PENYINGKIRAN TUN M DARIPADA BERSATU TIDAK BERI KEUNTUNGAN KEPADA MUHYIDDIN

Walaupun penyingkiran Tun Mahathir Mohamad sebagai Pengerusi Bersatu melalui keputusan yang dibuat oleh Jabatan Pendaftar Pertubuhan atau RoS masih boleh dipertikaikan, tetapi itulah sebenarnya satu-satunya pilihan yang ada di tangan Muhyiddin Yassin untuk menguasai parti itu.

Memang benar Tun Mahathir ada meletakkan jawatan sebagai Pengerusi Bersatu pada 24 Februari lalu tetapi mesyuarat tergempar MPT Bersatu pada 25 Februari yang dipengerukan oleh Muhyiddin kemudiannya menolak perletakan itu serta merayu agar beliau kembali semula memegang jawatan tersebut.

Susulan itu, pada 27 Februari, sebagaimana yang diumumkan oleh Setiausaha Agung Bersatu, Marzuki Yahya, Tun Mahathir setuju menerima rayuan MPT itu dan disahkan kembali semula menjadi Pengerusi Bersatu.

Kenapa sekarang RoS hanya menerima perletakan jawatan Tun Mahathir saja, tetapi tidak mengambil kira penolakan MPT Bersatu dan setujunya beliau untuk kembali memimpin Bersatu?

Jawabnya mudah saja iaitu RoS ialah sebuah jabatan yang terletak di bawah Kementerian Dalam Negeri di mana menterinya, Hamzah Zainuddin adalah bekas pemimpin UMNO yang melompat kepada Bersatu selepas PRU14 lalu dan baru-baru ini dilantik oleh Muhyiddin menjadi Setiausaha Agung Bersatu yang memihak kepadanya.

Berdasarkan itu, tentulah tidak menghairankan jika RoS yang terletak dibawah pengawasan Hamzah akan berbuat sesuatu yang memihak kepada Muhyiddin.

Penyingkiran Tun Mahathir ini tidak lain adalah bertujuan agar kedudukan Muhyiddin sebagai Pemangku Pengerusi Bersatu berikutan kekosongan yang ditinggalkan oleh bekas Perdana Menteri itu dapat disahkan.

Bermakna sekarang, selain sebagai Presiden, Muhyiddin juga adalah Pemangku Pengerusi Bersatu sehingga pemilihan parti diadakan tidak lama lagi.

Tetapi, dengan kedua-dua jawatan itu dalam pegangannya, Muhyiddin bukan saja sudah boleh mengurus perjalanan parti untuk mengadakan permilihan, tetapi juga memanggil mesyuarat MPT.

Dengan yang demikian, dalam mesyuarat MPT Bersatu selepas ini atau sebelum berlangsungnya pemilihan parti, Muhyiddin sudah hampir pasti akan memecat Tun Mahathir sebagai ahli parti itu.

Ini bermakna, walaupun Tun Mahathir sudah diumumkan menang tanpa bertanding sebagai Pengerusi Bersatu bagi sessi 2020-2023, kemenangan itu tidak akan bermakna kerana beliau akan dipecat terlebih dahulu sebelum pemilihan diadakan.

Di sinilah memperlihatkan bagaimana Muhyiddin tidak melepaskan peluang memanfaatkan kuasa yang ada melalui Hamzah yang dilantiknya sebagai Menteri Dalam Negeri dan Setiausaha Agung Bersatu bagi membolehkannya menguasai parti itu secara mutlak.

Namun demikian, kejayaan Muhyiddin menguasai parti itu melalui kuasa RoS ini tidak memberi apa-apa kelebihan kepadanya untuk menghadapi cabaran yang boleh menjatuhkannya sebagai Perdana Menteri.

Cabaran yang lebih utama dan bahaya yang harus dihadapi oleh Muhyiddin ialah usul undi tidak percaya terhadapnya di Parlimen yang akan dibawa oleh Tun Mahathir pada Julai akan datang dan bukannya pemilihan dalam Bersatu di mana beliau akan dicabar oleh Mukhriz bagi jawatan Presiden.

