APAKAH MAKAN DI RESTORAN LEBIH PENTING DARIPADA SOLAT BERJEMAAH DI MASJID?

Pengumuman Perdana Menteri, Muhyiddin Yassin bahawa beberapa sektor ekonomi akan dibenar beroperasi mulai 4 Mei ini telah mengundang reaksi tidak setuju yang lebih besar daripada orangramai.

Antara sektor ekonomi yang dibenarkan beroperasi mulai Isnin ini ialah kedai makan, restoran serta difahamkan juga kedai menjual nombor ekor dengan SOP tertentu seperti penjarakan sosial dan penggunaan hand sanitizer adalah diwajibkan.

Aktiviti bersukan seperti berjoging dan bermain badminton serta golf juga turut dibenarkan.

Lebih ramai tidak setuju dengan keputusan itu kerana PKP fasa keempat ini sepatutnya berakhir pada 12 Mei depan, tetapi Muhyiddin telah melonggarkannya seminggu lebih awal.

Bukankah lebih baik sehingga 12 Mei ini dikuatkuasakan saja PKP sepenuhnya seperti sekarang dan tunggu sehingga PKP fasa keempat ini berakhir barulah jika kebenaran beberapa sektor ekonomi beroperasi mahu dilaksanakan?

Lagi pun, setelah tujuh minggu PKP dilaksanakan, apa bezanya menunggu hanya seminggu saja lagi sehingga tarikh 12 Mei?

Apakah Muhyiddin tidak mengambil pengajaran daripada apa yang berlaku di Hokkaido Jepun di mana kes Covid-19 meningkat semula setelah perintah berkurung ditamatkan lebih awal?

Mengapa kerajaan melonggarkannya dengan memperkenalkan pula PKP bersyarat mulai 4 Mei, sedangkan dalam masa yang sama pengumuman orangramai tidak boleh balik berhari raya di kampung yang jatuh pada 23 Mei turut dilakukan dalam pengumuman Muhyiddin semalam?

Ini bermakna kalau kerajaan bimbang orangramai balik berhari raya ke kampung akan meningkatkan semula wabak Covid-19, apakah dengan pembukaan kedai makan atau restoran yang dilanjutkan sehingga jam 10 malam bermula 4 Mei ini tidak membawa risiko yang sama?

Lebih-lebih lagi kerana sekarang adalah bulan puasa, sudah pasti kedai makan, terutamanya kedai mamak akan penuh pada waktu dengan orang ramai makan minum atau melepak bersama kawan-kawan bermula Isnin nanti.

Lebih buruk, oleh kerana surau dan masjid masih ditutup, maka kunjungan orangramai ke kedai makan dan restoran mamak sudah pasti akan meningkat sehingga akan memaksa meja-meja diletakkan memenuhi ruang-ruang jalan.

Dengan itu, tidak mustahil akan wujud jangkitan Covid-19 yang lebih besar yang berpunca daripada kluster kedai mamak di seluruh negara selepas ini.

Kebenaran aktiviti bersukan juga dibimbangi meningkatkan wabak Covid-19 seperti contohnya jika ramai yang berjoging secara serentak di waktu pagi dan petang.

Yang paling mendukacitakan, terutama bagi umat Islam ialah sementara kerajaan membenarkan restoran, kedai makan dan kedai nombor ekor beroperasi, tetapi masjid dan surau untuk solat berjemaah masih lagi ditutup.

Sehingga ini sudah tujuh minggu umat Islam tidak menunaikan solat Jumaat serta tidak boleh berterawih di surau dan masjid seperti tahun-tahun sebelumnya.

Dalam hal ini, jika SOP tertentu seperti penjarakan sosial dan penggunaan hand sanitizer boleh dikuatkuasakan kepada pengunjung restoran dan kedai mamak, mengapa hal yang sama tidak boleh dilakukan dengan membenarkan solat berjemaah di surau atau masjid?

Terutama di negeri atau kawasan yang sudah dikenalpasti sebagai zon hijau, apa masalahnya lagi bagi kerajaan masih tidak membenarkan masjid dan surau dibuka seperti biasa?

Tambahan pula, meskipun tidak berdaftar dan melalui tebuk atap, bukankah kerajaan PN ini digembar-gemburkan sebagai kerajaan Melayu/Islam yang kononnya lebih baik dalam menjaga kemuliaan agama Islam berbanding PH dahulu yang didalamnya ada DAP?

Apakah Pas yang sudah berada dalam kerajaan sekarang tidak berperanan mencadangkan sesuatu yang boleh memperlihatkan kedudukan agama Islam di era PN ini lebih tinggi kedudukannya berbanding restoran mamak dan kedai nombor ekor?

Kalau sebelum menjadi kerajaan, Pas sering mengaitkan sesuatu isu dengan ancaman terhadap Islam dan tergugatnya kedudukan Melayu, mengapa dalam keadaan kedai nombor ekor dan restoran mamak lebih diutamakan sekarang ini berbanding masjid dan surau, parti Islam itu masih tidak berkata apa-apa?

Benarkah PN ini sebuah kerajaan yang betul-betul menjaga kedudukan Melayu/Islam atau kerajaan yang ditubuhkan semata-mata mahu mengejar jawatan? (ShahbudinHusin 02/05/2020)

Updated: 2 May 2020 — 6:59 am

62 Comments

Add a Comment
  1. baru Allah hnatar kuman kerajaan manusia seluruh dunia macam kena sawan
    itu pun tak mau tunduk lagi ngan kerajaan Allah

    Dia telah menciptakan manusia dari mani, tiba-tiba ia menjadi pembantah yang nyata.

  2. MAHATHIRVSANWAR

    PHD4PIG BERSIKAP PERI KEBINATANGAN……KESIAN BINATANG TAPI TAK KESIAN RAKYAT DAN PURA2 KESIAN ROHINGYA UNTUK TUTUP PATI YAKJUJ MAKJUJ……

    Seludup Rohingya raih RM150 juta setahun?……….

    Usaha untuk menyekat kemasukan pelarian etnik Rohingya dilihat bukan mudah kerana aktiviti ‘perniagaan’ yang wujud di sebalik itu dipercayai meraih RM100 juta hingga RM150 juta setahun.

    Berdasarkan penyelidikan dan maklumat pelbagai pihak, Pakar Kajian Strategik dan Anti Keganasan Universiti Malaysia Perlis (UniMAP), Professor Madya Dr Mizan Mohammad Aslam berkata ramai terlepas pandang kemasukan etnik Rohingya sebagai satu industri penyeludupan manusia yang amat menguntungkan pihak tertentu.

