‘MENYEPAK’ BERSATU, SATU2NYA PILIHAN UMNO UNTUK KEMBALI MENDUDUKI KERUSI PERDANA MENTERI

Pas melalui Setiausaha Agungnya, Takiyuddin Hassan semalam cuba meyakinkan bahawa kerjasama semua parti dalam Perikatan Nasional (PN) adalah mantap dan sentiasa dalam keadaan bersiap sedia menghadapi PRU15.

Tambah beliau, segala spekulasi mengenai kerapuhan PN adalah bersifat khabar angin semata-mata.

“PAS yakin parti-parti yang membentuk PN telah bersedia untuk memacu tenaga dan jentera bagi melengkapkan persiapan dan kesiapsiagaan, termasuk memuktamadkan pembahagian kerusi bagi menghadapi PRU15 meskipun tarikhnya belum diputuskan.

“PAS juga amat yakin kerjasama dan sikap bertoleransi semua anggota PN kini akan menguatkan lagi kedudukan kerajaan PN sama ada di peringkat persekutuan mahupun negeri-negeri,” katanya dalam satu kenyataan.

Bagaimanapun, tidak lama kemudian UMNO telah tampil menyanggah kenyataan Pas tersebut.

Naib Presiden UMNO, Khaled Nordin berkata, kenyataan Takiyuddin itu hanyalah merupakan keyakinan Pas semata-mata, sedangkan parti-parti dalam PN masih belum ada sebarang komitmen mengenai persediaan menghadapi PRU15.

“Kenyataan itu tidak lebih hanya mencerminkan keyakinan PAS saja. Kita belum bincang apa-apa pun,” tegas bekas Menteri Besar Johor itu lagi.

Maka, apa makna semua ini?

Maknanya tidak lain ialah UMNO sekali lagi membuktikan ia tidak mahu mendukung PN dan bersama Bersatu serta Muhyiddin Yassin dalam PRU akan datang.

Oleh kerana Bersatu adalah parti serpihan UMNO, menerima parti itu untuk bersama-sama menghadapi pilihanraya bermakna mereka perlu berkongsi dari segi pembahagian kerusi.

Dalam keadaan Bersatu porak-peranda, berpecah, ahli tidak seramai mana, cawangan dan akar umbi tiada, berbahagi kerusi dengan parti itu lebih merugikan UMNO, walaupun ketika ini Muhyiddin selaku Presiden Bersatu adalah Perdana Menteri.

Tetapi, jangankan untuk jangka panjang, untuk menghadapi PRU akan datang saja pun, tanpa pertolongan UMNO, Bersatu tidak akan mampu ke mana-mana.

Dalam PRU14 lalu, kemenangan Bersatu di kerusi Parlimen dan BN banyak dibantu oleh jentera PH yang lebih tersusun serta sokongan pelbagai kaum.

Untuk itu, selain UMNO mempunyai lebih banyak kerusi, di tambah dengan kedudukan Bersatu yang tidak stabil dan terlalu lemah, mengenepikannya sama sekali dalam PRU15 adalah pertimbangan yang paling munasabah bagi UMNO.

Bersama BN dan Pas, disertai tiupan slogan Melayu Islam, meskipun belum ada jaminan seratus-peratus, UMNO tentu saja mempunyai keyakinan yang tinggi untuk memenangi PRU akan datang tanpa ada Bersatu bersama mereka.

Dalam erti kata lain, “menyepak” Bersatu dan Muhyiddin adalah pilihan yang tidak dapat dielakkan lagi bagi UMNO.

Lagi pun, sejak lebih 60 tahun biasa duduk di kerusi Perdana Menteri, UMNO sebenarnya mula berasa janggal membiarkan parti lain, apalagi parti kecil yang berpecah dan tidak stabil seperti Bersatu, bertakhta di atas mereka.

Tambahan lagi, baik Presiden UMNO, Zahid Hamidi atau bekas Presidennya, Najib Razak, kedua-duanya kini sedang mengintai dengan serius untuk menjadi Perdana melalui kerjasama dengan Muafakat Nasional bersama Pas.

Jika kedua-duanya terhalang mencapai impian kerana hukuman penjara atas kes mahkamah yang sedang dihadapi sekarang, Timbalan Presiden UMNO, Mohamad Hasan dan Hishammuddin Hussein yang berada di lapisan kedua juga mempunyai naluri serta impian yang sama untuk menduduki kerusi Perdana Menteri.

Pokoknya, dengan deretan pemimpin sendiri ramai yang menanti, UMNO tidak akan membiarkan pemimpin daripada parti lain menjadi Perdana Menteri selepas PRU15 nanti.

Bagi mencapai impian tersebut, pasti saja ia lebih mudah dengan cara mengenepikan Bersatu, sebaliknya jika bersama PN di mana Perdana Menteri sedia ada adalah Muhyiddin, dengan sendirinya terlepaslah peluang UMNO menduduki semula kerusi yang diimpi-impikan itu. (Shahbudindotcom 09/06/2020)

0 0 vote
Article Rating
Kongsikan artikel ini
Updated: 9 June 2020 — 9:44 am
Subscribe
Notify of
guest
138 Comments
Newest
Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
10 June 2020 7:13 am

ENAM JAHANAM PHD4PIG MESTI DIHAPUSKAN SEGERA…….. Bukti Arahan Mahathir Dan Guan Eng Kepada SPRM Dan Peguam Negara Dalam Kes Pelepasan Pembekuan Akaun Tan Sri Lim Soon Peng……. OLEH MACC INSIDER Kronologi Kes dan Arahan: 1. 26.10.2018: Peguam Tan Sri Lim Soon Ping (TSL) menulis kepada KP SPRM (pada waktu itu Dato’ Sri Shukri Abdull) untuk lepaskan pembekuan semua akaun peribadi dan syarikat TSL (salinan dilampiran). Shukri Abdull 2. Salinan surat diberi kepada Tun Dr Mahathir Mohamad (TDM). 3. 05.12.2018: TDM minitkan surat dari Lim Guan Eng (LGE), dan berpendapat TSL “tidak boleh dipersalahkan” pembekuan akaun peribadi dan syarikat TSL tidak… Read more »

najib bini rosmah
najib bini rosmah
10 June 2020 12:43 am

PN yang belum daftar pun sudah hampir pasti nak tumbang. Banyak masalah anak arwah ulama besar Johor bawa dalam politik semata nak jadi PM Kerajaan Pintu Belakang. Memang muka sembab ni jenis gila agaknya. Apa pun lagi banyak onar Mat Sembab buat lagi bagus. Lagi banyak kau kena menjawab di mahkamah. Kahkahkah!

najib bini rosmah
najib bini rosmah
10 June 2020 12:34 am

I pesan sudah lama. Jangan kutip sampah sarap macam Umno. Sampah sarap Umno tidak boleh recycle. Maki DAP tapi tak ada telur lawan kerusi Melayu juga. Survival Umno hanya berasas politik kaum dan isu sensitif bukan nak jaga Rakyat. Selagi Melayu boleh ditipu selagi itu perjuangan Umno diteruskan. Kahkahkah!

najib bini rosmah
najib bini rosmah
9 June 2020 8:38 pm

MN sudah nak masuk PRU15 dan berangan menang sapu bersih semua 222 kerusi. PN belum rasmi kerusi pun belum agih. Melingkup Kerajaan Pintu Belakang belum sah gabungan. Sepak Bersatu bukan ada faedah. Ramai sudah nak masuk Umno balik untuk undi Umno macam masa PRU14. Kahkahkah!

Goh
Goh
9 June 2020 8:53 pm

Baru col si takiyuddin lepas isyak tadi…dia kabo yg sudah siap dibuat pengagihan setakat ni cuma jawatan glc jer.

Yg lain tu tunggu dulu katanya. Nak kena tanya puak umno(BN) dulu sebab mereka ialah majoriti.

