‘MENYEPAK’ BERSATU, SATU2NYA PILIHAN UMNO UNTUK KEMBALI MENDUDUKI KERUSI PERDANA MENTERI

Pas melalui Setiausaha Agungnya, Takiyuddin Hassan semalam cuba meyakinkan bahawa kerjasama semua parti dalam Perikatan Nasional (PN) adalah mantap dan sentiasa dalam keadaan bersiap sedia menghadapi PRU15.

Tambah beliau, segala spekulasi mengenai kerapuhan PN adalah bersifat khabar angin semata-mata.

“PAS yakin parti-parti yang membentuk PN telah bersedia untuk memacu tenaga dan jentera bagi melengkapkan persiapan dan kesiapsiagaan, termasuk memuktamadkan pembahagian kerusi bagi menghadapi PRU15 meskipun tarikhnya belum diputuskan.

“PAS juga amat yakin kerjasama dan sikap bertoleransi semua anggota PN kini akan menguatkan lagi kedudukan kerajaan PN sama ada di peringkat persekutuan mahupun negeri-negeri,” katanya dalam satu kenyataan.

Bagaimanapun, tidak lama kemudian UMNO telah tampil menyanggah kenyataan Pas tersebut.

Naib Presiden UMNO, Khaled Nordin berkata, kenyataan Takiyuddin itu hanyalah merupakan keyakinan Pas semata-mata, sedangkan parti-parti dalam PN masih belum ada sebarang komitmen mengenai persediaan menghadapi PRU15.

“Kenyataan itu tidak lebih hanya mencerminkan keyakinan PAS saja. Kita belum bincang apa-apa pun,” tegas bekas Menteri Besar Johor itu lagi.

Maka, apa makna semua ini?

Maknanya tidak lain ialah UMNO sekali lagi membuktikan ia tidak mahu mendukung PN dan bersama Bersatu serta Muhyiddin Yassin dalam PRU akan datang.

Oleh kerana Bersatu adalah parti serpihan UMNO, menerima parti itu untuk bersama-sama menghadapi pilihanraya bermakna mereka perlu berkongsi dari segi pembahagian kerusi.

Dalam keadaan Bersatu porak-peranda, berpecah, ahli tidak seramai mana, cawangan dan akar umbi tiada, berbahagi kerusi dengan parti itu lebih merugikan UMNO, walaupun ketika ini Muhyiddin selaku Presiden Bersatu adalah Perdana Menteri.

Tetapi, jangankan untuk jangka panjang, untuk menghadapi PRU akan datang saja pun, tanpa pertolongan UMNO, Bersatu tidak akan mampu ke mana-mana.

Dalam PRU14 lalu, kemenangan Bersatu di kerusi Parlimen dan BN banyak dibantu oleh jentera PH yang lebih tersusun serta sokongan pelbagai kaum.

Untuk itu, selain UMNO mempunyai lebih banyak kerusi, di tambah dengan kedudukan Bersatu yang tidak stabil dan terlalu lemah, mengenepikannya sama sekali dalam PRU15 adalah pertimbangan yang paling munasabah bagi UMNO.

Bersama BN dan Pas, disertai tiupan slogan Melayu Islam, meskipun belum ada jaminan seratus-peratus, UMNO tentu saja mempunyai keyakinan yang tinggi untuk memenangi PRU akan datang tanpa ada Bersatu bersama mereka.

Dalam erti kata lain, “menyepak” Bersatu dan Muhyiddin adalah pilihan yang tidak dapat dielakkan lagi bagi UMNO.

Lagi pun, sejak lebih 60 tahun biasa duduk di kerusi Perdana Menteri, UMNO sebenarnya mula berasa janggal membiarkan parti lain, apalagi parti kecil yang berpecah dan tidak stabil seperti Bersatu, bertakhta di atas mereka.

Tambahan lagi, baik Presiden UMNO, Zahid Hamidi atau bekas Presidennya, Najib Razak, kedua-duanya kini sedang mengintai dengan serius untuk menjadi Perdana melalui kerjasama dengan Muafakat Nasional bersama Pas.

Jika kedua-duanya terhalang mencapai impian kerana hukuman penjara atas kes mahkamah yang sedang dihadapi sekarang, Timbalan Presiden UMNO, Mohamad Hasan dan Hishammuddin Hussein yang berada di lapisan kedua juga mempunyai naluri serta impian yang sama untuk menduduki kerusi Perdana Menteri.

Pokoknya, dengan deretan pemimpin sendiri ramai yang menanti, UMNO tidak akan membiarkan pemimpin daripada parti lain menjadi Perdana Menteri selepas PRU15 nanti.

Bagi mencapai impian tersebut, pasti saja ia lebih mudah dengan cara mengenepikan Bersatu, sebaliknya jika bersama PN di mana Perdana Menteri sedia ada adalah Muhyiddin, dengan sendirinya terlepaslah peluang UMNO menduduki semula kerusi yang diimpi-impikan itu. (Shahbudindotcom 09/06/2020)

Updated: 9 June 2020 — 9:44 am

138 Comments

Add a Comment
  1. ENAM JAHANAM PHD4PIG MESTI DIHAPUSKAN SEGERA……..

    Bukti Arahan Mahathir Dan Guan Eng Kepada SPRM Dan Peguam Negara Dalam Kes Pelepasan Pembekuan Akaun Tan Sri Lim Soon Peng…….

    OLEH MACC INSIDER
    Kronologi Kes dan Arahan:
    1. 26.10.2018: Peguam Tan Sri Lim Soon Ping (TSL) menulis kepada KP SPRM (pada waktu itu Dato’ Sri Shukri Abdull) untuk lepaskan pembekuan semua akaun peribadi dan syarikat TSL (salinan dilampiran).

    Shukri Abdull

    2. Salinan surat diberi kepada Tun Dr Mahathir Mohamad (TDM).
    3. 05.12.2018: TDM minitkan surat dari Lim Guan Eng (LGE), dan berpendapat TSL “tidak boleh dipersalahkan” pembekuan akaun peribadi dan syarikat TSL tidak boleh dikekalkan” (minit TDM dalam lampiran).

    4. 19.02.2019: Surat Peguam TSL diterima oleh LGE dan beliau minitkan Peguam Negara Tommy Thomas (AG TT) arah pelepasan akaun-akaun itu dengan merujuk kepada minit TDM.

    5. 31.05.2019: LGE tulis surat rasmi kepada AG TT mengarahkan akaun TSL dilepaskan daripada pembekuan;
    6. 14.06.2019: AG TT menulis kepada LGE memaklumkan status kes dan arahan beliau kepada SPRM melepaskan pembekuan akaun2 TSL (salinan dilampirkan).

  2. najib bini rosmah

    PN yang belum daftar pun sudah hampir pasti nak tumbang. Banyak masalah anak arwah ulama besar Johor bawa dalam politik semata nak jadi PM Kerajaan Pintu Belakang. Memang muka sembab ni jenis gila agaknya. Apa pun lagi banyak onar Mat Sembab buat lagi bagus. Lagi banyak kau kena menjawab di mahkamah. Kahkahkah!

  3. najib bini rosmah

    I pesan sudah lama. Jangan kutip sampah sarap macam Umno. Sampah sarap Umno tidak boleh recycle. Maki DAP tapi tak ada telur lawan kerusi Melayu juga. Survival Umno hanya berasas politik kaum dan isu sensitif bukan nak jaga Rakyat. Selagi Melayu boleh ditipu selagi itu perjuangan Umno diteruskan. Kahkahkah!

  4. najib bini rosmah

    MN sudah nak masuk PRU15 dan berangan menang sapu bersih semua 222 kerusi. PN belum rasmi kerusi pun belum agih. Melingkup Kerajaan Pintu Belakang belum sah gabungan. Sepak Bersatu bukan ada faedah. Ramai sudah nak masuk Umno balik untuk undi Umno macam masa PRU14. Kahkahkah!

    1. Baru col si takiyuddin lepas isyak tadi…dia kabo yg sudah siap dibuat pengagihan setakat ni cuma jawatan glc jer.

      Yg lain tu tunggu dulu katanya. Nak kena tanya puak umno(BN) dulu sebab mereka ialah majoriti.

      Utk team kaki lompat tu tgok ler dulu…

      sumber maklumat dari takkiyudin

  5. EH MANA MATAIR AKU SI KEJORA GILA
    LAMA DAH TAK MAI DAH MMPOS KE DIA
    PH MASIH PERLU MAHATHIR PNYA AURA
    ANWAR SABAQ SAT MASANYA AKAN TIBA

    Dalam erti kata lain, “menyepak” Bersatu dan Muhyiddin adalah pilihan yang tidak dapat dielakkan lagi bagi UMNO.

