LAGI CERITA TENTANG GALAH SEJENGKAL

Kali ini saya nak bercerita lagi tentang kisah galah sejengkal yang dibangkitkan oleh Dr. Maszlee Malik pada minggu lepas.

Ini kerana kisah tersebut masih diperkatakan di mana-mana, walaupun Dr. Maszlee terlihat seperti sudah tidak mampu lagi berhujah berkenaan dengannya, di sebalik ramai yang tidak setuju terhadap pandangan beliau itu.

Memang tidak dinafikan kalau kita ada galah yang tidak cukup panjang untuk memetik buah-buahan di pokok yang tinggi, adanya galah sejengkal sebagai tambahan tentu saja merupakan bantuan yang cukup bermakna.

Tetapi, adanya galah sejengkal itu tidak seharusnya menafikan sama sekali kedudukan atau keberadaan galah sedia ada yang lebih panjang daripada galah sejengkal itu.

Tidak harus hanya kerana adanya galah sejengkal itu, maka sumbangan atau bantuannya lebih diperbesar-besarkan melebihi galah lebih panjang yang sedia ada.

Hakikatnya, meski pun galah sejengkal itu penting untuk membantu galah yang tidak cukup panjang memetik buah-buah yang ranum, namun tanpa adanya galah yang tidak cukup panjang tadi, galah sejengkal langsung tidak bermakna apa-apa.

Hanya kerana adanya galah yang yang tidak cukup panjang, tetapi lebih panjang daripada sejengkal itulah yang menjadikan galah sejengkal ada sedikit nama untuk dihargai.

Cuba galah sejengkal hanya berkawan dengan sesama galah sejengkal yang lain, adakah sesiapa mahu memandang dan menghargainya?

Sebab itu, galah sejengkal tidaklah boleh berlebih-lebih dalam membangga diri tentang kedudukan dan peranannya.

Peranan galah sejengkal hanya menjadi penting apabila ada galah lain yang lebih panjang, tetapi tidak cukup panjang untuk memetik buah di pokok yang tinggi.

Kalau galah sudah cukup panjang untuk memetik buah-buah di pokok, galah sejengkal langsung tidak dipandang orang.

Itulah realitinya.

Selain itu, kalau kita ada galah yang panjang namun tidak cukup panjang untuk memetik buah-buah di pokok yang tinggi dan hanya dengan bantuan galah sejengkal barulah buah-buah itu dapat dipetik, siapakah yang berhak menikmati pembahagian buah-buahan yang lebih banyak?

Adakah galah panjang yang tidak cukup panjang itu atau galah sejengkal tadi?

Jika Dr. Maszlee ada sepokok rambutan yang banyak berbuah dan galah yang dimilikinya tidak cukup panjang untuk memetik buah-buah yang sedang ranum, lalu hanya dengan bantuan galah sejengkal daripada jirannya barulah dapat dipetik semua buah-buah yang ada, apakah beliau sedia memberi bahagian yang lebih banyak kepada jirannya berbanding dirinya sendiri?

Sediakah Dr. Maszlee menjawab persoalan ini secara jujur dan ikhlas? (Shahbudindotcom 16/06/2020)

Updated: 16 June 2020 — 11:52 am

63 Comments

Add a Comment
  1. MAK NYAH WOOIII…..JIBENG TAK AKAN JADI PM LAGI…MACAM TONG TAIIK M….. KEUTAMAAN ON DYNASTY USD44BILLONS ……

    MEMANG HEBAT LEER TONG TAAIK…..BILA NAK TUBUH PARTI BENDERA HITAM AHLI TERHAD 313…… PENGUSUNG BENDERA KE SANA KE SINI ADA RAMAI KAT BLOG NI…… DAJJAL ILLUMINITY SUKA KACAU SANA SINI……..

    MEMANG CANTIK…. BANDUAN TEBUK JUBO TOLAK ATOK….. DAPIG DAN PARTI TELINGA KUALI PULA TOLAK ALJUBRI……PH SUDAHNYA DIHUMBAN KE TAMGKI SEPTIK….TEMPAT ASAL PARTI JAMBAN ……

    DAP dan Khadamnya AMANAH kini mengkritik kepimpinan Anwar………

    DAP dan Amanah mendedahkan pilihan pertama mereka untuk mencalonkan Anwar Ibrahim sebagai perdana menteri tidak berjaya mendapat sokongan diperlukan bagi membentuk kerajaan.
    Justeru, ia menyebabkan pilihan kedua, iaitu Dr Mahahir Mohamad sebagai perdana menteri dan Anwar sebagai timbalannya, dikemukakan.

    Dalam kenyataan bersama pemimpin parti itu petang ini, DAP dan Amanah mendedahkan pilihan pertama hanya mampu mendapat sokongan maksimum 96 anggota parlimen.

    Jumlah itu melibatkan 91 sokongan anggota parlimen Pakatan Harapan (38 PKR, 42 DAP dan 11 Amanah) dan lima dari Bersatu, termasuk Mahathir.

    Kenyataan bersama itu dikeluarkan oleh Pengarah Komunikasi Amanah Khalid Samad dan Setiausaha Organisasi DAP Anthony Loke Siew Fook, yang juga dua bekas menteri dalam kabinet Mahathir sebelum ini.

    Khalid dan Loke juga mendedahkan usaha terakhir Anwar untuk mendapatkan sokongan Gabungan Parti Sarawak (GPS) juga tidak berjaya.

    Tambah mereka, tempoh masa dipersetujui bagi merungkai kebuntuan itu juga telah tamat dan gagal mendapat sokongan cukup.

