YANG UNTUNG DAN YANG RUGI PADA PRU15 NANTI

Sebahagian daripada kita dijanjikan bahawa Perikatan Nasional adalah baik untuk Bersatu demi menghadapi PRU15.

Yang pasti jika Bersatu benar-benar mahu kekal bersama UMNO dan PAS dalam PN sewaktu PRU15, Zahid Hamidi tidak akan dicabar oleh Bersatu, Najib Razak akan kekal di Pekan, Azeez akan kekal di Baling, Ku Nan akan kekal di Putrajaya.

Ini kerana Bersatu logiknya hanya akan bertanding di kerusi majoriti Melayu. Kini dengan PN, Bersatu tidak akan bertanding di kesemua Kawasan yang telah dimenangi oleh UMNO dan PAS.

Apakah relevannya lagi bahagian-bahagian Bersatu di kawasan-kawasan tersebut? Apakah nanti PRU15 mereka hanya akan menjadi jentera untuk memenangkan Zahid, Najib, Azeez, dan Ku Nan?

Berdasarkan logik ini jugalah, di Kedah, Kelantan dan Terengganu, Bersatu akan menjadi paling tidak relevan.

Jika Bersatu tidak akan bertanding di kerusi-kerusi UMNO dan PAS, maka bahagian-bahagian Bersatu di ketiga-ketiga negeri tersebut boleh melupakan hasrat untuk menjadi Ahli Parlimen atau ADUN di sana.

Mereka hanya mempersiapkan diri untuk menjadi jentera kepada UMNO dan PAS tanpa berpeluang menjadi sebahagian dari kerajaan yang memerintah.

Jika dipanjangkan perhitungan ini kepada negeri-negeri lain pula, Bersatu tidak akan memerintah mana-mana negeri selepas PRU15, kerana itulah status quo yang ada pada hari ini.

Melainkan mereka sanggup berkorban dengan menfaraidkan kawasan mereka kepada Bersatu. Tetapi adakah Annuar Musa, Zahid Hamidi, Najib Razak, Azeez Rahim, Ku Nan dan tokoh-tokoh lain dalam UMNO dan PAS sanggup menyedekahkan kerusi mereka kepada Bersatu?

Bacaan kasar ini sahaja pun sudah boleh kita bayang siapa pemenang dan pihak yang akan mendapat laba paling besar nanti, sudah tentu bukan Bersatu.

Jika ada yang masih ragu-ragu dan masih yakin Bersatu akan terus menjadi parti yang besar dan megah di dalam PN, bolehlah kita rujuk data dan fakta dari PRU lalu.

Pada PRU14 lalu, Bersatu telah bertanding di 52 kerusi.

Kita berjaya menang sebanyak 13 kerusi (termasuk di Parlimen Tg. Piai yang kemudiannya dirampas oleh BN).

Jumlah undi yang dikutip oleh Bersatu di kesemua kerusi yang kita masuk bertanding ialah 718,648.

Jumlah ini bersamaan dengan 28% dari jumlah keseluruhan iaitu 2,573,505 pengundi yang keluar di 52 parlimen tersebut.

Kesimpulannya, semasa ‘menumpang rumah dan bendera PKR’, Bersatu cuma mampu meraih maksima 28% sokongan rakyat.

Perlu diingat, 718,648 undi untuk Bersatu di 52 tempat ini datangnya tentu dari pengundi asas PKR, sebahagian dari UMNO, selebihnya dari Amanah dan DAP.

Jika kita tidak bersama PH, bererti kita akan hilang sekurang-kurangnya 80% daripada 718,648 pengundi tadi.

Jika Bersatu bersama Muafakat Nasional, Bersatu hanya akan bergantung kepada kekuatan UMNO-PAS, itupun jika benar mereka mahukan Bersatu secara ‘en bloc’, bukan hanya menyokong individu tertentu dalam Bersatu seperti Perdana Menteri sahaja.

Jadi persoalan yang lebih penting untuk kita tanyakan kepada diri kita sendiri, adakah hanya ini yang kita mahu?

Apakah kita hanya berpuas hati dengan 25 kerusi parlimen yang ada (12 asal dimenangi Bersatu dan 13 dari kalangan mereka yang melompat ke Bersatu)? Itupun kalau kita berjaya mencapai persetujuan supaya kerusi ini dikekalkan kepada Bersatu yang pada pengamatan saya, sangatlah mustahil.

Dan apakah ahli-ahli dan Ketua-ketua Bahagian Bersatu hari ini redha dengan kerusi parlimen setakat 25 itu sahaja? Dan menutup peluang kepada mereka untuk memenangi kerusi-kerusi parlimen dan ADUN yang baharu buat Bersatu?

Apa yang lebih menarik, dengan jawatan-jawatan di kementerian dan juga GLC yang telah difaraidkan kepada UMNO, UMNO akan menjadi semakin bertenaga dan mengumpulkan dana yang lebih, serta semakin bersedia untuk kembali menjadi kuasa dominan yang memerintah Malaysia selepas PRU15 nanti.

Dan kepada ahli-ahli dan pimpinan akar umbi Bersatu, soalan saya mudah sahaja, apakah ini yang kita mahukan?

Apakah untuk ini kita menubuhkan Bersatu?

Apakah untuk menjadikan UMNO kembali berkuasa merupakan tujuan kita semua menyertai parti keramat ini?

Tepuk dada tanyalah selera.

YB Dr Maszlee Malik

Ahli MPT Bersatu

15 Mei 2020.

Updated: 15 May 2020 — 5:58 pm

166 Comments

Add a Comment
  1. MAHATHIRVSANWAR

    SIAPA YANG JOIN DAPIG DAH TENTU PANAS BONTOT TAK SENANG DUDUK PASAL DAH KENA TULAH GOG MAGOG…….ELOKLAH CABUT SEBELUM DATANG BALA BENCANA YANG LEBIH DAHSYAT…….

    Penyokong Azmin yang bukan Melayu disusun sertai Gerakan……

    Apakah semua penyokong Azmin yang bukan Melayu akan menyertai Gerakan? Tunggu pengumuman mereka.
    Penyokong Azmin yang bukan Melayu disusun sertai Gerakan

    Para penyokong bekas Timbalan Presiden PKR, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali yang bukan Melayu disusun agar menyertai Gerakan tidak lama lagi selepas parti itu akan mengisytiharkan sokongan kepada Tan Sri Muhyiddin Yassin.

    Menurut sumber, ia sememangnya perancangan Azmin bagi membolehkan Ahli Parlimen dan penyokong bukan Melayu beliau boleh meninggalkan PKR selepas yang Melayu menyertai Bersatu.

    “Yang Melayu sertai Bersatu, manakala yang bukan Melayu kita akan cari jalannya. Gerakan adalah sasaran kita. Tunggulah masanya nanti,” kata seorang Ahli Parlimen PKR yang kini bersama Azmin menyertai Bersatu kepada Malaysia Dateline.

    Hari ini, Presiden Gerakan, Dominic Lau dijadualkan akan mengadakan satu sidang media khas.

    Dalam sidang media ini, Gerakan dijangka akan membuat pengumuman sokongan parti itu kepada kerajaan Perikatan Nasional (PN), pimpinan Tan Sri Muhyiddin Yassin.

    Selepas sokongan ini dibuat, beberapa Ahli Parlimen PKR yang bukan Melayu dijadualkan akan mengumumkan penyertaan mereka ke dalam Gerakan.

    Sebelum PRU 14, Gerakan adalah anggota komponen Barisan Nasional (BN).

    Namun selepas kalah semua kerusi yang ditandinginya dalam PRU itu, Gerakan bertindak keluar dari BN.

  2. hadi awang dgn amanat nya hingga membawa kematian di memali, kan satu mem-babi-buta punya fahaman.

  3. MAHATHIRVSANWAR

    ADA ORANG SETAHUN SEKALI MASUK BLOG NI…..BAGI KOMEN MEMBABI BUTA TAK TAHU HUJUNG PANGKAL…….

    PKPB&Pusat Hiburan. Mabuk, Semua Langgar!….. YAKJUJ MAKJUJ PHD4PIG SUDAH SINONIM DENGAN MACAM2 JENIS MABUK TERUTAMA ARAK……

    Sebahagian daripada wanita warga asing yang ditahan polis dalam serbuan terhadap sebuah pusat hiburan yang ingkar PKPB di Kuching, malam tadi.
    Sebahagian daripada wanita warga asing yang ditahan polis dalam serbuan terhadap sebuah pusat hiburan yang ingkar PKPB di Kuching, malam tadi.

    PKPB: 31 ditahan ingkar di pusat hiburan

    KUCHING: Sebuah pusat hiburan dekat Green Height di sini, diserbu polis malam tadi selepas dikesan ingkar larangan beroperasi sepanjang penguatkuasaan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB).
    Dalam serbuan jam 9 malam itu, Jabatan Siasatan Jenayah Polis Sarawak menahan 31 orang termasuk 10 wanita warga asing.

    Ketua Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ) Sarawak, Senior Asisten Komisioner Denis Leong Soon Kuai, berkata, mereka yang ditahan berusia 15 hingga 55 tahun.
    “Daripada 10 wanita asing yang ditahan, tujuh darinya gagal mengemukakan sebarang dokumen perjalanan.
    “Kesemua pengunjung dalam pusat hiburan itu sedang leka berhibur sambil meneguk minuman keras ketika serbuan dilakukan,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.
    Menjelas lanjut, katanya, operasi pusat hiburan adalah dilarang dibenarkan sepanjang tempoh PKPB atas arahan Ketua Pengarah Kesihatan Malaysia.
    “Pihak polis bersama agensi berkaitan telah mendapat arahan melaksanakan tanggungjawab memasti PKPB dipatuhi setiap golongan masyarakat.
    “Kita akan menjalankan operasi dari semasa ke semasa agar setiap arahan dipatuhi dalam usaha memutuskan rantaian wabak COVID-19,” katanya.

    Beliau berkata, kesemua yang ditangkap malam tadi akan didakwa mengikut Seksyen 6(1)(a) Enakmen Hiburan dan Tempat-Tempat Hiburan, Seksyen 269 Kanun Keseksaan dan Peraturan 15(1) Peraturan Pencegahan Dan Pengawalan Penyakit Berjangkit 2020.(BH)
    Berita Malaysian Terkini: Lelaki Mabuk Ajak Penguat Kuasa Satu …
    Komen W: Gubal semula larangan arak dan pusat hiburan, untuk kebahagiaan diri, keluarga, masyarakat dan negara. Pengacau DAP sudah takde lagi?

  4. kaabah yg man kaim?

    bangunan nya atau kekosongan di dlm nya…?

    Jasad kadim atau Roh yg kadim nih? mcm mana meanyatakan Roh, saudara kembar jasad yg akhir menanggung bangkai nya?

    merdekakan Roh atau belenggukan Roh, itu bezakan muslim dan islam mereka…

    ‘melayu2 islam’ kesundalan apa yg mereka lakukan dan bawa?

    1. kaabah mana yg Khadim?

      bangunan nya atau kekosongan nya?

      1. Lubang puki emak kau yang kosong amat sangat.

        Sebab Bang Ali pun bolos.

    2. Jasad di lobang puki emak kau amat besar, bapak kau boleh masuk bersama roh nya sekali.

      Kot kau pun masuk semasa dewasa. Kesudalam emak kau, berkongk.k anak beranak, incest.

      Kamu pun ambil kesempatan, nafsu buas, tak kisah lubang emak kau dah bolos.

      1. boy, I’ve been fucking your mom, and I know how fearful she had been all these while…

        can’t you at least, have the courage to piss in the loo instead of keep wearing pamper?

        1. Damn stupid bastard, lying through his teeth and shitty assol, not knowing my mother has died long ago.

          It goes to show this keturunan yang anuti 3 agama di masa yang sama asyik menipu, kalau emak dia boleh di jual, di jual nya.

          His mother is still around, I did a few rounds on her on the last visit. Tak syiok, but imagined bastard zunnun’s face when fucking her.

          1. boy, your mom is mot dead…

            her body had long rot but her soul is trapped between heavenly earth and sky boy…

            I have been fucking her, to ease her agony of separation….

            why don’t you call her…

  5. hadi awang pergi haji sujud dan tawaf bangunan kaabah, cium multazam makan muhammad bin aminah yg di sangka Nabi Muhammad ke?

    dlm kaabah itu kosong, mampu ke hadi awang sama kan kekosonga nyan kaabah dhn kekosongan diri nya…..

    hadi awang dewa muhammad bin aminah yg dah mati atau Muhammad Yg Kadim?

    lalu blk di gelar Hj Awang oleh keldai2 pendewaan nya saban hari sentiasa…

    hingga hadi awang dok asyik mendewa muhammad bin aminah, wajah kesempurnaan nya, yg ada, di sia2 kan nya, heboh bercerita dia ‘mimpi ‘rasullulah’ nya..

    ‘islam’ ala sundal mana yg hadi awang anuti nya?

    1. Woi, zunnun pukimak, Kaaba bukan bangunan lah.

      Kelapa bapak kamu tak mengajar kamu supaya berhati2 bila bercakap berkenaan apa2 yang berkaitan Islam.

      Dia dan emak kamu tidak membimbing kamu di masa kecil sebab asyik berkongk.k pagi petang siang malam.

      1. ini lagi sundal punya fahman, kaabah bukan bangunan…

        yg membina nya kan ibrahim dan ismail…

        atau hadi awang pakai magic nya?

        1. Sundal kamu amat ketara. Bikin Toh Pekong di sana sini. termasuk di pangkal pokok Kayu Ara. Letak buah2an, di sebat budak2, kau ingat Tuhan kau yang makan, suka hati.

          Tok pekong dalam rumah, Tok Pekong luar rumah, buat lebih kurang, letak joss sticks, kau tonggang tonggek di depan nya.

          Letak buah2an sedap2 yer, budak2 menunggu.

