PENYINGKIRAN TUN M DARIPADA BERSATU TIDAK BERI KEUNTUNGAN KEPADA MUHYIDDIN

Walaupun penyingkiran Tun Mahathir Mohamad sebagai Pengerusi Bersatu melalui keputusan yang dibuat oleh Jabatan Pendaftar Pertubuhan atau RoS masih boleh dipertikaikan, tetapi itulah sebenarnya satu-satunya pilihan yang ada di tangan Muhyiddin Yassin untuk menguasai parti itu.

Memang benar Tun Mahathir ada meletakkan jawatan sebagai Pengerusi Bersatu pada 24 Februari lalu tetapi mesyuarat tergempar MPT Bersatu pada 25 Februari yang dipengerukan oleh Muhyiddin kemudiannya menolak perletakan itu serta merayu agar beliau kembali semula memegang jawatan tersebut.

Susulan itu, pada 27 Februari, sebagaimana yang diumumkan oleh Setiausaha Agung Bersatu, Marzuki Yahya, Tun Mahathir setuju menerima rayuan MPT itu dan disahkan kembali semula menjadi Pengerusi Bersatu.

Kenapa sekarang RoS hanya menerima perletakan jawatan Tun Mahathir saja, tetapi tidak mengambil kira penolakan MPT Bersatu dan setujunya beliau untuk kembali memimpin Bersatu?

Jawabnya mudah saja iaitu RoS ialah sebuah jabatan yang terletak di bawah Kementerian Dalam Negeri di mana menterinya, Hamzah Zainuddin adalah bekas pemimpin UMNO yang melompat kepada Bersatu selepas PRU14 lalu dan baru-baru ini dilantik oleh Muhyiddin menjadi Setiausaha Agung Bersatu yang memihak kepadanya.

Berdasarkan itu, tentulah tidak menghairankan jika RoS yang terletak dibawah pengawasan Hamzah akan berbuat sesuatu yang memihak kepada Muhyiddin.

Penyingkiran Tun Mahathir ini tidak lain adalah bertujuan agar kedudukan Muhyiddin sebagai Pemangku Pengerusi Bersatu berikutan kekosongan yang ditinggalkan oleh bekas Perdana Menteri itu dapat disahkan.

Bermakna sekarang, selain sebagai Presiden, Muhyiddin juga adalah Pemangku Pengerusi Bersatu sehingga pemilihan parti diadakan tidak lama lagi.

Tetapi, dengan kedua-dua jawatan itu dalam pegangannya, Muhyiddin bukan saja sudah boleh mengurus perjalanan parti untuk mengadakan permilihan, tetapi juga memanggil mesyuarat MPT.

Dengan yang demikian, dalam mesyuarat MPT Bersatu selepas ini atau sebelum berlangsungnya pemilihan parti, Muhyiddin sudah hampir pasti akan memecat Tun Mahathir sebagai ahli parti itu.

Ini bermakna, walaupun Tun Mahathir sudah diumumkan menang tanpa bertanding sebagai Pengerusi Bersatu bagi sessi 2020-2023, kemenangan itu tidak akan bermakna kerana beliau akan dipecat terlebih dahulu sebelum pemilihan diadakan.

Di sinilah memperlihatkan bagaimana Muhyiddin tidak melepaskan peluang memanfaatkan kuasa yang ada melalui Hamzah yang dilantiknya sebagai Menteri Dalam Negeri dan Setiausaha Agung Bersatu bagi membolehkannya menguasai parti itu secara mutlak.

Namun demikian, kejayaan Muhyiddin menguasai parti itu melalui kuasa RoS ini tidak memberi apa-apa kelebihan kepadanya untuk menghadapi cabaran yang boleh menjatuhkannya sebagai Perdana Menteri.

Cabaran yang lebih utama dan bahaya yang harus dihadapi oleh Muhyiddin ialah usul undi tidak percaya terhadapnya di Parlimen yang akan dibawa oleh Tun Mahathir pada Julai akan datang dan bukannya pemilihan dalam Bersatu di mana beliau akan dicabar oleh Mukhriz bagi jawatan Presiden.

Meskipun Muhyiddin berjaya menguasai Bersatu dan memecat Tun Mahathir misalnya, jumlah Ahli Parlimen yang menyokongnya tidak akan bertambah sama sekali.

Mereka yang menyokong Tun Mahathir daripada Bersatu tetap juga akan bersama dengan bekas Perdana Menteri itu.

Sekaligus ini bermakna, dalam kedudukan majoritinya di Parlimen hanya dua, menyingkirkan Tun Mahathir daripada Bersatu tidak akan menjadikan Muhyiddin bertambah kuat atau bertambah jumlah undi dalam usul tidak percaya itu nanti.

Dengan tersingkirnya Tun Mahathir secara sebegitu rupa daripada Bersatu, selain simpati terhadapnya boleh jadi bertambah, beliau juga boleh menyertai mana-mana parti selepas ini.

