporan polis kerana fitnah.

    SPRM buat laporan polis kerana kertas siasatan mereka yang mengandungi pengakuan boss syarikat terowong telah memberi pelbagai rasuah kepada pemimpin-pemimpin DAP telah terbocor.

    “SPRM buat laporan polis ke atas Raja Petra kerana kebocoran bukti, kata sumber”
    https://www.freemalaysiatoday.com/category/bahasa/2020/07/01/laporan-polis-ke-atas-raja-petra-kerana-kebocoran-bukti-kata-sumber-sprm/

    Eh.. langsung tak bijak Guan Eng ni.

    Kenapa SPRM perlu ambil kisah jika projek terowong kesayangan Guan Eng difitnah?

    NOMBOR 4)
    Guan Eng saman RPK di Malaysia sedangkan RPK di UK. Sebab itu, Guan Eng “menang” kes dimahkamah kerana RPK langsung tak hirau kes. Sebab RPK tak cabar kes di Malaysia ini, mahkamah telah perintah Guan Eng menang kes saman fitnah dia dengan cara penghakiman terus (summary judgment) tanpa perbicaraan.
    https://www.facebook.com/najibrazak/posts/10157172653910952

    NOMBOR 5)
    Jika ianya projek pembangunan penting, kenapa pulak tiada kerja pembinaan pernah bermula sejak projek itu diberi kerajaan DAP 7 tahun dahulu pada tahun 2013?
    https://www.facebook.com/najibrazak/posts/10157172514220952

    NAJIB RAZAK

    ——
    Posting Guan Eng.
    https://www.facebook.com/127235530639890/posts/3603797892983619/?d=n

    Posting DAP:
    https://www.facebook.com/DAPPulauPinang/photos/a.10152176403419129/10160337123649129/

  28. MAHATHIRVSANWAR

    YANG BENCI MELAYU TENTU RASIS BANGSAT……

    YA BETUL…KORANG SUKA KUTUK HADI…ELOK BAGI DIA PM9…….

    PASTIKAN BANI DAJJAL YAKJUJ MAKJUJ BERKUBUR DULU…….

    YANG BETUL NYER….TONG M KETUA PEROMPAK…..DIA TAKUT HARTA GHANIMAH KENA ROMPAK……

    YANG BENCI NABI TENTU KAFIR SESAT……..

    PENYEMBAH SYAITAN LAKNAT MEMUJA BAPHOMET WAKTU MENJELANG MALAM…..

    RAKYAT TAK MAHU MUKA PM YANG SAMA…….

    Rakyat lebih suka bebas daripada PH, itu hakikat drp keputusan Chini…….

    BN menang besar dalam pilihan raya kecil Chini mengalahkan dua calon bebas.
    Mohd Sharim Md Zain daripada BN meraih 13,872 undi daripada keseluruhan 15,231 pemilih berdaftar yang keluar mengundi di kerusi DUN itu hari ini.

    Parti pembangkang tidak mengambil bahagian dalam PRK yang diadakan ketika wabak Covid-19 yang menyaksikan SOP batasan berkempen.

    Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) berkata peratusan keluar mengundi sebanyak 73.87 peratus. Terdapat 239 undi rosak.

    Calon bebas PRK Chini Tengku Zainul Hisham Tengku Hussin dan Mohd Shukri Mohd Ramli masing-masing mendapat 1,222 dan 137 undi.

    Tengku Zainul ialah timbalan ketua Bersatu Bahagian Pekan tetapi secara automatik dipecat kerana melanggar perintah partinya untuk tidak bertanding dalam pilihan raya kecil ini.

    Menariknya Tengku Zainal menang lebih banyak undi daripada yang pernah diraih PKR pada PRU14. Ini menunjukkan rakyat lebih suka CALON BEBAS daripada calon PH.

    1. najib bini rosmah

      Mabuk todi ke? 7000 dengan 1000 tak tahu beza? Kahkahkah!

  29. MAHATHIRVSANWAR

    YANG BENCI NABI TENTU KAFIR SESAT……..

