KALAU ANAK TIRI NAJIB BOLEH DIBEBASKAN, KENAPA TIDAK DENGAN SHAHRIR SAMAD?

Melakukan representasi kepada Peguam Negara terhadap sesuatu tuduhan merupakan sebahagian proses biasa setelah segala dokumen kes diserahkan olih pihak pendakwaraya kepada peguambela tertuduh.

Peguambela saya akan meniliti semua bahan bukti dan dokumen kes yang dimiliki olih pihak pendakwa. Sebenarnya baru semalam pihak pendakwa raya serahkan baki dokumen kes dan senarai saksi mereka.

Representasi ini ialah peluang yang ada kepada pihak tertuduh untuk berhujah terhadap kekuatan bukti dan keutuhan tuduhan bersabit kegagalan saya tidak mengistiharkan penerimaan dana dari DS Najib, Presiden UMNO dan PM ketika itu.

Representasi saya tidaklah seperti dalam kes Reza Aziz yang membawa kepada persetujuan pihak tertuduh membayar pampasan kepada kerajaan.

Saya telahpun ditawarkan kompaun olih SPRM bersabit penerimaan dana sebanyak RM1 juta itu. Pegawai SPRM yang berjumpa saya untuk menyampaikan notis kompaun itu telah berkata kepada saya untuk menerima sahaja tawaran itu.

Selepas sudah menerima tawaran itu, dia kata bahawa saya bolih merundingkan jumlah yang perlu saya bayar dan kaedah pembayarannya, mahupun secara beransur-ansur kerana dia tahu yang saya tidak ada duit sangat.

Maklumlah kompaun sebanyak RM2.5 juta itu hampir sama dengan jumlah nilai aset saya yang berzakat.

Tapi soalnya bukan jumlah kompaun yang hendak dibayar. Ianya soal salah atau tidak saya menerima dana dari presiden parti saya.

Kalau saya bersetuju menerima tawaran kompaun itu, maknanya saya mengaku salah. Setahu saya dana yang diterima kerana politik dan berasas hubungan politik belum pernah didapati salah olih mana-mana mahkamah negara kita.

Ianya bukan soal wang tapi soal prinsip. Salah atau betul. Hanya mahkamah bolih menentukan kiranya kes saya dibawa ke perbicaraan.

Sesudah segala dokumen kes telah saya terima, bolih lah peguam-peguam saya meniliti dahulu kekuatan bukti yang ada di pihak pendakwa dan kebarangkalian mereka menang dalam perbicaraan kes saya ini.

Kesimpulan nya, representasi saya kepada Peguam Negara adalah berasaskan kepada fakta dan aspek perundangan. Bukan “settle” dengan membayar kompaun kepada SPRM.

Bagi 78 lagi entiti yang telah juga menerima tawaran kompaun bersama-sama saya dan Datuk Ahmad Maslan, nampaknya ianya macam senyap sahaja.

Biarlah kami berdua ke hadapan menghadapi cabaran ini. Kan ini politik.

Mas Ermiyatie pun senyap sahaja. Dinamakan olih Sarawak Report bersama saya dan Ahmad Maslan. Tapi senyap juga. Tak kan Sarawak Report tak betul? Dah jadi menteri PN pulak tu.

Tak pe. Saya dan Ahmad Maslan je. Politik kan.

Itupun, saya dengan cara saya. Ahmad Maslan dengan kaedah pilihannya.

Kiranya hujah-hujah dalam representasi terhadap kekuatan bukti dan keutuhan tuduhan terhadap saya ditolak olih Peguam Negara, Hakim Mahkamah Sesyen telah tetapkan perbicaraan pada 9 hari dalam bulan-bulan Oktober, November dan Disember.

Shahrir Samad

Bekas Ahli Parlimen Johor Bahru

22 Mei 2020.

Updated: 22 May 2020 — 12:31 pm

38 Comments

Add a Comment
  1. dunai pentas lakonan mansuia bnayak duit
    ynag lemah dihimpit

  2. MAHATHIRVSANWAR

    BEKAS BANDUAN PUJAAN OTAI AKAN BUAT LANGKAH RAWANG…..SIAPA SOKONG TANDA OTAK SEWEL DAN BIUL..

    ..

    Orang Melayu sudah meluat dengan langkah politik Tun Mahathir…….

    Usaha Tun Dr Mahathir Mohamad yang mahu menjatuhkan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin dilihat ramai pihak sebagai perbuatan khianat kepada rakyat negara ini.

