PERTANYAAN RAKYAT BAWAHAN – PEMIMPIN MANA PULA DIBEBAS SELEPAS INI?

1. Pada 9/5/2018, rakyat Malaysia sanggup berdiri lama dan beratur panjang di pusat-pusat pengundian bagi membuat perubahan politik yang amat drastik tapi dengan secara aman dan demokratik. Tanpa dipaksa, mereka memilih PH dan menolak BN.

2. Dari segi perundangan, tiada siapa boleh menafikan banyak perubahan positif yang dilakukan oleh Kerajaan PH.

Antaranya, pejabat Peguam Negara yang di bawah pengendalian seorang peguam yang senior memperlihatkan “political will” mendakwa beberapa “ikan jerung”. Saya yakin rakyat yang membuat perubahan pada 9/5/2018 itu amat gembira.

3. Selaku mantan timbalan menteri undang-undang Kerajaan PH, saya sering ditanya bilakah para “jerung politik” yang didakwa itu hendak dijatuhi hukuman oleh mahkamah. Jujurnya, agak sukar untuk menerangkan kepada mereka tentang kerumitan sistem dan proses perundangan.

4. Ramai dari rakyat yang mungkin sukar memahami kenapakah mereka yang dituduh dengan pelbagai tuduhan jenayah yang berat -misalnya tuduhan rasuah atau penggubahan wang haram berbilion ringgit-masih boleh dibenarkan ber”keliaran” di merata tempat, berselfie, berkempen dan lain-lain.

5. Rakyat ,secara umumnya , tidak begitu berminat untuk tahu apabila saya terangkan misalnya tentang doktrin ” seseorang yang didakwa di mahkamah dianggap tidak bersalah kecuali setelah dibuktikan bersalah” , konsep ” rule of law”, konsep ” fair trial”, konsep pemisahan kuasa eksekutif dan Peguam Negara atau Mahkamah dan konsep jaminan ( bail ).

6. Bagi rakyat ” para jerung politik” ysng didakwa dan dilihat telah menyusahkan negara/mereka perlu dan wajar dihukum segera. Buktinya, kata mereka, kami telah menolak mereka dalam pilihan raya. Maka, kata mereka, kerja kamu ( Kerajaan) adalah ” humban mereka dalam penjara dan bagi mereka reput di sana”.

Itulah , lazimnya, hujah mereka yang bersalut kemarahan mereka kepada saya misalnya.

7. Ya, amat sukar untuk menerangkan perbezaan ” hukuman politik” dan ” hukuman undang-undang” ke atas para aktor politik yang dianggap oleh rakyat telah melakukan jenayah. Prosesnya berbeza. Kaedah pembuktiannya juga berbeza. Ya, secara relatif, lebih mudah mensabitkan seseorang ahli politik yang korup melalui “hukuman politik”. Ini kerana, antara lain, proses pembuktian bersalahnya jauh lebih ringan dan jauh lebih mudah dibandingkan melalui proses undang-undang di mahkamah.

8. Mungkin , atas dasar itu, tidak sedikit rakyat yang agak ” marah” dan ” kecewa” kepada PH kerana , bagi mereka, pesalah yang “dihukum” melalui pilihanraya masih tidak dihukum melalui “mahkamah”.

Ironinya ketegasan Kerajaan PH untuk berpegang kepada prinsip ” kedaulatan undang-undang” ( rule of law) dan prinsip ” perbicaraan yang adil” ( rule of law) menyaksikan para pemimpin PH pula yang dimarahi dan dikritik secara pedas dan konsisten oleh para penyokong mereka sendiri.

9. Ya, ianya amat sukar. Tetapi, bagi saya, itulah prosesnya. Bukan mudah untuk membuat perubahan di dalam satu negara yang boleh dikatakan segala sendi-sendi utama di negara itu telah rapuh dan rosak secara teruk. Tapi, itulah jalan yang PH kena dan perlu tempuhi . Amat sukar dan berliku.

Boleh sahaja Kerajaan PH memilih cara yang lebih mudah dan lebih segera bagi ” menghukum” ” para jerung politik”. Mungkin cara sebegitu boleh menggembirakan para penyokong sendiri dalam jangkamasa pendek. Namun, maaf, itu bukan perubahan yang hakiki. Perubahan atas dasar dendam semata-mata tidak baik kepada negara pada jangkamasa panjang. Ia bukan perubahan yang ” genuine”.

10. Takdir Allah di saat para pemimpin Kerajaan PH sedang serius berfikir, merancang dan melaksanakan proses perubahan tersebut, rupanya ada pihak yang berfikir lain. Maka, berlakulah apa yang berlaku. Kerajaan PH yang dinaikkan melalui mandat rakyat dijatuhkan oleh Kerajaan PN yang terbina melalui pengkhianatan mandat rakyat. Puncanya hanya satu -kerakusan nafsu serakah!

11. Terbukti kini wujudnya beberapa insiden yang menunjukkan seolah-seolah negara ini sedang bergerak mengundur ke belakang – pra 9/5/2018- iaitu rakyat negara ini seolah-olah masih berada di dalam budaya dan persekitaran pemerintahan BN. Jika dahulu BN, sekarang PN. Malangnya, DNAnya masih tetap sama.

12. Dari aspek perundangan, boleh jelas kelihatan ketidaksamaan perlakuan ke atas rakyat yang tidak berdaya dan pemimpin yang berkuasa di hadapan undang-undang.

