MUHYIDDIN DIMALUKAN SEMBILAN NEGERI, AZMIN ‘LAZY MINISTER’ PATUT DILUCUT SEBAGAI MENTERI KANAN

Keengganan sembilan negeri mematuhi Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat atau PKPB yang diumumkan Muhyiddin Yassin benar-benar suatu keadaan yang memalukan kerajaan pusat.

Ia memberi gambaran kedudukan Muhyiddin langsung tidak dihormati oleh kerajaan negeri-negeri terbabit iaitu .

Yang peliknya, bukan saja kerajaan negeri PH yang menolak PKPB itu, malah juga termasuk kerajaan negeri PN sendiri.

Di mana salahnya semua ini?

Sebagaimana yang telah disebut oleh beberapa pemimpin UMNO, pihak yang salah sehingga Muhyiddin dimalukan ini adalah kerana gagalnya Menteri Kanan merangkap Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Azmin Ali dalam menyelaras hubungan antara negeri dan pusat sebelum atau sebaik PKPB itu dilaksanakan.

Jika semua ketua kerajaan negeri diajak berbincang dan dipanggil bermesyuarat untuk diminta pandangan mereka berkaitan PKPB, soal ketidakpatuhan ini pasti tidak berlaku.

Sebenarnya tindakan tidak mengajak kerajaan negeri berbincang ini bukanlah kali pertama dilakukan oleh PN.

Ketika awal PKP dikuatkuasakan dahulu, semua negeri-negeri pembangkang tidak dijemput bermesyuarat, sebaliknya hanya kerajaan negeri PN saja yang dijemput.

Berikutan kecaman pelbagai pihak ketika itu, KSN kemudian telah merelakan dirinya sebagai “kambing hitam” dengan mengakui ia sebagai kecuaiannya serta turut memohon maaf.

Tetapi, dalam kes sembilan kerajaan negeri tidak mahu akur dengan keputusan pusat melaksanakan PKPB ini, bukan saja tiada kambing hitam dan tiada kata maaf, malah Azmin nampaknya tidak belajar daripada kesilapan lalu.

Lebih buruk, beliau seterusnya memberi kata-kata ancaman kepada kerajaan negeri yang enggan melaksanakan PKPB itu bahawa mereka boleh disaman oleh pihak industri.

Adakah kerajaan negeri takut kena saman atau pihak industri yang lebih takut mahu menyaman kerajaan negeri?

Ternampak di sini Azmin seorang yang ego, sombong serta seolah-olah cuba menghasut pihak industri untuk mengambil tindakan undang-undang terhadap kerajaan negeri untuk menutup kegagalannya menyelaras dan mengadakan perbincangan dengan kerajaan-kerajaan negeri sebelum PKPB dikuatkuasakan.

Beginikah gaya dan lagak seorang menteri kanan?

Apakah beliau hanya melihat dari sudut arahan pusat yang sah dan hak industri menyaman saja tanpa mengambil kira kerajaan negeri juga ada hak bersama seperti mengawal wabak dan menjaga kesihatan rakyat untuk tidak mematuhi PKPB?

Yang nyata, episod memalukan kerajaan pusat dan Muhyiddin ini menggambarkan Azmin tidak layak sama sekali diberi tanggungjawab sebagai menteri kanan.

Sebelum ini, beliau pernah dikecam apabila mengumumkan kedai gunting rambut akan dibenarkan beroperasi di peringkat pertengahan PKP dilaksanakan sehingga Kementerian Kesihatan menolak idea tersebut, lalu akhirnya terpaksa dibatalkan.

Bermakna sudah dua kali Azmin mengalami kegagalan hanya dalam tempoh tidak sampai dua bulan menjadi menteri kanan.

Diimbas kedudukannya sebagai Menteri Hal Ehwal Ekonomi sebelum ini, jika diperhatikan tiada apa pun yang dilakukannya yang boleh dibanggakan.

Beliau lebih terlihat lebih sebagai “Menteri Hal Ehwal Politik” dengan kerjanya asyik berpolitik dan ingin berkhianat saja terhadap PH dan kalau ada pun perkara diingati yang dilakukannya semasa menjadi Menteri Hal Ehwal Ekonomi, ia hanyalah berkenaan “video Haziq” di Sandakan, selain meletakkan dirinya sebagai menteri pengiring serta pengampu kepada Perdana Menteri ketika itu, Tun Mahathir Mohamad.

Lebih daripada itu, tiada apa-apa sumbangan kepada peningkatan ekonomi negara pernah dilakukannya.

Dengan itu, Muhyiddin seharusnya tidak perlu menunggu lama untuk menilai bahawa Azmin tidak layak berperanan sebagai menteri kanan yang beliau harap-harapkan.

Selain dilabel banyak pihak di Putrajaya ketika era PH sebagai “lazy minister”, imejnya yang jijik lantaran “video Haziq” juga hanya akan membawa lebih banyak kemudaratan kepada kerajaan pimpinan Muhyiddin yang dikenali sebagai anak ulama serta dibanggakan ramai kerana pandai membaca doa.

UMNO pula sebagai pemegang blok terbesar Ahli Parlimen dalam PN jelas tidak senang, malah tidak akan berkompromi dalam memperlekeh Azmin.

Lalu, untuk apa lagi Muhyiddin perlu mengekalkannya sebagai menteri kanan? (ShahbudinHusin 05/05/2020)

Updated: 5 May 2020 — 5:06 pm

83 Comments

Add a Comment
  1. MAHATHIRVSANWAR

    KALAU BETUL TONG M BANI TAMIM DAH TENTU DIA TIDAK BERSUBAHAT DENGAN BANGSA DAJJAL YAKJUJ MAKJUJ…….LEBIH BAIK BERGABUNG DENGAN UMNO YANG TELAH DIPUTIHKAN…..

    Khairuddin dakwa Khaled Nordin putar belit fakta, miliki agenda tersirat…….

    Menurut Khairuddin, Khaled meupakan penyokong kuat blok ‘pemimpin bermasalah’ dalam UMNO yang memiliki agenda tersirat untuk ‘membunuh’ karier politik Azmin.

    Datuk Seri Khairuddin Abu Hassan menyifatkan kenyataan terbaru Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin berhubung langkah kerajaan mengumumkan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) sebagai pembohongan dan tidak berasas.
    Semalam, Khalid membidas Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Azmin Ali yang didakwanya gagal mendapatkan konsensus kerajaan negeri sebelum pengumuman PKPB dibuat oleh Putrajaya.
    Bagaimanapun, Khairuddin berkata cadangan untuk ‘restart’ (menghidupkan semula) ekonomi telah dibincang dengan semua menteri besar dan ketua menteri dalam mesyuarat Majlis Keselamatan Negara (MKN) pada 28hb April 2020.
    “Untuk makluman khaled nordin, semua pihak setuju dan akan patuh pada ‘SOP’ yang disediakan oleh Majlis Keselamatan Negara, Kementerian Kesihatan Malaysia serta Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri.
    Menurut Khairuddin, Khalid terlibat dengan blok ‘bermasalah’ dalam UMNO yang ingin parlimen dibubar dan pilihanraya diadakan semula.

