MUHYIDDIN TERBUKTI PENAKUT, SUDAH TIGA KALI MENGELAK DAN MENGUBAH-UBAH SIDANG PARLIMEN

Hanya kira-kira dua bulan lebih sikit memegang jawatan Perdana Menteri, Muhyiddin Yassin telah tiga kali mengubah peraturan Sidang Parlimen semata-mata kerana takut hilang jawatannya.

Pertama, sebaik mengangkat sumpah pada 1 Mac lalu, beliau telah menangguhkan tarikh asal Sidang Parlimen yang telah ditetapkan pada 9 Mac kepada 18 Mei.

Ketika itu, jika Sidang Parlimen tidak diubah tarikhnya, Muhyiddin lebih mungkin hanya merasa duduk sebagai Perdana Menteri untuk tempoh 9 hari saja.

Lantaran takut hilang jawatan dan tidak mahu tercatat sebagai Perdana Menteri 9 hari, Muhyiddin lalu menangguhkan tarikh Sidang Parlimen kepada 18 Mei.

Kedua, beliau menetapkan Sidang Parlimen pada 18 Mei itu hanya untuk sehari saja iaitu bagi upacara pembukaan dan perasmian oleh Yang Dipertuan Agong serta pembentangan usul-usul kerajaan seperti perlantikan Ketua Pembangkang, perlantikan Pengerusi PAC atau Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara dan lain-lainnya.

Membahaskan ucapan Yang Dipertuan Agong turut ditanggungkan kepada Sidang Parlimen Julai akan datang.

Tidak pernah dalam sejarah Sidang Parlimen diadakan hanya sehari, lebih-lebih lagi selepas upacara perasmian oleh Yang Dipertuan Agong.

Tetapi, Sidang Parlimen yang dijadual sehari pada 18 Mei ini mungkin berubah jumlah harinya berikutan Speaker Parlimen membuat keputusan menerima usul Ahli Parlimen Batu Sapi, Liew Vui Keong yang memohon sidang dilanjutkan sehingga lapan hari.

Speaker turut menerima usul undi tidak percaya terhadap Muhyiddin yang dibawa oleh Tun Mahathir Mohamad untuk dibahaskan.

Ketiga, apabila ternampak kedudukannya kian tergugat berikutan kedua-dua usul itu diterima, Muhyiddin sekali lagi mengubah peraturan Parlimen dengan menetapkan sidang pada Isnin depan hanya untuk acara pembukaan semata-mata.

Tiada usul kerajaan akan dibentangkan dan selepas saja acara pembukaan, semua Ahli Parlimen kena balik ke rumah atau negeri masing-masing.

Dengan yang demikian, untuk tempoh sekurang-kurangnya sehingga Julai akan datang, negara kita tidak mempunyai Ketua Pembangkang dan Pengerusi PAC berikutan usul perlantikan kedua-duanya yang sepatutnya pada 18 Mei ini turut ditangguhkan.

Perubahan yang ketiga itu diumumkan Speaker semalam setelah beliau menerima surat yang ditandatangani oleh Muhyiddin selaku Ketua Majlis Dewan Rakyat yang mengarahkan ketetapan sedemikian.

Dengan itu, adalah jelas semua perubahan yang dilakukan oleh Muhyiddin adalah semata-mata untuk mengelak usul undi tidak percaya terhadapnya.

Lebih-lebih lagi, perubahannya yang diarahkannya semalam setelah mengetahui usul tidak percaya terhadapnya diterima Speaker, Muhyiddin boleh dianggap telah menyalahgunakan kuasa untuk kepentingan peribadinya.

Sudahlah menjadi Perdana Menteri melalui tebuk atap dan berbohong berkenaan keputusan mesyuarat MPT Bersatu dalam isu membawa keluar parti itu daripada PH, lebih buruk dan tidak bermoral kerana Muhyiddin juga sengaja mengubah-ngubah tarikh dan peraturan Sidang Parlimen semata-mata untuk mengelak kehilangan jawatannya.

Dalam sejarah Malaysia, tidak pernah kita ada Perdana Menteri yang sebegini penakut dalam berhadapan dengan realiti dan cabaran dalam politik.

Najib Razak pun hanya lari daripada program “NothongToHide” saja, tetapi tidaklah pernah sampai memendekkan Sidang Parlimen sepertimana yang dilakukan oleh Muhyiddin ini.

Dengan tindakannya sampai tiga kali mengubah peraturan Sidang Parlimen hanya dalam tempoh dua bulan bagi mengelak usul undi tidak percaya terhadapnya, ternyata Muhyiddin kini sudah hilang wibawanya sebagai seorang Perdana Menteri.

Selepas ini, tidak ada jaminan Sidang Parlimen bulan Julai depan akan diteruskan selama 15 hari seperti yang dijadualkan.

