HUBUNGAN UMNO DENGAN MUHYIDDIN JELAS ADA TANDA2 SEMAKIN TIDAK BAIK

Dalam tempoh terdekat ini, sekurang-kurangnya sudah dua kali Timbalan Presiden UMNO, Mohamad Hasan membuatkan Perdana Menteri, Muhyiddin berada dalam keadaan tidak sedap hati.

Minggu lepas, beliau secara berterus-terang mengatakan UMNO sama sekali tidak berada dalam dilema tentang hubungannya dengan Perikatan Nasional (PN) dan Bersatu.

PN, tambahnya, bukanlah sebuah entiti politik yang berdaftar dan kerana itu hubungan UMNO dalam gabungan kerajaan itu dan Bersatu hanyalah sehingga PRU15 saja.

Untuk PRU15 akan datang, tegas Tok Mat lagi, UMNO serta BN hanya ada perjanjian dengan Pas dalam Muafakat Nasional (MN) dan tidak dengan PN atau Bersatu.

Dengan kata mudah, penegasan beliau itu menunjukkan UMNO dan BN akan meninggalkan Bersatu dan Muhyiddin sebaik saja Parlimen dibubarkan.

Maknanya, apa nasib Bersatu dan bagaimana ia mahu membawa diri dalam PRU15 akan datang, pandai-pandai nak hidup dan membawa diri.

Siapa pun dalam kedudukan Muhyiddin, pasti akan berasa tidak sedap hati, kalau pun tidak tersinggung dengan kenyataan Tok Mat itu.

Semalam pula, Tok Mat mengesahkan beliau telah ditawarkan untuk sebuah GLC, tetapi membuat keputusan menolak tawaran tersebut.

Beliau dikatakan menolak perlantikan itu kerana mahu menumpukan usaha memperkukuhkan parti menghadapi pilihanraya umum datang.

Sebelum ini viral tentang beberapa tawaran Muhyiddin untuk menerajui GLC kepada pemimpin UMNO dan Tok Mat disebut ditawarkan untuk menerajui TNB.

Bersama kenyataannya minggu lalu dan keputusan terbaru menolak tawaran menerajui GLC, rasa tidak sedap hati Muhyiddin terhadap UMNO dan Tok Mat mungkin sudah di paras yang lebih tinggi sekarang ini.

Tok Mat dengan jelas benar-benar mahu membawa UMNO, BN dan MN kepada persada kuasa selepas PRU akan datang dan tidak terliur dengan jawatan dalam kerajaan tidak berdaftar PN yang dibuat oleh Muhyiddin kepadanya.

Dalam waktu yang sama, Tok Mat seolah-olah mengajak seluruh ahli UMNO menilai kembali bahawa walaupun bersama dalam kerajaan, kedudukan parti itu adalah dalam hireaki ketiga dari segi keutaman oleh Muhyiddin.

Melalui perlantikan kabinet dan kementerian yang diamanahkan, tanpa keraguan menunjukkan Muhyiddin lebih mengutamakan kelompok Bersatu, termasuk Ahli Parlimen yang melompat daripada UMNO dan kem Azmin Ali, meskipun mereka mempunyai jumlah Ahli Parlimen yang sedikit berbanding UMNO.

Sementara itu, seorang Ahli MT UMNO, Tajuddin Abdul Rahman pula membidas pemimpin-pemimpin UMNO yang berada dalam kerajaan dengan menganggap mereka sudah terpesong hala tuju.

Para pemimpin UMNO, kata beliau sepatutnya terus memperkukuh kerjasama dengan Pas dalam MN, manakala keberadaan mereka dalam PN hanya membabitkan kedudukan sebagai Ahli Parlimen semata-mata.

“Sepatutnya kita teruskan usaha memperkukuhkan MN untuk siap siaga hadapi PRU-15.

“Tapi malangnya ada orang sudah terpesong hala tuju yang sepatutnya ditumpukan untuk hadapi PRU-15 tetapi digunakan untuk ambil bahagian dalam kerajaan.

“MN macam sudah tidak penting, yang penting dapat masuk kerajaan,” katanya yang juga Ahli Parlimen Pasir Salak di Perak.

Dengan kenyataan ini, tidak dipastikan sama ada ia membayangkan Tajuddin yang turut ditawarkan menerajui GLC, Prasarana Bhd, akan mengikuti jejak Tok Mat menolak sama tawaran Muhyiddin terhadapnya.

Jika beliau menolak tawaran itu, sama seperti Tok Mat, maka ia benar-benar merupakan tamparan kepada Muhyiddin yang masih terumbang-ambing dari segi kedudukan sokongan majoriti di dalam Parlimen.

Apa pun, mahu tidak mahu, Muhyiddin tentu saja mulai berasa hati UMNO sekarang ini, terutamanya dengan kenyataan dan pendirian Tok Mat itu.

