PILIHANRAYA MEMANG SATU-SATUNYA PENYELESAIAN TERBAIK

Daulat Tuanku, pertama-tamanya ingin dirakamkan setinggi-tinggi ucapan syabas dan tahniah kepada DYMM Sultan Johor atas amaran baginda mahu membubarkan DUN Johor bagi diadakan pilihanraya negeri jika pertelingkahan politik berterusan di negeri itu.

Melalui catatan di laman Facebooknya, DYMM Sultan Johor bertitah, baginda tidak akan membiarkan politik Johor berterusan dikucar-kacirkan.

“Jika berlaku lagi perebutan kuasa di kalangan wakil rakyat, saya akan bubarkan Dewan Negeri Johor serta merta.

“Saya akan berikan peluang kepada rakyat negeri Johor untuk memilih wakil mereka yang baharu dan saya harap kali ini pilihlah pemimpin yang betul-betul ingin berkhidmat untuk rakyat dan negeri, bukan untuk parti atau diri sendiri,” titah baginda lagi.

Sesungguhnya titah DYMM Sultan Johor ini adalah amat bijaksana dan tepat untuk menyelesaikan kemelut politik Johor daripada terus berpanjangan.

Oleh kerana kedudukan majoriti di DUN Johor sekarang adalah tipis iaitu 29-27, ini dengan sendirinya menyebabkan ketidakstabilan dan gejala lompat-melompat boleh berlaku dan berterusan pada bila-bila masa.

Dengan demikian, hanya pilihanraya negeri saja penyelesaian terbaik bagi mengembalikan kestabilan serta memastikan ahli-ahli politik, baik yang bersama kerajaan atau pembangkang benar-benar dapat menumpukan khidmat kepada rakyat dalam aktiviti seharian mereka selepas ini.

Selagi kedudukan majoriti adalah tipis, selagi itulah soal berebut kuasa, melobi dan merangsang aktiviti melompat parti tidak terhenti.

Dalam konteks yang sama, disebabkan kedudukan majoriti kerajaan PN di Pusat juga sekitar satu atau dua undi iaitu mirip dengan Johor dan aktiviti berebut kuasa tidak ternampak akan terhenti begitu saja, pilihanraya umum secara mengejut di peringkat Parlimen juga wajar diadakan.

Meskipun DYMM Yang Dipertuan Agong tidak bersuara apa-apa mengenai keadaan politik negara setakat ini, tetapi Muhyiddin Yassin boleh mengambil pedoman daripada titah DYMM Sultan Johor dalam menyelesaikan kemelut politik di peringkat Pusat yang sudah berlarutan sejak sekian lama ini.

Lagi pula, Muhyiddin tentu sedar selain usul undi tidak percaya bakal dibentangkan terhadapnya pada Sidang Parlimen Julai nanti, Tun Mahathir Mohamad turut menegaskan bahawa beliau tidak akan berhenti sepanjang masa daripada menjatuhkannya sebagai Perdana Menteri.

Ini memberi gambaran bahawa selain melalui usul undi tidak percaya, penolakan terhadap usul, rang undang-undang dan Belanjawan 2021 Oktober depan di Parlimen juga merupakan pilihan yang akan dilakukan.

Tidak cukup dengan itu, usaha mengumpul kekuatan dan menarik Ahli-Ahli Parlimen PN untuk berpaling tadah menumbangkan kerajaan barang sudah tentu sentiasa akan dipertingkatkan daripada semasa ke semasa.

Akhirnya, dengan semua kekalutan itu, harus disedari kerajaan tidak mungkin mampu berfungsi dengan sebaik-baiknya dalam memberi khidmat kepada rakyat.

Dalam hal ini, Muhyiddin harus sedar bahawa satu-satunya jalan penyelesaian dalam kemelut politik ini ialah dengan mengadakan pilihanraya dengan seberapa segera.

Meskipun jika kerajaan ditumbangkan atau kalah dalam usul undi tidak percaya, Muhyiddin berhak memohon kepada Agong agar Parlimen dibubarkan, beliau sebenarnya tidak patut menunggu sehingga ke peringkat itu baru mahu bertindak untuk mengadakan pilihanraya.

Adalah terpuji jika Muhyiddin dapat segera memohon kepada DYMM Yang Dipertuan Agong agar Parlimen dibubarkan secepat yang mungkin supaya pilihanraya dapat diadakan dalam waktu terdekat ini.

Lagi dilengahkan lagi kalut politik dan rakyat dibuatnya.

Selepas pilihanraya dan kerajaan baru terbentuk, ketidaktentuan, kekalutan dan pertikaian mengenai keabsahan kerajaan dengan sendirinya tidak akan berbangkit lagi. (Shahbudindotcom 03/06/2020)

Kongsikan artikel ini
Updated: 3 June 2020 — 6:56 pm

194
Leave a Reply

avatar
20 Comment authors
MAHATHIRVSANWARAnonymousBani melayuGohAnonymous Recent comment authors
  Subscribe  
newest oldest
Notify of
MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

Pakatan Harapan Needs To Return The Money Or Deliver Those Promises………. Hence Pakatan Harapan needs to create the impression that they are only temporarily out of power and very soon they will be back in power. This is so that those companies, businessmen and tycoons will relax and not panic (and not press for their money to be returned) because, before you know it, Pakatan Harapan will be back in business and those promises can be delivered. A number of bloggers/journalists in the UK and Australia have been employed to participate in a perang saraf or psywar campaign to create… Read more »

Bani melayu
Guest
Bani melayu

Liputan perbicaraan kes kehilangan wang 42juta src (4 april 2020) – KES SRC NAJIB | Pasukan pembelaan mendapati sukar untuk mengemukakan pembelaan bahawa Najib Razak merupakan mangsa penipuan, menurut peguam Muhammad Shafee Abdullah. Beliau yang merupakan ketua pasukan pembelaan berkata ini kerana kedudukan Najib sebagai individu yang pernah memegang kuasa. “Orang yang berkuasa besar ini dahulunya perdana menteri, dan saya katakan oleh kerana kedudukannya itu, ada banyak prejudis yang boleh ditimbulkan terhadapnya. “Seperti yang dikatakan (pihak pendakwaan), bagaimana seorang yang memiliki pengetahuan seumpama itu (dengan kedudukan) kewangan dan kuasa, tidak sedar berkenaan wang yang masuk ke akaunnya? “Walaupun ia agak… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

What M’kini so stupid putting a headline as

“Johor Bersatu reps meet Muhyiddin after sultan threatens snap polls”

Where got Sultan has power to threaten snap polls.

