MAHATHIR CADANG DIRINYA SENDIRI CALON PM PH PLUS

Saya terpanggil untuk memberi sedikit penjelasan berkenaan usaha Pakatan Harapan (PH) mengembalikan mandat rakyat ke tempatnya.

Sejak beberapa hari kebelakangan ini, beberapa rakan PH telah mengemukakan beberapa persoalan serta memberi sedikit penerangan tentang perbincangan PH dan gabungan yang disebut Pakatan Harapan Plus (PH Plus).

Pada masa yang sama PKR sentiasa menghormati dan menghargai sokongan dan dokongan parti dan individu dari DAP dan AMANAH sepanjang dua dekad perjuangan.

Bagi maksud menjelaskan garis masa dan konteks perbincangan, di sini saya ingin memberi penjelasan seperti berikut.

30 Mei

Majlis Presiden Pakatan Harapan telah membuat keputusan untuk membentangkan cadangan PH mencalonkan Anwar Ibrahim sebagai calon Perdana Menteri ke-9 kepada Dr Mahathir Mohamad.

1 Jun

Presiden Amanah, Mohamad Sabu, Setiausaha Organisasi DAP, Anthony Loke dan saya telah menjadi wakil Majlis Presiden PH dalam pertemuan bersama Dr Mahathir.

Dalam pertemuan itu, Dr Mahathir tidak menolak cadangan Anwar sebagai calon Perdana Menteri, dan memaklumkan bahawa beliau perlu berbincang dengan ahli-ahli parlimen Bersatu yang bersama beliau serta Presiden Warisan, Shafie Apdal.

Tiada opsyen lain yang dibentang atau dibincangkan pada waktu itu.

3 Jun

Majlis Presiden PH telah bermesyuarat dan memutuskan bahawa Anwar perlu bertemu dengan Shafie untuk berbincang dan memaklumkan keputusan PH mencalonkan Anwar sebagai Perdana Menteri dan satu mesyuarat pimpinan utama PH Plus perlu diadakan.

4 Jun

Anwar telah mengadakan pertemuan dengan Shafie dan memaklumkan keputusan PH.

9 Jun

Mesyuarat PH Plus telah diadakan di Ibu Pejabat PKR. Pada mesyuarat ini, semua wakil parti komponen PH telah mengangkat hujah Anwar sebagai calon Perdana Menteri, manakala Dr Mahathir telah memohon agar diberi masa enam bulan sebagai Perdana Menteri.

Beliau juga berkata Anwar tidak boleh diterima sebagai PM kerana beliau memimpin parti berbilang kaum; Anwar menjawab dalam senario ini bila berlaku peralihan, selepas tempoh enam bulan itu Anwar masih presiden sebuah parti berbilang kaum.

Mesyuarat memutuskan tempoh seminggu untuk membuat keputusan.

12 Jun

Majlis Presiden PH sekali lagi bermesyuarat dan bersetuju menghantar wakil terdiri Khalid Samad, Shamsul Iskandar dan Anthony Loke untuk berjumpa Shafie dan Dr Mahathir.

13 Jun

Mesyuarat PH Plus telah diadakan, di mana semua wakil parti komponen PH mengangkat hujah Anwar sebagai calon Perdana Menteri.

Kali ini Dr Mahathir memaklumkan bahawa beliau masih mohon dicalonkan sebagai Perdana Menteri, tetapi enam bulan tidak mencukupi.

Beliau berhujah bahawa sekurang-kurangnya 12 bulan diperlukan untuk membetulkan masalah yang dilakukan bukan sahaja oleh Najib Razak, tetapi juga yang kini dilakukan oleh Muhyiddin Yassin.

Shafie Apdal pula menyatakan bahawa 12 bulan itu terlalu lama, dan enam bulan seharusnya mencukupi.

Dr Mahathir tidak menetapkan cadangan tempoh masa, dan PH kekal dengan pendirian Anwar sebagai calon Perdana Menteri.

Selesai mesyuarat PH Plus, perbincangan di peringkat Majlis Presiden PH telah diadakan dengan persetujuan keputusan dibuat pada Selasa, 16 Jun.

Pada hari berkenaan saya telah memaklumkan kepada Mohamad Sabu dan Anthony Loke bahawa Anwar membuat kunjungan ke Sarawak dan mesyuarat PH perlu ditangguhkan.

Oleh yang demikian, adalah tidak benar jika ada sumber yang menceritakan bahawa PH mengangkat nama selain Anwar dalam siri perbincangan PH Plus.

Sebaliknya nama Dr Mahathir dicadang sendiri oleh beliau dan Shafie memberi sokongan.

Tiada keputusan konklusif dicapai dalam mesyuarat PH Plus.

Majlis Pimpinan Pusat PKR akan mengadakan mesyuarat bulanan esok, 19 Jun dan pendirian parti akan dimuktamadkan.