Kalau Tajuddin juga mengambil pendirian yang sama, sesuai dengan kedudukannya sebagai Ahli Parlimen yang ada undi di Dewan Rakyat, tahap stress dan tekanan darah tinggi Muhyiddin barangkali akan meningkat dengan sendirinya.

Yang pasti, perkembangan ini memperlihatkan hubungan UMNO dengan Muhyiddin dan kedudukan parti itu dalam PN juga semakin berada dalam keadaan yang tidak baik, walaupun hanya kira-kira dua bulan bersama-sama membentuk kerajaan baru melalui tebuk atap.

Dengan perkembangan ini, berapa lama lagi Muhyiddin mampu bertahan menghadapi tekanan dan karenah UMNO?(ShahbudinHusin 03/05/2020)

Updated: 3 May 2020 — 11:32 am

30 Comments

Add a Comment
  1. MAHATHIRVSANWAR

    TOK MUDIN HANYA PERLU TUNAIKAN MANDAT DAN BERSARA DENGAN SEMPURNA…,.MANA DIA PEMUTIHAN IC DIDALANGI DATUK DAN PEGUAM BELA GOG MAGOG DAPIG…..MANA DIA RCI MACAM2 SKANDAL PHDAPIG….

    Muhyiddin patut masuk Umno semula,……..

    WAWANCARA | Di sebalik pelbagai kenyataan yang menggambarkan kerjasama Bersatu dalam Perikatan Nasional (PN) dalam keadaan tidak kukuh, salah seorang anggota Majlis Tertinggi Umno berpendapat, Muhyiddin Yassin masih boleh kekal sebagai perdana menteri.

    Menurut Tajuddin Abdul Rahman, caranya ialah dengan membawa presiden Bersatu itu menyertai Umno – parti yang pernah menyingkirkannya suatu ketika dulu.

    Kata Tajuddin dengan cara itu tidak perlu lagi kedua-dua parti bersaing sesama sendiri pada pilihan raya umum (PRU) akan datang, seperti dinyatakan beberapa pemimpin kanan Umno sebelum ini.

    “Selagi duduk dalam parti berbeza, selagi itulah kita akan bersaing antara satu sama lain… selagi itu tidak akan bersatu.

    “Umno parti yang sudah lama, Muhyiddin pun orang Melayu. Apa perlunya Bersatu? Masuklah Umno, boleh jadi perdana menteri Umno.

    “Kita pelawa, marilah masuk Umno, yang baik-baik mari masuk Umno… saya rasa orang Melayu Umno boleh terima,” katanya dalam satu wawancara bersama Malaysiakini.

    Tajuddin berkata demikian ketika ditanya mengenai isu pengagihan kerusi dalam PRU ke-15 nanti memandangkan Umno dan Bersatu kini bekerjasama dalam PN.

    Pada masa sama beberapa pemimpin kanan Umno menegaskan, mereka berhasrat mengukuhkan kerjasama hanya dengan Muafakat Nasional yang dibentuk secara rasmi dengan PAS.

    Isu itu dihangatkan lagi dengan perkembangan semasa yang menyaksikan Bersatu Johor menunjukkan rasa tidak puas hati mereka terhadap beberapa isu di negeri tersebut, termasuk membabitkan pengagihan jawatan agensi dan syarikat berkaitan kerajaan.

    Jelas Tajuddin kerjasama mereka dalam PN adalah berpaksikan kerjasama antara anggota parlimen bagi membentuk kerajaan baru dengan menyingkirkan DAP.

    Patut portfolio lebih baik

    Katanya, Umno dan Bersatu akan bertembung seperti sebelumnya dalam PRU ke-15 nanti jika tiada sebarang kerjasama kukuh kelak.

    Bersatu ialah serpihan Umno yang ditubuhkan oleh Muhyiddin bersama Dr Mahathir Mohamad. Sebelum ini Muhyiddin merupakan timbalan presiden Umno semasa parti itu diketuai Najib Razak.

    Pada PRU-14 lalu Bersatu meletakan calonnya di kerusi yang ditandingi oleh calon Umno melalui BN.

    Bersatu bertanding sebagai gabungan Pakatan Harapan (PH) dan berjaya menumbangkan BN untuk membentuk kerajaan pusat serta hampir semua kerajaan negeri.

    Bagaimanapun krisis politik menyaksikan Bersatu yang dipimpin Muhyiddin membuat keputusan meninggalkan PH pada 24 Februari lalu. Bagaimanapun kumpulan Mahathir menolak tindakan tersebut.

    Bersatu kemudian bersama dengan Umno, PAS, GPS, MCA dan MIC membentuk kerajaan PN bagi mengambil alih tampuk pentadbiran negara daripada PH.

    Dalam pada itu, Tajuddin berkata kestabilan politik penting bagi memastikan kelangsungan sesebuah kerajaan dapat terus bertahan.

