PRK CHINI PERMULAAN BERSATU DIKETEPIKAN, HANYA MN DIUTAMAKAN?

Walaupun tarikh PRK Dun Chini belum lagi ditetapkan, tetapi UMNO telah mula menampakkan keinginan untuk meninggalkan Bersatu dalam kempen pilihanraya tersebut.

Berdasarkan tweet Setiausaha Agung BN, Annuar Musa, beliau menyebut, BN hanya akan bersama Muafakat Nasional atau MN dalam usaha mengekalkan kemenangan di Dun Chini itu.

MN adalah muafakat atau kerjasama politik antara UMNO dan Pas yang turut disokong oleh BN bagi mengjdapi pilihanraya akan datang.

Dengan itu, adalah jelas bahawa Perikatan Nasional atau PN yang menjadi kerajaan di mana Perdana Menteri, Muhyiddin Yassin daripada Bersatu ada dalam gabungan itu tidak akan dilibatkan sama sekali dalam kempen PRK itu nanti.

Setelah sebelum ini Najib Razak mengatakan sokongan UMNO kepada PN hanya sehingga PRU15 saja dan kemudian Timbalan Presiden UMNO, Mohamad Hassan turut mengesahkan UMNO hanya mahu bekerjasama dengan Pas dalam MN dalam pilihanraya akan datang, PRK Chini nampaknya adalah permulaan UMNO dan Pas untuk mengenepikan Bersatu dan PN.

Kenapa Annuar tidak mengatakan PN yang akan bergabung tenaga untuk memenangi PKR Chini itu?

Mengapa hanya MN saja?

Jelas bahawa PN dan Bersatu tiada harga di mata UMNO dan BN walaupun mereka bersama dalam kerajaan sekarang ini.

Apa nasib Bersatu seterusnya jika hanya melalui MN saja kemenangan di Dun Chini sudah mampu dicapai dengan cemerlang?

PRK Dun Chini bakal diadakan berikutan kematian Adunnya, Abu Bakar Harun, baru-baru ini.

Dalam PRU14 lalu, Abu Bakar menang kerusi tersebut dengan majoriti 4,622 undi menewaskan Mohd Razali Ithnain (PKR) dan Mohd Fadzil Noor Abdul Karim daripada Pas. (ShahbudinHusin 12/05/2020)

Updated: 12 May 2020 — 12:15 pm

57 Comments

Add a Comment
  1. MAHATHIRVSANWAR

    Macai PH memang bodoh, cari dan jajah kononnya salah PN, diri sendiri terbuka nampak punggung dia orang tak sedar……..

    Perintah mahkamah langsung tidak dihirau. Ini contoh “rule of law” kerajaan PH.

    Pada tahun 2017, seorang jurutera yang bekerja di syarikat GCU Consultants direman oleh SPRM kerana disyaki terlibat dalam penyelewengan RM1.5 bilion daripada dana projek pembangunan luar bandar di Sabah.

    Seleweng RM1.5 bilion: Ahli Warisan ditahan SPRM
    https://www.freemalaysiatoday.com/category/bahasa/2017/10/19/seleweng-rm1-5-bilion-ahli-warisan-ditahan-sprm/

    Selepas PRU14, jurutera ini yang juga setiausaha bahagian Parti Warisan terus dilantik oleh kerajaan PH Sabah sebagai ketua Jabatan Air Sabah, iaitu jabatan utama yang disiasat oleh SPRM dalam kes penyelewengan RM1.5 bilion tersebut.

    Alasan yang diberi oleh kerajaan Sabah kenapa dia dilantik dari luar untuk menjadi ketua Jabatan Air Sabah ialah “dia adalah jurutera air, orang Sabah dan pilihan betul.”
    https://www.freemalaysiatoday.com/category/bahasa/2018/08/12/amarjit-ialah-jurutera-air-orang-sabah-dan-pilihan-betul/

    Pada bulan Oktober 2019, Mahkamah Tinggi Kota Kinabalu mengisytiharkan pelantikan jurutera itu adalah tidak sah dan melanggar undang-undang.

    Pelantikan Amarjit sebagai Pengarah Jabatan Air Sabah tidak sah
    https://www.sinarharian.com.my/article/51294/EDISI/Sabah-Sarawak/Pelantikan-Amarjit-sebagai-Pengarah-Jabatan-Air-Sabah-tidak-sah

    Namun, Ketua Menteri Sabah serta EXCO air Sabah mengarahkan jurutera itu untuk mengetepikan keputusan Mahkamah dan terus menjawat sebagai ketua Jabatan Air Sabah.

    Tujuh bulan sejak Mahkamah putuskan jawatan dia haram, dia masih menjawat.

    Hanya selepas Gagalkrasi PH tumbang, baru kerajaan PH Sabah mahu pertimbangkan untuk hentikan dia:

    11 Mei 2020: “Ahli politik Warisan ketuai Jabatan Air Sabah jangka ditamatkan kontrak”
    https://www.freemalaysiatoday.com/category/bahasa/2020/05/11/ahli-politik-warisan-ketuai-jabatan-air-sabah-jangka-ditamatkan-kontrak/

    Oleh kerana perlantikan dia telah disahkan adalah haram, maka sebarang keputusan yang dia buat di Jabatan itu pada masa ini boleh juga diisytiharkan sebagai keputusan haram dan Jabatan Air Sabah boleh disaman.

    Jelas sekali bahawa PH terang-terang melanggar keputusan Mahkamah dalam isu ini.

    Tetapi Jabatan Peguam Negara dan Menteri Undang-undang PH tidak tuduh pemimpin-pemimpin PH itu menghina Mahkamah pula.

    NGO-NGO pro-PH yang kononnya anti-rasuah dan mengamalkan “Rule of Law” turut membisu dan buat-buat tak nampak..

    MR : Kalau tak bodoh takkan penyokong PH memang jelas betul

  2. nyanyuk amanah tak pulak berhelah seperti tape abodooh yg pAS asyik menafi2…

    nyanyuk prk sekali pun, tak sampai menyembah Dap, utk menubuh kerajaan UG di selangor

  3. nyanyuk mhathir tak pulak mengakapir sana sini…

    nyaayuk siti asmah tak pulak beg tangan beratus2 sana sini….

    1. Hahaha ini benar tuan

  4. Kerajaan tanpa mandat ialah penyamun pintu belakang. Titik.

  5. BAPAK ILLUMINITY MULA2 SALAHKAN SOROS LEPAS TU DISUCIKAN PULA……SEBABNYA YANG SALAH MAHA BOROS….BUAT HARTA NEGARA MACAM HARTA SENDIRI….

    .

    Ekoran artikel terkini Mahathir, Mahathir Nyanyuk atau Najib yang betul?……….

    Entah kenapa PM4/7/7i serang saya sekali lagi hari ini dalam posting terbaru dia.

    Tapi satu sahaja yang tarik minat saya.