    2. Kau zunnun pukimak menghasut tak renti2, menyentuh hal2 Kaabah. Time to whack you like never before –

      Kamu keturunan yang tidak hemahkan agama, anuti Confucianism buang, anuti Taoism, buang, anuti Buddhism, buang, anuti Evangelical Christianity, tak tahu apa jadi nya sekarang.

      Jenis kamu ini memang tidak ada pedoman hidup, tidak pedulikan agama, tidak hormatkan agama orang lain. Biadab, kurang ajar, bedebah, jenis puki emak kau di rodok banyak orang, jadi, tak tahu keturunan kau sebenar nya.

      1. how to whack, while you keep wearing pamper, boy..

        how many times did I tell you, overcome your fear, go to the loo…

        1. Can whack your backside, your Mama’s and Sistas, too.

          Kasi tau lah, ok.

          Kalu mau luit pun, give indication lorr.

          1. did you whack your fear boy?

            or you felt to idolize it, kinda like hadi awang idolize to ‘tebuk atap parlimen’ too?

            what is the Idol ypu both ave being idolizing?

            1. Not the ones on your Tok Pekong altar, we don’t believe in all kinds of long moustachioed fellows who can’t even eat the fruits you placed for them, making the boys happily walloping them at night.

    3. zunnun pukimak keturunan orang yang tidak bertamadun, gamak nya ada darah the the wild Mongol marauders that invaded and occupied China in the 13th century.

      CP Fitzgerald (kalau tak silap) ada kat dalam buku nya A History of China bahwa the Mongols jenis tak pernah mandi sejak di beranakkan hingga mati.

      Maka hampir binatang lah orang yang macam itu. Mana ada budaya, agama atau apekebendenye jenis kamu yang uncivilized itu.

      1. Bila uncivilized, mana ada nilai2 hidup moden, hormatkan orang lain, contoh nya.

        Maka kamu dan jenis kamu akan di buat begitu juga. Kot kamu dah merasa tak dihormati orang lain, membikin kamu membalas dendam.

        Lantak lah kamu, tapi bila menghasut, kamu perlu di heret ke Balai Polis, kemudian ke mahkamah dan penjara.

      2. zunnun pukimak jenis yang tak bercampur, takda sesiapa yang dapat memberi dia nasihat supaya bertabiat betul, terima kasih dapat bertempat di negara ini, tidak bertungkus lumus dogs eat dogs seperti di China.

        Dia jenis yang sesuai di kata seperti di tulis di signboards di Shanghai dulu: Dogs and Chinese Not Allowed Here.

        zunnun pukimak tak di terima DAP yang sudah tidak begitu anti-Malay seperti dulu. Kalau dia DAP member, tentu dah menjadi a responsible citizen. Tapi dia macam kominis, patut di halau ke Betong Salient sempadan Thailand bersama saki baki pengikut Chin Peng.

      3. Fitzgerald unwind his thought in the ’40 and ’60, are you still reading it boy?

        is the quran a scripted book or spoken words of God?

        have you heard the God speakth from it?

        have you being denying, God teaches you knowledge of ‘Spoken Words?

        have you being obsessed by written words rather than spoken words of A Perfect Being within you?

        ..boy?

        1. Typical of ultra kiasu bastards refusing to recognize the validity of facts in books written long ago.

          Communist Mao Zedong said discard the old, take everything new – him, him, him.

          He would be grovelling in his grave if he knows that the whole of China has taken to free enterprise, throwing communism out of the window.

          But zunnun pukimak’s kind in Malaysia has been driven out, now in Betong Salient, south Thailand.

  6. Hj Hadi tidur mimpi jumpa Nabi
    Zunnun tidur mimpi dikejar babi

    Kihkihkih

    1. Kamu balun lah si zunnun itu sebab dia menghasut kaum dan agama kamu.

      Melainkan kamu zunnun yang menulis sebagai Anonymous pulak.

      Kalau kamu Melayu, jaga maruah bangsa Melayu dan agama Islam lah, wei.

      Kihkihkih saja takda faedah nya.

  7. Tak boleh naik muka, tak akan di beri muka sesiapa kaum pendatang yang dah dapat bertempat di sini tapi ultra kiasu sangat, tak memikirkan kepentingan puak2 lain, atau menghasut mereka yang telah membenarkan depa bertempat di sini.

    Mereka akan terus dibalun, ditibai, dibantai di sini tiap kali depa coba menghasut.

  8. iblis pun mengaku tuhan dan tuhan unmenizinkan nya utk menyalah nyalahi manusia di dunia…

    ‘islam’ yg mana hadi awang bawa, kapir sana sini sedang kan mimpi ‘rasullulah’ nya, saban hari di perhebohkan sana sini…

    atau iblis yg datang merupai ‘muhammad bin aminah yg dia asyik dewa dan puja setiap hari…

    Sifat Kesempurnaan Diri Nya, berwajah apa pula?

    kao sama juga sundal dgn hadi awang kamu ke?

    1. Tapi Iblis zunnun pukimak tak dibenarkan langsung coba menyalahi kaum Melayu dan agama Islam tanpa di balun, tibai dan bantai hingga bersepai di sini.

      Sebut saja Nabi Muhammad dalam apa cara yang menghasut membawa dia ke maki carut.

      Cina DAP ini tak renti2 coba menuding PAS tapi bila sebut Nabi Muhammad atau kaum Melayu dan agama Islam dengan cara menghasut, dia akan di tanam di busut blog ini.

      1. dah kenal ‘Nabi Muhammad’ blum atau dari kecil di sogok cerita dgn ‘muhammad bin aminah’ sj?

        1. Connfucianism pakai sogok ker? Padan lah tak ramai orang itu. Pigi ikut Taoism, sogok jugak ka? Then Buddhism, then Evangelical Christianity, all sogok to get followers arr?

          No wonder sogok-ism very much among you blokes.

    2. juventusloculus71

      ko ingat ko ejek islam ko masuk syurga ka? pundek ko..neraka tempatmu..ko kafir usah bermimpi masuk syurga..Allah dah beritahu..

  9. YANG BENCI TUHAN TENTU PENYEMBAH SYAITAN…..YANG BENCI ISLAM TENTU KAFIRUN……. YANG BENCI MELAYU TENTU RASIS…….

    Dulu Suara Muhyiddin tular khianat Najib Atok tersengih nampak gigi. Kini Suara Muhyiidin dikatakan Khianat Atok!……..

    Rakaman suara didakwa milik Tan Sri Muhyiddin Yassin sedang berucap dalam satu mesyuarat pemimpin Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) beberapa jam sebelum berlangsung ‘Langkah Sheraton’ pada 23 Februari lalu, tular lewat malam tadi.

    Menerusi rakaman audio tersebut, kedengaran suara mirip Presiden Bersatu itu menyatakan sokongan kepada Tun Dr Mahathir Mohamad untuk kekal sebagai perdana menteri selain mencadangkan satu rombakan Kabinet diadakan.

    “Tapi kita harap Tun akan buat rombakan Kabinet dalam tempoh sebelum Parlimen bersidang tempoh dalam seminggu ni selesaikan semua sekali,” jelas suara itu.

    Suara itu turut mencadangkan Bersatu menamatkan kerjasama dengan Pakatan Harapan (PH) dan membentuk kerajaan baharu ditunjangi parti berkenaan.

    “…kita pikirkan soal paling besar dalam sejarah kita iaitu keluar dari PH tetapi kita masih kekal sebagai kerajaan. Kerajaan yang diketuai Bersatu. Itu paling penting,” jelas suara itu lagi.

    Sementara itu, akaun YouTube Rocket TV yang mendedahkan audio tersebut mendakwa Muhyiddin sebagai pengkhianat.

    Jelasnya, ia merupakan bukti jelas Muhyiddin bukan sahaja memungkiri janji untuk menyokong Dr Mahathir malah menjadi antara penggerak kepada ‘Langkah Sheraton.’

    Tanggal 23 Februari lalu, satu perjumpaan ahli politik pelbagai parti telah berlangsung di Hotel Sheraton, Petaling Jaya bagi membentuk gabungan kerajaan baharu dikenali sebagai Perikatan Nasional (PN).

    Perjumpaan itu juga didakwa berlangsung tanpa pengetahuan Dr Mahathir dan Timbalan Presiden Bersatu Datuk Seri Mukhriz Mahathir.

    Dr Mahathir kemudian meletak jawatan sebagai perdana menteri ketujuh pada 24 Februari lepas sejurus menerima perkenan Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah.

    Komen AKU
    Apa nak hairan dulu semasa Muhyiddin kutuk Najib, Mahathir tak kata pun itu khinat Najib, malah dia sanjung Muhyiddin. BILA ATAS KEPALA sendiri baharu dia kata khianat. Celaka betul orang tua ini. Asyik dia aje betul.

    Entah-entah kena bala sumpah laknat Najib. Itu balasan suka buat jahat kepada orang. Allah panjang umur untuk kena pembalasan di dunia ini lagi.

    MR : Hukum karma kata mat salleh

    1. Ooi bangang main ikot sedap mulor kau org melayu bangang call other races as racist. Habih melayu2 mcam kau ni dan melayu2 lain yg dah LAYU tu pakat anti cina DAP dan anti kafir membabi buta, bukan rasis ker..
      Bangsa paling perasan dlm dunia konon bgus sangat..padahal punya mentality dan moral paling terbangsat di dunia (UMNO, PAS dan penyokong2nya..sombong, bodoh, tamak senantiasa).
      DAP dah out of the Game Thrones, apa lagi menyalak semua salah Dap, yg jahat semuanya cina..ooi bangan yg baek tu cina moslem Ustaz Elbit Liew, yg paling keji dan jahat..Bugis celop melayu-Najib, jawa celop Melayu-Jahid Komedi, mamak celop melayu Azeez kicap Baling, KUnan yg bukan Tengku dan batu tunku org beranak dan lain2 pemimpin melayu, mamak dlm Umno yg korup, tamak, perasuah, rasis

      1. Komen di atas ini di tulis bukan Melayu mengguna nama Melayu.

      2. Mengata “melayu2 lain yg dah LAYU ..” itu memang bukan Melayu. Itu selalu disebut puak DAP. Coba guna nama Makcik.

        Sejak DAP dalam Kerajaan, dah kurang pelamau2 DAP bersuara. Ronnie Liu pun dah di halau ke Raub, Pahang.

  10. melayu berpecah belah atau ‘islam’ yg memecahkan belah mereka?

    ‘islam2’ muaFUCKat kata tak mengapa menyamun, kaut dedak dan berhelah asalkan ‘melayu’…

    kan sundal nama nya nih?

    1. Menghasut lagi pukimak zunnun yang puki emak nya rabak di hentam Bang Ali hinnga dia keluar dari puki itu dengan mulut celupar tak renti2 menghasut.

      Dia sundal yang paling besar, akan di FUCK berterusan.

  11. KALAU NAK TAHU UBAT KENA TAHU PUNCA PENYAKIT……PUNCA MELAYU BERPECAH BELAH KERANA BAPAK PEMECAH BELAH…..UBATNYA MELAYU KENA FAHAM SIAPA ITU MELAYU…….

    Umno Sabah desak SPRM siasat kontrak jalan raya RM1.55 bilion……..

    Umno Sabah menggesa agensi anti-rasuah menyiasat beberapa projek penyelenggaraan jalan raya dikatakan bernilai kira-kira RM1.55 bilion yang didakwa dianugerahkan secara rundingan terus kepada kontraktor oleh sebuah kementerian kerajaan negeri.

    Ketua penerangan Umno Sabah, Ghazalie Ansing berkata, kontrak tersebut yang bernilai dari RM325 juta ke RM500 juta setiap satu sepatutnya dianugerahkan melalui proses tender.

    Ghazalie Ansing.
    “Ini salah guna kuasa,” katanya dalam satu kenyataan hari ini sekali gus menggesa Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) mengambil tindakan tegas.

    Ketika ditanya sama ada Umno Sabah membuat laporan kepada agensi itu, Ghazalie berkata, beliau telah menghubungi SPRM yang kini meneliti dakwaan berkenaan.

    Pihak FMT telah menghubungi SPRM bagi mendapatkan respons.

    Ghazalie berkata, sekurang-kurangnya 4 syarikat diberikan kontrak tersebut, masing-masing untuk tempoh projek 5 tahun.

    Beliau berkata, Warisan dan Pakatan Harapan (PH) menjanjikan pentadbiran yang telus dalam manifesto pilihan raya mereka.

    Beliau juga mempersoalkan peranan pegawai SPRM yang ditempatkan di Jabatan Ketua Menteri apabila berlakunya perkara seumpama itu.

    MR : Siasat jangan tak siasat

  12. Bersatulah saudara Melayu Islamku. Jangan berpecah lagi. MAjoritinya PKR Melayu Islam, Bersatu Melayu Islam, Umno Melayu Islam, PAS Melayu Islam. Dah berpecah pada 4 parti kenapa? Sedangkan org Cina boleh dikatakan 90% lebih sokong DAP, tak mustahil India juga, Singh apalagi 99% DAP. Antaranya sb mereka perjuangkan kesamarataan, menolak sikit2 kelebihan Melayu dn bumiputera. Kenapa kita nak berpecah lagi. Apa yang kita kejar dn inginkan. Kalau kita berpecah rasa2nya boleh dapatkah apa kita perjuangkan? Buang yang keruh ambil yang jernih. Yang silap2 pada masa lepas jangan diulang. Dengan bersatulah kita akan kuat dan disegani bangsa atau kaum2 yang lain. Sejarah Islam jadikan iktibar. Wallahua’lam.

    1. sundal mana pula nih.

      bila pula islam jatuh pd bangsa…

      Roh kao berbangsa juga ke?

      1. roh melayu jawa makan petis dan belacan, roh melayu kelantang makan budu, dan roh melayu dari india makan kari…

        prejudice dan emosi itu kan penjenamaan bangsa…

        atau kao tapau semua sama saja ?

