JIKA MANDAT PH BERJAYA DIKEMBALIKAN SEMULA, TUN M ATAU ANWAR PATUT JADI PM?

Perlunya PH kembali menjadi kerajaan dalam waktu yang terdekat ini, asas paling pentingnya ialah untuk mengembalikan semula mandat yang telah diberikan rakyat.

Oleh kerana yang menang pada PRU14 lalu adalah PH melalui penggunaan simbol PKR, tetapi kemenangan itu kemudian dirampas melalui pengkhianatan dan tebuk atap, maka PH ada tangungjawab moral untuk merampasnya semula.

Tidak kira sama ada rampasan kuasa semula itu melalui tebuk atap atau ada Ahli Parlimen yang sebelum ini menyokong PN namun sedia mengkhianati gabungan itu, realitinya itulah balasan yang sepatutnya kepada orang yang lebih dulu melakukan pengkhianatan.

Tebuk atap akan dibalas dengan tebuk atap dan pengkhianatan akan dibalas dengan pengkhianatan juga.

Jika PH tidak dikhianati dan kerajaan sahnya tidak ditumbangkan melalui pengkhianatan, PH tentu sama sekali pernah terfikir untuk berbuat perkara yang sama.

Tetapi oleh kerana mereka yang menggelarkan diri sebagai PN ini yang memulakan pengkhianatan dan kemudian berbangga pula berjaya merampas kerajaan melalui tebuk atap, mereka wajar diajar agar menerima balasan betapa pedihnya bila dikhianati dan apabila atap kerajaan ditebuk untuk dicerobohi.

Apa yang sedang diusahakan oleh PH untuk merampas kembali kerajaan ini sama sekali tidak merupakan sesuatu yang salah.

Ia hanya untuk menuntut semula dan mengembalikan haknya yang diperolehi secara sah melalui mandat rakyat pada PRU14 lalu.

Ibarat seseorang yang ada kebun durian, tetapi suka menceroboh dan mencuri buah durian orang lain kerana ketamakannya, bukan saja buah durian di kebunnya akan berisiko dicuri di lain masa, bahkan tidak mustahil pokok duriannya pun akan kena tebang oleh mereka yang tahu kerja-kerja mencuri yang dilakukannya.

Prinsipnya, orang yang buat khianat, dia juga akan menerima balasan apabila tiba masanya dirinya pula akan dikhianati.

Dalam hal ini, bukan saja apa yang diusahakan PH ini harus disokong, terutama oleh majoriti rakyat yang mengundi PH pada PRU14 lalu, tetapi juga bagi mereka yang cintakan keamanan dan kestabilan.

Kestabilan dan keamanan dalam negara hanya akan tercapai apabila mereka yang menang pilihanraya diiberikan hak sebagai kerajaan sehingga akhir tempohnya, manakala yang kalah harus duduk di tepi dahulu sebagai pembangkang.

Seorang wanita yang sudah bersuami tidak boleh dirampas atau dibawa lari untuk dijadikan isteri oleh lelaki lain, sebaliknya perlu menunggu dia diceraikan dan tamat tempoh edahnya terlebih dahulu, barulah boleh untuk dijadikan suri hati dalam rumahtangga.

Makna kata, jika pembangkang mahu jadi kerajaan, tunggulah pilihanraya seterusnya untuk mencapai impian tersebut dan bukan merampas hak orang lain di tengah-tengah jalan.

Apabila berlaku rampasan hak orang lain, maka akan berlakulah huru-hara, perbalahan, ketidaktenteraman dan macam-macam lagi.

Dalam konteks ini, yang menang PRU14 lalu adalah PH dan kuasa harus dikembalikan semula kepada PH tanpa sebarang pertikaian sama sekali.

Oleh kerana dalam PH sekarang hanya ada tiga parti iaitu PKR, DAP dan Amanah, sementara Bersatu masih berada di luar gabungan kerana berlaku perpecahan dalam parti itu antara Tun Mahathir Mohamad dan Muhyiddin Yassin sehingga parti tersebut terpecah dua, sebagai menghormati mandat rakyat sedia ada, maka pimpinan PH sedia ada inilah yang harus diberi hak memegang kuasa jika berlaku peralihan kerajaan dalam waktu terdekat ini.

Meskipun ada lima Ahli Parlimen Bersatu sedia bersama PH, termasuk Tun Mahathir sendiri, manakala Warisan pula hanya merupakan ahli gabungan yang bersama dengan PH tetapi bukan ahli PH, kepimpinan PH sedia ada iaitu Anwar Ibrahim seharusnya dipersetujui menjadi satu-satunya calon Perdana Menteri.

Ibaratkan saja PH sebuah pasukan bolasepak dan Tun Mahathir merupakan ketua pasukan sebelum ini, tetapi oleh kerana beliau mengalami kecederaan dan kedudukannya telah diganti oleh Anwar, apabila pasukan itu memenangi pertandingan, orang yang paling diraikan dan lebih layak menerima trofi kemenangan adalah ketua pasukan yang bermain dalam perlawanan, bukan ketua pasukan lama yang berada di tepi padang.

Apa lagi jika ketua pasukan lama itu sudah begitu lama jadi ketua, usianya pun sudah terlalu tua, potensi ketua pasukan baru yang lebih muda, bertenaga dan berwibawa, tentu saja menjadi dambaan semua.

Dengan yang demikian, hujah-hujah bahawa jika PH dikembalikan sebagai kerajaan, maka Tun Mahathir wajib dimutlakkan semula sebagai Perdana Menteri buat kali ketiga, sepatutnya tidak berbangkit lagi.

Terimalah realiti bahawa proses penggantian kepimpinan PH telah pun berlaku dan gabungan itu kini diketuai oleh Anwar.

Tun Mahathir sendiri seharusnya berjiwa besar dalam hal ini, sedia dan terbuka menyokong Anwar sebagaimana Presiden PKR itu serta seluruh keluarga dan penyokongnya sebelum ini, tanpa keraguan dan sebulat hati memberi sokongan kepadanya. (Shahbudindotcom 13/06/2020)

Updated: 13 June 2020 — 11:02 am

61 Comments

Add a Comment
  1. TINDAKAN TONG M LETAK JAWATAN ADALAH BERMARUAH…..BIAR PHD4PIG LEBIH KUCAR KACIR TERIMA DR MANDELIAR……..TIADA LAGI PH SEHINGGA KIAMAT….INSYALLAH….BULAN DEPAN BUBAR PARLIAMEN…..

    Kim Quek: Looking At Things Through Coloured Lenses…….

    Kim Quek should stop claiming the moral high ground because DAP and Pakatan Harapan stink to high heaven. We are beginning to see worms crawling out of the can. And as we go along even more cans are going to be opened and more worms are going to crawl out. By GE15 many DAP and Pakatan Harapan people are going to be busy in court fighting corruption charges.

    In his Malaysiakini article titled “The acquittal of Musa Aman stinks to high heaven”, Kim Quek, a PKR member, said:

    “The onus is on the current Perikatan Nasional coalition government, which snatched power illegitimately from Pakatan Harapan three months ago, to prove by deeds and reasoning that it is otherwise.”

    How did Perikatan Nasional “snatch power illegitimately”, as alleged by Kim Quek? Did Muhyiddin Yassin send in the army and grabbed power? Was the previous prime minister, Tun Dr Mahathir Mohamad, assassinated? Did Muhyiddin arrest Mahathir and throw him into jail? How precisely did Muhyiddin Yassin grab power illegitimately?

    Over the last three months we have been hearing the Pakatan Harapan people, in particular the Chinese, repeat the mantra: Perikatan Nasional is an illegitimate government, Muhyiddin Yassin is a backdoor prime minister, the people gave the mandate to Pakatan Harapan, etc.

    Says who? Just because you say so does not make it true. It is just like the Chinese who never studied history in their Chinese schools who say the Malays should go back to Indonesia and give the country back to the Orang Asli. Just because you say so does not make it true.

    Can’t people like Kim Quek get it into their thick heads that Mahathir resigned as prime minister? Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong then tried to persuade Mahathir to withdraw his resignation and stay on as prime minister but he refused.

    Pakatan Harapan also tried to pujuk Mahathir to stay on and he also refused. Hence the Agong had no choice but to appoint a new prime minister, as was His Majesty’s constitutional duty.

    His Majesty then summoned the 222 members of parliament to the Istana to ask them one-by-one who they wanted as the new prime minister, and the majority said Muhyiddin Yassin. This was parliament’s choice, not His Majesty’s choice. His Majesty’s choice was Mahathir but Mahathir refused. It was the members of parliament who wanted Muhyiddin. Is that not following the Federal Constitution of Malaysia to the letter and in spirit?

    So, in what way did Perikatan Nasional snatch power illegitimately from Pakatan Harapan? Kim Quek and people like him are spinning lies to hasut the rakyat to benci the Agong. That is seditious under Malaysian law. Kalau tangkap nanti kata kerajaan zalim.

