JIKA MANDAT PH BERJAYA DIKEMBALIKAN SEMULA, TUN M ATAU ANWAR PATUT JADI PM?

Perlunya PH kembali menjadi kerajaan dalam waktu yang terdekat ini, asas paling pentingnya ialah untuk mengembalikan semula mandat yang telah diberikan rakyat.

Oleh kerana yang menang pada PRU14 lalu adalah PH melalui penggunaan simbol PKR, tetapi kemenangan itu kemudian dirampas melalui pengkhianatan dan tebuk atap, maka PH ada tangungjawab moral untuk merampasnya semula.

Tidak kira sama ada rampasan kuasa semula itu melalui tebuk atap atau ada Ahli Parlimen yang sebelum ini menyokong PN namun sedia mengkhianati gabungan itu, realitinya itulah balasan yang sepatutnya kepada orang yang lebih dulu melakukan pengkhianatan.

Tebuk atap akan dibalas dengan tebuk atap dan pengkhianatan akan dibalas dengan pengkhianatan juga.

Jika PH tidak dikhianati dan kerajaan sahnya tidak ditumbangkan melalui pengkhianatan, PH tentu sama sekali pernah terfikir untuk berbuat perkara yang sama.

Tetapi oleh kerana mereka yang menggelarkan diri sebagai PN ini yang memulakan pengkhianatan dan kemudian berbangga pula berjaya merampas kerajaan melalui tebuk atap, mereka wajar diajar agar menerima balasan betapa pedihnya bila dikhianati dan apabila atap kerajaan ditebuk untuk dicerobohi.

Apa yang sedang diusahakan oleh PH untuk merampas kembali kerajaan ini sama sekali tidak merupakan sesuatu yang salah.

Ia hanya untuk menuntut semula dan mengembalikan haknya yang diperolehi secara sah melalui mandat rakyat pada PRU14 lalu.

Ibarat seseorang yang ada kebun durian, tetapi suka menceroboh dan mencuri buah durian orang lain kerana ketamakannya, bukan saja buah durian di kebunnya akan berisiko dicuri di lain masa, bahkan tidak mustahil pokok duriannya pun akan kena tebang oleh mereka yang tahu kerja-kerja mencuri yang dilakukannya.

Prinsipnya, orang yang buat khianat, dia juga akan menerima balasan apabila tiba masanya dirinya pula akan dikhianati.

Dalam hal ini, bukan saja apa yang diusahakan PH ini harus disokong, terutama oleh majoriti rakyat yang mengundi PH pada PRU14 lalu, tetapi juga bagi mereka yang cintakan keamanan dan kestabilan.

Kestabilan dan keamanan dalam negara hanya akan tercapai apabila mereka yang menang pilihanraya diiberikan hak sebagai kerajaan sehingga akhir tempohnya, manakala yang kalah harus duduk di tepi dahulu sebagai pembangkang.

Seorang wanita yang sudah bersuami tidak boleh dirampas atau dibawa lari untuk dijadikan isteri oleh lelaki lain, sebaliknya perlu menunggu dia diceraikan dan tamat tempoh edahnya terlebih dahulu, barulah boleh untuk dijadikan suri hati dalam rumahtangga.

Makna kata, jika pembangkang mahu jadi kerajaan, tunggulah pilihanraya seterusnya untuk mencapai impian tersebut dan bukan merampas hak orang lain di tengah-tengah jalan.

Apabila berlaku rampasan hak orang lain, maka akan berlakulah huru-hara, perbalahan, ketidaktenteraman dan macam-macam lagi.

Dalam konteks ini, yang menang PRU14 lalu adalah PH dan kuasa harus dikembalikan semula kepada PH tanpa sebarang pertikaian sama sekali.

Oleh kerana dalam PH sekarang hanya ada tiga parti iaitu PKR, DAP dan Amanah, sementara Bersatu masih berada di luar gabungan kerana berlaku perpecahan dalam parti itu antara Tun Mahathir Mohamad dan Muhyiddin Yassin sehingga parti tersebut terpecah dua, sebagai menghormati mandat rakyat sedia ada, maka pimpinan PH sedia ada inilah yang harus diberi hak memegang kuasa jika berlaku peralihan kerajaan dalam waktu terdekat ini.

Meskipun ada lima Ahli Parlimen Bersatu sedia bersama PH, termasuk Tun Mahathir sendiri, manakala Warisan pula hanya merupakan ahli gabungan yang bersama dengan PH tetapi bukan ahli PH, kepimpinan PH sedia ada iaitu Anwar Ibrahim seharusnya dipersetujui menjadi satu-satunya calon Perdana Menteri.

Ibaratkan saja PH sebuah pasukan bolasepak dan Tun Mahathir merupakan ketua pasukan sebelum ini, tetapi oleh kerana beliau mengalami kecederaan dan kedudukannya telah diganti oleh Anwar, apabila pasukan itu memenangi pertandingan, orang yang paling diraikan dan lebih layak menerima trofi kemenangan adalah ketua pasukan yang bermain dalam perlawanan, bukan ketua pasukan lama yang berada di tepi padang.

Apa lagi jika ketua pasukan lama itu sudah begitu lama jadi ketua, usianya pun sudah terlalu tua, potensi ketua pasukan baru yang lebih muda, bertenaga dan berwibawa, tentu saja menjadi dambaan semua.

Dengan yang demikian, hujah-hujah bahawa jika PH dikembalikan sebagai kerajaan, maka Tun Mahathir wajib dimutlakkan semula sebagai Perdana Menteri buat kali ketiga, sepatutnya tidak berbangkit lagi.

Terimalah realiti bahawa proses penggantian kepimpinan PH telah pun berlaku dan gabungan itu kini diketuai oleh Anwar.

