10 SEBAB DAP, AMANAH PERLU TINGGALKAN MAHATHIR

Walaupun Tun Mahathir Mohamad masih mahu bekerjasama dengan DAP dan Amanah bagi mengejar impiannya menjadi Perdana Menteri buat kali yang ketiga dengan cuba mencari jalan lain bagi tujuan itu, di sebalik Anwar Ibrahim dan PKR telah muktamad menolak hasrat tersebut, realitinya adalah membuang masa bagi kedua-dua parti itu terus bekerjasama dengan Pengerusi Bersatu yang terpecat itu.

Sebelum keputusan dibuat, sebenar-benarnya adalah lebih wajar, munasabah dan dapat diterima akal jika Amanah dan DAP memilih jalan meninggalkan Tun Mahathir daripada terus bersamanya.

Berikut adalah 10 sebab mengapa Amanah dan DAP perlu membuat keputusan meninggalkan Tun Mahathir:-

1 – Masa depan Amanah dan DAP lebih cerah bersama PKR dan PH berbanding terus terikat dengan Tun Mahathir yang jalan perjuangannya sendiri sudah pun di penghujung, kalau pun belum masuk ke dalam gaung.

Dengan kedudukannya sudah terpecat daripada Bersatu, tidak lagi mempunyai parti, pengaruhnya sudah menurun dan bukan memiliki aura seperti sebelum PRU14 lalu, adalah tindakan “bunuh diri” jika Amanah dan DAP mahu terus bersama dan menobatkan Tun Mahathir sebagai Perdana Menteri sekali lagi.

2 – PKR adalah sebuah parti, sama seperti Amanah dan DAP, manakala Tun Mahathir hanyalah seorang individu yang sukar dikenalpasti sejauh mana ada sokongan di belakangnya.

Bukan saja untuk menjadikan individu tanpa parti sebagai Perdana Menteri sesuatu yang amat mustahil dan tidak pernah berlaku sebelum ini, malah jika Amanah dan DAP terikat dalam hubungan dengan Tun Mahathir sehingga PRU15 akan datang, ia akan terperangkap kepada keadaan yang menyusah dan membebankan.

Sebaliknya, mengekalkan hubungan dengan PKR yang dipimpin oleh Anwar dalam PH, bukan saja masuk akal untuk memperjuangkan Pengerusi PH dan Presiden PKR itu sebagai Perdana Menteri, malah ada peluang lebih cerah mencapai kemenangan dalam PRU akan datang.

Apa masa depan yang ada jika DAP dan Amanah bersama Tun Mahathir?

3 – Tindakan Tun Mahathir menolak Anwar untuk menjadi Perdana Menteri semata-mata kerana kedudukannya memimpin PKR, sebuah parti pelbagai kaum, dengan jelas menyerlahkan hakikat bahawa Ahli Parlimen Langkawi itu seorang yang memiliki sifat perkauman tegar dalam jiwanya.

Ia tentunya bertentangan sama sekali dengan DAP sebagai parti berbilang kaum serta Amanah, sebuah parti progresif yang menolak amalan perkauman sempit serta melampau dalam beragama.

Untuk bergerak ke hadapan, demi masa depan Malaysia yang bersatu padu dan tidak lagi terkepung dengan amalan perkauman, Amanah dan DAP mesti segera menolak Tun Mahathir ke tepi demi perjuangan murni mereka selama ini.

4 – Berdasarkan pengalaman selama 22 bulan Tun Mahathir memegang jawatan Perdana Menteri bersama PH sebelum ini, tidak syak lagi beliau tidak mahu melakukan peralihan kuasa kepada Anwar.

Selain banyak berhelah dan berlengah-lengah, tindakan Tun Mahathir meletakkan jawatan dan kemudian ingin kembali berkuasa dengan hasrat menubuhkan kerajaan perpaduan tanpa parti, ia merupakan satu lagi cubaan berterusan untuk mengingkari janji peralihan kuasa kepada Anwar.

Apakah Amanah dan DAP sedia ditipu sekali lagi oleh Tun Mahathir dalam tempoh enam bulan akan datang jika berjaya menjadikannya sebagai Perdana Menteri sekali lagi?

5 – PH adalah gabungan yang dianggotai oleh tiga parti iaitu PKR, DAP serta Amanah dan apabila PKR tidak mahu lagi bekerjasama dengan Tun Mahathir kerana rekod lampau dan terdekatnya yang sukar dipercayai, manakala Tun Mahathir mahu terus membawa Amanah dan DAP mencapai cita-citanya menjadi Perdana Menteri buat ketiga – bukan kali pertama – ini menunjukkan beliau sedaya upaya ingin menjadikan PH berpecah-belah.

Selain tindakannya berkeras sekali lagi mahu menjadi Perdana Menteri menunjukkan keinginan menghalang Anwar menduduki jawatan itu, lebih buruk ialah dengan menarik DAP dan Amanah bersamanya, Tun Mahathir dengan jelas ingin melihat berlakunya perpecahan dalam PH.

Dengan demikian, kalau pun dirinya tidak dapat jadi Perdana Menteri, Tun Mahathir turut mahu Anwar tidak berpeluang juga memegang jawatan itu.