SAIFUDDIN NASUTION ISMAIL

Setiausaha Agung PKR dan juga Ketua Setiausaha PH.

0 0 vote
Article Rating
Kongsikan artikel ini
Updated: 18 June 2020 — 8:14 pm
Subscribe
Notify of
guest
81 Comments
Newest
Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
19 June 2020 8:20 pm

PARTI KUNYIT BUAT KEPUTUSAN SALAH…..PATUT MULA DULU LAGI TEGAS…..TAPI INI KAEDAH BANI HOMOSEKS LEMBUT MEMBUJUK….. SEMBAHYANG PUN DALAM JAMBAN…..TAK PAYAH LERR NAK BERLAGAK WAKIL TUHAN….. MENGAKU JEERR LEER PUJA LUCIFER….. Saya tak pernah mungkir janji, Manifesto bukan kitab suci……..YANG JAHANAM KAN NEGARA IALAH PHD4PIG BANI DAJJAL YAKJUJ MAKJUJ…….. Malaysiakini, hari ini menyiarkan wawancara dengan Mahathir pagi tadi, Mahathir memberi jaminan bahawa beliau sentiasa menunaikan janjinya, “Kalau sampai masa saya janji, saya akan tunaikan janji. “Boleh semak saya punya kelakuan sejak saya jadi perdana menteri bahkan sebelum itu, saya tak pernah mungkir janji,” katanya. Sebagai contoh, Mahathir berkata beliau menepati janjinya… Read more »

Anonymous
Anonymous
19 June 2020 8:08 pm

PKR telah tetapkan keputusan tolak madey….keputusan bijak..

Amanah dan Dap boleh kick out PKR kalo brani….lantik madey jadi pemimpin kamu..

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
19 June 2020 3:48 pm

KALAU PEMIMPIN2 UMNO RASUAH ADALAH SALAH PH KERANA SUMBAT SEMUA DALAM LOKAP…..22 BULAN TAHU MENTEKEDARAH DAN MEMBERAK JEERRR…… Bukan Rakyat Sahaja Tak Setuju Tukar Kerajaan, Pakar Ekonomi pun setuju kekal PN…….. EKONOMI TERUK SEBAB PH GAGAL HALANG KLUSTER TABLIGH….TAK PAYAH LERR PH NAK RAMPAS KUASA……. Ekoran khabar angin tentang kemungkinan pertukaran kerajaan sekali lagi dalam waktu terdekat ini, ada pihak menyuarakan kebimbangan akan kesan perubahan tersebut kepada ekonomi negara yang semakin meruncing. Bagi pakar ekonomi, Prof Dr Barjoyai Bardai, pertukaran kerajaan tersebut, iaitu peluang untuk membina semula ekonomi negara daripada sifar. Jika ini berani dilakukan. “Sebab lebih mudah untuk bermula… Read more »

najib bini rosmah
najib bini rosmah
19 June 2020 10:39 am

Kicked out Madey si Kitol. Kicked out Madey si Kitol. Eh? Madey si Kitol bukan ada parti pun. Nak kicked out apa? Kahkahkah!

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
19 June 2020 9:45 am

TOK MUDIN MESTI SEGERA KAN HERET PEROGOL2 ASET NEGARA YANG SEPATUTNYA DI BAIL OUT TAPI DIJUAL OLEH PHD4PIG……. Isu Bil Elektrik…… TNB telah mengemukakan cadangan berkaitan isu bil elektrik kepada KeTSA dalam mesyuarat pagi tadi. Saya bersama KSU KeTSA, TKSU ( Tenaga ) dan pegawai kanan KeTSA, Suruhanjaya Tenaga ( ST ) meneliti dan membuat penilaian mengenainya. Mesyuarat membuat keputusan meminta TNB mengemukakan semula cadangan termasuk pandangan KeTSA mengenai isu ini dengan mengambil kira semua aspek dalam meeting sekali lagi esok. Ketika ini saya difahamkan TNB sedang perhalusi hasil perbincangan dan mesyuarat bersama pada pagi tadi. Saya amat hormati dan… Read more »

Wau bulen
Wau bulen
19 June 2020 10:09 am

We notice hole in the roof…

Allah knows better

Anonymous
Anonymous
19 June 2020 8:05 pm
Reply to  Wau bulen

Allah tahu madey mungkir janji..membelit dan mungkar..tu pasal kena tendang dgn muyidin…

Orang yg hebat kena tendang hingga terguling2 tergolek2 merangkak cari anwar mintak tolong…

Zahid mat arip gelak terbahak2..

najib bini rosmah
najib bini rosmah
19 June 2020 10:45 am

Anak babi Mahzir Khalid sudah curi diskaun Covid19 50% yang diumum Mat Sembab. Rakyat doakan duit haram 530j yang dicuri Mahzir Khalid anak babi akan memenuhkan perutnya dengan api neraka. Amin. Pi mampus penyamun Mahzir Khalid. Kahkahkah!