        1. Yang tapao semua ia lah kamu zunnun pukimak; semua kaut – Confucianism, Taoism, Buddhism, Evangelical Christianity.

          Prejudice kamu ini tak hilang walau pun dah merempat ke negara ini. Asyik menghasut kaum Melayu dan agama Islam. Tapi dibalun dan dibantai tiap kali kamu begitu di sini.

          Bila berlebihan sangat, di suruh hijrah.

      2. zunnun pukimak bukan orang Melayu. Dia keturunan Confucianism, Taoism dan Buddhism. Asyik tukar agama. Akhir nya ambik Evangelical Christianity.

        Itu pasal dia tak tahu di Malaysia Melayu itu Islam/ Muslim dan Islam itu Melayu.

        1. boy, when I visited your mom, she mourns longing to be fucked…

          do you think I’m your uncle or your father?

          then again, islam is malay, and malay is islam akin to say, i’m you uncle but you’re not my bastard son…

          1. But I whacked your maw a few times, she could not stand it any more, she pushed your sista to me, boy. I tak sampai ati lah, she’s still virgin, maybe.

            Kalau bukan (maybe you sodok her), rugi larr. Melayu always considerate, maaa, maybe next time wanna exploit the situation, whack her, like you bastards do economically, etc.

      3. zunnun pukimak Menyundal tak renti2, perlu dibalun, ditibai dan dibantai tiap kali dia menghasut di sini.

    2. Sebahagian dari formula penyatuan Melayu :-

      (1) Tubuhkan parti baru, asas perjuangan teratas Islam kemudian hak asasi Melayu.
      (2) Bubarkan semua parti Melayu yang ada sekarang. Hanya pemimpin atau bakal pemimpin yang bersih dan berwibawa sahaja dipilih untuk terlibat dalam parti baru.
      (3) Persediaan penubuhan parti baru tersebut mesti dimulai dari sekarang supaya tidak terlewat untuk menghadapi PRU15
      (4) Cadangan ini hanya akan tercapai sekiranya politik tidak dijadikan seperti skim cepat kaya atau multi label marketing (MLM). Sekiranya ramai ahli hendak jadi boss maka akan berlaku lah skim pyramid.

      1. Not practical, mate. Just change the leaders. Those interested must live in Malaysia to spend sufficient time to get new leaders in.

        Sorry, maybe you’ve been away too long to realize the need for the above.

    3. Denagar sini Yuzul Bahlul, mea]layu berpecah sbb ada dua puak, satu puak suka merasuah, cekik rasuah, korup, tamaq wang, pangkat,harta sampai bukan hak dia pun dibalun iaitu puak2 umno.SKrng pual Lebai Serban Ularmak pun dah pandai kebuloq pangkat, harta dan kereta mewah..walauoun taraf menteri2 Pas ni MEWA berlaka termasuok pemimpin PAS Hadi Bawang. Yg lagi satu puak melayu2 mcam kami tak suka, tak sokong dan jijik pada rasuah dan korupsi…sbb tu kami tolak Najib, UMNO dan juga kjaan Pintu Belakang.. itu saja bezanya.Jgn buat2 tak faham bangang! Jgn nk pusing, belit2 cerita konon seru melayu supaya jgn berpecah… malu lah pd bangsa lain..cina DAP ke, india ke..mereka2 ini tak mau sokong parti atau pemimpin2 yg korup mcam Najib Kelentong dan juga kerajaan sekarang PNkhianat Negara

      1. “pemimpin2 yg korup .. kerajaan sekarang PNkhianat Negara ..”

        Kasi bukti, fakta dan punca2 maklumat yang sahih lah, Makcik.

  13. wangi sgt ke puki2 yg melahirkan ‘melayu2 islam’ dgn ‘conscience’ mereka atau berkerak puki2 melahirkan ‘melayu2 islam’ dgn ‘ignorance’ yg mereka pendam dan idam2 kan sepanjang masa…

    tidak ke merek ketahui, ‘conscience’ itu keperluan moral manusia dan ‘ignorance’ itu kesundalan Sifat Kemanusian mereka…

    1. Sebab nya zunnun pukimak ini mulut celupar dan selalu menghasut ia lah mulut nya tersangkut di puki emak dia masa di beranakkan.

      Koyak rabak puki emak dia, juga mulut dia, lidah jadi terjueh, mendorong dia menghasut.

      Coba cakap hal2 abstrak sebab otak penuh dengan tahi, membikin dia tak siuman, selalu confused, calon pesakit spital bahagia Tg Rambutan atau Tampoi.

  14. ada kah Nur Allah dari Pancaran Kegelapan Zat Semesta

    dan Nur Muhammad dari Jasad muhammad bin aminah pula?

    sundal mana yg membuat fahaman kesundalan sedemikian?

    hingga tidak mengetahui, Nur Allah yg mengalir utk membentuk dlm 6 Masa Kejadian Alam, mengambil bentuk2 dan nama2 berlain pula…

    hinggakan tak mengetahui, air kopi itu, air yg dah di hiasai dgn perasa…

    hinggakan tidak ketahui, air itu molecule2 hydrogen/ oxygen pula..

    hingga tak mengetahui, bahawa, molecule2 hydogen/oxygen itu dari persetubuhan cahaya2 neutrino, photon, boson dan sebagai nya….

    sundal sgt ke ‘melayu2’ dgn fahaman penjenamaan ‘islam’ mereka?

    salah puki2 yg mengeluarkan mereka atau salah tafsiran mimpi yg hadi awang kerap mimpi ‘rasullulah’ nya?

    1. zunnun pukimak cakap hal2 abstrak nak mengelirukan pembaca bila menghasut kaum Melayu dan agama Islam di sini. Maka dia dibalun, ditibai dan dibantai tiap kali dia coba begitu.

      Salah nya ia lah air mani yang masuk puki emak dia menjadikan dia itu tak pasti bapak dia punya. Sebab ramai yang kongk.k emak dia, termasuk Bang Ali. Emak dia pulak nya menyundal di sana sini, bukan saja di lorong2 belakang di Chow Kit, KL.

      1. boy, is the pamper you’re been using, an abstract or your ignorance had all along been so fearful to piss off in the loo?

        1. Lost the argument, eh? Or malu sangat dengor all the details your maw kena whack? Changing the subject nampak.

          This bastard doesn’t know whhat he can do, I can do better, argument-wise.

          Also FUCK. On his mother, his sista …

  15. yg untung pasca pru 15, golongan2 ‘melayu2 muslim’ yg tahu membezakan antara muhammad bin aminah dan Nabi Muhammad…

    ‘melayu2 islam’ penjenaamaan hadi awang dari muaFUCKat dan pengkianat, mengaku Nabi Muhammad berperang dlm bulan ramadhan, dgn menjolok pedang dan tombak lalu balik meneruskan jolok puki2 bini pula…

    betul ke Nabi Muhammad yg kawin cerai dgn 14 bini2 atau muhammad bin aminah yg lakukan semua nya….

    hingga fahaman ‘Islam’ bak buaya yg hidup dlm kolam seluas 1450 tahun sj ke? di recycle cerita mitos muhammad bin aminah dan kaum arab nya sj…

    di memali, hadi awang yg puncakan amok parang kapak, atau Nabi Muhammad yg menyuruh nya?

    tebuk atap parlimen, hadi awang yg lakukan atas suruhan Nabi Muhammad yg dia kerap mimpikan, atau….

    kesundalan nya yg tidak tahu membeza antara muhammad bin aminah dan kesempurnaan sifat yg ada bersama, ‘Nabi Muhammad’sebenar nya, Sifat Tuhan Semesta bukan sj dgn muhammad bin aminah malah kpd semua yg hidup dari Nya.

    kini dlm blog ini, ‘melayu2 islam’ saban hari mengaku, Nabi Muhammad pergi perang dlm bulan Ramadhan juga…

    dah sama sundal dgn hadi awang juga ke?

    1. Keturunan zunnun pukimak mana tahu membezakan agam yang di anuti nya. Mula2 ambik Confucianism, tukar kpd Taoism tukar lagi kpd Buddhism, kemudian Evangelical Christianity.

      Dahtu, jadi Free Thinkers atau Free Loaders – apa saja yang free, load.

      zunnun pukimak marah orang menyebut Nabi Muhammad perang di bulan puasa – Perang badr. Sebab dia dimaki hamun, diperangi di sini di bulan puasa juga.

      Sundal amat sangat zunnun pukimak ini sebab dilahirkan oleh ibu yang undal, tak tahu siapa bapak nya.

  16. yg untung pasca pru 15 kelak golongan ‘melayu2 muslim’ bukan ‘melayu2 islam’ penjenamaan kesundalan hadi awang mau pun ‘melayu2 muaFUCKat’ dan ‘melayu2 pengkianat;…

    1. zunnun pukimak suka menghasut kaum Melayu dan agama Islam.

      Keturunan yang anuti 3 agama di masa yang sama ini (Confucianism, Taoism dan Buddhism) jenis suka FUCK antara keluarga dia – incest.

      zunnun pukimak ini selepas dia FUCK bini dia, disuruh nya melacur di lorong2 belakang Chow Kit, KL.

  17. MAHATHIRVSANWAR

    PATUT LEER ORANG MACAM TN SOKONG BUTA TULI PHD4PIG…..TAK ADA INFO LANGSUNG PASAL PHD4PIG YANG KUAT MENTEKEDARAH DAN MENJARAH….MEMANG DASAR PENGHUNI GUA……

    Syed Saddiq tak mengaku makan rasuah, elaun pinggan mangkuk saja cecah RM42 ribu….. PHD4PIG MEMANG BAHALOL BUDAK BERHINGUS NAKAL PUN BOLEH JADI MENTERI…….

    Bekas Menteri Belia dan Sukan, Syed Saddiq hari ini telah terkesan dengan berita mengenai kaitannya dengan perilaku rasuah.

    Beliau cuba buktikan dirinya tidak bersalah dengan mendedahkan pendapatannya yang banyak sepanjang menjadi Menteri Kabinet.

    Berikut adalah kenyataan beliau:

    Lagi sekali ada yang mencuba untuk kaitkan saya dengan rasuah. Saya masuk politik untuk bersihkan politik, bukan untuk kedudukan & kewangan.

    Dahulu ada yang mencuba kaitkan saya dengan kes rasuah tetapi sampai sekarang tidak dibuktikan langsung.

    Sekarang ada lagi yang mencuba. Saya nak ingatkan beberapa perkara,

    1) Saya sendiri yang MELAPORKAN kes ini ke Pihak Polis. Kalau duit rasuah, buat apa saya nak laporkan.

    2) Wang yang hilang melibatkan saya & keluarga. Kami sudah buat laporan polis. Wang untuk tujuan renovasi rumah. Kalau duit rasuah, kenapa kita nak laporkan?

    3) Walaupun diberikan AP semasa jadi menteri, saya tiada langsung membeli kereta mewah. Tiada Vellfire, tiada sports car. Saya juga tiada aset yang mahal/baru yang dibeli.

    Saya juga tiada rumah baru, kecuali rumah yang dimiliki saya & keluarga di Shah Alam yang mula dibeli sejak sebelum jadi Menteri.

    4) Apabila berkhidmat di KBS, saya merupakan salah seorang menteri pertama yang mengisytiharkan aset & juga megamalkan dasar “Open Tender” bagi semua kontrak.

    5) Tiada seorang pun kontraktor yang dapat kontrak dari saya. Semua perlu melalui JK tender yang bebas dari campur tangan menteri.

    Kenapa saya katakan ini? Sampai sekarang saya tidak faham mengapa ada keperluan untuk Menteri makan rasuah.

    Gaji tinggi, elaun tinggi. Belum masuk one-off payments yang diterima.

    Gaji menteri + Ahli Parlimen = RM55,000 sebulan.
    (Ini tidak termasuk kalau kerap balik kawasan atau hadiri program yang jauh dari pejabat, kerana ada insentif tambahan).

    Elaun one-off pinggan & mangkuk = RM42,000.
    Elaun tahunan percutian. =RM70,000.

    Elaun makanan setiap hari = RM180/person had maksimum untuk claim belanja makan, tidak kira jumlah orang.

    Elaun pindah rumah = RM10,000.

    Apabila diberhentikan sebagai menteri, dapat lagi one-off payment, ~RM150,000.

    Untuk kes ini, saya serahkan sepenuhnya ke pihak SPRM untuk siasat dan saya telah memberikan kerjasama yang sepenuhnya sejak kes ini mula disiasat hampir 2 bulan.

    “Berani kerana benar” ujar Syed Saddiq mengakhiri posting beliau.

    Posting beliau telah mendapat lebih dari 90% komen negatif dari netizen. Ada yang meminta beliau membuktikan sendiri apa yang diperkatakan di mahkamah saja.

    Ada juga yang mempertikai kenapa duit-duit itu perlu disimpan di dalam rumah.

    -Tun Carlos

    #sumber

    MR : Patutlah menteri lembab, perut kenyang!

    1. Hahaha begitu kuat nya effect DAP pd kamu ni yer.. hari2 ratib Dapig Dapig…nanti mulot kau tukar jadi dongoi babi baru tau…hahhahahah

      1. Good one.

  18. Selepas bapak hilang jawatan peringkat pusat, anak pulak hilang jawatan di negeri.

    Kihkihkih

    1. Politik memang selalu turun naik.

      Bosskurr ingat dia amat kuat, songlap berbillion dari 1MDB, kena tendang ke longkang di Pru14.

      1. itulah fitnah terbesar….

        1. Kamu takda bukti dan fakta bagi menidakkan nya?

          Hanya angin antara dua bibir mengata tidak?

          Masakan hal itu dah heboh seluruh negara.