    They say they have freedom of speech and can say what they like. If I were to say people like Kim Quek can go back to China if they are not happy in Malaysia, is that not also freedom of speech? And if not, why? Freedom of speech works both ways.

    Kim Quek says the Perikatan Nasional government must prove itself by deeds and actions. Is this what happened when the Pakatan Harapan government dropped so many cases involving the Pakatan Harapan leaders and supporters?

    What about the corruption case involving the Penang Undersea Tunnel? The MACC investigation proved that corruption did take place and the investigation reported proved it. So why was the case dropped? Was it because it involved the DAP Penang Chief Minister, DAP Finance Minister and many other DAP leaders?

    Kim Quek should stop claiming the moral high ground because DAP and Pakatan Harapan stink to high heaven. We are beginning to see worms crawling out of the can. And as we go along even more cans are going to be opened and more worms are going to crawl out. By GE15 many DAP and Pakatan Harapan people are going to be busy in court fighting corruption charges.

    A prostitute should never call another woman a whore. But this is precisely what Kim Quek is doing.

  2. Difahamkan Tun M minta 6 bulan kemudian 12 bulan kemudian 24 bulan untuk jadi PM buat kalai ke 3.Apa lagi yg Tun M nak capai dalam masa ini yang Tun M dah parut capai dalam 22 tahun dan 22 bulan yang lalau?

  3. Rosli Ismail @ Ahmadi

    Tun M perlu ada keyakinan bahawa DSAI boleh mengambil alih peranan sebagai PM. Tun kena akur bahawa Malaysia sebenarnya memerlukan DSAI dan sokongan yg mungkin dirasai oleh Tun M untuk menjadi PM ke 9 sebenarnya hanya sekadar menghormati seorang negarawan yg telah menyumbangkan jasa kpd pembangunan & keamanan negara selama ini. Dan sesunggunya kami mahu menyinggung perasaan Tun, walaupun di hati kami sebenarnya mahu melihat Tun berihat dari bergelumang dengan masaalah negara yg tidak kunjung padam. Kami sentiasa mwnyanjung tinggi segala Tun lakukan untuk rakyat dan negara. Dan sampai lah masa kami melihat Tun duduk merihatkan minda di dalam keadaan tentang Aman damai tanpa diusik, dipersenda, di permainan kan oleh gulungan yg sengaja mahu mencetuskan kebencian terhadap Tun. Kami tak rela Tun diperlakukan sebegitu lagi dan tidak mahu Tun di pergunakan untuk menimbulkan kegusaran di kalangan rakyat.
    Beri lah ruang seluas-luas kepada DSAI yang kami brkeyakinan penuh dapat memulihkan negara dan dapat meletakan semula negara ditempat yg sewajarnya dan dihormati semula sebagai negara yg bermaruah.
    Tun, usah lagi risau dan Bimbang, kerana kita sudah punya ramai pemimpin pelapis yang berwibawa.

    1. Rosli Ismail @ Ahmadi

      ***tidak mahu menyinggung

  4. PH HANYA TINGGAL SUARA MENGGELETAR ….PELIR DAH MAMPUS….MATA KERANJANG……

    Satu lagi pukulan kepada Anwar, Timbalan speaker Selangor keluar PKR……..

    Timbalan Speaker Dewan Undangan Negeri Selangor, Daroyah Alwi, yang juga Adun Sementa mengumumkan keluar dari PKR.
    Beliau merupakan wakil rakyat terbaru yang dikaitkan dengan Mohamed Azmin Ali meninggalkan parti itu.

    Timbalan Ketua Wanita PKR itu berkata, keputusan itu dibuat kerana hilang kepercayaan terhada kepimpinan parti yang dipimpin Presiden PKR, Anwar Ibrahim.

    “Saya bernombor ahli B1800073914 dengan ini ingin mengumumkan peletakan jawatan saya sebagai timbalan ketua Wanita PKR pusat, serta keluar dari parti berkuat kuasa hari ini.

    “Keputusan ini dibuat kerana saya sudah hilang rasa yakin dan percaya kepada presiden juga parti yang alpa tentang idealisme perjuangan serta hala tuju parti,” katanya dalam sidang media hari di Shah Alam, hari ini.

    Daroyah sebelum ini menyatakan rasa tidak puas hati dengan penggantungan ketua Wanita PKR dan Adun Lembah Jaya Haniza Talha.
    Daroyah dalam sidang medianya turut menyifatkan Anwar dan “pentaksubnya” gagal menjalankan amanah majoriti yang memilihnya.

    Lebih malang lagi, kata Daroyah, mereka yang selama ini berkorban dengan parti telah menjadi mangsa melalui siri terancang pemecatan anggota parti itu.

    Jelas Daroyah, beliau juga turut dikenakan surat tunjuk sebab kerana mempertahankan barisan kepimpinan wanita yang dikenakan tindakan tidak adil.

    Justeru, tambahnya, beliau tidak mahu lagi terbabit dengan kancah perebutan kuasa politik serta pembuangan ahli beramai-ramai kerana perjuangan PKR bukan lagi untuk agenda reformasi sebaliknya bagi mendapat kuasa politik.

    “Saya juga mengumumkan peletakan jawatan saya sebagai ketua Wanita PKR negeri Selangor. Keputusan saya keluar parti hari ini tidak bersendirian, malah rasa yang sama turut dikongsikan oleh 13 lagi pimpinan wanita PKR Selangor.

    “Saya juga meletakkan jawatan sebagai ketua cabang Kapar bersama ahli-ahli jawatankuasa Kapar termasuk pimpinan sayap wanita dan Angkatan Muda Keadilan (AMK),” katanya lagi.

    Jelasnya, selaras dengan keputusannya itu, beliau akan terus menjalankan tugas sebagai Adun dengan efektif bagi rakyat kawasan itu.

    Katanya, buat masa ini beliau tidak berhasrat untuk menyertai mana-mana parti dan akan bergerak sebagai Adun Bebas.

    M : Lagi ramai keluar lagi bagus, hilangkan kesombongan PKR

  5. Kerusi sudah pun disusun … semuanya mendapat tempat termasuk Dap
    Teka teki siapa kah PH Plus itu ….

    Grup muzik Koes Bersaudara terdiri
    1) Arwah Tonny Koeswoyo – Ketua/Lead 2) Nomo Koeswoyo – Drum
    3) Arwah Yon Koeswoyo – Singer/Rythm 4) Yok Koeswoyo – Bass/Singer

    Grup muzik dari Surabaya keluarga besar Koeswoyo. Apabila Nomo Koeswoyo pemain drum keluar diganti org luar Arwah Kasmurry – Drum/Singer maka grup ditukar nama kepada Koes Plus (+campur) sbb dimasuki sosok bukan keluarga Koeswoyo maka tercipta 1000 buah lagu berlainan melodi pada setiap sebuah lagu.

    Begitu juga jadinya pada PH dari Bersatu Tun, Muhyiddin Pkr Anwar Pan Mohamad Sabu dan Dap Lim co. Maka apabila Muhyiddin tgglkan Bersatu sudah tentu PH kena ambil seorang bagi mengantikan Muhyiddin maka skrg dinamakan PH Plus (+campur) penyokong terkuat Tun sejak dilantik Agung PM4 lagi.

    Nah skrg siapakah gerangan sosok Plus (+campur) itu …. Makanya Allah swt shj lah yg maha bijaksana lagi maha terbaik penyusunannya. Tahu

  6. malaywhodestroyedthemalay

    it should be Anwar…otherwise all the betrayal deceitfulness unthrustworthy will once again surface

  7. blla PH kembali berkuasa, bukanmahathir mau pun Anwar yg akan merajui berkuasa…

    mahathir penasihat kerajaan, anwar mengepalai stratgic pru 15 PH

    biar wawi jadi inteim PM di bantu oleh Rafizi, Mukriz, Nurul, Fahmi, Nik, Mazlee, Khadid samad, dzul, mujahid, hatta, guan eng, loke, Yee bin, teresa ….

    rakyat di bantu dari kegawatan ekonomi dan keslamatan negara di utamakan….

    bagi ‘melayu2 islam’ biarkan mereka merenung kesundalan2 yg di jenamakan seperti:

    (1) kenabian muhammad bin aminah jolok pedang sana ini
    (2) knabian muhammad bin aminah jolol bini2
    (3) istilah “melayu2 islam”, “sesama islam”, “waktu zaman Rasullukah SAW yg lalu” …….
    (4) biar ‘melayu2 islam’ belajar kesundalan mereka utk mengetahui perbezaan kenabian muhammad bin aminah dan muhmmad bin aminah yg telah mati….
    (5) “allah’ yg di sabit satu lembag dan “Al-la-h” yg bawa maksud pengertian
    (6) agar ‘melayu2 islam’ renung kesundalan samun menyamun, kaut dedak, berhelah sana ini…
    (7) dan akhir sekali biar ‘melayu2 islam’ memahami, kurangkan kesundalan mereka dgn mengaku, mereka sekadar ‘melayu2 muslim’ sj

    1. Dirty Old Man zunnun pukimak keluar lagi dengan otak Confius, Taoist dan Budis nya.

      Dia keturunan yang samun menyamun, rasuah merasuah sejak 2000 tahun dulu. Hingga jongos2 Maharajah Cina bukan saja menyamun harta, juga gundik2 di istana. Maka dipotong barang celah kelangkang jongos2 yang digelar eunuch itu.

