SELAMAT HARI RAYA MAAF ZAHIR BATIN

Sempena 1 Syawal 1441H ini yang merupakan hari kemenangan bagi umat Islam, diucapkan Selamat Hari Raya Aidil Fitri dan Maaf Zahir Batin kepada semua pembaca dan pengunjung blog ini tak kira di mana juga anda berada.

Sesuai dengan sambutan lebaran tahun ini masih dalam suasana diancam wabak Covid-19, sambutan Hari Raya kali ini tentu saja disambut dengan serba kesederhanaan.

Tetapi, dalam kesederhanaan itu, sama-samalah kita mengekalkan kasih sayang terhadap keluarga, teman-teman dan sesama insan.

Juga tidak lupa, sayangilah negara ini, meskipun mungkin ada di antara kita berbeza cara dan pendekatannya.

Sekali lagi, Selamat Hari Raya Maaf Zahir Batin kepada semua.

SHAHBUDIN HUSIN

24 Mei 2020.

Updated: 24 May 2020 — 7:26 am

34 Comments

Add a Comment
  1. MAHATHIRVSANWAR

    PARTI KUNYIT GANGSTER SOSIALIST BIUL BAHALOL BANGANG…..BUAT KETUA BANDUAN TEBUK JUBO….YANG TENGAH BICARA MAHKAMAH DITUDUH BERSALAH…..OTAK SEWELL WAYAR PUTUS SKRU TANGGAL……..

    Bekas Ahli Parlimen PKR Dedah PH Fitnah Najib Rompak RM19 Bilion………

    Apakah benar RM 19 billion wang kutipan GST telah dicuri?

    (Ini) antara perkara yang menyebabkan saya tidak gembira dan bagi saya ia tidak baik untuk negara.

    Sebenarnya wang tersebut (kutipan GST RM 19 billion) tidak pernah dirompak oleh UMNO atau Najib. Wang tersebut telah digunakan oleh kerajaan dengan bukti rekod yang elok.

    Saya telah memberitahu kepada Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC), ketika saya menganggotai jawatankuasa tersebut, supaya bercakap benar.

    Tetapi YB Wong Chen (PKR), menyuruh saya ikut saja dan berkata, “Biar DAP uruskan perkara ini”. Kita kena menyokong kerajaan yang sedang memerintah.

    Saya bertegas dan beritahu anggota di PAC, bahawa apa yang diperkatakan mereka adalah tidak benar. Kita mempunyai tanggungjawab berkata benar.

    Saya katakan kepada mereka ketika prosiding PAC, “apa peranan kita di sini sekiranya apa yang kita katakan tidak benar” (boleh rujuk hansard PAC). 2 minggu selepas itu, saya telah digugurkan dari PAC.

    Saya tidak menyesal digugurkan dari PAC kerana jawatan tersebut bukan ada gaji atau imbuhan tambahan lain.

    Tetapi saya paling kesal kerana kami (termasuk saya pada ketika itu) datang dari parti reformasi yang memperjuangkan keadilan, menentang kleptokrasi, bercakap tentang ketelusan dan akauntabiliti akan tetapi kita tidak amalkan apa yang kita perkatakan.

    Sekarang saya boleh beritahu kepada semua kerana perkara ini tidak lagi dikenakan embargo.

    Willie Mongin
    Bekas Ahli Jawatankuasa PAC

  2. PH TANPA TUN,BOLEH LETAK PLAKAD “OUT OF SERVICE”
    PH ADA PELUANG BUAT UNDI TIDAK PERCAYA JIKA
    TUN SEKALI LAGI DIANGKAT JADI PM……..
    JIKA SEBALIKNYA…….JANGAN HARAP LA

    PERMAINAN POLITIK SEDANG REHAT SELEPAS
    PERTARUNGAN SENGIT DAN DRAMATIK DI SEPARUH
    MASA PERTAMA.ADA STRIKER2 PH YANG DIBUANG
    PADANG DENGAN CARA PERMAINAN KOTOR.
    PN MENDAHULUI PADA BABAK INI!

    BULAN 7,MASUK SEPARUH MASA KEDUA!!

    BOLEH TUAN/PUAN AGAK SIAPA BAKAL MENANG?

