UNTUK BERSATU JADI SATU, PILIHANNYA HANYA SATU

Sejak awal penubuhannya, tidak dinafikan tonggak utama Bersatu ialah Tun Mahathir Mohamad selaku Pengerusi dan Muhyiddin Yassin sebagai Presiden.

Tetapi, berikutan keinginan mendapat kedudukan lebih tinggi serta lupa bagaimana kemenangan dalam PRU14 lalu diperolehi, Muhyiddin dengan sokongan majoriti MPT Bersatu telah membawa parti itu keluar daripada PH.

Seterusnya, melalui kerjasama dengan UMNO, Pas, GPS dan kumpulan pengkhianat daripada PKR dan mereka yang lupa diri daripada Bersatu sendiri, Muhyiddin akhirnya diangkat sebagai Perdana Menteri pada 1 Mac lalu.

Sejak itu, Bersatu tidak lagi menjadi parti yang bersatu, tetapi sudah jadi parti berdua – atau terpecah kepada dua.

Satu kumpulan yang memihak kepada Muhyiddin berada dalam kerajaan tidak berdaftar PN, manakala satu pihak lagi yang menyokong Tun Mahathir terus pro kepada PH.

Setiausaha Agung juga ada dua, satu lantikan asal oleh Tun Mahathir dan satu lagi lantikan baru oleh Muhyiddin.

Dalam keadaan ini, Bersatu terus terpecah dua sehingga dalam sidang Parlimen pada 18 Mei ini, Tun Mahathir telah memutuskan untuk duduk di barisan pembangkang bersama PH.

Mungkin beberapa lagi Ahli Parlimen Bersatu yang memihak kepada Tun Mahathir akan turut sama duduk bersama PH di barisan pembangkang.

Sesungguhnya situasi ini tidak pernah berlaku kepada mana-mana parti sebelum ini dan ia sama sekali bukanlah sesuatu baik bagi Bersatu.

Mana-mana parti politik mesti ada satu hala tuju saja, tidak boleh sama sekali separuh berada dalam kerajaan dan separuh lagi bersama pembangkang.

Tidak lama lagi, mungkin dalam suku ketiga tahun 2020 ini, Bersatu akan mengadakan pemilihan pucuk pimpinannya.

Tun Mahathir yang mempertahankan jawatan Pengerusi tidak dicabar oleh sesiapa dan dengan demikian, beliau telah diisytiharkan menang tanpa bertanding.

Muhyiddin pula akan dicabar oleh Mukhriz Mahathir bagi jawatan Presiden.

Ini bermakna, menjelang pemilihan akan datang atau jika Muhyiddin terus kekal lagi sebagai Presiden Bersatu dalam pemilihan akan datang ini, parti itu sentiasa menjadi parti yang ada dua nakhoda sehinggalah tempoh tiga tahun akan datang.

Jika demikian, bagaimana Bersatu mahu menghadapi PRU akan datang dan di kerusi-kerusi mana mereka ingin bertanding nanti?

Berbanding Muhyiddin yang bersama PN, tetapi UMNO sendiri telah mengumumkan akan mengenepikannya bila tiba masa bertanding, Tun Mahathir dan Mukhriz sebaliknya ingin membawa kembali Bersatu ke pangkuan PH.

Usaha membawa Bersatu kembali ke pangkuan PH tidak mungkin berjaya jika Muhyiddin terus menang sebagai Presiden kerana menangnya beliau, sementara Tun Mahathir tetap ada juga sebagai Pengerusi, parti itu akan terus terbelah dua dan caca marba.

Lantaran itu, untuk menjadikan Bersatu sebagai parti yang satu, dalam erti kata satu haluan dan satu tujuan, memenangkan kumpulan Tun Mahathir dalam pemilihan akan datang ini adalah satu-satunya pilihan yang ada.

Hanya dengan kemenangan kumpulan Tun Mahathir menguasai Bersatu, hala tuju parti itu dapat ditentukan dengan lebih baik, terpulang sama ada selepas itu mahu kekal bersama PN, keluar meninggalkan PN atau membawanya kembali menyertai PH.

Kumpulan yang kalah pula dengan senang hati boleh menyertai mana-mana parti lain seperti UMNO atau Pas misalnya, sebagai pilihan meneruskan perjuangan.

Barangkali kesilapan Muhyiddin di sini ialah tidak meletakkan orang untuk mencabar Tun Mahathir bagi jawatan Pengerusi Bersatu.

Jika semua jawatan dipertandingkan, maka proses pembersihan dan penyucian hala tuju parti melalui usaha memastikan satu kumpulan saja menguasai kepimpinan Bersatu tentu lebih mudah untuk dilakukan.

Tetapi, dalam keadaan sekarang, oleh kerana Tun Mahathir telah diisytiharkan menang tanpa bertanding dan kedudukannya tidak boleh diketepikan lagi, satu-satunya pilihan untuk menjadikan Bersatu sebagai parti yang bersatu hanyalah dengan menjadikan Muhyiddin dan kumpulannya sebagai “korban sebuah perjuangan”. (ShahbudinHusin 04/05/2020)

Updated: 4 May 2020 — 11:22 am

37 Comments

Add a Comment
  1. Terbaik Tuan Penulis..