      Jadi, bila sesuai, raba lah kelengkang “lelaki” seperti itu, kalau kosong, keturunan eunuch lah dia.

      1. ini contoh ‘melayu2 islam’ yg mengaku kenabian muhammad bin aminah jolok pedang sana sini, selain jolok bini2…

        ini contoh ‘melayu2 islam’yg mendakwa. tuhan di barat lain dgn tuhan di timur…

        maka, ‘melayu2 muslim’ jauhi ‘melayu2 islam’ sebegini agar penyakit kesundalan tidak terus menerus di jangkiti

        1. Tuhan Dirty Old Man zunnun pukimak ada banyak. Di Tokong dalam rumah, Tokong luar rumah, di pangkal pokok Kayu Ara dll.

          Kedundalan puak ini bermula bila eunuchs malas buat kerja, jongos2 melanda landa di istana, penghabis nya makan rasuah tidak terhingga. Ini ditulis dalam sejarah depa.

  8. Gue memang sudah rasa. Tapi takda bukti atau fakta.

    Gamaknya US dan China sedang senyap2 berlumba lumba bikin bom atau peluru yang ada Covid 19. Letak secuit saja dah boleh menjahanamkan banyak nyawa.

    Berdoa lah kita, moga2 selamat dari itu semua.

    Mcm kata Pok Long yang bijaksana: Jangang lah elefan n elefan fait, grass sapper.

  9. Keluar pulak Bani Melayu dgn banyak komen nya. Mcm DAJJAL PAS MAHATHIRVSANWAR.

    Bani = keturunan. Belum sempat nak baca dan kaji jika dia betul keturunan Melayu.

    Ada masa2 nya keturunan penganut Confucianism, Taoism dan Buddhism menyamar sebagai Melayu.

    1. Banyak copy paste ajer nampak nya dia.

    2. Kerajaan lancar kempen ‘Sayangi Minyak Sawitku’
      SELASA, 8 JANUARI 2019 @ 8:44 PM

      Teresa Kok (tengah) selepas pelancaran kempen “Sayangi Minyak Sawitku” di Kuala Lumpur, hari ini. – NSTP/Nur Adibah Ahmad Izam
      KUALA LUMPUR: Kementerian Industri Utama hari ini mengumumkan kempen “Sayangi Minyak Sawitku” bagi sepanjang tahun ini untuk memerangi kempen anti-sawit yang mengancam kehidupan rakyat,

      Menteri Teresa Kok Suh Sim berkata, objektif kempen itu adalah untuk memupuk kebanggaan negara dan penghargaan yang lebih tinggi terhadapminyak sawit Malaysia, yang memberi tumpuan kepada kepentingan sosio-ekonomi, kesihatan, pemakanan, dan aplikasi makanan dan bukan makanan.

      Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad dijadual merasmikan pelancaran kempen “Sayangi Minyak Sawitku” pada suku pertama 2019.

      “Pelbagai acara dan aktiviti akan diadakan untuk pihak berkepentingan yang berbeza, termasuk ahli industri, profesional, pelajar, ahli akademik dan orang awam.

      Ini termasuk menyasarkan golongan muda daripada sekolah rendah hinga ke peringkat pengajian tinggi melalui penubuhan kelab-kelab duta minyak sawit di kampus, forum pendidikan sawit, pertandingan masakan minyak sawit dan latihan penanaman pokok sawit,” katanya dalam ucaptama di Seminar Rakan Industri 2019 dan Dialog yang dianjurkan Majlis Minyak Sawit Malaysia di sini, hari ini.

      Kok berkata, untuk membolehkan kerajaan memerangi kempen anti minyak sawit yang membahayakan kehidupan rakyat, semua rakyat Malaysia perlu tahu dan sayangi minyak sawit.

      Menurutnya, sentimen itu juga dikongsi oleh Dr Mahathir yang telah menyuarakan kebimbangan dan sokongan beliau dalam melindungi industri sawit negara dan kehidupan rakyat Malaysia.

      “Tun (Dr Mahathir) sentiasa menyokong industri minyak sawit kerana ia penyumbang utama kepada ekonomi kita dan pembasmian kemiskinan luar bandar.

      1. Malas nak baca semua nya. Nampak nya Bani Melayu ini sokong Tun Mahathir. Kalau begitu, bagus lah. Kita sokong dia.

  10. Ramai melayu adalah pengundi PH dalam PRU14 yg menjadi salah satu penyebab PH DAP menang dalam PRU14..namun dalam pru 15 tangan ini tidak akan memangkah ph lagi biarpun ph dikemudikan oleh TM yg kononnya Ada pengaruh utk menarik org melayu..percayalah selagi ph Ada DAP melayu akan menolak DAP pH secara total..PN mentadbir negara pada Masa ini sudah tetbukti berjaya menarik sokongan melayu.penjawat awam rasa terbela..hancurkan ph dap ..kekalkan pn..hanya yg buta mata Dan hati saje akan memilih ph dalam pru nanti..sentimen melayu sekarang adalah anti dap..klau Makin byk mp bercakap Makin bertsmbah anti melayu..baik diam

    1. sentimen melayu sekarang adalah anti DAP .. baik diam?

      Mimpi ler kamu.

      1. sentimen kesundalan ‘melayu2 islam’ ke?

        1. Bukan. Kesundalan jenis yang praktik “rampant corruption” sejak 2,000 tahun dulu, bermula dengan jongos2 eunuch.

          Dari bunyi, kamu ada lah sekor dari nya.

    2. Org melayu yg jumud dan berfikiran sempit je tak nak undi dap…

  11. Utusan malaysia

    Timbalan Presiden Pakatan Harapan Mohamad Sabu.
    AGENDANASIONAL
    RM150 juta baik pulih 6,000 rumah keluarga tentera
    Oktober 23, 2019 10:04 am

    SHAH ALAM, 23 OKT: Kementerian Pertahanan memperuntukkan kira-kira RM150 juta bagi membaik pulih 6,000 unit Rumah Keluarga Angkatan Tentera (RKAT), menjelang 2020.

    Menterinya, Mohamad Sabu berkata ia bagi memastikan RKAT sedia ada dapat didiami dengan selesa oleh anggota Angkatan Tentera Malaysia (ATM).

    Katanya, fokus kepada penyelenggaraan dan pemulihan RKAT juga jelas diperlukan berdasarkan penemuan Laporan Ketua Audit Negara 2018 Siri 1.

    “Pelbagai jenis kelemahan dalam perancangan pengurusan penyelenggaraan RKAT ekoran kegagalan pentadbiran terdahulu untuk mematuhi peraturan sehingga menyebabkan banyak unit rosak serta terbiar.

    “Daripada 54,497 unit RKAT, didapati bahawa 12,261 unit tidak selamat untuk diduduki kerana terlalu uzur akibat kecuaian pentadbiran sebelum ini yang tidak peka terhadap keperluan sebenar ATM,” katanya dalam kenyataan hari ini.

  12. Tiada lagi projek runding terus

    Kow Gah Chie

    22 May 2018, 3:54 am
    Dikemaskini 2 tahun lepas

    Menteri Hal Ehwal Ekonomi Datuk Seri Azmin Ali yang baru dilantik berkata kerajaan baru tidak akan lagi menggunakan sistem rundingan terus dan tender terhad bagi projek-projek akan datang.

    Katanya, janji dalam manifeso Pakatan Harapan telah dibincangkan dengan Unit Perancangan Ekonomi (EPU).

    “Dan bincang proses perolehan itu mesti buat secara terbuka, tiada lagi runding terus atau tender terhad,” katanya dalam sidang media pertama selepas masuk ke pejabatnya hari ini.

    Sementara itu, mengulas hutang negara yang kini lebih RM1 trillion, Azmin berkata ia berpunca daripada kurangnya ketelusan dan keterbukaan dalam pentadbiran.

  13. Azizah jawab Zahid: Derma AS$50 juta dari Qatar salur terus ke NGO

    29 Apr 2020, 9:31 am
    Dikemaskini sebulan lepas


    Bekas timbalan perdana menteri Dr Wan Azizah Wan Ismail hari berkata sumbangan AS$50 juta dari Qatar kepada pelarian Rohingya di Malaysia tidak pernah disalurkan kepada Pakatan Harapan.