    “Kami berharap usaha untuk mendapatkan sokongan melalui opsyen kedua boleh seterusnya dilakukan sepertimana dipersetujui kerana pentadbiran kerajaan PN jelas mendatangkan kerosakan kepada institusi dan kewangan negara,” menurut kenyataan itu.

    M : Mahathir hanya ada 7 MP sahaja, Anwar tak mampu nak lawan.. Lemahnya Anwar dan PKR

  2. Orang banyak memekak omong kosong menuduh-nuduh terhadap Ayahanda Tun M, tapi sampai kini tak satupun dapat dituduh secara formal di mahkamah di mana2 , sama ada di negara ini ataupun di mana2 pelusuk dunia.

    1. Naudzubillah, selisih malaikat 44…..
    Jauhilah negara ini dari makhluk yg dah 2 kali mahkamah dapati bersalah melakukan seks luar tabiee dalam 2 kes berasingan.
    Malah Ezam kotak juga pernah membongkar kak Wan ketika di luar negara meminta beliau tengok2kan Brader “Rear” Admiral yg bersendirian dgn seorang budak lelaki di rumah.
    ABAI – Asal Bukan Anwar Ibrahim.
    TIBAI – Tolak Insan Bernama Anwar Ibrahim.

    2. Dalam pada itu, “PM8 Atap Ditebuk Tupai, TSMY” sah2 telornya dah kena genggam oleh 6 Jahanam UMNO yg diketuai oleh Penyamun Najib. Buktinya, semua penyamun2 satu persatu dibebaskan dari pertuduhan mahkamah tanpa alasan munasabah – malah geng2 penyamun ada yg dianugerah jawatan lumayan.

    Itulah padahnya PM8 yg telah khianat pd perjuangan asal dan mendurhaka kpd Negarawan Ulung dan pengasas PPBM.

    1. Bila sebut angka 22, nampak ada persamaan dgn tempoh 22 tahun Rasulullah SAW menjadi Rasul dan pemimpin Islam dari tahun 610~632. Begitu juga Alquran diturunkan kpd baginda selama 22 tahun lamanya.

      Tun pulak atas Anugerah Illahi, pertama kali menjadi PM selama 22 tahun (1981~2003).
      Kemudian juga dgn atas Anugerah Illahi, sekali lagi menjadi PM selama 22 bulan, walau diasak bertubi-tubi undur diri oleh puak2 Anwar dan kemudian pula dikhianati oleh puak2 TSMY.

      Renung2kanlah……!!

  3. KENAPA TONG M MELENGAH KAN MASA TUBUH PARTI BENDERA HITAM AHLI TERHAD 313 ORANG…..PENGUSUNG BENDERA WAU BULE TAK SABAR LAGI NANTI…
    …….

    Tak habis-habis berebut siapa calon PM… PH sudahlah kencing, sikap bergaduh memualkan…

    .

    Ni berita bergaduh PH. Semasa memerintah bergaduh, sudah jatuh pun bergaduh berebut jawatan. Memualkan…

    Dakwaan bahawa Pakatan Harapan (PH) sudah bersetuju Dr Mahathir Mohamad menjadi calon perdana menteri manakala Anwar Ibrahim timbalannya adalah tidak benar, kata seorang pembantu presiden PKR itu.
    Dihubungi Malaysiakini hari ini, Farhash Wafa Salvador Rizal Mubarak, menafikan laporan yang disiarkan Free Malaysia Today (FMT) berhubung gandingan Mahathir-Anwar.

    Sebaliknya kata pengerusi PKR Perak itu, hal berkenaan masih dalam perbincangan.

    Terdahulu FMT mendakwa PH bersetuju mencalonkan Mahathir sebagai perdana menteri bagi mengambil alih kerajaan daripada Perikatan Nasional.

    Memetik sumber dalaman PKR yang tidak dinamakan, portal berita itu melaporkan Mahathir akan berkhidmat sebagai perdana menteri sehingga akhir 2020 sebelum menyerahkan jawatan tersebut kepada Anwar.

    Persefahaman itu didakwa dicapai melalui perjanjian bertulis.

    Persetujuan di antara PH dan kumpulan Mahathir menjadi kebuntuan utama yang menghalang kerjasama mereka dalam usaha merampas semula kerajaan yang ditubuhkan ekoran Langkah Sheraton akhir Feb lalu.

    Pengarah Komunikasi PKR Fahmi Fadzil memaklumkan kepada media tengah hari tadi, kepemimpinan PH akan mengeluarkan kenyataan mengenai hal itu lewat hari ini.

    Sementara itu Farhash berkata pihaknya tidak akan menerima pencalonan Mahathir.

    “Kami menolak cadangan untuk menjadikan Tun (Mahathir) sebagai perdana menteri,” katanya.

    M: PH ni kalau tak ada, rakyat Malaysia boleh aman dan bahagia

  4. PONTIANAK PHD4PIG YANG SEKOR NI ELOK DITANGGKAP……DAH RAMAI RAKYAT KENA RASUK……..

    Siti Kasim pula disiasat lepas buat hantaran jahat tentang sekolah tahfiz……..

    Peguam dan aktitivis, Siti Kasim kini disiasat polis berhubung dakwaan dia menggesa agar kerajaan mengharamkan sekolah tahfiz di negara ini.
    Siasatan itu dibuat selepas dia mengkritik PAS kerana membuat gesaan agar penghasilan serta penjualan arak digantung sehingga isu pemandu mabuk dapat diatasi.