Tun Mahathir sendiri seharusnya berjiwa besar dalam hal ini, sedia dan terbuka menyokong Anwar sebagaimana Presiden PKR itu serta seluruh keluarga dan penyokongnya sebelum ini, tanpa keraguan dan sebulat hati memberi sokongan kepadanya. (Shahbudindotcom 13/06/2020)

Kongsikan artikel ini
Updated: 13 June 2020 — 11:02 am

61
Leave a Reply

avatar
14 Comment authors
MAHATHIRVSANWARDanRosli Ismail @ AhmadiAmutaSyetan Recent comment authors
  Subscribe  
newest oldest
Notify of
MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

TINDAKAN TONG M LETAK JAWATAN ADALAH BERMARUAH…..BIAR PHD4PIG LEBIH KUCAR KACIR TERIMA DR MANDELIAR……..TIADA LAGI PH SEHINGGA KIAMAT….INSYALLAH….BULAN DEPAN BUBAR PARLIAMEN….. Kim Quek: Looking At Things Through Coloured Lenses……. Kim Quek should stop claiming the moral high ground because DAP and Pakatan Harapan stink to high heaven. We are beginning to see worms crawling out of the can. And as we go along even more cans are going to be opened and more worms are going to crawl out. By GE15 many DAP and Pakatan Harapan people are going to be busy in court fighting corruption charges. In his Malaysiakini… Read more »

Dan
Guest
Dan

Difahamkan Tun M minta 6 bulan kemudian 12 bulan kemudian 24 bulan untuk jadi PM buat kalai ke 3.Apa lagi yg Tun M nak capai dalam masa ini yang Tun M dah parut capai dalam 22 tahun dan 22 bulan yang lalau?

Rosli Ismail @ Ahmadi
Guest
Rosli Ismail @ Ahmadi

Tun M perlu ada keyakinan bahawa DSAI boleh mengambil alih peranan sebagai PM. Tun kena akur bahawa Malaysia sebenarnya memerlukan DSAI dan sokongan yg mungkin dirasai oleh Tun M untuk menjadi PM ke 9 sebenarnya hanya sekadar menghormati seorang negarawan yg telah menyumbangkan jasa kpd pembangunan & keamanan negara selama ini. Dan sesunggunya kami mahu menyinggung perasaan Tun, walaupun di hati kami sebenarnya mahu melihat Tun berihat dari bergelumang dengan masaalah negara yg tidak kunjung padam. Kami sentiasa mwnyanjung tinggi segala Tun lakukan untuk rakyat dan negara. Dan sampai lah masa kami melihat Tun duduk merihatkan minda di dalam keadaan… Read more »

Rosli Ismail @ Ahmadi
Guest
Rosli Ismail @ Ahmadi

***tidak mahu menyinggung

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

PH HANYA TINGGAL SUARA MENGGELETAR ….PELIR DAH MAMPUS….MATA KERANJANG…… Satu lagi pukulan kepada Anwar, Timbalan speaker Selangor keluar PKR…….. Timbalan Speaker Dewan Undangan Negeri Selangor, Daroyah Alwi, yang juga Adun Sementa mengumumkan keluar dari PKR. Beliau merupakan wakil rakyat terbaru yang dikaitkan dengan Mohamed Azmin Ali meninggalkan parti itu. Timbalan Ketua Wanita PKR itu berkata, keputusan itu dibuat kerana hilang kepercayaan terhada kepimpinan parti yang dipimpin Presiden PKR, Anwar Ibrahim. “Saya bernombor ahli B1800073914 dengan ini ingin mengumumkan peletakan jawatan saya sebagai timbalan ketua Wanita PKR pusat, serta keluar dari parti berkuat kuasa hari ini. “Keputusan ini dibuat kerana saya… Read more »

Amuta
Guest
Amuta

Kerusi sudah pun disusun … semuanya mendapat tempat termasuk Dap Teka teki siapa kah PH Plus itu …. Grup muzik Koes Bersaudara terdiri 1) Arwah Tonny Koeswoyo – Ketua/Lead 2) Nomo Koeswoyo – Drum 3) Arwah Yon Koeswoyo – Singer/Rythm 4) Yok Koeswoyo – Bass/Singer Grup muzik dari Surabaya keluarga besar Koeswoyo. Apabila Nomo Koeswoyo pemain drum keluar diganti org luar Arwah Kasmurry – Drum/Singer maka grup ditukar nama kepada Koes Plus (+campur) sbb dimasuki sosok bukan keluarga Koeswoyo maka tercipta 1000 buah lagu berlainan melodi pada setiap sebuah lagu. Begitu juga jadinya pada PH dari Bersatu Tun, Muhyiddin Pkr… Read more »

malaywhodestroyedthemalay
Guest
malaywhodestroyedthemalay

it should be Anwar…otherwise all the betrayal deceitfulness unthrustworthy will once again surface

zunnun
Member
zunnun

blla PH kembali berkuasa, bukanmahathir mau pun Anwar yg akan merajui berkuasa… mahathir penasihat kerajaan, anwar mengepalai stratgic pru 15 PH biar wawi jadi inteim PM di bantu oleh Rafizi, Mukriz, Nurul, Fahmi, Nik, Mazlee, Khadid samad, dzul, mujahid, hatta, guan eng, loke, Yee bin, teresa …. rakyat di bantu dari kegawatan ekonomi dan keslamatan negara di utamakan…. bagi ‘melayu2 islam’ biarkan mereka merenung kesundalan2 yg di jenamakan seperti: (1) kenabian muhammad bin aminah jolok pedang sana ini (2) knabian muhammad bin aminah jolol bini2 (3) istilah “melayu2 islam”, “sesama islam”, “waktu zaman Rasullukah SAW yg lalu” ……. (4) biar… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Dirty Old Man zunnun pukimak keluar lagi dengan otak Confius, Taoist dan Budis nya.

Dia keturunan yang samun menyamun, rasuah merasuah sejak 2000 tahun dulu. Hingga jongos2 Maharajah Cina bukan saja menyamun harta, juga gundik2 di istana. Maka dipotong barang celah kelangkang jongos2 yang digelar eunuch itu.