    Lagi pun, sejak lebih 60 tahun biasa duduk di kerusi Perdana Menteri, UMNO sebenarnya mula berasa janggal membiarkan parti lain, apalagi parti kecil yang berpecah dan tidak stabil seperti Bersatu, bertakhta di atas mereka.

    1. Irah palsu 7:12 pm,

      👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
      Apa yg terpendam dlm hati mu..Kejora dpt hidu
      Bila Kejora tak muncul, ramai yg resah merindu
      Tapi, nak masuk sini, Kejora tk lagi rasa syahdu
      Sbb, dah tiada kelibat bahan buli, Suman Hindu
      👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎

      👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

      1. 👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
        Suman maknyah tua, mmg jenis gebang takbur
        Namun bagi Kejora dia adalah badut penghibur
        Agaknya, dia kini dgn Bg Non, sdng tadah jubur
        Atau pun, sdng ditibai malaikat dlm liang kubur
        👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

        👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
        Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
        😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

        1. 👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
          2 bulan lbh, tak ada kelibat Suman bodoh piang
          Apa kah, dia sdg mengulum btng pelir Kit Siang
          Atau Suman kini dah kat dlm kubur punya liang
          Dkat kuil Hindu, dia ditanam sebagai mendiang
          🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

          👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
          Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
          😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

          1. 👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
            Suman tua lembik, cuba mau berlagak perkasa
            Tapi, lari dr Kejora di Dtrn Merdeka suatu masa
            Rasanya kini dlm kubur..malaikat sedang siksa
            Blm pun sempat..penumbuk Kejora ini dia rasa
            👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊

            🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
            Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
            😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

  6. SEPAK MENYEPAK ORANG POLITIK ITU BIASA
    CUMA ADA YANG LEMAK ADA JUGA YANG BISA
    MOYIDIN TU SPT ANAK YG TAK KENANG JASA
    TAPI TAKPE DIA NAK JADI PM BIADIA RASA

    Untuk itu, selain UMNO mempunyai lebih banyak kerusi, di tambah dengan kedudukan Bersatu yang tidak stabil dan terlalu lemah, mengenepikannya sama sekali dalam PRU15 adalah pertimbangan yang paling munasabah bagi UMNO.

    Bersama BN dan Pas, disertai tiupan slogan Melayu Islam, meskipun belum ada jaminan seratus-peratus, UMNO tentu saja mempunyai keyakinan yang tinggi untuk memenangi PRU akan datang tanpa ada Bersatu bersama mereka.

    Dalam erti kata lain, “menyepak” Bersatu dan Muhyiddin adalah pilihan yang tidak dapat dielakkan lagi bagi UMNO.

  7. lebai2 pAs dah syok sendiri krana rasakan dapat memenangi pru 15 dgn si Moo dan si Zahid….

    selain di sarawak dan sabah di ketawakan oleh kaum2 di sana, ‘melayu2 islam’ terkial2 utk mendapatkan undi di kawasan cosmopolitan bandar pula…

    jika di luar bandar, jual minyak ular ‘melayu2 islam’ mudah percaya….

    lalu merasakan minyak ular ‘melayu2 islam’ di terima di bandar pula ke?

    tapi tak salah berangan sedemikian rupa….

  8. PBBM ITU T MAHATHIR YANG PUNYA
    KE MAHKAMAH LE AKAN DIHERETNYA
    NYAWA PPBM TAK KAN LAMA PUNYA
    SEDNGKAN UMNO PON PUTUS NYAWA

    Dalam keadaan Bersatu porak-peranda, berpecah, ahli tidak seramai mana, cawangan dan akar umbi tiada, berbahagi kerusi dengan parti itu lebih merugikan UMNO, walaupun ketika ini Muhyiddin selaku Presiden Bersatu adalah Perdana Menteri.

    jangankan untuk jangka panjang, untuk menghadapi PRU akan datang saja pun, tanpa pertolongan UMNO, Bersatu tidak akan mampu ke mana-mana.

    Dalam PRU14 lalu, kemenangan Bersatu di kerusi Parlimen dan BN banyak dibantu oleh jentera PH yang lebih tersusun serta sokongan pelbagai kaum.

  9. MAHATHIRVSANWAR

    DAJJAL DAN CAI2 BUTA SEBELAH MATA…… REPORT LEERR ATOK SEKALI
    ….KENAPA TOK MUDIN SORANG JEEE…
    .ATOK PUN ADA AUDIO..

    ..

    Takiyuddin Kongsi Gambar PAS, BN, Bersatu Tanda Tangan Dokumen………

    (1Media) – Kurang 24 jam selepas menyatakan keyakinan Perikatan Nasional (PN) bersedia memuktamadkan pembahagian kerusi bagi menghadapi Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU-15).

    Setiausaha Agung PAS, Datuk Takiyuddin Hassan berkongsi gambar Presiden Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu), Tan Sri Muhyiddin Yassin, Presiden UMNO, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi dan Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang menandatangani satu dokumen.

    “Bulat air kerana pembentung, bulat kata kerana muafakat, perbezaan pendapat yang jujur petanda kemajuan yang baik – Gandhi,” ciapnya menerusi akaun Twitter beliau, hari ini.
    Walau bagaimanapun, Takiyuddin tidak mendedahkan bila, di mana dan apakah tujuan dokumen berkenaan ditandatangani.

    Terdahulu, PAS yakin parti yang membentuk PN bersedia memuktamadkan pembahagian kerusi bagi menghadapi PRU-15.

    Takiyuddin dalam kenyataan berkata, PAS juga yakin semua parti bersedia untuk memacu tenaga dan jentera bagi melengkapkan persiapan dan kesiapsiagaan barisan bersama.

    “PAS menegaskan bahawa kerjasama politik terutamanya bersama Barisan Nasional (BN) dan Bersatu semakin mantap, sekali gus berjaya memperkukuhkan lagi kedudukan kerajaan PN yang menjadi kerajaan hari ini,” katanya.

    Takiyuddin berkata, tanpa menghiraukan segala spekulasi pembangkang yang hanya perang psikologi semata-mata, PAS akan terus sama-sama komited mendukung dan mempertahankan kedudukan PN pimpinan Muhyiddin bersama barisan Kabinetnya yang terdiri daripada semua wakil parti.

    “Adalah suatu fakta yang jelas bahawa kerjasama politik antara PAS dengan BN, khususnya UMNO, telah dimuktamadkan melalui pemeteraian Memorandum Persefahaman pada 14 September 2019, sekali gus membentuk Muafakat Nasional (MN).

    “Manakala kerjasama sehingga terbentuknya kerajaan Persekutuan ekoran kejatuhan Pakatan Harapan (PH) pada 29 Februari 2020, diikuti pemeteraian memorandum persefahaman oleh Pengerusi dan Presiden BN, BERSATU, PAS dan parti dari Sabah dan Sarawak secara rasminya telah membentuk PN,” katanya.

    1. ketawa orang2 satrawak dan sabah bila mendengar, lebai2 pAs teruja sgt utk menandatangani perjanjian kerjasama PN…

      orang2 di sabah dan sarawak hairan bagaimana lebai2 blh menyundal utk mencampuri hal2 di sarawak dan sabah pulak nih?

      sedangkan di kawasan bandar di semenanjung, lebai2 pAs terkial2 utk mendapatkan undi…

      dah syok sendiri ke?

      1. Ape du kesah pasal undi kate pak din…nanti kompom keluar rakaman audio meeting bersatu lagi pulak.

        Nak di janjikan pulak jawatan2 besar utk org sabah dan sarawak….satu utk kau satu utk aku kata pak din.

        Aku satu sekolah tadika dgn pak din mmg aku kenal sgt baik buruk pak din ni ,luar dalam,tepi,blkg depan

        Kikiki

    2. Puak lebai pon udah buta dua² mata skrg ni…udah x dpt melihat apa yg haram apa yg halal.

      Asal dapat jawatan cukup lah…kata si takiyuddin

  10. Kesian PH, dah elok-elok jd kerajaan, atok melatah letak jawatan terus jd pembangkang. Dah 3 bulan jd pembangkang, meroyan tak habis lagi.

    Kihkihkih

    1. Atok is back….jengg jenggg jennnnggg

      1. Apelah nk diharap dgn atok 95th nyanyuk ni.nuar ntah bp kali kena kencing ngn atook pn lu lg nk angkat.bodo pnya goh tong !