Apakah dalam keadaan ini, DAP dan Amanah masih mahu bersama Tun Mahathir?

6 – Dalam kedudukan Tun Mahathir tidak mempunyai parti dan sokongan rakyat terhadapnya makin mengecil, yang sebetulnya bukan PH memerlukan Tun Mahathir, tetapi Tun Mahathir jauh lebih memerlukan PH.

Oleh itu, Amanah dan DAP sepatutnya menarik Tun Mahathir untuk bersetuju dengan perjuangan PH dan bukannya mereka yang cuba membawa PH, PKR dan Anwar bersetuju dengan perjuangan Tun Mahathir.

7 – Perjuangan Tun Mahathir untuk kembali lagi sebagai Perdana Menteri hanyalah kerana dendam – dendam kepada Muhyiddin Yassin, dendam kepada Najib Razak dan dendam kepada Anwar.

Apakah Amanah dan DAP sebagai sebuah parti yang memiliki gagasan perjuangan besar untuk rakyat dan negara, harus tunduk kepada kehendak serta nafsu seorang individu?

8 – Bersama PKR dan Anwar yang tidak mahu lagi bekerjasama dengan Tun Mahathir lebih mampu menjadikan perjuangan DAP dan Amanah lebih disanjung rakyat pada masa depan.

Ini kerana bukan saja Tun Mahathir sudah tidak relevan diajak dalam perjuangan untuk mencapai apa-apa kemenangan yang ingin dihajati pada masa depan dan kajian Ilham Centre sendiri menunjukkan hakikat itu, terus bersama Tun Mahathir adalah langkah perjuangan yang mengundur ke belakang.

Oleh itu, DAP dan Amanah perlu melangkah ke hadapan bersama PKR untuk menjadikan PH sebagai medium perjuangan masa depan, bukan terperangkap dalam percaturan yang boleh memusnahkan gabungan itu.

9 – Cuba menaikkan semula Tun Mahathir yang sudah dua kali jadi Perdana Menteri dan sekarang untuk kali yang ketiga, meletakkan kedudukan DAP dan Amanah dalam keadaan yang semakin sukar difahami oleh rakyat dan pengundi yang waras fikirannya.

Pisang pun, paling tinggi hanya berbuah sebanyak dua kali dan tidak pernah sehingga tiga kali.

Cukup-cukuplah mendewakan Tun Mahathir, lagi pun memperjuangkan Anwar yang belum pernah jadi Perdana Menteri lebih diterima oleh kewarasan akal berbanding menobatkan dia, dia dan lagi-lagi dia.

10 – DAP dan Amanah harus berhenti bernostalgia terhadap Tun Mahathir dan seolah-olah hanya beliau yang layak memimpin negara ini.

Nostalgia dengan masa silam tidak menjamin kejayaan masa depan, tetapi kejayaan masa depan boleh diperolehi apabila fokus kepada perubahan, kekal dengan setiakawan dan lebih menjadikan pengalaman silam sebagai pengajaran serta sempadan.

Apa pun, segala-galanya terserah kepada DAP dan Amanah membuat pilihan, tetapi pengundi juga tahu membuat pertimbangan siapa yang harus disokong dan siapa yang mesti dilupakan pada masa depan.

Kepada DAP dan Amanah, hati-hati selalu dan lihatlah tingkah laku Tun Mahathir selama ini sebagai neraca pertimbangan dalam membuat keputusan.

Kalau demikian pun masih tersemban juga ke dalam gaung akhirnya nanti, janganlah salahkan sesiapa kerana semua petunjuk yang mudah sudah pun diberikan sejak awal lagi. (Shahbudindotcom 26/06/2020)

0 0 votes
Article Rating
Kongsikan artikel ini
Updated: 26 June 2020 — 11:57 am
Subscribe
Notify of
guest
80 Comments
Newest
Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
27 June 2020 7:18 am

DAJJAL PUNYAI KEKAYAAN LUAR BIASA…..TIDAK HAIRANLAH RAMAI TERPEDAYA TERMASUK ULARMAK DAN ALIM KUCING….. DYNASTY USD44BILLONS…… Najib Razak dedah kontrak anak-anak Dr Mahathir……. PERTEMBUNGAN antara Datuk Seri Najib Razak dengan Tun Dr. Mahathir jelas semakin memuncak apabila terkini Datuk Seri Najib mendedahkan satu demi satu kontrak yang diperoleh anak-anak Tun Mahathir sewaktu Tun menjadi Perdana Menteri. Pendedahan pertama Datuk Seri Najib ialah berkenaan Mirzan Mahathir yang membangunkan Konsortium Perkapalan pada tahun 1990-an yang kemudiannya diselamatkan (bail-out) oleh Petronas melalui MISC sewaktu krisis ekonomi pada tahun 1998. Sumber yang dipetik Datuk Seri Najib ialah laporan Wall Street Journal (WSJ) bertajuk “MISC to… Read more »

Anonymous
Anonymous
26 June 2020 10:02 pm

Shafei sibok sokong madey….parti sendiri mulai goyang….
Lebih 1,000 ahli Warisan di Libaran diumum keluar parti
Bernama

Diterbitkan sejam lepas
Dikemas

Lebih 1,000 ahli Parti Warisan Sabah termasuk 11 ketua cawangan mengumumkan keluar parti hari ini atas kekesalan mereka terhadap pemimpin parti itu yang dianggap tidak memperdulikan cawangan terbabit selepas menang Pilihan Raya Umum ke 14.

