BILA MUHYIDDIN DAPAT DISINGKIRKAN? 18 MEI, JULAI, NOVEMBER, 2021 ATAU 2023?

Berdepan tekanan yang berterusan, khususnya daripada UMNO yang terus menagih pelbagai habuan dan jawatan, persoalan yang banyak dibualkan ketika ini ialah sampai bilakah kerajaan PN yang meletakkan Muhyiddin Yassin sebagai Perdana Menteri ini mampu bertahan?

Sehingga ini, selain UMNO menuntut lebih banyak jawatan di peringkat Pusat, UMNO di Sabah, melalui surat Zahid Hamidi kepada Muhyiddin, mereka juga menuntut jawatan dalam kerajaan dan GLC untuk empat pemimpin negeri itu.

Dalam perkembangan mutakhir, di sebalik Timbalan Presiden UMNO, Mohamad Hasan menolak tawaran jawatan dalam GLC, Ahli MT UMNO, Abdul Rahman Dahlan menegaskan, pemimpin nombor dua UMNO itu sepatutnya dilantik sebagai menteri atau timbalan perdana menteri oleh Muhyiddin.

Sekali fikir, kalau ditawarkan jawatan menteri, tentu mustahil Tok Mat Hasan menolaknya, apa lagi jika ditawarkan jawatan timbalan perdana menteri.

Selain itu, kritikan beberapa pemimpin UMNO terhadap Azmin Ali berhubung penolakan 9 negeri untuk melaksanakan PKPB turit dilihat sebagai suatu bentuk tekanan secara tidak langsung terhadap Muhyiddin.

Dengan semua ini, hubungan UMNO dengan Muhyiddin dan Bersatu dalam PN, kalau pun belum retak, ia bolehlah dikata dalam keadaan suam-suam kuku situasinya.

Meskipun Muhyiddin mengatakan rakyat sudah muak dengan cerita-cerita politik, tetapi bagi UMNO, mereka tidak pernah muak melakukan tuntutan dan tekanan sehinggalah semua kehendak mereka dipenuhi.

Secara umumnya, sekurang-kurangnya ada lima cabaran di depan Muhyiddin yang boleh menyebabkan beliau hilang jawatannya dan dengan tekanan berterusan daripada UMNO, sampai bilakah kemampuannya untuk bertahan?

Pertama, sidang Parlimen 18 Mei depan ini adalah penangguhan daripada tarikh asal yang yang sepatutnya pada 9 Mac. Ia ditangguhkan berikutan Muhyiddin baru mengangkat sumpah pada 1 Mac dan kerana bimbang usul tidak percaya akan dikemukakan terhadapnya, beliau telah menangguhkannya kepada 18 Mei.

Oleh kerana wabak Covid-19 sedang melanda, sidang Parlimen 18 Mei nanti hanya diadakan selama sehari dan sesuai dengan surat pemberitahuan kepada Ahli-Ahli Parlimen bahawa tiada usul, pertanyaan lisan atau sessi soal jawatan, kemungkinan besar tiada usul undi tidak percaya dapat dikemukakan pada hari tersebut.

Tetapi, selain PH berterusan mendesak agar sidang Parlimen penuh selama 14 hari diadakan, terbaru, Ahli-Ahli Parlimen Bersatu yang pro Tun Mahathir Mohamad, Warisan dan PH telah pun bergabung tenaga membuat desakan yang sama.

Kesepakatan baru ini tentu saja tambah menggerunkan Muhyiddin, apalagi Tun Mahathir sudah memutuskan untuk duduk di barisan pembangkang bersama PH di dalam Parlimen.

Untuk itu, sidang Parlimen 18 Mei ini, kalau pun usul undi tidak percaya tidak berjaya dikemukakan kerana keengganan Muhyiddin mengadakan sidang penuh, imej beliau sudah pun tambah merudum dan beliau lebih dilihat sebagai pemimpin yang penakut.

Kedua, sidang Parlimen seterusnya pada bulan Julai tidak dapat dielakkan daripada diadakan, selain untuk membentangkan banyak rang undang-undang yang tertangguh, ia juga perlu untuk membahas titah ucapan Yang Dipertuan Agong yang disampaikan baginda pada 18 Mei sebelumnya.

Dalam sidang itu nanti, sukar untuk Muhyiddin mengelakkan diri daripada berdepan usul undi tidak percaya terhadapnya. Mahu tidak mahu, bellau mesti mempersiapkan 112 Ahli Parlimen cukup dengan habuan jawatan serta kedudukan sebelum bermulanya sidang Parlimen Julai yang dijadual pada 13 Julai hingga 27 Ogos.

Ada seorang dua yang berkecil hati atau berasa jawatan yang diberikan tidak sepadan dengan martabat diri, bererti kedudukan Muhyiddin berada dalam bahaya.

Begitu pun, kejayaan usul undi tidak percaya itu juga bergantung kepada sejauh mana Tun Mahathir, Anwar Ibrahim dan PH dapat mencapai persefahaman untuk bekerjasama semula.

Gerakan Tun Mahathir secara sendirian atau Anwar secara sendirian, tidak mungkin mampu membuahkan kejayaan untuk menjatuhkan Muhyiddin dan mahu tidak mahu, mereka mesti bergabung semula.