Utk team kaki lompat tu tgok ler dulu…

sumber maklumat dari takkiyudin

Irah
Irah
9 June 2020 7:12 pm

EH MANA MATAIR AKU SI KEJORA GILA
LAMA DAH TAK MAI DAH MMPOS KE DIA
PH MASIH PERLU MAHATHIR PNYA AURA
ANWAR SABAQ SAT MASANYA AKAN TIBA

Dalam erti kata lain, “menyepak” Bersatu dan Muhyiddin adalah pilihan yang tidak dapat dielakkan lagi bagi UMNO.

Lagi pun, sejak lebih 60 tahun biasa duduk di kerusi Perdana Menteri, UMNO sebenarnya mula berasa janggal membiarkan parti lain, apalagi parti kecil yang berpecah dan tidak stabil seperti Bersatu, bertakhta di atas mereka.

Anonymous
Anonymous
9 June 2020 9:11 pm
Reply to  Irah

Irah palsu 7:12 pm,

👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
Apa yg terpendam dlm hati mu..Kejora dpt hidu
Bila Kejora tak muncul, ramai yg resah merindu
Tapi, nak masuk sini, Kejora tk lagi rasa syahdu
Sbb, dah tiada kelibat bahan buli, Suman Hindu
👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎

👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Anonymous
Anonymous
9 June 2020 9:19 pm
Reply to  Anonymous

👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
Suman maknyah tua, mmg jenis gebang takbur
Namun bagi Kejora dia adalah badut penghibur
Agaknya, dia kini dgn Bg Non, sdng tadah jubur
Atau pun, sdng ditibai malaikat dlm liang kubur
👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Anonymous
Anonymous
9 June 2020 9:29 pm
Reply to  Anonymous

👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
2 bulan lbh, tak ada kelibat Suman bodoh piang
Apa kah, dia sdg mengulum btng pelir Kit Siang
Atau Suman kini dah kat dlm kubur punya liang
Dkat kuil Hindu, dia ditanam sebagai mendiang
🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Anonymous
Anonymous
9 June 2020 9:40 pm
Reply to  Anonymous

👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
Suman tua lembik, cuba mau berlagak perkasa
Tapi, lari dr Kejora di Dtrn Merdeka suatu masa
Rasanya kini dlm kubur..malaikat sedang siksa
Blm pun sempat..penumbuk Kejora ini dia rasa
👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Irah
Irah
9 June 2020 7:00 pm

SEPAK MENYEPAK ORANG POLITIK ITU BIASA CUMA ADA YANG LEMAK ADA JUGA YANG BISA MOYIDIN TU SPT ANAK YG TAK KENANG JASA TAPI TAKPE DIA NAK JADI PM BIADIA RASA Untuk itu, selain UMNO mempunyai lebih banyak kerusi, di tambah dengan kedudukan Bersatu yang tidak stabil dan terlalu lemah, mengenepikannya sama sekali dalam PRU15 adalah pertimbangan yang paling munasabah bagi UMNO. Bersama BN dan Pas, disertai tiupan slogan Melayu Islam, meskipun belum ada jaminan seratus-peratus, UMNO tentu saja mempunyai keyakinan yang tinggi untuk memenangi PRU akan datang tanpa ada Bersatu bersama mereka. Dalam erti kata lain, “menyepak” Bersatu dan Muhyiddin… Read more »

zunnun
zunnun
9 June 2020 6:55 pm

lebai2 pAs dah syok sendiri krana rasakan dapat memenangi pru 15 dgn si Moo dan si Zahid….

selain di sarawak dan sabah di ketawakan oleh kaum2 di sana, ‘melayu2 islam’ terkial2 utk mendapatkan undi di kawasan cosmopolitan bandar pula…

jika di luar bandar, jual minyak ular ‘melayu2 islam’ mudah percaya….

lalu merasakan minyak ular ‘melayu2 islam’ di terima di bandar pula ke?

tapi tak salah berangan sedemikian rupa….

Irah
Irah
9 June 2020 6:49 pm

PBBM ITU T MAHATHIR YANG PUNYA
KE MAHKAMAH LE AKAN DIHERETNYA
NYAWA PPBM TAK KAN LAMA PUNYA
SEDNGKAN UMNO PON PUTUS NYAWA

Dalam keadaan Bersatu porak-peranda, berpecah, ahli tidak seramai mana, cawangan dan akar umbi tiada, berbahagi kerusi dengan parti itu lebih merugikan UMNO, walaupun ketika ini Muhyiddin selaku Presiden Bersatu adalah Perdana Menteri.

jangankan untuk jangka panjang, untuk menghadapi PRU akan datang saja pun, tanpa pertolongan UMNO, Bersatu tidak akan mampu ke mana-mana.

Dalam PRU14 lalu, kemenangan Bersatu di kerusi Parlimen dan BN banyak dibantu oleh jentera PH yang lebih tersusun serta sokongan pelbagai kaum.

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
9 June 2020 6:34 pm

DAJJAL DAN CAI2 BUTA SEBELAH MATA…… REPORT LEERR ATOK SEKALI ….KENAPA TOK MUDIN SORANG JEEE… .ATOK PUN ADA AUDIO.. .. Takiyuddin Kongsi Gambar PAS, BN, Bersatu Tanda Tangan Dokumen……… (1Media) – Kurang 24 jam selepas menyatakan keyakinan Perikatan Nasional (PN) bersedia memuktamadkan pembahagian kerusi bagi menghadapi Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU-15). Setiausaha Agung PAS, Datuk Takiyuddin Hassan berkongsi gambar Presiden Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu), Tan Sri Muhyiddin Yassin, Presiden UMNO, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi dan Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang menandatangani satu dokumen. “Bulat air kerana pembentung, bulat kata kerana muafakat, perbezaan pendapat yang jujur… Read more »

zunnun
zunnun
9 June 2020 6:50 pm

ketawa orang2 satrawak dan sabah bila mendengar, lebai2 pAs teruja sgt utk menandatangani perjanjian kerjasama PN…

orang2 di sabah dan sarawak hairan bagaimana lebai2 blh menyundal utk mencampuri hal2 di sarawak dan sabah pulak nih?

sedangkan di kawasan bandar di semenanjung, lebai2 pAs terkial2 utk mendapatkan undi…

dah syok sendiri ke?

Goh
Goh
9 June 2020 8:38 pm
Reply to  zunnun

Ape du kesah pasal undi kate pak din…nanti kompom keluar rakaman audio meeting bersatu lagi pulak.

Nak di janjikan pulak jawatan2 besar utk org sabah dan sarawak….satu utk kau satu utk aku kata pak din.

Aku satu sekolah tadika dgn pak din mmg aku kenal sgt baik buruk pak din ni ,luar dalam,tepi,blkg depan

Kikiki

Goh
Goh
9 June 2020 8:41 pm

Puak lebai pon udah buta dua² mata skrg ni…udah x dpt melihat apa yg haram apa yg halal.

Asal dapat jawatan cukup lah…kata si takiyuddin

Anonymous
Anonymous
9 June 2020 6:21 pm

Kesian PH, dah elok-elok jd kerajaan, atok melatah letak jawatan terus jd pembangkang. Dah 3 bulan jd pembangkang, meroyan tak habis lagi.

Kihkihkih

Goh
Goh
9 June 2020 8:55 pm
Reply to  Anonymous

Atok is back….jengg jenggg jennnnggg

Awang hitam
Awang hitam
10 June 2020 3:01 am
Reply to  Goh

Apelah nk diharap dgn atok 95th nyanyuk ni.nuar ntah bp kali kena kencing ngn atook pn lu lg nk angkat.bodo pnya goh tong !

Anonymous
Anonymous
9 June 2020 5:27 pm

Pas dan umno sudah mengadakan rundingan agihan kerusi untuk pru 15..tiada rundingan dgn Bersatu..

Bersatu tak paham2 akan ditendang dlm pru15 …

Ada macai bodoh tak paham muyidin hanye kejar untung jangka pendek…. Pru 15 muyidin dan Bersatu tenggelam…

Goh
Goh
9 June 2020 8:57 pm
Reply to  Anonymous

Bersatu???? Sapa ketua?