Pengumuman keluar parti itu, yang melibatkan semua cawangan parti di bawah Pusat Daerah Mengundi (PDM) Airport dan Sibugal, dipimpin oleh ketua cawangan Sejati 1, Ibrahim Yusof.

“Kami telah bertungkus lumus untuk memenangkan Warisan pada PRU-14 lalu, tetapi kami langsung tidak dihargai.

Anonymous
Anonymous
27 June 2020 6:44 am
Reply to  Anonymous

Tak sebut mcm mana cara di hargai yang depa mau.

Nampak nya tak reti menyampaikan hasrat, berkomunikasi. Bila begitu, takpa lah depa keluar.

Anonymous
Anonymous
27 June 2020 8:30 am
Reply to  Anonymous

Taraf pemikiran ko tu rendah….yg pasti shafei makin susut sokongan…

Anonymous
Anonymous
26 June 2020 9:15 pm

Anggaplah madey sudah hilang dari arena politik mesia…5 mp dlm parlinen tak de kesan ape2..

Anonymous
Anonymous
27 June 2020 6:48 am
Reply to  Anonymous

Bermimpi lah kamu dengan harapan itu.

Anonymous
Anonymous
27 June 2020 8:28 am
Reply to  Anonymous

Ko yg mimpi dan kuat khayal harap madey diterima semula…realitinye madey sudah terpinggir…tak ada sokongan yg cukup untuk ngadap Agong

Anonymous
Anonymous
26 June 2020 9:13 pm

Amanah dan DAP bersetuju sokong madey 6 bulan jika anwar setuju..jika anwar tak setuju madey tak cukup sokongan….Amanah dan DAP bukan setuju nak bergabong dgn madey.

Madey yg terhegeh2 nak kerhasamacdgn Amanah dan DAP hingga madey sanggup pertahankan DAP..

Anonymous
Anonymous
27 June 2020 6:50 am
Reply to  Anonymous

Kau faham kah apa itu yang di katakan politik, Dol?

Anonymous
Anonymous
27 June 2020 8:21 am
Reply to  Anonymous

Ko yg terlebih paham….Amanah dan DAp dah istihar nak gabong dgn madey yg tak ada parti ker dan dah tak popular lagi?…Amanah dan DAp sanggup tanggong beban ker?…

Anonymous
Anonymous
26 June 2020 8:58 pm

Populariti madey sudah merudum…..ada sape yg kisah madey letak jawatan di trajang dan di pecat?

A Kadir dari Jasin sekor jer melalak….yg lain2 mcm lembu kenyang….menteri kete terbang main2 kan madey…timbalan menteri plak letak jawatan tapi masih sokong muyidin….

Rais Yatim dah boring dgn perangai madey..

Anonymous
Anonymous
27 June 2020 6:58 am
Reply to  Anonymous

Yer ker? Ko pandai analisa strateji politik berbagai puak ker? Ko tau ker apa itu politik?

Politik – Wikipedia Bahasa Melayu, ensiklopedia bebasms.wikipedia.org › wiki › Politik

Politik adalah proses dan cara membuat keputusan untuk sesuatu kumpulan.

Ko ada politik ker?

Anonymous
Anonymous
27 June 2020 8:25 am
Reply to  Anonymous

Haha…ko buta dgn perkembangan semasa….ape strategi madey yg dah tak ada penyokong?….

Berape ramai ahli Bersatu yg masih bersama madey?….muyidin yg dapat sokongan besar ahli2 Bersatu…

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
26 June 2020 8:21 pm

HARIMAU KERTAS TETAP BERGUNA KEPADA DAPIG……SELAGI MAMPU TARIK MELAYU YANG TERPESONA DENGAN DAJJAL…… PH SUDAH BERKUBUR BUAT SELAMANYA- BEKAS SETPOL MAHATHIR…….. Oleh Dr Mamat Desa Matthias Chang, bekas Setiausaha Politik Tun Mahathir pastinya tahu banyak rahsia serta karektor Mahathir dan kemelut dalaman PH yang rakyat tidak tahu. Malahan dia juga tahu banyak perkara tentang persengketaan Mahathir-Anwar yang tidak pernah berkesudahan. Matthias telah meluahkan rasa jengkel pada jiwanya yang tidak terbendung lagi. Antara lain kata Matthias: Terjemahannya: “Kata-kata dan pengakuan yang jijik kini keluar dari suara-suara politik sebagaimana yang dijangkakan. Sebagaimana tabii alam, apabila kamu ‘dikentut’ maka yang akan kamu terima… Read more »

Anonymous
Anonymous
26 June 2020 8:56 pm

Populariti madey sudah merudum…..ada sape yg kisah madey letak jawatan di trajang dan di pecat?