Meskipun Muhyiddin berjaya menguasai Bersatu dan memecat Tun Mahathir misalnya, jumlah Ahli Parlimen yang menyokongnya tidak akan bertambah sama sekali.

Mereka yang menyokong Tun Mahathir daripada Bersatu tetap juga akan bersama dengan bekas Perdana Menteri itu.

Sekaligus ini bermakna, dalam kedudukan majoritinya di Parlimen hanya dua, menyingkirkan Tun Mahathir daripada Bersatu tidak akan menjadikan Muhyiddin bertambah kuat atau bertambah jumlah undi dalam usul tidak percaya itu nanti.

Dengan tersingkirnya Tun Mahathir secara sebegitu rupa daripada Bersatu, selain simpati terhadapnya boleh jadi bertambah, beliau juga boleh menyertai mana-mana parti selepas ini.

Di dalam PH, kalau pun bukan menyertai PKR atau DAP, mungkin Tun Mahathir akan memilih untuk masuk Amanah sebagai platform barunya meneruskan perjuangan.

Lebih daripada itu, dengan Tun Mahathir menyertai mana-mana parti selepas ini, berdasarkan tinjauan rambang dengan beberapa pihak dalam Bersatu, dijangka sekitar 60 peratus daripada ahli Bersatu akan turut keluar parti untuk bersama dengan bekas Perdana Menteri itu.

Akhirnya, apa yang tinggal dalam Bersatu dan apa untungnya kepada Muhyiddin dengan dapat menguasai Bersatu?

Di ketika yang sama, undi tidak percaya di Parlimen tetap jalan seperti biasa, malah bersama mood rakyat menolak “kerajaan pasir dua butir” Muhyiddin yang begitu amat ketara sekali ketika ini, kejatuhannya ternampak sukar ditahan lagi. (Shahbudindotcom 19/05/2020)

Kongsikan artikel ini
Updated: 20 May 2020 — 12:00 am

62
Leave a Reply

avatar
15 Comment authors
Tanpa Nama UKTanpa NamaBlanakoknaMAHATHIRVSANWARTeropong jarak jauh Recent comment authors
  Subscribe  
newest oldest
Notify of
MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

Cynthia Gabriel (C4) Cynthia Gabriel (C4) akan berdepan saman DS Dr Adham Baba di mahkamah………

Pada 19hb Mei 2020, C4 Consultansies Sdn Bhd melalui peguam mereka Asheeq Ali and Co telah menjawab surat saman DS Adham Baba. C4 Consultansies tidak akan meminta maaf kepada Menteri Kesihatan DS Adham Baba dan sedia berdepan dengan KKM dan Adham Baba di mahkamah.

Puak PH nak burukkan PN macam-macam dia orang lempar fitnah. Cara terbaik bawa ke Mahkamah dan saman.

Teropong jarak jauh
Guest
Teropong jarak jauh

Mau ke dia jadi ahli biasa atau mau ke mat sabu meyerah jawatan kpd tun puak bila nak join mana2 parti pun nak jdi no1 tupasal tubur parti baru untuk memboleh kan diri tu jadi no 1 bgi besatu klu yun ada ke x ada ke sama je malah lebih baik klu x ada x lah nak ikut cakap dan pendapat dia je..kan…kan….walau dah x ada apa jawatan dlmm kerjaan pun becakap masih mcam pm segala bapak ketuptusan nak di pertikaikan…

Blanakokna
Guest
Blanakokna

Tuan Guru Tun, Persiden Parti Amanah Negara…

Tanpa Nama
Guest
Tanpa Nama

Amanah (PAN) bukan saahaja parti politik tetapi dasar perjuangannya adalah dari DNA Parti Islam Sa Malaysia. Sebelum saya bersetuju, saya akan berkhaluat sebulan di Gua Tempurung dan hanya akan keluar untuk solat pada setiap hari Jumaat. Semoga saya dapat pertunjuk samada beliau boleh diterima masuk Amanah (PAN).