Mungkin ketika itu, jika rasa-rasa tidak lepas juga dalam usul undi tidak percaya terhadapnya, lain pula helahnya untuk mengelak daripada usul tersebut.

Orang penakut akan selamanya menjadi penakut dan adalah malang bagi negara jika mempunyai pemimpin seperti ini untuk tempoh yang lebih lama lagi. (ShahbudinHusin 14/05/2020)

Updated: 14 May 2020 — 11:56 am

45 Comments

Add a Comment
  1. MAHATHIRVSANWAR

    KITA HANYA LETAKKAN SATU SAHAJA MUSUH NEGARA IAITU DAPIG……KERANA 60 TAHUN MEREKA TIDAK TERIMA SERUAN KEAMANAN……TAK KISAH TAK JADI MUSLIM…..MUSLIM BERMAKNA ORANG YANG AMAN…..BILA DIBERI KUASA DAPIG BUKTIKAN MEREKA KAUM GOG MAGOG……..KITA AKAN JADIKAN DAPIG MUSUH SEHINGGA KIAMAT ATAU MEREKA DIHALAU ……..

    Hina Ulama, Sokong DAP, Mengpa? -………

    Pendakwah Bebas, Ahmad Dusuki
    Timbalan Ketua Dewan Ulama Pas Selangor yang juga pendakwah bebas, Ahmad Dusuki Abd Rani kesal dengan tindakan pihak yang menghina golongan ulama. — Foto ihsan Instagram/Ustaz Ahmad Dusuki
    Timbalan Ketua Dewan Ulama Pas Selangor yang juga pendakwah bebas, Ahmad Dusuki Abd Rani kesal dengan tindakan pihak yang menghina golongan ulama. — Foto ihsan Instagram/Ustaz Ahmad Dusuki

    Timbalan Ketua Dewan Ulama Pas Selangor yang juga pendakwah bebas, Ahmad Dusuki Abd Rani meluahkan rasa kesal dengan DAP selepas parti itu didakwa menghina golongan ulama.

    Pada masa sama, Ahmad Dusuki mempersoalkan tindakan segelintir individu yang masih menyokong parti itu malah ‘membisu’ apabila golongan ulama dihina.
    “Mereka menghodohkan wajah mereka dengan mencela dan mengutuk ulama kita.
    “Apa yang menghairankan ada lagi yang mengatakan DAP ini lebih baik daripada para alim ulama. Siap sanggup menjadi ahli dan pendukung fahaman DAP lagi.

    “Dunia semakin berada di penghujung usia apabila alim ulama dikutuk oleh bangsa DAP itu, namun dia tetap diam membisu,” katanya di Instagram.
    https://www.instagram.com/p/CAISD-ZjZ_Q/?igshid=1eipz70la1y4n
    Ahmad Dusuki berkata demikian bagi mengulas kiriman DAP Perak di Facebook yang didakwa menghina Presiden Pas Datuk Seri Abdul Hadi Awang.
    Abdul Hadi digambarkan merestui tindakan wakil rakyat Pengkalan Batu Datuk Norhizam Hassan Baktee yang melemparkan kata kesat di Dewan Undangan Negeri (DUN) Melaka pada Isnin.
    Sementara itu, kebanyakan warga maya turut beranggapan hantaran DAP Perak itu sebagai keterlaluan kerana mengaitkan Abdul Hadi.
    (https://www.projekmm.com)

    Komen Weblog Ibnu Hasyim: Kesian.. Ya Allah ya Tuhanku selamatlah aqidah mereka, maaflah mereka kerana mereka belum tahu.. Termasuk kaldai-kaldai DAP yang sentiasa mengganggu dan memfitnah dalam weblog ini. Kita beri peluang mereka luahkan pendapat mereka, walaupun jauh dari bukti dan kebenaran..

  2. Rindunya nak join road rally dan tidur tepi jalan dgn kawan2 dr PH. Nak harapkan umno masa depa jd pembangkang… hampeh.

    Kihkihkih

    1. Mahathir shahbudin mampus

      Lepas tu kau mampus kena covid19.. aaaminnnn kurang sikit manusia baghal macam kau.. shahbudin dgn mahathir pun elok mampus sekali kena covid19

  3. Kalau tak kerana atok yg buat khianat pegi letak jawatan, dah tentu Budin sekarang jd pegawai khas PM8.

    Kihkihkih

  4. Disebabkan komen2 dr pembangkang sgt bernas, elok benar PH dikekalkan sbg pembangkang oleh rakyat kerana mereka dpt memikul tanggungjawab sbg pembangkang dgn baik.

    Kihkihkih

  5. Rasanya, baru je lagi si zunnun, goh & bbrp org pengomen di sini adalah penyokong kerajaan. Sejak bila pulak mereka ni jd pembangkang?