Kena tgu mahkah decide dulu lerrr baru tau sapa ketua

anonymous
anonymous
9 June 2020 5:10 pm

bersatulah umat islam jangan berpecah
ikutlah perintah Allah n RosulNYa
jngan ikut seruan iblis n ejennya

Iblis berkata: “Ya Tuhanku, oleh sebab Engkau telah memutuskan bahwa aku sesat pasti aku akan menjadikan mereka memandang baik (perbuatan maksiat) di muka bumi, dan pasti aku akan menyesatkan mereka semuanya,

sejahat iblis pun dia ngaku Allah tuhan dia
kalau orang tak ngaku Allah adalah tuhan maka terok lagi orang tu dari iblis

Anonymous
Anonymous
9 June 2020 5:29 pm
Reply to  anonymous

Pas dan umnobikut seruan iblis…penyamun geng iblis..

zunnun
zunnun
9 June 2020 6:12 pm
Reply to  anonymous

bila pulak istilah umat islam nih ada dlm pergetian islam nih? yg ada umat muslim…

islam itu Tuhan, dan segala yg hidup di Alam ini, penyataan nya bagi siapa yg mampu menyatakan Sifat2 Nya…

jgn terlebih menyundal dgn pengakuan umat islam merata2 sedangkan menyatakan Sifat Hayat Nya, bergelumang dgn syirik ke-aku-an pula…

Awang hitam
Awang hitam
9 June 2020 8:42 pm
Reply to  zunnun

Zunnun ni gila vavi ke ape?vavi gila x mcm ni.merapu hari2.geng RBA ni

Cina nyamar melayu.ciss

Goh
Goh
9 June 2020 8:58 pm
Reply to  anonymous

Iblis yg paling keji ialah rosmah binti mansor

zunnun
zunnun
9 June 2020 4:17 pm

‘melayu2 islam’ apa persama nya dgn jalan raya? kedua2 nya licin bila basah…

seperti belut, basah lendir itu helah nya. ‘melayu2 islam’ bila basah, lagi byak helah…

selalu nya tangkap basah, tapi ‘melayu2 islam’ bila dakwa dgn tuduhan, ‘islam’ di ketepikan, ‘melayu2’ yg di jenamakan utk menafi2…

azazil seperti juga terdahulu, asyik dok munajat dgn tuhan nya, tapi menafi siape si adam sebenar nya…

atau ‘islam’ selama ini hanya rethorik sj?

anonymous
anonymous
9 June 2020 4:13 pm

Payah betul zunnun syaitan ni nak mampoos.

Goh
Goh
9 June 2020 9:00 pm
Reply to  anonymous

Rosmah binti mansor lagi susah nak mampos…udah di tendang laki bini pon tak mampos2 jugak.

Betui la gamaknye rosmah binti mansor ni hebat ilmu nya..

Anonymous
Anonymous
9 June 2020 4:08 pm

zunnun pukimak mangkin selalu cakap kotor.

Akan di gelar Dirty Old Man zunnun pukimak mulai sekarang.

zunnun
zunnun
9 June 2020 4:11 pm
Reply to  Anonymous

dah dapat pengesahan dari google, nabi muhmmad jolok pedang pd bulan ramadan?

apa nak jadi ‘melayu2 islam’ yg sundal nya. ‘melayu2’ atau ‘islam’ yg di ‘arak’ sana sini…

tak kan tiba2 senyap je?

Anonymous
Anonymous
9 June 2020 5:32 pm
Reply to  Anonymous

Kesian keling mabok todi…berguni maki zunnun tapi zunnun buat tak layan jer….
Ko bukan taraf zunnun…ko keling mabok todi bodooh..

zunnun
zunnun
9 June 2020 4:06 pm

MACC dah selesai siasat duit 90 juta pAs balun dari 1MDB? kan abodooh dgn audio tape mengaku, setiap pemimpin2 pAs balun duit dari omNO?

zunnun
zunnun
9 June 2020 4:08 pm
Reply to  zunnun

yg dok kemarok bertanding 144 Parlimen dlm pru 14 menang hanya 18, mana datang duit utk meletakan calon?

konon nak jadi political broker? betul ke?

Syetan
Syetan
9 June 2020 5:12 pm
Reply to  zunnun

Spesis perofol agama jgk terrrr

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
9 June 2020 4:02 pm

PATUT ENAM JAHANAM SUDAH DISUMBAT KE TANGKI TAHI……DAPAT KUASA TAHU BERAK JEE….. PAS Lodges MACC Report Against Guan Eng, Tommy Thomas Over Tycoon’s Bank Accounts…….. (FMT) – Penang PAS lodged a report against former finance minister Lim Guan Eng and former attorney-general (AG) Tommy Thomas at the Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC) here today, accusing them of abusing their positions in allegedly asking for the freeze on the bank accounts of a businessman under investigation to be lifted. Penang PAS deputy youth chief Abdul Razib Abdul Rahim said MACC should look into a letter purportedly written by Thomas whom he claimed… Read more »

Goh
Goh
9 June 2020 4:15 pm

Patut yidin ni dah kena siasat dah…23 laporan polis dibuat ke atas yidin kerana kebocoran rakaman audio dia dah berjanji nak rasuah jawatan yg bergaji lumayan sekiranya puak umno yg sememangnya bermata seperti duit kepada mp² umno. Antara jawatan yg dijanjikan ialah jawatan pengurusi agensi kerajaan puaat ,kerajaan Negeri dan jawatan pengurusi /ceo syarikat glc. Ada diantara jawatan tersebut gaji nya mencecah 70k-80k termasuk elaun. Sepatutnya beliau sekadar perlu berkata sesiapa yg mahu membela islam,membela kaum melayu mari bersama kita tubuh kerajaan yg baru. Ini jelas melanggar hukum² dalam islam…di harap lebai yg berkaitan,atau mufti² yg berkaitan dapt memberi teguran… Read more »

Anonymous
Anonymous
9 June 2020 5:34 pm

Kenape tidak umno yg repot?….Umno tahu RPK temberang….Pas bodoh nak cari nama..

zunnun
zunnun
9 June 2020 3:54 pm

Roh hadi awang kencing dan berak ke? yg kencing danberak siape? siape yg urus sisa zat, toxic dan sampah hadi awang kunyah saban hari?

tak kan wajah roh nya pun hadi awang tak kenal…

gajah di depan mata buta ke, tapi kuman di seberang laut di ceritakan sana sini utk apa pula nih?

apa nak jadi dgn ‘melayu2 islam’ yg sundal nya ‘melayu2’ atau ‘islam’ yg di ‘arak’ sana sini?

Anonymous
Anonymous
9 June 2020 3:54 pm

Setakat ini, tak terjawab lagi Old Man zunnun pukimak.

I rest my case.

zunnun
zunnun
9 June 2020 3:56 pm
Reply to  Anonymous

….belajar pergi bilik air, jgn asyik pakai pamper sj..

Goh
Goh
9 June 2020 4:22 pm
Reply to  Anonymous

Rosmah binti mansor akan jawab semua persoalan kau itu di mahkamah nanti..harap bersabar wahai bangsa yg amat mulia seumpama diri kamu semua berdarah emas..

Tetapi ingat wahai bani melayu bahawa setelah kau mati tidak lagi ada nilai lagi apa kaum mu,apa darah mu, apa jawatan glc mu,saiz apa baju jubah mu….

semuanya iman semata² yg akan dinilaikan.