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

Apabila seseorang Pengerusi itu membuat keputusan untuk meletakkan jawatan, MPT tiada kuasa untuk menolak…….. Keputusan Jabatan Pendaftar Pertubuhan (ROS) yang mengesahkan Tun Dr Mahathir Mohamad bukan lagi Pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia adalah selaras dengan perlembagaan parti itu sendiri, kata seorang ahli Majlis Pimpinan Tertinggi (MPT). Pemimpin berkenaan, yang juga merupakan salah seorang pemimpin Badan Pimpinan Negeri (BPN) Bersatu berkata, keputusan itu adalah berdasarkan Perkara 16.9 Perlembagaan Parti. Jelas beliau, apabila seseorang Pengerusi itu membuat keputusan untuk meletakkan jawatan, MPT tiada kuasa untuk menolak, tetapi Presiden dibenarkan untuk memangku jawatan berkenaan sehingga habis penggal ini (2016-2020). “Dalam perlembagaan Bersatu fasa… Read more »

Tanpa Nama UK
Guest
Tanpa Nama UK

cross references. As non-members of the party we should be open minded to read and hear from two people with legal and political background. https://www.youtube.com/watch?v=L0kpWw5USjY 20200519 Isu surat ROS bertarikh 5 Mei berkaitan kedudukan Tun M sebagai Pengerusi PPBM

Anonymous
Guest
Anonymous

Masa PKP heret Agong. Masa sidang heret Agong. PN tebuk atap tak pandai buat kerja politik sendiri?

Anonymous
Guest
Anonymous

Mungkin Agong kena turun pertahan tindakan drakonian Ros pula lepas ini?

Anonymous
Guest
Anonymous

PM yang lemah desperate nak tunjuk kuat.

Anonymous
Guest
Anonymous

Rampas Kerajaan. Rampas parti. Wow!

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

Ini kerajaan Tuanku!…….. ALHAMDULILLAH, pada hari Isnin lalu, Istiadat Pembukaan Mesyuarat Penggal Ketiga Parlimen ke-14 selamat berlangsung di Dewan Rakyat walaupun negara masih berada dalam Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) bagi menangani wabak Covid-19. Istiadat tersebut juga menyaksikan Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah berkenan berangkat mencemar duli dan menyampaikan titah kepada semua ahli-ahli Yang Berhormat. Syabas kepada pihak Parlimen kerana menuruti prosedur operasi standard (SOP) yang ditetapkan kerajaan sehingga kedudukan kerusi ahli-ahli yang berhormat di Dewan juga mematuhi penjarakkan sosial dan pemakaian topeng muka oleh semua yang hadir. Pada istiadat tersebut, Seri Paduka sendiri mengajak semua… Read more »

Anonymous
Guest
Anonymous

Malu heret Raja ke pentas politik macam PM yang lemah. Raja bukan kerja beri kempen politik parti lemah.

Anonymous
Guest
Anonymous

Hah, got my fun and entertainment olely pagi ini.

Thanks, zunnun pukimak.

anonymous
Member
anonymous

Untuk ape muyiden kuasai Bersatu jika Bersatu tiada kuasa lagi selepas Pru15?..

Umno sudah jelas akan singkirkan muyidin dari jawatan PM dlm pru15 nanti dgn tinggalkan PN..

Umno tak mau PN didadaftarkan secara rasmi kerana tak mau terikat dgn PN yg dikuasai oleh muyiden…umno mau pegang jawatan PM dan kuasai pemerintahan…

Bersatu akan tenggelam dari arusb politik negara seperti parti KITA HAMIM dan BERJASA..

Muyidin tidak cerdik untuk politik jangka panjang….ejar untung besar jangka pendek saja..

Anonymous
Guest
Anonymous

Mengarut lah mngata Bersatu tiada kuasa lagi selepas Pru15.

Jangan harap kpd Umno lagi lah. Parti itu dah masuk longkang bersama Najib Klepto masa dia songlap berbillion dari 1MDB.

Anonymous
Guest
Anonymous

Bersatu bawah PN tenggelam kena cah keting. Berapa kerusi Melayu dapat sedekah MN bagi? 50?

anonymous
Member
anonymous

Bukan madey saja yg akan di pecat bahkan mukeriz juga akan dipecat..

Muyidin akan diumumkan menang jawatan presiden tanpa tanding..