    SUBANG JAYA: Naib pengerusi UMNO Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin tidak harus membuat tuduhan-tuduhan melulu atau mngeluarkan kenyataan jika tidak bersandar kepada fakta.

    Demikian menurut penyelaras parlimen Jasin, Datuk Seri Khairuddin Abu Hassan, yang menyifatkan kenyataan terbaru Khaled berkenaan langkah kerajaan mengumumkan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) sebagai tidak berasas.

    Semalam, Khalid membidas Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Azmin Ali yang didakwanya gagal mendapatkan konsensus kerajaan negeri sebelum pengumuman PKPB dibuat oleh Putrajaya.

    Bagaimanapun, Khairuddin berkata cadangan untuk ‘restart’ (menghidupkan semula) ekonomi telah dibincang dengan semua menteri besar dan ketua menteri dalam mesyuarat Majlis Keselamatan Negara (MKN) pada 28hb April 2020.

    “Khaled Nordin jangan jadi ‘bodoh sombong’ sekiranya tak ada fakta, jangan suka bercakap bodoh demi untuk tagih publisiti murahan.

    “Untuk makluman khaled nordin, semua pihak setuju dan akan patuh pada ‘SOP’ yang disediakan oleh Majlis Keselamatan Negara, Kementerian Kesihatan Malaysia serta Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri.

    “Jadi bagaimana Khaled Nordin boleh buat tuduhan melulu ke atas Dato Seri Azmin Ali kononnya MITI tidak berbincang terlebih dahulu dengan negeri-negeri?

    “Siapa yang bercakap bohong kini,” tanya Khairuddin.

    Khairuddin kemudiannya mempersoalkan kredibiliti Khaled yang disifatkannya sebagai pemimpin “bermasalah.”

    “Khaled Nordin tidak layak untuk bercakap banyak bagi mencari publisiti murahan kerana beliau adalah kalangan yang kuat menyokong kerajaan terdahulu di mana pemimpinnya mengadapi pelbagai masalah dan tindakan mahkamah.

    “Beliau harus cerminkan mukanya terlebih dahulu. Ketika beliau mentadbir negeri Johor pun cukup kelam kabut sehingga kerajaan BN negeri johor tumbang pada PRU14.

    “Sesungguhnya, Khaled Nordin juga seorang pemimpin yang bermasalah. Apakah beliau ingat dirinya itu terlalu sempurna dan bersih?

    “Saya tak faham dengan Khaled Nordin kerana beliau suka menagih publisiti murahan.

    “Kenapa harus ‘menuding jari’ dan menempelak Dato Seri Azmin Ali secara terbuka melalui saluran media?”

    Khairuddin turut mempersoalkan motif sebenar Khaled. Menurutnya, Khaled kini sekapal dengan Azmin dan seharusnya menggunakan platform dalaman untuk membuat teguran sesama pemimpin Perikatan Nasional.

    “Sesungguhnya, kini Khaled Nordin adalah sebahagian daripada kerajaan PN dan baru dilantik untuk mempengerusikan satu syarikat kerajaan.

    “Jika beliau salah seorang anggota pemimpin kerajaan PN sudah pastilah beliau mempunyai platform secara terus menerus untuk berhubung sesama pemimpin PN.

    “Kalau beliau nak tunjuk pandai sekalipun, kenapa tidak buat teguran secara dalaman? Bukankah Itu kerajaan yang dianggotai olehnya juga?

    Menurut Khairuddin, Khaled meupakan penyokong kuat blok ‘pemimpin bermasalah’ dalam UMNO yang memiliki agenda tersirat untuk ‘membunuh’ karier politik Azmin.

    “Mereka sedar jika tidak ‘bunuh’ kareer politik Dato Seri Azmin Ali dari sekarang dalam kerajaan PN; agenda blok UMNO itu akan gagal untuk membuat ‘come back’ bagi berpaut pada kuasa secara mutlak.”

    “Kalangan ini pada realitinya tidak sokong kerajaan PN. Tetapi mereka hanya mahukan kuasa secara sementara bagi menguatkan tapak politik umno seterusnya berhasrat parlimen dibubarkan.

    “Pembacaan politik mereka sekiranya parlimen dibubar dan pilihanraya diadakan semula, umno boleh menang besar dan seterusnya mempunyai kuasa mutlak.

    “Ini merupakan satu persepsi yang cukup bodoh dan ‘syok sendiri’ semata-mata.

    “Sebab itu Tun Dr Mahathir Mohamad amat konsisten tidak mahu bergabung dengan puak kleptokrats ini. Mereka ‘rakus kuasa’ serta tidak boleh dipercayai langsung.

    “Pembacaan dan visi politik Tun Dr Mahathir Mohamad cukup mendalam serta berpandangan amat jauh.”

  2. UMNO tak boleh terima Azmin dilantik sebagai Menteri Kanan sebab geng Azmin tak ramai macam UMNO dalam PN. Kerana Jasa UMNO dan PAS ler bagi PN berjaya tadbir negara secara tebuk atap. Kini UMNO sekarang mendapat sokongan ramai masyarakat Melayu berdasarkan Cameron dan Semenyih termasuk tempat Tok Mat. PRU15 nanti akan berpihak kepada UMNO baharu yang calonnya bebas rasuah. Jika pencalonan muka lama yang bermasalah mungkin ditepis lagi oleh majoriti
    rakyat dalam PRU15.

  3. Shame???? Nothing….dah biasa

  4. MAHATHIRVSANWAR

    KETUA PARTI DAJJAL MATA SATU TERUS BERGANDING BAHU DENGAN BANGSA YAKJUJ MAKJUJ D4PIG UNTUK LAKU KAN LAGI KEROSAKAN DAN KEMUSNAHAN NEGARA…… MEREKA DAH BERJAYA 70%….USAHA PERDAYA DAN PROPAGANDA DENGAN LIBERALISM COMMUNIST ATHEIST ANARCHISM MARXIST TERUS JADI AGENDA MEREKA
    ….

    Giler nak jadi PM Anwar Sanggup terima semula BERSATU……..

    Tak nampak jalan untuk jadi PM. Kalau PRU 15 entah hidup, entah mati. Entah PKR masih tu dah berkubur kerana perpecahan teruk dalaman, Presiden PKR, Anwar Ibrahim berkata Pakatan Harapan (PH) bersikap terbuka jika Bersatu berhasrat untuk menyertai gabungan itu semula.
    Bagaimanapun, Anwar mengingatkan Bersatu perlu patuh kepada agenda perubahan termasuk reformasi yang dipelopori PH dan merima keputusan pelan pengantian PM.

    “Itu keputusan yang harus dibuat Bersatu. Ada dua Bersatu sekarang, keputusan harus dibuat sebagai satu parti dan PH mengambil sikap terbuka.

    “Tapi harus patuh kepada agenda perubahan termasuk reformasi yang dipelopori dalam PH, termasuk sistem menolak sistem korup dan kita tidak mahu mengulangi kesilapan-kesilapan yang lalu,” katanya dalam siaran langsung di Facebooknya hari ini.

    Anwar berkata demikian mengulas kenyataan Mukhriz kelmarin yang menggesa Bersatu untuk bersama Pakatan Harapan sekali lagi.