    Baca Umno Sabah dan Bung Moktar masih menunggu

    Katanya, kerajaan tidak akan stabil jika parti-parti politik dalam kerajaan cuba untuk menjatuhkan antara satu sama lain.

    “Parti-parti dalam PN kena berlaku adil, janganlah cuba melemahkan atau menjatuhkan antara satu parti dan satu parti lain,” katanya.

    Tambah ahli parlimen Pasir Salak itu, sebab itulah Umno bersuara dalam isu agihan portfolio kementerian yang dilihat tidak kena dengan jumlah kerusi yang dimilik mereka.

    Jelasnya, Umno mempunyai pengalaman dalam pentadbiran, dengan kekuatan yang ada seharusnya mendapat portfolio yang lebih baik.

    Oleh itu katanya, perdana menteri wajar memberi perhatian dan mengambil tindakan berhubung perkara itu.

  2. MAHATHIRVSANWAR

    TOK MUDIN HANYA JADIKAN PARTI KADOK SEBAGAI KENDERAAN……KINI DIA DAH SAMPAI KEMUNCAK KARIER……DIA TAK PERLU LAGI KENDERAAN BERMASALAH TERSEBUT…..DIA CUMA PERLU LETAK JAWATAN SECARA TERHORMAT…….

    GUNA GAMBAR BERUK PASSPORT PALSU PUN BOLEH MASUK MALAYSIA SECARA SAH……..

    Ini bukan troll atau jenaka tetapi sesuatu yang bakal mengejutkan seluruh rakyat Malaysia.

    Ikuti pendedahan wartawan ini:

    GUANGZHOU (China): Kemudahan Electronic Travel Registration & Informatian (eNTRI) untuk rakyat China memasuki Malaysia tanpa visa bagi tempoh 15 hari didapati tidak menepati matlamatnya sebagai satu sistem saringan atau tapisan awal, sebagaimana yang diuar-uarkan.

    Sebaliknya, kemudahan itu dikesan sekadar menyalurkan wang secara mudah kepada sebuah syarikat yang diberi hak eksklusif oleh Kementerian Dalam Negeri (KDN) untuk menguruskannya pada 2016 sehingga sekarang.

    Syarikat Ultra Kirana Sdn Bhd (UKSB) yang diberi akses penuh untuk mengeluarkan eNTRI didapati membolot semua hasil kutipan fi iaitu RMB160 atau RM100 untuk satu permohonan tanpa sedikitpun menjadi hasil kerajaan.

    Malah, urusan permohonan eNTRI secara dalam talian dilakukan sambil lewa dengan kelulusan dalam masa cuma lima minit dan aspek keselamatan negara nyata diabaikan apabila individu yang disenarai hitam serta ada rekod jenayah turut diberi kelulusan masuk ke negara ini.

    Ketirisan itu terbongkar hasil maklumat yang disalurkan kepada Harian Metro oleh sumber boleh dipercayai dan wartawan akhbar ini datang ke sini selama beberapa hari untuk memperoleh maklumat lebih terperinci.

    Untuk rekod, eNTRI adalah kemudahan pendaftaran atas talian disediakan kerajaan Malaysia untuk memudahkan kemasukan warga China yang tinggal di Tanah Besar China ke Malaysia di bawah Program Pengecualian Visa.

    Untuk memiliki eNTRI pelancong China perlu membayar wang pemprosesan atau fi sebanyak RMB160 (RM100) bagi setiap permohonan yang hanya boleh dibuat melalui laman web http://www.windowmalaysia.my.

    Sejak eNTRI diperkenalkan pada Mac 2016 hingga September 2018, UKSB sudah mengutip lebih RMB329,337,280 (RM198,066,952) membabitkan kelulusan permohonan kepada 2,058,358 orang.
    Difahamkan, UKSB juga melantik 20 ejen di seluruh China bagi menguruskan sistem permohonan eNTRI.

    BERUK GUNA PASSPORT PALSU PUN BOLEH MASUK MALAYSIA.

    Bagi membuktikan ketirisan dan kelemahan sistem ini, wartawan Harian Metro membuat permohonan eNTRI dengan menyertakan foto seekor beruk, nombor tiket palsu dan alamat sebuah agensi pihak berkuasa di Malaysia.

    Dengan bantuan ejen pelancongan, satu pasport palsu turut digunakan dan permohonan itu diluluskan kurang dari lima minit sebaik fi dibayar.

    Ini menunjukkan begitu mudah borang kemasukan atau tapisan awal itu diberi tanpa mengambil kira foto, alamat dan tujuan lawatan.

    “Sesiapa sahaja boleh memohon eNTRI ke Malaysia melalui Internet. Mereka hanya perlu melayari laman web khas untuk mengisi data peribadi dan dokumen perjalanan lain yang dikehendaki sebelum membuat bayaran. Kelulusan antara lima hingga 10 minit. Kadang-kala, (kelulusan) tidak lebih lima minit selepas membuat bayaran,” katanya.