Anonymous
Guest
Anonymous

Bermimpi lah kamu. Tak rugi sesen pun.

anonymous
Guest
anonymous

VirusGianEng dah jadi sejarah.
Tunggu giliran virusAtok pulak.
Pokjib kerjasama dgn anwar, ubat mujarrab baginya.

anonymous
Member
anonymous

Anwar tak mau bersama penyamuun daa..

Anonymous
Guest
Anonymous

Pokjib kerjasama dgn anwar?

Al Jibo kerjasama dgn Al Jub.?

BSP
Guest
BSP

Budin …boleh tak kau sekat komen dari “Zunnun” yg terang terang menghina agama islam……
Sebelum kau juga akan menerima laknat dari Allah…

Anonymous
Guest
Anonymous

apo boleh buat.
sabar je laa…..matlamat menghalalkan cara masih terpake bagi sesetengah individu

Anonymous
Guest
Anonymous

Kalau tak boleh buat apa2, balun, balun, tibai dan bantai saja ler dia. Tak boleh dia melanda landa di sini.

Cari apa saja yang dia kata yang boleh balun, balun lah. Jangan diamkan saja. Beri dia tahu dia buat begitu, dia kena tampar.

anonymous
Member
anonymous

Zunnun kutik peniaga agama berserban dan penyamun dan oengkhianat…

Kamubsentap kerana kamu penyokong kumpulan yg dikutuk oleh zunnun…

Kutuk puak yg guna islam bukan hina slam..

BSP boleh buat blog sendiri seperti blogger pas bodooh Ibnu Hashim…

Ini Blog PH yg terbuka…

Anonymous
Guest
Anonymous

Hujah lawan dengan tutup komen. Inilah perangai PN tebuk atap.

BSP
Guest
BSP

Budin …jgn jadi bododh…
Atok kau tu yg sendiri yg dah letak jawatan
Dia sendiri pun sebenarnya yg nak PBBM keluar dari PH…
Dalam meeting siap kutuk Anwar dan DAP..
Siap kata dia tak suka Anwar dan DAP…

Bila diluar, bermuka-muka dengan Anwar dan takut pulak kepada DAP..
Inilah manusia sial dan celaka..
Memporak perandakan negara yg sedang bertungkus lumus menghadapai coiv19, puak puak tak tak guna ni pulak nak merampas kuasa…

memang patut kalau Allah timpakan bala kepada puak2 dan manusia macam ni…

kau Budin.. tolong jgn bersubahat!!!

Anonymous
Guest
Anonymous

👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
Ada kebenaran dgn kenyataan dri saudara BSP
Sudah tular rakaman atok balun Bg Non & DAP
Kat luar mcm lain..dlm video tu, hantam berapi
PH pula..sampai tk faham dgn atok pnya resipi
👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

https://youtu.be/lTW4Lyu5JgM

Anonymous
Guest
Anonymous

👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
Mmg hebat, auta belit, dri kita pnya PM mantan
Dituduhnya pulak TSMY yg buat pengkhianatan
Tpi, dia yg cadang nak PPBM keluar dr Pakatan
Klu tk percaya..’link di atas’ sila lah buat pautan
👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌

👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Anonymous
Guest
Anonymous

https://youtu.be/lTW4Lyu5JgM

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
“Kita bagi masa sikit lagi, nanti Umno suka kita”
Itulah antara sebahagian, atok punya kata-kata
Tapi, bila kt luar, ‘Umno penyamun’ jadi senjata
Tk boleh nmpak lagi ker, atok punya belit auta?
👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎

👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Anonymous
Guest
Anonymous

https://youtu.be/lTW4Lyu5JgM

👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
Kini heboh diperkatakan tntng rakaman yg tular
Kenyataan dr atuk semakin berbelit serupa ular
Kat YouTube teruk dia netizen kecam dan selar
Antaranya, ‘atuk nyanyuk / munafiq’ pakat gelar
👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎

Anonymous
Guest
Anonymous

Siapa cakap Bila diluar, Tun M bermuka-muka dengan Anwar dan takut pulak kepada DAP? Apa maksud kau “bermuka”? Masamkan muka?

