APA BEZANYA SERAH JAWATAN ENAM BULAN AKAN DATANG DENGAN MENYOKONG ANWAR JADI PM SEKARANG?

Bagi pendokong dan pentaksub Tun Mahathir Mohamad, termasuk yang berada dalam PH, hakikat mereka tetap mahukan Pengerusi Bersatu yang telah terpecat itu dijadikan Perdana Menteri sekali lagi nyata bukan suatu ilusi semata-mata.

Kenyataan Setiausaha Organisasi DAP, Anthony Loke bahawa gandingan Tun Mahathir sebagai Perdana Menteri dan Anwar Ibrahim sebagai timbalannya sudah pun dipersetujui oleh DAP dan Amanah serta hanya menunggu persetujuan PKR untuk ia dimuktamadkan dengan sendirinya mengesahkan tanggapan yang wujud selama ini.

Tambah Anthonyt lagi dalam bentuk gesaan, Anwar dan PKR tidak sepatutnya berlengah lagi dalam menyatakan pendirian terhadap perkara itu.

Tanpa mengambil kira bahawa Tun Mahathir sudah dua kali menjadi Perdana Menteri, berusia hampir 95 tahun, tiada parti, telah meletak jawatan dan tidak lagi berada dalam gabungan PH, kenyataan pemimpin DAP itu yang mewakili pendirian partinya dan Amanah, adalah sesuatu yang amat malang sekali bagi PH.

Ia menunjukkan bukan saja dalam pemikiran kedua-dua parti itu hanya Tun Mahathir saja yang lebih layak memimpin negara ini berbanding Anwar, bahkan memperlihatkan sikap mereka yang mengagungkan pihak luar berbanding pemimpin dalam PH sendiri.

Lebih-lebih lagi dengan kenyataan Anthony Loke bahawa gandingan Anwar dan Mukhriz sebagai cadangan asal PH menemui jalan buntu kerana mendapat bantahan daripada Warisan yang dipimpin oleh Shafie Apdal.

Bukankah dalam hal ini Warisan bukan anggota PH, tetapi hanya sebagai sekutu saja?

Jadi, kenapa PH terkepung dengan pendirian Warisan itu, sedangkan sepatutnya Warisan yang perlu akur kepada PH?

Perkembangan ini juga memperlihatkan Anwar, di mata DAP dan Amanah, dirasakan hanya sesuai menjadi Perdana Menteri setelah Tun Mahathir memegang jawatan itu buat kali yang ketiga di mana kemudian beliau akan melakukan penyerahan kuasa kepada Presiden PKR itu.

Seolah-olahnya, sebelum Tun Mahathir menjadi Perdana Menteri buat kali yang ketiga, Anwar tidak layak sama sekali memegang jawatan tersebut.

Tambah menjadikan seperti jawatan Perdana Menteri perlu dimutlakkan sekali lagi kepada Tun Mahathir, hal lain yang turut menimbulkan kekeliruan ialah adanya permintaan Tun Mahathir sendiri hanya mahu menjadi Perdana Menteri selama enam bulan saja.

Dalam hal ini, Tun Mahathir juga disebut oleh beberapa pihak lain yang dekat dengannya bahawa beliau sedia diikat dengan perjanjian hitam putih beserta tarikh muktamad penyerahan kuasa kepada Anwar yang ditandatangani oleh semua pemimpin PH, Anwar serta Warisan.

Seterusnya, pihak itu juga menyebut bahawa tujuan Tun Mahathir mahu menjadi Perdana Menteri sekali lagi, walau hanya enam bulan, selain untuk meneruskan agenda menyelamatkan Malaysia yang tergendala sebelum ini kerana tumbangnya kerajaan PH, ia juga disebabkan beliau ingin menunaikan janji penyerahan kuasa kepada Anwar sebagaimana yang telah dipersetujui sejak Januari 2018 lagi.

Selepas penyerahan kuasa itu nanti, kononnya selesailah sudah segala “hutang” Tun Mahathir kepada Anwar.

Maka, selepas itu Tun Mahathir dikatakan dapat bersara dengan aman dan Anwar pula bolehlah menerajui negara tanpa banyak lagi gangguan.

Perghhhhh….sedapnya ayat-ayat cinta yang mereka dendangkan untuk menjadikan Anwar terbuai lena dibuatnya?

Soalnya, benarkah itu yang Tun Mahathir ingin dan akan lakukan setelah diangkat menjadi Perdana Menteri sekali lagi nanti?

Apakah jaminan bahawa Tun Mahathir tidak sekali lagi berhelah atau melengah-lengahkan peralihan kuasa kepada Anwar dengan pelbagai alasan yang direka-reka?

Lagi pun, sebagaimana yang disebut beberapa kali dalam blog ini sebelum ini, ikut logiknya, apa yang Tun Mahathir mampu lakukan dalam tempoh enam bulan sebagai Perdana Menteri nanti?

Jika janji dua tahun sebelum ini pun dilengah-lengahkan dengan pelbagai alasan yang mengelirukan, tidakkah tempoh enam bulan lebih mudah untuk beliau mencipta hujah lain agar tempoh memegang jawatan lebih dipanjangkan?