Tetapi dengan kesediaan Tun Mahathir untuk duduk di barisan pembangkang bersama PH dan setujunya beliau mengeluarkan kenyataan media bersama PH serta Warisan menuntut sidang Parlimen semalam dengan sendirinya memperlihatkan persefahaman dengan Anwar hampir pasti terjalin semula.

Ketiga, sekiranya usul undi tak percaya kepada Muhyiddin tidak berjaya dibawa pada Sidang Parlimen Julai disebabkan Speaker tidak memberi laluan kerana mahu mendahulukan usul-usul kerajaan, usul tersebut boleh dibawa semula pada Sidang Parlimen seterusnya yang dijadual 28 September hingga 26 November.

Namun, jika kerajaan terus berhelah tidak membenarkannya juga, pihak pembangkang atau PH boleh melakukannya dengan cara tidak menyokong kelulusan Belanjawan 2021.

Jika pembangkang berjaya menolak kelulusan Belanjawan 2021, kerajaan yang dipimpin oleh Muhyiddin selaku Perdana Menteri akan tumbang dengan sendirinya.

Keempat, tahun 2021 adalah tahun pemilihan bagi UMNO dan tahun tersebut adalah kritikal bagi Zahid Hamidi dari segi mempertahankan jawatannya selaku Presiden UMNO.

Kiranya menjelang tahun 2021 iaitu tahun depan, belum ternampak tanda-tanda Muhyiddin sedia campurtangan dalam kes mahkamah yang sedang dihadapi Zahid Hamidi, Najib Razak dan lain-lain pemimpin UMNO, ramai yang percaya bahawa UMNO akan menarik diri keluar daripada PN.

Keghairahan UMNO menggugat kerajaan PH sehingga ia tumbang bukanlah kerana faktor DAP, Melayu terancam, Islam tergugat atau apa-apa sebab yang lain, sebaliknya faktor terbesarnya ialah kerana kes mahkamah yang sedang dihadapi beberapa pemimpinnya, terutama Zahid Hamidi dan Najib Razak.

Harus disedari bahawa tanpa kesediaan Muhyiddin untuk campurtangan dalam kes mahkamah yang sedang dihadapinya, Zahid Hamidi hampir pasti akan kehilangan jawatan Presiden UMNO yang disandangnya jika beliau dicabar oleh pemimpin lain yang ada jawatan menteri dalam kerajaan.

Dalam budaya UMNO, di mana ada gula, disitulah banyak semut akan datang.

Setelah bersusah payah bekerjasama menyokong Muhyiddin menjadi Perdana Menteri, Zahid Hamidi pasti tidak mahu ia akhirnya akan menyebabkan beliau kerugian dengan kehilangan jawatan Presiden UMNO yang disandangnya sekarang.

Pemimpin UMNO lain yang ada kes mahkamah juga lebih mungkin bersama Zahid Hamidi dalam perkara ini.

Situasi kelima iaitu PRU15 yang dijangka bakal diadakan pada tahun 2023 adalah merupakan tarikh mati yang tidak dapat dielakkan bagi PN berdasarkan pengesahan Timbalan Presiden UMNO, Tok Mat Hasan yang mengatakan parti itu hanya mahu bekerjasama dengan Pas melalui Muafakat Nasional dalam pilihanraya tersebut.

Dengan UMNO, BN dan Pas bakal bergabung dalam MN untuk berhadapan dengan PH yang dalam PRU15 akan datang, Bersatu pro Muhyiddin yang sekarang bersama UMNO, Pas dan GPS membentuk kerajaan PN tanpa berdaftar, hanya akan terbiar sendirian tanpa teman yang meyakinkan untuk memenangi pilihanraya.

Berdasarkan lima situasi cabaran tersebut, sampai ke tahap manakah Muhyiddin mampu bertahan?

Paling ramai menjangkakan, terutama melihat tekanan UMNO yang makin mencengkam, Muhyiddin diramal tidak mungkin mampu membawa hayat politiknya melepasi tahun 2021. (ShahbudinHusin 05/05/2020)

Updated: 5 May 2020 — 5:50 am

43 Comments

Add a Comment
  1. MAHATHIRVSANWAR

    TOK MUDIN HANYA PERLU BUKTIKAN PM8 YANG BAGUS LAKSANAKAN TUGAS….PM DIKENANG SEBAGAI KETUA NEGARA BUKAN PARTI…..KALAU GABUNG DENGAN PHD4PIG BUKAN DIA LAGI PM……

    The Chinese And Indians “Sacrificed” For Britain, Not For Malaya……..CINA INDIA DATANG JADI HAMBA KEPADA BRITISH BUKAN ADA KENA MENGENA DENGAN MALAYA……..

    Today, the Chinese and Indians talk about how they sacrificed for the county and about how they helped to develop the country, and so on. No, the Chinese and Indians helped make the British (and themselves) rich, not help make the Malays rich. Malaya was one of the British Empire’s richest colonies and, in 1945, 30% of Britain’s economy depended on Malaya. After WWII, Britain was almost bankrupt and, if not for Malaya, Britain would have collapsed.