  3. ANAK MERDEKA!!!!

    SIMUNAFIQ MAHATHIR vs ANWAR TAK HABIS-HABIS
    KUTUK DAP.DASAR HATI KAMU DI HITAMKAN TUHAN
    DAN YANG MEMBUTAKAN MATA.

    AKU PUN ANTI DAP,TAPI BIARLAH BERTEMPAT.TOLONG
    RASIONAL SIKIT.

    KALAU DITEMPAT AKU SEKARANG,DAH ADA BANYAK
    PASARAYA BESAR,PASARAYA KECIK,KEDAI HP..
    SEMUANYA MILIK TAUKEH CINA.PEKERJANYA PULA
    ANAK-ANAK MUDA MELAYU LELAKI DAN PEREMPUAN.
    ORANG CINA MAMPU MENYEDIAKAN PEKERJAAN UNTUK
    ANAK-ANAK MELAYU LEPASAN SPM.KAU PUN TAHU
    YERR..SEKARANG NAK CARI KERJA MEMANG SUSAH.

    YANG KAU SI MUNAFIQ MVSA..APA PARTI KAU
    BUAT UNTUK MENYEDIAKAN PEKERJAAN KEPADA
    ANAK MELAYU?

    BOLEH BERAMBOSSSS…KUAT BEKOKOK..PONGGONG
    PENUH TAHIK!!!

  4. KUALA LUMPUR (May 22): Khazanah Nasional Bhd has completed a placement of 172.3 million shares in Telekom Malaysia Bhd (TM) at RM4.27 per share, raising gross proceeds of RM735.7 million.

    This happens to be Khazanah’s second share sale in a utility this year, having sold 85 million shares, or a 1.5% stake, in Tenaga Nasional Bhd on April 24, according to a filing with Bursa Malaysia. However, the transaction price was not revealed in the filing.

    In a statement, Khazanah said the TM shares placement price represents a 3.61% discount to the closing market price of RM4.43 on May 21.

    Hurmmmmm…..nampaknya ada yg nak pakai duit segera ni

  5. MAHATHIRVSANWAR

    PHD4PIG MEME GILO…..NOK KENO KUTUK SAMPA BILO2……PAK DAJJAL BEKAS BANDUAN TEBUK JUBO DISOKONG TOK KIRO MASO…..HOK DUK CARO MOHKAMOH DIO KATO ORE SALOH…..MEME PERANGAI ORE TOK RETI BASO…….

    Chua Wei Kiat Adung Rawang Sedia berundur untuk “Langkah Rawang” walaupun tak pasti……..

    Ahli Dewan Undangan Negeri (Rawang) Chua Wei Kiat menafikan ura-ura bahawa PKR akan merancang Langkah Rawang selepas perayaan Aidilfitri untuk memberi laluan kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim menjadi Menteri Besar Selangor.
    Ketika dihubungi Sinchew Daily, Wei Kiat berkata, khabar angin mengenai pilihan raya kecil di Rawang adalah disebarkan oleh Perikatan Nasional untuk mengalihkan perhatian daripada isu undi tidak percaya di Parlimen.

    Beliau berpendapat Pakatan Harapan (PH) berpeluang besar memperoleh kemenangan di Parlimen manakala Selangor merupakan kerajaan negeri PH yang paling kuat.

    “Dengan kestabilan yang ada di Selangor, kami tidak perlu bertindak seperti ini (mengadakan pilihan raya kecil) yang hanya akan memberi peluang kepada musuh politik untuk melakukan serangan,” katanya kepada Sinchew Daily.

    Walau bagaimanapun, Wei Kiat berkata, beliau sedia untuk berundur jika ia merupakan keputusan parti.

    “Jika Anwar memerlukan kerusi ini untuk menstabilkan parti dan negara, maka saya sedia memberi kerjasama. Masa depan parti adalah lebih penting,”katanya.

    Seorang blogger pro-Perikatan Nasional sebelum ini mendakwa PKR berhasrat meletakkan Anwar dalam pilihan raya kecil di Selangor supaya beliau boleh menggantikan Datuk Seri Amirudin Shari sebagai menteri besar.