Pada mulanya, rakyat hanya melihat ketidaksamaan undang-undang dalam memperlakukan pemimpin dan kaum kerabat mereka yang melanggar PKP di satu pihak dan rakyat bawahan di satu pihak yang lain. Namun nampaknya ketidaksamaan itu tidak terhenti di situ sahaja.

13. Bila tertuduh yang berhadapan dengan jenayah yang ada kaitan dengan skandal 1MDB boleh dilepaskan tanpa dibebaskan hanya kerana bersetuju dan bersedia untuk memulangkan sejumlah wang tertentu, kecurigaan rakyat perkara sebegitu mungkin akan berulang benar-benar berlaku. Kali ini seorang lagi pemimpin yang berhadapan dengan 46 pertuduhan jenayah pula dibebaskan.

Soalan yang “legitimate” dari rakyat bawahan ” pemimpin mana pula selepas ini? ” dalam keadaan rakyat bawahan dihukum 15 bulan penjara kerana mencuri petai!

14. Almarhum YM Tun Raja Azlan Shah dalam satu penghakimannya iaitu dalam kes ” Public Prosecutor v Tengku Mahmood Iskandar and Anor ( 1973 ) 1 MLJ 128 memulakan penghakimanya dalam kes tersebut dengan kata kata yang menarik.

Terjemahan ke bahasa melayu berbunyi lebih kurang seperti berikut :-

” Hari ini bukan sangat Responden ,yang sedang menghadapi perbicaraan, yang dibicarakan tetapi keadilan itu sendiri ( yang sedang dibicarakan). Berapa banyak kadar keadilan bagi keadilan itu sendiri? Jika mahkamah berusaha untuk meletakkan keseimbangan antara dua neraca- kepentingan tertuduh dan kepentingan masyarakat , maka saya ingin katakan bahawa keadilan itu adalah bersifat adil ( justice is just ) .Tujuan keadilan itu mestilah keseimbangan dan kesaksamaan”.

15. Almarhum juga berkata :-

” …Perkara 8 Perlembagaan Persekutuan yang berkata semua orang adalah sama di sisi undang-undang. Ia bermaksud, secara tersirat, hanya ada satu sahaja set undang-undang di negara ini di mana semua rakyat adalah tertakluk kepadanya. Bagi kami, setiap warganegara, tanpa mengira status rasmi atau status sosial mereka, adalah di bawah pertanggungjawaban yang sama bagi setiap tindakan yang dilakukan tanpa justifikasi undang-undang. Kesaksamaan semua orang di hadapan undang-undang meninimakan kezaliman”

16. Nabi s.a.w telah lama meingatkan kita dalam satu petikan hadith yang antara lain, berbunyi, mafhumnya :-

“..hanyasanya mereka yang binasa sebelum kamu bahawasanya mereka jika ada di antara mereka yang mencuri itu di kalangan orang-orang mulia ( الشريف ) , maka dibiarkan sahaja ( tidak dihukum) , dan apabila yang mencuri di kalangan mereka itu orang yang lemah ( الصعيف ) , maka ditegakkan hukuman hadd ke atas mereka..”

والله اعلم

Mohamed Hanipa Maidin

Ahli Parlimen Sepang

11/6/2020.

0 0 votes
Article Rating
Kongsikan artikel ini
Updated: 11 June 2020 — 11:12 am
Subscribe
Notify of
guest
68 Comments
Newest
Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
trackback
Rakyat mula bertanya pemimpin mana lagi yang bakal dibebaskan
13 June 2020 7:30 am

[…] Sumber : https://shahbudindotcom.net/2020/06/11/pertanyaan-rakyat-bawahan-pemimpin-mana-pula-dibebas-selepas-… […]

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
12 June 2020 7:48 am

BANI YAKJUJ MAKJUJ PHD4PIG HANYA TAHU BUAT KEROSAKAN DAN KEMUSNAHAN DI MUKA BUMI……. Hakim Mahkamah Koroner Sahkan Campurtangan Tommy Thomas Dalam Prosiding Inkues Allahyarham Mohd. Adib……. “Oleh itu, atas imbangan kebarangkalian, saya memutuskan bahawa pemohon telah menunjukkan secara prima facie bahawa AG telah melakukan PENGHINAAN TERHADAP MAHKAMAH” Hakim Mahkamah Koroner Yang Arif Rofiah bte Mohamad Peguam Negara mencabol prinsip Kedaulatan Undang Undang!!! Ini adalah satu perkara yang sangat serius!!! Hakim Mahkamah Koroner, Hakim Rofiah bte Mohamad mengesahkan ada campurtangan dari Peguam Negara, Tommy Thomas untuk dalam menentukan keputusan inkues terhadap punca kematian Allahyarham Mohd. Adib, seorang anggota Bomba dan Penyelamat… Read more »

najib bini rosmah
najib bini rosmah
12 June 2020 12:57 am

Lagi soalan popular yang bermain dalam minda rakyat ialah berapa gaji dan elaun dibayar untuk setiap ekor MP lantikan rasuah Mat Sembab dan harta MP yang belum isytihar sebelum dilantik. Bila SPRM nak soal siasat Mat Sembab gay atau pondan? Kahkahkah!

zunnun
zunnun
11 June 2020 10:00 pm

anak bangsa ‘melayu2 islam’ ke? melaung2 ‘islam’ dan kapir mengapir sana sini?

anak bangsa ‘melayu2 islam’ ke? dgn memegang parang dan kapak sambil melaung2 ‘allah’ sana sini? tajam ke parang dan kapak dari perkataan nih?

anak bangsa ‘melayu2 islam’ ke? dgn menyamun dan berhelah sambil kaut dedak sana sini dgn nama ‘allah’ dan ‘syurga’ ke sana kemari nih?

apa punya sundal ‘melayu2 islam’ yg sundal nya, ‘melayu2’ yg menjenamakan ‘islam’ atau ‘islam’ yg di ‘arak’ utk pemjenamaan ‘melayu2 mereka…?

