BERBANDING PERLUNYA PH BEKERJASAMA DENGAN MAHATHIR, MAHATHIR JAUH LEBIH PERLU BEKERJASAMA DENGAN PH

Tindakan Tun Mahathir Mohamad mencadangkan dirinya sendiri sebagai calon Perdana Menteri PH Plus dan dalam masa yang sama menganggap Anwar Ibrahim tidak boleh diterima untuk jawatan tersebut kerana mengetuai parti yang berbilang kaum, hakikat ini lebih menyerlahkan keinginan Pengerusi Bersatu terpecat itu untuk menghalang kemaraan Presiden PKR mengambil alih kedudukan ketua kerajaan daripada Muhyiddin Yassin.

Ini juga menunjukkan kemungkinan yang lebih tinggi untuk Tun Mahathir memungkiri sekali lagi janji peralihan kuasa kepada Anwar, meskipun berjanji hanya mahu menjadi Perdana Menteri selama enam bulan saja.

Belum pun permintaannya untuk memegang jawatan Perdana Menteri buat kali ketiga dipersetujui serta berjaya menjadi kenyataan, Tun Mahathir sudah secara berterus-terang mengatakan Anwar tidak boleh diterima untuk menerajui negara.

Logiknya, sudah tentulah setelah beroleh kuasa nanti, dalil-dalil enggan menyerahkan kuasa itu menjadi lebih dahsyat lagi didendangkannya.

Selain Anwar menjawab bahawa selepas enam bulan nanti di mana ketika peralihan yang dijanjikan itu berlaku beliau masih lagi Presiden PKR, sebuah parti berbilang kaum, Tun Mahathir sewaktu mengucapkan perkara itu seolah-olah lupa hakikat kedudukan dirinya sendiri.

Jika Anwar yang menerajui parti berbilang kaum dianggapnya tidak layak, adakah dirinya yang tidak berparti itu lebih layak menjadi Perdana Menteri?

Kiranya begitu juga, bagaimana pula dengan logo PKR yang digunakan untuk bertanding dalam PRU14 lalu, termasuk oleh Tun Mahathir, tetapi masih diberi sokongan oleh pengundi?

Dalam hal ini, jika PH mahu menganggap Tun Mahathir sebagai kawan yang mesti diberikan kerjasama sebagaimana yang ditekankan oleh Pengerusi DAP Johor, Liew Chin Tong, jauh lebih mustahak daripada itu ialah Tun Mahathir mesti lebih dulu menganggap PH yang diterajui oleh Anwar juga sebagai kawan yang perlu beliau bekerjasama dengannya.

Tetapi, adakah tingkah laku Tun Mahathir memperlihatkan yang beliau menganggap PH sebagai kawannya?

Kalau PH saja yang mahu menganggap Tun Mahathir sebagai kawan, namun beliau pula melihat keberadaannya bersama PH hanya sebagai peluang melakukan khianat dan dendam, sebenarnya hanya membuang masa saia meneruskan hubungan dengannya.

PH sebagai sebuah gabungan yang stabil berbanding Tun Mahathir yang tidak berparti serta partinya sendiri, Bersatu sudah jadi Berdua, mesti jelas dalam membawa jati diri serta hala tuju perjuangannya.

Tidak harus ada pihak dalam PH jadi lemah, mudah terpedaya dan seolah-olah mahu menjemput pengkhianatan secara sengaja buat kesekian kalinya.

Tidakkah kita lupa bagaimana sebelum ini Tun Mahathir memperlekeh janji manifesto, mempermain-mainkan tempoh peralihan kuasa dan meletak jawatan tanpa berunding dengan PH?

Bak kata pepatah, janganlah sudah terhantuk dua tiga kali pun tapi masih juga tak reti-reti menjaga dahi.

Meskipun PH atau sesiapa saja daripada gabungan itu boleh menarik sokongan terhadap Tun Mahathir agar kerajaan terbubar dan PRU baru diadakan jika janji kepada Anwar dimungkiri sekali lagi seperti yang cuba diyakinkan oleh Anthony Loke, nasi ketika itu telah menjadi bubur dan niat Tun Mahathir untuk menghalang Anwar menjadi Perdana Menteri dengan sendirinya sudah pun tercapai.

Pasti selepas itu, Tun Mahathir akan tersenyum puas, bukan saja kerana berjaya menghalang Anwar, tetapi sekali lagi dapat memperbodoh-bodohkan PH.

Pada waktu ini, makanya mengajak PH untuk bekerjasama, berbaik, berkawan dan memberi peluang sekali lagi kepada Tun Mahathir menjadi Perdana Menteri adalah kerja sia-sia, membuang masa dan hanya menjadikan PH ditertawakan oleh sejarah.

Langkah yang betul ialah Tun Mahathir mesti diajak untuk bekerjasama, berkawan dan berbaik dengan PH serta menerima Anwar sebagai calon Perdana Menteri tanpa sebarang keraguan.

Jika Tun dikatakan sebagai orang yang boleh mencukupkan nombor bagi mengembalikan mandat rakyat kepada PH, beliau mesti berusaha melakukannya dengan keupayaan yang serupa biar pun bukan dirinya sebagai calon Perdana Menteri.

Itu barulah dinamakan ada kejujuran dan keikhlasan, bukan hanya sedia mencukupkan nombor jika dirinya saja dinamakan sebagai Perdana Menteri.