    Kihkihkih

  6. Mcm dlm perlawanan akhir bolasepak, PN sengaja melambat-lambatkan permainan, tunggu wisel penamat je.

    Kihkihkih

  7. Bila PH (kerajaan 22 bulan) nak berguling2 dan tidur tepi jalan buat demo?

    Kihkihkih

  8. AL-QURAN memerintahkan umat Islam melayan orang bukan Islam yang tidak bermusuhan dengan Islam dengan semangat kebaikan dan kemurahan hati. Allah berfirman yang bermaksud: “Allah tidak melarang kamu daripada berbuat baik dan berlaku adil kepada orang-orang yang tidak memerangi kamu kerana agama (kamu), dan tidak mengeluarkan kamu dari kampung halaman kamu, sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berlaku adil. Sesungguhnya Allah hanyalah melarang kamu daripada menjadikan teman rapat orang-orang yang memerangi kamu kerana agama (kamu), dan mengeluarkan kamu dari kampung halaman kamu, serta membantu (orang lain) untuk mengusir kamu. Dan (ingatlah), sesiapa yang menjadikan mereka teman rapat, maka mereka itulah orang-orang yang zalim.” (Al Mumtahanah, ayat 8-9)

    Seorang ulama terkenal, Al-Qarafi dalam kitabnya ‘al-Furooq,’ memberikan tafsiran secara mendalam makna ‘berbuat baik’ seperti yang dinyatakan dalam ayat itu antara lain:

    n Berlembut terhadap mereka yang lemah.

    n Menyediakan pakaian untuk menutupi mereka.

    n Berkata-kata dengan perkataan yang lembut.

    n Mendoakan kepada mereka supaya menerima petunjuk.

    n Memberi nasihat kepada mereka dalam semua perkara.

    n Melindungi reputasi jika mereka terdedah kepada fitnah selain mempertahankan harta, keluarga, hak dan keprihatinan mereka.

    n Membantu mereka menentang penindasan dan mendapatkan hak mereka. Segala kebaikan yang dilakukan mesti dibuat dengan penuh kasih sayang dan belas kasihan.

    Perintah Allah untuk melayan orang bukan Islam dengan cara seperti itu hendaklah dipandang penting oleh umat Islam. Ayat-ayat Allah itu hanya untuk dibacakan, tetapi diamalkan.

    Rasulullah memberikan banyak contoh dalam usaha untuk sentiasa bertolak ansur dengan orang bukan Islam.

    Terdapat jiran baginda bukan Islam tetapi Nabi tetap bermurah hati bertukar-tukar hadiah. Nabi juga menziarahi apabila mereka jatuh sakit selain baginda juga pernah melakukan kebajikan kepada sebuah keluarga Yahudi.

    1. Semua itu dibuat, Goh. Tapi mereka bukan Islam yang niat nya tidak iklas kpd Islam dilayan dengan cara yang serupa.

      Tidak ada mana2 kaum di dunia ini sekarang mau terima sindiran, kutukan, cacian dan makian dengan sewenang wenang nya sahaja.

      Agama Kristian mengajar: If you are slapped on one cheek, show the other cheek. Tapi siapa yang buat begitu sekarang akan di tempeleng mereka pula.

  9. Apabila dikatakan kepada mereka: “Marilah kamu (tunduk) kepada hukum yang Allah telah turunkan dan kepada hukum Rasul”, niscaya kamu lihat orang-orang munafik menghalangi (manusia) dengan sekuat-kuatnya dari (mendekati) kamu.

    ini jenih puak munapik lagi bahaya
    berani nentang Allah n Rosul

  10. MAHATHIRVSANWAR

    PENUNGGANG AGAMA ADALAH MUNAFIK MELAYU YANG UNDI PAKATAN DAPIG PRU-14 HINGGA MENJARAH ASET2 NEGARA DAN MENENTANG PERLEMBAGAAN DAN DEMOKRASI……..

    NAJIB UMPAMA BARAH YANG MENULAR DI BADAN MAHATHIR,…….

    Orang Utara mesti dah biasa dengan perkataan ‘MAKAN DALAM’. Ada jugak yang sebut ‘TERBAKAQ’. Maksudnya, sesuatu yang sangat terkesan dalam diri, yang boleh membuatkan seseorang itu panas hati, bengang, tension atau kesan yang tidak baik pada diri.

    Jangan buat main tau, sebab benda ni boleh buat orang lain jadi naik darah, sakit jantung, hidup tak tentu arah, sakit jiwa, gila dan silap-silap boleh buat orang tu mengamok tak tentu pasai.

