“SESUATU YANG TIDAK ADIL ADALAH PINTU UNTUK KITA JADI LEBIH KUAT”

Selamat hari raya kepada semua.

Ini mungkin hari raya yang paling berbeza kita pernah lalui, tetapi kita selalunya berjaya menyesuaikan diri dengan cepat.

Setiap yang berlaku yang dikira susah pada hari ini, sebenarnya membina kekuatan dan ketahanan di masa akan datang.

Kita tidak tahu bagaimana buruk dan panjang keadaan ini akan berlanjutan. Kalau pun vaksin berjaya ditemui, ia akan mengambil masa yang panjang untuk sampai kepada semua.

Kemungkinan besar ekonomi akan mengambil masa yang panjang untuk pulih. Jumlah orang muda yang tidak mempunyai pekerjaan juga akan terus meningkat.

Usaha saya akan terus bertumpu kepada soal membantu yang muda mencari pekerjaan, membantu syarikat kecil mencari pekerja dengan lebih mudah dan membantu orang ramai mula berniaga secara kecil-kecilan.

Sebahagian dari jawapan kepada masalah-masalah ini bergantung kepada teknologi yang kita bangunkan.

Saya berdoa setiap dari kita diberikan ketenangan dan kebahagiaan untuk bersama-sama mereka yang tersayang di hari raya ini dan hari-hari yang mendatang.

Setiap yang berlaku, walau nampak tidak adil kepada kita hari ini, membuka pintu agar kita menjadi lebih kuat selepas ini, jika hanya kita belajar dari pengalaman yang tidak adil itu.

Selamat hari raya Aidilfitri.

RAFIZI RAMLI

Naib Presiden PKR

Kongsikan artikel ini
Updated: 24 May 2020 — 11:17 pm

98
Leave a Reply

avatar
18 Comment authors
Tanpa Nama UKMAHATHIRVSANWARABDULLAH BIN HJ KASSIMOrg kgAnonymous Recent comment authors
  Subscribe  
newest oldest
Notify of
MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

DR MANDELIAR MENJADI ALAT DAPIG UNTUK MENGGAPAI KE KEMUNCAK KUASA……. Leaked audio: Gobind admits Pakatan Harapan never fixed deadline for Mahathir’s exit, proving DAP’s hypocrisy…….. Gobind’s testimony reeks of irony, as the DAP stood silent when Anwar himself claimed that a “signed agreement” that had details of a transition plan existed. A leaked audio clip purporting to contain conversations of those involved in the heated Pakatan Harapan presidential council meeting, held on the 21st of February 2020, has revealed some shocking details. Earlier, in a separate article, TTF quoted a report by Free Malaysia Today which exposed the resistance posed… Read more »

ABDULLAH BIN HJ KASSIM
Guest
ABDULLAH BIN HJ KASSIM

Sy berpandangan..Rafizi Ramli wajib kembali ke gelanggang politik semula selaras sbg naib presiden pkr utk Bantu president pkr mantapkan pmr pH Dan kembalikan kerajaan kpd pH. Pengalaman pengetahuan beliau amat perlu skrg utk pH kembali mjdi kerajaaan.

Org kg
Guest
Org kg

Mana ada vacc siap setahun 2. 20 thn, byk tahun tu pun kalau jumpa. Hrp maklom..tnya ahlinya

Org kg
Guest
Org kg

Vacc byk tahun baru siap..20 tahun gt.tu oun belum tntu. harap maklum. Tnya ahlinya

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

TANAH MELAYU DISERANG DENGAN DUA BENCANA YAKJUJ MAKJUJ….. PHD4PIG DAN COVID….. SEBAB KAN EKONOMI HAMPIR LUMPUH…….. Ekonomi Malaysia Mampu Kekal Positif……… Lajnah Ekonomi, Hartanah dan Pembangunan Usahawan PAS Pusat menyifatkan prestasi ekonomi Malaysia yang tumbuh pada kadar 0.7% untuk suku pertama 2020, sebagai bukti daya tahannya dalam menghadapi pandemik Covid-19. Walaupun ini merupakan penurunan kadar pertumbuhan yang drastik dan paling rendah sejak tahun 2009, namun ianya berlawanan dengan jangkaan para penganalisa yang terdahulu mengjangkakan ekonomi Malaysia akan mengalami penguncupan sebanyak 1%. Prestasi yang amat sederhana untuk suku pertama 2020 ini disokong oleh sektor perkhidmatan yang tumbuh pada 3.1% dan sektor… Read more »

zunnun
Member
zunnun

bila kapal equanimity melalu selat melaka, ‘melayu2 islam’ terkedu ke utk mengambil tindakan bila DOJ mmberi notis forfeiting

…hinggq jokowi bangkai memperbetulkan dayus ‘melayu2 islam’ di malayia?

dayus sgt ‘melayu2 islam’ ngape nih?

Anonymous
Guest
Anonymous

Sudah malas jenis yang dikatakan selalu kuat kerja nih.

Kopipes komen dia yang lalu. Penat asyik kena maki hamun, di panggil zunnun pukimak. Amat sesuai.

Kalau dayus pun itu disebabkan korang mengelilingi depa, pengaruh itu ini.

Macam Jokowi pun begitu juga. Tapi dia kawal keadaan nya.

Anonymous
Guest
Anonymous

zunnun kimak, bukan dayus tapi tak nak ikut cara lanun mcm kamu, mau ikut cara beradab perhubungan antarabangsa.

Jenis kamu terjah saja. sekarang dah dapat menempat di sini masih lagi nak terjah. Lanun lah katakan.

Anonymous
Guest
Anonymous

It needs to repeated into the bastard zunnun pukimak’s face time and again –

you got a place already in here, be grateful and respect others at all times.

If you cannot accept and respect, especially the Constitution of the country that states the Special Position of the Malays and the Bumiputeras of Sabah and Sarawak, do migrate.

