KENAIKAN BIL LETRIK – PN JANGAN CUCI TANGAN

Saya ingin merujuk kepada rungutan dan tidak puas hati rakyat terhadap kenaikan bil elektrik Tenaga Nasional Berhad (TNB) sepanjang Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).

Perkara ini mula ditimbulkan di laman sosial sekitar 19 Mei 2020 iaitu hampir 2 minggu lepas dan sehingga hari ini perkara melibatkan soal kenaikan bil elektrik kerajaan Perikatan Nasioal (PN) masih belum dapat diselesaikan dengan baik.

Selepas aduan demi aduan dibuat, akhirnya hanya pada 28 Mei 2020 telah dilaporkan di media bahawa YB Dr Shamsul Anuar Nasarah iaitu Menteri Tenaga dan Sumber Asli mengakui perkara tersebut namun seolah-olah meletakkan kesalahan kepada rakyat yang kononnya keliru dengan pengiraan bil.

Seterusnya, Menteri berkenaan mengeluarkan lagi satu kenyataan semalam iaitu 31 Mei 2020 bahawa beliau telah memanggil pihak TNB untuk memberi penjelasan di pejabatnya hari ini.

Saya berpandangan bahawa PN tidak sewajarnya hanya menyalahkan rakyat yang kononnya keliru dengan pengiraan bil atau peningkatan penggunaan elektrik atau menyerahkan isu ini kepada pihak pengurusan TNB semata-mata.

Saya melihat perkara ini daripada 3 sudut:-

1) Dasar PN yang mengelirukan: Apa jadi diskaun bil elektrik hingga 50%?

YAB Perdana Menteri pada hujung bulan Mac telah mengumumkan bahawa kerajaan akan memberikan diskaun elektrik sebanyak 15% sehingga 50% sebulan. Malah diskaun ini diumumkan berkuatkuasa dari April 2020 selama 6 bulan.

Diskaun yang dinyatakan adalah mengikut blok tarif iaitu diskaun 50 peratus bagi penggunaan elektrik bawah 200 kilowatt, 25 peratus bagi penggunaan antara 201 hingga 300 kilowatt dan 15 peratus bagi penggunaan 301 hingga 600 kilowatt. Selebihnya diskaun 2 peratus.

Kekeliruan ini berpunca dengan janji PN sendiri bahawa bebanan bil elektrik akan dikurangkan. Pengumuman ini telah dibuat lebih daripada 2 bulan namun sepanjang isu kenaikan bil elektrik dibangkitkan, Menteri masih gagal memberi penjelasan mengenai diskaun kepada pengguna. Adakah pengguna berhak menikmati diskaun ini sehingga Oktober 2020? Ini adalah isu pokok yang perlu diselesaikan.

2) Pelaksanaan dan pengiraan bil

Terdapat 2 isu utama berkaitan dengan pengiraan bil yang boleh diselesaikan dengan mudah iaitu:-

i) bacaan bil secara anggaran berdasarkan bulan sebelumnya. Kalaulah ini yang berlaku, sepatutnya tiada bil yang lebih tinggi daripada bulan yang lalu. Ada sedikit kelemahan di pihak TNB kerana bacaan meter secara fizikal tidak dapat dibuat sepanjang PKP. Ini dapat diselesaikan dengan bacaan fizikal yang mana TNB memaklumkan akan dilaksanakan bermula 1 Jun 2020.

ii) bacaan bil diambil melebihi tempoh sebulan. Ini menimbulkan rungutan kerana kekhuatiran pengguna bahawa penggunaan elektrik yang telah melebihi blok tarif terendah akan dikira blok tarif yang berikutnya yang lebih tinggi kadarnya. Perkara ini dapat diselesaikan dengan mengambil bacaan secara prorata yang memang menjadi amalan TNB.

Sebenarnya tidak perlu timbul mengenai kekeliruan kaedah pengiraan bil jika Menteri komited daripada awal untuk membuat penjelasan yang mudah difahami.