Janganlah lupa dengan kedudukan PKR yang ada 38 nombor dan PH yang mempunyai 91 Ahli Parlimen.

Lagi pun, selain mengambil balik kerajaan adalah mustahak bagi PH demi maruah mandat rakyat yang telah diperolehi, lebih penting bagi Tun Mahathir adalah mengambil semula Bersatu yang drampas Muhyiddin daripadanya.

Tanpa PH menjadi kerajaan semula dalam waktu terdekat ini, Bersatu akan terus berada dalam genggaman Muhyiddin dan mungkin akan terhapus pendaftarannya tidak lama lagi melalui penggabungannya dengan UMNO.

Berbeza dengan Anwar dan PH, di samping kedudukannya lebih kukuh dan boleh mengharungi masa depan dengan asas reformasi yang diperjuangkannya bersama DAP dan Amanah, Tun Mahathir mungkin akan mengakhiri kehidupan ini dalam sengsara dan duka lara jika Bersatu gagal diperolehinya semula.

Untuk mencapai semua tujuan itu, jika benar Tun Mahathir tiada niat dalam hati untuk khianat dan menghalang Anwar menjadi Perdana Menteri, pilihan yang terpuji baginya ialah mengalah dan bersama-sama PH menggembleng tenaga mengambil semula kerajaan.

Kepada pemimpin-pemimpin PH pula, berhentilah merasionalkan perlunya kita bekerjasama dengan Tun Mahathir, sebaliknya cubalah rasionalkan Tun Mahathir bahawa beliau jauh lebih perlu memberikan kerjasamanya kepada PH. (Shahbudindotcom 19/06/2020)

Kongsikan artikel ini
Updated: 19 June 2020 — 8:27 am

68
Leave a Reply

avatar
19 Comment authors
MAHATHIRVSANWARAljuburi vs telor labohOthman AhmadzunnunAnonymous Recent comment authors
  Subscribe  
newest oldest
Notify of
MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

MEMANG HEBAT LEER TONG TAAIK…..BILA NAK TUBUH PARTI BENDERA HITAM AHLI TERHAD 313…… PENGUSUNG BENDERA KE SANA KE SINI ADA RAMAI KAT BLOG NI…… DAJJAL ILLUMINITY SUKA KACAU SANA SINI…….. MEMANG CANTIK…. BANDUAN TEBUK JUBO TOLAK ATOK….. DAPIG DAN PARTI TELINGA KUALI PULA TOLAK ALJUBRI……PH SUDAHNYA DIHUMBAN KE TAMGKI SEPTIK….TEMPAT ASAL PARTI JAMBAN …… DAP dan Khadamnya AMANAH kini mengkritik kepimpinan Anwar……… DAP dan Amanah mendedahkan pilihan pertama mereka untuk mencalonkan Anwar Ibrahim sebagai perdana menteri tidak berjaya mendapat sokongan diperlukan bagi membentuk kerajaan. Justeru, ia menyebabkan pilihan kedua, iaitu Dr Mahahir Mohamad sebagai perdana menteri dan Anwar sebagai timbalannya,… Read more »

Othman Ahmad
Guest
Othman Ahmad

Banyak betul tin2 kosong memekak bingit menuduh-nuduh kosong yg bukan2 terhadap Ayahanda Tun M, tapi sampai kini tak satupun dapat dituduh secara formal di mahkamah di mana2, sama ada di negara ini ataupun di mana2 pelusuk dunia. Mereka sengaja tak kenang jasa Tun yg telah memartabatkan maruah bangsa menjadikan negara ini dari kepopong mundur ketinggalan zaman, berdaya maju, berilmiah, berteknologi terkini, berinfrakstruktur dgn pasarana termodern menjangkaui zaman & meletakkan Malaysia terpancul unggul di peta dunia. Andai sekalipun digabungkan ketokohan Pak Lah, Anwar, Najib & Muhyddin – takkan terbandingkan dgn kejayaan gemilang Tun yg memperolehi kemenangan 5 PRU berturut-turut dgn 2/3… Read more »

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

SEMBAHYANG PUN DALAM JAMBAN…..TAK PAYAH LERR NAK BERLAGAK WAKIL TUHAN….. MENGAKU JEERR LEER PUJA LUCIFER….. Saya tak pernah mungkir janji, Manifesto bukan kitab suci…….. Malaysiakini, hari ini menyiarkan wawancara dengan Mahathir pagi tadi, Mahathir memberi jaminan bahawa beliau sentiasa menunaikan janjinya, “Kalau sampai masa saya janji, saya akan tunaikan janji. “Boleh semak saya punya kelakuan sejak saya jadi perdana menteri bahkan sebelum itu, saya tak pernah mungkir janji,” katanya. Sebagai contoh, Mahathir berkata beliau menepati janjinya untuk mengundurkan diri pada tahun 2002, yang memungkinkan peralihan kuasa yang lancar setelah 22 tahun menerajui pentadbiran. “Pada masa itu, (Lim) Kit Siang berkata… Read more »

zunnun
Member
zunnun

yg menghina muhammad bin aminah sebenar nya siape hingga terdewa2kan bak berhala?

hingga kubur, pedang, janggut, serban dan jubah peninggalan nya di dewa2, sundal apa pula nih?

apa yg suci yg di tinggalkan? jika tak dapat menjawap nya, kesundalan apa islam sana ini?