Not even worth reading the article after such a stupid headline.

Anonymous
Guest
Anonymous

He will dissolve the state assembly only on the advice of the Menteri Besar.

Like the YDP Agong will dissolve Parliament only on the advice of the PM.

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

MELAYU BERPECAH SEBAB PEMIMPIN…..SELAGI MEREKA TAKSUB DENGAN PEMIMPIN SELAGI ITU MELAYU BERPECAH……. Malays Are Rightists, Chinese Are Leftists…….. A liberal or leftist Malay/Muslim is the same as a virgin prostitute — in short, a fallacy. And that is why PKR and Pakatan Harapan are failing. They are living a lie. They pretend to be what they are not. A true leftist or reformist would also be a republican, not a monarchist. So, do PKR, DAP and Pakatan Harapan propagate the abolishment of Malaysia’s monarchy? “We are discussing well on who is our PM candidate, but what is important is not… Read more »

Goh
Guest
Goh

Rosmah binti mansor paling sesuai jadi dajjal

Anonymous
Guest
Anonymous

Tak sampai 3 bulan kawan sekutu sudah minta bubar. Sia-sia Muhyiddin buat kerja khianat dengan Azmin Sandakan.

Wau bulen
Guest
Wau bulen

PETALING JAYA: Warring factions from PPBM are expected to meet tonight as the party’s Supreme Council seeks to finalise the recent move to terminate the party membership of its founding chairman Dr Mahathir Mohamad and four other MPs.

My take is NEVER UNDERESTKMATE THE OLD WILY FOX……..

ALLAH is All-Knowing

Anonymous
Guest
Anonymous

PM4 digelar negarawan
PM7 digelar SASAUWAN.
PM7i digelar meroyanwan.

Kihkihkih

anonymous
Guest
anonymous

Silap bro

Pm4 negarawan
Pm7 nyanyukwan
PM7i sasauwan, meroyanwan & gila talakwan

Anonymous
Guest
Anonymous

Sedih tengok anak2 Melayu ni tak reti nak gunakan masa lapang nya dengan berfaedah. Nak komen pun tak reti.

Satu contoh yang menyebabkan Melayu masih mundur sekarang ini.

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

PARTI BENDERA HITAM BAKAL TERTUBUH SELEPAS INI DENGAN AHLI TERHAD 313 SAHAJA……FIRST COME FIRST SERVE…….. Mahathir’s Resignation Is Legally Valid And Final………. It is to be noted that Fasal 10.2.3 of Bersatu’s party constitution is disjunctive “menyertai atau menjadi ahli parti lain”. By plain rules of interpretation, it means that his consorting, collaborating, working together with a party hostile to his own party is itself a cause for immediate self-expulsion. It does not require him to join another party. In fact, he has no party now! Tun Dr Mahathir Mohamad’s 24th February 2020 resignation letter (SEE BELOW) where he resigned… Read more »

Goh
Guest
Goh

Rosmah binti mansor negarawan ? Atau tun m negarawan?

Anonymous
Guest
Anonymous

Rosmah negarawan KEPALA BAPAK SESIAPA YANG KATA BEGITU.

Anonymous
Guest
Anonymous

UMNO tuju pistol kepada Bersatu dan Azmin Sandakan, tetapi sasaran sebenarnya ialah Pas. Pemegang kerusi majoriti kawasan Melayu tegar?

Anonymous
Guest
Anonymous

Pas hanyut dengan ghanimah dan balak. Jangan terkapar di tapak kaki Mahathir nanti Zahid kempunan.

Anonymous
Guest
Anonymous

Najib dan Zahid sudah plot musuh politik tumbang guna agen. Agen juga pegang punca pengharaman Bersatu. Muhyiddin lembam, lemah dan akan ke sana ke sini tanpa parti.

Anonymous
Guest
Anonymous

Plea bargain Zahid jadi PM9 supaya kes jenayah bebas. Kes Zahid lebih daripada Najib. Sekarang Muhyiddin ingat boleh pegang telur mereka?

Anonymous
Guest
Anonymous

Dah jadi rahsia umum, dgn 13 kerusi ppbm rasa tergugat dan dipujuknya MP2 drp umno supaya melompat. Hah… Sekarang, padan muka kalu mereka pulak dikhianati hasil lompatan berjamaah ppbm keluar drp PH

Padanmuka
Useless
PHmemangbodoh

Anonymous
Guest
Anonymous

Hanya penjilat yg pekak tuli dan bangang shj yg masih beri gelaran pm7 sbg negarawan. Majoriti rakyat yg di bawah dah meluat dan mula beri gelaran baru… SASAUWAN.

Padanmuka
Useless

Goh
Guest
Goh

Abis tu rosmah binti mansor ke negarawan??

Anonymous
Guest
Anonymous

Agen pemecah belah UMNO menyusup ke Bersatu. Muhyiddin sudah hilang arah. Parti semakin caca merba. Mengapa Hamzah nak pegang ROS? PNkhianat MNkhianat.