Yang tidak kurang menjengkelkan, kalau benar Tun Mahathir hanya mahu melakukan peralihan kuasa kepada Anwar selepas enam bulan beliau memegang jawatan Perdana Menteri, bukankah lebih terpuji jika beliau memberikan sokongannya sekarang untuk Anwar menjadi Perdana Menteri?

Apa bezanya melakukan penyerahan kuasa kepada Anwar enam bulan akan datang berbanding jika Tun Mahathir berusaha dan menyokongnya sekarang? (Shahbudindotcom 17/06/2020)

0 0 votes
Article Rating
Kongsikan artikel ini
Updated: 17 June 2020 — 10:34 pm
Subscribe
Notify of
guest

79 Comments
Newest
Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
19 June 2020 7:11 am

KALAU PH NAK KUASA LAGI JANGAN DERHAKA DENGAN SYAITAN TUA….. LANGKAH MAYAT DULU……. BAPAK ILLUMINITY MESTILAH JAGA KEPENTINGAN DYNASTY USD44BILLONS……CARI JALAN SERAH JAWATAN PM KEPADA ANAKNYA…… Mujahid Tanggungjawab Atas Lelongan Aset Hartanah TH…….PARTI AGAMA SYIAH LEBIH HINA DARI BANGKAI BABI…….JUAL ASET2 MELAYU KEPADA CUKONG KOMUNIS….. Pendedahan surat perlucutan hak terhadap pembelian semula aset Lembaga Tabung Haji (TH) oleh bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak adalah suatu yang amat mengejutkan. Ketua Pemuda UMNO, Dr Asyraf Wajdi Dusuki berkata, surat kepada Urusharta Jemaah Sdn Bhd (UJSB) itu ditandatangani sendiri oleh Nik Mohd Hasyudeen Yusof, Pengarah Urusan Kumpulan merangkap Ketua Pegawai… Read more »

zunnun
zunnun
18 June 2020 1:20 pm

‘melayu2 islam’ penjenamaan pAs si hadi awang dgn pengakuan kerap mimpi ‘rasullulah’ nya, satu penhenamaan ‘melayu2’ yg dah sah islam mereka? dgn pengakuan “pAs tidak meminggirkan orang2 islam” maka dari pengakuan sedemikian, pAs dah sah islam mereka? yg mengesahkan si hadi awang ke? atau syahadah sj? syahadah berdasarkan “kepercayaan” semata2 kpd rukun iman sj ke? kesundalan “melayu2 islam” penjenamaan hadi awang, rendah sgt taraf mereka ke, lagi rendah dari pelacur2 jalanan? pelacur melacur sekali pun tidak mengakuan puki kangkang mereka yg best antara mereka2, yg pAs mengaku islam mereka dah di terima dan sah, rendah sgt ke mereka dari pelacur2… Read more »

anonymous
anonymous
18 June 2020 12:55 pm

Ada tak sape-sape yg boleh aku upah supaya tembak bg mampus babi hutan zunnun ni.

zunnun
zunnun
18 June 2020 1:32 pm
Reply to  anonymous

melayu islam pAs dgn kesundalan nya, merasakan ‘tembak kasi mampus’ lagi tajam dari keupayaan utk memberi ulasan dan reason.

asyik menyundal dan mem”babi”buta, babi di hutan lagi tinggi taraf hidup mereka…

melayu2 islam pAs, yg sundal nya, melayu yg mengemis2 dedak atau islam yg mereka lacurkan?

najib bini rosmah
najib bini rosmah
18 June 2020 12:50 pm

Ular 95 tahun yang sama. Merayu nak jadi PM lagi. Bila nak patuk atau nak dipancung? 6 bulan lagi atau sekarang? Warisan pun nak melingkup bersama Ular. Biarkan. Kahkahkah!

Selumbar
Selumbar
18 June 2020 12:05 pm

Anthony Loke kata ada kaedah bagi memastikan Dr Mahathir Mohamad berundur dalam tempoh ditetapkan jika beliau menjadi perdana menteri buat kali ketiga iaitu 38 MP PKR boleh tarik sokongan dan Mahathir tak boleh terus memerintah. Pencacai DAP itu lupa bahawa Anwar juga akan menghadapi masaalah yang sama jika MP pro Mahathir tidak menyokong beliau mengambil alih jawatan tersebut. Pekara yang dipertikaikan ialah Mahathir tidak akan menyerahkan jawatan pada Anwar tapi Mahathir akan khianat dengan meletak kan jawatan secara mengejut dan parlimen akan dibubarkan. Apa tindakan yang boleh dikenakan pada Tun Mahathir ? Bila dah kemaruk jawatan…. Pandai tak boleh dirujuk,… Read more »

justice4all
justice4all
18 June 2020 12:15 pm
Reply to  Selumbar

Bila berkompromoni dan percaya kepada orang yang mudah persetankan janji, inilah padahnya. Islam dah tegaskan hal ni. Tapi kerana kemaruk nak kan kuasa dan jawatan menteri berhabuan besar seperti sebelumnya, orang yang berkali2 kencing dan berak kepala sendiri pun sanggup diangkat dan dijulang kali. Alahai… bermaruah kah pemimpin spesis begini?