    Pengerusi Yayasan Pendidikan Cheras, Datuk Seri Syed Ali Al- Habshee menegaskan, bekas perdana menteri itu tidak perlu menunjukkan kelakuan seperti mahu mensabotaj negara jika jujur dan reda dengan apa yang berlaku kini.
    “Apa perasaan Dr Mahathir sekiranya kerajaannya diperlakukan seperti itu? Sudah tentu beliau akan mengamuk? Bayangkan semasa beliau memerintah dahulu, Amerika Syarikat (AS) cuba menjatuhkan beliau dan kerajaannya.

    “Perlu diingat, sepanjang 22 bulan Pakatan Harapan (PH) memerintah, orang Melayu terlalu sugul dan mengharapkan diubah kembali kepada kerajaan mesra bumiputera secepat mungkin.
    “Alhamdulillah, Dr Mahathir sendiri selaku watak utama yang menjatuhkan kerajaannya sendiri atas nama tolak DAP dan Anwar Ibrahim,” katanya dalam catatan terbaharu di laman Facebooknya, pada Khamis.

    Dalam pada itu katanya, orang ramai kini telah menerima kerajaan Muhyiddin yang disifatkan sebagai lebih bertanggungjawab kepada rakyat.

    “Beliau (Muhyiddin) mengutamakan kebajikan sekali gus rakyat sudah tidak memperdulikan lagi Dr Mahathir. Alhamdulillah Muhyiddin tidak melenting dan cukup tenang menghadapi tentangan Dr Mahathir itu.

    “Di peringkat akar umbi, rakyat sudah bosan dan meluat dengan tingkah laku politik Dr Mahathir yang sejak dahulu memperalatkan rakyat untuk kesinambungan politik keluarga beliau.

    “Lebih membingungkan, Dr Mahathir sanggup berkata yang beliau telah dipergunakan oleh orang Melayu dan UMNO selama 22 tahun pemerintahannya dahulu. Apa maksudnya sebenar? Adakah kerana itu beliau sering menghina orang Melayu mengatakan mereka sebagai pemalas dan bangsa yang tidak berjaya?” soalnya.

    Syed Ali juga menyatakan rasa hairan kerana orang di sekeliling Dr Mahathir takut untuk bercakap benar dan memberitahu rakyat terutama orang Melayu sudah bosan dengan telatahnya yang semakin membimbangkan.

    Soalnya, apakah Dr Mahathir yang sudah lanjut umur itu terus dipergunakan demi menjayakan agenda politik pihak-pihak tertentu.

    “Hari ini setelah kerajaan PH tumbang dan Dr Mahathir hilang jawatan, dia tidak boleh menerima hakikat bahawa rakyat bawahan, terutamanya bangsa Melayu amat gembira.

    “Tetapi, Dr Mahathir berterusan bercakap kononnya untuk mengembalikan mandat rakyat, walhal rakyat sedikit pun tidak pedulikan beliau malah lebih senang bersama kerajaan Muhyiddin.

    “Rakyat sudah mula selesa dengan Muhyiddin dan tidak perlukan Dr Mahathir lagi. Selama lebih dua tahun rejim PH berkuasa, rakyat tertekan dan orang Melayu terhimpit. Cukuplah Dr Mahathir,” tegasnya.

    Syed Ali turut melahirkan rasa kasihan kepada Dr Mahathir yang sepatutnya sudah bersara sebagai seorang negarawan dan bukan lagi bergelumang dengan najis politik.

    “Semalam beberapa portal berita melaporkan Dr Mahathir berikrar tidak akan berhenti daripada usaha menjatuhkan Muhyiddin kerana berang dengan penggantinya itu memberi peluang kepada parti UMNO.

    “Sudah-sudahlah Dr Mahathir. Rakyat sudah muak dengan permainan politik serupa ini. Rakyat mahu terus maju ke hadapan,” ujarnya.

    Muhyiddin pula katanya, perlu mengambil iktibar dan menumpukan sepenuhnya kepada soal ketelusan dan integriti dalam menjana kerajaan dan negara.

    “Jangan biarkan wujud kelemahan yang boleh dijadikan peluru untuk anda ditembak,” jelasnya.

    : Jika berundurnya Mahathir dan Anwar rasanya Malaysia lebih baik

  3. keadilan dunia tak menentu
    mula dakwa lepas tu nak kompaun
    apa dah jadi

    1. Tanya loyar lah, Dol. Kepas itu baru tulis komen. Tak jadi malu.

    2. Bak kata orang2 budiman, kalau tak tahu, tanya dulu, lepas tu baru buka mulut.

    3. Tak pernah dengor plea bargaining ker?

      Dakwa dulu pastu nego tu strategy lah nama nya.