    Menurut data-data yang dikumpul dari SUHAKAM, UNHCR dan Human Right Watch dianggarkan 200,000 pelarian Rohingya keluar dari Myanmar antara tahun 2012 hingga 2019.

    Katanya, mereka menaiki bot menghala ke selatan menuju Malaysia. Sasaran utama mereka adalah Malaysia, akan tetapi Thailand dan Indonesia juga menjadi pilihan jika terpaksa.

    Malah pelayaran mereka ini seperti mengikut tiupan angin, jika angin tolak ke kanan maka tiba di Acheh, jika angin tolak ke kiri maka tiba di Thailand, begitulah sangat mudahnya dan dekat sekali perjalanan etnik Rohingya ini menuju ke Malaysia.

    “Bagaimanapun sebahagian besarnya memilih Malaysia kerana lebih banyak peluang dan saudara mara mereka yang telah bertapak di sini.

    “sebagaimana yang dianggarkan oleh badan-badan pemantau luar, lebih kurang 10,000 etnik Rohingya tiba di negara ini setahun, bagaimanapun dalam satu bot terdapat juga 20 peratus daripadanya warga Bangladesh dan Myanmar yang tumpang sekali dan mengakui mereka adalah etnik Rohingya.

    “Hasil maklumat risikan, rombongan ini dipercayai membayar RM10,000 hingga RM15,000 kepada sindiket malah kosnya mungkin mencecah RM20,000 kerana mereka perlu melepasi beberapa sindiket seperti di Myanmar, Thailand untuk tiba ke negara ini dan setelah tiba masih ada pembayaran kepada sindiket di Malaysia.

    “Mengikut maklumat, sebanyak 90 peratus pekerja sektor 3D di pasar borong Selayang adalah PATI yang mejoritinya merupakan etnik Rohingya dan Bangladesh, ini membuktikan adanya permintaan pasaran yang tinggi dari dalam pasar itu sendiri,” katanya kepada MalaysiaGazette.

    Tambah Dr Mizan, daripada maklumat yang diterima sindiket penyeludupan ini juga merekrut ejen di dalam kem-kem pelarian untuk membawa mereka keluar dari Myanmar.

    “Jika ada yang tidak mampu, saudara atau kawan mereka yang sudah lama bertapak di Malaysia akan menghantar sejumlah wang sebagai pinjaman kepada mereka dan perlu dibayar dengan potongan gaji setelah berada di negara ini.

    “Lebih menyedihkan kerana ia satu perniagaan, dipercayai wujud pembabitan tentera, penguatkuasa laut dan kedutaan di Myanmar, Bangladesh, Thailand serta penguatkuasa di negara ini yang memberi laluan kepada mereka keluar ke laut besar dan masuk ke negara ini.

    “Jadi tidak hairanlah bagaimana data 200,000 telah keluar dari negara itu sebagai pelarian di Malaysia.

    “Tambahan pula bersempena bulan Ramadhan, kemasukan biasanya dilakukan pada waktu hampir untuk berbuka puasa kerana ketika itu umat Islam fokus untuk berbuka,” katanya.

    Gelagat kanak-kanak bangsa Rohingya ketika tinjauan lensa Malaysia Gazette di Pasar Borong Kuala Lumpur, Selayang, Selangor. foto HAZROL ZAINAL, 20 MAC 2020.

    Dalam pada itu, Dr Mizan memberitahu, lebih membimbangkan warga Bangladesh dan Myanmar yang menyertai rombongan pelarian itu turut mendakwa mereka adalah pelarian ketika membuat permohonan kepada UNHCR.

    “Pihak UNHCR pula mempunyai kekangan semakan data kerana kebanyakan pemohon mendakwa dokumen status mereka musnah dalam kebakaran dan kekejaman yang dilakukan pihak junta tentera Myanmar.

    “Bagaimanapun ada di antara mereka berani mengemukakan dokumen palsu seperti sijil kelahiran, sijil peperiksaan, sijil berhenti sekolah dan lain-lain yang dibekalkan oleh sindiket di Myanmar.

    “Saya pernah bertanya pengalaman seorang pelarian Rohingya yang mengakui dia menaiki bot ketika tiba di negara ini tetapi pulang semula ke sana menaiki kapal terbang, bermakna ada sindiket yang mempunyai akses dengan pihak kedutaan mengeluarkan pas pelepasan Imigresen bagi perjalanan sehala untuknya,” katanya.

    Sehubungan itu, Dr Mizan mencadangkan kerajaan melakukan penegasan untuk memutuskan rantaian kegiatan penyeludupan dan pemerdagangan warga asing ke negara ini.

    “Ambil iktibar insiden di Wang Kelian, tiada keputusan yang berani menyebabkan kegiatan itu masih berlaku hingga ke hari ini.

    “Sedar atau tidak pelarian Rohingya sebenarnya dipergunakan sindiket untuk menghalalkan jenayah penyeludupan dan pemerdagangan manusia ke atas mereka.

    “Sebenarnya kerajaan Myanmar juga ada menyediakan penempatan relokasi kepada Rohingya dan juga menyediakan platform untuk pendaftaran di kem-kem yang disediakan akan tetapi mereka enggan kerana dorongan datang ke Malaysia lebih banyak.

    “Boleh dikatakan hampir semua pelarian yang datang ke negara ini tidak mempunyai niat untuk pulang ke tanah air malah dikukuhkan dengan pelbagai pertubuhan untuk membela nasib mereka sudah wujud di negara ini,” katanya. – MalaysiaGazette

  3. Selama ini ada artikel tuan yg saya sgt setuju. Tp artikel kali ini dgn tajuk di atas saya sangat tidak setuju. Kerana mkn dlm restoran penjarakan sosial dpt dilaksana. Tp dlm solat tiada istilah penjarakan sosial. Mana boleh saf antara makmun dijarakkan 1 meter. Harap tajuk diubah ye tuan…

    1. Dlm keadaan darurah apa pun boleh…jgn jumud

      1. Ye mmg betul itu masa darurat. Kalau takat darurat xda air dan mknan xpa. Tp ini darurat krn penyakit berjangkit. Harap faham dgn situasi.

  4. puasa hanay tahan lapar n dahaga
    lain maksiat anggota tubuh terus di lakukan
    sia sia saja

    1. Kalau bangsa dan agama kena attack, perlu pertahankan dan lawan. Nabi Muhammad pun perang di bulan puasa – Battle of Badr.