    PENYEMBAH SYAITAN LAKNAT MEMUJA BAPHOMET WAKTU MENJELANG MALAM…..

    RAKYAT TAK MAHU MUKA PM YANG SAMA…….

    Rakyat lebih suka bebas daripada PH, itu hakikat drp keputusan Chini…….

    BN menang besar dalam pilihan raya kecil Chini mengalahkan dua calon bebas.
    Mohd Sharim Md Zain daripada BN meraih 13,872 undi daripada keseluruhan 15,231 pemilih berdaftar yang keluar mengundi di kerusi DUN itu hari ini.

    Parti pembangkang tidak mengambil bahagian dalam PRK yang diadakan ketika wabak Covid-19 yang menyaksikan SOP batasan berkempen.

    Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) berkata peratusan keluar mengundi sebanyak 73.87 peratus. Terdapat 239 undi rosak.

    Calon bebas PRK Chini Tengku Zainul Hisham Tengku Hussin dan Mohd Shukri Mohd Ramli masing-masing mendapat 1,222 dan 137 undi.

    Tengku Zainul ialah timbalan ketua Bersatu Bahagian Pekan tetapi secara automatik dipecat kerana melanggar perintah partinya untuk tidak bertanding dalam pilihan raya kecil ini.

    Menariknya Tengku Zainal menang lebih banyak undi daripada yang pernah diraih PKR pada PRU14. Ini menunjukkan rakyat lebih suka CALON BEBAS daripada calon PH.

  30. MAHATHIRVSANWAR

    PENYEMBAH SYAITAN LAKNAT MEMUJA BAPHOMET WAKTU MENJELANG MALAM…..

    RAKYAT TAK MAHU MUKA PM YANG SAMA…….

    Rakyat lebih suka bebas daripada PH, itu hakikat drp keputusan Chini…….

    BN menang besar dalam pilihan raya kecil Chini mengalahkan dua calon bebas.
    Mohd Sharim Md Zain daripada BN meraih 13,872 undi daripada keseluruhan 15,231 pemilih berdaftar yang keluar mengundi di kerusi DUN itu hari ini.

    Parti pembangkang tidak mengambil bahagian dalam PRK yang diadakan ketika wabak Covid-19 yang menyaksikan SOP batasan berkempen.

    Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) berkata peratusan keluar mengundi sebanyak 73.87 peratus. Terdapat 239 undi rosak.

    Calon bebas PRK Chini Tengku Zainul Hisham Tengku Hussin dan Mohd Shukri Mohd Ramli masing-masing mendapat 1,222 dan 137 undi.

    Tengku Zainul ialah timbalan ketua Bersatu Bahagian Pekan tetapi secara automatik dipecat kerana melanggar perintah partinya untuk tidak bertanding dalam pilihan raya kecil ini.

    Menariknya Tengku Zainal menang lebih banyak undi daripada yang pernah diraih PKR pada PRU14. Ini menunjukkan rakyat lebih suka CALON BEBAS daripada calon PH.

  31. antara melayu2 pengemis berdua si Moo dan mahathir, mesti ada di antara mereka yg lebih memuki merata2 …..

    melebihi melayu2 muaFUCKat yg asyik leka dgn memuki islam dgn penyembahan kpd si muhammad dari kenabian nya?

    apa nak jadi melayu2 penjenamaan sedemikian, jika tak mengemis menyudal pula dgn islam yg di bawa….

    1. DAP OLD MAN ZUNNUN PUKIMAK (pangkat di naikkan bila dia mencarut) jenis Confius, Taoist, Budis asyik menghasut orang Melayu dan agama Islam.

      Confiud dll di masukkan nya ke dalam puki bini dia, kemudian dijilatnya, tanda hormat.

