BERSATU HANYA DAPAT KEMBALI SERTAI PH JIKA MUHYIDDIN TEWAS DAN KEM MAHATHIR MENANG PEMILIHAN PARTI

Anwar Ibrahim sekali lagi memperlihatkan sifat pemaaf dan jiwa besarnya terhadap Tun Mahathir Mohamad.

Walaupun pernah dikhianati dan juga dikecam oleh Tun Mahathir kononnya beliau tidak diterima oleh orang Melayu kerana dikatakan seorang yang yang berfikiran liberal, Anwar tetap menunjukkan jiwa besarnya untuk bersama semula dengan bekas Perdana Menteri sebanyak dua kali itu.

Kata beliau, PH yang diterajuinya kini sedia menerima kembali Bersatu ke dalam gabungan itu.

Anwar yang juga Presiden PKR berkata demikian sebagai respon terhadap kenyataan Mukhriz Mahathir yang menegaskan Bersatu sekarang ini tidak ada pilihan lain selain perlu kembali semula ke pangkuan PH.

Sebelum ini, dalam sebuah nukilannya, Pengarah Komunikasi Amanah, Khalid Samad juga ada menyebut tentang hasrat Tun Mahathir mahu membawa semula Bersatu menyertai PH.

Namun demikian, Anwar mengingatkan Bersatu perlu patuh kepada agenda perubahan termasuk reformasi yang dipelopori PH.

“Itu keputusan yang harus dibuat oleh Bersatu dan PH mengambil sikap terbuka untuk menerima mereka semula.

“Tapi harus patuh kepada agenda perubahan termasuk reformasi yang dipelopori PH, termasuk menolak sistem korup dan kita tidak mahu mengulangi kesilapan-kesilapan yang lalu,” katanya lagi.

Jika Anwar akhirnya berbaik semula dengan Tun Mahathir untuk tujuan mendepani kemelut politik negara, ini bermakna sudah dua kali beliau berbuat demikian.

Selepas dipecat sebagai Timbalan Perdana Menteri pada 1998, pada 2016 lalu, buat pertama kali Anwar menerima huluran tangan persahabatan semula daripada Tun Mahathir apabila bekas Perdana Menteri itu membuat kunjungan mengejut kepadanya di mahkamah.

Sejak itu, Tun Mahathir semakin diterima ke dalam PH sehinggalah akhirnya perjuangan bersama mereka berjaya menumbangkan Najib Razak, UMNO dan BN dalam PRU14 pada 2018 lalu.

Tetapi kini setelah Bersatu terpecah dua dan agenda di hadapan Tun Mahathir adalah untuk menyingkirkan Muhyiddin Yassin – yang paling dekat melalui usul undi tidak percaya dan seterusnya dalam PRU15 akan datang – beliau nampaknya sekali lagi tidak ada pilihan selain perlu bekerjasama semula dengan Anwar dan PH.

Meskipun Anwar menyatakan PH bersikap terbuka untuk menerima semula Bersatu, namun ini juga sebenarnya merupakan suatu cabaran yang bukan kecil buat Tun Mahathir.

Yang utamanya, Tun Mahathir yang kini Pengerusi Bersatu tidak mungkin dapat membawa parti itu menyertai PH selagi Bersatu terpecah kepada dua, satu kumpulan bersamanya dan satu kumpulan lagi bersama Muhyiddin yang kini berada dalam kerajaan PN.

Satu-satunya cara untuk Bersatu dapat dibawa menyertai PH semula ialah dengan Tun Mahathir mesti memastikan Mukhriz berjaya menewaskan Muhyiddin dan kumpulannya secara majoriti menguasai parti itu dalam pemilihan parti yang bakal diadakan tidak lama lagi.

Sebaliknya, jika Muhyiddin terus menang sebagai Presiden, sementara Tun Mahathir telah menang tanpa bertanding sebagai Pengerusi, Bersatu akan terus menjadi parti dua nakhoda dan tidak mungkin beliau dapat membawanya mudik semula ke pangkuan PH.

Malah, kedudukan Bersatu seperti yang ada sekarang – kem Muhyiddin dalam kerajaan dan kem Tun Mahathir bersama pembangkang – berterusan untuk tempoh yang lebih lama lagi.

Ini bermakna, keputusan sama ada Bersatu dapat kembali ke pangkuan PH atau tidak hanya dapat ditentukan selepas pemilihan parti itu selesai.

Sekaligus, jika ada sebarang agenda untuk menyingkirkan Muhyiddin seperti melalui usul undi tidak percaya di Parlimen misalnya, sebelum kedudukan sebenar Bersatu dapat dimuktamadkan, meletakkan semula Tun Mahathir sebagai calon Perdana Menteri tentu saja nampak tidak kena kerana Bersatu belum lagi merupakan anggota rasmi PH.

Bersatu kini masih berada di luar PH dan hanya bekerjasama secara tidak rasmi.

Mahu tidak mahu, Tun Mahathir bersama empat lagi Ahli Parlimen Bersatu yang setia dengannya perlu memberi sokongan kepada Anwar yang mewakili PH yang dibelakangnya ada 92 Ahli Parlimen sebagai calon Perdana Menteri.

Lagi pula, takkanlah untuk kali ketiga Tun Mahathir yang bakal mencecah usia 95 tahun, mahu dinaikkan lagi sebagai Perdana Menteri. (ShahbudinHusin 06/05/2020)

Updated: 6 May 2020 — 10:49 am

85 Comments

Add a Comment
  1. melayu2 sarawak khas nya dan rakyat di sana am nya melihat ‘melyu2 islam’ penjenamaan hadi awang satu golongan specie haiwan2 penjenamaan baru di malaysia sj…

    seperti covis’ ‘melayu2 islam’ satu virus parasite yg serba sundal sj..

    betul ke?

  2. ‘melayu2 islam’ dah mula melebarkan sayap kesundalan mereka, hingga keluruhan undang2 dlm perlembagaan di tebuk selain juga atap parlimen

    let’s mahathir uses his ethics to further erode public confidence to the so called, ‘melayu2 islam’ renegades…..

    dlm masa yg sama, PH perlu focus dlm kancah politik sarawak yg kini, GPS dah mula menghadapi persaing dan goyang….

    ada 18 kerusi Parlimen utk PH tajikan…

  3. Aku dah bersyukur dgn politik skrg.serba serbi ok..bg aku jgn ada dap dlm politik.sebab agenda depa lain dari yg lain…kita patut syukur apa yg kita ada skrg..aku xsokong sapa2 bg aku mana yg ikut laluan betul.dia selamat..ingat Allah maha mengetahui ..maha melihat…kadang2 kita manusia ni yg buat2 buta ats kebaikan yg kita dpt…bg aku isu covid 19 adalah isu paling besar dlm sejarah malaysia.tp alhamdulillah puak2 baru ni boleh tanggani….kita rakyat malaysia nak apa lg…cukup2 la dgn politik malaysia ni..dah muak sgt la..skrg kita ikut mana yg baik..utk bangsa negara dan agama..utk masa depan anak cucu kita kelak..

    1. akal budak nih serba cacat, tabii bak buaya hidup dlm perliharaan kolam sj…

  4. MAHATHIRVSANWAR

    UMNO TELAH DIPUTIHKAN DENGAN PENDAKWAAN MAHKAMAH……JADI UMNO DAH BERSIH UNTUK MAJU KE HADAPAN….. JANGAN RISAU JIBENG TAK JADI PM DUA KALI MACAM TONG M………

    Yang pelik Tak Ada Isu nak Masuk Semula PH, Tapi Pemuda PKR Tolak Idea Terima Semula Bersatu………

    Tiada isu atau gosip berkenaan BERSATU akan kembali semula ke PH. Tapi isu ini dimainkan seolah-olah BERSATU akan kembali semula kepada PH. Ada banyak pendapat idea nak cetus perkara ini datangnya daripada Anwar sendiri setelah gagal usaha menjatuhkan Muhyiddin dengan undi tak percaya.

    Sehingga har ini undi tak percaya masih belum dikemukan kepada sidang parlimen.Rakyat selalu dimainkan dengan isu-isu persepsi demi kelangsungan politik Anwar Ibrahim itu sendiri menurut pendapat pengalisis.

