PENDIRIAN UMNO TIDAK MAHU BERSAMA BERSATU UMPAMA SOKONGAN TERBUKA KEPADA KEM MAHATHIR

Kenyataan Timbalan Presiden UMNO, Mohamad Hasan yang mengesahkan parti itu akan meninggalkan Perikatan Nasional sebaik Parlimen dibubarkan dan hanya akan bersama Pas dalam Muafakat Nasional untuk menghadapi PRU15 akan datang, tidak ubah umpama sokongan terbuka kepada kem Tun Mahathir Mohamad dalam pemilihan Bersatu akan datang.

Seperti yang kita sedia maklum, Bersatu kini terpecah dua dengan satu kumpulan memihak kepada Tun Mahathir selaku Pengerusi, manakala satu pihak lagi bersama Muhyiddin sebagai Presiden dan juga Perdana Menteri.

Dalam pemihan Bersatu yang bakal diadakan tidak lama lagi, mungkin Julai atau Ogos berikutan arahan Pendaftar Pertubuhan bahawa parti-parti politik hanya dibenar mengadakan perhimpunan selepas 30 Jun disebabkan wabak Covid-19, kedudukan Muhyiddin bakal dicabar oleh Mukhriz Mahathir.

Walaupun Mukhriz hanya Menteri Besar Kedah berbanding Muhyiddin sebagai Perdana Menteri, tetapi di belakang Mukhriz ialah Tun Mahathir yang dipercayai ramai kali ini bukan saja bertindak sebagai pengurus kempen, malah akan menjelajah ke seluruh negara memastikan kemenangan anaknya itu.

Setelah beliau menang tanpa bertanding sebagai Pengerusi, kemenangan Mukhriz bagi jawatan Presiden adalah mustahak untuk memastikan kawalan penuhnya terhadap Bersatu.

Matlamat Tun Mahathir mahu menguasai Bersatu ialah untuk menyelamatkan parti itu daripada terus bersekongkol dan diperalatkan oleh UMNO yang sudah pun ditewaskan dalam PRU14 lalu.

Bagi Tun Mahathir, membawa semula Bersatu bekerjasama dengan UMNO adalah suatu pengkhianatan kepada parti itu.

Apabila Mohamad Hasan atau Tok Mat mengesahkan kerjasama mereka dalam PN dan dengan Bersatu hanya sehingga Parlimen dibubarkan saja dan tidak dalam menghadapi PRU15, ini bermakna kedudukan Bersatu dengan sendirinya jadi tidak menentu dalam pilihanraya nanti.

Sementara UMNO dan BN hanya mahu bekerjasama dengan Pas untuk berlawan dengan PH yang didalamnya ada PKR, DAP dan Amanah, Bersatu dalam PRU15 akan datang tidak ubah ibarat kancil yang bakal mati di tengah-tengah perkelahian dua gergasi.

Dalam erti kata lain, jika Bersatu terus dikuasai oleh Muhyiddin, parti itu dengan penuh kesedaran sedang menuju jalan mati.

Hanya jika Bersatu dapat dikuasai semula oleh Tun Mahathir saja parti itu punya harapan masa depan iaitu dengan kembali semula ke pangkuan PH.

Bermakna sekarang ini, pengesahan Tok Mat bahawa UMNO hanya mahu bekerjasama dengan Pas dan akan mengenepikan Bersatu, harapan untuk Tun Mahathir untuk menguasai semula Bersatu dalam pemilihan nanti adalah lebih cerah.

Tok Mat secara tidak langsung telah memberi kelebihan kepada kem Tun Mahathir, selain tentunya tujuan memaklumkan pendirian itu lebih awal juga suatu bentuk tekanan kepada Muhyiddin agar akur dengan pelbagai tuntutan UMNO dalam kerajaan sekarang ini.

Pemimpin-pemimpin Bersatu yang memikirkan kedudukan jangka panjang dan ingin terus bergelar YB selepas PRU akan datang pasti tidak akan teragak-agak memberi sokongan kepada Mukhriz berbanding Muhyiddin.

Mereka kini sedar hanya dengan penguasaan semula Tun Mahathir terhadap Bersatu saja memungkinkan mereka ada masa depan yang lebih panjang dalam kerjaya politik masing-masing.

Terus bersama Muhyiddin, jangka hayat politik pemimpin Bersatu hanyalah sehingga tahun 2023 saja, malah jika usul undi tidak percaya berjaya dikemukakan, sebelum akhir tahun ini juga titik penamat untuk karier mereka sudah tiba. (ShahbudinHusin 27/04/2020)

Updated: 27 April 2020 — 1:34 pm

105 Comments

Add a Comment
  1. Hari ini Kejora bertalu-talu berauta menyangkal yg dia seorang pembohong & pengecut dgn lolongan PANTAToon sampahnya….

    Di Dtrn Mrdeka..dia nyorok mcm burung gelam
    Haper jadah, pakai spek hitam wktu tgh malam
    Takut Kejora, dia nyamar pengemis buta kelam
    Klu kail hnya sjengkal, usah duga lautan dalam
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    28 April 2020 5:09 pm
    –‘———————————————————————–

    Hi hi hi

    Apa lagi yg kau merepek meraban nih…?? Mana buktinya konon kau dah 3X berada di Dtrn Merdeka, Kejora – mana buktinya, mana..mana..mana, haaaaaaaaa……??

    Ini petikan dialog saya dgn Kejora sebagai bukti kejora musibat seorang pembohong & pengecut takut berjumpa saya di Dtrn Merdeka pd 1 Feb 2018)……

    Othaman Ahmad 1 February 2018 at 22:33
    Saya dah berada di Bangunan Sulaiman, bersebelahan Dataran Merdeka.

    Othaman Ahmad 1 February 2018 at 23:16
    Kejora..
    Kamu di mana, saya sekarang ada di tengah2 dataran merdeka.
    Saya berpakain track suit biru, berkaca hitam ‘rayban’, tinggi 175.26 cm.

    Anonymous 1 February 2018 at 23:49
    Lawak Suman bikin hamba ketawa meronta
    Adakah si jahanam bapok tua ini orang buta
    Mlm2 dipakai nya hitam punya cermin mata
    Suman…Sumaan…udah2 ler kelentong aota
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Othaman Ahmad 1 February 2018 at 23:49
    Kenapa kamu tak datang berjumpa saya di tengah2 Dataran Merdeka sekarang, Kejora….??

    Othaman Ahmad 1 February 2018 at 23:52
    Sengaja berkaca mata hitam supaya mudah kamu mengenali saya.
    Kenapa kamu masih tak datang berjumpa saya di tengah2 Dataran Merdeka sekarang, Kejora, kenapa..kenapa..kenapa….??
    —————————————————————————

    Tembelang kebiadapan kau dah pecah, mana nak letak muka kau, Kejora musibat..,,,,??

    Itu belum lagi aksi luar tabiee gay homoseks yg kau pamerkan tiap2 malam sepanjang bulan puasa 2018.

    Amacam Kejora, nak aku tayangkan semula, huhh…..??

    1. Suman maknyah bontot kunyit 7:59 pm,

      🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
      Wak, lbih baik ko korek bontot, lepas tu ko cium
      Kau ingat aku takut ke Suman pencacai mamak
      Ha ha harap nk selongkar, khazanah dr muzium
      Tapi lebih baik klu ko tayang ko punya puki mak
      🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

      👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
      Kah. kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

      Kah. kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh

      Kah. kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh

      Kah. kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh

      Kah. kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh

  2. Suman maknyah 4:29 pm,

    👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
    Udah2 ler Suman maknyah, 2 muka pnya talam
    Sami Hindu tua ini mari cuba nak nyamar Islam
    Tapi Kejora tau, barua ini geng LTTE Tamil Elam
    Dia tidak ada apa, hanya temberang putar alam
    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
    Di Dtrn Mrdeka..dia nyorok mcm burung gelam
    Haper jadah, pakai spek hitam wktu tgh malam
    Takut Kejora, dia nyamar pengemis buta kelam
    Klu kail hnya sjengkal, usah duga lautan dalam
    👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

  3. Konon,
    “Mana blh lawan, ckgu yg berdamping dgn buku”
    :Sdg Suman bebal hanya ada secebis otak beku”.

    Tengok tuu biadabnya dia….

