Shahbudin…

Berbicara Tentang Hitam Putih Malaysia

“MENGANGKAT ANWAR SEBAGAI PM BUKAN BERMAKSUD TAKSUB KEPADANYA”

Oleh – Azzah Arcta Yusoff

Tak faham saya kepada yang masih berpandangan dan inginkan TM sebagai PM. Kalau dari seorang rakyat biasa seperti saya, rasanya tidaklah menghairankan sangat. Ini ianya datang daripada seorang yang memiliki ijazah doktor falsafah. Pelik bin ajaib.

1. Tidak belajarkah dari sejarah bagaimana seorang yang bernama Mahathir bin Mohamad tidak akan pernah menunaikan janjinya kepada PH dan seorang yang bernama Anwar bin Ibrahim? Di antara usia 92-94 tahun dia enggan menunaikan janji yang dibuatnya sendiri, bermimpi di waktu siang kah kita untuk mengharapkan dia menunaikan janjinya di usia 95 tahun?? Saya rasa ianya adalah seumpama mimpi dalam mimpi. Seolah mengharapkan salji turun di bumi tropika!

2. Perjanjian adalah satu ikatan hati, bukannya ikatan dimeterai di atas kertas semata2. Jika janji itu dibuat seikhlasnya untuk dipatuhi sepanjang hayat, maka ia akan tetap dipatuhi walaupun tidak seketat mana terma yang dibuat namun isinya difahami. Tetapi, sekiranya sekeping hati yang berjanji itu tidak pernah berniat untuk melaksanakan janji yang dibuat, maka seketat manapun syarat perjanjian itu, ia akan tetap dilanggari jua. Pada ketika ingin melanggar perjanjian itu nanti setelah apa yang dihajati telah dicapai iaitu menduduki kerusi PM, maka akan keluarlah kata2 dalihan seperti perjanjian bukanlah kitab suci, tidak cukup sokongan ahli parlimen, serah kepada parlimen memutuskan dan seumpamanya.

3. Manifesto PH yang mana di dalamnya terkandung terma penyerahan kuasa dari TM kepada DSAI telahpun diikat oleh 4 parti dengan 5 orang yang menandatanganinya pada waktu itu; juga dengan begitu mudah dikhianati oleh TM dengan macam2 alasan. Apakah sebab dan alasan untuk mengatakan beliau tidak akan mengulanginya lagi setelah kerusi PM berjaya beliau duduki sekali lagi?

4. Mengangkat TM sekali lagi adalah umpama mencanangkan kepada rakyat dan seantero dunia bahawa Malaysia ini di bawah PH tidak ada orang yang layak menjadi pemimpin selain orang tua berusia hampir 100 tahun. Akal yang waras akan bertanya, apa tidak adakah insan Tuhan yang lain di Malaysia ini yang layak menjadi pemimpin untuk diangkat mengemudi negara? Apa rangka urus tadbir yang boleh difikir oleh seorang yang hampir mencecah usia 100 tahun? Tidak ada pemimpin yang lebih mudakah?

5. Saya ingin bertanya pemimpin Amanah dan Dap yang mendamba Dsai memberi laluan sekali lagi kepada TM sebagai PM, apakah yang telah mereka lakukan sewaktu TM berdolak dalih berkaitan isu penyerahan kuasa sewaktu PH memerintah? Pertelagahan demi pertelagahan berlaku di antara kedua2 penyokong disebabkan keengganan TM menyempurnakan proses transisi dan membenarkan sosok2 jahat seperti Azmin Ali menghimpit dirinya, apa yang mampu dilakukan oleh pemimpin2 Amanah dan Dap tadi?

6. Dan pada kala TM menyalahgunakan kuasa dengan melantik menteri semisal Azmin Ali yang tidak pernah diberi senarai oleh PKR; melantik Lateefa Koya sebagai pengerusi SPRM tanpa perbincangan dan makluman kepada Presiden PKR pun walhal Lateefa adalah ahli PKR dan sekutu rapat Azmin Ali; apa yang mampu dilakukan oleh pemimpin2 Amanah dan Dap tadi untuk menghalang? Tengok dan telan ajelah kan?