    Raymond menegaskan, disebabkan kewujudan eNTRI itu berlakunya penipuan oleh individu tertentu termasuklah mereka yang disenarai hitamkan.

    “Kamu bayangkan, mereka yang disenarai hitam kerana diusir dari Malaysia membuat pasport baharu dan melakukan permohonan melalui eNTRI. Sediakan sahaja dokumen perjalanan seperti tiket, malah tiket penerbangan palsu, pasti akan lulus,” katanya.

    Raymond turut memberikan salinan surat pekeliling dikeluarkan JIM mengenai lantikan syarikat berkenaan.

    Bagi memastikan kesahihan dakwaan Raymond, wartawan memintanya membantu membuktikan kelemahan sistem eNTRI itu dengan melakukan permohonan bagi seorang warga China yang disenarai hitam.

    Selepas langkah itu diikuti, dengan bantuan Raymond, wartawan berjaya memperoleh eNTRI selepas memuat naik imej pasport dan gambar terkini seorang warga China yang namanya sudah disenarai hitam untuk memasuki Malaysia.

    Raymond mendakwa, kelemahan sistem berkenaan menyebabkan ramai wanita China yang terbabit dengan sindiket pelacuran dan disenarai hitam boleh masuk semula ke Malaysia.

    Caranya, membuat pasport baharu selepas diusir keluar dari Malaysia dan mendaftar melalui eNTRI untuk masuk semula.

  3. Terang lagi bersuluh. Memang terang-terang Bersatu kem TSMY dan Kem Azmin tiada harapan lagi menang apabila diadakan PU15. Seyogia diingat bahawa PU15 boleh diadakan pada bila-bila masa sahaja jika undi tidak percaya berjaya dibuat dalam parlimen terhadap kerajaan PN. Malah dalam kalangan MP Umno ramai yang akan beri sokongan jika parlimen dibubarkan kerana Umno sekarang telah dikategorikan sebagai parti kelas “tiga” dalam kerajaan PN. Ini telah menjatuhkan maruah Umno sedangkan parti ini menyumbang MP terbesar dalam kerajaan PN.

    Lagi pun imej Umno dan PAS akan terus terjejas jika masih mahu bersama TSMY dan PN yang terumbang-ambing tanpa hala tuju. PN sekarang ibarat telur di hujung tanduk. Retak tunggu belah.

    Melihat perkembangan ini, Tun sudah pun membuat perancangan rapi untuk menyelamatkan Bersatu. Sudah pun ramai MP Bersatu sekarang memihak kepada Tun dan Mukhriz. Mereka sedar bahawa tiada lagi masa depan bagi mereka jika masih terus bersama Kem TSMY dan Azmin. Hanya kekalahan menunggu mereka dalam PU nanti.

    BERITA TERKINI PULA, Anwar dan Mukhriz akan berganding bahu. Jika berjaya menjatuhkan PN dengan mendapat majoriti dalam Parlimen tidak lama lagI, Anwar akan dicalonkan sebagai PM dan Mukhriz DPM.

    Diharap tiada “snap election” diadakan dalam keadaan ekonomi sekarang. Walau bagaimanapun, bukan mudah untuk memerintah negara dalam keadaan sekarang di mana negara sedang menghadapi wabak Covid-19 dan kemelesetan ekonomi yang turut menjejaskan imej PN kerana gagal menangani isu-isu ini dengan berkesan.

    Gandingan Anwar-Mukhriz ini juga akan menghadapi PU15 jika diadakan pada bila-bila masa. Pakatan Harapan dijangka boleh kembali sebagai kerajaan. “Blessing in disguise”, rakyat sudah pun boleh menilai prestasi kerajaan PN sekarang. PN lemah dan lengai dengan menteri-menteri yang kurang upaya berbandingan dengan barisan kabinet kerajaan PH sebelum ini.

  4. Diberitakan pegawai polis yg jalankan tugas kawal PKP mati dilanggar pemandu tak siuman akibat mabuk.

    Yg Kejora scumbag nih pulak, mabuk jenis apa ya….?? Mabuk tiap2 hari di blog Shabudin, pagi ptg siang malam.

    Astaghfirullah…..dia sampai sanggup menghina dirinya guna “reverse psychlogy” & sendiri tulis sendiri komen, hanya untuk menegakkan benang basah. Ini buktinya…..