Wau bulen
Wau bulen
18 June 2020 11:56 am

PETALING JAYA: Seorang pemimpin Pemuda PKR berkata partinya wajar keluar Pakatan Harapan, dikatakan kerana “rakan PH” mendesak partinya terima Dr Mahathir Mohamad sebagai calon perdana menteri sekiranya gabungan itu membentuk kerajaan.

The message is explicit and self explained. ANWAR IS NOT THE PREFERED CHOICE.

WHY? They know with Anwar leading, they would lose

Anonymous
Anonymous
18 June 2020 11:38 am

Dua ekor harimau Asia sedang bertarung.
Seekor gila nak berkuasa
Seekor kemaruk dgn kuasa

Kalau tembak kedua2 ekor harimau ni bagi mampuih, barulah aman Malaysia.

justice4all
justice4all
18 June 2020 12:18 pm
Reply to  Anonymous

2 harimau tu dah kian tumpul kuku dan taring kerana asyik gigit dan tokak sama sendiri. Siput babi yang bersorak menang!!!

Selumbar
Selumbar
18 June 2020 11:11 am

Kesimpulan dari pergolakan memilih calon perdana menteri dari Pakatan Harapan Plus itu boleh dihuraikan kepada prasangka yang menjurus kepada pengkhianatan sekali lagi. Tipu sebelum dapat jawatan dan aniaya setelah dapat kuasa.

Membenarkan Tun Mahathir berkuasa tiada kaitan untuk membela rakyat tapi memberi kuasa untuk menjaga kepentingan diri, anak dan kroni yang kini sedang ditindas oleh Muhyiddin.

Dalam keadaan diri mereka tersepit…. Hanya Anwar yang boleh dirayu mengguna ayat demi rakyat…. Orang yang akan dipijak dan dihina lagi adalah Anwar Ibrahim yang berbangga dengan kesabaran tahap dewa.

Wau bulen
Wau bulen
18 June 2020 11:42 am
Reply to  Selumbar

Do not ever try to slander unnecessarily. Buruk padahnya

Anonymous
Anonymous
18 June 2020 11:07 am

Budin,
Bezanya ialah supaya senang nak menipu dan nak bagi KO kali ke 3 kpd pendekar kote bengkok.
Dan juga supaya si zunnun ahli sihir belaan DAP kapiaq terus dpt upah dari komunis dan kekal sbg barua seumur hidup.

justice4all
justice4all
18 June 2020 10:42 am

Khalid Samad ada tanya penyokong PH, ” Nak Kawan Ke Tak Nak Kawan Dengan TM”? Aku nak tanya Khalid, apa maksud kawan?. Kalau kawan kencing kepala dan malukan kawannya berkali2 (walau pun dia pernah dibantu waktu terdesak), adakah ini seorang kawan? Kalau kawan tu masuk ke rumah kita, kemudian nak jadi kepala keluarga dan memperlekehkan kita sebagai pemilik rumah, suka hati buat apa saja tanpa berunding, apa jenis kawan ni??? Mohon Khalid jawab sikit! Apa spesis manusia kita ni kalau hanya kerana nak kan kuasa, nak balik jawatan menteri, sanggup jual maruah diri pada kawan yang dah kencing kepala kita… Read more »

Wau bulen
Wau bulen
18 June 2020 11:09 am
Reply to  justice4all

Ada bukti ke TDM terdesak? Lalau tak ada, go n fly kite.

Fir we know, khalid samad and gang came to see TDM in his office (with picture).

Sebaliknya nak tahu treachery, desertion, thievery and peddling religion is islamic teaching? Those who abeetted with them also islamic????

zunnun
zunnun
18 June 2020 11:16 am
Reply to  Wau bulen

klu mahathir tak terdesak, ngapa beriya2 nak jadi pm lagi?

kerana nak selamatkan negara? betul ke? atau sbb amanah dan dap selain warisan memerlukan nya?

ngapa tidak dia beritahu, bahawa usia nya tak menizinkan nya, maka nasihatkan mereka2 utk mancari alternative sj..

tapi yg beriya2 utk menonjolkan diri ngape pula?

yg mahathir beriya2 utk menubuhkan kerajaan perpaduan selepas letak jawatan dan dia jadi pm nya, gerangan apa pula?

Wau bulen
Wau bulen
18 June 2020 11:45 am
Reply to  zunnun

He was coaxed by Amanah and Dap

justice4all
justice4all
18 June 2020 12:02 pm
Reply to  zunnun

Itu yang sebaiknya kalau dia jujur & ikhlas. Rasanya PH tak keberatan melantiknya sebagai penasihat, mentor @ Ketua Umum. Ini tak, dia nak 1 Malaysia tunduk sujud kat dia hanya kerana nak jadi PM utk 6 bulan (konon lah). Jadah apa ni?. Rasanya YDPA pun naik menyampah dengan perangai macam ni, dah kebudak2an. Apa yg aku nampak, puak2 yang selama ni “besar kerak nasi” dan selesa dgn apa yang dah mereka dapat sepanjang UMNO BN berkuasa selama, tak nak ambil resiko kehilangan “habuan mudah” yang mereka dapat puluhan tahun lamanya. Apa yang diperjuangkan Anwar selama ni iaitu ke arah ”… Read more »

justice4all
justice4all
18 June 2020 11:20 am
Reply to  Wau bulen

Anwar did not attend the latest meeting organized by Tun M. Instead, Tun M came to the PKR office a few days ago & met Anwar. Did you forget to mention it?