    Kalau penyakit, dia macam barah. Dia attact dari dalam. Jadi, apa yang aku nak bagi tau, Najib tu tak ubah macam barah yang menular dalam diri Mahathir.

    Ni la yang sebenaqnya apa yang dah jadi pada Tun Mahathir. Dia menderita kerana Najib.

    Macam mana boleh jadi macam tu?

    Kejadian dia lebih kurang macam ni la. Bayangkan kita main badminton. Hang tak henti-henti dok smash, tapi setiap kali hang smash selamba ja aku angkat. Sampai lembek hang smash tapi loi ja aku lambung balik sambil makan keropok super ring. Mesti lama-lama hang akan give up, hang maki diri sendiri bodo la, haramjadah la sebab hang dah terbakaq sangat. Hang mesti sound aku, “Hoi! Hang nak main ka tak nak?” Boleh jadi bodo tau kalau main badminton macam tu.

    Macam tu la Najib balaih kat Mahathir. Hangpa bayangkan apa yang Mahathir tak buat kat Najib? Apa yang Mahathir tak kata kat Najib? Dia tuduh Najib dengan lebih 40 pertuduhan, dia angkut barang-barang Najib dari rumah Najib, dia tuduh Najib perompak, penyamun, pencuri. Dia blok passport Najib. Dia kacau anak bini Najib. Tak cukup dengan tu dia tuduh Najib bersubahat bunuh Altantuya. Sama macam cerita kita main badminton tadi, Mahathir smash gila babi. Tapi kita nampak Najib steady ja. Relaks ja dia angkat balik.

    Aku respek sangat-sangat dengan cara Najib. Najib tak balaih dengan maki hamun macam Anwar. Najib tak buat demonstrasi macam PH. Najib tak buat mogok lapaq pun macam puak-puak nun. Sebaliknya dia siap tunjuk dia enjoy pi makan-makan. Najib tunjuk dia enjoy life. Dia pi main gym. Dia main FB. Dia join budak-budak muda, dia pi main bowling, dia join busker, dia merayau sana sini. Rakyat pula berebut-rebut bergambaq, berebut-rebut bersalam. Beribu. Siap melekat gelaran BOSSKU. Memang makan dalam cara Najib. Tu dia habaq hang!

    Mau Mahathir tak terbakaq. Bila Mahathir keluaq kat publik, tak sapa ambik pot. Kalau ada pun mungkin sekoq dua bangla. Mungkin sebab muka Mahathir macam muka tok depa.

    Itulah kehebatan Najib. Tak sangka kan? Dengan strategi macam tu ja boleh buat Mahathir menderita. Lain macam betui cara Najib. Najib tak lawan api dengan api.

    Apa yang Najib buat tu betui-betui makan dalam. Mahathir jadi serba tak kena. Dia jadi mati akai. Buntu! Buntu! Dia ingat Najib akan murung macam lakunan Nordin Ahmad dalam cerita Lela Majnun. Dia harap Najib akan datang sembah tapak kaki dia macam depa yang sembah kaki Ayah Pin. Dia jangkakan Najib akan putus asa dan minum clorox macam bangsa dia kat Kerala tu.

    Teringat Aku dengan kisah Nabi Ibrahim a.s. Dulu Raja Namrud campak Nabi Ibrahim a.s dalam api. Api tu, kalau burung terbang belah atas pun boleh hanguih. Bayangkan kuat ka tak kuat api tu. Tapi dengan pertolongan Allah swt, api tu tak terkesan langsung pada Nabi Ibrahim. Nabi Ibrahim a.s selamba ja keluaq dari bara api bila api dah terpadam. Nak tau tak, langit, gunung, bumi dan para malaikat memohon agar Allah swt selamatkan Nabi Ibrahim a.s. Masa tu semua binatang cuba padamkan api tu kecuali cicak. Cicak-cicak siap hembuih nak kuatkan api.

    Sekarang kita nampak macam firaun Mahathir pulak campakkan Najib dalam api. Setakat ni kita tengok Najib ok lagi. Tak lama lagi terpadamlah api itu. Kita rakyat yang sayangkan Najib tak putus-putus doakan keselamatan Najib. Kita juga berusaha ‘padamkan api’ dengan cara menepis segala macam fitnah terhadap Najib. Tapi DAP dan segelintir pengkhianat Melayu bertindak tak ubah seperti cicak-cicak tu.

    Ni yang buat Mahathir mengelupoq tak tentu arah. Api dah nak padam. Dia nak kenakan Najib tapi dia yang kena teruk. Dia nak bakaq Najib tapi dia yang terbakaq. Mahathir hilang jawatan PM, parti PPBM pun dah menyampah kat dia. Nak harap PKR? Sorry la, dendam Anwar pada dia tak yah cerita la.