    “Nampaknya sama seperti orang lain sesiapa yang mempersoalkan PIS (PAS) akan dipanggil oleh Bukit Aman. Saya salah seorang daripadanya. Hannah Yeoh (ahli parlimen Segambut) seorang lagi,” tulisnya di Facebook petang tadi.

    Pada 26 Mei lalu Siti membuat hantaran mengenai isu penjualan arak dengan memberitahu, masalah sebenar bukanlah alkohol sebaliknya peminum minuan keras.

    “Sama makan sekolah-sekolah tahfiz (ia) bukan masalah. Pengurusan sekolah itu yang menjadi masalah,” tulisnya.

    Bersama hantaran itu ialah tangkap layar berita mengenai desakan PAS agar penjualan arak digantung sehingga ada langkah diambil bagi menghalang pemandu mabuk.

    “Kamu nak haramkan alkohol hanya kerana ia sesuai dengan kehendak kamu? Jadi haramkan sekolah-sekolah tahfiz juga kerana ia menyebabkan banyak kemudaratan kepada anak-anak kita yang tak berdosa,” katanya.

    Sementara itu ketika dihubungi Siti berkata siasatan polis dibuat ekoran ada beberapa aduan dibuat Pertubuhan Kebajikan Dakwah Islamiah (Pekida) kepada pihak berkuasa.

    “Siasatan dibuat berhubung hantaran saya mengenai PAS yang bising sangat mengenai pengharaman alkohol.

    “Sesetengah pihak sudah memutar belit kenyataan saya dan ia menjadi tular.

    “Pekida membuat beberapa aduan ke atas saya,” katanya.

    Pada masa sama Siti berkata dia bercadang untuk menyaman Pekida kerana menganggap pertubuhan berkenaan mengemukakan aduan palsu ke atasnya.

    “Saya nak saman mereka kerana membuat laporan palsu kepada polis berdasarkan artikel dari laman sesawang pihak ketiga,” katanya.

    Menurut Siti polis akan mengambil keterangannya pada Khamis ini.

    Sementara itu Timbalan Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah (Siasatan/Perundangan) Bukit Aman, Mior Faridalathrash Wahid mengesahkan Siti disiasat.

    Katanya ia dibuat mengikut Seksyen 505 Kanun Jenayah dan Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998.

    M : Kebebasan bersuara bukan bersuara celaka dan jahat

  5. TUN KENA DAN PASTI MENANG
    SOBAB DIA PEMUDA BANI TAMIM

    KALU NAK TAU LOBIH LANJUT..TANYA AL-USTAZ JD

  6. APABILA BANI YAKJUJ MAKJUJ DIBERI KUASA MEREKA AKAN BERMAHARAJA LELA DI MUKA BUMI MELAKUKAN KEROSAKAN DAN KORUPSI SERTA KEMUSNAHAN……..

    Siasat pendedahan bekas AG …….

    Naib Presiden PAS, Ustaz Idris Ahmad meminta satu siasatan dijalankan berhubung dakwaan bekas Peguam Negara, Mohamed Apandi Ali yang mengatakan Gopal Sri Ram pernah cuba memujuknya untuk menangkap bekas Perdana Menteri, Dato’ Seri Najib Razak.

    Menurut beliau, perkara berkenaan perlu disiasat kerana dakwaan sebegitu dilihat serius dan melibatkan soal perundangan dan sistem kehakiman negara.
    Oleh itu katanya, siasatan perlu dijalankan dengan telus dan sekiranya mereka didapati bersalah tindakan mengikut undang-undang sedia ada perlu diambil.

    “Ini kerana yang membuat dakwaan itu adalah bekas Peguam Negara, maka sudah tentu beliau mengetahui tentang implikasi undang-undang negara,” katanya ketika dihubungi HarakahDaily.

    Selain itu, beliau juga berharap, agar perkara yang didakwa oleh bekas Peguam Negara itu tidak terhenti hanya di laman Facebooknya sahaja.

    Namun sebaliknya, perlu kemukakan berkenaan dakwaan itu ke muka pengadilan bagi mendapatkan kebenaran dalam hal itu.

    Sebelum ini, bekas Peguam Negara, Mohamed Apandi Ali mendakwa mantan Hakim Mahkamah Persekutuan, Gopal Sri Ram pernah cuba memujuknya untuk menangkap Najib Razak.

    Merujuk hantaran di Facebooknya, Apandi mendakwa Sri Ram telah berkunjung ke rumahnya pada Januari 2018, dikatakan atas arahan bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad.

    Apandi selanjutnya mendakwa Sri Ram memberitahunya bahawa beliau akan menjadi wira di mata rakyat serta menjadi peguam negara pertama menangkap seorang yang sedang menjadi perdana menteri di Malaysia.

    Katanya, apabila beliau bertanya Sri Ram atas alasan apa Najib hendak ditangkap.

    Mengikut kenyataan itu, Sri Ram didakwa berkata, “Saudara, rakyat di luar sana merasa kecewa dan tidak gembira, hakikat bahawa anda menangkapnya, tidak kira alasannya, akan membuatkan rakyat berbahagia.”-

    1. MERAPU TAK HABIS KAU NI MVSA

      BANYAK DAH YANG KO HIMPON DOSA

      BELAJO-BELAJO BUEK AMAL DARI MENYUNDAL KAT BLOK NI

      PANJANG BEJELA KO COPY PASTE TU

      ADA BAIK KAU LUKIS!!sonang den nak tejomah

      kah kah kah

    2. Idris bodoh…nak siasat amenda?…pasukan petugas khas telah jumpa wang dlm akaun najib..

      Sepatutnye Apandir arah sprm ato polis siasat…tapi Apandir bersihkan najib..

