MUHYIDDIN MESTI JADI BERANI, SELESAIKAN SEGERA ISU SOKONGAN YANG DIMILIKINYA

Sekarang ini semua sudah tahu usul percaya terhadap Tun Mahathir Mohamad yang mahu dikemukakan oleh Ahli Parlimen Semporna, Shafie Apdal pada sidang Parlimen 18 Mei nanti sudah pun ditolak oleh Speaker.

Dalam jawapannya, Mohamad Arif Md Yusof mengatakan, beliau menolak usul bertarikh 1 Mei tersebut disebabkan ia tidak selari dengan Perkara 43 Perlembagaan Persekutuan kerana ia mempertikai kuasa Seri Paduka Baginda Yang Dipertuan Agong dalam urusan perlantikan jawatan Perdana Menteri.

Bermakna, tiadalah usul tersebut dapat dibentangkan nanti.

Tetapi, sebenarnya ada satu lagi usul yang dihantar kepada Speaker bertarikh 4 Mei di mana ia dikemukakan oleh Tun Mahathir sendiri.

Usul Tun Mahathir selaku Ahli Parlimen Langkawi itu adalah untuk membuat ketetapan bahawa Muhyiddin Yassin selaku Ahli Parlimen Pagoh tidak mempunyai keyakinan majoriti Ahli-Ahli Parlimen sebagai Perdana Menteri.

Dalam erti kata lain, usul Tun Mahathir ini adalah untuk mengemukakan undi tidak percaya terhadap Muhyiddin yang mana ia akan ditentukan oleh 222 Ahlo Parlimen seluruh negara.

Sementara usul Shafie sudah ditolak, sebaliknya usul Tun Mahathir ini belum lagi mendapat apa-apa maklum balas daripada Speaker.

Meskipun ternampak kemungkinan usul ini juga bakal ditolak, mungkin esok atau lusa, tetapi Tun Mahathir tentu tidak berhenti daripada berusaha untuk memastikan soal sokongan majoriti Muhyiddin sebagai Perdana Menteri dapat dimuktamadkan pada sidang Parlimen 18 Mei ini.

Mengikut jadualnya, selepas titah perasmian oleh Yang Dipertuan Agong pada 18 Mei nanti, sidang Parlimen selama sehari itu hanya untuk membincangkan rang undang-undang dan usul kerajaan sahaja.

Tiada sebarang usul, pertanyaan lisan atau sessi soal jawab dibenarkan dalam sidang itu nanti.

Namun, dengan suara pembangkang yang ramai dalam Parlimen, macam-macam boleh berlaku pada 18 Mei nanti.

Sebab itu, dalam hal ini Muhyiddin mesti menjadi seorang yang berani dan tidak takut berdepan apa jua cabaran.

Beliau mesti segera menyelesaikan isu ketidakpastian sokongan majoriti yang dimilikinya dengan tidak takut membenarkan sebarang usul berkaitan perkara itu dibentangkan di Parlimen.

Hanya dengan segera menyelesaikannya saja barulah beliau dapaf berfungsi dengan berkesan sebagai ketua kerajaan dan seterusnya mendapat keyakinan pelabur serta negara luar dalam tempoh yang mendatang selepas ini.

Selagi tidak diselesikan, selagi itulah keberadaannya terus dipertikai dan usaha menggoncang kedudukannya berterusan sampai bila-bila dan akhirnya tiada apa yang dapat dilakukannya untuk memajukan negara dan memberi kesejahteraan kepada rakyat.

Lagi pula, jika beliau mengelak usul tidak percaya terhadapnya pada sidang Parlimen pada 18 Mei ini, apakah beliau dapat juga mengelaknya pada sidang Parlimen Julai dan November akan datang?

Bukankah lebih baik diselesaikan โ€œonce and for allโ€ dan selepas itu tidak ada lagi ganggu-gugat terhadap kedudukannya sebagai Perdana Menteri?

Tambahan lagi, jika benar ada sokongan majoriti di belakangnya, apa perlu Muhyiddin takut dengan usul tidak percaya terhadapnya?

Sebagai anak ulama, pandai pula membaca doa, Muhyiddin mesti bertawakal kepada Tuhan dalam soal ini.

Lagi pun, jika tewas dalam usul undi tidak percaya itu, beliau harus menerima sebagai ada hikmah di sebaliknya dan mungkin Tuhan inginkan beliau lebih banyak berehat kerana dengan wabak Covid-19 yang sedang melanda ini serta kesannya kepada rakyat dan ekonomi negara, ia bukanlah sesuatu yang mudah dipikul bagi seseorang yang tidak berapa sihat akibat derita kanser sepertinya.

Kalau menang pula, maka ia barangkali bermakna Tuhan sedang melorongkan laluan yang lebih mudah untuknya mentadbir negara ini.

Tetapi, petunjuk Tuhan itu hanya akan muncul jika Muhyiddin tidak takut untuk menjadi berani dalam mendepani cabaran yang ada di depannya pada 18 Mei ini.

Selagi menjadi penakut, petunjuk Tuhan akan terus tersimpan di langit sana. (ShahbudinHusin 07/05/2020)

Updated: 7 May 2020 — 10:13 pm

56 Comments

Add a Comment
  1. MAHATHIRVSANWAR

    PM4 DAN PM7 YANG GAGAL INGIN MENCUBA LAGI SEKALI…..PM4 GAGAL KERANA RAKYAT JADI MISKIN HILANG LEBIH SEPARUH HARTA SEBAB RINGGIT JATUH DARI RM2.20 KEPADA RM3.80……PM7 BUAT TAIK HUTANG DAN JARAH ASET NEGARA RM200BILLIONS…….