    La ni, bila Mahathir tengok Najib tak lut, dia target orang Melayu pulak. Dia salahkan kita sebab kita sokong Najib. Dia kata kita bacui. Hangpa tau apa maksud bacui? Maksudnya pengecut, maksudnya kita tak da teloq. Kurang ajaq betui orang tua kerepot tu. Berani dia kata kita tak da teloq? Phuuiiiii (Curi style Diva 😛).

    Ah, kata la apa pun, tak dak kesan la. Sebenaqnya Mahathir dah nyanyok. Nanyok sebab semua smash dia pada Najib tak bagi kesan langsung. Dapat bola tanggung pun tak menjadi. Smash orang umoq dekat 100 tahun tau aja la. Tak jadi kudey pun. Mahathir dah give up la tu. Sebab tu dia attack kita pulak.

    Jadi, tak salah kalau aku katakan bahawa Najib boleh membenamkan Mahathir dan Mahathir akan mati beragan.

    RAJA ANNUAR ADNAN
    14 Mei 2020

    #pohon kawan semua share dan follow page saya ni. Nak dapat dalam 10k followers 😀🙏

  11. MAHATHIRVSANWAR

    ORANG POLITIK KALAU KITA BELA PUN TAK GUNA…… AKHIRNYA KITA FED UP….KALAU ADA PRINSIP PERJUANGAN LESTARI KITA AKAN ISTIQAMAH……BUDIN SATU ARTICLE DAPAT BAYARAN 5000…..ITU SEBAB DIA RAJIN JADI PENULIS UPAHAN…….

    Kenapa Dewan Rakyat bersidang sehari tanpa bahas………..