      Apandir yg patut disiasat..

  7. Khas untuk adik munirah,

    Masaknya manggis di celahan kayu
    Merekah kulitnya, terburai di tangan
    Bahasanya tangis,luahan nan sayu
    Hibakah hatinya,terlerainya sanjungan

    Muncung berlok,bersilau dititik suasa
    Terhantuk keris, tergugat warisan pasti
    Kunjunglah ke blok ,walau sedetik masa
    Untuk sebaris ayat,buat insan penanti

    Dengan izinrestu kesayangan Mas, Abang Fareez
    Semoga cinta abang Kedah dan Irah bertaut kembali

    Dari Dr. Mas Elina Thomson/Tokyo

    1. SALAM DR..DAH KAWIN LOM? NAK KENALAN LEH?
      SAYA OGHANG NAGHORI..ABANG KEDAH SAPPA HA?
      APA KONA AI JANG?

  8. Tun selalu cakap orang melayu kena berhenti menerima tongkat dari kerajaan. Tak sangka sekarang Tun terpaksa bergalah untuk kekal berkuasa

  9. Pembantu Anwar nafi Dr M calon pilihan PH Plus
    Diterbitkan 2 jam lepas
    Dikemaskini 2 jam lepas

    Dakwaan bahawa Pakatan Harapan (PH) sudah bersetuju Dr Mahathir Mohamad menjadi calon perdana menteri manakala Anwar Ibrahim timbalannya adalah tidak benar, kata seorang pembantu presiden PKR itu.

    Dihubungi Malaysiakini hari ini, Farhash Wafa Salvador Rizal Mubarak, menafikan laporan yang disiarkan Free Malaysia Today (FMT) berhubung gandingan Mahathir-Anwar.

    Sebaliknya kata pengerusi PKR Perak itu, hal berkenaan masih dalam perbincangan.

  10. AKIBAT PH TERLALU BERANI DAN RAKUS….. SEHINGGA GAGAL HALANG KLUSTER TABLIGH…….

    Pengangguran Melonjak, Pencari Kerja Sukar Dapat Kerja……

    Penganggur cecah 778,800 orang pada April, peningkatan 48.8 peratus – Jabatan Statistik
    Pelaksanaan PKPP dijangka memacu perniagaan dan mendorong peningkatan pasaran kerja, terutama dalam industri berkaitan pelancongan. – Foto BERNAMA
    Sikit Tazkirah Ekonomi:
    Penganggur cecah 778,800 orang pada April, peningkatan 48.8 peratus – Jabatan Statistik

    KL: Kadar pengangguran di negara ini melonjak kepada lima peratus iaitu seramai 778,800 orang pada April tahun ini.

    Ketua Perangkawan Malaysia, Datuk Seri Dr Mohd Uzir Mahidin berkata, menerusi Survei Tenaga Buruh (STB), angka tersebut merupakan peningkatan 48.8 peratus berbanding tahun sebelumnya.

    “Penutupan operasi bagi sebahagian besar perniagaan semasa Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) yang dilanjutkan hingga April 2020 telah memberi kesan kepada kehilangan pekerjaan dan menyebabkan pencari kerja merasakan sukar untuk mendapatkan pekerjaan,” katanya dalam pengumuman Statistik Utama Tenaga Buruh Malaysia April 2020 hari ini.

    Menurut beliau, pada April lalu, penduduk bekerja menurun 156,400 orang iaitu penurunan satu peratus tahun ke tahun kepada 14.93 juta orang.

    “Penduduk bekerja yang paling terjejas adalah di sektor pembuatan dan perkhidmatan iaitu penginapan dan makanan dan minuman; kesenian, hiburan, rekreasi dan perkhidmatan lain seperti pusat kecantikan dan salon.

    “Dari segi bulan ke bulan, jumlah penduduk bekerja menurun 299,000 iaitu penurunan dua peratus berbanding bulan sebelumnya, Mac 2020 iaitu 15.23 juta orang,” katanya.

    Berdasarkan survei itu juga, Mohd Uzir berkata, jumlah rakyat yang bekerja sendiri adalah sebanyak 2.59 juta orang yang sebahagian besarnya terdiri daripada peniaga atau pengusaha kecil-kecilan seperti di pasar tani, pasar malam, katering, gerai, pekerja bebas (freelancer), pekebun kecil, pengusaha pelancongan termasuk pengusaha aktiviti umrah dan ziarah serta lain-lain.

    “Kumpulan pekerja ini terdedah kepada risiko kehilangan pekerjaan dan pendapatan berikutan PKP.

    “Berdasarkan survei ini, PKP telah memberi kesan kepada 4.87 juta penduduk bekerja yang tidak bekerja pada April 2020.

    “Bagaimanapun, kumpulan ini tidak dikategorikan sebagai penganggur kerana mereka akan kembali semula bekerja,” ujarnya.
    Siri masa kadar pengangguran, Malaysia, 1982 hingga 2019 dan Januari hingga April 2020. – Jabatan Statistik
    Siri masa kadar pengangguran, Malaysia, 1982 hingga 2019 dan Januari hingga April 2020. – Jabatan Statistik

    Jelasnya, semua sektor ekonomi terkesan sepanjang tempoh PKP Fasa 2 dan Fasa 3 yang berlaku pada April 2020 terutamanya perkhidmatan tidak penting.
    Malah, pasaran buruh Malaysia pada Mei 2020 dijangka terus terjejas berikutan PKP Bersyarat (PKPB) mulai 5 Mei kerana perniagaan masih belum beroperasi sepenuhnya.