Anonymous
Guest
Anonymous

Bila PH nampak bodoh dah tolol di mata rakyat, segala tindakan yg mereka lakukan semuanya tindakan bodoh dan tolol. YDPA nasihat tunjuk keras kepala. Lps letak meroyan nak ambil balik.

Padanmuka
Useless

Goh
Guest
Goh

Rosmah binti mansor lagi keras kepala…sudah mencuri tak mau ngaku

anonymous
Guest
anonymous

Teruk kau meroyan gila, terlebih makan daging babi ke

Goh
Guest
Goh

Abis tu bosss kurrrrrr bijak ke ditipu berbllion ringgit oleh kapir harbi???

Tertipu atau menipu bosss kurrr tu ??

Anonymous
Guest
Anonymous

PH menjadi kerajaan pilihan rakyat selepas mendapat mandat pd pru14. Kini PH nampak mcm orang bodoh dan tolol selepas pm7 letak jawatan PM tanpa berunding dgn ketua2 parti komponen yg lain.

Padanmuka
Useless

Anonymous
Guest
Anonymous

Bersatu bawah PNkhianat masih mimpi jawatan PM9? Jenaka ini boleh masuk jenaka sepanjang zaman. Kalah jenaka Pengerusi dipecat SU Kerja yang jawatannya tiada dalam Perlembagaan parti.

Anonymous
Guest
Anonymous

Mmg Patutlah DrM letak jawatan sbg PM7, penyokong2 PH terdiri drp manusia yg suka mengadu domba, tabur fitnah dan suka menjatuhkan sesama sendiri. Elok sgtlah sekarang jd pembangkang sbb memfitnah dan adu domba adalah makanan asasi PH dan sekutu mereka.

Padanmuka
Useless

Wau bulen
Guest
Wau bulen

Pursuant to my earlier comments below, it is now evident that Muhyiddin is inevitably in the most insecure and gullible positions. Report: Discussions on Bersatu joining Umno getting serious If the above is a reality, then he is really asking the thieves for a life support line to stay kn power. And you think Umno would reject his call? Certainly NOT but of course horse trading would start. And the makays and muslim blame DAP? Islam never patronises TREACHERY, DESERTION, THIEVERY AND RELIGIOUS PEDDLING. And these are readily embraced by the malays and muslims…. Astaghfirullah hal ‘aziim. And use this… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Zahid PM9 dan Najib TPM.

Anonymous
Guest
Anonymous

Berjenaka, kau.

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

Anonymous
Guest
Anonymous

Muhyiddin tumbang. Mahathir tumbang. Hisham dan Azmin sah tumbang. Plot diteruskan bawah klepto.

Anonymous
Guest
Anonymous

HOHOHO

Geli hati

Anonymous
Guest
Anonymous

Zahid dan Najib sudah sedia nak PRU. Muhyiddin belum lagi. Armada kata rating tinggi. Semua nak khianat sesama sendiri.

Anonymous
Guest
Anonymous

Depa yang kalah di Pru14 memang lah kata dah sedia nak Pru 15 sejak kalah di Pru14 lagi.

Depa tuntut mcm2 ler. Kita tengok mana yang munasabah ajer ler.

Anonymous
Guest
Anonymous

Zahid dan Najib menganjing Muhyiddin. Mengapa? Barua yang berjaya bunuh musuh politik klepto akan kekal barua walaupun dikalung jawatan PM.

Anonymous
Guest
Anonymous

Tak pernah dengar istilah “bunuh politik” yer?

Depa dah lakukan beratus tahun. Machiavelli-ism sejak abad 16.

Anonymous
Guest
Anonymous

Zahid ajak Muhyiddin masuk UMNO sebagai Presiden dan PM tapi tak mahu. Sejarah Semangat 46 akan kembali berulang.

Anonymous
Guest
Anonymous

Zahid terasa amat rendah diri ker?

Mcm mana nak menang Pru15 macam itu.

Anonymous
Guest
Anonymous

Itu signal mereka nak hapuskan Bersatu. 3 tuntutan untuk satu kerusi memang kerja paling bodoh.

Anonymous
Guest
Anonymous

masa tiba utk under 1 langkah dan renung kembali.
virus SARS-Cov-19 dan masuk bulan ke 6. sape untung?
virusGianEng melanda 24 bulan yg lalu dan udah dijinakkan. sape untung?
virusAtok dah masuk 24 tahun menghantui tanah air. sape untung?

Anonymous
Guest
Anonymous

Tak kisah lah sapa untung asalkan kamu dan puak kamu di sumbat ke longkang bersama Najib Klepto wal Jibo.

Anonymous
Guest
Anonymous

Cepat atau lambat Bersatu akan tumbang dilanggar pemabuk kuasa dalam MNkhianat. Muhyiddin lembam.

Anonymous
Guest
Anonymous

Korang sudah tumbang, trima saja ker.

Jangan sughul sntiasa, sekali sekala, senyum ler.

Anonymous
Guest
Anonymous

Pemikiran yang tersekat 3 bulan lalu tak sesuai komen politik. Baca blog sejarah neolitik dan paleolitik selayaknya.

Anonymous
Guest
Anonymous

Kau buat begitu selalu yer? Padan lah …

Anonymous
Guest
Anonymous

Johor goyang Sultan bengang.

Anonymous
Guest
Anonymous

JJaga2, kau kena tempeleng nanti aku tak dapat bantu

anonymous
Guest
anonymous

Kalo nak buat PR Negeri di mana Sultan sendiri bersetuju untuk menanggung segala perbelanjaan bagi mengadakan pilihanraya tersebut…..SILAKANLAH. Tapi kalau nak cekau dari duit kerajaan, rentikanlah kerja-kerja membazir tersebut. Ada baiknya duit itu digunakan untuk membantu rakyat bangsa Johor yang susah. Buat kerja atau bercakap biar masuk akal. Kalau ada Raja atau anak-anak raja yang tergedik-gedik mahu menceburi politik…SILAKANLAH. Letak jawatan dahulu dan bertandinglah mewakili mana-mana parti politik yang disukai atau sebagai calun bebas.