A Kadir dari Jasin sekor jer melalak….yg lain2 mcm lembu kenyang….menteri kete terbang main2 kan madey…timbalan menteri plak letak jawatan tapi masih sokong muyidin….

Rais Yatim dah boring dgn perangai madey..

Anonymous
Anonymous
27 June 2020 7:01 am
Reply to  Anonymous

Ko orang Najib Klepto wal Jibo atau Pak Sheikh Peliwat Anwar ke?

Wal Jibo songlap wang rakyat berbilion. Pak Sheikh jadi banduan masuk penjara 2 kali sebab meliwat.

Mat
Mat
26 June 2020 8:04 pm

DAP tu sepanjang bersama Tun M..ada udang disebalik batu..sudah ada peluang jadi Kerajaan pimpinan Tun M Parti PH..DAP tak sabar2 dan mula menunjuk Tamak haloba mereka dan asyik menyalahi tak henti2..itu lah puncanya dan kesilapan DAP yang nampak sangat..hilang kepercayaan penyokong2 terdahulu dan bangsa melayu

Anonymous
Anonymous
27 June 2020 7:03 am
Reply to  Mat

Ada ke parti politik yang tak ada batu di sebalik udang?

Mat
Mat
26 June 2020 8:02 pm

Dap bijak mencatur. Dap dapat undi dari kedua2 penyokong dsai dalam ph dan juga penyokong tun +plus.
Dap akan pertahan atau tambah kerusi dalam pru15 walau pan, pkr dan +plus akan hilang banyak kerusi.

Anonymous
Anonymous
27 June 2020 7:05 am
Reply to  Mat

Asalkan ada faedah kpd Tun, parti Bersatu dan kaum Melayu.

Mat
Mat
26 June 2020 7:59 pm

DAP pakar menipu,memfitnah,berbohong.itu lah kepakaran mereka.ingat agenda jahat mereka tidak akan pernah berubah.

Anonymous
Anonymous
27 June 2020 7:07 am
Reply to  Mat

Kasi bukti, fakta atau penerangan ler, Mat. Jangan tuduh liar ajer. Nampak tak bijak, kamu.

Mat
Mat
26 June 2020 7:55 pm

SEPANDAI2 ATOK KENA KENCING JUGA OLEH LKS….BKN DAP BNYK BERUBAH TAPI KAU YG TONGONGGGGG

Anonymous
Anonymous
27 June 2020 7:08 am
Reply to  Mat

TAPI KAMU KENA KENCING OLEH KEDUA DUA NYA. COBA LAH HIDUP TANPA KENA KENCING, Mat.

Mat
Mat
26 June 2020 7:51 pm

Matdey Dapigs….Dapigs Matdey….hmmmmmm…

Sbb sekutu semua baik..kalau tak sekutu bukn main kutuk!

Anonymous
Anonymous
27 June 2020 7:10 am
Reply to  Mat

Bodoh nya komen kamu nih. Guna otak ler bila menulis komen supaya tak nampak bodoh.

Anonymous
Anonymous
26 June 2020 7:40 pm

Anwar tak paksa pon DAP dan Amanah jgn sokong madey…

Selepas anwar tolak sokong madey Amanah dan DAp terus bisu…madey saja yg bising an terhegeh2 harap dan nak kerjasama dgn Amanah dan DAp..

Amanah dan DAP tak pernah kata nak kerjasama dgn madey pru15….

Sapalah g bodoh nak kerjasama dgn orang tak berparti dan penyokong tak ada..

Anonymous
Anonymous
27 June 2020 7:12 am
Reply to  Anonymous

Kamu coba propaganda ajer. Komen takda iisi.

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
26 June 2020 7:37 pm

CAI2 PEMINAT BONTOT TENTULAH IKUT KETUA ALJUBO….. ALJUBUR INSAN MALAM SUKA MEMBONTOT…….. Insan malang bergelar Anwar Ibrahim ……. Sejak 1998, anda adalah insan malang. Merengkok dalam penjara sebanyak 2 kali. Tapi masih ada manusia yang simpati, mempertahankan DS. Kemudian setelah sekian kali dibebaskan. DS diberi pengampunan. Diberi harapan untuk menggapai awan. Malang. Sungguh malang nasibmu. Tatkala usia semakin merangkak senja. DS ditipu dan dikhianati. Ditipu dan dikhianati kawan dan lawan. Sudah suratan. Anda bukan PM ke 8. Mahupun ke 9 pun belum pasti. Yang berjanji pun tidak seikhlas hati untuk menyerahkan jawatannya pada DS. Kalau ikhlas hati sudah tentu tuan… Read more »