    Blogger itu juga mengimbas kembali bagaimana PKR pernah merancangkan Langkah Kajang untuk menjatuhkan Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim. – MalaysiaGazette

    : Politik kepentingan wujud dalam PH

  6. Demo malas ke laut, mano nak dapak ikang.

    Jenis pagi2 jalan tepi pantai pakai kain, tengok takda orang, kais lobang dengan kaki, cangkong, tarik kain ke atas, melabor.

    Amende cara hidup gggotu ..
    ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
    Ni cerito 40 tahun dulu, demo baru tubik dari lube bewok ko? Hari rayo pong nok suruh kawe supoh jugok ko? Mari mano hok bengong gini ni?

  7. Kemudian Adam menerima beberapa kalimat dari Tuhannya, maka Allah menerima tobatnya. Sesungguhnya Allah Maha Penerima tobat lagi Maha Penyayang.

    Dan (ingatlah) ketika Kami berfirman kepada para malaikat: “Sujudlah kamu kepada Adam,” maka sujudlah mereka kecuali Iblis; ia enggan dan takabur dan adalah ia termasuk golongan orang-orang yang kafir.

    manusia pertama ynag Allah cipta adalah beriman ngan Allah
    makhluk pertama kapir ngan Allah adalah iblis

    bermula dari Nabi Adam hingga Nabi Muhammad semua nabi n Rosul membawa
    kalimah yang sama لا اله الا الله
    cuma ada hukum hakam berbeza ikut zaman nabi n rosul
    ynag beriman ngan Allah di zaman ni wajib ikut ajaran
    Quran n Hadis Nabi Muhammad SAW

    Muhammad itu sekali-kali bukanlah bapak dari seorang laki-laki di antara kamu, tetapi dia adalah Rasulullah dan penutup nabi-nabi.
    Dan adalah Allah Maha Mengetahui segala sesuatu.

    Hai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertakwa

    lepas romadhon bertambah takwa atau macam biasa sambe lewa
    romadhon akan datang belum tentu jumpa lagi

    Dia-lah yang menciptakan kamu dari tanah kemudian dari setetes, air mani, sesudah itu dari segumpal darah, kemudian dilahirkannya kamu sebagai seorang anak, kemudian (kamu dibiarkan hidup) supaya kamu sampai kepada masa (dewasa), kemudian (dibiarkan kamu hidup lagi) sampai tua, di antara kamu ada yang diwafatkan sebelum itu. (Kami perbuat demikian) supaya kamu sampai kepada ajal yang ditentukan dan supaya kamu memahami (nya).

  8. MAHATHIRVSANWAR

    TIADA MAAF BAGIMU WAHAI PHD4PIG……KAMU AKAN TETAP JADI MUSUH HINGGA KIAMAT……..

    Lebih 300 gelandangan akan masuk kursus tajaan Kementerian WP……..
    MACAM INI LERR BARU KERAJAAN PERIHATIN…..BUKAN MACAM PHD4PIG TAHU NAK CARI GADUH KE SANA KE SINI……

    Kira-kira 360 gelandangan di sekitar ibu kota yang dibantu kerajaan semasa tempoh perintah kawalan pergerakan (PKP) akan dimasukkan ke kursus pemulihan dan motivasi di Kuantan, Pahang dan Sepang, Selangor selepas Aidilfitri.
    Menteri Annuar Musa berkata, usaha Kementerian Wilayah Persekutuan ini agar gelandangan berkenaan dapat memperbaiki kehidupan dan tidak kembali lagi ke kehidupan lama mereka.

    “Kalau ada yang terbabit dalam pengambilan dadah dalam sejarah hidup mereka, tetapi mereka sudah sihat dan mahu bekerja, mereka perlukan pemulihan untuk jangka masa panjang.

    “Untuk itu, kita berunding dengan pusat motivasi dan pemulihan di Kuantan. Kita akan biayai kos mereka jalani kursus di situ selama 3 bulan. Seramai 60 orang akan memulakan kursus ini selepas Aidilfitri.

    “Seterusnya, 300 gelandangan yang terlalu dengan cara hidup sekarang, turut akan diberikan kursus di selama 1 bulan di Sepang,” katanya semasa menyambut sambutan Aidilfitri di Pusat Gelandangan Sementara Sentul Perdananhari ini.