Jadi, bila sesuai, raba lah kelengkang “lelaki” seperti itu, kalau kosong, keturunan eunuch lah dia.

zunnun
Member
zunnun

ini contoh ‘melayu2 islam’ yg mengaku kenabian muhammad bin aminah jolok pedang sana sini, selain jolok bini2…

ini contoh ‘melayu2 islam’yg mendakwa. tuhan di barat lain dgn tuhan di timur…

maka, ‘melayu2 muslim’ jauhi ‘melayu2 islam’ sebegini agar penyakit kesundalan tidak terus menerus di jangkiti

Anonymous
Guest
Anonymous

Tuhan Dirty Old Man zunnun pukimak ada banyak. Di Tokong dalam rumah, Tokong luar rumah, di pangkal pokok Kayu Ara dll.

Kedundalan puak ini bermula bila eunuchs malas buat kerja, jongos2 melanda landa di istana, penghabis nya makan rasuah tidak terhingga. Ini ditulis dalam sejarah depa.

Anonymous
Guest
Anonymous

Gue memang sudah rasa. Tapi takda bukti atau fakta.

Gamaknya US dan China sedang senyap2 berlumba lumba bikin bom atau peluru yang ada Covid 19. Letak secuit saja dah boleh menjahanamkan banyak nyawa.

Berdoa lah kita, moga2 selamat dari itu semua.

Mcm kata Pok Long yang bijaksana: Jangang lah elefan n elefan fait, grass sapper.

Anonymous
Guest
Anonymous

Keluar pulak Bani Melayu dgn banyak komen nya. Mcm DAJJAL PAS MAHATHIRVSANWAR.

Bani = keturunan. Belum sempat nak baca dan kaji jika dia betul keturunan Melayu.

Ada masa2 nya keturunan penganut Confucianism, Taoism dan Buddhism menyamar sebagai Melayu.

Anonymous
Guest
Anonymous

Banyak copy paste ajer nampak nya dia.

Bani melayu
Guest
Bani melayu

Kerajaan lancar kempen ‘Sayangi Minyak Sawitku’ SELASA, 8 JANUARI 2019 @ 8:44 PM Teresa Kok (tengah) selepas pelancaran kempen “Sayangi Minyak Sawitku” di Kuala Lumpur, hari ini. – NSTP/Nur Adibah Ahmad Izam KUALA LUMPUR: Kementerian Industri Utama hari ini mengumumkan kempen “Sayangi Minyak Sawitku” bagi sepanjang tahun ini untuk memerangi kempen anti-sawit yang mengancam kehidupan rakyat, Menteri Teresa Kok Suh Sim berkata, objektif kempen itu adalah untuk memupuk kebanggaan negara dan penghargaan yang lebih tinggi terhadapminyak sawit Malaysia, yang memberi tumpuan kepada kepentingan sosio-ekonomi, kesihatan, pemakanan, dan aplikasi makanan dan bukan makanan. Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad dijadual merasmikan… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Malas nak baca semua nya. Nampak nya Bani Melayu ini sokong Tun Mahathir. Kalau begitu, bagus lah. Kita sokong dia.

Haba2271
Guest
Haba2271

Ramai melayu adalah pengundi PH dalam PRU14 yg menjadi salah satu penyebab PH DAP menang dalam PRU14..namun dalam pru 15 tangan ini tidak akan memangkah ph lagi biarpun ph dikemudikan oleh TM yg kononnya Ada pengaruh utk menarik org melayu..percayalah selagi ph Ada DAP melayu akan menolak DAP pH secara total..PN mentadbir negara pada Masa ini sudah tetbukti berjaya menarik sokongan melayu.penjawat awam rasa terbela..hancurkan ph dap ..kekalkan pn..hanya yg buta mata Dan hati saje akan memilih ph dalam pru nanti..sentimen melayu sekarang adalah anti dap..klau Makin byk mp bercakap Makin bertsmbah anti melayu..baik diam

Anonymous
Guest
Anonymous

sentimen melayu sekarang adalah anti DAP .. baik diam?

Mimpi ler kamu.

zunnun
Member
zunnun

sentimen kesundalan ‘melayu2 islam’ ke?

Anonymous
Guest
Anonymous

Bukan. Kesundalan jenis yang praktik “rampant corruption” sejak 2,000 tahun dulu, bermula dengan jongos2 eunuch.

Dari bunyi, kamu ada lah sekor dari nya.

Syetan
Guest
Syetan

Org melayu yg jumud dan berfikiran sempit je tak nak undi dap…

Bani melayu
Guest
Bani melayu

Utusan malaysia Timbalan Presiden Pakatan Harapan Mohamad Sabu. AGENDANASIONAL RM150 juta baik pulih 6,000 rumah keluarga tentera Oktober 23, 2019 10:04 am SHAH ALAM, 23 OKT: Kementerian Pertahanan memperuntukkan kira-kira RM150 juta bagi membaik pulih 6,000 unit Rumah Keluarga Angkatan Tentera (RKAT), menjelang 2020. Menterinya, Mohamad Sabu berkata ia bagi memastikan RKAT sedia ada dapat didiami dengan selesa oleh anggota Angkatan Tentera Malaysia (ATM). Katanya, fokus kepada penyelenggaraan dan pemulihan RKAT juga jelas diperlukan berdasarkan penemuan Laporan Ketua Audit Negara 2018 Siri 1. “Pelbagai jenis kelemahan dalam perancangan pengurusan penyelenggaraan RKAT ekoran kegagalan pentadbiran terdahulu untuk mematuhi peraturan sehingga menyebabkan… Read more »

Bani melayu
Guest
Bani melayu

Tiada lagi projek runding terus

Kow Gah Chie

22 May 2018, 3:54 am
Dikemaskini 2 tahun lepas

Menteri Hal Ehwal Ekonomi Datuk Seri Azmin Ali yang baru dilantik berkata kerajaan baru tidak akan lagi menggunakan sistem rundingan terus dan tender terhad bagi projek-projek akan datang.