    Orang tua 95 tahun yang kemaruk kuasa?……..KESIAN KAWAN KAWAN KITA PEMUJA KETUA ILLUMINITY MALAYSIA JADI PM7 22 BULAN JEEE……

    Dulu nama yang gah, Dr. M. Kini Tun M.
    Tak ada siapa yang berani angkat muka dengan Dr. M. Semua sokong dia, Ahli Parlimen dan rakyat. Termasuk SL. Walaupun masa tu SL kecik lagi.

    Tapi segalanya berubah bila dia mula berpelukan dengan DAP. Hanya semata-mata mahu kuasa, dia guna alasan ‘Selamatkan Malaysia’.

    2018, Tun M dan DAP menang PRU14. Diberi peluang jadi kerajaan 22 bulan. Sebelum ni Dr. M jadi PM selama 22 tahun.

    Apa yang Tun M dan DAP buat? Selamat ke Malaysia?

    1. Ratusan ribu hilang pekerjaan bila syarikat mereka bekerja terpaksa gulung tikar. Termasuk kawan-kawan SL yang kerja dalam bidang media.

    2. Dalam 400 hari, PH jual lebih RM20 bilion aset negara.

    https://www.google.com/amp/s/umno-online.my/2019/07/02/eksklusif-400-hari-ph-jual-lebih-rm20-bilion-aset-negara/amp/

    3. Hutang negara meningkat sampai melepasi RM800 bilion berbanding RM686 bilion zaman BN.
    https://www.freemalaysiatoday.com/category/bahasa/2019/07/04/hutang-negara-kini-melepasi-angka-rm800-bilion-kata-najib/

    4. Manifesto PH kata tak ada lantikan politik dalam GLC. Tapi bersepah pemimpin PH dapat jawatan dalam GLC.

    5. Janji manifesto tak ditunai. Kes banglo gugur.

    Banyak lagi, cukup SL bagi 5 je. Kalau 5 ni pun masih ada yang tak percaya, buat apa nak bagi lebih?

    Sekarang Tun M sekali lagi nak jadi PM. Dari PM4, PM7, PM7i dan kini PM9?

    Sedangkan masa PM4 dia sendiri letak jawatan. Konon ikut pesan mak, berhenti makan sebelum kenyang. Masa PM7 pun dia sendiri juga letak jawatan sebagai PM. Sampai huru-hara negara dibuatnya. Menyusahkan rakyat!

    SL ada satu soalan. Apa ini Malaysia milik bapak Mukhriz Marina Mokhzani satu orang saja ka? Ini Malaysia tak boleh hidup tanpa Mahathir? Tapi kenapa zaman Mahathir PM4 rizab negara sekitar 90bilion tetapi zaman DS Najib Razak, rizab negara hampir RM500 bilion!

    Mahathir sebenarnya nak ‘selamatkan’ siapa? Anak atau kroni yang kaya raya tu?

  2. Dah pngsan zunnun pukimak kena tendang terajang sebab menghasut kaum Melayu dan agama Islam sebentar tadi.

    Pengsan lama pun takpa, wahai musibat.

  3. BNM tersilap sikit dalam FAQ dah suruh MOF letak jawatan.

    22 bulan MOF ranap tak tahu standard hutang, berkali-kali silap titik perpuluhan, bergaduh dengan bank, bergaduh dengan rating agency, austerity policy, buang GST, ambil duit Petronas, jual aset strategik, dan yang paling power, tiada risiko recession walaupun Covid dah bermula sejak Disember just before portfolio terbatal disebabkan PM sendiri.

  4. ๐Ÿ’ช๐Ÿ’ช๐Ÿ’ช๐Ÿ’ช๐Ÿ’ช๐Ÿ’ช๐Ÿ’ช๐Ÿ’ช๐Ÿ’ช๐Ÿ’ช๐Ÿ’ช๐Ÿ’ช๐Ÿ’ช๐Ÿ’ช๐Ÿ’ช๐Ÿ’ช๐Ÿ’ช๐Ÿ’ช
    Mmg le sbg PM..TSMY perlu jdi sorng yg berani
    Bukn mcm si maknyah kedi Suman karung guni
    Dah tk berani lagi..bapok tua tu pijak kaki di sini
    Klu msuk blog pun hnya blog KD @ life of Annie
    ๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•

    ๐Ÿ‘Š๐Ÿ‘Š๐Ÿ‘Š๐Ÿ‘Š๐Ÿ‘Š๐Ÿ‘Š๐Ÿ‘Š๐Ÿ‘Š๐Ÿ‘Š๐Ÿ‘Š๐Ÿ‘Š๐Ÿ‘Š๐Ÿ‘Š๐Ÿ‘Š๐Ÿ‘Š๐Ÿ‘Š๐Ÿ‘Š๐Ÿ‘Š
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    ๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚

  5. Huru hara dlm PH, kejap bergabung,kejap merajuk,kejap bawa haluan,kejap bergabung balik,kejap nk jd PM, kejap letak jawatan,kejap nk jawatan balik,kejap nk serah jawatan,lepastu merajuk balik.Lepas tu bergabung balik, dan seterusnya sampai la mereput…
    Terbaru isytihar diri sendiri jd ketua pembangkang.