    2. Mana hang tau???ReKWP

  5. 🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
    Tiada lagi kelibat Suman mknyah barua keparat
    Dek pukulan Cgu Kejora..dia jatuh sakit melarat
    Kini kt dlm wad ICU dgn wayar & paip berselirat
    Dia tercungap-cungap, dlm prjalanan ke akhirat
    👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍

    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

  6. 🐂🐄🐂🐄🐂🐄🐂🐄🐂🐄🐂🐄🐂🐄🐂🐄🐂🐄
    Suman maknyah bodoh spt lembu mkn rumput
    Harap kepala sja besar..tapi otak dia kecil ciput
    Kini terlantar kembali atas katil tenat & semput
    Tak berapa hari lgi agaknya, malekat nk jemput
    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

    👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

  7. MAHATHIRVSANWAR

    TOK MUDIN KELIHATAN LEMAH DALAM BEBERAPA BIDANG KUASA…..ADA APA TERSIRAT ..ATAU..ADAKAH HANTU PHD4PIG MASIH MERASUK…….

    CUBAAN BIADAB UNTUK MENGGANGGU TITAH YANG DI-PERTUAN AGONG: APAKAH MELAYU ISLAM TIDAK LAGI KISAH BILA RAJA-RAJA DIHINA?………

    PN DAN PH KAN SAMA BAWAH PARTI KADOK……

    Kamarul Yusoff

    Maklumat yang berwibawa telah diperolehi mengenai perancangan pihak tertentu untuk mengganggu titah perasmian Majlis Mesyuarat Pertama Penggal Ketiga, Parlimen Ke-14, oleh Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah, pada 18 Mei.

    Tujuan gangguan ini dirancang untuk dibuat adalah bagi meminta Yang di-Pertuan Agong mendedahkan dengan secara terbuka bilangan sebenar Ahli Parlimen yang menyokong Tan Sri Muhyiddin Yasin sebagai Perdana Menteri sehingga mendorong Baginda memilih beliau.

    Desakan terbuka ke atas Yang di-Pertuan Agong ini dibuat di atas kepercayaan bahawa Tan Sri Muhyiddin kononnya tidak memiliki jumlah sokongan yang mencukupi yang membolehkan beliau dipilih sebagai Perdana Menteri berbanding sokongan yang diperolehi oleh seorang pesaing beliau.

    Pada hemat saya, cubaan ini, jika benar-benar diteruskan, hanyalah akan membunuh karier politik pelakunya sahaja kerana tidak pernah berlaku dalam sejarah Parlimen di Malaysia mana-mana Ahli Parlimen pernah bertindak biadab mengganggu titah perasmian Yang di-Pertuan Agong.

    Peraturan-Peraturan (Standing Orders) Majlis Mesyuarat Dewan Rakyat terang-terang menyebut “kelakuan atau sifat Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong atau Raja-Raja Melayu… tidak boleh disebutkan kecuali dengan dikeluarkan usul bersendiri bagi maksud-maksud itu”.

    Apa lagi bila amat jelas disebut di dalam Perlembagaan Persekutuan kuasa budi bicara Yang di-Pertuan Agong di dalam melantik Perdana Menteri daripada seseorang ahli Dewan Rakyat yang pada hemat Baginda mungkin mendapat kepercayaan majoriti ahli Dewan Rakyat itu.

    Mempersoalkan kuasa budi bicara Yang di-Pertuan Agong ini adalah nyata satu kesalahan di bawah Akta Hasutan yang menjadikan kesalahan ke atas mana-mana kecenderungan hasutan bagi menimbulkan perasaan tidak puas hati atau tidak setia terhadap Yang di-Pertuan Agong.

    Malangnya, mutakhir ini sejak PN memerintah kita menyaksikan betapa pihak penguatkuasa undang-undang negara mahupun pertubuhan bukan kerajaan tidak begitu peka dengan tindakan memperlekeh dan menghina institusi kesultanan, khususnya institusi Yang di-Pertuan Agong.

    Ini berbeza dengan waktu PH memerintah dahulu di mana Datuk Takiyuddin Hassan contohnya telah disiasat di bawah Seksyen 504 Kanun Keseksaan semata-mata kerana menyebut “tak tahu macam mana Datuk Seri Anwar Ibrahim dapat pengampunan daripada Agong” pada 8 Mei 2019.

    Tetapi kini bila para pemimpin PH seperti Khalid Samad pada 5 Mac, Datuk Seri Saifuddin Nasution pada 7 Mac dan Datuk Seri Dr Dzulkefly Ahmad pada 12 Mac terang-terang mempersoalkan kuasa budi bicara Yang di-Pertuan Agong, tiada sebarang laporan dan siasatan pun dibuat.

    Mengapa ini boleh berlaku? Ke manakah hilang sensitiviti dan segala akujanji umat Melayu Islam khasnya dan rakyat Malaysia umumnya, termasuk di dalam prinsip-prinsip Rukun Negara, untuk mempertahankan kesetiaan mereka kepada Raja-Raja dan mendaulatkan undang-undang?

  8. Mana ulama2 dalam Parti Islam Semalaysia

    1. loo,

      kok mereka sdg sibuk si, mau di halusi teropong buluh gampang aja selepas kyai hadi enak kan rakyat dgn doa2 yg kini di jual di warung2 kopi seluruh kabupaten dan di setiap 14 provinsi. Yok sama2 kita doa kan kyai hadi berhasil deh.

    2. Ada taraf ulaRmak ka?

  9. zunnun Chief Barua.

    Kembalikan Parlimen tolak PN. Apa lg yg rakyat Malaysia mahu????

    Selama PH memerintah nikmat apa yg rakyat mahu
    1: Minyak dah la RM 1.50, Tahun depan RM 1 Kahkahkah
    2. PTPTN dah hapus, yg berhutang dah bertaburan seantarero dunia melancung. Kahkahkah
    3. Tol dah free dimulai Tol Spg Renggam, alamak sbb tol percuma ramai org datang smpai kena PKPD Kahkahkah
    4. Akaun rakyat penuh duit. 30 rengget tahan setahun. Mana nk jumpa Kahkahkah
    5. Minyak sawit dah murah boleh buat mandi minyak sbb harga sawit dah murah. Hari2 dh boleh sarapan sesudu sawit dgn madu lebah. Kahkahkah
    6. Kepala dah tak payah pening2 nk kira faedah amanah saham dan TH. Dulukan ke selalu sakit kepala kira duit banyak. Kahkahkah
    7. ECRL pun dah dipendekkan, negara jimat kita pun cepat sampai ada masa yg panjang nk maen fb. Kahkahkah
    8. Surirumah pun dah boleh relax2 berdandan cantik2 tunggu huby balik. Tiap2 bulan epf potong. Kahkahkah
    9. Rakyat Malaysia menjadi rakyat yg paling bahagia dlm dunia, mudah ketawa sbb menteri2 pandai berjenaka. Kahkahkah

    Tak tau la lg apa yg rakyat mahukan.