    KEJORA
    Suman bapok jgn pulak buat aku hampa
    9/6 di Pdg Dtrn JB aku cabar nak jumpa
    Jam 11.00 mlm, jgn pula nak buat2 lupa
    Lps ko tumbang bini kau aku akan terpa
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh
    4 May 2018 6:48 pm

    KEJORA
    9 June Suman’ll be amazed with my stunt
    I’m going to chase him everywhere he run
    Then I will grab her wife and fuck her cunt
    Sure it’ll be tasty, smooth soft like spong
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhh
    4 May 2018 7:19 pm

    ———————————————————————————
    Cikgundu lepasan “maktab pergaruan pusat pemulihan serenti” mana yg kau membontot PANTAToon tuu, haaaaa…??

    Tembelang kebiadapan kau dah pecah, mana nak letak muka kau, Kejora musibat..,,,,??

    Itu belum lagi aksi luar tabiee gay homoseksnya yg kau pamerkan tiap2 malam sepanjang bulan puasa 2018. Amacam Kejora, nak aku tayangkan semula, huhh…..??

    1. Ha ha ha

      💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪
      Kejora mmgle jaguh, brpantun dlm ini milenium
      Cekap & tangkas, bagai dalm sebuah oditorium
      Suman kedi pula, bagai ketulan tahi yg dia cium
      Hnya mmpu bak kluar artifak basi, dari muzium
      🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

      👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
      Kah. kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

      1. Ha ha ha

        🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
        Mmg lah Suman maknyah, betul2 badut kelakar
        Tak tahan dia..muka bercalar kena Kejora cakar
        Asyik tewas, hati mknyah ni jadi panas terbakar
        Hingga terpaksa artifak muzium di gi selongkar
        👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎

        👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
        Kah. kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
        😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

        1. Ha ha ha

          😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢
          Kesian betul..dgn Sumam maknyah sami Hindu
          Tk tahan dia, dgn pukulan pntun Kejora yg padu
          Tiada cara lagi dia nak lwn..itu kafir hati khaudu
          Dikutip bhn muzium..dgn pmbaca dia mengadu
          🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

          👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
          Kah. kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh

  4. Rakyat berterima kasih kepada TSMY kerana BPN. Itu adalah realiti bantuan rakyat. Kalau Tun M jadi PM.. Tatauler.. Asyik penjimatan.. TSMY adalah PM yang terbaik.

  5. Rileks la Budin…kau ni jadi batu api ajer…
    Lepas parliemen dibubar, PPBM pun akan dibubar…
    Semua ahli masuk semula kedalam UMNO…
    So dah tak ada lagi PPBM ….org melayu/bumiputra akan bersatu dlm UmNO dan PAS sebagai Muafakat Nasional….
    BN pun akan dikenali sbg BN 2.0..
    BN 2.0 dan Muafakat Nasional akan mememrintah Malaysia selepas PRU 15
    So jgn risau la ye…
    Atok mungkin dh tiada masa PRU 15 nnt kot

  6. HA HA HA

    😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢
    Kasihan sungguh dgn Suman maknyah pencuri
    Asal pijak ke blog ini je..dia akan terlangkah kiri
    Asyik je dia kena luku kepala, dgn Kejora bistari
    Tiada pilihan bagi maknyah itu, selain cabut lari
    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

  7. HA HA HA

    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
    Disebab bodoh, Suman maknyah, dh kena gulai
    Kpala dia tertunduk bgai tengkok patah terkulai
    Berlalulah Suman keluar dengn langkah longlai
    Kote pun kecut lembik..serupa dgn terung salai
    👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎

    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

  8. 💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪
    Melihat pantun2 Kejora, Suman kedi jdi terpaku
    Dirasa kepala dia sana sini benjol spt kena luku
    Mana blh lawan, ckgu yg berdamping dgn buku
    Sdg Suman bebal hanya ada secebis otak beku
    👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎

    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

  9. 🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
    Di blog Budin ini, Suman mmg tak daya nak lari
    Terkedu si tua dungu ni dgn pntun2 Kejora beri
    Mesti Suman kedi diketawakan org, setiap hari
    Bhkan ada yg mngejek ‘yay yay Suman pencuri’
    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

    👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

  10. 👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
    Suman terpegun, lihat kecekapan Kejora bistari
    Dia cuba nk karang pantun, smbil mengelamun
    Dek “kebodoh-piangan”, dia tak reti buat sendiri
    Mau lwn Kejora..Suman terpaksa jdi penyamun
    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

    👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

  11. 💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪
    Ckgu Kejora, seorang pemantun yg bijak bistari
    Dkt blog Budin ini, dia ada lah umpama penyeri
    Dia sajikan pantun2 tak ada pun berselang hari
    Semua pntun yg dibuat pula hasil sendiri yg ori
    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

    👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
    Lainlah pulak, dgn Suman maknyah, haluan kiri
    Dia bodoh piang, pantun tak reti karang sendiri
    Nak bermegah pun hanya dgn pantun yg dicuri
    Hebat ke klu hanya pantun curi dibawa ke mari
    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

    👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

  12. 🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
    Entah apa nak jadi dgn Wak Suman tua pencuri
    Mampos kat blog je si tua ini, malam dan siang
    Dia asyik curi pantun org, tk reti nk buat sendiri
    Nk tunjuk pandai, tak sedar diri tu, bodoh piang
    👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎

    👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

  13. 😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢
    Sian sungguh, dngn Suman Hindu tua Malabari
    Asal ternampak pantun sja..dia terus pergi curi
    Nak lagak megah, pantun curi dibawak ke mari
    Apa yg jadi, maknyah ni dh tertikam diri sendiri
    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

  14. 😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢
    Kesiian, Suman maknyah, cacai DAP kafir harbi
    Tk padan muka hodoh..kpala mcm buah kelubi
    Dia curi, karangan org, bawa ke sini nak melobi
    Mmg muka dia tak malu, tebal macm kulit babi
    🐷🐖🐷🐖🐷🐖🐷🐖🐷🐖🐷🐖🐷🐖🐷🐖🐷🐖

    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

  15. 👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
    Bukan shj Suman maknyah Hindu muka hodoh
    Hindu tua pondan kedi ini juga tk punya jati diri
    Nak buat pantun dia bebal dungu bingai bodoh
    Dh tu mari nak bermegah pula dgn pantun curi
    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

    👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

  16. 👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
    Suman Hindu tua mknyah, otak kecil ciput cikai
    Tk sedar, dah tua renta, tak lama nk jdi bangkai
    Nak buat pantun langsung tidak reti, idea pokai
    Bodoh piang malaun tua ni mengalahkan sakai
    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

    👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

  17. Othman Ahmad (Suman maknyah)

    Ini contoh pantun yg tidak melalut berjela-jela, hanya guna 5, 6 perkataan saja.

    Fan Tun Friday, April 24, 2020 5:06:00 PM
    (Di blog Kluangman)

    Memang betul bro KD
    Penyamun masih dianggap baik
    Tun diserang secara peribadi
    Tg Rambutan tak mahu ke naik?

    Undang-undang patutnya rata
    Bukan hanya dipilih-pilih
    Mentang-mentang di atas tahta
    Langgar peraturan boleh berdalih?