Wau bulen
Wau bulen
19 June 2020 7:44 am

SAIFUDDIN NASUTION ISMAIL Setiausaha Agung PKR dan juga Ketua Setiausaha PH. 1. If you are really a man of honour and trustworty, kick TDM and his men out 2. If Dap and Amanah is not in line with PH, keave them out 3. If PH friendly Warisan is wholly behind TDM, ignore Shafiee. Jangan complain. Act fast and may be your dream PM Anwar wil become reality. Divorce Mahathir, Shafiee, Guan Eng and Mat Sabu…. namun masih juga nak paksa kahwin… what is wrong with Anwar n PKR? But one thing….. it is an immutable reality, fact and truth that… Read more »

zunnun
zunnun
19 June 2020 8:04 am
Reply to  Wau bulen

the reality no other, between mahathir and maharajah taib putting pressure onto gps either to accept the terms or taib/fuchow-rimbunan hijau will roast abg jo via psb/dap… this equation that bring about 127 MPs eventually to PH Plus…. semenanjung has been discounted, and not mahathir’s popularity in peninsular any more… will old fox? both mahathir n taib are not willy old fox, but desperate old men trying to clinch their breath to sustain their wealth and hungry cronies around… daim is desperately appealing the government of the day to continue the erlc for there are still money not paid to… Read more »

Wau Bule
Wau Bule
19 June 2020 8:37 am
Reply to  zunnun

Sdra Zunnun

I do not want to split hairs with you as you are entitled to your views more so if it deviates from the real issues of the discourse.

Anonymous
Anonymous
19 June 2020 8:01 pm
Reply to  Wau bulen

Madey parti mana nak kena kick out?…bila madey gabong dgn PH?…ada ke.nama madey dlm senarai gabongan PH?.

Kalo PKR tak setuju madey masih boleh jadi Pm dgn sokongan Amanah DAP sebagian PN dan Warisan….kerana madey hebat dan masih kuat pengaruh..

Amanah dan Dap boleh kickout PKR..

Tak gitu wau bole?..

zunnun
zunnun
19 June 2020 7:38 am

anthony loke proposed, should mahathir refused to resign after the moratorium 6 months, pkr can opts out from PH Plus…. ini satu tindakan yg amat ‘fatal’ seperti juga kesundalan si MOO lakukan hingga runtuh kerajaan yg ada, membawa permasaalahan dan menjejaskan kelansungan negara, dan pkr akan di persalahkan akhir nya.. dgn perjanjian di tandatangan sekali pun seperti di lakukan sebelum ini, hanya berbentuk “moral” dari bersifat “legal” kerana apa2 perjanjian mengenai tubuh bentuk kerajaan mesti di ‘ratify’ atau di sahkan oleh parlimen, singgahsana dan akhir nya pilihan raya…. ini asas democracy… jika PH Plus mau meneruskan utk menubuhkan kerajaan dgn… Read more »

Anonymous
Anonymous
19 June 2020 7:17 am

Amanah ,DAP ato Warisan boleh lantik madey sebagai presiden…madey dah tak berparti…tiada penyokong..

Baru layak di calonkan pm…

Kenape madey masih perlukan sokongan anwar?..kan madey tu seorang yg hebat boleh menang pru dgn mudah…

Pru14 madey kalahkan umno dgn bergaya…madey menang 13 kerusi….hebat2…

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
19 June 2020 6:56 am

BAPAK ILLUMINITY MESTILAH JAGA KEPENTINGAN DYNASTY USD44BILLONS……CARI JALAN SERAH JAWATAN PM KEPADA ANAKNYA…… Mujahid Tanggungjawab Atas Lelongan Aset Hartanah TH…….PARTI AGAMA SYIAH LEBIH HINA DARI BANGKAI BABI…….JUAL ASET2 MELAYU KEPADA CUKONG KOMUNIS….. Pendedahan surat perlucutan hak terhadap pembelian semula aset Lembaga Tabung Haji (TH) oleh bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak adalah suatu yang amat mengejutkan. Ketua Pemuda UMNO, Dr Asyraf Wajdi Dusuki berkata, surat kepada Urusharta Jemaah Sdn Bhd (UJSB) itu ditandatangani sendiri oleh Nik Mohd Hasyudeen Yusof, Pengarah Urusan Kumpulan merangkap Ketua Pegawai Eksekutif TH. Menurutnya, surat rasmi TH bertarikh 3 Disember 2019 itu mendedahkan Menteri… Read more »

zunnun
zunnun
19 June 2020 7:15 am

tapi sana sini, mengaku mimpi ‘rasullulah’ ini bukan lagi hina, malah lebih rendah taraf dari pelacur yg melacur puki di jalanan mereka…. kesundalan apa yg mengaku mimpi ‘rasullulah’ sedangkan wajah terperi si hadi awang sendiri kesundalan nya tak mengaku, itu wajah tuhan nya…. ada siapa lagi yg merupai wajah terperi hadi dlm dunia ini, dgn “laisa kamil….” yg dok memuki saban hari dgn ikrar janji ketika menunaikan salah, “wajahtu wajihiya….” ucapan itu kan kalam nya yg ucapkan oleh si hadi… syiah baik pihak illuminity sekali pun tak menunyal mengaku mimpi kenabian muhammad bin aminah mau pun isa bin maryam….. apa… Read more »