    Kahkahkah Kahkahkah Kahkahkah

  10. zunnun Chief Barua.

    Katakan kerajaan benarkan sembahyang di masjid tapi kena patuhi SOP spt social distancing, pakai face mask dll, maka adalah yg dtg ke masjid utk solat.
    Gambar org sdg solat dgn pakai mask, jarak 1 meter setiap jemaah pun diambil.
    Cybertrooper akan upload gambar tu dlm fb, tweeter, wssup dll lengkap dgn caption…

    CARA SOLAT DI ZAMAN KERAJAAN PN ATAS ARAHAN MENTERI AGAMA KERAJAAN TEBUK ATAP.

    Aku dah masak dgn kerja jahat ni al Boodin.
    ===================================

    Kahkahkah

    1. Betul kamu Chief Barua.

      Kalau Islam, tak boleh harakiri.

      Kamu boleh merayap perlahan lahan masuk tempurung, diam sama katak.

  11. zunnun,

    sikalang covids’ sulah kurang meh, misti rakyat manyak sayang sama hadi lalang meh…

    kerana loa2 lia blh hantam covids’ kasi kita olang senang meh

    kita olang misti kasi lia, special hadiah meh.

    kita terima lia bapa musnah covids’ malaysia.

    itu kilang ridsect sama bygone misti taruk lia muka muka semua tin2 aerosol yg mahu di jual meh.

    hooray hadi lalang..

  12. zunnun

    itu lalilatul qadar hanya berlaku apa makna meh?

    blh tlg kasi paham meh?

    zunnun

    itu besar punya master buku ‘perbendaharaan luf’ sulah habis semua ilmu turun meh…

    aiyaa, ilmu tulis manusia baru 5000 tahun meh, ini mcm itu buku master tak rak manyak besar meh, kerana olang2 tamin sama lia punya flag hitam kata, lunia mau dooms meh.

    apa hat ini mcm punya faham agama meh

    lia olang2 bikin kicap tamin meh?

  13. Baguslah tu apa yg k’jaan buat tu. Keputusan bukan dibuat seorang.
    Klu x buka kedai org nak makan dimna.
    Masjid tu eloklah dikosongkan. Kenapa penulis sibuk sangat nak buka masjid. Masaalah skrg keselamatan. Bukannya nak suka2. Penulis kena fikirkan semula. Pengajaran lepas sudah ada-byk yg mati dari kluster jemaah tabliq yg berhimpun di seri petaling.

  14. zunnun

    itu moon crescent sama itu matahari dari mana asal meh?

    mca pun ala matahari sama meh.

    lulu2 agama pagan sumerian, akkadian, Babylonian pun ala ini moon crescent sama itu matahari meh…

    aiyaa, mana esai ini crescent sama matahari simbol pagan meh.

    blh celita sikit?

    aiyoo, pAs pun parti pagan jugak meh?

  15. MAHATHIRVSANWAR

    SISTEM KAPITALIS RIBA NI DAH DIAMAL SEJAK BERZAMAN….. PHD4PIG BISING PASAL ACCRUED RIBA PADAHAL DIA PUN TERIMA MASA PERINTAH NEGARA…..

    Zafrul asks banks to consider abolishing accrued interest on hire purchase loans………

    According to Zafrul, although the final say in the matter lies with Bank Negara Malaysia (BNM), the Ministry of Finance (MOF), however, has begun taking proactive steps to seek a solution to the issue, via discussions with BNM and banks, in the interests of the people.

    Finance Minister Tengku Zafrul Abdul Aziz today requested that financial institutions consider abolishing the accrued interest on hire purchase (HP) loans, as well as profit from their fixed-rate Islamic financing, during the six-month moratorium period on loan repayments.
    Taking to his Facebook page today, Zafrul said that though there are many banks that offer loan deferment without imposing the accrued or compounded interest, the leeway does not cover all loan products.
    “Given the challenging economic conditions caused by the Covid-19 outbreak, I sincerely hope that this view can be given due consideration by BNM and other financial institutions in the country. I believe this move will have a positive impact on our people,” he added.
    BNM yesterday said that it regrets the “confusion and anxiety” stemming from its announcement on changes to the six-month moratorium for HP loans and fixed-rate Islamic financing, on March 30.

    KUALA LUMPUR: Finance Minister Tengku Zafrul Abdul Aziz today requested that financial institutions consider abolishing the accrued interest on hire purchase (HP) loans, as well as profit from their fixed-rate Islamic financing, during the six-month moratorium period on loan repayments.

    Taking to his Facebook page today, Zafrul said that though there are many banks that offer loan deferment without imposing the accrued or compounded interest, the leeway does not cover all loan products.

    “Each bank, meanwhile, sets its own approach on matters related to interest imposition, during the moratorium.

    “Taking into cognisance that there is a possibility that it can be implemented, and taking the people’s request into account, I would like to suggest that all financial institutions, especially those involved in this moratorium, to consider abolishing the accrued interest for hire purchase loans or profits for fixed-rate Islamic financing, for this six-month moratorium period,” Zafrul said.

    He added that although the final say in the matter lies with Bank Negara Malaysia (BNM), the Ministry of Finance (MOF), however, has begun taking proactive steps to seek a solution to the issue, via discussions with BNM and banks, in the interests of the people.

    “Given the challenging economic conditions caused by the Covid-19 outbreak, I sincerely hope that this view can be given due consideration by BNM and other financial institutions in the country. I believe this move will have a positive impact on our people,” he added.

    BNM yesterday said that it regrets the “confusion and anxiety” stemming from its announcement on changes to the six-month moratorium for HP loans and fixed-rate Islamic financing, on March 30.

    In a newly released frequently asked questions (FAQs) list yesterday, the central bank denied that it had also backpedalled on its initial announcement.

    In its explainer, BNM stressed that the payment deferment is still automatic for HP and fixed rate Islamic financing, adding that what is required now is an additional step to comply with procedural requirements under the Hire-Purchase Act 1967 (HP Act) and Shariah.