          1. Yaaaaa ….sb tu ada duit berbillion duit 1mdb yg dipulangkan doj amarika . Takkan duit tu boleh diambil org sampai berbillion kalu xada org yg memberinya.

            semestinya Bukan sebarangan org kuli batak yg menjaga duit negara .kalu kuli batak mana lah nk mampu bagi berbillion kat org cmtu jer.

            Kalu kena tipu sekalipun Takkan tak sedar org tipu dia…darah bangsawan ape bodoh sgt sampai org tipu berbillion x pon xtahu. sape penjaga duit negara masa tu..???

            Kau ni buat² tak paham situasi ke atau memang dunguu??

            1. Goh lu cakap la apa pun pd mereka2 yg fanataik pd Bosskurr Najib dan ameno tak akan dipercaya..semua dia org cakap fitnah..samapi duit 300juta dipulangkan amerika tu kemudian kjaan PN dgn sedap ambil..nk dibagi BPN lagi pada pemakan2 dedak ni. Duit 1mdb yg dipulangkan tu tak pula mereka kata fitnah. Duit 1mdb yg disonglap Najib Semah yg tu fitnah. Dah lah bodoh puak2 dedak ni…buat2 bodoh pula…. kesian..takde maruah..

              1. Sejarah dulu² ni..nk flashback

                Dulu pandi ali AG negara melayu ckp xada kes..dan sekor manusia pon x akan didakwa sehingga ada bukti kukuh yg baru..buat masa ini tiada lagi siasatan akan dibuat dan kes akan ditutup

                Yg si zulkepli sprm pulak siap buat press ckp xada duit negara melayu yg hilang so kes ditutup….siap buat carta bagai

                Abis yg berbillion doj us pulang balik duit kat pak din tu sape punya?? Xkan derma arab lagi???

                1. Nak flashback sikit lagi…

                  kes rosmah mansur pasal projek gen set diesel kat sekolah² di sarawak tu si pengurusi tnb yg baru tu ckp kat makamah baru ni rosmah mansur yg desak n paksa dia lulus projek.. Bosskurr pun desak dia supaya bagi lulus segera projek tampa ikut standard prosedur..

                  entah sape nama aku lupa..madir ke sape entah ?

                  Madir kot nama?? Aku pon x kenal sgt geng² kaki songlap ni tapi madir ni Org besar umno jgk la kiranya..

                  Berani pulak madir tu ckp kat press 2-3hari lepas…dia cuma jadi saksi dan bukannya org kena tuduh..

                  ko dah tolong bosskurrrr n rosmah mansur buat kerja salah secara gelap berani kau nak ngelat menjawab itu ini..

                  Rakyat sedang memerhati kau wahai pengurusi tnb yg baru…

                  1. Dah subahat buat kerja kotor pun ada org nak bagi jawatan besar lah pulak….

                    Rakyat memerhati dengan penuh minat…very good

                    1. Bekas menteri pendidikan, Mahdzir Khalid memberitahu Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini bahawa beliau didesak meluluskan projek tenaga solar untuk sekolah-sekolah di Sarawak pada 2016.

                      Tekanan itu didakwa datang dari perdana menteri ketika itu, Najib Razak, isterinya Rosmah Mansor dan pembantunya Rizal Mansor.

                      Dalam kenyataan saksi yang dibacakan hari ini, Mahdzir berkata beliau didatangi Pengarah Urusan Jepak Holdings Sdn Bhd, Saidi Abang Samsudin pada tahun 2015 dengan cadangan menggantikan sistem penjanaan elektrik yang digunakan oleh 369 sekolah di luar bandar Sarawak dengan sistem hibrid solar.

                      “Saya menolak cadangan Saidi pada masa itu kerana Kementerian Pendidikan terikat dengan kontrak perkhidmatan sedia ada.

                      “Saya juga mempunyai keraguan tentang keupayaan Jepak untuk melaksanakan projek hibrid solar,” kata Mahdzir.

                      Berikutan itu, Mahdzir berkata beliau menerima arahan bertulis daripada Najib pada 16 Disember 2015 untuk meluluskan projek yang dipohon oleh Jepak.

                      Kata Mahdzir, Najib telah menulis nota di surat yang ditulis Jepak kepada Pejabat Perdana Menteri, yang berbunyi: “Bersetuju dilaksanakan sistem baru ini dan batalkan sistem lama”

                      Berikutan itu, Mahdzir berkata, beliau mengarahkan Kementerian Pendidikan membentuk satu pasukan teknikal untuk membuat penilaian jika Jepak boleh melaksanakan tugasan itu.

                      Mahdzir berkata Saidi menjadi tidak sabar dengan proses tersebut.

                      Katanya, beliau sering menerima panggilan dan lawatan daripada Saidi antara Disember 2015 dan Mei 2016, dengan Saidi menuntut supaya proses kelulusan dipercepatkan.

                      Mahdzir berkata beliau tidak melayan permintaan itu kerana perkara itu perlu melalui proses yang sewajarnya.

                      Apabila pasukan teknikal menyelesaikan kajiannya, Mahdzir berkata beliau diberikan tiga pilihan. Bekas menteri itu berkata beliau memilih pilihan untuk membolehkan Jepak melaksanakan projek perintis berskala kecil.

                      Pada awal Jun 2016, Khalid berkata beliau menerima panggilan daripada Rizal yang bertanya mengapa projek berskala kecil, sedangkan Najib mahu sistem penjanaan elektrik diganti.

                2. Bodoh nya Goh ini tak terhingga, tak guna nak layan dia, Tapi, untuk set the record straight, nak kata –

                  pendapat dan pendirian bertukar. Kominis pun sekarang dah percaya free enterprise, dah humban communism.

                  Situation also changes, DoJ’s info became known only later.

                  Open your eyes and ears, dude. Urge the authorities to get all the facts (and 1MDB cash) that may still be in other countries where the money laundering chain was involved.

                  1. Yaaa ini yg kerap dimomokkan…melayu mundur tuduh komunis ,tuduh dap

                    Melayu lingkup tuduh dap..

                    Melayu tak sembahyang tuduh dap…

                    Abis tu pemimpin² melayu yg kaya raya..tan sri²,dato² ,pangkat besar² bagai tu yg selama hampir 70 tahun ini menjadi pemerintah dan membuat dasar² pemerintahan negara melayu tu tak jugak disalahkan

  19. 💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙
    Benarkah, cinta lebih mahal dari emas permata?
    Atau smemangnya..cinta itu psangannya derita
    Spt Laila-Majnun..si miskin cintai dara berharta
    Diri ini masih blm mngerti hakikat sebuah cinta
    😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢

    💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

    1. HAKIKAT SEBUAH CINTA – IKLIM
      Karaoke: https://youtu.be/80X0kzLCM6g

      💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
      Aku adalah insan yang tak punya
      Cuma rasa cinta membara
      Lalu tercipta rindu ku padanya
      Kerana cinta bahagia

      Pujangga mengatakan
      Oh, cinta berharga
      Dari emas dan permata
      Lalu ku bawa cinta
      Di persada jiwa
      Sinar menyuluh gelita

      Sewaktu debar cinta mu terasa melanda
      Bangkit rindu ku pada mu di ketika itu
      Lalu tersentak diri ku sedari lamunan
      Kini sebenarnya aku telah kau tinggalkan

      Aku adalah insan yang tak punya
      Kilauan emas permata
      Lalu ku cuba menaburi cinta
      Bagi mu tiada nilainya
      Tiada harta dan cinta…
      💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

  20. Pada PRU15 tentu Bersatu akan didominasi oleh UMNO. Maka calon dari UMNO akan dilantik sebagai PM jika PN menang PRU15. Tidak lagi PM dari Bersatu. Ini adalah congak secara logik berdasarkan bilangan majoriti MP mengikut komponen parti PN dalam PRU15 nanti. Justeru itu kemungkinan besar kerajaan PN adalah temporari dan kesannya Bersatu akan terkapai kapai di tengah percaturan politik kecuali Bersatu akur kepada UMNO sebagai ranking No. 1 dalam PN untuk brrtanding dengan PH.

    1. Saya percaya penuh dengan Tun Mahathir. Apa dia buat saya sokong. Dia pernah jadi PM 22 tahun, pertahankan dan promosikan kepentingan Melayu.

      Bosskurrr promosikan kepentingan Mak Badak. Songlap berbillion dai 1MDB. Tak akan sokong dia hingga ke akhir zaman.

      1. Masih lagi otak tu berkarat…..susah nak terima kebenaran akibat hari2 baca berita fitnah…
        Tun M dah tak relevan…..sekarang fitnah yg dia buat sedang memakan dirinya sendiri…..
        Ini akibat sumpah laknat Najib…
        Dia akan menderita selagi tak bertaubat dan minta maaf dengan Najib…
        Kita tgk sejauh mana Tun m boleh lari dari menerima balasan dari Allah….
        Semoga Allah beri dia taufik dan hidayah

        1. Kamu banyak baca berita fitnah by the other side?

          Tun M dah tak relevan? Awat tak habis2 berita pasai dia.

          Tarak berita pasai songlap wang 1MDB macam Najib Al Jibo.

        2. Wow suci nya Boss Kau Najib..sampai SUmpah Laknat Menjadi yer… kau lupa pula ker…sebelum PRU14 pun Najib ada buat SUmpah Laknat..last2..sumpah tu makan dia dan umno…jatuh terdudok, melopong mulot, terbeliak biji mata..terkangkang tak percaya kjaan BN ditendang undi rakyat yg keramat…

    2. Fuuyyoh cakap melangit2. Ooi barang diingat yer..masa PRU14 pun mcam tu ler Najib, BN, Umnongok dan penyokong2 bodoh mcam kau ni punya confident bole menang besar..sampai hari mengundi pun rejim Najib ditetapkan pd hari bekerja punya nk menang besar. Last2 malu dan terkejut besar..Boskuur Tersungkurr. Ni pun nk cakap sombong lagi ker.. TUnggu la PRU15, Allah yg tahu parti mana yg akan menang. TIem tu baru bole sembang kuat ok.

  21. MAHATHIRVSANWAR

    PATUT GENG WAU BULE SIBUKKAN DIRI DENGAN PARTI BARU….. PRU15 DAH DEKAT NI ….MASA DAH TAK ADA…..KENAPA MASIH SIBUK MAIN2 DALAM BLOG PHD4PIG NIE…….

    PH mana hormat Agong dan Sultan……… BANGSA DAJJAL YAKJUJ MAKJUJ PHD4PIG TAK TAHU HORMAT UNDANG2…. MEREKA HANYA TAHU MEMBUMI HANGUS….. UNDANG2 DI TANGAN MEREKA……

    Bila isu peralihan kerajaan dan perlantikan MB baru di Kedah, depa kata kena rujuk Sultan dulu…tp di Persekutuan, keputusan Agong pun depa persoal…ini kah golongan yg boleh diberikan kepercayaan???…

    Mmg benar apa2 urusan sedemikian, kena rujuk Sultan jika di peringkat negeri dan YDP Agong jika di peringkat persekutuan…cuma dlm kes berkaitan dgn peralihan Kerajaan Persekutuan, puak2 ph sampai ke hari ini masih mempersoalkan apa yg telah diputuskan oleh YDP Agong…bila kena batang hidung depa spt di negeri Kedah, pandai pulak depa menjadikan Istana sebagai ‘perisai’ alasan depa….

    Nampak dak betapa TIDAK ADA prinsipnya puak2 ph ni…pendirian depa hanya apabila kepentingan depa diganggu gugat…

    Sama juga mcm kes berpindah kem (bukan melompat)…kalau berpihak kepada depa, depa akan puji dan sokong…sebagaimana senario penubuhan Kerajaan Perak dan Kedah selepas PRU 14….tapi bila tidak memihak kpd depa, depa akan gelarkan pengkhianat, kerajaan pintu belakang dsb…

    Sekali lagi aku ulang bahawa pembentukan Kerajaan Persekutuan pada 1 Mac 2020 dgn perlantikan TSMY sebagai PM ke 8 bukan satu pengkhianatan…tiada kes melompat atau lobi melobi…tapi hakikatnya negara tidak berkerajaan setelah PM 7 letak jawatan…maka segala urusan kembali kpd YDP Agong bagi menyelesaikan kemelut selaras dgn sistem Raja Berperlembagaan iaitu yg membawa maksud YDP Agong hendaklah bertindak mengikut Perlembagaan dan bukan ikut sesuka hati….

    Tapi bila YDP Agong dah buat keputusan, puak2 ph yg tak berpuas hati dok jaja segala bagai…dan kini di Kedah pulak menuntut kuasa Sultan sebagai Hakim dan membuat keputusan selaras dgn kehendak undang2 tubuh negeri…cuma yg peliknya, di Kedah ni pandai pulak puak2 ph keluarkan komen bahawa Sultan berhak buat keputusan…sedangkan di peringkat Persekutuan…keputusan Agong depa persoalkan…

    Maka inilah bukti puak2 ph yg cakap berbelit serupa ulaq…agaknya semua ilmu ni depa tuntut drp madey…almaklumlah madey dah jadi rujukan utama depa semenjak dua menjak ni…

    alfaqir ilallah ppk

    MR : PH ni kalau dulu ada kuasa 2/3 entah-entah ikut DAP buang Sultan dan Agong.

    1. Mengata “PH mana hormat Agong dan Sultan” dengan tidak ada bukti atau fakta itu ada lah menghasut.

      PDRM diminta awasi Mamat di atas ini dan heret dia ke Balai dan mahkamah bila sesuai.