Aljuburi vs telor laboh
Guest
Aljuburi vs telor laboh

PLURALISMA MURTAD, COMANGO, SYIAH, LIBERALISMA, KOMUNIS AVANGLISTA LEBIH JAUH MERBAHAYA DARI JUDI DAN ARAK. Jika Dr M mungkir janji, kami akan ‘paksakan’ pilihan raya, kata Anthony Loke dari Parti DAP berkait janji baru PH plus (PH+). Saya ulanggg..!! “If Dr M breaks promise, we’ll force elections, says DAP on new deal” said Anthony. Who’s a big brother in PH+..!? Janji manipesto yg dolu sudah lokos kena kencing kini buat janji baru pula. Yang tambah pelik DAP yang ‘paksakan’ tun undur atau buat pilihanraya jika janji itu dicapati. Pada walaun unta sekelian dalam PH+ yang beri arahan adalah DAP yang terima… Read more »

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

YANG BENCI MUHAMMAD SAW TENTULAH LACKEYS DAP DAN PENYEMBAH SYAITAN LAKNAT…. Hannah Yeoh terjah kedaulatan raja-raja, DAP perlu belajar……. Bekas peguam kanan persekutuan, Mahamad Naser Disa menyifatkan ciapan pemimpin DAP, Hannah Yeoh berhubung isu perkahwinan bawah umur sebagai satu usaha “terjahan” kepada kedaulatan raja-raja sebagai ketua negeri. Kata Naser yang juga adalah bekas ketua pegawai eksekutif Institut Kajian Strategik Islam Malaysia (Iksim), hal ehwal kekeluargaan Islam termasuk isu perkahwinan bawah umur adalah bidang kuasa negeri. Justeru, sebarang usaha kerajaan Persekutuan untuk meminda had usia perkahwinan khususnya membabitkan umat Islam perlu mendapat perkenan sultan selaku ketua agama bagi negeri. “Perlembagaan Persekutuan… Read more »

zunnun
Member
zunnun

islam yg mana? yg di bawa oleh muhammad bin aminah yg di dewa2 kan atau islam yg di beri penerangan oleh kenabian dan kerasulan muhammad bin aminah?

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

SIAPA KATA PH TAK SOKONG TOK MUDIN…….. 115 ilmuan PhD seru sokongan pada Muhyiddin……. MENYEDARI realiti semasa di Malaysia masa kini, kami 115 ilmuwan PhD dari semua 21 universiti awam (IPTA), 4 universiti dan kolej universiti swasta (IPTS) dan Institut Pendidikan Guru (IPG) di negara ini bersatu hati untuk membuat seruan-seruan berikut: (1) Menyeru supaya semua golongan rakyat memberi penghormatan dan sokongan penuh kepada kerajaan semasa yang diketuai oleh Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai Perdana Menterinya untuk mengemudi negara sehingga dikembalikan mandat untuk PRU 15 mengikut peruntukan yang ditetapkan oleh Perlembagaan Persekutuan. (2) Menyeru supaya semua pihak akur kepada sistem… Read more »

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

KALAU KAFIR YANG TUNDUK KEPADA ISLAM KIRA OK LAH…..BUKAN MACAM D4PIG KAFIR KOMUNIS TAK BERTUHAN…… DAP Buat Anwar Dalam Dilema.. Nantikan Kena Game Dengan Atuk Lagi……. DAP hari ini mendedahkan perancangan berkenaan kebuntuan dalam “PH plus” dalam soal calon perdana menteri. Menurut Setiausaha Organisasi DAP Anthony Loke, beberapa minggu ini PH dan sekutunya telah meneroka dua kombinasi pilihan bagi jawatan perdana menteri dan timbalan perdana menteri. Kombinasi pertama melibatkan Anwar Ibrahim sebagai perdana menteri dan Mukhriz Mahathir sebagai timbalannya. Bagaimanapun ia tidak menerima sokongan daripada sekutu PH, justeru cadangan baru dibangkitkan, iaitu menggandingkan Dr Mahathir Mohamad sebagai calon perdana menteri… Read more »

zunnun
Member
zunnun

cuba2 suluh2 muka kat cermin, cuba2 renung wajah yg di cermin, masih kuat dzulmat nya ke?

tak kan bila baca doa iftitah saban waktu, wajah yg mengadap alam semesta itu penuh kegelapan dzulmat syirik?

dusta apa yg dah di lakukan nih?

Anonymous
Guest
Anonymous

Cara paling mudah dan senang nak pecahkan manusia adalah melalui pentas politik. Ini adalah “pil merah” yg paling sukar utk ditelan.

zunnun
Member
zunnun

sbb hadi awang kata politik suku islam suku kapir ke? sbb nik pendek si aziz kata tuhan mecarut ke?

apa sundal lebai2 pAs nih?

anonymous
Guest
anonymous

I tend to ignore such comments but I felt somewhat motivated to respond to this particular lost Atheist… Islam = becoming your best self. Surpassing your worldly desires. Freeing yourself of being swallowed by the darkness ubiquitous in this world. Surpassing an obsession with lust, material goods, and money. Surpassing your anger. Surpassing your pride and arrogance. Surpassing your fear of death. Becoming a beacon of goodness. Being trustworthy, humble, honest, modest, amicable, kind, humanitarian and obtaining excellence…a role model human being. Muslims are commanded never to slander, never to gossip. They are commanded to share their wealth…to live selflessly.… Read more »

zunnun
Member
zunnun

then again had islam been that dark since, unable to subscribe Universally instead being an appetite for local consumption lately or after death of muhammad of aminah? id his prophecy long been death along with him?