      Dia dan puak nya mengemis di sini, dapat tempat, jadi biadab dan kurang ajar. Dapat ajaran bila Tentera mengawal keadaan di 13 Mei 1960

      1. Immature comment

  32. tapi tak se rendah si hadi awang pula…

    sanggup melacurkan agama utk berkuasa…

    bukan sj temberang mimpi ‘rasullulah’ nya, kini jual teropong yg blh melihat ‘cahaya kebenaran’ pula…

    selama ini buta tidak melihat babi seketul dlm belangga….

    lalu mengutuskan keldai2 belaan menggunakan amanat nya di merata penjuru negara….

    kapir mengapir merata2 hingga membawa mati di memali si hadi punya ankara…

    hingga kini tiada sikit kemaafan yg hadi bersuara……

    kesundalan melayu2 islam penjenamaan ape?

    1. DAP OLD MAN ZUNNUN PUKIMAK nak sibukkan PAS pasal sembahyang tapi dia bukan sembahyang pun. Tonggang tonggek pegang joss sticks di pangkal pokok Kayu Ara di belakang rumah nya, konon nya Tuhan dia.

      Asyik sebut Memali, tapi rasa seram tak sebut 13 Mei 1969 di mana Tentera mengawal keadaan rusuhan kaum itu.

    2. Vulgar comment by someone who considers himself as “learned sufi follower”

      1. so your morality gets the top of your truth ya…

        or you felt truth that shape the eventuality?

        did your god said, the universe is build on moral of your absolute?

      2. did your god get hold of your moral absolute to conceive the truth?

        or your god held truth to shape causation of moral value?

  33. kesian kedua2 si berdua2 Moo dan mahathir melutut2 di tepi gantang utk mendapat ehsan pengiktirafan…

    rendah sgt tahap kemelayuan mereka, mengemis2 merata2….

    1. DAP OLD MAN ZUNNUN THE LANUN (pangkat akan di naikkan bila mencarut) sorang saja yang berpendapat begitu.

      Dan geng dia yang tak ramai. Berjuta mengata di sebalik nya.

    2. Shrine dengan temple pun tak tau nak bezakan. Lalok todi anak disangka bini. Habih dipulun . Susah2 gantung diri atau minum paraquat.

  34. MAHATHIRVSANWAR

    RAKYAT TAK MAHU MUKA PM YANG SAMA…….

    Rakyat lebih suka bebas daripada PH, itu hakikat drp keputusan Chini…….

    BN menang besar dalam pilihan raya kecil Chini mengalahkan dua calon bebas.
    Mohd Sharim Md Zain daripada BN meraih 13,872 undi daripada keseluruhan 15,231 pemilih berdaftar yang keluar mengundi di kerusi DUN itu hari ini.

    Parti pembangkang tidak mengambil bahagian dalam PRK yang diadakan ketika wabak Covid-19 yang menyaksikan SOP batasan berkempen.

    Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) berkata peratusan keluar mengundi sebanyak 73.87 peratus. Terdapat 239 undi rosak.

    Calon bebas PRK Chini Tengku Zainul Hisham Tengku Hussin dan Mohd Shukri Mohd Ramli masing-masing mendapat 1,222 dan 137 undi.

    Tengku Zainul ialah timbalan ketua Bersatu Bahagian Pekan tetapi secara automatik dipecat kerana melanggar perintah partinya untuk tidak bertanding dalam pilihan raya kecil ini.

    Menariknya Tengku Zainal menang lebih banyak undi daripada yang pernah diraih PKR pada PRU14. Ini menunjukkan rakyat lebih suka CALON BEBAS daripada calon PH.

    1. Ya, tukar tiap hari pun bagus.

      Kamu mengarut, kamu di karut kan.

  35. Cannot you see what karma could be about
    Thinking kleptocrats could bring him far
    With bigots making rounds at a roundabout
    Be prepared to be left out in the polar

    Umno had explicitly flexed its muscle to show
    That as big brother PM must come from Umno
    Could Muhyiddin pause and say sorry Sir, No
    Only to be bundled up and thrown in the snow

    When 12 political parties pledged to support
    Wide grins appeared thinking he can meet his target
    God works mysteriously at times sweet and short
    Be prepared for the worst devoid of regret

Leave a Reply

Your email address will not be published.