Di dalam PH, kalau pun bukan menyertai PKR atau DAP, mungkin Tun Mahathir akan memilih untuk masuk Amanah sebagai platform barunya meneruskan perjuangan.

Lebih daripada itu, dengan Tun Mahathir menyertai mana-mana parti selepas ini, berdasarkan tinjauan rambang dengan beberapa pihak dalam Bersatu, dijangka sekitar 60 peratus daripada ahli Bersatu akan turut keluar parti untuk bersama dengan bekas Perdana Menteri itu.

Akhirnya, apa yang tinggal dalam Bersatu dan apa untungnya kepada Muhyiddin dengan dapat menguasai Bersatu?

Di ketika yang sama, undi tidak percaya di Parlimen tetap jalan seperti biasa, malah bersama mood rakyat menolak “kerajaan pasir dua butir” Muhyiddin yang begitu amat ketara sekali ketika ini, kejatuhannya ternampak sukar ditahan lagi. (Shahbudindotcom 19/05/2020)

Updated: 20 May 2020 — 12:00 am

62 Comments

Add a Comment
  1. MAHATHIRVSANWAR

    Cynthia Gabriel (C4) Cynthia Gabriel (C4) akan berdepan saman DS Dr Adham Baba di mahkamah………

    Pada 19hb Mei 2020, C4 Consultansies Sdn Bhd melalui peguam mereka Asheeq Ali and Co telah menjawab surat saman DS Adham Baba. C4 Consultansies tidak akan meminta maaf kepada Menteri Kesihatan DS Adham Baba dan sedia berdepan dengan KKM dan Adham Baba di mahkamah.

    Puak PH nak burukkan PN macam-macam dia orang lempar fitnah. Cara terbaik bawa ke Mahkamah dan saman.

  2. Teropong jarak jauh

    Mau ke dia jadi ahli biasa atau mau ke mat sabu meyerah jawatan kpd tun puak bila nak join mana2 parti pun nak jdi no1 tupasal tubur parti baru untuk memboleh kan diri tu jadi no 1 bgi besatu klu yun ada ke x ada ke sama je malah lebih baik klu x ada x lah nak ikut cakap dan pendapat dia je..kan…kan….walau dah x ada apa jawatan dlmm kerjaan pun becakap masih mcam pm segala bapak ketuptusan nak di pertikaikan…

    1. Tuan Guru Tun, Persiden Parti Amanah Negara…

      1. Amanah (PAN) bukan saahaja parti politik tetapi dasar perjuangannya adalah dari DNA Parti Islam Sa Malaysia. Sebelum saya bersetuju, saya akan berkhaluat sebulan di Gua Tempurung dan hanya akan keluar untuk solat pada setiap hari Jumaat. Semoga saya dapat pertunjuk samada beliau boleh diterima masuk Amanah (PAN).

  3. Apabila seseorang Pengerusi itu membuat keputusan untuk meletakkan jawatan, MPT tiada kuasa untuk menolak……..

    Keputusan Jabatan Pendaftar Pertubuhan (ROS) yang mengesahkan Tun Dr Mahathir Mohamad bukan lagi Pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia adalah selaras dengan perlembagaan parti itu sendiri, kata seorang ahli Majlis Pimpinan Tertinggi (MPT).

    Pemimpin berkenaan, yang juga merupakan salah seorang pemimpin Badan Pimpinan Negeri (BPN) Bersatu berkata, keputusan itu adalah berdasarkan Perkara 16.9 Perlembagaan Parti.
    Jelas beliau, apabila seseorang Pengerusi itu membuat keputusan untuk meletakkan jawatan, MPT tiada kuasa untuk menolak, tetapi Presiden dibenarkan untuk memangku jawatan berkenaan sehingga habis penggal ini (2016-2020).

    “Dalam perlembagaan Bersatu fasa 16.9, bila Pengerusi berhenti… Presiden memangku hingga jawatan diisi.
    “Jika individu berkenaan sama nak pegang semula (jawatan Pengerusi), beliau perlu melalui proses pemilihan. Tak boleh dilantik semula oleh sesiapa,” katanya ketika dihubungi Astro AWANI hari ini.

    Terdahulu, ROS dalam satu surat bertarikh 5 Mei 2020, menjelaskan Dr Mahathir sendiri telah memutuskan untuk meletak jawatan selaku Pengerusi pada 24 Februari 2020, dan berkuatkuasa serta-merta.

    Ia berkata, susulan tindakan itu, maka Presiden Bersatu Tan Sri Muhyiddin Yassin berhak memangku jawatan itu sehingga pemilihan untuk penggal baharu selesai.

    “Oleh itu, berdasarkan dokumen yang dikemukakan iaitu surat perletakan jawatan pengerusi, ROS mengesahkan bahawa perletakan jawatan sebagai Pengerusi Bersatu oleh Yang Berhormat Tun Dr Mahathir Bin Mohamad adalah sah.