    Mukhriz dalam kenyataannya sebelum ini berkata peluang terbaik Bersatu adalah bersama PH kerana parti itu perlu bersaing merebut sokongan pengundi Melayu, sama seperti Umno dan PAS pada pilihan raya umum akan datang.

    MR : Anwar sudah lari daripada Refomasi.. REFOBASI!

  5. …aiyaa zunnun,

    ini pagi lu manyak hantam ‘melayu islam’ omNo sama pAs, apa hat?

    ala mimpi itu hadi punya ‘rasullulah’ sama juga meh?

    lu mau cerita sumua olang2 lu ada mimpi itu ‘rasullulah’ meh?

    aiyaa,

    bila rahsia antara berdua ulah cerita sana sini, itu mcm anjing kuat gongong meh…

    ada betut meh?

    1. Lu biki itu maciam sebab sakit hati tadi malam Bang Ali hantam lu banyak kuat lorr, melecet, melelas lu punya lubang belak.ng, mau luluk pun tak senang mooo.

      Lu mimpi di Shanghai your kind got told “No Dogs and Chinese Allowed”. Real life, mooo, lu google lah, itu cerita mesti keluar punya.

      Kung kung …

  6. ..berani kah Moo dan golongan melayu2 nya mempersoalkan islam yg pAs anuti selain memcela tabii melayu2 omNo yg asyik dgn samun menyamun kekayaan negara?

    1. Korang sepet2 semua tak apat baca pun kitab2 Confuciaism, Taoism, Buddism sebab selepas ikut Kristiann Evangelical, habis tulisan dan bahasa korang dibuang yer.

  7. berani kah Moo dan golongan melayu2 bersama nya, mengakui islam itu di bawa oleh Muhammad bukan mhammad bin aminah, milik kesempurnaan tuhan yg maha sempurna?

    …hinggakan islam di jadikan penjenamaam arab sj?

    1. zunnun pukimak menghasut bangsa Melayu dan agama Islam – emak bapak kamu tak membimbing kamu dimasa kecil supaya beradab sopan sebab depa asyik berancuk pagi petang siang malam.

      Tapi kamu keluar dari perut emak kau 9 bulan selepas emak kau di tibai Bang Ali. Kau penuh rambut di muka tanda pukulan Bang Ali kpd emak kau.

  8. ..berani kah kah Moo dgn golongan melayu2 nya, menerima apa yg hadi awang perkatakan piagam kemudian islam sudah ada sejak 1000 tahun dulu sahaja?

    …hingga menafikan tuhan ujud sebelum nya?

    1. Korang DAP bermasalah dengan PAS, nangis lah.

  9. …ada lah fatwa kebangsaan berdiam diri, dgn kesesatan amanat hadi yg mana hingga kini, hadi awang enggan memohon maaf kpd rakyat jelata?

    1. Kau punya masalah dengan Hadi Awang, lantak lah, masalah korang DAP dengan PAS. Kau takut Hukum Hudud yer?

  10. ..sanggup kah Moo dan golongan melayu2 bersama nya berdiam diri utk tidak meneruskan menegakan keluruhan undang2 yg ada, hingga berlaku ketidak kesesamaan hukuman di kalangan rakyat jelata?

    1. Korang terasa ketiaksamaan hukuman, lantak lah, sebab Hakim2 yang menghukum mengikut undang2 yang ada.

      Nak nangis yer?

  11. …ada kah Moo dan golongan melayu2 bersama nya. meneruskan budaya islam ala pAs kerap mengunakan ayat2 dari buku kitab sebagai khadam menghalal cara mereka2…

    1. zunnun pukimak dan sepet2 nya sudah terpikat dengan agama Christian dan tak dapat meneruskan budaya Confuciaism, Taoism dan Buddism sebab bahasa pun dah berlainan. Kesian

  12. …ada kah Moo dgn golongan melayu2 nya, akan meneruskan islam ala omNo dan pAs mendewa2 kerasulan itu kepunyaan muhammad bin aminah yg punya?

    1. zunnun pukimak dan sepet2 nya tak boleh teruskan Confucianism, Taoism dan Buddhism nya sebab sudah di landa Kristian Evangelical.

  13. ..ada kah Moo dgn golongan melayu2 nya, akan bersama menegakan kelangsungan ‘commune’ melayu2 omNo dan pAs itu menjenamakan ‘communist’ order baru di malaysia, dgn membawa panji2 hitam mengelarkan Kaum2 Tamim Asia Tenggara…

    1. zunnun pukimak dan gulungan sepet nya tak dapat lagi bersama dengan kominis sebab sudah dihalau ke selatan Thailand. Kominis pun sudah dibasmi di Asia Tenggara

  14. …ada kah, Moo dan golongan melayu2 bersama nya, akan menyertai najib dan hadi awang meneruskan tabii menunggang air kangkang si suami najib juga?

    1. Tapi zunnun the pukimak akan terus minum air kangkang dari lubang yang tak berbasuh tuh.

  15. …dah kah Moo dan golongan melayu2 bersama nya akan meneruskan islam ala hadi awang, barua dan kapir mengapir sana sini?

    …ada kah Moo dan golongan melayu2 bersama nya akan meneruskan tabii melayu2 omNo dan pAs, menyamun dan kaut dedak sana sini juga?

    1. Tapi zunnun pukimak dan puak ny tak akan dapat meneruskan agama asal nya Confucianism, atau agama cedokan ya, Taoisim atau yag cedok satu lagi, Budism sebab dah masuk Christian Evangelism.

      Tabii puak zunnun pukimak tak akan berubah, sentiasa kejarkan mana yang ada duit. No money, no religion, no even love for nation. Should migrate to Australia to Canada mooo

  16. ….Moo masih bersetuju utk meneruskan agenda ‘Melayu2 Islam’ yg di bawa oleh hadi awang melalui tebuk atap nya?

    ada kah Moo akan meneruskan agenda melayu2 omNo najib dan hadi awang, di mana kedua2 ketika itu giat melacurkan melayu dan islam mereka?

    ….hingga kapal equanimity lalu di selat melaka ke bali sebelum di rampas, omNo dan pAs berjoget2; berpamper dan berkeris …

    menjenamakan melayu2 dan islam mereka?

    1. zunnun memang pukimak dia salah mengeluarkan dia dari puki nya itu. Biadab dan kurang ajar menggelar Perdana Menteri Malaysia Moo.

      zunnun pukimak tidak dibimbing emak bapak nya di masa kecil sebab asyik berancuk pagi petang siang malam.

      Jenis yang bersejarah 3,000 tahun tapi tak pernah menjadi kuasa ulung di dunia. Sebab asyik berperang antara kaum dan suku kaum depa. Rakyat merana hingga jadi kominis. Terus merana.

      1. Yang merempat ke Malaysia pun nak coba buat demikian. Ramai yang sokong Parti Kominis Malaya hingga terlempar ke Betong Salient, selatan Thailand.

        Alhamdulillah communism is no longer fashionable, yang di Indochina sudah habis dikerepotkan.

        1. Apa kau merepek ni Labu. Putus wayar gamaknya mamat ni…..

          Kah kah kahhhh

    2. DAP antara yang menyokong kominis secara senyap di masa yang lalu.

      Polis Special Branch Malaysia cekap, tentu mengawasi mereka, akan cekut mereka yang cakap kurang ajar, termasuk yang menyebut armed struggle.