3) Apa faedah lantik MP UMNO sebagai Pengerusi TNB?

YB Mahadzir Khalid, iaitu Ahli Parlimen Padang Terap telah dilantik sebagai Pengerusi TNB berkuatkuasa 12 Mei 2020.

Justifikasi lantikan ke dalam GLC kononnya mewakili kepentingan orang ramai tersasar.

Berdasarkan Laporan Tahunan TNB tahun 2019, secara purata pengarah bukan Eksekutif (Non-Executive Directors) mendapat bayaran sebanyak RM240,000 setahun dan elaun menghadiri mesyuarat mencecah RM112,000 setahun.

(Emolumen untuk pengerusi lebih tinggi mungkin melebihi RM500,000 setahun, namun anggaran sebenar sukar dibuat disebabkan berlaku pertukaran lantikan dan jawatan yang bertindih pada tahun 2019)

Apakah faedah kepada rakyat apabila lantikan Pengerusi TNB daripada Ahli Parlimen UMNO tidak bersuara untuk kepentingan rakyat dan bakal menerima bayaran lebih daripada RM30,000 sebulan?

KESIMPULAN

Laksanakan 3 perkara berikut sekiranya PN benar-benar jujur ingin membantu rakyat dalam soal kenaikan bil elektrik:-

1) Realisasikan diskaun yang diumumkan oleh YAB Perdana Menteri dengan pengurangan bayaran bil yang terpaksa ditanggung pengguna.

2) Keuntungan yang diperoleh oleh TNB pada tahun ini dan juga terutamanya akibat peningkatan penggunaan elektrik di kawasan kediaman dipulangkan kepada rakyat. Ini penting dalam keadaan ramai yang kehilangan pekerjaan dan terpaksa berdepan dengan pendapatan yang lebih rendah.

3) Lantikan Pengerusi daripada MP UMNO perlu dinilai semula. Sekurang-kurangnya, bayaran dan elaun kepada Pengerusi TNB yang baru dilantik dipulangkan sepenuhnya untuk tempoh 6 bulan.

Sekian, terima kasih.

AKMAL NASIR

Ketua AMK Malaysia

Ahli Parlimen Johor Bahru

1 Jun 2020.

Kongsikan artikel ini
Updated: 1 June 2020 — 5:21 pm

24
Leave a Reply

avatar
11 Comment authors
AnonymousJohnMAHATHIRVSANWARAnonymousKAKI COPY Recent comment authors
  Subscribe  
newest oldest
Notify of
MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

PH GUNA BERITA PALSU SEBAR FITNAH…… Malaysiakini guna perkataan “Mungkin” untuk menjadi laman psywar PH……… Dulu Malaysiakini adalah portal terbaik dan dibanyak paling ramai. Dulu berada diranking Alexa antara 13-15, tapi kini berada sekitar 40. Laman https://malaysiagazette.com/ kini berada ditangga terbaik dan semasa saya menulis ini kedudukan MalaysiaGazette adalah ke-16. Malah banyak akhbar lain telah mengatasi kedudukan Malaysiakini. Antara puncanya Malaysiakini menyiarkan berita Palsu dan bohong untuk menarik pembaca sebagai contoh yang terbaru ialah sidang media menteri dan timbalan menteri nak letak jawatan. Selain itu Malaysiakini suka membuat berita mengenai Islam terutama menyerang Islam dan mengunakan orang Islam jahil menyerang… Read more »

anonymous
Member
anonymous

Ape bukti berita palsu?

Anonymous
Guest
Anonymous

Mahzir Khalid memang terlibat kes tipu projek solar Sarawak oleh Rosmah Mansor. Sekarang jaga TNB tipu lagi. Memang keturunan penipu.