    “This additional step is unavoidable, and is required to incorporate the changes to the payment schedule and/or amounts as a result of the six-month payment deferment in loan/financing agreements.

    “We sincerely regret any confusion and anxiety that this announcement may have caused. The deferment of loan repayments is meant to ease cash flows for borrowers/customers affected by the Covid-19 pandemic. This intent remains the same. The confusion arises because of the misperception that the repayment amounts for a HP loan cannot be changed,” it said.

    BNM added that the misperception arose, due to an illustration provided in an initial version of the FAQs, “where certain assumptions and caveats were made.”

    It said that it had later removed the example when banks provided their own illustrations.

    BNM then provided an example of a RM50,000 HP loan with a remaining tenure of five years and a fixed interest of 2.71 per cent (or an effective rate of 5.36 per cent) per annum:

    Before the deferment, the monthly instalment was RM712.

    But should the deferment option be accepted, based on this example, the monthly instalment is now RM731, or an increase by 2 per cent or RM19. Consequently, the total interest increase incurred is RM1,130.

    Several reports emerged on the evening of April 30, citing a BNM press release, on a purported reversal from what was initially announced with regards to deferment of HP loans and fixed-rate Islamic financing.

    Financial website, Ringgit Plus, reported that the press release had “hinted of a big change that will affect millions of Malaysians currently servicing car loans or Islamic financing.”

    The report, which was one of those widely shared by those angered by the announcement, reported that BNM had also implied that from May 1, 2020, the six-month moratorium will also no longer be an automatic opt-in for all customers.

    Ringgit Plus reported that the press release further stated that BNM required that all borrowers “are provided with clear information on the process and changes to the terms of their agreements”, and that the banking institutions provide borrowers with “necessary steps that they need to take to complete the process of deferring their loan/financing payments”.

    This was seen as a departure from what was announced initially, where customers are only asked to opt-out of the deferment, should they want to continue servicing their loans with their banks, as otherwise, banks would grant an automatic deferment.

    BNM later said that any additional interest that some banks may charge on the deferred payment cannot be higher than the original hire-purchase contract signed.

    The central bank reiterated that, as a regulator, it has from the very beginning, already indicated that there will be accrued interest or profit with regard to the six-month moratorium.

    The announcement also saw social media users targeting Zafrul with criticisms coupled with the hashtag #bankerjagabanker.

    The confusion further escalated and caused widespread anger; which even led to the start of an online petition denouncing the move by BNM and demanding for zero per cent interest on the deferred instalment payments.

    Last month, Prime Minister Tan Sri Muhyiddin Yassin announced the government’s move to freeze loan repayments for six months due to the coronavirus disease, which he said will provide relief worth RM100 billion to Malaysians.

    The prime minister said the unprecedented move BNM announced on March 24, was the government’s response to public concern about hardships they are enduring due to the movement control order (MCO).

  16. Tulah….byk yg difikirkan oleh kerajaan…kesihatan, rakyat dan kelangsungan ekonomi….bukan senang nak menangani semua ni…
    Kesihatan memang penting, tapi ekonomi pun penting juga..
    Tak guna negara ekonomi maju, tapi rakyat sakit..
    Dan tak guna juga rakyat sihat, tapi hidup menderita, kelaparan dan tak cukup duit…
    Kedua- dua perlu diseimbangkan…
    Kes dah byk menurun….graf pun telah didatarkan…
    Jgn bandingkan dengan negara Jepun Hokaido yg longgarkan PKP….Cara negara kita melonggarkan PKP tak sama dengan yg dibuat oleh Jepun…mereka melonggarkan sehingga terlalu longgar…
    Tapi Malaysia melonggarkan sektor ekonomi dgn syarat pematuhan SOP (guna mask, jarak sosial, kerap basuh tangan/sanitiser, penggunaan lift, kereta, tempat kerja yg dijarakkan, jumlah staff yg dikurangkan etc)….
    Sempadan masih dututup dan mereka yg balik dari oversea perlu dikuarantin wajib dan disaring…sekolah dan U masih ditutup…
    perhimpuan awaam, solat berjemaah, jumaat dan bazar ramadhan masih dilarang…..perjalanan rentas negeri masih dilarang…so masih tak boleh balik kampung….
    Kita kena move on…
    Yg penting ialah rakyat kena berubah dan berfikir secara “new normal”…
    Ikut nasihat yg diberi, ikut SOP, jgn keluar jika tidak perlu…
    Pekerja2 kena mengamal kan SOP yg ditetapkan terutamanya pekerja asing juga perlu diberi kesedaran dan pemahaman…
    Kerajaan membuka sektor ekonomi pada 4th May tapi terpulang kepada majikan masing2 samada bersedia atau mahu melakukan secara berperingkat ikut inisiatif masing2…
    Majikan dan pekerja kena bekerjasama…. Rakyat perlu berubah…
    Tak guna PKP dilanjut lama2 hingga ekonomi negara hancur, tapi rakyat masih tak mahu berubah…

  17. MAHATHIRVSANWAR

    SAMPAI ANGKA RATUS RIBU DIBERI IC SAH…..INI DAH TENTU MAFIA ANTARA BANGSA KERJASAMA DENGAN DEEP STATE……BILA INI MENJADI2 ERA PHD4PIG BERMAKNA MEREKA LAH SEBENARNYA DEEP STATE…….

    Laporan polis isu pemberian kerakyatan kepada warga China……….

    Satu laporan polis akan dibuat di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Subang Jaya tengah hari Sabtu, bersamaan 2hb Mei 2020 berhubung isu ‘pen-Cina-an Malaysia’ dan “pemberian kerakyataan kepada beratus ribu warga China” oleh pihak tertentu.

    Laporan tersebut akan dibuat pada pukul 12.30 tengah hari dan akan disusuli dengan satu sidang media penuh di luar perkarangan IPD yang sama di sekitar jam 2.30 tengah hari.

    Sidang media berkenaan akan dibuat secara live menerusi Facebook Raggie Jessy Rithaudeen (KLIK SINI) berserta beberapa saluran lain dengan bantuan rakan-rakan.

    Dalam sidang media tersebut, saya akan memperinci tujuan laporan dibuat berserta bukti-bukti berkaitan.

    Salinan laporan polis berserta kenyataan media rasmi akan saya edarkan menerusi email kepada semua media tempatan, di mana kandungan laporan dan kenyataan media tersebut tidak akan dicetak menerusi laman web The Third Force melainkan ianya tidak dibawa oleh media lain.