Anonymous
Anonymous
26 June 2020 7:33 pm

Lobai Pas kuat napsu seks? Video Mokhtar Senik: Mujahid siber Pas beza pandangan, nak lapor polis atau tidak Para mujahid siber Pas sekarang berpecah kepada dua kumpulan samada mahu ulama Pas, Ustaz Mokhtar Senik membuat laporan polis atau tidak ekoran tular video dan salinan komunikasi yang didakwa antara beliau dengan seorang wanita bernama Leena. “Report polis, saman je pihak (laki dan perempuan) yang merakam ni… itu time baru kita tahu jawapan yang betul,” tulis netizen bernama Mohamad Nabel dalam perbahasan mengenai isu. Kenyataan Nabel disokong oleh Muna Maira dengan berkata, “setuju…ustaz kena bersihkan nama. Ajar sikit dia orang.” Nidzam Adzhar… Read more »

Hantu
Hantu
27 June 2020 3:42 pm
Reply to  Anonymous

Ustaz ka tarsenik ni????…nak termuntah bila depa panggil ustaz pd makhluk ni!!!!

najib bini rosmah
najib bini rosmah
26 June 2020 6:54 pm

Anak babi bernama Mahzir Khalid pencuri diskaun 50% TNB. Kahkahkah!

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
26 June 2020 6:23 pm

ALJUBUR INSAN MALAM SUKA MEMBONTOT…….. Insan malang bergelar Anwar Ibrahim ……. Sejak 1998, anda adalah insan malang. Merengkok dalam penjara sebanyak 2 kali. Tapi masih ada manusia yang simpati, mempertahankan DS. Kemudian setelah sekian kali dibebaskan. DS diberi pengampunan. Diberi harapan untuk menggapai awan. Malang. Sungguh malang nasibmu. Tatkala usia semakin merangkak senja. DS ditipu dan dikhianati. Ditipu dan dikhianati kawan dan lawan. Sudah suratan. Anda bukan PM ke 8. Mahupun ke 9 pun belum pasti. Yang berjanji pun tidak seikhlas hati untuk menyerahkan jawatannya pada DS. Kalau ikhlas hati sudah tentu tuan jadi PM ke 8. Tuan ditipu atau… Read more »

Othman Ahmad
Othman Ahmad
26 June 2020 6:42 pm

Jauhilah Kudis2 berikut…

TIBAI – Tibai Insan Bernama Anwar Ibrahim.
ABAI – Asal Bukan Anwar Ibrahim.
ABU – Asal Bukan Umno.

Bakal Menantu Mu
Bakal Menantu Mu
26 June 2020 6:54 pm
Reply to  Othman Ahmad

Wak Nyah bakal mertua,

👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
Sedarlah Wak yang Wak tu kini sudah mati kutu
Perjuangan Wak bagai dh menemui jalan buntu
Rentikan lah Wak hidup jadi mcm burung hantu
Anaknda ini pun, dh rasa macam kesian nk latu
😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢
Apa kata klu Wak ini anaknda cuba untuk bantu
Anaknda rela brkorban..jdi Wak punya menantu
Syarat yg anaknda nak tetapkan hanya lah satu
Wak kena join balik umno & tinggalkan Bersatu
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
26 June 2020 7:34 pm
Reply to  Othman Ahmad

Asalkan bukan pembelit kaki kencing….hancing

Mat
Mat
26 June 2020 6:53 pm

Pakatan Haprak dah MONOPOS!!!..

Anonymous
Anonymous
26 June 2020 5:41 pm

dlm banyak2 matlamat, kot ada 1 yg sama di antara atok ngan d4p.
jika ada, mudah nak faham macam mana dlm berseteru tapi masih bersekutu.

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
26 June 2020 5:31 pm

DAP TINGGALKAN TONG M LEPAS PRU15……. KESIAN ALJUBRI KENA MAIN BONTOT OLEH TONG M……. 22 BULAN BOLEH TUNGGU….TAK KAN 6 BULAN TAK BOLEH….. PENCACAI2 DR MANDELIAR TERUS JILAT BONTOT WALAU TINGGAL 5 KERUSI TANPA PARTI…..BERAPA KOMISYEN DAPAT TU….. SURVEY : Calon BEBAS Adalah Ayam Tambatan Dr Mahathir Dan Anwar, Siapa Pilihan Pengundi Chini? Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) telah menetapkan 20 Jun 2020 sebagai hari penamaan calon dan 4 Julai sebagai hari mengundi bagi PRK DUN Chini (N23). PRK Chini diadakan berikutan kematian penyandangnya Datuk Seri Abu Bakar Harun yang meninggal dunia pada 7 Mei 2020 akibat serangan jantung. 20 Jun 2020,… Read more »

Anonymous
Anonymous
26 June 2020 5:20 pm

Bukan saja DAP dan Amanah, rakyat pun perlu tinggalkan dia. Seperti yang saudara Shahbudin pernah katakan sebelum ini, biarkan dia mati kering sorang-sorang.

Othman Ahmad
Othman Ahmad
26 June 2020 6:35 pm
Reply to  Anonymous

Sdra Budin macam orang dah tersasau sakit gila talaq.

Tun dah buat keputusan,

‘Tiada Maaf Bagi Mu’ buat trio “Jantan Derhaka”….!!

Anonymous
Anonymous
26 June 2020 7:36 pm
Reply to  Othman Ahmad

Keputusan orang yg kena trajang tak berparti tak de makna ape2..

Mat
Mat
26 June 2020 6:57 pm
Reply to  Anonymous

Matdey dan Dapigs……hmmmmmmmm!!!