    Dia sekali lagi tuduh penyangak matawang sebagai punca krisis ekonomi Malaysia.pada tahun 1997-1998.

    Tapi dia pun dah lama ampunkan “penyangak matawang” tersebut semasa dia meminta bantuan dari penyangak itu beberapa tahun sambil mengumumkan penyangak bukan penyebab krisis tahun 1997.

    Dr M clears Soros of ’97 crisis
    https://www.thestar.com.my/news/nation/2006/12/16/dr-m-clears-soros-of-97-crisis/

    Tak digelar penyangak lagi siap diampunkan selepas PM ke-4 minta bantuan dari “penyangak” itu.

    Sebenarnya, krisis ekonomi Malaysia tahun 1997-1998 bukan disebabkan oleh “penyangak matawang” seperti dituduh PM ke-4.

    Punca dan penyebabnya adalah dari dasar-dasar ekonomi dan kewangan masa itu yang lebih mementingkan permainan dan perjudian pasaran saham, banyak meminjam dalam matawang asing dari negara-negara asing serta kerajaan yang mengamalkan dasar defisit berkembar iaitu defisit akaun semasa dan defisit akaun dagangan antarabangsa.

    Keadaan Malaysia dirumitkan lagi akibat rizab asing negara yang amat rendah akibat skandal forex BNM tahun 1992-1994 yang menyebabkan hampir rizab sebanyak 20% dari KDNK negara lesap di mana satu sen tak pernah dikembalikan – sehingga kita kurang kemampuan bertahan apabila matawang kita jatuh.

    Pemain matawang cuma ambil kesempatan untuk mengaut keuntungan masa itu.

    Sebab itu, bukan semua negara-negara di Asia terkesan dalam krisis ekonomi tahun 1997-1998.

    Hanya melibatkan beberapa negara yang mempunyai ciri-ciri yang saya nyatakan itu.

    Misalnya, negara jiran Singapura, Brunei serta Filipina kurang terkesan masa itu.

    Dan sebab itu juga negara Malaysia tidak lagi diserang “penyangak matawang” sejak tahun 1997 ataupun berjaya bertahan apabila terdapat cubaan baru ke atas matawang kita.

    PM 4/7/7i seorang ini sering gelar saya macam-macam:

    Penyangak, perompak, pencuri, penjual negara, penzina, pembunuh dan sebagainya.

    Tapi yang pelik ialah dia tak pernah tuduh saya mengamalkan kronisme dan nepotisme.

    Dia tak pernah tuduh saya memperkayakan kroni atau ahli keluarga saya dengan projek-projek kerajaan?

    Kenapa ya?

    Posting PM4/7/7i:
    https://www.facebook.com/TunDrMahathir/posts/10157361019858652

    NAJIB RAZAK

    MR : Najib jangan usik orang tua tu nanti lagi berasap!!

  6. yg mendewakan tuhan dgn berkepentingan itu kesesatan…

    yg hidup dgn penafian2 itu bangsa penuh kecacatan…

    tak ada kena mengena dgn islam….

    ‘islam’ yg di anuiti, dgn mendewa2 dan penafian sedemikian rupa, bibit2 sundal sj…

  7. YANG BENCI TUHAN TENTU PENYEMBAH SYAITAN…. YANG BENCI ISLAM TENTU KAFIRUN…..YANG BENCI MELAYU TENTU RASIS……..

    Cynthia Gabriel And C4 Finally Have To Answer For Their Lies………

    Finally, C4 may be made to pay for their orgy of lies that has been going on for more than a decade. C4 will now have to prove the health minister took bribes or else they will have to pay the minister RM30 million in damages and issue an apology. As they say, justice may be delayed but it can never be denied.

    Health Minister Datuk Seri Dr Adham Baba is seeking an apology from the Center to Combat Corruption & Cronyism (C4 Centre) and for it to pay him RM30 million in damages within seven days for linking him to the ministry’s contract for supply of Covid-19 equipment. This whole matter is regarding a corruption allegation which C4 made against the minister.

    This is not the first time C4 has made false allegations against government leaders. Eleven years ago, in 2009, C4, together with its sister organisation Suaram, filed a complaint with a French court alleging corruption in the procurement of the Scorpene submarines back in 2002. The French court then instructed the French police to investigate this allegation.

    The French police investigation revealed that Suaram and C4 were lying
    What the French investigation revealed was totally different from what C4 and Suaram had alleged. In short, C4 and Suaram had been lying to Malaysians for so many years.

    First of all, Najib Tun Razak was defence minister from 1991-1995 and the second time from 2000-2008. However, the decision to buy the Scorpene submarines was made in 1997 when Syed Hamid Albar was the defence minister (1995-1999).

    So why is Suaram-C4 blaming Najib when Syed Hamid was the then minister of defence? Furthermore, the Prime Minister was Tun Dr Mahathir Mohamad while the Finance Minister was Anwar Ibrahim. Tun Daim Zainuddin was the economic advisor who managed large government contracts and Syed Hamid is a well-known Mahathir crony (and who is now in PPBM, Team Mahathir).

    Syed Hamid and not Najib Razak was the defence minister when the decision to buy the Scorpene submarines was made
    Everything pointed to Mahathir-Daim-Anwar but Najib was made the fall guy when he was not even the defence minister at the time the decision was taken to buy the Scorpene submarines.

    And this was what the French investigation revealed.

    The next thing the French investigation revealed was that Altantuya Shaariibuu never went to Paris, as alleged, and neither did Najib during the period he was alleged to have gone to Paris with Altantuya. The French police got Interpol and the immigration to confirm this. So, the allegation that Najib and Altantuya had dinner on the Eiffel Tower is false.

    Altantuya was said to have gone to Paris to act as translator in Najib’s meeting with Direction des Constructions Navales (DCNS) to negotiate the purchase of the submarines. The French police then took statements from the company personnel involved and it was revealed that no such meetings took place anywhere in France.

    The trio that decided to buy the Scorpene submarines from France
    All the meetings were held in Kuala Lumpur, not Paris. So why would Najib fly to Paris for meetings regarding the submarines? (Anyway, the defence minister was Syed Hamid, not Najib).

    Secondly, all the company personell involved in the negotiations spoke perfect English, as did everyone in Malaysia they met. (If you live in Liverpool or Manchester you will know foreigners speak better English than the British). Furthermore, Altantuya spoke no French and atrocious English. So why, in the first place, would they need her as a translator?

    Yes, there were many discrepancies in the allegation by Suaram and C4 and the French police investigation revealed much more than mentioned above.

    The French police rejected PI Bala’s statement and did not include it in the final report due to serious indiscrepancies
    For example, private investigator Perumal Balasubramaniam also had his statement recorded by the French police and finally his testimony was rejected and was not included in the final report because it was inconsistent and full of holes. In short, the French police felt Bala was lying and that his statement cannot be believed.