    Sebaliknya, dana itu disalurkan terus kepada beberapa NGO berkaitan dengan Yayasan Kebajikan Negara cuma menjadi penyelaras.

    Penjelasan Wan Azizah yang juga bekas menteri pembangunan wanita, keluarga dan masyarakat dibuat selepas Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi semalam menafikan wang itu masuk ke dalam akaun peribadinya.

    Zahid juga menggesa PH untuk tampil dengan penjelasan.

    “Zahid sebagai Presiden UMNO, sebuah parti yang sekarang ini bersama kerajaan Perikatan Nasional, seharusnya boleh memperolehi segala maklumat berkaitan hal ini hanya dengan berhubung dengan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat.

    “Perkara penting ialah peruntukan ini tidak pernah disalurkan kepada kerajaan tetapi diberi terus oleh Qatar melalui Qatar Charity (QC) kepada badan-badan bukan kerajaan (NGO) yang terlibat.

    “Yayasan Kebajikan Negara (YKN), sebuah agensi di bawah Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, ialah badan penyelaras bagi bantuan tersebut selaras dengan satu keputusan Kabinet pada 5 April 2019.

    “Keputusan kabinet itu juga melantik Majlis Keselamatan Negara (MKN) sebagai pengerusi jawatankuasa pemantau bagi program ini dan melapor terus kepada satu jawatankuasa tertinggi yang saya pengerusikan sehingga 23 Februari 2020,” kata beliau pada suatu kenyataan hari ini.

    Azizah turut menjelaskan kerajaan PH mengatur pentadbiran bantuan pelarian sebegitu rupa sebagai cara untuk memastikan ketelusan dan pengurusan yang baik.

  14. MRCB beri peluang pekerjaan kepada banduan
    SELASA, 18 FEBRUARI 2020 @ 6:01 PM

    Naib Presiden Eksekutif MRCB, Datuk Dell Akbar Khan (tengah) bersama Timbalan Ketua Pengarah (Pemsyarakatan) Jabatan Penjara, Datuk Abdul Aziz Abdul Razak (kanan); Pemangku Ketua Pegawai Eksekutif MRCB Builders Sdn Bhd, Lok Ngai Hey dan sebahagian Orang Diselia (ODS) yang menerima surat lantikan pekerjaan pada Majlis Penyampaian Surat Lantikan Pekerjaan untuk Program Reben Kuning: PEKA@MRCB di Bukit Jalil, Kuala Lumpur. – NSTP/Aizuddin Saad
    BUKIT JALIL: Malaysian Resources Corporation Berhad (MRCB) menjalankan tanggungjawab komunitinya dengan menyerahkan kontrak pekerjaan kepada 25 Orang Diselia (ODS) dari Penjara Sungai Buloh menerusi program Reben Kuning: PEKA @ MRCB.

    PEKA bermaksud ‘Peluang Kedua Anda’ dan ia adalah program yang menyediakan latihan, peningkatan kemahiran dan peluang pekerjaan untuk ODS terpilih dan hampir tamat menjalani tempoh hukuman mereka.

    Naib Presiden Eksekutif MRCB, Datuk Dell Akhbar Khan, berkata ini adalah kali pertama peluang pekerjaan kepada ODS dalam bidang pembinaan ditawarkan, khususnya kepada ODS dewasa berbanding belia.

    Katanya, ia bertujuan memberi kemahiran kepada ODS supaya selepas tamat tempoh hukuman, mereka mempunyai nilai untuk menempatkan diri dalam pasaran kerja.

    “Dengan adanya pendedahan ini dan dalam satu suasana terkawal, bebas bekerja di luar namun masih dipantau oleh seorang warden untuk 10 ODS, sekurang-kurangnya mereka tidak terkena kejutan budaya jika keluar dari penjara nanti.

    “Kaedah ini lebih bagus daripada hanya menunggu banduan tamat hukuman dan selepas itu baru mencari pekerjaan.

    ” MRCB mahu menjadi perintis dan berharap ODS yang menjalani pekerjaan di sini akan melakukan terbaik supaya akan ada peluang rakan banduan layak yang lain terpilih mengikuti program seperti ini,” katanya ketika ditemui pada majlis penyerahan kontrak lantikan pekerjaan kepada 25 ODS yang menyertai Program Reben Kuning:PEKA@MRCB, dekat sini, hari ini.

  15. Syed Saddiq beri peluang kedua kepada bekas banduan
    Oleh Safeek Affendy Razali
    cnews@nstp.com.my
    Share

    Tweet
    SUNGAI BULOH: Menteri Belia dan Sukan, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman, akan mengambil tiga bekas banduan untuk bekerja di pejabatnya sebagai usaha memberikan mereka peluang kerjaya.

    Tindakan itu sebagai contoh kepada syarikat swasta dan badan bukan kerajaan (NGO) untuk turut memberikan peluang kedua kepada mana-mana bekas penghuni penjara untuk meneruskan kehidupan sebaik dibebaskan.

    Syed Saddiq berkata, kerajaan seharusnya menjadi contoh kepada semua pihak terutama masyarakat dan syarikat swasta untuk memberi peluang kedua kepada bekas penghuni penjara.

    “Mereka ini memiliki pelbagai kemahiran dan kepakaran termasuk memiliki pelbagai sijil yang diiktiraf kerajaan ketika dalam penjara, maka sewajarnya mereka ini diberikan peluang untuk berada dalam masyarakat.

  16. Lanjutan cuti bersalin 90 hari kekal – TPM
    SELASA, 15 OKTOBER 2019 @ 3:02 PM

    Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail ketika di lobi bangunan Parlimen, hari ini. – NSTP/Syarafiq Abd Samad
    KUALA LUMPUR: Sejajar usaha memberi lebih banyak ruang kepada wanita mendampingi anak baru dilahirkan, kerajaan kekal dengan keputusan memanjangkan tempoh cuti bersalin daripada 60 hari ke 90 hari, berkuat kuasa 2021.

    Walaupun begitu, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail memberi jaminan untuk membuka ruang perbincangan bersama pihak berkepentingan terutama golongan majikan.

    Timbalan Perdana Menteri yang juga Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat mengakui menerima pelbagai bantahan daripada kalangan majikan berhubung langkah itu, namun sedia meneliti permasalahan dibangkitkan.

    “Biasalah, apabila kita keluarkan rancangan baharu pasti ada kebaikan dan keburukannya. Ada yang suka, ada yang kata ada masalah.

    “Majikan memang kata ada masalah kalau 90 hari pekerja tak datang (bekerja) kerana ia akan mewujudkan suasana ‘kehilangan’ bagi majikan,” katanya kepada pemberita di lobi Parlimen, hari ini.

    Dalam pembentangan Belanjawan 2020 minggu lalu, Menteri Kewangan, Lim Guan Eng, memaklumkan akan meneliti semula Akta Kerja 1955 meliputi empat perkara termasuk tempoh cuti bersalin dipanjangkan daripada 60 hari ke 90 hari mulai 2021.

  17. Cuti bersalin swasta 90 hari
    Mohamad Hussin

    KUALA LUMPUR: Kementerian Sumber Manusia akan meminda Akta Kerja 1955 bagi membolehkan pekerja wanita di sektor swasta menikmati cuti bersalin daripada 60 hari kepada 90 hari.

    Timbalan menterinya, Datuk Mahfuz Omar berkata, pihaknya juga akan meminda akta sama bagi membolehkan golongan bapa turut diberi cuti ‘paterniti’ (cuti isteri bersalin) selama tiga hari.

    Beliau berkata, draf pindaan berkenaan sudah disiapkan sebelum dibawa ke mesyuarat Kabinet dan akan dibentangkan di Parlimen dalam tempoh terdekat.

    “Kami sudah mengadakan perbincangan dengan Majlis Penasihat Buruh Kebangsaan (NLEC), wakil kesatuan sekerja dan wakil majikan berhubung perkara ini.

    “Kerajaan amat prihatin terhadap permintaan kesatuan sekerja dan akan mempertimbangkan setiap cadangan yang dikemukakan,” katanya.

    Beliau berkata demikian pada sidang media selepas merasmikan Majlis Hari Bertemu Pelanggan Perbadanan Tabung Pembangunan Kemahiran (PTPK) serta Majlis Pelancaran Bayar dan Menang, semalam.

  18. BERITA » Nasional

    Kerajaan nilai semula elaun guru KAFA

    17 Jan 2020

    BERNAMA
    NIBONG TEBAL- Kerajaan akan terus memfokuskan kebajikan guru Kelas al-Quran dan Fardu Ain (KAFA) termasuk menilai semula pemberian elaun kepada guru-guru berkenaan, kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Mujahid Yusof.

    Beliau berkata, pemberian elaun sentiasa menjadi fokus perbincangan di peringkat kementeriannya dalam usaha menghargai jasa guru KAFA sekali gus memartabatkan lagi profesion guru itu yang turut menjadi nadi penting dalam pendidikan.