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
9 June 2020 3:49 pm

DAJJAL DAN CAI2 BUTA MASA SEBELAH KANAN…..TIDAK NAMPAK KEBAIKAN HANYA KEBURUKAN……TAHU KENCING DAN BERAK JEE……. Warisan’s Peter Anthony At MACC …….. Sabah Infrastructure Development Minister Peter Anthony is at the Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC) office here to have his statement taken, believed to be over a Rubber Industry Smallholders Development Authority land purchase deal. (FMT) – Anthony, a Warisan vice-president, arrived at the MACC office at the federal administrative building here at 10.20am. He was met there by a group of supporters and other party leaders including Sepanggar MP Azis Jamman and Kuamut assemblyman Masiung Banah. When asked why he… Read more »

zunnun
zunnun
9 June 2020 3:12 pm

kan hadi awng dah di lewati dajjal dlm mimpi ‘rasullulah’ nya….

dgn ini, dajjal dah menguasai nya, dan ini dapat di lihat dgn tindak tunduk hadi awang terkini….

byak helah2 dan fitnah konon atas nama islam…….

tak susah dajjal menyesatkan Roh hadi awang dari kembali kpd Sifat Kudus Semesta, di Alam Roh…

apa nak jadi ‘melayu2 islam’ yg sundal nya, ‘melayu2’ atau ‘islam’ yg di ‘arak’ hingga mabuk kapir mengapir sana sini…

Anonymous
Anonymous
9 June 2020 3:35 pm
Reply to  zunnun

Old man zunnun pukimak masih lagi nak menipu guna nama lain. Alahai, orang tua nih ..

Yang Confucianist, Taoist, Buddhist itu memang lah kafir, apa nak nafikan lagi, jadi amat bodoh lah mencoba buat begitu.

zunnun
zunnun
9 June 2020 3:39 pm
Reply to  Anonymous

Nabi Muhammad jolok pedang dlm bulan ramadan ke? mcm terlari2 nak menjawap, ngape nih? helah terbaharu belajar dai hadi awang ke?

ini kan sentiasa tabii ‘melayu2 islam’

zunnun
zunnun
9 June 2020 3:41 pm
Reply to  zunnun

mana kao tahu kao tak sama2 kapir nih? sbb kao ‘melayu2 islam’ ke?

apa sundal pengakuan nih? dan dapat sijil sah dari syurga ke?

Selumbar
Selumbar
9 June 2020 3:11 pm

Apakah ahli parti PPBM sedar bahawa kapal mereka akan karam tidak lama lagi…. Sudah pasti mereka tahu tapi keadaan mereka seperti keling mabuk. Tidak mampu berfikir untuk memilih puak yang mana patut mereka ikut. Parti Bersatu sudah bercerai, tunggu masa saja untuk berkecai. Orang luar tidak perlu campur tangan kerana memang tak mampu menyelesaikan masaalah yang sedang berkecamuk dikalangan Muhyiddin puak gila kuasa dengan Mahathir puak khianat janji. Pertembungan antara mereka berdua seperti berkerat rotan, berpatah arang. Kenapa UMNO baru dan PAS tidak mahu ikut serta bergabung dalam Perikatan Nasional sedangkan mereka begitu beriya mempertahankan kedudukan Muhyiddin sebagai perdana menteri… Read more »

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
9 June 2020 3:04 pm

DAJJAL DAN CAI2 BUTA SEBELAH MATA…..HANYA PANDANG SALAH ORANG TAPI BUTA LIHAT PEMIMPIN2 SENDIRI……… Najib Posts Photos, Queries Guan Eng Over Tycoon’s Accounts…….. (FMT) – Former prime minister Najib Razak has posted photographs purportedly showing letters regarding a tycoon’s bank accounts and queried former finance minister Lim Guan Eng about whose signatures are shown on them. In two postings on Facebook today, Najib said the photographs had been widely shared and posted on several blogs. He said: “Is this your handwriting and your signature mentioning prime minister Dr Mahathir Mohamad in seeking action from Attorney-General Tommy Thomas to lift the… Read more »

zunnun
zunnun
9 June 2020 2:50 pm

‘melayu2 islam’ selain belajar ‘islam’ dari google, dari mana lagi? dari buku kitab yg di cetak hingga saban hari di muat turun utk justifikasikan helah2 mereka ke?

selain itu, dari mimpi2 hadi awang dgn ‘rasullulah’ nya ke?

apa nak jadi dgn ‘melayu2 islam’ yg sundal nya, ‘melayu2’ mereka atau ‘islam’ yg di ‘arak’ hingga mabuk sana sini nih?

cuba2 biarkan Sifat Ketuhanan dlm Diri Yg mengajar Islam Nya..

kan Tuhan yg mengajar Ilmu Pena bukan sj kpd munhammad bin aminah nya melalui kenabian nya, malah kpd semua yg menumpang kehidupan Nya…

Anonymous
Anonymous
9 June 2020 3:08 pm
Reply to  zunnun

Puak zunnun pukimak tak belajar pun, main ikut2 saja. Mula Confucianism, bila orang buang itu, depa pun buang, ambil Taoism, ikut juga, buang, ambil Buddhism pula.

Hingga ada yang kata Buddha berasal dari India ada yang kata dari Seri Lanka.

But old man zunnun pukimak got confused by them all, now menghasut (seditious) against others.

zunnun
zunnun
9 June 2020 3:16 pm
Reply to  Anonymous

malu pulak, kan asyik megah dapat buat search dari google konon, Nabi Muhammad jolok pedang bulan ramadan….

helah terbaharu hadi awang ke nih? baik2 nanti di ‘berated’ pulak oleh ‘melayu2 islam’ yg lain…

Anonymous
Anonymous
9 June 2020 3:39 pm
Reply to  zunnun

Old man zunnun pukimak takda rasa malu asyik tukar agama dari Confucianism kpd Taoism kpd Buddhism.

Sekarang nak ambil Evangelical Christianity pulak.

Apa saja yang ada FOC, dia sebat. Gullible kind.

zunnun
zunnun
9 June 2020 3:43 pm
Reply to  Anonymous

kan dah rasa malu, asyik terlari2 utk mengaku dgn pengakuan ‘Nabi Muhammad’ jolok pedang bulan ramadan?

helah terbaharu belajar dari pndeta hadi awang ke?

zunnun
zunnun
9 June 2020 2:43 pm

‘melayu2 islam’ belajar ‘islam’ dari google ke? ini SOP ‘melayu2 islam’ terbaharu ke? Mb

Anonymous
Anonymous
9 June 2020 3:10 pm
Reply to  zunnun

Mengarut ler old man zunnun puimak ini bila dah takda fakta nak cakap.

Dia main ikut2 saja ddan selalu confused by Confucianism, Taoism dan Buddhism.

zunnun
zunnun
9 June 2020 3:20 pm
Reply to  Anonymous

laa, tiba2 menjauhi dari pengakuan terdahulu dgn google serach, bahawa Nabi Muhammad jolok pedang dlm bulan ramadan….

helah terbaharu belajar dari hadi awang ke nih?

biar betul melayu2 islam’ jgn asyik helah, menyamun dan kapir sana sini…

Anonymous
Anonymous
9 June 2020 3:41 pm
Reply to  zunnun

Old man zunnun pukimak takda rasa malu asyik tukar agama dari Confucianism kpd Taoism kpd Buddhism.

Sekarang nak ambil Evangelical Christianity pulak.

Apa saja yang ada FOC, dia sebat. Gullible kind.

zunnun
zunnun
9 June 2020 3:45 pm
Reply to  Anonymous

mana pengakuan ‘Nabi Muhammad’ jolok pedang dlm nulan ramadan nih? Google search dah verify kan ke? yg dok menyorok dlm celah puki bini ngape nih?

Anonymous
Anonymous
9 June 2020 2:35 pm

Tak kasi peluang. Tak boleh kasi peluang kalau tak dia naik muka.

zunnun pukimak masuk saja, mesti balun, tibai dan bantai dia.

Selagi dia tak blogging with decorum and decency.

zunnun
zunnun
9 June 2020 2:41 pm
Reply to  Anonymous

tapi ngape asyik lari dgn soalan mengenai;

Nabi Muhammad jolok pedang dlm bulan ramadan yg saban di gunakan oleh ‘melayu2 islam’ dan kamu juga nih?

kao belajar islam dari google ke budak Ooi? atau hadi awang yg beri penjelasan nih?

apa nak jadi dgn ‘melayu2 islam’ yg sundal nya, ‘melayu2’ atau ‘islam’ nya nih?