    “Pemangkuan jawatan Pengerusi Bersatu oleh Yang Amat Berhormat Tan Sri Dato Haji Muhyiddin Bin Haji Mohd Yassin, Presiden Bersatu adalah juga sah dan masih berkuatkuasa selaras dengan peruntukan perlembagaan Bersatu sehingga diadakan pemilihan pengerusi baharu.” menurut isi kandungan surat itu lagi.

    MR : Sekali lagi Mahathir terkena dengan percaturan diri sendiri

    1. cross references. As non-members of the party we should be open minded to read and hear from two people with legal and political background. https://www.youtube.com/watch?v=L0kpWw5USjY 20200519 Isu surat ROS bertarikh 5 Mei berkaitan kedudukan Tun M sebagai Pengerusi PPBM

  4. Masa PKP heret Agong. Masa sidang heret Agong. PN tebuk atap tak pandai buat kerja politik sendiri?

  5. Mungkin Agong kena turun pertahan tindakan drakonian Ros pula lepas ini?

  6. PM yang lemah desperate nak tunjuk kuat.

  7. Rampas Kerajaan. Rampas parti. Wow!

  8. MAHATHIRVSANWAR

    Ini kerajaan Tuanku!……..

    ALHAMDULILLAH, pada hari Isnin lalu, Istiadat Pembukaan Mesyuarat Penggal Ketiga Parlimen ke-14 selamat berlangsung di Dewan Rakyat walaupun negara masih berada dalam Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) bagi menangani wabak Covid-19.

    Istiadat tersebut juga menyaksikan Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah berkenan berangkat mencemar duli dan menyampaikan titah kepada semua ahli-ahli Yang Berhormat.

    Syabas kepada pihak Parlimen kerana menuruti prosedur operasi standard (SOP) yang ditetapkan kerajaan sehingga kedudukan kerusi ahli-ahli yang berhormat di Dewan juga mematuhi penjarakkan sosial dan pemakaian topeng muka oleh semua yang hadir.

    Pada istiadat tersebut, Seri Paduka sendiri mengajak semua hadirin untuk menzahirkan terima kasih dan penghargaan tertinggi kepada petugas-petugas barisan hadapan yang berkorban demi memastikan keselamatan rakyat daripada wabak Covid-19.

    Seperti biasa, ada sahaja segelintir pihak yang cuba mempolitikkan istiadat tersebut. Namun, penulis tertarik dengan perbahasan hangat di media sosial mengenai konsep ‘Kerajaan Beta’ seperti yang terkandung dalam titah Seri Paduka.

    Malaysia ialah sebuah negara berdaulat yang mengamalkan pemerintahan raja berperlembagaan dan demokrasi berparlimen. Ini dengan kata lain bermaksud, Malaysia ialah sebuah negara yang mempunyai raja selaku ketua negara dan Perlembagaan Persekutuan sebagai undang-undang tertinggi negara yang menjelaskan peranan raja dan kerajaan.

    Malaysia juga mengamalkan demokrasi berparlimen di mana rakyat akan memilih wakil-wakil mereka melalui pilihan raya. Wakil-wakil rakyat ini kemudiannya menentukan siapakah dalam kalangan mereka layak untuk dilantik oleh Seri Paduka sebagai Perdana Menteri bagi menjalankan kuasa eksekutif Seri Paduka mengikut Perkara 39 Perlembagaan Persekutuan.

    Oleh itu, tidak salah pernyataan ‘Kerajaan Beta’ yang diucapkan oleh Seri Paduka dalam titahnya. Malahan, itulah pernyataan paling tepat dan tidak seharusnya dijadikan polemik dalam kalangan rakyat.

    Hak

    Di United Kingdom iaitu tempat lahir konsep raja berperlembagaan sendiri juga perkara sama berlaku. Ratu Elizabeth II selaku ketua negara juga menggunakan pernyataan yang sama dalam titah baginda pada istiadat pembukaan Parlimen di House of Lords.

    Baginda Ratu juga menyebut My Prime Ministers atau My Ministers dalam titah yang disediakan oleh kerajaan. Pada istiadat Isnin kelmarin juga menyaksikan Perdana Menteri sebagai ketua kerajaan menyerahkan teks titah kepada Seri Paduka.

    Maka, apakah yang cuba dimainkan dan dibahaskan oleh kelompok yang cuba mempersoalkan pernyataan itu? Janganlah mewujudkan kekeliruan dalam kalangan rakyat dengan tafsiran yang berlainan hanya semata-mata hakikat itu tidak menyebelahi kalian.