    Anonymous
    Dia dah mula kalut Suman Hindu tauke maruku
    Udah2 le berlakon, Suman kongkang kera duku
    Dah terkantoi ler, bila anak dara tua dia tak laku
    Nyamar, tukar nama lain, pura2 pula tk mngaku
    3 May 2020 9:34 am

    Seronok bila tengok, Suman maknyah meroyan
    Kejora dh londeh abis mknyah itu pnya pakaian
    Membebel Hindu tua tu, serupa nenek kebayan
    Tapi apasal lak Hindu sewel ni cakap ‘bo kayan’
    3 May 2020 9:41 am

    SUMAN mertua mu
    Alahai kejora punainya kecil
    Cepat pancutnya lemah x berdaya
    Lagak mcm rimau tp cuma kancil
    Pergilah berubat dgn bomoh malaya
    3 May 2020 7:23 am

    Suman mentekedarah, siang mlm, serupa unta
    Orang Islam bangun bersahur, ifrit ni membuta
    Di mulutnya, sentiasa sja keluar kata caci nista
    Nak bermenantukan Kejora, usahlah dicita-cita
    3 May 2020 4:38 am

    Suman maknyah kedi cuba tunjuk panas baran
    Tapi bapok tu asyik jer tewas dlm pertempuran
    Kini dh menyepi..suara dia tak lagi kedengaran
    Lbih baiklah Kejora buka dan mengaji Al-Quran
    3 May 2020 12:04 am

    Suman pendek kemetot, mngaku tinggi lampai
    Dgn Kejora ini, iblis tu setakat jadi ulam rampai
    Malang dia hajat bermenantu Kejora tk sampai
    Sbb, anak dara tua dia tu, dah kena tebuk tupai
    2 May 2020 11:47 pm

    Malu le sedikit, wahai Suman Hindu pluralisma
    Tk sudi aku nk jadi menantu..org tk ada agama
    Nak jadi mertua..aku lngsung tidak sudi terima
    Dek terkantoi malu, kau menyamar tukar nama
    2 May 2020 11:36 pm

    Suman maknyah, dh nk mampos, masih takbor
    Tak sedar yg diri tu tua sdg dilambai dek kubor
    Tapi dia kt sini hanya sekadar badut penghibor
    Dgn Bg Non, dia sudah kena paku lobang jubor
    2 May 2020 11:30 pm

    Suman gagak tua..cuba nak beraksi jadi camar
    Dia marah, anak dara dia, Kejora tak sudi lamar
    Malu terkantoi ler, sbb maruah dia dh tercemar
    Kini dah tukar nama pulak, dia cuba menyamar
    2 May 2020 11:20 pm

    Kau tak perlu menyamar ler Wak Suman Kaduk
    Aku masih kenal ko setan dpd ko punya tanduk
    Klu jumpa, aku nanti bagi kau penombok ceduk
    Nyawa ko melayang..jdi neraka pnya penduduk
    2 May 2020 11:26 pm

    Suman tua kedi ibarat pokok yg tk lagi berbuah
    Dgn org lain boleh le dia brlagak samseng juah
    Tpi..berdepan Kejora, dia terpaksa makan kuah
    Yg dia dapat..sakit hati malu & tercalar maruah

    Suman cuba nk tandingi Kejora..yg gah popular
    Tapi dia ulat gonggok sdng Kejora tedung selar
    Apa yg Suman dpt hanya malu maruah tercalar
    Dia terasa spt kote nya, Kejora toreh dan kelar2
    2 May 2020 8:35 pm

    Klau burung Suman ibarat sayap patah terkulai
    Melangkah lah Suman pergi, dgn lemah longlai
    Kote dia pula terus lembik, walau digosok belai
    Keadaan kote Suman seperti terung kena salai
    2 May 2020 11:06 pm

    Suman tua kedi ibarat pokok yg tk lagi berbuah
    Dgn org lain boleh le dia brlagak samseng juah
    Tpi..berdepan Kejora, dia terpaksa makan kuah
    Yg dia dapat..sakit hati malu & tercalar maruah
    2 May 2020 8:28 pm

    Tak tahu lah ke mana Suman maknyah dah lari
    Di blog KD & Life of Annie..tk jumpa Kejora cari
    Tpi cgu Kejora masih tetap di sini gagah berdiri
    Baru kini Suman kenal, siapa cgu Kejora bistari
    2 May 2020 8:25 pm

    Tak tahu lah ke mana Suman maknyah dah lari
    Di blog KD & Life of Annie..tk jumpa Kejora cari
    Tpi cgu Kejora masih tetap di sini gagah berdiri
    Baru kini Suman kenal, siapa cgu Kejora bistari
    2 May 2020 8:25 pm

    ps:
    Dalam KESIPUAN TAK TERBANDINGKAN, Kejora resah gelisah, rasa bersalah tak tentu arah bila saya bo layan dia beberapa hari kebelakangan ini……!!