  17. Wah, tak ada komen menghasut bangsa Melayu dan agama Islam. Bagus.

    Walau pun I don’t get my morning fun and entertainment whacking them.

    1. You are empty. Hollow…. like your asshole being fucked by a bull…. mooooo

      Kah kah kahhhhh

  18. MAHATHIRVSANWAR

    DAPAT SAHAJA KUASA DAPIG JAJA SELURUH DUNIA HUTANG NEGARA 1 TRILLION……22 BULAN BAWAH PHD4PIG BETUL2 HUTANG 1 TRILLION…..INILAH CARA DAPIG PERALAT KAN MELAYU MUNAFIK DAN PERBODOHKAN RAKYAT …..DASAR BUMI HANGUS MAFIA KOMUNIS DAPIG TELAH BERJAYA……..

    Dasar Bumi Hangus DAP Memasuki Fasa II…….

    Satu strategi yang sangat sinonim dengan DAP ialah menuduh lawan melakukan apa yang sebenarnya mereka telah atau sedang lakukan.

    Terma bagi strategi ketenteraan iaitu Dasar Bumi Hangus yang digunakan oleh Timbalan Menteri Pertahanan, Liew Chin Tong untuk menggambarkan kerjasama antara PAS dan UMNO ini sebenarnya adalah satu dasar yang parti DAP tidak pernah hentikan walaupun mereka telah membentuk kerajaan.

    Ramai beranggapan strategi yang digunakan DAP selama ini bagi menumbangkan kerajaan Barisan Nasional dalam PRU 14.

    Adalah sangat jelas DAP mengamalkan dasar ini sebagai strategi jangka panjang dengan memainkan sentimen perkauman melampau sejak sekian lama.

    Menyuburkan fitnah dan mencipta persepsi serta pembunuhan karakter demi menjatuhkan musuh politiknya.

    Ini termasuk memanipulasi dan membangkitkan perasaan benci dalam kalangan masyarakat Cina terhadap kaum Melayu dan dibantu oleh kejayaan mereka ‘berkahwin’ dengan musuh tradisi mereka sendiri iaitu Dr. Mahathir dan partinya PPBM sebagai pelengkap kepada dasar ini.

    Hakikatnya, setelah UMNO dan Barisan Nasional dikalahkan pada PRU-14, DAP berterusan melaksanakan Dasar Bumi Hangus ke atas negara ini dan mereka tidak pernah berhenti sesaat pun dalam mengamalkan dasar tersebut.

    Fasa II Dasar Bumi Hangus DAP

    Melalui Fasa I, matlamat DAP adalah melakukan ‘total damage’ pada kredibiliti Barisan Nasional supaya mereka dapat ke Putrajaya.

    Serangan dilakukan dari dua penjuru, kepada UMNO untuk bangsa Melayu dan kepada MCA serta MIC untuk bangsa bukan Melayu.

    DAP berjaya bila kredibiliti Barisan Nasional tercalar teruk dan DAP berjaya ke Putrajaya.

    Dan kini DAP memasuki Fasa II Dasar Bumi Hangus.

    Mereka menjarah harta-harta dan aset negara yang berkesempatan mereka temui sepanjang tempoh memerintah dengan menumpukan terhadap aset dan harta Melayu Islam termasuk Tabung Haji.

    Dasar ini sedang dan bakal menguntungkan DAP dalam apa jua cara meskipun mereka berkemungkinan akan kalah pada PRU-15 kerana semakin ditolak rakyat, terutamanya Melayu dan Bumiputera.

    Maka mereka melipatganda usaha ‘membumi-hanguskan’ negara dengan pelbagai cara.

    Sama seperti teori asas kepada dasar itu sendiri, bezanya kini ia berlaku dalam senario peperangan politik dan kuasa.

    Oleh kerana itu setelah mengambil-alih kerajaan dan mengetahui hakikat kekayaan negara, sehingga kini DAP berteruskan mengamalkan Dasar Bumi Hangus ini sehingga bumi Malaysia ini akan benar-benar hangus dan kekeringan sumbernya sehingga PRU 15.

    Ketika itu yang akan mendapat keuntungan besar ialah DAP apabila pelbagai kekayaan negara sebelum ini telah berjaya dialih keluar.

    Antaranya melalui REIT, PSV, bantuan dana ke pendidikan swasta dan juga menjual pelbagai aset kepada rakan-rakan mereka di Singapura.

    Ketika itu kalah menang sudah tiada ertinya lagi.

    Negara sudah kering kontang hasil dan bertimbunnya hutang, di mana manfaat maksimum hanya dinikmati oleh mereka yang berkuasa.

    Sebaliknya rakyat tidak menikmati manfaat yang sama malah berterusan ditekan dan ditindas.

    Kumpulan atau pihak yang menang mengatasi DAP dan sekutunya kemudian akan berhempas-pulas dengan sumber dan baki rizab kering kontang yang ada.

    Di mana sebahagian besarnya telah dialihkan keluar, dijual atau disalurkan ke pihak lain secara bersistematik.

    Seperti pengamalan Dasar Bumi Hangus itu sendiri apabila sebuah pasukan tentera , sebelum berundur dari medan peperangan, sebarang bangunan, penempatan, peralatan ataupun sumber yang boleh dimanfaatkan oleh pihak lawan akan dimusnahkan lebih awal dengan apa cara sekalipun agar tidak memberi kelebihan dan faedah kepada pihak lawan apabila mereka mengambil-alih kelak.

    Malaysia kini berada dalam keadaan yang cukup tenat dari sudut ekonomi, hubungan diplomatik luar negara, perpaduan antara kaum dan dalam berbagai sudut lagi.

    Penambahan hutang luar yang sangat mendadak akan ditanggung oleh kerajaan dan rakyat Malaysia hingga berpuluh tahun yang akan datang, walau pun sekiranya DAP telah lenyap dari pentas politik negara.

    Penjualan aset strategik yang bernilai berpuluh bilion ringgit akan menyukarkan walau siapa pun yang akan menjadi kerajaan untuk menjana semula pendapatan negara.

    Dengan hutang luar yang semakin menghampiri matlamat DAP, RM1 trilion dan tanpa aset strategi yang dapat menjana pendapatan negara, apakah pilihan yang kita ada untuk membangunkan semula negara setelah DAP memBumi Hanguskan Malaysia.

    Justeru rakyat seluruhnya tanpa mengira agama dan warna kulit, perlu bangkit menolak DAP dan Pakatan Harapan sebelum matlamat mereka tercapai untuk membumi-hanguskan negara…..

  19. Bapa Mertua mu,

    Aku memang ada hajat nak amik kau buat
    menantu,tapi bila pike-pike anu kau
    kontot pake tangguh dulu.

    kau leh pegi kat sarang tebuan,bior dia
    gigit punai kau!sekali telor kocik kau!

    lopeh tu kau bolehla berpantoontaik ala
    nyah,kau katakan yang anu kau besar paha!!!

    nyahhhhh…nyahhhhhh…

    Mas sarawak..burung wak wak…..kah kah
    Irah porahhhhhhhhhhhhh!!!!

    ptuihhhhh!!!!!

