SIAPA SEBENARNYA YANG BEBASKAN ANAK TIRI NAJIB?

Isu pembebasan tanpa dilepaskan anak tiri Najib Razak, Riza Abdul Aziz daripada tuduhan penggubahan wang haram bernilai AS$248 juta (RM1.25 bilion) sebagaimana yang diumumkan semalam, terus menjadi pertikaian ramai.

Pada mulanya, pembebasan Riza itu dimaklumkan oleh Gopal Sri Ram yang merupakan Timbalan Pendakwaraya kes tersebut.

Katanya, ia adalah berikutan suatu persetujuan telah dicapai antara pihak pendakwa dengan tertuduh di mana Kerajaan Malaysia akan menerima sejumlah wang daripada penyelesaian tersebut.

SPRM dalam kenyataan medianya kemudian mengumumkan bahawa jumlah wang yang akan diterima oleh Kerajaan Malaysia daripada penyelesaian itu adalah berjumlah AS$107.3 juta atau RM465.3 juta.

Tertuduh juga dikehendaki membayar sejumlah kompaun kepada kerajaan sebagaimana dibenarkan di bawah Seksyen 92 Akta Pencegahan Wang Haram, Pencegahan Pembiayaan Keganasan dan Hasil Daripada Aktiviti Haram 2001 yang mana ia adalah bersifat punitif sebagai alternatif kepada pertuduhan-pertuduhan yang dikenakan ke atasnya.

SPRM turut memaklumkan, persetujuan membebaskan Riza itu adalah keputusan yang telah dipertimbangkan dan dipersetujui oleh bekas Peguam Negara, Tommy Thomas.

Bagaimanapun, hanya beberapa ketika selepas kenyataan SPRM itu, Tommy Thomas telah tampil menafikan sebarang penglibatannya dalam membebaskan Riza.

Katanya, beliau memang tahu peguam Riza ada membuat representasi kepada Pejabat Peguam Negara berhubung perkara itu dan telah menyerahkannya kepada Gopal Sri Ram yang merupakan Timbalan Pendakwaraya kes berkenaan untuk membuat semakan.

“Saya telah bersara dua setengah bulan yang lalu dan setakat itu, tidak ada sebarang perjanjian untuk menggugurkan pertuduhan ke atas Riza.

“Justeru, adalah tidak benar sama sekali dan merupakan pemalsuan untuk mengatakan saya bersetuju untuk membebaskan Riza.

“Saya amat kecewa apabila SRRM terpaksa membuat kenyataan palsu tersebut,” tegas Tommy Thomas lagi.

Bagaimanapun, Ketua Pesuruhjaya SPRM, Azam Baki tetap bertegas bahawa keputusan berkaitan Riza itu adalah keputusan yang mendapat persetujuan daripada Tommy Thomas.

Katanya, ia adalah keputusan pasukan pendakwaan yang diketuai oleh Tommy Thomas kerana kes Riza merupakan kes yang sedang berjalan di mahkamah, jadi apa-apa keputusan adalah dibuat oleh Timbalan Pendakwaraya.

“Tidak mengapalah kalau bekas Peguam Negara hendak nafikan perkara itu, ia terpulang kepadanya. Saya OK dan kami teguh dengan kenyataan kami,” kata Azam Baki lagi.

Berdasarkan renteten ini, siapa sebenarnya yang membuat keputusan setuju menerima representasi daripada Riza dan seterusnya membebaskan beliau daripada pertuduhan penggubahan wang haram?

Adakah Timbalan Pendakwaraya, Gopal Sri Ram secara sendirian yang membuat keputusan tersebut kerana terbukti Tommy Thomas tidak pernah terlibat dalam sebarang keputusan berkaitan Riza sewaktu memegang jawatan Peguam Negara dahulu?

Jika benar keputusan itu telah dipersetujui Tommy Thomas, mengapa hanya setelah dua bulan setengah beliau bersara, baru ia diumumkan?

Kenapa tidak diumumkan sejak dulu lagi?

Ataukah Gopal Sri Ram membuat keputusan itu setelah mendapat restu, lampu hijau dan kebenaran daripada Peguam Negara baru, Idrus Harun?

Dan sekarang, bolehkah Idrus segera tampil memberi penjelasan untuk menjernihkan keadaan?

Berdasarkan kenyataan Azam Baki bahawa ini adalah kes yang sedang berjalan dan hanya Timbalan Pendakwaraya yang boleh membuat apa-apa keputusan untuk melepas atau membebaskan tertuduh, adalah penting sebenarnya Pejabat Peguam Negara tidak mengambil masa yang terlalu lama untuk tampil memberi penjelasan berserta sebab-sebabnya.