  11. Pas dan umno sudah mengadakan rundingan agihan kerusi untuk pru 15..tiada rundingan dgn Bersatu..

    Bersatu tak paham2 akan ditendang dlm pru15 …

    Ada macai bodoh tak paham muyidin hanye kejar untung jangka pendek…. Pru 15 muyidin dan Bersatu tenggelam…

    1. Bersatu???? Sapa ketua?

      Kena tgu mahkah decide dulu lerrr baru tau sapa ketua

  12. bersatulah umat islam jangan berpecah
    ikutlah perintah Allah n RosulNYa
    jngan ikut seruan iblis n ejennya

    Iblis berkata: “Ya Tuhanku, oleh sebab Engkau telah memutuskan bahwa aku sesat pasti aku akan menjadikan mereka memandang baik (perbuatan maksiat) di muka bumi, dan pasti aku akan menyesatkan mereka semuanya,

    sejahat iblis pun dia ngaku Allah tuhan dia
    kalau orang tak ngaku Allah adalah tuhan maka terok lagi orang tu dari iblis

    1. Pas dan umnobikut seruan iblis…penyamun geng iblis..

    2. bila pulak istilah umat islam nih ada dlm pergetian islam nih? yg ada umat muslim…

      islam itu Tuhan, dan segala yg hidup di Alam ini, penyataan nya bagi siapa yg mampu menyatakan Sifat2 Nya…

      jgn terlebih menyundal dgn pengakuan umat islam merata2 sedangkan menyatakan Sifat Hayat Nya, bergelumang dgn syirik ke-aku-an pula…

      1. Zunnun ni gila vavi ke ape?vavi gila x mcm ni.merapu hari2.geng RBA ni

        Cina nyamar melayu.ciss

    3. Iblis yg paling keji ialah rosmah binti mansor

  13. ‘melayu2 islam’ apa persama nya dgn jalan raya? kedua2 nya licin bila basah…

    seperti belut, basah lendir itu helah nya. ‘melayu2 islam’ bila basah, lagi byak helah…

    selalu nya tangkap basah, tapi ‘melayu2 islam’ bila dakwa dgn tuduhan, ‘islam’ di ketepikan, ‘melayu2’ yg di jenamakan utk menafi2…

    azazil seperti juga terdahulu, asyik dok munajat dgn tuhan nya, tapi menafi siape si adam sebenar nya…

    atau ‘islam’ selama ini hanya rethorik sj?

  14. Payah betul zunnun syaitan ni nak mampoos.

    1. Rosmah binti mansor lagi susah nak mampos…udah di tendang laki bini pon tak mampos2 jugak.

      Betui la gamaknye rosmah binti mansor ni hebat ilmu nya..

  15. zunnun pukimak mangkin selalu cakap kotor.

    Akan di gelar Dirty Old Man zunnun pukimak mulai sekarang.

    1. dah dapat pengesahan dari google, nabi muhmmad jolok pedang pd bulan ramadan?

      apa nak jadi ‘melayu2 islam’ yg sundal nya. ‘melayu2’ atau ‘islam’ yg di ‘arak’ sana sini…

      tak kan tiba2 senyap je?

    2. Kesian keling mabok todi…berguni maki zunnun tapi zunnun buat tak layan jer….
      Ko bukan taraf zunnun…ko keling mabok todi bodooh..

  16. MACC dah selesai siasat duit 90 juta pAs balun dari 1MDB? kan abodooh dgn audio tape mengaku, setiap pemimpin2 pAs balun duit dari omNO?

    1. yg dok kemarok bertanding 144 Parlimen dlm pru 14 menang hanya 18, mana datang duit utk meletakan calon?

      konon nak jadi political broker? betul ke?

      1. Spesis perofol agama jgk terrrr

  17. MAHATHIRVSANWAR

    PATUT ENAM JAHANAM SUDAH DISUMBAT KE TANGKI TAHI……DAPAT KUASA TAHU BERAK JEE…..

    PAS Lodges MACC Report Against Guan Eng, Tommy Thomas Over Tycoon’s Bank Accounts……..

    (FMT) – Penang PAS lodged a report against former finance minister Lim Guan Eng and former attorney-general (AG) Tommy Thomas at the Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC) here today, accusing them of abusing their positions in allegedly asking for the freeze on the bank accounts of a businessman under investigation to be lifted.

    Penang PAS deputy youth chief Abdul Razib Abdul Rahim said MACC should look into a letter purportedly written by Thomas whom he claimed released the accounts on Guan Eng’s request.

    “I believe Guan Eng had a direct or indirect interest in using his office, position and influence to cause former AG Thomas to order MACC to unfreeze the bank accounts of Lim Soon Peng.

    “I also believe that Thomas, despite being told by MACC that the latter had yet to return RM4 million to the government, used his office, position and influence to cause MACC to unfreeze Soon Peng’s bank accounts,” he said in a press conference outside the Penang MACC headquarters here.

    Razib claimed to have seen Thomas’ letter to Guan Eng on the suara.tv website and the Facebook account of “Peniup Wisel Siber” on June 2.

    A day before, FMT reported sighting documents showing that Guan Eng had asked the Attorney-General’s Chambers to free the tycoon’s bank accounts, which were frozen due to investigations into RM4 million in transactions relating to 1MDB-linked funds.

    Penang PAS members hold up copies of the report against Lim Guan Eng and Tommy Thomas.
    The report said Thomas subsequently ordered MACC to lift the freeze on all four bank accounts. MACC later confirmed that the freeze was lifted on the AG’s instructions.

    Yesterday, former prime minister Najib Razak posted photos purportedly showing letters regarding a tycoon’s bank accounts, asking Guan Eng whose signatures were shown on the documents.

    In his posts, he said: “Is this your handwriting and your signature mentioning Prime Minister Dr Mahathir Mohamad in seeking action from Attorney-General Tommy Thomas to lift the freeze on the tycoon’s bank account?”

    1. Patut yidin ni dah kena siasat dah…23 laporan polis dibuat ke atas yidin kerana kebocoran rakaman audio dia dah berjanji nak rasuah jawatan yg bergaji lumayan sekiranya puak umno yg sememangnya bermata seperti duit kepada mp² umno.

      Antara jawatan yg dijanjikan ialah jawatan pengurusi agensi kerajaan puaat ,kerajaan Negeri dan jawatan pengurusi /ceo syarikat glc. Ada diantara jawatan tersebut gaji nya mencecah 70k-80k termasuk elaun.

      Sepatutnya beliau sekadar perlu berkata sesiapa yg mahu membela islam,membela kaum melayu mari bersama kita tubuh kerajaan yg baru.

      Ini jelas melanggar hukum² dalam islam…di harap lebai yg berkaitan,atau mufti² yg berkaitan dapt memberi teguran kepada pak yidin.

    2. Kenape tidak umno yg repot?….Umno tahu RPK temberang….Pas bodoh nak cari nama..

  18. Roh hadi awang kencing dan berak ke? yg kencing danberak siape? siape yg urus sisa zat, toxic dan sampah hadi awang kunyah saban hari?

    tak kan wajah roh nya pun hadi awang tak kenal…

    gajah di depan mata buta ke, tapi kuman di seberang laut di ceritakan sana sini utk apa pula nih?

    apa nak jadi dgn ‘melayu2 islam’ yg sundal nya ‘melayu2’ atau ‘islam’ yg di ‘arak’ sana sini?

  19. Setakat ini, tak terjawab lagi Old Man zunnun pukimak.

    I rest my case.

    1. ….belajar pergi bilik air, jgn asyik pakai pamper sj..

    2. Rosmah binti mansor akan jawab semua persoalan kau itu di mahkamah nanti..harap bersabar wahai bangsa yg amat mulia seumpama diri kamu semua berdarah emas..

      Tetapi ingat wahai bani melayu bahawa setelah kau mati tidak lagi ada nilai lagi apa kaum mu,apa darah mu, apa jawatan glc mu,saiz apa baju jubah mu….

      semuanya iman semata² yg akan dinilaikan.

  20. MAHATHIRVSANWAR

    DAJJAL DAN CAI2 BUTA MASA SEBELAH KANAN…..TIDAK NAMPAK KEBAIKAN HANYA KEBURUKAN……TAHU KENCING DAN BERAK JEE…….

    Warisan’s Peter Anthony At MACC
    ……..

    Sabah Infrastructure Development Minister Peter Anthony is at the Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC) office here to have his statement taken, believed to be over a Rubber Industry Smallholders Development Authority land purchase deal.

    (FMT) – Anthony, a Warisan vice-president, arrived at the MACC office at the federal administrative building here at 10.20am. He was met there by a group of supporters and other party leaders including Sepanggar MP Azis Jamman and Kuamut assemblyman Masiung Banah.

    When asked why he was at the MACC office, he only said that everything was fine.