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
11 June 2020 9:36 pm

TAK PAYAH FANATIC MANA2 PEMIMPIN POLITIK KELAK ANAK BANGSA AKAN RUGI……. DARI FAIL SPRM Siri 10: Maklumat Lengkap Sogokan RM19 Juta Untuk Menutup Siasatan SPRM Mengenai Terowong Dasar Laut Pulau Pinang…….. DAP in Crisis: The Penang Undersea Tunnel Corruption Scandal Masa, tarikh, tempat dan nama secara terperinci telah Malaysia Today dedahkan sekali dengan butiran dokumen SPRM. Ada sesiapa masih tak percaya pada laporan ini? Masih percaya bahawa laporan ini palsu? Senang saja nak mengesahkan cerita ini betul atau pun tidak. Cuba hubungi pegawai-pegawai SPRM dan dapatkan pengesahan dari mereka. Apa yang susah sangat? Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad hingga… Read more »

najib bini rosmah
najib bini rosmah
11 June 2020 7:53 pm

Audio Mat Sembab Scheme Of Thing sudah bongkar semua pengkhianatan PM Kerajaan Pintu Belakang tajaan Madey si Kitol dan Azmin Semburit. Mat Sembab akan salahguna kuasa untuk dapat sokongan semua MP dalam Malaysia. Jibby, Wak Pornorogo, Kunan dan Musang MP ke tukang cuci jamban? Kahkahkah!

zunnun
zunnun
11 June 2020 7:11 pm

tapi hadi awang kerap mimpi ‘rasullulah’ nya, wajah kesempurnaan hadi awang siape pula? tak ke hadi awang mimpi wajah sedmikian nya?

sundal apa pula dgn istilah ‘melayu2 islam’ yg hadi awang dakwa nih?

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
11 June 2020 7:07 pm

CAI2 DAJJAL BUTA SEBELAH MATA…..TAK PAYAH SIBUK DENGAN RUH……KORANG SEMBAH HANTU BUKAN TUHAN…… Senarai Pembohongan LGE Dalam Kes Terowong (Bahagian 2)……. 1. Kita pelik. Macam mana satu projek boleh ada sampai 3 kos yang berbeza…🤔🤔🤔 》 Sebut harga kos yang pertama ialah RM3.7 billion seperti yang tercatit dalam surat Lim Guan Eng kepada Perdana Menteri. 》 Sebut harga kos yang kedua ialah RM4.08 billion seperti yang dilapurkan portal negeri Pulau Pinang. 》 Sebut harga kos yang ketiga ialah RM6.3 billion bila Lim Guan Eng membuat pengumuman tentang projek terowong Pulau Pinang. Sila baca di sini : http://ww1.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2013&dt=0410&pub=Kosmo&sec=Pilihan_Raya&pg=pr_04.htm 2. Kekukuhan kewangan… Read more »

zunnun
zunnun
11 June 2020 7:13 pm

saban hari seperti burung tiong ngape? dah memerintah, 100 hari, tapi bersikap pembangkang ngape? mana kertas pendakwaan nih?

zunnun
zunnun
11 June 2020 7:02 pm

betul ke yg hidup tiada mempunyai ROH yg menghidupkan mereka?

beza percaya dgn tidak percaya itu satu sifat idafi sj kerana tidak percaya itu satu kepercayaan juga….

‘melayu2 islam’ pun sama “percaya” tuhan semata juga ke?

rendah sgt taraf ‘melayu2 islam’ nih? itu sbb asyik menyundal2 merata2…

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
11 June 2020 6:56 pm

CAI2 KOMUNIS TAK BERTUHAN…..BUAT APA LEER KO SOKONG BUTA TULI PEMIMPIN2 KO TU……KALAU TAK ADA ELAUN TAK PAYAH DOK SIBUK….KORANG PASTI AKAN MENYESAL……. Senarai pembohongan LGE dalam kes Terowong…… Lim Guan Eng jadikan projek mega Terowong Dasar Laut Sebagai Pencetak RM Haram… 1. Kenapa senarai syarikat yang ada dalam SPV (Special Vehicle) bertukar2? – Mac 2013 umumkan senarai lain tapi Januari 2018 lain pula senarainya. 2. Apa alasan sebenar Lim Guan Eng keluarkan BUCG dari SPV. – Lim Guan Eng dakwa sebab BUCG enggan bertanggungjawab dalam isu kren yang menimpa pekerja di tapak binaan BUCG di Kuala Lumpur. – Ternyata… Read more »

zunnun
zunnun
11 June 2020 7:04 pm

laa dah 100 hari memerintah, ngape tak ada kertas pendakwaan kpd Guan Eng nih?

tak kan bak burung tiong sj?

zunnun
zunnun
11 June 2020 6:48 pm

tak kan hadi awang dan lebai nya, tak mampu mendapat pertolongan tuhan mereka utk menawan covids yg bermaharajalela?

atau kini, covids dah ada kekurangkan ancaman nya, lalu mengaku, itu semua berkat doa2 dan munajat mereka ke? azazil lagi hebat munajat kpd tuhan nya, tapi ngape menafikan kebenaran adam pula?

seperti hadi dan lebai2 nya tak kenal tuhan sama juga ke, si azazil penyatakan keiblisan akhir nya…

apa nak jadi ‘melayu2 islam’ yg sundal nya, ‘melayu2 ‘ nya atau ‘islam’ yg kapir mengapir merata2….

