MAHATHIR WAJAR DIPERSALAHKAN JIKA MANDAT PH GAGAL DIKEMBALIKAN

Sama ada Muhyiddin Yassin dapat dijatuhkan dan mandat rakyat berjaya dikembalikan semula kepada PH dalam waktu terdekat ini adalah persoalan yang mula membimbangkan semua orang.

Sementara pengundi yang memenangkan PH pada PRU14 lalu begitu berharap perkara itu menjadi kenyataan, pimpinan di blok pembangkang masih lagi bertelagah tanpa kesudahan.

Isunya cuma satu – siapa yang patut jadi Perdana Menteri.

Dari segi logik, oleh kerana PH yang dianggotai PKR, DAP dan Amanah merupakan blok terbesar pembangkang, manakala Tun Mahathir Mohamad tidak lagi mempunyai parti serta Warisan bukan anggota rasmi PH, menetapkan calon Perdana Menteri sepatutnya bukan suatu perkara yang sukar.

Kalau pun kerjasama dengan Tun Mahathir dan Warisan dalam apa dikenali sebagai PH Plus perlu dilakukan, kedudukan asal PH tidak patut diketepikan atau dinombor-tigakan.

Ini tidak, Tun Mahathir tetap berkeras untuk menjadi Perdana Menteri sekali lagi dan mati-mati tidak mahu Anwar Ibrahim ada ruang sama sekali memegang jawatan itu.

Setelah namanya ditolak oleh PKR, Tun Mahathir sebaliknya mencalonkan Shafie Apdal daripada Warisan sebagai calon Perdana Menteri yang disokongnya.

Kenapa Tun Mahathir mengenepikan PH dalam soal ini, tetapi setelah namanya ditolak, telah memilih Shafie daripada Warisan yang hanya berada dalam gabungan PH Plus dan bukan anggota rasmi PH?

Mengapa timbul masalah dalam memilih calon Perdana Menteri adalah semata-mata kerana Tun Mahathir tetap merasakan beliau atau pilihannya saja yang layak untuk menjadi Perdana Menteri.

Seperti dalam sembahyang, memang dulu Tun Mahathir adalah “imam” dan semua “makmum” menyokongnya.

Tetapi, setelah terlucut kedudukan sebagai “imam” Tun Mahathir harus tahu untuk membawa dirinya sebagai “makmum” pula.

Sudah tentu masalah akan timbul apabila setiap kali hendak sembahyang berjemaah, Tun Mahathir akan terus menonjolkan dirinya sebagai “imam” atau berdiri terlebih dahulu di tempat imam.

Apabila tidak berparti dan secara automatik bukan anggota rasmi PH, Tun Mahathir seharusnya memberi sokongan penuh kepada gabungan itu yang telah mempunyai “imam baru”, jika benar beliau betul-betul ikhlas mahu mengembalikan semula mandat rakyat kepada PH.

Soal sama ada Anwar selaku “imam baru” cukup sokongan atau tidak, tidak harus timbul sebab setelah namanya dimuktamadkan nanti, beliau tentu saja mampu bergerak untuk mencukupkan angka yang diperlukan bagi mengembalikan PH sebagai kerajaan semula.

Dalam hal ini, Tun Mahathir harus segera berhenti berkelakuan seolah-olah beliau masih “imam” yang sah dalam blok pembangkang, sementara “imam baru” sudah pun dilantik.

Memang kerjasama semua pihak diperlukan untuk menumbangkan PN, terutamanya mereka yang bersama-sama menjatuhkan BN pada PRU14 lalu, tetapi semua itu hanya akan menjadi mudah jika Tun Mahathir sedia berubah.

Selagi Tun Mahathir dengan kepalanya sendiri dan mahu menjadi “imam” sehingga mati, selagi itulah soal menentukan calon Perdana Menteri akan menemui jalan buntu.

Sekaligus juga,!PH tidak akan berjaya menumbangkan PN, baik melalui pengumpulan SD atau melalui undi tidak percaya.

Walaupun usul undi tidak percaya dibawa oleh Tun Mahathir, beliau pasti akan lebih disanjung jika peranannya hanya setakat menjatuhkan Muhyiddin saja dan bukan untuk menjadi Perdana Menteri sekali lagi.

Setidak-tidaknya beliau dapat menebus semula perlakuannya yang dianggap sengaja melengah-lengahkan peralihan kuasa kepada Anwar di era PH berkuasa dan beliau menjadi Perdana Menteri selama 22 bulan sebelum ini.