      1. memang keturunan kurang ajar mamat ni..sbb tu mulot kurang ajar. Bahasa menunjukkan bangsa…ni melayu bangsa kurang ajar

  22. 👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
    Kejora ini, asyik dpt perhatian, segenap penjuru
    Disebabkan bijak, ramai jugak yg rasa cemburu
    Tpi kita sesama Mlayu/Islam, usah le berseteru
    Tak ada ker, yg teringat nk ucap Slmt Hari Guru?
    👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍

    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌

  23. MAHATHIRVSANWAR

    ELOKLAH KALAU TAK PERCAYA MANA2 PARTI……BUATLAH PARTI BARU….. NANTI RAKYAT UNDI…..WAU BULE JADI PM9 DAN GOH JADI TPM…..TAMBAH LAGI ANON DAN JUNNUN JADI MENTERI AJARAN SESAT…..CUKUP LAH KOT 4 MENTERI JIMATKAN DUIT RAKYAT…….

    Bolehkah Undi Tidak Percaya Dr. Mahathir Berjaya, Bila Boboi Pun Tumbang Kali Kedua Di Negeri Sendiri?……..

    Manusia merancang tapi hanya Allah SWT yang layak menentukan.

    Itulah yang berlaku pada mantan Perdana Menteri ke 4, ke 7 dan Perdana Menteri Interim, Dr. Mahathir.

    Dalam beberapa siri kejayaan beliau jatuhkan beberapa orang Perdana Menteri yang bermula dari Tun Hussien Onn, Tun Abdullah dan DS Najib dan kini dalam perancangan untuk menjatuhkan pula Muhyiddin Yassin (BACA DI SINI), tiba-tiba Allah SWT memberikan kifarah dengan menjatuhkan Kerajaan Negeri Kedah yang diterajui oleh anak kesayangan beliau Mukhriz, bukan kali pertama tetapi kali kedua (BACA DI SINI).

    Tersingkirnya Mukhriz dari jawatan Menteri Besar Kedah menimbulkan berbagai persoalan :

    》Apakah Mukhriz masih lagi dilihat layak untuk menjadi Perdana Menteri Malaysia (seperti yang dirancang oleh Dr. Mahathir) bila kepimpinan beliau ditolak sebanyak 2 kali di Kedah, negeri kelahiran beliau dan ayah beliau?

    Untuk rekod, kali pertama kepimpinan Mukhriz ditolak adalah pada bulan Februari 2016 (BACA DI SINI), ketika itu beliau menjadi Menteri Besar dengan tiket UMNO yang membentuk Kerajaan Negeri Kedah ketika itu.

    》Apakah Dr. Mahathir dan Mukhriz masih lagi mempunyai cengkaman dan pengaruh ke atas parti PPBM, kerana Dr. Mahathir mengakui beliau telah ditolak oleh parti beliau sendiri, PPBM (BACA DI SINI).

    》Apakah Dr. Mahathir boleh berjaya dalam usaha beliau untuk melakukan undi tidak percaya terhadap Muhyiddin Yassin, memandangkan sokongan PPBM terhadap beliau pun sudah berbelah bagi, apakah Ahli Parlimen lain dalam Pakatan Harapan akan berikan sokongan undi tidak percaya yang akan beliau lakukan dalam Dewan Rakyat nanti.

    》Apakah Pakatan Harapan akan terus memenuhi kehendak Dr. Mahathir untuk melantik Mukhriz sebagai Timbalan Perdana Menteri sekiranya berjaya dalam undi tidak percaya nanti?

    Pakatan Harapan akan menghadapi pilihan yang sukar untuk melantik seorang yang telah ditolak kepimpinannya sebanyak 2 kali di negeri kelahiran beliau sendiri sebagai Timbalan Perdana Menteri.

    》Dan sekiranya Pakatan Harapan mungkir janji terhadap Dr. Mahathir, apakah Dr. Mahathir akan sekali lagi akan jatuhkan kerajaan?

    Sampai bila kemelut politik negara akan terus bergolak angkara 2 orang manusia yang bernama Dr. Mahathir dan Anwar Ibrahim?

    Jalan yang terbaik untuk rakyat dan negara Malaysia ialah singkirkan mereka berdua dari pentas politik tanah air!!!

  24. Nampaknya bersatu sudah jadi parti paling berkuasa di muka bumi malaysia..tahniah bersatu

    PN sudah jadi gabungan paling ampuh…amat bertolaransi antara gabungan mereka..

    Bani melayu pula kini telah jadi bangsa paling hebat dan makin maju kehadapan umpama laut yg tidak bertepian.kini tidak ada lagi omokkan parti dap yg akan jadi penghalang kemajuan bangsa melayu dan agama islam

    Pm kita diapit oleh oleh ulama taraf dunia…pastinya kini semua bangsa melayu akan ke syurga

    Pm kita turut disokong oleh bani melayu umno yg telah hampir 70 tahun ini amat berjaya membela bangsa melayu terulung…

    1. tidak ada lagi omokkan parti dap yg akan jadi penghalang kemajuan bangsa melayu dan agama islam?

      Tiap kali DAP bertindak anti-Melayu saja, akan terus dibalun, ditibai, dibantai di sini.

  25. Saya menyenangi dan bersetuju dengan tajuk artikel yang saudara KD dalam blognya…tiada beza Bersatu, Umno, PAS.

    Ada di kalangan kita anak-anak ustaz dan guru agama, ahli profesyenal dalam berbaģai bidang, anak bekas pejuang bangsa dan negara dsbnya. Mereka kini nampak selesa dalam satu kelompok yang semua dan bermacam-macam ada.

    Tak hairan ada traitors, deserters, thieves and religious peddlers as leaders of this nation. ‘Kaki’ yang pernah tendang mereka tapi kaki ini yang dipeluk mesra. Marah pada bos, bawa diri dan rancang bersama yang kena tendang ambilalih kuasa. Mereka yang didakwa dimahkamah berbesar hati dipeluk cium. Para pedagang as usual ambil kesempatan.

    Hakikatnya inilah melayu muslim baru dalam Malaysia Lama.

    Dan tanpa malu dan segan isytihar salah bangsa dan kepercayaan yang lain atas our own shortcomings and weaknesses

    Wallahuaklam

    1. bagus dgn istilah, ‘melayu muslim’ yg di gunakan itu…

      jauh dgn kesundalan ‘melayu2 islam’ yg di gunakan oleh hadi awang.

      sekurang2 nya ada juga melayu yg faham anatra ‘muslim’ dan ‘islam’.

      kudos

      1. Asalkan kamu tidak menghasut, aku tak panggil kamu zunnun pukimak.

  26. Mr syekh al bodin sontoloyo.
    Yg ontong dan yg rogi pada pru.

    Pehak yg menang tentu ontong dan mendapat laba beropa pangkat jawatang hareta donia begoni-goni beserta kemoliaan,ado wang lolos.
    Pehak yg kalah tentu rogi mendapat sakit dan maloo walaupong ďepani seropa tiada kemaloan,tiada wang mampoihh..
    Mlayu marhaen coma ontong besorak dan bertepok, kg tergadai sampe habok pong tarak.kami tak minta tanah atau lembo pawah dpt tompang tepok dah kira cokop seronok..
    Menang sorak kg tergadai..

    Pehak yg kalah asalnya dari kandang babi boleh balik kekandang babi semola dan boleh boat perangai mcm babi menyondoi pagi petang siang dan mlm,, lesen kandang babi dan import exsport babi boleh mohon dari kerajaan mlayu yg jd pemerentah.
    Lesen babi lolos lesen arak lolos lesen jodi lolos lesen sondal lolos.
    Hang masih tak pueh hati pasai pa kira oke le..
    Jenih babi yg tak tau nak beterima kasih dgn kerajaan mlayu..
    Molot taroh kayu bontot taroh kertas besag ponya haramjadah….
    Aku paham apa yg aku tolih .. kalu babi-babi yg dlm blok ni nak paham kot mana pong …babi ponya pasai .

    1. “Lesen babi lolos lesen arak lolos lesen jodi lolos lesen sondal lolos… Aku paham apa yg aku tolih .. ”

      Kamu mulut celupar perlu ada lesen menyundal di sini. Mohonlah. Tak lolos.

      Tapi Bang Ali kot nak boloskan kamu, Mat Bawang.

      1. Gomen mlayu betoi-betoi mengangkat dan menyanjong poak cina yg menternak babi.
        Bukan sekadag lesen kandang dan lesen berdagang secara terboka di kawasaan yg rame mlayu,, hatta pencemaran babi pong gomen mlayu boleh kowtim bagos-bagos.
        Pada penternak babi gomen mlayu beri lesen mengandang dan menternak babi secara kekal selagi ada siang dan malam..
        Pada babi-babi ternakan gomen mlayu beri lesen menyondoi siang malam.
        Babi dok sondoi dlm kandang sajo dpt depa kawai,, tokey babi sondolanya dalam dan loag kandang sampe gomen mlayu tak boleh nak mengawal dan bertindak takot kena sondoi..
        Ccontoh..Arab jaga onta , mlayu menjaga babi,, besag ponya haram.
        Tokey babi gomen mlayu beri bantoan elaon pencen masa hilang kandang babi.
        Mlayu,,, gomen kasi jadi koli cina dari moda sampe toa dan sampe mampoih..
        Koah koah koah…..

        1. ” .. tokey babi sondolanya dalam dan loag kandang sampe gomen mlayu tak boleh nak mengawal dan bertindak takot kena sondoi..”

          Tuduh liar saja. takda bukti, fakta, contoh pun.

          Kamu perlu di sondol.

  27. 💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙
    Soraya anak aku ni pon sorang guru
    Yang beza dia bijak,hang lak bodo
    Jangan buang masa kepala bawah dok garu
    tAPI..JANGAN2 hang darai joloq juboq pakai dildo

    😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢
    💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

    1. Telor Selasih @ Conan @ Suman sasau,

      👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
      Naper le hidup Kejora ni, Wak suka nak ganggu
      Sebenarnya, ada org jauh yg Kejora sdg tunggu
      Piiraah..mengaku anak dia yang bodo itu cikgu
      Dpd jdi mnantu ko lbh baik aku kawin dgn tugu
      🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

      👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

  28. Mazlee ni golongan ilmuan,tak silap kot
    Dia mi orang jujur,bukan kaki merapu
    Mazlee smbahyang istikhrah,siapa dia ikut
    Kejora ilham masa berak,sokong kaki sapuAnonymous
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙
    Hang anak sawah berangan kawin orang kaya
    jangan dok buat malu”memang tak praya”
    Jadilah wahai cikgudu menanti aku ya
    Mai JB, hang pinang anak aku Soraya
    😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢

    💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

    1. 👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
      Ewaah, Suman, kejap conan, kejap telor selasih
      Perangai kotor Wak ini, bila lah akan jadi bersih
      Maaf lah Wak..sbb Kejora ni dah punya kekasih
      Nk jdi mnantu ko..dgn malekat 44 minta selisih
      🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

      👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

  29. 💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙
    Diri ini, bagai terkial-kial, mencari cinta yg sejati
    Lara rindu & kesepian amat sukar untuk dihenti
    Tidak tau, sampai bila kepastian harus ku nanti
    Resah yg melanda..hanya Tuhan saja mengerti
    😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢
    Apakah diri akn terus dlm penantian yg tk pasti
    Biar saja ku bawa diri tanpa mencari pengganti
    Rela diri ini..terus bersendirian, sampai ke mati
    Namun..izinkanlah selamanya, namamu di hati
    💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

    1. Izinkan Selamanya Nama Mu Di Hati – EYE
      Karaoke: https://youtu.be/IygAHFe02y4

      💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
      Telah aku terima takdir dari Yang Esa
      Tertusuk sembilu pedih hati terluka
      Terkubur impian kita bina bersama
      Terlerai sudah ikatan cinta

      Baru aku sedari siapa diri ini
      Sebalik suratan cahaya cinta yang suci
      Sedalam renungan terlihat dalam diri
      Hakikat cinta yang sejati

      Ku turutkan cahaya di hadapan berliku
      Keyakinan di dada mengiringi langkah ku
      Jalinan bahagia, iringan doa restu
      Di dalam jiwa cinta yang satu

      Jalanan yang berduri tetap aku gagahi
      Biar gunung yang tinggi pasti ‘kan ku daki
      Detik-detik kenangan segar buat pedoman
      Sepanjang jalan taman impian

      Selamat sejahtera kepada diri mu
      Semoga berbahagia tanpa aku
      Izinkan selamanya nama mu di hati
      Biarkan selamanya ‘ku begini

      1. Ku turutkan cahaya di hadapan berliku
        Keyakinan di dada mengiringi langkah ku
        Jalinan bahagia, iringan doa restu
        Di dalam jiwa cinta yang satu

        Jalanan yang berduri tetap aku gagahi
        Biar gunung yang tinggi pasti ‘kan ku daki
        Detik-detik kenangan segar buat pedoman
        Sepanjang jalan taman impian

        Selamat sejahtera kepada diri mu
        Semoga berbahagia tanpa aku
        Izinkan selamanya nama mu di hati
        Biarkan selamanya ‘ku begini

        Sudah lumrahnya insan tak lepas kesilapan
        Maafkan dosa ku lupakan detik hitam
        Sejarah yang berlalu jadikan pengajaran
        Menuju bahagia idaman…
        💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

  30. 😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢
    PRU14 dulu, dgn janji palsu rakyat dh termakan
    Bila sedar dh kena tipu, rakyat sangat sakit hati
    Kini, undi kpd PH, rkyat tk sanggup lagi berikan
    5 PRK yg lpas, sudah cukup jelas sebagai bukti
    👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍

    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    1. 👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
      Rata2 rkyat gembira, bila tumbang PH jahanam
      Sokongan rkyat kpd PH, jelas makin menjunam
      Bukti nya dah 5 PRK yng lalu..PH rakyat benam
      4 Julai nanti..kat Chini..akan muncul bukti ke-6
      💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪

      👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

  31. 👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
    Boleh dengar saja lah, juak-juak PH punya auta
    Tapi dkt Youtube kita blh nmpak bukti yg nyata
    Kerajaan PH yg lps, netizen kecam merata-rata
    Sekali kena tipu..rkyat terus sedar & celik mata
    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

    👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

  32. 👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
    Netizen nmpak, krjaan PN skrng sgt cemerlang
    Yg tampil menyokong PH .dgn jari boleh bilang
    Mmg optimis, PRU15, PH akn bernasib malang
    Utk PH kmbali printah, rkyat sepakat nk halang
    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

    💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

  33. Nasi sudah jadi bubur. Apa lagi nak dikesal. Semuanya kerana Mahathir tamak kuasa. Mahathir hendak singkirkan PH semata-mata untuk mendapat kuasa mutlak memerintah negara.Tersilap langkah, akhirnya dipermainkan oleh Muhidin. Sepandai-pandai tupai melompat, akhirnya jatuh ke tanah juga. Satu pengajaran untuk Mahathir dan ahli-ahli Bersatu yang tidak menghargai jasa dan sumbangan PH.

