DISEBABKAN SOKONGAN AHLI2 PARLIMEN UMNO KEPADA MUHYIDDIN ATAS KAPASITI INDIVIDU, ZAHID HAMIDI TIADA HAK ARAH UNDI EN-BLOC

Pengerusi BN merangkap Presiden UMNO yang sedang berdepan 87 kes mahkamah, Ahmad Zahid Hamidi mengumumkan, BN yang mempunyai 43 Ahli Parlimen sentiasa memberi sokongan penuh kepada kepimpinan Muhyiddin Yassin selaku Perdana Menteri.

Katanya, BN adalah kelompok terbesar dalam memberi sokongan kepada Muhyiddin sehingga Presiden Bersatu itu dapat dilantik sebagai Perdana Menteri dan membentuk kabinet kerajaan atas nama Perikatan Nasional atau PN.

Seterusnya, Zahid Hamdii juga mengumumkan, BN akan mengundi secara en-bloc bagi menyokong Muhyiddin dalam usul undi tidak percaya di Parlimen pada 18 Mei depan.

Kenyataan Zahid Hamidi ini dengan sendirinya menunjukkan ada beberapa maksud tersurat dan tersirat daripadanya.

Apabila beliau mengatakan BN yang mempunyai 43 Ahli Parlimen adalah blok terbesar yang memberi sokongan kepada Muhyiddin, ia adalah peringatan tanpa berselindung Zahid Hamidi kepada Perdana Menteri agar jangan main-main dan tidak lupa kepada UMNO dan BN.

Dengan kedudukan sebagai blok terbesar yang disebutnya itu, ia bermaksud bahawa BN bukan saja boleh menyokong Muhyiddin, malah senang juga untuk menjatuhkannya.

Secara tersiratnya ia barangkali adalah ancaman halus kepada Muhyiddin agar selain perlu berlaku adil dalam pengagihan “harta rampasan perang” kepada UMNO, tetapi perlu juga melihat-lihat kes mahkamah yang sedang dihadapi oleh beberapa pemimpin UMNO, termasuk diri Presiden UMNO sendiri.

Selain itu, sokongan terbuka BN yang diumumkan Zahid Hamidi ini juga menunjukkan kedudukan Muhyiddin masih belum cukup stabil untuk berdepan usul undi tidak percaya daripada Tun Mahathir.

Kiranya kedudukan majoriti buat Muhyiddin sudah cukup selesa, sokongan daripada BN tidaklah perlu dizahirkan secara terbuka, lebih-lebih lagi dengan pengumuman untuk memberi undi secara en-bloc.

Adakah ini bermakna jika undian secara en-bloc tidak diberikan, Muhyiddin tidak mendapat sokongan yang penuh daripada Ahli-Ahli Parlimen UMNO dan BN untuk terus kekal sebagai Perdana Menteri?

Tetapi, memberi undi secara en-bloc sebagaimana yang disebut Zahid Hamidi itu sebenarnya adalah bercanggah dengan status sokongan UMNO kepada PN itu sendiri.

Berikutan susunan kabinet oleh Muhyiddin yang tidak memuaskan hati UMNO sebelum ini, Zahid Hamidi pernah menegaskan sokongan Ahli-Ahli Parlimen parti itu kepada PN hanyalah melibatkan kedudukan mereka secara individu, bukan melibatkan UMNO sebagai sebuah parti.

Jika sokongan kepada Muhyiddin dan PN hanya melibatkan kedudukan Ahli-Ahli Parlimen secara individu, bagaimanakah pula undian dalam usul tidak percaya mahu dilakukan secara en-bloc?

Tidakkah ini sesuatu yang bercanggah?

Yang nyata, selagi sokongan Ahli-Ahli Parlimen UMNO kepada Muhyiddin adalah masih atas kapasiti individu dan tidak diubah kepada sokongan dalam bentuk parti daripada UMNO, Zahid Hamidi pada hakikatnya tidak ada hak langsung untuk mengumumkan undian secara en-bloc untuk mengekalkan kedudukan Perdana Menteri.

Yang boleh memberi unri secara en-bloc adalah Pas kerana sokongan meteka kepada Muhyiddin adalah atas kapasiti parti secara rasmi.

Sebagaimana sokongan yang diumumkan sebelum ini adalah atas kapasiti individu, Ahli-Ahli Parlimen UMNO dan BN seharusnya juga diberi hak secara individu untuk memberi undi mereka dalam usul undi tidak percaya itu nanti.

Lagi pula, tentulah tidak manis jika Ahli Parlimen veteran seperti Tengku Razaleigh Hamzah misalnya, turut dirampas hak untuk mengundi secara individu dengan diarah patuh kepada ketetapan mengundi secara en-bloc itu.