Othman Ahmad
Othman Ahmad
26 June 2020 4:40 pm

Anwar..Oh Anwar.. Dlm penjara sblm bebas lagi, kau dah buat hal tunjuk belang. Ketika majlis Perlantikan Rasmi Tun sebagai PM7 di Istana Negara, kau tak senang duduk merungut-rungut, “Itu sepatutnya saya, bukan Tun”. Peristiwa ini dapat disaksikan seantero dunia di You Tube. Begitu dapat pengampunan & dilepaskan dari kandang tahanan, bukannya jumpa Tun buat Kunjungan Hormat sebagai terima kasih, ini tidak, sebaliknya ntah apa2. kau bergegas keliling jumpa (& cium tangan pulak tuu) Sultan Kelantan, Sultan Selangor & Sultan Johor. Dah tuu, sibuk pulak keliling Turkey, Singapore, Jakarta & Manila – apa nih Nuwar, kau ingat kau tuu dah jadi… Read more »

Bakal Menantu Mu
Bakal Menantu Mu
26 June 2020 5:08 pm
Reply to  Othman Ahmad

Wak Nyah,

👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
Sedarlah Wak yang Wak tu kini sudah mati kutu
Perjuangan Wak bagai dh menemui jalan buntu
Rentikan lah Wak hidup jadi mcm burung hantu
Anaknda ini pun, dh rasa macam kesian nk latu
😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢
Apa kata klu Wak ini anaknda cuba untuk bantu
Anaknda rela brkorban..jdi Wak punya menantu
Syarat yg anaknda nak tetapkan hanya lah satu
Wak kena join balik umno & tinggalkan Bersatu
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Bapa Mentua Terbuangmu
Bapa Mentua Terbuangmu
26 June 2020 5:30 pm

Wahai anakandaku Kejora tersayang
Kalau tak ada beruk pohon takkan bergoyang
Bukan ayahanda tak sudi bermanantukan org Tunjang
Tapi anak gadis wak tu cuma mahu jejaka yang cukup panjang

Hih hih hiiii

Bapa Mentua Terbuang
Bapa Mentua Terbuang
26 June 2020 5:41 pm

Nak join umno ni ayahanda rasa sudah pasrah
Parti tu ramai pencuri, penyamun serta penjarah
Selagi mereka tidak dipenjara atau dibuang daerah
Ayahanda rela bersama Tun walau jatuh luka parah

Kah kah kahhhh

Anonymous
Anonymous
26 June 2020 6:06 pm

Wak Nyah 5:41 pm,

👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
Usah lah Wak trlalu turutkan..akn nafsu amarah
60 th lbih Umno lakarkan Melayu punya sejarah
22 th pula dpd nya..atok tumpang mntekedarah
Mmg jnis kacang lupakan kulit, pooracit poorah
🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Othman Ahmad
Othman Ahmad
26 June 2020 6:46 pm
Reply to  Anonymous

Lahi2 si kudis, SELISIH….!!

Anonymous
Anonymous
26 June 2020 5:51 pm

Wak Nyah,

👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
Ini hakikat & kebenaran yg tak dpt nk disangkal
Jgn pandang sblh mata, dgn ini menantu bakal
Utk anak Wak itu ku sediakan baik punya bekal
Sbb Kejora punya ini, panjangnya lbh sejengkal
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Othman Ahmad
Othman Ahmad
26 June 2020 6:49 pm
Reply to  Anonymous

Jauhilah Kudis2 berikut…

TIBAI – Tibai Insan Bernama Anwar Ibrahim.
ABAI – Asal Bukan Anwar Ibrahim.
ABU – Asal Bukan Umno.

Pembawa Aids & Kudis…..!!

Othman Ahmad
Othman Ahmad
26 June 2020 6:44 pm

Hiiiii, kudis…..!!

Mat
Mat
26 June 2020 7:00 pm
Reply to  Othman Ahmad

Pakatan Haprak dah Berantakan….

kahkahkahkahkahkahkahkah…

Wau bulen
Wau bulen
26 June 2020 3:55 pm

Pendirian mahathir mudah tak mahu bersekongkol dengan pengkhianat dan penyamun dan bekerjasama dengan bekas banduan sodomi. Amanah dan Dap termasuk Warisan have to make moral judgement and political reality based on hard facts and truths. They know pretty well Anwar is not well accepted by majority muslim malays. Having Anwar leading PH is an academic exercise where losing is the only option. Such call by Budin would not impact TDM. He has had seated on that hot seat not once but twice, each with differenct pact. First time with Umno/BN (slogan demi bangsa, agama dan negara) followed by Bersatu/PH (to… Read more »

Anonymous
Anonymous
26 June 2020 9:07 pm
Reply to  Wau bulen

Pembelit jugak sudah di tolak.oleh melayu..5 prk bungkus…populariti sudah merudum….lagi sengsara pengerusi parti tupoerware tak sda majlis pimpinan ..