  4. MAHATHIRVSANWAR

    TURUTAN NEGERI2 AKAN JATUH……SABAH…N9…. SELANGOR…..PAK SHEIKH AKAN BERTANDING DI SELANGOR NAK JADI MB…….

    Pakar kesihatan Amerika puji Malaysia: ‘Tindakan pantas cemerlang’……..

    : Tindakan pantas kerajaan dalam mengekang penularan wabak COVID-19 mendapat pujian pakar kesihatan awam Amerika Syarikat.

    Pakar Perubatan dan Kesihatan Awam, Yale University, Prof. Dr Rick Altice berkata langkah pencegahan yang dilaksanakan Malaysia dibuat pada masa yang tepat dan sangat pantas.

    “Mereka (Malaysia) berjaya melakukannya. Mereka bertindak dengan cepat, mereka melarang orang luar masuk (ke dalam negara), mereka melaksanakan kuarantin.

    “Sekiranya saya tiba dua hari kemudian, saya mungkin tidak akan sampai di sana dengan mudah.
    “Jadi saya rasa itu sangat penting. Saya fikir mereka telah melakukannya dengan sangat baik dan begitu awal. Itu sebenarnya bukti (keberkesanan) intervensi awal yang tidak berlaku di banyak tempat lain di dunia,” katanya.

    Beliau berkongsi pandangannya itu menerusi sesi webinar yang dianjurkan Kedutaan Amerika Syarikat di Malaysia pada Khamis.
    Turut menjadi panel pada sesi itu adalah Dekan Perubatan Universiti Malaya, Prof Datuk Dr. Adeeba Kamarulzaman.

    Malah, jelasnya Malaysia mungkin tidak akan mempunyai jumlah kes COVID-19 yang besar sekiranya berjaya menghalang penganjuran satu program agama yang menjadi punca penularan kes yang tinggi.

    “Sebagai contoh perhimpunan agama, ia menyebabkan ribuan individu dijangkiti dan tercetusnya kluster yang besar.

    “Malaysia mungkin tidak akan mempunyai situasi epidemik jika ia tidak berlaku. Ia mungkin hanya kes import dan tidak akan berlaku (situasi ketika ini) sekiranya perhimpunan yang ramai tidak berlaku.

    “Saya perlu nyatakan yang saya merasakan Malaysia telah menjalankan tugasnya dengan cemerlang dan mereka bersedia untuk ‘meraikannya’. Amerika Syarikat pula sedang bersedia untuk dikritik, apabila Malaysia pula bersedia untuk meraikannya,” jelasnya.

    Malaysia menjadi antara negara tumpuan dunia berikutan usaha menentang COVID-19 yang dianggap berjaya.

    Ia termasuk pengiktirafan daripada syarikat penyiaran antarabangsa CGTN kepada Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr Noor Hisham Abdullah.

    : Tahniah kerajaan PN

  5. Johor, Melaka, Perak dan Kedah MP murah-murah. Duit haram Riza Aziz belum pulang banyak.

    1. Kamu seposen pun org tak mau beli.

  6. MAHATHIRVSANWAR

    SABAH KEMUDIAN SELANGOR TUMBANG……..

    Apa-apa pun boleh jadi, kata Bung Moktar berhubung desas-desus kerajaan Sabah tumbang………

    Pengerusi Umno Sabah Bung Moktar Radin tidak menolak kemungkinan kerajaan negeri yang diketuai parti tempatan, Warisan, tumpas kepada Perikatan Nasional (PN) berikutan tersebarnya desas-desus mengenai penjajaran semula kerjasama dalam Pakatan Harapan (PH).
    Bercakap kepada pemberita, ahli Parlimen Kinabatangan itu berkata, perkara begitu pernah berlaku sebelum ini, merujuk kepada rekod wakil rakyat di negeri itu yang beralih kem.

    “Logiknya, tidak mustahil ia berlaku memandangkan negeri yang tidak terkenal dengan rekod ini telah tumbang.

    “Kita dah lihat bagaimana kerajaan negeri yang dikuasai oleh PH tumbang, apatah lagi di Sabah.”

    Spekulasi bahawa Adun Warisan akan bertukar arah kepada kem pembangkang Sabah, terdiri daripada PPBM, Umno, PBS dan STAR, bertiup kencang sejak pertengahan Mei setelah beberapa orang dalam kalangan mereka tidak menghadiri majlis bagi menunjukkan sokongan kepada Ketua Menteri Shafie Apdal.

    Ketua Pemuda Umno Sabah Abdul Aziz Julkarnain sebelum ini berkata, 24 Adun tidak hadir pada acara 15 Mei itu.