    But Suaram and C4 did not reveal this. Instead, Suaram and C4 told Malaysians the French government was investigating Najib’s involvement in Altantuya’s murder. They also said the French police was about to issue an arrest warrant against Najib and Interpol will be arresting Najib to be brought back to France to be tried for murder.

    All that were lies. In fact, Altantuya’s murder was not even in the scope of the investigation. The investigation was only about whether any French citizens were involved in corruption. That is all the French police wanted to know and nothing more than that. But Suaram and C4 told us something else altogether.

    Finally, C4 may be made to pay for their orgy of lies that has been going on for more than a decade. C4 will now have to prove the health minister took bribes or else they will have to pay the minister RM30 million in damages and issue an apology. As they say, justice may be delayed but it can never be denied……..

    RPK

  8. pAS menebuk atap dewan kerajaan negeri kedah, selepas hadi awang dapat mimpi bertemu dgn ‘rasullulah’ nya juga ke?

    sj tanya…

  9. laa, hilang kemana pulak sundal ‘melayu islam’ dgn kesundalan hujah, ‘rakyat kedah tukar sofa lansir dan kerajaan mereka’…

    dah ada pilihan raya ke atau tukar dan menebuk atap juga…

    sj tanya…

  10. ‘melayu2 islam’ merasa bangga dgn kejatuhan kerajaan kedah seperti juga dgn kejatuhan kerajaqn persekutuan sebelum nya….

    tapi, hingga kini, rakyat tertunggu2 ngape takut mendapatkan pengesahan dari dewan parliemn pula?

    asyik berhelah sana sini, ini ke tabii semula jadi mereka, merompak menyamun tapi tidak berani utk bersemuka,

    ..hingga kan rompakan 1MDB, Pembunuhan di Memali dan Altantuya, hingga kini, masih menafikan sj…

    yg menakjubkan, bila DOJ pulangkan duit rompakan !MDB, tak malu pulak menerima nya..

    kan itu duit rompak yg dah di sitakan dari kerajaan freemason yg hadi lalang kerap berkata…

    tak malu ke menerima nya…

    sj tanya..B6PG7

  11. yg takut sgt utk bersemuka dgn pembangkang ngape? serba serbi lemah ke ketrampilan mereka?

    berani kerana benar, tapi yg tak berani nih kerana qpe pula?

    sj tanya

  12. ‘melayu2 islam’ ini golongan kesundalan apa? sudal ‘melayu2; nya atau sundal ‘islam’ mereka?

    hingga kan parlimen di jadikan stor simpanan dan istiadat sj ke?

  13. scandal !MDB satu rompakan sedunia, tak cukup dgn scandal sedemikian, ‘melayu2 islam’ rompak pula kerajaan yg ada, sbb tulang ala belakang mati ke, utk menjenamakan rakyat dgn democracy mereka?

    yg dok takut2 membaiki dewan yg dah di tebuk mengapa pula?

  14. dah jadi trend, ‘melayu2 islam’ takut utk brsemuka di dewan, asyik tebuk sana sini pula….

    virus lagi bisa dari covids’ ke?

  15. siape pula yg tebuk atap kerajaan di kedah, 2-3 hari tertangguh melompah seperi juga Moo dan golongan nya terdahulu….

    rakyat yg memilih, tapi ‘melayu2 islam’ masih menembuk2 sana sini lagi ke?

    sj tanya

  16. Kita tunggu komen dari juara menyundal utk komen mengenai kejatuhan kerajaan PH Kedah.

    Kihkihkih

  17. ..dah ada pilihan raya di kedah, yg rakyat2 di sana tukar kerajaan baru mereka…

    ketawa haiwan2 mendengsr nya..

  18. Bersatu 4 orang ADUN
    PKR 2 org ADUN kluar PH
    Ini kerajaan tebuk atap jugakk ke?

    Kihkihkih

  19. Biasanya yg kita tahu bila nak raya kita sibuk tukar sofa baru, langsir baru & mungkin kereta baru.
    Rakyat Kedah tukar kerajaan baru.

    Kihkihkih

  20. 👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
    Mmg nya kat Chini, harapan PH, gelap & kelabu
    Klu PKR akn jadi arang..jika PPBM akn jadi abu
    Tempat2 kuat Bersatu pun dh hancur BN serbu
    Inikan pula Chini yg memangnya BN pnya kubu
    💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪

    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

  21. 👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
    Mmg jelas dan nyata, PH menemui jalan buntu
    Letaklah siapa pun kat Chini, PKR atau Bersatu
    Kemenangan, bagi MN, memang nya dah tentu
    Umno/Pas pasti menang, wlau letak ketul batu
    💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪

    👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

  22. 😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀
    Seronok tengok kat YouTube pakat dok gebang
    Masing2 bertepuk, bila kat Kedah, PH tumbang
    Dh 5 PRK berturut-turut kerusi parti PH terbang
    Ini yg ke-6 pula kat Chini, kekalahan di ambang
    👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍

    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

  23. MAHATHIRVSANWAR

    YANG BENCI TUHAN TENTU PENYEMBAH SYAITAN…. YANG BENCI ISLAM TENTU KAFIRUN…..YANG BENCI MELAYU TENTU RASIS……..

    FITNAH : Adham Tuntut RM30 Juta, Permohonan Maaf Dari C4………

    (Malaysiakini) – Menteri Kesihatan Dr Adham Baba menuntut ganti rugi sebanyak RM30 juta terhadap Pusat Untuk Memerangi Rasuah dan Kronisme (C4).

    Peguam Mohammed Nasser Yusof berkata dalam surat tuntutan tersebut, anak guamnya turut menuntut C4 menyiarkan permohonan maaf di laman web, media sosial, serta menerusi sidang media dalam masa tujuh hari bermula hari ini, berhubung kenyataan yang disifatkan sebagai fitnah.

    Ia setelah C4 menuntut Adham memberikan penjelasan mengenai beberapa kontrak yang kini dalam siasatan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

    C4 mendakwa antara syarikat yang menerima kontrak daripada KKM ialah Khazanah Jaya Sdn Bhd (KJSB).

    NGO itu mendakwa dua anggota lembaga pengarah syarikat itu turut berada dalam lembaga pengarah sebuah syarikat yang mengendalikan rangkaian klinik Adham.

    C4 turut mempersoalkan jika wujud unsur pilih kasih dalam pemberian kontrak tersebut.

    Pada 5 Mei lalu, sumber SPRM dipetik Bernama sebagai berkata, badan antirasuah itu sedang menyiasat kontrak Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) berkaitan pemerolehan peralatan untuk menangani Covid-19 yang diberikan melalui rundingan secara terus.

    Menurut laporan itu, sekurang-kurangnya lima kontraktor dipanggil SPRM untuk membantu siasatan melibatkan kontrak yang dipercayai bernilai sekurang-kurangnya RM30 juta.