    Annuar berkata, motivasi diberikan kepada kumpulan yang akan membuat kursus di Sepang untuk meningkatkan kebolehan dan keyakinan diri sebelum memasuki alam pekerjaan kelak.

    Kumpulan ini perlukan latihan kerana saya percaya ia bukan soal bagi makan dan kerja sahaja. Tetapi juga potensi manusia. Mereka ada potensi tetapi ia tidak dapat dizahirkan kerana sama ada sikap atau cara berfikir,” katanya.

    Usaha kementerian turut dibantu tentera dan pakar psikologi, dalam usaha memastikan gelandangan berkenaan mendapat kaunseling dan menjalani latihan secara sistematik.

    “Ia untuk membiasakan mereka dengan alam pekerjaan. Ini memakan kos RM3.4 juta kerana kita terpaksa sewa tempat, beri makanan dan peralatan kemudahan kursus kerana penyeleseaian babitkan gelandangan tidak boleh dibuat sementara,” katanya.

    Selepas tamat kursus, sebahagian daripada gelandangan ini akan menjalani temu duga, manakala sebahagian besar yang lain, kalau tidak dapat tawaran pekerjaan, akan dimasukkan ke dalam satu pasukan untuk bantu Dewan Bandaraya Kuala Lumpur.

    “Ia untuk bantu saya dan DBKL dalam program pengindahan kebersihan dan keceriaan bandar. Mereka akan diberikan kerja secara harian dan diberi gaji secara harian. Pendapatan bulanan mereka RM1,200,” katanya.

    Manakala gelandangan yang uzur, tua, dan kelainan upaya akan diserahkan kepada Jabatan Kebajikan Masyarakat. Bagi penagih dadah tegar pula mereka akan diserahkan kepada Agensi Anti Dadah Kebangsaan.

    “Bagi mereka yang tidak mempunyai dokumen, dan dianggap sebagai pendatang asing tanpa izin, kita akan serahkan kepada Jabatan Imigresen Malaysia. Mereka ini sudah tidak ada di sini lagi,” katanya.

    : Tindakan yang baik

  9. MAHATHIRVSANWAR

    PHD4PIG MEMANG SEWELL SIUL BIUL BAHALOL BANGANG…..PAK DAJJAL BEKAS BANDUAN TEBUK JUBO DISOKONG….YANG SEDANG DIBICARA MAHKAMAH DITUDUH BERSALAH…..OTAK SERABUT WAYAR PUTUS SKRU TANGGAL……..

    Dividen LTAT 2% Mana Mat Sabu mai sini?……..

    Apabila kamu umumkan dividen LTAT 2% iaitu paling rendah dalam sejarah, kamu tuduh BN tipu laporan kewangan tahun 2017.
    Kamu salahkan BN kerana dakwa kita tipu akaun tahun 2017 untuk umumkan dividen terlalu tinggi.

    Sebab itu, kamu kata PH perlu mengambil kira “penipuan akaun” ini dalam tahun 2018 sehingga dividen LTAT tahun 2018 cuma 2%.

    Masa itu, saya dah tunjukkan bukti bahawa sebab utama ialah keuntungan LTAT jatuh teruk akibat ekonomi dan pasaran sahan menjunam sebaik sahaja PH menang PRU14.

    Tapi kamu tetap mahu bohong dan salahkan BN.

    Tuduh kita tipu akaun.

    Tapi bila saya tanya jika benar-benar kita tipu akaun kenapa tiada seorang pengurus, akauntan atau juruaudit didakwa memalsukan akaun, kamu tak mahu jawab pula.

    Bila saya suruh PH tunaikan janji manifesto untuk jalankan RCI untuk memalukan BN tipu akaun, kamu enggan pula.

    Minggu lepas pula, LTAT umumkan laporan kewangan untuk tahun 2019.

    Tahun 2019 ini dibawah PH. Di bawah kamu.