  6. TSMY dipilih sbg PM8 setelah YDPA berpuashati selepas setiap seorang MP ditanya akan pilihan masing2.
    Pd peringkat awal semua MP PH berkata, mereka akan terima apa shj keputusan yg bakal dibuat oleh YDPA setelah DrM meletakkan jawatan.
    Tapi… Bila keputusan telah dibuat, mereka komplen macam2, tuduh macam2, beri gelaran macam2. Padahal keputusan yg dibuat adalah bedasarkan perlembagaan.
    Memang patut PH dibenci oleh majority rakyat.
    Dahlah sepanjang 22 bulan mereka jd kerajaan amat menyakitkan hati umat Islam, menipu dan mungkir janji. Bila dah hilang kuasa melolong salahkan org lain. Padan muka.

  7. Pukimak zunnun mengata “ngape pulak โ€˜melayu2โ€™ mengaku mereka โ€˜islamโ€™ sedangkan asyik mengemis2 dan meminta2 sifat tabii mereka?”. Ini dia jawab nya:

    Yang buat begitu ia lah jenis dia.

    1. zunnun pukimak kena sedar dan terima bahawa puak dia lah yang “mengemis2 dan meminta2” di negara ini.

      Datang mengemis sejak zaman British colonial dulu, mintak itu mintak ini, di kesian kan, di beri. Sekarang sudah besar kepala, menghasut kaum Melayu dan agama Islam, pukimak dia.

  8. Petunjuk bukan tak ada. Dah ada.

    Usul yang di pohon itu lah petunjuk pada Muhyiddin.

    Petunjuk yang mesti di ikuti oleh Muhyiddin supaya membuat undian yang mengatakan sokongan pada nya.

    Pemimpin nombor 1… mana boleh jadi penakut.

    Presiden UMNO PAS nak jumpa… kena ugut ada lah.. So bagi tahu dia orang sebagai orang yang tidak takut.

    Kena lah pilih…. Nak ikut petunjuk Tuhan ke atau nak ikut petunjuk perompak atau munafik politik.

    Wallahhuaqlam

  9. Budin

    Munyiddin berani. Sama taraf Azmin. Both “lari” dari ketua walaupun seorang daripada ketua itu TAINTED.

    Unfortunately now is payback tkme. Let us see how far they go.

    1. Bukan muyiden saja ditolak…madey pon turut ditolak…madey bukan ketua PH lagi..

      Madey sudah out…

  10. MAHATHIRVSANWAR

    PHD4PIG PENDERHAKA KEPADA KETUA NEGARA DAN PERLEMBAGAAN….. PHD4PIG LEBIH HINA DARI ROHINGYA……..

    Shafie Apdal pula derhaka kepada Agong?……..

    ..

    Walaupun dalam notis usulnya bertarikh 1 Mei 2020, Datuk Seri Shafie Apdal, menyebut beliau tidak berniat untuk menentang kuasa melantik Perdana Menteri oleh Yang di-Pertuan Agong, tetapi kandungan usulnya bahawa Tun Dr Mahathir Mohamad mempunyai keyakinan majoriti Ahli-Ahli Dewan Rakyat sebagai Perdana Menteri tatkala Yang Di-Pertuan Agong telah pun melantik Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai Perdana Menteri, adalah satu penderhakaan yang nyata kepada Yang Di-Pertuan Agong.

    Mana ada dalam dunia ini dibuat usul kepercayaan sebagai Perdana Menteri kepada seorang Ahli Parlimen yang bukan Perdana Menteri?

    Melihat istilahnya saja pun kita sudah tahu bahawa usul kepercayaan atau usul ketidakpercayaan sebagai Perdana Menteri hanya boleh dibuat kepada seorang Perdana Menteri.

    Walaupun jika notis usul ini difailkan dalam tempoh 14 hari sebelum sidang diadakan sekalipun, ia adalah sesuatu yang tidak boleh dilakukan kerana bercanggah dengan peruntukan Perlembagaan Persekutuan.

    Apatah lagi bila notis telah dikemukakan oleh Setiausaha Dewan Rakyat bahawa sidang pada 18 Mei ini hanya akan membahaskan usul kerajaan sahaja.

    MABUK ATAU APA DATUK SERI SHAFIE APDAL INI?

    Perlukah laporan polis dibuat kepada beliau?

  11. MAHATHIRVSANWAR

    YANG BENCI ISLAM TENTU BUKAN MELAYU…..YANG BENCI MELAYU TENTU BUKAN MELAYU…… PENUNGGANG AGAMA ADALAH MUNAFIK MELAYU YANG UNDI PAKATAN DAPIG PRU-14 HINGGA MENJARAH DAN MENJUAL ASET MELAYU……..

    Bersatu enggan rujuk dengan PH………..

    Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) tidak berhasrat menyenrtai semula Pakatan Harapan………

    Pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu), Tun Dr. Mahathir Mohamad tidak mempunyai kuasa untuk menandatangani kenyataan bersama Pakatan Harapan, Bersatu dan Parti Warisan Sabah bertarikh 4 Mei lalu.

    Ketua Penerangan parti berkenaan, Dr Radzi Jidin berkata, tindakan tesebut adalah bercanggah dengan pendirian parti.

    Katanya, kenyataan Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Mukhriz Mahathir yang menyeru ahli-ahli Bersatu supaya bekerjasama dengan Pakatan Harapan adalah pendirian peribadi beliau.