    Rakyat melihat rakyat menilai
    Pilih kasih jangan berlaku
    Jangan sampai dilihat longlai
    Di mata rakyat nanti tak laku!

    Setuju betul dengan Cik Minah
    Negarawan ulung tetap relevan
    Menghina,mencaci kerja jin tanah
    Terasa panas di dalam oven!

    Tun Mahathir tetap terbilang
    Walau manusia tidak sempurna
    Tahun berlalu jasa tak hilang
    Yang mencaci tidak kemana!

    Jika Tun orang nak pecat
    Ini satu kesalahan mega
    Parti akan menjadi cacat
    Ada siapa berani langgar?
    ———————————————————————–

    Fahammm, kau Kejora…..??

    Reply
    28 April 2020 1:39 am

    1. Suman maknyah 1:39 am,

      👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
      Kasihan Suman maknyah bapok tak ada jati diri
      Cuba lagak pandai..tpi pntun tk reti buat sendiri
      Hingga sanggup..bwa pntun org masuk ke mari
      Tidak malu ke, malaun bingai tua ni jadi pencuri
      🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

      👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
      Kah. kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

      Hi hi hi

      1. 🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
        Kesian sngguh, dgn Suman bahalol bapok kedi
        Elok sangat kalau si tua dungu ni terjun sungai
        Dia pegi ceduk pantun, dr blog KluangDarai KD
        Pantun srabut srabai karangan FuckTun bingai
        👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎

        👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
        Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
        😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

        1. 😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢
          Kasihan betul si dungu, Suman Hindu Malabari
          Mmg sesuai sgt, si biol ni dipanggil Wak Kadok
          Pantun pun si bangang ni tak tahu buat sendiri
          Dari blog KluangDarai KD si bebal ni curi cedok
          🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

          👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
          Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
          😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

          1. Suman Maknyah pencuri 1:39 am,

            👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
            Klu ada jalan elok..naper nk dipilh jalan berduri?
            Klu sedar kau tu bodoh piang, elok berdiam diri
            Usah jadi umang2, brmegah tk ada kulit sendiri
            Yg lebih memalukan..dah tua masih jdi pencuri
            🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

            👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
            Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
            😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

  18. 💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪
    Dgn pntun BI..Suman maknyah kedi Kejora palu
    Pantun2 dr cgu Kejora terus masuk bertubi-tubi
    Suman bingai muncul jugak dgn muka tak malu
    Sebab kulit muka dia tebal macm dgn kulit babi
    🐷🐖🐷🐖🐷🐖🐷🐖🐷🐖🐷🐖🐷🐖🐷🐖🐷🐖

    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    Hi hi hi

  19. 🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
    Challenging Kejora poor stupid Suman get tired
    Readers can see that, Suman is stupid & foolish
    It is obvious that, the skunk is a real stupid idiot
    He can’t reply the pantun Kejora gave in English
    👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎

    👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
    Kah. kaahh kaahhhh kaaahhhhh kaaaahhhhhhh
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    Ho ho ho

    1. HA HA HA

      👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
      Suman maknyah, mesti kini rasa amat mnyesal
      Bila lihat Kejora pantun BI Suman jdi meradang
      Dngn cikgu Kejora..dia sengaja pergi cari pasal
      Tak pasal2 Suman bapok dah kena penendang
      🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

      👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

      1. HA HA HA

        🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
        Suman mknyah kini lemah & tercungap-cungap
        Muka tadi merah, kini dah bertukar..hitam ungu
        Nk buat pantun dlm BI, si kedi ni bodoh bengap
        Dh ditakdirkan, si bapok ini, lahir bahalol dungu
        👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎

        👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
        Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
        😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

  20. 🐛🐛🐛🐛🐛🐛🐛🐛🐛🐛🐛🐛🐛🐛🐛🐛🐛🐛
    Suman tried to be a dragon but he’s a millipede
    He is an old idiot with a very little piece of brain
    He had to suffer sorrow, for being damn stupid
    That is why, he is always, thrown, into the drain
    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    Ho ho ho

  21. 👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
    Idiot Suman always appear to boast and tell lie
    This old skunk behaves rather funny and weird
    When I gave English pantun, he could not reply
    The reason is simply, he is a damn, stupid idiot
    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

    👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    Hi hi hi

  22. 🐐🐐🐐🐐🐐🐐🐐🐐🐐🐐🐐🐐🐐🐐🐐🐐🐐🐐
    Kasiihan Suman maknyah, bodoh serupa keldai
    Tpi perangai dia sngat jahat, mengalahkan kera
    Nak buat pantun BI, dia bebal dungu tak pandai
    Dah tu..kena luku kepala pula, dgn cikgu Kejora
    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

    👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    Hi hi hi

  23. 👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
    Wow..siapa itu, yg berpantun bagaikan pendita?
    Dlm BI pula tu cantik kemas susunan kata-kata
    Suman hanya setakat melihat dngn putih mata
    Dh tentu tk mampu dibuat Suman bahalol unta
    🐪🐫🐪🐫🐪🐫🐪🐫🐪🐫🐪🐫🐪🐫🐪🐫🐪🐫

    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    Hi hi hi

  24. 👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
    At ‘Dtrn Mrdka’ I challenged Suman the bastard
    But my precious time actually had been wasted
    Coward Suman dare not come, so long I waited
    The old skunk’s dignity, was tarnished & tainted
    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

    👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    Hi hi hi

  25. Othman Ahmad (Suman maknyah)

    Hey Kentoot….

    Today I’ll teach you a direct-simple lesson to your face bukan macam your long winded berj3la-jela PANTAToon sampah engkau….

    It’s just too bad.
    Hope you don’t get mad.
    Trash PANTAToon, my foot.
    Sorry yout reputation gone kaput.

    Got it……??

    He he he

    Reply
    27 April 2020 9:01 pm

    1. 👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
      Suman maknyah bingai, msih tk mau berganjak
      Dia cuba mau lawan jugak cikgu Kejora yg bijak
      Tapi kesian lah Suman maknyah bodoh terlajak
      Yg dibuatnya tu pantun ke atau pasembor rojak?
      🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

      👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh

      Kah kaahh kaahhhh kaaahhhhh kaaaahhhhhhh

      1. 👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
        Kemain lagi Suman bapok mari mendabik dada
        Konon apa yg dia buat itu adalah pantun terbaik
        Apa dia tak sedar kah itu Suman kedi taik kuda?
        Yng dia buat itu bukanlah pantun, tapi ketul taik
        🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

        👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
        Kah. kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
        😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

  26. TENTU SEMUA MASIH INGAT 2 TAHUN LEPAS KEJORA MUSIBAT CABAR SAYA, SIAP BAGI TARIKH, MASA & TEMPAT – TIBA MASA HABUK PUN TARAK. DIA MENGHILANG DIRI DI BLOG DAN JUGA TIDAK MUNCUL DI TEMPAT, MASA & TARIKH YG DIA SENDIRI GEMBAR-GEMBURKAN.
    BERIKUT ADALAH CAKAP BESARNYA YG MASIH TERSIMPAN BERKEADAAN BAIK DALAM ARKIB BLOG INI…..