Tindakan Tun Mahathir terus mahu menjadi “imam” dan enggan menjadi “makmum” hanya akan memberi ruang PN dapat berkuasa dengan lebih lama lagi dan usaha menjatuhkan Muhyiddin akan menemui kegagalan yang mudah.

Makanya, kalau bukan dia, siapa lagi yang wajar diletakkan beban kesalahan dalam hal ini? (Shahbudindotcom 29/06/2020)

Kongsikan artikel ini
Updated: 29 June 2020 — 11:30 am

47
Leave a Reply

avatar
15 Comment authors
AnonymousAnonymousSyetanMAHATHIRVSANWARAnonymous Recent comment authors
  Subscribe  
newest oldest
Notify of
MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

YAMG SALAH DAJJAL ILLUMINITY DAN FREEMASON…….DISOKONG BANI YAKJUJ MAKJUJ…….. Dr M paksa PKR pilih antara 2 kesudahan……. Pada pilihan raya umum lalu, rakyat memilih Dr Mahathir Mohamad sebagai perdana menteri. Mandat rakyat itu ditamatkan Mahathir apabila beliau meletakkan jawatan PM meskipun dipujuk Yang di-Pertuan Agong pada Februari lalu. Keinginan beliau mendirikan sebuah kerajaan perpaduan mengejutkan ramai di saat getir, ketika semua ahli Parlimen perlu menyatakan pendirian mereka kepada Agong. Cita-cita Mahathir mendirikan kerajaan perpaduan akhirnya hancur berkecai bersama jawatan PM sementara yang dipegangnya apabila beliau tidak lagi dicalonkan sebagai PM oleh Pakatan Harapan ketika berjumpa Agong. Sebaliknya, yang dicadangkan PH… Read more »

Wau bulen
Guest
Wau bulen

Kutuklah Tun sehebat mana yang kamu dapat
Takut pengutuk mati tak sempat bertaubat
Hendak minta maaf takut tak sempat
Pasti dituntut tanpa gagal di akhirat

Syetan
Guest
Syetan

Apakau mereoek ni syetannnnnnnnnn….penjilat pelir bangka ka????

anonymous
Member
anonymous

Madey dah mintak maaf dgn mangsa2 nye semasa 22 tahun memerintah?..

najib bini rosmah
Guest
najib bini rosmah

Mahzir Khalid anak babi curi diskaun TNB sondol PRK Cini. Naik harga bil letrik Mahzir anak babi rayu undi. Kahkahkah!

Anonymous
Guest
Anonymous

Kahkahkah
Dah keluar hulubalang juburit.

Kahkahkah

makcikiah
Guest
makcikiah

Sayang che` det udah tua kutok
Umoq 95 t sah2 sudah nyanyok
Cucu keliling dok pangey atok2
Muka mengerepot kulit renyok

Tapi atok masih tidak sedaq diri
Tak padan asainya kelin malbari
Ke Tanah Melayu membawa diri
Ujong2 majoriti melayu gigit jari

Melayu Malas Melayu Malas Melayu Malas

najib bini rosmah
Guest
najib bini rosmah

Kalau Madey si Kitol ular fossil tua 95 tahun pun tak faham PH ialah badan berdaftar yang sah dan bukan kedai kopi tepi jalan milik moyang Madey si Kitol pendatang Kerala, apa sangatlah macai Madey si Kitol? Ada lagi tak calon PM PH Plus lain yang Madey si Kitol nak? Kahkahkah!

mohd noor suffian
Guest
mohd noor suffian

Layan expired, u jadi gila..
Ai, tunjuklaaa taring u mampu jadi PM. Niii sampai londeh abis dah..

najib bini rosmah
Guest
najib bini rosmah

Madey si Kitol salah sejak zaman Pak Lah dan Jibby. Sekarang tak salah sebab jadi badut. Pilih PM PH tanpa turun kuasa Pengerusi. Badut mana buat salah tapi buat lawak. Kahkahkah!

jigit
Member
jigit

Mana TN Monyet belum jengoi mai
Tidoq lagi kut tengah mimpi mamai
Semua orang dikomen mcm la dia tu pandai
Walhal kejora kata bodohnya tu surpa kaldai

👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

Komen TN budak mentah ni pendek dan kontot
Macam pelir kulup dia, serupa buah keriang dot
Dulunya makdia, bangla sebelah rumah udah sontot
Keluarlah TN anak terencat akal otak kemetot

🤣🤣🤣🤣😂🤣🤣🤣🤣🤣🤣
😜😜😜😜😜😜😜😜😜😜😜

anonymous
Guest
anonymous

Ha ha ha koling mabok todi pelir serupa keriang dot, mak dia bangla sontot..

