KERAJAAN ‘PASIR DUA BUTIR’ MUHYIDDIN TAK MUNGKIN DAPAT BERFUNGSI BAIK, WAJAR BERUNDUR SEGERA

Jika pada sebelah pagi di Dewan Rakyat semalam, sokongan Ahli-Ahli Parlimen terhadap Muhyiddin Yassin didapati berjumlah 114 berdasarkan jumlah yang duduk di barisan kerajaan, hanya beberapa jam kemudian ia telah berkurangan menjadi 113.

Ia berikutan Ahli Parlimen Sri Aman Sarawak, Masir Kujat berkata, tempat duduknya yang diletakkan di barisan kerajaan bukan berdasarkan pilihannya.

”Tempat duduk saya telah ditetapkan oleh Parlimen, saya tidak mempunyai pilihan selain duduk di tempat yang telah ditetapkan untuk saya.

“Tetapi, saya ingin menjelaskan bahawa saya adalah Anggota Majlis Presiden Parti Sarawak Bersatu atau PSB dan PSB adalah parti pembangkang di peringkat persekutuan dan negeri,” tegasnya.

Dengan jumlah 113 itu, bermakna Muhyiddin hanya mempunyai dua majoriti saja di Parlimen sekarang ini.

Ini adalah suatu kedudukan yang sangat lemah, lekeh, haprak serta tidak pernah dialami oleh mana-mana Perdana Menteri sebelum ini.

Dengan kata lain, kerajaan PN pimpinan Muhyiddin ini layak digelar sebagai “kerajaan pasir dua butir” sebagaimana pernah didialogkan oleh Seniman Agung P Ramlee dalam salah sebuah filemnya.

Melihat kedudukan kerajaan yang sangat lemah ini, Muhyiddin tidak mungkin dapat berfungsi dengan baik sebagai Perdana Menteri kerana tidak ada sesiapa mempunyai keyakinan terhadapnya.

Pelabur luar dan dalam negeri, kakitangan awam, kelompok perniagaan dan orang awam, malah penganggur, lepasan univiersiti serta budak-budak sekolah pun tidak punya keyakinan yang sama.

Di Parlimen pula, selain usul undi tidak percaya sudah diterima dan bakal dibentangkan pada sessi Dewan Rakyat Julai akan datang lebih mungkin berjaya untuk menjatuhkannya, segala rang undang-undang dan usul kerajaan juga sukar untuk diluluskan.

Dua atau tiga orang Ahli Parlimen kerajaan tidak hadir, ia dengan sendirinya menyebabkan usul dan rang undang-undang kerajaan tersekat daripada dilaksanakan.

Akhirnya, kerajaan akan jadi tempang, tiada penambahbaikan serta tiada pembaharuan.

Belanjawan 2021 yang dibentangkan pada 5 Oktober nanti, jika sekiranya Muhyiddin terus cuba berdalih dan menyekat usul undi tidak percaya terhadapnya yang sepatutnya diberi ruang pada sessi Julai, turut boleh ditolak oleh pembangkang sebagai salah satu cara untuk menjatuhkan beliau.

Pendeknya, dengan majoriti hanya dua undi yang dimilik Muhyiddin sekarang, macam-macam cara dan usaha boleh dilakukan untuk menampakkan ketidakupayaan dan ketidakstabilan kerajaan yang dipimpinnya, seterusnya menjadikan beliau jatuh bagai nangka busuk.

Lebih mungkin, dengan ketidaktentuan dan ketidakstabilan itu, usaha mendaftarkan PN sebagai sebuah gabungan politik yang sah juga akan terhalang sama, walaupun memorandum persefahaman mengenainya sudah dipersetujui pada Ahad lalu bersama enam parti politik.

UMNO dan BN yang menpunyai jumlah Ahli Parlimen terbesar dalam PN iaitu 43 tentu saja tidak mahu “menggantung diri” dengan merelakan diri mereka terperangkap dalam gabungan yang tidak stabil itu.

Lebih baik UMNO dan BN menumpukan kerjasama politik mereka dengan Pas melalui MN dan melupakan PN begitu saja.

Sebab itu, dengan kedudukan paling buruk yang pernah dialami berbanding mana-mana Perdana Menteri sebelum, tidak banyak pilihan yang tinggal di tangan Muhyiddin.

Adalah tidak bermoral jika beliau terus cuba bertahan dengan kedudukannya, tetapi mengorbankan masa depan rakyat dan ekonomi negara ke kancah yang boleh memberi kemusnahan kepada semua.

Meletak jawatan dan berundur secara baik adalah satu-satu pilihan terbaik yang wajar diambilnya sekarang kerana sebelum usul undi tidak percaya, jika ada dua orang Ahli Ahli Parlimen sedia mengumumkan secara terbuka menolak kepimpinanya dalam waktu terdekat ini, kejatuhannya jauh lebih memalukan lagi.

Berundur sajalah Bang Din – berehat, tumpu pada keluarga dan utamakan kesihatan sendiri. (Shahbudindotcom 19/05/2020)

Updated: 19 May 2020 — 7:38 am

139 Comments

Add a Comment
  1. MAHATHIRVSANWAR

    Anwar tahu dan mengerti Mahathir suka mempergunaankan dan menipu……….

    Ada perpatah mengatakan jangan disengat dua kali pada satu lubang. Anwar dah dua kali kena sengat dengan Mahathir. Dia sangat kenal Mahathir lidah bercadang. Hari ii cakap lain, esok dia cakap lain. Dia akan ambil apa kesempatan dan mengulang-gulang sesuatu kenyataan supaya nampak betul walaupun perkara itu salah.

    Mengikut sumber dalaman PKRmemang Anwar mendapat jemputan untuk menghadiri sidang media berkenaan – yang diadakan beberapa jam selepas sidang parlimen ditangguhkan oleh Mahathir tetapi Anwar enggan menghadiri sidang media tersebut. Anwar tak mahu dipergunakan oleh Mahathir dalam mendapat suara dalam BERSATU.

    Sumber PH lain berkata kononnya Anwar perlu menghadiri sesi temu bual dengan New York Times adalah alasan semata-mata. Kalau Anwar tak boleh hadir takkan tak boleh hantar wakil? Kenapa PKR tak ada wakil pada sidang Mahathir dan Mukhriz?

    Ini sebenarnya ada kaitan juga penglibatan Anwar dan PKR dalam kejatuhan Mukhriz di Kedah yang ramai orang tak nampak.

    Penganalisis mengatakan bahawa tindakan Anwar sudah mula bertegas dengan Mahathir adalah tindakan politik yang bijak tetapi malangnya dah terlambat.

    MR : Percaya kepada Mahathir? 22 tahu kena tipu, 22 bulan pulak kena kencing Manisfeto bukan kita suci kan!

  2. Kerajaan ayam mahal 2 butir memang tak guna.

  3. Ayam mahal sebab PKP? Ayam mahal sebab Menteri Tebuk Atap tak kawal harga lebih awal. Sibuk politik nak jatuh Kerajaan.

  4. Ayam mahal. Sayur mahal. Menteri Tebuk Atap PN makan gaji buta.

  5. MAHATHIRVSANWAR

    Tak sokong Dr. M punca Anwar ‘hilang’…….

    PKR telah mencapai kesepakatan dalam mesyuarat pada 17 Mei supaya tidak lagi menyokong Tun Dr. Mahathir Mohamad sebagai Perdana Menteri atau mengetuai Pakatan Harapan (PH).

    Keadaan itu bermakna Datuk Seri Anwar Ibrahim sendiri akan mengetuai jentera untuk menghadapi pilihan raya umum akan datang.

    Walaupun mengekalkan hubungan kerjasama dengan Dr. Mahathir, tetapi PKR mahu Anwar sendiri yang mengetuai PH.

    Sumber berkata, keadaan itu juga menyebabkan Presiden PKR itu “hilang” dalam sidang akhbar yang dipengerusikan Dr. Mahathir pada Isnin.

    “Anwar berpendapat sepatutnya beliau dan bukannya Dr. Mahathir yang mempengerusikan sidang media bersama ini,” kata sumber kepada Sinchew Daily.

    Datuk Liew Vui Keong dari Warisan dilaporkan menghantar pesanan ringkas kepada wakil rakyat PH supaya berkumpul di pejabat Dr. Mahathir selepas titah Yang di-Pertuan Agong di Dewan Rakyat pada Isnin.

    Pertemuan itu dihadiri pemimpin tertinggi DAP, Amanah dan Warisan, tetapi Anwar tidak kelihatan di situ.

    Selain itu, sumber turut memberitahu bahawa pemimpin PKR “bising sehari” dalam satu kumpulan media sosial apabila nama Dr. Mahathir diletakkan pada tempat pertama dalam satu kenyataan PH bersama Warisan sebelum ini.

    Ditanya sama ada pendirian tidak menyokong Dr. Mahathir sebagai Perdana Menteri dipersetujui DAP dan Amanah, sumber berkata: “pada masa ini, hanyalah PKR.”

    Sumber bagaimanapun menafikan ura-ura bahawa Anwar memutuskan hubungan dengan Dr. Mahathir sehingga tidak mahu bertemu.

    “Anwar tidak menolak untuk bertemu dengan Dr. Mahathir, mereka ada berdialog melalui Zoom pada Ahad,” katanya. – MalaysiaGazette

    MR : Baru nampak bijak

  6. mampu ke pendeta2 pAs dan mufti2 ‘melayu2 islam’ menebusi langit2 bumi mereka, utk melakukan lailatul qadar ramadha nih?

    atau merasakan sekadar ympeti dann jawatan dah mencukupi…

    dgn lapaz syahadah di tuju kpd muhammad bin aminah yg mereka jenamakan sepanjang fahaman hidup mereka hingga terkini…

    betul ke lailatul qadar itu hanya dlm bulan ramadhan sj?

    misti ada pendeta2 pAs yg berani utk mentelaah perkara nih?

    kan ‘parti islam’, tuhan dah tentu beri penerangan yg jelas hingga kini?

    apa nak jadi ‘melayu2 islam’, rakyat ingin tahu, yg sundal ‘melayu2’ mereka atau ‘islam’ yg di anuti ?