    1. kau dah lari,,,,ye

      lari si phantoontaik

      1. kau malu yerrr kah kah

        lari..jangan tak lari menantu ku

        atau kau gi golok…

        2018 kau sapu jubo Mkcy

        kah kah kah

  20. 👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
    Kejora udah kasi londeh, Suman punya pakaian
    Dia dh kecut, tpi cover malu, cakap tk nak layan
    Di blog KD & Annie ler tmpat bapok tu meroyan
    Membebel dia kat sana, serupa nenek kebayan
    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

    👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

  21. 🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
    Tk tau lah..ke mana Suman mknyah merempat
    Bila cari pasal dgn Kejora sakit ler dia akn dpat
    Dia pasti akan terima padah lambat atau cepat
    Cuma yg belum pasti lagi ialah masa & tempat
    👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊

    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪

  22. 🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
    Langsung dh tiada lgi kelibat, Suman tua cabok
    Dh mampos ker dia, itu maknyah muka tembok
    Gebang kmain kncang..tpi semua kosong abok
    Kini, dia cabut lari, takut Kejora ajak bertumbok
    👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎

    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

  23. 👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
    Mana Suman maknyah..lngsung tidak kelihatan
    Apa mknyah pondan ini ada masalah kesihatan
    Dia dah cabut lari menyondol macm babi hutan
    Mmg jelas, yg Suman adalah bapok..bkn jantan
    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
    Dpda Suman maknyah dah tak ada lagi coretan
    Di blog KD & Anie pun tak ada itu bapak syaitan
    Tak kan dia jadi mualaf kulup pelir kena khatan
    Atau dgn virus Corona dia udah kena jangkitan
    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

  24. Bapa Mertuamu

    Ellehhh budak Jora ni perasan lebih.
    Sape la sanggup nak bermenantukan diye. Udah le kontolnya kecil sekali, kok berangan mau anak dara orang.
    Rupamu yang buruk satu hal, budi pekerti langsung tak ada, dahtu harta cuma basikal tua, elok kau kawen saja sama pelarian Rohinya baru ibarat pinang dibelah kapak

    Muahhhh hah hahhhhh hahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

    Adeh dehhh dehhhh
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂🤣😂
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣
    😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝

    Reply
    5 May 2020 10:55 am

    1. Suman maknyah 10:55 am,

      😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢
      Guna kesian la dgn lu..Suman Hindu pluralisma
      Kejap bpak mertua mu, kejap Anon ko mnjelma
      Baru ko tahu Wak bila dah dapat malu percuma
      Naper Wak, dh malu ke, guna sindri pnya nama?
      🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

      👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

      1. 👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
        Pmbca dpt lihat, Suman mknyah, mula gelabah
        Keadaan dia seperti orang yang disengat lebah
        Atau pun orang yng demam, sebulan tak kebah
        Akibat dr kena tibai, dgn Kejora, dia asyik rebah
        👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
        Suman kat blog maya sekadar pinggan tambah
        Benda lama lapuk basi, dia buat gah dan hebah
        Dgn Kejora, dia kini cuba, nk pujuk menyembah
        Tapi nk termuntah, disuruh Kejora panggil abah
        🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
        Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
        😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

  25. Suman mertuamu,

    OHHH!!!!KEJORA NAK JADI MENANTU ABAH YERR!!

    meh!!! cium bontot abah dulu!!

    meh la!!!! hihihihihih

    cium lagi!!lagi!!

    BEDEBAB!! WEAHHHH!

    ini penendang sulung aku…

    Reply
    4 May 2020 11:42 pm

    1. 👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
      Ewaah, Suman maknyah, nyamar lagi jadi Anon
      Nk angkat kaki pun tk larat, ini bapok mak Enon
      Ada hati..mknyah ini nak tendang Kejora konon
      Lbh baik ler Wak pergi tadah jubor dkat Bg Non
      🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

      👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

      1. 👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
        Udah2 ler menyamar, Suman kedi dajal keparat
        Anak dara kau tu..sikit pun aku tak ingin ngurat
        Sedarlah Wak, yg kau tu kini dah tak ada kudrat
        Nk tendang apanya, angkat kaki pun dh tk larat
        🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

        👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
        Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
        😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

        1. 👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
          Ewaah Suman konon tunjuk marah mmeradang
          Tpi, di Dtrn Mrdeka, takut Kejora ajak ke padang
          Kemain lgi dia, konon Kejora ni dia nak tendang
          Tendang apa, kat spital asyik jer jadi gelandang
          🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

          👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
          Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
          😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

          1. 👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
            Ketakutan pda diri Suman ni, Kejora dapat hidu
            Maknyah ini udah malu nak guna nama sendiri
            Sikit pun Kejora tidak heran le ini Suman Hindu
            Setakat dia, Kejora tibai hanya guna tangan kiri
            🖕🖕👍🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

            👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
            Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
            😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

            1. 👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
              Udah2 le mnyamar, Suman maknyah kera duku
              Tektik lama yg kau ulang ini Wak, udah tak laku
              Kat blog KD sana, ngko sangkal & tak mengaku
              Lps tu ko tuduh reverse saikologi pulak kat aku
              🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

              👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
              Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
              😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

              1. 🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
                Tk tau le..apa nak jadi dgn ini Hindu tua Suman
                Mmg sah otak maknyah ni udah masuk kuman
                Bapok ni dh betul2 jdi sasau sewel & tk siuman
                Padan muka, kt dunia, dia dah terima hukuman
                👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

                👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
                Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
                😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

                1. Suman maknyah 11:42 pm,

                  😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢
                  Guna kesian la dgn lu..Suman Hindu pluralisma
                  Kejap bpak mertua mu, kejap Anon ko mnjelma
                  Baru ko tahu Wak bila dah dapat malu percuma
                  Naper Wak, dh malu ke, guna sindri pnya nama?
                  🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

                  👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
                  Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
                  😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

  26. 🐷🐖🐷🐖🐷🐖🐷🐖🐷🐖🐷🐖🐷🐖🐷🐖🐷🐖
    Suman bgai babi hutan merata blog menyondol
    Dia cuma jadi bahan ketawa org sja, itu samdol
    Tpi nape dah tk nmpak, itu setan kepala gondol
    Agknya trtelan gigi plsu..melekat brsama dodol
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

  27. 👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
    Suman maknyah, ular lidi, cuba lagak ular sawa
    Tapi, dgn cikgu Kejora, dia kena separuh nyawa
    Pntun2 Kejora, dikutip dan ke blog KD dia bawa
    Mengadu dibuli, pasti pembaca2 sakan ketawa
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

  28. 👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
    Pukulan cikgu Kejora..mmg Suman tak dpt elak
    Malu terkantoi dia kain asyik kena londeh selak
    Kat blog KD, serupa pondan dia pergi menyalak
    Pasti pembaca2 kat sana tu sakan punya gelak
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪

  29. 🐃🐃🐃🐃🐃🐃🐃🐃🐃🐃🐃🐃🐃🐃🐃🐃🐃🐃
    Kesian Suman jadi serupa kerbau liar putus tali
    Merata pondan ini ngadu tnpa rasa malu sekali
    Dia ngadu di blog KD yg dia kat sini asyik dibuli
    Pasti lah pmbaca2 di sana, hati jadi sangat geli
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