Setuju, memang patut kalau Allah timpakan bala kepada manusia macam kamu ni…

anonymous
Member
anonymous

Itu meeting palsu…saddiq sudah sahkan…buat kerja yg palsu sudah biasa bagi puak penyaamun umno..

Anonymous
Guest
Anonymous

https://youtu.be/lTW4Lyu5JgM

👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
Rakaman yg tular, panas spt pisang pnya cucur
Atuk lah yg jadi penyebab, PH jatuh dan hancur
Dalam audio tu, dia dok intai Umno jugak bocor
Rupa nya mgharap kasih Umno, serupa pelacur
🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

https://youtu.be/lTW4Lyu5JgM

Anonymous
Guest
Anonymous

anon 6:28 am,

👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
Video tntang rakaman audio tu baru je berlegar
Dalam laman Youtube ia masih baru dan segar
Siapa dia nak nafi itu Sadiq bacul lompat pagar
Kita pun tahu, yg Sadiq tu penjilat atuk yg tegar
🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

https://youtu.be/lTW4Lyu5JgM

Anonymous
Guest
Anonymous

👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
Kehancuran kerajaan PH itu atok yg buat sndiri
Lps tu, kat TSMY pulak dia cuba nak tuding jari
Pengkhianat atok kt PH tu Bg Non mmg sedari
Sbb itu PC lps titah Agong tu Bg Non cabut lari
👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍

👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Anonymous
Guest
Anonymous

👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
Tntang keburukan PH..rkyat ada bukti yg cukup
Bangkai gajah, dgn guni tak boleh nak diserkup
Perpecahan Melayu pulak dah kian bertangkup
Maka sangat optimis..PRU15 nanti PH lungkup
👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

zunnun
Member
zunnun

…jawap si muhammad bin aminah kpd soalan mereka2 yg ingin mengetahui apa dan bila berlaku nya lailatul qadar… “..lalu menjawap nya, terjadi pd mlm2 ganjil pergakhir2 ramadan” seperti jua apa yg di jawap oleh di ibu kpd soalan si anak2 nya, bagaimana dan dari mana datang mereka dan bagaimana akhir nya dapat menyatakan dunia2 mereka…. blh ke si ibu menjawap bagaimana dia mengangkang puki utk di terjah oleh si ayah anak nya? blh ke si ibu lantas menambah menjerit2 keseronokan, dgn menanggil ‘Allah’ ke? …atau ‘gosh2’ keseronokan? si hadi awang, bagaimana pula, kesundalan ‘islam’ nya ketika sedang menuntuh burit2 izati… Read more »

anonymous
Guest
anonymous

Diamlah babi hutan

Anonymous
Guest
Anonymous

😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢
Agaknya Zunun ni, mabuk ke atau separa sedar
Kelihatan mental dia ada sikit kelabu dan pudar
Haper ker jadah, nak disabit dgn Lailatul Qadar?
Rsanya dia ini keturunan musyrik perang Badar
🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Anonymous
Guest
Anonymous

Bagus, dah ada yang balun pukimak zunnun penghasut ini. Aku nak tambah – seperti jua apa yg dijawap oleh mereka yang jijikkan zunnun pukimak ini soalan bagaimana boleh emak nya lepaskan dia dari puki nya keluar di dunia ini, bila dewasa menghasut tak renti2 hingga ke tua bangka. ibu zi zunnun menjawap dia mengangkang puki nya utk di dirodok si ayah nya, dia menjerit2 keseronokan, menjerit Aiyyo Confius, Tao, Buda. …atau ‘Aiyyo2’ keseronokan si Ronnie Liu, bagaimana pula, kesundalan Bud nya ketika sedang menuntuh burit2 Teresa Kok menjerit ‘Aiyyo Bud’. tuhan si zunnun pukimak ini di tonggang tonggekkan nya dengan… Read more »

zunnun
Member
zunnun

burung tiong klu di ajar menyebut ‘Allah’ lagi kerap tiong berbunyi ‘Allah’ yg di pelajari ….

lagi byak makanan yg akan di beri oleh mereka2 yg se jenamakan ‘Allah’ dgn si tiong …..