anonymous
Guest
anonymous

Bravo Bro Jigit 2:21 pm,

👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
Elok sgt le, TN anjing tu, Bro Jigit balon & tutoh
Sbb anjing kurap gila itu mmg busuk pnya kaki
Bodoh dia, serupa dgn pak dia pnya pala butoh
Jahat anjing itu, mcm mak dia pnya lbang puki
🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Guest
Anonymous

💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪
Itulah dia dua orng pahlawan, pendekar dr Jitra
Penulis terkenal Jigit & guru maths, Cgu Kejora
Seorang mncari janda, sorang lagi, mncari dara
Kedua-dua, sepakat, melanyak TN monyet kera
🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒

😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

ken
Guest
ken

Tun masih dihormati rakyat.

Anwar menolak Tun sebagai PM dan dia sebagai DPM. Okay.

Sekarang Shafie di cadang DAP, Amanah dan Bersatu faksi Tun sebagai PM. Anwar harus terima cadangan ini kerana consensus (3-1) dalam PH Plus menunjukkan Shafie diterima sebagai PM dan Anwar/Mulkhriz sebagai DPM. Hanya PKR belum membuat keputusan.

Jika PKR/Anwar tolak juga….. PKR/Anwar akan disisihkan.

anonymous
Member
anonymous

Bila plak shafei dicadang oleh DAP dan Amanah.?.madet yg panggil mesyoarat nak cadang nama shafei…

DAP dah Amanah kata kena dapat persetujuaan majlis PH dulu….

Bagilah cerita yg sebenar..

ken
Guest
ken

Tun masuh dihormati rakyat.

Anwar menolak Tun sebagai PM dan dia sebagai DPM. Okay.

Sekarang Shafie di cadang DAP, Amanah dan Bersatu faksi Tun sebagai PM. Anwar harus terima cadangan ini kerana consensus (3-1) dalam PH Plus menunjukkan Shafie diterima sebagai PM dan Anwar/Mulkhriz sebagai DPM. Hanya PKR belum membuat keputusan.

Jika PKR/Anwar tolak juga….. PKR/Anwar akan disisihkan.

anonymous
Member
anonymous

Berape kerat rakyat nak hormat pembelit?..kena tendang pon takbada ahli bersatu yg meratap…

Penyokong kuat dah ramai yg cabut kerana benci dgn karenah si tua ni..

anonymous
Member
anonymous

Madey dah tak ada sokongan maka pilih orang yg dia boleh cucuk hidong…supaya agenda madey boleh dilaksanakan….

Shafei jadi boneka madey….Memalukan sabahan dan serawakian…

ken
Guest
ken

Buat masa sekarang Shafie sebagai PM pilihan terbaik. Tokoh yang boleh diterima umum. Biar Anwar dan Mukhriz sebagai DPM. Anwar (PKR) harus terima formula ini. Jika tidak PKR akan disisihkan.

Anonymous
Guest
Anonymous

Ketua kerajaan pintu belakang sabah. Bukan aku yg kata, Budin yg kata.

anonymous
Member
anonymous

Bila shafei diterima umum?..sabah pon dah goyang..

Wau bulen
Guest
Wau bulen

KUCHING, June 29 — Parti Pesaka Bumiputra Bersatu (PBB) vice-president Datuk Abdul Karim Rahman Hamzah said today there is no reason a Sarawakian or Sabahan cannot be the country’s prime minister, if everyone accepts it.

Remember yesterday I commented something
Karim and Masing soft insulted TDM
Today Karim is sober but not surprsing
Has Tok Dalang coughed out his phlegm?

Hahaha

anonymous
Member
anonymous

Tok dalang dah tua…tak ada power lagi…tunggu kubor panggil jer…

karim bercakap secara general…yg boleh buat keputusan abang joe…18 kerusi cukup ker sokongan tanpa pkr?…

Wau bulen
Guest
Wau bulen

If you are not a sarawakian you do not kiw Tok Dalang. I rest my case

anonymous
Member
anonymous

Engko sedara tok dalang ker?..bunyi mcm orang kanan tok dalang yg dah kerepot….kikikikik..

Masa GPS lari dari BN tokvdalang yg suruh ker?…GPS sokong muyidin tinggalkan madey kerja tok dalang ker?…

Tok dalang sangat rapat dgn madey tapi kenape GPS sokong muyidin masa pemilihan pm oleh AGong?..

Sheraton
Guest
Sheraton

Mahathir.. Mahathir…

Dr Shafie lebih baik lah Muhyiddin.

Jgn satu hari nanti kita bergantung pada pemimpin sana. Melompat parti hal biasa.

Kita nak masuk sana pun tak sesenang mereka masuk sini.