Jika tidak, kepercayaan umum ialah tindakan membebaskan Riza ini merupakan arahan pihak eksekutif kepada Pejabat Peguam Negara yang dilihat sebagai “hadiah” UMNO menjadi kerajaan semula serta permulaan kepada usaha-usaha membebaskan tertuduh-tertuduh lain yang ada kaitan dengan pemimpin parti itu yang dilakukan era PH dahulu? (ShahbudinHusin 15/05/2020)

Updated: 15 May 2020 — 12:33 pm

41 Comments

Add a Comment
  1. Who can show the proof of written documents from former attorney general.

  2. ELOK ANON BAWA AYAT2 HUDUD BIAR DORANG NIE JADI PENYOKONG KUAT NEGARA ISLAM…….

    Bolehkah Undi Tidak Percaya Dr. Mahathir Berjaya, Bila Boboi Pun Tumbang Kali Kedua Di Negeri Sendiri?……

    Manusia merancang tapi hanya Allah SWT yang layak menentukan.

    Itulah yang berlaku pada mantan Perdana Menteri ke 4, ke 7 dan Perdana Menteri Interim, Dr. Mahathir.

    Dalam beberapa siri kejayaan beliau jatuhkan beberapa orang Perdana Menteri yang bermula dari Tun Hussien Onn, Tun Abdullah dan DS Najib dan kini dalam perancangan untuk menjatuhkan pula Muhyiddin Yassin (BACA DI SINI), tiba-tiba Allah SWT memberikan kifarah dengan menjatuhkan Kerajaan Negeri Kedah yang diterajui oleh anak kesayangan beliau Mukhriz, bukan kali pertama tetapi kali kedua (BACA DI SINI).

    Tersingkirnya Mukhriz dari jawatan Menteri Besar Kedah menimbulkan berbagai persoalan :

    》Apakah Mukhriz masih lagi dilihat layak untuk menjadi Perdana Menteri Malaysia (seperti yang dirancang oleh Dr. Mahathir) bila kepimpinan beliau ditolak sebanyak 2 kali di Kedah, negeri kelahiran beliau dan ayah beliau?

    Untuk rekod, kali pertama kepimpinan Mukhriz ditolak adalah pada bulan Februari 2016 (BACA DI SINI), ketika itu beliau menjadi Menteri Besar dengan tiket UMNO yang membentuk Kerajaan Negeri Kedah ketika itu.

    》Apakah Dr. Mahathir dan Mukhriz masih lagi mempunyai cengkaman dan pengaruh ke atas parti PPBM, kerana Dr. Mahathir mengakui beliau telah ditolak oleh parti beliau sendiri, PPBM (BACA DI SINI).

    》Apakah Dr. Mahathir boleh berjaya dalam usaha beliau untuk melakukan undi tidak percaya terhadap Muhyiddin Yassin, memandangkan sokongan PPBM terhadap beliau pun sudah berbelah bagi, apakah Ahli Parlimen lain dalam Pakatan Harapan akan berikan sokongan undi tidak percaya yang akan beliau lakukan dalam Dewan Rakyat nanti.

    》Apakah Pakatan Harapan akan terus memenuhi kehendak Dr. Mahathir untuk melantik Mukhriz sebagai Timbalan Perdana Menteri sekiranya berjaya dalam undi tidak percaya nanti?

    Pakatan Harapan akan menghadapi pilihan yang sukar untuk melantik seorang yang telah ditolak kepimpinannya sebanyak 2 kali di negeri kelahiran beliau sendiri sebagai Timbalan Perdana Menteri.

    》Dan sekiranya Pakatan Harapan mungkir janji terhadap Dr. Mahathir, apakah Dr. Mahathir akan sekali lagi akan jatuhkan kerajaan?

    Sampai bila kemelut politik negara akan terus bergolak angkara 2 orang manusia yang bernama Dr. Mahathir dan Anwar Ibrahim?

    Jalan yang terbaik untuk rakyat dan negara Malaysia ialah singkirkan mereka berdua dari pentas politik tanah air!!!

    1. Henti bercakaran, tumpu masalah negara https://www.sinarharian.com.my/article/83735/BERITA/Nasional/Henti-bercakaran-tumpu-masalah-negara
      Presiden PPPMM, A Rahman Mahadi berkata, kestabilan politik ketika ini tidak menentu akibat pemimpin politik kerajaan dan pembangkang terutama Melayu yang rakus serta tamak kuasa tanpa mempedulikan keadaan negara.