Anonymous
Guest
Anonymous

Kleptocrats are back? No more Sungai Buloh jokes? Chairman sack by organising secretary now the new joke?

Anonymous
Guest
Anonymous

English grammar pun berterabur, cakap Melayu ler, Mat.

Anonymous
Guest
Anonymous

Perasuah tegar seperti Muhyiddin tidak layak pegang kuasa. Nasib perasuah tegar seperti kleptokrat.

Anonymous
Guest
Anonymous

Tuduh liar saja ler yer?

Tarak bukti, fakta atau punca maklumat yang sahih.

Kau cakap dari luang belakang Pak Sheikh.

Goh
Guest
Goh

Mahadzhir khalid berkata rosmah binti mansor dan bosssss kurrr mendesak beliau supaya bersubahat dlam projek solar sekolah di sarawak

Wau bulen
Guest
Wau bulen

What have we seen since PN took over from PH?

We are witnessing the consequences of over 100 days without mature leadership.

TSMY has irresponsibly given away positions in the GLC to traitors, deserters, thieves and religious peddlers as well as the gullible (MPs) supporting him with a crystal clear purpose to strengthen and enhance his grip on premiership.

Personally I liken TSMY’s ongoing appointment of the many MPs (allegedly after pressured by the thieves) to Trump’s call to utilise the military to quell peaceful demonstration allegedly sabotaged by the white Antifa.

Sad

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Kesiannya…

Goh
Guest
Goh

Kesian rosmah binti mansor kini beliau tidak lagi dapat menggunakan bajet kerajaaan untuk merawat ketuaan dirinya..dulu rosmah binti mansor sewenang wenangnya melapah duit kerajaan membeli produk anti penuaan yg berjuta harganya

Anonymous
Guest
Anonymous

Sokong sokong sokong kata2 Pasir Gudang MP berikut –

Johor’s Sultan Ibrahim threatened to dissolve the State Legislative Assembly if there is another power struggle in the state, but Pasir Gudang MP Hassan Abdul Karim argued that there are constitutional limits to the sultan’s ability to carry out the threat.

YDPA dn Raja2 ha nya bertindak “di atas nasihat Pm atau Menteri2 Besar”. Nyata dalam Perlembagaan.

Anonymous
Guest
Anonymous

Malaysia adalah negara demokrasi penuh (fully democratic) yang berPerlembagaan.

Bukan a half-baked autocratic state ruled by sycophants or wannabe leaders of the Free World democratic nations.

Tun M has some opinion about “budak di selatan Semenanjung”, an opinion that I fully support.

Wau Bule
Guest
Wau Bule

What use is bye-election and or PRU15?

It shall still be contested by:

1. the backstabber and the backstabbed and their followers!
2. the deserter and the deserted and their cronies!
3. the thieves and pillagers and their henchmen!
4. the religious peddlers and their minions! and
5. the gullible!

nawas
Guest
nawas

selagi ada batu api macam budin selagi ada org mcm bang non yg jd tongkat tuk org cina dan selagi mukriz x jd pm selagi itulah mahadir takan puas hati dan akan menyusahkan semua org

Goh
Guest
Goh

Selagi rosmah binti mansor tak dipenjara selagi itu rakyat akan menolak umno

Wau Bule
Guest
Wau Bule

Kalau betul Mahatir nak jadkan mukhriz sebagai PM, saya merupakan orang pertama yang menolak tindakan ini. Buktikan. Jangan hanya tuduhan liar. No this or that.

Goh
Guest
Goh

Kuala Lumpur: Isteri bekas Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor dijangka berdepan tuduhan pengubahan wang haram dalam tempoh terdekat selepas siasatan terhadapnya yang bermula dua tahun tahun lalu, dibuka semula. Difahamkan, pasukan penyiasat sudah melengkapkan siasatan mereka terhadap isteri kepada Datuk Seri Najib Razak itu, baru-baru ini. Malah, pasukan penyiasat membuka semula fail membabitkan Rosmah sejak tiga bulan lalu sejurus kekalahan kerajaan Barisan Nasional (BN) dan siasatan khusus itu menjurus kepada dakwaan sumber dana mencurigakan mengaitkan suaminya yang sebelum ini menemui jalan buntu. Rosmah pernah disoal siasat lebih tiga jam di Ibu Pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) di Putrajaya… Read more »

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

BAPAK ILLUMINITY BEBASKAN BAPAK FREEMASON DENGAN MELANGGAR RULE OF LAW……. Did Mahathir Purposely Pardon Anwar Illegally?……… Anwar’s only hope is to challenge the locus standi of anyone who brings this matter to court, basically a technical issue. If this matter is argued in court, Anwar can most probably lose the case because clearly Mahathir violated certain procedures. And Mahathir may have done this on purpose to nail Anwar if he ever gets out of line. A lawyer, Mohd Khairul Azam Abdul Aziz, is taking Anwar Ibrahim to court to try to get his pardon declared illegal or “tak sah”. Anwar,… Read more »

Goh
Guest
Goh

Bapak yidin nak bebas kan bossss kurrrr dan rosmah binti mansor.mmg x dapt ler

Wau Bule
Guest
Wau Bule

For as long as you have corrupt and gullible leaders who are traitors, deserters, pillagers, and religious peddlers, you could never have peace of mind. A million elections could never solve the realities, facts, and truths. They are bound to be superficialities and hypocrisies

It sounds farfetched but we are never trying our best to be one, at least, not even close to it.