Anonymous
Anonymous
19 June 2020 7:21 am

Wajdi ni bila nak tubuh RCI?…cakap berdentum tapi masih senyap…

Nasib baik TH jual hotel…covid dah tutup dan rugikan banyak hotel..

Aset yg TH jual aset yg rugi…

Kalo berani tubuhkan lah RCI..kuasa dah ada..

Wau bulen
Wau bulen
19 June 2020 4:06 am

For a fact we know Amanah, Dap and Warisan realistically acknowledge that with Anwar leading PH, the pact is weak and has zero chance of putting a fight against Muhyiddin’s might.

Nonetheless, they bet on TDM’s aura and wide acceptance by the masses to at least provide a strong and formidable challenge and could tip the scale to PH.

Let us wait and see for the ongoing drama to finish…no?

Wau bulen
Wau bulen
19 June 2020 3:51 am

PKR wants Anwar as official PM candidate but was not supported by Amanah, Dap and Warisan …WHY? Amanah, Dap, Warisan push TDM as PM candidate but was opposed by PKR…WHY? Alternatively also a combo of Anwar-Mukhriz was proposed but objected by Warisan…WHY? Pelik bin Ajaib, WHY DID NOT Pkr, Amanah, Dap, Warisan just kick out TDM????? INSTEAD Pkr declared a straight No for TDM but did not dare to propose to kick him out!!!!! On the other hand, it was Amanah and Dap who had asked PKR to make its stand on TDM as the choice. For a fact Anwar… Read more »

Anonymous
Anonymous
19 June 2020 7:02 am
Reply to  Wau bulen

There are valid points in the above.

Anonymous
Anonymous
19 June 2020 7:09 am
Reply to  Wau bulen

Ko ingat DAP dan amanah sokong madey boleh jadi pm ker?..

Madey dah dibuang dari parti…presiden parti tupperware nak jadi pm..

Kelakar laa..

Tubuh parti dulu…baru cetita pasal pm…berangan lantik diri sendiri calon.pm….gelojoh…zaman madey sudah berakhir..

Amanah dan DAP ato Warisan boleh lantik madey presiden…kesian madey..

Wau bulen
Wau bulen
19 June 2020 7:28 am
Reply to  Anonymous

Then why do not they kick him out?????

Why met him in his office proudly showing a group? Were they not DAP and Amanah plus TDM’s loyalists?

Kick him out moreso he is partyless, hut you still want him? Why??????

Irah
Irah
19 June 2020 1:04 am

Saya beri undi kpd Pakatan Harapan (AMANAH ) BUKAN kerana tun mahathir! Jika AMANAH masih mahu kekalkan tun m, saya nak ucapkan

INNALILLAHIWAINNALILLAHIRAAJIUUUNNNN!!!!!!!!!

Hazis Ahmad
Hazis Ahmad
19 June 2020 12:03 am

Cukup kemas pnjelasan diberi…
PKR mestilah kekal mencalonkan DSAi sbg PM…STOP…
Cukuplah Tun M sbg sebhg tenaga yg mengangkat DSAi mnjadi PM….
CUKUP BERDOLAK DALIK…lpas nie dah nyanyuk…taknak lpas jwtan…kan susah Dsai….
Jenis yg tak pernah nk tunai janji tak pyah lah nk jadikn sebhg dri PH

Anonymous
Anonymous
19 June 2020 7:04 am
Reply to  Hazis Ahmad

Baca lah komen Wau bulen di 3:51 am di atas.

najib bini rosmah
najib bini rosmah
18 June 2020 11:28 pm

Madey si Kitol penaja Kerajaan Pintu Belakang Mat Sembab dan Azmin Semburit. Madey si Kitol bapa kleptokrasi dan rasuah. Takkan senang sangat nak lupa sebab nak jadi Menteri lagi? Kahkahkah!

najib bini rosmah
najib bini rosmah
18 June 2020 11:21 pm

Kerja Madey si Kitol nak pecah belah MP PH. Ular macam Madey wajib dipancung sampai mampus. Jangan bagi ular pecah belah PH. Kahkahkah!