    Ia tidak melambangkan pendirian rasmi parti

    โ€œSebarang usaha untuk membawa BERSATU bekerjasama dengan Pakatan Harapan adalah bercanggah dengan keputusan rasmi parti.

    โ€œMerujuk kepada kenyataan Presiden Parti Keadilan Rakyat, Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Presiden Parti Amanah Negara, Mohamad Sabu yang memberi gambaran seolah-olah Bersatu berminat untuk menyertai semula Pakatan Harapan, saya ingin menjelaskan bahawa kami tidak pernah membincangkan perkara ini dan tidak berhasrat untuk menyertai semula Pakatan Harapan,โ€ katanya.

    Artikel berkaitan: PH buka pintu, sedia terima PPBM – Mat Sabu

    Tegasnya, Majlis Pimpinan Tertinggi (MPT) Bersatu sebagai badan eksekutif tertinggi parti dalam mesyuaratnya pada 23 Februari 2020 telah memutuskan untuk parti itu keluar daripada Pakatan Harapan dan tidak lagi mempunyai apa-apa hubungan kerjasama dengan gabungan tersebut. โ€“ MalaysiaGazette

  12. kerajaan tuhan bersifat semesta, dan dari kesempurnaan manusia, kerajaan tuhan dapat di ketahui segala rahsia perbendaharaan nya…

    tapi, ngape pulak ‘melayu2’ mengaku mereka ‘islam’ sedangkan asyik mengemis2 dan meminta2 sifat tabii mereka?

    ape kesundalan yg selama ini mereka bina dan percaya? bahawa kedudukan mereka ‘special’ di sisi tuhan mereka ke?

    tuhan perlu kekasih dan pemberi speciality kpd sesuatu bangsa juga ke, seperti bangsa tuhan, ‘a”rab’ yg di ngara2 teluk juga?

    tuhan dapat di ketahui memalui suhud utk menyatakan Nur Nya dan Ilmu utk menyatakan Ujud nya….

    ada kah ‘melayu2 islam’ mengunakan kaedah sedemikian rupa?

    mereka di barat, berlumba2 mencari mencungkil ilmu semesta, tiada mereka ketahui akhir nya, menemui Tuhan yg selama ini, mengunakan mereka2 utk mengenal diri nya…

    tak juga segelitir mengenal tuhan dgn tenggelam dlm suhud Nya, menyatakan Nur Nya…

    yg ‘melayu2 islam’ masih asyik mengemis2 kpd tuhan mereka? hinggakan covids’ tak mampu utk menyatakan ‘handshake’ kerana adam itu pakaian tuhan melihat keindahan alam nya.

    mengemis mengumpul kekayaan pahala agar di beri upah syurga dan bidadari? ini ke ‘islam’ yg melayu2 anuti?

    melayu2, bukan sj kalian menyundal dgn keistimewaan bangsa, kamu sambung pula kesundalan dgn mengaku, ‘islam’ kamu pula….

    *manusia tidak takut pd benda dan perkara, tapi yg manusia takuti, bagaimana utk memahami nya….*

    1. zunnun pukimak dan puak nya bukan saja asyik mengemis2, meminta2, membohong, menipu dan memfitnah, tapi juga buat apa saja yang boleh mendapatkan wang.

      Kalau emak depa boleh dijual, dah lama dijual nya. Di lorong2 belakang kawasan Chow Kit, KL.

      1. Ko ni gila babi sejak dulu lagi…

    2. zunnun pukimak menghasut bangsa Melayu dan agama Islam. pihak berkuasa perlu awasi dia dan ambi tidaka di masa yang sesuai.

      Menuduh Melayu mengemis2 kpd Tuhan, zunun pukimak melaurkan Tuhan nya. Buat tokpekong letak di dalam atau diluar rumah, juga di pangkal pokok Kayu Ara.

      Letak buah2an bila lihat takda lagi, puas hati Tuhan dia sudah memakan ya, tak sedar budak2 sebat di malam hari.

      zunnun pukimak cakap saja, tapi tak mahu memahami itu.

      1. Zunnun tak layan ko bertambah gila babi…meracau merapoo….TN keling mabok todi…

    3. zunnun pukimak kena sedar dan terima bahawa puak dia lah yang โ€œmengemis2 dan meminta2โ€ di negara ini.

      Datang mengemis sejak zaman British colonial dulu, mintak itu mintak ini, di kesian kan, di beri. Sekarang sudah besar kepala, menghasut kaum Melayu dan agama Islam, pukimak dia.

  13. ape pula yg ‘melayu2 islam’ mengemis2 pd ‘tuhan’ mereka pula?

    klu dah sah ‘islam’ mereka, keistimewaan kedua ini, satu jenama ‘cast & made’ di syurga ke selain keistimewaan ‘melayu’ yg mereka miliki, ‘a special breed’ di malaysia juga?

    tapau di dunia dan tapau juga di akhirat, tabii buaya dari hulu hingga ke hilir muara ke?

    mengemis di dunia mengemis utk akhirat juga ke?

    tiap2 kali doa di lafazkan berbentuk permintaan2 berkepentingan semata2..

    tidak kah ‘melayu2 islam’ sedikit merenung, ape yg mereka berikan sebagai sewaan hidup yg di pinjamkan kpd mereka?

    utk menegakan negara islam? menegakan hukum islam? utk menegakan syiar islam?