Anonymous
Anonymous
9 June 2020 3:15 pm
Reply to  zunnun

Orang Tua zunnun pukimak, mengapa kau bodoh sangat menuduh yang bukan2, Old Man?

Guna otak tu ler, cakap mana yang munasabah ajer ler.

Dah tua2, jangan malas ler. Kalau umur tinggi selalu tidur tengah hari, tidur lah, jangan bodoh, boleh menulis petang sikit.

zunnun
zunnun
9 June 2020 3:24 pm
Reply to  Anonymous

selama ini berpamper sana sini, dah pandai ‘reasoning ke? atau asyik excuses sj nih?

Nabi Muhammad jolok pedang dan jolok kote hingga 14 berbini2 ke?

apa nak jadi ‘melayu2 islam’ yg sundal nya, ‘melayu2’ atau ‘islam’ yg di ‘arak’ kapir mengapir sana sini..

Anonymous
Anonymous
9 June 2020 3:42 pm
Reply to  zunnun

Old man zunnun pukimak takda rasa malu asyik tukar agama dari Confucianism kpd Taoism kpd Buddhism.

Sekarang nak ambil Evangelical Christianity pulak.

Apa saja yang ada FOC, dia sebat. Gullible kind.

zunnun
zunnun
9 June 2020 2:33 pm

‘melayu2 islam’ dgn megah mengaku, Tuhan di sebelah barat lain dgn tuhan di sebelah timur, hingga pengakuan tersebut membawa istilah ‘melayu2 islam’ di malaysia pula…

blh ke beri pencerahan…

satu ketika si budak-pamper mengaku sedemikian rupa….

apa nak jadi dgn ‘melayu2 islam’ yg terlebih sundal nya, ‘melayu2’ atau ‘islam’ yg di ‘arak’ merata2…

pengesahan dari hadi awang dgn istilah sedemikian rupa, dari ‘rasullulah’ nya ke?

Anonymous
Anonymous
9 June 2020 3:19 pm
Reply to  zunnun

Tuhan sebelah timur, barat?

Puak kamu yang sembah Confucius, Tao dan Budis, ada Tuhan merata, Old man. Dalam rumah, luar rumah, di pagkal pokok Kayu Ara.

Letklah buah banyak2, suka bebudak menyebat nya di malam hari, kamu ingat Tuhan kamu yang makan nya, puas hati.

zunnun
zunnun
9 June 2020 3:26 pm
Reply to  Anonymous

pura2 dah lupa ke dgn pengaku sedemikian nih? “tuhan di barat lain dgn tuhan di timur…” malu pulak ke?

Anonymous
Anonymous
9 June 2020 3:48 pm
Reply to  zunnun

Kamu dengan senang2 menafkan apa yang kau kata – Tuhan ada di atas, itu pasal kau tonggang tonggek pegang joss sticks selalu nya ke atas. Saja suka menipu ker?

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
9 June 2020 2:24 pm

RAKYAT DAH TAK LAYAN KERENAH GILA BABI PHD4PIG……. After 100 Days, PM Muhyiddin Proves Capability To Steer Economy Through Covid-19 Storm…. .. (Bernama) – Tomorrow marks Tan Sri Muhyiddin Yassin’s first 100 days in office as prime minister after taking the reins of the nation’s administration on March 1 and shouldering the heavy responsibility of leading the country through the Covid-19 pandemic and economic crisis. However, Universiti Kebangsaan Malaysia’s Faculty of Economics and Management lecturer Hazrul Shahiri said Muhyiddin had turned the coronavirus threat into an opportunity to prove his capability in restoring the nation’s economy and restructuring the economic… Read more »

zunnun
zunnun
9 June 2020 2:23 pm

apa nak jadi dgn ‘melayu2 islam’

(1) dgn hadi awang asyik merapu dgn mimpi ‘rasullulah’ nya hingga di canang merata2…

(2) asyik kapir sana sani, pelir2 sunat utk kegunaan bidadari di akhirat

(3) Nabi Muhammad di dakwa berperang jolok pedang dlm bulan ramadan, maka sama juga ke Nabi Muhammad jolok 14 bini. Islam main uat turun dari google saban hari selain ayat2 khadam di muat turun dari buku kitab yg di cetak…

apa nak jadi ‘melayu2 islam’ yg sundal nya, ‘melayu2’ yg melacurkan ‘islam; utk survival bangsa atau ‘islam’ yg di gunakan utk ‘melayu2’ buat colony di syurga pula…

Anonymous
Anonymous
9 June 2020 3:23 pm
Reply to  zunnun

Puak kamu melacur Confucianism, ambil Taoism, lacurkan itu, ambil Buddhism.

Tapi timbul pulak Evangelical Christianity, ampir kosong temple korang, hampir seua lari mengejar Jesus.

Kebelakangan ini, patah hati pulak bila mendapati bahawa Jesus bukan The Father, The God, dia hanya Messenger.

zunnun
zunnun
9 June 2020 3:28 pm
Reply to  Anonymous

yg tergolek mati di memali dari kapir megapir sana sini, kerja DAP ke?

Anonymous
Anonymous
9 June 2020 3:52 pm
Reply to  zunnun

Hah, kalah debat yer? Alih alih tukar topik, aku tengok.

Bodoh tak terhingga, kalau nak tukar sebab kalah pun, cakap lah.

Anonymous
Anonymous
9 June 2020 2:06 pm

Wah, lewat baru dapat puas hati membalun, menibai, membantai Pembangkang spt zunnun pukimak hari ini. Dia lewat keluar dan komen takda class, serupa tahi.

zunnun
zunnun
9 June 2020 2:17 pm
Reply to  Anonymous

your learn islam to say, Nabi Muhammad pokes sword and pokes pussie from google, boy?

gosh, is this the kind of ‘melayu2 islam’ you are proud of, boy?

Anonymous
Anonymous
9 June 2020 2:22 pm
Reply to  zunnun

Old man zunnun pukimak, why you tonggang tonggek with joss sticks in hand in front of pangkal pokok Kayu Ara?

Why you put nice fruits there and the boys have a hearty time eating them at night, you believing your God has eaten them.

zunnun
zunnun
9 June 2020 2:28 pm
Reply to  Anonymous

where happen to ur proud claim made to the “Nabi Muhammad” poking sword during Ramadan, boy? did u confirm it with google? did u confirm it with ‘melayu2 islam’ laggards, boy?

There are many here…

or choose to see ur spiritual hadi awang for guidance?

Anonymous
Anonymous
9 June 2020 3:27 pm
Reply to  zunnun

More important happening is the realization that Confucianism is not permanent, Taoism found its way, later Buddhism held sway.

Yet later the temples became less and less attended as blokes went to churches for Evangelical Christianity.

zunnun
zunnun
9 June 2020 3:37 pm
Reply to  Anonymous

and so that your realized, Nabi Muhammad pokes sword during ramadan?

Sheraton
Sheraton
9 June 2020 12:42 pm

PAS jaga hubungan baik dengan BERSATU & Azmin. Satu hari berguna jugak.

Macamana kerja PAS sebelum PRU macam tu lah kerja PAS sekarang.

Selagi ada politik macam PAS selagi itu lah gabungan dengan PAS tak akan berhasil. PAS baca untung PAS sahaja.

zunnun
zunnun
9 June 2020 2:10 pm
Reply to  Sheraton

kqn itu yg ‘rasullulah’ hadi awang katakan kpd nya dlm mimpi2 nya…

si saudagar ‘tahu’ pandai terjemahkan mimpi2 tersebut…

si budak-sana-sini-dgn-pamper blh buat search di google, benar ke mimpi2 hadi awang dgn ‘rasullulah’ nya seiring dgn hasil untung rugi pAS selama ini?

apa nak jadi dgn ‘melayu2 islam’ yg sundal nya, melayu2 yg asyik melacurkan ‘islam’ mereka atau ‘sialm’ yg di ‘arak’ merata2 utk penjenamaan ‘melayu2’ ahli syurga…

pelacur2 jalanan tak lah se sundal sedemikian penjenamaan mereka….