    “Dalam tempoh ini, syarikat akan cenderung mengecilkan saiz pekerja mereka untuk meringankan beban kos operasi walaupun telah diramalkan pengurangan dalam pendapatan perniagaan mereka.
    “PKP Pemulihan (PKPP) bermula pada 10 Jun 2020 di mana pengaktifan semula perniagaan untuk lebih banyak sektor dan perjalanan antara negeri dibenarkan.
    “Pelaksanaan ini dijangka akan memacu perniagaan dan mendorong peningkatan pasaran kerja, terutama dalam industri berkaitan pelancongan,” katanya. (AA)

    1. Pas umno dan Bersatu gagal sediakan pluang kerja…

      Muyidin lembap biarkan tabligh bawak covid merata2…tak mahu kutip bawak sepital..

      1. Lu gila ..ph gila vavi

        1. Awang hitam dah gila babi..

  11. Tak taulah siapa lagi yg masih percayakan PH. Pemimpin2 di atas asyik berebut jawatan PM. Penyokong kat bawah semua dah meluat dan cabut lari.
    PRU15 ada peluang kalah besar.

    1. Muyidin tak rebut jawatan PM dgn tendang madey…

      Umno tak mahu tubuh PN secara rasmi bukan kerana nak rebut jawatan pm dari muyidin?..

      Cerita bongok..

      1. Lu bongok sorg2 sudahlah

        1. Awang hitam yg bongok…penyamun jadi pojaan hati…

    2. Puak umno dan pas dan muyidin yg tak percaya PH..

      Puak PH pon tak pecaya PN..

      Apelah macai ni bodoh sangat..

  12. PUNYA LEER BANGSAT MELAYU PH….. BANDUAN TEBUK JUBO DISOKONG MATI2AN…..ATOK YANG KAYA LUAR BIASA DYNASTY USD44BILLONS PUN DIPUJA MACAM NAK MAMPUS…..APA UNTUNG KORANG DAPAT BONGOK…….

    Komen Kes Patrick Teoh……

    Ramai juga yang menyokong Patrick Teoh dengan mengutuk PN kerana menggunakan seksyen 233 yang zalim itu untuk menindas kebebasan bersuara. Berikut adalah komen saya.
    1. Keputusan untuk mendakwa Patrick dibuat oleh PN, itu betul, tapi Peguam Negara (AG) dan bukan Perikatan Nasional. Dan jangan kata AG sekarang baruah TSMY pula sebab kes SRC Najib selesai di peringkat perbicaraan dan keputusan akan dibuat oleh Mahkamah. Tak ada pun Najib atau TSMY menulis nota kepada AG untuk tarik balik kes terhadap Najib.

    2. Seksyen 233 tidak dibatalkan atau dipinda oleh PH (di bawah Gobind Singh Deo) walaupun berpeluang selama 22 bulan. Kenapa?

    3. Hak kebebasan bersuara termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan di bawah Artikel 10(1)(a), itu betul, tetapi hak itu bukan mutlak. Orang putih cakap, freedom of speech does not include freedom to defame others and make seditious comments. Mau tau mau, TMJ bakal jadi Sultan Johor, dan satu hari nanti Yang di-Pertuan Agong. Kalau hang tak suka TMJ, mampui pi kat hang, tapi tak payah lah kutuk dan maki dalam Facebook. Nak maki, Dr M kan ada! LKS kan ada!

    4. “Niamah” bukan bahasa kesat, itu lah alasan yang selalu diberikan. Betul, “niamah” itu bererti “mak hang” tapi semua orang tahu “niamah” adalah singkatan untuk “tiu niamah so hai” atau “kongkek puki mak hang yang busuk”. Macam bahasa Punjabi juga, kita sebut “teri ma” (mak hang) adalah singkatan untuk “teri ma di posedi” (puki mak hang). Kepada mereka yang menyokong Patrick, saya ucapkan niamah dan teri ma lah!

    P.S. Sebab itu kalau nak ucap terima kasih kepada orang Singh, sebut betul-betul. Jangan sebut “teri ma kasi” pula. Takut kena tampar, ingatkan hang minta mak dia.

    FB
    DR. SHAMSHER SINGH THIND

  13. Galah sejengkal boleh disambung untuk jolok buah
    Pelir sejengkal boleh kasi bunting anak tok abah

    Pentaksub Nuar dan Tun M memang bodoh-bodoh
    Kerja mereka hari-hari sama sendiri cari gadoh

    Kalau begini perangai kau orang,
    jangan harap mahu rampas kembali kerajaan yang hilang

    1. Ko sangka ko dah cukup bijak sangat?..

      Nak rampas kerajaan kerja pemimpin dan mp leer..

  14. Untik cita2 peribadi madey buat selamba jer…

    Zahid terkejut Mahathir ‘merayu jawatan’ pada Anwar
    Diterbitkan sejam lepas
    Dikemaskini sejam lepas

    Bekas setiausaha politik Dr Mahathir Mohamad, Zahid Mat Arip, meluahkan rasa terkejut apabila bekas perdana menteri ketujuh itu sanggup “merayu jawatan” kepada Presiden PKR, Anwar Ibrahim.

    Beliau berkata, dalam situasi pembangkangbelum pasti memiliki angka mencukupi untuk merampas kerajaan, tindakan pengerusi Bersatu yang jawatannya dipertikaikan itu adalah di luar jangkaan.