Baharom
Baharom
26 June 2020 3:52 pm

Amanah sebagai parti yang ingin menegakkan keadilan & Islam dgn cogan “rahmatan lilalamin” patut mengingati tentang perang Uhud dizaman Rasulullah saws apabila orang2 muda bercanggah pendapat dengan Rasulullah saws. Rasulullah cuma menasihati bertawakal kpd Allah dan agar semua mengikut perintah. Tapi ramai tidak mengikut perintah dan meninggalkan pos jagaan mereka hingga musuh hampir2 dapat kembali. Begitulah Amanah. Bila Mahathir berdolak dalih untuk memberi jawatan kpd Anwar seperti di persetujui, MP2 Amanah membisu seribu bahasa. Sepatah huruf pun tak keluar mulut. Tapi sekarang bising memperjuangkan mahathir yang bilan pun di persetujui semua dalam majlis president PH. Adakah bising mereka ni sekarang… Read more »

Anonymous
Anonymous
26 June 2020 7:44 pm
Reply to  Baharom

Dlm mesyuarat majlis presiden Mat sabu jawab gertakan Marzuki..mat sabu kata kita dah biasa jadi pembangkang..Amanah pon setuju madey tetapkan tarikh serah jawatan..

Ir. Ruslee
Ir. Ruslee
26 June 2020 3:16 pm

Setuju Dan sebarkan

Othman Ahmad
Othman Ahmad
26 June 2020 4:45 pm
Reply to  Ir. Ruslee

TIDAK SAMA SEKALI, SEBAB…. Anwar..Oh Anwar.. Dlm penjara sblm bebas lagi, kau dah buat hal tunjuk belang. Ketika majlis Perlantikan Rasmi Tun sebagai PM7 di Istana Negara, kau tak senang duduk merungut-rungut, “Itu sepatutnya saya, bukan Tun”. Peristiwa ini dapat disaksikan seantero dunia di You Tube. Begitu dapat pengampunan & dilepaskan dari kandang tahanan, bukannya jumpa Tun buat Kunjungan Hormat sebagai terima kasih, ini tidak, sebaliknya ntah apa2. kau bergegas keliling jumpa (& cium tangan pulak tuu) Sultan Kelantan, Sultan Selangor & Sultan Johor. Dah tuu, sibuk pulak keliling Turkey, Singapore, Jakarta & Manila – apa nih Nuwar, kau ingat… Read more »

Anonymous
Anonymous
26 June 2020 7:48 pm
Reply to  Othman Ahmad

Temberang berulang kaki..man hindu ada bersama anwar ker?..

Man sami Hindu gelisah kerana harapan madey nak jadi pm semula dah hancur lebor…

Anwar tak mau dibelit dikencing lagi.

Biar mati berdiri dari mati melutut..

Hantu
Hantu
27 June 2020 3:47 pm
Reply to  Othman Ahmad

Apakau nerepek ni syetannnnn

Selumbar
Selumbar
26 June 2020 1:40 pm

Pada penilaian pemerhati, perangai pemimpin DAP dan PAN beriya-ia memberi sokongan pada Tun Mahathir konon nya atas alasan ingin merampas kembali mandat dan hak rakyat yang diberi pada Pakatan Harapan pada PRU14 yang lalu. Kita tidak pasti apakah pemimpin DAP dan PAN itu belum makan ubat atau salah makan ubat sehingga mereka tidak nampak tipu muslihat Tun Mahathir yang tidak berparti sedang memperalatkan kepala mereka sebagai tangga untuk dipijak naik ke Putrajaya ? Walau apa pun alasan yang mereka lontarkan bagi menghalalkan matlamat nya, kita dengar dan lihat saja perangai mereka. Tak perlu menghalang, tak perlu mengutuk dan tak perlu… Read more »

Anonymous
Anonymous
26 June 2020 1:21 pm

Penyokong2 Pak Sheikh tentu lah mahukan Amanah tinggalkan Tun M. Termasuk Budin, penyokong tegar Pak Sheikh.

Sebab Tun tak mahukan Pak Sheikh jadi PM. Mana boleh dia jadi PM. Dia bekas banduan 2 kali. Kes liwat.

Pak Sheikh Peliwat, mana boleh jadi PM. Ini negara Islam, Islam haramkan liwat.

Mak Cik Kiah
Mak Cik Kiah
26 June 2020 2:49 pm
Reply to  Anonymous

Ya ka? Tapi ramai percaya Tun tak nak Anwar jadi PM sebab dia takut banyak tembelang lama dia dan kroni dia dulu terbongkar. Ramai orang masih ingat perjalanan kes liwat 1 di mahkamah era dia, tunggang langgang. Liwat 2 pun sama, tak berlaku penetrasi tapi ada DNA dlm anus Saipol (sebelum tu Saipol cakap kat Dr di Pusrawi, dia jolok anus dia dgn botol plastik. Malah sebelum report dibuat, dia jumpa dulu Najib (Najib cuba nafikan tapi terdedah sudah). Dlm Court Dr Pusrawi tak pula di panggil bagi keterangan). Kenapa?. Penghakiman??? Bebas??? Skrg Riza Aziz dibebas, Musa Aman dibebas, instant… Read more »

Wau bulen
Wau bulen
26 June 2020 3:58 pm
Reply to  Mak Cik Kiah

Jangan cakap banyak. Buktikan. Otherwise empty drum makes only big noise

Anonymous
Anonymous
26 June 2020 4:49 pm
Reply to  Wau bulen

bukti mende nyer kalu spesis same darah firaun jer yang jadi piem. mu tengok kerajaan pn pun nak buke smule kes forex tung tu. tu baru mudeng, belum anuar piem lagi. tung takut sebab salah dia lebih besor ke anuar. takut krana salah, berani krana benar. mane yg banyak curi hok rokyat meme dok mau sokong anuar.