Anonymous
Anonymous
9 June 2020 2:27 pm
Reply to  zunnun

Confucius must have been so sad that you left him to go for Taoism, then to Buddhism.

Worse is when you all got abandoned by everybody going for Evangelical Christianity. Got told that got class in Christianity, not in what you have been tonggang tonggek-ing.

zunnun
zunnun
9 June 2020 12:11 pm

hadi awang mimpi wajah muhammad bin aminah atau wajah kenabian nya nih?

tapi, hadi awang mimpi wajah terperi nya tak? kan wajah terperi itu wajah tuhan nya…

kan itu yg di ikrarkan ketika doa iftitah dlm munajat 5 waktu dlm sehari…

“wajahtu wajihiya lilazi…”

hadi awang dah di sailang iblis dlm mimpi ke?

apa nak jadi dgn ‘melayu2 islam’ lain yg Nabi bawa risalah kebenaran nya, si muhammad bin aminah pulak yg mereka2 dewa….

kesundalan apa yg ‘melayu2 islam’ jenamakan ‘islam’ mereka atau mengunakan dan melacur ‘islam’ utk kepentingan ‘melayu2’ mereka….

Anonymous
Anonymous
9 June 2020 1:52 pm
Reply to  zunnun

zunnun pukimak DAP musuh tradisional PAS coba persendakan PAS. Tapi DAP dibalun, ditibai dibantai PAS pagi petang siang malam di lain2 tempat.

Hingga bersepai anutan Confucianism, Taoism dan Buddhism nya yang dilacurkan nya ikut sesuai kehendak nya. Bila timbul Evangelical Christianity, habis yang lain di buang nya.

zunnun pukimak takda waktu untuk itu ini. Emak bapak dia asyik berkongk.k pagi petang siang malam hingga takda masa membimbing zunnun pukimak adab sopan di masa kecil, jadi biadab hingga ke tua bangka.

zunnun
zunnun
9 June 2020 2:14 pm
Reply to  Anonymous

you got all these from google, boy?

Nabi Muhammad pokes sword and pokes pussies from google boy?

Gosh, what to become of you…..

Anonymous
Anonymous
9 June 2020 2:32 pm
Reply to  zunnun

Old man zunnun tonggang tonggek with joss sticks clasped in hands di pangkal pokok Kayu Ara.

Then realized others have gone to Christianity, so, to cover shame, tries to make fun of others.

But facts remain – Confucianism kena buang by Taoism, then kena buang by Buddhism and, finally by Evangelical Christianity.

zunnun
zunnun
9 June 2020 2:38 pm
Reply to  Anonymous

you are shying from claimant made earlier, Nabi Muhammad pokes sword during ramadan, boy?

what happen boy? google has failed you, boy?

Anonymous
Anonymous
9 June 2020 2:56 pm
Reply to  zunnun

You twisted and spined, old man zunnun pukimak.

But you and your kind always do that. You don’t have much facts, just twist and spin when trying to counter so much shit heaped upon you.

Anonymous
Anonymous
9 June 2020 11:56 am

Hji Hadi tidur brmimpi jumpa Nabi
Mencandat sotong dia punya hobi
Zunnun tidur brmimpi dikejar babi
Hobi zunnun makan anak labi-labi

Kihkihkih

*Babi jantan ingatkan zunnun ni babi betina
Anak labi2 zunnun panggang cicah air asam

zunnun
zunnun
9 June 2020 11:39 am

PH, PSB, Warisan dan Cartel Mahathir tak perlu melayan kerenah ‘melayu2 islam’ tapi ini bukan bermakna tidak peduli dgn kesundalan2 yg di jelmakan oleh sundal2 ‘melayu2 islam’ kerana perihal rakyat penting di jaga dari kerakusan ‘melayu2 islam dgn samun menyamun dan kesundalan lebai2 pAS yg termasyur dgn helah2 dan dedak mereka… beri tekenan kpd ‘melayu2 islam’ hingga mereka hilang punca dan arah utk menghadapi kegawatan ekonomi yg melanda selain kesundalan2 terbaharu yg akan mereka jelmakan, yg di pendam dan di idamkan selama ini…. apa nak jadi dgn ‘melayu2 islam’ yg sundal nya, ‘melayu2’ yg mereka rasakan teristimewa atau ‘islam’ yg… Read more »

Anonymous
Anonymous
9 June 2020 12:03 pm
Reply to  zunnun

Bagi maklumat yang tak biasa masuk sini, zunnun the lanun telah dinaikkan pangkat kpd zunnun pukimak sebab memukikan emak nya berterusan disini.

Dia iri hatikan Melayu “teristimewa” sebab ada dinyatakan di Perlembagaan negara Perkara 153 berkenaan Kedudukan Istimewa Melayu dan Bumiputera Sabah dan Sarawak.

Otak nya sempit, tak mau teriima hakikat kedudukan nya di negara ini, tak mahu hijrah ke negara2 yang Perlembagaan nya tidak ada peruntukan2 seperti itu.

zunnun
zunnun
9 June 2020 12:20 pm
Reply to  Anonymous

Boy, get ridden those pampers and be brave go to the loo.

then start learning how to reason….

stop excusing and blaming yourself, boy.

let starts by telling us how your false pretense caught you to say, your so called “Nabi Muhammad” engages in pettiness waging and battling poking sword onto “enemy” during your holy month, ramadan….

are sure boy? because google told you so?

Boy, you learn ‘islam’ from google?

bah

Anonymous
Anonymous
9 June 2020 1:56 pm
Reply to  zunnun

Hahaha, the bastard must have been hit hard. Now talking about how to reason. Where got reason in the fu.king bastard. Even Goole the bastard does not respect.

He only respected Mao Zedong. Alas that old bastard has konked. Now his followers have gone to south Thailand. zunnun pukimak would be going there as soon as he can arrange blogging facilities when there.

zunnun
zunnun
9 June 2020 11:30 am

‘melayu2 islam’ golongan si Moo dan golongan si hadi awang setuju utk bersepakat menghadapi pru 15 melalui PN, tapi ‘melayu2 islam’ omNO dgn si khalid nordin terjah si takiyuddin dgn penjelasan; “jgn syok sendiri” dah mula menampakan kesundalan ‘melayu2 islam’ antara mereka….

yg untung si najib, melalui anak nya sebagai penyambung dinasti samun menyamun nya pula….

apa nak jadi dgn ‘melayu2 islam’ yg sundal nya, ‘melayu2’ yg mereka mabuk dgn keistimewaan nya atau ‘islam’ yg di ‘arak’ hingga mabuk merata2…

Anonymous
Anonymous
9 June 2020 12:11 pm
Reply to  zunnun

zunnun pukimak tak renti2 menghasut orang Melayu dan agama Islam, konon nya geramkan Najib Klepto wal Jibo.

Tapi dia keturunan yang menganut Confucianism, Taoism dan Buddhism, juga tak renti2 menyundalkan diri nya.

Jenis yang gullible, apa saja yang ada FOC, sebat, wallop. Mula dengan anuti Confucianism, kemudian, Taoism, kemudian, Buddhism. Kot sekarang anuti Evangelical Christianity pula.

zunnun
zunnun
9 June 2020 12:22 pm
Reply to  Anonymous

boy, you miss your pukimak? your dad neurotic misogyny is indeed potent to this day, boy?

Anonymous
Anonymous
9 June 2020 2:01 pm
Reply to  zunnun

You never miss your puki emak. Because you ust have it in the same house all the time. You wanna service it regularly. You even prefer it to other puccis. Because of the exhilirating feeling of having come out of it as you do the servicing work.