    Keuntungan LTAT tahun 2019 jatuh lagi ke RM91.7 juta berbanding RM221 juta untuk tahun 2018 dan RM667.1 juta untuk tahun 2017 bawah BN.
    https://www.bharian.com.my/…/6…/ltat-umum-dividen-25-peratus

    Boleh saya simpulkan bahawa keuntungan LTAT tahun 2018 rendah kerana BN tipu akaun tahun 2017 manakala keuntungan LTAT tahun 2019 adalah 3 kali lebih rendah banding tahun 2018 kerana PH tipu akaun tahun 2018 dengan 3 kali lebih dashyat?

    Mat Sabu, ambil lah kesempatan bulan yang mulia ini.

    Mengaku sahaja kamu telah fitnah BN tahun lepas.

    Mengaku sahaja kamu telah berbohong kepada Rakyat Malaysia tahun lepas apabila kamu tuduh BN tipu akaun LTAT.

    Mengaku sahaja bahawa PH telah gagal mengendali ekonomi negara.

    Mana tak turun?

    Masa BN, kelima-lima pelaburan utama LTAT catat keuntungan yang baik. Dividen LTAT pun tinggi.

    Masa PH tahun 2018, 3 dari 5 pelaburan itu umum kerugian.

    Masa PH tahun 2019, 4 dari 5 pelaburan utama umum kerugian.

    Baca ini dan sangkalkan:
    https://www.facebook.com/najibrazak/posts/10157061057900952

    NAJIB RAZAK

    ———

    Pada zaman BN, dividen LTAT akan diumum pada bulan Mac.

    Misalnya, dividen LTAT tahun 2017 sebanyak 12.5% diumum pada 22 Mac 2018.

    Setelah PRU14 dan LTAT masuk tangan Mat John pula, LTAT hanya umum dividen tahun 2018 sebanyak 2% pada bulan 30 September 2019.

    Dividen untuk tahun 2019 pula diumumkan minggu lepas cuma 2.5%.

    Seperti mana-mana tabung amanah, LTAT akan membuat pelaburan untuk menjana pulangan dalam bentuk dividen.

    LTAT akan agihkan dividen yang mereka terima untuk membayar dividen kepada pencarum-pencarum mereka.

    LTAT mempunyai 5 pelaburan utama dalam syarikat-syarikat tersenarai di Bursa Malaysia – Boustead Holdings, Boustead Plantations, Boustead Heavy Industries, Affin Bank dan Pharmaniaga.

    Kelima-lima syarikat ini akan mencatat keuntungan besar masa saya jadi PM dan umumkan dividen yang lumayan.

    Tapi pada tahun 2018 di bawah PH, 3 dari 5 syarikat ini rugi dan dividen yang dibayar turun 40% berbanding tahun 2016 dan 2017.

    Untuk tahun 2019 di bawah PH dan sebelum krisis Covid bermula, 4 dari 5 syarikat pelaburan utama LTAT rugi mengakibatkan dividen yang dibayar mereka turun 70% berbanding tahun 2016 dan 2017.

    Sebab itu, dividen LTAT untuk pencarum bagi tahun 2019 tidak tinggi seperti puluhan tahun bawah BN.

    Cuma 2.5% sahaja.

    Suruh Mat John jawab sebelum dia sambung ratib “kerajaan pintu belakang”.

    Saya harap selepas ini, kerajaan PN akan memperbaiki kerosakan yang ditinggal PH.

    : PH mana tahu tadbir negara

  10. Setuju dan sokong sesangat panggilan Budin supaya sayangilah negara ini. Yang mengaku rakyat Malaysia, takda soal tak sayang, dan perlu tunjukkan sayang itu secara hormati dan patuhi sepenuhnya Perlembagaan negara Malaysia.

    Jika tidak sayang, hijrah lah, bagus untuk kamu dan bagus untuk yang tinggal di belakang.

    Yang sayang masih boleh mengkritik Kerajaan dsb nya, kita tolerate dissent, asalkan tidak menghasut / seditious atau melanggar Perlembagaan negara.