    tuhan bukan sikai apa yg ‘melayu2 islam’ ingin berikan, kerana kerajaan tuhan bersifat semesta, hukum tuhan meliputi segala yg ada di alam raya, dan kebenaran islam sentiasa di nyatakan persetubuhan dgn zat dan sifat2 semata2 Nya….

    jauh sekali persetubuhan yg omNo dan Pas lakukan utk melahirkan anak muaFUCKat mereka..

    mudah sj ape yg tuhan kehendaki dari ‘melayu2 islam’, tapi mengape pula susah utk di lakukan hingga berbalah2 sesama sendiri, siape di antara ‘melayu2 islam’ lebih di kasihi oleh tuhan mereka…

    dan ada pula, dgn kekayaan yg mereka kumpulkan, memberi siap merakamkan pemberian, satu syarat utk kepentingan ape pula?

    1. Bagus lah zunnun pukimak akui bahawa “keistimewaan โ€˜melayuโ€™ yg mereka miliki, โ€˜a special breedโ€™ di malaysia juga.”

      Ini Tanah Melayu, asal nya kepunyaan yang keturunan Melayu, yang lain pendatang, tapi sudah di beri tempat di bawah Perlembagaan, sementara Melayu dan Bumiputera Sabah dan Sarawak ada “a Special Position” di Perkara 153 Perlembagaan.

      Recycle, kata si Cikong Tonjol? Tunggu dia keluar dan balun.

      1. zunnun pukimak kena sedar dan terima bahawa puak dia lah yang โ€œmengemis2 dan meminta2โ€ di negara ini.

        Datang mengemis sejak zaman British colonial dulu, mintak itu mintak ini, di kesian kan, di beri. Sekarang sudah besar kepala, menghasut kaum Melayu dan agama Islam, pukimak dia.

  14. ‘melayu2 islam’ akan sentiasa jadi pengemis di malaysia bukan kerana ‘islam’ yg mereka anuti dan jenamakan tapi kerena ‘melayu2’ yg mereka rasakan mendapat keistimewaan…

    kerana ‘melayu2 islam’ yg duduk di singgahsana penguasaan, dgn ‘melayu’ yg mereka miliki merasakan bahaya jika ‘melayu2 islam’ yg datang pengemis dan meminta, mengetahui akan kepentingan mereka…

    maka bangsa lain dari ‘melayu2 islam’ di jadikan kuda tunggangan, agar rahsia kepentingan tidak di ketahui?

    selain utk menjaga kepentingan dan rahsia tersimpan, bangsa2 lain bagi ‘melayu2 islam’ yg berkuasa, merasakan mereka lebih memberi dan pandai berusaha…

    najib dgn Jho Low, Geoge Kent, hisham dgn ekovest, zahid dgn agen bangla nya, ku nan dgn papa yap nya…

    tidak ketinggalan ramai dari ketua2 pengarah2 ‘melayu2 islam’ dlm kerajaan, masing2 di bela oleh kaum yg bukan ‘melayu2 islam’ juga….

    ini kah jenama ‘melayu2 islam’ yg nak di selamat kan kerana ‘melayu2’ mereka….

    bagaimana pula dgn ‘islam’ yg di anuti dan bawa utk melengkapkan kelangsungan ‘melayu2 islam’ mereka…

    mengemis pd tuhan pula ke? utk kepentingn apa seterus nya?

    ini yg terjadi kpd ‘dunia islam’ yg mana ‘islam’ i jadikan agama local bermula hampir 1450 tahun terdahulu, recycle di ulangi cerita2 saban tahun, matlamat menghalalkan cara2 hinggakan rukun islam, tinggal sebagai rukun saja. ‘

    1. Yang sentiasa mengemis ia lah keturunan yang menganut Confucianism, Taoism dan Buddhism.

      Kebanyakan nya merepes hidup di negara ini, dulu sanggup angkut tong tahi (sebelum ada sistem pembentongan).

      recycle di ulangi cerita2 saban tahun? Mesti lah. Bagi mereka yang ungrateful ingrates (double whammy) tak reti berterima kasih dapat tempat di negara ini tapi menuduh nuduh mereka yang membenarkan mereka bertempat di sini.

  15. kekayaan milik tuhan semesta….

    maka, perlu ape asyik mengakui kekayaan yg ada?

    akan tetapi, ada satu kekayaan, yg mana bukan keistimewaan dan harta pemilikan…..

    “kaya dgn keinginan memberi dari kepentingan meminta, sedikit saja kehendak nya, jauh sekali merampas bukan kepuyaan nya….”

    maka, jika merasai serba kekurangan dan kekosongan ilmu, ngape tidak berani iktiar mencari dan mempelopori pembaharuan…

    mustahil bagi ‘melayu2 islam’ utk mencari pembaharuan, bilamana beranggapan, mereka golongan teristimewa dan pasti mendapatkan pembelaan keistimewaan sewajar nya…

    pengemis berusaha utk mendapatkan rezeki dgn tenggelam timbul utk meneruskan kehidupan mereka….

    tapi lain pula dgn ‘melayu2 islam’ dgn keistimewaan mereka, tidak perlu gigih mencari pembaharuan, kerana segala peruntunkan telah di sediakan, yg perlu, bersetubuh dgn ‘melayu2 islam’ yg berkuasa….

    maka penjenamaan ‘melayu2 islam’ banyak mengemis dan meminta dari memberi kekayaan berbentuk keupayaan pembaharuan mereka….

    sifat ‘melayu2 islam’ sebenar nya terkandung di mana, ‘melayu atau islam mereka?