    ..hingga Nabi Mhammad di katakan berperang jolok pedang sana sini, dan jolok keris celah kangkang dgn 14 bini.

    jgn biarkan umur menjangkau melebhi 40 tahun, dgn fahaman sebegini, menyamai iblis, tidak mengenal siape kebenaran Adam selama ini….

  7. betul2, pkp juga sbb pAs gagal mnegeluarkan doa2 mustajab supaya covids’ segera di basmi….

    hadi awang kan kerap mimpi ‘rasullulah’ nya, ngapa tak mampu membasmikan covids’ nih…

  8. BARANG MAHAL SEBAB PKP…..PKP SEBAB PHD4PIG GAGAL KAWAL KLUSTER TABLIGH……..

    Strategi Baru BERSATU? Keluar PH Sokong PN, Bentuk Gabungan……

    Jelas PPBM keluar PH, tak perlu pertikai, kata ahli MPT, ketua …
    Majoriti pemimpin Bersatu putus keluar PH sokong PN

    Majlis Pimpinan Tertinggi (MPT) Bersatu menegaskan sokongan terhadap Perikatan Nasional (PN), dan berkata langkah untuk meninggalkan PH dan membentuk gabungan baru memang telah diputuskan.

    Dalam satu kenyataan bersama, 27 anggota MPT dan pengerusi negeri berkata keputusan itu dibuat dalam mesyuarat MPT pada 23 Februari lalu.

    “Kami ingin menegaskan bahawa MPT Bersatu dalam mesyuaratnya pada 23 Februari telah membuat keputusan Bersatu keluar daripada PH dan membentuk sebuah gabungan politik baru dengan parti-parti lain di luar PH.

    “Keputusan ini adalah jelas dan tidak perlu dipertikaikan,” menurut kenyataan bersama itu.
    Kenyataan itu sehari selepas Pengerusi Bersatu Dr Mahathir Mohamad menegaskan parti itu masih bersama PH.

    Dalam pada itu, kenyataan itu berkata Bersatu setuju menyertai PN demi kesejahteraan rakyat dan kestabilan politik negara.

    “Kami juga menyokong sepenuhnya penubuhan PN sebagai sebuah gabungan parti-parti politik dengan matlamat dan tujuan yang terkandung dalam memorandum persefahaman PN.

    “Kami juga ingin menyatakan sokongan tidak berbelah bahagi kepada kerajaan PN di bawah kepimpinan Presiden Bersatu Muhyiddin Yassin,” kata mereka lagi.

    Antara pemimpin Bersatu yang mengeluarkan kenyataan bersama itu ialah naib presiden Abdul Rashid Abdul Rahman, naib presiden dan pengerusi Selangor Abdul Rashid Asari, ketua wanita Rina Harun, setiausaha agung Hamzah Zainuddin dan ketua penerangan Radzi Jidin.

    Antara pemimpin Bersatu yang tiada dalam senarai itu ialah pengerusi Dr Mahathir Mohamad, serta anggota MPT iaitu Kadir Jasin, Tariq Ismail, Maszlee Malik dan ketua pemuda Syed Saddiq Syed Abdul Rahman.

    Muhyiddin pada 18 Mac turut melantik Hamzah Zainuddin sebagai penggantin Marzuki. Mahathir bagaimanapun berkata tindakan itu tidak mengikut peraturan parti, maka ia terbatal dan tidak sah.

    Bersatu kini menghadapi isu dalaman selepas kedua-dua pengerusi dan presidennya tidak sehaluan dalam menyokong kerajaan PN.

    Berikut adalah kenyataan penuh:

    : Majlis Pimpinan Tertinggi (MPT) Bersatu menegaskan untuk memberi sokongan terhadap Perikatan Nasional (PN), dan meninggalkan PH… Seterusnya akan membentuk gabungan baru. Inikah langkah strategi baru MPT BERSATU?

    1. PM lemah Negara lemah. Masa jadi Menteri KDN lemah. Sudah jadi PM terbukti lemah.

  9. PM sibuk buat Kerajaan Tebuk Atap pasir 2 butir. Harga ayam raya covid naik. Makan ayam mahal.

  10. MAHATHIRVSANWAR

    Wahai Kadir, Tahukah engkau Peletakan jawatan Dr M sebagai pengerusi PPBM sah kata JPPM……..

    Malaysiakini menyiarkan berita Ahli Majlis Pimpinan Tertinggi (MPT) Bersatu, A Kadir Jasin mencabar pemimpin partinya yang menyokong presiden parti Muhyiddin Yassin untuk menyingkirkan Dr Mahathir Mahathir sebagai pengerusi Bersatu dan ambil alih sebagai pemangku pengerusi.
    “Dengar cerita, Bersatu Selangor cadang Muhyiddin ambil alih Bersatu sebagai pemangku pengerusi. Dalam Bersatu, pengerusi adalah jawatan nombor satu. Presiden nombor dua.

    “Tapi kalau Bersatu Selangor dan mana-mana penyokong Muhyiddin hendak sangat singkir Dr Mahathir dan naikkan Muhyiddin, saya kata, silalah cuba.

    “Tak apa mereka boleh cuba kalau mereka berasa Muhyiddin sekarang sangat kuat sehingga boleh buat apa saja kerana dia perdana menteri,” katanya dalam satu hantaran Facebook hari ini.

    Wahai Kadir, tahukah anda bahawa bahawa Jabatan Pendaftaran Pertubuhan Malaysia (JPPM) mengesahkan Dr Mahathir Mohamad tidak lagi menjadi Pengerusi PPBM berikutan peletakan jawatannya di tengah-tengah pergolakan politik pada akhir Februari.

    Surat daripada JPPM mengatakan pengunduran diri Mahathir sah dan Presiden Muhyiddin Yassin memangku jawatan itu juga sah.

    “Jika pengerusi berhenti atau diberhentikan, presiden PPBM berhak memangku jawatan itu sehingga pemilihan diadakan, menurut Klausa 16.9 perlembagaan PPBM,” katanya.

    JPPM juga mengesahkan surat tersebut adalah daripada JPPM bagi menjawab surat PPBM.

    Wahai Kadir, kalau anda itu penumpang bas jangan berlagak dengan konduktor bas. Nanti konduktor bas minta driver turun anda di tepi hutan belantara. Mampus anda di baham harimau, apatah lagi covid-19 ini harimau keluar kawasan.

    Driver bas ada had umurnya juga, kalau mata rabun, fikiran sekali ok sekali nyanyuk, entah-entah bas masuk gaung lebih baik dihentikan aje kalau degil juga tempaksa guna bas hybrid berhawa dingin Fully Wi-Fi. Yang ni atuk tak faham.

    Nasir Ramlee

    MR : Kalau saya..org dah tak suka..saya undur diri sahaja…tak payah lah nak bergayut juga pada jawatan tu lagi

  11. Tarikh memangku Pengerusi Bersatu pun backdated ke tarikh Bersatu ditarik keluar? Betul punya desperado.

  12. Bila Shafiee Abdullah bersuara dalam kes Riza Aziz, Rakyat sudah tahu siapa tangan ghaib di sebalik diskaun pemulangan kurang separuh duit penggubahan wang haram. UMNO dan kerosakan tiada berpisah.

    1. Bila Tommy Thomas pemabuk dilantik jd AG kerajaan PH, rakyat sudah tahu siapa tangan ghaib di sebalik pembebasan guan eng dr kes rasuah terowong dan pembelian banglo terlajak murah. DAP/PH dan kerosakan serta kejahatan tiada berpisah.

      1. klu nak kira si mabuk, hadi awang dlm golongan pemabuk2 selain najib dan zahid, hingga ibrahim libya dan pengikut2 nya mati terkena air tuak takfiri yg hadi saji…

        apa nk jadi ‘melayu2 islam’ dgn kesundalan yg mereka sajikan kpd rakyat malaysia terkini….

  13. MAHATHIRVSANWAR

    APA SIBUK 113 KE 109 KE…..BUBAR PARLIAMEN JULAI DAH READY KE…….

    ‘Hampir mustahil’ kerajaan PN kekal atau hampir mustahil Anwar akan jadi PM?……….

    Ketika di tanya kepada Anwar dalam wawancara bersama Bloomberg Television dia berkata: “Hampir mustahil. Tetapi bagi pembangkang, saya fikir apa yang penting adalah komitmen kita terhadap agenda reformasi.”

    Anwar Ibrahim berkata kerajaan Perikatan Nasional (PN) “hampir mustahil” akan kekal sehingga PRU akan datang.
    Anwar turut mendakwa kerajaan PN “takut” terhadap kemungkinan usul undi tidak percaya yang dicadangkan oleh bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad akan berjaya, seperti yang dilihat dalam langkah mengehadkan sidang Dewan Rakyat semalam kepada titah diraja Yang di-Pertuan Agong.

    “Jika kerajaan sekarang ada keyakinan (sokongan majoriti), mereka akan mengadakan sidang Parlimen seperti lazimnya. Mereka tidak berbuat demikian.

    “Mereka takut undi tidak percaya akan berjaya,” katanya.

    Habis Anwar tak takut ke kalau jadi PM dengan bilangan MP 107 + 2? Mana lebih baik 109 dengan 113?

    Yang sebenarnya boleh dikatakan hampir mustahil Anwar bin Ibrahim akan menjadi PM Malaysia walaupun yang ke berapa. Rakyat dah juak politik PKR yang tak ada agenda untuk rakyat.

    Apa Anwar buat 22 bulan PH emmerintah untuk kebajikan rakyat. Tolong ceritakan aku nak tahu juga.

    Nasir Ramlee

    MR : 22 bulan PH memerintah, saya ada jumpa PM untuk pelan peralihan kuasa, minggu depan saya ada jumpa PM kami ada sentu pasal pelan peralihan kuasa… bla bla bla dan itulah setiap minggu tak begitu Nasir?

  14. Terdesak nak sokongan 138 MP. Bukan Jho Low dan Riza Aziz saja boleh deal and demand. MP semua ada harga juta-juta. Kira wholesale.

    1. Wooi, tak habis lagi ke gila meroyan selepas hilang kuasa jd pembangkang? Dgn 113 kerusi je dah cukup buat kau menyondol siang mlm mcm babi hutan. Katil kat wad gila dah tempah ke belum?