Anonymous
Guest
Anonymous

Agreed. The question is: when are we going to have leaders of the kind of character who don’t do those pillaging.

Difficult to identify such leaders. Tun Mahathir may be one. Anyone who disagrees may give the reasons in factual and verifiable manner. No wild accusations but show proofs, facts and justifications for any statements of pillaging by Tun Mahathir.

He is the best leader we have so far. No Nabib and songlap-ing 1MDB billions.

Wau Bule
Guest
Wau Bule

I readily accept and share your logical view. Mahathir had and has been wildly accused of pillaging by his political opponents but to this day, no one could bring him to court even after he stepped down as PM4. I believe his political accusers have no iota of proof. Yes, he is easily the unmistaken best leader we have so far. However, due to age catching up, he needs mature young leaders to understudy him. Younger past and current leaders in the likes of Pak Lah, Najib, and Muhyiddin have been very disappointing in many respects. Mahathir IS NOT PERFECT… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

YES, YES, YES.

NAJIB IS A GONNER AS FAR PMSHIP IS CONCERED – SONGLAP-IN BILLION RINGGITS FROM 1MDB DOOMED HIM FROM THAT PROSPECT FOREVER.

WAK JAHIT CAN’T EVEN SPEAK ENGLISH PROPERLY. NO OTHER CONTENDER WORTH ANY SALT IS ON THE HORIZON.

LET TUN M BE PM FOR AS LONG AS HE CAN. HE IS A MEDICAL DOCTOR, SO IS HIS WIFE. THEY KNOW WEN HE IS NO LONGER ABLE TO FUNCTION EFFECTIVELY.

Anonymous
Guest
Anonymous

Of course the Opposition camp will say the oposite. Let them go to hell.

Anonymous
Guest
Anonymous

Dgn kau 2 ekor tukang menjilat Madey gaya syok sendiri, no wonder Bersatu boleh kalah Tanjong Pia PRK rekod 15,000 majoriti. Rakyat pelbagai kaum diTP buktikan reject Madey. Masaalah tukang jilat Madey yalah menggalakan dan mengraikan kemunafikan dan pengkhianatan Madey kpd PH. Sekarang dgn 5 undi sahaja, Madey terpaksa merangkak balik kpd PH. Kamu berdua ekor patut mengaminkan doa Arwah Fadzil Nor yg Madey akan melihat sendiri kebakaran, kemusnahan dan penganiayaan yg dia lakukan dan cetuskan. What a farce, terima kaseh kpd mala fide Madey kencingkan PH, Najib dan Zahid dah keluar dari longkang dan mengawal dari belakang percaturan Kerajaan… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

syok sendiri? Kau ha ny maverick (tak banyak pengalaman), mcm mana nak nilai komen2 pembac di sini.

Nak nilai prestasi Bersatu, lagi teruk. Kalau itu kawasan puak korang, tentu lah korang menang. Guna duit mcm Al Jibo Klepto buat, mesti lah menang. Kau lulusan SJK ker dulu?

Najib dan Zahid dah keluar dari longkang? Ngaku dh masuk longkang, yer? Tapi pendapat kamu masih hanya pendapat. Tak baca ker Zahid kata menyidir Najib – Umno ada ha nya seorang Nakhoda saja.

Sekurang kurang nya sekor masih dalam longkang, Mat. Silap2, dua2. Sejak di tendang terajang di Pru14.

Zut
Guest
Zut

Bila agaknya bangsa melayu akan berhenti bercakaran yg boleh merosakan agama, bangsa dan negara sedangkan kaum lain bertepuk tangan melihat kebodohan, keegoan dan kesombongan bangsa melayu yang kononnya bangsa yg hebat dan bermaruah. Kalau keadaan begini berterusan berkemungkinan melayu akan merempat ditanahair sendiri..ingat tu Budin!!!

Wau Bule
Guest
Wau Bule

ZUT,

Bila akan berhenti?

1. bila melayu tahu bahawa melayu adalah satu bangsa,
2. bila melayu muslim tidak memperkuda dan memperdagang agama untuk tujuan individu dan parti dan
3. bila melayu muslim menghargai semua rakyat dalam negara ini ada tanggungjawab masing-masing

Dan paling practical,

RESPECT SHALL BE EARNED, NOT IMPOSED
DO TO OTHERS WHAT YOU WANT OTHERS DO TO YOU
SHOW LEADERSHIP BY EXAMPLES

Wallahuaklam

Mohamad Bin Hamid
Guest
Mohamad Bin Hamid

Dan Bila tukang adu domba mcm budin da xde

Anonymous
Guest
Anonymous

What talking one, you, Mamat, where got “da xde”?

What meaning you say “adu domba”? Bodo lar, tuduh ajer, penerangan pun tak beri.

Takde alasan yer? Ko lulusan SJK ker?

Goh
Guest
Goh

Bila rosmah binti mansor dan bosss kurrrrrr dipenjara dan dihukum atas kesalahan mereka itu insyaallah melayu akan aman damai

Anonymous
Guest
Anonymous

Kaum lain pun bercakaran, Zul. Lihat DAP, Ronnie Liu yang dulu giat di Selangor, dah terhumban ke Raub, Pahang, akibat bercakaran antara depa.

Memang sudah lama ada ramai Melayu yang merempat di tanah air nya sendiri. Lihat lah setiap keping kebun di jual di kampong dll, siapa yang membeli.

Hinggakan di Kedah, Exco nya dulu benarkan tanah di bandar di jual kps bukan Melayu, di ganti dengan tanah di luar bandar di gazet sebagai Rizab Melayu.

Teruskan laungan supaya kaum Melayu sedarkan kellemahan nya dan tukar cara memikir.