    Bung berkata, banyak perkara boleh berubah, terutama berikutan perkembangan rayuan bekas ketua menteri Musa Aman di Mahkamah Persekutuan berhubung isu siapakah ketua kerajaan negeri yang sebenar.

    “Jika Musa menang kes itu pada Jun ini, tentulah usul undi tidak percaya akan dibentangkan di Dewan Undangan Negeri oleh Adun.

    “Landskap plitik Sabah sangat dinamik, jadi apa-apa pun boleh berlaku dalam tempoh 1-2 bulan ini,” katanya.

    Katanya, Warisan perlu menyalahkan dirinya sendiri kerana “gagal menunaikan mandat rakyat”.

    Setakat hari ini, Bung enggan memberi komen berhubung peralihan khusus antara kerajaan negeri dengan pembangkang walaupun ketua Pemuda Warisan Azis Jamman mendakwa terdapatnya percubaan oleh Umno untuk mempengaruhi wakil rakyat supaya menyokong PN.

    “Jangan cakap tentang ini sekarang, saya akan beritahu sedikit masa lagi,” katanya.

    : Kita tunggu dan lihat

  7. Tinggal baki beberapa ekor AnonymousPH shj yg belum pulih dari gila meroyan selepas hilang kerajaan, ramai yg dah pulih. Kesiannya AnonymousPH yg masih sewel, malunya anak cucu mereka nanti, lusa dah nak raya.

    1. Kamu sentiasa sewel.

  8. MAHATHIRVSANWAR

    DR MADEYLIAR INGAT DIA ANACONDA BOLEH KONTROL DAPIG…..RUPANYA DAPIG NAGA YANG TUNGGU MASA UNTUK TELAN ANACONDA….

    Pemimpin DAP salahkan Dr M punca kerajaan PH tumbang………

    PH nak kembalikan sokongan rakyat hanya satu cara iaitu Mahathir kena disingkirkan. Anwar menjadi pemimpin yang utama tanpa campurtangan sesiapa. Kajian yang dikemukan oleh DAP kepada PKR dalam pertemuan beberapa pimpinan utama DAP dengan Anwar Ibrahim.

    Oleh itu satu gerakan dilakukan untuk singkirkan Mahathir ialah dengan mengambil semua kesalahan kejatuhan PH ke atas Mahathir.

    Jadi jangan hairan selepas ini, PH akan menyalahkan Mahathir atas apa yang berlaku. Penyokong PH akan menyerang Mahathir dan mereka akan bersatu untuk mengambil alih semula kerajaan tanpa talibarut, Mahathir.

    ———————
    PETALING JAYA: Seorang ahli jawatankuasa eksekutif pusat DAP hari ini menyalahkan Dr Mahathir Mohamad berhubung krisis politik yang membawa Pakatan Harapan (PH) hilang kuasa pada Februari dan tumbangnya kerajaan negeri yang dipimpin gabungan itu.
    Ronnie Liu, yang secara terbuka mengkritik bekas perdana menteri pada masa lalu, berkata tiada masalah jika Mahathir menyerahkan kuasa kepada Anwar Ibrahim.

    Beliau juga berkata tiada masalah jika Mahathir tidak meletakkan jawatan, menerima nasihat Yang di-Pertuan Agong, dan jika negarawan veteran itu tidak mencadang untuk menubuhkan kerajaan perpaduan tanpa PH dan parti politik lain.

    “Akhirnya, kerajaan PH tumbang kerana rampasan kuasa oleh orang parti Mahathir sendiri,” katanya, merujuk kepada PPBM.

    Dalam catatan Facebook, beliau merujuk bekas timbalan presiden Mohamed Azmin Ali dan Presiden Muhyiddin Yassin.

    Beliau menambah PPBM menolak cadangan akta anti-melompat parti yang boleh mengelakkan kejatuhan kerajaan negeri di Johor, Melaka, Perak dan Kedah.

    “Mahathir lah yang menyebabkan kejatuhan kerajaan PH dan beliau belum lagi mengaku kesilapannya dan belum meminta maaf kepada rakyat.”

    PPBM menarik diri dari PH selepas Mahathir meletak jawatan sebagai perdana menteri pada Februari, mencetuskan krisis yang menyaksikan Agong melantik Muhyiddin sebagai perdana menteri untuk mengetuai kerajaan yang terdiri daripada Umno dan PAS.

    Ucapan Liu dibuat susulan tersebarnya rakaman audio mesyuarat terakhir PH pada Februari di mana menteri dan pemimpin parti secara terbuka bertelagah mengenai tempoh Mahathir sebagai perdana menteri.