Anonymous
Anonymous
19 June 2020 7:05 am

Kommen mengarut.

krisubai
krisubai
18 June 2020 11:02 pm

Tun Dr Mahathir Mohamad adalah rakan dan sekutu kita. Begitu juga Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Datuk Seri Shafie Apdal. Kita sama-sama telah bekerja keras untuk memujuk keyakinan rakyat terhadap Pakatan Harapan dalam Pilihan Raya Umum ke-14 pada tahun 2018. Perpaduan telah menang pada ketika itu, namun kita kini berada dalam saat yang begitu sukar dalam perjuangan politik negara. Setiap keputusan akan membawa kesan yang amat besar kepada Malaysia. Sejak tumbangnya kerajaan hasil rampasan kuasa Langkah Sheraton, pimpinan pusat DAP dengan sabar dan berhati-hati bergerak selangkah demi selangkah bersama rakan-rakan dalam ‘Pakatan Harapan Plus’. Dua objektif utama adalah supaya gabungan… Read more »

Anonymous
Anonymous
19 June 2020 8:57 am
Reply to  krisubai

Salin copy pst panjang lebar ke blog, sapa nak baca.

Blogs untuk orang beri pendapat.

Tak bijak.

najib bini rosmah
najib bini rosmah
18 June 2020 10:54 pm

Madey si Kitol nak buat parti baru. Apa Daim, Vincent Tan dan anak aku dapat? Kahkahkah!

Anonymous
Anonymous
19 June 2020 7:07 am

Komen mengarut.

Irah
Irah
18 June 2020 10:33 pm

Tun M terhegeh hegeh ke Bersih Rally 4 PH setelah melihat sambutan rakyat terhadap PH

Tun M terhegeh hegeh hantar wakil bertemu Anwar di penjara Dg Buluh

Tun M terhegeh hegeh jumpa Anwar di mahkamah dihari perbicaraan Anwar

Tun M terhegeh hegeh joint PH setelah Dekelarasi Rakyat Sejuta tandatangannya GAGAL dipersembah ke YDPAgong. Saya katakan dia TIDAK AKAN joint PH JIKA deklarasinya berjaya,

Tun M sabotaj PH lagi dengan Kongres Melayu dgn tidak jemput Anwar. Anwar bukan Melayu kah?

Tun M adalah MASTERMIND tumbangnya PAKATAN HARAPAN!

#LAWAN TETAP LAWAN
##LAWAN SAMPAI MENANG –
###DS ANWAR BIN IBRAHIM PM9

anonymous
anonymous
18 June 2020 10:31 pm

pakat rebut kuasa lagi tak puas samapai masuk lubang kubur
ynag dah gayut pun tak sedar kediri lagi
gila kuasa akan sekelian manuisa
lopa sudah janji ngan Allah

Sesungguhnya solat, ibadah, hidup dan matiku hanyalah untuk Allah,
Tuhan semesta alam

bila ada kkuasa hukum hukum Allah ynag belum dikuatkuasa
buat tak kisah

Dan (ingatlah), ketika mereka berbantah-bantah dalam neraka, maka orang-orang yang lemah berkata kepada orang-orang yang menyombongkan diri:
“Sesungguhnya kami adalah pengikut-pengikutmu, maka dapatkah kamu menghindarkan dari kami sebahagian azab api neraka?”

Anonymous
Anonymous
19 June 2020 9:00 am
Reply to  anonymous

Cakap pasal di bumi awat bawak ke akhirat?

Dah Dajjal ker?

najib bini rosmah
najib bini rosmah
18 June 2020 10:02 pm

PM tanpa parti fantasi Madey si Kitol ialah politik songsang. Macam video Azmin Semburit. Kahkahkah!

Anonymous
Anonymous
19 June 2020 9:00 am

Kamu dah kena di songsang ker?

Ahbar
Ahbar
18 June 2020 9:41 pm

Ketika Tun menjadi pm selama 22 bulan… Dsai kerap mengambil ruang bertemu Tun… Penuh kesabaran Dan toleransi… Mohon ditunaikan janji peralihan kuasa. Apabila Anthony Loke menyebut bahawa Kali ini Akan Ada perjanjian hitam putih maka Kita sedar sebelum ini tiada perjanjian bertulis atas persetujuan menyerahkan jawatan PM kepada Dsai… Kini keadaan berubah… Tun pula menebalkan muka bertemu Dsai untuk kembali memegang jawatan PM… Sepertimana dia bertemu Dsai dipenjara…

zunnun
zunnun
18 June 2020 8:50 pm

Jika di renung dari teropong yg di reka oleh pAs, selain dapat melihat perbagaian cahaya2 dari cahaya mimpi lut sinar mimpi hadi awang melihat ‘rasullulah’ nya….

maka pAs kini dah reka ‘testing kit’ utk melihat covids lebih canggih dari testing kit jenama negara2 komunist, liberal dan freemason….

hebat, lebai2 pAs dgn temberang mereka

Anonymous
Anonymous
19 June 2020 7:10 am
Reply to  zunnun

DIRTY OLD MAN zunnun the lanun mengarut, nyanyuk sebab dah tua.