Wau Bule
Guest
Wau Bule

saya setuju

Sheraton
Guest
Sheraton

Memang pilihanraya penyelesaian terbaik. Angkara siapa punya kerja menyebabkan pilihanraya di ada kan. Mereka ini lah mesti di hukum. Mahathir di persalahkan kerana tergesa-gesa meletak jawatan. Tetapi sekiranya Muhyiddin menarik balik kehendak dia membawa BERSATU keluar dari PH masalah tak jadi teruk macam ni. Muhyiddin ada masa untuk menarik balik kehendak dia untuk menyelamatkan negara tetapi dia di umpan dengan jawatan PM. Mengenali gaya politik Muhyiddin tentu pada masa Mahathir jadi PM interim dia pun teragak-agak. Sebab itu MN terus sepakat Muhyiddin jadi PM. Jika Muhyiddin se orang PM yang bagus, dia mampu jadi PM dan kebolehan dia sebagai pemimpin… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Tun Mahathir tidak boleh dipersalah kan walau pun dia nampak “tergesa-gesa meletak jawatan.” Dia ada tujuan nya sendiri yang tidak di terangkan nya.

Strategy orang2 politik ada yang rahsia, untuk menentukan tidak di sabotaj dalam implementasi nya.

Bila sudah berjaya, strategy iitu boleh di lihat dengan sendiri nya.

Tuduhan “menyogok dengan jawatan” sudah basi. Sudah di gunakan sejak zaman Tok Kadok atau zaman Machiavelli di Eropah di abad 16 lagi.

Sheraton
Guest
Sheraton

Walaupun sudah basi, dalam Islam di ambil kira.

Islam membentuk peribadi seseorang se iring dengan takwa.

Bagi sogokkan dengan jawatan pada orang yang berkelayan dan amanah boleh di terima walaupun atas sebab politik. Tetapi apabila di beri secara borong itu berpolitik.

Selama ini terbukti mereka yang di beri jawatan atas sebab politic telah menyalah guna kan kedudukan dan kuasa.

Darah satu sebab kita jauh kebelakang..

Anonymous
Guest
Anonymous

Kasi bukti, fakta, punca2 maklumat lah, Dol. Link kpd berita2 berkenaan pun at least something larr.

Jangan putar piring hitam yang dah calar sana, calar sini.

Sakit telinga mendengar nya. Nak maki hamun tak boleh. Kita mesti berbudaya.

Goh
Guest
Goh

Satu untuk kau…satu untuk aku

Satu untuk rosmah binti mansor..satu untuk reza bin aziz

Anonymous
Guest
Anonymous

Darah satu sebab kita jauh kebelakang..?

Betul lah gamak nya kalau nak bawak HUDUD pun belum ada penerangan mcm mana nak potong tangan pencuri.

Doktor potong di Surgery ker, Ustad Tukang Potong berseroban tobal potong pakai pedang ker …

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

MAHA KLEPTOKRAT MASIH KUASAI UNIVERSITY UNTUK SEKAT KEBEBASAN BERSUARA…….. Pengerusi LPU UUM sekat pensyarah menulis di media sosial?……. Universiti Utara Malaysia (UUM) dikatakan telah mengeluarkan larangan tidak rasmi terhadap Pensyarah Kanan Pusat Pengajian Antarabangsanya, Dr Kamarul Zaman Yusof, daripada membuat sebarang ulasan politik melalui media sosial bermula hari ini. Dr Kamarul Zaman yang merupakan penganalisis politik telah diberi ingatan supaya berhenti mengulas hal politik melalui media sosial kerana banyak aduan terhadap ulasan politik beliau. Menurut sumber, beberapa pentadbir UUM tidak berpuas hati dengan tulisan-tulisan Kamarul di media sosial yang kritikal terhadap Tun Dr Mahathir. Kamarul diberi amaran akan dikenakan tindakan… Read more »

Goh
Guest
Goh

Rosmah binti mansor yang paling sesuai jadi dajjal

Anonymous
Guest
Anonymous

Goh Ah Bee dan anak bini sesuai jadi keluarga dajjal.

Anonymous
Guest
Anonymous

Tak sokong yang ini. Sokong apa Goh cakap.

Anonymous
Guest
Anonymous

Sokong Goh bererti kau pun dajjal sbb senang2 je tuduh orang sesuka hati.

Anonymous
Guest
Anonymous

Dah di beri penerangan di banyak tempat, Mat. Jangan bodo ler, sejak PRU14, mcm2 dah di kata pasal Mak Badak, hingga menyumbang besar kpd Najib wal Jibo tersungkur.

Tapi kalau kau tak malu mendengar nya, akan di ulang cerita Mak Badak queen control, sapu bank roll, SRC dsb nya.

Di Sabah pun dia nakkan projek di luluskan sebab ada batu di sebalik udang.

Anonymous
Guest
Anonymous

Kerajaan kleptokrat sudah 3 bulan kembali. Apakah kita masih belum belajar apa-apa?

Anonymous
Guest
Anonymous

Kerajaan PeeHancing sudah 3 bulan hilang kerja. Apakah mereka masih belum belajar apa-apa dr kebodohan dan kebebalan mereka?

Goh
Guest
Goh

Yaaaa ada belajar sesuatu dah…iaitu sapu segala jawatan yg ada.kasi perah perabis duit negara selagi sempat

Anonymous
Guest
Anonymous

Pembocor rahsia suara Muhyiddin rancang sogok MP UMNO dan Pas dengan rasuah GLC ditahan SPRM. Perasuah bebas?

Anonymous
Guest
Anonymous

Pembocor rahsia suara Madey rancang tubuh kerajaan perpaduan dengan menghina Anwar DAP dinafikan? Dah tua bangka pun masih nak menipu?