  30. 👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
    Suman ingin jdi hero, tk padan dah reput tulang
    Berdepan Kejora, dia sentiasa bernasib malang
    Mengadu dia, kt blog KD..serupa dengan jalang
    Tnpa rasa malu, dibuka sendiri pnya tembelang
    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

  31. 😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢
    Kesian btul Suman mknyah, pnjilat DAP tokong
    Tak tahan pondan tua tu, Kejora asyik pelakong
    Di blog KD, tk malu dibuka sendiri pnya pekong
    Tapi dia makin malu tiada siapa pun yg sokong
    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

  32. 👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
    Suman mknyah tk tahan kepala asyik jer dipalu
    Di blog Budin ini mknyah tu teruk trkantoi malu
    Maka bapok tu, dngn lemah melangkah berlalu
    Mngadu si pondan tu di blog KD, tak segan silu
    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

    👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

  33. 👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
    Kesian betul..dgn Suman maknyah karung guni
    Baru bapok kedi tu tau penangan cgu Kejora ini
    Mmg dia tidak mampu, nak lawan Kejora di sini
    Tmpt mngadu pondan tu blog KD @ life of Anie
    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

    👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

  34. 👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
    Kesian betul..Suman maknyah kedi sami Hindu
    Bapok tua tu, dh serupa mabok todi atau candu
    Ketakutan pd si pondan tua tu, Kejora dpat hidu
    Di blog KluangDarai KD, tempat dia gi mengadu
    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

    👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

  35. 👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
    Suman mknyah kini..mcm org demam tk kebah
    Dgn pantun saja, Kejora kasi maknyah itu rebah
    Mmg dia betul2 pondan, itu bapok tua bedebah
    Pantun Kejora, dikutip & sana sini dipersembah
    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

    👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

  36. 👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
    Suman mknyah tk sedar yg kubur dh melambai
    Tak tahan dia di sini siang mlm asyik kena tibai
    Bontot dia rasa panas spt kena jolok dgn cabai
    Di blog KD dia gi mngadu..itu pondan ma ci bai
    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

    👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

  37. 👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
    Suman mknyah Hindu..dah makin tk tentu arah
    Itulah akibat, bnyak sngt todi dia mentekedarah
    Tk tahan dia di blog ini asyik je kena luka parah
    Ke blog Kluang KD pula pondan tua ni cari arah
    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

    👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

  38. 👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
    Makin parah nampaknya, Suman maknyah kedi
    Keadaan ifrit ini btul2 serupa Hindu mabok todi
    Fintah ke atas Kejora kat sini serba tak menjadi
    Pergi mengadu pulak si pondan ni..kat blog KD
    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

    👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

  39. Boleh tak bagi contoh, satu kerajaan dlm dunia ni yg jatuh kerana pemimpinnya sendiri yg letak jawatan?
    (selain kerajaan 22 bulan PH Malaysia)

  40. MAHATHIRVSANWAR

    LACKEYS DAPIG JALANKAN HASUTAN UNTUK KEMBALIKAN SEMULA DAPIG BERKUASA….. DAPIG HANYA PELUK TUBUH SENYUM BIARKAN LACKEYS ADU DOMBA……

    Strategi DAP Untuk Kembali Berkuasa Di Putrajaya……..DAPIG DENGAN DASAR BUMI HANGUS TELAH MEMBAKAR 70% BUMI MELAYU….HANYA 22 BULAN SAHAJA MEREKA BERJAYA PERALAT LACKEYS UNTUK JARAH ASET MELAYU……

    DAP cukup kecewa apabila kerajaan Pakatan Harapan roboh dan mereka ditendang keluar dari Putrajaya.

    6 dekad lamanya DAP merancang berhempas-pulas untuk memegang kuasa, tapi akhirnya berkecai hanya setelah 22 bulan berkuasa bila Perdana Menteri ke 7, Dr. Mahathir letak jawatan secara mendadak.

    Lebih menyakitkan DAP, apabila yang naik adalah sebuah kerajaan yang menggabungkan kuasa politik Melayu/Bumiputera.

    Kuasa yang berjaya DAP pecah-pecahkan dalam PRU 14, bila kita menyaksikan parti Melayu bertanding sesama sendiri.

    Kini peluang untuk kembali berkuasa hampir mustahil walau DAP mempunyai 42 kerusi di Parlimen.

    Mengharapkan PKR dan PAN membina kembali kekuatan politik Melayu juga sia-sia setelah umat Melayu mendukung dan berdiri teguh di belakang Muafakat Nasional yang kini membentuk kerajaan bersama-sama Perikatan Nasional yang dilihat lebih teguh dan ke hadapan dalam menjamin dan membela nasib dan masa hadapan agama, bangsa dan tanah air.

    Lalu apakah DAP akan berdiam diri serta menerima keadaan ini?

    Sudah tentu tidak, DAP akan berusaha melaga-laga dan memecahkan perpaduan politik Melayu, dengan harapan jika berkecai PN angkara sengketa dalaman, manalah tahu mereka berpeluang merangkak kembali ke Putrajaya.

    Malah kini dilihat, DAP menggandakan usaha memecah belahkan perpaduan parti politik Melayu supaya apa yang berlaku sebelum PRU 14 akan berulang kembali.

    Satu senjata DAP yang cukup bahaya ialah Dasar Bumi Hangus mereka (BACA DI SINI).

    Kita lihat beberapa usaha yang sedang DAP lakukan untuk menimbulkan perpecahan di kalangan pemimpin politik Melayu.

    Ahli Parlimen DAP Bangi, Dr. Ong Kian Meng telah mulakan dengan membangkitkan isu kononnya ketidakpuasan hati UMNO dalam Perikatan Nasional.

    Ong Kian Meng cuba membakar dengan mendakwa Perikatan Nasional kononnya rapuh dan UMNO sebuah parti yang besar sudah kehilangan taring dan berjaya dijinakkan oleh PPBM (BACA DI SINI).

    Dr. Kamarul Yusoff mendedahkan pemimpin DAP Johor, Lee Chin Tong pula menyucuk jarum dengan mendakwa kononnya UMNO Johor sedang berkomplot mahu jatuhkan PPBM hingga ke peringkat mahu bubarkan Dewan Undangan Negeri Johor (BACA DI SINI).

    Dalam kekecewaan kehilangan kuasa, DAP sedang mengadu-domba sesama Perikatan Nasional, melancarkan perang saraf untuk melaksanakan dasar pecah dan perintah dengan menghasut sesama parti Melayu dalam Perikatan Nasional.

    Pemimpin dan pendokong parti politik Melayu perlu sedar, jika mabuk kuasa melanda para pemimpin Melayu dan penyokong mereka, sentiasa bersangka buruk sesama sendiri dan mementingkan agenda peribadi dengan mengenepikan kepentingan agama, bangsa dan tanah air, tidak mustahil usaha pecah perintah DAP boleh berjaya dan akhirnya bumi dipijak akan kembali menjadi milik orang lain.

