RAKYAT MAHU PKP DITAMATKAN, SAMBUNG LAGI AKAN JADIKAN SOKONGAN KEPADA MUHYIDDIN LEBIH BERMASALAH

Menjelang jam 3.00 petang ini di mana Muhyiddin Yassin akan menyampaikan perutusan khasnya, tumpuan tentunya adalah sama ada PKPB yang berakhir pada 9 Jun akan disambung lagi atau ditamatkan.

Tetapi, melihat kepada pengumuman Ismail Sabri Yaakob semalam yang menyebut kedai gunting rambut dan salun kecantikan akan dibenarkan beroperasi pada 10 Jun, manakala pasar malam, bazar dan terbuka hanya akan diizinkan dibuka semula pada 15 Jun, ternampak bahawa PKPB mungkin bersambung lagi selepas tempoh yang ada sekarang tamat pada Selasa, 9 Jun depan.

Harus diakui bahawa ramai yang kini mula gelisah jika tempoh PKPB disambung lagi, sebaliknya mereka mahu ia ditamatkan segera.

Dengan kes Covid-19 yang semakin menurun dan disiplin rakyat sekarang ini boleh dikata ditahap membanggakan, terutama dari segi pemakaian topeng muka, penjarakan sosial dan menjaga kebersihan diri, rata-rata berpendapat tiada sebab PKPB mahu disambung lagi.

Lebih-lebih lagi dengan banyak sektor ekonomi telah dibuka dan perniagaan berjalan seperti biasa sejak PKPB dikuatkuasakan, walaupun dalam tahap yang perlahan, jika kerajaan memikirkan kepentingan ekonomi yang mungkin terus lumpuh, menamatkannya adalah pilihan yang wajar sekali.

Kekangan paling utama kepada sektor ekonomi jika PKPB terus dikuatkuasakan ialah halangan perjalanan merentas negeri.

Oleh kerana dalam perniagaan seseorang itu perlu berjumpa dengan orang lain, bermesyuarat, berbincang, melawat tapak dan sebagainya, tidak dibenarkan merentas negeri akan menjadikan banyak urusan tergendala dengan sendirinya.

Setelah hampir tiga bulan tidak dibenarkan merentas negeri, bayangkan berapa banyak urusan perniagaan telah tergendala?

Lantaran itu, adalah mustahak untuk kerajaan segera menamatkan PKPB dan membenarkan perjalanan rentas negeri berlaku seperti sediakala.

Begitu pun, untuk memastikan Covid-19 tidak muncul semula, amalan penjarakan sosial, pemakaian topeng muka, penjagaan kebersihan dan pematuhan terhadap syarat-syarat yang ditetapkan oleh Kementerian Kesihatan, wajar kekal dikuatkuasakan tanpa memilih bulu.

Hanya dengan adanya kebebasan dalam perjalanan ini, berserta beberapa sektor perniagaan yang telah dibenarkan beroperasi sebelum ini, ia merupakan suatu pilihan yang dapat menjadikan ekonomi negara dipulihkan dalam kadar yang munasabah, kalau pun tidak dalam waktu yang segera.

Sebelum ini ramai yang gelisah dan mengeluh kerana banyak urusan perniagaan mereka terhenti kerana PKP dan PKPB, selain tidak kurang yang tutup perniagaan dan hilang pekerjaan akibat daripadanya.

Makanya, jika urusan perniagaan dan ekonomi ini terhalang lagi melebihi tempoh yang lebih lama, pasti ramai yang terus sengsara dan menyalahkan kerajaan atas apa yang berlaku.

Akhirnya, Muhyiddin akan menerima kesan paling parah dengan sokongan rakyat terus merudum terhadapnya.

Sudahlah keabsahan kerajaannya menjadi pertikaian segenap penjuru, ditambah lagi dengan kemerosotan sokongan rakyat yang berpunca daripada ramai yang perut lapar dan poket kosong, kemungkinan kalah jika PRU diadakan dalam waktu terdekat adalah paling mungkin sekali.

Untuk itu, paling baik ialah jika Muhyiddin menamatkan terus PKPB dan membiarkan kegiatan ekonomi berjalan seperti biasa sebagaimana banyak negara lain juga telah melakukannya.