    Selain itu, lebih mengecewakan, ada pimpinan pembangkang yang meremehkan sidang Isnin lalu apabila menyifatkannya sebagai ‘tidak berguna’ dan ‘sampah’. Sekalipun kurang bersetuju dengan keadaan tersebut, janganlah tergamak sehingga merendahkan sidang di mana Seri Paduka bertitah.

    Bukankah ramai antara mereka adalah pengamal undang-undang? Tetapi mengapakah mereka seperti menidakkan peri pentingnya titah Seri Paduka di Parlimen. Bukankah Seri Paduka berhak bertitah sama ada di Dewan Rakyat atau Dewan Negara atau secara serentak bersama kesemua ahli-ahli Yang Berhormat seperti yang termaktub dalam Perkara 60 Perlembagaan Persekutuan?

    Justeru, penulis menegaskan konteks yang tepat adalah kerajaan Malaysia ini adalah kerajaan Seri Paduka dan titah yang disampaikan adalah sebahagian daripada tanggungjawab Seri Paduka sebagai ketua negara. Ini perlu jelas pada pemahaman semua dan tidak perlu dipertikaikan lagi.

    MR : Penggunaan untuk kerajaan berpelembagaan

    1. Malu heret Raja ke pentas politik macam PM yang lemah. Raja bukan kerja beri kempen politik parti lemah.

  9. Hah, got my fun and entertainment olely pagi ini.

    Thanks, zunnun pukimak.

  10. Untuk ape muyiden kuasai Bersatu jika Bersatu tiada kuasa lagi selepas Pru15?..

    Umno sudah jelas akan singkirkan muyidin dari jawatan PM dlm pru15 nanti dgn tinggalkan PN..

    Umno tak mau PN didadaftarkan secara rasmi kerana tak mau terikat dgn PN yg dikuasai oleh muyiden…umno mau pegang jawatan PM dan kuasai pemerintahan…

    Bersatu akan tenggelam dari arusb politik negara seperti parti KITA HAMIM dan BERJASA..

    Muyidin tidak cerdik untuk politik jangka panjang….ejar untung besar jangka pendek saja..

    1. Mengarut lah mngata Bersatu tiada kuasa lagi selepas Pru15.

      Jangan harap kpd Umno lagi lah. Parti itu dah masuk longkang bersama Najib Klepto masa dia songlap berbillion dari 1MDB.

    2. Bersatu bawah PN tenggelam kena cah keting. Berapa kerusi Melayu dapat sedekah MN bagi? 50?

  11. Bukan madey saja yg akan di pecat bahkan mukeriz juga akan dipecat..

    Muyidin akan diumumkan menang jawatan presiden tanpa tanding..

    1. Bermimpi lah kamu. Tak rugi sesen pun.

  12. VirusGianEng dah jadi sejarah.
    Tunggu giliran virusAtok pulak.
    Pokjib kerjasama dgn anwar, ubat mujarrab baginya.

    1. Anwar tak mau bersama penyamuun daa..

    2. Pokjib kerjasama dgn anwar?

      Al Jibo kerjasama dgn Al Jub.?

  13. Budin …boleh tak kau sekat komen dari “Zunnun” yg terang terang menghina agama islam……
    Sebelum kau juga akan menerima laknat dari Allah…

    1. apo boleh buat.
      sabar je laa…..matlamat menghalalkan cara masih terpake bagi sesetengah individu

      1. Kalau tak boleh buat apa2, balun, balun, tibai dan bantai saja ler dia. Tak boleh dia melanda landa di sini.

        Cari apa saja yang dia kata yang boleh balun, balun lah. Jangan diamkan saja. Beri dia tahu dia buat begitu, dia kena tampar.

    2. Zunnun kutik peniaga agama berserban dan penyamun dan oengkhianat…

      Kamubsentap kerana kamu penyokong kumpulan yg dikutuk oleh zunnun…

      Kutuk puak yg guna islam bukan hina slam..

      BSP boleh buat blog sendiri seperti blogger pas bodooh Ibnu Hashim…

      Ini Blog PH yg terbuka…

    3. Hujah lawan dengan tutup komen. Inilah perangai PN tebuk atap.

  14. Budin …jgn jadi bododh…
    Atok kau tu yg sendiri yg dah letak jawatan
    Dia sendiri pun sebenarnya yg nak PBBM keluar dari PH…
    Dalam meeting siap kutuk Anwar dan DAP..
    Siap kata dia tak suka Anwar dan DAP…

    Bila diluar, bermuka-muka dengan Anwar dan takut pulak kepada DAP..
    Inilah manusia sial dan celaka..
    Memporak perandakan negara yg sedang bertungkus lumus menghadapai coiv19, puak puak tak tak guna ni pulak nak merampas kuasa…

    memang patut kalau Allah timpakan bala kepada puak2 dan manusia macam ni…

    kau Budin.. tolong jgn bersubahat!!!