    Bagaimanapun, usaha peguam berkenaan untuk menghantar surat tuntutan itu secara serahan tangan tidak berjaya kerana pejabat C4 di Petaling Jaya tutup.

    Dalam satu rakaman temu bual di hadapan pejabat itu kemudiannya Nasser berkata dia akan menghantar surat tersebut ke alamat pejabat berdaftar C4 yang lain, di Brickfields dan Gombak.

    “(Adham) Ingin buktikan kepada rakyat bahawa beliau seorang yang berintegriti dan bersih.

    “Tohmahan ini (oleh C4) adalah fitnah dan tak berasas, hanya melalui medan perbicaraan di mahkamah akan merungkai kebenaran,” katanya lagi.

  24. dgn kesundalan ‘melayu’ dgn tabii menyamun, kaut dedak dan kaki helah…

    apa pula ‘islam’ yg mereka bawa?

    yg jelas, memali itu sandaran yg nyata selain kesesatan yg kerap di tunjukan dgn kapir mengapir mereka…

    tidak mereka ketahui, syahadah yg mereka ucapkan sekian lama sesat lagi menyesatkan sj.

    dgn kepercayaan utk menegakan agama, seperti anjing2 ketrampilan sj.

  25. ‘melayu’ itu banyak ‘roots’ kaum asal mereka, kesundalan bermula bukan dgn pengiktirafan ‘melayu’ tapi “ketuan’ yg di dewa2…

    tak kan ketuan berasaskan dgn tabii menyamin, kaut dedak dan kerap berhelah semata2…

  26. ‘melayu2 islam’ bukan ‘melayu’ atau ‘islam’ nya yg perlu rakyat hirau kan, kerana kedua2 nya tiada kaitan rational dlm pemikiran manusia…

    istilah ‘melayu2 islam’ ini, rethorik semata2, pergertian nya, kaki bahang duit dan kuasa sj

  27. keadaan yg melanda kini belum kemuncak kesundalan penjenamaan ‘melayu2 islam’ kerana temu janji2 keruntuhan mereka, baru bermula….

    tunggu bila pemodal2 dan peminjam2 asing mula memanggil pinjaman2 mereka…..

    tak jauh lagi pun, kerana dari Jumlah SP, RM 250 Billion, hanya RM 60+ Billion sj yg berlegar sebagai ransangan manakala baki RM180 Billion ‘deference’ luar negara….

    dgn kesundalan ‘melayu islam’ membaiyai kesetiaan utk berkuasa, tabii ini menjerumuskan kewangan se nasib yg sama juga…

    biar rakyat buat perbandingan antara PH vs PN hingga pru 15, kini sedang bermula….

    PH perlu focus pd sarawak, kerana di semenanjung, sel + pp + ns dan sabah cukup utk memberi asas utk bangkit semula….

    dgn 109 vs 113, tidak ada apa yg di banggakan dgn kesundalan kerajaan ‘melayu2 islam’ yg ada…

    masih kurang jelas, kesundalan ‘melayu2 islam’ mula dari mana, ‘melayu’ atau ‘islam’ mereka…

  28. MAHATHIRVSANWAR

    YANG BENCI TUHAN TENTU PENYEMBAH SYAITAN…. YANG BENCI ISLAM TENTU KAFIRUN…..YANG BENCI MELAYU TENTU RASIS…….

    PKR Punca Mukhriz Tersingkir………

    (Edisi 9) – AKHIRNYA Datuk Seri Mukhriz Mahathir tumbang di Kedah. Ternyata badi kerusi Menteri Besar (MB) negeri Jelapang Padi itu berterusan.

    Lebih memeritkan ini merupakan kali kedua anak harapan Tun Mahathir Mohamad tersebut ‘tersingkir’ daripada jawatan berkenaan.

    Kali pertama ialah pada 3 Februari 2016, apabila beliau mengumumkan peletakan jawatan selepas kehilangan majoriti di Dewan Undangan Negeri (DUN) dan hari ini senario sama berulang.

    Mukhriz ‘terhumban’ dari kerusi MB memandangkan beliau tidak lagi memiliki majoriti di DUN apabila dua ADUN PKR, Robert Ling Kui Ee (Sidam) dan Azman Nasarudin (Lunas) menarik sokongan kepada Pakatan Harapan (PH).

    Keputusan kedua-dua wakil rakyat tersebut adalah lanjutan daripada krisis dalam PKR yang menyaksikan Kui Ee dipecat dan digantung keahlian beliau.

    Untuk rekod, Kui Ee dan Azman dikatakan penyokong kuat Datuk Seri Mohamed Azmin Ali yang meninggalkan parti itu untuk menyertai Bersatu.

    Berikutan tindakan mereka, Perikatan Nasional (PN) layak untuk menubuhkan kerajaan dan melantik MB memandangkan mereka menguasai 19 daripada 36 kerusi DUN.

    Sebelum ini, PH memiliki 19 kerusi iaitu PKR 7 kerusi , Bersatu (6 kerusi), Bersatu (4 kerusi) dan DAP (2 kerusi).

    Kedah merupakan negeri keempat PH kehilangan kerajaan negeri selepas Melaka, Johor dan Perak. Kesemuanya berlaku ada kaitan dengan perbalahan di dalam Bersatu dan PKR.

    ADUN Jeneri Muhammad Sanusi Md Noor yang juga Pengarah Pilihan Raya Pas Pusat dijangka dilantik menggantikan Mukhriz yang berdasarkan sejarah politik negeri tersebut menyaksikan individu menduduki jawatan MB meninggalkan posisi itu dalam keadaan kontroversi.

    Seorang sahabat di Kedah berseloroh, “Kalau betul pemimpin Pas tu dilantik, ni kali kedua la Kedah ada MB nama sama Sanusi”.

    Kali ini pertama ialah bagi penggal 1996 hingga 1999 apabila Allahyarham Tan Sri Sanusi Junid dilantik memegang jawatan berkenaan sebagai MB Ketujuh.

    Apapun, kejatuhan Mukhriz di Kedah sudah tentulah tamparan hebat untuk beliau. Jika kali pertama dahulu beliau menyalahkan UMNO kerana mendakwa ‘dijatuhkan’ berikutan kelantangannya dalam isu 1MDB, kali ini Mukhriz harus menyalahkan PKR.

    AZMAN NASARUDIN dan Robert Ling Kui Ee bertindak meninggalkan PKR menyebabkan PH hilang majoriti dalam DUN Kedah.
    Ia memandangkan walaupun PKR tahu suasana genting di Kedah, jika apa-apa tindakan diambil ke atas ADUN parti itu, namun oleh kerana amarah politik, perkara itu tiada dalam pertimbangan pucuk pimpinan PKR.

    Paling malang, Mukhriz kehilangan jawatan tersebut ketika Mahathir sanggup bersama Datuk Seri Anwar Ibrahim membuat kenyataan menolak Kerajaan PN. Mereka menganggap kerajaan sedia ada tidak sah.