zunnun
zunnun
18 June 2020 8:19 pm

hadi awang kini sedang menujuk kehebatan nya dgn teropong ajaib nya, dah jadi pelakon P Ramlee pula watak nya…. lalu di Rozaimi bertanya, teropong ajaib blh tahu apa yg baik dan buruk menjangkau dan menganti kekuasaan fakulti2 malaikat2 nya ke? gempa gempita keldai2 pAs,menerjah di rozaimi, tapi keldai2 aka ‘melayu2 islam’ hadi lupa, waktu saman claire, duit utk membayar pampasan luar mahkamah, teropong si ramlee utk minta bantuan ke? terdahulu, dah teropong ke, hingga berani menyaman Claire kemudian tarik blk, buat ape membazir duit? teropong ajaib yg di reka dari buluh tanam di memali atau di bukit bauk? mcm2 kesundalan… Read more »

Anonymous
Anonymous
19 June 2020 7:48 am
Reply to  zunnun

zunnun the lanun orang DAP, asyik mencaci Pas. Yang juga asyik caci DAP di lain2 blogs.

zunnun
zunnun
18 June 2020 7:45 pm

mahathir melantik diri nya sendiri seperti hadi awang buat pengakuan sendiri mimpi ‘rasullulah’ nya

waktu hadi awang keluatkan amanat seketul daging babi nya, hadi awang baru mimpi ‘rasullulah’ atau ‘babi’….

sj tanya

lebai2 sundal pAs, klu tak menyundal sana sini, menyundal berbini2 dan membiak2kan zuriat pula…

kini hadi awang,akan gaji buta sj ke, selain mem”babi”buta dgn pengakuan “melayu2 islam” nya?

dah sah ke “melayu2” dgn “islam” yg mereka bawa?

apa nak jadi dgn “melayu2 islam” penjenamaan hadi awang nih, yg sundal nya ‘melayu2’ yg mereka bawa atau ‘islam’ yg di ‘arak’ merata2 hingga kapir mengapir sana sini…

Anonymous
Anonymous
19 June 2020 7:52 am
Reply to  zunnun

zunnun the lanun orang DAP, asyik mencaci PAS. Yang juga asyik caci DAP di lain2 blogs.

Bila sentuh orang Melayu dan agama Islam, dia dibalun, ditibai, dibantai berterusan di sini.

Apa nak jadi dgn orang2 DAP yang asyik membantai antara mereka sendiri. Ronnie Lieu dah di “buang negeri” dari Selangor ke Pahang.

Anonymous
Anonymous
18 June 2020 7:22 pm

Katanye DAP sokong madey….apa kata DAP lantik madey jadi Pengerusi….madey dah tak ada parti…madey dah bela DAP…

Atopon jadi presiden Amanah..

Amacam?…

Anonymous
Anonymous
19 June 2020 7:52 am
Reply to  Anonymous

Mengarut.

Anonymous
Anonymous
18 June 2020 7:19 pm

Madey tak usah berangan nak jadi pm lagi….tubuh dulu parti dan jadi pemimpin parti yg besar mcm PKR baru boleh berangan nak jadi pm..

Ada 5 mp dah rasa besar..

Anonymous
Anonymous
19 June 2020 7:56 am
Reply to  Anonymous

Itu pendapat kamu saja. Iri hati the wise old man boleh memerintah negara ini sehingga lebih 22 tahun berterusan di satu masa dulu.

anonymous
anonymous
18 June 2020 7:17 pm

Tak payahlah berebut jawatan PM tu, bagi je kpd ahli sihir pkr si zunnun babi hutan tu. Dia mahir menyondol. Biar dia sondol kedua2 ekor tu kasi lumat.

Anonymous
Anonymous
18 June 2020 9:46 pm
Reply to  anonymous

Ko jeles dn zunnun sebab ko kling mabok todi…ko tak terlawan dgn hujjahan zunun…

Kling mabok todi diupah hanye untuk menyondol meracau…

Anonymous
Anonymous
19 June 2020 7:57 am
Reply to  Anonymous

Ko pariah, mana tahu hujjah mana yang bagus.

Anonymous
Anonymous
18 June 2020 7:12 pm

Anwar Ibrahim mencalonkan dirinya sendiri sebagai ketua pembangkang.
Dr. Mahathir mengangkat dirinya sendiri sebagai calon Perdana menteri.

Betul kata pakwe zaza.

Elefen fight elefen grass sapper.

Kihkihkih.

Anonymous
Anonymous
18 June 2020 7:14 pm
Reply to  Anonymous

Anwar layak calonkan dirinye ketua pembangkang kerana dia ketua PH…madeybjetua parti ape?…parti tupperware?..

Kikikikikik..

Anonymous
Anonymous
19 June 2020 7:59 am
Reply to  Anonymous

Kamu low class, jenis yang pakai tupperware, padan lah dengan pemikiran politik kamu, low class.