Good for you and good for those remaining behind.

zunnun
Member
zunnun

pelacur melacur kena kemiskinan…pAs mlacurkn ‘islam’ kerana ape pula…

‘melayu2 islam’ penjenamaan hadi awang sama juga ke melacurkan ‘islam’ juga nih?

atau ‘melayu2’ mereka yg terlebih2 nih?

pAs dan omNo dan mendapat anak bernama “muaFUCKat”. hebat nama nih….

nak ‘fuck’ siape bila dah besar nanti nih? atau belum sempat besar, cacat dgn acute down syndrome ‘melayu2 islm’ kedua2 bapa omNo dan ibu Pas nya ke nih?

habis ‘melayu2 islam’ lagi byk yg berpenyakit gila babi akhir nanti…

covids’ sana sini senyum2 sempoi sj…

Anonymous
Guest
Anonymous

Puak zunnun pukimak yang penuh di backlanes of KL Chow Kit melacur kerana kemiskinan sejak beratus tahun. 1-2 yang dah dapat simpan wang modal untuk berniaga lain dari puki depa, pindah ke tempat lain, tapi berpuluh yang lain masuk.

Melacur adalah a damn easy occupation – just spread your legs, 5 minutes at most, collect money.

It’s the oldest profession in the world. When God created the third person – a woman – after Adam and Eve, she became pelacur, going for Adam.

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

PHD4PIG BELUM APA2 DAH TUDUH BERSALAH …. BANDUAN TEBUK JUBO DISOKONG GILA BABI BODOH INFINITY TIADA OTAK……. Isu 1MDB, Konspirasi PH-bekas Peguam Negara US untuk jatuhkan Najib…….. Konspirasi Politik Menjatuhkan Dato Seri Najib Dengan Isu IMDB Bakal Mengejutkan Rakyat Malaysia. TERBARU Maklumat dari Department of Justice Amerika Syarikat menemui bukti terdapat pembabitan bekas peguam negara itu, Lorreta Lynch yang didapati bersekongkol dengan beberapa individu penting dari malaysia untuk hanya menjatuhkan DSNR berkaitan isu IMDB. Ia diperkuatkan lagi dengan pembabitan NGO berprofil tinggi di Amerika Syarikat milik George Soros open society dan Clinton Global Foundation. Komplot ini dirancang sebelum PRU14 bagi… Read more »

zunnun
Member
zunnun

‘melayu2 islam’ yg sundal nya dari bapa atau ibu yg mengandung nih?

atau kedua2 nya sekali?

atau penjenamaan auta hadi awang sj utk menetub atap semata2…

Anonymous
Guest
Anonymous

zunnun pukimak sundal bukan saja dari ibu atau bapa, juga dari nenek moyang dia. Confucianism, Taoism dan Buddhism tentu mengajar nya adab sopan tapi bercampur dengan yang biadab, kurang ajar, tak bersopan, akhlak buruk, hati busuk, niat sentiasa jahat.

Perlu di balun jenis ini seboleh boleh nya hingga tinggal beberapa ketul saja yang biadab dan kurang ajar di sini.

zunnun
Member
zunnun

pAs nih parti perdagangankan pelacuran bidadari atau parti yg menyesatkan ‘islam’ nih?

hingga dgn slogan, “undi pAs masuk Syurga”

syurga mana nih, di golok ke? hingga kelantang dan terengganu byak kes HIV

apa nak jadi ‘melayu2 islam’ yg sundal nya ‘melayu2’ atau ‘islam’ yg di anuti?

blh beri pencerahan sikit?

Anonymous
Guest
Anonymous

Pukimak zunnun menghasut agama Islam mengata syurga di Golok.

Puki mak kau di sodok Bang Ali bertalu talu hingga koyak rabak, keris Bang Ali termasuk mulut kamu. Itu sebab apa yang keluar dari mulut kamu ada bahan pancutan Bang Ali.

zunnun
Member
zunnun

hadi awang nih yg hbat nya apa, selain amanat yg membawa kematian di memali dan kapir sana ini?

terbaharu, mimpi ‘rasullulah’ nya yg dah terlebih merapu pulah nih? yg lai sundal, sana sini di ceritakan nya.

bila dan bersetubuh dgn Diri Yg Terperi, tidak sepatah pun bercerita sana sini….

‘rasullulah’ atau iblis yg datang nih?

Anonymous
Guest
Anonymous

Kamu menghasut agama Islam bila menuduh mcm2.

Bukan saja emak bapak tak mmbimbing nya di masa kecil sebab asyik berkongkek, juga zunnun pukimak tak bercampur dengan orang2 yang boleh membikin dia beradab sopan.

Jadi, bila dia menghasut dsb nya, balun, tibai dan bantai dia kaw kaw di sini lah.

zunnun
Member
zunnun

hadi awang dah masih mimpi ‘rasullulah’ nya lagi ke, dan bercerita sana sini …

sampai ‘rasullulah’ pun dia guna kaut dedak sana sini

did balun puki2 bini pun dia cerita juga ke sana sini?

apa nak jadi hdi awang dan keldai2 tegar nya…

Anonymous
Guest
Anonymous

zunnun pukimak memang keturunan biadab dan kurang ajar, mencarut dan menghasut di sini.

Jenis yang emak bapak kuat sangat berancuk, pagi petang siang malam, hingga takda masa membimbing anak yang menjadi biadab dan kurang ajar hingga ke tua bangka.

Anonymous
Guest
Anonymous

zunnun pukimak ini asyik menghasut bangsa Melayu dan agama Islam. Dia keturunan yang menganut 3 agama di masa yang sama – Confucianism, Taoism, Buddhism. Bila Evangelical Christianity timbul, dia pun kaut juga.

This ungrateful ingrate wants to grab anything free around him. So long as others also get, ok.