    Untuk ssebarang pertanyaan, sila hubungi saya menerusi WhatsApp 0164049082 ataupun email rj.rithaudeen@gmail.com

    Untuk tujuan laporan ini, saya tidak menggalakkan penyokong untuk hadir bersama sebagai menghormati dan mematuhi Perintah Kawalan Pergerakan dan keperluan penjarakkan sosial.

    Sekian

  18. Katakan kerajaan benarkan sembahyang di masjid tapi kena patuhi SOP spt social distancing, pakai face mask dll, maka adalah yg dtg ke masjid utk solat.
    Gambar org sdg solat dgn pakai mask, jarak 1 meter setiap jemaah pun diambil.
    Cybertrooper akan upload gambar tu dlm fb, tweeter, wssup dll lengkap dgn caption…

    CARA SOLAT DI ZAMAN KERAJAAN PN ATAS ARAHAN MENTERI AGAMA KERAJAAN TEBUK ATAP.

    Aku dah masak dgn kerja jahat ni al Boodin.

    1. bila rasa ketakutan, bukan terbit dari kesundalan dlm diri, tapi mencari musuh di luar.

      ape nak jadi dgn melayu2 pAs yg byak helah kaut sana sini

    2. Tkpe la kurang2 dpt juga tengok org beratur solat kt mesjid… habis nak seronok tengok org beratur kt kedai nombor ekor di negara “melayu islam” ke?

  19. MAHATHIRVSANWAR

    YANG PALING PENTING SOP UTUSAN KERAJAAN LANGIT…..JAGA SEMPADAN…..PN BOLEH KECILKAN SEMPADAN KEPADA KAMPUNG SUPAYA RAKYAT BOLEH LEBIH BEBAS DAN BERHARI RAYA………

    Who is Anwar kidding?………

    Berikut merupakan beberapa petikan wawancara stesyen radio BFM pagi tadi bersama Presiden PKR, Anwar Ibrahim (dalam segmen The Breakfast

    1. Ditanya berapa lama lagi sanggup menunggu untuk jadi PM, mungkin lagi 20 tahun (sehingga berumur 90):

    “Gila. Tidak mungkin saya hendak menunggu sehingga berumur 90 tahun baru hendak berfungsi dengan berkesan untuk memimpin negara.” (Minit 17.43)

    2. Ditanya tentang kenyataan Mahathir bahawa Anwar tidak sabar hendak jadi PM:

    “Siapa yang gila untuk terus jadi PM pada umur 90 atau 95?”(Minit 18.26)

    3. Ditanya begaimana perasaan jika tidak dapat menjadi PM:

    “Saya akan bersara, jadi profesor, tulis buku, luangkan masa bersama cucu, dan melihat-lihat pisang saya, nanas, durian dan rambutan.” (Minit 20.57)

    4. Ditanya adakah akan berasa sangat kecewa jika gagal jadi PM:

    “Saya mesti jujur, ada kekecewaan… Namun selain daripada itu, kita harus bergerak ke hadapan” (Minit 21.18)

    5. Ditanya adakah masih mahu jadi PM:

    “Jika diberi peluang, saya fikir negara ini perlukan pembaharuan dan saya boleh mainkan peranan kecil dalam proses ini.” (Minit 21.47)

    6. Ditanya apakah peranan Mahathir dalam Pakatan Harapan:

    “Beliau bukan anggota Pakatan Harapan…” (Minit 5.20)

    7. Ditanya oleh sebab Anwar tidak lagi percaya kepada Mahathir (kenyataan dalam wawancara CNBC pada Mac 2020), adakah tiada lagi kerjasama dengannya:

    “Tidak. Kami akan terus bersamanya apabila perlu…” (Minit 6.03)

    Mahathir bukan anggota Pakatan Harapan. Tapi Pakatan Harapan akan terus bersama Mahathir apabila perlu???

    And people say I have no principles! Hahahahaha hahahahaha hahahahahahahaha

    If Pakatan Harapan leaders had principles to begin with, there wouldn’t have been Pakatan Harapan in the first place.

    Pakatan Harapan was formed out of needs and pragmatism.

    Had they stuck with principles, it would not have been formed.

    But then I supported that pragmatic move.

  20. Salam semua,

    Pandangan peribadi saya,

    1. Sembahyang 5 waktu – RUKUN ISLAM ke 2 – WAJIB untuk semua MUSLIM kecuali dalam keadaan dan waktu yang diharamkan mengikut syarak.
    2. ‘Solat berjemaah itu lebih AFDHAL (baik) daripada solat bersendirian dengan 27 kali darjat'(HR Bukhari dan Muslim)
    3. Solat Jumaat, ia WAJIB dikerjakan secara berjemaah.
    4. SUNNAH yang amat digalakkan untuk kita lurus dan rapatkan saf bila solat berjamaah menurut Jumhur Ulama.
    5. DISIPLIN adalah salah satu ciri2 yang melengkapkan ISLAM seorang MUSLIM.

    ISLAM MUDAH. ISLAM INDAH. ISLAM PROGRESIF. ISLAM BOLEH.

    Ada banyak kelonggaran yang diHARUSkan dalam ISLAM disebabkan MUSIBAH. Saya yakin PENJARAKAN SOSIAL boleh dipraktikkan di masjid2 jika pihak MENTERI,JAKIM,MUFTI,EXCO UGAMA NEGERI2,PENGERUSI JK MASJID2 NEGERI2 (TOP TO BOTTOM) guna akalbudi dan kuasa yang ada untuk ‘come up with’ satu SOP YANG SHUMUL yang boleh dijadikan panduan semua. ‘MAHU SERIBU DAYA, DALIL ADA UNTUK SERIBU DALIH.’

    Minta maaf banyak2 jika ada yang tersentuh. Allah Hu A’lam. Salam.

    1. 1. Solat 5 waktu berjemaah boleh dibuat di rumah
      2. Solat Jumaat melibatkan jumlah yg ramai…sukar dikawal.
      3. Kenapa nak risau sgt…kita kena patuh kepada pemerintah…sebab ini maslahah umat…
      Allah maha mengetahui dan maha pengampun…

      Sabar dan redho…itu lebih baik daripada bersangka buruk..

      1. “Allah” sama meh sama Al-ilah” lulu2 arab punya bahasa sibelum itu anak aminah kasi sibut meh

        maka apa beza meh?

        Al-la-h Vs Al-i-la-h

        lu blh kasi pahan meh?