John
Guest
John

Semasa DIA Di MOE pun macam Tu project tiga juta jadi 30 juta

KAKI COPY
Guest
KAKI COPY

kejora oittt,

jangan pulak si Ticer Zura kau nak rayu
dia dah jadi milik aku itu ticer mata kuyu
nanti dalam pelukanku pastinya dia layu
kalau kau ganggu,ini sudah sedia batang kayu

kikikikiki

KAKI COPY
Guest
KAKI COPY

๐Ÿ’๐ŸŒธ๐Ÿ’ฎ๐Ÿต๐ŸŒน๐ŸŒบ๐ŸŒป๐ŸŒผ๐ŸŒท๐Ÿ’๐ŸŒธ๐Ÿ’ฎ๐Ÿต๐ŸŒน๐ŸŒบ๐ŸŒป๐ŸŒผ๐ŸŒท
MINAH MAHASISWI AMERIKA DAH HAMPIR JADI ISTERI
ANAK ORANG BERADA DARI SELATAN DENGAR CITER
TAPI KEJORA TAK PANDAI JAGA,ASYIK PANTON MAKI SUI
DAH LAMA MAT SALEH DOK TEROPONG,BODY IRAH CAM GITER
๐Ÿ’๐ŸŒธ๐Ÿ’ฎ๐Ÿต๐ŸŒน๐ŸŒบ๐ŸŒป๐ŸŒผ๐ŸŒท๐Ÿ’๐ŸŒธ๐Ÿ’ฎ๐Ÿต๐ŸŒน๐ŸŒบ๐ŸŒป๐ŸŒผ๐ŸŒท

๐Ÿ’˜โค๐Ÿ’“๐Ÿ’”๐Ÿ’•๐Ÿ’–๐Ÿ’—๐Ÿ’™๐Ÿ’š๐Ÿ’›๐Ÿ’œ๐Ÿ’๐Ÿ’˜โค๐Ÿ’“๐Ÿ’•๐Ÿ’–๐Ÿ’—
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
๐Ÿ’˜โค๐Ÿ’“๐Ÿ’”๐Ÿ’•๐Ÿ’–๐Ÿ’—๐Ÿ’™๐Ÿ’š๐Ÿ’›๐Ÿ’œ๐Ÿ’๐Ÿ’˜โค๐Ÿ’“๐Ÿ’•๐Ÿ’–๐Ÿ’—

KAKI COPY
Guest
KAKI COPY

GENG UMNO DAN PAS TENGAH BERBULAN MADU
BOLEH PEGANG KERAJAAN BALIK,MENARI-NARI KAT LAMAN
TAPI ADA SORANG SEDANG DALAM TANGIS SEDU
IRAH DAH TINGGAL KENANGAN,TAK SAMA FAHAMAN!

๐Ÿ’๐ŸŒธ๐Ÿ’ฎ๐Ÿต๐ŸŒน๐ŸŒบ๐ŸŒป๐ŸŒผ๐ŸŒท๐Ÿ’๐ŸŒธ๐Ÿ’ฎ๐Ÿต๐ŸŒน๐ŸŒบ๐ŸŒป๐ŸŒผ๐ŸŒท
๐Ÿ’˜โค๐Ÿ’“๐Ÿ’”๐Ÿ’•๐Ÿ’–๐Ÿ’—๐Ÿ’™๐Ÿ’š๐Ÿ’›๐Ÿ’œ๐Ÿ’๐Ÿ’˜โค๐Ÿ’“๐Ÿ’•๐Ÿ’–๐Ÿ’—
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
๐Ÿ’˜โค๐Ÿ’“๐Ÿ’”๐Ÿ’•๐Ÿ’–๐Ÿ’—๐Ÿ’™๐Ÿ’š๐Ÿ’›๐Ÿ’œ๐Ÿ’๐Ÿ’˜โค๐Ÿ’“๐Ÿ’•๐Ÿ’–๐Ÿ’—
๐Ÿ’๐ŸŒธ๐Ÿ’ฎ๐Ÿต๐ŸŒน๐ŸŒบ๐ŸŒป๐ŸŒผ๐ŸŒท๐Ÿ’๐ŸŒธ๐Ÿ’ฎ๐Ÿต๐ŸŒน๐ŸŒบ๐ŸŒป๐ŸŒผ๐ŸŒท