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
11 June 2020 6:46 pm

CAI2 DAJJAL MATA SATU CUBALAH KUTUK SAMA PEMIMPIN2 KO TU……TAHU MENTEKEDARAH DAN BERAK JEERRR…… Speaker larang guna laporan berita, media sosial ketika perbahasan…….. Alyaa Alhadjri 13 Mar 2019, 2:41 pm Dikemaskini setahun PARLIMEN l Kenyataan yang hanya berdasarkan laporan media atau media sosial tidak boleh lagi dibangkitkan dalam perbahasan Dewan Rakyat. Yang Dipertua Dewan Rakyat Mohamad Ariff Md Yusof membuat keputusan itu ketika ucapan ketua pembangkang Ismail Sabri Yaakob dalam perbahasan titah Yang di-Pertuan Agong hari ini. “Saya membuat keputusan sebarang laporan media atau media sosial yang tidak disokong mana-mana fakta kukuh yang lain, tidak boleh dibangkitkan dalam Dewan Rakyat.… Read more »

zunnun
zunnun
11 June 2020 6:52 pm

sah dajjal ‘melayu2 islam’ bermata satu, yg asyik recycle cerita lama…

zunnun
zunnun
11 June 2020 6:42 pm

tapi kerajaan ‘melayu2 islam’ apa yg dah di lakukan selain berebut2 ghadimah dan jawatan2 GLC? eknomi dah berkembang ke?

doa hadi awang dah membasmikan covids ke? tero[pong buluh Audi Q7 dah dapat menjejak covids2 ke? lebai pendak anan mAn, dah dapat tangkap covids2 dlm pembentung najis ke?

RU355 dan bentang ke?

apa yg dah di lakukan oleh kerajaan ‘melayu2 islam hingga kini?

Awang hitam
Awang hitam
11 June 2020 6:41 pm

Bukan saje kueh pau. Anwar tiada kebolehan buat kerja perdana menteri. Cuba bayang, Anwar hanya ada lesen motosikal, tapi angan dan meratip nak pandu kapalterbang Boeing 787. Kita semua penumpang Boeing. Kalau bagi Anwar pandu Boeing apa akan terjadi?

Cai cai ph sudah sudah lah..ph nk mampus n ghuyub dh dr muka bumi ni

Awang hitam
Awang hitam
11 June 2020 6:36 pm

Zaman PH hancing.😁😁 1. Hapus tol = tipu 2. Hapus ptptn = tipu 3. Hapus AES = tipu 4. GST 6% jadi SST (lagi bnyk pelari cukai) 5. Minyak Rm1.50 = tipu 6. Kurangkan kos hidup = tipu 7. Turun harga barang = tipu 8. Turun harga kereta = tipu 9. Hapus hutang peneroka Felda = tipu 10. Tiada lantikan politik dalam GLC dan sektor awam = tipu. 11. Pendidikan percuma = tipu 12. Tiada lantikan politik jadi duta = tipu 13. Harga telur turun = tipu 14. Tutup Lynas = tipu 15. Lantikan Pesuruhjaya SPRM oleh parlimen = tipu… Read more »

najib bini rosmah
najib bini rosmah
11 June 2020 7:47 pm
Reply to  Awang hitam

Kebanyakan yang kau kata tipu dulu semua dikuasai dan dibuat oleh Azmin Semburit dan Madey si Kitol. Memang hancing pun. Kalau pengkhianat negara macam Azmin Semburit dan penyamun ular 95 tahun macam si Kitol bersatu maka jadilah penghancing rakyat. Kahkahkah!

zunnun
zunnun
11 June 2020 6:29 pm

budak awang hitam nih anak si hadi awang yg bergelumang dtn dzulmat ke atau lahir ketika bulan gelap, hingga bebal sgt berbicara?

tpi hadi awang apa kurang nya? dgn pengakuan ‘melayu2 islam’ nya, tak cukup perlihatkan lebebalan pengetahuan agama nya…

tambah pulak dgn pengakuan, mimpi2 ‘rasullulah’ nya, yg ini lagi sundal penjenamaan nya….

zunnun
zunnun
11 June 2020 6:25 pm

yg beli MP sana sini siape pula nih? kan ‘melayu2 islam’ dgn menawarkan jawatan2 menteri hingga 71 kesemua nya, satu pembaziran selain melantik2 MP2 ke jawatan tertinggi gLC?

ksundalan apa pula nih?

Awang hitam
Awang hitam
11 June 2020 6:38 pm
Reply to  zunnun

Sah gila zunnun ni anak angkt tokong guan eng

zunnun
zunnun
11 June 2020 6:54 pm
Reply to  Awang hitam

tapi gila jenis pa yg mengaku golongan ‘melayu2 islam’ pula?

tapi jenis gila apa yg mengaku, kerap mimpi ‘rasullulah’ nya lalu di canang di setiap penkjuru negara?

gila utk mendapat pengiktirafan atau gila kebebalan?

Awang hitam
Awang hitam
11 June 2020 11:56 pm
Reply to  zunnun

Lu mimpi jatuh parit hari2 lg bnyk bunyi.apesal?x abis abis DEngki sesama muslim..sama kapir lu jilat bontot depa..bodoh zunnun!esok dl. Kubur bila malaikat tnya siapa saudara2 kamu?ko jwb lah org2 kaafirunn wa munafiquun saudara2 ku taw ! Sbb kt dunia kerja lu maki org islam,maki ulamak,..ehh sial lah luuu zunnun !