  21. MAHATHIRVSANWAR

    YANG PENTING BIASAKAN NORMA BARU UNTUK RAKYAT…..NAK LAWAN VIRUS SAMPAI BILA TAK HABIS…..MASJID TU ELOK BUKA CUMA TAK DIBENARKAN BERJEMAAH….

    Makin hari makin diktator – kini, PKR senarai hitamkan dua Pertubuhan Bukan Kerajaan……..

    PKR sehingga ini telah memecat beberapa ahli parti, antaranya, Datuk Seri Azmin Ali dan Zuraida Kamaruddin.

    PKR hari ini menyenarai hitam dua Pertubuhan Bukan Kerajaan (NGO) yang didakwa ditubuhkan oleh pemimpin yang telah dipecat parti.
    Menerusi satu kenyataan, Datuk Seri Saifuddin Nasution selaku setiausaha agung PKR mengumumkan tindakan tersebut tanpa menamakan individu yang terlibat dengan penubuhan NGO berkenaan.
    Sehingga kini, seramai 27 ahli PKR samada meletakkan jawatan secara sukarela atau dipecat dari parti, ada di antaranya tanpa diberi peluang membela diri.
    Ramai yang dipecat samada berkait rapat dengan Azmin atau bersangkut paut dengan bekas pengerusi PKR Sarawak, Baru Bian.

    PETALING JAYA: PKR hari ini menyenarai hitam dua Pertubuhan Bukan Kerajaan (NGO) yang didakwa ditubuhkan oleh pemimpin yang telah dipecat parti.

    Menerusi satu kenyataan, Datuk Seri Saifuddin Nasution selaku setiausaha agung PKR mengumumkan tindakan tersebut tanpa menamakan individu yang terlibat dengan penubuhan NGO berkenaan.

    NGO yang dimaksudkan ialah;

    1. Penggerak Komuniti Negara, dan

    2. Pemuda Negara

    PKR sehingga ini telah memecat beberapa ahli parti, antaranya, Datuk Seri Azmin Ali dan Zuraida Kamaruddin, atas dakwaan mengkhianati puck pimpinan

    Sehingga kini, seramai 27 ahli PKR samada meletakkan jawatan secara sukarela atau dipecat dari parti, ada di antaranya tanpa diberi peluang membela diri.

    Ramai yang dipecat samada berkait rapat dengan Azmin atau bersangkut paut dengan bekas pengerusi PKR Sarawak, Baru Bian.

    Ada juga yang dipecat ataupun diberikan surat tunjuk sebab semata-mata kerana dilihat bersama Azmin walaupun tidak pernah mengkritik kepimpinan PKR secara terbuka.

    Pada 15hb April 2020, PKR menggantung ketua wanita, Haniza Talha, sehari selepas parti berkenaan memecat bekas setiausaha akhbar Baru Bian, Vernon Kedit, tanpa diberi peluang pembelaan.

    Menurut laporan, penggantungan Haniza adalah sementara menunggu siasatan lembaga disiplin atas pertemuan beliau dengan Azmin dan Zuraida.

    Pada hari yang sama, PKR turut dilaporkan menghantar surat tunjuk sebab kepada naib presidennya, Tian Chua.

    THE THIRD FORCE

    1. Tarak masalah, depa yang di senarai hitamkan boleh join Bersatu. Hidup Bersatu!

      1. loh, selama ini Bersatu mati meh, kok ngape mau di hidup hidupi..

  22. Betulkan saf.. Rapatkan saf… Nabi suruh bila nk solat. Jadi, kalau solat kt masjid xleh lah nk rapatkan saf..sbb ikut SOP, 1 meter SD.
    Solat kt rumah lah.. Hk pimpinan buat tu molek dh, sejarah dah banyak kali berlaku mcm ni sejak zaman para sahabat, kita pulak nk tunjuk crdik dan warak.. Knpe? Duk dumoh xleh solat berjemaah ke? Atau dah tua bangka tak reti nak jd imam lagi? Dah tamat pkp ni, pegilah nak tidur masjid 4 bulan pun.
    Tp, biasanya yg bising ni pegi masjid seminggu sekali hari jumaat jeee. Bulan Ramadhan awal2 je dtg, masuk minggu ke 3, ghaib!!!… Hehehe.

  23. Al Boodin, kau pernah baca tak syarat2 lesen yg dikeluarkan kpd perniagaan no ekor, toto dsbnya ni?
    Lesen tu hanya dikeluarkan hanya kpd non muslim shj. Org Islam adalah dilarang sama sekali membelinya. Ini bersesuaian dgn konsep Rahmatan Lil Alamin yg PH bawa.

    1. Nak berjudi? Tukar agama ler. Boleh di humban tiap kali kau cecah masjid. hehe

  24. Sulah 3 hali itu zunnun sudah kena rasuk sama itu hantu cina ooo. Bulan puasa pun kena rasuk jugakk kaa.. Apa jenis hantu ini macam?.

    1. Dia memang jenis yang anuti 3 agama di masa yang sama.

      Lantak lah dia. Dia menghasut, kita hantam dia di sini.

  25. 👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
    Suman kedi..terus meratap duka & mngelamun
    Dia bgai anjing dubuk, sembunyi, balik jerumun
    Trnyata, dia bacul, itu Suman mknyah pnyamun
    Kejora ini sorang je, bkn le bawa geng kerumun
    👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊

    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

  26. 🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
    Suman maknyah terus tak berani lgi nk muncul
    Pantun2 dr cgu Kejora, dia hanya mampu tatap
    Trnyata sgt, yg Suman tu jenis dayus dan bacul
    Kedua-dua telur & btg pelir dia, dh kecut sentap
    👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎

    👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

  27. 👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
    Suman maknyah kini dah tak lagi banyak lemak
    Lapang blog ni, bila dia tak bwa sampah semak
    Tpi, ke mana dia hilang, itu bapok kedi pukimak
    Agknya sdg order bungkus blkng kedai mamak
    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

    👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

  28. zunnun,

    mcm mana, itu mlm lailatul qadar meh, semua bangunan2 masjid tak rak blh sembayang meh?

    zunnun,

    ape itu erti, masjid sama bangunan masjid meh? itu kubah ala bulan sama bintang, itu bangunan dewa matahari sama dewa bulan meh?

    blh kasi paham meh?

    1. zunnun pukimak ini menghasut agama Islam.

      Di masa kecik emak bapak nya tidak membimbing dia supaya tidak biadab dan kurang ajar sebab asyik berancuk pagi petang siang malam.