    ..kerana Zat Yg Ghaib memerlukan Sifat ‘melayu2 islam’ jabarkan dan nyatakan, utk meneruskan kehidupan jgn hilang seperti api yg menyala dari batang mancis, sekejab ada lama tiada….

    kan itu pengemis sifat nya, tak cukup2, dan bermusim2 pula dgn kedudukan siape ‘melayu2 islam’ yg sedang berkuasa di singgahsana pemerintahan pula..

    1. KEPALA BAPAK KAU mengata “kekayaan milik tuhan semesta”. Memang lah pada hakikat nya. Tapi pada realiti nya kekayaan kebanyakan nya milik kaum pendatang di negara ini.

      Melayu telah bekerja kuat dan sekarang sudah ada Melayu among the top 10 richest in Malaysia.

      zunnun pukimak nak cakap pasal zat, lantak lah dia, nanti dia akan dapat zat dari tong tahi yang masih diguna di kawasan2 yang belum ada sistem pembentungan najis.

  16. Berilah peluang abdul wahub beri zakat harta bapak mertua dia si sadiq sigaraga kpd sekelian rakyatnya dulu…

  17. Terbaik Tuan Penulis

  18. melayu2 islam – penjenamaan kerajaan Moo yg di dokong oleh muaFUCKat di terajui dgn watak penyelamat nya, si lebai hadi awang…

    seperti api, sifat panas nya itu menyatakan zat ghaib nya, dan cuaca panas di siang hari itu dari hasil kebakaran tenaga fussion si matahari juga…

    sifat melayu2 dgn islam nya pun tidak kecuali asing nya….

    di mana sifat melayu2 islam ini perlu menyatakan ghaib zat mereka?

    maka mulakan dulu pengertian, ape sifat ‘melayu2 islam’?

    kerana, pengertian perlu dahului dari pengakuan kata2, jgn pengakuan kata2 yg mendahului pengertian pula. haiwan kerap bertabii sedemikian dlm hidup mereka…

    ape sifat ‘melayu2 islam sebenar nya?

    terkandung dgn ‘melayu’ atau dgn islam yg di anuti mereka?

    jgn asyik mabuk dgn pengakuan sedemikian hingga tidak dapat kemukakan Sifat nya.

    1. zunnun pukimak menghasut “Melayu Islam” berterusan. Dia keturunan yang asyik tukar agama – Confucianism, Taoism, Buddhism, Evangelical Christianity.

      pengertian perlu dahului dari pengakuan kata2, haiwan kerap bertabii sedemikian dlm hidup merekaโ€ฆ

      zunnun pukimak memang haiwan – dia tak faham pun bahawa haiwan tak reti bercakap. Dia hanya berdehoq, dehoq, mcm babi. Haiwan lah, katakan.

  19. ‘melayu2 islam’ – bersambung

    di mana kah dlm rukun islam, yg mewajarkan pengakuan pengesahan ‘islam’ melayu2 gunakan dan sahkan?

    …hingga dgn pengakuan tersebut, memungkinkan kewajaran sedemikian di lakukan oleh hadi awang utk menebuk atap dan menyelamatkan ‘melayu2 islam’ dari bahaya?

    sbb, islam melayu nya atau melayu islam nya?

    atau kedua2 nya serumpun dah di ukir dlm syurga?

    cuba duduk bersila lalu, dgn mangkuk berisi air di depan persilaan. tiap kali membakar mancis, renung jauh ke dlm ‘innate pengetahuan’ melayu2 sambil mancis menyala dgn api yg membakar dari ledakan kotak nya….

    buang batang mancis ke dalam mangkuk, supaya jari tidak di mmah api pula.

    api tiada, kemudian ada, kemudian hilang pula, dan perlu memulakan semula pembakaran utk menyatakan akan api nya…

    melayu2 tiada, kemudian ada, kemudian hilang pula, dan perlu memulakan semual kehidupan menyatakan akan melayu nya…..

    seperti api yg di hidupkan, melayu di hidupkan berdasarkan ape pula?

    bersambung….

    1. Wahai zunnun pukimak, jangan membakar mancis, bakar joss sticks itu, dan tonggang tonggek lah kamu depan Tok Pekong atau pangkal pokok Kayu Ara di belakang rumah kamu.

    2. zunnun pukimak kena sedar dan terima bahawa puak dia lah yang โ€œmengemis2 dan meminta2โ€ di negara ini.

      Datang mengemis sejak zaman British colonial dulu, mintak itu mintak ini, di kesian kan, di beri. Sekarang sudah besar kepala, menghasut kaum Melayu dan agama Islam, pukimak dia.

  20. kerajaan ‘melayu2 islam’ penjenamaan Moo…

    se,orang stoic berkata…

    bermula dgn pengertian, maka lafazkan kata2 dari nya…

    ‘melayu2 islam’ yg muaFUCKat dgn kerajaan Moo bina, berdasarkan sedemikian ke atau melafazkan kata2 tanpa mengerti sj?

    bahawa, ‘melayu2’, islam ke?

    berdasarkan ape? pengesahan dari siape dan dari mana?

    ada kah ini istilah hadi awang, tau selama ini, natijah ‘melayu’ saja? sbb lafaz syahadah dan rukun2 islam yg di kerjakan ke?