    Sama ada betul atau tidak, terdapat spekulasi di Kedah menyatakan kalaupun ADUN PKR tidak bertindak sedemikian, Mukhriz belum tentu selamat.

    Ia memandangkan khabar angin menyatakan ada ADUN Bersatu yang tidak lagi sehaluan dengan beliau dan menanti masa sahaja untuk menarik sokongan mereka kepada Mukhriz.

    Oleh itu janganlah pula Mukhriz mengikut rentak politik bapanya menyalahkan UMNO dan Pas menjadi punca kejatuhan beliau. Mukhriz tersingkir bukan angkara kedua-dua parti itu tetapi kegagalan PKR untuk memahami kesan tindakan ke atas ADUN mereka serta kemelut dalam Bersatu.

    Persoalannya, jika PKR yang memerintah Kedah, adakah parti itu akan melakukan tindakan yang boleh menumbangkan kerajaan negeri?

    Tidakkah PKR tahu tindakan akan menyebabkan anak Mahathir hilang jawatan MB? Atau ada mesej yang mahu disampaikan kepada bekas Perdana Menteri?

    Penulis hanya bertanya kerana politik boleh dlihat daripada pelbagai sudut, tetapi yang pasti apa yang berlaku adalah ‘tragedi politik’ kepada Mukhriz yang sebelum ini pernah disebut-sebut akan menjadi Menteri Pelajaran menggantikan Dr.Maszlee Malik.

    Maszlee berundur daripada jawatan itu ‘atas nasihat Ayahanda Mahathir’ pada 2 Januari lalu – kira-kira hampir dua bulan sebelum Kerajaan PH tumbang di peringkat pusat akibat tindakan Mahathir meletakkan jawatan Perdana Menteri dan Pengerusi Bersatu.

    ‘Tersingkirnya’ Mukhriz dari kerusi MB buat kali kedua, sudah tentulah sesuatu yang perit memandangkan ia terjadi ketika beliau sedang membuat persiapan untuk menumbangkan Muhyiddin bagi kerusi Presiden Bersatu.

    Penulis percaya, konflik di Kedah ini akan memberi kesan kepada perjalanan politik Mukhriz, apatah lagi Mahathir pun bukan lagi Perdana Menteri dan semakin hilang cengkaman dalam Bersatu. Inilah politik – yang dikejar belum tentu dapat, yang dikendong semakin berciciran.

  29. PH perlu ‘stay focus’ urk lestarikan ‘middle kingdom’ negara….

    kerana ‘sederhanaan’ itu terletak nya sifat kemanusian manusia, jauh sekali dgn kesundalan2 ‘melayu islam’ yg kini di jenamakan oleh kerajaan tebuk atap sana sini…

    jgn pula bila keluar negara di tanya,

    ‘siape kamu’

    lalu menjawap,

    ‘kami melayu2 islam’

    kan sundal jawapan itu…

    hingga kan, malaikat2 di langkit lagi, kebinggungan dgn istilah sedemikian…

  30. MAHATHIRVSANWAR

    CHINI DAH KERUSI TRADISI UMNO…..SIA2 SAHAJA PARTI LAIN BERTANDING…….

    Tuduhan C4 Terhadap Menteri Kesihatan Berniat Jahat……..KALAU DAH BANGSA YAKJUJ MAKJUJ , WANITA PUN SUKA MENGHASUT DAN MENGADU DOMBA…….

    Cynthia Gabriel dari C4

    (Berita Harian) – Tuduhan mendakwa Menteri Kesihatan, Datuk Seri Dr Adham Baba, mempunyai kaitan dengan syarikat Khazanah Jaya Sdn Bhd (KJSB) yang memperoleh kontrak perolehan darurat bagi pelaksanaan ‘Lab Maligation Solution For COVID-19’ tidak benar, berniat jahat dan bersifat ‘pembunuhan karakter’.

    Pejabat Menteri Kesihatan dalam kenyataan hari ini, menegaskan Dr Adham tidak pernah mempunyai sebarang kepentingan perniagaan dalam KJSB atau pemegang saham syarikat terbabit.

    “Perlu ditegaskan menteri tidak pernah memberi sebarang arahan kepada pegawai kementerian agar meluluskan pemberian kontrak kepada KJSB atau mana-mana syarikat.

    “Semua urusan pembelian dan perolehan oleh KKM sepanjang perang menentang COVID-19 ini dilakukan mengikut prosedur dan tatacara kewangan yang diketuai oleh Ketua Setiausaha kementerian dan pegawai yang bertanggungjawab,” kata kenyataan itu.

    Difahamkan, Pusat Untuk Memerangi Rasuah dan Kronisme (C4) dalam satu kenyataan mendakwa KJSB mendapat kontrak secara perolehan darurat bagi pelaksanaan Lab Mitigation Solution For COVID-19 terbabit.

    C4 mendakwa antara syarikat yang menerima kontrak daripada KKM adalah KJSB yang mana dua daripada anggota lembaga pengarah syarikat berkenaan didapati orang sama dalam syarikat pemegang saham badan yang mengendalikan rangkaian klinik Dr Adham.

    Menurut kenyataan sama, sebuah organisasi bukan kerajaan (NGO) membuat provokasi umum tentang kemungkinan Dr Adham mempunyai kepentingan dalam KJSB berdasarkan kedudukan Iskandar Mirza Ahmad yang pernah menjadi pengarah South Asia Noble Sdn Bhd (SANSB) yang mempunyai kaitan dengan pemilik KJSB.

    “Dakwaan itu jelas berniat jahat dan mendorong serta mencipta sangkaan buruk rakyat terhadap menteri kerana Iskandar Mirza sudah lama meninggalkan SANSB.

    “Menggunakan fakta Iskandar Mirza sebagai bekas pekerja (Pengarah SANSB) bagi mengaitkan menteri dengan tuduhan penyalahgunaan kuasa berkaitan syarikat lain sangat tidak masuk akal,” katanya.

    Kenyataan itu turut menjelaskan Iskandar Mirza menyertai SANSB dari 18 Julai 2007 hingga 30 Januari 2015 sementara Tan Boon Keong dan Tan Jiat Jui menyertai SANSB hanya dari 30 Januari 2015.

    “Sungguhpun begitu, menteri mengalu-alukan siasatan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) yang sedang berjalan dan bersedia memberi kerjasama sepenuhnya.

    “Adalah penting untuk sesiapa sahaja yang mempunyai maklumat penyelewengan pembelian oleh KKM menyerahkan bukti dan dokumen kepada SPRM, bukannya melempar tuduhan rambang sehingga menimbulkan fitnah dan gossip tidak benar,” katanya.