    ————

    PETALING JAYA: Pemuda PKR menolak idea untuk terima kembali PPBM ke dalam Pakatan Harapan (PH).

    Setiausaha Pemuda PKR, Ahmad Syukri Ab Razab berkata, Majlis Presiden PH juga perlu membuat penilaian secara mendalam sebelum membuka semula pintu kepada PPBM dengan mengambil kira “pengkhianatan” yang berlaku sebelum ini.

    “Jadi Pemuda PKR menolak idea kerjasama dengan PPBM. Ini pendirian peringkat Pemuda PKR.

    Kita menolak dan kita pulangkan kepada majlis presiden untuk membuat timbang tara seadilnya.

    “Kita bukan prejudis, tapi kita risau keadaan yang berlaku sebelum ini berulang. Keutamaan kita ketika ini ialah memperkuatkan PKR, Amanah dan DAP.

    “Akar umbi sudah hilang kepercayaan (kerjasama dengan PPBM). Apa-apa juga syarat yang boleh diberikan kepada mereka sama juga seperti sebelum ini. Ada syaratnya. Ada janjinya tetapi tetap dikhianati,” katanya.

    Beliau berkata demikian ketika mengulas kenyataan Presiden PKR, Anwar Ibrahim bahawa PH terbuka untuk menerima kembali PPBM dengan syarat tidak mengulangi kesilapan sebelum ini.

    Ahmad Syukri Ab Razab
    “Keputusan itu harus dibuat PPBM. Ada 2 PPBM sekarang, keputusan harus dibuat sebagai 1 parti. PH mengambil sikap terbuka, tapi harus patuh kepada agenda perubahan, termasuk reformasi yang dipelopori dalam PH.

    “Ini termasuk menolak sistem korup dan kita tidak mahu mengulangi kesilapan-kesilapan yang lalu,” kata Anwar mengulas kenyataan Mukhriz Mahathir sebelum itu bahawa PPBM tiada pilihan kecuali kembali bersama PH.

    Dalam perkembangan sama, Syukri berkata, Pemuda PKR menghormati pendirian Anwar dan berharap sifat terbuka itu dinilai semula dengan mengambil kira pandangan semua pihak, termasuk akar umbi dan aktivis semua peringkat.

    “Kena ambil kira pandangan akar umbi ahli parti PKR, DAP dan Amanah. Bagaimana nak ambil hati itu terpulang kepada kebijaksanaan PH.

    “Sebenarnya kita berharap pemimpin supaya tidak terlalu mudah membuat kenyataan menerima PPBM,” katanya.

    Syukri berkata, pemimpin PPBM yang diterima semula ke dalam dalam PH, perlu dibuat dengan jelas dan perlu menentang pembentukan kerajaan Perikatan Nasional (PN).

    “Seperti Anwar kata, PPBM ada 2, jadi PPBM yang mana nak bersama PH, ini perlu diperjelas.
    “Kalau betul pemimpin PPBM nak masuk kembali, sila nyatakan pendirian yang jelas, secara berani. Kalau perlu keluar PPBM dan masuk PH,” katanya selain memberitahu bahawa Pemuda bersetuju menerima pemimpin PPBM, tetapi bukan secara en-bloc, kerana parti itu sendiri secara rasmi membuat keputusan keluar PH dan menyertai PN.

    Beliau berkata, mana-mana pihak dalam PH juga perlu bersetuju menerima Anwar Ibrahim sebagai perdana menteri.

    “Itu sudah pasti (perlu sokong Anwar sebagai perdana menteri),” katanya.

    Katanya, Pemuda PKR akan terus memberi penerangan kepada akar umbi bagi memastikan mereka mendapat maklumat jelas berhubung kedudukan terkini gabungan itu.

    “Banyak respons kita terima di bawah apabila ada idea menerima kembali PPBM. Mereka cukup marah dan khuatir. Mereka juga memahami jiwa besar pemimpin PH, tapi kita tidak boleh serah tengkuk kita banyak kali,” katanya.

    MR : Mcam berita pun PH nak kencing

  5. Aku tak faham kenapa masih ada org melayu yg masih nak menyokong puak2 boooskur dn geng lebainya… kenapa ye.. nak katakn kalau org yg tak mnyokong amenopas ni org yg tak bersyukur… sebnrnya kalu org tu bersyukur dgn pembangunan yg dibawa oleh ameno dulu – org tu patut sokong tun m… tun m lah org ameno yg paling berjasa kepada rakyat dn negara…

    So kalu korang ameno tak sokong tun m.. korang memang tak bersyukur…

    Korang sokong ameno sekarang ni tak de sebab lain iaitu suka pada rasuah dan perompakan yg dihalalkan oleh geng lebai penunggang agama…

    Cuba bagi hujah korang yg mngatakan fakta di atas tu salah…

    Moga hati korang dibersihkan dari sifat2 yg menyukai perkara2 keji.. sbb kalu tak bersih memang susah nak terima perkara baik dan benar…

    Aku hanya bole doakan saja…

    Amin….

    1. tak serik serik ker dgn dap. Allah dah tunjuk dgn jelas agenda terkutuk dap masih tak nampak nampak lg, nk tunggu melayu merempat bawah jambatan, baru nk celik otak.. Propaganda terhadap najib dan pas adalah kerja dap komunis dan barua2nya. Mereka dah risakkan teruk nama najib dgn kerja sama akhbar yahudi sarawak report yg berpusat di london..Najib sampai hari ini belum didapati bersalah. Dap menipu rakyat hutang 1 trillion, rupa rupa mereka buat hutang RM150 billion dan guna nama najib. Memang pengkhianat puak puak puaka dap ini. Tiada satu pun kebaikan yg dibuat dap sepanjang 2 tahun memerintah selain hadiah penghinaan RM30…tak faham betul dgn pencacai ph berotak sabut ni.

  6. MAHATHIRVSANWAR

    MUNAFIK MELAYU PENUNGGANG AGAMA SANGGUP JADI KELDAI DAP……..

    KENYATAAN RASMI: TIMBALAN KETUA WANITA PKR LUAH RASA KESAL PEMECATAN 348 AHLI PARTI……..

    Saya amat kesal dan kecewa dengan amalan Parti Keadilan Rakyat dalam melaksanakan tindakan disiplin terhadap anggota-anggota parti yang dianggapkan sebagai pengkhianat dan melanggar tata etika dan disiplin parti. Antara mangsa-mangsa yang terbabit adalah Ketua Wania Pusat, YB Puan Hajah Haniza Talha, dan beberapa pimpinan wanita di peringkat negeri dan cabang di seluruh negara. Ini menggambarkan bahawa seolah-olah parti ini tidak menghargai jasa dan bakti serta pengorbanan pimpinan wanita kepada parti sejak sekian lama. Ini adalah kali pertama dalam sejarah Ketua Wanita sesebuah parti dilucutkan jawatannya tanpa sebab-sebab dan bukti yang kukuh.

    Seramai 348 anggota-anggota parti telah dipecat dan 285 anggota-anggota digantung keahlian menggunakan peruntukan perlembagaan Fasal 9.1 dan 41.6. Kedua-dua fasal 9.1 dan 41.6 memberi kuasa mutlak kepada pihak Majlis Pimpinan Pusat (MPP) untuk melucutkan ataupun menggantung keahlian seseorang anggota. Walaupun MPP yang terdiri daripada 20 pemimpin yang dipilih oleh anggota-anggota secara undi terus dalam pemilihan parti, namun MPP telah secara jelas melanggar prinsip demokrasi demi melindungi kuasa yang terletak di tangan beberapa pemimpin lantikan Presiden parti.

    Pimpinan parti mendakwa bahawa Lembaga Disiplin yang membuat pengesyoran tindakan ke atas anggota-anggota parti, tetapi adalah pihak MPP yang meluluskan tindakan-tindakan tersebut. Pihak MPP seharusnya bertindak secara lebih telus dan rasional dalam membuat keputusan pemecatan atau penggantungan keahlian anggota parti.

    Saya mewakili anggota-anggota PKR yang tidak bersetuju dengan tindakan keras parti keatas mereka yang tidak bersalah dan memohon agar ketidakadilan ini dihentikan dengan serta-merta. Terutamanya, tarik balik pergantungan dan pelucutan jawatan Ketua Wanita Pusat dan lain-lain anggota yang tidak bersalah supaya parti kita masih berkesempatan untuk diperbaiki semula.