  2. MAHATHIRVSANWAR

    KALAU PARTI KADOK LOMPAT LAGI JADI MACAM YAHUDI SEMUA ORANG BENCI……..

    Bahagian Dua Belas: Pembentukan gabungan perpaduan baharu tanpa Anwar, puak kartel……..

    “GNRT tahu, sebaik sahaja isu agihan kerusi antara UMNO-Bersatu, PAS, WARISAN, GPS dan serpihan-serpihan dari AMANAH dan PKR dimuktamadkan, tidak mustahil Muhyiddin (dengan sokongan Mahathir) akan bertindak mencetuskan Pilihan Raya Umum ke-15 bagi membenarkan rakyat menentukan siapa yang layak berkuasa”
    Raggie Jessy Rithaudeen
    Dalam bahagian ke-sebelas siri ini, saya menceritakan bagaimana kedua-dua Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Tan Sri Muhyiddin Yassin amat memerlukan Tun Dr Mahathir Mohamad pada ketika ini walaupun atas sebab-sebab berbeza.

    Saya menulis:

    Bagi Muhyiddin, seandainya beliau gagal berbaik semula dengan Mahathir dan mencapai kata sepakat berhubung beberapa perkara, tidak akan ada gabungan perpaduan baharu bagi menggantikan Perikatan Nasional yang dijangka akan runtuh pada bila-bila masa (rujuk bawah).

    Komplot tumbangkan kerajaan Muhyiddin (Bahagian Tujuh): Pergelutan kuasa sudah bermula, tunggu masa je…

    Bagi Anwar pula, seandainya beliau gagal menjemput Mahathir kembali menerajui Pakatan Harapan, masa depan PKR dan DAP serta impian beliau (Anwar) untuk menjadi Perdana Menteri akan hancur berkecai sebaik sahaja Muhyiddin dan Mahathir berbaik semula.

    Ya, suka tak suka, Mahathir merupakan ‘kingmaker’ dan amat diperlukan oleh kedua-dua pihak.

    Sebagai kingmaker, beliau tidak perlu berbuat apa-apa melainkan “duduk dan lihat” sambil menunggu Anwar atau Muhyiddin untuk kembali bersamanya.

    Pada ketika ini sahaja, terdapat beberapa pemimpin dari Perikatan Nasional sedang berkomunikasi dengan kem Mahathir berhubung langkah seterusnya yang wajar diambil.

    Apa yang pasti, Mahathir tidak sekali-kali akan berurusan dengan Anwar atas sebab-sebab yang akan saya teliti dalam bahagian akan datang.

    Anwar sedar akan perkara ini dan kini berada dalam keadaan panik…

    Anda turut boleh merujuk siri artikel di bawah (bermula dari bahagian sembilan) untuk mengkaji semua pertimbangan yang saya buat menjurus kepada kesimpulan di atas.

    Sebenarnya, kesemua pendedahan ini menyebabkan sekumpulan kecil ahli parlimen dari UMNO (puak kartel) yang mewakili seorang pemimpin kanan parti mula risau rancangan untuk menyah-stabilkan kerajaan pimpinan Tan Sri Muhyiddin Yassin tidak akan berjaya.

    Sebelum ini, saya berulang kali menceritakan bagaimana sikap puak kartel menyebabkan beberapa ahli parlimen dari PPBM hilang terus keyakinan terhadap kejujuran UMNO dan mula menyesal dengan tindakan PPBM keluar daripada Pakatan Harapan.

    Ahli-ahli parlimen ini sedang memikirkan masa depan mereka kerana tahu UMNO tidak sekali-kali akan melepaskan tiga puluh hingga empat puluh kerusi Dewan Rakyat kepada PPBM bila pilihan raya umum diadakan kelak.

    Atas dasar inilah mereka memulakan komunikasi dengan beberapa individu dari kem Mahathir untuk membincangkan masa depan mereka, hala tuju PPBM dan kemungkinan terbentuknya sebuah gabungan perpaduan baharu (kemudian daripada ini dirujuk sebagai “Pakatan Nasional” untuk tujuan perbincangan semata-mata).

    Ahli-ahli parlimen ini tahu puak kartel sedang merancang untuk menumbangkan kerajaan Perikatan Nasional sebelum hujung tahun, mungkin juga selepas Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) ditamatkan.

    Muhyiddin sendiri sudah hilang keyakinan terhadap kejujuran puak kartel dan tahu beliau tidak ada pilihan melainkan berbaik semula dengan Mahathir.

    Menerusi bahagian ke-sepuluh dan ke-sebelas siri ini, saya menjelaskan bagaimana Muhyiddin dan Mahathir mampu membentuk Pakatan Nasional bersama majoriti ahli parlimen dari Sabah, Sarawak, UMNO (yang tidak bersama puak kartel, seramai 30 orang) dan PAS (yang bersekutu dengan ‘kepala’ kepada 30 orang berkenaan).