  31. PH lebih baik rela/terpaksa berkorban, hormati tempoh PKB & COVID-19 sekiranya masih belum tamat semasa PRK Dun Chini, biarkan Muafakat Nasional menang percuma. Lagipun mengikut rekod “Dalam PRU14 lalu, Abu Bakar menang kerusi tersebut dengan majoriti 4,622 undi menewaskan Mohd Razali Ithnain (PKR) dan Mohd Fadzil Noor Abdul Karim daripada Pas”

    Ada masanya mengalah dalam keadaan kita pasti kalah lebih baik daripada membazir tenaga dan wang.

    1. Kalau menang pun boleh kena beli dan kena rasuah apa gunanya? Calon tak ada maruah.

      1. Selepas COVID-19 diramalkan ekonomi ????? (teka sendiri) Kepada yang tinggal jauh dari pusat mengundi, kalau betul terjadi pertandingan PRK, saya fikir lebih baik jangan balek mengundi. Terpaksa ambil cuti, perbelanjaan tambang, berbaris panjang dipusat mengundi etc. Buat susah sahaja. Calon yang menang belum tentu akan kekal dengan partinya, yang penting baginya masuuuk.

  32. 👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
    TSMY kt Youtube, agk popular dgn gelaran abah
    Dlm menangani masalah rkyat dia gigih & tabah
    Bila dia menerajui PN musuh2 habis jdi gelabah
    Dgn tk smena-mena di Kedah PH & Boboi rebah
    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

    👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

  33. MAHATHIRVSANWAR

    DUNIA POLITIK TIDAK SEMPURNA…..BILA DAJJAL MUNCUL MAKA TEMPAT TERBAIK BAGI ANDA LAH GUA…..ANDA PERLU PISAHKAN DIRI DARI MASYARAKAT…… ILLUMINITY /FREEMASON SEDANG BERUSHA SUPAYA MAHARAJA DAJJAL CEPAT KELUAR……

    AHLI PARLIMEN YANG BENGAP……..

    Dr Kamarul Zaman Yusoff

    Semua tahu Tun Dr Mahathir kini adalah penentang kerajaan.

    Dalam kenyataan bersama beliau dengan Datuk Seri Anwar pada 9 Mei pun Tun Dr Mahathir menyebut mengenai beliau “tidak mengiktiraf kerajaan hari ini”.

    Malah, sejak 20 April lagi, Tun Dr Mahathir sudah mengumumkan bahawa beliau akan duduk di blok pembangkang dalam sidang Parlimen pada 18 Mei ini.

    Kata Tun Dr Mahathir, disebabkan beliau menentang kerajaan, beliau tidak boleh duduk bersama dengan pihak kerajaaan dan harus duduk di blok pembangkang. Lihat di sini: https://www.malaysiakini.com/news/521671

    Tiba-tiba hari ini P Prabakaran boleh mendakwa Tun Dr Mahathir penyokong kerajaan kerana beliau masih ahli BERSATU yang masih sebahagian daripada kerajaan.

    Hujah P Prabakaran, bila Tun Dr Mahathir adalah penyokong kerajaan maka usul undi tidak percaya beliau terhadap Tan Sri Muhyiddin perlu diberi keutamaan. Lihat di sini: https://www.malaysiakini.com/news/525109

    Bagaimana Tun Dr Mahathir mahu dikatakan penyokong kerajaan bila beliau menentang kerajaan dan usul undi tidak percaya beliau adalah usul menentang kerajaan?

    Inilah masalahnya bila budak-budak yang belum habis belajar lagi sudah dibenarkan bertanding dalam pilihan raya kerana bengap dan belitnya mengalahkan ular.

  34. bila malu dah hilamg mansuai sanggup buat apa saja
    akhir jaman
    ramai manusia berjiwa haiwan
    quran tidak dijadikan panduan rosul bukan lagi jadi ikutan

    Hai orang-orang yang beriman, peliharalah dirimu dan keluargamu dari api neraka yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu; penjaganya malaikat-malaikat yang kasar, yang keras, yang tidak mendurhakai Allah terhadap apa yang diperintahkan-Nya kepada mereka dan selalu mengerjakan apa yang diperintahkan.

    1. anon 6:21 pm,

      👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
      Mmgnya bagus keterangan yang saudara kirim
      Kejora tau itu adalah ayat dari al-Quranul Karim
      Letak ayat sekali, baru le nmpak lemak berkrim
      Iaitu, ayat yang ke 6, dari surah ke 66 at-Tahrim
      👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
      👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳

      1. Surah at-Tahrim, ayat 6:

        يَـٰٓأَيُّہَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ قُوٓاْ أَنفُسَكُمۡ وَأَهۡلِيكُمۡ نَارً۬ا وَقُودُهَا ٱلنَّاسُ وَٱلۡحِجَارَةُ عَلَيۡہَا مَلَـٰٓٮِٕكَةٌ غِلَاظٌ۬ شِدَادٌ۬ لَّا يَعۡصُونَ ٱللَّهَ مَآ أَمَرَهُمۡ وَيَفۡعَلُونَ مَا يُؤۡمَرُونَ (٦)
        Wahai orang-orang yang beriman! Peliharalah diri kamu dan keluarga kamu dari Neraka yang bahan-bahan bakarannya: Manusia dan batu (berhala); Neraka itu dijaga dan dikawal oleh malaikat-malaikat yang keras kasar (layanannya); mereka tidak menderhaka kepada Allah dalam segala yang diperintahkanNya kepada mereka, dan mereka pula tetap melakukan segala yang diperintahkan. (6) 

  35. Apakah melaxx akan makin kaya di bawah mo1 yg baru ni?? Atau menteri² dan mp kerajaan tebuk atap yg makin kaya raya??

    1. Bantuan Covid19 RM100 pun kena rompak RM60 dengan kroni.

  36. MAHATHIRVSANWAR

    INI DUNIA BEB BUKAN SEMPURNA…… CHOOSE THE BETTER BETWEEN TWO DEVILS…,..

    Dr M Kussay La Gaya!………. BAPAK ILLUMINITY AKAN SERONOK KALAU LEGACY DIJAGA MELAYU……DIA PATUT JADI AHLI DAP……

    ‘Many people do not understand why I quit. I quit because my own party had rejected me …’ – Dr Mahathir Mohamad (https://www.nst.com.my/news/politics/2020/05/591567/my-own-party-rejected-me-tun-m)

    Dr M dulu kata beliau letak jawatan kerana UMNO menyokong beliau tapi beliau tak mau sokongan UMNO (https://m.malaysiakini.com/news/512330). Sekarang, beliau kata beliau letak jawatan sebab tak setuju dengan cadangan Bersatu untuk terima UMNO masuk kerajaan dan tendang DAP keluar. Sekali lagi, ini adalah alasan yang bangang.