    Rakaman selama 2 jam mesyuarat Majlis Presiden pada 21 Feb lalu menunjukkan 2 puak, 1 bertegas tempoh jelas untuk Mahathir memberi laluan kepada Anwar dan 1 lagi kumpulan berpendapat perbincangan peralihan kuasa menjejaskan kredibiliti PH.

    : Bersatu Mahathir akan tersempit..

  9. Manifesto PN baki wang haram Riza Aziz boleh guna untuk bayar like cytroop Najib.

  10. Manifesto PN baki wang haram Riza Aziz boleh guna beli ADUN Selangor.

    1. Kesian nya takda orang nak beli kamu.

      Jenis takda perinsip, mulut celupar, menuduh tanpa bukti, selalu cakap mcm di kedai kopi, bibir ada terpalit tahi.

      1. Waah, I feel good after saying the above.

        The bloke 2:54 pm must feel shit reading it.

        1. Correction: The bloke 2:25 pm
          must feel shit reading it.

    2. Harga mahal siapa pun tak mampu beli. Kerajaan jatuh sebab harga MPnya murah tambah 50% wang haram Riza Aziz belum pulangkan.

  11. Manifesto PN MP penerima wang haram yang sokong PM tak perlu bayar balik. Lantik Menteri. Kes tutup.

    1. Siapa kata? Kau kata? Kau mengarut.

    2. Shahrir Samad kata. Buta ke?

      1. KEPALA BAPAK KAU.

        MANA ADA SHAHRIR SAMAD KATA “Manifesto PN MP penerima wang haram yang sokong PM tak perlu bayar balik”? TAK DISEBUT DALAM KENYATAAN NYA DI ATAS

        KALAU DIA KATA DI LAIN TEMPAT, ITU KEPALA BAPAK KAU PUNYA HAL LAH.

        BUKAN SEMUA ORANG BACA SEMUA MEDIA MASSA.

    3. Kalau semua nak kena suap jangan baca blog politik.

  12. Shahrir Samad? Kena ikut case by case lah, Mamat. Mana boleh sama layanan nya, fakta case tak sama.

    Shahrir yang bertanya. Nyata kepentingan peribadinya. Masa buat jenayah tak ingat itu semua.

    Penyangak itu tak sebutkan pun apa yang dia buat supaya boleh di buat bandingan, jika boleh. Now you face the music lah, Dol.

  13. Manifesto PN meminta separuh lagi duit haram yang disorok boleh dijoli dan beli ayam mahal.

    1. Mengarut saja ler kamu, menuduh secara liar, tanpa penerangan pun.

    2. Baki wang haram belum pulang Riza Aziz boleh belikan ayam mahal kepada Rakyat miskin di Kelantan dan Kedah.

  14. Manifesto PN sesiapa pulang separuh duit haram maka Peguam Negara bebaskan tanpa dakwaan.

    1. Keluarkan manifesto itu di sini lah, Dol. Nak tengok wording berkenaan itu sepenuh nya.

      Apa kau cakap mcm kata2 di kedai kopi ajer.

    2. Sebab tak ada manifesto PN maka apa sahaja PN haram buat dikira manifesto.

      1. Kau perlu jumpa doktor pakar otak, lah, Dol.

  15. Penerima wang haram 1MDB yang boleh dapat diskaun Raya 50%. Sila buat representasi depan Peguam Negara PN Melayu Islam untuk bebas.

    1. Hahaha, diskaun raya yer.

      KEPALA BAPAK KAU.

      1. Bagus juga Najib Al Jibo wal Klepto popularkan rangkaian kata KEPALA BAPAK KAU tuh.

        Selalu juga termasuk KEPALA BAPAK DIA. (Sian Tun).

  16. Harap takda soal sogokan wang ANAK TIRI NAJIB DIBEBASKAN.

    Yang dibebaskan itu anak Mak Badak. Dia mesti menghentak hentak kaki, berguling guling di lantai mahukan Al Jibo aturkan.

    Bayar separuh jumlah wang yang di songlap di 1MDB. Pihak berkuasa mesti tuntut sampai habis. Sampai ke lubang cacing. Itu wang rakyat.

    1. Dah dapat semua wang rakyat itu dari penyangak, teruskan proses keadilan. Mesti adil kpd rakyat. Mahkamahkan penyangak itu hingga ke tahap tertinggi.

      Mahkamah mesti kasi hukuman yang membikin orang lain takut nak buat jenayah itu lagi – deterrent sentence.

    2. Sudah bebas tanpa lepas. Nak dapat baki? Lawak Raya PN haram.

Leave a Reply

Your email address will not be published.