    1. Enon MakNyah Kejora pondan with his dirty-lewd loudmouth palpitated in relentless commotion at “blog Shahbudin” spewing his ridiculous PANTAToon…

      Mana pergi, Suman kedi bangka otak hingusan
      Di blog KD & blog Life of Annie..tak dpt dikesan
      Apa dh mampos, atau masih lgi koma pengsan
      Agknya, waris2, kalut dgn keranda & batu nisan
      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
      30 April 2020 10:40 am

      Wak, lbih baik ko korek bontot, lepas tu ko cium
      Kau ingat aku takut ke Suman pencacai mamak
      Ha ha harap nk selongkar, khazanah dr muzium
      Tapi lebih baik klu ko tayang ko punya puki mak
      Kah. kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
      28 April 2020 9:12 pm
      ————————————————————————-

      For several days I choose to stay quiet and purposely never reciprocate to this idiot’s agitation nor intimidation.

      Sebaliknya, saya memilih membaca surah Al Ikhlas sebanyak-banyaknya – lebih afdal dari merepek meraban setan Kejora tak siuman, menggelupur tak tentu haluan, dek KESIPUAN setelah kedurjanaannya dilondehkan.

      *DAHSYATNYA SURAT AL- IKHLAS*

      Assalamu`alaikum
      Warahmatullahi Wabarakaatuh..

      Rasulullah Muhammad SAW pada suatu ketika bersabda…

      ”Demi Allah yang jiwaku di GenggamanNYA, sesungguhnya,
      *QUL HUWALLAHU AHAD*
      itu tertulis di sayap Malaikat Jibril.

      *ALLAHHUS SOMAD*
      itu tertulis di sayap Malaikat Mikail.

      *LAMYALID WALAM YUULAD*
      tertulis pada sayap Malaikat Izra’il.

      *WALAM YAKULLAHU KUFUWAN AHAD*
      tertulis pada sayap Malaikat Israfil ”

      Berkata Ibnu Abbas r.a. bahwa Rasulullah SAW telah bersabda…
      *Ketika saya {Rasulullah SAW} Isra’ ke langit, saya melihat Arasy di atas 360,000 pilar dan jarak jauh antara satu pilar ke satu pilar yang lain ialah 300,000 tahun perjalanan* . .

      *Pada tiap-tiap pilar itu terdapat padang pasir yang jumlahnya 12,000 dan luasnya setiap satu padang itu seluas dari Timur hingga ke Barat* .

      *Pada setiap padang itu terdapat 80,000 Malaikat yang mana kesemuanya membaca surat Al-Ikhlas*.

      Setelah mereka selesai membaca Surah tersebut maka berkata mereka,
      ”Wahai Tuhan kami, sesungguhnya pahala dari bacaan ini kami berikan kepada orang yang membaca surah Al-Ikhlas baik lelaki maupun perempuan.”.

      1. Sedang orang semua sibuk berbuka & solat berjemaah dgn keluarga, adakah patut dia pd pukul 7:19 pm sibuk khusyuk melontar PANTAT-PANTAToon setan iblis…..??

        Muhannas jenis apakah si bingai biadab ini….??
        Muhannas jenis apakah kau, Kejora….??

        Tengok tuu ratib PANTAToon setan serabai, panjang berjela-jela berderai-derai, hancai bocai……..

        Kejora mmgle jaguh, brpantun dlm ini milenium
        Cekap & tangkas, bagai dalm sebuah oditorium
        Suman kedi pula, bagai ketulan tahi yg dia cium
        Hnya mmpu bak kluar artifak basi, dari muzium
        30 April 2020 7:19 pm

        Mmg lah Suman maknyah, betul2 badut kelakar
        Tak tahan dia..muka bercalar kena Kejora cakar
        Asyik tewas, hati mknyah ni jadi panas terbakar
        Hingga terpaksa artifak muzium di gi selongkar
        30 April 2020 7:20 pm

        Kesian betul..dgn Sumam maknyah sami Hindu
        Tk tahan dia, dgn pukulan pntun Kejora yg padu
        Tiada cara lagi dia nak lwn..itu kafir hati khaudu
        Dikutip bhn muzium..dgn pmbaca dia mengadu
        30 April 2020 7:21 pm

        Udah2 ler Suman maknyah, 2 muka pnya talam
        Sami Hindu tua ini mari cuba nak nyamar Islam
        Tapi Kejora tau, barua ini geng LTTE Tamil Elam
        Dia tidak ada apa, hanya temberang putar alam

        Di Dtrn Mrdeka..dia nyorok mcm burung gelam
        Haper jadah, pakai spek hitam wktu tgh malam
        Takut Kejora, dia nyamar pengemis buta kelam
        Klu kail hnya sjengkal, usah duga lautan dalam
        30 April 2020 7:21 pm
        —————————————————————————-
        Tingkah begini ada tokoh cikgundu Kejora taat pada agamakah…..??
        Ntah-ntah, solat & puasa pun tidak – SELISIH Malaikat 44…..!!

  5. Bersatu perlu di jenamakan Berdua.

    melayu2, islam yg di keldaikan setuju ke?

    dlm muaFUCKat, pAs hanya pak turut sj kpd melayu2 omNo je ke?

    kesian, bila islam di gunakan utk di tunggung sj.