But whack, wallop and tibai him here when he takes more than his due share. Or try to deny anybody from getting their share. Or their right. Like Malays and the Bumiputeras of Sabah and Sarawak having their Special Position and Islam as the religion of the country.

zunnun
Member
zunnun

kn Alam ini tegak dgn Zat dan Sifat2 nya…

nak Islam mcm mana lagi nih? klu dah sundal sana sini sekurang2 nya, jgn pakai pamper …

kurang2 kan kencing sana sini sambil berlari ngape?

‘melayu2 islam’, yg sundal ‘melayu2’ nya atau ‘islam’ yg di anuti nih?

Anonymous
Guest
Anonymous

Alam kamu di tegak dari pukimak kamu yang mengagihkan nya di sana sini di seluruh alam itu.

Kamu perlu hentikan kencing ke dalam mulut kamu guna paip plastik. Coba masukkan plastik itu ke dalam lubang bont.t kamu.

Kamu punya Confius yang sundal menyundal.

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

PHD4PIG BELUM APA2 DAH TUDUH BERSALAH …. BANDUAN TEBUK JUBO DISOKONG GILA BABI BODOH INFINITY TIADA OTAK…… Kes IMDB Akan Ditutup. Pendakwa Terkial-kial Mencari Bukti.. Konspirasi Politik Menjatuhkan Dato Seri Najib Dengan Isu IMDB Bakal Mengejutkan Rakyat Malaysia Pula. TERBARU Maklumat dari Department of Justice Amerika Syarikat menemui bukti terdapat pembabitan bekas peguam negara itu, Lorreta Lynch yang didapati bersekongkol dengan beberapa individu penting dari malaysia untuk hanya menjatuhkan DSNR berkaitan isu IMDB. Ia diperkuatkan lagi dengan pembabitan NGO berprofil tinggi di Amerika Syarikat milik George Soros open society dan Clinton Global Foundation. Komplot ini dirancang sebelum PRU14 bagi memastikan… Read more »

zunnun
Member
zunnun

melayu2 islam’ bila mati jadi bangkai. ‘melayu2’ nya binatang atau islam nya tabii haiwan?

hadi awang dan lebai2 pas, syahadah kpd muhammad bin aminah atau Nabi Muhammad nih? hingga ‘islam’ di recycle dlm jajaran 1450 tahun

sj tanya

Anonymous
Guest
Anonymous

zunnun pukimak ini menghasut lagi. Dia tak dibimbing emak bapak dia di masa kecil. Sebab emak bapak dia tiada masa – asyik berkongkek pagi petang siang malam.

zunnun
Member
zunnun

siape yg tak kenal tuhan ak lain haiwan….

bila mati jadi bangkai, tak susah sgt utk mengenal binatang dari syaitan…..

dan sana sini bercerita mimpi rasulllah, tapi mati jadi bangkai, kan binatang sj nih?

Anonymous
Guest
Anonymous

Tapi zunnun pukimak takda Tuhan. Dia hanya tonggang tonggek depan pangkal pokok Kayu Ara, pegang joss sticks.

Bila dia suka, dibuang nya Tuhan nya itu. Dibuatnya satu Tokong di rumah. Bila dah bosan atau fedap doa nya Tuhan dia tak peduli, di bakar nya lagi. Buat satu lagi.

zunnun pukimak bila mati, bangkai dia di bakar. Habis, tinggal habuk. Tapi mengata orang orang lain jadi bngkai. zunnun pukimak gila lah katakan.

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

YANG BENCI TUHAN TENTU PENYEMBAH SYAITAN…..YANG BENCI ISLAM TENTU KAFIR LAKNAT……. Masih Mahu Menipu? Bossku Lipat DAP Untuk Rakyat Sabah…….. Walaupun masih Raya, saya tak sanggup tahan apabila membaca cara DAP menipu Rakyat dan bermain tai-chi. Lagipun artikel semalam ini berkait saya dan melibatkan kesihatan dan keselesaan ribuan Rakyat Sabah. Penulis artikel semalam ini ialah John Wong Yu Ling. Dia pegawai Ahli Parlimen Kota Kinabalu DAP Chan Foong Hin. Minggu lepas, Pamela Yong dari MCA Sabah mengeluarkan kenyataan untuk kritik dan suruh kerajaan Sabah memperbaiki pusat-pusat kuarantin Covid. John Wong pun jawab untuk pertahankan boss dan mengecam MCA: 1. Ya,… Read more »

zunnun
Member
zunnun

ini ‘melayu2’ yg mengaku dah sah ‘islam’ mereka hingga bangga dgn penjenamaan ‘melayu2 islam’….. nak tanya sikit, Sifat Kesempurnaan muhammad bin aminah, itu Sifat Siape nih? Nabi Muhammad nih siape sebenar nya nih? Nabi Muhammad pergi berperang sana sini ke? Nabi Muhammad kawin cerai awin cerai sampai menjangkau 14 bini2 ke? ‘melayu2 islam’ biar betul pengertian, kerana ini bawa kpd perjanjian syahadah yg di lafazkan setiap hari? budak pakai pamper nih betul ke pembawaan ‘melayu2 islam’ nya nih? ape nak jadi ‘melayu2 islam’, yg sundal ‘melayu2’ atau ‘islam’ yg di anuti mereka? betul ke hadi awang mimpi ‘rasullulah’ nih? ‘melayu2… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Kamu zunnun pukimak menyundal tiap2 hari pagi petang siang malam nak minta orang kurangan sundal. KEPALA BAPAK KAMU, biji kolentek nenek moyang kamu.

Kamu tak ada keroje lain asyik menyundal di sini mesti dibalun, ditibai dan dibantai tiap kali kamu buat begitu. Jangan harap lah ada komen kamu yang terlepas dari jaringan menyundal dan kamu dibantai. Pagi petang siang malam juga, wahai pukimak.

Anonymous
Guest
Anonymous

zunnun pukimak tak tahu nak bezakan antara Confucianism, Taoism dan Buddhism. Kamu dah CONFIUS.