      “Setiap hari rakyat ‘dijamukan’ dengan isu perpecahan politik dan krisis politik tanah air secara berterusan serta tidak henti-henti mencari kesilapan antara satu sama lain dari dahulu setiap kali bertukar kerajaan.

      “Rakyat merasakan sangat sedikit masa yang diperuntukkan bagi memikirkan pembangunan negara dan insan malah yang lebih teruk lagi, kedua-dua blok itu berantakan secara dalaman juga, apa faedahnya,”

  3. Pada hari ini Kami tutup mulut mereka; dan berkatalah kepada Kami tangan mereka dan memberi kesaksianlah kaki mereka terhadap apa yang dahulu mereka usahakan.

    dunia boleh lepas sana nanti ada lagi menanti
    semua mkahluk akan dibicarakan

    Kami akan memasang timbangan yang tepat pada hari kiamat, maka tiadalah dirugikan seseorang barang sedikit pun.
    Dan jika (amalan itu) hanya seberat biji sawi pun pasti Kami mendatangkan (pahala) nya. Dan cukuplah Kami sebagai Pembuat perhitungan.

  4. MAHATHIRVSANWAR

    APA BEZA DENGAN KES GONE END…..CUBA CITER SIKIT WAHAI PEMBANGKANG……. KENAPA BUDIN TAK BUAT PERBANDINGAN……..

    Persoal Tindakan Polis Reman Patrick Teoh, Netizen “Sekolahkan” Sharifah Amani……

    Kelantangan Sharifah Amani bersuara di laman Twitter mengundang perhatian netizen apabila beliau difahamkan meluahkan rasa terkilan terhadap penangkapan selebriti dan deejay radio, Patrick Teoh.

    sharifah amani
    Menerusi perkongsiannya, Sharifah Amani atau lebih mesra disapa dengan panggilan Nani dikatakan mempersoal mengapa pihak polis membawa Patrick keluar daripada rumahnya lebih-lebih lagi ketika musim pandemik ini.

    Tambah Nani, pada usia warga emas sepertinya, Patrick yang kini mencecah 73 tahun tidak sepatutnya dilayan seperti seorang penjenayah.

    sharifah amani patrick teoh
    “Patrick is 73 years old. Why are you treating an elderly man like a criminal?

    “Taking him away from the safety of him home during a pandemic? #BebasPatrickTeoh,” tulisnya.

    Perkongsian berkenaan telah mendapat pelbagai reaksi daripada netizen yang majoritinya kurang bersetuju dengan pelakon filem Sepet ini.

    Lebih perit, ada juga dalam kalangan mereka seakan mengajar Nani soal undang-undang dan memberitahunya supaya tidak masuk campur dalam hal ini kerana masih berada di bawah proses perundangan.

    sharifah amani patrick teohsharifah amani patrick teohsharifah amani patick teoh
    sharifah amani patrick teoh
    Terdahulu, Patrick direman atas tuduhan memuat naik kenyataan jelik terhadap Tunku Mahkota Johor, Tunku Ismail Sultan Ibrahim dan institusi diraja Johor.

    Kes berkenaan disiasat mengikut Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia kerana penggunaan rangkaian yang tidak betul.

  5. zunnun pukimak sudah banyak memuki lagi. Maka dia di gelar zunnun pukimak hingga dia berhenti memuki.

    1. FIRST RIZA, THEN ROSMAH, THEN NAJIB? THE FIRST OF MUHYIDDIN’S PRESSIES ARRIVE – RIZA AZIZ FREED OF RM1.3 BILLION MONEY LAUNDERING CHARGES AFTER AGREEING TO PAY FEDERAL GOVT ‘SEVERAL MILLION RINGGIT’

      MAY 14, 2020

      https://www.malaysia-chronicle.com/?p=189532

      Najib Klepto is the real Kingmaker to Muhyuddin’s PN Government.

      Thanks to Madey shitting PH Konsensus he will be on the front seat to welcome Najib’s grand comeback.

      Who frees Najib and gang? It the new PN Konsensus that was mastermind by Madey and executed by Moo and Semburit.

      1. Najib Klepto is the real Kingmaker to Muhyuddin’s PN Government?

        What talking one, you?

        1. Where got like that kind?

      2. Ai agreeeeeeee…

  6. MAHATHIRVSANWAR

    SIAPA PEMUJA DR MANDELIAR SILA BACA…..DIA LEBIH SAYANGKAN CINA DARI MELAYU……3 BILLION BAGI KAT CINA DAN HANYA 500 JUTA BAGI MELAYU…….MELAYU SELALU JADI SASARAN MAKI HAMUNNYA……..

    The Politics Of Mahathir And Anwar…….. ILLUMINITY DAN FREEMASON HANYA PURA2 GADUH……..