Awang hitam
Awang hitam
11 June 2020 6:22 pm

Elok-elok Jadi PM letak Jawatan.. Kemudian beli MP sana sini nak dapatkan 114 – Bodoh namanya

Dia jadi PM kerana tak berikan kepada Anwar di letak Jwatan. Bila bermasalah di cadang Muhyiddin Jadi PM-8

Tiba-tiba dia lawan Muhyiddin cari sokongan.
Ini kira bodoh.

Yang lagi Bodoh Geng PH.
Tahu dah Mahathir tu penipu dan berbelit-belit
Yang kamu semua sokong dia kenapa?

Anwar lagi-lagi-lagi BODOH
Engkau boleh fikir sendirilah.

Cai cai ph sudah sudahlah kena kencing,sampai tertelan air kencing pimpinan ph

zunnun
zunnun
11 June 2020 6:20 pm

‘melayu2 islam’ kan dah sesat kan ISDLAM dgn mengaku mereka ‘melayu2 islam’?

bila pulak ‘islam’ sabit pd ‘bangsa nih?

kenabian muhammad bin aminah bangsa arab ke?

sundal siapa punya angkara nih?

zunnun
zunnun
11 June 2020 6:21 pm
Reply to  zunnun

…sesat kan ISLAM dgn mengaku mereka “melayu2 islam”?

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
11 June 2020 6:17 pm

YANG BENCI ISLAM TENTU KAFIR SESAT…….. SPRM Buka 6 Kertas Siasatan Berkaitan Projek Terowong Dasar Laut Pulau Pinang….. SUSULAN isu siasatan kes terowong dasar laut Pulau Pinang yang dibangkit baru-baru ini, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) mengesahkan telah membuka sebanyak enam kertas siasatan berkaitan projek terowong dasar laut di Pulau Pinang. Kertas siasatan pertama telah dibuka pada Julai 2017 manakala lima lagi kertas siasatan dibuka pada Januari 2018. Sebanyak lima kertas siasatan telah selesai dan dirujuk kepada Timbalan Pendakwa Raya. Tiga kertas siasatan telah dikembalikan kepada suruhanjaya ini untuk siasatan lanjut, manakala dua lagi masih dalam kajian Timbalan Pendakwa Raya.… Read more »

zunnun
zunnun
11 June 2020 6:15 pm

“kerajaan sekarang menghempas pulas”?

utk merebut2 ghadimah dan parlimn di jadiakn stor takut utk di adakan “oversight’ ke?

‘melayu2 islam’ dgn istilah menghempas pulas mereka?

binatang2 di belantara ketawa terbahak2 di buat nya….

rakyat nak jawap apa? tak jawap, ‘melayu2 islam’ sama haiwan dgn metreka?

Awang hitam
Awang hitam
11 June 2020 6:20 pm
Reply to  zunnun

Ko th ape zunnun.kerja ko maki org islam2 hari2.

zunnun
zunnun
11 June 2020 6:34 pm
Reply to  Awang hitam

kesundlan apa dgn pengakuan ‘orang2 islam’ nih?

bila pulak islam sabit dgn orang mahu pun bangsa….

islam itu kesempurnaan yg menyempurnakan Alam dan segala kehidupan nya….

maka

melayu’orang islam bermakna kesempurnaan bangsa2 melayu ke?

pelacur kangkang puki pun tak menyundal sebagitu rupa….\

apa ‘melayu2 islam’ rendah sgt nilai dari pelacur2 jalanan ke?

Awang hitam
Awang hitam
12 June 2020 12:03 am
Reply to  zunnun

Lu ni sah belajar x abis,tu psl jadi gila isim si zunnun..dlm quran ada disebut golongan muslimin ..muslimat..mukminin..mukminat
..kaafiruun..
Munaafiqunnn..ape masaalah lu zunnun!lu sesat dan bangang sorg2 sudah..jgn nk sesatkan org ..

Awang hitam
Awang hitam
11 June 2020 6:09 pm

BEREBUT NAK JADI PM

BEREBUT  GILA

NAK JADI PM

Dahulu diberi kuasa memerintah dibulinya rakyat. Berebut jawatan PM…gila betul lah orang-orang ni. Apa mahathir ingat Malaysia ni hak tok nenek dia punya ke????. Tokey kunyit pula ingat malaysia ni harta pusaka bapak dia yang punya ke????  Kamu tau tak yang rakyat dahlah susah tak ada kerja…takut pulak dengan si kenit cobit sekarang ni. 

Kerajaan pula sekarang ni berhempas pulas untuk menyelamatkan nyawa rakyat. Tapi barua-barua ni sibuk nak rampas kuasa pulak. Kamu semua ni memang anak sial…kecik-kecik tak mau mampus..bila dah tua menyusahkan rakyat.. 

zunnun
zunnun
11 June 2020 6:18 pm
Reply to  Awang hitam

kerajaan ‘melayu2 islam’ takut bersidang di parlimen ngape?

demokrasi ber parlimen atau sistem penjenamaan caliph baghdadi sj ke?

zunnun
zunnun
11 June 2020 4:44 pm

sekurang2 nya babi ada juga kesedaran haiwan nya utk menguruskan kehidupan mereka….

tapi ‘melatu2 islam’ yg sana sini merata2 mem”babi”buta, dgn pengakuan ‘melayu2 islam’ kesundalan babi jenis ape?

Awang hitam
Awang hitam
11 June 2020 6:11 pm
Reply to  zunnun

Asik babi j keluar drp mulut ko,duk membabikan org islam j.sok sok mati kena langgar babi.