    1. tak usah bimbang, pru15 terkuburlah semua tu

  7. Maaf, luar tajuk –

    Puak Yahudi sengaja nak menyakitkan hati orang2 Islam, umumkan berita buruk menjelang Aidil Fitr –

    AS siap sedia iktiraf kedaulatan Israel di Tebing Barat – https://www.malaysiakini.com/news/524456

    Orang2 Islam ada kekuatan. Pakistan ada nuclear bombs. Tapi gamaknya hanya untuk musuh lama, jiran nya.

    1. Berkaitan perjuangan untuk Kashmir, bagus lah.

  8. A;amak, tak syiok pagi ini. Komen2 pembangkang di sini below par.

    Not even worth whacking. Not getting my morning fun and entertainment.

    Selepas ini nak ke blog2 lain, tengok jika ada komen2 pembngkang yang berisi, boleh whack dengan fakta dan hujah yang disokong punca2 maklumat yang sahih. Kalau tidak, tidur lagi. Atau pigi exercise.

  9. Aku tak kisah kalau muidin ke.. tun m ke… anwar ke jadi PM… asalkn bukan dari puak2 boskur perompak rakyat dn lebai penunggang agama sudah lah….

    1. Abg y, PM4,7,7i letak jawatan salah boskur…
      boskur tak de kuasa dah. dia bukan kerajaan pun.

  10. MAHATHIRVSANWAR

    KRONI TONG M YANG BELUM SERIK JADI KELDAI DAP AKAN DIHUKUM RAKYAT……….

    KENYATAAN RASMI: PAS KEDAH SIAP SEDIA KETUAI PENTADBIRAN KERAJAAN NEGERI KEDAH…. ….

    1. Kepincangan dan perpecahan yang berlaku dalam Pakatan Harapan (PH) Kedah sukar dikawal lagi dan terus memperlihatkan kelemahan gabungan itu dalam mengurustadbir negeri Kedah.

    2. Kenyataan Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Sidam, Dr. Robert Ling Kui Ee pada Isnin, 4 Mei lalu melalui akaun Facebooknya yang mempertikaikan keputusan pemecatan timbalannya di Cabang PKR Sungai Petani dan ramai lagi kepimpinan cabang di Kedah memperlihatkan Adun itu sudah tidak sehaluan dengan kepimpinan PH Kedah.

    Bakal ada beberapa Adun PKR lain akan mengikuti langkah beliau dan ia mengurangkan jumlah kerusi penguasaan PH.

    3. Menteri Besar, Dato’ Seri Mukhriz Mahathir sekarang bukan lagi pengerusi PH Kedah, beliau hanya mampu melihat tanpa berhak mencatur pergerakan Adun PH daripada PKR kerana dari sudut gabungan, PKR dan Bersatu tidak lagi sehaluan.

    Mukhriz juga dalam keadaan amat lemah kerana daripada enam Adun Bersatu Kedah, tidak sampai separuh yang berpihak kepadanya memandangkan banyak kelemahan yang gagal diperbaiki Mukhriz.

    4. Adun-adun dalam Parti Bersatu Pribumi Malaysia (PPBM) Kedah juga dilihat canggung dengan tindakan Bersatu Kedah yang masih berkerjasama dengan PH untuk menjadi negeri pembangkang yang sekaligus melawan arus kerana Perdana Menteri adalah Presiden parti mereka sendiri.

    5. Pada dasarnya, PH telah tempang dan kehilangan majoriti untuk menerajui kerajaan negeri Kedah, perubahan kerajaan negeri sudah tidak dapat dielakkan lagi.

    6. Justeru, PAS Kedah yang memiliki 15 kerusi Dun di Kedah, jumlah paling tinggi dalam kalangan parti yang ada di Kedah bersedia menerajui pentadbiran kerajaan negeri ini.

    7. Atas semangat Muafakat Nasional PAS-Umno, kami memiliki lagi dua kerusi milik Umno menjadikan kesemuanya 17 kerusi Dun.

    8. Keyakinan ini turut mengambil kira kredibiliti calon menteri besar dalam kalangan Adun PAS yang mempunyai pengalaman dan rekod yang bersih sepanjang bersama dalam kerajaan negeri ketika era PAS mentadbir Kedah 2008-2013 lalu.

    9. Kecelaruan iklim politik yang dipamerkan PH ini telah memberikan kesan negatif terhadap penumpuan memajukan negeri dan rakyat menerima tempias buruk akibat perbalahan pemimpin PH.

  11. Gelanggang dan terbuka luas. Perlawanan di antara
    Realiti vs Fantasi,
    Fakta vs Dongengan dan
    Kebenaran vs Kepalsuan.

    Buat telahan sebanyak mana yang mahu
    Naik kibarlah bendera perang mu.
    Berbaris berduyunlah penyokong mu
    Hanya Allah maha KUASA dan maha TAHU

  12. MAHATHIRVSANWAR

    PAK SHEIKH HANYALAH JADI KELDAI DAP……BILA JADI PEMBANGKANG JADI AYAM TUA BERKOKOK SANA SINI TAPI EKOR PENUH TAHI……..

    PKR in crisis: National wanita vice-president, Sarawak Wanita Chief quit on same day……..

    Sarawak PKR Wanita chief Nurhanim Mokshen also resigned from her post after learning that her name was on the list of party members suspended, as issued by the party headquarters.

    PKR Wanita national vice head Voon Shiak Ni today announced her immediate resignation from the party, saying that the mass sacking and suspension of members have brought down the image of the party in the eyes of the public.
    However, she said she will continue to serve as a social activist for the community in her capacity as a legal practitioner.
    “There is no doubt that Sarawak PKR has earned the people’s trust and confidence under the good leadership of their many selfless credible leaders and the tireless commitment of the land and civil rights lawyers fighting for the rights and plight for victims of the oppressed and aggrieved.
    “But things have changed beyond the comprehension of any right minds for the past couple of years and the sacking of land rights activists and lawyers like See Chee How and Baru Bian is not helping the party to keep up the positive public confidence in Sarawak PKR anymore,” Voon said.

    KUCHING: PKR Wanita national vice head Voon Shiak Ni today announced her immediate resignation from the party, saying that the mass sacking and suspension of members have brought down the image of the party in the eyes of the public.

    However, she said she will continue to serve as a social activist for the community in her capacity as a legal practitioner.

    She also said she will not rule out the possibility of joining or setting up a new local political party to serve Sarawak together with other party members who have been sacked or left the party.

    Voon said she joined PKR 12 years ago as her political platform as it was deemed to be carrying the flame of justice and reforms for the people of Malaysia.

    “There is no doubt that Sarawak PKR has earned the people’s trust and confidence under the good leadership of their many selfless credible leaders and the tireless commitment of the land and civil rights lawyers fighting for the rights and plight for victims of the oppressed and aggrieved.

    “But things have changed beyond the comprehension of any right minds for the past couple of years and the sacking of land rights activists and lawyers like See Chee How and Baru Bian is not helping the party to keep up the positive public confidence in Sarawak PKR anymore,” Voon said.

    She added mass sacking and suspension of members that continued during the movement control order (MCO) has defeated and breached all sense of social justice and principles of democracy which she thought was the main thrust of the party’s principles.

    Separately, Sarawak PKR Wanita chief Nurhanim Mokshen also resigned from her post after learning that her name was on the list of party members suspended, as issued by the party headquarters.

    She said she chose to resign from the post although she has yet to receive an official letter from the party headquarters.

    In her post on her Facebook account, Nurhanim said with her resignation, her deputy Catherine Jok will take over from her.

    Her brother, Baharuddin, is among the party members who have been suspended as members of PKR.

  13. Bapa mertua mu,

    Mana si kejora menantu aku tak kluar-kluar nih,
    Tak rindu kat abah ka?
    KAH KAH KAH
    Sipunai kecik….kah kah kah
    Tuloq besar biji selasih..kah kah kah

  14. Ye ke bila seseorang tu keluar dr penjara, dlm akaunnya ada duit 10 juta?
    Saja tanya.

    Kihkihkih

  15. Masa jd pembangkang, PH sibuk nak suruh buka masjid surau. Masa jd kerajaan dulu mereka berbuka di kuil dan lawat gereja.