    Pada mulanya, saya menjawab satu-satu email yang dihantar dengan berkata saya tidak ingin masuk campur isu ini dan hanya akan membuat rungkaian menerusi satu sesi live 9 malam Sabtu ini, bersamaan 16hb Mei 2020, menerusi Facebook Raggie Jessy Rithaudeen (KLIK SINI).
    Saya memberi alasan bahawa selagi sidang live saya tidak diadakan, saya ingin senyap terus kerana perkara ini perlu dirungkai secara audiovisual, bukannya bertulis bagi mengelakkan salah faham dan salah tafsir.
    Tetapi saya didesak juga oleh segelintir individu yang berkata adalah menjadi tanggungjawab saya untuk memberi penjelasan memandangkan saya melabelkan diri saya sebagai seorang “pejuang kebenaran” yang sentiasa cuba menangkis propaganda tanpa memihak kepada sesiapa.
    Justeru, selepas memikirkan perkara ini semasak yang mungkin, saya memutuskan untuk memberi pendapat ringkas saya di sini tanpa prejudis dan tanpa memihak kepada sesiapa dan tetap akan adakan sidang live 9 malam sabtu ini bagi membuat rungkaian lebih mendalam, termasuk factor-faktor politik yang terlibat.
    Dengan ini, berikut merupakan tafsiran saya berhubung kenyataan Speaker Dewan dan dakwaan Mahathir yang terbaharu berkenaan persidangan parlimen yang bakal diadakan:
    1. Orang yang paling berkuasa ketika Dewan Rakyat bersidang ialah Yang di-Pertua dewan (kemudian daripada ini dirujuk sebagai “Speaker”).
    2. Hal-hal berkaitan pelantikan Speaker terkandung dalam Perlembagaan Persekutuan, manakala kuasa-kuasa yang ada pada Speaker terkandung terutamanya dalam Peraturan-Peraturan Majlis Mesyuarat (Standing Orders of the Dewan Rakyat) yang lebih tertumpu kepada kuasa-kuasa Speaker ketika dewan bersidang.
    3. Untuk makluman, tugas utama Speaker adalah menentukan bila sidang Dewan harus dibuka dan ditutup, di mana beliau boleh menangguhkan persidangan untuk jangka waktu yang singkat jika perlu.
    4. Speaker juga bertanggung jawab untuk memastikan Perlembagaan dan Perintah Tetap Dewan diberikan penghormatan yang sewajarnya, mendisiplinkan anggota Dewan, menentukan siapa yang akan diberi laluan untuk bercakap selama persidangan, mengadakan pemilihan-pemilihan yang berkaitan dan memeriksa kuorum ketika Dewan bersidang.
    5. Speaker hanya mengambil bahagian dalam undian apabila undian berkenaan tidak ada majoriti nyata
    6. Ada pihak yang mendakwa Speaker mempunyai kuasa lampau yang menjadikan fungsi dewan kurang demokratik, seperti kuasa prerogatif untuk menentukan had bagi soalan tambahan semasa sesi pertanyaan, kuasa prerogatif untuk menyekat pembentangan pertanyaan pada sesi berkenaan dan kuasa untuk meminda salinan ucapan bertulis yang dibuat oleh anggota Dewan.
    7. Manakala itu, Dewan Rakyat merupakan salah satu daripada dua dewan di dalam Parlimen Malaysia,di mana semua rang undang-undang perlu diluluskan oleh kedua-dua dewan parlimen, iaitu Dewan Rakyat dan Dewan Negara, sebelum dihantar kepada Yang di-Pertuan Agong untuk mendapat perkenan diraja.
    8. Ahli-ahli Dewan Rakyat juga dikenali sebagai Ahli Parlimen dan Ahli Yang Berhormat.
    9. Status Dewan Rakyat pula diterangkan di dalam Perlembagaan Persekutuan seperti berikut: “Kuasa perundangan Persekutuan hendaklah terletak hak pada Parlimen yang hendaklah terdiri daripada Yang di-Pertuan Agong dan dua Majlis Parlimen yang dikenali sebagai Dewan Negara dan Dewan Rakyat.”
    10. Kuasa memanggil dewan bersidang dijelaskan di dalam Perlembagaan Persekutuan sebagai hak dan tanggungjawab Yang di-Pertuan Agong.
    11. Baginda tidak boleh membiarkan enam bulan dari tarikh terakhir persidangan terakhir berlalu tanpa ada tarikh tetap untuk sesi seterusnya, di mana sekiranya dewan gagal bersidang selepas tempoh ini, parlimen akan bubar secara otomatik.
    12. Justeru, persidangan 18hb Mei ini dilihat sebagai formaliti semata-mata bagi mengelakkan parlimen daripada bubar, sekaligus bermakna pihak kerajaan tidak ingin parlimen bubar atau tidak bersedia hadapi pilihan raya atas sebab-sebab tertentu.
    13. Atas dasar inilah pada hemat saya sidang 18hb Mei ini dihadkan tempohnya selama satu hari.
    14. Dengan meletakkan had ini, persidangan selanjutnya boleh secara tiba-tiba ditangguh selama enam bulan lagi atas alasan-alasan tertentu sekiranya penangguhan itu difikirkan perlu atas dasar keselamatan negara dan rakyat jelata.
    15. Sebagai contoh, Majlis Keselamatan Negara boleh secara tiba-tiba menasihati kerajaan untuk menangguhkan 15 hari persidangan dewan yang dijadualkan bermula pada 13hb Julai 2020 atas dasar ancaman yang dibawa oleh wabak Covid-19.
    16. Kerajaan secara lazimnya akan menetapkan urusan-urusan yang difikirkan perlu untuk dibahaskan dan dibincang dalam dewan, di mana urusan-urusan ini akan terkandung dalam Kertas Aturan Urusan Mesyuarat dan lazimnya diberi keutamaan.
    17. Tetapi saya fikir adalah tidak wajar bagi kerajaan menetapkan agar dewan tidak mengadakan perbahasan atau mesyuarat selepas mendengar ucapan perasmian Yang di-Pertuan Agong pada hari pertama persidangan, walaupun perkara ini tidak melanggar mana-mana peraturan dewan ataupun peruntukan Perlembagaan Persekutuan.
    18. Memandangkan dewan akan hanya bersidang selama satu hari sahaja, dan memandangkan ada risiko persidangan-persidangan selanjutnya ditangguh selama enam bulan disebabkan ancaman wabak Covid-19, maka adalah tidak masuk akal jika Dewan tidak dibenarkan mengadakan sesi perbahasan titah Yang di-Pertuan Agong.
    19. Belum ada lagi sebarang hujah yang dikemukakan oleh mana-mana pihak bagi menjelaskan secara rasional dan munasabah justifikasi keputusan kerajaan untuk tidak membenarkan dewan bermesyuarat selepas ucapan perasmian Yang di-Pertuan Agong.
    20. Jika keputusan ini dibuat berdasarkan faktor keselamatan disebabkan ancaman jangkitan Coronavirus, maka ianya tidak masuk akal memandangkan kesemua ahli parlimen sudah akan berada dalam dewan ketika mendengar ucapan perasmian Yang di-Pertuan Agong dan sudah akan terdedah kepada sebarang bentuk ancaman Coronavirus pada ketika itu.
    21. Melainkan keputusan ini adalah keputusan yang bersandar kepada faktor keselamatan negara, saya berpendapat, kedua-dua Perlembagaan Persekutuan dan Peraturan Majlis Mesyuarat agak samar dalam situasi sebegini dari segi kuasa-kuasa yang ada pada Speaker.
    22. Ini memandangkan Dewan Rakyat merupakan platform bagi membuat undang-undang dan membincangkan polisi kerajaan serta isu semasa melibatkan kebajikan rakyat secara am menerusi satu proses pemerincian yang wajib melibatkan perbahasan dan pembentangan soalan.
    23. Tanpa adanya ruang perbahasan dan pembentangan soalan disebabkan perintah yang dikeluarkan oleh mana-mana pihak, maka satu-satu persidangan Dewan Rakyat tidak lagi diklasifikasikan sebagai “sidang Dewan Rakyat,” walaupun perkara ini terbuka kepada tafsiran pakar-pakar perundangan.
    24. Saya perhatikan, kebanyakkan hujah sokongan yang dikemukakan oleh puak pro-kerajaan yang menyokong tindakan menghadkan sidang dewan kepada ucapan perasmian Yang di-Pertuan Agong adalah hujah yang tidak bersandar kepada mana-mana akta, peraturan majlis ataupun peruntukan Perlembagaan Persekutuan.
    25. Ianya lebih berupa “sokongan beremosi” semata-mata, sekaligus menyebabkan saya tidak ingin masuk campur dalam isu ini pada peringkat awal bagi mengelakkan berlakunya salah faham atau salah tafsir melibatkan mana-mana pihak.
    26. Apa pun, saya tetap akan membuat rungkaian menerusi satu sesi live 9 malam Sabtu ini, bersamaan 16hb Mei 2020, menerusi Facebook Raggie Jessy Rithaudeen (KLIK SINI), di mana saya tidak akan memihak kepada sesiapa dan akan berhujah tanpa prejudis.
    Wallahu A’lam
    Raggie Jessy Rithaudeen