Anonymous
Guest
Anonymous

Kamu hanya menuduh liar. Tarak bukti, fakta atau punca maklumat yang sahih.

Anonymous
Guest
Anonymous

Sultan, Menteri dan Timbalan Menteri PNkhianat, Zahid, Najib, macai PNkhianat MNkhianat sudah bersatu desak bubar. Pas hanyut dengan balak dan ghanimah. Rakyat tengok sambil ketawa goyang dangdut.

Anonymous
Guest
Anonymous

Bekas2 menteri dan Timbalan Menteri PeeHancing ,barua, anjing2 suruhan PeeHancing tidak setuju bubar. PAN hanyut dengan bohsia dan Tommy mabok tengok sambil ketawa goyang dangdut dgn siti kasim.

Anonymous
Guest
Anonymous

Kamu mulut celupar, hanya menuduh liar. Tanpa bukti, fkta atau justifikasi.

Anonymous
Guest
Anonymous

Anon 9.42.
Siapa yg mulakan buat tuduhan? Kalau dia sealiran dgn kehendak kamu, maka kamu akan sokong walaupun ianya fitnah, begitulah sebaliknya.
Kamu adalah barua yg jijik dan hina.

Anonymous
Guest
Anonymous

Yer ker, Mat Tonjol? Ada sapa nak caya apa kau kata?

Bodo ler kamu, Mat. Kasi lah butir2 dan rujukan yang kau kata “Kalau dia sealiran dgn kehendak kamu, maka kamu akan sokong walaupun ianya fitnah”.

“barua yg jijik dan hina” tu tak payah kau sebut, pembaca tahu sendiri siapa dia. Macam kau ni ler. Dah di sekel pun masih lagi tuduh liar.

Anonymous
Guest
Anonymous

Muhyiddin takut nak bubar Parlimen walaupun pemuda Armadanya kata rating PN naik tinggi. Dia sudah tahu pemuda Armada sekarang kaki bodek tak tahu buat kerja.

Anonymous
Guest
Anonymous

Mahathir takut nak bubar Parlimen kerana bekas ketua pemuda Armadanya dah terkantoi simpan wang di rumah. Dia sudah tahu bekas ketua pemuda Armada sekarang hanya kaki bodek tak tahu buat kerja, lompat pagar je dia tahu.

Anonymous
Guest
Anonymous

Itu hanya tuduhan liar kamu, tanpa bukti, fakta atau punca maklumat yang sahih.

Bergerak 2 bibir kamu, nilai tak tau ada 10 atau 20 sen.

Anonymous
Guest
Anonymous

9,45 kamu adalah barua dan anjing suruhan ug jijik dan hina.

Anonymous
Guest
Anonymous

Memang takda alasan, bukti dan fakta ker? Tuduh liar saja. Sian kau.

Selumbar
Guest
Selumbar

Pencacai kaki lima menghina PH kononnya gagal mentadbir, tidak jaga melayu, tidak peduli agama islam di hina. Arwah Adib tidak dibela… dalam masa sama jilat PN, memuji dan memuja inilah kerajaan melayu islam tanpa Anwar PKR, PAN dan DAP…. Bila disebut PHancing dengan PNipu memang bunyi nya berlainan tapi orang yang memerintah adalah sama dari parti PPBM iaitu Muhyiddin dan Mahathir. Pencacai selalu keliru akan perbezaan nama ini. Macam haramjadah. Bodoh tak boleh diajar langsung. Kerosakan yang terjadi dalam PH dilakukan oleh Mahathir dan kerosaka yang sedang berlaku dalam PN adalah perbuatan dari tangan Muhyiddin. Kedua-dua nya dari parti PPBM,… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Kahkahkah Kahkahkah Kahkahkah
Dah hilang kerja ni, bolehlah tulis panjang2. Sapa yg nak bayar ni?

Kahkahkah

Anonymous
Guest
Anonymous

Dia syiok sendiri, biarkan, biarkan si Luncai dengan labu2 nya.

Menyentuh kedudukan Raja2 Melayu, silap haribulan dia di heret ke Balai, makan nasi bungkus beberapa hari, kemudian nya di heret ke mahkamah dan penjara.

Anonymous
Guest
Anonymous

Apa rasanya bila boss cakap kita bubar syarikat. Semua dipecat lantikan buat baru? Mestilah syarikat sangat teruk dan pekerja sangat tidak berguna.

Anonymous
Guest
Anonymous

Apa rasanya bila boss kita tersilap bubar kerajaan PH? Semua automatik gugur dan lantikan perlu dibuat baru? Mestilah ketua kerajaan PH tu sangat teruk dan menteri2 PH sangat tidak berguna.

Anonymous
Guest
Anonymous

Tuduhan liar berterusan, tanpa bukti, fakta atau penerangan sekali pun. Sipa nak caya karutan2 itu.

Goh
Guest
Goh

Bosssss kurrrrrr sedang ketawa riang di rumah bersama rosmah binti mansor.

Kerana berjaya menghasut pak din yg lemah menjadi rakan komplot mengabaikan undi rakyat malaysia.

Rosmah binti mansor lah yg mengajar pakdin supaya menjadi jahat seperti roamah binti mansor

Anonymous
Guest
Anonymous

Pendekar Telor laboh terlucut kain sedang ketawa riang di rumah bersama nek asmah dan si botak.

Kerana berjaya menghalang bang non yg kemaruk nak jadi PM, memungkiri janji yg rakyat malaysia semua tahu.

Nek semah lah yg mengajar tok det supaya menjadi jahat seperti goh ah bee si pelir kulup.

Anonymous
Guest
Anonymous

Kmu pendekar barang bengkok pakai 3-4 tali pinggang takut kain terlucut di ketawakan bengkok 90 darjah.