    Dear Tan Sri Rais,

    Indians and Chinese were brought in the 1920’s? Really? I guess you are one of the unfortunate millions of Malaysians being a victim of historical distortion.

    Indians were forcibly exported into different states to man and toil rubber plantations whilst bringing further development to Malaya via railway networks, road connections and establishment of public utilities.

    You mentioned 1920’s but failed to state the special inquiry held before that era on the large-scale deaths of Indians due to malaria, snake bites and wild animals.

    Didn’t the Indians die in hundreds of thousands in the plantations, building roads and railway lines in 1800’s and early 1900’s? Can you imagine any other higher sacrifice any community could render to a country? For Indians “Tanah tumpahnya darahku” is very meaningful and we take pride of it. Didn’t the Indians and Chinese form the backbone of administration, labour and economy in Malaya during the yesteryears?

    Do check out the Gross Domestic Product (GDP) of 1956 and you will understand the economy of this country would have collapsed if Indians and Chinese were repatriated upon Merdeka.

    Our forefathers worked out independence on the basis of “Bersama Maju” and were happy with the political and social arrangements.

    I’m happy to share with you the genuine and factual historical documents over a cup of coffee after Raya my dear friend. May the blessings of Almighty be showered upon you during this holy month.

    Waytha Moorthy Ponnusamy

    ****************************************************

    It was the British East India Company and not the British government that ran India and Malaya
    I believe Waytha Moorthy needs to take a course not only in Malayan-Malaysian history but in world history as well if he wishes to engage Rais Yatim in a debate — because his narrative on the Indian migration to Malaya is not quite accurate.

    The Chinese-Indian migration to Malaya actually started in the mid-1800s and by 1920 the British government ended the migration policy because (1) there were too many immigrant workers in Malaya and it was beginning to become a social and political problem (2) the world was facing an economic depression so they no longer needed workers, which was a purely economic issue (READ: Depression of 1920–21).

    In short, for social, political and economic reasons, by 1920 the British no longer needed Chinese and Indian workers.

    Now, let us go back a few years to discuss the reason why in the first place the British needed workers from China and India? First let us talk about the Chinese workers.

    The British East India Company (EIC) was incorporated on 31st December 1600 in London. It was wound up on 1st June 1874. So, for 274 years, it was NOT the British government but a company listed on the stock exchange that ran India. And the EIC ran India as a business. It was not until 1858 that the British Government took over the running of India under “Crown Rule”.

    The Indians served British businesses and helped make England prosperous
    Meanwhile, in 1819, the EIC sent Stamford Raffles to Singapore to set up a trading post, which the EIC leased from the Johor Sultan (and which was incorporated into the Straits Settlements in 1826).

    But the EIC in India did not give their Singapore operation any money. So, the EIC operation in Singapore had to look for money to pay the salaries and operating cost of its administrative staff, army, police and navy.

    To solve this problem, the EIC in Singapore invited the Straits Chinese from Melaka to set up businesses in Singapore. Of course, the Chinese had to pay for the quotas, licences and permits to operate in Singapore — plus pay taxes on their profits. Concessions for opium cultivation were also tendered out on an annual basis and this was very profitable for both the British and the Chinese.

    The Chinese were in the opium trade and they helped make Britain, Singapore and Hong Kong rich

    The opium from Johor and Singapore was exported to China and after the Opium War in 1842 to Hong Kong. And the Chinese exporters had to use British ships to send their opium to China and Hong Kong.

    That was why Singapore was set up and why Singapore grew.

    To work these opium fields, the Chinese towkays needed workers. So, the ships that transported opium to China and Hong Kong brought workers back to Johor and Singapore.

    Around that period, an estimated 80-100 million Chinese died of civil wars and famines. So, one way to escape death was to migrate to Malaya. In short, leave China or die. And that was why the Chinese came to Malaya — not to help develop the country, but to escape death. And, of course, ALL these Chinese were brought in by the triads and they had to join the triads or else they would be murdered.

    Some of the triad members eventually became the bosses (if they did not die of disease or gang-fights like 80-90% of the first wave of Chinese who came to Malaya). Hence, the business towkays were basically all triad bosses who came up through the ranks to make it big.

    The British invited the Straits Chinese from Melaka to set up businesses in Singapore
    The bottom line is: the British needed money to run the Straits Settlements of Melaka, Penang and Singapore so they helped the Chinese to get rich so that they could share that profit. In essence the British were the first Ali Baba. The British sat on their backsides and allowed the Chinese to run the businesses and took a share of the profit for doing nothing — other than giving the Chinese quotas, licences and permits and taking a cut of the profit (sounds familiar?).

    Now, the Indian migration story is slightly different because the Indians came to Malaya in waves.

    The first wave was before the time of Parameswara. The Indians came to Malaya (which did not exist yet then, of course) to trade. And the Indians also introduced Islam to the Malays (which is why the Malay version of Islam is more Indian than Middle Eastern — some will know what I mean).

    In 1815, the British began to take over cocoa production in Ceylon (which the Dutch had started in 1740). By 1846, however, production declined due to an economic depression so the British relocated to Malaya. However, Malaya had no experienced workers so the British brought the Indians from Ceylon and South India to Malaya to work the cocoa plantations (since they were already plantation workers and hence need not be trained like they would have to if the British used Malays).