zunnun
Member
zunnun

the quran is the word of God, yet what was read, had been a passive word of God since……

start and let his active words cast upon every you….

did you worship the printed book? is the printed book that is holy? which part of the printed book is holy, that the quran is words of God?

zunnun
Member
zunnun

umat yg menyundal dgn islam nya sampai bumi mereka kiamat akam berpecah2 anatara satu dgn lain….

yg mengenal tuhan nya, membiarkan tuhan yg menunjukan kebenran nya, perlu apa nak berpecah2…

tapi asyik menyundal mimpi rasullulah rendah taraf dari pelacur, islam dah lama di lacurkan oleh pAS dgn kapir mengapir, berparang berkapak sana sini…

kurang2 kan menyundal dgn pengakuan ‘melayu2 islam’ yg belum sah lagi ketentuan islam setakat syahadah yg rosak lagi sentiasa dlm kesesatan….

anonymous
Guest
anonymous

umat islam berpecah
masing masing pakat cari kawan kapir untuk memerintah
ini yang musoh islam suka
tak sedar diri lagi ka

Janganlah orang-orang mukmin mengambil orang-orang kafir menjadi wali dengan meninggalkan orang-orang mukmin.

Goh
Guest
Goh

Udah negara majmuk msti la ada org kapir…..kena halau dulu kapir harbi mca,mic,dap keluar dari malaysia dulula derrr baru 100% kau boleh letak pemimpin bani melayu .

(bani melayu )= tamadun bangsa yg beragama islam paling unggul di dunia)

Goh
Guest
Goh

Ini yg bossss kurr dan rosmah binti mansor perasuah suka….

Wau bulen
Guest
Wau bulen

Kapir mca dan mic ok…no?

Wau bulen
Guest
Wau bulen

Tapi berebut bersekongkol dengan pengkhianat, deserter, penyamun dan penunggang agama boleh pula… sad melayu muslim… hilang rationality

Anonymous
Guest
Anonymous

Sad, selama 22 bulan PM era PH Madey sendiri actively solicit support from pengkhianat, deserter, penyamun dan penunggang agama to uturn PH.

Deja vu, the great gathering of Maruah Melayu or the secret SD meeting with all the above or how about Breakfast at Tiffany with penunggang agama Hadi?

Madey yang merancang, Allah yang menentukan. All his trusted blue-eye boys; Moo/Azmin Semburit/Hamzah/Zahid Mat Arip/Hadi beat him to the gun with the crown prize.

Ultimate karma, no. Period.

Only some stupid fool keep grieving what could have been.

zunnun
Member
zunnun

suluh muka di cermin, jgn pula muka sendiri penuh dzulmat di belenggu syirik yg nyata….

kapir sana sini, pelacur jalanan pun ada rasa malu mereka sendiri,

lebai2 sundal pAs klu tak asyik puki berbini2 memuki sana sini ….

najib bini rosmah
Guest
najib bini rosmah

Madey Si Kitol 4 PM. Kahkahkah!

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

KALAU PEMIMPIN2 UMNO RASUAH ADALAH SALAH PH KERANA SUMBAT SEMUA DALAM LOKAP…..22 BULAN TAHU MENTEKEDARAH DAN MEMBERAK JEERRR……BODOH SAPE2 SOKONG BANDUAN TEBUK JUBO……. Bukan Rakyat Sahaja Tak Setuju Tukar Kerajaan, Pakar Ekonomi pun setuju kekal PN…….. EKONOMI TERUK SEBAB PH GAGAL HALANG KLUSTER TABLIGH….TAK PAYAH LERR PH NAK RAMPAS KUASA……. Ekoran khabar angin tentang kemungkinan pertukaran kerajaan sekali lagi dalam waktu terdekat ini, ada pihak menyuarakan kebimbangan akan kesan perubahan tersebut kepada ekonomi negara yang semakin meruncing. Bagi pakar ekonomi, Prof Dr Barjoyai Bardai, pertukaran kerajaan tersebut, iaitu peluang untuk membina semula ekonomi negara daripada sifar. Jika ini berani dilakukan.… Read more »

Bani melayu
Guest
Bani melayu

KUALA LUMPUR: Mahkamah Tinggi hari ini diberitahu bahawa Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi membayar RM1,424,643.40 secara tunai kepada kontraktor untuk kos ubah suai sebuah banglo di Country Heights, Kajang yang dibeli adik bekas timbalan perdana menteri itu. Kontraktor, Marzuki Che Omar, 56, berkata semua bayaran diterimanya secara tunai di Surau An Nur, Country Height, Kajang sama ada selepas solat Subuh atau Zohor. “Saya akan pergi ke Surau An Nur apabila diberitahu yang Datuk Zahid akan membuat pembayaran. Saya sahkan tiada kontrak bertulis dibuat untuk kerja-kerja ubah suai ini. “Saya juga tidak keluarkan apa-apa resit terima bayaran. Saya dapat arahan… Read more »