    “Saya sangat terkejut apabila Mahathir sanggup pergi ke pejabat PKR, sanggup menemui Anwar, sanggup merayu semula jawatan perdana menteri dalam keadaan nombor (jumlah anggota Parlimen) tak tentu ada atau tidak… itu sangat memeranjatkan saya.

  15. PH BAHALOL BANGANG WAYAR PUTUS SKRU TANGGAL….NAK LANTIK BANDUAN TEBUK JUBO JADI PM
    …..

    RAKYAT BOLEH DAPAT BALIK LEBIH BAYAR KE TOK MUDIN……

    Bil elektrik tinggi, TNB kaji semula mekanisma – Pengerusi TNB…….

    KUALA LUMPUR: Tenaga Nasional Bhd (TNB) sedang mengkaji semula mekanisme bagi menangani aduan orang ramai mengenai caj bil elektrik tinggi semasa tempoh perintah kawalan pergerakan (MCO) baru-baru ini.
    Pengerusi TNB, Datuk Seri Mahdzir Khalid, berkata beliau dan seluruh pengurusan TNB serta Kementerian Tenaga dan Sumber Asli bersama-sama Suruhanjaya Tenaga sedang meneliti beberapa mekanisma untuk menangani rungutan yang disuarakan.

    “Insya-Allah, doakan kami menemui jalan penyelesaiannya.

    “Saya mengambil maklum akan keluh kesah dan rungutan yang diluahkan oleh Rakyat Malaysia setelah menerima bil berkenaan,” kata beliau menerusi satu kenyataan yang dihantar di laman Facebook rasmi beliau.

    Apabila Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) mula dikuatkuasakan pada 18 Mac lalu, operasi bacaan meter TNB terpaksa dihentikan buat sementara waktu.

    Oleh yang demikian, bacaan meter secara anggaran terpaksa dilakukan dan dihantar kepada pelanggan TNB untuk tempoh dua bulan (Mac dan April) melalui aplikasi myTNB.

    Mahdzir berkata, sejajar dengan perkembangan semasa, operasi bacaan sebenar meter TNB telah dimulakan kembali sejak 15 Mei yang lalu dan bil terkini yang diterima oleh pelanggan adalah penggunaan sebenar sejak PKP bermula.

    “Adalah menjadi misi saya untuk merakyatkan TNB apabila ditawarkan jawatan sebagai Pengerusi TNB oleh Perdana Menteri. Misi ini akan kekal selagi saya menyandang jawatan ini,” katanya.

    Mahdzir turut menafikan dakwaan sesetengah pihak mengenai habuan elaun yang diterimanya sebagai Pengerusi TNB adalah besar.

    “Elaun sebenar yang diterima adalah jauh lebih rendah. Cukup saya katakan terlalu rendah daripada apa yang ditularkan.

    “Saya amat berharap penjelasan yang dinyatakan ini sedikit sebanyak dapat mengurangkan keresahan dalam kalangan rakyat Malaysia seterusnya memberikan kelegaan,” katanya.

    1. Tebok jubo hanye fitnah..

      Formula baru TNB kira bil?.

  16. Sememangnya melayu CEPAT MUDAH LUPA BILA DILANTIK JADI SENATOR ATAU DIBERI JAWATAN MENTERI ATAU JAWATAN DALAM GLC

    If this is not SUPERFICISLIST AND OR HYPOCRITES, WHAT IS?

    1. Rais yatim dilantik oleh madey sebagai ketua Bersatu negri sembilan…kenape Rais yatim boring dgn madey?..

      1. No principle and integrity… period

        Berteriak demi bangsa agama dan negara….. hypocrisy, no?

        1. Kerana madey kuat membelit…tak ada perubahan…Rais bengang madey tewas 5 prk berturutan….masih tak mau tunai manipestol…

          Lepas tu letak habis jawatan hingga haru biru..

  17. ternyata masa terbuang asek rebut kuasa
    tak kira sapa sapa pun
    nmapaknay sama saja
    bila ada kuasa langkah pertama kuatkan tapak
    kuat bagi dedak
    buat dasar bamyak tersasar
    yang penting tembolok sendiri n kerabat

  18. Dr mazle malik tidak berapa cerdik dan juga tidak berapa bodoh dalam hal ini. Kalau dia sgt cerdik dan sgt tidak bodoh tidak dia akan jadi menteri pendidikan yg paling pendek hayat jawatannya.

  19. najib bini rosmah

    Scheme of things Mat Sembab bebas perasuah dan penjenayah wang haram memang berkesan. I bagi gred triple ABCD. Kahkahkah!

  20. KAN DAH CAKAP DULU…..MASA BERKUASA TAK MAHU SUMBAT SEMUA UMNO DALAM LOKAP…… SEKARANG DAH MARAH2……

    Semua parti dalam PN perlu berkorban kata PAS…….

    Semua parti yang membentuk Perikatan Nasional (PN) perlu melakukan pengorbanan dalam menjayakan kerjasama gabungan itu, kata Setiausaha PAS Kelantan Che Abdullah Mat Nawi.
    Beliau yang juga anggota Parlimen Tumpat berkata, sebarang penyatuan atau muafakat memerlukan semua pihak membuat pengorbanan.

    “Macam kita berkahwin jugalah, kalau kita biasa duduk seorang sebilik, apabila berkahwin orang lain akan kongsi bilik kita. Katil kita biasa tidur seorang, bila berkahwin akan ada orang lain tidur atas katil kita.