Terima Kasih mengaku “bang non yg kemaruk nak jadi PM”, tapi takda bukti memungkiri janji. Kamu cakap ajer rakyat malaysia semua tahu, tapi yang rakyat tahu ia lah bang non peliwat, di penjara 2 kali kerana liwat, ini negara Islam, Islam haramkan liwat, mana peliwat boleh jadi PM negara ini.

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

JIKA TIDAK MAHU BUBAR PARLIAMEN…. HARAP PHD4PIG JANGAN BUAT HURU HARA DAN HARU BIRU…… SPRM terima laporan terhadap Guan Eng, Tommy Thomas………TOK MUDIN DIDESAK SEGERA KAN DAKWA ENAM JAHANAM…… Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Pulau Pinang hari ini menerima satu laporan yang dibuat terhadap seorang bekas menteri dan bekas peguam negara, kerana didakwa melakukan salah guna kuasa ketika dalam kerajaan. Laporan itu dibuat aktivis masyarakat Mohsin Abdul Latif, di ibu pejabat SPRM Pulau Pinang di Jalan Sultan Ahmad Shah, di George Town. “Setelah membaca kandungan surat yang tular semalam, saya beranggapan keputusan bekas peguam negara telah dipengaruhi oleh bekas menteri… Read more »

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

YANG DIADILI DI MAHKAMAH BIAR HAKIM PUTUS KAN……..ENAM JAHANAM PHD4PIG KITA DESAK TOK MUDIN SEGERA KAN……. PAS gesa SPRM dan PDRM siasat LGE……. PAS menggesa Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan PDRM membuka kertas siasatan segera terhadap sebarang kemungkinan dakwaan salah guna kuasa mantan Menteri Kewangan Lim Guan Eng sepanjang tempoh sebagai Menteri Kewangan. Ia berikutan berhubung pendedahan kandungan sepucuk surat daripada Lim Guan Eng kepada Tan Sri Tommy Thomas yang tular di media sosial. Menurut Ketua Penerangan PAS Pusat, Kamaruzaman Mohamad, surat ini mencetuskan tanda tanya berkenaan kes membatalkan arahan pembekuan empat akaun bank seorang taikun. Katanya lagi, bekas… Read more »

Goh
Guest
Goh

Rosmah binti mansor paling sesuai jadi dajjal

Anonymous
Guest
Anonymous

Goh Ah Bee paling sesuai jadi dajjal

Anonymous
Guest
Anonymous

Goh Ah Bee pelir kulup paling sesuai jd dajjal

Anonymous
Guest
Anonymous

Mana tau kau tak kulup, boleh tunjuk buktikan di sini?

Bani melayu
Guest
Bani melayu

Rosmah tunjuk minat projek solar, minta percepat – Bekas KSU

12.50 tengah hari – Bekas ketua setiausaha Kementerian Pendidikan, Madinah Mohamad memberitahu mahkamah mengenai kejadian pada 2016.

Menurut Madinah, pada ketika itu, isteri perdana menteri Rosmah Mansor menunjukkan minatnya terhadap projek hibrid solar.

Kejadian itu, kata saksi berlaku selepas tamatnya program Permata yang diadakan di Putrajaya. Ketika itu, Rosmah secara tiba-tiba memanggilnya untuk datang menghampiri kereta Rosmah.

Saksi itu berkata Rosmah kemudian memberitahu beliau untuk “meneliti projek solar Jepak” dan untuk “mempercepatkannya”.

Menurut Madinah, beliau tidak ingat dengan jelas majlis yang dihadirinya ketika kejadian itu berlaku, tetapi yakin ia berlaku sebelum bulan Jun 2016.

Anonymous
Guest
Anonymous

Pejuang Melayu Islam pun gagal pertahan Kerajaan PNkhianat bila nasihat bubar datang daripada Sultan sendiri. Bukan DAP atau kafir harbi. PM dan MB PNkhianat fungsi apa?

Anonymous
Guest
Anonymous

Pejuang Islam PAN Rahmatan Lil Alamin pun gagal pertahan Kerajaan PeeHancing bila jd hamba abdi DAP kapir harbi laknatullah .PM boneka kapir dan MB barua kapir fungsi apa?

Goh
Guest
Goh

Rosmah binti mansor kapir paling teeuk dialaysia…bak kata mahadzhir khalid penngurusi tnb yg baru

Anonymous
Guest
Anonymous

Bini Goh Ah Bee kapir harbi paling teeuk dialaysia…bak kata mahadzhir penngurusi kelab org nyanyuk yg baru.

Anonymous
Guest
Anonymous

Tapi kamu sendiri (bukan bini kamu) Pengerusi Kelab Mulut Celupar, menuduh secara liar tanpa bukti atau fakta.

Bani melayu
Guest
Bani melayu

SINAR HARIAN KUALA LUMPUR – Bekas Menteri Pendidikan, Datuk Seri Mahdzir Khalid memberitahu Mahkamah Tinggi di sini hari ini bahawa Datin Seri Rosmah Mansor menghantar mesej kepadanya mendesak beliau mempercepatkan projek hibrid solar. Saksi pendakwaan kelima itu berkata, daripada apa yang difahami mengenai mesej itu, Rosmah memintanya untuk mempercepatkan projek berkenaan. Mahdzir berkata, ini memperkuatkan kepercayaan beliau sebagai Menteri Pendidikan ketika itu bahawa Rosmah menyebelahi Saidi Abang Samsudin yang kemudiannya menjadi Pengarah Urusan Jepak Holdings, yang dianugerahkan projek hibrid solar di Sarawak. “Saya rasa, Rosmah sebagai isteri Perdana Menteri mempunyai kuasa, beliau mahu projek itu untuk dipercepat,” kata Mahdzir. Mahkamah… Read more »