    1. zunnun pukimak, seorang Epicurean berkata:

      Yang FUCK AT anything that moves ada lah kamu dan puak kamu. Kesian lah emak kamu jika lalu dekat kamu di masa2 tertentu, kamu FUCK juga.

    2. zunnun pukimak kena sedar dan terima bahawa puak dia lah yang โ€œmengemis2 dan meminta2โ€ di negara ini.

      Datang mengemis sejak zaman British colonial dulu, mintak itu mintak ini, di kesian kan, di beri. Sekarang sudah besar kepala, menghasut kaum Melayu dan agama Islam, pukimak dia.

  21. ‘melayu2 islam’ – bersambung

    setiap kejadian yg berlaku bukan dgn tersendiri, tapi datang dgn temu janji…

    sedangkan buah durian datang bertemu janji dgn alam sekeliling nya, ngape tidak segala kejadian2 yg merangkumi manusia terkecuali?

    …kerajaan Moo dtg dgn tema ‘melayu2 islam’ nya, pun sama juga…

    seperti juga durian yg datang, temu janji dgn alam nya, ada kah kerajaan ‘melayu islam’, yg Moo bawa sudah bertemu janji dgn rakyat jelata?

    atau bertemu mengaku bertemu janji dgn tuhan sj?

    maka perlu ape pula, utk akad nikah, sapu saja kerana dah bertemu janji dgn tuhan di sebelah langit yg sana ke?

    bersambung…

    1. zunnun pukimak, buah durian kekadang tak bertemu janji. Seorang yang mencuri durian bapak aku benar2 kena hempap durian yang gugur di masa dia lalu – mati dia, cikong.

      Tak jadi Police case sebab buah durian itu dan luka di kepala nya menjadi bukti.

      Jaga2, jangan coba curi durian bapak aku, ok?

    2. zunnun pukimak kena sedar dan terima bahawa puak dia lah yang โ€œmengemis2 dan meminta2โ€ di negara ini.

      Datang mengemis sejak zaman British colonial dulu, mintak itu mintak ini, di kesian kan, di beri. Sekarang sudah besar kepala, menghasut kaum Melayu dan agama Islam, pukimak dia.

  22. tidak kah solat itu,

    WAJAH AKU YG MENGADAP KPD SEKELIAN ALAM? KAN ITU LAFAZ SEMBAH AKAD JANJI YG DI SAMPAIKAN? DARI KALAM AKU,

    ‘WAJAHTU WAJIHIYA…….”

    KALAM AKU, MAKA KAN ITU WAJAH AKU..

    mengapa pula kamu semua mengaku itu wajah kamu kalian?

    maka,

    ngape tidak ketika kamu hadapkan wajah kamu kpd sekelian Alam, kamu ingat dgn jelas, melihat wajah kamu, lalu hadapkam wajah kamu kpd sekelian Alam…

    atau kamu setakat membawa bacaan dgn nyanyian tajwid semata2?

    sbb kamu semua, melayu2 islam yg di ajar sedemikian ke?

    1. Apasal ko mengendap, zunnun? Kau nak cari pukimak kau ke.

      Hadapkan wajah kamu kpd sekian Alam? Menyinga semua pokok, binatang dan segala makhluk Allah melihat muka kamu.

  23. ‘melayu2 islam’ – bersambung

    Alam dan Manusia

    kebenaran di luar bukan berdiri dgn tersendiri, terbentuk dari dlm se tiap manusa yg bernyawa.

    kerana manusia, yg di amanahkan utk menangung rahsia kesempurnaan Tuhan Semesta. Rahsia Alam akhir dapat di ketahui oleh manusia bilamana Rahsia Alam Menyamai Rahsia Kesempurnaan Yg Ada pd manusia…

    mati se orang intelek nya di sambung oleh yg terkemudian pula, berterusan berterusan hingga Rahsia Alam terbonhkar akhir nya….

    “AKU INGIN DI KENALI, MAKA AKU JADIKAN ADAM UTK MELIHAT KEINDAHAN RAHSIA ALAM AKU YG ZAHIR DARI LUBUK PATI KEGELAPAN AKU.”

    …’instead’, mereka2 melebihi kepentingan dari keinginan yg AKU hajati..

    …dgn membina dunia hidup mereka sendiri, ‘islam’ berdasarkan, kepentingan hidup utk mendapat syurga semata2, tanpa mengetahui, pengertian kebenaran nya….

    syurga itu bukan utk mereka, tapi utk AKU semata2. mengapa tidak mereka menyatakan AKU ketika hidup, agar AKU bawa bersama.

    AKU YG AWAL AKU YG AKHIR. AKU YG ZAHIR AKU YG BATHIN.

    1. menangung rahsia kesempurnaan?

      Ya Allah, sempurnakan lah zunnun pukimak ini.

      Dia asyik menghasut kaum Melayu dan agama Islam. Jangan kenakan malapetaka kpd nya di dunia ini, hanya biarkan dia merepes, hidup segan mati tak mau.

  24. Pada 24 Feb 2020 adalah hari malapetaka bagi Kerajaan PH. Setelah menjadi pembangkang dengan rasminya mereka bersengketa sekali lagi untuk merebut tempat menjadi Ketua Pembangkang.

    Kalau beginilah keadaannya, sampai bila-bila pun tiada kesudahan. Masing-masing mahu menunjukkan kemampuan, kebolehan dan pengalaman masing-masing serta siapakah ramai penyokong di antara mereka.