    2. Marah sangat tuan ni. Mesti ramai sangat MP PH, MN dan PN demand sampai overbudget. Cuba lagi minta diskaun 50% macam Riza Aziz.

  15. MAHATHIRVSANWAR

    PUNCA WAHABI PUNYAI DENDAM TERSUMBAT TERHADAP PAS……….

    Gulai biawak untuk hidangan ahli debat………

    PADA awal November 2009, telah meletus satu isu di negara ini apabila Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) telah menahan bekas Mufti Perlis, Dr Mohd Asri Zainal Abidin (sekarang dilantik semula sebagai mufti) kerana berkuliah tanpa tauliah di Selangor. Susulan dari itu, seorang Pegawai JAKIM, Ustaz Zamihan Mohd Zain telah menuduh bekas mufti itu memalsukan sijilnya. Ia sebenarnya perbalahan panjang antara kedua-dua tokoh agama ini kerana perbezaan aliran pemikiran. Biasa orang Melayu menyebutnya Kaum Muda – Kaum Tua.

    Ketika kami bersembang-sembang pasal ‘gaduh’ Asri-Zamihan ini, tiba-tiba Ustaz Hassan menyampuk, “Isu lama ini. Sejak dulu tak selesai-selesai. Banyak kerja kita tebangkalai sebab isu-isu macam ini. Musuh suka sangat kalau gaduh-gaduh pasal benda ini.”
    Kami tergamam. Tak faham apa yang Ustaz maksudkan. “Kenapa pula lama Ustaz? Maza dengan Zamihan ini baru je gaduh. Apa yang lama?” saya meminta penjelasan lanjut dari Ustaz.

    “Kamu orang muda, mana tahu,” Ustaz mengembalikan paku buah keras.

    “Story la sikit Ustaz. Cerita pasal apa?” kami meminta Ustaz menjelaskan dengan lebih lanjut.

    “Zaman ana budak-budak dulu, di belah Penang dan Perak Utara, terkenallah dengan Haji Ibrahim Aqibi. Orang kuat Kaum Muda… Macam Asri itu lah. Kat Kuala (Kangsar) ada seorang pengikut dia, menantu Sheikh Tahir Jalaluddin, Haji Yahya Arif namanya. Dia ada toko buku kat Kuala itu.

    “Dulu masa PAS baru tubuh, ulamak-ulamak tak kira yang Kaum Muda, Kaum Tua, ustaz madrasah, tok guru pondok semua sokong PAS sebab nak merdeka dengan Islam. Orang Kaum Muda ini laju (progresif). Jadi Haji Ibrahim Aqibi ini, dialah yang mula-mula buka cawangan PAS di Pulau Pinang. Itu cawangan PAS yang pertama. Lepas itu PAS tubuh Dewan Ulamak PAS, Haji Abdullah Fahim Mufti yang jadi ketua.

    “Masuk bulan puasa tahun ’52 itu, timbul perbalahan. Mula-mula geng Kaum Muda kata kita bulih start puasa dengan hisab, Mufti itu jawab lagi bagus rukyah (tengok anak bulan). Bila puasa dah mula, geng Kaum Muda kata, terawih ini lapan je, Mufti itu jawab, kena 20. Dah dekat nak raya, geng Kaum Muda kata fitrah kena bayar dengan beras, Mufti kata, dengan duit pun bulih. Itulah, asal-asal ulamak gaduh dalam PAS. Benda-benda khilafiyah,” Ustaz dah mula bersyarah panjang. Kami tekun mendengar.

    “Lepas itu apa jadi Ustaz?” saya memancing jawapan Ustaz.

    “Merebaklah pada isu lain pula. Isu solat Jumaat tak cukup 40 orang, isu talkin, isu tahlil arwah 40 hari, isu wanita masuk politik dan macam-macam lah… Ada 16 isu rasanya. Lepas itu, ramai pula ulamak yang terlibat. Sheikh Tahir (Jalaluddin), Hassan Bandung, Ustaz Abu Bakar al-‘Asyari, Sheikh Fadhlullah Suhaimi, Haji Ahmad Fuad (Hassan). Ramailah.

    “Sebab itu lah PAS buat Muzakarah Ulamak masa itu, nak selesaikan benda ini lah. Tapi tak berjaya, sebab Kaum Muda tak datang. Lepas itu, Kaum Muda pula buat muzakarah di Sekolah Cina Chung Hwa, Kaum Tua pula tak datang. Tak berkesudahanlah. Akhirnya ulamak-ulamak Kaum Muda tawaquf (tidak aktif) dah dengan PAS masa itu, kerana kata PAS dikuasai oleh Kaum Tua,” Ustaz menjelaskan akibatnya.

    “Sape yang untung?” tiba-tiba Ustaz bertanya pada kami.

    “Musuhkan?” Ustaz sendiri yang memberi jawapan dalam bentuk pertanyaan, yang membuatkan otak kami berfikir.

    “Sebab gaduh benda khilafiyah, gerakan Islam berpecah. Ulamak-ulamak bercakap benda remeh (maksudnya furu’), benda dasar… nak merdeka, negara Islam, laksana syariat, amar makruf nahi mungkar, halau penjajah… Habis entah ke mana,” Ustaz macam marahkan kami pula. Sebenarnya Ustaz nak kami faham dan mengambil ibrah dari pengalaman itu. Bergaduh benda furu’ tidak akan mendatangkan manfaat, bahkan menyebabkan umat Islam berpecah dan jihad terabai. Tajam betul pukulan Ustaz kali ini.

    “Lepas itu, Haji Ibrahim Aqibi itu buat apa Ustaz?” saya terus mendesak Ustaz untuk bercerita lebih lanjut.

    “Kaum Muda ini bergerak sendiri dalam pergerakan Muhammadiyah di Pulau Pinang. Di Perlis mereka kuasai Kerajaan kerana Sheikh Ahmad jadi Menteri Besar.

    “Masa itu kecoh juga di Utara, sebab Sheikh Abu Bakar al-‘Asyari tulis buku Ibadat Rasulullah. Ulamak-ulamak tua banyak yang tolak buku ini. Sultan-sultan sama. Di Perak buku ini haram.

    “Jadi berlakulah beberapa siri debat masa itu antara kedua-dua group ulamak ini. Pada suatu hari, berlaku debat di Perak. Dia orang jemput Haji Ibrahim Aqibi berdebat pasal fatwa Sheikh Abu Bakar al-‘Asyari bahawa tidak haram makan biawak.

    “Debat itu berlangsung dari pagi sampai petang. Jadi tengahari itu, berhenti rehat makan tengahari dulu. Masa makan itu, penganjur telah hidangkan ‘gulai biawak’ untuk Haji Ibrahim Aqibi, sebab dia sokong fatwa tak haram makan biawak.

    “Sampai begitu sekali,” komen Ustaz terhadap sikap berlebih-lebihan kedua-dua pihak dalam mempertahankan pendapat fekah mereka, walhal perkara khilafiyah.

    “Haji Ibrahim makan ke biawak itu, Ustaz?” saya melanjutkan pertanyaan.

    “Tak. Dia kata, saya kata harus makan, sebab takde dalil yang mengharamkannya. Bukan saya kata saya nak makan,” jelas Ustaz.

    “Sekitar akhir 1950-an, ada satu debat lagi di Kelab Saadah, ana hadir,” Ustaz membuka cerita baru.

    “Haji Ibrahim Aqibi lagi ke Ustaz? Isu apa?” saya cuba mendapatkan kepastian dari Ustaz.

    “Ya. Isu khilafiyah ini juga la. Yang ana ingat, masa debat itu berlangsung, ulamak yang wakil Kaum Tua diserang oleh Haji Ibrahim Aqibi kerana bertaqlid dengan ulamak-ulamak. Tidak mengambil terus dari Nabi.

    “Jadi Tuan Haji mengambil Hadis terus dari Nabi atau dari ulamak? Tanya ulamak Kaum Tua itu pula.

    “Haji Ibrahim Aqibi menjawab, dari ulamak Hadislah. Mana sempat jumpa Nabi.

    “Kalau macam itu, Tuan Haji pun bertaqlid dengan ulamak juga. Sama macam kami.

    “Terkedu Haji Ibrahim Aqibi. Tak dapat menjawab,” Ustaz bercerita mengenai debat itu.

    “Dalam debat ini, masa tengah-tengah debat, tiba-tiba Haji Ibrahim Aqibi jatuh. Lepas itu terus meninggal dunia,” Ustaz melanjutkan kisah kematian mengejut Haji Ibrahim Aqibi ketika sedang berdebat itu.

    Innalillahi wa inna ilaihi raajiuun…

    MOHD FADLI GHANI

    MR : Manusia suka berbalah dengan perkara yang kecil

  16. Rakyat mungkin sangsi kewibawaan TSMY mentadbir negara. Sebab tidak di war-warkan undian secara rasmi bilangan sokongan MP di Parlimen. Sudah tentu persepsi rakyat akan menganggap kerajaan PN adalah “Kerajaan Terapung”.

    1. Kahkahkah…
      Terapung dgn 113 kerusi sudah cukup utk buatkan pemimpin2 dan penyokong2 PH jd gila khinzir.

      1. Bukan gila khinzir tapi ketelusan yang realiti di Parlimen. Rakyat boleh terima keputusan dengan hati terbuka. Sekurang kurangnya yakinkan kepada rakyat.

  17. PM tipu Agong sudah jadi kes derhaka kepada Raja.

    1. Kahkahkah… Orang tua ni buat lawak bodoh. Kau minum air kencing MP Lutong ke?

    2. Harap sebutir nak jadi PM? 2 butir pun dah goyang. Lemah sungguh.

  18. 114 jumlah yang dipersembah kepada YDPA. Hari sidang rupanya hanya 113. Apakah PM menipu Agong?

    1. Bukan 113 lah bahlol, 112 je, tp dah cukup uat kau gila babi.
      Kahkahkah..

      1. Aku rasa kau gila babi dengan ayat kau.. tak pandai hormati orang lain.. Kurang ajar.

    2. Berita palsu mana tuan kutip ni? 112 lagi lemah PM tu. Bertaubatlah.

  19. MAHATHIRVSANWAR

    BAPAK ILLUMINITY SKANDAL BERTONG2 KEBAL DARI UNDANG2……TOK MUDIN MASIH NAK AMBIL HATI DAN KESIAN……

    Sudah tiba masa ambil tindakan mahkamah terhadap Tun M……….