    KEJORA
    Pantun2 cgu Kejora terus masuk menjunam
    Spt anak panah, dii kepala Suman terbenam
    Menderita tersiksa lah, ini bangsat jahanam
    Dia terus biol mereng, hanya tau kata 9 hb 6
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh
    4 May 2018 6:24 pm

    KEJORA
    Suman bapok jgn pulak buat aku hampa
    9/6 di Pdg Dtrn JB aku cabar nak jumpa
    Jam 11.00 mlm, jgn pula nak buat2 lupa
    Lps ko tumbang bini kau aku akan terpa
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh
    4 May 2018 6:48 pm

    KEJORA
    9th of June I feel really eager waiting
    11.00 pm, with damn Suman fighting
    Kah kaahh kaaahhh kaahhhh kaaahh
    4 May 2018 6:55 pm

    KEJORA
    9 Jun, Suman bapok akan merasa perit
    11.00 mlm di Pdg JB, hamba akan jerit
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaahh
    4 May 2018 7:00 pm

    KEJORA
    09 June 2018, to JB I am going to drive
    At 11.00 pm, Othaman will hardly strive
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahh
    4 May 2018 7:11 pm

    KEJORA
    9 June Suman’ll be amazed with my stunt
    I’m going to chase him everywhere he run
    Then I will grab her wife and fuck her cunt
    Sure it’ll be tasty, smooth soft like spong
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhh
    4 May 2018 7:19 pm

    KEJORA
    9 Jun nak ajar Suman, kuli mamak tongkang
    Bapok kedi tua ini pasti le akan terbongkang
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh
    4 May 2018 7:30 pm
    ————————————————————————

    Tembelang dah pecah, mana nak letak muka kau, Kejora musibat..,,,,??

    Itu belum lagi aksi luar tabiee gay homoseksnya yg dia pamerkan tiap2 malam sepanjang bulan puasa 2018. Amacam Kejora, nak aku tayangkan semula, huhh…..??

    1. Sambungan…

      Oh alangkah keciwanya, bila Kejora berdesut hilang lesap tanpa berita pd 9 Jun 2018.
      Saya menunggunya sepanjang malam di Dtrn Bandaraya JB tepat pd waktu yg dia sendiri tetapkan.

      Berikut adalah catatan rekod di arkib blog ini, bukti Kejora kecut melarikan diri pd hari tetsebut……

      Othaman Ahmad
      APA PUN – Geng Najis tolong ingatkan sahabat seperjuangan kamu, Kejora Bangsat……
      Malam ini, 9 Jun, 2018 jam 11:00 malam di Dataran Bandaraya JB.
      Tak pun, kamu gantikan tempatnya kalau dia masih kecut pengecut, boleh kan…..?? Katanya kan kamu nih ‘Pejuang Keparat’…..!!
      9 June 2018 2:40 pm

      Othaman Ahmad
      gn….
      Toksah melalut buang masa kopipes bahan sampah – takde siapa sudi nak baca pun.
      Jam dah menunjukkan pukul 11:51, boleh tak kamu turun di Dataran Bandaraya JB ganti tempat sahabat seperjuangan kamu, Kejora…..??
      9 June 2018

      Othaman Ahmad
      Mana pulak hilangnya Kejora Musibat, dah hampir 1 jam nunggu dia tapi dia tak respond pun.
      9 June 2018 3:54 pm
      ————————————————————————–

      Kejahatan2 yg Kejora musibat lakukan belum lama, baru 2 tahun saja (pd 2018).

      Tembelang si bingai dah pecah, MALUNYA ENGKAU, KEJORA…..!!

      Itu belum lagi aksi gay homoseksnya yg dipamerkan tiap2 malam puasa 2018 tanpa hormat pd bulan Ramadhan yg mulia.

      Mau tak aku ulang tayangkan Kejora, hmmmm….??

      1. 💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪
        Kejora mmgle jaguh, brpantun dlm ini milenium
        Cekap & tangkas, bagai dalm sebuah oditorium
        Suman kedi pula, bagai ketulan tahi yg dia cium
        Hnya mmpu bak kluar artifak basi, dari muzium
        🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

        👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
        Kah. kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
        😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

        1. 🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
          Mmg lah Suman maknyah, betul2 badut kelakar
          Tak tahan dia..muka bercalar kena Kejora cakar
          Asyik tewas, hati mknyah ni jadi panas terbakar
          Hingga terpaksa artifak muzium di gi selongkar
          👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎

          👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
          Kah. kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
          😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

          1. 😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢
            Kesian betul..dgn Sumam maknyah sami Hindu
            Tk tahan dia, dgn pukulan pntun Kejora yg padu
            Tiada cara lagi dia nak lwn..itu kafir hati khaudu
            Dikutip bhn muzuium..dgn pmbaca dia mngadu
            🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

            👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
            Kah. kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh

  27. Holy shits, Kejora deems that absurd as “pantun”…??
    No..no..no..that’s “Outright Rubbish PANTAToon”….!!

    Look you fool…
    1. Setiap baris pantun tak melebihi 5 perkataan.
    2. PANTAToon kamu berjela sampai terkeluar longkang.
    3. Pantun ada rangkap pembayang & rangkap maksud.
    4. PANTAToon kamu main larung semacam jer, tak berseni langsung.
    5. Pantun is strictly Malay’s.
    6. Finally, your English sucks…..!!

    Listen me now & listen me good
    Stop acting like useless deadwood….

    Angin ribut, datang dan pergi
    Hujan dah tedoh, panas semula
    Tulisan serabut, hilang pekerti
    Dahlah bodoh, bersombong pula
    Hi hi hi hi

    Btw, if you don’t mind….
    Kau membuntut PANTAToon tuuu kat mana, yer…??
    Di Maktab Pusat Pemulihan Serenti ker….??
    He he he he
    Hi hi hi hi

    1. Othman Ahmad (Suman maknyah bapok)

      Hey Kentoot….

      Today I’ll teach you a direct-simple lesson to your face bukan macam your long winded berj3la-jela PANTAToon sampah engkau….

      It’s just too bad.
      Hope you don’t get mad.
      Trash PANTAToon, my foot.
      Sorry yout reputation gone kaput.

      Got it……??

      He he he

      Reply
      27 April 2020 9:01 pm

      1. Ha ha ha

        👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
        Suman maknyah bingai, msih tk mau berganjak
        Dia cuba mau lawan jugak cikgu Kejora yg bijak
        Tapi kesian lah Suman maknyah bodoh terlajak
        Yg dibuatnya tu pantun ke atau pasembor rojak?
        🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

        👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
        Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
        😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

        Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh

        Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh

        Kah kaahh kaahhhh kaaahhhhh kaaaahhhhhhh

        Kah kaahh kaahhhh kaaahhhhh kaaaahhhhhhh

        1. 👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
          Kemain lagi Suman bapok mari mendabik dada
          Konon apa yg dia buat itu adalah pantun terbaik
          Apa dia tak sedar kah itu Suman kedi taik kuda?
          Yng dia buat itu bukanlah pantun, tapi ketul taik
          🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

          👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
          Kah. kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
          😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

  28. Umno tak mau joint passsss ke untuk sama² tunaikan janji ruu 355 nanti??

    kini kerajaan melayu iSlam dah wujud tampa dap kan???

  29. Majlis Ulama telah SEPAKAT dalam MENANGANI WABAK COVID-19 ini bahawa puasa hanya akan dilakukan selama 7 hari sahaja pada bulan April ini.

    Diharap umat Islam walau di mana pun berada JANGAN MEMPERDEBATKAN PERMASALAHAN ini, kerana jika di debatkan maka AKAN NAMPAK KECETEKAN ILMU AGAMANYA.

    Kesepakatan Ulama dalam masalah ini adalah SATU PERKARA MUKTAMAD, TIDAK BOLEH DIUBAH LAGI.

    Diharap umat Islam dapat mengikut Fatwa Ulama ini dengan BERLAPANG DADA.

    Manakala baki 22 hari lagi WAJIB BAGI UMAT ISLAM meneruskan puasa pada bulan Mei hadapan.

    Sekian pemberitahuan umum – Jangan lupa tuuu….!