Lagu confius and mutar kepala kamu bila ada pulak Evangelical Christianity yang puak kamu ikut2 selepas 3 agama itu.

Anonymous
Guest
Anonymous

Kesundalam zunnun pukimak ini tidak terhingga. Bang li pun tak tahan melayan nya.

Dia selalu ketagih sebab ada yang jahat letak dadah bila menyongkit dia. Dah lah dia selalu rasa gian, pigi ke KL Chow Kit Road backlanes akhir nya.

Kena penyakit HIV AIDS hingga menanah tak boleh di sungkit beberapa lama. Naik gila dia gian nya tak dapat di puaskan.

zunnun
Member
zunnun

riza aziz dah dapat DNNA, kerana ganggu anak dara orang ke?

mana si reza aziz dapat duit sebanyak itu? riza aziz nih, anak hadi awang awng ke?

sj tanya

Anonymous
Guest
Anonymous

Kamu dah check dengan bini kau jika dia keluar dengan anak pompuan kau?

DAP, MCA, Gerakan semua nya sebat duit, anak2 mewah juga. Tapi pandai simpan rahsia, orang tak tau. Pakai genster, siapa berani pecah tembelang. 444 = si si si, mati mati mati.

sj jawab.

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

KEPADA MELAYU YANG SUDAH INSAF DAN INGIN TAUBAT…..SILA BACA…… Saya minta maaf kepada Najib dan Rosmah………. Dear Dato’ Sri, With an estimated 36,000-42,000 people in the UK already dead from the Covid-19 coronavirus pandemic (the UK government does not really know the real death rate because it seems many deaths went unreported — for example, my son, Raja Azman, worked in a care-home where 13 elderly people died within just days) death can be lurking around the corner just waiting to pounce on us. After Hari Raya, Azman will be starting work with the NHS so he faces the danger… Read more »

zunnun
Member
zunnun

tebuk jobo tak lah deheat tebuk atap parlimen…

hingga sampai skrang parlimen tak berfungsi…

zunnun
Member
zunnun

punya terkejut eja pun tak betul.

mana hebat, tebuk jubo atau tebut atap parlimen?

apa nak jadi ‘melayu2 islam’ nih? yg sundal ‘melayu2 atau ‘islam’ nya nih?

apa nak jadi si hadi awang, siape pula yg akan selamatkan hadi awng dgn kesundalan nya, yg terdahulu di memali masih tidak memohon maaf ini lagi satu kesundalan pula yg dia buat, dgn mengku ‘melayu2 islam’ pula…

tercenggang2 malaikat di langit, mana datang istilah sedemikian, di syurga tak ada pun di sebut sedemikian…

Anonymous
Guest
Anonymous

Bukan terkejut, kamu jenis komunis, main ikut suka kamu saja. Kamu patut ikut saki baki Chin Peng, sekarang di sempadan Thailand.

Kamu asyik tanya “yg sundal ‘melayu2 atau ‘islam’ nya? Kedua dua itu menghasut.

Kamu puak yang menganut Confucianism, Taoism, Buddhism, 3 agama di masa yang sama. Mula2 nya, ambil satu, buang, hingga 3.

Kamu takda Tuhan, ha nya Tokong yang kamu tonggang tonggekkan dengan memegang joss sticks. Malaikat2 kamu bukan di langit tapi di keliling kamu, tersenyum saja bila kamu tonggang tonggek memegang joss sticks.

Anonymous
Guest
Anonymous

Entah apa makna “deheat”. Tapi zunnun gila boleh di jangka cakap melalut. Bahasa kotor ckap jobo, eja pun macam komunis, tak ikut peraturan.

zunnun ini is a lost soul. Kepala sudah sewel, gila tiga suku, kata orang. Macam Parlimen kepala bapak dia punya, nak ikut tarikh dia suka, bukan ikut pihak berkuasa Parlimen.

Demikianlah bila sudah sewel, zunnun sudah gila 3 suku.

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

MELAYU BODOH SOKONG BANDUAN TEBUK JUBO….YANG TENGAH BICARA MAHKAMAH DITUDUH BERSALAH….OTAK SEWEL BIUL BAHALOL BANGANG WAYAR PUTUS SKRU TANGGAL…….. Waspada Agenda Jahat DAP………. DAPIG BAGAI ANAI2 KETIKA LEMAH….BEKERJA DALAM DIAM TAPI 70% TANAH MELAYU TELAH DIKUASAI…….BILA BERKUASA TERBUKTI YAKJUJ MAKJUJ…….. DAP cukup kesal dan kecewa apabila kerajaan PH roboh dan mereka ditendang keluar dari mercu kuasa. Berpuluh tahun mereka merancang berhempas-pulas untuk capai puncak kuasa akhirnya berkecai hanya setelah 22 bulan di sana apabila PM ke 7 letak jawatan secara mendadak. Tambah kesal apabila yang naik adalah sebuah kerajaan yang menggabungkan kuasa politik Melayu/Bumiputera, iaitu kuasa yang berjaya mereka pecah-pecahkan… Read more »

zunnun
Member
zunnun

hadi awang nih ulama tak perdagangn minyak ular, atau lain kata, ularMak nih?

sama taraf dgn pendeta2 yg ada ke?

faham ke hadi awang islam sebenar nya nih? pAs parti Islam ke?
malikat2 di langit kebinggungan kerana tiada pendaftaran pAs di syurga? mana hadi awang dapat istilah pAs pari islam’ nih?

dah sah ke islam yg pAs bawa nih? Islam blh ke sabit pd parti?

hebat2…

apa nak jAdi dgn ‘melayu2 islam’ yg sundal nya ‘melau2 atau ‘islam’ yg di hayai nih?

Anonymous
Guest
Anonymous

Jangan menyindir Islam yang ada di negara ini sejak abad 13.

Kamu jangan biadab dan kurang ajar. Emak bapak kamu tidak membimbing kamu di masa kecil tidak bermakna kamu tak boleh ada adab sopan.