    1. 👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
      Ada kebenaran dgn kenyataan dri saudara BSP
      Sudah tular rakaman atok balun Bg Non & DAP
      Kat luar mcm lain..dlm video tu, hantam berapi
      PH pula..sampai tk faham dgn atok pnya resipi
      👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

      https://youtu.be/lTW4Lyu5JgM

      1. 👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
        Mmg hebat, auta belit, dri kita pnya PM mantan
        Dituduhnya pulak TSMY yg buat pengkhianatan
        Tpi, dia yg cadang nak PPBM keluar dr Pakatan
        Klu tk percaya..’link di atas’ sila lah buat pautan
        👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌

        👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
        Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
        😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

        1. https://youtu.be/lTW4Lyu5JgM

          🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
          “Kita bagi masa sikit lagi, nanti Umno suka kita”
          Itulah antara sebahagian, atok punya kata-kata
          Tapi, bila kt luar, ‘Umno penyamun’ jadi senjata
          Tk boleh nmpak lagi ker, atok punya belit auta?
          👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎

          👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
          Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
          😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

          1. https://youtu.be/lTW4Lyu5JgM

            👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
            Kini heboh diperkatakan tntng rakaman yg tular
            Kenyataan dr atuk semakin berbelit serupa ular
            Kat YouTube teruk dia netizen kecam dan selar
            Antaranya, ‘atuk nyanyuk / munafiq’ pakat gelar
            👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

            😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
            Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
            👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎

    2. Siapa cakap Bila diluar, Tun M bermuka-muka dengan Anwar dan takut pulak kepada DAP? Apa maksud kau “bermuka”? Masamkan muka?

      Setuju, memang patut kalau Allah timpakan bala kepada manusia macam kamu ni…

    3. Itu meeting palsu…saddiq sudah sahkan…buat kerja yg palsu sudah biasa bagi puak penyaamun umno..

      1. https://youtu.be/lTW4Lyu5JgM

        👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
        Rakaman yg tular, panas spt pisang pnya cucur
        Atuk lah yg jadi penyebab, PH jatuh dan hancur
        Dalam audio tu, dia dok intai Umno jugak bocor
        Rupa nya mgharap kasih Umno, serupa pelacur
        🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

        👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
        Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
        😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

        https://youtu.be/lTW4Lyu5JgM

      2. anon 6:28 am,

        👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
        Video tntang rakaman audio tu baru je berlegar
        Dalam laman Youtube ia masih baru dan segar
        Siapa dia nak nafi itu Sadiq bacul lompat pagar
        Kita pun tahu, yg Sadiq tu penjilat atuk yg tegar
        🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

        👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
        Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
        😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

        https://youtu.be/lTW4Lyu5JgM

        1. 👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
          Kehancuran kerajaan PH itu atok yg buat sndiri
          Lps tu, kat TSMY pulak dia cuba nak tuding jari
          Pengkhianat atok kt PH tu Bg Non mmg sedari
          Sbb itu PC lps titah Agong tu Bg Non cabut lari
          👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍

          👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
          Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
          😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

          1. 👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
            Tntang keburukan PH..rkyat ada bukti yg cukup
            Bangkai gajah, dgn guni tak boleh nak diserkup
            Perpecahan Melayu pulak dah kian bertangkup
            Maka sangat optimis..PRU15 nanti PH lungkup
            👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

            👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
            Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
            😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

  15. …jawap si muhammad bin aminah kpd soalan mereka2 yg ingin mengetahui apa dan bila berlaku nya lailatul qadar…

    “..lalu menjawap nya, terjadi pd mlm2 ganjil pergakhir2 ramadan”

    seperti jua apa yg di jawap oleh di ibu kpd soalan si anak2 nya, bagaimana dan dari mana datang mereka dan bagaimana akhir nya dapat menyatakan dunia2 mereka….

    blh ke si ibu menjawap bagaimana dia mengangkang puki utk di terjah oleh si ayah anak nya? blh ke si ibu lantas menambah menjerit2 keseronokan, dgn menanggil ‘Allah’ ke?

    …atau ‘gosh2’ keseronokan? si hadi awang, bagaimana pula, kesundalan ‘islam’ nya ketika sedang menuntuh burit2 izati dan zeinab; menjerit2 ‘allah’ ke?

    bagitu juga, muhammad bin aminah, rahsia “Muhammad” nya hanya utk diri nya sj, tapi….

    kesundalan apa yg hadi awang asyik bercerita mimpi ‘rasullulah’ nya kpd mereka2 yg datang ingin mendengar nya….

    yg hadi awang mimpi kan ‘rasullulah’ nya atau diri kesempurnaan nya?

    lailatul qadar itu bukan sekadar berlaku pd bulan ramadan, berlaku akan nya bila2 masa, bila si abid menebusi langit2 bumi nya…

    tuhan bukan sesekali bersifat nepotisma, siape yg mencuba mencuba mencuba, akhir nya akan berjaya bukan kerana iktiar mereka, tapi kesanggupan utk mematikan diri menyatakan sifat kesempurnaan mereka….

    hanya dgn kesempurnaan sedemikian, maka berlaku kamil mengkamil dgn maha sempurna semesta…

    hanya kesempurnaan adam sj, yg mengenal sifat tuhan nya….