Katanya, janji dalam manifeso Pakatan Harapan telah dibincangkan dengan Unit Perancangan Ekonomi (EPU).

“Dan bincang proses perolehan itu mesti buat secara terbuka, tiada lagi runding terus atau tender terhad,” katanya dalam sidang media pertama selepas masuk ke pejabatnya hari ini.

Sementara itu, mengulas hutang negara yang kini lebih RM1 trillion, Azmin berkata ia berpunca daripada kurangnya ketelusan dan keterbukaan dalam pentadbiran.

Bani melayu
Guest
Bani melayu

Azizah jawab Zahid: Derma AS$50 juta dari Qatar salur terus ke NGO 29 Apr 2020, 9:31 am Dikemaskini sebulan lepas – Bekas timbalan perdana menteri Dr Wan Azizah Wan Ismail hari berkata sumbangan AS$50 juta dari Qatar kepada pelarian Rohingya di Malaysia tidak pernah disalurkan kepada Pakatan Harapan. Sebaliknya, dana itu disalurkan terus kepada beberapa NGO berkaitan dengan Yayasan Kebajikan Negara cuma menjadi penyelaras. Penjelasan Wan Azizah yang juga bekas menteri pembangunan wanita, keluarga dan masyarakat dibuat selepas Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi semalam menafikan wang itu masuk ke dalam akaun peribadinya. Zahid juga menggesa PH untuk tampil dengan penjelasan.… Read more »

Bani melayu
Guest
Bani melayu

MRCB beri peluang pekerjaan kepada banduan SELASA, 18 FEBRUARI 2020 @ 6:01 PM Naib Presiden Eksekutif MRCB, Datuk Dell Akbar Khan (tengah) bersama Timbalan Ketua Pengarah (Pemsyarakatan) Jabatan Penjara, Datuk Abdul Aziz Abdul Razak (kanan); Pemangku Ketua Pegawai Eksekutif MRCB Builders Sdn Bhd, Lok Ngai Hey dan sebahagian Orang Diselia (ODS) yang menerima surat lantikan pekerjaan pada Majlis Penyampaian Surat Lantikan Pekerjaan untuk Program Reben Kuning: [email protected] di Bukit Jalil, Kuala Lumpur. – NSTP/Aizuddin Saad BUKIT JALIL: Malaysian Resources Corporation Berhad (MRCB) menjalankan tanggungjawab komunitinya dengan menyerahkan kontrak pekerjaan kepada 25 Orang Diselia (ODS) dari Penjara Sungai Buloh menerusi program… Read more »

Bani melayu
Guest
Bani melayu

Syed Saddiq beri peluang kedua kepada bekas banduan Oleh Safeek Affendy Razali [email protected] Share Tweet SUNGAI BULOH: Menteri Belia dan Sukan, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman, akan mengambil tiga bekas banduan untuk bekerja di pejabatnya sebagai usaha memberikan mereka peluang kerjaya. Tindakan itu sebagai contoh kepada syarikat swasta dan badan bukan kerajaan (NGO) untuk turut memberikan peluang kedua kepada mana-mana bekas penghuni penjara untuk meneruskan kehidupan sebaik dibebaskan. Syed Saddiq berkata, kerajaan seharusnya menjadi contoh kepada semua pihak terutama masyarakat dan syarikat swasta untuk memberi peluang kedua kepada bekas penghuni penjara. “Mereka ini memiliki pelbagai kemahiran dan kepakaran termasuk memiliki… Read more »

Bani melayu
Guest
Bani melayu

Lanjutan cuti bersalin 90 hari kekal – TPM SELASA, 15 OKTOBER 2019 @ 3:02 PM Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail ketika di lobi bangunan Parlimen, hari ini. – NSTP/Syarafiq Abd Samad KUALA LUMPUR: Sejajar usaha memberi lebih banyak ruang kepada wanita mendampingi anak baru dilahirkan, kerajaan kekal dengan keputusan memanjangkan tempoh cuti bersalin daripada 60 hari ke 90 hari, berkuat kuasa 2021. Walaupun begitu, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail memberi jaminan untuk membuka ruang perbincangan bersama pihak berkepentingan terutama golongan majikan. Timbalan Perdana Menteri yang juga Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat mengakui… Read more »

Bani melayu
Guest
Bani melayu

Cuti bersalin swasta 90 hari Mohamad Hussin KUALA LUMPUR: Kementerian Sumber Manusia akan meminda Akta Kerja 1955 bagi membolehkan pekerja wanita di sektor swasta menikmati cuti bersalin daripada 60 hari kepada 90 hari. Timbalan menterinya, Datuk Mahfuz Omar berkata, pihaknya juga akan meminda akta sama bagi membolehkan golongan bapa turut diberi cuti ‘paterniti’ (cuti isteri bersalin) selama tiga hari. Beliau berkata, draf pindaan berkenaan sudah disiapkan sebelum dibawa ke mesyuarat Kabinet dan akan dibentangkan di Parlimen dalam tempoh terdekat. “Kami sudah mengadakan perbincangan dengan Majlis Penasihat Buruh Kebangsaan (NLEC), wakil kesatuan sekerja dan wakil majikan berhubung perkara ini. “Kerajaan amat… Read more »

Bani melayu
Guest
Bani melayu

BERITA » Nasional Kerajaan nilai semula elaun guru KAFA 17 Jan 2020 BERNAMA NIBONG TEBAL- Kerajaan akan terus memfokuskan kebajikan guru Kelas al-Quran dan Fardu Ain (KAFA) termasuk menilai semula pemberian elaun kepada guru-guru berkenaan, kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Mujahid Yusof. Beliau berkata, pemberian elaun sentiasa menjadi fokus perbincangan di peringkat kementeriannya dalam usaha menghargai jasa guru KAFA sekali gus memartabatkan lagi profesion guru itu yang turut menjadi nadi penting dalam pendidikan. “Dalam Belanjawan 2020 kita telah menaikkan elaun guru KAFA sebanyak RM100 lagi menjadikan elaun mereka kini RM1,000 daripada RM900 sebelum ini. Saya katakan… Read more »