    Kihkihkih

  16. Rekod PM tertua di dunia bakal dipecahkan sekali lg oleh TDM.

    Kihkihkih

  17. 22 bulan jd kerajaan, tak ada seorang pemimpin umno pun yg masuk penjara kerana rasuah. AG dan kp sprm pulak yg letak jawatan. Knp tak tunggu kes najib selesai?
    Sebab PH bodoh kan?

    1. Bulan puasa ini tidak baik mengata PH atau sesiapa pun bodoh. Kita juga banyak perkara yang kita tidak mengerti seperti perjalanan dan proses mahkamah. AG dan KP SPRM yang lepas bila sepatutnya tamat kontrek?

      1. Ok, tq. Saya akan gunakan perkataan bodoh utk PH bermula 1 syawal nanti.

        1. http://www.astroawani.com/berita-malaysia/menikmati-sabar-dan-syukur-melalui-tarbiah-madrasah-ramadan-208852 – Rasulullah s.a.w bersabda: “Kesemua anak Adam melakukan kesilapan, dan sebaik-baik orang yang melakukan kesilapan ialah orang yang bertaubat” (HR Ibn Majah). Maka proses tarbiah sepanjang Madrasah Ramadan merupakan kesempatan terbaik untuk setiap daripada kita bermuhasabah dan memohon keampunan dari Allah Azza Wa Jalla

  18. Org jd kerajaan, PH pun nak jadi kerajaan. Kalau bodoh, jd pembangkang sudah laaaa. Kebodohan dan PH tak dapat dipisahkan. Bodoh pekat tak mengalir.

  19. Kontrak sewa rumah 5 tahun. Baru duduk 22 bulan, lari waktu malam. Sewa, Air & letrik 3 bulan tertunggak.

    Kihkihkih

  20. Dia yg robohkan rumah (PM7), bila penghuni lari, tak nak mengaku yg dia robohkan rumah, tuduh pulak org khianat.

    Kihkihkih

  21. Nelson Mandela masuk penjara kerana bela rakyat, keluar jd President. Bang Non masuk penjara kerana melawat, bila keluar jd PM tepi seumur hidup.

    Kihkihkih

  22. DSAI PM Mukhriz TPM

    1. Kalau syarat yang PH kenakan menjadi, maka tidak mustahil DSAI PM dan Mukhriz TPM. Syarat kedua kalau PRU15 boleh menang majoriti.

  23. Tun M hanya ingin memastikan Mukhriz TPM

    1. Ventriloquist = kebolehan bercakap tanpa menggerakkan bibir, digunakan oleh penghibur puppet
      https://www.youtube.com/watch?v=EpGCC70B1mg it’s could be happen like father, like son

  24. For Tun, PM post is a vehicle to ensure the nation and Malays well-being is his utmost priority.
    May Allah blessed him.

  25. Team bersatu yg melompat tu dah complete belum sesi pembahagian jawatan glc??

    Biar selesai dulu…baru tau sapa sokong sapa pada pemilihan parti nanti.

    Yg atas pagar tu kalau nak merasa jgk jawatan gaji+elaun tinggi boleh la pilih ehem ehemm ok

    Insyaallah dpat la kalu tukar Sokongan anda kepada ehemm ehemm

    Kalu dgn ph belom tentu merasa kalu xada kelayakan yg setimpal dgn jawatan glc terlibat..

  26. MAHATHIRVSANWAR

    MANUSIA KE TIDAK TIDAK PASTI….YANG PASTI BANGSA DAJJAL BERPAKAT DENGAN YAKJUJ MAKJUJ……MENGHASILKAN PHD4PIG……

    Covid-19: Manusia apakah Anwar Ibrahim hingga sanggup politikkan kesusahan rakyat?…….

    “Terbaru, beliau menyebarkan berita palsu (lihat video bawah) kononnya kerajaan membenarkan koperasi syarikat judi buka di bawah PKPB. Saya hairan mengapa pihak media masih melayan manusia bermasalah ini…

    Saya terkilan membaca terbitan-terbitan media yang memetik Datuk Seri Anwar Ibrahim melemparkan pelbagai kritikan terhadap cara kerajaan pimpinan Perikatan Nasional menangani krisis Covid-19.

    Sebagai contoh, semalam, Anwar membidas ugutan Datuk Seri Azmin Ali terhadap kerajaan negeri yang enggan melaksanakan perintah kawalan pergerakan bersyarat (PKPB) seperti yang diumumkan oleh Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai angkuh dan takbur.

    Malah, anwar dipetik oleh portal Malaysiakini sebagai berkata beliau tidak faham dengan tindakan Azmin.

    “Ini menteri (kanan ekonomi) ini mewakili apa? Korporat, industri ke apa?

    Tiba-tiba sahaja Anwar menampilkan dirinya sebagai “pakar krisis Covid-19.” Yang saya hairan, di manakah ‘kepakaran’ Anwar ketika kerajaan pimpinan Pakatan Harapan memerintah selama 22 bulan?

    Pada ketika itu, Anwar turut kerap mengkritik urus tadbir kerajaan biarpun beliau sendiri merupakan presiden parti yang menjadi komponen terbesar gabungan parti pemerintah.

    Malah, beliau tidak serik mengungkit-ungkit isu peralihan kuasa hampir setiap minggu hingga para pelabur mula menarik keluar dana pelaburan kerana risau keadaan sosiopolitik negara tidak stabil dan boleh meletus pada bila-bila masa.

    Tetapi bukan hanya pentadbiran persekutuan dipersalahkan, apabila ditanya samada ingin menjadi sebahagian daripada barisan Jemaah menteri, Anwar menolak dengan alasan-alasan yang tidak masuk akal, antaranya, “saya hendak berehat dahulu sementara tunggu jadi Perdana Menteri.”

    Tidak terfikirkah Anwar tentang ekonomi rakyat pada ketika itu?

    Apakan Anwar begitu kemaruk kuasa dan pujian sehingga sanggup ‘menyimpan’ kepakaran yang diperolehinya ketika menjadi Menteri Kewangan dulu?

    Pada hemat saya, Anwar sengaja tidak ingin membantu Azmin memulihkan ekonomi negara kerana khuatir Azmin akan mendapat nama dan dipuji sebagai ‘pakar ekonomi’.

    Saya hairan bagaimana Anwar tiba-tiba begitu kritikal terhadap kerajaan pimpinan Muhyiddin sedangkan beliau senyap ketika isterinya sendiri, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail, mempengerusikan mesyuarat berhubung Coronavirus ketika Pakatan Harapan masih memerintah.

    Apakah Wan Azizah tidak menceritakan kepadanya betapa seriusnya wabak Covid-19 dan bagaimana Muhyiddin menyelamatkan keadaan menerusi pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP)?

    Anwar bukan budak sekolah lagi atau seorang yang tidak faham selok belok pentadbiran persekutuan memandangkan latar-belakangnya sebagai “bekas Menteri Kewangan.”

    Beliau sebenarnya tahu apa yang dibuat oleh Muhyiddin dan perlunya pihak kerajaan membuat pertimbangan teliti melibatkan kesihatan rakyat dan ekonomi bagi jangka pendek, sederhana dan panjang.

    Sudah pasti ekonomi negara akan terjejas dalam pada kesihatan rakyat diberikan keutamaan, dan sudah pasti akan ada mangsa-mangsa keadaan dari kalangan mereka yang berpendapatan rendah yang hilang sumber pendapatan.

    Tetapi ini tidak bermakna kerajaan tidak berbuat apa-apa.

    Anwar lupa, bukan hanya kerajaan mengumumkan Bantuan Prihatin Nasional yang disalurkan terus ke akaun bank peribadi setiap warganegara yang memerlukan, pelbagai inisiatif dilaksanakan oleh pentadbiran Muhyiddin bagi membantu sektor industri, khususnya yang berskala kecil dan sederhana.

    Apakah Anwar lupa akan inisiatif ini? Bukankah kesan buruk kepada ekonomi perlu dipikul bersama oleh setiap lapisan masyarakat dalam ertikata ‘ke-kitaan’ yang sebenar, bukan hanya oleh kerajaan persekutuan?

    Apakah Anwar lupa akan pengorbanan barisan Jemaah menteri yang bersetuju agar gaji mereka dipotong selama dua bulan?