Selain itu, satu lagi kegiatan yang perlu dibuka segera dengan sepenuhnya ialah masjid dan surau.

Di mana-mana kita boleh mendengar keluhan tentang kelembapan kerajaan Melayu/Islam PN ini dalam membenarkan amalan beribadat di masjid dan surau seperti sediakala.

Membenarkan hanya 12 orang atau 30 orang bersolat jemaah dianggap tidak praktikal, berlawanan dan terlalu ekstrem dengan amalan penjarakan sosial yang dibenarkan di kedai-kedai makan, restoran dan mengunjungi pusat membeli-belah yang tiada jumlah tertentu atau had pengunjung yang ditetapkan.

Lagi pun, di kebanyakan masjid dan surau, kecuali solat Jumaat, jumlah jemaah yang hadir pada setiap solat waktu biasanya tidak pun melebihi tiga saf.

Dengan yang demikian, kalau masjid dan surau dibuka sepenuhnya dan solat secara berjarak satu meter dilakukan, ia tidak sama sekali menjadikan ruang bersolat penuh atau sesak yang boleh memberi risiko kepada berkembangnya wabak Covid-19.

Lalu, di mana logiknya dengan ketetapan hanya 12 atau 30 orang saja dibenarkan bersolat jemaah di masjid dan surau?

Apakah hanya 12 atau 30 orang atau kalangan AJK masjid saja yang mahu masuk syurga?

Berdasarkan ini, terutama berkaitan memulihkan ekonomi dan mengiamarahkah semula masjid dan surau, pilihan kini di tangan Muhyiddin menentukannya.

Kalau mahu terus ditolak rakyat, umumkanlah sambung lagi PKP pada perutusan khasnya petang ini. (Shahbudindotcom 07/06/2020)

Updated: 7 June 2020 — 12:55 pm

23 Comments

Add a Comment
  1. MAHATHIRVSANWAR

    NEGARA TERBAIK AMAL PKP IALAH INDON…….

    Nasib baik ada alasan covid-19, PH tak bertanding di Chini…….

    PKR mengumumkan bahawa parti itu tidak akan meletakkan calon bagi pilihan raya kecil (PRK) di dewan undangan negeri Chini.
    Pengarah Komunikasi PKR Fahmi Fadzil memberitahu Malaysiakini bahawa ia juga bermakna Pakatan Harapan (PH) tidak akan meletakkan calon.

    Setiausaha Agung PKR, Saifuddin Nasution Ismail berkata, partinya membuat keputusan itu dibuat selepas mengambil kira masalah Covid-19 yang masih belum ditangani sepenuhnya dalam negara.

    “Pada masa yang sama, dalam konteks kebiasaan baharu, prosedur operasi standard (SOP) sedang dirangka berhubung perjalanan pilihan raya, namun aspek keselamatan dan kesihatan para pengundi pada ketika ini masih menjadi satu kerisauan.

    “PKR berpandangan SOP yang bakal dikeluarkan akan mendatangkan kesan kepada cara berkempen dan gerak kerja di lapangan.

    “Contohnya, larangan lebih dari 20 orang berhimpun untuk ceramah umum perlu diteliti, dan kita juga belum diberitahu prosedur untuk kempen rumah ke rumah, pondok panas serta perkara-perkara lain yang amat penting dan menjadi kelaziman dalam konteks persiapan gerak kerja pilihan raya,” katanya dalam kenyataan media hari ini.

    PRK Chini di Pahang akan menjadi yang pertama diadakan ketika negara menghadapi pandemik Covid-19.

    Sebelum ini, Setiausaha Agung Veteran Umno, Mustapha Yaakub menyarankan agar Pakatan Harapan (PH), gabungan yang dianggotai PKR, tidak meletakkan calon.

    Mustapha berkata ini kerana PH tidak mampu untuk menandingi kekuatan gabungan BN dan PAS, selain Chini telah sekian lama menjadi kubu kuat BN.

    PAS pula sebelum ini telah mengumumkan tidak akan meletakkan calon di PRK itu dan akan menyokong calon Perikatan Nasional (BN), gabungan baru yang dianggotai BN.