Bercampur lah dengan orang2 yang sentiasa hormatkan undang2 negara ini, hormatkan Perlembagaan negara sepenuh nya. Kalau tak boleh atau mahu hormatkan nya, kamu boleh hijrah.

zunnun
Member
zunnun

hadi aang kerap mimpi ‘rasullulah’ dah dapat penawar utk membasmi covids’ ke? iblis tak mampu merupai kesempurnaan wajah muhammah bin aminah… tapi iblis mampu merupai wajah muhammad bin aminah utk di pamerkan kpd hadi awang…. hadi awang taksub serban janggut muhammad bin aminah ke? tak susah pun iblis utk merupai wajah yg hadi awang mimpikan… tapi mampu ke hadi awang mimpi wajah kesempurnaan nya sendiri? ini iblis tak mampu melakukan, kerana itu wajah Tuhan…. tak akan hadi awang utk mengetahui nih? tapi, bijak ke hadi awang nih? bila dok bercrita sna ini mimpi, kan sundal nama nya nih, seperti bersetubuh… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Kamu berterusan menghasut di sini. Menyindir Nabi Muhammad, bangsa Melayu dan agama Islam.

Budin,

Sila ambil tindakan bagi menjaga kewibawaan blog kamu. Kalau pembaca yang laporkan kpd Polis dan/ atau MMC, lebih berat tanggung jawab kamu.

zunnun
Member
zunnun

mcn kao perkatakan Nabi Muhammad pergi berperang sana sini juga ke? ini patut di bawa ketengah kerana menghina kenabian muhammad bin aminah?

yg pergi berperang Nabi Muhammad atau muhammad bin aminah nih?

bula kote dah naik beruban masih bebal sgt ke utk membezakan nih? atau asyik memakai pamper sana sini nih?

cuba kuranr2 kan kesundalan yg ada…

Anonymous
Guest
Anonymous

KEPALA BAPAK KAU. zunnun pukimak Menyindir Nabi Muhammad berterusan. Sekarang perlu di hantam kamu di sini –

zunnun ini di lahir dari air mani campuran – bapak dia dan Bang Ali. Bang Ali sodok emak dia hingga dah sarat, zunnun dah hampir nak keluar.

Maka terhunus lah keris Bang Ali, gelojoh, terus di tikam nya ke lob.ng emak dia. Tersodok mulut anak itu – si zunnun. Maka herot lah mulut nya, itu sebab mulut nya celupar dan di gelar zunnun pukimak.

Anonymous
Guest
Anonymous

Hj Hadi tidur mimpi jumpa Nabi
Zunnun tidur mimpi dikejar babi

Kihkihkih

*Babi jantan ingatkan zunnun ni babi betina…

zunnun
Member
zunnun

hadi ang prgi mkkah pi mendewa kaabah, hingg kaabh jadi berhala bagi nya lalu balik dapat gelaran haji oleh pengjilat2 taksub nya..

hadi awng mimpi ‘rasullulL’ nya, habis di ceritkan kpd semua…

bak kanak2 diberi main2 sj

bila cikat tabii mimpi pun cikai belaka…

apa nak jadi ‘mealyu2 islam’ nih….

yg sundal nya, ‘melayu2’ atau ‘islam’ yg di bawa?

Anonymous
Guest
Anonymous

Kamu zunnun pukimak jangan mempersendakan Kaabah, Melayu dan Islam.

Kamu tonggang tonggek pegang joss sticks depan Tokong kamu di tepi rumah, tiada siapa yang peduli.

Kamu menghasut. Kamu buat sekali lagi, kamu akan dilaporkan kpd Polis dan MMC untuk mengambil tindakan ke atas kamu.

zunnun
Member
zunnun

sundl man nih, masih dgn fahaman Nabi Muhammad berperang lm bulan ramadan ke? jolok pedang rodok pedang kemudian blh rumag jolok 14 bini2 kawin cerai kawin cerai ke?

cuba2 kurangkan sundal dgn memahami dan bezakan muhammad bin aminah dan Nabi Muhammad Nya…

cuba2 kurangkan sundal dgn memahami dan bezakan bangunan kaabah dan kaabah Nya?

apa nak jadi dgn ‘melayu2 islam’, yg sundal nya ‘melayu2’ nya atau ‘islam’ yg di anuti merka?

Anonymous
Guest
Anonymous

zunnun pukimak menghasut lagi. Emak bapa nya tidak membimbing nya di masa kecil sebab takda masa, asyik berancok pagi petang siang malam.

Emak kamu selalu menyundal dengan Bang Ali sebab dia kuat sex. Bapak kamu tak dapat memuaskan nya. Bila Bang Ali takda masa lapang, emak zunnun ini pergi ke KL Chow Kit Road backlanes, menyundal di sana.

Emak kamu buat begitu sejak kamu belum ada. Kena kuman HIV/AIDs bila mengandungkan kamu. Akibat nya, kamu di lahir defective and deformed, bibir herot, otak sewel, itu pasal menggila di blog ini.

Manshor Yahya
Guest
Manshor Yahya

Semoga sentiasa mendapat rahmat Allah swt

zunnun
Member
zunnun

burung tiong pun pandai sebut ‘Allah’ bila di ajar….

cuba cite sikit apa pengertian ‘allah; yg di sebut nih?

kok sama sj seperti burung tiong, ini yg di namakan sesat, hingga pAs satu jemaah sesat sj, sana sini ‘allah’ hingga teruja dgn kapir sana sini sogmo….

tapi burung tiong sesat juga ke?

hingga membawa korban2 di memali…

mok cik2 pok ciki2 bawa kapak dn parng kena virus apa yg hadi awang beri?

betul ke? tentu tak mengaku kan?

Anonymous
Guest
Anonymous

Lagi sekali zunnun pukimak ini menghasut agama Islam dan kaum Melayu.