    “Dalam Belanjawan 2020 kita telah menaikkan elaun guru KAFA sebanyak RM100 lagi menjadikan elaun mereka kini RM1,000 daripada RM900 sebelum ini. Saya katakan ia (kenaikan elaun) tidak akan terhenti di sini. Untuk Belanjawan 2021, kita akan minta lebih lagi supaya guru KAFA tidak rasa terpinggir dari sudut elaun,” katanya.

    Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan program e-RPH (Rancangan Pengajaran Harian) dan KAFA Pendidikan Khas Zon Utara di Institut Latihan Perindustrian Nibong Tebal di sini hari ini.

    Mengulas lanjut, Mujahid berkata, penekanan yang akan diberikan kerajaan terhadap guru KAFA itu termasuk pemberian elaun kepada guru KAFA yang sedang cuti bersalin kerana buat masa ini mereka tidak menikmati sebarang elaun dalam tempoh itu.

    “Ia termasuk dalam perbincangan kita, kita cuba buat setakat termampu,” katanya.

    Terdahulu, pada program itu Mujahid turut memuji program yang telah dicetuskan oleh KAFA Pulau Pinang dan berharap ia menjadi contoh serta modul kepada KAFA di negeri-negeri lain.

  19. 31 disember 2019

    ALOR SETAR: Kerajaan akan mengambil masa sekurang-kurangnya setahun lagi untuk menggubal undang-undang baharu bagi membolehkan golongan suri rumah mencarum di bawah Pertubuhan Keselamatan Sosial (PERKESO).

    Timbalan Menteri Sumber Manusia, Datuk Mahfuz Omar, berkata perkara itu dijangka dapat diselesaikan hujung tahun depan berikutan ia memerlukan penelitian rapi sebelum dibawa ke Parlimen.

    Katanya, setiap perkara baru yang diperkenalkan kerajaan akan mengambil sedikit masa, namun ia tetap akan dilaksanakan seperti dijanjikan.

    “Suri rumah bukanlah dikategorikan pekerja tetapi mereka tetap terdedah kepada risiko kemalangan, contohnya sewaktu menghantar anak ke sekolah dan memasak di rumah.

    “Kita selesaikan dulu Caruman Sukarela i-Suri di bawah Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP), selepas itu kita uruskan untuk melindungi suri rumah menerusi PERKESO pula,” katanya kepada pemberita, di sini hari ini.

  20. 4 disember 2019

    KUALA LUMPUR: Rang Undang-Undang (RUU) Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) (Pindaan) 2019 bagi membolehkan suami memindahkan caruman dua peratus kepada isteri, diluluskan pada persidangan Dewan Rakyat hari ini, selepas mendapat sokongan majoriti Ahli Parlimen melalui undian suara.

    Timbalan Speaker, Nga Kor Ming mengumumkan keputusan itu selepas RUU KWSP (Pindaan) 2019 dibentangkan untuk bacaan kali ketiga oleh Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Amiruddin Hamzah.

    Menerusi RUU itu, suami kini boleh memindahkan carumannya sebanyak dua peratus ke akaun seorang atau ramai isteri yang sah, secara sukarela dengan ia akan terhenti sekiranya berlaku perceraian atau kematian.

    Amiruddin berkata, skim berkenaan dibuat bagi memberi perlindungan kepada isteri yang tidak bekerja dengan potongan caruman hanya akan dibuat sekiranya terdapat permohonan dikemukakan suami.

    Bagaimanapun, katanya, skim berkenaan tidak terpakai terhadap mana-mana isteri yang bekerja dan berhasrat untuk memindahkan caruman KWSP dalam jumlah sama kepada suami mereka.

  21. 10 april 2019

    Perdana Menteri ketika membentangkan bacaan kali kedua Rang Undang-Undang Perlembagaan (Pindaan) 2019 di Dewan Rakyat semalam berkata langkah itu akan mengembalikan status negeri-negeri Borneo Sabah dan Sarawak sebagai rakan sekutu negeri-negeri Tanah Melayu (kini Semenanjung) seperti termaktub dalam Perjanjian Malaysia 1963 (MA 63) semasa pembentukan negara ini.

    “Pindaan Fasal (2) Perkara 1 Perlembagaan Persekutuan itu merupakan titik dan masa yang sangat sesuai bagi kerajaan Pakatan Harapan mengambil langkah pertama dalam merealisasikan kehendak rakyat Sabah dan Sarawak selaras dengan MA63.

    “Malaysia baharu dan kerajaan Pakatan Harapan mengambil maklum mengenai perkara ini dan akan mengembalikan status rakan sekutu kepada Sabah dan Sarawak. Ini adalah sebahagian dari proses yang akan dilaksana setelah kajian MA63 disiapkan. Ini merupakan langkah pertama yang dilaksanakan dalam hal ini,” kata Dr Mahathir.

    Beliau berkata pindaan itu tidak akan mengubah fungsi kerajaan Persekutuan dan kerajaan negeri Sabah dan Sarawak dalam konsep kerajaan Persekutuan.

    Pada 4 April lepas, Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Liew Vui Keong membentangkan rang undang-undang itu untuk bacaan kali pertama di Dewan Rakyat.

    Semasa Pilihan Raya Umum Ke-14 tahun lepas, Pakatan Harapan antara janji utama dalam manifestonya adalah untuk mengembalikan status Sabah dan Sarawak.

    Sebagai latar belakang, apabila Malaysia dibentuk melalui Perjanjian Malaysia 1963, Perkara 1 (2) Perlembagaan Persekutuan dipinda dengan memasukkan definisi negeri-negeri persekutuan terdiri Tanah Melayu, Sabah dan Sarawak, serta Singapura (ketika itu).

  22. KHAMIS, 2 JANUARI 2020 @ 12:24 PM

    Ahmad mengadakan sidang media selepas Majlis Amanat Tahun Baru kepada penjawat awam Kelantan di Kota Darulnaim di Kota Bharu, hari ini. – NSTP/Zaman Huri Isa
    KOTA BHARU: Kelantan menerima bantuan sekali beri atau ‘one-off’ sebanyak RM400 juta daripada Kerajaan Persekutuan pada Rabu lalu.

    Menteri Besar, Datuk Ahmad Yakob, berkata surat khas mengenai bantuan berkenaan diterima daripada Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad pada 17 Disember lalu sebelum wang dimasukkan pada 25 Disember.

    Beliau berkata, Dr Mahathir dalam suratnya, memaklumkan peruntukan berkenaan adalah untuk meningkatkan ekonomi dan kesejahteraan rakyat Kelantan.

    “Ini bukan wang royalti, sebaliknya dinamakan ‘one-off’ oleh Perdana Menteri sendiri. Justeru, kita mengucapkan ribuan terima kasih kepada Perdana Menteri.

    “Ini bantuan ‘one-off’ pertama diberikan kepada Kelantan. Sebelum ini kita tidak pernah meminta kerana apa yang diusahakan adalah royalti,” katanya kepada pemberita selepas Majlis Amanat Tahun Baharu kepada penjawat awam Kelantan di Kota Darulnaim di sini, hari ini.

    Yang turut hadir, Timbalan Menteri Besar, Datuk Mohd Amar Nik Abdullah dan Setiausaha Kerajaan Negeri Kelantan, Datuk Nazran Muhammad.

  23. KERAJAAN Sabah mengalu-alukan pengumuman kerajaan Persekutuan untuk memberi royalti 20 peratus kepada negeri pengeluar minyak di negara ini.

    Sambil merakamkan terima kasih kepada Tun Dr Mahathir Mohamad, Ketua Menteri, Datuk Seri Mohd Shafie Apdal berkata, ia menunjukkan Perdana Menteri mengambil berat mengenai hak-hak Sabah dan pengumuman itu adalah berita gembira untuk rakyat Sabah.

    “Kami berterima kasih kepada Perdana Menteri dan kami sangat bersyukur. Ini berita baik untuk Sabah dan ia adalah janji yang dipenuhi dalam tempoh 100 hari (kerajaan Pakatan Harapan),” katanya menerusi kenyataan, hari ini.

    Perdana Menteri di Dewan Rakyat hari ini berkata, kerajaan akan memenuhi janji menyalurkan royalti 20 peratus kepada negeri-negeri pengeluar minyak.

    Pakatan Harapan (PH), dalam manifesto Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14) berjanji untuk meningkatkan royalti bagi semua negeri pengeluar petroleum kepada 20 peratus, iaitu Sarawak, Sabah, Kelantan dan Terengganu.

    Ketika ini, Sabah dan Sarawak menerima royalti petroleum lima peratus. Mengulas lanjut, Mohd Shafie yang juga Presiden Parti Warisan Sabah (WARISAN), menegaskan tuntutan 20 royalti minyak adalah sebahagian manifesto parti itu dan janji pilihan raya dibuat bersama dengan rakan PH.