Wau bulen
Wau bulen
18 June 2020 11:45 am
Reply to  justice4all

He was coaxed by Dap n Amanah guys. They know he can lead vis Anwar

ken
ken
18 June 2020 10:28 am

https://www.youtube.com/watch?v=_5T8AZNVY3M&feature=youtu.be

Sebanarnya Anwar tak boleh dapat sokongan majoriti buat masa sekarang. Jadi ini punca melantik Tun buat masa sekarang.

Anwar dan penyokong beliau kena faham perkara ini. Jika PKR masih berkeras mahukan Anwar buat masa sekarang besar kemungkinan ramai lagi MP PKR akan tingga; parti dan akan bersama Tun.

zunnun
zunnun
18 June 2020 10:41 am
Reply to  ken

pAs tak pernah meminggirkan suara masyarakat “orang bukan islam”?

pAs dah sah ke islam mereka?

anonymous
anonymous
18 June 2020 12:53 pm
Reply to  zunnun

Ada tak sape-sape yg boleh aku upah supaya tembak bg mampus babi hutan zunnun ni.

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
18 June 2020 10:27 am

6 BULAN JEEER……..APA SALAH NYA…….. MELAYU PH BANGSAT PUJA BANDUAN TEBUK JUBO……. “PAS tidak pernah meminggirkan suara masyarakat bukan-Islam” …….. Masyarakat bukan-Islam tetap dibela oleh PAS DEWAN Himpunan Pendukung PAS (DHPP) Sabah hari ini melahirkan rasa syukur atas pelantikan Pengerusi DHPP PAS Pusat, YB Senator Balasubramaniam a/l Nachiappan sebagai Senator yang baru mengangkat sumpah hari ini. Ini sebagai satu petunjuk bahawa PAS sebenarnya tidak pernah bersifat prejudis kepada masyarakat bukan-Islam. Sejak saya bersama dengan PAS sebenarnya itulah yang saya rasakan. Ahli dan pimpinan PAS tidak pernah meminggirkan suara masyarakat bukan-Islam. Malah dalam beberapa keadaan masyarakat Islam diberikan kepercayaan untuk memegang… Read more »

zunnun
zunnun
18 June 2020 10:48 am

“pAs tak pernah meminggirkan suara masyarakat bukan orang islam…”

pas dah sah ke islam mereka? kesundalan apa dgn pengakuan seperti ini?

Selumbar
Selumbar
18 June 2020 9:50 am

Ketika ini dikatakan Tun Mahathir dapat sokongan dari ahli parlimen PN jika Tun dicalon lagi sebagai perdana menteri ke 9, apakah ada jaminan ketika peralihan jawatan perdana menteri dari Tun Mahathir kepada Anwar bahawa ahli parlimen pro Tun Mahathir akan terus menyokong Anwar atau mereka bikin undi tidak percaya pada beliau ?

Wau bulen
Wau bulen
18 June 2020 9:54 am
Reply to  Selumbar

A good question

zunnun
zunnun
18 June 2020 9:56 am
Reply to  Selumbar

politik itu satu seni menjurus kpd persepsi semata2..

jamunan? tiada, walau pun menterai perjanjian sekali pun kerana democracy dan pilihan raya penentu nya….

jika sistem kalifah dan monarch, segala pelanggaran perjanjian di tentukan dgn peperangan sj…

zunnun
zunnun
18 June 2020 9:57 am
Reply to  zunnun

jamunan – jaminan

Sheraton
Sheraton
18 June 2020 10:13 am
Reply to  Selumbar

Oleh itu… semua ini bukan untuk selamat kan negara. Lahabau. Sekarang ini pun seperti DAP dan AMANAH tak lagi bersama Anwar. Ahli politik mesti di tambat dengan jawatan dan kedudukan. Agak sukar dalam situasi begini Anwar begitu terdesak se hingga melanggar prinsip dengan menambat pemimpin politik dengan jawatan dan kedudukan kerana terbukti Anwar pernah dan masih menolak semua itu. Yang pernah melakukan gejala tersebut se hingga lantik Azmin jadi Menteri ia lah Tun. Anwar mahu memberi jawatan dan kedudukan se bagai imbuhan untuk mendapat sokongan di berhenti kan. Jika tidak, antara Muhyiddin atau UMNO tidak ada lah beza nya. Pilih… Read more »

zunnun
zunnun
18 June 2020 10:34 am
Reply to  Sheraton

tiada jalan senang utk meraih kejayaan melainkan dgn pertolongan dzulmat kegelapan… kesenangan itu bila manusia dapat menyatakan nur cahaya tuhan nya…. tapi bila manusia menrentasi nur cahaya nya, tiada pula kepentingan melainkan menyatakan keinginan Nya semata2.. politik itu kuasa utk berkuasa, tapi ada kah kuasa tersebut keinginan tuhan semesta? kan tuhan yg sentiasa berkuasa, perlu apa akan Nya utk kuasa politik manusia? Alam ini ‘Badan’ Nya, tiada dlm pengetahuan manusia dgn “laisa kamilishi” mereka…. maka manusia mencari2 penentuan dgn mengetahui Alam Nya, utk mengetahu Nya… tapi ada Alam yg satu lagi, alam dlm diri manusia yg menanggung rahsia tuhan nya,… Read more »

zunnun
zunnun
18 June 2020 9:47 am

rakyat dah di jamu dgn selera mahathir, najib dan Moo sebagai PM2.