Anonymous
Anonymous
26 June 2020 7:56 pm
Reply to  Anonymous

Kes laporan RCI forex tunggu masa jer…madey akan ulang saya tak tau…

Anonymous
Anonymous
26 June 2020 7:54 pm
Reply to  Wau bulen

Bukti amenda?…dr osman hospital pusrawi sudah buat SD…boleh google…

Hakim mahkamah rayuan pon sudah nengaku campor tangan hakim senior..

Otak wau bole sewel kuat sebarvl fitnah….tu pasal sefool hilang wang deposit di prk PD..

Anonymous
Anonymous
26 June 2020 4:19 pm
Reply to  Mak Cik Kiah

Siapa pun yang jadi PM demikian lama akan ada silap malap. Tiada siapa yang perfek. Hujah anda tak pegang air.

Anonymous
Anonymous
26 June 2020 7:50 pm
Reply to  Anonymous

Liwat hanye fitnah semata2..

Anonymous
Anonymous
26 June 2020 1:07 pm

PAN dan DAP jangan tinggal Madet Kutty. Biar rakyat, ahli dan pengundi saja yang tingggalkan PAN, DAP & Madet Kutty. Itu lebih baik, Buktikan kesetiaan PAN & DAP pada Madet Kutty yg berjasa sangat besar. Nasib baik dpt jadi menteri balik.

Anonymous
Anonymous
26 June 2020 12:24 pm

Kasian sama Moohiddin…
Telornya sebelah dalam genggaman penyangak UMNO yang mahu mereka dilepaskan dari merengkok dipenjara. Sebijik lagi diramas oleh Lebai PAS yang menagih jawatan2 GLC agar mereka dapat menambah sorang lagi bini….

Anonymous
Anonymous
26 June 2020 4:20 pm
Reply to  Anonymous

Tlor kamu di ramas Bang Ali hingga hilang. Cona lah periksa di kelengkang.

Anonymous
Anonymous
26 June 2020 7:58 pm
Reply to  Anonymous

Kling mabok todi gila babi hanye pandai merapu…dia makan upah untuk merapoo jer..

Anonymous
Anonymous
26 June 2020 12:20 pm

Kalau DAP dan AMANAH sudi bersama PKR, bolehlah temankan Abam Nuar sebagai PM Tepi selama-lamanya.

Hihi hi hi

Sheraton
Sheraton
26 June 2020 12:02 pm

“… Apakah Amanah dan DAP sedia ditipu sekali lagi oleh Tun Mahathir dalam tempoh enam bulan akan datang jika berjaya menjadikannya sebagai Perdana Menteri sekali lagi?…” Dah kena tipu.. sebab itu masih nak usaha kan Anwar dan Mahathir berdamai untuk cari jalan penyelesaian.. Dah tak ada penyelesaian .. sbb dah hilang kepercayaan… Dgn AMANAH dan DAP pun bukan nya Mahathir percaya.. Sebelum ini bukan bagi dia kepercayaan .. tapi bagi dia peluang.. Mahathir bukan nak kan kepercayaan …dia nak kan peluang.. Si bodoh pun nak sangat bagi Mahathir kepercayaan .. AMANAH dgn DAP kena ingat .. perlu tarik sokongan kpd… Read more »

Anonymous
Anonymous
26 June 2020 11:55 am

👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
Keburukan atok..makin lama makin terbongkar
Kebencian rakyat kpada nya pula subur berakar
Sian Kejora tengok, cai2 balaci, atok pnya askar
Merata blog depa tampil menjadi badut kelakar
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
Kat kedai kopi & YouTube teruk atok kena cakar
Sbb janji2 yg dia buat semuanya dia dah ingkar
Tk berapa hari sja lagi..sejarah baru nak dilakar
Ketua penderhaka Melayu itu akan gulong tikar
👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍

👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

kaktimah
kaktimah
26 June 2020 3:35 pm
Reply to  Anonymous

kesian atok, ish ish iskh(nangis konon) bagilah dia jadi p.m kali ke 3 dan berkuasa selama 6 bulan je, dia nak selamatkan Malaysia! ha ha ha selamatkan dari apa ? dari covid? kebuluran?

Anonymous
Anonymous
26 June 2020 4:22 pm
Reply to  kaktimah

Selamatkan dari pencaci, pengarut mcm kamu.

Anonymous
Anonymous
26 June 2020 8:00 pm
Reply to  Anonymous

Selamatkan dar kling mabok todi gila babi yg hanye pandai merapoo meroyan