Wau bulen
Guest
Wau bulen

Never underestimate east malaysians. They have been real kingmakers all these while

anonymous
Member
anonymous

East malaysians masih kurang ketokohan..

adelah
Guest
adelah

Setakat jadi kingmakers itu betul. Depa ikut saper yg lebih power di Semenanjung, depa sokong. Ada keperluan kpd peruntukan kewangan kerajaan pusat demi pembangunan kawasan. Bak lallang ditiup angin. Nak jadi pemimpin No.1 negara ? Tak nampak bayang pun lagi.

Wau bulen
Guest
Wau bulen

Hahaha kena saman tokoh sarawsk twrlentang petronas dan muhyiddin.

anonymous
Member
anonymous

Mahkamah dah putuskan ker ato ko kuat khayal?

Wau bulen
Guest
Wau bulen

Bad perception. Sorry

Anonymous
Guest
Anonymous

👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
Woww..Tok Det terus tersungkur jadi belasahan
Perangai teruk org tua tu, Budin dah tidak tahan
Budin yakin PH akan mengalami kekalahan
Semuanya Budin kata, org tua tu pnya kesalahan
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👋👋👋👋👋👋👋👋👋👋👋👋👋👋👋👋👋
Kah. kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Guest
Anonymous

Errata:

👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
Woww..Tok Det terus tersungkur jadi belasahan
Perangai teruk org tua tu, Budin dah tidak tahan
Budin pun yakin PH akan mengalami kekalahan
Semuanya Budin kata, org tua tu pnya kesalahan
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👋👋👋👋👋👋👋👋👋👋👋👋👋👋👋👋👋
Kah. kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

anonymous
Member
anonymous

Madey ni sudah terkenal sejak tahun 90 han lagi keras kapla..

anonymous
Member
anonymous

Anonymous said…

Mana penyokong no1 madey bernama khairudin botox?..

Usul undi tak percaya yg akan dibentang oleh madey akan gagal kerana madey tak dapat sokongan yg cukup….cipuuuuuttt…

Wau bulen
Guest
Wau bulen

Budin,

Imam bukan untuk bersuka-suka
Untuk makmum wajib mengikuti
Jika Anwar dijadikan Imamnya
Bersedia kalah memang gerenti

Anwar a leader is a liability
Difficult to sell his integrity
Rakyat yang pilih dan tentukan
Orang lain disalahkan jangan

Dol
Guest
Dol

yg ini aku setuju!!!

anonymous
Member
anonymous

Wau bule mcm tuhan plak dah tahu kalah menang…

Pru14 madey yg gah dapat 13 kerusi…pru15 tinggal berape?..

Wau bulen
Guest
Wau bulen

Berdiscourse dan kritik mengkritik boleh. Please jangan samakan kita dengan Allah….. syirik dan berdosa

anonymous
Member
anonymous

Tapi berlagak dah tahu yg kalah menang..

Anonymous
Guest
Anonymous

Knp nak salahkan Mahathir pulak.
Yang salah ialah najib.
Ini semua salah Najib.
Mahathir letak jawatan sbb Najib.

Kahkahkah Kahkahkah Kahkahkah

Anonymous
Guest
Anonymous

Firaun tua ingin memastikan calon PM berikutnya dapat menjamin amalan lama yg menguntungkan diri dikekalkan, dia ingin pastikan kepentingan diri dan apa yang telah diboloti kroninya dari hasil kekayaan negara menerusi kuasa di tangan selama ini terus mengalir. Maka amat penting baginya untuk memilih calon PM jenis YESMAN yang boleh melindungi lompong yang berpihak dan menguntungkan diri dan kelompoknya berbanding rakyat kebanyakan. Itu antara sebab kenapa dia mengabaikan perkara2 penting ysng amat perlu dalam proses reformasi institusi sepanjang 22 bulan tempoh dia sbg PM wlu pun ia tercatat dlm manifesto PH. Dia perlekehkan manifesto tersebut. Percayalah selagi firaun tua atau… Read more »

Dol
Guest
Dol

hi..hi..hi..

Dol
Guest
Dol

Memang wajar…

Sebab sapa suruh Atok tebuk atap rumah sendiri….kan dah bocor…lepas tu salahkan orang lain….

anonymous
Member
anonymous

Madey nak tompang PH tapi dia plak nak kontrol PH….nak tetapkan itu dan ini..

Diayg telah dipecat dari Bersatu ingat dia masih Pengerusi PH…

Muka tak berkemaluan….dah tak ada penyokong….mana zahid mat arip,Raia yatim dan penyokong no1 Khairudin botox?