tapi rakyat belum lagi di jamu dgn anwar sebagai PM mereka, yg ada persepsi2 buruk yg di lontarkan kpd nya….

mahathir/daim dgn kroni2 mreka, najib dgn scandal yg mengoncang negara di pesada global, dan si Moo dgn kelemahan dan sogokan politik utk berkuasa…..

yg mereka rasakan anwar tidak layak kerana ‘moral ground’ yg mereka ada ke? setiap dari mereka, mempuyai nilai moral yg tinggi utk menentukan nya ke?

Wau bulen
Wau bulen
18 June 2020 9:58 am
Reply to  zunnun

Anwar as an ex convict of sodomy albeit pardoned…..

zunnun
zunnun
18 June 2020 10:04 am
Reply to  Wau bulen

ex convict and been pardoned…?

so human has been deprived while god gives human their right to repent…

so fellow ‘melayu2 islam’ re now a ruling god in malaysia?

so its abt moral compass, dictating your direction?

Wau bulen
Wau bulen
18 June 2020 10:17 am
Reply to  zunnun

Not my ditection but the muslim majority.

zunnun
zunnun
18 June 2020 10:39 am
Reply to  Wau bulen

the muslim majority has decided, they opts muaFUCKat via hei so called ‘melayu2 islam’, before Moo makes his move…

you mean to say, muslim majority is not ‘melayu2 islam’?

mahathir has the command of muslim majority now?

Wau bulen
Wau bulen
18 June 2020 9:44 am

PKR president Anwar Ibrahim’s political aide has expressed disappointment over the revelation that DAP agreed to Dr Mahathir Mohamad becoming prime minister again if Pakatan Harapan and its allies recaptured federal power.

Farhash Wafa Salvador Rizal Mubarak (photo) reminded DAP how Anwar had united the opposition and risked alienating Malay support for working with the predominantly Chinese party.

Hahaha…..drama air mata

Anwar uniting opposition? Do not make the rakyat laugh…

Dap and or Ananah and or Warisan know who Anwar is as a leader, his weaknesses, and shortcomings….. They still bet on the old wily fox.

zunnun
zunnun
18 June 2020 9:50 am
Reply to  Wau bulen

and the old wily fox is indeed a fox? right? No?

zunnun
zunnun
18 June 2020 9:51 am
Reply to  zunnun

perhaps its high time, we get a real human to make the difference….

Wau bulen
Wau bulen
18 June 2020 10:01 am
Reply to  zunnun

That is for you with intelligent mind to make out of it.

zunnun
zunnun
18 June 2020 10:10 am
Reply to  Wau bulen

and the old wily fox has the intellect beyond comprehension by fellow malaysian?

only among fox of their population? elite among malaysian?

and because of this main pre requisite, he became invincible and indispensable?

Wau bulen
Wau bulen
18 June 2020 10:18 am
Reply to  zunnun

Your words not mine.

zunnun
zunnun
18 June 2020 10:51 am
Reply to  Wau bulen

and your “old willy fox” word is not meant to be interpreted? its a face value given to the maestro, mahathir?

zunnun
zunnun
18 June 2020 9:37 am

bagus jika anwar/pkr beri masa mahathir dan sekutu2 yg ingin melihat mahathir menjawat pM 9 di tentukan dlm pru 15. ketika itu, mahathir menjangau umur 97/98. bagus juga jika anwar/pkr beri masa Moo dan sekutu2 pn nya yg ingin melihat najib menjawat pm 9 di tentukan dlm pru 15, ketika itu, najib di bebaskan dari segala tuduhan. dgn ini, biar rakyat tentukan dari kemulut politik yg ada dan kegawatan ekonomi yg melanda.. let nature takes it course or perhaps let the people conscious decides what best…. baik nature and conscious, di situ, nyata segala “FAYAKUN2” dan satu dari fayakun tersebut… Read more »

Selumbar
Selumbar
18 June 2020 9:32 am

Jika Tun Mahathir tidak khianat Anwar…. Berbaloi kah Anwar jadi perdana menteri sebulan sebelum menghadapi pilihanraya ke 15 ?

zunnun
zunnun
18 June 2020 9:18 am

anwar/pkr give mahthir and others in PH Plus 6 months to decide. while Moo is fixing his bersatu with muaFUCkat, gps to decide which team to face the state election. psb or dap? let sarawak state election decides the fate of the nation. by then, there is clarity to which wind, gps will follow. this political impasses seem to be the main contention rather than the economic recovery meant for the people. the nation has becoming a pariah state, unable to see which comes first. maka dgn ini, rakyat lagi tegar utk nmenbuat keputusan. berduyun2 yg akan mengundi atau ada… Read more »

engkaule
engkaule
18 June 2020 9:14 am

begitulah cerita badut-badut dalah PH. A kena kencing dengan M, D pun kena berak dengan M, tapi semua masih nak berebut kencing dan berak M. yang lebih sadis sekali adalah bila semuanya percaya PH ‘GOT THE NUMBER’, hawau betul, ditipunya hidup-hidup ramai nak percaya. yang sebenarnya sekarang ni PH sedang buat suatu drama ‘exit plan’, nak mengaku dah kalah teramat besar pulak kemaluannya, jadi PH pun ‘BIKIN FILIM’lah. Filim “ESOK UNTUK SIAPA -JADI PM, AKU, DIA atau ANAKKU”.