Dia biadab dan kurang ajar, damn ungrateful ingrate (double whammy, sudah dapat menempat di negara ini tidak hormati Perlembagaan negara sepenuh nya).

Jangan ungkit Memali, 13 Mei 1969 dan sebagai nya. Kamu niat jahat, jenis yang menyebabkan pergaduhan kaum 13 Mei itu. Kamu harus ingat ramai yang mati di peristiwa itu. Lebih ramai lagi jika Tentera tidak diarah mengawal keadaan. Google lah untuk mengtahui butiran nya.

Anon
Guest
Anon

“Sepatutnya Jawatan menteri kewangan PH diberi kpd Rafizi, bukannya kpd cina DAP laknatullah yg ada kes rasuah terowong dan banglo terlajak murah serta suka menipu tu”.

Betul. atok kena bersikap jujur dan bgtau perjanjian tepi PPBM dgn D4P: kenapa MOF dll kementerian yg penting diserah kpd D4P???!!!.

Tanpa Nama UK
Guest
Tanpa Nama UK

1. – Kedudukan di Dewan Rakyat kini 111 vs 111 https://malaysiadateline.com/kedudukan-di-dewan-rakyat-kini-111-vs-111/ 2. Kuasai pelabuhan walaupun MCA tunggal dalam Kabinet Muhyiddin https://malaysiadateline.com/kuasai-pelabuhan-walaupun-mca-tunggal-dalam-kabinet-muhyiddin/ 3. Mahkamah bebaskan Guan Eng, Li Koon https://www.bharian.com.my/berita/kes/2018/09/469202/mahkamah-bebaskan-guan-eng-li-koon Hakim Datuk Hadhariah Syed Ismail, dalam keputusannya, bersetuju dengan peguam bela bahawa tuduhan itu tidak boleh dibiarkan tergantung begitu sahaja ke atas kedua-dua tertuduh. “Saya tidak boleh bersetuju dengan pihak pendakwaan… Mahkamah tidak menjalankan kes secara ansuran, mesti ada penamat dan bukan tanda koma, koma. “Jadi selepas mengkaji keseluruhan kes dan masa yang lama untuk membuat keputusan, mahkamah memerintahkan kedua-dua tertuduh dilepas dan dibebaskan,” katanya. 3. RAFIZI RAMLI walaupun layak malangnya… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Hj Hadi tidur mimpi jumpa Nabi
Zunnun tidur mimpi dikejar babi

Kihkihkih

*Babi jantan ingatkan zunnun babi ni babi betina…

Anonymous
Guest
Anonymous

Kamu babi takda gentina – neutral sex. Di sodok babi jantan dan babi betina.

Keluar anak separuh babi separuh zunnun.

kuhkuhkuh.

Anonymous
Guest
Anonymous

Ulang:

Hah, zunnun the lanun dah keluar semula.

Dia cakap ok, hanya politik DAP dan PAS, biarkan.

Dia menghasut kaum Melayu dan agama Islam, balun, tibai dan bantai dia di sini.

zunnun
Member
zunnun

lepas ni, lagi sundal hadi awang dgn pngakuan mimpi2 ‘rasullulah’ nya….. utk menghalalkan matlmat dan cara2…. tapi rakyat tertunggu2, bila pAs sanggup membenarkan pornpuan2 bawah umur nya di kawinkan dgn lelaki2 duda jgn asyik mengorek khazanah kekayaan negara dgn lantikan2 sj, kena juga memberi dan korbankan kpd rakyat jelata…. duda2 tua, juga bernafsu utk mengorek pornpuan2 bawah umur pAs, terutama anak gadis bawah umur siti zailah… pAs dah potong tangan lebai2 yg ambil duit dari rompakan yg di lakukan oleh omNo seperi mana yg di perkatakan oleh si abodooh melalui audio rakaman nya? apa nak jadi ‘melayu2 islam’ penjenamman hadi… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Hah, zunnun the lanun dah keluar semula.

Dia cakap ok, hanya politik DAP dan PAS, biarkan.

Dia menghasut kaum Melayu dan agama Islam, balun, tibai dan bantai dia di sini.

zunnun
Member
zunnun

Rafizi quote

” sesuatu yg tidak adil, ada lah pintu utk kita lebih kuat….”

zunnun quote

“sesuatu yg ketara kesundalan yg di jenamakan oleh ‘melayu2’ dgn kesesatan ‘islam’ yg di bawa, seperti binatang, mereka mati meninggalkan bangkai sj

“sesuatu yg ketara kesundalan dgn penjenaman ‘melayu’ yg kaki menyamun dan kaut dedak, cukup utk di jadikan bahawan ketawa haiwan2 yg ada…..

muaFUCKat tiada lain golongan haiwan2 yg rendah akhlak mereka…

renungan2 kan, betul ke?

Anonymous
Guest
Anonymous

Yang ketara menyundalkan Confucianism, buang, ambil Taoism, buang, ambil Buddhism, buang, sekarang tak tahu dah ambil Evangelical Christianity pulak.

Jenis ini bukan saja mengaut, lebih dari itu – mengsonglap.

Bukan sesat ke situ, tapi tamak haloba, apa saja yang ada FOC, sapu. Jadi penyapu.

Depa bukan saja di ketawakan haiwan, juga segala pokok dan tumbuhan di alam semesta yang nampak depa FUCK begitu.

Anonymous
Guest
Anonymous

Tengku Abd. Rahman jd PM, dia kacau
Tun Hussain Onn jd PM, dia pun kacau
Masa dia jd PM4, semua benda dikacau
Tun Abdullah jd PM, dia buat kacau
Najib pulak PM makin kuat dia kacau
Dia pulak pm8, dia pun terus meracau
Dia letak jawatan PM, tanda dia ni memang dah tahap meracau-racau.

Kihkihkih

Anonymous
Guest
Anonymous

Bermimpi lah kamu, mengharap dia takda pengaruh lagi, Dol.