    Soon after that the world experienced a glut due to overproduction of cocoa so the British switched over to rubber. Since the British already owned plantations and had workers from South India and Ceylon, they just converted the cocoa plantations to rubber plantations. This was around the 1870s.

    The Indians did not really “sacrifice” for the country, as Waytha Moorthy says. They came to Malaya to work because there was no work in India. In fact, around that period in the 1870s, around 58-59 million Indians were affected by famine and an estimated 10 million Indians died.

    Hence, just like in the case of the Chinese, it was: migrate to Malaya or else die! And, just like for the Chinese, the Indians came to Malaya to escape death.

    Today, the Chinese and Indians talk about how they sacrificed for the county and about how they helped to develop the country, and so on. No, the Chinese and Indians helped make the British (and themselves) rich, not help make the Malays rich. Malaya was one of the British Empire’s richest colonies and, in 1945, 30% of Britain’s economy depended on Malaya. After WWII, Britain was almost bankrupt and, if not for Malaya, Britain would have collapsed.

    While the Chinese and Indians helped make the British (and themselves) rich, the Malays were left out of the development over those 150 or so years
    So, the truth is, the Chinese and Indians “sacrificed” for Britain, not sacrificed for Malaya. The British, on the other hand, helped save millions of Chinese and Indians from starving to death in their homeland. And, in return, the Chinese and Indians helped make Britain very prosperous.

    The Malays stayed in the kampung when the British first came to Malaya and they continued to stay in the kampung until the British went home in 1957. And if not because of Umno in 1946 and the New Economic Policy in 1970, the Malays would still be living in the kampung until today.

    And that is the correct version of history, not Waytha Moorthy Ponnusamy’s fairy tale.

  2. Kena keluar ikut tingkap lah.

    Lebih baik tawar TPM pada Mat Hasan dari lepas kan Zahid untuk sementara waktu. Dalam masa tu masih ada kesempatan untuk atur langkah se lanjut nya.

    Cari lah jalan laga kan UMNO biar UMNO fokus pada masalah dalaman.

    1. Tak boleh. Wak Jahit dengan Naib Klepto Al Jibo pun nak berlaga, hingga Wak Jahit kata, “Hanya ada seorng pemimpn saja dalam Umno.”

  3. Ellehhh budak Jora ni perasan lebih.
    Sape la sanggup nak bermenantukan diye. Udah le kontolnya kecil sekali, kok berangan mau anak dara orang.
    Rupamu yang buruk satu hal, budi pekerti langsung tak ada, dahtu harta cuma basikal tua, elok kau kawen saja sama pelarian Rohinya baru ibarat pinang dibelah kapak

    Muahhhh hah hahhhhh hahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

    Adeh dehhh dehhhh
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂🤣😂
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣
    😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝

    1. Suman maknyah 10:55 am,

      😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢
      Guna kesian la dgn lu..Suman Hindu pluralisma
      Kejap bpak mertua mu, kejap Anon ko mnjelma
      Baru ko tahu Wak bila dah dapat malu percuma
      Naper Wak, dh malu ke, guna sindri pnya nama?
      🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

      👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

      1. 👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
        Pmbaca dpt lihat, Suman mknyah, mula glabah
        Keadaan dia seperti orang yang disengat lebah
        Atau pun orang yng demam, sebulan tak kebah
        Akibat dr kena tibai, dgn Kejora, dia asyik rebah
        👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
        Suman kat blog maya sekadar pinggan tambah
        Benda lama lapuk basi, dia buat gah dan hebah
        Dgn Kejora, dia kini cuba, nk pujuk menyembah
        Tapi nk termuntah, disuruh Kejora panggil abah
        🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
        Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
        😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

  4. zunnun,

    itu mati memali bukan bukan liwat agama meh?

    itu kleptomaniac lunia kasi ketawa, lali sama melayu punya ‘denial syndromes’ pun liwat meh?

    itu kapal equanimity lalu kita punya selat, ‘melayu2 islam’ manyak liam bisu meh…

    itu liwat lia ‘melayu2 islam’ punya ‘intelligence’ meh?

    itu bunuh pornpuan altantuya, apa mcm, sama liwat juga mej. ‘melayu2 islam’ mana2 itu bangunan masjid, angkat sampah, Oops sumpah, itu pun kasi lewat lia olang punya agama meh?

    apa hat, sana sini liwat, ini “melayu2 islam” tak tak bising meh?

    1. Itu Jho Loh Taek liwat 1MDB and lia punya bontot larr.

      Umno Youth and Jho Low trade barbs over 1MDB

      …www.thestar.com.my › umbo-youth-investigate-jho-low

      Apr 14, 2015 – ‘This young Chinaman, it’s all his fault, he caused the failure of 1MDB and …

      1. iyaa, meh itu leza aziz bikin filem jho low kasi luit meh?

        ayiaa, lajib lia melayu islam lia kena tipu sama jho low meh?

        itu kapal jho low punya meh, tapi melayu2 islam takut mau tangkap li selat melaka meh?

        aiyaa, itu Doj lagi kuat lia punya islam meh, berani tangkap itu kapal sama jokowi meh…

        itu lebai pAs, ibrahim pendek lulu kasi minum sama arul nanda sampai mabuk meh, langsung lia kata 1MDB mana ada priblem meh…

        lu melayu islam meh?

        aiyaa, ini mcm lu punya melayu sama islam meh?