    Anthony was previously detained by MACC in January 2018 to facilitate investigations into the oil palm land purchase deal worth RM155 million in the Tongod district in Sabah.

    He was also among Warisan leaders who were picked up by the agency to aid investigations into the alleged misappropriation of RM1.5 billion worth of funds for rural development projects in 2017.

    Warisan president Shafie Apdal, who was involved in the probe, was later cleared.

    Anthony meanwhile was freed on bail on both occasions.

  21. kan hadi awng dah di lewati dajjal dlm mimpi ‘rasullulah’ nya….

    dgn ini, dajjal dah menguasai nya, dan ini dapat di lihat dgn tindak tunduk hadi awang terkini….

    byak helah2 dan fitnah konon atas nama islam…….

    tak susah dajjal menyesatkan Roh hadi awang dari kembali kpd Sifat Kudus Semesta, di Alam Roh…

    apa nak jadi ‘melayu2 islam’ yg sundal nya, ‘melayu2’ atau ‘islam’ yg di ‘arak’ hingga mabuk kapir mengapir sana sini…

    1. Old man zunnun pukimak masih lagi nak menipu guna nama lain. Alahai, orang tua nih ..

      Yang Confucianist, Taoist, Buddhist itu memang lah kafir, apa nak nafikan lagi, jadi amat bodoh lah mencoba buat begitu.

      1. Nabi Muhammad jolok pedang dlm bulan ramadan ke? mcm terlari2 nak menjawap, ngape nih? helah terbaharu belajar dai hadi awang ke?

        ini kan sentiasa tabii ‘melayu2 islam’

        1. mana kao tahu kao tak sama2 kapir nih? sbb kao ‘melayu2 islam’ ke?

          apa sundal pengakuan nih? dan dapat sijil sah dari syurga ke?

  22. Apakah ahli parti PPBM sedar bahawa kapal mereka akan karam tidak lama lagi…. Sudah pasti mereka tahu tapi keadaan mereka seperti keling mabuk. Tidak mampu berfikir untuk memilih puak yang mana patut mereka ikut.

    Parti Bersatu sudah bercerai, tunggu masa saja untuk berkecai. Orang luar tidak perlu campur tangan kerana memang tak mampu menyelesaikan masaalah yang sedang berkecamuk dikalangan Muhyiddin puak gila kuasa dengan Mahathir puak khianat janji. Pertembungan antara mereka berdua seperti berkerat rotan, berpatah arang.

    Kenapa UMNO baru dan PAS tidak mahu ikut serta bergabung dalam Perikatan Nasional sedangkan mereka begitu beriya mempertahankan kedudukan Muhyiddin sebagai perdana menteri covid19. Pelik tapi benar.

    UMNO baru dan PAS sokong Muhyiddin kerana mereka dari pihak yang kalah dapat habuan jawatan dalam kerajaan dan dalam GLC. Sebahagian kes pemimpin penyamun dimahkamah pula dilupuskan. Bukti itu boleh dilihat dengan jelas.

    Apa pun kenyataan yang dibuat…. Tapi mereka tidak mahu bersama Muhyiddin dan PPBM dalam pilihanraya ke 15 kerana Muhyiddin dan parti nya tidak ada kemampuan untuk berdikari.

    PPBM lebih cakap seperti tuan tapi tiada kuasa mutlak apa yang mereka miliki. Kepakaran mereka hanyalah mengkhianati rakan yang menolong mereka. Sama seperti kaduk naik junjung. Sebenarnya UMNO baru dan PAS sudah berwaspada dari awal.

    Hanya pemimpin Pakatan Harapan saja tak sedar diri. Masih lagi nak bergantung pada pengkhianat demi dapat sokongan majoriti…. Kemudian bergaduh pasal jawatan perdana menteri….. Memang haramjadah.

  23. MAHATHIRVSANWAR

    DAJJAL DAN CAI2 BUTA SEBELAH MATA…..HANYA PANDANG SALAH ORANG TAPI BUTA LIHAT PEMIMPIN2 SENDIRI………

    Najib Posts Photos, Queries Guan Eng Over Tycoon’s Accounts……..

    (FMT) – Former prime minister Najib Razak has posted photographs purportedly showing letters regarding a tycoon’s bank accounts and queried former finance minister Lim Guan Eng about whose signatures are shown on them.

    In two postings on Facebook today, Najib said the photographs had been widely shared and posted on several blogs.

    He said: “Is this your handwriting and your signature mentioning prime minister Dr Mahathir Mohamad in seeking action from Attorney-General Tommy Thomas to lift the freeze on the tycoon’s bank account?”

    SEE MORE HERE: Bukti Arahan Mahathir Dan Guan Eng Kepada SPRM Dan Peguam Negara Dalam Kes Pelepasan Pembekuan Akaun Tan Sri Lim Soon Peng
    Photographs purportedly of letters regarding a freeze on a property tycoon’s bank accounts.
    Najib contrasted the purported handwritten comment with Lim’s response quoted in a news report last week in which he said he had merely referred the matter to the Attorney-General’s Chambers.

    “But on this letter it is clearly stated ‘Please lift the freeze as requested by YAB PM’,” said Najib. He said the comment appeared to be more of a direction to the Attorney-General.

    Najib also asked if Lim could recognise who had written a letter to Mahathir asking that the freeze on the property tycoon’s bank accounts be lifted.

    On June 1, FMT reported sighting documents showing that Lim had asked the Attorney-General’s Chambers to free the tycoon’s bank accounts, which had been frozen because of investigations into RM4 million in transactions relating to 1MDB-linked funds.

    The report said Thomas subsequently ordered the Malaysian Anti-Corruption Commission to lift the freeze on all four bank accounts. MACC later confirmed that the freeze was lifted at the instructions of the Attorney-General.

  24. ‘melayu2 islam’ selain belajar ‘islam’ dari google, dari mana lagi? dari buku kitab yg di cetak hingga saban hari di muat turun utk justifikasikan helah2 mereka ke?

    selain itu, dari mimpi2 hadi awang dgn ‘rasullulah’ nya ke?

    apa nak jadi dgn ‘melayu2 islam’ yg sundal nya, ‘melayu2’ mereka atau ‘islam’ yg di ‘arak’ hingga mabuk sana sini nih?

    cuba2 biarkan Sifat Ketuhanan dlm Diri Yg mengajar Islam Nya..

    kan Tuhan yg mengajar Ilmu Pena bukan sj kpd munhammad bin aminah nya melalui kenabian nya, malah kpd semua yg menumpang kehidupan Nya…

    1. Puak zunnun pukimak tak belajar pun, main ikut2 saja. Mula Confucianism, bila orang buang itu, depa pun buang, ambil Taoism, ikut juga, buang, ambil Buddhism pula.

      Hingga ada yang kata Buddha berasal dari India ada yang kata dari Seri Lanka.

      But old man zunnun pukimak got confused by them all, now menghasut (seditious) against others.

      1. malu pulak, kan asyik megah dapat buat search dari google konon, Nabi Muhammad jolok pedang bulan ramadan….

        helah terbaharu hadi awang ke nih? baik2 nanti di ‘berated’ pulak oleh ‘melayu2 islam’ yg lain…

        1. Old man zunnun pukimak takda rasa malu asyik tukar agama dari Confucianism kpd Taoism kpd Buddhism.

          Sekarang nak ambil Evangelical Christianity pulak.

          Apa saja yang ada FOC, dia sebat. Gullible kind.

          1. kan dah rasa malu, asyik terlari2 utk mengaku dgn pengakuan ‘Nabi Muhammad’ jolok pedang bulan ramadan?

            helah terbaharu belajar dari pndeta hadi awang ke?

  25. ‘melayu2 islam’ belajar ‘islam’ dari google ke? ini SOP ‘melayu2 islam’ terbaharu ke? Mb

    1. Mengarut ler old man zunnun puimak ini bila dah takda fakta nak cakap.

      Dia main ikut2 saja ddan selalu confused by Confucianism, Taoism dan Buddhism.

      1. laa, tiba2 menjauhi dari pengakuan terdahulu dgn google serach, bahawa Nabi Muhammad jolok pedang dlm bulan ramadan….

        helah terbaharu belajar dari hadi awang ke nih?

        biar betul melayu2 islam’ jgn asyik helah, menyamun dan kapir sana sini…

        1. Old man zunnun pukimak takda rasa malu asyik tukar agama dari Confucianism kpd Taoism kpd Buddhism.

          Sekarang nak ambil Evangelical Christianity pulak.

          Apa saja yang ada FOC, dia sebat. Gullible kind.

          1. mana pengakuan ‘Nabi Muhammad’ jolok pedang dlm nulan ramadan nih? Google search dah verify kan ke? yg dok menyorok dlm celah puki bini ngape nih?