Wau bulen
Wau bulen
18 June 2020 8:51 am

PKR leaders Nik Nazmi Nik Ahmad (left) and Farhash Wafa Salvador Rizal Mubarak want Anwar Ibrahim as prime minister candidate. Dr M jadi PM, Anwar timbalannya – DAP gesa PKR nyatakan pendirian Dr M still the right person to lead the country – Shafie Laporan: DAP, Amanah dan Warisan cadang Dr M sebagai calon PM ADALAH DIMAKLUMKAN MENGIKUT SUMBER DALAMAN BAHAWA KELAMRIN ANWAR IBRAHIM TELAH TERBANG KE KUCHING SARAWAK DENGAN PESAWAT JET PRIBADI TUJUAN UNTUK BERJUMPA ABANG JO AMAT MENYEDIHKAN ABANG JO DIBERITAKAN TELAH ENGGAN BERJUMPA ANWAR IBRAHIM MENGIKUT PANDANGAN PEMERHATI POLITIK LAGKAH ANWAR KE SARAWAK BERTUJUAN UNTUK MENGELAK DARI… Read more »

Sheraton
Sheraton
18 June 2020 8:51 am

Se makin meyampah dengan muka AMANAH. Mereka orang yang handal-handal. Yang sepatutnya meletak kan harapan yang tinggi pada Anwar. Sekarang se makin cerdik macam Abduh.

DAP sangat suka Mahathir kerana hari-hari Mahathir memuji parti DAP dan sangkal DAP anti melayu. Sebelum Anthony Loke buat kenyataan.. Mahathir buat kenyataan mengenai DAP yang menolak DAP anti melayu.

Tapi AMANAH? Apa yang AMANAH dapat?
Sekelumit pun tak ada apa yang ada pada Anwar.. sia-sia je Perjuangan se lama-lama ini kerana 6 bulan punya pasal..

Wau bulen
Wau bulen
18 June 2020 9:01 am
Reply to  Sheraton

Kalau AMANAH IS MATERIALISTIC LIKE FROG LEAPERS JOINING Muhyiddin, they will get ministerial positions and or GLCs’ chairmanship. BUT BEING PRINCIPLED…they rejected all these ….. may Allah always guide them greed lust snd corruption

Nizaq
Nizaq
18 June 2020 8:33 am

PKR jgn sekali² izinkan madey naik sekali lagi jdi pm. Biarlah jadi pembangkang dulu. Susun strategi terbaik untuk raih sokongan menjelang pru15. Mesti ada ketegasan pda prinsip. nohktah.

Wau bulen
Wau bulen
18 June 2020 8:54 am
Reply to  Nizaq

Betul. And Anwar CAN NEVER SMELL THE LEATHER SEAT OF PM… sorry

Wau bulen
Wau bulen
18 June 2020 7:46 am

stupidities and idiosyncrasies are not only for all leaders but the supporters and followers. Nonetheless some fall in the categories of the blind, the deaf and the mute.

This is the immutable reality, fact and truth.

When race and religion get the better of them, majority succumb to superficiality and hypocrisy.

Anonymous
Anonymous
18 June 2020 7:21 am

😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢
Kejora akhirnya tewas..dalm sebuah penantian
Di medan cinta, diri kini bagai seorang pelarian
Kpd murid pula, Kejora mahu berikan perhatian
Kini diri sibuk, dngn hal mengajar di atas talian
👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍

Wau bulen
Wau bulen
18 June 2020 3:57 am

Serah jawatan dalam 6 bulan … SEMUA DIPERSETUJUI oleh parti Amanah, Dap, Warisan KECUALI Pkr Sokong Anwar sekarang jadi PM.. SEMUA TAK DIPERSETUJUI oleh parti Amanah, Dap, Warisan KECUALI Pkr Clear cut difference. Adding to that will be the silent unwritten support by those MPs at the sideline (from Bersatu and Muafakat Nasional) for TDM as PM….. overall majority support by the masses As compared to support for Anwar only from Kapar, Sg Petani, William Leong, a Senator who had never won in a PRU, and the Otai Reformasi dah basi plus a host of other Pkr hardcores aligned to… Read more »

Anonymous
Anonymous
18 June 2020 6:44 am
Reply to  Wau bulen

I hv complete trust in Tun Dr Mahathir, warts and all. For after all, which leader in the world is perfect? No such thing as perfection – the term is a misnomer.

And I hardly analyse the statements and actions of most politikus as they are always designed for and motivated to the promotion of their own selves. Hence, the Oppos will always speak Oppo lines, the same with the Gomen fellows.