        1. Apa hat lu Cina kafir zunnun pukimak selalu mahu menghasut di sini?

          Lu amak puki banyak busuk kasi lu keluar lu puya mulut sangkut dia punya puki maa.

          Lu banyak angkat agama, buang agama, memang pukimak lu salah lorr.

          Angkat Confucianiism, buang, angkat Taoism, buang, angkat Budism, buang, angkat Klistian Evangelicl, buang juga, sekarang free Thinker @ Loader.

          Lu punya Cina 3000 tahun pun in mainland China got treated like dogs. Got signboards in Shanghai say “No Dogs and Chinese Allowed”.

          1. Shanghai’s “Dogs and Chinese Not Admitted” Sign:

            Legend …www.cambridge.org › journals › china-quarterly › article
            by RA Bickers – ‎1995 –

            Shanghai’s “Dogs and Chinese Not Admitted” Sign

          2. China’s ‘No Dogs or Chinese’ Signwww.ihr.org › jhr

            … and especially the British, dominated much of China, a sign at the entrance to the … Park in Shanghai announced: “No Dogs or Chinese Allowed.”.

          3. China slams Spanish TV show over ‘racist’ sign – The Localwww.thelocal.es › china-slams-spanish-tv-show-over-ra…
            May 22, 2014 – A sign supposedly reading “No Dogs and Chinese allowed” became part of Communist propaganda after it was said to have hung outside a park …

          4. “NO DOGS AND CHINESE ALLOWED” Sign in the … – Pinterestwww.pinterest.at › pin

            Sign at the entrance of Chinese park read: “NO DOGS AND CHINESE ALLOWED” Sign in the South China Sea reads: “CHINESE OUT” Therefore, “DOGS …

          5. lu lulu kejar itu kapal lalu selat melaka pakai pamper bawa keris lembing meh?

            aiyaa, ini mcm melayu islam meh? ini mcm cikai meh

  5. aiyaa zunnun?

    apa hat nope2 manyak kali meh ?

    lia ‘melayu’ sama lia punya ‘islam’ meh, lia olang semua sama liwat lua punya hidup hali2 meh…

    omNo culi sana sini, omNo kasi itu ledak, hadi lalang sama lia olang2 kaut kuat meh…

    itu bukan liwat meh?

    1. lu zunnun pukimak liwat bontot sengkili mana ada hidup maa

      Bribe sana sini, lapat kebenaran curi berbillion, guna nama Ah Jib Gor 1MDB mooo

  6. nope ? nope ! nope .

    kedudukan Moo sebagai PM 8, tak perlu di ganggu, kerana ini akan menambahkan ketidak tentuan pencakaran antara singgahsana yg melantik dan parlimem yg mengesahankan

    Moo blh berlegar menukar pakaian PN atau PH dgn membawa gerombolan penyokong2 nya, hanya Pkr tidak akan menerima geng2 semburit mereka…

    ekonomi negara yg di utamakan, di ransangkan dari kesan covids’ yg melanda selain kesejasteraan rakyat dan keselamatan negara.

    terpulang bagaimana si Moo mengimbangi kesundalan “melayu2” dgn “islam” mereka.

    di sini, mereka mengaku penyelamat bangsa dan agama, di sana pula memberi mengertian apa itu kenegaraan dan kesederhanaan manusia.

    “the middle kingdom,” itu neraca pertimbangan, ‘melayu’ dan ‘islam’ sebenar nya.

    ..tapi, “melayu2 islam” yg asyik dgn fahaman theocratic totalitarian ala fascist dan socialist ingin membawa hala tuju negara ke mana?

    maka, pilih yg mana satu melayu yg nak di jenamakam.

    yg sundal melayu golongam mana?

    yg asyik menangis2, meminta pembelaan, seperti baby mencari mommy dgn pakaian pamper nya?

    1. Lu manyiak molo maaa, itu “Middle Kingdom” ada di China, moo. Siutak lama pecah lorr, lia olang selalu galoh, kasi lawan, pelang busat, mee.

      Yang sundal adalah zunnun pukimak, hari2 menyundalkan puak dia, libu tahun in China pun rakyat suffering, miserable, until it became attractive for communists to come in and exploit the people some more.

      Many ran away to this country but those not loyal and respect the Constitution fully get told to migrate to Australia or Canada.

  7. persefahaman dengan Anwar? Memang pasti terjalin semula.

    You enter into alliances with your adversary only to knock the worse enemy out.

    But you keep at a discreet distance with the not-so-bad adversary.

    Military strategists even send spies into the enemy’s camp.

    And traitors from among them volunteer info and services for benefits not excluding one jawatan or other.

    1. Ahhhhhh … the world of politics and political intrigues.

      1. And the fellow says –

        Umno open to all options on political ties with Bersatu –

        This does not mean Umno is leaving Perikatan Nasional now, says the supreme council member Abdul Rahman

        1. And in PKR –

          Four PKR leaders among members suspended, 348 others booted – Fahmi

          Tian Chua among five members slapped with show-cause letters, says PKR communications director.