    1. Ramai orang pendapat berlainan, Jali.

      Yang pernah memerintah selama 22 tahun berterusan tentu ada rancangan, strateji dan sasaran yang masih confidential setakat ini.

      Kau tunggu saja ler perkembangan di masa akan datang. Kot ada Trojan Horse yang telah di hantar ke puak lawan.

      Politik sentiasa bergerak. Banyak tindakan tidak diumumkan, terutamanya plan of attacks.

  34. 👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
    Kat YouTube, baru nmpak, rkyat pnya sentimen
    Rata2, netizen tibai PH, dlm depa punya komen
    Netizen sgt seronok, klau dpt, dibubar parlimen
    Sbb nak tunjuk, rkyat akan tolak PH sbg gomen
    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

    💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

  35. 👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
    Kejora skrg ini suka gi melawat laman Youtube
    Kpd PN & TSMY, rata2, netizen puji dan sokong
    Tpi, angin kebencian kpd PH terus kuat bertiup
    Terhadap PH netizen kecam, keji dan pelakong
    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

    👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

  36. Bila PH jd pembangkang, nampak aktif sikit suasana, masa jd kerajaan dulu bodoh tak bertebing. Elok rakyat kekalkan PH sbg pembangkang.

    1. Tapi PN pulak tak bertebing, elok digulingkan.

      Guling mengguling perlu bila Kerajaan tak baguih. Itulah demokrasi.

      Asalkan guling ikut undang2.

  37. 👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
    Akal si Maslee tu hnya setaraf budak hidu gam
    Dia hanya dpt brmegah dgn kasut hitam legam
    Janji sebukit tp yg trtunai tk smpai segenggam
    Bila lagi katanya nak dihapus tol Spg Renggam?
    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

    👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

  38. 💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪
    PRU15 nanti, dah tentu BN/MN yg akan untung
    Sbb..rakyat dah tk caya lgi, PH punya kelentong
    Dh tiada lgi, modal janji palsu, tmpt bergantung
    Penyokong PH yg tinggal, dgn jari, boleh hitung
    👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎

    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

  39. MAHATHIRVSANWAR

    INI BUKAN BUANG KES MACAM TOM CAT BAWAH PHD4PIG…..RIZA MASIH ADA KES BELUM SELESAI…..

    Apa yang engkau merepek ni Kadir?

    Perlu difahami tidak ada apa yang salahn kerana Mahyuddin dilantik menjadi PM oleh perlembagaan negara dan perlembangaan membenarkan dengan syarat-syarat dan undang-undang yang termaktub. Kalau tak betul cabaran melalui undang-undang.

    Kenapa A. Kadir bodoh nak faham perkara ini.

    Ini satu lagi A. Kadir bodoh nak faham persidangan satu hari parlimen pada 18 Mei adalah sebagai formaliti semata-mata bagi mengelakkan parlimen daripada bubar, sekaligus bermakna pihak kerajaan tidak ingin parlimen bubar atau tidak bersedia hadapi pilihan raya atas sebab-sebab tertentu.

    Kadir bodoh nak faham Tugas Speaker yang terkandung dalam Perlembagaan Persekutuan, manakala kuasa-kuasa yang ada pada Speaker terkandung terutamanya dalam Peraturan-Peraturan Majlis Mesyuarat (Standing Orders of the Dewan Rakyat) yang lebih tertumpu kepada kuasa-kuasa Speaker ketika dewan bersidang.

    Kadir hanya tahu Mahathir ada kuasa pengerusi BERSATU dan Muhyiddin tak berhak nak panggil mesyuarat. Pengampu yang bergayut didahan Mahathir ini hanya tahu kuasa Pengerusi BERSATU bodoh nak faham kuasa SPEAKER.

    Dulu fitnah Agong dengan perbalajaan wang Raja England, nasih baik Atok campur tangan. Jadi jelas yang KADIR MEROYAN kerana akar tunjangnya sudah reput dan dia tak ada tempat nak bergayut.

    Baca berita Malaysiakini di bawah yang berkaitan dengan ulasan di atas.

    ——-
    Kadir: PN tak ubah seperti BN, dengan PAS sebagai pembantu

    Wartawan veteran A Kadir Jasin berkata kerajaan Perikatan Nasional (PN) tak ubah seperti pemerintahan BN yang telah ditumbangkan dua tahun lalu.

    Dalam catatan di blognya hari ini, Kadir, yang juga merupakan ahli Majlis Tertinggi Bersatu dan merupakan penyokong kuat Dr Mahathir Mohamad, membidas Perdana Menteri Muhyiddin Yassin berhubung persidangan satu hari parlimen pada 18 Mei.

    “Kerajaan PN tak ubah pemerintahan BN yang kleptokrat dengan PAS gembira memainkan peranan sebagai pembantu kepada kononnya pemerintahan Melayu-Muslim, sementara parti perdana menteri sendiri, Bersatu, berpecah dari dalam.

    “Sementara itu, pentadbiran di semua peringkat dipolitikkan dengan kerajaan negari yang dipilih secara demokratik digantikan oleh perampas PN, serta pengerusi dan ahli lembaga yang profesional di GLC dipecat untuk memberi ruang kepada pelantikan politik PN,” kata Kadir.

    Bekas Ketua Pengarang Kumpulan The New Straits Times Press itu juga menyifatkan persidangan parlimen 18 Mei ini sekadar memenuhi syarat untuk parlimen bersidang dalam tempoh yang ditetapkan.

    “Isnin ini, pada 18 Mei 2020, akan dicatatkan dalam sejarah demokrasi Malaysia sebagai hari yang mengaibkan,” katanya.

    “Tanpa alasan lain selain untuk menjaga diri sendiri, Dewan Rakyat akan bersidang selama satu hari dan satu-satunya perkara dalam agenda adalah titah Agong.

    “Selepas Titah Diraja, yang mungkin berlangsung selama setengah jam hingga 45 minit, persidangan akan ditangguhkan. Kenyataan akhbar 13 Mei oleh Speaker, Mohamad Ariff Md Yusof, dengan jelas menyatakan bahawa -” Tiada sidang selepas Titah Diraja,” tambah Kadir.

    Artikel 55 dalam Perlembagaan Persekutuan menetapkan bahawa persidangan (Dewan Rakyat) mesti dilakukan dalam waktu enam bulan dari tarikh sidang parlimen terakhir. Parlimen kali terakhir bersidang pada bulan Disember tahun lalu.

    “Tidak ada alasan lain untuk penghinaan dan serangan terhadap demokrasi ini selain daripada ketakutan Muhyiddin bahawa dia akan berdepan undi tidak percaya.

    “Ada sebab untuk dia takut. Yang paling utama adalah undi tidak percaya usul yang diusulkan oleh Ahli Parlimen Langkawi, Dr Mahathir.

    “Beliau juga boleh berdepan dengan undi tidak percaya melalui pungutan suara untuk rang undang-undang kerajaan.

    “Ada laporan sebelumnya bahawa kerajaan akan membentangkan beberapa rang undang-undang untuk mengatur pemerintahan,” kata Kadir.

    Bagaimanapun, Kadir percaya Muhyiddin mungkin menang sekiranya usul undi tidak percaya dibenarkan, tetapi menurutnya perbahasan usul itu akan memperlihatkan perincian “tipu muslihat dan pembohongan”.

    “Beliau mungkin masih akan menang kerana pertama, beliau sudah meyakinkan Agong bahawa beliau mendapat sokongan majoriti dari ahli parlimen, yang menyebabkan Agong membenarkannya angkat sumpah pada 2 Mac, dan kedua, beliau telah memastikan sokongan ramai ahli parlimen melalui pelantikan kabinet dan jawatan kerajaan yang lain.

    “Sementara rakyat Malaysia dilucutkan hak mereka untuk bersuara dalam pelantikan kerajaan, yang Perdana Menteri sendiri akui tidak dipilih oleh rakyat, kesahihan demokrasi Muhyiddin sendiri masih dipersoalkan,” kata Kadir.

    MR : Tak ada tempat nak bergayut? Nampaknya kena masuk Zoo selepas ni

  40. MAHATHIRVSANWAR

    YANG BENCI TUHAN TENTU PENYEMBAH SYAITAN……YANG BENCI ISLAM TENTU KAFIRUN……YANG BENCI MELAYU TENTU RASIS………BENDA TAK ADA JANGAN DUK TUDUH…

    PAS jawab Dr M: Melayu bacul sahaja sanggup bersama DAP……… MELAYU DNA YAHUDI BACUL…….YANG UNTUNG CINA…..YANG RUGI TETAP MELAYU…….

    PAS menyifatkan Melayu yang berani melawan DAP sebagai berprinsip, sebaliknya mereka yang bersekongkol dan mengikut telunjuk parti itu sebagai Melayu bacul.

    Ia sebagai menyanggah kenyataan bekas perdana menteri, Dr Mahathir Mohamad yang mendakwa orang Melayu sekarang menjadi bacul kerana takut kepada DAP, sehingga sanggup memilih penyangak sebagai pemimpin.

    Naib Presiden PAS, Idris Ahmad berkata “Melayu minoriti” yang mengikut telunjuk DAP adalah bacul kerana sanggup berbuat demikian demi kuasa sementara.

    “Orang Melayu melawan DAP adalah mereka yang berani melawan arus kerana tidak bersetuju dengan konsep yang dibawa DAP.

    “Serta cubaan parti itu untuk merungkai segala kontrak sosial yang telah disepakati bersama selepas kemerdekaan.

    “Mereka yang sebenarnya bacul adalah Melayu minoriti yang masih bersekongkol dengan DAP dan mengikut telunjuk parti itu semata untuk kuasa sementara,” katanya lapor suara rasmi parti itu Harakahdaily.

    Pada 12 Mei lalu, Mahathir yang juga pengerusi Bersatu menzahirkan rasa malu apabila orang Melayu percaya DAP boleh menghancurkan mereka.

    Sebaliknya kata Mahathir Melayu hancur kerana membenarkan penyangak menjadi pemimpin yang dipercayai ditujukan kepada bekas perdana menteri Najib Razak.

    “Saya amat malu apabila ramai orang Melayu percaya DAP akan hancurkan kita orang Melayu jika ia berada dalam kerajaan Malaysia.

    “Tetapi orang Melayu boleh hancur. Mereka akan hancur apabila membenarkan penyangak menjadi pemimpin. Pemimpin seperti ini – walaupun Melayu – akan menghancurkan orang Melayu.

    “Kita tubuh sebuah parti Melayu untuk memperjuang nasib orang Melayu. Parti ini berjaya. Berjaya kalahkan British, mencapai kemerdekaan, membangunkan negara sehingga menjadi Harimau Asia.

    “Parti ini tidak pernah kalah. Tetapi pada 9 Mei 2018, parti ini kalah,” kata Mahathir.

    Pada Mei 2018 BN yang dipimpin Najib ketika itu tumbang dalam Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14) lalu kepada PH yang diketuai Mahathir.

    Dalam tulisannya itu, Mahathir mengakui orang Melayu mempunyai banyak kelemahan dan tidak berjaya dalam bidang perniagaan dan perusahaan.

    “Kita dapati ramai juga orang Melayu yang miskin, yang terlibat dengan dadah, jenayah-jenayah tertentu dan rasuah,” katanya lagi.

    Sementara itu, Idris berkata orang Melayu yang sekongkol dengan DAP tidak sedar parti itu sedsng merencana agenda untuk terus berkuasa.

    “Sedangkan DAP pula sedang merancang untuk berkuasa dalam jangka panjang,” katanya.

    Idris yakin Mahathir lebih mengenali tindak tanduk DAP setelah 22 bulan memerintah negara bersama dalam kerajaan PH.

    “PAS bersama Umno dan majoriti orang Melayu di negara ini berani menentang DAP kerana mempertahankan kedudukan Islam dan hak orang Melayu yang cuba dileraikan oleh DAP,” katanya lagi.

  41. Anak tiri bosskurrr dah telepas…mesti dia akan serahkan parlimen pekan kepada bersatu.

    Aritu letak zahid mat arip x boleh makan bosskurrr..pru 15 ni zahid mat arip boleh la jadi mp jgk akhirnya

    1. Kalau tak baguih jangan kasi dia peluang.

      Malang nya sekarang ni susah nak tahu baguih ka tak. Ramai sangat penyangak. Bossku pun buat tahi di 1MDB.

  42. Sumpah laknat Najib dah terkena kepada geng2 PH

    1. PH tiba2 tumbang
    2. Tun M tiba2 tak jadi PM lagi
    3. PBBM parti yg Tun M asaskan telah keluar dari PH
    4. PBBM pecah dua
    5. Sokongan Tun M dlm PBBM merosot teruk
    6. Tun M meroyan mcm org gila nak jawatan PM semula
    7. Tommy Thomas lari lintang pukang
    8. Latheefa Koya menyerah kalah dan letak jawatan
    9. Mukriz tumbang di Kedah
    10. PH tumbang di Kedah
    11. Sokongan org melayu kepada PH sangat rendah dibawah 20%
    12. Satu satu kebenaran telah Allah tunjukkan…Rakyat sekarang dapat melihat yg mana kaca dan yg mana intan..