    #KitaJagaKita
    #StayAtHome

    1. 👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
      Ki ki..karutan apa..yg malaun tua ni cuba bawak
      Sian si kedi Suman mknyah ini, cuba buat lawak
      Benda tu, dah lama basi dalm group WA ler Wak
      Ko ini, dh ketinggalan keretapi le Suman biawak
      🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

      👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

      1. 👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
        Dia cuba buat lwak bodo, ini Suman lembu sapi
        Ternyata yg malaun tua ini ketinggalan keretapi
        Mmg betul2 bingai bahalol ler ini tali barut DAP
        Klu dekat, mmg aku nak boh penampar kat pipi
        👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊

        🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
        Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
        😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

        1. AYOOO AYOOO
          Kau turun la ke dataran merdeka lepas PKP
          Nanti di sana aku kasi kau ketuk ketampi
          Kalau tak pun aku kasi kau terajang ke tepi
          Bila kau sedar pengsan,aku dah balik naik ketapi

          kikikikik

          1. mas sarawak tak kasi kau tetek ramas
            Irah yenede….porrrraaahhhhhh

            1. Anon 11:19 pm,

              👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
              Anon tak pernah faham keadaan si manja jelita
              Kes covid19 di US kini dah menghampiri sejuta
              Barangkali, sukar untuk dia, nk mghantar berita
              Dlm keadaan lockdown, tak dpt nak topup data
              😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢

              💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
              Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
              💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

              1. 💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
                Si dia bukanlah jenis orng, yg akan melupa janji
                Kejora faham, yg dia sibuk, dgn urusan mengaji
                Lagi pun, mmg begitu cara ahli pakar psaikoloji
                Kesetiaan kekasih..sengaja mau diduga dan uji
                💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

                💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
                Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
                💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

          2. Geli hati betul tengok gelagat si Kejora bingai sekor nih. Tak abis2 masuk bakul syok sendiri.
            Tulis BM pun masih berterabur, ada hati pulak nak eksyen tulis omputeh nih – hancussss….!!

            Oh ya, kenapa kau tersangatlah bongok menulis baris PANTAToon kau tuu berjela-jela menggelebeh terkeluar masuk longkang sampai tempo/rentaknya jadi tersangatlah sumbang, haaaaaa….??

            Kan dah dikatakan tiap baris jgn melebihi 5,6 perkataan.
            Ini aku buatkan contoh pantun Melayu siap dgn ‘baris pembayang’ serta ‘baris maksud’menepati ciri2 pantun pusaka bangsa….

            Angin ribut, datang dan pergi.
            Hujan dah tedoh, panas semula.
            Tulisan serabut, hilanglah seri.
            Dahlah bodoh, bersombong pula.

            Betul2lah kau nie jenis tak reti bahasa …
            Dah hodoh tongong pula.
            Dah bodoh sombong pula.

            He he he
            Hi hi hi

            1. Ini contoh pantun yg tidak melalut berjela-jela, hanya guna 5, 6 perkataan saja.

              Fan Tun Friday, April 24, 2020 5:06:00 PM
              (Di blog Kluangman)

              Memang betul bro KD
              Penyamun masih dianggap baik
              Tun diserang secara peribadi
              Tg Rambutan tak mahu ke naik?

              Undang-undang patutnya rata
              Bukan hanya dipilih-pilih
              Mentang-mentang di atas tahta
              Langgar peraturan boleh berdalih?

              Rakyat melihat rakyat menilai
              Pilih kasih jangan berlaku
              Jangan sampai dilihat longlai
              Di mata rakyat nanti tak laku!

              Setuju betul dengan Cik Minah
              Negarawan ulung tetap relevan
              Menghina,mencaci kerja jin tanah
              Terasa panas di dalam oven!

              Tun Mahathir tetap terbilang
              Walau manusia tidak sempurna
              Tahun berlalu jasa tak hilang
              Yang mencaci tidak kemana!

              Jika Tun orang nak pecat
              Ini satu kesalahan mega
              Parti akan menjadi cacat
              Ada siapa berani langgar?
              ———————————————————————–

              Fahammm, kau Kejora…..??

              1. Suman maknyah 1:39 am,

                👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
                Kasihan Suman maknyah bapok tak ada jati diri
                Cuba lagak pandai..tpi pntun tk reti buat sendiri
                Hingga sanggup..bwa pntun org masuk ke mari
                Tidak malu ke, malaun bingai tua ni jadi pencuri
                🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

                👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
                Kah. kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
                😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

                1. Hi hi hi

                  🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
                  Kesian sngguh, dgn Suman bahalol bapok kedi
                  Elok sangat kalau si tua dungu ni terjun sungai
                  Dia pegi ceduk pantun, dr blog KluangDarai KD
                  Pantun srabut srabai karangan FuckTun bingai
                  👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎

                  👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
                  Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
                  😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

                  1. Ho ho ho

                    😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢
                    Kasihan betul si dungu, Suman Hindu Malabari
                    Mmg sesuai sgt, si biol ni dipanggil Wak Kadok
                    Pantun pun si bangang ni tak tahu buat sendiri
                    Dari blog KluangDarai KD si bebal ni curi cedok
                    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

                    👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
                    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
                    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

                    1. Suman Maknyah pencuri 1:39 am,

                      👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
                      Klu ada jalan elok..naper nk dipilh jalan berduri?
                      Klu sedar kau tu bodoh piang, elok berdiam diri
                      Usah jadi umang2, brmegah tk ada kulit sendiri
                      Yg lebih memalukan..dah tua masih jdi pencuri
                      🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

                      👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
                      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
                      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

          3. Again hurling malicious lies with your sucking English PANTAToon rubbish…??
            “At ‘Dtrn Mrdka’ I challenged Suman the bastard
            But my precious time actually had been wasted
            Coward Suman dare not come, so long I waited
            The old skunk’s dignity, was tarnished & tainted
            —————————————————————-
            MENDUKACITAKAN……!!”.

            Yg ditunggu2 tak pernah kunjung tiba.
            Sampai laanie si bingai gagal buktikan konon dia dah 3X berada di Dtrn Merdeka, – MANA BUKTINYA, MANA..MANA..MANA, HAAAAAAAAA…??

            He he he
            Banyaklah kau bertemberang.
            Hi hi hi hi

        2. Apa hal budak sewel nih membentan, haaaaa….??

          Orang lemas di laut.
          Yg dia tak pasal2 lemas di daratan – apa hal, haaaaaaa….??

      2. Kenapa ya Kejora merepek-meraban, meronta menggelupur tak tentu haluan….??
        Apakah dia sakit jiwa tak tertahan menanggung KEMALUAN tak terbandingkan setelah dilondehkan tembelangnya….??

        Selama ini berbagai helah & alasan dia ada-adakan tidak berani hadhir berdepan dgnku konon2…..
        – sibuk banyak kerjalah,
        – sebab spek hitamlah,
        – sebab anak sayalah,
        – “budak fake Mas Sarawak” datanglah,
        – “Irah porrah fake” nak balik Kedahlah,
        – last2 tak semena-mena tanpa sebab dia kemalangan (pulak dahh).

        Semuanya itu alahai….berbunyi dangkal-baghal, menunjukkan jelas Kejora bingai takott-telor kecott untuk berdepan dgnku.

        Nah, mana buktinya konon dia dah 3X berada di Dtrn Merdeka,– MANA BUKTIMYA, MANA..MANA..MANA, HAAAAAAAAA Kejora…??

        Wajar & logikkah si bingai sekor nih ngaku2 konon seorang cikgu lagak macam bagus bersolat dan berpuasa tapi celupar mengeluarkan PANTAToon biadap, kotor, mencarut lagi keji, sampai dibalun oleh pembaca2 blog seperti berikut…..

        Jamesdean1 Jamesdean1, 5 May 2018 at 03:03
        Kan betul dia ni kena ayam dgn gua…makanan gua jer kejora ni

        Macy, 5 May 2018 at 03:04
        Kikiki..ada ati nak tutoh bini org!!! Bini sdiri pon jolok ngan jari!!! He2 he22, ha2 ha2

        Jamesdean1 Jamesdean1, 5 May 2018 at 03:05
        Gebang je kejora…ade lagi pantun bro kejora?