    Kalau ya pun Dr M terpaksa meletak jawatan, kenapa Dr M tak bagi tau pemimpin-pemimpin PH yang lain? Kenapa letak jawatan secara diam-diam? Dan bila Anwar, LGE dan lain-lain dapat tau, depa terus pi jumpa Dr M tapi beliau tak nak jumpa depa. Depa merayu jangan ditinggalkan tapi Dr M tinggalkan depa bagaikan pelanggan meninggalkan pelacur di sebelah pagi. Kenapa?

    Dr M bukan sahaja meletak jawatan sebagai PM tetapi juga sebagai Pengerusi Bersatu. Anehnya, dua-dua jawatan itu Dr M nak kembali dengan serta-merta. Inilah apa yang dikatakan oleh Samy Velu “kerja orang gila”. Buang benda pijak kasi pecah, lepas itu kutip balik dan nangis.

    P.S. Semalam saya dah explain. Dr M letak jawatan bukan sebab UMNO nak masuk kerajaan atau sebab Bersatu nak UMNO masuk kerajaan. Dr M letak jawatan sebab tak mau Anwar jadi PM. DAP dan PKR kena game tapi depa dalam denial mode. Dalam bahasa Punjabi, kalau dah main game kita panggil “kussay la gaya”. Dr M kussay la gaya!

  37. Tak payah ada undi le…kerana akhirnya pengundi melopong jgk…jom kita main lompat2

    1. Ahli politik Malaysia melompat-lompat macam katak. Macai ingat Rakyat gembira.

  38. 👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
    Dkat negeri Kejora parti PH sudah terima padah
    Adun2 PKR, Sidam & Lunas dah berpaling tadah
    PH kini, dngan rasmi nya dah tumbang di Kedah
    Setakat PRK Chini itu..teramat kacang & mudah
    💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪

    👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

  39. tiada mana mana pati setakat ini ynag jadi pemerintah jujur
    lain keja tarak asek rebut habuan

    أَعُوْذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِِْ
    إِنَّ اللَّهَ هُوَ الرَّزَّاقُ ذُو الْقُوَّةِ الْمَتِينُ
    صَدَقَ اللهُ اْلعَظِيْمُ
    Sesungguhnya Allah Dialah Maha Pemberi rezeki Yang Mempunyai Kekuatan
    lagi Sangat Kokoh.

    Allah bgai rezeki suruh manusia urus ngan adil

  40. MAHATHIRVSANWAR

    NAMPAK GAYA PARTI KADOK SELALU UNTUNG……LOMPAT KE SANA KE SINI……..

    PAS umum cukup majoriti, dakwa 4 Adun Bersatu tak sokong Mukhriz
    Diterbitkan 37 minit lepas……..

    PAS Kedah mengumumkan Perikatan Nasional mempunyai majoriti mudah untuk menubuhkan kerajaan negeri baru.

    Dalam sidang media sebentar tadi, Pengarah Pilihan Raya PAS Muhamad Sanusi Md Nor berkata bahawa seramai 19 Adun di Kedah bersetuju untuk menubuhkan kerajaan baru.

    Beliau turut mendakwa bahawa sebanyak 23 Adun termasuk empat daripada Bersatu telah hilang kepercayaan terhadap kepimpinan Mukhriz Mahathir.

    “23 Ahli DUN telah hilang kepercayaan terhadap kepimpinan Mukhriz selaku menteri besar Kedah.

    “Yang saya sebutkan tadi ialah 15 (Adun) daripada PAS, dua daripada BN dan dua bekas ahli PKR yang telah keluar parti tengah hari tadi dan empat Adun Bersatu.

    Mukhriz Mahathir
    “Dengan kehilangan kepercayaan, maka kerajaan PH Kedah telah jatuh dan hilang keabsahan kuasa selaku kerajaan negeri Kedah berkuat kuasa serta-merta.

    “Justeru itu, atas kesepakatan bersama 19 daripada 23 Adun yang hadir pada hari ini bersetuju untuk membentuk kerajaan negeri Kedah yang baru atas nama kerajaan PN,” katanya kepada pemberita.

    Malaysiakini difahamkan Sanusi dicalonkan PAS Kedah sebagai menteri besar.

  41. 👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
    Umno/Pas/MN/BN tk perlulah sgt nak bimbang
    Parti PH..ketuanya, AP Lngkawi yg bgi tumbang
    Kini anak dia pulak..jwtn MB Kedah dah terbang
    Kekalahan kt PRK Chini, mmg sudah di ambang
    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

    👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

  42. MAHATHIRVSANWAR

    TAK PAYAH CITER PASAL CHINI
    ….KEDAH PUN DAH JATUH……MUSIM PN LAH KATA KAN…….

    2 Adun PKR keluar parti, Kedah jatuh ke tangan PN……..

    KEMASKINI 12.26PM | Dr Robert Ling Kui Ee dan Azman Nasrudin membuat pengumuman rasmi dalam satu sidang media bersama.
    Dua Adun PKR di Kedah, Dr Robert Ling Kui Ee (Sidam) dan Azman Nasrudin (Lunas) mengumumkan keluar daripada parti itu, dan menjadi Adun bebas yang menyokong Perdana Menteri Muhyiddin Yassin.

    Dalam satu sidang media bersama tengah hari ini, Azman berkata keputusan itu dibuat setelah membuat pertimbangan secara mendalam.

    “Saya Azman, bersama Yb Robert mengumumkan keluar daripada PKR dan memberikan sokongan padu kepada perdana menteri.

    “Kami akan berkhidmat sebagai Adun bebas,” katanya dalam sidang media yang diadakan di pusat khidmatnya di Sungai Petani.

    Mereka berdua juga berkata tidak lagi menjadi “adun PKR”.

    Pengumuman itu sudah dijangka apabila seorang pegawai Ling memberitahu Malaysiakini bahawa kedua-duanya akan mengadakan sidang media berkenaan “kedudukan” dalam kerajaan negeri.

    Dengan pengumuman Ling dan Azman itu, Menteri Besar Mukhriz Mahathir kini mempunyai sokongan 17 kerusi di DUN dan PN pula 19 kerusi.

    Pada masa sama, Perikatan Nasional (PN) Kedah turut mengeluarkan satu jemputan “sidang media khas”, dijadualkan berlangsung jam 3 petang ini di Kompleks PAS Kedah.

    Sementara itu, Ling menyatakan bahawa beliau hilang keyakinan kepada PKR yang dipimpin oleh Anwar Ibrahim.

    “Semenjak beliau memimpin parti ini pasca pemilihan 2018, parti bertambah buruk dan kemuncaknya parti telah berpecah-belah, dengan sebahagian pimpinan Azmin Ali dan Zuraida Kamaruddin dipecat, selain meninggalkan parti ini.

    “Jadi hari ini, saya mengumumkan perletakan jawatan saya sebagai Ketua Cabang PKR Sungai Petani serta merta. Peletakan jawatan ini juga melibatkan dua pertiga jawatankuasa Cabang dan sayap AMK Sungai Petani,” dakwnya.