  11. Islam existed since about 1400 years ago, Prophet Muhammad received the revelations in the 7th century.

    That was some 600 years after Christianity and later than a few other religions but, by Golly, according to a study in 2015, Islam has 1.8 billion adherents, making up about 24.1% of the world population.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Islam_by_country

  12. Selamat hari raya aidilfitri maaf zahir Dan batin kepada semua saudara saudari

    1. Same to you, Benjamin.

      1. We are all in a big family. Of Malaysians.

  13. Alhamdulillah, lega rasanya sambut hari raya tahun ni bila DAP tidak ada lg dlm kerajaan. Ya Allah, biarkan DAP tiada selamanya dlm kerajaan.
    Aamiin Yaa Rabbal Aalamiin.
    Selamat Hari Raya Aidilfitri, maaf zahir dan batin.

    1. Covid19 gantinya untuk PN haram. Raya dengan halalan toyyiban bukan haram.

      1. 👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
        Tk kan lah hari raya pun, nk melepaskan geram
        Di hari yg mulia ini, jgn ler buat org tersinggung
        Mmg lah pnderhaka, bila mngatakan PN haram
        Kerana kerajaan PN tu lantikan sah YDP Agong
        👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍

        👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
        Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
        😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    2. Baguslah DAP dah tak ada dalam kerajaan. Tapi jangan pula kau Melayu2 semua berpakat sesama sendiri menyamun berganding bahu dengan china MCA dan hindu MIC pulak…. nanti kena terajang sekali lagi dengan rakyat…

      1. Test kit Covid19 khabarnya masuk skandal baru PN.

      2. Terlebih dahulu saya ucapkan selamat menyambtut aidilfitri kepada Tuan Budin dan sahabat-sahabat peminat sahabudindotcom, maaf zahir batin.

        Tidak cukup setakat anti DAP tetapi kita masih bergantung dibidang ekonomi daripada mereka terutama sektor perkhidmatan. Contoh perkara setiap hari yang kita tidak dapat mengelak seperti servis dan membaiki kereta/motor. Harapkan bengkel Melayu sangat kurang melainkan bengkel pengikut MCA (2×5@5×2=10). Pemborong dan peruncit Melayu juga masih terkebelakang, seolah-olah kita memang tidak dapat lari dari DAP. Kemudian soal mencari rezki seperti bekerja di sektor industri, berapa juta bani Melayu (anti DAP) khasnya yang terpaksa bergantung hidup dengan mereka.

        Kerajaan PN mesti bertindak dari sekarang supaya menambah sebanyak yang mampu pusat-pusat latihan kemahiran seperti membaiki kenderaan, sektor pembinaan dan perumahan, Infrastructure kemudahan awam, dan semua pekerjaan disektor 3D etc.

        1. Mangkin ramai bengkel Melayu, mangkin ramai yang disukai, jadi popular, boleh maju Melayu dalam sektor ini.

          Bengkel kereta bukan rocket science. InsyaAllah akan bertambah yang maju dan membesar merangkumi bidang lain juga.

    3. PM dilantik betul. PN haram Umno pun tak hingin.

      1. Korang tak popular, tak disukai ramai, tak diingin, siapa nak lantik. Syiok sendiri ajer ler.

    4. Raya di Kelantan dapat teh tarik free Kerajaan Negeri. Untung Melayu.

      1. Hanya teh tarik ajer ker? Itu pun dah kira untung? Very cheapskate ler kamu.

      2. Tinggikan sasaran dan harapan, Mat, supaya kamu ada jatidiri dan di hurmati orang. Teh tarik tarak apekebendenye.

      3. Nasi dagang berlauk gulai ikan tongkol dan laksam tak ada ke?

        1. Demo malas ke laut, mano nak dapak ikang.

          Jenis pagi2 jalan tepi pantai pakai kain, tengok takda orang, kais lobang dengan kaki, cangkong, tarik kain ke atas, melabor.

          Amende cara hidup gggotu ..

    5. Teh tarik ulama. Hanya di Kelantan.

    6. Teh tarik lain semua DAP kafir harbi. Tiada berkah Raya.

      1. Teh tarik di Kelantan ada rasa RM90 juta. Berkah Najib Klepto Al Jibo ker?

        1. Teh tarik kelantan ada rasa 90 jota..sesekali ada rasa lumpur sungai kelantan…mapuh mu..

          1. HAHAHA HOHOHO HIHIHI

            Setuju setuju setuju

Leave a Reply to Jigit Cancel reply

Your email address will not be published.