  26. Tak kasi peluang. Tak boleh kasi peluang kalau tak dia naik muka.

    zunnun pukimak masuk saja, mesti balun, tibai dan bantai dia.

    Selagi dia tak blogging with decorum and decency.

    1. tapi ngape asyik lari dgn soalan mengenai;

      Nabi Muhammad jolok pedang dlm bulan ramadan yg saban di gunakan oleh ‘melayu2 islam’ dan kamu juga nih?

      kao belajar islam dari google ke budak Ooi? atau hadi awang yg beri penjelasan nih?

      apa nak jadi dgn ‘melayu2 islam’ yg sundal nya, ‘melayu2’ atau ‘islam’ nya nih?

      1. Orang Tua zunnun pukimak, mengapa kau bodoh sangat menuduh yang bukan2, Old Man?

        Guna otak tu ler, cakap mana yang munasabah ajer ler.

        Dah tua2, jangan malas ler. Kalau umur tinggi selalu tidur tengah hari, tidur lah, jangan bodoh, boleh menulis petang sikit.

        1. selama ini berpamper sana sini, dah pandai ‘reasoning ke? atau asyik excuses sj nih?

          Nabi Muhammad jolok pedang dan jolok kote hingga 14 berbini2 ke?

          apa nak jadi ‘melayu2 islam’ yg sundal nya, ‘melayu2’ atau ‘islam’ yg di ‘arak’ kapir mengapir sana sini..

          1. Old man zunnun pukimak takda rasa malu asyik tukar agama dari Confucianism kpd Taoism kpd Buddhism.

            Sekarang nak ambil Evangelical Christianity pulak.

            Apa saja yang ada FOC, dia sebat. Gullible kind.

  27. ‘melayu2 islam’ dgn megah mengaku, Tuhan di sebelah barat lain dgn tuhan di sebelah timur, hingga pengakuan tersebut membawa istilah ‘melayu2 islam’ di malaysia pula…

    blh ke beri pencerahan…

    satu ketika si budak-pamper mengaku sedemikian rupa….

    apa nak jadi dgn ‘melayu2 islam’ yg terlebih sundal nya, ‘melayu2’ atau ‘islam’ yg di ‘arak’ merata2…

    pengesahan dari hadi awang dgn istilah sedemikian rupa, dari ‘rasullulah’ nya ke?

    1. Tuhan sebelah timur, barat?

      Puak kamu yang sembah Confucius, Tao dan Budis, ada Tuhan merata, Old man. Dalam rumah, luar rumah, di pagkal pokok Kayu Ara.

      Letklah buah banyak2, suka bebudak menyebat nya di malam hari, kamu ingat Tuhan kamu yang makan nya, puas hati.

      1. pura2 dah lupa ke dgn pengaku sedemikian nih? “tuhan di barat lain dgn tuhan di timur…” malu pulak ke?

        1. Kamu dengan senang2 menafkan apa yang kau kata – Tuhan ada di atas, itu pasal kau tonggang tonggek pegang joss sticks selalu nya ke atas. Saja suka menipu ker?

  28. MAHATHIRVSANWAR

    RAKYAT DAH TAK LAYAN KERENAH GILA BABI PHD4PIG…….

    After 100 Days, PM Muhyiddin Proves Capability To Steer Economy Through Covid-19 Storm….
    ..

    (Bernama) – Tomorrow marks Tan Sri Muhyiddin Yassin’s first 100 days in office as prime minister after taking the reins of the nation’s administration on March 1 and shouldering the heavy responsibility of leading the country through the Covid-19 pandemic and economic crisis.

    However, Universiti Kebangsaan Malaysia’s Faculty of Economics and Management lecturer Hazrul Shahiri said Muhyiddin had turned the coronavirus threat into an opportunity to prove his capability in restoring the nation’s economy and restructuring the economic cycle.

    “His first action to address this challenge was to appoint economic experts to lead the Economic Action Council (EAC) that was tasked with formulating short and long-term fiscal policies to deal with the economic crisis,” he told Bernama when asked to comment on Muhyiddin’s first 100 days helming the government, particularly on the aspect of economic recovery and development.

    The Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) president was sworn in as the eighth prime minister on March 1, taking his oath of office before the Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah.

    The EAC held its inaugural meeting on March 16, where it decided to take additional measures to reinforce the previously-announced Economic Stimulus Package 2020.

    Hazrul said the implementation of the Movement Control Order (MCO) effective March 18 to contain the pandemic led to economic disruptions following the suspension of manufacturing and trading activities as well as jobs.

    The MCO not only affected demand in the market but also had a negative impact on the country’s revenue, business performance and people’s income, he noted.

    “No other prime minister had faced such a daunting economic challenge before. The economic crisis due to Covid-19 is far bigger than the 1997/1998 financial crisis and the recession in the 1980s,” he said.

    However, the academician said, the launch of the RM250 billion Prihatin Rakyat Economic Stimulus Package on the 10th day of the MCO period showed the commitment and concern of the Muhyiddin administration to revive the country’s economy.

    “This is regarded as a swift and timely action to balance the efforts to contain the Covid-19 spread with the economic recovery process, with a larger allocation compared to the economic stimulus packages worth RM67 billion in 2009,” Hazrul said.

    According to him, the Muhyiddin-led government has endeavoured not to depend on the International Monetary Fund (IMF) during a period when many other countries have sought help from the fund to nurse their economies back to health. It was reported that more than 100 countries had turned to IMF for financial support.

    Hazrul said the prime minister had focused on domestic economic development to slow down the rapid decline in private sector spending and investment, as it was difficult to improve international trade amid Covid-19’s crippling effects on the global economy.

    Ten days after announcing the RM250 billion Prihatin package, Muhyiddin unveiled the RM10 billion Additional Prihatin SME Economic Stimulus Package to ensure the small and medium enterprises (SMEs) could continue their operations in a challenging environment and reduce the risk of mass layoffs.

    “Relief measures such as wage subsidy, cash assistance to SMEs and micro credit scheme have helped companies to sustain despite sustain themselves despite not being fully operational.

    “So it’s not just about assisting the people by easing their burden and protecting jobs but also about helping companies in terms of cash flow,” Hazrul said.

    He commended the Muhyiddin-led government’s prompt action in helping to cushion Covid-19’s impact on the country’s economy amid the havoc wrought on economies globally.

    Hazrul said the easing of the MCO with the introduction of the Conditional MCO and the opening of economic activities in stages had given room and opportunity for economic activities to resume and adapt for the post-Covid-19 era.

    “The rise in the FBM Bursa Malaysia KLCI to-date signals investors’ confidence to contribute again to the economy and hence accelerate the recovery process,” he said.

    Yesterday, Muhyiddin announced the further easing of restrictions under the Recovery MCO (RMCO), which starts on Wednesday and is part of the “exit strategy” phase.

    Among others, the government is allowing more businesses to operate and inter-state travel to resume (except to areas under Enhanced MCO), which will spur domestic tourism, one of the country’s hardest-hit economic sectors.

  29. apa nak jadi dgn ‘melayu2 islam’

    (1) dgn hadi awang asyik merapu dgn mimpi ‘rasullulah’ nya hingga di canang merata2…

    (2) asyik kapir sana sani, pelir2 sunat utk kegunaan bidadari di akhirat

    (3) Nabi Muhammad di dakwa berperang jolok pedang dlm bulan ramadan, maka sama juga ke Nabi Muhammad jolok 14 bini. Islam main uat turun dari google saban hari selain ayat2 khadam di muat turun dari buku kitab yg di cetak…

    apa nak jadi ‘melayu2 islam’ yg sundal nya, ‘melayu2’ yg melacurkan ‘islam; utk survival bangsa atau ‘islam’ yg di gunakan utk ‘melayu2’ buat colony di syurga pula…

    1. Puak kamu melacur Confucianism, ambil Taoism, lacurkan itu, ambil Buddhism.

      Tapi timbul pulak Evangelical Christianity, ampir kosong temple korang, hampir seua lari mengejar Jesus.

      Kebelakangan ini, patah hati pulak bila mendapati bahawa Jesus bukan The Father, The God, dia hanya Messenger.

      1. yg tergolek mati di memali dari kapir megapir sana sini, kerja DAP ke?

        1. Hah, kalah debat yer? Alih alih tukar topik, aku tengok.

          Bodoh tak terhingga, kalau nak tukar sebab kalah pun, cakap lah.

  30. Wah, lewat baru dapat puas hati membalun, menibai, membantai Pembangkang spt zunnun pukimak hari ini. Dia lewat keluar dan komen takda class, serupa tahi.