We’ve got news for you – ramai yang masih percaya apa dia kata, mau kan dia terus berkata terhadap Al Jub ke, Klepto wal Jibo ke.

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

PIJI SOTONG BANGANG BAHALOL…..APA ERTI BELAJAR TINGGI KALAU BANGSAT JADI BALACI BANDUAN TEBUK JUBO….SIAP SUBAHAT DENGAN SYAITAN TIONGKOK DAPIG….. Bukan orang Melayu “bacul” tetapi kami tak percaya DAP……. Orang Melayu tidak sesekali takut kepada DAP seperti mana dakwaan bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad. Ketua Penyelaras Parti Bumiputera Perkasa Malaysia (PUTRA) Negeri Kedah, Datuk Mustaffa Idrus berkata, sebaliknya orang Melayu tidak mempercayai DAP dan tidak akan percaya kepada parti itu selamanya. “Bukan takut tetapi orang Melayu sememangnya tidak percayakan DAP sampailah khiamat! “Apabila kami tiada nanti, anak cucu dan cicit kami akan terus mempertahankan negara ini daripada cengkaman DAP,”katanya… Read more »

Arularasu
Guest
Arularasu

YB Rafizi,
YB kembali untuk menerajui karena politik.
Beliau dihormati dan disanjungi oleh golongan muda dan juga yg berumur.Salah seorang insan yg berpengetahuan luas n berpengalaman, saya berharap YB akan kembali.tq

Anonymous
Guest
Anonymous

Hah, Rafizi dah dapat satu undi.

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

SIAPA SAHAJA BERSUBAHAT DENGAN PAK DAJJAL BANDUAN TEBUK JUBO TENTU LAH BANGANG…… APALAGI JADI KELDAI YAKJUJ MAKJUJ D4PIG……. Kebodohan NGO pro PH pasal Covid di depoh imigresen……… PHD4PIG BERPURA2 SIMPATI DENGAN PATI……. Beberapa kali Malaysiakini memperbesarkan isu penahanan pati oleh pihak kerajaan. Semalam Malaysiakini menulis lagi; Amaran berulang kali oleh kumpulan hak asasi manusia bahawa serbuan dan penahanan warga asing tanpa dokumen semasa pandemik Covid-19 berisiko mencetuskan wabak di pusat tahanan imigresen nampaknya menjadi kenyataan selepas tiga depoh tahanan imigresen disahkan kes Covid-19. Saya tak pasti apa tujuan Malaysiakini menyerang tindakan kerajaan menangkap PATI. Malaysiakini telah menyokong tindakan NGO mempertahankan… Read more »

ken
Guest
ken

Rafizi insan yang kami hormati. Kami sangat berharap Rafizi kembali aktif dalam politik. Negara dan bangsa memerlukan tokoh cerdik semacam Rafizi.

Gandingan tenaga muda amat diperlukan. Kepada Rafizi kami merayu… kembalilah ke persada politik tanah air.

WE WANT YOU… WE WANT YOU… WE WANT YOU TO BE BACK.

Anonymous
Guest
Anonymous

Rafizi dapat lagi satu undi. Terer juga dia nih.

jigit
Member
jigit

Ucapan yang berisi dari seorang anak muda yang berbakat tetapi terhumban ke tepi kerana tersalah pendekatan.

Tun sebenarnya mengkagumi Rafizi. Tetapi Rafizi terlalu menunjukkan kesetiaan kepada Anwar dan mengkritik orang tua itu terang-terangan semasa pemilihan anggota kabinet pasca PRU14, menyebabkan beliau dipinggirkan.

Tun pun salah juga. Ada kalanya…sesaorang itu perlu berpegang kepada falsafah… “keep your friend close, and keep your enemy closer…” kalau Tun lantik Mat Rafizi ni jadi Menteri Pembangunan Luar Bandar menggantikan Rina yang lembab itu, mungkin ada banyak kebaikannya kepada negara.

Apapun, diharap sdr Rafizi kan terus berkecimpung dalampolitik dan berjaya di suatu hari nanti.

Anonymous
Guest
Anonymous

Omputih kata, “It’s the company you keep.”

That will keep you beneficially occupied or merely floating around.

Melayu kampung kata, “Jangan selalu sangat di kedai kopi, nanti tanah pun tak bertebas.”

Di kedai kopi ada musuh, di kebun takda.

anonymous
Guest
anonymous

Sepatutnya Jawatan menteri kewangan PH diberi kpd Rafizi, bukannya kpd cina DAP laknatullah yg ada kes rasuah terowong dan banglo terlajak murah serta suka menipu tu. Kebodohan melampau PH dihukum oleh perdana menteri mereka sendiri. Selamat Hari Raya.

Anonymous
Guest
Anonymous

Yet another undi for Fizi. Macam mana dia nih tak naik. OSA arrest dia punya pasal ker?

Anonymous
Guest
Anonymous

Kesilapan terbesar PH ialah kerana tidak mengaplikasikan formula ajaib Rafizi dlm pemerintahan, sbb tu PH cuma mampu bertahan 22 bulan shj.

Kihkihkih

Anonymous
Guest
Anonymous

Yet another … Rafizi must be scared of being prosecuted –

PKR vice-president Rafizi Ramli and .. remain free men, as the prosecution today withdrew its appeal against the acquittal of their Banking and Financial Institution Act (BAFIA) charges.

Anonymous
Guest
Anonymous

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

I like what Tun M said –

‘He revealed his thoughts at the Feb 23 Bersatu meeting – ‘I don’t like DAP and I don’t like Anwar’.’

https://www.malaysiakini.com/news/527188

Sorry out of topic.

najib bini rosmah
Guest
najib bini rosmah

Madey si Kitol dan Pintu Belakang yang barai tak dapat dipisah. Azmin Semburit adalah bukti Madey si Kitol PM Kerajaan Pintu Belakang (Lobang Bon**t Mamak) yang sejati. Kahkahkah!