    MR : Mahathir guna kuasa Pengerusi cengkam BERSATU, PN guna kuasa Speaker cengkam Atuk

    1. SAPA NAK CAYA APA HANG CAKAP. MENUDUH LIAR SAJA. TARAK BUKTI, TARAK LINK KPD MAKLUMAT2 DI MEDIA PUN.

      HANG MENGARUT.

  12. Depa nak tuduh penakut ke, apa ke, biarkan. Yg penting majoriti rakyat suka kpd Muhyidin dan kerajaan PN. PH dah merempat di kaki lima. Dah elok2 ada rumah kena halau sbb rosakkan rumah dan hancingkan rumah.
    PH, Bodoh dan menipu berpisah tiada.

    1. Apa la bod*h sgt kamu ni… bila masa pulak PN dpt majoriti rakyat.. majoriti rakyat hanya ditentukan masa PRU…
      PN bukan bod*h… tapi bod*h + tak tahu malu + takde maru*h + penungg*ng agama + munaf*k…

      1. Suka² kepala bapak dia je pn dapat sokongan rakyat…

        yg sokong pn tu cuma lebai ahli tetap syurga, mat min kaki lompat n the gang,pastu kumpulan pak din, lagi ade la 2-3 dari mca yg dulu kuat menentang ruu355 dan hudud….

        1. Dia kira org ramai mana yg dpat bpn tu kot…

    2. Kau kira cmne haaa…majoriti rakyat sokong pn??

      Kau tanya pak din ke? Ke kau tanya mak bapak kau??

      Setakat tu ke akal kau boleh berfikir?? Adehhhh…

  13. MAHATHIRVSANWAR

    PARTI ZOMBIE PHD4PIG AKAN TERUS CUBA HISAP DARAH DAN TAMBAH PENGIKUT……..

    PKR yang tak lama tunggu masa untuk reput…….

    Hahahaha…apa sudah jadi???…anggota sayap parti buat laporan polis terhadap Presiden dan Ahli Parlimen kawasan sendiri…jika disabitkan kesalahan oleh mahkamah dan denda lebih RM2K, automatik PRK pulak laaa di PD tu nanti jika tempoh masih berbaki tidak kurang 2 tahun…

    Tp syok lah jugak kalau berlaku PRK PD sekali lagi…masa PRK dulu aku x sempat menghabiskan tempoh bertugas kerana masalah kesihatan ayahanda aku…

    Perkembangan politik dalaman PKR nampaknya makin cacamarba…sudah lah ramai dikenakan tindakan pecat dan gantung keahlian tanpa melalui proses perbicaraan dalaman, ada yg tiba2 kena surat tunjuk sebab dan ada pula terus dipecat tanpa dimaklumkan sebab2 pemecatan…

    Aku agak parti pkr ni tak lama dah dapat bertahan….gelojak gila kuasa telah berjaya menghancurkan parti yg ditubuhkan semata2 utk memenuhi impian sang gila kuasa…

    Aku mohon pihak PDRM segera bertindak kerana laporan serupa sebelum ini turut dibuat oleh beberapa pihak…penyebar berita2 palsu dan fitnah hendaklah segera dihadapkan ke mahkamah agar menjadi pengajaran kpd pihak lain bahawa di zaman PN ini, tiada sesiapa yg berkecuali….