    1. your learn islam to say, Nabi Muhammad pokes sword and pokes pussie from google, boy?

      gosh, is this the kind of ‘melayu2 islam’ you are proud of, boy?

      1. Old man zunnun pukimak, why you tonggang tonggek with joss sticks in hand in front of pangkal pokok Kayu Ara?

        Why you put nice fruits there and the boys have a hearty time eating them at night, you believing your God has eaten them.

        1. where happen to ur proud claim made to the “Nabi Muhammad” poking sword during Ramadan, boy? did u confirm it with google? did u confirm it with ‘melayu2 islam’ laggards, boy?

          There are many here…

          or choose to see ur spiritual hadi awang for guidance?

          1. More important happening is the realization that Confucianism is not permanent, Taoism found its way, later Buddhism held sway.

            Yet later the temples became less and less attended as blokes went to churches for Evangelical Christianity.

            1. and so that your realized, Nabi Muhammad pokes sword during ramadan?

  31. PAS jaga hubungan baik dengan BERSATU & Azmin. Satu hari berguna jugak.

    Macamana kerja PAS sebelum PRU macam tu lah kerja PAS sekarang.

    Selagi ada politik macam PAS selagi itu lah gabungan dengan PAS tak akan berhasil. PAS baca untung PAS sahaja.

    1. kqn itu yg ‘rasullulah’ hadi awang katakan kpd nya dlm mimpi2 nya…

      si saudagar ‘tahu’ pandai terjemahkan mimpi2 tersebut…

      si budak-sana-sini-dgn-pamper blh buat search di google, benar ke mimpi2 hadi awang dgn ‘rasullulah’ nya seiring dgn hasil untung rugi pAS selama ini?

      apa nak jadi dgn ‘melayu2 islam’ yg sundal nya, melayu2 yg asyik melacurkan ‘islam’ mereka atau ‘sialm’ yg di ‘arak’ merata2 utk penjenamaan ‘melayu2’ ahli syurga…

      pelacur2 jalanan tak lah se sundal sedemikian penjenamaan mereka….

      1. Confucius must have been so sad that you left him to go for Taoism, then to Buddhism.

        Worse is when you all got abandoned by everybody going for Evangelical Christianity. Got told that got class in Christianity, not in what you have been tonggang tonggek-ing.

  32. hadi awang mimpi wajah muhammad bin aminah atau wajah kenabian nya nih?

    tapi, hadi awang mimpi wajah terperi nya tak? kan wajah terperi itu wajah tuhan nya…

    kan itu yg di ikrarkan ketika doa iftitah dlm munajat 5 waktu dlm sehari…

    “wajahtu wajihiya lilazi…”

    hadi awang dah di sailang iblis dlm mimpi ke?

    apa nak jadi dgn ‘melayu2 islam’ lain yg Nabi bawa risalah kebenaran nya, si muhammad bin aminah pulak yg mereka2 dewa….

    kesundalan apa yg ‘melayu2 islam’ jenamakan ‘islam’ mereka atau mengunakan dan melacur ‘islam’ utk kepentingan ‘melayu2’ mereka….

    1. zunnun pukimak DAP musuh tradisional PAS coba persendakan PAS. Tapi DAP dibalun, ditibai dibantai PAS pagi petang siang malam di lain2 tempat.

      Hingga bersepai anutan Confucianism, Taoism dan Buddhism nya yang dilacurkan nya ikut sesuai kehendak nya. Bila timbul Evangelical Christianity, habis yang lain di buang nya.

      zunnun pukimak takda waktu untuk itu ini. Emak bapak dia asyik berkongk.k pagi petang siang malam hingga takda masa membimbing zunnun pukimak adab sopan di masa kecil, jadi biadab hingga ke tua bangka.

      1. you got all these from google, boy?

        Nabi Muhammad pokes sword and pokes pussies from google boy?

        Gosh, what to become of you…..

        1. Old man zunnun tonggang tonggek with joss sticks clasped in hands di pangkal pokok Kayu Ara.

          Then realized others have gone to Christianity, so, to cover shame, tries to make fun of others.

          But facts remain – Confucianism kena buang by Taoism, then kena buang by Buddhism and, finally by Evangelical Christianity.

          1. you are shying from claimant made earlier, Nabi Muhammad pokes sword during ramadan, boy?

            what happen boy? google has failed you, boy?

            1. You twisted and spined, old man zunnun pukimak.

              But you and your kind always do that. You don’t have much facts, just twist and spin when trying to counter so much shit heaped upon you.

  33. Hji Hadi tidur brmimpi jumpa Nabi
    Mencandat sotong dia punya hobi
    Zunnun tidur brmimpi dikejar babi
    Hobi zunnun makan anak labi-labi

    Kihkihkih

    *Babi jantan ingatkan zunnun ni babi betina
    Anak labi2 zunnun panggang cicah air asam

  34. PH, PSB, Warisan dan Cartel Mahathir tak perlu melayan kerenah ‘melayu2 islam’ tapi ini bukan bermakna tidak peduli dgn kesundalan2 yg di jelmakan oleh sundal2 ‘melayu2 islam’ kerana perihal rakyat penting di jaga dari kerakusan ‘melayu2 islam dgn samun menyamun dan kesundalan lebai2 pAS yg termasyur dgn helah2 dan dedak mereka…

    beri tekenan kpd ‘melayu2 islam’ hingga mereka hilang punca dan arah utk menghadapi kegawatan ekonomi yg melanda selain kesundalan2 terbaharu yg akan mereka jelmakan, yg di pendam dan di idamkan selama ini….

    apa nak jadi dgn ‘melayu2 islam’ yg sundal nya, ‘melayu2’ yg mereka rasakan teristimewa atau ‘islam’ yg di ‘arak’ sana sini hingga mabuk sesat di buat nya…

    1. Bagi maklumat yang tak biasa masuk sini, zunnun the lanun telah dinaikkan pangkat kpd zunnun pukimak sebab memukikan emak nya berterusan disini.

      Dia iri hatikan Melayu “teristimewa” sebab ada dinyatakan di Perlembagaan negara Perkara 153 berkenaan Kedudukan Istimewa Melayu dan Bumiputera Sabah dan Sarawak.

      Otak nya sempit, tak mau teriima hakikat kedudukan nya di negara ini, tak mahu hijrah ke negara2 yang Perlembagaan nya tidak ada peruntukan2 seperti itu.

      1. Boy, get ridden those pampers and be brave go to the loo.

        then start learning how to reason….

        stop excusing and blaming yourself, boy.

        let starts by telling us how your false pretense caught you to say, your so called “Nabi Muhammad” engages in pettiness waging and battling poking sword onto “enemy” during your holy month, ramadan….

        are sure boy? because google told you so?

        Boy, you learn ‘islam’ from google?

        bah

        1. Hahaha, the bastard must have been hit hard. Now talking about how to reason. Where got reason in the fu.king bastard. Even Goole the bastard does not respect.

          He only respected Mao Zedong. Alas that old bastard has konked. Now his followers have gone to south Thailand. zunnun pukimak would be going there as soon as he can arrange blogging facilities when there.

  35. ‘melayu2 islam’ golongan si Moo dan golongan si hadi awang setuju utk bersepakat menghadapi pru 15 melalui PN, tapi ‘melayu2 islam’ omNO dgn si khalid nordin terjah si takiyuddin dgn penjelasan; “jgn syok sendiri” dah mula menampakan kesundalan ‘melayu2 islam’ antara mereka….

    yg untung si najib, melalui anak nya sebagai penyambung dinasti samun menyamun nya pula….

    apa nak jadi dgn ‘melayu2 islam’ yg sundal nya, ‘melayu2’ yg mereka mabuk dgn keistimewaan nya atau ‘islam’ yg di ‘arak’ hingga mabuk merata2…

    1. zunnun pukimak tak renti2 menghasut orang Melayu dan agama Islam, konon nya geramkan Najib Klepto wal Jibo.

      Tapi dia keturunan yang menganut Confucianism, Taoism dan Buddhism, juga tak renti2 menyundalkan diri nya.

      Jenis yang gullible, apa saja yang ada FOC, sebat, wallop. Mula dengan anuti Confucianism, kemudian, Taoism, kemudian, Buddhism. Kot sekarang anuti Evangelical Christianity pula.

      1. boy, you miss your pukimak? your dad neurotic misogyny is indeed potent to this day, boy?

        1. You never miss your puki emak. Because you ust have it in the same house all the time. You wanna service it regularly. You even prefer it to other puccis. Because of the exhilirating feeling of having come out of it as you do the servicing work.

          Strange your incestuousn family. But that’s your damn bloody business. So long as you keep it to yourself, don’t indicate it by your comments in here.