    Ketua pasukan pembelaan perbicaraan 1Malaysia Development Berhad (1MDB), Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah berkata sudah tiba masanya untuk mengambil tindakan undang-undang terhadap Tun Dr Mahathir Mohamad.
    Ini berikutan tindakan pihak pendakwaan yang akan memfailkan prosiding menghina terhadap bekas Pedana Menteri, Datuk Seri Najib Razak berhubung sebuah artikel di agensi berita antarabangsa, Reuters baru-baru ini.

    Reuters melaporkan Najib sebagai berkata, perbicaraan 1MDB dikaitkan dengan penyelewengan RM2.3 bilion yang membabitkan dirinya sedang berjalan secara tidak adil.

    Justeru Timbalan Ketua Pendakwaan, Datuk Seri Gopal Sri Ram memaklumkan pihaknya akan memfailkan prosiding menghina mahkamah kerana penyiaran artikel tersebut.

    Bagaimanapun, Muhammad Shafee kemudian bangkit dalam nada suara lantang menyoal mengapa pula tidak ada sebarang tindakan menghina diambil terhadap Mahathir yang kerapkali menuduh anak guamnya sebagai pencuri dan penyangak.

    Walhal katanya, kes masih lagi berjalan ketika ini berhubung tuduhan-tuduhan itu sebaliknya Mahathir pula dilihat begitu ‘kebal’ sesuka hati menuduh dan memfitnah Najib dan kemudiannya terlepas begitu sahaja.

    “Malah semalam juga beliau ada mengeluarkan kenyataan kononnya Riza (Aziz) mencuri dan boleh memulangkan sebahagian daripadanya. Beliau seringkali memanggil anak guam saya sebagai penyangak, pencuri dan sebagainya.

    “Mengapa tidak pula sesiapa ambil apa-apa tindakan? Tun Mahathir nampaknya sentiasa terlepas. Mungkin dengan perubahan kerajaan pada masa ini, ada juga ruang untuk mengambil tindakan seperti ini terhadapnya pula,” jelasnya.

    Beliau berkata demikian dihadapan Hakim Mahkamah Tinggi, Collin Lawrence Sequerah ketika perbicaraan 1MDB yang masuk hari ke-36 hari ini.

    Sebelum ini, pada 4 Mac lepas, Reuters melaporkan Najib berharap akan ada masa untuk beliau mendapat perbicaraan lebih adil serta suasana kondusif selepas perubahan pemerintahan kerajaan Pakatan Harapan (PH) kepada Perikatan Nasional (PN).

    Perbicaraan bersambung dengan Muhammad Shafee menyoal balas bekas Ketua Eksekutif 1MDB, Datuk Shahrol Azral Ibrahim Halmi. –MalaysiaGazette

    MR : Dia rompak wang rakyat 22 tahun pun terselamat. Anak dia kaya raya pun selamat

  20. 2 legitimasi menanti PM yang lemah. Legitimasi Presiden Bersatu yang khianat. Legitimasi PM di Parlimen.

  21. MAHATHIRVSANWAR

    KELEMAHAN MELAYU CEPAT PERCAYA DAN JATUH HATI DENGAN BANGSA ASING…..KELING BENDAHARA KUTUK HARI2 PUN TAK KISAH…….

    Mahathir betul betul kantoi…… tak mengaku pulak tu sedangkan di buat keputusan bersama. Ini mamak banyak putar belit……..

    Keputusan Parti Pribumi Bersatu ialah untuk keluar dari Pakatan Harapan adalah keputusan yang dipersetujuai oleh Mahathir sendiri selaku pengerusi.

    Atokk terkantoi.. Mmg betul lidah bercabang.

    Dia yang “Master Plan” behind the scenes, tapi masih teruskan lakonan untuk perdaya DAP dan PKR..🤣🤣🤣

    MR : Dah terkena, sedap kata Melayu bacul takut DAP, dia sendiri akui benci DAP

  22. Dah tahu kalau TSMY tarik keluar ppbm keluar ph, pihak sebelah tak akan dpt majoriti yg menyakinkan, buat apa pi letak jawatan. TSMY tarik ppbm keluar, PH masih ada majoriti, tak perlu atok letak jawatan pun. Swing je kpd bang non atau mat sabu.
    Ini tidak, tak ada pun pihak pn/bn paksa letak jawatan. Bila dah jadi pembangkang, yakin pulak nak buat undi tak percaya sbb masih yakin akan dpt sokongan majoriti MP.

    TAK KE BODOH NAMANYA MCM TU.
    TAK KE BANGANG NAMANYA MCM TU.
    TAK KE BAHLOL NAMANYA MCM TU.

    1. BODOH DENGAN PH BERPISAH TIADA.

    2. Itulah sebab PM 2 butir bukan Tun M atau Anwar. Tak ada orang gila nak jadi PM 2 butir.

  23. MAHATHIRVSANWAR

    GS SOKONG JAWATAN PM DIWAJIBKAN HANYA SEPENGGAL SAHAJA…….

    Parlimen sampah: Xavier biadab hina titah Agong…….BUKTI TERKINI PHD4PIG MEMANG BANGSA DAJJAL YAKJUJ MAKJUJ………

    BANGI, 26 Ramadan 1441H, Selasa – Kenyataan pemimpin PKR, Dr Xavier Jayakumar yang menyifatkan sidang Parlimen semalam sebagai ‘sampah dan tidak berguna’ adalah biadab serta melanggar adab seorang Ahli Parlimen.

    Menempelak kenyataan Ahli Parlimen Kuala Langat itu, Presiden Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA), Haji Aminuddin Yahaya menyifatkan kenyataan Xavier jelas sebagai penghinaan terhadap Yang Di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah.

    “Apakah beliau menyifatkan titah ucapan tuanku sebagai sampah dan tidak berguna kerana itu sahaja agenda pada sidang Parlimen pada hari tersebut,” katanya dalam kenyataan hari ini.

    Merujuk video yang dimuat naik Xavier di Facebooknya semalam, beliau mendakwa kerajaan sekarang takut berdepan dengan pembangkang kerana usul undi tidak percaya yang ingin dibawa Ahli Parlimen Langkawi, Tun Dr Mahathir Mohamad.

    Video ucapan dalam bahasa Inggeris berdurasi lebih satu minit itu turut mempertikaikan pelantikan kerajaan Perikatan Nasional (PN) kononnya tidak dipilih rakyat dan kerajaan perampas.

    “Kami adalah suara untuk semak dan imbang kerajaan. Tetapi kerajaan hari ini, Parlimen hari ini adalah sampah, sidang Parlimen ini adalah tidak berguna.

    “Kita hanya akan berada di sana untuk satu jam cuma untuk dengar titah Yang Di-Pertuan Agong dan kemudian kami diarahkan untuk pulang ke rumah. Semua ini kerana alasan COVID-19,” katanya dalam rakaman berkenaan yang masih mengenakan pakaian rasmi untuk Istiadat Pembukaan Mesyuarat Penggal Ketiga Parlimen ke-14, semalam.

    Sehubungan itu, Haji Aminuddin menyarankan semua rakyat Malaysia yang menjunjung Perlembagaan dan institusi diraja supaya membuat laporan polis terhadap Xavier.

    Beliau turut menggesa rakyat terus memerhati dan melaporkan mana-mana individu yang turut mengeluarkan kenyataan seumpamanya kepada pihak berkuasa.

    “Kata-kata beliau ini bagi saya, boleh dikira sebagai menghasut. Walau bagaimanapun, kita biar mahkamah putuskan jika laporan polis ini membuahkan hasil.

    “Semestinya ini bukanlah kenyataan tidak sengaja tetapi saya yakin telah dirancang teliti untuk timbulkan rasa kebencian semata-mata kerana dahagakan perhatian dan pengaruh politik mereka yang semakin melemah.

    “Tindakan yang segera perlu diambil untuk menghentikan atau menghalang mana-mana individu atau kumpulan lain mengeluarkan kata-kata nista yang sama sebegini,” katanya.

    #sumber

    MR : PH memang macam, kalau macai PH komen lagi celaka bahasa mereka!

  24. Letak jawatan PM7 Bersyarat dgn harapan akan dilantik semula sbg PM8 TanpaSyarat.
    Yg ada separuh otak pun tahu, atokGate adalah malapetaka terbesar bagi tanah air.
    Seteruk2 donalTrump, takde la dia letak jawatan dgn harapan rakyat akan lantik dia jadi POTUS semula.

    1. Presiden tarik keluar parti tanpa izin Pengerusi yang patut dipersoalkan.

    2. Letak jawatan prosedur biasa bila Presiden Bersatu khianat mandat majoriti PH.

    3. Sebab itulah isu khianat dan legitimasi PM di Parlimen lebih mandapat tempat. Bukan isu basi.

    4. YDPA sudah lantik PM. Jangan PM heret YDPA jadi pak sanggup pula dalam legitimasi PM di Parlimen.

    5. Kalau 113 majoriti mudah goyang sangat Kerajaan yang ada. Ghanimah belum cukup memuaskan.

    6. PM lemah Kerajaan lemah Negara lemah.

  25. Memang terlepas Najib bila anak tiri boleh jadi saksi. “Saya tak kenal Jho Low.” Long live Kleptocrats!

  26. Anak tiri jadi saksi dakwa bapa tiri selepas pulang kurang separuh wang penggubahan haram. Wow!

  27. MAHATHIRVSANWAR

    Tun M Jadikan Sidang DUN Sabah Contoh tidak tepat kata pengkritik………

    Entah tepat tidak tindakan Warisan anak Sabah yang mengutip kenyataan Tun Dr Mahathir. Dia kutip sebab kena pujilah tu agaknya. Persoalannya layakkah dipuji.
    Kononnya Tun Dr Mahathir memuji sidang dewan Undangan Negeri Sabah yang berjaya dilangsungkan selama tiga hari dengan mengambil langkah pencegahan wabak Covid 19 yang sepatutnya menjadi contoh untuk dewan rakyat turut bersidang seperti biasa. Dalam masa yang sama Tun Mahathir memperleceh dewan rakyat yang bersidang hari ini sebab hanya mendengar titah diraja tanpa ada perbahasan.