    Tuhan Adam Tuhan…

    Adam itu, pakaian nya di dunia…

    satu perjalan ‘mlm’ kerana pd ‘mlm’ setiap manusia, hilang segala ingatan ke-aku-an nya, lena dgn ‘kematian’ seketika mereka…

    yg ‘melayu2 islam’ nak mencari lalatul qadar utk tujuan ape? menubuhkan kekuasan di malaysia ke?

    cikai sgt ‘melayu2’ sedemikian rupa sedangkan, di luar sana, keturunan2 adam yg berlain warna kulit dab berbahasa, berlumba2 mengupas Ilmu Alam Semesta utk mengenali Tuhan akhir nya…

    apa nak jadi ‘melayu2 islam’ penjenamaan hadi awang, antara ‘melayu2’ dan ‘islam’ mereka, yg mana lebih menyudal…

    1. Diamlah babi hutan

      1. 😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢
        Agaknya Zunun ni, mabuk ke atau separa sedar
        Kelihatan mental dia ada sikit kelabu dan pudar
        Haper ker jadah, nak disabit dgn Lailatul Qadar?
        Rsanya dia ini keturunan musyrik perang Badar
        🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

        👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
        Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
        😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    2. Bagus, dah ada yang balun pukimak zunnun penghasut ini. Aku nak tambah –

      seperti jua apa yg dijawap oleh mereka yang jijikkan zunnun pukimak ini soalan bagaimana boleh emak nya lepaskan dia dari puki nya keluar di dunia ini, bila dewasa menghasut tak renti2 hingga ke tua bangka.

      ibu zi zunnun menjawap dia mengangkang puki nya utk di dirodok si ayah nya, dia menjerit2 keseronokan, menjerit Aiyyo Confius, Tao, Buda.

      …atau ‘Aiyyo2’ keseronokan si Ronnie Liu, bagaimana pula, kesundalan Bud nya ketika sedang menuntuh burit2 Teresa Kok menjerit ‘Aiyyo Bud’.

      tuhan si zunnun pukimak ini di tonggang tonggekkan nya dengan memegang joss sticks di depan tokong nya, kekadang di pangkal pokok Kayu Ara di belakang rumah nya.

      Maka Tokong yang di sembah si zunnun pukimak itu di letaknya bua2an angoor dll yang sedap2. pd ‘mlm’ hari, hilang segala offering to his god itu di sebat budak2. zunnun pukimak tidur lena macam dah mati seketika itu…

      yg zunnun Bud tercari cari keesokan hari nya, sedar Bud nya tak dapat makan buah2an yang di sebat bebudak itu.

      Pokai lah si zunnun pukimak hari2 membeli buah2an yang mahal2 untuk Bud nya tapi budak2 yang kenyang. tak dapat mengambil hati Tuhan nya…

      apa nak jadi kpd zunnun pukimak asyik memukikan emak nya yang asyik menyundal di Chow Kit backlanes, tidak membimbing nya di masa kecil nya.…

  16. burung tiong klu di ajar menyebut ‘Allah’ lagi kerap tiong berbunyi ‘Allah’ yg di pelajari ….

    lagi byak makanan yg akan di beri oleh mereka2 yg se jenamakan ‘Allah’ dgn si tiong …..

    “Allah’ sana sini, dlm masa yg sama dgn lafaz ‘Allah’ utk menyamun, mengaut dedak dan menebuk atap….

    burung tiong tak lah sampai sebegini tabii nya..

    1. Diamlah babi hutan

    2. zunnun bila di kerah menonggang nonggek dengan joss sticks depan tokong, tak berhenti henti, tukar joss sticks hingga bertimbun berbakul di sebelah nya. Bengkok badan nya, bini nya komplen tak dapat servce banyak malam.

      Dia tak sedar lagi byak makanan yg di beri kpd Tuhan Bud nya lagi seronok bebudak yang menghantam nya.

      Seluruh badan zunnun pukimak bau joss sticks, muka dah jadi macam joss sticks, joss sticks terbakar sana sini, bagi mengkuatkan semangat dia menyamun, mengaut apa yang ada free di negara ini, dia yang dah buang Confius, Tao, Bud sekarang jadi Free Thinker, Free Loader.

  17. 👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
    PRU14, dgn janji2 manis palsu, rkyat dipancing
    Rupa2nya PH @ ‘pee-ache’ tu penyakit kencing
    Sbb tu 5 PRK berturut..rkyat kmbali kpd dacing
    PRU15..pintu utk PH, rkyat akan tutup, kancing!
    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

    💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
    PN @ ‘pee-end’ bwa maksud..kencing dh tamat
    Masa YDPA umum..dapat tepukan yang gamat
    Sesungguhnya, Allah masih lagi nk beri rahmat
    Di bawah PN, rakyat & negara, akn lbih selamat
    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

    💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

  18. persoalan yg perlu rakyat tanya utk memahami situasi si Moo, adakah Moo masih relevant lagi menjelang pru 15?