    Adakah menteri-menteri Pakatan Harapan turut memotong gaji mereka ketika ekonomi merudum sewaktu Pakatan Harapan masih berkuasa?

    Kesan buruk kepada ekonomi akibat wabak Covid-19 bukan hanya spesifik kepada negara kita tetapi merangkumi ekonomi seluruh dunia, termasuklah ekonomi kuasa-kuasa besar seperti Amerika, Rusia dan China.

    Apakah Anwar ingin hospital-hospital kerajaan dibanjiri pesakit Covid-19 sehingga perkhidmatan kesihatan negara kita runtuh?

    Bukankah ini akan memberikan impak yang jauh lebih buruk lagi kepada ekonomi rakyat dan negara dan menjurus kepada wabak-wabak lain yang mampu meruntuhkan terus sektor pekerjaan?

    Kenyataan Anwar kononnya tindakan rakyat menyerbu pajak gadai “melambangkan kesusahan rakyat yang terkesan dengan perlaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP)” bukti beliau seorang “trouble maker.”

    Selagi ada Anwar, selagi itulah kerajaan persekutuan akan sentiasa dibelengui isu-isu bodoh yang tidak berpaksi kepada kebenaran.

    Terbaru, beliau menyebarkan berita palsu (lihat video bawah) kononnya kerajaan membenarkan koperasi syarikat judi buka di bawah PKPB.

    Saya hairan mengapa pihak media masih melayan manusia bermasalah ini dan bukannya pihak lain yang serius perjuangkan kebenaran.

  27. DAP/PH merancang, Allah merancang, tetapi perancangan Allah lebih baik. Amiin Yaa Rabbal Aalamiin.

    1. Bosskurrr merancang menipu kita tetapi allah swt menentukan hasil niat jahatnya dan perancangannya gagal

    2. aiyaa, Iblis kuat lancang sama hadi lalang. itu tuhan alah sudah kasi blanket kebenaran meh

  28. Musafir blok gersang

    BUDIN WOIII!

    TAK PAYAH LAH BERSATU MASOK PH,KALU ANWAR YANG JADI PM,

    KALU TUN YANG JADI PM, AKU SETUJU

    KALU SEBALIKNYA,,BIORLAH BERSATU KAT PN TU SELAMANYA!

  29. Dan berpeganglah kamu semuanya kepada tali (agama) Allah, dan janganlah kamu bercerai berai, dan ingatlah akan nikmat Allah kepadamu ketika kamu dahulu (masa Jahiliah) bermusuh musuhan, maka Allah mempersatukan hatimu, lalu menjadilah kamu karena nikmat Allah orang-orang yang bersaudara;

    mari bersatu kerana Allah
    pastikan tampok ditanagn muslim

    الَّذِينَ يَتَّخِذُونَ الْكَافِرِينَ أَوْلِيَاءَ مِن دُونِ الْمُؤْمِنِينَ ۚ أَيَبْتَغُونَ عِندَهُمُ الْعِزَّةَ فَإِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَمِيعًا
    (yaitu) orang-orang yang mengambil orang-orang kafir menjadi teman-teman penolong dengan meninggalkan orang-orang mukmin. Apakah mereka mencari kekuatan di sisi orang kafir itu?
    Maka sesungguhnya semua kekuatan kepunyaan Allah.

    musuh islam sentiasa cari peluang untuk lemahkan muslim
    bila depa ada kuasa tengok apa dah jadi disingapo

    Ada yang menyuarakan kesedihan kerana anaknya yang sedang belajar di institusi pengajian tinggi juga tidak diberi kelonggaran untuk mengerjakan solat Jumaat.

    Semoga Allah beri kemudahan kepada umat Islam Singapura untuk bebas mengamalkan ajaran agama mereka yang selama ratusan tahun sebelum ini telah dijunjung dan diamalkan oleh nenek moyang mereka, para pemilik asal tanah itu.

    hak umat islam ditindas

    1. Keruntuhan kekuasaan Melayu di Singapura umpama bermula dari biji benih yang kecil kemudian tumbuh sebagai pohon kayu balak yang sangat besar https://pekhabar.com/h-i-d-s-perjanjian-temenggong-abdul-rahman-stamford-raffles-mengenai-singapura/

      “Pada 30 Januari 1819, satu perjanjian antara Temenggung Abdul Rahman dengan Stamford Raffles telah ditandatangani dan perjanjian ini menjadi sah pada 6 Februari 1819 setelah ditandatangani oleh Tengku Hussein”……..baca lagi………

  30. aiyaa zunnun,

    ini kelajaan melayu2 islam” apa hat sulah jadi tebalik sijalang?

    itu 30 milun kontrak kasi supply testing utk itu kementelian sihatan kasi sama itu real estate compny, semua director cina, kakitangan cina meh….

    melayu2 islam kelajaan Moo titut meh?

    ini mcm suluh pAs cepat2 kasi keluar itu telopong buluh meh…..

    mana hadi lalang sama itu menteli kasi bini baru lia audi Q7 meh….

  31. MAHATHIRVSANWAR

    MASA BERKUASA KERJA MENJARAH DAN MENYAMUN……BILA HILANG KUASA SEBAR BERITA PALSU….. ITULAH TABIAT SEMULA JADI BANGSA FALSE MESSIAH GOG MAGOG…….

    Pihak berkuasa harus segera mengambil tindakan terhadap Anwar Ibrahim kerana sebar berita palsu [BUKTI DISERTAKAN]……….APA PERLU BANGSA DAJJAL YAKJUJ MAKJUJ NAK BERCAKAP PASAL ARAK DAN JUDI.
    ..ITU DAH JADI TABIAT HARIAN MEREKA……

    Anwar ibrahim bukan calang-calang orang, beliau adalah ‘Perdana Menteri menanti’ dan calon ketua pembangkang yang harus mempunyai fakta tepat terlebih dahulu sebelum hendak buat kenyataan.

    Malangnya, beliau telah menyebar berita palsu secara sengaja melalui rakaman video (bawah) yang menyatakan koperasi kedai judi dibenarkan buka bawah ‘perintah kawalan pergerakan bersyarat’ (PKPB).

    Bersambung selepas video

    Ini satu kenyataan yang amat tidak bertanggungjawab yang tidak seharusnya datang dari mulut tokoh pemimpin ‘berpenyakit’ yang bercita-cita rakus untuk berpaut pada kuasa.

    Pihak penguatkuasa undang-undang mesti siasat seterusnya mengambil tindakan tegas keatasnya.

    Anwar seharusnya tidak cuba hendak bermain politik di saat negara sedang menghadapi musibah pandemik covid-19.

    Mengeluarkan kenyataan-kenyataan yang tidak berasas di saat ini tidak boleh dimaafkan khususnya sesuatu isu yang tidak betul yang boleh mengelirukan rakyat.

    Undang-undang mestilah telus, adil serta saksama tanpa mengira siapa individu yang melakukan kesalahan.

    Kita ingin melihat apa tindakan pihak penguatkuasa undang-undang terhadap anwar ibrahim dalam isu menyebar berita palsu ini.

  32. gerombolan besar ppbm akan bersama Moo hingga pru 15, bukan kerana agenda utk selamatkan ‘melayu islam’ tapi ibarat semut yg sedang memamah gula.

    rethorik utk selamatkan ‘melayu islam’ dah lama di permainan melayu2 konon islam mesti di bela, kerana ‘tuhan’ yg mereka sembah dok asyik mabuk tidur lena sj.

    PH perlu memberi ‘oversight’ yg efficient’ mempersoalkan kesundalan2 “melayu2 islam” yg tidak jelas, yg mana sebenar nya,…

    *melayu yg menyundalkan islam atau fahaman islam yg menyundalkan melayu mereka.*

    selain memberi ‘oversight’ utk memastikan kewangan negara di samun oleh melayu2 omNo, perlu juga berhadapan dgn…

    ..kesundalan pAs, ngo2 + jakim konon kelihatan memperjuangan ‘islam’

    ..agar tidak sewenang2 nya, memperalatkan fahaman ‘islam’ mereka membawa masuk fahaman2 ektreme hingga negara di jadikan longgokan kesundalan menegakan Panji2 Hitam pula.