    Seperkara yang mungkin tidak dimaklumkan oleh ketua menteri Sabah kepada umum atau Tun M sekalipun.

    Benar sidang dewan Undangan Negeri bersidang selama tempoh tiga hari tetapi tidak sampai dua jam sehari. Tempoh dua jam apa yang boleh dibahaskan kalau mengambil kira jumlah wakil rakyat yang hadir?

    Itupun speaker mensyaratkan hanya 50 orang yang dibenarkan berada di dalam dewan. Sebahagian lagi menunggu di luar dewan.

    Begitu keadaannya adalah lebih baik sidang dewan Undangan Negeri pada waktu itu dijalankan hanya sehari tetapi tidak ada had jam dan semua wakil rakyat dibenarkan masuk ke dewan persidangan.

    Semua orang tahu Ketua Menteri sendiri yang hadir pada masa itu tidak berapa mematuhi langkah-langkah pencegahan. Berdiri berkumpulan dan tidak mematuhi jarak yang dibenarkan lepas itu ada dikalangan mereka yang hanya memakai separa topeng muka.

    So pada admin tidak ada yang boleh dibanggakan sekaligus menjadi contoh kepada Dewan Rakyat.

    Kalau nak bercakap soal keindahan kecantikan bangunan dewan Undangan Negeri Sabah itu tidak dinafikan, ada yang boleh dibanggakan tapi perlu diketahui prasarana itu dibina oleh kerajaan Musa Aman sebelum ini bukannya kerajaan Warisan yang sehingga hari ini belum berjaya mendirikan walau satu batang tiang pembangunan.

    #sumber

    MR : Tun tu hentam aje asal dia boleh menuduh orang, tapi yang pelik apa tun kencing semua orang percaya

  28. 👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
    Kerajaan PN, mjoriti kecil, cai2 anjing menyalak
    Kononnya, kjaan mjoriti kecil ini rugikan negara
    Tpi..jauh lbh baik dr kjaan PH yg asyik bergolak
    Bkn saja tk untung..tetapi membawa huru hara
    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

    👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    1. Kerajaan PN mana ada untung pasal bodoh-bodoh belaka hahaha!!!!

      Azmin Ali pilih orang bodoh-bodoh sebab senang kawal tetapi terserlah bodoh nak mampos!!!

      Untung apa, harga barang naik, kerajaan rugi tiap-tiap hari berbillion, covid-19 nasib baik ada Dr. Norhisham, kalau tak kita minum air suam jelah sampai sembuh hahahaha!!!!

      Riza Aziz disaman 1.5 billion, sekarang cukup dengan bayar 500 juta je, itu untung ke rugi??? Kau ni bodoh sangat apahal???

      Kalau kau nak bukti, aku boleh bagilah bukti kelingkupan kerajaan PN.

      Selamat maju jaya jelah untuk orang-orang yang bodoh macam kau. Rakyat sedang tengok je. Kalau dah sampai duit rakyat kau pelingkup bagi kepada ahli-ahli parlimen suruh undi kau, tak boleh berdiri atas bakat dan kaki sendiri, kau faham-faham jelah PRU nanti macam mana hahahahaha

      1. Ya, PH lg cerdik, pasai tu dah elok2 jd kerajaan pi jd pembangkang@bangang. Nak tau seseorang tu cerdik atau tidak, kalau jd penyokong PH, alamat terlebih cerdik le tuu. Bodoh pekat.

        Kahkahkah

  29. MAHATHIRVSANWAR

    GS BERSENDIRIAN PRU 14….MASA ITU BELUM JELAS PHD4PIG BANGSA DAJJAL YAKJUJ MAKJUJ….BILA TERBUKTI TIADA MAAF LAGI BAGI MU……

    Penyingkiran Mahathir oleh PH kini bermula……..

    Seperti ditulis sebelum ini, Mahathir menggunakan Sidang Media selepas Parlimen untuk memperkena Anwar bagi mengistiharkan bahawa BERSATU masih dalam PH. Tapi Anwar cerdik dia tak datang. Mat Sabu dan Shafie kena cucuk hidung.

    Anwar yang kena kencing 2 kali oleh Mahathir sudah membaca gerak-gerak Mahathir. Anwar Ibrahim berkata, beliau kini ialah pengerusi Pakatan Harapan (PH), jawatan yang dipegang Dr Mahathir Mohamad sebelum PPBM meninggalkan gabungan itu.
    “Saya nak beritahu bahawa dalam keputusan Pakatan Harapan, saya sekarang pengerusi PH dan ketua pembangkang.

    “Walaupun ada usaha-usaha atau orang lain yang mahu mencabar kedudukan itu, tetapi (itu) konsensus yang dicapai dalam PH,” katanya dalam video dimuat naik ke Facebook baru-baru ini.

    Mahathir boleh bersama PH dalam beberapa kenyataan bersama tetapi bukan parti kompenan PH. Kini Mahathir pula terkena. Baharu nampak bijak Anwar, kalau tidak bodoh memanjang!

    ——————-
    Sidang akhbar Bersatu, bukan PH – Saifuddin
    Pakatan Harapan (PH) memutuskan pemimpin parti-parti gabungan itu akan mengeluarkan kenyataan media bersama berhubung sidang Dewan Rakyat, manakala sidang media yang diadakan semalam adalah mengenai kedudukan Bersatu dalam krisis politik semasa, kata Setiausaha Agung PKR, Saifuddin Nasution.
    Menurutnya, keputusan itu dicapai semasa mesyuarat PH pada hujung minggu lalu.

    Saifuddin Nasution berkata demikian ketika cuba menjelaskan ketidakhadiran Presiden PKR Anwar Ibrahim pada sidang media semalam. Malah tidak ada seorangpun wakil PKR yang hadir.

    “Persetujuan di mesyuarat PH adalah untuk membuat kenyataan media bersama PH sebaliknya sidang media adalah untuk menerangkan isu dalaman Bersatu.

    “Mesyuarat PH dan Tun M (Dr Mahathir) serta Shafie (Apdal) dipengerusikan Anwar semalam (17 Mei) bersetuju untuk membuat kenyataan bersama (pada 18 Mei).

    “Mereka juga bersetuju untuk Mahathir mengadakan sidang media di Yayasan Kepimpinan Perdana untuk menerangkan kedudukan Bersatu,” kata Saifuddin ketika dihubungi Malaysiakini.

    Menurut Saifuddin , kehadiran Presiden Amanah Mohamad Sabu dan Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng pada sidang akhbar itu adalah sebagai memberi sokongan moral kepada Mahathir. Hadir bersama adalah Presiden Warisan Mohd Shafie Apdal.

    “Saya hadir di mesyuarat dua hari yang lalu, Tun M (Mahathir) menjelaskan panjang lebar kenapa Muhyiddin Yassin dikatakan melakukan kesilapan.

    “Antara perkara dibangkit olehnya bahawa Muhyiddin Yassin tidak mendapat mandat majlis tertinggi Bersatu untuk membawa parti itu keluar PH dan Tun M dan Bersatu akan terus bersama PH.

    “PH menghormati hak Tun M sebagai pengerusi Bersatu untuk terangkan kepada media berhubung kedudukan parti itu,” kata Saifuddin.

    Katanya, Anwar selaku ketua pembangkang telah memaklumkan kepada Dr Mahathir bahawa beliau tidak dapat hadir ke sidang media itu.

    “Anwar telah memaklumkan tidak hadir dan Mahathir, Shafie dan pimpinan PH sedia maklum.

    “Komitmen Anwar dan PKR ialah membantu PH dan blok pembangkang untuk mengembalikan semula mandat rakyat,” katanya.

    “Mereka komited untuk mengukuhkan kerjasama PH, Bersatu dan Warisan dan bersiap sedia mengambil alih kerajaan,” kaatnya.

    Malaysiakini semalam melaporkan Anwar tidak menghadiri sidang media bersama PH dengan Dr Mahathir serta Warisan di Putrajaya.

    Sementara itu, bercakap sebagai sumber, seorang wakil rakyat PKR memberitahu Anwar mendapat jemputan untuk menghadiri sidang media berkenaan – yang diadakan beberapa jam selepas sidang parlimen ditangguhkan.

    Bagaimanapun, katanya, Anwar enggan menghadiri sidang media tersebut.

    Menurut sumber itu lagi, Anwar memberitahu pemimpin PKR bahawa dia tak mahu dipergunakan oleh Mahathir.

    Bagaimanapun Pengarah Komunikasi PKR, Fahmi Fadzil, yang dihubungi berkata ahli parlimen Port Dickson itu perlu menghadiri sesi temu bual dengan New York Times.

    Sidang Dewan Rakyat semalam menyaksikan Muhyiddin selaku perdana menteri mempunyai sokongan 113 ahli parlimen berbanding kekuatan pembangkang dengan 109 kerusi wakil rakyat.

    MR : Atok kian tersempit, Bersatu Selongor suruh dia pergi..

  30. MAHATHIRVSANWAR

    NAK KATA HARAM MANA DALILNYA………

    Bersatu Selangor sokong Muhyiddin pangku jawatan pengerusi……..

    Bersatu Selangor menyuarakan sokongan kepada Muhyiddin Yassin sebagai pemangku presiden Bersatu bagi menggantikan Dr Mahathir Mohamad.
    Pengerusi Bersatu Selangor Abdul Rashid Asari, berkata sokongan kepada perdana menteri itu adalah selaras dengan perlembagaan parti susulan kenyataan Mahathir bahawa beliau meletakkan jawatan sebagai pengerusi.

    “Berdasarkan kepada peruntukan-peruntukan di bawah Perlembagaan Persekutuan dan Perlembagaan Bersatu maka Bersatu Selangor secara sebulat suara menyokong pelantikan Muhyiddin sebagai perdana menteri dan pemangku pengerusi Bersatu,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

    Abdul Rashid berkata, susulan tindakan Mahathir itu, peruntukan Artikel 16(9) perlembagaan parti itu terpakai.

    “Bersatu Selangor juga menyanjung tinggi dan menghormati serta mengucapkan setinggi-tinggi terima kasih kepada Tun Dr Mahathir,” katanya lagi.