Bani melayu
Guest
Bani melayu

31 disember 2019 ALOR SETAR: Kerajaan akan mengambil masa sekurang-kurangnya setahun lagi untuk menggubal undang-undang baharu bagi membolehkan golongan suri rumah mencarum di bawah Pertubuhan Keselamatan Sosial (PERKESO). Timbalan Menteri Sumber Manusia, Datuk Mahfuz Omar, berkata perkara itu dijangka dapat diselesaikan hujung tahun depan berikutan ia memerlukan penelitian rapi sebelum dibawa ke Parlimen. Katanya, setiap perkara baru yang diperkenalkan kerajaan akan mengambil sedikit masa, namun ia tetap akan dilaksanakan seperti dijanjikan. “Suri rumah bukanlah dikategorikan pekerja tetapi mereka tetap terdedah kepada risiko kemalangan, contohnya sewaktu menghantar anak ke sekolah dan memasak di rumah. “Kita selesaikan dulu Caruman Sukarela i-Suri di… Read more »

Bani melayu
Guest
Bani melayu

4 disember 2019 KUALA LUMPUR: Rang Undang-Undang (RUU) Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) (Pindaan) 2019 bagi membolehkan suami memindahkan caruman dua peratus kepada isteri, diluluskan pada persidangan Dewan Rakyat hari ini, selepas mendapat sokongan majoriti Ahli Parlimen melalui undian suara. Timbalan Speaker, Nga Kor Ming mengumumkan keputusan itu selepas RUU KWSP (Pindaan) 2019 dibentangkan untuk bacaan kali ketiga oleh Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Amiruddin Hamzah. Menerusi RUU itu, suami kini boleh memindahkan carumannya sebanyak dua peratus ke akaun seorang atau ramai isteri yang sah, secara sukarela dengan ia akan terhenti sekiranya berlaku perceraian atau kematian. Amiruddin berkata, skim berkenaan dibuat… Read more »

Bani melayu
Guest
Bani melayu

10 april 2019 Perdana Menteri ketika membentangkan bacaan kali kedua Rang Undang-Undang Perlembagaan (Pindaan) 2019 di Dewan Rakyat semalam berkata langkah itu akan mengembalikan status negeri-negeri Borneo Sabah dan Sarawak sebagai rakan sekutu negeri-negeri Tanah Melayu (kini Semenanjung) seperti termaktub dalam Perjanjian Malaysia 1963 (MA 63) semasa pembentukan negara ini. “Pindaan Fasal (2) Perkara 1 Perlembagaan Persekutuan itu merupakan titik dan masa yang sangat sesuai bagi kerajaan Pakatan Harapan mengambil langkah pertama dalam merealisasikan kehendak rakyat Sabah dan Sarawak selaras dengan MA63. “Malaysia baharu dan kerajaan Pakatan Harapan mengambil maklum mengenai perkara ini dan akan mengembalikan status rakan sekutu kepada… Read more »

Bani melayu
Guest
Bani melayu

KHAMIS, 2 JANUARI 2020 @ 12:24 PM Ahmad mengadakan sidang media selepas Majlis Amanat Tahun Baru kepada penjawat awam Kelantan di Kota Darulnaim di Kota Bharu, hari ini. – NSTP/Zaman Huri Isa KOTA BHARU: Kelantan menerima bantuan sekali beri atau ‘one-off’ sebanyak RM400 juta daripada Kerajaan Persekutuan pada Rabu lalu. Menteri Besar, Datuk Ahmad Yakob, berkata surat khas mengenai bantuan berkenaan diterima daripada Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad pada 17 Disember lalu sebelum wang dimasukkan pada 25 Disember. Beliau berkata, Dr Mahathir dalam suratnya, memaklumkan peruntukan berkenaan adalah untuk meningkatkan ekonomi dan kesejahteraan rakyat Kelantan. “Ini bukan wang royalti,… Read more »

Bani melayu
Guest
Bani melayu

KERAJAAN Sabah mengalu-alukan pengumuman kerajaan Persekutuan untuk memberi royalti 20 peratus kepada negeri pengeluar minyak di negara ini. Sambil merakamkan terima kasih kepada Tun Dr Mahathir Mohamad, Ketua Menteri, Datuk Seri Mohd Shafie Apdal berkata, ia menunjukkan Perdana Menteri mengambil berat mengenai hak-hak Sabah dan pengumuman itu adalah berita gembira untuk rakyat Sabah. “Kami berterima kasih kepada Perdana Menteri dan kami sangat bersyukur. Ini berita baik untuk Sabah dan ia adalah janji yang dipenuhi dalam tempoh 100 hari (kerajaan Pakatan Harapan),” katanya menerusi kenyataan, hari ini. Perdana Menteri di Dewan Rakyat hari ini berkata, kerajaan akan memenuhi janji menyalurkan royalti… Read more »

Bani melayu
Guest
Bani melayu

KERAJAAN AKAN TERUS TUNTUT WANG 1MDB Selasa 13 november 2018 Dalam satu temubual bersama CNBC International semalam, Dr Mahathir berkata Goldman Sachs menipu Malaysia dalam urusannya dengan 1MDB. DoJ sebelum ini dilaporkan berkata, kira-kira AS$4.5 bilion (RM18.8 bilion) sudah diseleweng daripada 1MDB, termasuk sebahagiannya yang diperoleh Goldman Sachs antara 2009 hingga 2014. Perdana Menteri berkata demikian selepas menyampaikan ucaptama pada Sidang Kemuncak Perniagaan dan Pelaburan ASEAN di sini, hari ini. Ditanya sama ada beliau yakin untuk mendapatkan semula keseluruhan wang yang diseleweng itu, Dr Mahathir berkata: “Kami harap begitu tetapi kebanyakan daripada wang itu mungkin sudah hilang.” Mengenai sama ada… Read more »

Bani melayu
Guest
Bani melayu

Pemberian 35 kerusi ahli majlis pihak berkuasa tempatan (PBT) di Kedah kepada Penggerak Komuniti Negara (PKN), sebuah pertubuhan yang menyokong bekas Timbalan Presiden PKR Mohamed Azmin Ali, didakwa mencetuskan rasa kurang senang BN negeri.