    Beliau juga membangkitkan penggantungan timbalan ketua cabangnya Firdaus Yusoff dan beberapa anggota jawatankuasa cabang itu yang disifatkannya sebagai “mencabar dirinya dan teman-teman lain” yang selama ini setia dengan PKR.

    Minggu lalu, Pesuruhjaya PAS Kedah Ahmad Yahaya membuat kenyataan bahawa perubahan kerajaan negeri Kedah “sudah tidak dapat dielakkan lagi” dan mendakwa PH tempang di Kedah dan hilang majoriti.

    Malah, Ahmad turut menyatakan bahawa pihaknya bersedia untuk menerajui pentadbiran Kedah.

    Mukhriz yang juga timbalan presiden Bersatu, mengekalkan kerajaan PH di Kedah meskipun presiden parti Muhyiddin Yassin telah membawa Bersatu keluar daripada gabungan itu untuk membentuk PN bersama-sama BN, PAS, GPS dan wakil bebas.

    Mukhriz mencabar Muhyiddin untuk jawatan presiden dalam pemilihan parti yang kini tertangguh gara-gara Covid-19.

  43. MAHATHIRVSANWAR

    Covid-19 Di Bawah Rejim Gagalkrasi Pakatan Harapan…………

    Oleh kerana dua-tiga hari ini Uncle Kit Siang dan Lid masih bertegas bahawa pengawalan Covid di bawah rejim Gagalkrasi PH adalah amat baik, saya keluarkan satu lagi bukti kenapa dasar-dasar PH dulu untuk melawan Covid adalah salah.

    Video ini adalah sidang media 28 Jan 2020 bekas Menteri pelancongan dan bekas menteri kesihatan PH.

    Di sini mereka kata:

    1. Pelancong yang tak sakit tidak patut dihalang melawat ke sana dan ke sini walaupun wartawan yang bertanya pun berpendapat kita perlu berjaga-jaga. Lalu, wartawan pun terkena marah dengan Menteri kerana bertanya.

    2. Tiada keperluan untuk menghalang semua pelawat dari negara China kerana jumlah pesakit Covid di Wuhan amat kecil.

    (Cuba tengok juga reaksi KP Kementerian Kesihatan dan bekas Menteri Kesihatan dalam video)

    Pendekatan ini amat salah kerana sebelum sidang media itu, saya sudah memberi amaran ini pada 26hb Januari:

    “Ini bermakna virus baru ini mampu berjangkit walaupun mereka yang telah dijangkit masih tidak menunjukkan apa-apa tanda atau simptom penyakit.”

    “Maklumat baru dari kerajaan China ini bermakna kerajaan PH perlu mengambil pendekatan yang baru kerana kita hanya memeriksa suhu badan pelancong semasa mereka masuk ke negara.”
    https://www.facebook.com/najibrazak/posts/10156688086505952

    Sekarang sudah terbukti bahawa 80% mereka yang positif Covid langsung tak ada gejala tetapi masih menjangkiti orang lain dan inilah punca utama kenapa penularan Covid boleh begitu laju.

    Dah awal-awal beri amaran tapi PH tak hirau.

    Sehingga mereka tumbang, PH tak pernah pertimbangkan dan tak pernah ambil kira faktor paling penting ini.

    Sebab itu, mereka lawan amaran WHO pada 11 Februari untuk melarang perhimpunan umum sehingga acara Tabligh 16,500 orang yang mereka luluskan menjadi kluster terbesar negara.

    Selain tak ambil kira bahawa majoriti jangkitan Covid ialah dari mereka yang tidak menunjukkan gejala dan tidak hirau amaran WHO untuk melarang perhimpunan awam, Gagalkrasi PH juga gagal dari segi:

    1. Tak pernah menyediakan pusat-pusat kuarantin kerajaan untuk mengurung mereka yang disyaki ada kemungkinan positif Covid.

    2. Tak pernah merancang untuk meningkatkan kapasiti saringan Covid.

    3. Tak pernah menyelesaikan masalah kekurangan PPE dan topeng muka.

    Sejak akhir bulan Januari, topeng muka sudah kehabisan stok di pasaran dan masalah ini tidak pernah diselesaikan oleh PH selain TPM pernah umum bahawa kabinet PH bersetuju pengambilan pekerja asing akan dilonggarkan untuk tambah penghasilan topeng muka seminggu sebelum kerajaan PH tumbang.
    http://www.astroawani.com/berita-malaysia/pengambilan-pekerja-asing-dilonggarkan-untuk-tambah-penghasilan-topeng-muka-230724

    Sebab itu, saya amat pelik juga kenapa Uncle Kit Siang tiba-tiba tuntut Tok Mat minta maaf atas keadaan Covid hari ini sedangkan Tok Mat bukan menteri dan bukan dalam kerajaan PH mahupun kerajaan PN.

    “Adakah Tok Mat akan bertanggungjawab ke atas gelombang kedua ini, yang telah menyebabkan perintah kawalan pergerakan (PKP) dilaksanakan bermula daripada 18 Mac dan dilanjutkan sehingga 9 Jun?”

    (Komen Media Ahli Parlimen DAP Iskandar Puteri Lim Kit Siang pada hari Isnin 11 Mei 2020)

    Nsjib

    1. 100 lebih mati sebab Covid19 bawah PN. Takkan tak sedar lagi?

  44. 👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
    Ke mana dh hilang, Suman mknyah karung guni
    Dah hampir sebulan dia tidak masuk ke blog ini
    Tak nak berkempen ker iblis tu untuk PRK Chini
    Jom Wak jumpa di sana nanti klu ngcow berani
    👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊

    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

  45. 💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪
    Kat Chini itu, kerusi lama..mesti Umno pertahan
    Manakala PH pula kini dlm zaman kemusnahan
    Berani potong jari lah PH akan temui kekalahan
    Silap2 gaya PRK Chini, PH hilang duit prtaruhan
    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    1. Tampil kan identiti anda.
      Senang nak potong jari nanti.
      Ada yb umno yg belum terjun sungai tu dgn janji lama.d

  46. Angkuh Annuar Musa menyebut BN hanya akan bersama Muafakat Nasional atau MN dalam usaha mengekalkan kemenangan di Dun Chini itu.

    Memang lah dulu party dia menang tapi orang2 kampung tak suka mereka yang sombong, cakap besar.

    Doakan calon parti lawan nya menang kali ini.

  47. Chini kerusi UMNO pokcik. Hang kalau nak jalan jarum karat , jgn kasi nampak bengap sangat okey!. Busyuk punya olang!

    1. Berdiskusi, berbincang lah mekna.

      Berbincang lah, keluarkan fakta2 dan bukti2 menunjukkan betapa hebat nya Umno dan kesanggupan nya mempertahankan kerusi itu.

      Komen macam kamu tulis itu menghilangkan beberapa undi untuk Umno, mek.

Leave a Reply

Your email address will not be published.