malaywhodestroyedthemalay
Guest
malaywhodestroyedthemalay

steadfast to DSAI as PM.
pkr + Amanah + dap – tm(partyless)= dsai

Wau bulen
Guest
Wau bulen

Dream on….hahaha

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

ULARMAK PH PEMAKAN RASUAH…….. Pegawai ahli parlimen Johor semasa Kerajaan PH ditahan SPRM…… Penasihat khas kepada seorang ahli parlimen di Johor dilaporkan ditahan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) hari ini. Individu terbabit ditahan kerana disyaki membuat tuntutan palsu bagi projek di bawah parlimen tersebut – bernilai RM58,000 – tetapi ia dipercayai tidak dilaksanakan. Memetik sumber BH Online melaporkan penasihat khas yang berusia 43 tahun itu mengemukakan dan menuntut bayaran RM58,000 itu kepada pusat khidmat rakyat parlimen berkenaan bagi kerja-kerja pembekalan makanan di majlis rumah terbuka peringkat parlimen itu. Bagaimanapun siasatan mendapati ia tidak pernah dilaksanakan. “Tuntutan palsu dibuat pada 2019… Read more »

zunnun
Member
zunnun

Ularmak pAs saudagar jual minyak ular mana pula, dgn pengakuan ‘melayu2 islam’ ?

dah islam ke lebai2 sundal pAs? sedangkan syahadah yg 2 ayat, ternyata syirik nya, ini kan rukun2 islam yg lain….

pAs klu tak kaki menjilat puki berbini2, memuki pulak merata2

zunnun
Member
zunnun

dgn pengakuan ‘melayu2 islam’ apa maksud nya? bahawa selain ‘melayu2’ semua nya kapir belaka ke?

baha pengakun hadi awang, ‘melayu2’ dah dah islam mereka?

zunnun
Member
zunnun

bahawa pengakuan hadi awang, ‘melayu2’ dah sah islam mereka?

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

BILA PENYEMBAH SYAITAN LAKNAT BERCAKAP SOAL KAFIR MENGKAFIR…..TIDAKKAH KELAKAR ….. Dr Mahathir Dan Lim Guan Eng Mesti Jelaskan Ke Mana Duit Hasil Jualan Aset Negara Di Belanjakan!!!……. Sepanjang pemerintahan Pakatan Harapan umum mengetahui pelbagai aset strategik negara terutamanya milik Melayu Bumiputera telah dijual dengan sewenang-wenangnya. Tapi persoalannya berapa banyak? DS Najib telah menyenaraikan senarai aset negara yang telah dijual oleh mantan Menteri Kewangan, Lim Guan Eng selama Pakatan Harapan memerintah antara pertengahan 2018 hingga awal 2020, kira-kira 22 bulan (BACA DI SINI). 1. Khazanah jual IHH berhad kepada Jepun – RM8.41 bilion (Nov 2018). 2. Khazanah jual saham CIMB –… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Syabas, PKR tidak menyokong Madey sbg PM PH. No surprise, itu lah sebaik reaksi kpd Bapak kaki kencing yg tidak jujur dan tiada maruah politik.

Penyokong2 PH hormati ketegasan PKR ini.

Selama 22 bulan Madey merancang secara halus robohkan PH, jadi selayaknya dia patut diucapkan terima kasih kerana Najib dan Kleptokrasi kembali berkuasa.

PKR que sera sera dan bersedia hadapi sebarang kemungkinan termasuk jika PRU15 jadi pilihan Najib/Zahid/Moo/Azmin dan PN.

Haba2271
Guest
Haba2271

Saya setuju dengan penulisan tuan..wlaupun Saya tidak menyokong DSAI tetapi maruah diri perlu dijaga..Tatkan lah klau kita dah nampak harimau di depan kite nk pergi jugok .Ada dah nampak buaya ganas dalam sungai kita nk berenang ke seberang jugok..Tak Kan nk biarkan org berak di atas kepala kite sudah puas kepala kite dikencingnya..buat sementara biar lah Tak jd PM .asal jgn dianggap dayus atau ibarat lembu dicucuk hiding..bljt dari kepahitan dan keperitan penglmn lalu..seriklah dgn ucapan hinaan cercaan dan menyelekehkan terhadap DSAI..

zunnun
Member
zunnun

waktu berkapak berparang di memali, tgh berdamai dan bermusuh ke?

waktu kapir mengapir sana sini, berdamai bermusuh ke? istilah pAs dgn berdamai bila ada keuntungan terkini dgn omNo yg dulu bermusuh2 dgn kapak dan parang2 ke? hingga mati tergolek2 di memali?

kini sana sini freemason, komunist dan liberal pula bermusuh dgn pkr yg mana ketika dulu berpeluk2 kan sana sini ?

Anonymous
Guest
Anonymous

Masa berkapak berparang di memali, atok tu yg jd pm4, hina islam, hina syariat, hina Rasulullah, menganjing kpd islam.
Masa PM lain walau dari umno jugak, tak tak ada pun berlaku.
Masa tu kau sdg asyik kulum buah pelir pm4 hingga melelas kulit buah pelir atok tu.

zunnun
Member
zunnun

betul ke pAs tak hina dan syirik kan tuhan dgn kesundalan syahadah yg di tujukan kpd muhammad bin aminah dari kebenaran syahadah kpd “kenabian” muhammad bin aminah, Sifat ketuhanan…?

cuba kurangkan kesundalan dan balik ke pangkal jalan dgn kesesatan yg berterusan nih?