    Bagaimanapun, Pengarah Komunikasi Amanah, Khalid Samad sebelum ini mencadangkan PH bertanding demi “mempertahakan prinsip”.

    Menurut Khalid, adalah menjadi tanggungjawab PH membawa mesej kepada rakyat untuk mewujudkan pentadbiran bersih dan bebas rasuah menerusi setiap pilihan raya termasuk PRK Chini.

    Suruhanjaya Pilihan Raya sebelum ini telah menetapkan tarikh hari penamaan calon pada 20 Jun dan pengundian awal diadakan 30 Jun, manakala hari mengundi pada 4 Julai.

    Pengerusi SPR Azhar Azizan Harun sebelum ini berkata pihaknya sedang menyediakan prosedur operasi standard (SOP) bagi melaksanakan PRK Chini dalam melindungi kesihatan dan keselamatan semua pihak termasuk pengundi.

    PRK Chini diadakan berikutan kematian penyandangnya, Abu Bakar Harun, 60, di Hospital Kuala Lumpur akibat serangan jantung selepas terjatuh dan mengalami sesak nafas.

    Pada PRU14 DUN Chini, Abu Bakar yang mewakili BN menang dengan majoriti 4,622 selepas mendapat 10,027 undi atau 47.2 daripada jumlah keseluruhan undi.

    Kerusi DUN itu mempunyai 21,251 pengundi terletak di bawah parlimen Pekan yang disandang oleh bekas perdana menteri Najib Razak.

    : Kalau bertanding pun nak kempen isu apa? Manifesto baharu ke?

  2. gugel “lockdown lunacy”.
    jauh berjalan, luas pandangan.
    takde la nanti macam katak bawah tempurung.

  3. Artikel yg ada pengisian yg xrasional.saya selama ini membaca blog ini dgn minda yg terbuka tetapi malangnya kali ini saya nampak emosi kecewa dan marah dlm penulisan sehingga ada unsur menanam benci dan sakit hati.harapan saya penulis kembali waras

  4. Perintah kawalan Pergerakan tidak ditamatkan sebaliknye di longgarkan..

    Sektor pelancongan paking terok terjehas hingga juruterbang Air Asia pon kena buang…

    Muyidin patut belajar cara Taiwan kawal covid tetapi aktiviti kehidupan dan ekonomi jalan terus…

    Aktiviti perjalanan zon hijau dan ekonomi termasuk masjid dan sekolah sudah boleh dibuka sejak pertengahan mei….KP Kesihatan dan pegawainye sangat cekap kawal wabak covid..

    Muyidin terlalu cemas..

  5. #Diskaun50
    #TNB
    #mana 530j

  6. #scheme of thing
    #GLC
    #siasatan5hari

  7. Hji Hadi tidur brmimpi jumpa Nabi
    Mencandat sotong dia punya hobi
    Zunnun tidur mimpi dikejar babi
    Hobi zunnun makan anak labi-labi

    Kihkihkih

    *Babi jantan ingatkan zunnun ni babi betina
    Anak labi2 zunnun panggang cicah air asam

    1. Ko tido dikejar keling mabok todi ketana kuat merapu dan khayal..

      Kikikikikik..

  8. Agamawan dan penyokong agamawan semakin hilang masuk gua selepas rasuah GLC PM8 terbongkar.

  9. ‘melayu2 islam’ lubang puki bau kasturi ke? ‘melayu2 islam’ kote wangi bau lavender ke?

    klu bau budu, belacan, cenchalok dan tempoyak, itu puki dan kote yg kuat memuki je…

    ada sesiape dari keldai2 ‘melayu2 islam’ yg blh beri pencerahan…

  10. ….melayu2 islam’ melalui hadi awang dgn barisan lebai2 sundal pAs dan mufti dari perlis, baca mentera memanggil covids utk menyelamatkan kerajaan kesundalan ‘melayu2 islam’ ke?

    sampai, di google dapat pencerahan Nabi Muhammad berperang ketika ramadan nih?

    dlm google ada sebut kerajaan ‘melayu2 islam’ juga ke? dlm google ada sebut hadi awang kerap mimpi ‘rasullulah’ nya nih?

    apa nak jadi dgn ‘melayu2 islam’, yg terlebih sundal nya, ‘melayu2’ yg mereka rasakan teristimewa atau bauk dgn ‘islam’ yg di ‘arak’ merata2….

    tak susah pun, ngaku sj, ‘melayu2 muslim’, kan senanag cerita….