    “Ini adalah gambaran jelas bahawa kerajaan baharu di Malaysia dan Sabah serius dalam memenuhi aspirasi rakyat yang mahukan perubahan.

  24. KERAJAAN AKAN TERUS TUNTUT WANG 1MDB

    Selasa 13 november 2018

    Dalam satu temubual bersama CNBC International semalam, Dr Mahathir berkata Goldman Sachs menipu Malaysia dalam urusannya dengan 1MDB.

    DoJ sebelum ini dilaporkan berkata, kira-kira AS$4.5 bilion (RM18.8 bilion) sudah diseleweng daripada 1MDB, termasuk sebahagiannya yang diperoleh Goldman Sachs antara 2009 hingga 2014.

    Perdana Menteri berkata demikian selepas menyampaikan ucaptama pada Sidang Kemuncak Perniagaan dan Pelaburan ASEAN di sini, hari ini.

    Ditanya sama ada beliau yakin untuk mendapatkan semula keseluruhan wang yang diseleweng itu, Dr Mahathir berkata: “Kami harap begitu tetapi kebanyakan daripada wang itu mungkin sudah hilang.”

    Mengenai sama ada Malaysia akan mengambil tindakan lanjut terhadap Goldman Sachs, Perdana Menteri berkata segala keputusan dan tindakan akan dilakukan berlandaskan kedaulatan undang-undang.

    “Jika undang-undang mengatakan seseorang itu melakukan jenayah, maka individu itu perlulah dihukum sewajarnya.

    “Tidak kiralah sama ada Goldman Sachs atau sesiapa saja. Jika ada bukti mencukupi bahawa mereka melanggar undang-undang, kita akan mengambil tindakan. Ia bukan soal balas dendam,” katanya

  25. Pemberian 35 kerusi ahli majlis pihak berkuasa tempatan (PBT) di Kedah kepada Penggerak Komuniti Negara (PKN), sebuah pertubuhan yang menyokong bekas Timbalan Presiden PKR Mohamed Azmin Ali, didakwa mencetuskan rasa kurang senang BN negeri.

    Menurut sumber dalaman Umno, di bawah kerajaan negeri baru, sebanyak 60 kerusi diperuntukkan kepada PAS, diikuti BN (50), Bersatu (48) dan PKN (35).

    “Peruntukkan ini dilihat sangat tidak adil dan tidak dipersetujui oleh kebanyakan pemimpin Umno dan BN di Kedah.

    “PKN bukan sebahagian daripada PN. Jadi, bagaimana 35 kedudukan ahli majlis diberikan kepada mereka?” soalnya.

  26. BERNAMA
    KUALA LUMPUR – Kesemua 20 universiti awam di seluruh negara wajib melaksanakan Dasar Inklusif orang Kurang Upaya (OKU) dan menubuhkan Unit Perkhidmatan OKU bermula sesi kemasukan pelajar 2019/2020.

    Menteri Pendidikan, Dr Maszlee Malik berkata, dasar itu dilaksanakan bertujuan menghapuskan pengasingan pelajar OKU daripada pelajar lain menerusi garis panduan yang dibangunkan Kementerian Pendidikan Malaysia.

    “Ia juga dapat memastikan kemudahan dan sistem sokongan pendidikan berterusan diberikan kepada pekajar OKU yang berjaya mendapat tempat di universiti awam dan swasta.

    “Bagaimanapun, universiti swasta digalak untuk melaksanakan garis panduan yang sama dalam memberi ruang dan peluang kepada pelajar OKU mendapat hak pendidikan sama rata dengan pelajar lain,” katanya.

    Beliau berkata demikian ketika berucap pada Majlis pelancaran Garis Panduan Pelaksanaan Dasar Inklusif Orang Kelainan Upaya di Institusi Pendidikan Tinggi di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIA) di sini hari ini.

    Menurutnya, setakat ini beberapa universiti awam dan swasta menggubal dan mula melaksanakan dasar berkenaan antaranya UIAM, Universiti Malaya dan Universiti Sains Malaysia bagi universiti awam serta Universiti Nottingham bagi universiti swasta.

    “Universiti berkenaan juga menubuhkan Unit Perkhidmatan OKU yang memberi khidmat sokongan terutama kepada pelajar dan kakitangan OKU.

    “Kita menjangkakan tempoh untuk pelaksanaan dasar itu adalah sehingga 2025 untuk semua universiti awam,” katanya.

  27. EDISI » Johor

    Sultan Johor berkenan serah tanah Bukit Chagar tanpa sebarang kos

    04 May 2019

    WARTAWAN SINAR HARIAN
    JOHOR BAHRU – Sultan Johor, Sultan Ibrahim Ibni Almarhum Sultan Iskandar kecewa atas laporan berita mengaitkan isu peningkatan kos

    projek Sistem Transit Aliran Johor–Singapura (RTS) dengan sebidang tanah milik baginda Tuanku di Bukit Chagar di sini.

    Setiausaha Sulit kepada Sultan Johor, Datuk Jaba Mohd Noah berkata, sehingga ke hari ini, baginda Tuanku tidak pernah dimaklumkan mengenai tanah miliknya yang akan terlibat untuk projek tersebut.

    “Namun begitu, DYMM Sultan Johor telah bertitah bahawa sekiranya benar tanah milik baginda Tuanku di Bukit Chagar terlibat untuk projek RTS, baginda Tuanku berkenan untuk menyerahkan tanah tersebut kepada kerajaan tanpa sebarang kos.

    “Dengan syarat projek RTS ini mestilah diteruskan dengan segera kerana baginda Tuanku amat memahami derita rakyat yang terpaksa berulang-alik ke Singapura,” katanya dalam satu kenyataan yang dimuatnaik dalam Facebook rasmi Sultan Johor di sini hari ini.

    Jaba berkata, sebagaimana yang sering ditegaskan, kepentingan rakyat dan kerajaan sentiasa menjadi keutamaan baginda Tuanku dan setiap isu haruslah dibawa berbincang secara muafakat.

  28. KEPADA PENJILAT BONTOT KOMUNIS TAK PAYAH LERRR NAK PONG PANG PONG PANG…….MANA DIA BENEFITS RAKYAT DAPAT…….

    Nama Baru PH Plus Pun Tak Sekufu “Siapa PM PH Plus?”…….

    Sebelum kerajaan PH tumbang, PH gaduh.

    Selepas kerajaan PH tumbang, PH Plus juga gaduh.

    Bagaimanapun, saya rasa nama PH Plus ini tak berapa sesuai memandangkan Apple dah lama henti gunakan istillah “plus” untuk model mereka. Kali terakhir ialah pada tahun 2017 dengan iPhone 8.

    Kini dah zaman iPhone 11.

    Saya cadang PH gugurkan nama PH Plus dan gunakan nama PH Pro.

    Jika tukar lagi, PH boleh timbang upgrade nama sekali lagi menjadi “PH Pro Max”.

    Sekadar cadangan sahaja.

    1. Pong pang pong pang pongong mat min jugak yg yg kene jolok…kau ni nak rase jgk ke?? Mat min menteri kanan tu lgbt kalu sapa tak tahu…

      Bideo pon ada…cuma tak dpat nak cam kata penguatkuasa undang²

  29. KUALA LUMPUR: Kerajaan Persekutuan akan menuntut kembali tanahnya di Bukit Chagar, Johor Bahru jika benar ia telah ditukar hak milik kepada Sultan Johor, Sultan Ibrahim Iskandar tanpa melalui proses yang betul.

    Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad, berkata jika tanah berkenaan telah dibeli oleh mana-mana pihak, kerajaan perlu membelinya semula.

    “Kita akan tuntut balik tanah itu. Kalau ada pengambilan oleh mana-mana pihak, mestilah melalui proses sedia ada. Itu tanah kita (kerajaan Persekutuan). Kalau dia bayar, kita kena beli balik, kalau tak bayar, kita akan ambil balik.

    “Saya tidak fikir Tuanku hendak rampas tanah itu,” katanya pada sidang media selepas mempengerusikan mesyuarat Majlis Presiden Pakatan Harapan (PH) di Yayasan Al-Bukhary, di sini hari ini.

    Bagaimanapun, Dr Mahathir berkata, kerajaan setakat ini belum mendapat laporan penuh mengenai dakwaan berkenaan, hanya mengetahuinya menerusi laporan media.

    Beliau mengulas laporan sebuah portal berita yang memetik sumber, mendakwa tanah itu telah ditukar milik ke atas nama Sultan Johor. Laporan itu juga mendakwa, Pejabat Tanah dan Galian Johor mendapat tahu pertukaran hak milik terbabit pada 28 Januari lalu.

  30. SHAH ALAM: Kabinet memutuskan jemaah menteri tidak boleh membawa pasangan bagi lawatan kerja ke luar negara kurang daripada tujuh hari berkuatkuasa serta-merta.