Goh
Goh
11 June 2020 4:40 pm

Sapa dok peneng tu kalu ada duit bulah la beli sebiji dua umah…itk aset masa depan anak² Kerajaan Pulau Pinang meluluskan langkah untuk mengurangkan kos sara hidup dengan mengurangkan harga rumah mampu milik, dengan pemotongan sebanyak 10 peratus. Harga siling baru kini adalah RM270,000 untuk bahagian pulau dan RM225,000 untuk Seberang Perai. “Harga rumah mampu milik akan dikurangkan 10% dalam tempoh setahun,” kata Exco Kerajaan Negeri Jagdeep Singh Deo. Beliau berkata ekonomi negeri telah terjejas akibat wabak Covid-19 dan untuk memperbaiki keadaan, keputusan tertentu telah dibuat berkaitan Kempen Pemilikan Rumah 2020. Pada masa ini, harga siling rumah mampu milik di… Read more »

Anonymous
Anonymous
11 June 2020 4:34 pm

Zunnun babi ni adalah contoh ikutan org yg sokong PH. Sesat dan bawak kesesatan. Orang PH dah sesat mcm zunnun babi ni. Hilang kerajaan jadi gila babi.

zunnun
zunnun
11 June 2020 4:26 pm

tapi ‘melayu2 islam’, melacurkan tuhan utk kepenting dunia mcm mana pula?

Anonymous
Anonymous
11 June 2020 4:31 pm
Reply to  zunnun

Apa yg bapak setan ni mengarut ni? Bilalah syaitan ni nak mampoos agaknya.

Goh
Goh
11 June 2020 5:18 pm
Reply to  zunnun

Bani melayu akan sanggup menjadikan apa saja isu agama,kaum asalkan perbuatan mungkar mereka dihalalkan. ..

Sebagai contoh mereka nak halalkan perbuatan bosss kurrr..lalu digelarnya boss kurrr tu panglima perang islam

Sebagai contoh mereka nk halalkan perbuatan rasuah jawatan glc dan mengarapkan sokongan mp² memilih dia sebagai balasan…tetap dikira mereka membuat pahala kata duta timur tengah bertaraf menteri

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
11 June 2020 4:00 pm

YANG BENCI TUHAN TENTU PENYEMBAH SYAITAN LAKNAT…….. Kerajaan Pakatan Harapan Tajaan DAP Takut Dedahkan Kebenaran Skandal Terowong Ghaib Legasi Lim Guan Eng…….. Kenapa SPRM tak siasat skandal terowong ghaib peninggalan Lim Guan Eng? Sebenarnya, SPRM dah siasat pun… Kalau tak percaya, cuba google dan tengok kenyataan SPRM 9 bulan dahulu (kalau mengandung, dah bersalin dah)… Ceritanya begini : Bulan Februari lepas, blogger Raja Petra Kamarudin (RPK) dihantar kertas siasatan dalaman SPRM untuk kes terowong ajaib Pulau Pinang… RPK dedahkan kertas-kertas sisatan tersebut di laman web beliau melalui 10 buah artikel termasuk pengakuan dari pemilik syarikat terowong bahawa pemimpin-pemimpin DAP terlibat… Read more »

zunnun
zunnun
11 June 2020 4:39 pm

PH 100 hari memerintah, najib di reman dlm lokap, musa aman lari ke london, hadi awang sampai kecut telur di buat nya hingga asyik menyembah2 mahathir di pejabat nya pula…

kini ‘melayu2 islam dah memerintah 100 hari, parlimen di buat perhiasan sj ke?

tak kan asyik bercerita scandal terowong sj, mana kertas pendakwaan dan guan tak jugak di tahan pula….

apa nak jadi dgn ‘melayu2 islam’ nih, yg sundal ‘melayu2’ nya atau ‘islam’ yg di dewa2?

Goh
Goh
11 June 2020 4:42 pm

Rosmah binti mansor paling benci tuhan….kerana telah menghukumnya dan merampas segala kemewahan yg dimilikinya dalam sekelip mata. Beratus2 beg tangannya yg dikumpul sejak kecil turut hilang dari matanya..

zunnun
zunnun
11 June 2020 3:06 pm

“melayu2 islam” yg islam nya “melayu2” mereka atau tuhan mereka?

faham ke? atau setakat ‘tahu’ sj, bak saudagar tahu di pasar ke?

‘melayu2 islam’ dah bebaskan kebebalan ‘islam’ yg di ‘arak’ merata2 ke?

anonymous
anonymous
11 June 2020 4:30 pm
Reply to  zunnun

Apa yg bapak setan ni mengarut ni? Bilalah syaitan ni nak mampoos agaknya.