  11. covids dah jadi kawan sebati ‘melayu2 islam’ ke?

    sejak bila? sejak hadi awang dan ‘melayu2 islam’ nya bagaikan virus, menebuk2 atap sana sini ke?

    atau sejak hadi awang dapat petunjuk, dari mimpi2 ‘rasullulah aka iblis’ nya?

    apa nak jadi dgn ‘melayu2 islam’ nih, yg terlebih sundal nya, ‘melayu2’ yg mereka rasakan terlalu istimewa atau mabuk dgn ‘islam; yg di ‘arak’ sana sini?

    mati jadi bangkai, islam apa lagi nih? kan binatang2 sj klass golongan nih….

  12. Siapa cakap sambong lagi jadi masalah, Budin.

    Itu pendapat kamu saja. Ramai yang lain berpendapat di sebaliknya.

    1. Ramai dah kesana kemari..ko jer keling mabok todi..

    2. Mana bukti, fakta, link yang lain berpendapat disebaliknya hanya kepala butoh kamu dua ekor dgn exPTD/GLC yg bodoh bangang. Jadi Pak Pacak spt Jigit kata jadi mabuk diblog Budin.

      Buat blog sendirilah atau masuk blog exPTD, bodoh.

  13. Pkpb smbg or not bkn d tgn pm,tp kajian menyeluruh kkm..ko mmg xde keje lah budin.kencing hari2.ikut sgt perangai tok2 ph..kah.kah

  14. Coronavirus disease is the pride of the Malay Muslims who do not dare to enter parliament.

    Use the excuse of covid 19 to keep people from moving and arguing. Most spiritless nation is Muslim Malay.

    1. Mengapa kamu bodoh sangat> Kalau nak bodoh pun, kasi limit lah. Bodoh sangat itu membikin org mcm kamu di ketawakan rakyat ajer. Mcm kamu letak selumbar di bont.t kamu.

      1. Kau lagi bodoh…. nama pun TN BAPOK BODO
        Kah kah kah…. kencing bercansng….

    2. Otak selumbar ini di cucuk nya dengan selumbar jugak. Kalau tak, takkan begitu bodoh dia jadi nya.

      Kamu nak komen poitik. Tapi tahap pengertian dan pemahaman politik kamu lebih teruk dari Pak Long tukang kayu di kampong.

      Bagus kamu jumpa Pak long, mintak sewa tidur di rumah dia beberapa malam, nanti kamu akan menjadi lebih pandai dari sebbelum itu. Jangan bikin malu lah ok?

    3. Kalau dah bodoh tuh, bodoh juga Mamat Semumbar nih.

      Kalau “Coronavirus disease is the pride of the Malay Muslims”. mengapa pulak depa do not dare to enter parliament.

      Tarak lojik. Tapi nate’ mcm dia nih tak tahu lojik pun. Otak ha nya 100 gm masakan purata manusia ada 130-140 gm.

      Menghasut (seditious) pulak tuh. Bila selumbar dah ada dalam otak dia, begitu lah keadaan nya. Kepala dia ada di celah kelengkang nya.

  15. Pendapat yang juga merupakan satu perangkap untuk Muhyiddin.

    Di sambung PKP memang cari masalah.
    Tak di sambung pula tak pasal-pasal cari nayah.

    Dalam solat di mesjid dan surau kita sepatutnya mendahului negara lain. Kita sepatutnya malu bila negara lain yang pemerintah nya tak ada Lobai pulak yang benarkan solat Fardhu di Mesjid. Cehh!

  16. If Najib is Cash is King, than Muhyiddin is Correct Decison Maker At That Time.

    I do not read fortune telling.
    I do not raise colored flag.
    I do not march around to show I have nos.

Leave a Reply

Your email address will not be published.