    Gajah sama gajah berjuang, pelanduk mati di tengah-tengah.
    (elefen fight elefen grass sapper)

  25. melayu2 islam – bersambung…

    manusia yg mengenal diri nya mengenal tuhan nya, lalu membebaskan belenggu2 yg di hadapai nya…

    se tiap manusia itu ada lah ROH yg membawa bangkai jasad nya.

    maka, beranikan manusia menyamakan JASAD dan ROH agar tidak berakhir meninggalkan bangkai kpd jasad nya?

    mengape tidak mulakan mengenali ROH nya? atau terus membiarkan ROH terbelenggu dan kejahatan manusia?

    kan itu AKUJANJI ketika memulakan Salat?

    1. Blog ni bincang pasal politik semasa lah bodoh.

      1. Dia bukan saja bodoh, dia laknatullah.

        Keturunan yang menganut Confucianism, Taoism dan Buddhism, asyik menghasut kaum Melayu dan agama Islam.

  26. Kalau dah memang tabiat semulajadi dia ni suka menjatuhkan PM, bila dia sendiri jd PM, kerajaan dia sendiri pun dia sanggup jatuhkan.

    Kihkihkih

  27. berani kah Moo berhadapan utk menyelesaikan kesangsian rakyat,

    ….bahawa kerajaan Moo bertemakan “Melayu2 Islam”, di warwarkan oleh muaFUCKat dan mereka2 yg mendokong nya….

    bahawa Tuhan bersama nya bukan di langit sebelah sana?

    “KEBERANIAN ITU BERUPA ILMU PERGETAHUAN, AGAR TIDAK MERASAI TAKUT PADA KEBENARAN”

    “KEJADIAN TIDAK TIBA2 BERLAKU TANPA PENYEBAB DAN KESAN2 SEBELUM NYA”

    jika ingin durian, tunggu masa nya, utk pohon berbunga, berbuah dan ‘ripen’ lalu menikmati nya…

    “GURU SEBENAR MOO, PEMBANGKANG YG PERLU BELIAU BERHADAPAN DI SEBELAH SANA DEWAN PARLIMEN”

    “TUHAN TIDAK MENHAPUSKAN KEJAHATAN, KERANA SETIAP KEBAIKAN, ADA MEMBAWA NYA BERSAMA.”

    bersambung…..

    1. zunnun tahi ayam selalu cakap bersambung tapi sambungan nya tak nampak.

      Kamu tahu sangat bahawa โ€œTUHAN TIDAK MENHAPUSKAN KEJAHATAN” – sebab kejahatan itu ada lah kamu. Kamu berdoa siang malam untuk hidup lama, panjang umur, Tuhan makbulkan supaya kamu sempat bertaubat.

      Bertaubatlah kamu, wahai Mamat Tonjol. Rentikan menghasut kaum Melayu dan agama Islam, dapatkan yang lain juga buat demikian terhadap bangsa dan agama kamu.

  28. usah sibuk sibuk sangat
    tunggu saja pada tarikh itu
    manusai hnaya merancang siang malam
    pejam celik dah pakat tua pun
    tapi ramai tak sedar diri lagi

    ูŠูŽุง ุฃูŽูŠู‘ูู‡ูŽุง ุงู„ู‘ูŽุฐููŠู†ูŽ ุขู…ูŽู†ููˆุง ุฃูŽุทููŠุนููˆุง ุงู„ู„ู‘ูŽู‡ูŽ ูˆูŽุฃูŽุทููŠุนููˆุง ุงู„ุฑู‘ูŽุณููˆู„ูŽ ูˆูŽู„ูŽุง ุชูุจู’ุทูู„ููˆุง ุฃูŽุนู’ู…ูŽุงู„ูŽูƒูู…ู’
    Hai orang-orang yang beriman, taatlah kepada Allah dan taatlah kepada rasul dan janganlah kamu merusakkan (pahala) amal-amalmu.

  29. Dulu PKR,ย DAP, PAN gunakan TDM untuk tumbangkan BN ..sudah menang paksa lak letak jawatan PM ..kini mereka sekali lagi mahu gunakan TDM untuk tumbangkan PN..
    Walaupun bodoh tu percuma, tapi janganlah bolot semua.

    Kihkihkih

    1. Nak kata buta sejarah pun boleh jgk kau ni…nak bgi statment tak pakai akal.main hentam ikut nafsu serakah

      Kan sebelum pru depa tu dah janji…
      setahun dua ja tun jadi pm,lepas tu naik abg non pulak..

      Mat min tu tgu la turn..abg non bukan muda sgt pon mugkin tak lama pastu pencen la dia ,tapi bila nafsu serakah mula membuak buak mula la nak lompat sana sini..buat onarrr

  30. Aku yakin kerajaan tebuk atap akan kekal smpai pru 15…..

    sb senarai nama jawatan untuk ketuai syarikat glc nasional dan jawatanยฒ pengurusi anak syarikat dalam negeriยฒ bwah kerajaan tebuk atap hampir lengkap

    1. Kemungkinan besar mereka akan membalas budi baik tersebut dengan seadanya…

      1. Puak umno walau depa tak sebulu dan mengaku dengan bangganya sokongan mereka hanya sekadar utk tumbangkan ph…tapi sb dpt jgk jawatan itu dan ini.so amat payah lah kerajaaan tebuk atap nak tumbang..

Leave a Reply

Your email address will not be published.