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
11 June 2020 2:55 pm

PH BEBASKAN PEMIMPIN2 MEREKA YG KORUP DARI MAHKAMAH…….. Jika PH, Dah Hukum Penjara Lepas, Siasatan Dan Dakwaan Tak Buat!!! Penunggang Agama, Wan Ji Pegang Al Quran… Ada Wuduk Ker? 10 September 2014, Wan Ji mengaku tidak bersalah menerbitkan perkataan menghina Sultan Sharafuddin Idris Shah termasuk membabitkan isu agama dalam akaun Facebook wanji.attaaduddi… 9 April 2018, Hakim Mahkamah Sesyen Shah Alam, Mohd Sabri Ismail menjatuhkan hukuman sembilan bulan penjara selepas didapati bersalah terhadap pertuduhan itu… 9 Julai 2019, Mahkamah Tinggi Shah Alam menolak rayuan terhadap sabitan dan hukuman sembilan bulan penjara kerana menerbitkan perkataan menghasut terhadap Sultan Selangor, tujuh tahun lalu…… Read more »

Awetunggal
Awetunggal
11 June 2020 2:27 pm

Pundek

zunnun
zunnun
11 June 2020 2:04 pm

budak hinggus yg asyik berpamper sana sini dgn bangga nya mengaku, Nabi Muhammad jolok pedang dlm bulan ramadan, maka dgn itu, Nabi Mhammad jolok puki binni2 nya juga ke? si budak awang hitam, mungkin anak si hadi awang berkata pula, ‘orang2 islam’ se iring dgn si ‘ayah’ nya hadi awang dgn ‘melayu2 islam’ nya… soalan nya, kenabian muhammad bin aminah itu ‘orang’? soalan nya, islam itu orang ke? islam itu sempurna… maka istilah “orang2 islam” makna nya “orang2 sempurna”? maka “melayu2 islam”, makna nya “melayu2 sempurna”? sundal2 mana yg mengajarkan mereka? apa nak jadi dgn ‘melayu2 aka orang2 islam’, yg… Read more »

Anonymous
Anonymous
11 June 2020 2:17 pm
Reply to  zunnun

Dirty Old Man zunnun pukimak menghasut agama Islam dan orang Islam lagi.

Dia jenis tidak ada budaya, asyik berperang antara mereka, berkejar menganuti agama Confucianism, Taoism, Buddhism, ambil itu buang ini.

Lama kelamaan berteduh di bawah Evangelical Christianity, jenuh lah padri2 coba meleraikan puak2 yang asyik bergaduh.

Budaya luar juga yang di kejar mereka. Budaya tempatan itu di buang, sekarang tak lagi tonggang tonggek pegang joss sticks di pangkal pokok Kayu Ara.

Anonymous
Anonymous
11 June 2020 2:43 pm
Reply to  Anonymous

Kejarkan budaya luar tapi di Shanghai dulu ada signboards menyatakan

DOGS AND CHINESE NOT ALLOWED HERE.

Boleh di Google.

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
11 June 2020 12:28 pm

PH BERKUASA TAPI TIDAK CEPATKAN KES MAHKAMAH ….MEREKA KERJA MENTEKEDARAH DAN MEMBERAK….. Jangan Pelik Bila Tommy Thomas Gugurkan Kes LTTE, Bukankah Dia Dahulu Peguam Chin Peng!!!……… Tommy Thomas tarik balik pertuduhan terhadap 12 tertuduh yang dikaitkan kumpulan pengganas LTTE berkuat kuasa serta merta. Hal ini sekaligus melepaskan segala pertuduhan terhadap Exco Melaka, G. Saminathan dan ADUN Seremban Jaya, P. Gunasekaran iaitu pemimpin DAP yang menyokong kumpulan pengganas LTTE. Alasan Tommy Thomas mudah, adalah tidak menjadi kesalahan untuk individu mempunyai idola yang diagungkan. Lebih mengejutkan Tommy Thomas telah mengarahkan kerajaan untuk kaji semula gazet kumpulan pengganas LTTE yang dibuat pada tahun… Read more »

Wak Kontol Besar
Wak Kontol Besar
11 June 2020 12:16 pm

Saya rasa elok dilepaskan semua yang dituduh rasuah, pecah amanah dan salahguna kuasa tu …. Najib, Zahid, Ku Nan, Rosmah, Irwan Serigala, Arul Kanda…semuanya. Selain dari Arul Kanda yang berketurunan Keling, yang lainnya adalah Melayu, termasuk Irwan Serigala yang telah “masuk” Melayu. Melayu perlu dibebaskan dari sebarang salahlaku kerana mereka adalah Tuan di negara ini.

Anonymous
Anonymous
11 June 2020 1:18 pm

Dol, kamu mengaku saja kontol besar. Entah2 ha nya besar lidi. Cakap besar, mulut penuh tahi.

Goh
Goh
11 June 2020 1:38 pm
Reply to  Anonymous

Kenyataan rasmi pak yidin(1.35pm)

Dengan ini saya pak yiddin akan berikrar akan berusaha membebaskan najib bin razak atau dikenali bossss kurrrrr daripada 85 pertuduhan kes pecah amanah dan salah guna kuasa..

Ini kerana beliau lah antara tunjang utama atau lebih sedap dipanggil master mind yg menggerakkan langkah sheraton.

Setakat ni saya hanya mampu membantu anak tiri dia dulu..untk bini dia akan saya usahakan kemudian. Manakala utk konco² boss kurrr lain yg turut didakwa atas pelbagai pertuduhan di minta semua bersabar .

Yg benar

(Pak yidin)

Wak Kontol Besar
Wak Kontol Besar
11 June 2020 5:40 pm
Reply to  Anonymous

Lu tada pecaya kalu, tanya sama lu punya amma…dia sudah jirit ayyoyyooo bhaiyya….Lu pun mau cuba ka Thambi…sini bawa sapi minyak satu tin sapu lu punya lubang jubur Thambi….

zunnun
zunnun
11 June 2020 12:07 pm

tuhan bebaskan si azazil nya, dan membenarkan nya keiblisan nya utk memesongkan manusia dari kemanusian mereka…. si Moo utk terus berkuasa, bukan tuhan tapi penjenamaan keiblisan si azazil juga angkara nya…… si najib tidak bebas dari si suami rosmah nya, bagitu juga si hadi awang jauh bebas dgn kesundalan nya juga…. yg bebas ketika ini, kesundalan2 utk terus menjenamakan ‘melayu2 islam’ mereka…. ini yg sedang mengalir di setiap penjuru negara, memberi kehidupan kpd keldai2 ‘melayu2 islam’ utk terus menikmati kesundalan2 yg di hidangkan oleh ketua2 mereka…. membebaskan dari tuduhan di mahkamah itu satu dari persembahan. si pencuri petai dan susu… Read more »

Anonymous
Anonymous
11 June 2020 1:15 pm
Reply to  zunnun

Dirty Old Man zunnun pukimak punya down syndrome timbul sejak nenek moyang nya merempat ke negara ini.