          1. your mom pussy hole exhilarating or excruciatingly potent, boy?

            1. Why you asked? Your mum’s puki doing those, old man? You still prefer that to your wife’s, eh?

              Bloody crude, dirty old man, you.

  36. Som bosir mahmud

    Padan dgn gila nak jadi pm..patut bukan disepak ja..mau ditendang diketuk kepala dengan hammer di humban ke sungai bagi buaya telan..perosak tanah airku..seluruh keturunan hidup dalam sumpah seranah rakyat malaysia…allah bg penyakit untuk insaf berbuat baik..tak khianat mandat rakyat..tak khianat kawan..bangsat

  37. Nak uji bagi panduan di masa depan jika kata2 dictatorship of the masses itu yang kena auto censor apekebendenye

  38. Hah, di ang si Budin komen2 yang gamak nya di auto censor itu.

    Biarkan lah, itu hak dia.

    1. dibuang …

  39. MAHATHIRVSANWAR

    ADA ORANG BERHUJAH KALAU MENANG ITU BENAR……SIAPA YG MENANG SEKARANG…..

    PAS Vows To Strengthen Ties With Umno And PPBM, Says PN Ready For Polls……..

    (FMT) – PAS today pledged its commitment to Perikatan Nasional (PN), saying it would work hard to strengthen cooperation with two other Malay parties in the alliance, Umno and PPBM.

    The Islamist party said while it was bound by a charter it signed with Umno last year, it was also committed to the memorandum of understanding signed by leaders of Barisan Nasional, PPBM as well as parties from Sabah and Sarawak, following the collapse of Pakatan Harapan (PH) last February.

    “PAS reiterates that the political cooperation especially between BN and PPBM has been solid and has successfully strengthened the PN government’s position as the government of the day,” said PAS secretary-general Takiyuddin Hassan.

    The PN coalition government was formed after Muhyiddin Yassin was sworn in as prime minister following Dr Mahathir Mohamad’s resignation.

    Early last month, FMT reported of plans to get Malay MPs from PAS and Umno to defect from PN to “build up momentum against Muhyiddin”, by reminding the two parties of their charter.

    The Umno-PAS charter was signed last year to bring about a strong Malay political force.

    But a source in PAS had then said that the party was sticking to PN.

    Confirming this today, Takiyuddin said talks of infighting among PAS, PPBM and Umno were “mere psy-war”.

    “PAS will continue to be committed to support and defend the PN government led by Muhyiddin Yasin together with the Cabinet members from all parties,” he said.

    He said the ruling parties were also prepared to finalise allocation of seats in the likelihood of a general election.

    “PAS is confident that the cooperation and tolerance shown by PN members will strengthen the PN government’s position at both the federal and state levels until the end of the current term,” said Takiyuddin.

  40. Zunnun
    ko dah gila nanti … ko tak kenal org tapi org kena ko … diri senantiasa tidak keruan panas kegelisahan … selagi Allah swt tak sadarkan ko … maka begitulah … lihat org dah gila … siapa boleh ubatkan .. ada sbb sendiri mcm ko lah …ada sbb dianiaya org … jgn fikir tidak ada balasan … rugi lah perkara yg tiada kaitan ko mencela … kalu ko pernah dianiaya maka bersabar serah pada yg maha pencipta (itu pun kalu ko bukan Atheis) … ambil positif jgn berdendam kehidupan lebih membahagiakan … ini catitan khas buat ko … terpulang tiada paksaan utk berubah moga ko berubah.

    1. semua orang mabuk dlm kehidupan mereka…

      jika kamu tidak, itu kesundalan nama nya, satu bentuk sundal hypocrite nama nya…

      mabuk dgn apa yg mereka idam dan pedamkan….

      hallaj, zunnun, ibu arabi mabuk dgn hulul, wahdatul ujud tuhan mereka…

      yg kao mabuk dgn pAs dan ‘melayu2 islam’ ke?

      atau kao mabuk dgn perjualan ‘tahu’ koa sentiasa?

      apa nak jadi dgn ‘melayu2 islam’ yg sundal nya, ‘melayu2 yg mereka rasakan teristimewa atau ‘islam’ yg di ‘arak’ mabuk merata2 hingga mengaku mimpi ‘rasullulah’ sana sini dan kapir mengapir merata2….

      1. zunnun pukimak yang paling mabuk sekali. Tak minum air ketum tanam di belakang rumah pun mabuk juga sebab boleh pigi ke tepi hutan mendapati nya.

        Bila mabuk, agama dia pun bertukar dari Confucianism kpd Taoism, kpd Buddhism kpd Evangelical Christianity. Jenis apa saja yang FOC di sekitar nya,, di sebat nya, di wallop nya.

        Gullible, bak kata omputih. gullible – easily fooled. gullible describes an overly trusting person who tends to swallow the stories he hears whole. zunnun pukimak even swallows his own shit.

        1. is your “pukimak’ potent that you can’t get rid of it since boy?

          you still don your pampers around?

          can you reason, as there is not a gullible trace seen…

          did you pick from google, Nabi Muhammad waged a battle during ramadan, boy? is that how you lean ‘islam’ boy?

          Gosh, god save your mother in hell for inculcating this kind of Islamic value…

          any where from google mentions the word; ‘melayu2 islam’ boy?

          any where in google mentions narrative, hadi awang dreamed his Prophet, boy?

          what to become of you boy?

          1. Old man zunnun pukimak one time makes fun of Google, another time, uses it to amuse himself.

            Alas, what can you expect of an anarchist, half-educated, SJK bloke, an ungrateful ingrate, having got a place in this country yet does not respect the Constitution of the country log, stock and barrel.

            Maybe already planning to migrate elsewhere.

  41. Parti2 melayu muslim seperti Bersatu, Pkr, Umno dan Pas bergelumang dengan TOXIC TRIFECTRA namely power (nos to grab power), greed (frog leaping) and corruption (money laundering)….

    This is the old normal in Malaysia.

    1. Indonesia and the Philippines have long been in a mess because of corruption. Sice 50 years ago or more. Alhamdulillah, Malaysia not yet.

      Let’s keep on whacking and condemning those involvd and trying at corruption. Urge and pray that they go to Hell on Earth. Like being dragged to the Courts.

      And given heavy sentences that scare others from doing it.

      1. Malaysia, not yet? You must be joking or living on planet jupiter

  42. Ok la Budin…. gabungan PN tidak mantap dan besar kemungkinan akan bersepai menjelang PRU15.
    Sekarang cerita pula tentang gabungan Mahathir- Anwar ….
    Apakah sudah terhapus segala curiga
    Tiada lagi punca sengketa
    Tiada lagi perebutan takhta
    Hilang segala dendam peristiwa lama
    Sudah berteguh janji setia
    Bagaimana pula dengan juak- juak mereka
    Sudahkah dicampakkan senjata di tangan
    Yang selama ini sedia terhunus
    besedia untuk menikam belakang
    Sebaik saja salah seorang berpaling ….

    1. Siapa yang rakyat pilih di PRU perlu dihormati. Melainkan berlaku pemilihan yang tak masuk akal hingga nyata timbul a dictatorship of the masses – rakyat main angkat tangan saja tanpa memahami isu2, parti2 dan calon2 PRU.

      Tapi tak mungkin berlaku sebab tahap kesedaran politik di negara ini adalah memuaskan. Pak Long di kampong pun sudah tahu parti dan calon yang bagus.

      Harap berterusan, walau pun mungkin ada 1-2 keputusan yang pelik.

      1. Wah, komen aku di moderasikan lagi kali ini.

        Penting gamak nya kpd Budin apa yang aku katakan di sini.

        Takpa lah, ini dia punya blog, ikut suka dia.

        Aku pun merasa penting di sini sebab kmen aku di ceganya, hehe.

        Have a good day, everybody.

      2. Kot kata2 “dictatorship of the masses” menarik auto moderation mechanism dia.

        Barkan lah.

        1. Bukan yang itu.

          Dah tak ingat apa yang di buang Budin tadi. Takpa lah, ini blog dia, dia ada kuasa.

          Siapa yang ingat, kalau beri tahu pun bagus. Boleh elakkan menyakitkan hati Budin dngan tak sengaja di masa berikut nya.9611

          1. Entah apa pasal pulak keluar 9611 yang tidak di taip. Ada Toyol gamak nya, hehe.

            1. Atau puak musuh dapat masuk computer aku, sabotaj, keluarkan apa yang aku tak tulis?

  43. MAHATHIRVSANWAR

    BAPAK ILLUMINITY SEDANG MENERIMA BALASAN TUHAN AKIBAT KESILAPAN LAMPAU
    ……..