“Allah’ sana sini, dlm masa yg sama dgn lafaz ‘Allah’ utk menyamun, mengaut dedak dan menebuk atap….

burung tiong tak lah sampai sebegini tabii nya..

anonymous
Guest
anonymous

Diamlah babi hutan

Anonymous
Guest
Anonymous

zunnun bila di kerah menonggang nonggek dengan joss sticks depan tokong, tak berhenti henti, tukar joss sticks hingga bertimbun berbakul di sebelah nya. Bengkok badan nya, bini nya komplen tak dapat servce banyak malam.

Dia tak sedar lagi byak makanan yg di beri kpd Tuhan Bud nya lagi seronok bebudak yang menghantam nya.

Seluruh badan zunnun pukimak bau joss sticks, muka dah jadi macam joss sticks, joss sticks terbakar sana sini, bagi mengkuatkan semangat dia menyamun, mengaut apa yang ada free di negara ini, dia yang dah buang Confius, Tao, Bud sekarang jadi Free Thinker, Free Loader.

Anonymous
Guest
Anonymous

👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
PRU14, dgn janji2 manis palsu, rkyat dipancing
Rupa2nya PH @ ‘pee-ache’ tu penyakit kencing
Sbb tu 5 PRK berturut..rkyat kmbali kpd dacing
PRU15..pintu utk PH, rkyat akan tutup, kancing!
👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
PN @ ‘pee-end’ bwa maksud..kencing dh tamat
Masa YDPA umum..dapat tepukan yang gamat
Sesungguhnya, Allah masih lagi nk beri rahmat
Di bawah PN, rakyat & negara, akn lbih selamat
👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

zunnun
Member
zunnun

persoalan yg perlu rakyat tanya utk memahami situasi si Moo, adakah Moo masih relevant lagi menjelang pru 15?

Moo masih relevant jika dia aggotai kembali omNo…

..tapi, jika masih utk melebarkan sayap ppbm menjelang pru 15, akan bertembung dgn omNO dan pAS, dlm pengagihan kerusi…

ppbm memenangi 13 kerusi2 dlm pu 14 kerana bantuan PH, dan utk memenangi nya lagi perlu akan berhadapan dgn PH kembali….

ke kiri omNo & pAS beri bntahan, ke kanan PH akan beri saingan

ppbm bak serupa parti lalang sj akhir nya…

Anonymous
Guest
Anonymous

DAP tak tahu mcm mana di Pru15. Yang nyata Ronnie Liu dah di buang ke Pahang, kot kalah di situ.

zunnun
Member
zunnun

mahathir akan tewas dlm pertempuran nya dgn ‘rakan’ nya si Moo….

tapi tewas nya mahathir akan melemahkan ppbm hingga akhir nya, ppbm tak ubah parti nyamok melebihi si ibrahim dgn putra nya….

PH biarkan sj mahathir dgn ‘pertempuran’ saki baki nya dgn Moo, kerana pilihan raya sarawak merupakan alternatif utk merampas putrajaya dari kesundalan ‘melayu2 islam’ ….

perlu berlapang dada dgn pSB dlm perkara ini…

Anonymous
Guest
Anonymous

DAP sudah bertaburan dengan Ronnie Liu di humban ke Pahang.

Puak Ronnie Liu di Selangor akan tunjuk protes sana sini, porak perandakan jentera pilihanraya DAP.

DAP tak usah harap lah nak rampas Putrajaya dengan sendiri. DAP tak di terima kaum Melayu yang majoriti di negara ini. Walau pun dengan memberi Melayu jawatan Pengerusi parti nya di masa lalu.