Sheraton
Sheraton
18 June 2020 6:51 pm

Apabila Zahid Mat Arip mengenai sikap Mahathir merayu jawatan PM dari Anwar… Tapi betul rupa nya.

Patut lah dia bagi se kali tepuk meja depan-depan muka Mahathir.

Terus orang tua tu tak tentu arah sampai letak jawatan…

Kalau tak hempuk meja, ini lah jadi nya… Kita hormat dia, dia mengada-gada.

Salam mesyuarat PH Plus.. tengah dia (Tun) bercakap, elok nya hempuk meja kuat-kuat.

Anonymous
Anonymous
19 June 2020 8:02 am
Reply to  Sheraton

Itu pendapat kamu saja. Iri hati the wise old man boleh memerintah negara ini sehingga lebih 22 tahun berterusan di satu masa dulu. Baru2 ini, memerintah lagi, walau pun dah tua.

Kamu main sabun saja.

Anonymous
Anonymous
18 June 2020 6:15 pm

Cukup2 lah jadi pm 22 bulan…bukan ade ape kelebihan pon kpd mesia..

Huru hara politik mesia bila si tua ni letak jawatan tak mau serah kpd anwar…

Madey sudah buat kesilapan besar kerana melindongi azmin dari siasatan semburit….akhirnye azmin derhaka kpd situa ni..

najib bini rosmah
najib bini rosmah
18 June 2020 6:29 pm
Reply to  Anonymous

Azmin Semburit bukan derhaka. Azmin menyemburit MP PH ialah tugas yang diarah Madey Si Kitol. Negeri Johor pun mampu disemburitkan Azmin. Tak percaya tanya MB. Kahkahkah!

Othman Ahmad
Othman Ahmad
18 June 2020 7:15 pm
Reply to  Anonymous

Bila sebut angka 22, nampak ada persamaan dgn tempoh 22 tahun Rasulullah SAW menjadi Rasul dan pemimpin Islam dari tahun 610~632. Begitu juga Alquran diturunkan kpd baginda selama 22 tahun lamanya.

Tun pulak atas Anugerah Illahi, pertama kali menjadi PM selama 22 tahun (1981~2003).
Kemudian juga dgn atas Anugerah Illahi, sekali lagi menjadi PM selama 22 bulan, walau diasak bertubi-tubi undur diri oleh puak2 Anwar dan kemudian pula dikhianati oleh puak2 TSMY.

Brader, apa ada……??

Renung2kanlah……!!

zunnun
zunnun
18 June 2020 7:37 pm
Reply to  Othman Ahmad

Betul ke selama 22 tahun, muhammad kekal kenabian dan kerasulan nya?

hebat2,

jika demikian, muhammad bin aminah tak tak asyik jolok pedang jolok puki bini2….

cuba2 kurangkan kesundalan yg ada, kerana jika muhammad bin aminah kekal dlm kenabian dan lerasulan nya, maka binasa akan nya tiada blh akan nya, menyatakan nafsu syawat mau pun nafsu utk berperang….

kenabian dan kerasulan itu Sifat2 Tuhan yg kekal belaka,

sedangkan muhammad bin aminah, itu Bentuk2 Afaal dan Asma sj

Anonymous
Anonymous
19 June 2020 8:09 am
Reply to  zunnun

zunnun the lanun bila menghasut (seditious against) Nabi Muhammad di naikkan pangkat nya kpd DIRTY OLD MAN zunnun pukimak.

The DOM zunnun pukimak is DAP, bukan Melayu dan bukan Islam, juga menghasut agama Islam.

Dia keturunan yang asyik menyundalkan agama depa, dari Confucianism kpd Taoism kpd Buddhism, kemudian anuti Evangelical Christianity.

Bukan saja sundal, dia bengong.

Anonymous
Anonymous
18 June 2020 9:49 pm
Reply to  Othman Ahmad

Poorah seman sami hindu….nabi bawak keamanan…madey bawak huru hara…diberi ketuai kerajaan dia runtuhkan kerajaan PH….dia rosakkan PH..5 prk kalah..

Madey bodoh tu pasal kena trajang dan di lenyek oleh orang kanannye sendiri..

Anonymous
Anonymous
18 June 2020 9:51 pm
Reply to  Othman Ahmad

Allah dah stop madey kerana munafik..

najib bini rosmah
najib bini rosmah
18 June 2020 9:52 pm
Reply to  Othman Ahmad

Syukurlah 22 tahun Nabi ajar Islam dan Quran. Kalau Nabi ajar kronisme, rasuah MP, lompat parti, pecat memecat, kayakan cukong, gila kuasa dan pecah belah rakyat macam Madey si Kitol buat 22 tahun? Tengok hasilnya pada Mat Sembab dan Azmin Semburit jadilah. Kahkahkah!