  8. Mungkin Muhyiddin ada lagi di kerusi nya selepas 2023 pun, Budin.

    Kamu sendiri mengata “hubungan UMNO dengan Muhyiddin dan Bersatu dalam PN .. belum retak .. dalam keadaan suam-suam kuku situasinya.”

    Kuku musuh2 nya tak kuat, tak makan Calcium yang cukup, tak boleh cekam sesiapa untuk mengkuiskan dia.

    1. Aku tak anggap Muhyiddin ini hebat tapi berkaliber yag cukup untuk memimpin.

      Tun Mahathir letak jawatan PM, Muhyiddin pun ambil kesempatan, ambil jawatan itu. Aku pun heran mengapa Tun M buat begitu.

      Gamak nya Tun M nak buat merajuk, nak lihat dia di pujuk pegang jawatan itu lagi, macam di suatu PAU di mana dia menangis dan Rafidah pujuk dia. Aku penyokong kuat Tun M tapi dah mula rasa muak dengan rajuk merajuk nya.

      1. Bro…
        Bila Muhyiddin bawa keluar PPBM dari PH dan Azmin bawa lari 10 MP PKR bersamanya, maka runtuhlah kerajaan PH. Jika Tun tak meletakkan jawatan pun, beliau wajib juga kena turun kerana gabungan dia sudah tidak ada majoriti lagi. Ini bukan soal merajuk atau minta dipujuk. Ini mungkin face saving act …. elok letak jawatan sebelum dipecat.

    2. Pak Sheikh nakkan jawatan PM?

      Aku setuju dengan pendapat bahawa selagi Tun M ada, tak akan dapat lah Pak Sheikh.

      The wily old man who had ruled for a stretch of 22 years has many tricks up his sleeves to ensure that Pak Sheikh does not become PM.

      Aku setuju, Pak Sheikh bekas banduan 2 kali kerana liwat. bekas banduan peliwat tak boleh jadi PM.

  9. Suman mertuamu,

    OHHH!!!!KEJORA NAK JADI MENANTU ABAH YERR!!

    meh!!! cium bontot abah dulu!!

    meh la!!!! hihihihihih

    cium lagi!!lagi!!

    BEDEBAB!! WEAHHHH!

    ini penendang sulung aku…

    Reply
    4 May 2020 11:42 pm

    1. 👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
      Ewaah, Suman maknyah, nyamar lagi jadi Anon
      Nk angkat kaki pun tk larat, ini bapok mak Enon
      Ada hati..mknyah ini nak tendang Kejora konon
      Lbh baik ler Wak pergi tadah jubor dkat Bg Non
      🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

      👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

      1. 👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
        Udah2 ler menyamar, Suman kedi dajal keparat
        Anak dara kau tu..sikit pun aku tak ingin ngurat
        Sedarlah Wak, yg kau tu kini dah tak ada kudrat
        Nk tendang apanya, angkat kaki pun dh tk larat
        🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

        👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
        Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
        😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

        1. 👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
          Ewaah Suman konon tunjuk marah mmeradang
          Tpi, di Dtrn Mrdeka, takut Kejora ajak ke padang
          Kemain lgi dia, konon Kejora ni dia nak tendang
          Tendang apa, kat spital asyik jer jadi gelandang
          🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

          👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
          Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
          😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

          1. 👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
            Ketakutan pda diri Suman ni, Kejora dapat hidu
            Maknyah ini udah malu nak guna nama sendiri
            Sikit pun Kejora tidak heran le ini Suman Hindu
            Setakat dia, Kejora tibai hanya guna tangan kiri
            🖕🖕👍🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

            👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
            Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
            😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

            1. 👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
              Udah2 le mnyamar, Suman maknyah kera duku
              Tektik lama yg kau ulang ini Wak, udah tak laku
              Kat blog KD sana, ngko sangkal & tak mengaku
              Lps tu ko tuduh reverse saikologi pulak kat aku
              🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

              👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
              Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
              😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

              1. 🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
                Tk tau le..apa nak jadi dgn ini Hindu tua Suman
                Mmg sah otak maknyah ni udah masuk kuman
                Bapok ni dh betul2 jdi sasau sewel & tk siuman
                Padan muka, kt dunia, dia dah terima hukuman
                👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

                👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
                Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
                😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

                1. Suman maknyah 11:42 pm,

                  😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢
                  Guna kesian la dgn lu..Suman Hindu pluralisma
                  Kejap bpak mertua mu, kejap Anon ko mnjelma
                  Baru ko tahu Wak bila dah dapat malu percuma
                  Naper Wak, dh malu ke, guna sindri pnya nama?
                  🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

                  👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
                  Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
                  😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

  10. tulisan kau kwan dh melambangkn bhawa ph adalah parti pecahan dan serpihan..hnya bergabung utk jawatan…nk nmpk hebat tpi terbuka pekung sendiri…

    1. Ahhahaha benar lah kata budin tu, kamu suka ke x suka itulah kebenaran, pahit tapi benar juga kata budin… Ahhuhihuhihuuu…

  11. Should there be a fall, it could be a heavy THUD.

    and the collapse could not be a mudharat kecil but very very much biggr than mudharat besar…

    wallahuaklam.