    1. Yaaaa setuju…akhirnya duit 1mdb dipulangkan dan anak tiri bosskurr dilepaskan.

      Tapi isunya macam mana duit berbillion tu boleh dapat kat dia dulu² tu ek??

      1. Mesti tuntut lagi. Dia pulangkan sikit saja. Jangan kasi dia dan Bosskurr kaya raya dari duit haram.

        Nanti Mak Badak tonggang tonggek melompat lompat dengan duit haram.

      2. Goh…kau tak tak faham isu..
        Aku bagi kau contoh:
        Goh (Abrar) ada syarikat pelaburan….terima dana dari byk sumber.
        Jumlah duit yg dia ada sebanyak 5 juta
        1 juta daripadanya datang dari syarikat Ah Moy (1MDB).

        Goh bagi Ah Kaow (Riza) pinjaman duit sebanyak 10K untuk buat bisness buat filem..

        Ah Kaow tak tahu pun yg 10K Goh bagi tu dari sumber mana.
        Macam kita pinjam duit dari Bank…manalah kita tahu Bank tu dapat duit dari mana..

        Lepas tu Ah kaow (Riza) dituduh terima duit dari Ah Moy (1MDB)….Ah kaow bagi tahu dia terima pinjaman atau duit untuk pelaburan dari Goh (Abrar) dan tak tahu duit yg Goh bagi tu adalah duit dari Ah Moy (1MDB)

        1. Bila ada the slightest doubt, siasat.

          Beri benefit of the doubt kpd 1MDB, gomen, rakyat, bukan kpd penyangak.

          Yang nyata ialah berbilion dari 1MDB di songlap.

    2. Mana Najib Klepto ada kuasa sumpah? Dia sendiri pun kena sumpah berjuta rakyat. Kena tendang terajang Terpelanting ke longkang di Pru14.

      Tun M sengaja letak jawatan, bukan atas desakan Bosskurr.

      Tersilap ke tak letak jawatan tu, boleh bincang lah.

  43. Komen yg sgt dangkal oleh Dr Maszlee…nampak sgt dia masih mentah dengan politik…
    Dia masih tak nampak yg PBBM satu hari nanti akan terbubar jugak…
    PBBM tak ada akar umbi yg kuat….sangat lemah.
    Bila tun M dah tiada, maka matilah PBBM..
    Nak harapkan Dr Maszlee yg masih mentah ni ke???
    Tak payah harap lah….PBBM Tak ada pemimpin yg berkaliber…

    Semua ahli akan kembali semula kepada UMNO…
    Mungkin yang tak suka dan yg berhati hitam sebab dah termakan fitnah, mereka tak akan masuk UMNO tapi akan masuk DAP, PKR atau Amanah…

    1. Yaaa betul…pak din akan kembali bergabung dgn pasukan bani melayu umno.

      bani melayu ialah kaum atau bangsa yg suci dari dosa.seumur hidup mereka adalah memperjuangkan melayu islam sepenuhnya .

      hasilnya sendiri boleh kita boleh lihat dimana sekarang ini melayu telah maju, melayu kaya raya dalam segala segi ,melayu terkenal di seluruh pelosok dunia,islam berkembang pesat di malaysia,anak muda melayu sentiasa penuhkan masjid,anak muda melayu hormat ibu bapa, anak gadis melayu tutup aurat,tiada melayu makan rasuah di malaysia..dan bnyak lagi

      1. Yaaaa betul semua ini salah dap…

        kerana kerap menyuruh bani melayu melakukan amalan keji dan melanggar hukum islam.

        dap juga salah kerana selama ini sejak dari malaysia mula ditubuhkan telah menghalang kemajuan bani melayu..

        dap juga telah menyekat kemajuan islam di malaysia

        Tanah² rizab melayu yg ditinggalkan british telah dijual oleh dap sehingga tingal sekangkang kera…

        Dap juga merampas kuasa raja² melayu…sehingga raja melayu tidak lagi berkuasa

        Dap turut mengadai sebuah negeri di malaysia.salah satu contohnya ialah pulau pinang di mana bani melayu berkata org melayu di tindas sehingga hidup susah melarat.(negeri lain org melayu semuanya kaya raya)

        Dap itu ini..ke sana ke sini dap

        1. Cina Goh ini terus menyindir Melayu.

          PDRM di minta awasi dia dan ambil tindakan ke atas dia bagi mengelakkan hasutan2 dia mengsemarakkan semangat kaum Melayu bertindak secara yang tidak diingini.

      2. Goh orang Cina, jangan menyindir, kamu menghasut.

        PDRM di minta awasi kamu dan ambil tindakan ke atas kamu bila sesuai.

        Awas, PDRM boleh dapati nama penuh dan butiran lanjut kamu dari MCMC.

    2. Tak boleh kembali kpd Umno – parti busuk, kalau tak, tidak bercelaru keadaan org Melayu.

      Pwmimpin2 PBBM kena usahakan supaya parti itu berjalan dengan baik dan ahli2 nya terus menyokong nya.

  44. yg untung, kini hingga pru 15, kerajaan jenamaan ‘melayu2 islam’ pn, lagi hebat kebas duit lagi tambah kilang2 burit, lagi byak zuriat yg menyundal kemudian hari…

    yg rugi rakyat jelata….

    dgn kerugian ini, rakyat perlu menilai, apa sebenar penjenamaam ‘melayu2 islam’ kerajaan pn dan muaFUCKat….

    1. zunnun the lanun di naikkan pangkat kpd zunnun pukimak bila mengguna bahasa kotor dan menyakitkan hati orang Melayu.

      Dia menghasut berterusan .. burit memburit, FUCK memFUCK antara keluarga macam di buat keluarga dia.

      Incest dalam keluarga dia ada lah perkara semula jadi, keturunan yang anuti 3 agama di masa yang sama – Confius, Tao, Budis.

  45. MAHATHIRVSANWAR

    PHD4PIG MEMANG SENGAJA BUAT HURU HARA PADAHAL TAK ADA MAJORITY PUN……..

    Najib sindir Mahathir: PH pun boleh jatuhkan Muhyiddin dengan SD……… KEDAH DAH JATUH….. SELANGOR DAN N9 OTW…….

    Bekas perdana menteri Najib Razak meminta Pakatan Harapan (PH) mengeluarkan senarai akuan bersumpah (SD) yang mencukupi bagi menumbangkan Perdana Menteri Muhyiddin Yassin.

    Beliau berkata, pemimpin PH tidak perlu membawa usul ke Parlimen tetapi memadai dengan mengemukakan SD seperti mana dilakukan Perikatan Nasional (PN) bagi menjatuhkan Menteri Besar Mukhriz Mahathir di Kedah.

    “Untuk tumbangkan Mukhriz di Kedah, PN serah 23 SD Adun. Lalu kesemua 36 Adun disuruh menghadap Sultan Kedah hari ini.

    “Kenapa PH tak buat (perkara) serupa untuk tumbangkan PM8 Sebenarnya, tak payah buat undi tidak percaya di Parlimen.

    “Kumpullah sekurang-kurangnya 112 SD ahli parlimen yang baru ditandatangan minggu ini.

    “Muat naik ke FB (Facebook) kesemua 112 SD jika mahu. Lalu serah pada Yang di-Pertuan Agong untuk minta tukar PM,” tulis Najib dalam satu hantaran di Facebook, hari ini.

    Hari ini, Bernama melaporkan seramai 19 Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Kedah daripada PAS, Umno dan Bebas tiba di Wisma Darul Aman di Alor Setar bagi menghadap Sultan Kedah, Al Aminul Karim Sultan Sallehuddin Sultan Badlishah pagi tadi.

    Antara yang tiba bermula 9.15 pagi tadi ialah Ketua Pembangkang, Muhammad Sanusi Md Nor (Jeneri), diikuti Dr Mohd Hayati Othman (Tokai), Siti Ashah Ghazali (Merbau Pulas), Suraya Yaacob (Sungai Tiang) dan Norsabrina Mohd Noor (Bandar Baharu).

    Majlis menghadap itu dipercayai diadakan berikutan krisis politik membabitkan kedudukan Mukhriz sebagai Menteri Besar Kedah.

    Minggu lalu, Perikatan Nasional (PN) iaitu PAS, Umno dan Bersatu mendakwa memiliki majoriti untuk mengambil pentadbiran negeri Kedah daripada PH.

    Di peringkat Persekutuan, Parlimen akan bersidang selama sehari pada 18 Mei ini dan hanya akan mendengar titah diraja oleh Yang di-Pertuan Agong saja tanpa sebarang perbahasan.

    Bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad mengemukakan usul undi tidak percaya terhadap perdana menteri pada sesi Parlimen kali ini.

    Bagaimanapun usul berkenaan tidak akan berjaya kerana Parlimen hanya bersidang sehari.

    Bagaimanapun kata Najib secara sinis, PH jangan lagi menipu Yang di-Pertuan Agong berhubung jumlah sokongan yang dimiliki.

    Pada awal Mac lalu, PH mengeluarkan senarai 114 ahli Parlimen yang didakwa menyokong Mahathir sebagai perdana menteri kelapan selepas kejatuhan kerajaan.

    “Tapi, jangan tipu Yang di-Pertuan Agong lagi ya. Awal bulan Mac lalu, PH keluarkan senarai 114 ahli Parlimen yang didakwa sokong PM7 jadi PM8.

    “Tapi satu-persatu ahli Parlimen nafi sehingga PM7 hilang sokongan majoriti. Kali ini, buat betul-betul jangan keluarkan senarai.

    “Keluarkan 112 SD ahli Parlimen terbaru yang nyatakan dengan jelas sokongan pada PM7 untuk menjadi PM9. Apa susahnya?,” sindir Najib.

    Malaysia menyaksikan kemelut politik pada Feb lalu yang menyaksikan Bersatu bertindak keluar PH mengakibatkan kerajaan PH yang dipimpin Mahathir.

    Susulan itu Mahathir melepaskan jawatan sebagai perdana menteri ketujuh dan pada 1 Mac Muhyiddin diangkat sebagai perdana menteri kelapan.

  46. MAHATHIRVSANWAR

    CINA INDIA SOLID BELAKANG DAPIG YANG HENDAK DIPECAH PERINTAH IALAH MELAYU…..INILAH TELAH DAN SEDANG DIUSAHAKAN BAPAK ILLUMINITY DAN FREEMASON……..

    Sebab sebenar Dewan Rakyat bersidang sehari tanpa bahas….,…

    “12. Persidangan 18hb Mei ini dilihat sebagai formaliti semata-mata bagi mengelakkan parlimen daripada bubar, sekaligus bermakna pihak kerajaan tidak ingin parlimen bubar atau tidak bersedia hadapi pilihan raya atas sebab-sebab tertentu”
    Raggie Jessy Rithaudeen
    Semalam, Speaker Dewan Rakyat, Tan Sri Mohamad Ariff Md Yusof menolak undi tidak percaya semasa sidang Parlimen satu hari yang akan datang, dijadualkan pada 18 Mei 2020.

    Menurut Ariff, persidangan itu hanya bagi mendengar ucapan perasmian Yang di-Pertuan Agong tanpa adanya sesi perbahasan titah Agong susulan keputusan kerajaan memberi keutamaan kepada ‘perang melawan Covid-19’.

    Menurut Ariff lagi, beliau diberitahu oleh Tan Sri Muhyiddin Yassin bahawa kerajaan memutuskan untuk menyenaraikan hanya ucapan pembukaan oleh Agong “kerana pandemik Covid-19 belum sepenuhnya dihapuskan”.

    “Saya menerima surat yang ditandatangani oleh perdana menteri yang merupakan Ketua Majlis, yang memberitahu, oleh kerana wabak Covid-19 belum reda sepenuhnya, kerajaan memutuskan bahawa mesyuarat pertama sesi ketiga Parlimen ke-14 hanya akan berlangsung selama sehari pada 18 Mei dan tidak akan ada mesyuarat selepas ucapan Agong,” katanya.

    Tidak lama kemudian, Tun Dr Mahathir Mohamad membuat satu rakaman video yang dimuat naik ke dalam akaun Facebbok rasmi beliau.

    Dalam video berkenaan, Mahathir mendakwa persidangan parlimen yang bakal diadakan selama sehari pada 18hb Mei 2020 ini tidak menepati syarat-syarat persidangan Dewan Rakyat.

    Menurut beliau, terpulang kepada pakar-pakar undang-undang menyatakan sama ada sesi parlimen itu benar-benar mengikut peraturan yang betul atau tidak.

    “Sepatutnya persidangan itu dibahas dan selepas dibahas seperti biasa kita akan mengundi. Tetapi ini kita tidak boleh bahas, kita tidak boleh undi.

    “Jadi ini bukan menepati syarat-syarat persidangan dewan rakyat. Ini juga tidak menepati peraturan-peraturan yang dilakukan oleh Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

    “Mesyuarat ini untuk kita cuma dengar ucapan kerajaan melalui Yang di-Pertuan Agong. Ini bukan mesyuarat parlimen,” katanya.

    Tidak sampai sejam selepas video berkenaan (bawah) dimuat naik, email saya (rj.rithaudeen@gmail.com) dibanjiri soalan pembaca TTF dan juga penonton sesi-sesi live saya.

    Kesemua yang menghantar email bertanya samada tafsiran Mahathir adalah benar, yakni samada persidangan parlimen yang bakal diadakan tidak menepati syarat-syarat persidangan Dewan Rakyat.

    Pada mulanya, saya menjawab satu-satu email yang dihantar dengan berkata saya tidak ingin masuk campur hal ini dan hanya akan membuat rungkaian menerusi satu sesi live 9 malam Sabtu ini, bersamaan 16hb Mei 2020, menerusi Facebook Raggie Jessy Rithaudeen (KLIK SINI).