    PH perlu focus utk menghadapi pilihan raya sarawak, dan terus lestarikan ‘middle kingdom’ negara, kerana kesederhanaan (wasatho) itu teras dan selari dgn sifat kemanusian manusia.

    biarkan dua aliran ‘melayu2 dan islam’ sundal menyudal antara kedua nya….

    bilamana, tertewas antara kedua2 nya, perlu berhati2 utk menerima mereka….

    seperti covids’ mereka2 amat contagious dan bahaya.

    1. Puak Confucian, Taoism dan Buddhism asyik berlaga, akhirnya Kristian Evangelical yang naik. Ada kelas, ada taraf kalau jadi Kristian – “Mader sia I go heaven”.

      Kesundalan memang prerogatif puak Confucius, Tao dan Buddhist, selalu ada di lorong2 belakang Chow Kit, KL. Kalau tiada Covid un, mereka terkenal dengan HIV AIDS.

      Memang perlu dijauhi kaum ini. Menjangkit penyakit kelengkang busuk kalau merapati mereka.

  33. MAHATHIRVSANWAR

    KRONI TONG M BERANGAN JADI PM9…..GADAI PRINSIP PUN TAK KISAH ASAL CITA2 PERIBADI TERCAPAI……ATAU PRINSIP SAMA DENGAN BANGSA DAJJAL YAKJUJ MAKJUJ……..

    Pengguna Facebook tuduh Wan Azizah curi AS$50 juta, Pemuda Keadilan buat laporan polis……..DUIT UMNO MINTA TAPI PARTI KUNYIT TOLONG PERABIH……NGO MASYUKKK SONYAP JOOOOO…….

    Setiausaha AMK Perak Zaim Sidqi Zulkifly dikatakan membuat laporan polis di Balai Polis Ipoh, Perak pada pukul 3 petang bagi meminta pihak polis untuk mengambil tindakan terhadap hantaran Facebook yang menuduh Wan Azizah curi AS$50 juta.

    Angkatan Muda Keadilan (AMK) hari ini dikatakan telah membuat laporan polis bagi meminta pihak polis menyiasat satu hantaran Facebook yang didakwa berunsur hasutan.
    Menurut laporan, hantaran tersebut berkaitan sumbangan AS$50 juta dari Qatar kepada pelarian Rohingya di Malaysia yang diselaraskan oleh bekas timbalan perdana menteri Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail.
    Semalam, sebuah posting di akaun Facebook “Pejabat Timbalan Kanan Setia” mendakwa Wan Azizah mencuri dana AS$50 juta sumbangan Qatar Foundation kepada Kerajaan pimpinan Pakatan Harapan.
    Jumaat lalu, Wan Azizah menafikan dakwaan sumbangan AS$50 juta dari Qatar telah disalurkan kepada Pakatan Harapan.

    PETALING JAYA: Angkatan Muda Keadilan (AMK) hari ini dikatakan telah membuat laporan polis bagi meminta pihak polis menyiasat satu hantaran Facebook yang didakwa berunsur hasutan.

    Menurut laporan, hantaran tersebut berkaitan sumbangan AS$50 juta dari Qatar kepada pelarian Rohingya di Malaysia yang diselaraskan oleh bekas timbalan perdana menteri Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail.

    Setiausaha AMK Perak, Zaim Sidqi Zulkifly dikatakan membuat laporan polis di Balai Polis Ipoh, Perak pada pukul 3 petang bagi meminta pihak polis untuk mengambil tindakan terhadap hantaran Facebook itu.

    “AMK Perak melihat hantaran tersebut satu dakwaan jahat fitnah dan jenayah di bawah seksyen 499 dan seksyen 500 Kanun Keseksaan.

    “AMK Perak berharap tindakan dapat diambil oleh pihak polis dan SKMM (Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia) terhadap admin page (pentadbira halaman Facebook) ini,” Sidqi dilaporkan sebagai berkata.

    Semalam, sebuah posting di akaun Facebook “Pejabat Timbalan Kanan Setia” mendakwa Wan Azizah mencuri dana AS$50 juta sumbangan Qatar Foundation kepada kerajaan pimpinan Pakatan Harapan.

    Laman tersebut turut didakwa menggunakan perkataan-perkataan tidak senonoh terhadap Presiden PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim dan partinya.

    Bagaimanapun, kenyataan tersebut dikatakan telah dipadamkan selepas ianya mendapat kritikan daripada netizen.

    Jumaat lalu, Wan Azizah menafikan dakwaan sumbangan AS$50 juta dari Qatar telah disalurkan kepada Pakatan Harapan.

    Menurutnya, dana tersebut disalurkan terus kepada beberapa NGO berkaitan di mana Yayasan Kebajikan Negara hanya bertindak sebagai penyelaras.

  34. Parti lebai maksum ckp duit ehsan 400jota cuma akan dipakai utk belanja pembangunan shj…so akan di simpan dulu utk buat masa ini.

    Betul jgk katenyer.mungkin rakyat negeri yg ditakbirnya tak memerlukan wang sgt pada masa ni.mereka masih ada tabung hasil simpanan dari kecil agaknya..

    So simpan jer k 400jota tu…kalu melabur pada tmpat yg betul maybe akan berganda² untung kepada kerajaan negeri tersebut nanti

  35. MAHATHIRVSANWAR

    TOK MUDIN HANYA MAHU REALISASI CITA2 PERIBADI JADI PM8…… KERAJAAN SEBELAH KAKI PN TAK AKAN REALISASIKAN CITA2 RAKYAT……..

    Bapa Adib nak tahu pendirian Peguam Negara baharu………

    Peguam Aidil Khalid, yang mewakili bapa Muhammad Adib, Mohd Kassim Abdul Hamid, berkata pihaknya menghantar surat representasi kepada Peguam Negara, Tan Sri Idrus Harun,

    Bapa anggota bomba Allahyarham Muhammad Adib Mohd Kassim mengemukakan representasi kepada Peguam Negara, Tan Sri Idrus Harun, bagi mendapatkan pendirian Jabatan Peguam Negara (AGC), berhubung permohonan prosiding komital yang difailkannya terhadap bekas Peguam Negara, Tan Sri Tommy Thomas.
    Beliau berkata representasi itu adalah bagi mendapatkan pendirian terkini AGC susulan pertukaran Peguam Negara pada 6 Mac lalu sama ada masih berdiri teguh di belakang tingkah laku Thomas selaku bekas Peguam Negara, khususnya berkenaan kenyataan media yang menjadi subjek perkara prosiding menghina mahkamah, ataupun AGC menjarakkan dirinya dengan tindakan Thomas itu.
    Mohd Kassim memfailkan permohonan untuk memulakan prosiding komital terhadap Thomas pada 16 Julai tahun lalu di Mahkamah Koroner Shah Alam, atas dakwaan menghina mahkamah berkaitan prosiding inkues bagi mencari punca kematian anaknya.
    Mahkamah Koroner membenarkan permohonan itu dan Thomas kemudiannya memfailkan rayuan terhadap keputusan berkenaan di Mahkamah Tinggi Shah Alam yang memutuskan Mahkamah Koroner telah terkhilaf ketika membenarkan prosiding komital dimulakan terhadap Thomas.

    KUALA LUMPUR: Bapa anggota bomba Allahyarham Muhammad Adib Mohd Kassim mengemukakan representasi kepada Peguam Negara, Tan Sri Idrus Harun, bagi mendapatkan pendirian Jabatan Peguam Negara (AGC), berhubung permohonan prosiding komital yang difailkannya terhadap bekas Peguam Negara, Tan Sri Tommy Thomas.

    Peguam Aidil Khalid, yang mewakili bapa Muhammad Adib, Mohd Kassim Abdul Hamid, berkata pihaknya menghantar surat representasi itu menerusi faks dan e-mel semalam.

    Beliau berkata representasi itu adalah bagi mendapatkan pendirian terkini AGC susulan pertukaran Peguam Negara pada 6 Mac lalu sama ada masih berdiri teguh di belakang tingkah laku Thomas selaku bekas Peguam Negara, khususnya berkenaan kenyataan media yang menjadi subjek perkara prosiding menghina mahkamah, ataupun AGC menjarakkan dirinya dengan tindakan Thomas itu.