Anonymous
Guest
Anonymous

😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢
Penipuan PH dulu, Kejora masih lagi terkenang
Negara kini hampir nak muflis, itu depa canang
Ditambah pulak janji2 palsu, depa pun menang
Lps tu 5 PRK berturut, ats darat depa berenang
👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Anonymous
Guest
Anonymous

👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
Kisah PRU ke-14 dulu, Kejora cuba nak singkap
Puak2 PH, dgn pnipuan, mereka mmg le cekap
Dgn janji2 manis palsu..rakyat depa perangkap
Dari situlah muncul, kerajaan PH tebuk tingkap
🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Anonymous
Guest
Anonymous

👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
Mereka itu grombolan kafir dgn Melayu pluralis
Dikarangnya tohmahan yang negara nak muflis
Rakyat jadi terpedaya dari Sabah sampai Perlis
Maka menanglah mereka itu, puak syaitan iblis
👿👹👿👹👿👹👿👹👿👹👿👹👿👹👿👹👿👹

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Anonymous
Guest
Anonymous

👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
Pelbagai janji palsu dtg dari PH punya khemah
Tiada tol, minyak turun, ada EPF utk surirumah
Tergoda janji bulan & bintang rakyat jadi lemah
Rupa nya depa dok target rampasan ghanimah
👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Anonymous
Guest
Anonymous

👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
Dlm pertandingan..mmg kalah menang itu adat
Tapi, PH dah menggunakan, penipuan yg padat
Yg depa dpt tu, pengkhianatan bkn nya mandat
Menipu pun tk apa lah, janji poket boleh sendat
🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

zunnun
Member
zunnun

‘melayu2 islam’ bukan sj akan bergantung kpd si hamzah dan ROS, sekutu Rosmah, mereka juga akan bergantung kpd hadi awang utk meminta syafaat kpd ‘rasullulah’ yg hadi kerap bermimpi….

lagi sundal ‘melayu2 islam’ dgn tingkah laku mereka saban hari…

Anonymous
Guest
Anonymous

Bud2 mcm zunnun pukimak tak boleh bergantung kpd penganut Confius, Tao dan Buda. Sebab depa dah khianat agama2 itu bila menganut Evangelical Christianity.

Apa agama yang ada di kaut nya. Nakkan maximum chances to go to Heaven. Demikianlah bila penganut2 mcm zunnun memuki emak nya tak renti2.

MAHATHIRVSANWAR
Guest
MAHATHIRVSANWAR

Selepas ini Mahathir akan buat undi tak percaya kepada ROS…….. Menjawab tulisan Kadir Jasin, saya telah menyatakan bahawa Jabatan Pendaftaran Pertubuhan Malaysia (JPPM) mengesahkan Dr Mahathir Mohamad tidak lagi menjadi Pengerusi PPBM berikutan peletakan jawatannya di tengah-tengah pergolakan politik pada akhir Februari. Anda boleh baca di sini. Kadir cerita pasal bas tapi dia sendiri ketinggalan bas dalam maklumat terkini. Jadi sepetutnya kadir tidak perlu cabar untuk singkir Mahathir akan tersingkir. Mahathir sebenarnya yang menjatuhkan PH setelah dia letak jawatan PM dan Mahathir sebenarnya yang menjatuhkan PH setelah dia letak jawatan Pengerusi Bersatu. Nasib baik Muhyiddin cerdik membuat pusingan 230 darjah… Read more »

anonymous
Member
anonymous

Kalo parti tolak perletakan jawatan dan orang yg letak jawatan terima semula masih di kira sah letak jawatan?…

Pakai undang2 mana?..

Anonymous
Guest
Anonymous

Ini undang-undang PN tebuk atap import dari Zimbabwe.

justice4all
Member
justice4all

Ros tu kak Ros ke @ nama Kuda Kepang Tok Din Johor yg dibela penjaga kandang Tok Mezah?. Skrg Tok Din dah banyak Kuda Kepang sejak jadi PM. Best kan, Tok Din boleh henjut Kuda Kepang puas2 ikut rentak apa pun yg dia nak. Tok Din Boleh! Malaysia Boleh! Rakyat pun dah mula diperkuda dan diauta Tok Din sambil beropera wayang “doa berulang” di kaca TV. Hmm..Kak Kiah pun dah senasib kah Tipah.. TERTIPU!

Anonymous
Guest
Anonymous

Bak kata omputih, ungkapan terbaik untuk kamu –

Little amuses the nuisance, what more the fool.

adyunixmoment
Member
adyunixmoment

berdua tu je la elok kuar dari parti…masing2 bawa haluan sendiri