  6. Bagi jawatan tolak? Bukan kah melalui jawatan itu juga boleh menumbangkan mana-mana pemimpin parti?

    Di Johor berebut untuk jawatan. Ini kerana ada yang takut tanpa jawatan besar boleh hilang pengaruh.

    Mat Hasan pemimpin yang mempunyai pengaruh yang kuat maka itu di tolak jawatan selain telah merasa jawatan tersebut.

    Mat Hasan langsung tak nak di kaitkan dengan Muhyiddin atau BERSATU.

    Cuba pulak jawatan Timbalan Perdana Menteri..?

  7. MAHATHIRVSANWAR

    TOK MUDIN DAH JADI NEGARAWAN ULONG PENYELAMAT AGAMA BANGSA DAN NEGARA……APA YANG PERLU TUMPUKAN BETUL2 PADA MANDAT DAN KERJA….SAMPAI PRU15 LETAK JAWATAN DAN JADI HERO DIKENANG SEPANJANG ZAMAN……

    Polis Maut Angkara Mabuk.. Hebatnya Islam!..
    .. PHD4PIG PENYOKONG KUAT KILANG AIR KENCING SYAITAN DAN KAKI TONGGANG ARAK……..

    KOPERAL Safwan Muhammad Ismail maut selepas dirempuh sebuah kenderaan pacuan empat roda dipercayai dipandu seorang pemandu mabuk di sekatan jalan raya (SJR) Op COVID-19 di Plaza Tol Kajang Selatan Lebuhraya LEKAS, Kajang, awal pagi tadi.
    KEADAAN kenderaan pacuan empat roda yang terbalik di Plaza Tol Kajang Selatan Lebuhraya LEKAS, Kajang, awal pagi tadi.
    KEADAAN kenderaan pacuan empat roda yang terbalik di Plaza Tol Kajang Selatan Lebuhraya LEKAS, Kajang, awal pagi tadi.
    PKP: Polis maut angkara pemandu mabuk rempuh sekatan

    KUALA LUMPUR: Seorang anggota polis maut selepas sebuah pacuan empat roda disyaki dipandu pemandu mabuk, merempuh sekatan jalan raya (SJR) Op COVID-19 di Plaza Tol Kajang Selatan Lebuhraya LEKAS di sini, awal pagi tadi.
    Dalam kejadian jam 2.11 pagi itu, Koperal Safwan Muhammad Ismail, 31, meninggal dunia di lokasi akibat kecederaan parah di kepala dan badan.

    Susulan rempuhan yang berlaku itu, kenderaan pacuan empat roda terbabit dipercayai turut terbalik dan menghempap mangsa.
    Ketua Polis Daerah Kajang, Asisten Komisioner Mohd Zaid Hassan, berkata ketika kejadian mangsa bersama beberapa anggota lain sedang bertugas menjaga kawalan SJR berkenaan.
    Katanya, nahas berlaku apabila sebuah Toyota Hilux dipandu seorang lelaki berusia 44 tahun merempuh anggota terbabit dan kenderaan polis yang berada di lokasi.
    “Laporan berhubung kejadian itu sudah dibuat oleh penyelia SJR berkenaan, namun pemandu Hilux masih belum berbuat demikian.
    “Siasatan nahas itu sedang dijalankan mengikut Seksyen 41(1) Akta Pengangkutan Jalan (APJ) 1987,” katanya menerusi satu kenyataan, pagi ini.
    Allahyarham yang berasal dari Ipoh, Perak adalah anggota di Bahagian Pendakwaan dan Undang-undang (D5), Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ) Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kajang.
    Jenazah mangsa dihantar ke Jabatan Forensik Hospital Serdang untuk urusan bedah siasat.
    Suspek yang cedera dalam kejadian itu turut dihantar ke hospital sama untuk rawatan.
    Dalam pada itu, berita dan gambar kemalangan yang menimpa anggota polis terbabit mula viral di media sosial dan sebahagian netizen kesal dengan tindakan segelintir individu yang melanggar Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dan mengambil kesempatan selepas perintah itu dilonggarkan oleh kerajaan.
    Selain itu, netizen turut meminta hukuman berat dikenakan terhadap suspek sekiranya benar pemandu berkenaan memandu dalam keadaan mabuk sehingga menyebabkan berlaku kemalangan maut.
    Tragedi menimpa anggota polis yang bertugas itu turut dikongsi Menteri Wilayah Persekutuan, Tan Sri Anuar Musa menerusi twitternya.
    Katanya, adalah sesuatu yang amat mendukacitakan apabila masih ada yang memandu dan membahayakan orang lain.
    “Apa lagi frontliners (petugas barisan hadapan) yang berkorban untuk kita semua (dalam perang melawan jangkitan COVID-19),” katanya ketika berkongsi kesedihan menimpa anggota polis berkenaan. (BH)
    Komen Weblog Ibnu Hasyim: Itulah antara bahaya minumn keras, tetapi masih puak-puak ‘pekak’ tak mahu mengerti. Itulah istimewanya Islam, menurunkan peraturan sesuai dengan kebaikan manusia itu sendiri. Samada diri, keluarga, masyarakat, bahkan sesebuah negara sekalipun.
    Jagalah Akal Dari Mudarat Arak……..