  12. MAHATHIRVSANWAR

    PHD4PIG BUKAN SEKADAR PEMBANGKANG TAPI SYAITAN…..ADIB DAH LAMA MENINGGAL TAPI KUIL MASIH TERPACAK…..DAN PELBAGAI LAGI JENAYAH DAN MAKSIAT YANG DILAKUKAN…..TIDAK MUNGKIN DILUPAKAN RAKYAT YANG WARAS…….

    Perikatan Nasional Masa Depan Negara……

    1) Di bulan Ramadhan yang mulia ini, ketika negara dan dunia masih dibelenggu wabak Covid-19, saya bersetuju dengan pendapat Perdana Menteri Muhyiddin Yassin baru-baru ini bahawa rakyat sudah muak dan tidak mahu dengar lagi tentang soal politik.

    Kerana perihal kesihatan rakyat dan ekonomi negara keutamaan pada waktu sekarang. Justeru mana-mana pihak yang masih beretorik politik di kala negara sedang dalam proses pemulihan, adalah kelompok yang amat tidak bertanggungjawab serta menangguk di air yang keruh.

    2) Namun oleh kerana masih ada pihak tertentu yang terus menjadi batu api, menyemarakkan lagi perpecahan sesama rakyat khususnya orang Melayu-Islam, maka ia memaksa insan kerdil seperti saya ini untuk bersuara jua bagi menjawab serta melontarkan kembali beberapa pertanyaan untuk kita sama-sama fikirkan.

    Hakikatnya kerajaan Malaysia hari ini tidak terjadi secara tiba-tiba. Ia bertitik tolak dari perletakan jawatan Dr Mahathir Mohamad selaku perdana menteri dan juga selaku pengerusi PPBM tanpa dipaksa pada 24 Feb.

    3) Bukan lagi rahsia selama Mahathir menjadi perdana menteri buat kali kedua itu, beliau sering diasak beberapa pemimpin dan penyokong dari parti-parti komponen Pakatan Harapan (PH) agar menyerahkan jawatan perdana menteri kepada Anwar Ibrahim yang diuar-uarkan sebagai “perdana menteri sedang menunggu” atau “PM-8”.

    Rakyat tidak lupa bagaimana kerapnya Anwar menemui Mahathir di Pejabat Perdana Menteri bersulamkan agenda selain dari peralihan kuasa. Ia memberi isyarat bahawa Anwar tidak mahu dirinya diketepikan di luar Kabinet sungguhpun isterinya menjadi timbalan perdana menteri ketika itu.

    4) Dalam masa yang sama keberadaan PPBM juga terus diperlekeh oleh pihak tertentu dalam PH malah hingga ada yang mencadangkan agar PPBM ditendang keluar dari PH kerana dituduh mirip Umno. Ia makin hangat apabila PPBM membuka pintu seluas-luasnya kepada bekas ahli Umno sepertimana yang dimahukan oleh Mahathir sendiri.

    Bukan sekali Pemuda PPBM bersuara menempelak kelompok yang mahu Mahathir letak jawatan atau mereka yang menjadikan PPBM “kambing hitam” ketika pemilihan PKR sebelum ini.

    5) Seolah-olah segala kekurangan kerajaan PH ketika itu berpunca dari kepimpinan PPBM. Itu belum lagi diambil kira kelemahan PH dalam menangani sentimen dan persepsi rakyat.

    Sebagai contoh kenyataan awal berbaur anti-Islam oleh exco kerajaan Selangor dari DAP, Ganabatirau Veraman dalam isu Kuil Sri Maha Mariamman di USJ 25, Subang Jaya yang berakhir dengan pembunuhan seorang anggota bomba, Muhammad Adib Mohd Kassim di tempat kejadian.

    Malah kenyataan bebal menteri perpaduan ketika itu, Waytha Moorthy yang memperlekeh tindakan polis mengawal keadaan menyebabkan penganut Hindu bertambah emosi hingga ada yang merusuh dan membakar kenderaan di luar kuil tersebut hingga ke malam hari.

    6) Lebih menunjukkan sikap rasis ialah sidang media awal Waytha selaku menteri dalam isu tersebut yang hanya disertai menteri-menteri keturunan dari India seperti Gobind Singh Deo, Dr Xavier Jayakumar dan M Kulasegaran. Seolah-olah mahu menunjukkan tragedi kuil tersebut ialah isu perkauman, walhal ia isu jenayah dan perlanggaran hak milik tanah.

    Hingga ke hari ini kerajaan PH Selangor gagal menutup kuil haram tersebut dan ia masih berada di situ sedangkan Adib sudah lama meninggalkan kita. Luka warga bomba khususnya orang Melayu-Islam masih berdarah selagi pembunuh Adib masih berkeliaran.

    7) Rakyat juga tidak lupa bagaimana skandal banglo Lim Guan Eng digugurkan dari dibicarakan oleh peguam negara ketika itu, Tommy Thomas, peguam pro DAP yang pernah membela Chin Peng. Malah kes tangkapan beberapa penyokong pengganas Harimau Pembebasan Tamil Eelam (LTTE) turut dilepaskan atas arahan peguam negara tanpa hujah yang kuat. Seolah-olah rakyat bodoh tidak nampak betapa berat sebelahnya Thomas selaku peguam negara ketika itu.