7. Mohon untuk menjadi PM sekali lagi selama 6 bulan. Soalannya 6 bulan tu untuk apa? Apa yang boleh dibuat hanya selama 6 bulan? Tidak terfikirkah, 6 bulan itu bermakna di dalam tempoh itu akan mencari alasan untuk memanjangkan lagi sehingga tamat tempoh penggal ini? Kena ingat, Malaysia ini bukan kepunyaan Mahathir; suka2 hati dia nak minta jawatan PM, letak jawtan, pegang lagi sebagai PM sementara, kemudian nak lagi selama 6 bulan. Adoiiii… ada akal pakailah!

8. Ini adalah critical issue. Isu sokongan kepada Dsai daripada Sabah dan Sarawak. Sekiranya pada waktu ini Sabah dan Sarawak tidak menyokong Dsai sebagai PM, apakah jaminannya mereka akan menyokong selepas 6 bulan nanti? Jika akan sokong selepas 6 bulan, kenapa tak boleh sokong sekarang? Sekiranya TM akan melobi sokongan mereka 6 bulan lagi, kenapa tak boleh lobi sekarang? Ataupun pada waktu itu nanti, kerajaan akan bergolak sekali dan bertukar lagi kepada PN?? Gila apakah ini? Inikah corak politik negara yang kita akan wariskan kepada generasi akan datang?

9. Untuk pemimpin2 Amanah dan Dap yang menuntut pengorbanan Dsai; saya ingin bertanya, tidak cukup lagikah pengorbanan Dsai sanggup dipenjarakan berbelas2 tahun demi perjuangan reformasi, berpisah dengan keluarga, dimaki dihina dicaci sehingga ke hari ini dan kerana pengorbanan beliaulah, lanskap politik negara ini berubah. Masih belum cukup? Berapa kerat pemimpin2 lain yang sanggup berkorban sebegitu rupa?

10. Isu mengangkat Dsai sebagai PM bukan bermaksud taksub kepada beliau. Ini adalah inti pati sejak dari awal perjuangan. Kami ingin melihat negara ini berubah ke arah yang lebih baik dan kebetulannya, pada waktu ini tidak ada sosok lain yang mampu memimpin Malaysia ke arah itu melainkan Dsai. Beri peluang kepada beliau memimpin negara agar rakyat dapat merasai perubahannya. Mengangkat beliau adalah demi rakyat dan negara, bukan atas kepentingan tertentu.

11. Adalah besar harapan agar pemimpin2 Amanah dan Dap memaklumkan kepada TM supaya tidak lagi mendamba jawatan PM dan menyokong penuh DSAI bagi memudah cara dan demi negara yang tercinta sekiranya benar beliau sayangkan negara ini dan ingin meninggalkan negara yang lebih baik kepada generasi seterusnya.

12. Ketahuilah, majoriti rakyat sudah tidak inginkan TM diangkat sebagai PM sekali lagi. Malah ada yang berikrar “lantaklah nak jadi apapun pada Malaysia”!sekiranya dia sekali lagi diangkat menjadi PM oleh PH. Bermakna rakyat sudah berputus asa.

Akhirnya, seandai sekali lagi PM yang dipilih oleh PH adalah TM (saya berdoa semoga dijauhkan Allah), maka apa yang boleh saya katakan adalah; itulah suratan takdir. Itulah kehendak dan aturan Tuhan. Walaupun pahit harus ditelan. Jika begini, maka Malaysia ini masih belum layak dipimpin oleh pemimpin yang mempunyai visi yang jauh seperti Dsai. Rakyatnya masih belum bersedia.

0 0 votes
Article Rating
Kongsikan artikel ini
Subscribe
Notify of
guest

68 Comments
Newest
Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
68
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x