    DAP Brokering Peace Treaty Between Mahathir And Anwar With Mukhriz As The Offering………

    DAP knows that Pakatan Harapan’s hope of getting back into power is zero as long as the power-struggle between Tun Dr Mahathir Mohamad and Anwar Ibrahim does not end. Even if Pakatan Harapan does have 115 MPs with them, as they claim, with Pakatan Harapan split into two, Prime Minister Muhyiddin Yassin will still win with the largest minority (as opposed to the two smaller minorities of Mahathir and Anwar).

    At the end of the day, that would mean no one has the majority in parliament. It will merely be a tussle between three minorities. And in this case, Muhyiddin has the largest of the three minorities.

    The only way Pakatan Harapan can unseat Muhyiddin, in the event it is true they have 115 seats, would be for both Mahathir and Anwar to combine their votes. And that would mean only one of them can be Prime Minister.

    DAP is hoping Mahathir will make way for Anwar to become PM9 if Mukhriz is made the DPM
    Mahathir has already extended the olive branch in his latest press conference when he said he does not really want to be Prime Minister. After all, said Mahathir, he is already too old and has only a few months left to live. That is his signal that he is open to some sort of compromises with Anwar.

    On that cue, DAP has taken up Mahathir’s “offer” by discussing with Anwar that DAP is prepared to talk to Mahathir and offer his son, Mukhriz, the post of Deputy Prime Minister if Mahathir agrees to make way for Anwar to become PM9.

    DAP feels Mahathir does not really want to come back as Prime Minister for the third time. What he really wants is to perpetuate his dynasty and protect his family by ensuring that Mukhriz will become PM9 or PM10. If not, Mahathir’s family may be in danger once he is gone, which may not be that too far into the future.

    DAP wants to use Mukhriz as the offering to get Mahathir to make way for Anwar
    Meanwhile, Muhyiddin’s boys are working on a few possible defectors so that the gap can be widened even further, as it is now too narrow. It seems a number of PKR and Amanah MPs are open to crossing over if the terms are right — and negotiations are ongoing even as you read this.

    Expect things to get even more interesting as we get closer to July when the vote of no confidence against Muhyiddin is being planned. Currently, Umno and PAS or Muafakat Nasional do not wish to rock the status quo and will stand behind Muhyiddin, at least until GE15, which may see new alignments being drawn up.

    RPK

  44. virionGianEng dah lumpuh.
    virionAtok bila pulak?
    Ni masa yg sesuai….lepaih ni boleh tumpu perhatian sepenuhnya bagi memulihkan ekonomi negara.

  45. And I believe in balasan dari Allah swt.

    Karma, no?

    Tulah, no?

    Selagi melayu muslim masih hidup bersuperficialty, selagi itu hipokrisi akan terus menyerap dalam kehidupan kita semua….minta jauh dari bala Allah.

  46. Hadiah terbesar ameno kpd rakyat adalah: keluar dari PN.
    BN+PAS dan PH boleh beradu tenaga dlm PRU akan diadakan.
    Yg pasti, atok dan proksi (PPBM) akan masuk dlm lipatan sejarah.

    1. 20 MP UMNO “lompat sementara” ke dlm PKR, boleh menghasilkan keputusan yg sama.

    2. Kau siapa…? Sudah memertabatkan diri sebagai Tuhankah……. sehingga kau PASTI tentang berlakunya sesuatu perkara.
      Setahu aku hanya ALLAH yang tahu apa yang akan terjadi.

      1. Mana ko tau TN kote kecik? Ko dah rasa ker?

  47. Ape lg wahai budin..ko sakit hati tgk org melayu bersatu.PH sangap ahli parlimen bkn islam majority ,itu ko impikan.waliyyazubillah..Goh xpelah mmg cina suka cina naik.lu melayu bro.insaflah..jgn suka melagakan sesama bangsa dan sesama agama.sok2 mati org islam jgk yg ko carik..ingt lge nk kapankan ko ke,ingt goh nk solatkan ko ke..ingt jelutong nk talkin kan ko ke??khalas

    1. Yaaaa pakat pakat bersatu ,bergabung,berkongsi² , berpakat,bersekongkkol

      untuk menidakkan apa yg rakyat undi pada pru14…..

      1. pakat2 bersatu ,bergabung,berkongsi² , berpakat,bersekongkkol membantu rosmah binti mansor dan bosss kurrr supaya bebas dengan senang hati

        Petikkan ayat pengurusi TNB:

        Saya tak ragu Rosmah terlibat- Mahdzir
        BERNAMA

        MAHDZIR KHALID
        BEKAS Menteri Pendidikan Datuk Seri Mahdzir Khalid memberitahu Mahkamah Tinggi hari ini bahawa beliau tidak mempunyai keraguan bahawa Datin Seri Rosmah Mansor terlibat menolong Pengarah Urusan Jepak Holdings Sdn Bhd, Saidi Abang Samsudin mendapatkan projek solar hibrid bernilai RM1.25 bilion daripada Kementerian Pendidikan.

        Mahdzir, 59, berkata bekas isteri perdana menteri itu ada menghubunginya berkenaan projek tersebut pada 22 Disember 2016.

        “Saya ingat lagi apabila saya menjawab panggilan berkenaan, Datin Seri Rosmah terus memberitahu saya bahawa beliau tidak kenal siapa Rayyan (Rayyan Radzwill Abdullah iaitu rakan perniagaan Saidi). Beliau juga memberitahu saya bahawa beliau hanya menolong Cikgu Aazmey (Datuk Aazmey Abu Talib iaitu Setiausaha UMNO Bahagian Pekan, Pahang dan juga bekas Pengarah Jabatan Pelajaran Negeri Pahang).

        “Datin Seri Rosmah juga memberitahu saya untuk menuruti sahaja arahan minit-minit Datuk Seri Najib Tun Razak (bekas perdana menteri) dan beliau tidak mahu saya melengah-lengahkan urusan projek solar hibrid. Saya sekadar menjawab lebih kurang, ‘Ya, ya Datin Seri’ sahaja.

        “Saya tidak mempunyai keraguan bahawa Datin Seri Rosmah terlibat menolong Saidi mendapatkan projek solar hibrid,” katanya pada hari ketiga perbicaraan kes rasuah yang dihadapi Rosmah berhubung projek solar itu

      2. Ape yg ko merapu ni goh tong..br nk ingt rakyat..puihhh..lg mau kencing kah??kencing x basuh.ko dh sunat blom goh tong

    2. Nama dh la hitam…

      tambah dgn bodoh pulak lagi.aku ke mati,bapak kau mati pon xda kaitan dgn jelutong ke gelang patah bagai.Kau ingat org lain tak reti sembahyangkan jenazah ke selain drpada haji eddy,tmti kat malaydia ni

      Ini la contoh bani melayu dan puak lebai takbur….kononya mereka je smbahyang 5waktu,mengaji,pegi haji

      ko pikir org Yg tak pangkah parti pas,umno tak sembahyang ke???

      Ketaksuban melampau membuat puak bani melayu ,lebai ahli tetap syurga menjadi riak dan takbur.buah fikiran org lain semua tak boleh pakai.dan lagi Kononya mereka lah pengamal islam paling tawaduk di muka bumi

      1. Lu cina ka malayu goh?RBA jgk ni..gila la lu goh!penjilat tegar DapiG.khalas

        1. Goh bee sing…

          anti rosmah binti mansor,anti bosss kurrrrrr,anti penunggang agama,anti penunggang isu kaum

  48. Pkr dap pan bersatu nampak mcm sgt akrab dan sejiwa tetapi sebenarnya hanya berlakon dan bermuka-muka dpn rakyat.
    Mana tidaknya, tetiba je orang tua tu merajuk dan letak jawatan tanpa berunding dgn rakan sekutu.
    Mulut je manis, jubur berulat.

    1. Partu Pas yg diketuai duta bertaraf menteri skrg ni turut membantu diri mereka bagi menambahkan pahala walau mereka tahu bahawa mereka sudah pun tersenarai sbgai ahli tetap syurga dengan bersekongkol bersama² bosss kurrrr ,rosmah binti mansor,reza aziz,pelakon bideo seks dan yg lain²

  49. Pas ,umno,bersatu,mca,mic….

    sedang sebok berlakon bermatian bagi manunjukkan pn adalah gabungan paling akrab di muka bumi.

    Tapi depa tak perasan…rakyat sememangnya tahu yg mereka tu cuma akrab dan bersatu padu ketika membahagi bahagikan jawatan glc,agensi kerajaan sesama mereka sahaja…kikiki

Leave a Reply

Your email address will not be published.