Menurut sumber dalaman Umno, di bawah kerajaan negeri baru, sebanyak 60 kerusi diperuntukkan kepada PAS, diikuti BN (50), Bersatu (48) dan PKN (35).

“Peruntukkan ini dilihat sangat tidak adil dan tidak dipersetujui oleh kebanyakan pemimpin Umno dan BN di Kedah.

“PKN bukan sebahagian daripada PN. Jadi, bagaimana 35 kedudukan ahli majlis diberikan kepada mereka?” soalnya.

Bani melayu
Guest
Bani melayu

BERNAMA KUALA LUMPUR – Kesemua 20 universiti awam di seluruh negara wajib melaksanakan Dasar Inklusif orang Kurang Upaya (OKU) dan menubuhkan Unit Perkhidmatan OKU bermula sesi kemasukan pelajar 2019/2020. Menteri Pendidikan, Dr Maszlee Malik berkata, dasar itu dilaksanakan bertujuan menghapuskan pengasingan pelajar OKU daripada pelajar lain menerusi garis panduan yang dibangunkan Kementerian Pendidikan Malaysia. “Ia juga dapat memastikan kemudahan dan sistem sokongan pendidikan berterusan diberikan kepada pekajar OKU yang berjaya mendapat tempat di universiti awam dan swasta. “Bagaimanapun, universiti swasta digalak untuk melaksanakan garis panduan yang sama dalam memberi ruang dan peluang kepada pelajar OKU mendapat hak pendidikan sama rata… Read more »

Bani melayu
Guest
Bani melayu

EDISI » Johor Sultan Johor berkenan serah tanah Bukit Chagar tanpa sebarang kos 04 May 2019 WARTAWAN SINAR HARIAN JOHOR BAHRU – Sultan Johor, Sultan Ibrahim Ibni Almarhum Sultan Iskandar kecewa atas laporan berita mengaitkan isu peningkatan kos projek Sistem Transit Aliran Johor–Singapura (RTS) dengan sebidang tanah milik baginda Tuanku di Bukit Chagar di sini. Setiausaha Sulit kepada Sultan Johor, Datuk Jaba Mohd Noah berkata, sehingga ke hari ini, baginda Tuanku tidak pernah dimaklumkan mengenai tanah miliknya yang akan terlibat untuk projek tersebut. “Namun begitu, DYMM Sultan Johor telah bertitah bahawa sekiranya benar tanah milik baginda Tuanku di Bukit Chagar… Read more »

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

KEPADA PENJILAT BONTOT KOMUNIS TAK PAYAH LERRR NAK PONG PANG PONG PANG…….MANA DIA BENEFITS RAKYAT DAPAT…….

Nama Baru PH Plus Pun Tak Sekufu “Siapa PM PH Plus?”…….

Sebelum kerajaan PH tumbang, PH gaduh.

Selepas kerajaan PH tumbang, PH Plus juga gaduh.

Bagaimanapun, saya rasa nama PH Plus ini tak berapa sesuai memandangkan Apple dah lama henti gunakan istillah “plus” untuk model mereka. Kali terakhir ialah pada tahun 2017 dengan iPhone 8.

Kini dah zaman iPhone 11.

Saya cadang PH gugurkan nama PH Plus dan gunakan nama PH Pro.

Jika tukar lagi, PH boleh timbang upgrade nama sekali lagi menjadi “PH Pro Max”.

Sekadar cadangan sahaja.

Goh
Guest
Goh

Pong pang pong pang pongong mat min jugak yg yg kene jolok…kau ni nak rase jgk ke?? Mat min menteri kanan tu lgbt kalu sapa tak tahu…

Bideo pon ada…cuma tak dpat nak cam kata penguatkuasa undang²

Bani melayu
Guest
Bani melayu

KUALA LUMPUR: Kerajaan Persekutuan akan menuntut kembali tanahnya di Bukit Chagar, Johor Bahru jika benar ia telah ditukar hak milik kepada Sultan Johor, Sultan Ibrahim Iskandar tanpa melalui proses yang betul. Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad, berkata jika tanah berkenaan telah dibeli oleh mana-mana pihak, kerajaan perlu membelinya semula. “Kita akan tuntut balik tanah itu. Kalau ada pengambilan oleh mana-mana pihak, mestilah melalui proses sedia ada. Itu tanah kita (kerajaan Persekutuan). Kalau dia bayar, kita kena beli balik, kalau tak bayar, kita akan ambil balik. “Saya tidak fikir Tuanku hendak rampas tanah itu,” katanya pada sidang media selepas mempengerusikan… Read more »

Bani melayu
Guest
Bani melayu

SHAH ALAM: Kabinet memutuskan jemaah menteri tidak boleh membawa pasangan bagi lawatan kerja ke luar negara kurang daripada tujuh hari berkuatkuasa serta-merta.

Menteri Hal Ehwal Ekonomi, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali, berkata, lawatan sedemikian adalah untuk kerja dan ia tidak perlu membabitkan ahli keluarga khususnya isteri.

Katanya, antara garis panduan yang ditetapkan adalah sekiranya lawatan kerja kurang tujuh hari hanya dua pegawai sahaja dibenarkan mengikuti menteri terbabit.

“Kalau dengan perbelanjaan sendiri, kurang tujuh hari, boleh menteri itu bawa (isteri).