    Gabungan ini sudah pasti akan disertai juga oleh bebrapa ahli parlimen dari AMANAH dan PKR (yang kini duduk atas pagar, termasuk Mohamad Sabu dan Tian Chua) yang sedia maklum Anwar tidak lagi diterima oleh majoriti pengundi Melayu-Islam.

    Justeru, biar puak kartel tiba-tiba tidak jadi untuk ‘menumbangkan’ kerajaan persekutuan, PPBM sendiri akan mengorak langkah, cuma bukannya untuk menumbangkan kerajaan, tetapi untuk membentuk Pakatan Nasional tanpa melibatkan puak kartel dan Anwar.

    Inilah sebenarnya yang sedang merunsingkan fikiran seorang dua pemimpin kanan UMNO (kemudian daripada ini dirujuk sebagai “GNRT”) yang menjadi kepala kepada puak kartel berkenaan.

    GNRT tahu, seandainya mereka mengarahkan sekutu mereka dalam UMNO (seramai lapan ahli parlimen) untuk keluar dari Perikatan Nasional, kerajaan pimpinan Muhyiddin tidak semestinya akan tumbang.

    Ini kerana kebarangkalian untuk Muhyiddin dan Mahathir kembali bersatu dan membentuk Pakatan Nasional besama kesemua ahli parlimen yang saya sebutkan tadi amatlah tinggi.

    Gabungan ini mampu dibentuk dengan mudah sekali, memandangkan kesemua yang terlibat tahu betapa rapuhnya Perikatan Nasional dan tidak yakin lagi dengan kejujuran puak kartel yang dilihat kemaruk kuasa dan kedudukan.

    Malah, perbincangan ke arah pembentukan sebuah gabungan perpaduan baharu sudahpun bermula, di mana semua yang terlibat dalam perbincangan ini tidak ingin pilihan raya umum diadakan dalam masa terdekat.

    Mereka tahu, seandainya pilihan raya tercetus, sekurang-kurangnya 15 hingga 20 peratus undi Melayu-Islam yang kini duduk bersama Perikatan Nasional akan beralih kepada Pakatan Nasional.

    Peralihan ini akan disebabkan kemarahan masyarakat Melayu-Islam terhadap puak kartel kerana menghancurkan Perikatan Nasional yang kini menjadi “mercu tanda kejayaan perjuangan Melayu-Islam ‘menghancurkan’ DAP.”

    Pengundi Melayu-Islam turut akan berang dengan kepimpinan UMNO kerana mengaibkan Muhyiddin yang kini disanjung sebagai “abah” dan hero nasional atas jasanya menangani krisis Covid-19 dengan berkesan.

    Jika PAS terlibat bersama, tidak mustahil peratusan undi yang beralih ke Pakatan Nasional akan mencecah angka 50, mungkin juga lebih.

    Jadi pastilah semua yang terlibat akan cuba membentuk Pakatan Nasional terlebih dahulu sebelum memikirkan soal pilihan raya umum.

    Jangan sangka kesemua ini “andaian semata-mata,” kerana kita sudahpun melihat bagaimana Perikatan Nasional terbentuk tanpa sebarang perancangan teliti dalam sekelip mata sahaja.

    Jangan lupa, peralihan dalam undi Melayu-Islam yang kecil sahaja mampu memberikan kuasa kepada Pakatan Harapan ketika Pilihan Raya Umum ke-14.

    Dan janganlah pula kamu termakan propaganda sesetengah pihak kononnya undi Melayu-Islam pekat dengan Muafakat Nasional biar apapun yang terjadi.

    GNRT tahu, dengan terbentuknya Pakatan Nasional, Muhyiddin akan memiliki sokongan majoriti yang jauh lebih besar dari sokongan yang dimilikinya menerusi Perikatan Nasional.

    Asalkan ada sokongan ini, kerajaan persekutuan akan kekal bertahan dengan Muhyiddin sebagai Perdana Menteri biarpun terdapat perubahan ketara dalam gabungan parti pemerintah.

    Atas kesedaran inilah GNRT mengerahkan kuncu-kuncu mereka untuk memainkan propaganda dan memburukkan Muhyiddin dengan membidas tindakan kerajaan melonggarkan Perintah Kawalan Pergerakan.

    GNRT sedar, sebaik sahaja isu agihan kerusi antara UMNO-Bersatu, PAS, WARISAN, GPS dan serpihan-serpihan dari AMANAH dan PKR dimuktamadkan, tidak mustahil Muhyiddin (dengan sokongan Mahathir) akan bertindak mencetuskan Pilihan Raya Umum ke-15 bagi membenarkan rakyat menentukan siapa yang layak berkuasa.

    Jadi nyatalah misi GNRT ketika ini adalah untuk “memburukkan imej Muhyiddin” sejauh yang mungkin agar Melayu-Islam tidak akan marah lagi dengan UMNO (kerana meruntuhkan Perikatan Nasional) menjelang PRU ke-15.