    Akan tetapi jika kepentingan perpaduan kerana Allah SWT diletakkan di hadapan, keikhlasan dan kesungguhan berjihad mahu membela dan mempertahankan tanah air dari sebarang ancaman luar dan dalam menjadi tekad, datanglah fitnah dan serangan saraf dari DAP dan sekutunya dalam apa juga bentuknya, In Sya Allah semuanya bakal ditepis.

    Sempena bulan Ramdhan Al Karim, yang mana di dalamnya di turunkan Al Quran, maka wajarlah kita, khasnya pimpinan politik Islam insaf dan sentiasa menjunjung Al Quran sebagai piagam perjuangan kita.

    Allah SWT berfirman mengingatkan kita :

    وَٱعْتَصِمُوا۟ بِحَبْلِ ٱللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا۟ ۚ وَٱذْكُرُوا۟ نِعْمَتَ ٱللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنتُمْ أَعْدَآءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُم بِنِعْمَتِهِۦٓ إِخْوَٰنًا وَكُنتُمْ عَلَىٰ شَفَا حُفْرَةٍ مِّنَ ٱلنَّارِ فَأَنقَذَكُم مِّنْهَا ۗ كَذَٰلِكَ يُبَيِّنُ ٱللَّهُ لَكُمْ ءَايَٰتِهِۦ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ
    Mafhumnya :

    Dan berpegang teguhlah kamu sekalian kepada tali Allah (agama Islam), dan janganlah kamu berpecah belah dan ingatlah nikmat Allah kepada kamu ketika kamu bermusuh-musuhan (semasa jahiliyah dahulu), lalu Allah menyatukan hati kamu (sehingga kamu bersatu-padu dengan nikmat Islam), maka jadilah kamu dengan nikmat Allah itu orang-orang Islam yang bersaudara…
    Dan kamu dahulu telah berada di tepi jurang neraka (disebabkan kekufuran kamu semasa jahiliyah), lalu Allah selamatkan kamu dari neraka itu (disebabkan nikmat Islam juga)… Demikianlah Allah menjelaskan kepada kamu ayat-ayat keteranganNya, supaya kamu mendapat petunjuk hidayahNya.

    Surah Ali Imran : 103

    Waspada dan beringatlah wahai pimpinan dan umat Melayu Islam semua.

    Serangan DAP dan sekutunya tidak akan berhenti selagi mereka tidak dapat kembali ke Putrajaya.

    Dan mereka tidak akan dapat kembali ke Putrajaya selagi perpaduan yang terbina dalam masyarakat Melayu Islam sekarang ini tidak dapat mereka hancurkan.

    Jangan sekali-kali kita ulangi kesilapan yang telah kita lakukan dalam PRU 14.

    Dengan rahmat dan kasih sayangNya, Allah SWT cuma menghukum kita selama 22 bulan kerana keengkaran kita patuh kepada perintahNya supaya jangan berpecah belah.

    Namun tempoh 22 bulan itu sudah cukup memberikan pengajaran kepada kita.

    Betapa selama tempoh itu, kita hanya mampu melihat betapa Allah dan RasulNya mereka persendakan tanpa kita dapat berbuat apa-apa.

    Betapa dalam tempoh itu, Raja Raja Melayu yang menjadi payung kepada kita, dihina dan diperlekehkan.

    Betapa dalsm tempoh itu, hak kita sebagai anak jati dan harta kita yang terkumpul selama ini, dirompak dan dijarah tanpa belas kasihan sedikit pun.

    Pastikan sejarah hitam itu tidak berulang kembali.

    Pastikan kita sampaikan cerita ini kepada anak cucu kita supaya mereka tidak mengulangi kesilapan yang pernah kita lakukan.

    Pastikan sejarah hitam selama 22 bulan dalam kuasa Melayu Islam itu berlaku hanya sekali sahaja sehingga penghujung usia dunia ini.

    Jangan sampai Allah SWT menghukum kita buat kali kedua di atas kesalahan yang sama kerana hukuman kedua itu sudah pasti lebih besar dan parah akibatnya kepada kita.

    Apakah kita mahu masyarakat Melayu Islam di Malaysia menerima nasib yang sama seperti masyarakat Melayu Islam Champa yang akhirnya terpaksa tunduk dan mengemis simpati dari bangsa pendatang di tanah air sendiri!!!

    Kredit :

    FB Roslan

  41. haziq sebelah assmin, buat sj rajin lagi riang gembira saban hari….

    injection semangat yg berganda. cuba tanya “melayu2 islam” yg bersama nya…

  42. Pemimpin mereka yg letak jawatan, tuduh org lain tebuk atap. Bodoh kategori mana orang PH ni?

    1. aiyaa, lu punya hadi lalng itu hali kata tebuk atap meh?

    2. Saya tak tahu wang masuk akaun saya..sya pakai la sampai licin

  43. Muhyidin tak perlu malu apa ponn… Yg perlu malu ialah PH. Dah elok-elok jd kerajaan, tuptup jd pembangkang angkara digulingkan oleh boss mereka sendiri.

    Kihkihkih

  44. MAHATHIRVSANWAR

    SEJAK PHD4PIG AMBIL ALIH SERATUS RIBU BANGSA YAKJUJ MAKJUJ TELAH DIBERI IC SAH……TOK MUDIN TAK BUAT KERJA NIE CUCI TAHI PHD4PIG……

    Negara ‘dijajah’ pendatang tanpa izin secara senyap……….

    HANYA selang beberapa minit, penulis dapat merasai pengalaman berada di Dhaka, Bangladesh dan Kathmandu, Nepal dengan hanya memandu di tengah ibu kota hujung minggu lalu.

    Lazimnya, setiap hujung minggu laluan di hadapan Dataran Merdeka akan ditutup dan kenderaan terpaksa mengikut jalan sisi antara bangunan Straits Trading dan pejabat Majlis Peguam Malaysia, menerusi Lebuh Ampang jika mahu ke Jalan Raja Laut atau Jalan Tuanku Abdul Rahman.

    Bermula dari persekitaran Medan Pasar dan belakang Pasar Seni, sudah mula kelihatan lautan warga Bangladesh yang menjadikan kawasan itu pusat pertemuan dengan rakan senegara dan bila menghala ke Lebuh Ampang pula, kelibat warga Nepal dan tidak kurang juga warga Myanmar, semakin ramai.

    Selain mereka yang memandu melalui kawasan terbabit, boleh dikatakan tiada langsung rakyat tempatan lalu lalang di situ, malah kebanyakan kedai sudah diambil alih warga asing, yang menjual barangan dari negara masing-masing atau mengusahakan restoran menyajikan masakan mereka.

    Secara tidak langsung pemikiran diterpa kegusaran sama ada rakyat Malaysia sendiri, yang kini makin taasub lagi lantang bersuara dalam konflik antara Melayu dan bukan Melayu, menyedari bahawa negara sendiri ‘dijajah’ secara senyap oleh bangsa asing.

    Berdasarkan statistik Jabatan Imigresen Malaysia sehingga September tahun lalu, jumlah pekerja asing yang bekerja di negara ini secara sah adalah 1.73 juta orang, majoriti dari Indonesia, Nepal, Bangladesh, Myanmar, Pakistan dan China.

    Sementara itu, Jabatan Perangkaan menganggarkan jumlah warga asing yang tinggal secara sah di negara ini tahun lalu ialah sekitar 3.3 juta orang daripada keseluruhan 32 juta penduduk di Malaysia.