    Ia menambahkan lagi kebencian pribumi terhadap kerajaan PH. Penolakan Melayu-Islam terhadap PH makin dizahirkan dengan kekalahan demi kekalahan dalam PRK yang melibatkan calon PPBM.

    8) Selain yang di atas, antara watak yang sering menyakiti hati Melayu-Islam dalam PH adalah P Ramasamy, timbalan menteri II Pulau Pinang. Beliau bukan sahaja mempersoalkan kewajaran projek lapangan terbang antarabangsa Kulim yang bakal memberi manfaat kepada kemajuan Kedah yang berpopulasi majoriti Melayu-Islam, malah beliau adalah watak utama yang menjadi penaung kepada propaganda bahawa Tamadun Lembah Bujang di Kedah itu kononnya adalah tamadun dari kaum Tamil melalui teori migrasi Tamil ke Nusantara yang dipercayainya.

    Ini bertentangan dengan fakta sejarah rasmi negara malah mempunyai unsur untuk memutar-belit status Bumiputera atau penduduk asal negara ini khususnya di Kedah.

    9) Pengaruh golongan songsang LGBT juga makin ketara setelah PH menawan negara, mereka dengan berani menonjolkan diri malah mempromosi agar kelompok mereka diterima masyarakat. Hari Wanita Sedunia 2019 seolah-olah dirampas kelompok tersebut yang berarak di tengah kota sambil melaungkan kesaksamaan gender dan hak LGBT.

    Antara penyokong kuat kelompok LGBT adalah ahli parlimen Klang dari DAP, Charles Santiago. Orang yang sama yang mahu kerajaan menghantar pulang Zakir Naik kembali ke India. Langkah lunak menteri agama ketika itu juga yang pada awalnya memberi muka kepada wakil LGBT menimbulkan rasa tidak puas hati golongan konservatif.

    10) Dalam kekalutan pentadbiran PH ketika itu, Mahathir menyedari timbul semangat penyatuan Melayu-Islam yang akhirnya diterjemahkan melalui penganjuran Kongres Maruah Melayu di Shah Alam pada Okt 2019. Walaupun tidak disenangi beberapa pemimpin dalam PH namun PPBM antara yang terkehadapan mempromosi kongres tersebut demi penyatuan ummah.

    Dari situlah rakyat marhaen Melayu-Islam mula mengharapkan suatu tindakan konkrit yang benar-benar boleh merealisasikan penyatuan bangsa demi masa depan negara. Cukuplah dengan segala keterlanjuran Melayu berpolitik selama ini.

    11) Sekarang cuba tanya rakyat biasa khususnya orang Melayu (kerana PPBM bertanding di kawasan majoriti Melayu yang konservatif) adakah mereka kisah sama ada PPBM atau Umno atau PAS yang paling berpengaruh dalam kerajaan sekarang? Atau adakah mereka lebih mementingkan penyatuan, kerjasama, toleransi dan persefahaman antara parti-parti berasaskan Melayu-Islam ini melalui suatu gagasan baru yang sedang dalam proses untuk dirasmikan iaitu Perikatan Nasional (PN)?

    Apakah wajar pada ketika kerajaan memberi fokus kepada isu kesihatan dan ekonomi negara sekarang ini kita perlu membicarakan soal pengagihan kerusi untuk PRU pula yang masih jauh ke hadapan?

    12) Ya sudah tentu ada suara-suara sumbang dari dalam, namun ia lumrah kerana bukan mudah untuk memuaskan hati pihak-pihak yang berkepentingan politik. Tetapi sekurang-kurangnya dalam sejarah negara, inilah yang diimpikan kelompok majoriti rakyat Malaysia iaitu PENYATUAN walaupun berbeza wadah.

    Tanpa mengetepikan segala proses keadilan yang sedang berjalan serta prinsip anti korupsi yang jelas, Kerajaan PN pimpinan Muhyiddin Yassin dinobatkan secara sah dan rasmi oleh Agong untuk mentadbir negara mengikut lunas-lunas Perlembagaan Persekutuan. Sudah tiba masanya kita kuburkan perseteruan politik sesama Melayu-Islam yang banyak merugikan bangsa dan negara. Contohilah negara serumpun Indonesia yang semakin bersatu dalam politik atas semangat kebangsaan yang tinggi.

    Muhammad Faiz Na’aman adalah ahli Majlis Pimpinan Tertinggi PPBM.

  13. Ketulahan.

    Karma

    Telahan demi telahan

    Lambat tapi psti

  14. sekarang ni pun sudah tersingkir…seteruk jibby memberi dedak…rupanya pakdin lebih hebat menyumbat dedak sampai para ilmuan pun terkulai layu

  15. Ada sebuah parti politik yang sedang diduga
    tuhan dengan kelakuan-kelakuan munafiq dan
    yg tiada penghujung,dan yg terakhir janji-
    janji “keparat” yg mereka sering ucap,tapi
    bila sampai masa janji tersebut wajib ditunai,
    mereka pusing ke lain.

    Aku pohon kehasrat tuhan,agar parti politik
    ini dihapuskan tuhan seperti mana jatuhnya
    daun-daun kering ke bumi!

Leave a Reply

Your email address will not be published.