Begitu pun, Ahli Parlimen yang tidak setuju dengan ketetapan mengundi secara en-bloc yang diumumkan Zahid Hamidi itu masih boleh memilih tidak hadir ke Parlimen sebagai tanda protes bahawa hak mereka telah dicabuli.

Apa pun, pengumuman sokongan Zahid Hamidi semalam lebih menyerlahkan kedudukan Muhyiddin masih belum selamat, tetapi disaluti tekanan halus agar beliau tunduk kepada kehendak dan kemahuan UMNO. (ShahbudinHusin 13/05/2020)

0 0 votes
Article Rating
Kongsikan artikel ini
Updated: 13 May 2020 — 1:24 pm
Subscribe
Notify of
guest

21 Comments
Newest
Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
14 May 2020 1:36 am

RAKYAT TAK KISAH SIAPA JADI CEO GLC ASALKAN BOLEH TUMPANG SENANG…..JANGAN JADI MACAM PHD4PIG YANG BAKAR HANGUS ASET DAN ANGKUT KE LUAR NEGARA……. Janganlah Mati Mahathir, Tak Mesyuarat BERSATU sampa kiamat!!…….. Bukankah Mahathir telah meletak jawatan Pengerusi PPBM? Menurut kata Pengarah Penerangan PPBM, berdasarkan perlembagaan PPBM, peletakan jawatan Pengerusi PPBM muktamad. Tak apa anggap macam dia letak Jawatan PM kemudian dia kata dia nak PM semula. Tajuk diatas tu nak beritahu, jangan bodoh sangat dnegan peraturan. Peraturan boleh dipinda oleh yang majoriti. ——- Hanya pengerusi boleh panggil mesyuarat Bersatu – Mukhriz Hanya Pengerusi Bersatu, Dr Mahathir Mohamad boleh memanggil mesyuarat… Read more »

zunnun
zunnun
13 May 2020 10:34 pm

setelah 22 bulan tak terima pitih, ‘melayu2 islam’ tak tgh kelaparan, hingga hai awang kerap dtg menagih duit dai mahathir…. makabila dapat memerintah, yg di utamakan oleh mereka, pitih utk menampung tabii utk menampung kilang2 puki yg mereka bina, baik ‘melayu2’ omNo mau pun ‘islam’ sundal pAS yg ada… dgn senario sedemikian, kemungkinan sedikit yg akan ambil sikap ‘neutral’ utk tidak menyokong kerajaan Moo mau pun pembangkang yg mengusulkan undi tidak percaya, tapi ramai yg menyokong Moo dgn nikmat ghadimah yg di perolehi mereka… bilangan sedikit ini yg Moo, dan urusetia nya, sedang mengatur utk mengurangkan bilangan nya… PH hanya… Read more »

Anonymous
Anonymous
13 May 2020 10:10 pm

😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢
Ksian Budin asyik dlm resah dan kebimbangan
Kpd PN, blok besar Umno, akan bagi sokongan
Rkyat merestui, kerajaan PN punya perjuangan
Bg Non mau jadi PM hanya tinggal jadi angan2
👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Anonymous
Anonymous
13 May 2020 9:57 pm

Elok sgt puak2 PH meroyan meracau mcm org gila. Kalau gila terus pun tak apa.
Masa berkuasa dulu jahat sejahat pemerintah, terutama DAP.

Anonymous
Anonymous
13 May 2020 9:51 pm

Rata-rata rakyat bersyukur dan bergembira dgn kejatuhan PH di peringkat pusat dan negeri.
Buat kerja jahat tak kekal lama. Menang dulu pun dgn cara memfitnah dan menipu.

PADAN MUKA PH YG JAHAT.

Anonymous
Anonymous
13 May 2020 9:51 pm

👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
Kejora lawati YouTube & komen netizen ditatap
Mmg sokongan kpd kjaan PN, trsangat mantap
Tak kesah lah, wlu pun digelar kjaan tebuk atap
Yg nyata PH kini dah semakin kalut dan sentap
👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍

👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
13 May 2020 8:58 pm

BODOH PUNYA PHD4PIG…..YANG BUAT WABAK PHD4PIG……YANG TAK MAHU PKP PHD4PIG…….YANG LANGGAR PKP PHD4PIG…… BANGSA DAJJAL YAKJUJ MAKJUJ…….. Wahai Maszlee, Bersatu di zaman PH macam Lembu di Cucuk Hidung. Suruh letak jawatan Menteri, terus letak!………. Maszlee Malik ahli majlis syura IKRAM yang kini bergiat dalam cabangnya di BERSATU membuat komen tentang hala tuju parti BERSATU kononnya BERSATU pimpinan Muhyiddin tiada haja tuju yang jelas. Macam biasa Malaysiakini akan membuat pemberitaan. Macai PH akan mengapikan dalam meda sosial. Selepas tu penjahatkan MUAFAKAT NASIONAL. Saya tertarik komen Mohd Sabri, berkenaan penyataan Maszlee “Bersatu di dalam PH dengan identiti yang jelas”…segak bergaya ayam tambatan… Read more »

Anonymous
Anonymous
13 May 2020 7:37 pm

Demokrasi yang mati. Selamat datang YB babi.