    alfaqir ilallah ppk
    21 Ramadhan 1441H
    14 Mei 2020

    MR : Parti carca merba

  14. Muahaha

    Kedah dah tersungkuq
    Haa… Pada muka hangpa semua dari PH
    Kpd Muhyidin, jgn risau apa-apa, buatlah apa yg patut, kita kan kerajaan, peduli apa pd puak2 PH kapir laknatullah dan penyokong mereka. Biarkan depa menyalak siang mlm sampai mereka letih dan mampus.
    Penipu tuduh Muhyidin penakut? Apa yg penipu boleh buat? Kahkahkah

    1. Yaaaa contohi perngai yahudi…good job

  15. Kalau takut dilambung ombak
    kalau takut menghadapi cabaran
    Jangan berumah di tepi pantai

  16. atok dan mahyudin kedua2nya mmg takut.
    tapi selepas ph kedah tumbang rasanya mahyudin dah dpt keberanian.
    kita tunggu dan lihat la drama seterusnya.

    1. Yang berani hanya hang sekoq. Berani mulut.

      Tapi, bak kata siapa di blog pos yang lalu, bola kecik, kecut penakut.

  17. Zunnun

    This is not an issue of PENAKUT irrespective of race and creed. This is an issue of conscience.

    1. the race and creed are proponents thrown by hadi awang’s overzealous and overanxious to save ‘melayu2 islam’…

      ever since the phase is capped to underwriting his belief.

      unless he choose to say, tebuk tap utk selamatkan haiwan2 dari terperangkap….

      then, reciprocally, the underwriting shall be, about animal and their kingdom…

      a nurse speaks abt nursing, robber speaks abt robbing but prostitute will not speak abt it…

      hadi awang, proudly speak saving ‘melayu2 islam’….

      zunnun follows through, speaking the words, kinda like n interesting antidote ….

      conscience?

      had it been conscience? or was it all along abt ignorance…

      zunnun at time, can be a sadistic animal too ya, unable to ignore prevailing ignorance…

      1. oops, i’m drunk in thought missing and err, ‘to underwrite’ for ‘to underwriting’ huh, huh…

        1. Your thoughts are always drunken ones, wahai Dajjal.

          Must always dibalun ditibai dibantai.

          Will do so on the above bila lapang.

      2. Doesn’t matter what, so long as you touch on the Malay race and the Islamic religion unfairly and unjustifiably, you shall be whacked, whammed and banged to our herts’ satisfaction, so long as not seditious.

    2. He does not know what conscience is. He may say it’s the science of con.

      Difficult to deal with a dajjal. Best to just whack, wham and bang. So long as not seditious.

      1. huh,

        how mommy, boy? she still don and sexy? uncle want to come to see her? huh..

        are you still running and scavenging you urine boy?

        1. sorry, uncle a bit drunk, rigt now…

          pls tell your mommy, uncle is coming, boy..

          1. zunnun dajjal lost the argument. Trying to divert attention.

            Th Malayan Communist Party, when losing, tried to give more Malays titles of leadership. But they got whacked until fleeing to thee Betong Salient, south Thailand.

        2. But you have been eating shit, your mouth often full of shit, at best of times, shit in between your teeth, you poor Dajjal.

          1. boy, do you want to know what is ‘dajjal’…

            1. boy, it has never been, ‘who’ is dajjal…

              1. The bloke zunnun must be 80 years old to think the one who wallops him is a boy.

                Let him fantasize for a bit.

              2. Is the 1:05 pm comment an apology?

            2. What the ….

              Keturunan menganut Confucianism, Taoism, Buddhism etc wanting to tell a Malay what is dajjal.

              That’s why they say don’t allow this kind naik muka – they’ll try to jump up the ceiling.

              But he’ll fall on his fat ass with a huge thud.

        3. zunnun Dajjal, tell us what shit tastes like, will you. You know as you always have shit in your mouth.

  18. budin lepas geram atau menyindir nih?

    tak ada ape yg nak di kata, hanya kesian ‘mealyu2 islam’ penakut sebegini rupa…

    yg takut, ‘melayu’ atau ‘islam’ penjenamaan mereka?

    1. zunnun Dajjal pulak menyindir kaum Melayu dan agama Islam. Bordering on being seditious.

      Soalan dia tak nyata. Takut dibalun, ditibai dan dibantai gamaknya.

      1. boy, how can you want to tibai uncle, you want your mommy keep prostituting… huh

        1. The kind of talk only defeated blokes engage in.

          Mere nasty accusation, already given up on arguing,

          The dog is placing his tail in between his legs and walking meekly away.

          If in Shanghai some time back, he’d meet signboards saying:

          DOGS AND CHINESE NOT PERMITTED HERE.

Leave a Reply to Wau bule Cancel reply

Your email address will not be published.