    Ttf

  3. Din Kerambit
    Salam.

    Ikut suka hang la Yeop nak pangkah calon mana dalam PRU 15 nanti. Takda sapa nak halang hang. Nuar pun salah juga, tekan Azmin dan tunjukkan sokongan terbuka kpd Rafizi. Dia tak pandai jaga anak2 buah. Nuar juga tak sabar2 nak jadi PM. Padan muka melepas semuanya

    vvvvvvviiiiiiiivvvvvv

    Orang politik akan kekal se lama-lama nya walaupun dah bersara akan terlibat dengan politik. Paling tidak memberi sedikit komen @ nasihat.

    Rafizi buat Keputusan berhenti berpolitik.

    Azmin sebelum penglibatan Rafizi telah membelakangkan Wan Azizah dan ketika itu lah bermula nya kartel Azmin.

  4. 🐷🐖🐷🐖🐷🐖🐷🐖🐷🐖🐷🐖🐷🐖🐷🐖🐷🐖
    Suman bgai babi hutan merata blog menyondol
    Dia cuma jadi bahan ketawa org sja, itu samdol
    Tpi nape dah tk nmpak, itu setan kepala gondol
    Agknya trtelan gigi plsu..melekat brsama dodol
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

  5. 👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
    Suman maknyah, ular lidi, cuba lagak ular sawa
    Tapi, dgn cikgu Kejora, dia kena separuh nyawa
    Pntun2 Kejora, dikutip dan ke blog KD dia bawa
    Mengadu dibuli, pasti pembaca2 sakan ketawa
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

  6. 👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
    Pukulan cikgu Kejora..mmg Suman tak dpt elak
    Malu terkantoi dia kain asyik kena londeh selak
    Kat blog KD, serupa pondan dia pergi menyalak
    Pasti pembaca2 kat sana tu sakan punya gelak
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪

  7. 🐃🐃🐃🐃🐃🐃🐃🐃🐃🐃🐃🐃🐃🐃🐃🐃🐃🐃
    Kesian Suman jadi serupa kerbau liar putus tali
    Merata pondan ini ngadu tnpa rasa malu sekali
    Dia ngadu di blog KD yg dia kat sini asyik dibuli
    Pasti lah pmbaca2 di sana, hati jadi sangat geli
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

  8. 👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
    Suman ingin jdi hero, tk padan dah reput tulang
    Berdepan Kejora, dia sentiasa bernasib malang
    Mengadu dia, kt blog KD..serupa dengan jalang
    Tnpa rasa malu, dibuka sendiri pnya tembelang
    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

  9. 😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢
    Kesian btul Suman mknyah, pnjilat DAP tokong
    Tak tahan pondan tua tu, Kejora asyik pelakong
    Di blog KD, tk malu dibuka sendiri pnya pekong
    Tapi dia makin malu tiada siapa pun yg sokong
    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

  10. 👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
    Suman mknyah tk tahan kepala asyik jer dipalu
    Di blog Budin ini mknyah tu teruk trkantoi malu
    Maka bapok tu, dngn lemah melangkah berlalu
    Mngadu si pondan tu di blog KD, tak segan silu
    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

    👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

  11. 👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
    Kesian betul..dgn Suman maknyah karung guni
    Baru bapok kedi tu tau penangan cgu Kejora ini
    Mmg dia tidak mampu, nak lawan Kejora di sini
    Tmpt mngadu pondan tu blog KD @ life of Anie
    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

    👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

  12. 👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
    Kesian betul..Suman maknyah kedi sami Hindu
    Bapok tua tu, dh serupa mabok todi atau candu
    Ketakutan pd si pondan tua tu, Kejora dpat hidu
    Di blog KluangDarai KD, tempat dia gi mengadu
    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

    👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

  13. 👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
    Suman mknyah kini..mcm org demam tk kebah
    Dgn pantun saja, Kejora kasi maknyah itu rebah
    Mmg dia betul2 pondan, itu bapok tua bedebah
    Pantun Kejora, dikutip & sana sini dipersembah
    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

    👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

  14. zunnun,

    sikalang melayu2 apa hat, melayu2 nationalist atau melayu2 prostitute meh? curi sana sini kaut dedak sana sini, lia olang punya islam pun manyak helah sana sini…

    itu hali hadi lalang loa mintak sama lia punya tuhan alah, kemudian covid’s turun meh, sikalang naik blk meh…

    ini hadi lalang lia punya tuhan alah fake meh?

    mana itu menteri buluh, lia mau bikin kilang buluh magic blh tengok covids’, sampai sikalang, itu telopong buluh blum mali meh.

    aiyaa, lia misti mau tanam itu buluh sakti di trengganu sama kelangtang, culi luit negara meh…T

  15. 👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
    Suman mknyah tk sedar yg kubur dh melambai
    Tak tahan dia di sini siang mlm asyik kena tibai
    Bontot dia rasa panas spt kena jolok dgn cabai
    Di blog KD dia gi mngadu..itu pondan ma ci bai
    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

    👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

  16. 👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
    Suman mknyah Hindu..dah makin tk tentu arah
    Itulah akibat, bnyak sngt todi dia mentekedarah
    Tk tahan dia di blog ini asyik je kena luka parah
    Ke blog Kluang KD pula pondan tua ni cari arah
    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

    👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

  17. 👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
    Makin parah nampaknya, Suman maknyah kedi
    Keadaan ifrit ini btul2 serupa Hindu mabok todi
    Fintah ke atas Kejora kat sini serba tak menjadi
    Pergi mengadu pulak si pondan ini..kai blog KD
    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

    👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

  18. zunnun,

    mana lu tahu itu Rafar Oops, Ghafar meh? Ini Melayu Nasionalist seperti Ismail bapak nya taufik meh?

    ini rafar lia punya abang, tapi mati waktu budak meh? lia punya anak rambut panjang blk australia, lia angkat senapang betut tembak, cepat pigi potong lambut meh. aiyaa, ini jam tahun 1965 meh.

    manyak garang itu rafar baba, Oops Ghafar baba sikalang lia punya bini punya cucu, itu zaid mAt arif, pun mcm lia meh, hantam meja, mahathir mcm kula2 kelapa Oops, kepala kasi masuk

    aiyaa, ini mcm punya olang, sulah tak tak kuat mau jadi ketua meh….

    lia misti rihat, selalu kena tipu sama itu hadi lalang. kasi lia punya anak, itu manyak jambang apa nama, bugis, Oops sori, mukriz.

  19. ini mahathir bukan saja di buai alunan melayu2 islam nya, dgn fahaman bahawa islam kepuyaan muhammad bin aminah, sepertimana pernah di lafazkan nya dulu, idola nya muhammad bin aminah….

    berhala syahadah yg di lafazkan jauh dari melambangkan islam dan kesmestaan nya…

    a leader with a weak stomach, di hentak meja oleh si kitul cucu si asmah, isteri si Ghafar Baba, seperti kura2 menarik kepala nya, menagis teresak2 lalu merajuk terus letak jawatan, tanpa di rujuk kpd PH ngape?

    mahathir tidak boleh di biarkan menerajui negara dgn kesundalan yg di bawa, biarkan mukriz mangantikan nya pula…

    penasihat nya khairuddin, mesti PH jauhi juga.

  20. MAHATHIRVSANWAR

    KRONI TONG M KALAU KEMBALI KEPADA PHD4PIG JADI LEBIH HINA DARI SAMPAH DAN TAHI……….

    California councillor ousted for saying Coronavirus allows sick, old and injured people to ‘die naturally’……… INTERNATIONAL STANDARD SALAP CAKAP KENA PECAT…… PHD4PIG STANDARD JADI PENGKHINAT NEGARA DAN MENENTANG PERLEMBAGAAN DIBIARKAN SAHAJA…..

    Antioch City Council candidate Ken Turnage II, 44, is photographed outside of Antioch City Hall in Antioch, Calif.,

    #TTFCovid19: A Northern California city council official was ousted after he wrote on social media that the novel Coronavirus allows the sick, old and homeless to meet their “natural course in nature.”
    According to reports, Antioch’s five city council members voted unanimously in a special ‘sitting’ via the internet to remove Ken Turnage II from his post as chairman of the city’s planning commission.
    “The World has been introduced to a new phrase Herd Immunity which is a good one. In my opinion we need to adapt a Herd Mentality. A herd gathers its ranks, it allows the sick, the old, the injured to meet its natural course in nature,” he was quoted as saying on Facebook.
    On the homeless, Turnage said the virus would “fix what is a significant burden on our society.”

    A Northern California city council official was ousted after he wrote on social media that the novel Coronavirus allows the sick, old and homeless to meet their “natural course in nature.”

    According to reports, Antioch’s five city council members voted unanimously in a special ‘sitting’ via the internet to remove Ken Turnage II from his post as chairman of the city’s planning commission.

    The vote was held on Friday night.

    The councillor sparked furore after claiming that the COVID-19 pandemic was a good way of ‘culling’ those he characterized as a drain on society.

    “The World has been introduced to a new phrase Herd Immunity which is a good one. In my opinion we need to adapt a Herd Mentality. A herd gathers its ranks, it allows the sick, the old, the injured to meet its natural course in nature,” he was quoted as saying on Facebook.

    On the homeless, Turnage said the virus would “fix what is a significant burden on our society.”

    The councillor did however delete the post a while later. But he refused to resign or offer a retraction when asked to do so.

    During the special Friday ‘sitting’, Turnage defended himself by saying his personal opinion had nothing to do with his role as councillor.

    He added that the repercussions he faced due to the post were a violation of his First Amendment rights.

    1. aiyaa, bust apa cerita dewa2 cerita amerika meh.

      lu punya hadi lalang tak tak kasi meh. itu negara freemason meh….

      lu cerita alab, sikalang sulah goyang2 sama zion meh…

      lu cerita itu parsi, sikalang baik sama socialisy rusia juga sama communist china meh….

      hadi lalang, sikalang menteri duta khas meh.

      lu mau bikin wayang sini apa hat?