Anonymous
Anonymous
13 May 2020 9:42 pm
Reply to  Anonymous

Mmg elok sgt PH mampus. Jahat sangat, penipu.

Anonymous
Anonymous
13 May 2020 7:35 pm

Sidang olok-olok. Parlimen kembali sebagai rubber stamp tanpa fungsi?

Anonymous
Anonymous
13 May 2020 9:44 pm
Reply to  Anonymous

Tak kiralah olok-olok ke apakebenda ke, janji PH mampus. Itulah jahat sangat dan menipu.

Tanpa Nama
Tanpa Nama
13 May 2020 7:13 pm

Tuan Budin menulis “Secara tersiratnya ia barangkali adalah ancaman halus kepada Muhyiddin agar selain perlu berlaku adil dalam pengagihan “harta rampasan perang” kepada UMNO, tetapi perlu juga MELIHAT-LIHAT kes mahkamah yang sedang dihadapi oleh beberapa pemimpin UMNO, termasuk diri Presiden UMNO sendiri”. Betul dan jelas apa yang tersurat dan tersirat di hati Tuan Budin.

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
13 May 2020 5:56 pm

KALAU ADA OTAK CUBA TULIS DAN BANDING SEGALA YANG BAIK BURUK ANTARA PN DAN PH…….TENTU PN LEBIH BAIK BUKAN TIADA LANGSUNG KESALAHAN…,. Perbuatan Tun M memalukan YDAP, punca PH Kedah tumbang…….. Tindakan Tun Dr Mahathir Mohamad yang membawa usul tidak percaya terhadap Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin ke Dewan Rakyat dipercayai penyebab utama tumbangnya Kerajaan Pakatan Harapan (PH) Kedah hari ini. Bekas Pensyarah Pusat Pengajian Sains dan Kemasyarakatan Universiti Sains Malaysia (USM), Profesor Dr Ahmad Atory Hussain berkata, Datuk Seri Mukhriz Mahathir menerima tempias perbuatan ayahnya sendiri yang dilihat boleh memalukan Istana Negara. “Takkan Yang di-Pertuan Agong (YDPA) nak… Read more »

Anonymous
Anonymous
13 May 2020 5:12 pm

Tiada sidang. Kerajaan tiada fungsi lagi. Demokrasi sudah mati.

Anonymous
Anonymous
13 May 2020 6:25 pm
Reply to  Anonymous

Sapa cakap?

Kau mengarut.

Anonymous
Anonymous
13 May 2020 9:47 pm
Reply to  Anonymous

Eloklah, baru padan dgn muka PH DAP PAN PKR TDM. Babi hutan ni patut tembak je.

anonymous
anonymous
13 May 2020 4:41 pm

pejuang islam dulu bulan romadhon sibuk berjuang pertahan islam
puak kat sini sibuk rebut habuan
lahabau

Anonymous
Anonymous
13 May 2020 6:27 pm
Reply to  anonymous

Mana dia habuan nya, awat tak cakap? Bahalul.

Anonymous
Anonymous
13 May 2020 7:12 pm
Reply to  anonymous

Nabi Muhammad berperang dengan musuh di bulan puasa.

Kamu musuh di sini.

zunnun
zunnun
13 May 2020 10:15 pm
Reply to  Anonymous

sikai sgt Nabi pergi berperang, cacat kenabian nya….

tapi jika muhammad bin aminah yg pergi berperang, itu blh di terima seperti dia berperang dgn 14 bini2 yg di kawini nya…

betul tak, atau masih berpamper sani sini. cuba2, kencing jgn asyik berlari2

‘melayu2, apa nak jadi dgn ‘islam’ yg di anuti…

Anonymous
Anonymous
13 May 2020 4:16 pm

👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
Penerimaan rakyat, kpd TSMY..sgt nyata & jelas
Pandai-pandai saja lah..Budin ni nak putar kilas
Sokongan Umno kpada TSMY itu, adalah ikhlas
Ia demi kpentingan negara tk minta apa2 balas
👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍

😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