    Menurut Aidil, AGC diharap dapat memberikan jawapan supaya pihaknya dapat menasihati Mohd Kassim untuk tindakan seterusnya terhadap rayuan yang difailkan anak guamnya itu pada 11 Februari lalu terhadap keputusan Mahkamah Tinggi Shah Alam pada 28 Januari lalu, yang membenarkan rayuan Thomas untuk mengetepikan prosiding komital itu.

    Peguam itu juga berkata pengurusan kes rayuan itu yang ditetapkan hari ini di Mahkamah Rayuan telah dilapangkan berikutan pelanjutan tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) yang diumumkan oleh kerajaan sebelum ini.

    “Sistem e-filing kehakiman menyenaraikan tarikh baharu pengurusan kes ialah pada 12 Ogos depan,” katanya kepada Bernama hari ini.

    Mohd Kassim memfailkan permohonan untuk memulakan prosiding komital terhadap Thomas pada 16 Julai tahun lalu di Mahkamah Koroner Shah Alam, atas dakwaan menghina mahkamah berkaitan prosiding inkues bagi mencari punca kematian anaknya.

    Mahkamah Koroner membenarkan permohonan itu dan Thomas kemudiannya memfailkan rayuan terhadap keputusan berkenaan di Mahkamah Tinggi Shah Alam yang memutuskan Mahkamah Koroner telah terkhilaf ketika membenarkan prosiding komital dimulakan terhadap Thomas.

    Dalam permohonan itu, Mohd Kassim, 66, mendakwa Thomas telah membuat penghinaan terhadap mahkamah menerusi afidavit yang difailkan AGC pada 3 April tahun lalu, berhubung punca kematian anaknya.

    Tidak pernah sakit kerana pembersihan saluran darah yang kerap
    Normalife
    Muhammad Adib, 24, yang juga anggota Unit Bantuan Perkhidmatan Kecemasan (EMRS) Balai Bomba dan Penyelamat Subang Jaya, menghembuskan nafas terakhir pada 17 Disember 2018, di Institut Jantung Negara ekoran kecederaan parah dialaminya dalam rusuhan di tapak Kuil Sri Maha Mariamman, USJ 25, Subang Jaya pada 27 November tahun sama.

    Pada 27 September 2019, Mahkamah Koroner memutuskan kematian Muhammad Adib disebabkan perbuatan jenayah yang dilakukan lebih dua atau tiga individu yang tidak diketahui.

    1. Walau siapa pun Hakim @ peguam negara Keadilan perlu ditegakkan melalui prinsip kejujuran dan keikhlasan. Keputusan bersalah atau sebaliknya mengikut perinsip dan keluhuran undang-undang yang tertulis mestilah sama walaupun hakim atau peguam negara bertukar ganti.

  36. Percantuman semula PPBM dalam Pakatan Harapan berlaku keadaan itu sebenarnya tidak lebih hanyalah umpama nasi tambah. Tiada keperluan yang mendesak selain memberi peluang menyatukan penyokong tegar Mahathir agar dapat jadi calon adun atau ahli perlimen dikawasan yang mereka pilih bertanding dalam pilihanraya ke 15 dengan selesa.

    Sebagai pemerhati, kita tahu Anwar menghadapi situasi serba salah kerana dalam PPBM bukan nya semua ahli jadi pengkhianat seperti Muhyiddin. Ada yang meludah Muhyiddin. Ada yang jilat muhyiddin. Namun begitu dalam Pakatan Harapan juga bukan semua penyokong suka menerima kembali kemasukan semula PPBM sebagai ahli gabungan. Ada yang membantah dan marah. Ada yang tak peduli.

    Ketika ada perjanjian bertulis pun Muhyiddin dan Mahathir boleh langgar….. Apa solusi yang akan majlis presiden PH lakukan apabila PPBM dibawa masuk semula dalam PH, mereka tidak akan melakukan pengkhianatan untuk kali kedua…..?

    Pengalaman lalu memperlihatkan perangai PPBM seperti orang miskin jumpa harta karun. Sudah diberi tempat dan jawatan tidak pandai bersyukur, lupa diri, sombong, angkuh. Bersikap kaduk naik junjung. Semua kepala orang mahu dipijak. Bila percaya diri amat berkuasa….Allah turunkan azab. Barang yang dikejar tak dapat, barang yang dikendung berciciran. Tak lama lagi jadi lebai malang.

    Kepada Anwar Ibrahim…….jangan riak dengan “sabar tahap dewa” sehingga penyokong melihat anda seperti lelaki lemah tenaga batin.

    1. Bagaimana pendapat saudara Selumbar tentang Wawancara Eksklusif Sinar Harian] bersama Tun Dr Mahathir Mohamad https://www.youtube.com/watch?v=puw_sGF5Acs

  37. 95 tahun tak boleh dinaikkan sebagai Perdana Menteri?

    Mengarut lah kamu, Budin.

    Terlampau angau sangat dengan Pak Sheikh jadi PM hingga melalut kamu.

  38. Anwar Ibrahim jgn bimbang, jawatan PM Tepi seumur hidup dah dlm genggaman beliau. Tiada seorang pun mampu menyainginya.

    Kihkihkih

  39. Mudah-mudahan DrM akan menerajui semula ppbm dan perkuatkan PH. Kita nak DrM jd pm9, bukan Anwar Ibrahim.

    Kihkihkih

    1. Dia ni geli kihkihkih sebab Bang Ali ada di belakang dia.

      Tapi doa dia saya sokong dan ameenkan.

    2. Banyak mengarut lah PPBM ni

      1. Kamu bukan saja mengarut, juga melalut.

    3. mudah mudahan mahathir tak tak nyanyok lali meh
      .
      kena hentak meja, lalu nganis meh…

      ini mcm punya PM perut manyat tak tak kuat meh

      1. Ini macam punya komen standard budak kecik meh, mooo

  40. hadi awang kena lah kerja kuat utk memastikan Moo islam ala barua kapir sana sini nya, manakala najb dan zahid mengajar Moo cara2 menyamun pula….

    ini baru ‘melayu2 islam’ jenamaan muaFUCKat…

    betul ke?

    1. Tak betul, zunnun pukimak.

      Yang FUCK itu ia lah emak kamu dengan Bang Ali.

      Yang lain hanya bersetubuh.

      Kau sekolah SJKC dulu ker? Padan ler main FUCK saja.

      Pssst, emak bapak kau pun asyik FUCK ker?

      1. cuba suluh lubang puki ibu, takut ada secepis grey matter dati otak yg tertinggal ketika melahirkan kamu…

        jgn ketika menyuluh, naik stim, haru berperang dgn bapak kamu pulak…

        blh tak?

        1. Itu berlaku kpd kamu, yer.

          Kena tempeleng dan pelupuh dek bapak kamu? Sian.

  41. Sebenarnya Cik Budin, yang pening bukan Tun saja. Abam pun susah juga. Tanpa sokongan kumpulan Tun, abam tak akan mampu membentuk suatu formidable force, samada untuk mengusulkan undi tak percaya kpd kerajaan Muhyiddin atau pun untuk menghadapi PRU15. Kekuatan orang tua tu bukan setakat 6 orang MP PPBM yang bersama beliau saja, tetapi Tun mampu menarik sokongan sebahagian parti2 dari Sabah dan Sarawak juga.

    Dalam pada itu, jika Tun kembali kepada PH, jalan cerita masih belum selesai….. mungkin ianya tak akan berakhir dengan happy ending kerana kecurigaan di antara kedua mereka tidak mungkin berakhir. Penyokong Tun tentu mahukan bos mereka yang menerajui PH manaka para juak Abam tidak akan membiarkan perkara ini berlaku. Bukankah perangai pelahap laparkan kuasa ini juga merupakan salah satu punca yang membawa kepada keruntuhan PH, selain dari permusuhan di antara Abam dengan Azmin yang mrmecahbelahkan PKR. Sendiri bodoh kan…. apa masih mahu terus- terusan jadi orang-orang bodoh….

    Untuk kebaikan negara, biarkan saja Muhyiddin menjadi PM selagi kerajaan PN masih mampu bertahan. Biar baki 2 1/2 tahun yang ada menjadi kayu ukur kemampuan beliau menerajui negara ini. PN besar kemungkinan akan roboh menjelang PRU15 kerana UMNO amat yakin kerjasama mereka dengan PAS dalam MN akan membawa kemenangan. PPBM Muhyiddin dan kumpulan Azmin dgn parti baru mereka harus memilih rakan atau gabungan baru….