      Puak dia menganut 3 agama di masa yang sama (Confucianism, Taoism dan Buddhism) tapi dia tidak praktikkan satu pun – dia jugak asyik berancuk dengan emak dan adik beradik nya.

  29. zunnun,

    luar negara, lia orang pandai cari rahsia tuhan meh, lulu komputer sama itu processing meh, lagi bikin itu world wide web meh semua olang2 ini bumi ala gps sama internet meh…

    aiyaa, melayu2 lia olang bila ala kuasa, manyak kuat tol tapi lia olang tak rak teknololi meh…

    mcm mana mau jadi bangsa luar kasi hormat meh…

    itu teknololi getah, kepala sawit, sori, kelapa sawit sikalang buluh sakti meh manyak kasi luit kita malaysia mari meh…

    tapi zunnun,

    itu china, india, amerika sama europe kuasa beli meh….

    kerana lia olang tahu, melayu hanya mau jadi boss sj meh, kerja misti gaji besar duduk manyak goyang kaki sj meh…

    lia olang mau pakai serban jubah suka cerita sana sini, hidup lepas mati lagi bagus lali hidup sikalang meh…

    itu muti lari perlis meh, kata buy muslim first, tapi makanan yg muslim first meh, lain bukan last, tapi tak ala meh.

    ape hat mau ada kuasa tapi ilmu tak ala meh?

    1. zunnun pukimak ada teknoloji hanya untuk menentukan dia mengancuk emak dan adik beradik pompuan nya saja. Cara meraba, macam mana pegang, boleh mengtahui itu emak atau adik akak nya, maka boleh di rodok.

      Sebab, kalau rodok bapak nya, dia di pelangkong separuh mati.

  30. zunnun Chief Barua.

    Restoran dibuka dgn syarat yg ketat, SD dan segala mcm. Sembahyang berjamaah di masjid/surau dgn SD 1m, di manakah sunnahnya?
    Lagipun yg buat keputusan adalah pihak yg ada authoriti. Dia org ni bodoh sgt ke nak tanggung dosa org lain?
    Di sini cuma saya nak beritahu 3 perkara shj:

    1. Biasanya yg bising pasal hal mesjid waktu PKP ni, org yg cuma pegi masjid awal Ramadhan shj, minggu akhir hilang.
    2. Nak lari dari jd imam kat rumah sbb tak pernah jd imam, takut malu pd anak bini.
    3. Kalau tak BODOH tak diterima jd penyokong dan ahli mana2 parti komponen PH.

    1. ya meh, itu sembahyang mau cari untung upah meh.

      manyak betul, tapi blh kasi tahu apa itu solat meh?

      1. Memang sah zunnun pukimak ini jenis ada wang ada agama, takda wang, dia pigi melancap brkali kali tiap hari.

        Nenek moyang dia pindah dari satu agama ke satu yang lain sebab takda wang – Confucianism, Taoism, Buddhism, Evangelical Christianity.

        Penghabis habis nya dia sembah pokok Kayu Ara besar di belakang rumah nya. Sebab ada peluang tebang bikin balak.

        Damn ultra kiasu bastard.

    2. Yaaaa setuju….itulah namanya MELAYU ISLE kita

      1. No.1,no.2 itu ciri² melayu isle kat malaysia.

  31. Lebai dah kenyang makan Ghanimah. So Peduli apa lagi dengan hal-hal islam..Lagipun kubur masing-masing..

  32. zunnun, itu daud nasaludin meh, semua itu melayu2 pAs kata, lia singa pAs meh, misti sama bagus itu richardson meh…

    misti singa2 mantak syg sama lia, ngape pAs tak mau bikin safari pelihara singa2 meh…

    manyak olang2 dari luar latang kasi kita punya negara bikin luit…

    blh meh?

  33. Biasa lah….ekonomi lagi penting

  34. zunnun, misti pakai mask sama bawak itu teropong buluh meh, sentiasa blh lampak itu covids’.

    manyak hilup sana luit2 meh.

    mana blh lapat, jua mua kasi beli manyak meh….

    halakah ada kasi agen2 mana blh beli meh?

    1. Ada dalam lu punya lubang bont.t, Diaorang sudah sumbat, lu taka rasa ka? Must be Bang Ali sudah masuk.

  35. maka Moo dan Sabri merasakan di restaurant dan kedai kopi, itu baik dari kepuraan cinta semata2…

    aiyaa, zunnun, ini pagi lu mau pigi mana meh…

    blh ikut meh, sikalang lua olang blh naik keleta, blh pigi apa melayu kata, ‘mengete’

    misti mau telima kasih sama hadi lalang, sikalang covids’ sulah kulang meh, lia punya loa2 manyak bikin rakyat senang meh

  36. masih nyata ke melayu mereka ketika takbir di lafazkan oleh naf nya?

    masih nyata kepercayaan lagi kah ketika takbir di lafazkan oleh naf nya?

    jika masih utuh dan sekata; salah, salat, solat yg di dirikan bak duduk sembang di kedai kopi sj berborak2 kisah cinta dunia2 mereka belaka.

    1. Korang tak duduk di kedai kopi. Tapi duduk di Madam House bersama pelacur. Tarak sembang, mesti make the money worth it.

      Hingga amoi2 menjerit “faiti2, lorr”. Makna nya cepat2 lah. Puaka punya jenis making the money worth it every time.

  37. blh le jamaah longgarkan syaf antara mereka, satu stimula bentuk utk perkukuhkan persembahan agama?

    kekuatan persembahan itu, terbit dari rapatkan perhubungan antara mereka pertahankan kepercayaan mereka..

    rapatkan syaf, tapi bila naf di rasuk yg di utama bukan syaf mereka tapi sebagai alasan cinta mereka kpd kuasa dan harta.

    hingga agama di jadikan bahan pelacuran utk menghalalkan bangsa.

    1. Boleh rapat dengan kamu, zunnun pukimak.

      Berdiri betul2 di belakang kau. Nanti ada Bilal datang periksa, belasah benda yang membonjol di depan orang depan kau, yang menjerit kamu.

      Moral of the story: Jangan do it di masa sembahyang. Bersepai kamu punya barang.

  38. 👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
    Ke mana dia dh hilang..Suman maknyah sialan?
    Tiada lagi kelibat itu bapok lahir tk cukup bulan
    Nak lawan dgn Kejora ni..dia tak terjumpa jalan
    Agaknya dh lari ke blog KD, dia pnya pengkalan
    👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊

    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Leave a Reply

Your email address will not be published.