    Mahathir and Anwar are like two peas in a pod, or as the Malays would say, bagai pinang dibelah dua. They wear a mask, and it is different masks for different occasions and different audiences. They will sing whatever tune their audience expects to hear. But it is all a fake song-and-dance which they put on just to create the impression they are God’s gift to Malaysia.

    When Tun Dr Mahathir Mohamad became Prime Minister in 1981, the Chinese and Indians held their breath. Since 1969 Mahathir had built up an image of a Malay nationalist. Hence the Chinese and Indians were worried that they would face discrimination under Mahathir’s regime.

    But they were soon pleasantly surprised. Mahathir turned out to be a friend of the non-Malays. Many non-Malays became millionaires because of Mahathir, while millionaires became billionaires. Even Chinese businessmen who were on the verge of bankruptcy managed to turn around and became billionaires.

    The Chinese began to understand the real Mahathir. When Mahathir meets the Malays, he needs to talk about “Malay issues”. Mahathir may sound like a racist but that was all a show. Mahathir needs Malay support so he needs to say what the Malays would like to hear.

    Umno’s partners in Barisan Nasional would just close their ears and let Mahathir continue with his Chinese-bashing, Chinese school-bashing, and so on. Mahathir even calls them communists. That is just meant to make the Malays happy. Behind the scenes, the non-Malays were laughing all the way to the bank.

    When the recession hit six years after Mahathir became prime minister, he allocated RM3 billion to bail out the Chinese cooperatives. But he allocated only RM500 million to bail out Malay businesses that were in trouble. There was so much publicity on the RM500 million for the Malays while the RM3 billion for the Chinese was done in secret. No publicity.

    The Malays see the Mahathir that he wants them to see. The Chinese and Indians get to see the other side of Mahathir that is hidden from Malay view. Mahathir is a great actor and he puts on a different face for the Malays than the one he puts on for the non-Malays.

    In short, Mahathir is a fraud.

    When Anwar Ibrahim joined Umno in 1982, many people were very concerned. Anwar was a “firebrand” Islamist, what today they would call “Taliban”. Anwar said those Muslims who dress in western clothes like the kafir (infidels) are kafir. Anwar himself dressed in Arab robes.

    Anwar explained to his ABIM supporters that Umno was corrupt and too secular so he was joining Umno to clean up the corruption and turn Umno into an Islamic party. He was going to introduce “nilai-nilai Islam” into Umno.

    It did not take too long to prove that Anwar is the exact opposite of what many people believed. Just like how Mahathir turned out to be no Malay nationalist, Anwar turned out to be no “firebrand” Islamist. Both were fakes who were conning the Malays. And just like in Mahathir’s case, Anwar sings one tune to the Malays and a different tune to the non-Malays.

    Mahathir and Anwar are like two peas in a pod, or as the Malays would say, bagai pinang dibelah dua. They wear a mask, and it is different masks for different occasions and different audiences. They will sing whatever tune their audience expects to hear. But it is all a fake song-and-dance which they put on just to create the impression they are God’s gift to Malaysia.

  7. Ketua Pengarah boleh sebar berita palsu. Petik nama orang pencen sesuka hati? UMNO bila nak berubah?

  8. Jenayah ubah wang haram berbillion, Peguam Negara bebas. Ingkar PKP, penjara 30 hari. Hadiah jijik untuk UMNO?

  9. Cash is king dulu, kini dan sampai bila? PM haprak negara rosak.

  10. Penjenayah bebas tanpa bicara. Hanya bayar denda. Apakah kita sedang contohi Zimbabwe?

  11. Negara lemah PM bergantung sokongan penjenayah penggubahan wang haram. Goyang tanpa angin.

  12. ada fulus semua lulus

  13. ini amoi follow follow follow sama lua meh…manyak suka ini petang meh…

    misti olang2 pAs malu mau follow follow follow meh…

    1. Lu suka memuki, kena follow lah. PDRM dan MCMC pun tentu follow lu juga.

  14. aiyaa, ini amoi manyk cantik meh, atas baah pun sama ikit lua meh…

    ini mcm misti lua mau gosok gigi putih moleh follow lia meh…

    1. zunnun pukimak gigi atak taik mana bole putih mooooo.

  15. olang kata, langan kacau itu anak ayam meh, lia ibu manyak garang…

    sikalang najib boss atau losmh lagi boss meh?

    najib sama Moo mana lagi boss meh?

    tapi semua olang tahu, hadi mcm lalang meh, sana sini manyak makan dedak meh….

    ada betut ka zunnun?

    ini mcm ‘melayu2 islam’ meh?