    Sementara itu mungkin Muhyiddin dan PN akan gagal sebelum PRU15 kerana bukannya mudah mentadbir negara dalam suasana yang penuh mencabar ini, tambahan pulak dengan sokongan lebai2 dan UMNO Warlords yang incompetence menerajui GLCs…..

    Sebagai pejuang parti elok Encik Budin tumpukan usaha ke arah penjenamaan semula PKR yang kononnya telah dibersihkan. Tak usah membuang masa jolok Muhyiddin, jolok Azmin…. kami pun sudah jemu.

    Tolong jelaskan apakah agenda reformasi PKR yang mesti didokong itu selain dari MAHUKAN ANWAR IBRAHIM MENJADI PERDANA MENTERI. Itu semua kami dah tahu. Menentang rasuah pun semua pihak sudah berikrar berbuih mulut. Hanya bukti ke arah itu yang perlu diperlihatkan.

    . Jika ingin kembenteras rasuah ABAM HARUS MENJAUHKAN DIRINYA DARI BERKAWAN DENGAN CUKONG- CUKONG CHINA DAN TAUKEH JUDI. JANGAN MEMINJAM PREMIS MEREKA UNTUK DIJADIKAN PEJABAT PARTI, JANGAN PINJAM JET PERIBADI CUKONG UNTUK KE SANA KEMARI JIKA BENAR- BENAR MAHU MENGHINDARI RASUAH DI BELAKANG HARI. Cakap mesti serupa bikin.

    Sekian, terima kasih.

    1. Setuju.

      Sokong Tun M sesangat.

      Tak mahu Pak Sheikh jadi PM sebab banduan 2 kali kerana liwat.

  42. Musuh yang busuk hati berjaya melagakan Mahathir & Anwar satu ketika dulu.

    Mereka hampir berjaya pada cubaan kali ke dua semasa PH jadi Kerajaan. Bagaimana pun Mahathir tidak bersama mereka walaupun jelas se olah-olah peluang Anwar menjadi PM di lambat kan oleh Mahathir.

    Namun mereka gagal. Sudah tentu penilaian rakyat tentang Mahathir & Anwar se makin meyakinkan.

    UMNO tidak senang jika BERSATU bersama PH. Apabila PH yang BERSATU turut bergabung sekali lagi akan lebih kukuh. Ini tidak boleh di biarkan terjadi.

    Ada kah ini satu peluang untuk Muhyiddin?

    Jika di biarkan PH selepas ini memenangi PRU, untuk menumbang PH sudah sukar. Cara tebuk atap tak mungkin boleh di guna untuk kali ke dua.

    Oleh itu UMNO kena buat sesuatu sekarang.

    1. Bukan melagakan. Tun M memang tak mahukan Pak Sheikh jad PM sebab diia bekas banduan 2 kali kes meliwat. Aku sokong Tun M.

      1. aiyaa,

        itu hadi lalang pun liwat itu islam meh…

        itu najib, zahid, mAt hasan manyak liwat melayu meh, sana sili robber meh?

        melayu2 islam – manyat rethorik meh?

        1. zunnun pukimak, Yang selalu liwat agama ia lah puak kamu, habis Confucianism, Taoism, Buddhism kena fuck.

          Evangelical Christianity yang korang peluk selepas itu pun kena fuxk sebab korang jadi Free Thinkers atau Free Loaders.

    2. Tak payah cakap tebuk atap, tebuk lubang, ebuk apekebende ler. Dah muak dengor. Gua lain2 perkataan ler.

      Tendang terajang, contoh nya. Bukan hanya DAP yang boleh di tendang terajang, hehe.

  43. Tun M tidak boleh lagi disokong menjadi PM berdasarkan tindakan beliau sebelum ini. Faktor usia beliau tidak sesuai lagi dan tidak relevan dengan kontemporari. Rakyat tidak mungkin boleh menerima dan menyokong beliau lagi kerana telah menggagalkan mandat rakyat dengan cara meletakkan jawatan PM. Berikan laluan kepada orang lain yang berpotensi untuk menerajui negara.

    1. “.. berdasarkan tindakan beliau sebelum ini”. Guano tak ghoyyak ggapo dio?

      Appahal pun, itu kau cakap. Aku cakap the opposite.

      Kamu yang menuduh .. sekarang kasi bukti, fakta dan punca maklumat kamu lah. Kalau tidak, kamu menuduh liar saja. Very cheap, dua kupang sehelai kertas.

  44. Kem Mahathir menang, lebih baik. Kalau tak, Muhyiddin pun OK. So long as he will defend, protect and promote Melayu and Umno.

    Melayu has been here since time immemorial. Melayu berasal di Gugusan Pulau2 Melayu (The Malay Archipelago) ini, yang termasuk Semenanjung Malaya, Sabah dan Sarawak. No two-way about those, the rest were pendatang.

    1. aiyaa, zunnun

      ini cakap lali melayu atau sama oendatang meh

      cuba lia tarik itu masa 2000 tahun lulu meh, itu indon pun lali polinesian meh…

      cuba lua tarik itu masa 3000 tahun lulu meh, olang2 asli sana sini meh…

      lia ada hidup lulu meh?

      mcm anjing gongong meh…

      ini bulak kuat pakai pamper lali meh?

      1. Lu apek pakai cawat, luluk tepi jalan, tunggu giliran mandi pakai air paip gomen lorr. Tak boleh bikin kolam mandi belakang rumah sebab lu siutak bikin jamban berak lorr.

        Apa ciakap 2,000 tahun, lu olang datang sini only a few hundred years ago, mooo.

  45. 1. When a prime minister uses coarse, gutter language like “kepala bapak kau” when addressing a large crowd, and he is all too aware that he is being filmed, it could mean any of the following.

    He is angry.

    He is rude.

    This was what Mariam Mokhtar wrote in FMT November 8, 2017

    Similarly When deputy prime minister

    2. Naib presiden Umno, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi mengungkit sejarah Tun Dr Mahathir Mohamad yang berketurunan India dan mendakwa bekas perdana menteri itu mempergunakan orang Melayu selama 22 tahun pentadbirannya.

    Zahid, yang juga menteri dalam negeri, menunjukkan salinan kad pengenalan (IC) Mahathir, yang memaparkan namanya sebagai “Mahathir a/l Iskandar Kutty”.

    Sambil memegang telefon bimbit dan menunjukkannya kepada hadirin, Zahid berkata, “Ini IC biru dia dulu. Nama dia Mahathir anak lelaki Iskandar Kutty. Nombor IC biru dia […] Ini yang dihantar oleh ketua pengarah Jabatan Pendaftaran Negara (JPN).”

    “Betullah dia kata kita ni mudah lupa sebab dia anak laki-laki Iskandar Kutty,”

    “Orang itulah yang memperjuangkan agenda Melayu untuk mempergunakan Melayu. Bila habis madu sepah dibuang. Umno ini sebagai madu dan kita adalah sepah yang dibuang,” katanya ketika berucap merasmikan majlis penutup mesyuarat bahagian Umno Kelana Jaya hari ini.

    Koh Jun Lin

    Diterbitkan 30 Jul 2017, 4:21 pm
    Malaysiakini

    Muhyiddin did not mutter words but his actions? Not after qualifying himself as the saviour of the Malays and islam…. well time will tell.

    1. Why do you need time to tell?

      saviour
      /ˈseɪvjə/
      noun
      a person who saves someone or something from danger or difficulty.

      Have you not seen actions by him along the above line?

      Can you show proof that he didn’t do those so far?

      1. the lest proof you exist meh, when 99.99999999996% of you are empty space meh?

        who’s your saviour, your 0.00000000004% …

        to decide meh?

        1. zunnun pukimak always talks about saviour sebab dia takut kena halau dari negara ini sebab tak respect the Constitution of the country fully.

          Including Clause 153 on the Special Position of the Malays and the Bumiputeras of Sabah and Sarawak.

          1. ini bulak, masih pakai pamper meh, masih ingat2 lia punya puki mak meh?

            1. Lu punya puki mak di China ke di Malaysia?

      2. Read the message between the line. Where is najib now? Where is zsjid now? Muhyiddin…time will tell

        Karma…..

Leave a Reply

Your email address will not be published.