  8. zunnun

    wow, manyak keras lu bahasa meh.

    betuk gua setuju, itu binatang mati jali busuk corpse meh…

    ini mcm, mcm mana mau jali wangi meh…

    1. No ploblem to you and your kind mooo. Taluk manyiak2 joss sticks, tak lama hilang bau busuk moooo.

  9. Moo kini jadikan ghadimah pertempuran sebagai hadiah utk mendapatkan kesetiaan dan kawan.

    mAt hasan dan tajudin satu dari 4 gerombolan dlm omNo yg di pinggirkan oleh Moo memandangkan mereka bukan material PH di sebelah sana.

    kini, kedua2 nya memendam perasaan rasa kurang senang mereka, jauh berlainan dgn annuar musa, sabri dan hisham….

    bagi rakyat, kegagakan utk membawa perubahan kurang dari ape yg di usahakan oleh PH, akan membawa bencana kpd perikatan mau pun muaFUCKat…..

    kerana kesundalan ‘melayu2 islam’ sedemikian, bertanggung jawap hingga pru 15

    bila melayu2 sedemkian beramok utk kepentingan kuasa dan kedudukan, islam yg di bawa hanya rethorik sj.

    binatang mati tinggalkan bangkai, manusia mati tinggalkan nama….

    Jgn pulak melayu2 yg asyik keldaikan islam mereka, menjadikan bangkai2 akhir nya.

    1. MGhkuianusia yang baik tinggalkan nama, yang tak baik tinggalkan tahi di sini sana.

  10. “Untuk PRU15 akan datang, tegas Tok Mat lagi, UMNO serta BN hanya ada perjanjian dengan Pas dalam Muafakat Nasional (MN) dan tidak dengan PN atau Bersatu”.

    Angin PRU15 dirasai mula nerubah dari sepoi-sepoi bahasa kepada tidak lagi sepoi. Awan yang sebelumnya putih seperti kapas telah perlahan-lahan bertukar kelabu dan pastinya akan bertukar hitam. Mungkin pada saat yang tidak terduga hujan beserta ribut petir akan berlaku.

    1. Saya sokong Tun Mahathir. Dan Bersatu.

      Tun pernah memerintah selama 22 tahun, tahu selok belok musuh, separa musuh, dsb nya. Menang PRU banyak kali.

      Hujan ribut petir pun tak mengapa jika Tun M ada bersama.

      1. aiyaa, itu mahathir mana tahu lia punya selok belok dili meh…

        misti tahu lia punya dili dulu baru tahu olang lain punya dili meh

        1. Lu punya lili penuh selok belok gangster, thugs and goons mooo. Lu sengkili tau tapi lu tak mau cabut lali maaa. Once a gangster always a gangster arr.

      2. TM punca segala masalah sekarang ni.

    2. Pas pun akan ditendang oleh umno bila mereka rasa sudah kuat semula. Ini adalah politik umno.

  11. kalu dah berkawan dgn perompak pencuri…merasa la nekmat tusukan dari belakang

    1. Apa salahnya berkawan dgn perompak ,pencuri,tukang kafirkan org …..

      Asalkan bole dpat kuasa ok jer nk kawan dgn sape²..ape kisah pengundi suke ke tak

      1. AWAS AWAS AWAS, JAGA JAGA JAGA … ini lah pemikiran gengster, kominis, anarkis.

        Apa saja boleh buat, mau buat.

        Jika emak dia boleh di jual, akan di jual nya.

        Jangan kasi dia dan gerombolan nya seinci pun, secuit pun.

        Kasi dia beg yang dalam nya penuh duri. Jenis duri yang beracun.

        1. Asalkan jangan racun yang boleh membunuh.

        2. aiyaa, lu masih pakai pamper meh…

          anak mommy meh, sikit kaki nagis meh..

          1. Lu masih hisap hingus di hidung maaa. Hisap itu rubber sucker lebih baik mooo. Cheap and not dirty as hingus.

          2. 3 thn pun masa yg cukup pjg untuk sesebuah kerajaan yg didapati secara percuma ..

            1. What talking one, you? Where got percuma.

              When got opportunity, take lorr.

            2. Huh,

              hantu nampak ape yg melayu2 islam yg di keldaikan tak nampak. 🤗

              1. Hantu Melayu terbang melayang. Hantu DAP lompat lompat, kena setempek kertas di dahi senyap.

    2. Huh

      betul.

Leave a Reply

Your email address will not be published.