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

KALAU BOLEH CARI PERDAMAIAN BUKAN PERMUSUHAN….. KEPENTINGAN RAKYAT MESTI DIUTAMAKAN…..KORBANKAN PARTI DEMI RAKYAT…… NAMPAK GAYA RAMPASAN KUASA TAK JADI….. Rampas Dulu Baru Berebut, Bukan Berebut Dulu Baru Rampas…….TONG M PUNYAI EGO PALING TINGGI DAN TIDAK MENGALAH DENGAN SESIAPA…… 1) Sebenarnya kebanyakan pemimpin DAP dan AMANAH tidak yakin PH akan kembali memerintah tanpa team Tun Mahathir. Dengan adanya team Tun Mahathir, dijangka akan ada peluang untuk tarik sokongan GPS. 2) Pemimpin DAP dan AMANAH bukan tak sokong DS Anwar. tetapi mereka lebih yakin PH boleh kembali jika Tun Mahathir disokong sepenuhnya sebagai PM. Sebabnya, jika mereka tolak Tun Mahathir, mereka yakin… Read more »

Sheraton
Guest
Sheraton

3. Jika kombo Tun dan Anwar tidak berjaya akan berlaku kemungkinan di mana Tun akan cuba menarik Team B dalam Umno, Amanah, DAP dan juga Team AA untuk menubuhkan kerajaan bersama Sabah dan Sarawak. … Bagus lah. Sanggup ke AMANAH dan DAP jual maruah.. ? Mana prinsip AMANAH dan DAP? Jangan lah bagi alasan nak selamat kan negara.. Jadi pembangkang pun boleh selamat kan negara. Kekal jadi pembangkang pun maruah rakyat tak tergadai. Ini semua main ugut dan gertak. Kalau bukan Mahathir punya angkara siapa lagi.. Bagus jugak masalah ini lambat selesai.. Kalau Anwar tetap dengan keputusan tak terima cara… Read more »

Bani melayu
Guest
Bani melayu

Zahid bayar tunai lebih RM1.4 juta ubah suai banglo – Saksi Share Tweet KUALA LUMPUR: Mahkamah Tinggi hari ini diberitahu bahawa Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi membayar RM1,424,643.40 secara tunai kepada kontraktor untuk kos ubah suai sebuah banglo di Country Heights, Kajang yang dibeli adik bekas timbalan perdana menteri itu. Kontraktor, Marzuki Che Omar, 56, berkata semua bayaran diterimanya secara tunai di Surau An Nur, Country Height, Kajang sama ada selepas solat Subuh atau Zohor. “Saya akan pergi ke Surau An Nur apabila diberitahu yang Datuk Zahid akan membuat pembayaran. Saya sahkan tiada kontrak bertulis dibuat untuk kerja-kerja ubah… Read more »

Bani melayu
Guest
Bani melayu

Seramai 115 ilmuan berkelulusan PhD daripada universiti tempatan mengeluarkan kenyataan bersama bagi menyeru sokongan terhadap kepimpinan Perdana Menteri, Muhyiddin Yassin.

Mereka terdiri daripada dua profesor emeritus, 22 profesor, 33 profesor madya dan 58 pensyarah kanan daripada 21 universiti awam (IPTA) dan empat universiti dan kolej universiti swasta (IPTS).

“(Kami) Menyeru supaya semua golongan rakyat memberi penghormatan dan sokongan penuh kepada kerajaan semasa yang diketuai oleh Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai perdana menterinya untuk mengemudi negara sehingga dikembalikan mandat untuk PRU15 mengikut peruntukan yang ditetapkan oleh Perlembagaan Persekutuan.

Bani melayu
Guest
Bani melayu

Kerajaan jimat RM500 juta pembubaran badan, agensi RABU, 23 MEI 2018 @ 6:41 PM Pakar ekonomi, Prof Dr Barjoyai Bardai. – Foto Salhani Ibrahim KUALA LUMPUR: Kerajaan dijangka mampu menjimatkan kira-kira RM500 juta setahun susulan pengumuman pembubaran empat badan dan agensi kerajaan, seperti yang diumumkan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad. Empat badan dan agensi yang dibubarkan adalah Jabatan Hal Ehwal Khas (JASA), Majlis Profesor Negara (MPN), Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) dan Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung Persekutuan (JKKP). Pembubaran membabitkan hampir 3,000 kakitangan itu, dijangka mampu menjimatkan kos pengurusan kerajaan, khususnya membabitkan penggajian dan kos operasi dalam perbelanjaan… Read more »

Bani melayu
Guest
Bani melayu

Elaun keraian pegawai tinggi kerajaan dipotong 10 peratus Shakira Buang 6 Jun 2018, 6:38 pagi Dikemaskini 2 tahun lepas A + A – Elaun keraian bagi pegawai tinggi kerajaan gred Jusa A ke atas dipotong 10 peratus berkuat kuasa Julai ini. “Pemotongan elaun keraian pejawat awam (gred) Jusa ke atas akan dipotong 10 peratus. “Ia sebagai langkah penjimatan kerajaan,” kata Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad pada sidang media selepas mempengerusikan mesyuarat Kabinet di Putrajaya, hari ini. Beliau turut mengumumkan bahawa pegawai tinggi kerajaan akan diwajibkan menjalani ujian kompetensi bahasa Inggeris. “Kita berpendapat bahasa Inggeris amat penting dan perlu dikuasai… Read more »