“Bagaimanapun, arahan itu tidak tertakluk kepada Perdana Menteri

Bani melayu
Guest
Bani melayu

Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad semalam dilaporkan berkata, kerajaan tidak akan menjual Projek Lebuhraya Utara-Selatan (Plus) Malaysia Berhad tetapi telah memutuskan untuk mengurangkan kadar tol sebanyak 18 peratus. Dalam satu kenyataan hari ini, Pejabat Perdana Menteri (PMO) berkata pengurangan kadar tol itu akan bermula seawal 1 Feb depan dengan tiada kenaikan kadar tol sehingga 2058. Lebuh raya yang terlibat adalah Lebuhraya Utara Selatan termasuk Lebuhraya Baru Lembah Klang (NKVE), Lebuhraya Utara-Selatan Lingkaran Tengah (ELITE), Lebuhraya Laluan Kedua Malaysia-Singapura (LINKEDUA), Lebuhraya Pantai Timur Fasa 2 (LPT 2), Lebuhraya Seremban-Port Dickson (SPDH), Lebuhraya Butterworth-Kulim (BKE) dan Jambatan Pulau Pinang (JPP). Dalam… Read more »

Bani melayu
Guest
Bani melayu

KUALA LUMPUR: Kerajaan Selangor setuju memotong 50 peratus daripada sebulan gaji Menteri Besar dan EXCO serta 30 peratus sebulan gaji Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) negeri itu. Perkara itu diumumkan Menteri Besar, Datuk Seri Amirudin Shari dalam pengumuman Pakej Rangsangan Ekonomi Selangor Prihatin 2.0 hari ini. Amirudin berkata gaji yang dipotong akan disalurkan ke Tabung Khas Bantuan COVID-19 Selangor yang akan ditubuhkan. “Selain menteri besar, barisan EXCO serta ADUN, gaji kakitangan kerajaan Jusa C serta pegawai tertinggi dalam syarikat milik kerajaan negeri (GLC) turut dipotong sebanyak 30 peratus. “Kita turut menyarankan kakitangan kerajaan dengan gred 44 hingga 54 untuk menyumbang… Read more »

Bani melayu
Guest
Bani melayu

BERITA » Nasional Projek mega: Setahun selepas pemerintahan PH 12 Apr 2019 BERNAMA KUALA LUMPUR – Kerajaan PH yang bakal menyambut ulang tahun setahun pentadbirannya telah membatalkan beberapa projek yang diberikan oleh kerajaan terdahulu dan kini sedang menyemak dan melakukan rundingan semula beberapa projek untuk memastikan kosnya munasabah. Setakat ini, sebanyak 121 projek infrastruktur bernilai RM13.93 bilion di seluruh negara yang ditawarkan menerusi rundingan terus dan tender terhad oleh kerajaan terdahulu telah menjalani rundingan semula dan hasilnya sebanyak RM809.55 juta berjaya dijimatkan. Ini tidak termasuk projek mega seperti Transit Aliran Ringan 3 (LRT3) dengan kos RM31.65 bilion dan Transit Aliran… Read more »

Bani melayu
Guest
Bani melayu

JAKARTA: : Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad menegaskan bahawa selepas ini hanya golongan profesional dan berkelayakan akan dilantik mentadbir syarikat berkaitan kerajaan (GLC). Kata Dr Mahathir, mereka yang dipilih sebelum ini bukan atas kebolehan dalam pengurusan perniagaan tetapi lebih kepada penyokong parti. “Mereka yang dilantik sebelum ini tidak mempunyai kecekapan dan diberi digaji yang cukup tinggi, akhirnya kita dapati projek-projek di bawah pengurusan mereka ini gagal dan tiada keuntungan. “Kita akan ambil yang profesional dan berkelayakan dan tiada kena mengena dengan parti pembangkang mahupun kerajaan, agar mereka boleh mentadbir semua peniagaan ini dengan pengurusan yang baik,” katanya. Beliau berkata… Read more »

Bani melayu
Guest
Bani melayu

PUTRAJAYA – Mesyuarat Kabinet kerajaan Pakatan Harapan (PH) hari ini memutuskan untuk memotong elaun keraian bagi pegawai tinggi kerajaan gred JUSA A sebanyak 10 peratus berkuatkuasa Julai ini. Perkara itu dinyatakan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad selepas mempengerusikan mesyuarat berkenaan hari ini. “Pemotongan elaun keraian penjawat awam (gred) JUSA ke atas akan dipotong 10 peratus. “Ia sebagai langkah penjimatan kerajaan,” kata Mahathir. Dalam pada itu, katanya, kerajaan telah memutuskan bagi mewajibkan ujian kompetensi bahasa Inggeris bagi memastika mereka menguasai bahasa itu dengan baik. “Kita berpendapat bahasa Inggeris amat penting dan perlu dikuasai oleh pegawai tinggi kerajaan. “Semua pegawai tinggi… Read more »

Bani melayu
Guest
Bani melayu

PUTRAJAYA: Mesyuarat Kabinet hari ini memutuskan gaji Jemaah Menteri dipotong 10 peratus berkuatkuasa serta merta. Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad, berkata persetujuan pemotongan gaji asas sebanyak 10 peratus itu menunjukkan Jemaah Menteri prihatin terhadap masalah kewangan negara. Beliau berkata, gaji menteri adalah lebih rendah daripada pegawai tinggi kerajaan, justeru kerajaan tidak bercadang menaikkan gaji menteri sebaliknya akan dikurangkan sebanyak 10 peratus. “Perkara pertama yang saya buat selepas dilantik Perdana Menteri pada tahun 1981 adalah memotong gaji menteri dan pegawai kanan kerajaan. “Seperti yang semua tahu, gaji pegawai kanan kerajaan lebih tinggi daripada gaji menteri. Justeru, terpulang kepada mereka…jika mereka… Read more »

jigit
Member
jigit

Kalaulah…kalau jer k….PH kembali membentuk kerajaan, gue cadangkan supaya Tun M dan DSAI adakan suatu duel…macam kisah dulu-dulu dalam novel Pushkin , Lermantov….setiap orang dengan loaded pistol di tangan berdiri membelakangkan antara satu sama lain dan melangkah ke hadapan sebanyak 5 langkah secara serentak, lalu berpusing dan menembak ke arah lawan. Sesiapa yang tidak terbunuh, kita lantik sebagai PM. Jika kedua-duanya terbunuh, kita lantik Mat Sabu, yakni pengadil duel tersebut sebagai PM. Barangkali ini adalah suatu penyelesaian yang terbaik. Sebabnya, kalau nak mengharapkan mereka berdua ni berdamai memang agak senang, tetapi penyokong masing-masing, balaci, para juak, para pengampu, pentaksub mereka….ma… Read more »