  21. Kemasukan PPBM dalam PH dulu berasaskan gabungan melawan musuh yang sama. iaitu Barisan Nasional. PKR – Wan Azizah, DAP – Lim Guan Eng, PAN – Mohd. Sabu, PPBM – Muhyiddin dan Mahathir bersetuju menandatangani satu perjanjian bahawa Mahathir hanya menggalas tugas perdana menteri ketika Anwar masih dalam penjara. Beliau harus menyerahkan jawatan itu setelah Anwar berjaya jadi ahli parlimen Port Dickson.

    Tapi Mahathir teruja mendengar puji-pujian pembodek dari Azmin semburit, ahli parti PPBM, UMNO baru, PAS kononnya mereka semua menyokong beliau agar terus menjadi perdana menteri satu penggal. Mengakibatkan nafsu Mahathir mengkhianati Anwar amat merangsang kan. Bila wartawan bertanya bila dia akan menyerahkan jawatan perdana menteri pada Anwar…..? Dia tidak pernah menetapkan tarikh yang khusus tapi sentiasa memberi alasan yang bersifat tidak mahu mematuhi pada perjanjian yang dipersetujui. Begitulah sifat Mahathir kaduk naik junjung.

    Bila Muhyiddin tarik keluar PPBM dari Pakatan Harapan, Azmin semburi berserta kartel keluar parti PKR …. Mahathir pula letak jawatan tanpa merujuk pada majlis presiden menyebabkan Pakatan Harapan tumbang. Nampak atau buta perancangan licik mereka menjahanamkan kerajaan yang dipilih oleh rakyat ?

    Jika PPBM pro Mahathir / Mukhriz mahu masuk semula ke PH….ia adalah cadangan yang tidak sepatut nya diterima kerana PPBM sudah jadi parti sampah.. Tidak ada keperluan untuk diangkat sebagai parti setiakawan Jika majlis presiden pakatan harapan ada hati mahu menerima semula PPBM kononnya untuk menguatkan sokongan pengundi….. Maka kamu Anwar Ibrahim, Lim Guan Eng, Mat Sabu….adalah ahli politik haramjadah..

    Lebih baik bagi undi pada calon bebas dalam pilihanraya ke 15 nanti.

    1. Ikut suka hang la Yeop nak pangkah calon mana dalam PRU 15 nanti. Takda sapa nak halang hang. Nuar pun salah juga, tekan Azmin dan tunjukkan sokongan terbuka kpd Rafizi. Dia tak pandai jaga anak2 buah. Nuar juga tak sabar2 nak jadi PM. Padan muka melepas semuanya.

  22. zunnun pukimak berkokok tak habis habis mengalahkan burung tiong yang di kompenkan nya.

    Maka berlawan lah si zunnun pukimak dengan burung burung tiong itu.

    Steady, burung.

    Habis nafas lah zunnun pukimak.

  23. burung tiong sulah berkokok mcm ayam meh?

    itu anak zahid baru sikalang mau kasi mahkamah meh..

    olang2 kena tangkap, gari masuk lokap meh, kemudian besok mahmamah kasi hukum meh….

    ini anak zahid, lia punya kangkang manyak bau wangi kasturi melayu2 islam meh?

    aiyaa, blh kasi faham meh?

    1. zunnun pukimak, lu pigi jumpa Zahid lah, tanya dia amacam boleh dapat tak kena gari.

      Jangan tanya anak dia, nanti di tumbuk nya kau aku tak tahu.

      Kalau tak, lu merayap lah perlahan lahan di bawah kain anak nya, cium bau nya.

      Moga2 kamu berjaya atau di pelangkong bapak nya.

  24. MAHATHIRVSANWAR

    JIKA PHD4PIG TIDAK DIDAKWA MAHKAMAH ITU ADALAH SALAH TOK MUDIN KERANA BERSUBAHAT……….

    Zahid’s daughter, son-in-law to be charged soon………..

    On the 25th of April 2020, federal police Criminal Investigation Department director, Datuk Huzir Mohamed, confirmed that the police was investigating Datuk Nurulhidayah Ahmad Zahid on counts of violating the MCO.

    UMNO president Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi’s daughter and son-in-law will be charged soon with violating the movement control order (MCO).
    This was revealed by federal police Criminal Investigation Department director, Datuk Huzir Mohamed, who said the duo will be charged with violating Regulation 3(1) of the Prevention and Control of Infectious Diseases (Measures within the Infected Local Areas) Regulations 2020.
    Nurulhidayah had previously posted on Instagram her meeting with Minister in the Prime Minister’s Department Datuk Seri Dr Zulkifli Mohamad and Deputy Environment and Water Minister Ahmad Masrizal Muhammad.
    When she was accused of violating the MCO, she undertook to challenge her detractors to report the matter to the police.