        Jamesdean1 Jamesdean1, 5 May 2018 at 03:08
        Kan betul dia ni kena ayam dgn gua…makanan gua jer kejora ni.

        Macy, 4 May 2018 7:19 pm
        Bapok kejora ni ngan kambing pun jadik gamaknya!! Kikikikiki..apala nak jadi ngan ko ni bapok!!!he2 he2
        ————————————————————————‘
        Kejahatan2 yg Kejora musibat lakukan belum lama, baru 2 tahun saja (pd 2018). Dia dah melalak kepanasan konon dah basi.

        Tembelang si bingai dah pecah, MALUNYA ENGKAU, KEJORA…..!!

        Itu belum lagi aksi gay homoseksnya yg dipamerkan tiap2 malam puasa 2018 tanpa hormat pd bulan Ramafhan yg mulia.
        Mau tak aku ulang tayangkan Kejora….??
        Hi hi hi

      3. Orang lemas di laut.
        Yg kau lemas di daratan, apa hal, haaaaaaa….??

        1. Othman Ahmad (Suman maknyah kedi)

          Hey Kentoot….

          Today I’ll teach you a direct-simple lesson to your face bukan macam your long winded berj3la-jela PANTAToon sampah engkau….

          It’s just too bad.
          Hope you don’t get mad.
          Trash PANTAToon, my foot.
          Sorry yout reputation gone kaput.

          Got it……??

          He he he

          Reply
          27 April 2020 9:01 pm

          1. Ha ha ha

            👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
            Suman maknyah bingai, msih tk mau berganjak
            Dia cuba mau lawan jugak cikgu Kejora yg bijak
            Tapi kesian lah Suman maknyah bodoh terlajak
            Yg dibuatnya tu pantun ke atau pasembor rojak?
            🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

            👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
            Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
            😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

            Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh

            Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh

            Kah kaahh kaahhhh kaaahhhhh kaaaahhhhhhh

            Kah kaahh kaahhhh kaaahhhhh kaaaahhhhhhh

            1. 👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
              Kemain lagi Suman bapok mari mendabik dada
              Konon apa yg dia buat itu adalah pantun terbaik
              Apa dia tak sedar kah itu Suman kedi taik kuda?
              Yng dia buat itu bukanlah pantun, tapi ketul taik
              🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

              👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
              Kah. kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
              😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

              Hi hi hi

  30. “melayu2 islam” yg blum tentu islam mereka, reject mcm mana pun DAP, maka tunggu pru 15, utk penentuan….

    jgn setakat tebuk atap di jadikan ukuran utk menafikan kelestarian “middle kingdom negara” yg di pelopori PH.

    DAP + PSB + Pkr + Amanah, dan Anwar sebagai ketua Gagasan tersebut akan mulakan dgn berhadapan gps + muaFUCKat + bn + mafia bintulu

    antara kedua kumpulan ini, kesan2 covids’ jd penentuan…

    sementara itu, teruskan kesundalan “melayu2 islam” dgn jenama Totalitarian Fascist Melayu.

    sj beri pencerahan

  31. 22 BULAN NEGARA BERNAMA CINASIA….. ALHAMDULILAH KINI KEMBALI BERNAMA MALAYSIA….TAPI PATI TIONGKOK RAMAI DAH DAPAT IC UNTUK NGUNDI….DASAR BUMI HANGUS DAPIG……

    DAP’s Plan To Turn Malaysia Into Cinasia…….

    This is one of the reasons why the Malays have done a U-turn and now reject the DAP-led Pakatan Harapan. In just 21-22 months the Malays have seen how DAP has tried to undermine the Malays and weaken Malay political power. The Malays now realise that DAP’s agenda is not better-governance, as they claim, but to turn Malaysia into Cinasia.

    Today, according to unofficial estimates, up to six million foreign workers are in Malaysia, or 18.6 per cent of the country’s 32.6 million population. This expatriate labour force is made up of 2.3 million legal workers and another 3.7 million illegal workers.

    Without these six million foreign workers, Malaysia’s economy would come to a standstill. And this matter was raised by Murray Hunter in his article “Malaysia’s massive foreign worker dependency,” which was published in The Malay Mail Online on 27th November 2019 (READ THE ARTICLE HERE).

    “Foreign workers represent somewhere between 31-40 per cent of the total Malaysian workforce of 15.3 million, employed primarily in what is called “3D” (dirty, dangerous, and difficult) jobs in the plantation, agriculture, construction, manufacturing, and service sectors,” wrote Murray Hunter.

    One matter that is never discussed, and which Bank Negara Malaysia somehow does not wish to talk about, is the billions in foreign exchange that Malaysia loses every month because these six million foreign workers are sending money back to their homeland. And this is not only a current problem but has been going on for decades. And the “black money” market is even worse and is seriously hurting the Ringgit.

    This is not only a problem for Malaysia. Many rich countries surrounded by poorer countries all over the world face the same dilemma and this was one of the reasons why the British voted for Brexit. And this is also why Singapore is now the worst hit South East Asian country despite all its efforts to combat the Covid-19 coronavirus pandemic.

    Again, Singapore’s losing battle against Covd-19 is because of the guest workers or foreign labour force.

    The RCI on Projek M has established the truth regarding Mahathir’s role in this scandal

    Tun Dr Mahathir Mohamad’s Pakatan Harapan failed to win the election in Sabah in GE14 mainly because of Projek M or Project IC, the very controversial citizenship-for-foreigners issue. Sabahans just did not want to have anything to do with the person who inflated Sabah’s population with 1.5 foreigners by giving them “backdoor” citizenship. (READ: Projek M in the 1980s resulted in 1.5 million immigrants into Sabah).

    South China Morning Post’s special report of 25th March 2017 (which you can read below) has triggered alarm bells amongst the Malays. There is an effort being made by DAP and backed by Chinese billionaires based in Malaysia as well as overseas to bring in one million people from China and give them Malaysian citizenship.

    Mahathir, in fact, had raised this alarm back in 2013 when he alerted the Malays about Chinese nationals coming into Malaysia to get citizenship. Mahathir spoke about colonisation and how the Malays are going to lose their country to foreigners and become hamba di negara sendiri.

    This is one of the reasons why the Malays have done a U-turn and now reject the DAP-led Pakatan Harapan. In just 21-22 months the Malays have seen how DAP has tried to undermine the Malays and weaken Malay political power. The Malays now realise that DAP’s agenda is not better-governance, as they claim, but to turn Malaysia into Cinasia.

    ****************************************************

    Why are Chinese moving to Malaysia by the thousands?
    With an election looming, the country’s often fraught race relations are as complicated as ever, but that hasn’t dented its appeal to a ‘third wave’ of immigrants from China

    Tashny Sukumaran and Coco Liu, SCMP, 25 March 2017

    Paul Ying Qian, 32, first tried durian when he was 10 years old in his home town of Hunan ( 湖南 ), China. A family friend had sent his mother the pungent fruit, which the whole family enjoyed. Paul tried durian again when he was studying in Australia, but it was expensive and didn’t match the taste in his memory.

    Now he lives in durian-obsessed Malaysia, but it isn’t the fruit that brought him here. It was the temperate weather, cleaner air and mix of Asian values and Western infrastructure. “It’s easy to join in the culture here, and not feel like a total outsider. The different races get on well, and it’s quite near China – much nearer than Australia. The education is good, and the country maintains its traditional face while also experiencing development. Back home the seasons are very dramatic with extremely hot summers and very cold winters. Malaysians are very friendly. I feel this is a good place for my next generation.”