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

KITA LANTIK WAU BULE JADI PM9 DAN GOH TPM Dan NBR JADI MENTERI PENERANGAN……RASANYA ENAM JAHANAM PHD4PIG MESTI SETUJU…… Skandal Kementerian Pelancongan RM90 Juta Seorang Lelaki Dicari……. POLITIK TIKUS PHD4PIG TENTU BISU…… JENAYAH, MALAYSIA, WARISAN Skandal ini bakal bombastic. Semua orang tahu baru-baru ini suruhanjaya pencegahan rasuah Malaysia SPRM telah menahan tiga pengarah syarikat berkaitan kes rasuah 90 juta melibatkan Tourism Malaysia. Ketiga-tiga mereka telah dibawa ke Mahkamah majistret Putrajaya bagi mendapatkan kelulusan reman di bawah Seksyen 117 kanun acara jenayah. Terlibat dengan aktiviti salahguna kuasa lah tu. Manakan tidak menggunakan dokumen dan maklumat palsu semasa menyertai tender tetapi memenangi… Read more »

Wau bulen
Guest
Wau bulen

DAP, Amanah dan Warisan mahu Dr Mahathir memimpin sekali lagi

Wau bulen
Guest
Wau bulen

MVSA,

I am apolitical. Politics is not in my blood.

I have lived long enough to know who Anwar was/is since varsity days.

Period

Wau bulen
Guest
Wau bulen

Tun Mahathir as PM

Anonymous
Guest
Anonymous

Harga sawit melonjak naik, tapi bukan kerana menteri PN suruh rakyat minum minyak sawit segelas sehari spt yg menteri PH buat dulu. Kenaikan harga akibat permintaan yg datang dari India, Pakistan & China.

Lain kali jangan bagi si bangang, bodoh dan bahlol jd kerajaan.

Anonymous
Guest
Anonymous

💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪
Tak sabar rasa nya menunggu tarikh 4 hb Julai
Kat PRK Chini, PH lahanat rakyat nak kasi gulai
Mlm nya itu pasti Kejora akan tertawa mengilai
Cai2 pula pasti pelir jdi kecut mcm terung salai
🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
Ramai [email protected] akan menang gemilang
Kemenangan PRK yg ke6, BN akan terus julang
Mnakala PH lahanat..akn terus brnasib malang
Dijangkakan calon PH, duit deposit akan hilang
👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

jigit
Member
jigit

welcome back bro kejora setelah menghilang lebih sebulan gua ingat lu sudah kawen lari dengan anak wak suman
ada juga yg kata bro kecewa, patah hati penuh rasa terkilan
kononnya Irah di US mungkir janji, sudah tukar teman

jigit
Member
jigit

Bro tak ada, TN Monyet semakin menjadi-jadi
Komen orang semua dipangkahnya, perasan dialah yg paling pandai
Tak sedar diri tutur katanya macam bodoh punya budak kedi
Hakikatnya dia tu sangat bebal serupa itu kaldai

kah kah kahhh

Anonymous
Guest
Anonymous

Bro jigit 11:29 pm,

👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
Kejora la ni..tk mau nak pikiaq sgt, pasai marka
Kita hanya anak kg kotoq..depa dok kt Amerika
Melayari bhtera cinta bnyak mmbawa pilu duka
Lbih baik, Kejora pikiaq pasai ‘Bahtera Merdeka’
🇲🇾🇲🇾🇲🇾🇲🇾🇲🇾🇲🇾🇲🇾🇲🇾🇲🇾🇲🇾🇲🇾🇲🇾🇲🇾🇲🇾🇲🇾🇲🇾🇲🇾🇲🇾

💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

Anonymous
Guest
Anonymous

BAHTERA MERDEKA – AHMAD JAIS
Karaoke: https://youtu.be/R51p_74Okxw

🇲🇾🇲🇾🇲🇾🇲🇾🇲🇾🇲🇾🇲🇾🇲🇾🇲🇾🇲🇾🇲🇾🇲🇾🇲🇾🇲🇾🇲🇾🇲🇾🇲🇾🇲🇾
Bonda senyum riang
Menerima bahtera merdeka
Putra putri sayang
Putra putri sayang
Sedang berjuang

Fajar telah tiba
Nan menyinsing membawa harapan
Tanah Semenanjung
Tanah Semenanjung
Permata nilam

Jiwa dan raga
Buktikanlah pada nusa bangsa
Supaya negara maju jaya
Aman merdeka

Duhai ibu pertiwi
Putra putri datang sujud bakti
Untuk menunaikan
Untuk menunaikan
Sumpah dan janji
💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪

Anonymous
Guest
Anonymous

Bro jigit 11:36 am,

🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
TN anjing, mkn taik kambing, yg disangka buah
Dia tu mmg le bingai hnya harap samseng juah
Dgn Kejora ni dulu dh kerap anjing tu mkn kuah
Asyik jer anjing gila tu cabut lari trcalar maruah
🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

jigit
Member
jigit

ingatlah…bunga bukan sekuntum kumbang juga tidak ceekor
Irah berubah hati, banyak lagi dara yang menanti
fikirlah apa saja yg baik asal jangan berjudi tikam ekor
nak masuk politik pun tak apa asal jujur iklas hati