Anonymous
Anonymous
18 June 2020 11:56 pm
Reply to  Othman Ahmad

Kau jilat Madey overdose eloklah angkat dan raikkan bapak Munafik cakap berdusta berbelit2 dah kencing kan PH.

Cuma renungkan sendiri ayat Surah Al Imran laknat Allah kpd mereka yg suka berdusta.

Sekarang Madey in no mans land; dipecat dari parti sendiri, dianggap pariah oleh Najib, Zahid, Moo/PN dan dipandang suspicious oleh PH yang dicari talian hayat oleh Madey takut kena kencing lagi.

Kau patut aminkan doa Fadzil Nor dulu yang Madey akan melihat sendiri kehancuran yg dicetus dia sendiri.

Anonymous
Anonymous
18 June 2020 6:08 pm

6 bulan tak cukup…cakaplah perlu lagi sepenggal…

22 bulan dah rosakkan PH masih nak dilantik pm..

Kalo bnak PH jahanam lagi bagi lah orang tua ni jadi PM..

zunnun
zunnun
18 June 2020 6:07 pm

mahathir calonkan diri nya sendiri? lalu meminta pengiktirafan sana sini

seperti

hadi awang mengaku sendiri mimpi ‘rasullulah’ nya lalu canang sana sini…..

Anonymous
Anonymous
18 June 2020 6:23 pm
Reply to  zunnun

Kamu tanya soalan, bagus. tak merabau menuduh liar saja.

Anonymous
Anonymous
18 June 2020 7:17 pm
Reply to  Anonymous

Kamubkling mabok todi..cakap liar…tak ada hujjah ape pon.

Anonymous
Anonymous
19 June 2020 8:11 am
Reply to  Anonymous

Kamu pariah. Period.

Anonymous
Anonymous
18 June 2020 5:59 pm

Dah tak ada parti macam mana nak jadi pm…. Ketua pembang yg layak dilantik calon pm…. Dr M, Mukhriz, 4 lagi gagal kekal keahlian, jawatan dalam Bersatu Diterbitkan sejam lepas Dikemaskini sejam lepas Dr Mahathir Mohamad, anaknya Mukhriz dan empat lagi gagal dalam mengekalkan kedudukan keahlian dan jawatan mereka dalam Bersatu selepas Mahkamah Tinggi di Kuala Lumpur hari ini menolak permohonan mereka untuk injuksi ad-interim. Keenam-enam mereka, Dr Mahathir, Mukhriz, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman, Dr Maszlee Malik, Amiruddin Hamzah dan Marzuki Yahya telah memohon perintah ad-interim bagi mengekalkan kedudukan masing-masing, sementara menunggu permohonan injuksi utama kedua-dua pihak didengar pada… Read more »

najib bini rosmah
najib bini rosmah
18 June 2020 6:02 pm
Reply to  Anonymous

6 ekor kena pecat serentak dengan Setiausaha Kerja. Jawatan yang tiada dalam Perlembagaan parti Bersatu. Memalukan diri Madey si Kitol kalau merayu nak jadi PM lagi. Kahkahkah!

najib bini rosmah
najib bini rosmah
18 June 2020 6:05 pm
Reply to  Anonymous

Lagi memalukan kempen Black Flag Bersatu pun tiada sambutan. Sebab Mat Sembab sudah rasuah dan sumbat GLC. Kahkahkah

Anonymous
Anonymous
19 June 2020 8:13 am

Little amuses the nuisance, what more the fool.

najib bini rosmah
najib bini rosmah
18 June 2020 5:39 pm

Lawak bila I baca Madey si Kitol merayu nak jadi PM lagi dan lagi dan lagi. Macai Madey si Kitol pula jaja konon parti lain tawar nama Madey si Kitol. Ular punya belit kalau tak pancung kita mampus. Kahkahkah!

Anonymous
Anonymous
18 June 2020 6:21 pm

Kau nak pancung tapi ada batang bengkok ajer mana boleh.

najib bini rosmah
najib bini rosmah
18 June 2020 5:22 pm

Jeng jeng jeng. Ular kalau menyusur akar wajib pancung. Ular kalau dah masuk pejabat PKR tangkap jual sama Vietnamese. Jangan bagi ular patuk. Kahkahkah!

Anonymous
Anonymous
18 June 2020 5:12 pm

Apa makna “semua wakil parti komponen PH telah mengangkat hujah Anwar sebagai calon Perdana Menteri”?

Awat tak terang, tulis tak nyata

Ada batu di sebalik udang ke?

PolMal
PolMal
18 June 2020 5:14 pm
Reply to  Anonymous

‘Semua wakil parti komponen PH’ = PKR, DAP & Amanah.

Anonymous
Anonymous
18 June 2020 6:19 pm
Reply to  PolMal

Masih tak terang. Kasi tahu lah apa maksud sebenar.