    PETALING JAYA: UMNO president Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi’s daughter and son-in-law will be charged soon with violating the Movement Control Order (MCO).

    This was revealed by federal police Criminal Investigation Department director, Datuk Huzir Mohamed, who said the duo will be charged with violating Regulation 3(1) of the Prevention and Control of Infectious Diseases (Measures within the Infected Local Areas) Regulations 2020.

    Previously, on the 25th of April 2020, Huzir confirmed that the police was investigating Datuk Nurulhidayah Ahmad Zahid, the UMNO president’s daugher, on counts of violating the MCO.

    “An investigation paper has been opened over the alleged MCO violations by Datuk Nurulhidayah Ahmad Zahid and her husband,” he said.

    Back then, Huzir said the investigation was opened under two provisions – Section 269 of the Penal Code and Regulation 3(1) of the Prevention and Control of Infectious Diseases (Measures within the Infected Local Areas).

    The first is punishable by up to six months’ imprisonment and a fine, while the second provides for a maximum fine of RM1,000 or a jail term of up to six months or both upon conviction.

    Nurulhidayah had previously posted on Instagram her meeting with Minister in the Prime Minister’s Department Datuk Seri Dr Zulkifli Mohamad and Deputy Environment and Water Minister Ahmad Masrizal Muhammad.

    When she was accused of violating the MCO, she undertook to challenge her detractors to report the matter to the police.

    Controversy grew when critics began comparing PDRM’s reception towards her more than obvious breach of the MCO with their uncompromising attitude towards other MCO violators.

  25. Puak bani melayu maksum umno tak sudah² merungut pasal kuasa bagai…

    ketua kerajaan tebuk atap takkan senyap jer kot,bagi lah sekali kata azimat pedas kat puak bani melayu maksum umno tu

  26. misti mula dali bawah meh…

    tapi, Moo masih PM 8, Anwar misti TPM meh, tak tak kurang lagi meh…

    mahathir,isti tutut liam liam meh.

    aiyaa, klu ini mcm, ‘melayu2 islam’ muaFUCKat misti cari hadi lalang, bikin lobang baru meh….

    lobang2 itu bawah umur pornpuan pAs, itu zailah tak tak mau kasi meh.

    manyak lugi meh, bagus blh kasi ekonomi jalan meh.

    1. Aku cadangkan lubang baru itu ia lah lobang di belakang kamu. Sodok kuat2 hingga melelas .. hingga koyak pun, sebab kamu melampau menghasut di sini.

      Itu pun jauh dari di sula di tepi pantai, di sembam muka ke pasir, lubang bontot di rodok dengan buluh tajam, spt di zaman Kerajaan Melayu Melaka.

      Kalau melampau, kot kamu di beri itu.

      1. aiyaa,

        itu tak tak kuat meh, itu “alab2 islam” kasi pancung, masuk asid. lulu zaman manyak barbarian tartar mogul meh, sikalang ini barbarian manyak sama arab meh? melayu2 sikt hali sama meh?

        aiyaa, itu arab isis, bunuh ramai2 meh…

        aiyaa, itu taliban jolok2 kangkang cari biji2 meh…

        ini arab2 betut islam meh?

        lu ada tanya lia punya unta2, semua ketawa2 kepala
        goyang2 meh.

        sikalang melayu2 pun islam meh? lia punya mak bapak punya islam meh? dali keterunan meh?

        melayu2 misti islam meh? sikalang melayu2 mau kibar bendera hitam mcm isis meh? semua makan kicap tamin meh?

        mana ini melayu2 belajar islam meh?

        blh kasi gua paham meh?

        1. itu taliban atak jolok2 cari lu punya biji2 meh?

          Lu jangan mulut jahat, lorr, lia olang tak cali lu punya biji moooooo.

  27. sikalang, itu Moo sama lia punya olang2 mau blk PH tak tak blh itu mcm lulu….

    tapi, Moo sama lia punya olang2 mau blk omNo, pun tak tak blh itu mcm lulu….

    lulu lulu sama silakang sikalang lain meh….

  28. aiyaa, mana ada BERSATU sikalang meh? sikalang ada BERDUA, seperti muaFUCKat, pun BERDUA meh….

    Yg BERDUA lali BERSATU, masam2 antara meleka meh?

    Yg BERDUA lali omNo + pAs, lulu manyak gaduh, sikalang sulah bersetubuh, kasi anak nama muaFUCKat meh…

    1. Bila FUCK YOU mesti berdua – you and the fucker. No need a third person, boleh FUCK YOU to one’s heart’s content.

      Good to have you fucked because being seditious most of the time .. using words like muaFUCKat, bersetubuh, etc.

  29. MAHATHIRVSANWAR

    UMNO SUDAH DIBERSIHKAN DARI KORUP KERANA PEMIMPIN2 NYA SEDANG DIDAKWA……JIKA MASIH KORUP JUGA ITU SALAH PHD4PIG KERANA TIDAK DAKWA SECARA EN BLOC…..YANG TENTU KORUP IALAH PHD4PIG……
    ..