    Moo masih relevant jika dia aggotai kembali omNo…

    ..tapi, jika masih utk melebarkan sayap ppbm menjelang pru 15, akan bertembung dgn omNO dan pAS, dlm pengagihan kerusi…

    ppbm memenangi 13 kerusi2 dlm pu 14 kerana bantuan PH, dan utk memenangi nya lagi perlu akan berhadapan dgn PH kembali….

    ke kiri omNo & pAS beri bntahan, ke kanan PH akan beri saingan

    ppbm bak serupa parti lalang sj akhir nya…

    1. DAP tak tahu mcm mana di Pru15. Yang nyata Ronnie Liu dah di buang ke Pahang, kot kalah di situ.

  19. mahathir akan tewas dlm pertempuran nya dgn ‘rakan’ nya si Moo….

    tapi tewas nya mahathir akan melemahkan ppbm hingga akhir nya, ppbm tak ubah parti nyamok melebihi si ibrahim dgn putra nya….

    PH biarkan sj mahathir dgn ‘pertempuran’ saki baki nya dgn Moo, kerana pilihan raya sarawak merupakan alternatif utk merampas putrajaya dari kesundalan ‘melayu2 islam’ ….

    perlu berlapang dada dgn pSB dlm perkara ini…

    1. DAP sudah bertaburan dengan Ronnie Liu di humban ke Pahang.

      Puak Ronnie Liu di Selangor akan tunjuk protes sana sini, porak perandakan jentera pilihanraya DAP.

      DAP tak usah harap lah nak rampas Putrajaya dengan sendiri. DAP tak di terima kaum Melayu yang majoriti di negara ini. Walau pun dengan memberi Melayu jawatan Pengerusi parti nya di masa lalu.

  20. 😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢
    Penipuan PH dulu, Kejora masih lagi terkenang
    Negara kini hampir nak muflis, itu depa canang
    Ditambah pulak janji2 palsu, depa pun menang
    Lps tu 5 PRK berturut, ats darat depa berenang
    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    1. 👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
      Kisah PRU ke-14 dulu, Kejora cuba nak singkap
      Puak2 PH, dgn pnipuan, mereka mmg le cekap
      Dgn janji2 manis palsu..rakyat depa perangkap
      Dari situlah muncul, kerajaan PH tebuk tingkap
      🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

      👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

      1. 👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
        Mereka itu grombolan kafir dgn Melayu pluralis
        Dikarangnya tohmahan yang negara nak muflis
        Rakyat jadi terpedaya dari Sabah sampai Perlis
        Maka menanglah mereka itu, puak syaitan iblis
        👿👹👿👹👿👹👿👹👿👹👿👹👿👹👿👹👿👹

        🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
        Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
        😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

        1. 👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
          Pelbagai janji palsu dtg dari PH punya khemah
          Tiada tol, minyak turun, ada EPF utk surirumah
          Tergoda janji bulan & bintang rakyat jadi lemah
          Rupa nya depa dok target rampasan ghanimah
          👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊

          🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
          Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
          😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

          1. 👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
            Dlm pertandingan..mmg kalah menang itu adat
            Tapi, PH dah menggunakan, penipuan yg padat
            Yg depa dpt tu, pengkhianatan bkn nya mandat
            Menipu pun tk apa lah, janji poket boleh sendat
            🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

            👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
            Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
            😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

  21. ‘melayu2 islam’ bukan sj akan bergantung kpd si hamzah dan ROS, sekutu Rosmah, mereka juga akan bergantung kpd hadi awang utk meminta syafaat kpd ‘rasullulah’ yg hadi kerap bermimpi….

    lagi sundal ‘melayu2 islam’ dgn tingkah laku mereka saban hari…

    1. Bud2 mcm zunnun pukimak tak boleh bergantung kpd penganut Confius, Tao dan Buda. Sebab depa dah khianat agama2 itu bila menganut Evangelical Christianity.

      Apa agama yang ada di kaut nya. Nakkan maximum chances to go to Heaven. Demikianlah bila penganut2 mcm zunnun memuki emak nya tak renti2.

  22. Selepas ini Mahathir akan buat undi tak percaya kepada ROS……..

    Menjawab tulisan Kadir Jasin, saya telah menyatakan bahawa Jabatan Pendaftaran Pertubuhan Malaysia (JPPM) mengesahkan Dr Mahathir Mohamad tidak lagi menjadi Pengerusi PPBM berikutan peletakan jawatannya di tengah-tengah pergolakan politik pada akhir Februari. Anda boleh baca di sini.