    Menteri Hal Ehwal Ekonomi, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali, berkata, lawatan sedemikian adalah untuk kerja dan ia tidak perlu membabitkan ahli keluarga khususnya isteri.

    Katanya, antara garis panduan yang ditetapkan adalah sekiranya lawatan kerja kurang tujuh hari hanya dua pegawai sahaja dibenarkan mengikuti menteri terbabit.

    “Kalau dengan perbelanjaan sendiri, kurang tujuh hari, boleh menteri itu bawa (isteri).

    “Bagaimanapun, arahan itu tidak tertakluk kepada Perdana Menteri

  31. Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad semalam dilaporkan berkata, kerajaan tidak akan menjual Projek Lebuhraya Utara-Selatan (Plus) Malaysia Berhad tetapi telah memutuskan untuk mengurangkan kadar tol sebanyak 18 peratus.

    Dalam satu kenyataan hari ini, Pejabat Perdana Menteri (PMO) berkata pengurangan kadar tol itu akan bermula seawal 1 Feb depan dengan tiada kenaikan kadar tol sehingga 2058.

    Lebuh raya yang terlibat adalah Lebuhraya Utara Selatan termasuk Lebuhraya Baru Lembah Klang (NKVE), Lebuhraya Utara-Selatan Lingkaran Tengah (ELITE), Lebuhraya Laluan Kedua Malaysia-Singapura (LINKEDUA), Lebuhraya Pantai Timur Fasa 2 (LPT 2), Lebuhraya Seremban-Port Dickson (SPDH), Lebuhraya Butterworth-Kulim (BKE) dan Jambatan Pulau Pinang (JPP).

    Dalam pada itu, Barjoyai berkata, dengan pengurangan kadar tol pula, PLUS menghadapi cabaran baharu bagi mengekalkan daya maju dan kelangsungan syarikat tersebut.

  32. KUALA LUMPUR: Kerajaan Selangor setuju memotong 50 peratus daripada sebulan gaji Menteri Besar dan EXCO serta 30 peratus sebulan gaji Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) negeri itu.

    Perkara itu diumumkan Menteri Besar, Datuk Seri Amirudin Shari dalam pengumuman Pakej Rangsangan Ekonomi Selangor Prihatin 2.0 hari ini.

    Amirudin berkata gaji yang dipotong akan disalurkan ke Tabung Khas Bantuan COVID-19 Selangor yang akan ditubuhkan.

    “Selain menteri besar, barisan EXCO serta ADUN, gaji kakitangan kerajaan Jusa C serta pegawai tertinggi dalam syarikat milik kerajaan negeri (GLC) turut dipotong sebanyak 30 peratus.

    “Kita turut menyarankan kakitangan kerajaan dengan gred 44 hingga 54 untuk menyumbang RM50 atau RM100 daripada sebulan gaji mereka,” katanya.

    Beliau berkata, pihaknya menjangkakan jumlah potongan gaji yang akan disalurkan ke tabung berkenaan berjumlah RM8.07 juta.

    Katanya, untuk peringkat awal, pemotongan akan dilakukan untuk sebulan gaji.

    Pada majlis berkenaan, Amirudin turut mengumumkan kerajaan negeri memperuntukkan sebanyak RM272.5 juta untuk pakej rangsangan fasa kedua itu.

    Beliau berkata, pakej rangsangan fasa kedua itu dirangka berdasarkan dua cabaran utama yang dihadapi kesan daripada pandemik COVID-19 iaitu bagaimana menggempur wabak daripada terus merebak dan kedua, untuk menangani cabaran ekonomi yang dihadapi semasa dan juga pasca pandemik.

    Pada 20 Mac lalu, Amirudin mengumumkan Pakej Rangsangan Selangor Prihatin pertama dengan peruntukkan sebanyak RM127.78 juta.

    Secara keseluruhan, kerajaan Selangor memperuntukkan kira-kira RM400 juta untuk dua fasa pakej rangsangan negeri itu.

  33. BERITA » Nasional

    Projek mega: Setahun selepas pemerintahan PH

    12 Apr 2019

    BERNAMA
    KUALA LUMPUR – Kerajaan PH yang bakal menyambut ulang tahun setahun pentadbirannya telah membatalkan beberapa projek yang diberikan oleh kerajaan terdahulu dan kini sedang menyemak dan melakukan rundingan semula beberapa projek untuk memastikan kosnya munasabah.

    Setakat ini, sebanyak 121 projek infrastruktur bernilai RM13.93 bilion di seluruh negara yang ditawarkan menerusi rundingan terus dan tender terhad oleh kerajaan terdahulu telah menjalani rundingan semula dan hasilnya sebanyak RM809.55 juta berjaya dijimatkan.

    Ini tidak termasuk projek mega seperti Transit Aliran Ringan 3 (LRT3) dengan kos RM31.65 bilion dan Transit Aliran Massa 2 (MRT2) berharga RM39.35 bilion.

    Kerajaan berjaya mengurangkan kos kedua-dua projek itu masing-masing kepada RM16.63 bilion dan RM30.53 bilion, sekali gus memastikan penjimatan sebanyak RM23.84 bilion kepada kewangan negara.

    Kerajaan turut mengambil langkah berani dengan membatalkan projek Saluran Paip Pelbagai Produk, Saluran Paip Gas Sabah dan satu lagi saluran paip menghubungkan Melaka ke loji penapisan dan petrokimia Petronas di Johor.

    China Petroleum Pipeline Engineering Co Ltd akur dengan keputusan kerajaan itu dan akan membincangkan pampasan dengan kerajaan Malaysia. Kerajaan turut membatalkan lesen operasi pelabuhan diberikan kepada KAJ Development Bhd, pemaju pelabuhan laut dalam bersepadu di Melaka Gateway, tetapi syarikat itu telah memfailkan semakan kehakiman di Mahkamah Tinggi berhubung perkara itu.

    Antara projek besar yang sedang disemak semula atau diadakan rundingan semula adalah Laluan Rel Pantai Timur (ECRL).

    Wujud kebimbangan bahawa semua projek berprofil tinggi itu tidak akan memanfaatkan Malaysia dan kerajaan tidak mendapat perjanjian terbaik baginya.

  34. JAKARTA: : Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad menegaskan bahawa selepas ini hanya golongan profesional dan berkelayakan akan dilantik mentadbir syarikat berkaitan kerajaan (GLC).

    Kata Dr Mahathir, mereka yang dipilih sebelum ini bukan atas kebolehan dalam pengurusan perniagaan tetapi lebih kepada penyokong parti.

    “Mereka yang dilantik sebelum ini tidak mempunyai kecekapan dan diberi digaji yang cukup tinggi, akhirnya kita dapati projek-projek di bawah pengurusan mereka ini gagal dan tiada keuntungan.

    “Kita akan ambil yang profesional dan berkelayakan dan tiada kena mengena dengan parti pembangkang mahupun kerajaan, agar mereka boleh mentadbir semua peniagaan ini dengan pengurusan yang baik,” katanya.

    Beliau berkata demikian dalam satu sidang media di Jakarta hari ini.

  35. PUTRAJAYA – Mesyuarat Kabinet kerajaan Pakatan Harapan (PH) hari ini memutuskan untuk memotong elaun keraian bagi pegawai tinggi kerajaan gred JUSA A sebanyak 10 peratus berkuatkuasa Julai ini.

    Perkara itu dinyatakan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad selepas mempengerusikan mesyuarat berkenaan hari ini.

    “Pemotongan elaun keraian penjawat awam (gred) JUSA ke atas akan dipotong 10 peratus.

    “Ia sebagai langkah penjimatan kerajaan,” kata Mahathir.

    Dalam pada itu, katanya, kerajaan telah memutuskan bagi mewajibkan ujian kompetensi bahasa Inggeris bagi memastika mereka menguasai bahasa itu dengan baik.

    “Kita berpendapat bahasa Inggeris amat penting dan perlu dikuasai oleh pegawai tinggi kerajaan.

    “Semua pegawai tinggi kerajaan perlu kuasai bahasa Inggeris dengan baik kerana (mereka) akan berunding dengan pihak asing,” katanya lagi.

  36. PUTRAJAYA: Mesyuarat Kabinet hari ini memutuskan gaji Jemaah Menteri dipotong 10 peratus berkuatkuasa serta merta.

    Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad, berkata persetujuan pemotongan gaji asas sebanyak 10 peratus itu menunjukkan Jemaah Menteri prihatin terhadap masalah kewangan negara.

    Beliau berkata, gaji menteri adalah lebih rendah daripada pegawai tinggi kerajaan, justeru kerajaan tidak bercadang menaikkan gaji menteri sebaliknya akan dikurangkan sebanyak 10 peratus.