Anonymous
Guest
Anonymous

Kamu dah lihat lubang bon..t dia yer?

“Sejati’ tu mcm mana, yer?

anonymous
Guest
anonymous

Yeop….
Tak guna you meracau memaki hamun Si Mahathir dan menyalahkan Azmin. Ayam dah terlepas, pergila cuci tahi kat tangan kau tu.

Sekarang elok cari jalan macam mana nak tangkap ayam tu balik, untuk diserahkan kepada Pak Sheikh hang. Dok maki orang kat sini sekadar mempamirkan kebodohan kamu saja. Kalau kamu terus-terusan begini boleh putus wayar Yeop.
Kalo kau putus wayar sapa lagi nak jaga bang Non. Takkan nak harapkan Budin sorang Yeop…dia dah penat dan mula goyah sekarang ini….

Abu Bakar
Guest
Abu Bakar

Ada lagi RAFIZI ini,bagi dia orang semua salah dia aja yg betul,bila kalah hilang dari radar politik,tak payahlah pintu pintu lagi,bersaralah

anonymous
Guest
anonymous

Sdr Abu Bakar.

Mohon pencerahan. Tolong senaraikan apa yang Rafizi buat atau cakap bahawa dia saja yang betul dan orang lainn semua salah.

1.

2.

3.

Siapa awak ni En Abu Bakar…cuba menyuruh sesaorang supaya bersara dari politik. Encik ini Pegawai Polis yang dtauliahkan memantau ahli-ahli politik atau Pegawai SPRM yang diberi kuasa khas ????

Jangan-jangan Encik ni baru terlepas dari Hospital Permai Tanjung Rambutan tak….masuk ke blog ini untuk buat komen lawak.

Kah kah Kahhhh. Dah kami dah gelak…pi main jauh-jauh.

Anonymous
Guest
Anonymous

Apa saja masalah jika dibiarkan saja satu masa nanti akan meletup – Professor Al Qud Dooos.

Bagus politikus kita berpendirian bertanggung jawab mengata walau nampak tidak adil kepada kita hari ini .. kita menjadi lebih kuat selepas ini .. kita belajar dari pengalaman yang tidak adil itu.

Yang tidak adil perlu dikritik, dicaci dengan cara yang tidak membikin pihak berkenaan menjadi resistant, rebellious, marah, buat tindak balas.

najib bini rosmah
Guest
najib bini rosmah

Pintu yang terbuka boleh jadi kuat. Tetapi pastikan tidak dijaga oleh Madey si Kitol anak Kutty Mamak dan Azmin Semburit. Kahkahkah!

najib bini rosmah
Guest
najib bini rosmah

Rabak dan barai kalau dua ekor si Kitol politik taik pengkhianat macam ini yang jaga. Kahkahkah!

Anonymous
Guest
Anonymous

Belakang kamu yang rabak dan barai yer?

Itu lah interpretasi nya bila kamu tak beri penerangan.

Anonymous
Guest
Anonymous

Bukan kah istilah semburit di khaskan untuk Pak Sheikh Nuwar? Kau punya idola, yer? Group Rear Admiral juga ker?

Anonymous
Guest
Anonymous

hehehe….hanya bagi yg terkontot minda serupa korang.
sbb hape?
Rakus menelan naratif songsang atok selama 24 tahun.
pasai apa takut sangat anwar jadi pm?
takut yg terencat minda akan tahu, sodomi adalah fitnah dimulakan oleh idola korang.

Anonymous
Guest
Anonymous

Tak mahu Pak Sheikh Nuwar jadi PM sebab dia bekas banduan 2 kali, pasal liwat.

Dia peliwat. Ini negara Islam. Islam haramkan liwat. Mmana bleh peliwat jadi PM negara ini.

Anonymous
Guest
Anonymous

Bodoh lah mengata itu fitnah. Mahkamah pun kata bukan fitnah, penjarajan Pak Sheikh.

Anonymous
Guest
Anonymous

penjarakan Pak Sheikh.

Saujana Langit
Guest
Saujana Langit

Harap DSAI jangan sia-siakan Rafizi atau ignore.. PH menang PRU14 sebab banyak jasa kempen Rafizi. Beliau layak diberi keutamaan dalam kabinet jika PH menang undi tidak percaya. DSAI perlu mengambil berat pandangan Rafizi dalam mengukuhkan jentera PKR. Apa-apa pun rakyat mengutamakan pemimpin prihatin dan berbudi kepada rakyat tidak kira BN, PN atau PH. Pemimpin yang semata-mata berminat mencari keuntungan sahaja dalam mentadbir negara adalah pemimpin yang khianat kepada rakyat dan khianat kepada Tuhan sebagai khalifah.

Anonymous
Guest
Anonymous

Pak Sheikh Nuwar kena ambil kira watak dan rekod jenayah Pizi –

Rafizi arrested under OSA | The Edge Marketswww.theedgemarkets.com › article › rafizi-arrested-und…
Apr 5, 2016 – KUALA LUMPUR (April 5): PKR secretary-general Rafizi Ramli has been arrested by Bukit Aman police, as he was about to exit the Parliament …

adyunixmoment
Member
adyunixmoment

rakyat amat berharap saudara RAFIZI kembali ke dunia politik

Anonymous
Guest
Anonymous

Dia ada baggage, rekod tak baik –

Rafizi arrested under OSA | The Edge Marketswww.theedgemarkets.com › article › rafizi-arrested-und…

Apr 5, 2016 – KUALA LUMPUR (April 5): PKR secretary-general Rafizi Ramli has been arrested by Bukit Aman police, as he was about to exit the Parliament …

Anonymous
Guest
Anonymous

Politikus yang bagus membantah, mengkritik, mencaci dengan cara yang tidak mmembawa kpd kena tangkap.

The end does not justify the means.

Machiavellism has no place in modern day politics.