    Abdul Rashid
    Artikel itu antara lain menyatakan jika pengerusi berhenti atau diberhentikan, presiden parti perlu memangku jawatan itu sehingga pemilihan untuk pengerusi baru diadakan.

    Susulan langkah Muhyiddin mengumumkan keluarnya Bersatu daripada PH, Mahathir pada 24 Februari lalu mengumumkan peletakan jawatannya sebagai pengerusi.

    Bagaimanapun pada 27 Februari, setiausaha agung parti Marzuki Yahya berkata Mahathir telah menerima kembali jawatan itu.

    Dua hari kemudian, Muhyiddin mengumumkan beliau memangku jawatan itu, yang bercanggah dengan kenyataan Marzuki.

    Ia merupakan antara perkembangan awal perpecahan Bersatu, iaitu pihak yang menyokong Mahathir dan pihak yang menyokong Muhyiddin.

    Jawatan Marzuki sendiri kini dalam pertikaian, apabila Muhyiddin memecat Marzuki daripada jawatan itu pada 18 Mac, dan melantik Hamzah Zainuddin sebagai penggantinya.

    Mahathir bagaimanapun berkata tindakan itu tidak mengikut peraturan parti, maka ia terbatal dan tidak sah.

    Untuk rekod, mengikut perlembagaan Bersatu, jawatan pengerusi mempunyai kuasa muktamad mengatasi jawatan presiden.

    Berhubung jawatan pengerusi pula, Pengerusi Jawatankuasa Pemilihan Bersatu, Syed Hamid Albar pada sebelum ini berkata hanya Mahathir yang menghantar borang pencalonan bagi jawatan pengerusi, dan justeru menang tanpa bertanding.

    Pemilihan Bersatu akan diadakan tidak lama lagi. Timbalan Presiden Mukhriz Mahathir, antara segelintir pemimpin yang berpihak kepada Mahathir, akan mencabar Muhyiddin bagi jawatan presiden.

    Dalam pada itu, Abdul Rashid turut membayangkan keanggotaan Mukhriz alam parti itu telah terlucut, kerana “menongkah arus dan tidak sehaluan” dengan Muhyiddin.

    “Tindakan beliau yang telah menongkah arus dan tidak sehaluan dengan presiden Bersatu seperti menubuhkan kerajaan Kedah bersama-sama dengan parti pembangkang.

    “Mengambil keputusan untuk duduk di sebelah parti pembangkang di dalam persidangan Parlimen pada 18 Mei 2020 maka peruntukan di bawah Artikel 10(2) Perlembagaan Bersatu adalah terpakai,” katanya.

    Artikel sama pernah dibangkitkan ketua penerangan Radzi Jidin sebelum ini berkaitan Mukhriz, tetapi Marzuki berkata ia tidak terpakai memandangkan Majlis Pimpinan Tertinggi (MPT) tidak pernah membuat keputusan untuk meninggalkan PH.

    “Segala tindak tanduk dan arah parti adalah tertakluk kepada keputusan Dr Mahathir selaku pengerusi selain selaras Fasal 16.2,” kata Marzuki.

    MR : Perang Saudara ni!

  31. MAHATHIRVSANWAR

    MOU PN tak menjurus daftar gabungan tapi menunjukkan sokongan Muhyiddin ada 113 MP………

    Memorandum Persefahaman (MOU) bagi membentuk Perikatan Nasional dimeterai hanya untuk mencerminkan sokongan majoriti terhadap Perdana Menteri Muhyiddin Yassin untuk memimpin negara, kata timbalan pengerusi Umno Johor Nur Jazlan Mohamed.
    The Malaysian Insight memetik Nur Jazlan sebagai berkata, bahawa MoU tersebut dipersetujui untuk memudahkan urusan pentadbiran Parlimen yang bersidang semalam.

    “Ia tidak mengikat. MOU itu sekadar MOU walaupun kenyataan (menyebut) bersetuju tubuh PN.

    “Ia tidak akan menjurus kepada pendaftaran parti PN macam Barisan Nasional (BN) dan Pakatan Harapan (PH), hanya nak tunjuk dan memudahkan perkara pentadbiran dalam Parlimen.

    “Tidak ada apa-apa usaha menjadikan PN sebagai parti,” katanya kepada The Malaysian Insight.

    Semalam, Nur Jazlan berkata Muhyiddin mempunyai sokongan yang mencukupi di parlimen.

    Penyusunan kerusi di Dewan Rakyat semalam memaparkan Muhyiddin mempunyai sokongan 113 MP.

    Memorandum tersebut ditandatangani oleh BN, Bersatu, PAS, GPS dan dua lagi parti dari Sabah.

    Awal bulan ini, Majlis Tertinggi (MT) Umno menolak cadangan supaya parti itu menyertai gabungan PN secara rasmi, bertujuan menjaga kedudukan dan kepentingan parti berkenaan.

    Memorandum itu menyatakan PN akan memastikan pentadbiran yang baik di peringkat persekutuan dan negeri.

    Dikatakan juga bahawa pihak PN akan meningkatkan semangat kerjasama antara Sabah, Sarawak dan Semenanjung Malaysia untuk mencapai matlamat Perjanjian Malaysia 1963 (MA63).

    MR : PRU-15 akan menentukan kedudukan Bersatu nanti

    1. PN gabungan haram yang rapuh. Apa hukum undi?

      1. Sebelum PH, semua gabungan yg melibatkan pkr, DAP spt BA, PR adalah gabungan haram. Apa hukum kau undi PKR, DAP?

    2. Gabungan bawah pembangkang tak sah sebab BN takut. Gabungan PN haram sebab MN sah tak nak. Hukum tak sama.

      1. Oo.. Baguslah, hari ni dah mengaku jd pembangkang ya? Kalau bodoh layak jd pembangkang. PH hari ni tak sah sbb mereka pembangkang.

    3. Cari maklumat benar. Jangan suka sebar berita palsu. PN sudah rapuh. Ada macai macam tuan lagi tak guna.

      1. Cari maklumat benar. Jangan suka sebar berita palsu. PH sudah rapuh. Ada macai/anjing/barua macam tuan lagi tak guna. Yg makin runtuh ialah PH. Johor… Melaka… Kedah… Semuanya asal negeri PH. Adakah anda ada sijil bodoh?

    4. Runtuh dengan YB lompat? Bukan melalui peti undi. Bodoh kalau gembira terlalu awal.

      1. Ya, kami gembira kerana kebodohan YB yg melompat, PH kembali kpd kerja hakiki mereka sbg pembangkang dan kau pulak kembali jd anjing gila menyalak siang malam

  32. Ada barua @ anjing DAP ckp, 3 parti melayu hanya berebut kawasan p/raya sesama sendiri & tak berani bertanding di kwsn DAP.
    Inilah yg dikatakan, ‘KALAU TAK BODOH TAK SAH JADI PENYOKONG PH’.

    DAP tu secara tersembunyi ada parti cina, boleh barua2 DAP tlg sound guan eng dtg bertanding di pantai timur, sbb lge/lks ckp DAP bkn parti berasaskan kaum cina.
    ADUN juara tembak babi melaka yg kini bersama PN mengakui bhw beliau selama ini menjadi barua kpd DAP.

    Saya ulang….
    KALAU TAK BODOH TAK SAH JADI PENYOKONG PH.

    1. Tuan mengaku saya benar sambil maki DAP? Tuan dah berniat jadi calon Melayu lawan DAP belum? Malulah maki kosong. Pondan.

      1. Kau dah niat jd calon DAP bertanding di kwsn umno/pas ke belum? Malulah sikit jd barua/anjing.

      2. 303 Kamu takut sangat dengan dia ke? Intimidated ke? Panggil dia tuan pahal.

        Guna lah istilah neutral – “anda”.

    2. Dalam sejarah UMNO Ghani Othman seorang tumbang lawan DAP. Pas dan Bersatu belum ada telur lawan DAP.

    3. Tuan boleh jadi Melayu ke 2 lawan DAP kalau bukan pondan.

      1. Tuan juga boleh jd barua DAP yg pertama (1) bertanding di kwsn PAS, Itu pun kalau kote lebih 3 ini.

    4. Kesian. Maki kosong tak berisi rupanya.

      1. Mmg barua dan anjing DAP patut kena maki.

    5. 335 Tuan hormat dan Tuan sindir kena pandai beza.

      1. Kalau nak bahasa tinggi tapi orang tak faham, apa guna nya.

        Tujuan menulis ia lah nak sampaikan pesan (message). Kalau orang tak faham, tak guna mesej itu.

        Go direct to the point, dalam bahasa yang tak menyakit hati.

  33. MAHATHIRVSANWAR

    Mukhriz should stop whining like a spoiled brat before they really whack him…

    In 75 years since 1945, Italy has had 61 governments. The UK has seen eight changes of governments and 17 prime ministers — basically a rotation between Labour and Conservative — in that same period. Since 1945, Malaysia has had just five governments — the BMA, the Alliance, Barisan Nasional, Pakatan Harapan, and now Perikatan Nasional — and eight prime ministers.

    But then that is what democracy is all about. It is the tyranny of the minority over the majority — which is why I don’t think much of so-called western democracy. I prefer a benevolent dictatorship. The problem is, most times benevolent dictatorships eventually turn into malevolent dictatorships, mainly because absolute power corrupts absolutely.

    For those who do not understand what the tyranny of the minority over the majority means, it means only 112 members of parliament decide the government. Not 12 million voters! Not 32 million rakyat Malaysia! Just 112 Malaysians. And your entire life, fate and future for the next few years will be in their hands.

    Hence those Pakatan Harapan supporters who keep screaming “democracy”, stop kidding yourselves. Democracy sucks. And today you are experiencing what democracy means. So, live with it, suckers!

    To hurt Mahathir the most you must hurt his children
    Anyway, religious people will tell you any man-made system is not perfect. But then even God’s system normally fails because the ‘trustees’ of God are corrupt, so they corrupt the system to suit themselves. The only way to see perfection would be for God to run the world Himself instead of asking His ‘representatives’ on earth to do that job.