    Kadir cerita pasal bas tapi dia sendiri ketinggalan bas dalam maklumat terkini. Jadi sepetutnya kadir tidak perlu cabar untuk singkir Mahathir akan tersingkir.

    Mahathir sebenarnya yang menjatuhkan PH setelah dia letak jawatan PM dan Mahathir sebenarnya yang menjatuhkan PH setelah dia letak jawatan Pengerusi Bersatu. Nasib baik Muhyiddin cerdik membuat pusingan 230 darjah menyelamatkan Bersatu. Sepatutnya Bersatu tak ada apa-apa sekarang kalau masih bersama PH tapi kerana Muhyiddin kedudukan Bersatu walaupun tak kuat tapi mereka menerajui PN. Itu bijaknya Muhyiddin dan bodohnya Kadir Jasin.

    Saya rasa selepas ini, Mahathir akan membuat usul tak percaya kepada ROS kerana kedudukan Muhyiddin sebagai pemangku Pegerusi BERSATU.

    Warga Emas itu bukan boleh baca politiknya.

    Nasir Ramlee

    ——-
    ROS: Peletakan jawatan Dr M sah, Muhyiddin berhak jadi pemangku pengerusi

    Jabatan Pendaftar Pertubuhan Malaysia (ROS) mengesahkan bahawa Presiden Bersatu Muhyiddin Yassin “berhak” menjadi pemangku pengerusi parti, setelah Dr Mahathir Mohamad menyerahkan surat peletakan jawatan kepada Muhyiddin pada 24 Februari.

    Dalam surat bertarikh 5 Mei, ROS mengatakan penilaian ini berdasarkan dokumen yang diberikan oleh pihak berkaitan.

    “Berdasarkan dokumen yang dikemukakan – iaitu surat peletakan jawatan pengerusi, ROS mengesahkan peletakan jawatan Mahathir sebagai pengerusi Bersatu oleh Muhyiddin, presiden Bersatu adalah juga sah dan masih berkuat kuasa selaras dengan peruntukan perlembagaan Bersatu sehingga diadakan pemilihan pengerusi baru,” menurut surat yang dilihat oleh Malaysiakini.

    Surat itu memetik Artikel 16.9 perlembagaan parti untuk keputusan berkenaan.

    Ia menetapkan bahawa jika pengerusi itu mengundurkan diri atau dipecat daripada parti, presiden akan mengambil alih jawatan pemangku pengerusi sehingga pengerusi baru dipilih.

    Surat itu ditujukan kepada setiausaha kerja Bersatu, Suhaimi Yahya untuk menjawab pertanyaannya mengenai perkara itu pada 1 Mei.

    Ketika dihubungi, jurucakap ROS mengesahkan bahawa surat itu sah.

    Sebelum ini, Mahathir telah mengundurkan diri sebagai perdana menteri dan pengerusi Bersatu pada 24 Februari, setelah parti itu menentangnya dan Muhyiddin membawa Bersatu keluar dari Pakatan Harapan untuk membentuk Perikatan Nasional (PN).

    Tidak lama selepas meletakkan jawatan, Bersatu telah meyakinkan Mahathir untuk terus memegang jawatan pengerusi parti dan mengumumkan beliau akan kekal memegang jawatan itu.

    Bagaimanapun, mereka kemudian gagal meyakinkan Mahathir untuk menyertai PN dan kem Muhyiddin kemudian mengenepikan pengumuman sebelumnya agar Mahathir kekal sebagai pengerusi.

    Susulan perselisihan dengan Mahathir, kem Muhyiddin menyatakan bahawa parti itu tidak dapat menolak pengunduran Mahathir justeru peletakan jawatan sebagai pengerusi sebelum ini tetap diambil kira.

    MR : Warga Emas??

    1. Kalo parti tolak perletakan jawatan dan orang yg letak jawatan terima semula masih di kira sah letak jawatan?…

      Pakai undang2 mana?..

    2. Ini undang-undang PN tebuk atap import dari Zimbabwe.

  23. Ros tu kak Ros ke @ nama Kuda Kepang Tok Din Johor yg dibela penjaga kandang Tok Mezah?. Skrg Tok Din dah banyak Kuda Kepang sejak jadi PM. Best kan, Tok Din boleh henjut Kuda Kepang puas2 ikut rentak apa pun yg dia nak. Tok Din Boleh! Malaysia Boleh! Rakyat pun dah mula diperkuda dan diauta Tok Din sambil beropera wayang “doa berulang” di kaca TV. Hmm..Kak Kiah pun dah senasib kah Tipah.. TERTIPU!

    1. Bak kata omputih, ungkapan terbaik untuk kamu –

      Little amuses the nuisance, what more the fool.

  24. berdua tu je la elok kuar dari parti…masing2 bawa haluan sendiri

Leave a Reply

Your email address will not be published.