    “Apabila bersama untuk kita dapatkan (sesuatu) yang lebih lagi, ia kena ada pengorbanan. Perlu memberi dan menerima,” katanya kepada media ketika ditemui di Kota Bharu, hari ini.

    Beliau diminta mengulas kenyataan anggota Majlis Pimpinan Tertinggi (MPT) Bersatu, Wan Saiful Wan Jan yang berpendapat PN berpotensi menjadi lebih stabil berbanding Pakatan Harapan (PH) dan lebih baik daripada Barisan Nasional (BN).

    Menurut Wan Saiful, untuk mencapai kestabilan itu, Umno perlu banyak berkorban dan tidak lagi boleh mendominasi gabungan itu seperti yang mereka lakukan dalam BN.

    Langkah berkenaan, katanya akan membolehkan PN dibentuk dengan lebih baik berbanding gabungan politik yang ada sebelum ini.

    “Ada sebilangan kecil tokoh Umno yang kelihatan tidak selesa dan ini memang tidak pelik. Ini kerana dalam BN mereka adalah parti dominan tetapi dalam PN mereka akan hilang status dominan itu.

    “Kesaksamaan dalam PN akan menjadikan ia lebih baik daripada BN. Tetapi sekarang ini, bagi saya, Umno perlu diberi masa dan ruang untuk menguruskan transisi,” katanya.

    Sementara itu Che Abdullah yang juga anggota Jawatankuasa Pusat PAS berkata, apa yang penting pada masa ini adalah rakyat mahu melihat kestabilan politik negara dan memperkuatkan kerajaan yang ada.

    “Jadi sebarang usaha yang boleh melemahkan kerajaan hari ini sangat tidak disukai rakyat. Pemimpin-pemimpin politik sama ada di pihak pembangkang atau kerajaan mesti bekerja ke aras kestabilan politik, memperkuatkan kerajaan yang ada.

    “Selagi ada usaha nak tukar kerajaan seminggu sekali jadi tak stabil politik negara. Rakyat pun mahu begitu (kestabilan politik). Justeri kita harap pemimpin menghormati perasaan rakyat,” katanya lagi.

    MR : Toleransi perlu untuk kekal sehingga PRU-15

  21. najib bini rosmah

    Tahniah Riza Aziz, Musa Aman dan Isa Samad bebas pendakwaan rasuah dan penggubahan wang haram. Tahniah sebab tiada pegawai SPRM soal siasat mereka gay atau tidak. Kahkahkah!

  22. PH KUAT KENCING BERAK MERATA
    ……ORANG KAMPUNG DAH TAHU KONET PH TAK SAMPAI SEJENGKAL……..

    YB hanjing tak dapat kencing…….

    Seorang ahli politik dari Pakatan Harapan mengunjungi sebuah kampung di Malaysia Timur dan bertanya apa keperluan mereka.

    “Kami perlu 2 keperluan mendesak Tuan,”

    “Pertama, kita ada hospital, tetapi tidak ada doktor.”

    Setelah mendengarnya sepantas kilat ahli politik itu mengeluarkan telefon bimbitnya, dan setelah bercakap beberapa minit, dia meyakinkan ketua kampung bahawa doktor akan berada di sana pada keesokan harinya. Dia kemudian bertanya mengenai masalah kedua.

    “Kedua Tuan, tidak ada liputan telefon bimbit di mana saja di kampung ini.”

    Wow! YB tak boleh jual orang kampong

    * Dipetik dari FB Hafizi Harris

  23. Galah PH tu sama panjang dengan galah UMNO.

    UMNO ambik galah se jengkal – Muhyiddin.

    Makin teruk jadi nya. Negara pun menanggung sama.

    PH kalau ambik balik galah se jengkal tu.. dengan syarat ikut Tun punya kehendak.. memang lah cari penyakit..

  24. najib bini rosmah

    Ular 95 tahun bela Yusop Rawther mamak gay hisap ganja. Sebelum APEC Anwar masuk jail. Kahkahkah!

  25. najib bini rosmah

    Galah sejengkal free sekor ular 95 tahun belit enam. Panjang nak mampus jadi galah PH. Kahkahkah!

  26. PAK SHEIKH MEMANG TAK PERNAH MENGALAH…..DIA SELALU JADI TUKANG TEBUK JUBO……PH PUNYA BARANG TAK SAMPAI SEJENGKAL…..GEBANG JERR LEBAT…….

    Hati2 nak beraya, Lebih kurang 3 ribu positif baru!…….

    BERITA TERKINI YG AMAT MENGEMPARKAN RAKYAT SELANGOR

    SATU LEDAKAN BAKAL BERLAKU

    UP-DATE DATA SELANGOR MINGGU INI

    Selepas saringan di lakukan KKM

    1. SABAK BERNAM positif 210 orang

    2. SEKINCHAN positif 195 orang

    3. TANJONG KARANG positif 205 orang

    4. KUALA SELANGOR positif 225 orang

    5. KAPAR positif 188 orang

    6. MERU positif 175 orang

    7. KLANG positif 210 orang

    8. SHAH ALAM positif 165 orang

    9. SEPANG positif 215 orang

    10. HULU LANGAT positif 125 orang

    11. KUALA LANGAT positif 250 orang

    12. DAMANSARA positif 221 orang

    13. PETALING JAYA positif 125 orang

    14. HULU SELANGOR positif 201 orang

    15. AMPANG positif 105 orang

    KKM menjangkakan akan terjadi ledakan yang sangat luar biasa.

    Oleh karena itu mari kita berdoa semoga mereka yang positif di beri keringanan dan kelancaran dan dipermudah segala urusan..