KAKI COPY
Guest
KAKI COPY

DULU LAMAN KOMEN BLOK NI,ADA SERI
DENGAN PANTON BUNGA-BUNGA.SEKARANG
DAN PUDAR…..bagi menceriakan balik
suasana tersebut,aku copypaste pAnonymous
Kat tmpt Irah tentu siang, sini mlm jam sebelas
Irah sdg praktikal, tidak perlu lah pergi ke kelas
Tapi Irah sibuk, warkah abg tak perlu le dibalas
Abg sekadar nak utus salam & doa tulus ikhlas

๐Ÿ’๐ŸŒธ๐Ÿ’ฎ๐Ÿต๐ŸŒน๐ŸŒบ๐ŸŒป๐ŸŒผ๐ŸŒท๐Ÿ’๐ŸŒธ๐Ÿ’ฎ๐Ÿต๐ŸŒน๐ŸŒบ๐ŸŒป๐ŸŒผ๐ŸŒท
๐Ÿ’˜โค๐Ÿ’“๐Ÿ’”๐Ÿ’•๐Ÿ’–๐Ÿ’—๐Ÿ’™๐Ÿ’š๐Ÿ’›๐Ÿ’œ๐Ÿ’๐Ÿ’˜โค๐Ÿ’“๐Ÿ’•๐Ÿ’–๐Ÿ’—
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
๐Ÿ’˜โค๐Ÿ’“๐Ÿ’”๐Ÿ’•๐Ÿ’–๐Ÿ’—๐Ÿ’™๐Ÿ’š๐Ÿ’›๐Ÿ’œ๐Ÿ’๐Ÿ’˜โค๐Ÿ’“๐Ÿ’•๐Ÿ’–๐Ÿ’—
๐Ÿ’๐ŸŒธ๐Ÿ’ฎ๐Ÿต๐ŸŒน๐ŸŒบ๐ŸŒป๐ŸŒผ๐ŸŒท๐Ÿ’๐ŸŒธ๐Ÿ’ฎ๐Ÿต๐ŸŒน๐ŸŒบ๐ŸŒป๐ŸŒผ๐ŸŒทanton-
panton bunga-bunga indah yang Kejora
buat.

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Kesiannya…๐Ÿ˜ญ
Bila dah diluar baru berani bersuara itu dan ini.
Tak pe la nk wat cam ne…

Anonymous
Guest
Anonymous

Menteri PN cakap kalau letrik mahal cari lampu minyak tanah. Diskaun tipu.

Waris Malaya
Guest
Waris Malaya

Tanpa mengira kerajaan (BN, PH atau PN), semuanya tidak ikhlas dan telus dalam hal tarif elektrik TNB. Apabila harga gas, diesel & arangbatu naik, kenapa tarif dengan segera turut naik sebagai alasan justifikasi kos TNB? Tetapi apabila kos bahanapi tersebut turun sehingga lebih 50% sejak tahun lalu, kenapa tarif tidak diturunkan sekurang-kurangnya 50% untuk semua blok penggunaan? Isunya bukan rakyat meminta diskaun (budibicara TNB), tetapi justifikasi (keadilan). Adakah tujuan penswastaan monopoli tenaga elektrik bermaksud memberi keuntungan TNB berbillion ringgit setahun? Malang bagi rakyat, Malaysia belum ada walau seorang wakil rakyat yang berintegriti dan tekun memperjuang keadilan dalam hal ini. Itu… Read more »

zunnun
Member
zunnun

dlm keadaan sebagini, yg di utamakan ekonomi ala socialist ala komunist atau ala capitalist?
atau ekonomi ‘melayu2 islam’ isis, all for muaFUCKat?

cuba cerita sikit?

bagus bicara alternative energy utk lestarikan penjenamaan kuasa selain turbine powered fossil fuel, seperti Run On River, Solar dan Wind Turbine….

apa yg lebih di utamakan terkini?