But it’s fun to watch their stupidities and idiosyncrasies. Admire their action and deliberate non-action at times.

Have a good day, folks.

zunnun
zunnun
18 June 2020 2:24 am

baik utk sementara waktu, anwar/pkr duduk ontok2, berdiam diri, jaga kawasan dan abntu rakyat dlm kawasan nya sj….

tidak mampu utk anwar/pkr luaskan maksud lebih dari itu, kerana semua parti arus perdana ada kawasan kekuatan masing2, dan persaingan terletak pd polar demography berbilang kaum dan bangsa…..

biar mahathir dan sekutu nya dan amanah/dap yg membuka langkah mereka….

biar Moo dan sekutu nya bersama gps meneruskan pemerintahan mereka….

tunggu dan lihat selama 6 bulan, seperti mana yg mahathur berikan kpd anwar

Anonymous
Anonymous
18 June 2020 6:52 am
Reply to  zunnun

Ikut Tun M juga yer? Korang takda ukuran sendiri, sebab tak pernah memerintah. Bagus lah, asalkan korang ikut ukuran the wise old statesman.

zunnun
zunnun
18 June 2020 1:49 am

anwar ke kucing, dan abg jo tidak mau menemui nya… sokongan di sarawak, kini terletak pd psb yg di dalangi oleh taib/fuchow jika anwar ingin meluaskan sayap… tapi, taib lebih cenderong kpd mahathir, dan abg jo perlu bersaing dgn taib utk terus berkuasa di sarawak, tanpa di lihat menyokong anwar dan dlm masa yg sama di lihat bersama pn utk memberi nilai utk nya berunding dgn mahathir/taib… gps ingin melihat dap tidak bertanding lebih dari kerusi nya yg ada… jika mahathir setuju, maka kemungkinan besar, gps akan cenderong kpd mahathir/dap utk memecahkan kebuntuan politik sebelum pilihan raya sarawak dgn sabah… Read more »

Anonymous
Anonymous
18 June 2020 6:55 am
Reply to  zunnun

DIRTY OLD MAN ZUNUN THE LANUN TULIS PANJANG LEBAR.

BILA DIA TAK MENUDUH SECARA LIAR DAN MENCACI SANGAT PIHAK YANG BERKUASA, BIARKAN.

SI LUNCAI DENGAN LABU2 NYA.

Selumbar
Selumbar
18 June 2020 1:31 am

Apabila Anthony Loke bersuara kononnya gandingan Tun Mahathir sebagai Perdana Menteri dan Anwar Ibrahim sebagai timbalannya sudah pun dipersetujui oleh DAP dan Amanah makna nya apa…..? Mereka adalah opportunist…puak celaka ! Mereka diantara orang yang terdesak dan kemaruk nak memegang jawatan menteri lagi seperti dulu. Perangai mereka serupa ahli parlimen PAS bersekongkol dengan Mihyiddin, Azmin semburit mendapatkan kuasa perintah dengan cara tebuk atap. Dah dapat jawatan, mereka tak peduli apa yang bergelora diseluruh negara. Lihat lah sejarah 22 bulan Mahathir memerintah. Ramai rakyat yang celik politik bertanya kenapa Tun Mahathir mahu menjadi perdana menteri lagi…untuk kurang setahun…? Jawapan nya mudah… Read more »

Hazis Ahmad
Hazis Ahmad
18 June 2020 1:06 am

Setuju dgn Zack Zakri…

Sdr Shahbudin….teruskan perjuangan,bela insan tertindas

Rupanye amanah dan dap kemaruk jwtn menteri…rela diperkuda oleh tm

Kita tau bukan semua mP Amanah,Dap setuju dgn kputusan dua tiga kerat pimpinan dap,amanah

Hazis Ahmad
Hazis Ahmad
18 June 2020 12:59 am

Bijok sdr shahudin…tkko padu sama dap,amanah
Tak serik ditipu si Penipu…rakyat dah mula muak dgn dap ,amanah…terlalu berlembut dgn org tak berparti….sedih

Zack zakari
Zack zakari
18 June 2020 12:32 am

Setuju dgn ulasan ini. Kalau benar2 dap dan amanah beria2 nak sokong tm maka ini la masa yg sesuai utk pkr keluar pH dan biar brsendirian mghadapi pru ke 15 nanti. Pemimpin dap dan amanah mmg pelahat nak jadi menteri. Mereka tidak sedar bahawa tm lah yg tlh brjaya pecah belah pH yg sblm ini kuat.