    Syed Ali: Kenapa perlu buat kenyataan negatif berhubung Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat?………

    Menurut Syed Ali, tindakan kerajaan itu dibuat hasil kajian dan perbincangan mendalam bersama kementerian berkaitan khususnya Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) dalam mencari jalan mengimbangi keperluan memulihkan ekonomi negara dan kepentingan membendung wabak tersebut.

    #TTFCovid19: Rakyat seharusnya tidak membuat kenyataan negatif terhadap keputusan kerajaan yang membenarkan hampir semua aktiviti ekonomi beroperasi secara terkawal dan berhati-hati menjelang pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) yang bermula 4 Mei ini.
    Pengerusi Yayasan Pendidikan Cheras, Datuk Seri Syed Ali Al-Habshee menegaskan, keputusan kerajaan itu adalah yang terbaik selepas hampir dua bulan pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) di seluruh negara sebelum ini.
    “Kita tahu pelaksanaan PKPB ini mendapat pelbagai reaksi. Walaupun ramai menzahirkan sokongan serta memahami keputusan dibuat kerajaan, namun tidak kurang juga menyatakan kebimbangan, langkah itu akan menyebabkan kes positif COVID-19 kembali meningkat.
    “Sebagai rakyat, kita perlu lebih berhati-hati dan sentiasa berwaspada kerana jangkitan wabak COVID-19 boleh menyapa dan kembali merebak jika terlalu ramai manusia di lapangan,” katanya.

    KUALA LUMPUR: Rakyat seharusnya tidak membuat kenyataan negatif terhadap keputusan kerajaan yang membenarkan hampir semua aktiviti ekonomi beroperasi secara terkawal dan berhati-hati menjelang pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) yang bermula 4 Mei ini.

    Pengerusi Yayasan Pendidikan Cheras, Datuk Seri Syed Ali Al-Habshee menegaskan, keputusan kerajaan itu adalah yang terbaik selepas hampir dua bulan pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) di seluruh negara sebelum ini.

    “Tetapi, ada juga berasa tidak selesa dan kurang gembira dengan PKPB kerana bimbang mangsa jangkitan virus Covid-19 akan kembali meningkat.

    “Semua harus faham, tindakan kerajaan itu dibuat hasil kajian dan perbincangan mendalam bersama kementerian berkaitan khususnya Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) dalam mencari jalan mengimbangi keperluan memulihkan ekonomi negara dan kepentingan membendung wabak tersebut.

    “Dengan pengenalan PKPB itu, sebahagian besar sektor ekonomi dan perniagaan akan kembali beroperasi dengan mematuhi prosedur operasi standard (SOP),” katanya dalam catatan terbaharu di laman Facebooknya, pada Sabtu.

    Pada Jumaat, Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, kebenaran itu tertakluk kepada syarat-syarat SOP yang ditetapkan oleh pihak berkuasa.

    Perdana Menteri berkata, aktiviti-aktiviti sukan yang melibatkan perhimpunan ramai, sentuhan badan dan lain-lain risiko jangkitan turut tidak dibenarkan, setakat ini.

    Dalam pada itu jelas Syed Ali, rakyat juga pastinya bergembira untuk kembali bekerja setelah kehilangan pekerjaan dan terputus mata pencarian.

    Selain rakyat ujarnya, negara juga turut terkesan akibat pandemik COVID-19 apabila mengalami kerugian sekitar RM2.4 bilion setiap hari sepanjang tempoh PKP dilaksanakan.

    “Kita tahu pelaksanaan PKPB ini mendapat pelbagai reaksi. Walaupun ramai menzahirkan sokongan serta memahami keputusan dibuat kerajaan, namun tidak kurang juga menyatakan kebimbangan, langkah itu akan menyebabkan kes positif COVID-19 kembali meningkat.

    “Sebagai rakyat, kita perlu lebih berhati-hati dan sentiasa berwaspada kerana jangkitan wabak COVID-19 boleh menyapa dan kembali merebak jika terlalu ramai manusia di lapangan.

    “Ambillah iktibar dan pengajaran apa yang berlaku di Jepun, yang terlalu awal buat kelonggaran tapi terpaksa ‘lockdown’ semula kerana penularan virus COVID-19,” tegasnya.

  30. Pengurusi dah tentu tentu nya Mahathir.

    Kalau di baca dengan mata kasar apabila Mahathir tidak di cabar bererti ahli mahu BERSATU kekal di landasan perjuangan yang asal.

    Ia itu sebagai penganti UMNO.

    UMNO bukan sahaja korup seperti apa yang Mahathir selalu katakan tetapi sebenarnya UMNO gagal dalam mengubah melayu ia itu budaya dan cara fikiran yang baru.

    Kebergantungan orang melayu pada UMNO melampau sangat dan sememangnya begitu lah kemahuan UMNO.

    UMNO tak berubah sehingga sekarang masih ada teladan buruk yang di lakukan. Nasib baik lah negara di kena kan PKP.

Leave a Reply

Your email address will not be published.