    Paul, who gained his residency through the Malaysia My Second Home (MM2H) programme, is one of thousands who have settled under the scheme. He has been here since 2009, and his two children, aged one and three, were born in Malaysia.

    “I travel between here and China, spending about four months a year in my home town Wuhan (武漢) to take care of the family business. My wife Sophy stays in Malaysia with the kids,” he said.

    He discovered Malaysia thanks to his father, who travelled the region in his youth.

    There is an organised effort to bring Chinese nationals into Malaysia and give them Malaysian citizenship
    “He went to Singapore, Thailand, Malaysia. He liked it best and moved here when he was older. After I completed my undergraduate degree in Australia, I came here to do an MBA and stayed on. My parents actually live in the same building as me,” he said, pointing to the tall tower behind him ensconced in the leafy upmarket suburb of Mont Kiara, Kuala Lumpur.

    Paul and his family are comfortable in the nation’s capital, even with MM2H’s no-work clause. His real estate and wholesale business dealings in China allow him to support his family, while he has also invested in the Malaysian hotel industry. And in his spare time he and his family go on road trips, travelling to hawker haven Penang or idyllic Langkawi just because they can.

    Although Malaysia has a history of mistreating migrants, particularly refugees and foreign workers, those under the MM2H scheme are considered “expats”, an elite, high-earning group.

    The scheme allows successful applicants largely unrestricted travel into and out of Malaysia as well as various incentives and tax exemptions. However, it comes with stringent eligibility criteria as well: liquid assets of 350,000 Malaysian ringgit (HK$615,000) to 500,000 ringgit, fixed deposits and a minimum price cap on purchasing property so as to curb speculation.

    In 2016, more than 1,000 Chinese signed up for the scheme, fleeing the freezing cold winters and dangerous pollution levels of their homeland – 43.9 per cent of applicants were Chinese, with Japanese a distant second at 9.2 per cent.

    Chinese have shown the most interest in the scheme. Official government statistics put the number of successful Chinese applicants at 7,967 from 2002 to 2016, out of a total of 31,732 successful applicants from around the world – 25.1 per cent of the share.

    Penang is the favourite destination for Chinese nationals seeking a second home in Malaysia
    Malaysia is experiencing a “third wave” of Chinese migration – after a 15th century influx and a tin mining boom in the 19th century – these days that isn’t at all limited to just MM2H participants, but also includes foreign workers, some of whom are undocumented. A fair number of these migrant workers are usually employed in low-skilled sectors such as construction or factory lines. Recently, 127 Chinese nationals were rounded up by the Sarawak Immigration Department and 16 of them lacked valid travel documents.

    This influx of Chinese migration comes at a time when Malaysia’s often fraught race relations are more complicated than ever, with a general election – always a good time for race to be made a political football – looming. In 2015, a pro-Malay protest with anti-Chinese sentiments drew the ire of Ambassador Huang Huikang, who said China would not ignore “infringement on China’s national interests or violations of legal rights and interests of Chinese citizens and businesses”, reported the media.

    However, MM2H applicants brush aside such concerns, reporting friendliness from the Malaysians they meet. Since many divide time between China, where they deal with business obligations, and Malaysia, any concerns about racial tensions are lessened as they have someplace else to go.

    Hu Xiaolong, 65, moved to Malaysia from Shanghai to be closer to his daughter after she married a Malaysian. Before he became part of the MM2H programme, he could not stay for longer than a month.

    “I now spend a few months in Shanghai and a few months in Malaysia visiting my daughter. I found Malaysia a nice place for the elderly, so my wife and I bought an apartment in Kuala Lumpur,” he said.

    “Kuala Lumpur is nicely developed and everything is still quite cheap. Much cheaper than Shanghai. I have travelled to over 30 countries and I think Malaysia is a good fit for me. Chinese can live harmoniously with Malays and Indians here. There is no conflict among different ethnic groups.”

    The only problem, he says, is when his wife tries to order food with her limited command of English. “But that’s why she usually goes for buffets,” he noted wryly.

    They first come as tourists and then end up as voters
    Hu said he had urged friends to sell their properties in China and move to Malaysia.

    “I told a friend that if he sells his apartment in Shanghai, he can buy a luxury home in Kuala Lumpur and still have some money left. My friend refused, saying that his social circle is still in China. But some friends are considering the second home scheme and they want to come here to have a look.”

    Hu Yiqing, 48, fell in love with the sea when she visited her aunt in the island state of Penang. “You could see the sea from her home. We are from Shanghai and it’s rare to have a sea-view apartment in Shanghai. She told us about the scheme so once we went back to China, we immediately started applying … We filed all the papers in May and by August we relocated to Penang.”

    Penang’s laid-back vibe appealed to homemaker Hu and her husband, who runs a financial services company. They do not miss the bad traffic and poor air quality in Shanghai.

    She said her husband split his time between Penang and Shanghai. “If we had a better internet connection my husband would stay the whole year. But even now, we still don’t want to go back to China,” she said, adding that the pair and their son integrated into local life quickly due to the high number of Chinese-speaking Malaysians in Penang.

    “There are so many Chinese that you can integrate into the society easily. My friends are from Chinese parents in international schools or Chinese from local churches.”

    Hu said her son could go to an international school for half the price of Shanghai. “The education quality is pretty much the same – in fact, I like the international school in Penang better. In Shanghai, even if you study in an international school, kids are still being pushed by teachers to study hard and compete with each other. I disagree with their way of teaching.”

    She has praised the scheme to her friends, many of whom are now applying.

    “So many Chinese have been coming to Penang. It’s hard for children to enrol in an international school now. They are all packed.”

    Retiree Maurice Choy, 55, left Hong Kong for Malaysia because of its weather and reasonable cost of living. Fishing, swimming and badminton are on his list of priorities.

    “I travelled to Malaysia many times over the last 20 years for work and holiday, and I found Penang a nice place to retire. I bought an apartment there several years ago and applied for the scheme. This month I will settle permanently in Malaysia with my wife.

    “Malaysia is much more affordable than Hong Kong. It’s easy for us to have a high-quality life with our pension. The weather is good, too. I actually migrated to Canada 10 years ago but had to come back because I’m not used to cold weather. The weather in Penang is good the whole year round.”

    Despite Malaysia’s tendencies towards xenophobia and its sometimes strained race relations – balik Cina (go back to China) and apa lagi Cina mau (what more do the Chinese want) are slurs sometimes hurled at the Malaysian-Chinese community – these migrants appear shielded from it all or have not encountered such unpleasantness. Many MM2H participants have praised Malaysia for its friendliness.

    However, some Malaysians wonder how the country benefits from the programme. “In terms of cultural impact, it honestly depends on how the incoming Chinese population behave in a social setting. There won’t be a large economic impact unless a huge number come in with enough capital to invest in business,” said Hafidz Baharom, 34, the former communications head for the Malay Economic Action Council.

    DAP knows that the Chinese population is shrinking and in 20-30 years or so the Chinese vote would be insignificant
    Accountant Tarsem Singh, 31, said that because MM2H minimum property thresholds were high, most programme applicants would only be able to buy homes that were out of the reach for most Malaysians. The minimums include 2 million Malaysian ringgit in Selangor and 1 million Malaysian ringgit in Kuala Lumpur. In Penang , on the island it is 1 million Malaysian ringgit for a condominium and 3 million Malaysian ringgit for landed properties.

    “I am not sure how we benefit, other than property developers who get to sell their expensive homes,” Singh said, adding that immigration priorities should focus on young and skilled migrants to stimulate wealth creation and prevent brain drain. This was echoed by independent analyst Khoo Kay Peng: “Most who come here are retirees or run smaller businesses. The high net worth individuals prefer the US or Australia and other OECD [Organisation for Economic Cooperation and Development] countries.”