    1. Bukan Melayu Confucianist, Taoist, Buddhist mcm lu lagi teruk moooo.

  16. zunnun the lanun sudah keluar lagi.

    Bila dia banyak mengarut dan bahasa melalut, dia di naikkan pangkat ke zunnun pukimak.

  17. ini mcm ‘melayu2 islam’ ala ibu manyak lagi besar meh?

    luit tak tak besar sama losmah punya bulit meh?

    aiyaa, apa hat ini ‘melayu2 islam…

    mana eisai

    1. Lu zunnun pukimak emak punya bulit lobang lagi busat lorr

  18. aiyaa, ini mcm itu losmah manyak kuat lia punya bulit meh, itu Moo sama hadi awang ikut apa lia mau …

    butut meh?

    1. zunnun pukimak punya bini punya bulit jugak kuat maaa. Tapi lobang manyiak busat, di Chow Kit pun tak laku mooo.

  19. zunnun, ini liza aziz ank osmah misti kuat meh, blh lepas tapi ala syarat meh, nanti kasi charge sma lia lain hali meh…..

    ini mcm, lajib misti mau baik sama Moo nanti, liza aziz blh kasi lepas permanent meh…

    botut ka zunnun…

  20. aiyaa zunnun, mana lu pi, lua tunggu2 meh, tak tak makan satu hali

    zunnun, apa itu luit sama itu buril? meh?

    apa hat ‘mlayu2 islam’ manyak main luit sama bulit meh?

    1. Lu Confius, Tao, Budis jual bulit lapat luit di KL Chow Kit, maaaa.

  21. scandal ‘melayu2 islam’ terbaharu?
    rosmah pakai bomoh2 nya atau pakai mentera Moo dan hadi awang….

    kerajaan tebuk atap ‘melayu2 islam’ dah mula di hiasai duit dan burit…

    1. Bukan Melayu Confius, Tao and Budis well known for jual bulit di KL Chow Kit backlanes.

  22. Siapa yang bebaskan Riza itu perlu di sekel kepala nya. Secara lisan atau tindakan undang2.

    Tommy Thomas kata dia telah bersara, tapi ada kemungkinan keputusan di buat di masa dia masih Peguam Negara, diumumkan kemudian masa.

    Apa kah ada massive pay out done or promised bagi keputusan melepaskan dia? Not impossible. Riza punyai banyak wang haram itu.

  23. Kejar mesti kejar si Riza ini. Dia anak tiri Najib, bukan anak nya. Pahal pun, Najib sudah di tendang terajang ke dalam longkang. Tidak ada kuasa atau pengaruh lagi.

  24. Persetujuan untuk mendapatkan wang dari penyangak itu bagus. Asalkan jangan ada dalam persetujuan itu bahwa itu adalah “full and final settlement” atau sebagai nya.

    Tak lama lagi, kejar dia lagi. Hingga mendapat jumlah yang memuaskan, yang membayangkan jumlah yang di sapu nya dulu.

    Kalau tak, heret dia ke mahkamah. Penyangak tidak boleh dibiarkan lepas dengan beratus juta wang haram dalam simpanan nya.

  25. Bila PH nak buat road rally Bersih ni? Dah 2 tahun tak ada. Takkan abg mat tak rindu tidur tepi jln…

    Kihkihkih

  26. TSMY dikatakan penakut, tapi kerajaan PH di negeri tinggal berapa lagi?

    Kihkihkih

  27. Kerajaan PN dikata terumbang ambing. Tapi yg aku herannya, satu demi satu kerajaan PH di negeri jatuh tersembam, muka pulak terkena taik.

    Kihkihkih

    1. Kerajaan PH goyang dan jatuh sbb ada pegkhianat2 PKR dan Bersatu telah dibayar oleh puak PN. Tpi nanti yg jatuh tersembam kot Mat Sembap PM Bapa BPN kau tu…ada sakit kenser nk juga khianati TUn dan PH bersengkokol dng Arsemin Sheraton dan Lebai Munafik Mercedes..dirikan kjaan BN 2.0 .
      Makin sehari aku tgk wajah PM Pintu Belakang makin sembap, mcam tak bermaya. Tu la pasti rasa bersalah dan berdosa menghantui dia tiap2 malam sebelom tidor dan dlm tidor… dah tau sakit punya gila kuasa nk jdi PM..PM Covid19 hihihihi..dan pencacai2 menteri dlm umno dan PAs tu umpama virus Covid yg sedah meratah demokrasi, tunggu masa nk NGAP duit dlm GLCs…

  28. muhyidin terlibat sama atau tidak?popcorn satuuuu

Leave a Reply

Your email address will not be published.