Anonymous
Anonymous
18 June 2020 12:32 am

Mas Merah

Khas untuk adik munirah,

Masaknya manggis di celahan kayu
Merekah kulitnya, terburai di tangan
Bahasanya tangis,luahan nan sayu
Hibakah hatinya,terlerainya sanjungan

Muncung berlok,bersilau dititik suasa
Terhantuk keris, tergugat warisan pasti
Kunjunglah ke blok ,walau sedetik masa
Untuk sebaris ayat,buat insan penanti

Dengan izinrestu kesayangan Mas, Abang Fareez
Semoga cinta abang Kedah dan Irah bertaut kembali

Dari Dr. Mas Elina Thomson/Tokyo

Reply
16 June 2020 9:49 pm

Anonymous
Anonymous
18 June 2020 12:38 am
Reply to  Anonymous

Tok Gora 9:49 pm,

😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆
Oh..kau masih hidup lagi, musuh lama ku Gora
Tak perlu lah kau risaukan..akan hal diri Kejora
Kejora ttp mampu hidup, wlu pun tanpa si dara
Buat apalah bercinta, klu sekadar berpura-pura
👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔

Anonymous
Anonymous
18 June 2020 12:44 am
Reply to  Anonymous

😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢
Kebahagiaan tk dpt dicari, hnya dgn modal budi
Anak korporat tk kan sepadan anak sawah padi
Keluarga miskin di kmpung ini, siapalah yg sudi
Sdg mereka anak beranak, dekat oversea study
👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔

Anonymous
Anonymous
18 June 2020 12:49 am
Reply to  Anonymous

❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓
Tak tau kenapa, hubungan tetiba jadi renggang
Mngkin org malu bermertua keluarga bendang
Masakan pipit layak utk bersama dgn enggang
Anak petani, miskin ini, siapa lah sudi pandang
😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔

Anonymous
Anonymous
18 June 2020 12:54 am
Reply to  Anonymous

👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓👩‍🎓
Mama dia, lulusan oversea dan seorang doktor
Ibu Kejora pula di sawah bermain lumpur kotor
Abah dia org brpngkat dlm koporat pnya sektor
Sdng ayah Kejora hanya menaiki sebuah motor
😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔

Anonymous
Anonymous
18 June 2020 1:01 am
Reply to  Anonymous

💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🐝🐝🐝🐝🐝🐝🐝🐝🐝
Mmg, bunga tk sekuntum & kumbang tk seekor
Tapi, harta dan kekayaan jugak yg mereka ukur
Di gelanggang cinta, Kejora tumbang trsungkur
Apa2 pun..takdir Yng Maha Esa, Kejora ttp akur
😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔

Zut
Zut
18 June 2020 12:06 am

Ada bbrp fasa..fasa pertama 6 bulan dan fasa berikutnya..aku merasakan ini hanyalah helah politik sahaja dimana akhirnya mereka berdua ini akan menyokong kerajaan TSMY manakala PAN, DAP dan Warisan akan dibiarkan terkontang kanteng.

justice4all
justice4all
17 June 2020 11:38 pm

DAP dan AMANAH dah kena kencing tikus TM. Ada baiknya PKR berasingan dan bergerak sendirian. Insyallah satu waktu rakyat akan sedar dan buka mata terhadap apa yg PKR dan Anwar perjuangkan selama ini. Jujur saya tidak yakin Malaysia akan lebih baik di bawah UMNO BN mau pun PH pimpinan TM. Jangan mimpi total reform akn terlaksana dan kebocoran wang negara akan berakhir jika negara ini diterajui pemimpin jenis cakap tak serupa bikin yang life style mereka dan keluarga Superb Mewah berbanding rakyat kebanyakan. No more vote for PH. Full stop.

Anonymous
Anonymous
17 June 2020 11:11 pm

jigit

Buah nyoq tu buah kelapa
di buat hiasan dalam jambangan
mana kejora, dok buat apa
lama menghilang di manakah gerangan

Pohon selasih di tepi perigi
Benggali jual kain terjatuh titi
Jika kekasih memungkiri janji
Carilah yang lain sebagai ganti

Reply
16 June 2020 7:30 am

Anonymous
Anonymous
17 June 2020 11:18 pm
Reply to  Anonymous

Bro jigit 7:30 am,

👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
Bila Kejora tak ada, ramai jugak yng tercari-cari
Kerana, di blog Budin ini..Kejora adalah penyeri
Bukanlah Kejora ini, menghilang diri kerana lari
Cuma i-phone Kejora ni rosak dah dua tiga hari
👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆

Anonymous
Anonymous
17 June 2020 11:20 pm
Reply to  Anonymous

💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔
Nak buat mcm mana, kekasih dah berubah hati
Cuma..diri ini, belum terasa, nak cari pengganti
Kalau Kejora mahu mmg ramai yg sdg menanti
Empat lima org cikgi2, trmasuk lah Zura & Yati
💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆

BAPA MERTUA MU
BAPA MERTUA MU
17 June 2020 11:33 pm
Reply to  Anonymous

harap-harap yang empat lima tu,salah sorangnya soraya.

jangan malu-malu nak jadi menantu aku

boleh datang JB, meminang no,

bila dah jadi menantu,boleh la aku balas dendam selama ini,penampar dan penerajang sedang menanti!

BAPA MERTUA MU
BAPA MERTUA MU
17 June 2020 11:36 pm
Reply to  Anonymous

Bila dah jadi menantu,kau tidur di kandang kuda

BAPA MERTUA MU
BAPA MERTUA MU
17 June 2020 11:42 pm
Reply to  Anonymous

kau juga tak boleh marah,kalu kau marah kena jual

BAPA MERTUA MU
BAPA MERTUA MU
17 June 2020 11:46 pm
Reply to  Anonymous

sebelum kawin,kau gi operate kote kau yg 3 cm tu di Singapore bagi kasi 20 cm,baru boleh kawin dgn. Soraya

faham!!!