Ketua komunis
Guest
Ketua komunis

Ramalan oleh pakar di universiti of pagoh iatu dr mohd al lompat. Di jangka pak din akan menubuhkan beberapa agensi kerajaan yg baru kerana sudah hampir kehabisan agensi kerajaan utk ditempatkan mp dan org2 kuat pn.

Di antaranya ialah agensi penguatkuasaan harga telur ayam,agensi balak negara,agensi sampah negara dan beberapa lagi yg masih dirahsiakan.

Ini perlu dilakukan kerana kerisauan kehilangan kuasa beliau dalam masa yg amat singkat

Anonymous
Guest
Anonymous

Besar ertinya RM0.50 – 1.00 keluar duit sendiri di ATM. Macai PN bersyukur sangat. Tak macam masa e wallet 30 bising.

Anonymous
Guest
Anonymous

Isu menambah hukuman penjara 10 tahun dan denda 10k pemandu mabuk ke Parlimen gagal. Isu diskaun 50% bil elektrik TNB baca 3 bulan gagal. Apa isu Rakyat yang PNkhianat berjaya selesaikan? RM0.50 – RM1 keluar duit sendiri di ATM.

Anonymous
Guest
Anonymous

Diskaun wang haram Riza Aziz 50%. Diskaun bil elektrik 50% PNkhianat tarik balik.

Rosli
Guest
Rosli

Geng Pengkhianat & Penyamun mula main wayang macam bapak penyamun

Goh
Guest
Goh

Hasil mencuci berak orang..

akhirnya berjaya mengkayakan diri dia si mahadzhir khalid tu

Anonymous
Guest
Anonymous

MP jaga GLC TNB gagal bertindak jaga rakyat. Kenaikan bil elektrik sehingga 30% – 50%. Ghanimah wal rasuah dan PNkhianat sudah goyang nak tumbang bukan alasan tak buat kerja. Menteri pemalas.

Anonymous
Guest
Anonymous

Tahniah YB. ISU TNB CURI DUIT BIL PENGGUNA BUKAN BAHARU. Dulu isu teknikal sekarang baca meter 3 bulan. Menteri PNkhianat sibuk rasuah GLC. Tak tahu buat kerja.

zunnun
Member
zunnun

kenaikan bil letrik sbb2:

(1) nak menampung gaji menteri2 yg menjangkau 72 orang, Oops, betul ke mereka2 nih orang atau Jin jembalang?

(2) sapu sebanyak mungkin sebelum tersungkur di terajang rakyat atau undi tidak percaya?

(3) ‘melayu2 islam’ yg terdiri dari golongan kaki kaut dedak pAS dan kelpto cracy umNO dan pengkianat2 bak tikus2, akan sentiasa tebuk mana2 yg ada…..

apa nak jadi ‘melayu2 islam’ yg sundal nya ‘melyu2 atau ‘islam’ yg di jaja merata2

kapir sana sini, kerana terlebih islm ke?

kemegahan ‘melayu2’ mereka, maka membolehkan mereka menyamun dan mengaut sesuka hati ke?

pelacur melacur kerana kemiskinan, ‘melayu2 islam’ melacurkan islam kerana apa pula?

Goh
Guest
Goh

Depa ingat ni negara india ke nak menteri ramai2….

Perabis duit kerajaan betui puak ni
Tapi apa boleh buat jawatan menteri,glc sudah dijanjikan sebagai habuan (ada unsur rasuah ni)

Goh
Guest
Goh

Jawatan menteri punya la ramai dah macam nak antor atlit pegi sukan olimpik..ini lagi teruk perangai dari bosssss kurrrrr dan rosmah mansur

adyunixmoment
Member
adyunixmoment

jawab la mintri jgn diam je