    I mean, did not Satan warn God that humankind is weak and cannot be trusted. However, instead of listening to the all-wise Satan, God threw him out of the inner circle and sent him into exile. Sigh…sometimes being smart can be a curse.

    Anyway, such is the curse that comes with humankind’s so-called most perfect creation, democracy. When you least expect it, it bites you in your very sorry behind and leaves all your plans and career in a mess. And that is what Mukhriz Mahathir experienced today, the dark side of democracy.

    In essence, this is the occupational hazard that comes with democracy. The Lord giveth, the Lord taketh away. Democracy can make you, and when you least expect it, it can break you. So Mukhriz should accept the reality of politics and the reality of democracy. When you play Russian Roulette, you cannot win every time. And all it takes is one bullet and you are history.

    Mukhriz says Najib the Terminator was behind his downfall
    Mukhriz has to accept the fact that he just does not have it to make it good in politics. He and his siblings made it merely because their father is Tun Dr Mahathir Mohamad who was prime minister and who believes in cronyism, nepotism, corruption and abuse of power.

    It is estimated that Mahathir cost the country RM200 billion, RM100 billion which went into his own pocket and another RM100 billion into the pockets of his cronies such as Tun Daim Zainuddin, Anwar Ibrahim, Kadir Jasin, Ahmad Sebi Abu Bakar, Megat Junid Megat Ayub, Rafidah Aziz, Halim Saad, Samsuddin Abu Hassan, Tajudin Ramli, Wan Azmi Wan Hamzah, Vincent Tan, Francis Yeoh, Ananda Krishnan, Ling Liong Sik, Tan Koon Swan, Abdullah Ang, Eric Chia, and many, many more.

    Oh, and today that RM200 billion would be worth RM390 billion. Yes, repeat after me…three hundred and ninety billion renggek.

    Mahathir and gang ripped off the equivalent of RM390 billion
    So why the fook is Mahathir screaming about Riza Aziz? Elephant in the room tak nampak. Kuman all the way in America nampak. Pundek betullah orang tua ni!. Buat bazir beras saja.

    Mahathir and Mukhriz should just shut the fook up before they come for them like they are going for Khalid Samad. Yes, why do you think Khalid Samad is barking like a bitch in heat? He is upset that Pakatan Harapan is no longer in power and he is no longer the Federal Territory Minister. Now all his corrupt acts are going to be revealed and he might end up in jail.

    Okay, over to you, Lim Kit Siang. Let’s hear what you have to say about KLEPTOCRACY now that your own kaki sudah kantoi. Actually, not only Khalid Samad sorang je, ramai lagi orang Pakatan Harapan terlibat dengan rasuah and salah guna kuasa.

    Today Lim Kit Siang cannot buka mulut. Dia sudah kemaluan besar. Cakap banyak sangat and now kena balek muka sendiri. Padan muka Cina apek tua tu. Cakap banyak lagi. Penyokong DAP dan Pakatan Harapan nak kata apa pula sekarang? Jerit lagilah KLEPTOCRACY!

  34. MAHATHIRVSANWAR

    Mengikut Sifir Bodoh Penulis Shahbudin Husin……..

    Shahbudin Husin menulis dalam blognya (baca di sini)
    Dengan jumlah 113 itu, bermakna Muhyiddin hanya mempunyai dua majoriti saja di Parlimen sekarang ini.

    Ini adalah suatu kedudukan yang sangat lemah, lekeh, haprak serta tidak pernah dialami oleh mana-mana Perdana Menteri sebelum ini.

    Dengan kata lain, kerajaan PN pimpinan Muhyiddin ini layak digelar sebagai “kerajaan pasir dua butir” sebagaimana pernah didialogkan oleh Seniman Agung P Ramlee dalam salah sebuah filemnya.

    Melihat kedudukan kerajaan yang sangat lemah ini, Muhyiddin tidak mungkin dapat berfungsi dengan baik sebagai Perdana Menteri kerana tidak ada sesiapa mempunyai keyakinan terhadapnya.

    Pelabur luar dan dalam negeri, kakitangan awam, kelompok perniagaan dan orang awam, malah penganggur, lepasan univiersiti serta budak-budak sekolah pun tidak punya keyakinan yang sama.

    Dia menulis lagi

    Di Parlimen pula, selain usul undi tidak percaya sudah diterima dan bakal dibentangkan pada sessi Dewan Rakyat Julai akan datang lebih mungkin berjaya untuk menjatuhkannya, segala rang undang-undang dan usul kerajaan juga sukar untuk diluluskan.

    Dua atau tiga orang Ahli Parlimen kerajaan tidak hadir, ia dengan sendirinya menyebabkan usul dan rang undang-undang kerajaan tersekat daripada dilaksanakan.

    Shahbuddin membuat kesimnpulan dalam tulisannya

    Meletak jawatan dan berundur secara baik adalah satu-satu pilihan terbaik yang wajar diambilnya sekarang kerana sebelum usul undi tidak percaya, jika ada dua orang Ahli Ahli Parlimen sedia mengumumkan secara terbuka menolak kepimpinanya dalam waktu terdekat ini, kejatuhannya jauh lebih memalukan lagi.

    Berundur sajalah Bang Din – berehat, tumpu pada keluarga dan utamakan kesihatan sendiri.

    Ni aku nak ulas

    113 MP kononnya sangat lemah, lekeh, haprak serta tidak pernah dialami oleh mana-mana Perdana Menteri sebelum ini. Aku nak tanya pula kepada penulis yang haprak jika Muhyiddin serah kepada PH memerintah dengan bilangan MP sekarang 107 + 1 bebas + 1 kata keluar daripada PN jadi 109

    Habis engkau nak kata apa kepada kerajaan PH yang bakal nak perintah Malaysia setelah Muhyiddin berikan kepada mereka dengan bilangan kerusi 109?

    Sangat lemah, lekeh, haprak serta tidak pernah dialami oleh mana-mana Perdana Menteri sebelum ini??

    Takkan Anwar nak memerintah dengan bergantung kepada Pembangkang sokong. Itu pun engkau tak boleh fikir mana lebih baik antara 113 dengan 109?

    Aku nak pulang ayat engkau Berundur sajalah “Bang Din” kalau menulis bodoh tak pakai akai sekadar menulis ikut emosi. Orang bodoh aje boleh percaya penulis rubbish.

    Nasir Ramlee

    MR : Dia menulis mengikut “kadar kemasukan” ya ikut pasaran siapa up lebih

    1. Dalam sifir politik kalau ikut nilai matematik maka tuanlah yang bodoh.

      1. Kamu takut sangat dengan dia ke? Intimidated ke? Panggil dia tuan pahal.

  35. 3 parti Melayu. Kempen maki DAP sama. Berebut kerusi yang sama. Tak berani langgar kerusi DAP pun. Cah keting nak hidup.

    1. cah keting cah ketung, bahasa Greek ker?

  36. UMNO tak mahu PN jadi BN atau PH. Pas pula hanya nak membolot ghanimah. Bersatu bawah PM lemah.

    1. Itu pendapat kamu, tarak bukti, fakta atau punca maklumat yang sahih.

      Ramai yang pendapatnya bertentangan dgn pendapat kamu.

    2. Nur Jazlan dan Mat Hassan takut dikhianat bawah PN. Cah keting itu khianatlah.

      1. Ooooo, baru korang cakap Melayu. Bahasa yang berasal di Gugusan Pulau2 Melayu, termasuk Semenanjung Malaysia, Sarawak dan Sabah, kata DBP.

        Bahasa yang terpengaruh Siam aku tak tahu lah.

    3. Yang berkhianat takkan mahu PN. Pembuka lubang khianat. Lebih selamat khianat bawah MN.

      1. Kau tahu dan cakap khianat saja yer.

    4. Khianat bawah MN hanya 2 butir. Khianat bawah PN sudah jadi 3 butir. Pengkhianatan penyakit keturunan.

      1. Nak tahu pasal khianat, baca lah sejarah negeri China.

        Hingga jongos2 lelaki dalam istana betul2 di potong anu dan buah mereka, bagi menentukan tidak kacau gundek2 raja.

        Di gelar eunuch. Itu fakta sejarah.

  37. MOU dengan pengkhianat boleh tahan berapa lama? Habuan habis MOU kapish.

    1. Yer ker? Korang belum mula pun dah kapputz.

    2. Berapa banyak MOU nak pakai bawah PN yang tak disahkan penubuhan?

  38. Tuan Budin menulis “Dengan kata lain, kerajaan PN pimpinan Muhyiddin ini layak digelar sebagai “kerajaan pasir dua butir” sebagaimana pernah didialogkan oleh Seniman Agung P Ramlee dalam salah sebuah filemnya”

    Yesterday sebiji lagi bom meletup, baca ini “Memorandum Persefahaman (MOU) bagi membentuk Perikatan Nasional dimeterai hanya untuk mencerminkan sokongan majoriti terhadap Perdana Menteri Muhyiddin Yassin untuk memimpin negara, kata timbalan pengerusi Umno Johor Nur Jazlan Mohamed”

    “The Malaysian Insight (TMI) memetik Nur Jazlan sebagai berkata, bahawa MoU tersebut dipersetujui untuk memudahkan urusan pentadbiran Parlimen yang bersidang semalam” https://m.malaysiakini.com/news/526335
    Kerja hanya dengan copy vs paste senang je, cuma kena rajin cari maklumat untuk ditampal sesuai dengan tulisan Tuan Budin.

    1. MOU sudah dilanggar. Satu MP sudah keluar. Belum buat undi lagi.

    2. Nasib lah ada 2 biji,

      Puang Pembangkang, biji pun tarak.

      Apo nak dikato.

      1. Puak Pembangkang …

    3. Sudah faham situasi PM yang lemah. 113 MP belum diuji. Belum hadap pengundi PRU. Belum berebut kerusi.

  39. PRU14, dgn janji2 manis palsu, rkyat dipancing
    Rupa2nya PH @ ‘pee-ache’ tu penyakit kencing
    Sbb tu 5 PRK berturut..rkyat kmbali kpd dacing
    PRU15..pintu utk PH, rkyat akan tutup, kancing!
    ======================================
    Terbaik bro kejora. PH dgn kencing berpisah tiada.

    Kihkihkih

    1. Pee ache takpa, selagi boleh pee berdiri.

      Korang barang dan bola pun takda. Kencing berdiri, berborai. Sian.