    “Perkara pertama yang saya buat selepas dilantik Perdana Menteri pada tahun 1981 adalah memotong gaji menteri dan pegawai kanan kerajaan.

    “Seperti yang semua tahu, gaji pegawai kanan kerajaan lebih tinggi daripada gaji menteri. Justeru, terpulang kepada mereka…jika mereka berasakan perlu untuk menyumbang kepada pengurangan perbelanjaan kerajaan, mereka boleh berbuat demikian.

    “Tapi kami (kerajaan) tidak paksa,” katanya pada sidang media selepas mempengerusikan Mesyuarat Kabinet pertama di sini, hari ini.

    Katanya, mesyuarat Kabinet hari ini banyak membincangkan aspek penyusunan pentadbiran terutama masalah kewangan termasuk hutang negara yang sebenarnya sudah mencecah RM1 trilion.

    Dr Mahathir berkata, mesyuarat juga sudah dapat mengkaji cara bagaimana untuk mengurangkan hutang terbabit dan perkara itu akan akan diuruskan oleh Menteri Kewangan.

    Katanya, kerajaan juga akan menentukan proses pengurangan perbelanjaan itu tidak memberi kesan kepada mereka yang bergaji rendah.

  37. Kalaulah…kalau jer k….PH kembali membentuk kerajaan, gue cadangkan supaya Tun M dan DSAI adakan suatu duel…macam kisah dulu-dulu dalam novel Pushkin , Lermantov….setiap orang dengan loaded pistol di tangan berdiri membelakangkan antara satu sama lain dan melangkah ke hadapan sebanyak 5 langkah secara serentak, lalu berpusing dan menembak ke arah lawan.

    Sesiapa yang tidak terbunuh, kita lantik sebagai PM. Jika kedua-duanya terbunuh, kita lantik Mat Sabu, yakni pengadil duel tersebut sebagai PM. Barangkali ini adalah suatu penyelesaian yang terbaik.

    Sebabnya, kalau nak mengharapkan mereka berdua ni berdamai memang agak senang, tetapi penyokong masing-masing, balaci, para juak, para pengampu, pentaksub mereka….ma sya Allah, perangai sekor-sekor macam anjing berebut tulang…..masing-masing akan memberontak jika calun pilihan mereka tidak dilantik.

    Kalau macam ni sampai bila rakyat harus menanggung sengsara apabila makhlok2 politik ini berterusan bersepakterajang berebut kuasa, sedangkan keadaan ekonomi dan kehidupan rakyat semakin tertekan.

  38. KITA LANTIK WAU BULE JADI PM9 DAN GOH TPM Dan NBR JADI MENTERI PENERANGAN……RASANYA ENAM JAHANAM PHD4PIG MESTI SETUJU……

    Skandal Kementerian Pelancongan RM90 Juta Seorang Lelaki Dicari……. POLITIK TIKUS PHD4PIG TENTU BISU……
    JENAYAH, MALAYSIA, WARISAN

    Skandal ini bakal bombastic.

    Semua orang tahu baru-baru ini suruhanjaya pencegahan rasuah Malaysia SPRM telah menahan tiga pengarah syarikat berkaitan kes rasuah 90 juta melibatkan Tourism Malaysia.

    Ketiga-tiga mereka telah dibawa ke Mahkamah majistret Putrajaya bagi mendapatkan kelulusan reman di bawah Seksyen 117 kanun acara jenayah.

    Terlibat dengan aktiviti salahguna kuasa lah tu. Manakan tidak menggunakan dokumen dan maklumat palsu semasa menyertai tender tetapi memenangi tawaran tender berkenaan.

    Dalam masa yang sama SPRM telah mengenalpasti pegawai kerajaan atau kementerian yang bekerjasama dengan 3 pengarah syarikat terbabit.

    Salah seorang pegawai dari mereka telahpun di keluarkan notis oleh SPRM sebagai individu yang dikehendaki bagi membantu siasatan.

    Sejak Parti Warisan menjadi pemerintah kerajaan negeri dan beberapa wakil rakyatnya berjawatan Menteri di peringkat Persekutuan, sudah dua skandal penyelewengan yang membabitkan mereka. Satu melibatkan Kementerian Infrastruktur Sabah dan yang kedua Kementerian Pelancongan Malaysia.

    Tetapi sehingga hari ini masih lagi sengal menuduh kerajaan Perikatan Nasional sebagai aneh dan ganjil. Kamu tu yang ganjil aneh dan mangkuk baru lebih kurang 22 bulan terlibat dalam pentadbiran kerajaan sudah macam tikus jatuh ke dalam guni beras, merasa dunia ini kamu yang punya.

    Lepas itu pandai-pandai kamu memperbaiki kehidupan orang lain. Walhal kamu itulah yang patut dilahirkan semula kerana ketiadaan adab dan didikan sivik hingga menjejaskan kehidupan orang lain. Mudah lupa diri.

    1. DAP, Amanah dan Warisan mahu Dr Mahathir memimpin sekali lagi

    2. MVSA,

      I am apolitical. Politics is not in my blood.

      I have lived long enough to know who Anwar was/is since varsity days.

      Period

  39. Tun Mahathir as PM

  40. Harga sawit melonjak naik, tapi bukan kerana menteri PN suruh rakyat minum minyak sawit segelas sehari spt yg menteri PH buat dulu. Kenaikan harga akibat permintaan yg datang dari India, Pakistan & China.

    Lain kali jangan bagi si bangang, bodoh dan bahlol jd kerajaan.

  41. 💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪
    Tak sabar rasa nya menunggu tarikh 4 hb Julai
    Kat PRK Chini, PH lahanat rakyat nak kasi gulai
    Mlm nya itu pasti Kejora akan tertawa mengilai
    Cai2 pula pasti pelir jdi kecut mcm terung salai
    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
    Ramai jangka..PN@BN akan menang gemilang
    Kemenangan PRK yg ke6, BN akan terus julang
    Mnakala PH lahanat..akn terus brnasib malang
    Dijangkakan calon PH, duit deposit akan hilang
    👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    1. welcome back bro kejora setelah menghilang lebih sebulan gua ingat lu sudah kawen lari dengan anak wak suman
      ada juga yg kata bro kecewa, patah hati penuh rasa terkilan
      kononnya Irah di US mungkir janji, sudah tukar teman

      1. Bro tak ada, TN Monyet semakin menjadi-jadi
        Komen orang semua dipangkahnya, perasan dialah yg paling pandai
        Tak sedar diri tutur katanya macam bodoh punya budak kedi
        Hakikatnya dia tu sangat bebal serupa itu kaldai

        kah kah kahhh

        1. Bro jigit 11:29 pm,

          👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
          Kejora la ni..tk mau nak pikiaq sgt, pasai marka
          Kita hanya anak kg kotoq..depa dok kt Amerika
          Melayari bhtera cinta bnyak mmbawa pilu duka
          Lbih baik, Kejora pikiaq pasai ‘Bahtera Merdeka’
          🇲🇾🇲🇾🇲🇾🇲🇾🇲🇾🇲🇾🇲🇾🇲🇾🇲🇾🇲🇾🇲🇾🇲🇾🇲🇾🇲🇾🇲🇾🇲🇾🇲🇾🇲🇾

          💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪
          Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
          👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

          1. BAHTERA MERDEKA – AHMAD JAIS
            Karaoke: https://youtu.be/R51p_74Okxw

            🇲🇾🇲🇾🇲🇾🇲🇾🇲🇾🇲🇾🇲🇾🇲🇾🇲🇾🇲🇾🇲🇾🇲🇾🇲🇾🇲🇾🇲🇾🇲🇾🇲🇾🇲🇾
            Bonda senyum riang
            Menerima bahtera merdeka
            Putra putri sayang
            Putra putri sayang
            Sedang berjuang

            Fajar telah tiba
            Nan menyinsing membawa harapan
            Tanah Semenanjung
            Tanah Semenanjung
            Permata nilam

            Jiwa dan raga
            Buktikanlah pada nusa bangsa
            Supaya negara maju jaya
            Aman merdeka

            Duhai ibu pertiwi
            Putra putri datang sujud bakti
            Untuk menunaikan
            Untuk menunaikan
            Sumpah dan janji
            💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪

            1. Bro jigit 11:36 am,

              🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
              TN anjing, mkn taik kambing, yg disangka buah
              Dia tu mmg le bingai hnya harap samseng juah
              Dgn Kejora ni dulu dh kerap anjing tu mkn kuah
              Asyik jer anjing gila tu cabut lari trcalar maruah
              🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕

              🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
              Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
              😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

          2. ingatlah…bunga bukan sekuntum kumbang juga tidak ceekor
            Irah berubah hati, banyak lagi dara yang menanti
            fikirlah apa saja yg baik asal jangan berjudi tikam ekor
            nak masuk politik pun tak apa asal jujur iklas hati

Leave a Reply to Bani melayu Cancel reply

Your email address will not be published.