    Aamiin

    Jangan salah fahamn. Ini ialah data Daftar Penduduk yg positif HAMIL selama lock down berlangsung.

    Wow! Sakit kena buatan orang ni…

  27. Seblm pru14 galah sejengkal minta berssma dgn galah asal untuk kait buah besar dan minta di letakkan didepan…gugur buah yg besar..

    Lepas 22 bulan galah sejengkal patah tanpa sebab…lepas tu dibuang oleh muyidin dlm tong sampah..

    Sekarang galah sejengkal masih mencari galah asal tapi mintak nak letak didepan lagi…

    Terbukti galah sejengkal tak boleh diletak didepan…baik letak kat belakang supaya tahan lama..

    Galah sejengkal galah lama….

    1. Kamu punya mengarut amat sangat hingga tak berani cakap berterus terang.

      Ha nya guna bahasa kiasan sebab bila di pertikai, kamu boleh pakai excuse itu bukan yang kamu maksudkan.

      1. Kamu kling mabok todi bongok sejak tahun lepas lagi….mana paham..

    2. ecil tokoh Umno yang kelihatan tidak selesa dan ini memang tidak pelik. Ini kerana dalam BN mereka adalah parti dominan tetapi dalam PN mereka akan hilang status dominan itu.

      “Kesaksamaan dalam PN akan menjadikan ia lebih baik daripada BN. Tetapi sekarang ini, bagi saya, Umno perlu diberi masa dan ruang untuk menguruskan transisi,” katanya.

      Sementara itu Che Abdullah yang juga anggota Jawatankuasa Pusat PAS berkata, apa yang penting pada masa ini adalah rakyat mahu melihat kestabilan politik negara dan memperkuatkan kerajaan yang ada.

      “Jadi sebarang usaha yang boleh melemahkan kerajaan hari ini sangat tidak disukai rakyat. Pemimpin-pemimpin politik sama ada di pihak pembangkang atau kerajaan mesti bekerja ke aras kestabilan politik, memperkuatkan kerajaan yang ada.

      “Selagi ada usaha nak tukar kerajaan seminggu sekali jadi tak stabil politik negara. Rakyat pun mahu begitu (kestabilan politik). Justeri kita harap pemimpin menghormati perasaan rakyat,” katanya lagi.

  28. Madey bukan saja galah sejengkal kail pon panjang sejengkal…

    Tu pasal muyidin berani tendang seorang yg dikatakan sangat hebat hingga menggelupur mintak anwar tolong….dah lah begitu nak jadi ketua lagi…

    1. Kamu tau sebab sejengkal dah masuk lub.ng belak.ng kamu yer.

      1. Kamub kling maabok todi sejak tahun lepaih lagi…kuat merapuu bila jena todi…..kikikikikik..

    2. 2:06 pm, itu pendapat kamu saja. Mungkin beberapa yang lian juga.

      Tapi majoriti rakyat mahukan Tun M memimpin. Setakat ini silent majoriti. Sampai masa nya akan terbukti.

      1. Patut menang 13 kerusi pru14 sebab majoriti suka pembelit…5; prk madey kalah terok kerana majoriti suka madey..

        Bongok nak menipuu..mabok todi..

  29. Kalo galah sejengkal yg lebih penting dari galah asal gunakan lah galah yg sejengkal…jangan merangkak mintak tolong galah asal..

    1. Kau suka yang sejengkal yer. Tak senak perut bila sampai ke hujung ke, Dol.

      1. Bila kling mabok todi merapoo lah kling ni yg biasa di taji bang Ali roti..

  30. Selasa 16 febuari 2020


    Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini mengarahkan bekas pengerusi Felda Mohd Isa Abdul Sama dibebaskan bagi satu pertuduhan jenayah pecah amanah berkaitan meluluskan pembelian Hotel Merdeka Palace Hotel & Suites (MPHS) di Kuching oleh Felda Investment Corporation Sdn Bhd (FICSB).
    tu.

    Hakim Mahkamah Mohd Nazlan Mohd Ghazali membuat keputusan itu selepas mendapati pihak pendakwaan berjaya membuktikan kes prima facie bagi kes tersebut

    1. Isa kena bela diri kes rasuah…nak bebas kena tunggu lepas pru15 dan sokong muyidin dulu..

  31. Asal terjebak politik jer, terus jadi kangkung, Prof. Kangkung. Siuman jadi tak waras. Kesiaaannn kan!

    1. Kerana taksub kepada madey yg tak ada kehebatan lagi..

    2. Nama kamu berdentam dentum. Komen kamu hampeh. Apa daa …

  32. Anwar a No Go…..period

    1. Mimpilah kamu dgn harapan menggunung…madey yg sekarang bukan madey yg dolu2 lagi….

      Boleh dilenyek ditendang oleh muyidin sesuka hati…masih perlukan galah anwar..

      Madey sudah nobody….kail panjang sejengkal..dah tua renta…tenaga kurang tapi nafsu besar…

      Allah naikkan madey dan Allah jua jatuhkan madey

      1. Mengarut lah kamu mengata Tun M boleh dilenyek ditendang oleh muyidin sesuka hati…masih perlukan galah anwar..

        Mengarut lagi mengata Tun M sudah nobody…. Kau tawarkan lah kamu punya amende, bru tau jika dia tenaga kurang tapi nafsu besar…

        Ada berani? Make the offer here.

        1. Dah pon dilenyek ditrajang oleh muyidin..kamu kling mabok todi mana tau..

Leave a Reply

Your email address will not be published.