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

KALAU BOLEH CARI PERDAMAIAN BUKAN PERMUSUHAN….. KEPENTINGAN RAKYAT MESTI DIUTAMAKAN…..KORBANKAN PARTI DEMI RAKYAT…… Rampas Dulu Baru Berebut, Bukan Berebut Dulu Baru Rampas…….TONG M PUNYAI EGO PALING TINGGI DAN TIDAK MENGALAH DENGAN SESIAPA…… 1) Sebenarnya kebanyakan pemimpin DAP dan AMANAH tidak yakin PH akan kembali memerintah tanpa team Tun Mahathir. Dengan adanya team Tun Mahathir, dijangka akan ada peluang untuk tarik sokongan GPS. 2) Pemimpin DAP dan AMANAH bukan tak sokong DS Anwar. tetapi mereka lebih yakin PH boleh kembali jika Tun Mahathir disokong sepenuhnya sebagai PM. Sebabnya, jika mereka tolak Tun Mahathir, mereka yakin Tun Mahathir akan tetap berdegil dan… Read more »

zunnun
Member
zunnun

Tong M PUNYAI EGO YG TINGGI DAN TIDAK MENGALAH KPD SESIAPA….

tapi hadi awang dgn ego nya ke, yg dia cuba jual temberang kerap mimpi rasullulah, dan dapat waham dari mana dgn se ketul daging babi dlm gulai nya?

EGO atau KECACATAN AKAL?

Wau Bule
Guest
Wau Bule

Sarawak PKR reaffirms support for Anwar as PM candidate.

Setakat PKR Sarawak…..nothing. Mere minions

zunnun
Member
zunnun

because you see only pkr sarawak? try and see a far bigger pic, tussle bet taib/fuchow vs gps.

or you want both taib/mahathir willy old fox mere small minions…

Wau bulen
Guest
Wau bulen

Friend, I know sarawak very well. Tq

zunnun
Member
zunnun

Friend, I understand Taib/Mahathir very Well, while Serving Tun Ghafar. Tq

Wau bulen
Guest
Wau bulen

Fine. You understand. Good. But we know inside out. PBB, SUPP, PDS, SPDP…. oh very well viz umno.

zunnun
Member
zunnun

apa yg kini di hadapi oleh pH plus juga berlaku dan di hadapi oleh pN. beza yg ketara, satu pembangkang dan yg satu pemerintah… premisedan naratif yg di ajukan oleh admin dan budin, melihat perkara dlm kontek berasingan ‘causal’ semata2 sj… pesoalan nya, mampu ke manusia mengasingkan, isolate dan insulate “cause n effect” kerana setiap kesan2 dari menyebab2 tersendiri akan membentuk penyebab2 terbaharu pula…. ini fikrah alam, kerana alam itu satu lestari kesambungan “cause n effect” yg berterusan….. anwar memerlukan mahathir dan mahathir memerlukan anwar, maka tiada sebab hanya anwar sj yg terhegeh2 berbuat demikian, dan tiada sbb mahathir terhegeh2… Read more »

justice4all
Member
justice4all

Maaf cakap. Aku nampak sebahagian pimpinan AMANAH mau pun DAP dah biol kemaruk kuasa, nak dapatkan jawatan menteri kembali. Akal rasional mereka ni dah hilang, gagal menganalisa sikap TM yang sebenar. Kalaulah TM benar2 berkomitmen dan sayangkan PH dan serius inginkan reformasi total institusi di Malaysia terlaksana (bagi munutup semua lompong dan lubang yang membenarkan korupsi/penyelewengan), dia seharusnya konsisten menjaga tidak tanduk dan tutur kata demi mengukuhkan kesatuan sesama komponen dan pimpinan parti dlm PH. Malangnya sikap yang ditonjolkan TM adalah sebaliknya. Terang lagi bersuluh, TM secara berterusan bersikap negatif dan sering menyerang dan perlekehkan PKR dan Anwar. Malah dalam… Read more »

Wau Bule
Guest
Wau Bule

Justice4all

Malam ini, PKR akan bermesyuarat menegenai sapa PM PH. Dicadangkan sdra menyusup masuk dalam mesyuarat tersebut dan whisper in the ears of Anwar, Kapar, Sg Petani, Saifuddin dan lain2….KICK MAHATHIR AND HIS BOYS and or KICK DAP/AMANAH/WARISAN and venture on your own….ok?

Sheraton
Guest
Sheraton

Bro

Itu sebab Saifuddin buat statement Mahathir tak di calun se bagai PM di peringkat awal.

Ingat saja-saja ke?

Wau bulen
Guest
Wau bulen

Hanya Pkr tolak. Dap Amanah dan Warisan sokong….

What does it show? Anwar not needed…..no?

Anon Bkt Kemuning
Guest
Anon Bkt Kemuning

Corona virus dah kronik, politik negara dah darurat. Sumber halal tak ada dah. Kira “daging babi” dah kena telan @ nyawa boleh melayang. Lbh krg gitulah dan peri penting Tun M diangkat jadi PM. Asal boleh telan, haram tak haram, racun ke tak beracun, ngap lah saja sbb kata demo, tak der makanan lain dah. Janji demo dpt jadi menteri balik.