    Nisbah hampir 10 peratus ini agak tinggi memandangkan nisbah penduduk Malaysia berketurunan India hanya sekitar lapan peratus berbanding jumlah keseluruhan penduduk.

    Bagaimanapun, sebuah badan bukan kerajaan (NGO), Sekretariat Khidmat Imigran (SKI), berpendapat warga asing yang berstatus pendatang asing tanpa izin di negara ini melebihi jumlah pekerja asing yang memiliki dokumen dan permit sah.

    Berdasarkan statistik NGO itu, pada 2014 lebih 6.7 juta pekerja asing, bekerja dalam pelbagai sektor terutama pembinaan dan peladangan dan daripada jumlah itu, hanya 2.1 juta mempunyai permit, bermakna ketika itu ada lebih 4.6 juta warga asing bekerja secara tidak sah di Malaysia.

    Pada 2017 pula, kira-kira 1.73 juta pekerja asing yang sah berbanding 2.1 juta orang empat tahun sebelumnya, namun jumlah pendatang asing tanpa izin yang masih ada di sini terus menjadi tanda tanya. SKI juga berpendapat jutaan pendatang asing tanpa izin masih lagi bebas bergerak dan bekerja di negara ini kerana amat mustahil warga asing terbabit pulang beramai-ramai ke negara masing-masing.

    Banteras pendatang tanpa izin agenda utama

    Justeru, tidak hairanlah apabila Pakatan Harapan (PH) menerajui pentadbiran negara selepas Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14), Tan Sri Muhyiddin Yassin, yang dilantik Menteri Dalam Negeri, menjadikan usaha membanteras pendatang asing tanpa izin sebagai agenda utama.

    Susulan itu, bekas Ketua Pengarah Jabatan Imigresen Malaysia (JIM), Datuk Seri Mustafar Ali, berkata pihaknya mengambil serius isu lambakan pendatang asing tanpa izin di negara ini melalui tindakan operasi dan penguatkuasaan berterusan dengan moto Hari-Hari Operasi iaitu sasaran sebanyak 850 operasi setiap bulan.

    Bermula November tahun lalu, sasaran ditambah daripada 850 kepada 1,300 operasi sebulan bagi memastikan kedaulatan negara tidak digugat oleh warga asing terutama pendatang asing tanpa izin.

    Namun, pada hakikatnya, negara masih dibanjiri pendatang asing tanpa izin, sekali gus membuatkan kita musykil di mana silapnya sehingga negara terus dihantui masalah ini dan jangan pula ada yang marah bila umum mempersoalkan keberkesanan pihak berkuasa menangani isu ini atau membangkitkan unsur rasuah.

    Pihak berkuasa, dalam konteks ini, bukan hanya Jabatan Imigresen, sebaliknya turut membabitkan pihak berkuasa tempatan (PBT), polis dan Kementerian Sumber Manusia.

    Tidak perlulah kita menidakkan fakta, lihat saja pasar borong Selayang atau sekitar kawasan Chow Kit, malah Jalan Petaling yang digelar ‘Chinatown’ sudah semakin pudar ‘kecinaannya’ kerana hampir semua gerai diuruskan warga Bangladesh.

  45. Khabarnya PH nak di rebrand dgn nama PH Plus…tapi jgn perangai mcm dulu tau, kot-kot jadi Kencing Plus jee…

    Kihkihkih

    1. Perompak plus kaki semburxx…

  46. Gelaran Muhyiddin sebagai PM ia lah Bapa Pengumuman. Bukan saja pengumuman sana pengumuman sini. Tetapi kerana Mak Kiah dan Pak Salleh nya.

    Lagi teruk apabila pengumuman PKPB nya tidak di ikuti oleh beberapa negeri selain pengumuman penangguhan pinjaman yang jadi tak jadi.

    Bukan Azmin sahaja akan di perlekeh oleh UMNO malah pengkhianat yang bersama Azmin pun akan di perlekeh oleh UMNO. Tunggu je lah

  47. MAHATHIRVSANWAR

    PKP HANYA CUKUP SEBULAN…..SELEBIHNYA PKPB….HARAPKAN PHDAPIG PKP ZERO TAK PAYAH BERLAGAK NAK TAMBAH LAGI…… PHD4PIG MEMANG SUKA NEGARA HANCUR…….

    ‘Govt Made The Right Call’……….

    If economic activities are not resumed, Kong fears that more companies will be in trouble and this can trigger a more serious wave of unemployment where the entire population would suffer.

    (The Star) – The move to allow most economic sectors to resume operations is crucial to stimulate social vitality and reboot the country’s economy, says Nirvana Asia Group founder and executive chairman Tan Sri Kong Hon Kong (pic).

    The government’s decision to implement the conditional movement control order (MCO) starting yesterday came after the Covid-19 outbreak was contained after almost 50 days, he said.

    In having to choose between the people’s safety and the national economy, Prime Minister Tan Sri Muhyiddin Yassin had made the right decision, said Kong.

    “Different countries face different situations, and therefore, different countermeasures are taken to tackle the different situations.

    “Due to the national condition and geographical factor, it is impossible to reopen economic activities only after there are zero cases of Covid-19, ” he told Sin Chew Daily in a recent interview.

    “With a gradually relaxed MCO and allowing economic activities to resume by strictly following the standard operating procedure issued by the Health Ministry, we can avoid severely affecting the economy that could lead to other social problems due to a longer-term control.

    “After nearly 50 days of MCO, it has clearly shown results and the pandemic has gradually come under control.

    “It has also raised people’s awareness in preventing the virus and beginning to go by their daily lives with the new norm, ” said Kong.

    He added that this was a desirable phenomenon where the people and the government work hand in hand to fight the pandemic.

    “I understand that some citizens do not agree with the government in relaxing the MCO and they are worried that the situation will worsen.

    “It is impossible for Malaysia to wait until the pandemic is completely over before restoring social and economic order.

  48. Harakiri politik sedang berjalan. Tunggu dan lihat siapa kelak akan rebah dan kejang. Mereka sedang melompat ke atas dan menunggu waktu merudum ke bawah dan terkulai, kaku selamanya.

  49. Naya la mat min.kesian pulak aku tgok dia di remeh² kan oleh puak umno.

    Dh dpt jawatan beso tapi org x pandang sgt lah pulak. Nak ke org dengar arahan kaki khianat???

    Klau betul pon x suka abg non, ko patut tgu la pru 15 dulu.
    Time tu ko nak bukak parti sendiri ke ape pun buat lah. Yg penting hargai dulu undi rakyat pada pru 14 atitu. Ni kau lompat sana sini,tebuk sana sini,kawtim dgn org tu org ni.

    Sape nak dengar arahan org camni???

  50. dengan muhyidin skali patut di pecat

  51. Pandangan yg baik, tapi maaflah sebab anda bukan kerajaan. T kasih.

    1. Aritu tanding lawan abg non title presiden xnak pulak…beriya ngaku sehati sejiwa dgn pkr.

      Alih² lompat atas atap rumah sendiri abis roboh..cakap macam abg long tiger la kau ni

Leave a Reply

Your email address will not be published.