Strange your incestuousn family. But that’s your damn bloody business. So long as you keep it to yourself, don’t indicate it by your comments in here.

zunnun
zunnun
9 June 2020 2:54 pm
Reply to  Anonymous

your mom pussy hole exhilarating or excruciatingly potent, boy?

Anonymous
Anonymous
9 June 2020 3:30 pm
Reply to  zunnun

Why you asked? Your mum’s puki doing those, old man? You still prefer that to your wife’s, eh?

Bloody crude, dirty old man, you.

Som bosir mahmud
Som bosir mahmud
9 June 2020 10:43 am

Padan dgn gila nak jadi pm..patut bukan disepak ja..mau ditendang diketuk kepala dengan hammer di humban ke sungai bagi buaya telan..perosak tanah airku..seluruh keturunan hidup dalam sumpah seranah rakyat malaysia…allah bg penyakit untuk insaf berbuat baik..tak khianat mandat rakyat..tak khianat kawan..bangsat

Anonymous
Anonymous
9 June 2020 10:32 am

Nak uji bagi panduan di masa depan jika kata2 dictatorship of the masses itu yang kena auto censor apekebendenye

Anonymous
Anonymous
9 June 2020 10:27 am

Hah, di ang si Budin komen2 yang gamak nya di auto censor itu.

Biarkan lah, itu hak dia.

Anonymous
Anonymous
9 June 2020 10:30 am
Reply to  Anonymous

dibuang …

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
9 June 2020 9:43 am

ADA ORANG BERHUJAH KALAU MENANG ITU BENAR……SIAPA YG MENANG SEKARANG….. PAS Vows To Strengthen Ties With Umno And PPBM, Says PN Ready For Polls…….. (FMT) – PAS today pledged its commitment to Perikatan Nasional (PN), saying it would work hard to strengthen cooperation with two other Malay parties in the alliance, Umno and PPBM. The Islamist party said while it was bound by a charter it signed with Umno last year, it was also committed to the memorandum of understanding signed by leaders of Barisan Nasional, PPBM as well as parties from Sabah and Sarawak, following the collapse of Pakatan… Read more »

Amuta
Amuta
9 June 2020 9:41 am

Zunnun ko dah gila nanti … ko tak kenal org tapi org kena ko … diri senantiasa tidak keruan panas kegelisahan … selagi Allah swt tak sadarkan ko … maka begitulah … lihat org dah gila … siapa boleh ubatkan .. ada sbb sendiri mcm ko lah …ada sbb dianiaya org … jgn fikir tidak ada balasan … rugi lah perkara yg tiada kaitan ko mencela … kalu ko pernah dianiaya maka bersabar serah pada yg maha pencipta (itu pun kalu ko bukan Atheis) … ambil positif jgn berdendam kehidupan lebih membahagiakan … ini catitan khas buat ko … terpulang… Read more »

zunnun
zunnun
9 June 2020 11:22 am
Reply to  Amuta

semua orang mabuk dlm kehidupan mereka…

jika kamu tidak, itu kesundalan nama nya, satu bentuk sundal hypocrite nama nya…

mabuk dgn apa yg mereka idam dan pedamkan….

hallaj, zunnun, ibu arabi mabuk dgn hulul, wahdatul ujud tuhan mereka…

yg kao mabuk dgn pAs dan ‘melayu2 islam’ ke?

atau kao mabuk dgn perjualan ‘tahu’ koa sentiasa?

apa nak jadi dgn ‘melayu2 islam’ yg sundal nya, ‘melayu2 yg mereka rasakan teristimewa atau ‘islam’ yg di ‘arak’ mabuk merata2 hingga mengaku mimpi ‘rasullulah’ sana sini dan kapir mengapir merata2….

Anonymous
Anonymous
9 June 2020 12:23 pm
Reply to  zunnun

zunnun pukimak yang paling mabuk sekali. Tak minum air ketum tanam di belakang rumah pun mabuk juga sebab boleh pigi ke tepi hutan mendapati nya.

Bila mabuk, agama dia pun bertukar dari Confucianism kpd Taoism, kpd Buddhism kpd Evangelical Christianity. Jenis apa saja yang FOC di sekitar nya,, di sebat nya, di wallop nya.

Gullible, bak kata omputih. gullible – easily fooled. gullible describes an overly trusting person who tends to swallow the stories he hears whole. zunnun pukimak even swallows his own shit.

zunnun
zunnun
9 June 2020 12:36 pm
Reply to  Anonymous

is your “pukimak’ potent that you can’t get rid of it since boy?

you still don your pampers around?

can you reason, as there is not a gullible trace seen…

did you pick from google, Nabi Muhammad waged a battle during ramadan, boy? is that how you lean ‘islam’ boy?

Gosh, god save your mother in hell for inculcating this kind of Islamic value…

any where from google mentions the word; ‘melayu2 islam’ boy?

any where in google mentions narrative, hadi awang dreamed his Prophet, boy?

what to become of you boy?

Anonymous
Anonymous
9 June 2020 2:15 pm
Reply to  zunnun

Old man zunnun pukimak one time makes fun of Google, another time, uses it to amuse himself.

Alas, what can you expect of an anarchist, half-educated, SJK bloke, an ungrateful ingrate, having got a place in this country yet does not respect the Constitution of the country log, stock and barrel.

Maybe already planning to migrate elsewhere.

Wau bulen
Wau bulen
9 June 2020 9:26 am

Parti2 melayu muslim seperti Bersatu, Pkr, Umno dan Pas bergelumang dengan TOXIC TRIFECTRA namely power (nos to grab power), greed (frog leaping) and corruption (money laundering)….

This is the old normal in Malaysia.

Anonymous
Anonymous
9 June 2020 10:02 am
Reply to  Wau bulen

Indonesia and the Philippines have long been in a mess because of corruption. Sice 50 years ago or more. Alhamdulillah, Malaysia not yet.

Let’s keep on whacking and condemning those involvd and trying at corruption. Urge and pray that they go to Hell on Earth. Like being dragged to the Courts.

And given heavy sentences that scare others from doing it.

Wau bulen
Wau bulen
9 June 2020 4:27 pm
Reply to  Anonymous

Malaysia, not yet? You must be joking or living on planet jupiter

Jigit
Jigit
9 June 2020 9:23 am

Ok la Budin…. gabungan PN tidak mantap dan besar kemungkinan akan bersepai menjelang PRU15.
Sekarang cerita pula tentang gabungan Mahathir- Anwar ….
Apakah sudah terhapus segala curiga
Tiada lagi punca sengketa
Tiada lagi perebutan takhta
Hilang segala dendam peristiwa lama
Sudah berteguh janji setia
Bagaimana pula dengan juak- juak mereka
Sudahkah dicampakkan senjata di tangan
Yang selama ini sedia terhunus
besedia untuk menikam belakang
Sebaik saja salah seorang berpaling ….

Anonymous
Anonymous
9 June 2020 10:18 am
Reply to  Jigit

Siapa yang rakyat pilih di PRU perlu dihormati. Melainkan berlaku pemilihan yang tak masuk akal hingga nyata timbul a dictatorship of the masses – rakyat main angkat tangan saja tanpa memahami isu2, parti2 dan calon2 PRU.

Tapi tak mungkin berlaku sebab tahap kesedaran politik di negara ini adalah memuaskan. Pak Long di kampong pun sudah tahu parti dan calon yang bagus.

Harap berterusan, walau pun mungkin ada 1-2 keputusan yang pelik.

Anonymous
Anonymous
9 June 2020 10:23 am
Reply to  Anonymous

Wah, komen aku di moderasikan lagi kali ini.

Penting gamak nya kpd Budin apa yang aku katakan di sini.

Takpa lah, ini dia punya blog, ikut suka dia.

Aku pun merasa penting di sini sebab kmen aku di ceganya, hehe.

Have a good day, everybody.

Anonymous
Anonymous
9 June 2020 10:25 am
Reply to  Anonymous

Kot kata2 “dictatorship of the masses” menarik auto moderation mechanism dia.