      1. Dulu ada tapi dah kena potong habis, macam “eunuchs” di istana Maharaja China di zaman silam, takut mengacau gundek2 Maharaja.

        Itu cerita betul, fakta sejarah, tak caya, Google lah.

    2. Bro Anon 12:41 pm,

      👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
      PN @ ‘pee-end’ bwa maksud..kencing dh tamat
      Masa YDPA umum..dapat tepukan yang gamat
      Sesungguhnya, Allah masih lagi nk beri rahmat
      Di bawah PN, rakyat & negara, akn lbih selamat
      👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

      💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪
      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

  40. Tak apalah kerajaan pasir dua butir pun, asalkan rakyat dah tahu situasi sebenar spt yg DYMM SPB titahkan dlm parlimen semalam.
    Kenapa kerajaan yg kononnya kuat mcm PH boleh jatuh dgn cara yg paling hina dan amat memalukan iaitu dijatuhkan oleh perdana menteri mereka sendiri?

    Tunggulah bln July nanti, manalah tahu boleh tutup kebodohan, kebahlolan dan kemaluan PH yg besar tu.

    Kebodohan, kebahlolan, penipuan dan hukum karma utk PH bergerak seiring.

    1. Korang amat pathetic.

      Tak sedar pun bahawa dapat tempat atau kuasa selain dari melalui pilihan raya tidaklah menunjukkan kehebatan sesiapa.

      Tapi puak korang memang diketahui tak hebat. Pungut saja apa yang korang boleh dapat.

  41. Dgn kelebihan 2 mp utk kekal sbg pm dan juga mereka yg kleptokrasi pun kembali dlm kerajaan pintu blkg..mcm economy nk maju..pelabur pun tak mahu

  42. Pengkhianat pun tahu bila masa sudah tamat mereka tak lagi diperlukan.

  43. Setiap pengkhianatan ada hukuman.

  44. Banyak usul dan bajet nak dibentang. Takkan nak tunda sampai cukup 138 dapat habuan?

    1. Kamu ingat Speaker, Setiausaha Parlimen dan politikus2 berkenaan tak tahu ker?

      Bodoh lah kalau kamu pikior deme’ tu tioor ajer tak buat apa.

    2. Yang tunda usul PM yang lemah. Takut Kerajaan tanpa mandat tumbang. 113. Speaker pun tak mampu tukar. Nak usul apa?

  45. Kedudukan goyah PN tak menguntungkan negara. Pelaburan asing akan sukar didapati dalam situasi skrg. Hanya sebuah kerajaaan yg kukuh dengan imej keterbukaannya serta tawaran menarik mampu menggamit pelabur luar. PN tak memiliki ini kerana dasarnya yg kelihatan kurang mesra non-malay. GPS antara yg akn memberontak, tumbangkan PN kelak selain hubungan sentimental kalangan pimpinan mrk dgn Tun M. Tunggu saja. Ini antara yg paling mengganggu fikiran Tok Din.

    1. “kelihatan kurang mesra non-malay”? Siapa cakap? Kau cakap? Kau siapa? Kau megarut lah.

      Aku ok dgn kedudukan Tok Din tapi aku kuat sokong Tun M.

  46. Peguam Negara buat keputusan pun tak ada tanggungjawab. Lepas tangan pada yang sudah pencen dan Timbalan. Lemahnya PM sebab terdesak perlu sokongan?

    1. Itu pendapat kau. Kau ada hak bersuara. Tapi lain orang pun gitu juga.

  47. abih hang ingat kalau ada MP sorang dua lompat ke PH stabil ka balik?? seghupa tu la..bongok la punya kenyataan..

    1. Daripada jadi PM lemah tenaga. Semua orang tahu 2 butir saja. Takkan nak tabur habuan lagi? Malu.

      1. Itu sebab kita mesti tolak kerajaan tebuk atap.

        Mana-mana Ahli Parlimen yang tak malu melompat untuk kepentingan sendiri pun kita kena tolak.

        sekarang siapa yang susah?

        Seperkara lagi keadaan tidak sama apabila satu dua Ahli Parlimen memihak kepada PH jika undi tidak percaya di adakan.

        Undi di buat di Parlimen tidak sama dengan tebuk atap walaupun Jumlah beza nya satu atau dua orang.

        Jika Muhyiddin di beri kepercayaan dengan satu undi saja di Parlimen dia layak jadi PM yang sah.

        1. betul. Aku sokong Muhyiddin. Tapi kalau antara Muhyiddin dan Tun M, aku sokong Tun M.

    2. Memang dia sudah sah PM. Malangnya dia sendiri takut mengesahkan dia PM di Parlimen.

      1. Yer kerz? Mengarut lah kamu. Agak2 saja.

  48. Negeri Pasir 2 Butir manifestasi pengkhianatan Menteri Fasola. Ironinya.

  49. PN belum diuji dalam Parlimen atau PRU. Masa mengadap Rakyat akan tiba. Cah keting belum mula.

    1. Cah keting? Cah ketung ada?

  50. PM tiada mandat. Gabungan idea khianat. Majoriti 2 kerat. Kerajaan dapat mudarat.

    1. Selagi ada majoriti, gomen dia sah. Tak boleh kato apo2.

    2. Boleh. PM lemah Kerajaan lemah negara lemah. Itulah fakta.

  51. PN gabungan rapuh. Apa sahaja boleh berlaku dalam usul dan undi. Bukan semua tergoda dengan habuan dan rasuah PM yang lemah.

    1. Selagi begitu, baguih lah.

  52. Majoriti 2 orang? Hilang 2 orang Kerajaan tumbang. PM lemah kena banyak rasuah.

    1. abih kemudian PH bentuk kerajaan dengan lebih sorang?? kemudian waltu tu kerajaan PH kuat ka?? bongok..

      1. Kuat tak kuat, selagi ada majoriti, depa Kerajaan ler.

        Pelabur masuk atau tidak, itu academic.

    2. Lebih 100 MP sudah dapat habuan. Setakat cukup makan. PM lemah negara lemah.

      1. Siapa cakap? habuan apa? Kau mengarut, tak?

        Pahal pun, Kerajaan berfungsi selagi ada majoriti.

    3. Kerajaan lemah berfungsi dalam ketakutan. Pengkhianat hidup dalam bayangan diri sendiri.

  53. 👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
    Tk habis2 Budin ni, kat TSMY, dia asyik berleter
    Hapa jadah, dikata PN kerajaan pasir dua butir?
    Sebenar nya. PH yg sdg menghadapi saat getir
    Rkyat yg masih sokong PH kini cuma segelintir
    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪

  54. MAHATHIRVSANWAR

    PHD4PIG SYAITAN PARTI JAMBAN PENYAMUN TARBUS….SAMPAI BILA PUN TAK AKAN PUAS HATI DENGAN POLIS…. KECUALI LAH POLIS TU SUDI TERIMA RASUAH……..

    Rakyat Suka Kerajaan PN, Ramai Menteri Dapat Surat Daripada Rakyat……..

    Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama), Senator Datuk Seri Dr Zukifli Mohamad Al-Bakri terharu menerima kad raya dan hadiah kuih-muih daripada seorang kanak-kanak yang dikenali sebagai Nadzrul Zarfan Sharul Azly.

    Luahan itu dikongsi di Twitter rasminya yang turut mengingati ucapan nasihat daripada kanak-kanak berusia 11 tahun itu serta mengucapkan terima kasih di atas pemberian tersebut.

    “Pakcik amat terharu dgn surat anakanda. Pakcik akan ingat nasihat dan pesan anakanda. Siap ada pantun;

    Pecah kaca, pecah gelas,
    Lepas baca, harap balas.

    “Insya-ALLAH nanti pakcik balas kad raya ni,” ciapnya pantas menarik perhatian ramai.

    Dalam isi kandungan surat tersebut juga menyatakan keinginan Nadzrul Zarfan untuk berkolaborasi bersama Dr Zulkifli menghasilkan buku Bayyan Linnas versi komik untuk kanak-kanak.

    Buku itu juga dikatakan mampu menarik kanak-kanak untuk menuntut ilmu agama kerana konsep komik lebih santai, menarik dan mudah difahami.

    Terdahulu, Nadzrul Zarfan pernah tular di laman sosial selepas mengutus surat kepada pengurusan sebuah surau yang menghalangnya solat di saf pertama sehingga mendapat perhatian Dr Zulkifli yang ketika itu masih menjawat jawatan Mufti Wilayah Persekutuan.

    MR : Kerajaan PH dapat juga surat tapi berisi peluru. Tambah tugas polis nak cari!

  55. Tak boleh Budin….
    Kalau TS Muhyiddin berundur sekali pun, puak-puak Tun dan Anwar akan kembali berbalah. Akhirnya tak ke mana juga….rakyat yang susah. Elok dibiarkan Si Pembaca Doa ni meneruskan caranya…asalkan tiada lagi penyangak yang terlepas dari tindakan undang-undang… ingat… jalanraya sentiasa menanti anda….

    1. Semoga doa dia akan memulihkan ekonomi negara dengan kadar segera. Juga semoga doa die memberi ketenangan dan kegumbiraan kepada penyangak-penyangak UMNO dan lebai-lebai PAS yang mendapat jawatan dalam GLC.

  56. Pengkhianat akan dilaknat.Inshaallah.

    1. Yang di gelar pengkhianat itu masih belum nyata mengkhianat. Ada 2 atau lebih pandangan bagi sesuatu isu.

  57. bertuah la nk berundur…susah susah mengkhianati mandat sampai sanggup bersekongkol dengan perompak pencurik

    1. Mana boleh berundur dah…bagaimana dgn niat nak membela kaum melayu??

      Skrg ni kaum melayu mmg amat bergantung harap kepada pm8.kerana amat pemurah hati dan pandai berdoa ..

      1. Bukan berdoa saja, Dol. Juga bertindak.

        Kamu tak tahu apa yang sudah dan sedang dirancang nya tapi belum di umumkan. Nak elakkan orang mcm kamu coba sabotaj.

        Note that the operative word is “coba”. And note that tindakan counter-sabotaj pun berderet ada.

Leave a Reply

Your email address will not be published.