    Saya memberi alasan bahawa selagi sidang live saya tidak diadakan, saya ingin senyap terus kerana perkara ini perlu dirungkai secara audiovisual, bukannya bertulis bagi mengelakkan salah faham dan salah tafsir.

    Tetapi saya didesak juga oleh segelintir individu yang berkata adalah menjadi tanggungjawab saya untuk memberi penjelasan memandangkan saya melabelkan diri saya sebagai seorang “pejuang kebenaran” yang sentiasa cuba menangkis propaganda tanpa memihak kepada sesiapa.

    Justeru, selepas memikirkan perkara ini semasak yang mungkin, saya memutuskan untuk memberi pendapat ringkas saya di sini, tanpa prejudis atau memihak kepada sesiapa, dan tetap akan adakan sidang live 9 malam sabtu ini bagi membuat rungkaian lebih mendalam, termasuk faktor-faktor politik yang terlibat.

    Dengan itu, berikut merupakan tafsiran saya berhubung kenyataan Speaker Dewan dan dakwaan Mahathir yang terbaharu berkenaan persidangan parlimen yang bakal diadakan:

    1. Orang yang paling berkuasa ketika Dewan Rakyat bersidang ialah Yang di-Pertua Dewan (kemudian daripada ini dirujuk sebagai “Speaker”).

    2. Hal-hal berkaitan pelantikan Speaker terkandung dalam Perlembagaan Persekutuan, manakala kuasa-kuasa yang ada pada Speaker terkandung terutamanya dalam Peraturan-Peraturan Majlis Mesyuarat (Standing Orders of the Dewan Rakyat) yang lebih tertumpu kepada kuasa-kuasa Speaker ketika dewan bersidang.

    3. Untuk makluman, tugas utama Speaker adalah menentukan bila sidang Dewan harus dibuka dan ditutup, di mana beliau boleh menangguhkan persidangan untuk jangka waktu yang singkat jika perlu.

    4. Speaker juga bertanggungjawab untuk memastikan Perlembagaan dan Perintah Tetap Dewan diberikan penghormatan yang sewajarnya, mendisiplinkan anggota Dewan, menentukan siapa yang akan diberi laluan untuk bercakap selama persidangan, mengadakan pemilihan-pemilihan yang berkaitan dan memeriksa kuorum ketika Dewan bersidang.

    5. Speaker hanya mengambil bahagian dalam undian apabila undian berkenaan tidak ada majoriti nyata

    6. Ada pihak yang mendakwa Speaker mempunyai kuasa lampau yang menjadikan fungsi Dewan kurang demokratik, seperti kuasa prerogatif untuk menentukan had bagi soalan tambahan semasa sesi pertanyaan, kuasa prerogatif untuk menyekat pembentangan pertanyaan pada sesi berkenaan dan kuasa untuk meminda salinan ucapan bertulis yang dibuat oleh anggota Dewan.

    7. Apa pun, Dewan Rakyat merupakan salah satu daripada dua Dewan di dalam Parlimen Malaysia, di mana semua rang undang-undang perlu diluluskan oleh kedua-dua Dewan parlimen, iaitu Dewan Rakyat dan Dewan Negara, sebelum dihantar kepada Yang di-Pertuan Agong untuk mendapat perkenan diraja.

    8. Ahli-ahli Dewan Rakyat juga dikenali sebagai Ahli Parlimen dan Ahli Yang Berhormat.

    9. Status Dewan Rakyat pula diterangkan di dalam Perlembagaan Persekutuan seperti berikut: “Kuasa perundangan Persekutuan hendaklah terletak hak pada Parlimen yang hendaklah terdiri daripada Yang di-Pertuan Agong dan dua Majlis Parlimen yang dikenali sebagai Dewan Negara dan Dewan Rakyat.”

    10. Kuasa memanggil dewan bersidang dijelaskan di dalam Perlembagaan Persekutuan sebagai hak dan tanggungjawab Yang di-Pertuan Agong.

    11. Baginda tidak boleh membiarkan enam bulan dari tarikh terakhir persidangan terakhir berlalu tanpa ada tarikh tetap untuk sesi seterusnya, di mana sekiranya dewan gagal bersidang selepas tempoh ini, parlimen akan bubar secara otomatik.

    12. Justeru, persidangan 18hb Mei ini dilihat sebagai formaliti semata-mata bagi mengelakkan parlimen daripada bubar, sekaligus bermakna pihak kerajaan tidak ingin parlimen bubar atau tidak bersedia hadapi pilihan raya atas sebab-sebab tertentu.
    13. Atas dasar inilah pada hemat saya sidang 18hb Mei ini dihadkan tempohnya selama satu hari.

    14. Dengan meletakkan had ini, persidangan selanjutnya boleh secara tiba-tiba ditangguh selama enam bulan lagi atas alasan-alasan tertentu sekiranya penangguhan itu difikirkan perlu atas dasar keselamatan negara dan rakyat jelata.

    15. Sebagai contoh, Majlis Keselamatan Negara boleh secara tiba-tiba menasihati kerajaan untuk menangguhkan 15 hari persidangan dewan yang dijadualkan bermula pada 13hb Julai 2020 atas dasar ancaman yang dibawa oleh wabak Covid-19.

    16. Kerajaan secara lazimnya akan menetapkan urusan-urusan yang difikirkan perlu untuk dibahaskan dan dibincang dalam Dewan, di mana urusan-urusan ini akan terkandung dalam Kertas Aturan Urusan Mesyuarat dan lazimnya diberi keutamaan.

    17. Tetapi saya fikir adalah tidak wajar bagi kerajaan menetapkan agar dewan tidak mengadakan perbahasan atau mesyuarat selepas mendengar ucapan perasmian Yang di-Pertuan Agong pada hari pertama persidangan, walaupun perkara ini tidak melanggar mana-mana peraturan Dewan ataupun peruntukan Perlembagaan Persekutuan.

    18. Memandangkan Dewan akan hanya bersidang selama satu hari sahaja, dan memandangkan ada risiko persidangan-persidangan selanjutnya ditangguh selama enam bulan disebabkan ancaman wabak Covid-19, maka adalah tidak masuk akal jika Dewan tidak dibenarkan mengadakan sesi perbahasan titah Yang di-Pertuan Agong.

    19. Belum ada lagi sebarang hujah yang dikemukakan oleh mana-mana pihak bagi menjelaskan secara rasional dan munasabah justifikasi keputusan kerajaan untuk tidak membenarkan Dewan bermesyuarat selepas ucapan perasmian Yang di-Pertuan Agong.

    20. Jika keputusan ini dibuat berdasarkan faktor keselamatan disebabkan ancaman jangkitan Coronavirus, maka ianya tidak masuk akal, memandangkan kesemua ahli parlimen sudah akan berada dalam dewan ketika mendengar ucapan perasmian Yang di-Pertuan Agong dan sudah akan terdedah kepada sebarang bentuk ancaman Coronavirus pada ketika itu.

    21. Melainkan keputusan ini adalah keputusan yang bersandar kepada faktor keselamatan negara, saya berpendapat, kedua-dua Perlembagaan Persekutuan dan Peraturan Majlis Mesyuarat agak samar dalam situasi sebegini dari segi kuasa-kuasa yang ada pada Speaker.

    22. Ini memandangkan Dewan Rakyat merupakan platform bagi membuat undang-undang dan membincangkan polisi kerajaan serta isu semasa melibatkan kebajikan rakyat secara am menerusi satu proses pemerincian yang wajib melibatkan perbahasan dan pembentangan soalan.

    23. Tanpa adanya ruang perbahasan dan pembentangan soalan disebabkan perintah yang dikeluarkan oleh mana-mana pihak, maka satu-satu persidangan Dewan Rakyat tidak lagi diklasifikasikan sebagai “sidang Dewan Rakyat,” walaupun perkara ini terbuka kepada tafsiran pakar-pakar perundangan.

    24. Saya perhatikan, kebanyakkan hujah sokongan yang dikemukakan oleh puak pro-kerajaan yang menyokong tindakan menghadkan sidang Dewan kepada ucapan perasmian Yang di-Pertuan Agong adalah hujah yang tidak bersandar kepada mana-mana akta, peraturan majlis ataupun peruntukan Perlembagaan Persekutuan.

    25. Ianya lebih berupa “sokongan beremosi” semata-mata, sekaligus menyebabkan saya tidak ingin masuk campur dalam isu ini pada peringkat awal bagi mengelakkan berlakunya salah faham atau salah tafsir melibatkan mana-mana pihak.

    26. Apa pun, saya terpanggil untuk membuat rungkaian menerusi satu sesi live 9 malam Sabtu ini, bersamaan 16hb Mei 2020, menerusi Facebook Raggie Jessy Rithaudeen (KLIK SINI), di mana seperti biasa, saya berjanji tidak akan memihak kepada sesiapa dan akan berhujah tanpa prejudis.

    Wallahu A’lam

    Raggie Jessy Rithaudeen

  47. Bila jadi pembangkang it’s way too easy. Bila jadi Kerajaan kerja apa pun tak tahu buat.

    1. Kamu tahu menyodok saja, mcm babi hutan.

      Awas, nanti tersodok razor blade, rabak mulut kau.

  48. Dlm keadaan jd pembangkang pun MN boleh mng 5 prk berturut-turut dgn majoriti yg besar, PH masih boleh cakap besar lagi ke?

    Kihkihkih

    1. setuju sangat…memang kalau PRU 15 buat skrg ni, PH akan kalah teruk…percayalah…..hehehehe

      1. Suruh orang percaya yer?

        Sebab engkau tahu ramai orang tak percaya.

        Jangan harap Bosskurr boleh naik lagi. Ditendang terajang ke longakang yang amat dalam di Pru14.

  49. Negeri mana bawah parti PM? PM lemah negara lemah.

  50. Maki DAP tak ingat dunia. Tapi mereka terperuk di kerusi Melayu. 3 parti berebut. Huru hara nak sampai.

    1. DAP laknatullah
      Penyokong DAP sama laknatullah.

    2. Melayu PN tetap berebut kerusi sesama sendiri. Tak ada si bodoh nak rebut kerusi DAP.

      1. Kerusi DAP di kawasan yang majoriti nya anti-Melayu macam DAP tentulah buang masa kalau Melayu nak tanding.

        Jenis ungrateful ingrates yang dah dapat bertempat di sini tapi asyik Ultra Kiasu tak pedulikan kepentingan orang lain tentu undi kaum depa saja.

        Tapi depa ha nya lk 20% penduduk negara ini. Melayu dan Bumiputera Sabah dan Sarawak ada hampir 70% penduduk. Jangan biarkan DAP naik – halang depa naik muka.

    3. Ingat, mana tak ingat.

      Tapi yang paling ingat ia lah DAP anti-Melayu, tapi dah sekel kepala ahli yang mulut celupar spt Ronnie Liu yang di tendang ke Raub, Pahang.

  51. Minggu lps Mukhriz MB kedah, minggu ni dah jd ketua pembangkang ke?
    Awal tahun ni, PM Malaysia TDM rasanya, sejak bila PM kita bertukar? Sejak bila pulak bakal pm8 jadi ketua pembangkang?

    Kihkihkih

    1. Syiok sendiri kamu nampak nya. Bila mandi, sabun jatuh ke lantai, jangan bongkok mengambil nya – Bang Ali ada berdekatan.

  52. Cah keting belum parah. Tapi PN sudah goyang. Bayangkan jika cah keting mula?

    1. Cakap sesorang ke kamu? Takda yang reti apa cah keting di sini. Bahasa Greek ker?

  53. Takkan PN kalah PRU15 nak bawa politik khianat lagi? Malangnya ahli pengkhianat. Penyakit keturunan.

    1. Pernah dengor politikus Italy, Machiavelli?

      Khianat mengkhianati adalah unsur politik sejak beratus tahun, Mat.

      Grow up, boy.

  54. Sembang lebat, cakap besar kemain lagi, negeri kedah sendiri dah terbenam dlm selut. Atok 2 beranak nak sembang apa lagi? Sembang kari jee lah.

    Kihkihkih

    1. Itu ajer ker yang kamu boleh cakap?

      Tak faham bahwa dalam politik ada naik turun.

      Grow up, boy. Go play see-saw, turun naik.

  55. Malulah kalau last minute berebut kerusi. Pejatuh Kerajaan macam orang gila.

    1. Kamu tak matang pasal politik. Berlajar lah.

      Iqraq, kata kata Allah SWT – makna nya, baca lah.

  56. Kerajaan negeri sedia ada yg di perintah PH pun tak boleh nak jaga, satu demi satu tumbang, ada hati nak sembang lebat sampai pru15 ke?

    Kihkihkih

    1. Tak tahu ker bahwa politik selalu turun naik? Ada negara di dunia tukar Kerajaan seolah olah orang tukar baju – orang yang pakai baju hingga busuk lah, tak lah tukar hari2, hehe

  57. Tak usahlah risaukan pasal PN & MN utk pru15 nanti Budin ooi, tahulah mcmana kami nak buat. Satu demi satu kerajaan PH di negeri jatuh tersembam apahal Budin ooi… KEMALUAN DAH SEMAKIN BESAR NI…

    Kihkihkih

    1. Bermimpi ler kamu, Dol.

      Dreaming is the cheapest form of entertainment – it doesn’t cost a sen.

    2. Kamu dah rasa ker “KEMALUAN (yang) SEMAKIN BESAR” tuh?

  58. Kpd TSMY, kita sebagai tuan rumah, layan aje lah PH ni jgn bagi mereka mengamuk bawa parang dlm parlimen. Setakat bawa ahli sihir hindu tu mungkin tidak akan berlaku, kecualilah zaman PH jd kerajaan dulu.

    Kihkihkih

    1. Awas, cakap bawa parang itu menghasut.

  59. Jauhnya imaginasi Budin, dah sampai pru15 dah…malu jd kerajaan cuma 22 bulan pun tak habis lagi nak cover.

    Kihkihkih

Leave a Reply

Your email address will not be published.