Barkan lah.

Anonymous
Anonymous
9 June 2020 10:46 am
Reply to  Anonymous

Bukan yang itu.

Dah tak ingat apa yang di buang Budin tadi. Takpa lah, ini blog dia, dia ada kuasa.

Siapa yang ingat, kalau beri tahu pun bagus. Boleh elakkan menyakitkan hati Budin dngan tak sengaja di masa berikut nya.9611

Anonymous
Anonymous
9 June 2020 10:49 am
Reply to  Anonymous

Entah apa pasal pulak keluar 9611 yang tidak di taip. Ada Toyol gamak nya, hehe.

Anonymous
Anonymous
9 June 2020 10:52 am
Reply to  Anonymous

Atau puak musuh dapat masuk computer aku, sabotaj, keluarkan apa yang aku tak tulis?

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
9 June 2020 9:20 am

BAPAK ILLUMINITY SEDANG MENERIMA BALASAN TUHAN AKIBAT KESILAPAN LAMPAU …….. DAP Brokering Peace Treaty Between Mahathir And Anwar With Mukhriz As The Offering……… DAP knows that Pakatan Harapan’s hope of getting back into power is zero as long as the power-struggle between Tun Dr Mahathir Mohamad and Anwar Ibrahim does not end. Even if Pakatan Harapan does have 115 MPs with them, as they claim, with Pakatan Harapan split into two, Prime Minister Muhyiddin Yassin will still win with the largest minority (as opposed to the two smaller minorities of Mahathir and Anwar). At the end of the day, that… Read more »

JohnDoe
JohnDoe
9 June 2020 9:15 am

virionGianEng dah lumpuh.
virionAtok bila pulak?
Ni masa yg sesuai….lepaih ni boleh tumpu perhatian sepenuhnya bagi memulihkan ekonomi negara.

Wau bulen
Wau bulen
9 June 2020 8:57 am

And I believe in balasan dari Allah swt.

Karma, no?

Tulah, no?

Selagi melayu muslim masih hidup bersuperficialty, selagi itu hipokrisi akan terus menyerap dalam kehidupan kita semua….minta jauh dari bala Allah.

ApaNama
ApaNama
9 June 2020 8:55 am

Hadiah terbesar ameno kpd rakyat adalah: keluar dari PN.
BN+PAS dan PH boleh beradu tenaga dlm PRU akan diadakan.
Yg pasti, atok dan proksi (PPBM) akan masuk dlm lipatan sejarah.

JohnDoe
JohnDoe
9 June 2020 9:10 am
Reply to  ApaNama

20 MP UMNO “lompat sementara” ke dlm PKR, boleh menghasilkan keputusan yg sama.

TN Kote Kecik
TN Kote Kecik
9 June 2020 9:28 am
Reply to  ApaNama

Kau siapa…? Sudah memertabatkan diri sebagai Tuhankah……. sehingga kau PASTI tentang berlakunya sesuatu perkara.
Setahu aku hanya ALLAH yang tahu apa yang akan terjadi.

Anonymous
Anonymous
9 June 2020 9:52 am
Reply to  TN Kote Kecik

Mana ko tau TN kote kecik? Ko dah rasa ker?

Awang hitam
Awang hitam
9 June 2020 8:40 am

Ape lg wahai budin..ko sakit hati tgk org melayu bersatu.PH sangap ahli parlimen bkn islam majority ,itu ko impikan.waliyyazubillah..Goh xpelah mmg cina suka cina naik.lu melayu bro.insaflah..jgn suka melagakan sesama bangsa dan sesama agama.sok2 mati org islam jgk yg ko carik..ingt lge nk kapankan ko ke,ingt goh nk solatkan ko ke..ingt jelutong nk talkin kan ko ke??khalas

Goh
Goh
9 June 2020 8:45 am
Reply to  Awang hitam

Yaaaa pakat pakat bersatu ,bergabung,berkongsi² , berpakat,bersekongkkol

untuk menidakkan apa yg rakyat undi pada pru14…..

Goh
Goh
9 June 2020 8:50 am
Reply to  Goh

pakat2 bersatu ,bergabung,berkongsi² , berpakat,bersekongkkol membantu rosmah binti mansor dan bosss kurrr supaya bebas dengan senang hati Petikkan ayat pengurusi TNB: Saya tak ragu Rosmah terlibat- Mahdzir BERNAMA MAHDZIR KHALID BEKAS Menteri Pendidikan Datuk Seri Mahdzir Khalid memberitahu Mahkamah Tinggi hari ini bahawa beliau tidak mempunyai keraguan bahawa Datin Seri Rosmah Mansor terlibat menolong Pengarah Urusan Jepak Holdings Sdn Bhd, Saidi Abang Samsudin mendapatkan projek solar hibrid bernilai RM1.25 bilion daripada Kementerian Pendidikan. Mahdzir, 59, berkata bekas isteri perdana menteri itu ada menghubunginya berkenaan projek tersebut pada 22 Disember 2016. “Saya ingat lagi apabila saya menjawab panggilan berkenaan, Datin Seri… Read more »

Awang hitam
Awang hitam
9 June 2020 8:51 pm
Reply to  Goh

Ape yg ko merapu ni goh tong..br nk ingt rakyat..puihhh..lg mau kencing kah??kencing x basuh.ko dh sunat blom goh tong

Goh
Goh
9 June 2020 9:07 am
Reply to  Awang hitam

Nama dh la hitam…

tambah dgn bodoh pulak lagi.aku ke mati,bapak kau mati pon xda kaitan dgn jelutong ke gelang patah bagai.Kau ingat org lain tak reti sembahyangkan jenazah ke selain drpada haji eddy,tmti kat malaydia ni

Ini la contoh bani melayu dan puak lebai takbur….kononya mereka je smbahyang 5waktu,mengaji,pegi haji

ko pikir org Yg tak pangkah parti pas,umno tak sembahyang ke???

Ketaksuban melampau membuat puak bani melayu ,lebai ahli tetap syurga menjadi riak dan takbur.buah fikiran org lain semua tak boleh pakai.dan lagi Kononya mereka lah pengamal islam paling tawaduk di muka bumi

Awang hitam
Awang hitam
9 June 2020 8:47 pm
Reply to  Goh

Lu cina ka malayu goh?RBA jgk ni..gila la lu goh!penjilat tegar DapiG.khalas

Goh
Goh
9 June 2020 9:09 pm
Reply to  Awang hitam

Goh bee sing…

anti rosmah binti mansor,anti bosss kurrrrrr,anti penunggang agama,anti penunggang isu kaum

Anonymous
Anonymous
9 June 2020 8:36 am

Pkr dap pan bersatu nampak mcm sgt akrab dan sejiwa tetapi sebenarnya hanya berlakon dan bermuka-muka dpn rakyat.
Mana tidaknya, tetiba je orang tua tu merajuk dan letak jawatan tanpa berunding dgn rakan sekutu.
Mulut je manis, jubur berulat.

Goh
Goh
9 June 2020 8:54 am
Reply to  Anonymous

Partu Pas yg diketuai duta bertaraf menteri skrg ni turut membantu diri mereka bagi menambahkan pahala walau mereka tahu bahawa mereka sudah pun tersenarai sbgai ahli tetap syurga dengan bersekongkol bersama² bosss kurrrr ,rosmah binti mansor,reza aziz,pelakon bideo seks dan yg lain²

Goh
Goh
9 June 2020 8:55 am
Reply to  Goh

Parti

Goh
Goh
9 June 2020 7:57 am

Pas ,umno,bersatu,mca,mic….

sedang sebok berlakon bermatian bagi manunjukkan pn adalah gabungan paling akrab di muka bumi.

Tapi depa tak perasan…rakyat sememangnya tahu yg mereka tu cuma akrab dan bersatu padu ketika membahagi bahagikan jawatan glc,agensi kerajaan sesama mereka sahaja…kikiki