Sepatut nya berterima kasih dapat menempat di negara bertuah ini, tapi, being “ungrateful ingrate”, tak pernah cukup, nak lagi, nak lagi, nak lagi. Tak kisahkan yang lain.

Maka mereka perlu atasi masalah inferiority complex itu sendiri. Jika tidak boleh, atau tidak mahu, berhijrah lah. Supaya senang hati dan yang tinggal pun begitu.

Awang hitam
Awang hitam
11 June 2020 1:43 pm
Reply to  zunnun

Zunnun ni hari2 nya hanya maki org islam sendiri..kapir laknat mabok langgar mati org islam..xde dimakinya..dapiG laknat nk buang islam dlm ic,xde dimakinya..kaoir laknat pukul adib sampai mati.xde dimakinya..lge dilepaskan kes rasuah xde dimakinya..tomi tonato lepad kes ltte dapiG..xde dimakinya..kapir laknat rasuah juta2 ..xde dimakinya..kapir laknat xsedar diuntung bilang org melayu kaum pendatang..xde dimakinya..dan mcm3 seribu kejahatan kapir laknat..sekalipun tidak dimaki oleh sizunnun ni..Sape Zunnun sbnrnya..dia adlh Dajjal RBA yg diupah oleh komunis utk buruk burukkan org islam..jahanamlah ko wahai zunnun..cilake lah ko wahai zunnun..

zunnun
zunnun
11 June 2020 1:47 pm
Reply to  Awang hitam

bila pulak islam sabit pd orang nih?

hadi awang yg mengajar ke? atau di Moo dan Najib?

apa punya sundal ‘melayu2 islam’ dgn fahaman demikian nih?

Anonymous
Anonymous
11 June 2020 2:22 pm
Reply to  zunnun

Dirty Old Man zunnun pukimak, fahaman nya ialah menonggang nonggek depan pangkal pokok Kayu Ara, pegang joss sticks yang bau nya ketara.

Bila hujan susah. Tonggang tonggek kpd Tok Kong yang di buat tepi rumah. Letak buah2 di situ untuk Tuhan kamu makan tapi di sebat bebudak malam hari

Awang hitam
Awang hitam
11 June 2020 6:02 pm
Reply to  zunnun

Sah gila babi si kapir zunnun.nk ckp islam,bahasa mcm makam tinggi.tp sebenarnya ape yg zunnun ckp satu pn xleh pki..cilake pn RBA.

Goh
Goh
11 June 2020 4:44 pm
Reply to  Awang hitam

Nama hitam…hati pon hitam jgk.udah parah budak ni.dh tak boleh di ubah dah sikap rasis dia ni …

Awang hitam
Awang hitam
11 June 2020 6:05 pm
Reply to  Goh

Awang hitam seorg pendekar di tanah melayu,tp nm goh adlh seorg komunis gila vavi yg tlh bunuh ramai umat islam.cilaka pnya konunis..goh..goh..x abis2 nk mnymr jd melayu..teruk teruk

Anonymous
Anonymous
11 June 2020 11:22 am

Masa kes rasuah terowong dan banglo terlajak murah guan eng di tong sampahkan oleh AG komunis, hingga sprm terkejut beruk, tak ada sekor pun pemimpin PH tanya sbb itu adalah harapan mereka kpd AG komunis yg mereka lantik.

Wak Kontol Besar
Wak Kontol Besar
11 June 2020 12:10 pm
Reply to  Anonymous

Ehhh…sekarang bukankah PH dah jatuh. Kerajaan tebuk atap yang memerintah kan…kalau pencuri dan penyangak kau orang boleh lepaskan, takkan tak boleh seret Guan Eng semula ke Mahkamah. Apa punya bahlol…menunjukkan keterencatan akalnya di sini….

Anonymous
Anonymous
11 June 2020 1:20 pm

Bukan tebuk atap tapi tebuk lub.ng bont.t kamu, Dol.

Tanpa Nama
Tanpa Nama
11 June 2020 12:10 pm
Reply to  Anonymous

Macai-macai UMNO tiada lain modal asyik ungkit terowong dan banglo LGE. Sekarang PM kesayangan kamu yang memerintah kenapa tidak dibicarakan semula, terutama menteri JPM undang-undang dari parti PAS yang tidak suka kepada DAP, cepatlah bertindak. Jangan fikir kami susah hati kalau kes tersebut dibicarakan semula. Kami cuma runsing kerana macai seperti tiada modal lain. Kes Musa Aman mungkin kamu telah lupa. So baca ini petikan dari SR bertarikh 5 April 2012 >>>> https://www.sarawakreport.org/2012/04/malaysian-foreign-minister-named-in-macc-investigation-into-sabah-timber-corruption-national-expose/ Antara isi kandungannya >>> We can reveal that the leaked papers show that investigators concluded that the Chief Minister had corruptly issued timber licences to his brother… Read more »