Hi hi hi…

anonymous
Guest
anonymous

Agaknya klu firaun hidup semula atau dajal muncul dan boleh bagi angka utk menangkan PH (dgn syarat dia dilantik sbg ketum/pengerusi/ PH), Lid dan geng sanggup julang 2 musuh anti Islam ni? . Reason Lid that is d only choice. Get back people mandate is priority. Semua dah boleh. Dasyaatt u Lid. Paham, puluhan ribu gaji & elaun u dan kwn2 dah gone dek krjaan tebuk atap. Tapi jgnlah sampai firaun pun u nak junjung Lid. Huduh Lid. Jgn sampai kawan2 lain dlm parti kita naik bebulu, kang apa satu tak dpt Lid. Yang ramai kat bwh ni kang lari… Read more »

Wau Bule
Guest
Wau Bule

Sdra Budin, 1. What a very good caption! 2. However, given current disagreement in PH PLUS between PKR on one side and Amanah/DAP/Warisan on the other side, the caption does not tell the real story behind this simple difference. 3. A better heading could be “PERLUKAH PH BEKERJASAMA DENGAN MAHATHIR?” 4. PKR remained firm Anwar should be the candidate 5. Amanah/Dap and Warisan is adamant TDM is their preferred PM 6. Given the above scenarios and contexts, the question should be “PERLUKAH PH BEKERJASAMA DENGAN MAHATHIR?” 7. If the answer is in the negative, Pkr should convince its opponents to… Read more »

ken
Guest
ken

1. Sebenarnya PKR tidak kukuh. Yang kukuh sekarang ialah DAP dan Amanah. Jika PKR dan Tun tidak boleh bersefahaman, besar kemungkinan ramai MP PKR akan keluar parti atau akan bersama AA. Hanya dengan mengambil alih Putrajaya sekarang PKR boleh menjadi kukuh dan peluang bagi Anwar menjadi PM agak cerah. 2. Tanpa Tun, Sarawak dan Sabah tidak akan bersama Pakatan Plus. Ini yang harus Anwar faham. Mereka mahukan Tun sebagai PM. Anwar belum berjaya mempengaruhi Sarawak mahu pun Sabah. Anwar hanya boleh menjadi PM jika mendapat sokongan Sabah dan Sarawak. Agak sukar bagi Anwar. Anwar tidak lagi sepopular seperti dulu. 3.… Read more »

Wau Bule
Guest
Wau Bule

I share your views. Very pertinent

ken
Guest
ken

*PELUANG BAGI ANWAR MENJADI PM* 1. Sebenarnya PKR tidak kukuh. Yang kukuh sekarang ialah DAP dan Amanah. Jika PKR dan Tun tidak boleh bersefahaman, besar kemungkinan ramai MP PKR akan keluar parti atau akan bersama AA. Hanya dengan mengambil alih Putrajaya sekarang PKR boleh menjadi kukuh dan peluang bagi Anwar menjadi PM agak cerah. 2. Tanpa Tun, Sarawak dan Sabah tidak akan bersama Pakatan Plus. Ini yang harus Anwar faham. Mereka mahukan Tun sebagai PM. Anwar belum berjaya mempengaruhi Sarawak mahu pun Sabah. Anwar hanya boleh menjadi PM jika mendapat sokongan Sabah dan Sarawak. Agak sukar bagi Anwar. Anwar tidak… Read more »

Othman Ahmad
Guest
Othman Ahmad

Brader “Rear Admural” memang dah tersohor dgn wayang operanya ‘telunjuk lurus kelingking betkait’. Dialah puncanya PH bergolak.

Dia & kunco2nya saja yg ngotot gitu, bagai nak rak mengigau-ngigau jawatan PM sejak zaman purbakala, tapi tak dapat Keredhaan Illahi dek tabiee ‘seks luarbiasa’ & anutan songsang ‘pluralisme-keserataan agama’.
Apakah imej ‘Kaki Bontot’ dapat dihilangkan…..??

Kesudahan, DAP, Warisan & Amanah tidak sepakat dgn kemaruk Brader – menganggap Tun M masih releven untuk pancing undi, khususnya orang2 Melayu.

Sampai tualah PM in waiting, nuar oh nuar……!!

Sheraton
Guest
Sheraton

Sakit hati baca komen pemimpin AMANAH.

PH Plus perlu kan PM yang boleh cari sokongan.

Hello… Hello..

Selama ini PH kuat sebab setia-kawan. Azmin khianat pun PH masih kukuh.

Kalau cari penyokong.. Bila Mahathir dah tak ada penyokong pun cabut.

Jangan dok fikir PM yang ramai di sokongan. Yang penting strategy atau apa jua Keputusan ia lah cari PM yang dapat menarik pengundi.

Sekarang ini PH mungkin hilang satu undi dari saya.

Dah ada pemimpin PH yang berani buat kenyataan memberi sokongan pada Mahathir.. Kini mereka sudah hilang hormat dari saya.

Wau Bule
Guest
Wau Bule

You are one of those guys yang tebuk atap???? I lose my respect for Muhyiddin

Othman Ahmad
Guest
Othman Ahmad

WAHHHHHH – Totok betul pendukung2….

1. TSMY Kaki Tebuk atap & pintu belakang
2. “Rear” Admiral Pakar Cucuk depan belakang.
3. Umnongok yg tak abis2 kemaruk menyonglap.

Othman Ahmad
Guest
Othman Ahmad

SAHHHH…Tun Mahathir is so relevant & hot to Malaysian politics – Tak lapuk dek zaman, sending shivers to all his opponents and their cheapskate macais & pencacais….!!

anonymous
Guest
anonymous

Zunnun babi hutan dah mampus ke belum?