    While MM2H is a good programme, lawyer Ong Yu Jian, 35, said that it needs to be kept in check with policies that limit artificial growth. His home state, Penang, recently raised the minimum price cap for foreigners purchasing property.

    “In the short term, it boosts growth and makes the numbers on any economic paper look good. But the potential long-term trade-off may be the displacement of our own locals in terms of economic footholds and nation-building. If the Chinese do so, it may cause resentment and heightened tensions,” he said.

    Malaysian Chinese Association Youth Chief Chong Sin Woon, however, dismissed the possibility of racial tension, saying that such animosities were the domain of a tiny minority of extremists.

    “It’s a small group of radicals who harp on about this issue. Generally we are accepting of these migrants.”

    Analyst Hwok-Aun Lee, a senior fellow at the Institute of Southeast Asian Studies, agreed, attributing this to biases based on economic standing.

    “Unfortunately, humankind tends to discriminate immigrants by class, viewing highly qualified and wealthy entrants more favourably.

    “At the same time, opulent immigrants can also breed resentment. I would like to see a greater emphasis on human rights and dignity, mutual respect and appreciation of diversity, and conscious efforts to avoid group alienation or enclaves separated from society,” he said.

    Muafakat Nasional is seen as a real threat to the future of Chinese politics
    Faisal Hazis, of the National University of Malaysia’s Asian Studies Centre, warned that Malaysians might “not be comfortable with a glut of foreigners coming to Malaysia and potentially doing business or eating into the market. If this happens it may strain the relations between Malaysians – regardless of race – and Chinese nationals.”

    And although the programme promises investment opportunities along with lower costs of living and tax-exempt offshore incomes, many participants, such as housewife Zhang Wei, 40, just want room to breathe.

    “We used to live in Beijing. Air quality is so bad that my two kids couldn’t spend much time outdoors. Now my kids can spend a lot of time outdoors. They are happy, so am I.”

    Last August she settled in Putrajaya, the country’s administrative capital, after deciding against the US due to its distance from China where her husband has business dealings.

    Malaysia, she said, was better for living than for working or investment.

    “Some of my friends have businesses in Malaysia so they want to live here, like a friend who runs a tourist company specialising in bringing Chinese newlyweds here for honeymoons,” she said.

    “But I don’t think the business environment here is that great and I didn’t see any good investment opportunities. When we decide where to invest, we need to compare it with China. If there is an opportunity, we will invest – but we are still looking.”

  32. dlm negara sdg bergelut dgn permasaalahan covids’ rakyat semua perlu menyumbang tenaga….

    yg dok asyik menumpukan perhatian dgn pelarian rohinya, salahkan sana sini ngape….

    dah siap blum teropong buluh sakti yg menteri pAs dan jamaah pAs di beri tanggung jawap utk siap kan?

    hadi awang dan lebai2 nya, dah siap dan blh ke pakai air suci yg di jampi dgn doa2 dan ayat2 khadam….

    ketika negara2 di dunia berebut2 mengeluarkan vaccine, pAs perlu cepat perkenalkan air suci ulamak tersohor yg kerap mimpi “rasullulah,” baru dunia caya sama mereka….

    baru dunia hormat “melayu2 Islam”…

    blh se siape dari pAs beri perkembangan status

  33. Kerajaan PN adalah kerajaan temporary. UMNO dan PAS tentu mahu berdiri di atas kaki sendiri. PH boleh menang balik tang undi tak percaya jer… Ramalan PRU15 PH akan kalah sebab DAP. Semoga TSMY terus kekal menjadi PM dan DSAI menjadi TPM jika PKR keluar PH. UMNO boleh naik semula jika penampilan dengan calon rekod bersih. Rasanya PRU15, pengundi Melayu dah tahu dan yakin yang mana musuh putar alam dan yang mana pejuang bangsa.

  34. Tun nak jelajah kempen kut jalan mana? Semua jalan dah no entry .. tarikh akhir PKP blm pasti lagi dan mungkin akan bersambung hingga dekat2 Perhimpunan Agung..

  35. Parti Nanah = PUS…..Buy Mercedes First….Pengkhianat Negara…dulu,kini Dan selamanya.

  36. Hj Hadi tidur mimpi jumpa Nabi
    Zunnun tidur mimpi dikejar babi

    Kihkihkih

  37. pAs yg terajui isu pelarian

    atau

    blh bantu negara dlm penyelesaian covids’

    sekurang2 nya, selesaikan projek teropong buluh utk mengenai pasti covids itu udara..

    selain, percepatkan mentera doa2 mustajab hadi awang blh di kommercial satu dunia bersaing dgn vaccines

    blh beri status perkembangan…

  38. KEPADA PHD4PIG JAWAB SOKLAN KAT BAWAH…….JANGAN CUBA NAK TUTUP PATI YAKJUJ MAKJUJ…….

    Ini situasi sebenar isu bot pelarian Rohingya …….

    NGO-NGO tertentu serta pemimpin-pemimpin PH masih menekan kerajaan PN untuk terima semua bot pelarian Rohingya atas dasar kemanusiaan kerana mereka adalah mangsa kekejaman dan penindasan.

    Pemimpin-pemimpin PH juga mengambil kesempatan itu untuk mengecam kerajaan BN dahulu dan PAS.

    Saya percaya mereka tidak faham situasi sebenar.

    Saya tujukan dua soalan asas dan dua soalan tambahan kepada mereka:

    Soalan 1: Dari mana bot-bot pelarian ini berasal dan kenapa mereka mahu lari dari situ?

    Soalan 2: Kenapa mereka memilih Malaysia sebagai destinasi?

    Soalan 3: Jika Malaysia menghantar isyarat bahawa kita akan terima semua bot-bot pelarian, berapakan jumlah bot yang akan datang pada masa hadapan?

    Soalan 4: Adakah perhimpunan kerajaan BN bersama PAS pada tahun 2016 untuk membantah penindasan Myanmar ke atas etnik Rohingya ataupun untuk suruh etnik Rohingya untuk lari ke Malaysia beramai-ramai? Dan kenapa kita perlu berhimpun pada tahun 2016.

    Mereka mampu jawab tak?

    Inilah situasi sebenar.

    Situasi pelarian Rohingya sekarang adalah berlainan berbanding dahulu.

    Bot-bot pelarian ini bukan berasal dari Myanmar dan ianya bukan kerana pertempuran yang berlaku sekarang.

    Bot-bot pelarian pada ketika ini berasal dari kem pelarian Cox Bazar di negara Bangladesh.

    “It is believed that most of the Rohingya refugees on board the trawlers had left refugee camps in Bangladesh in an attempt to reach Malaysia, according to HRW.”

    25 Apr 2020: Rohingya stranded at sea, Bangladesh says not its responsibility
    https://www.aljazeera.com/news/2020/04/rohingya-stranded-sea-bangladesh-responsibility-200425082607464.html

    Pertempuran bersenjata antara kerajaan Myanmar dengan etnik Rohingya telah berakhir pada tahun 2017 selepas majoriti dari etnik Rohingya telah meninggalkan Myanmar dan ditempatkan di kem pelarian Cox Bazar yang dikendalikan oleh UNHCR.

    Dipercayai lebih sejuta dari jumlah 1.3 juta etnik Rohingya sebelum penindasan paling berpanjangan kerajaan Myanmar ke atas Rohingya bermula pada akhir tahun 2014 telah melarikan diri ke Cox Bazar pada tahun 2017.

    Dianggarkan bahawa jumlah etnik Rohingya di Myanmar hanya 400,000 orang lagi.

    Sejak tahun 2017, Myanmar telah dua kali bersetuju dengan Bangladesh untuk membenarkan Rohingya untuk pulang ke Myanmar.

    30 Oct 2018 Bangladesh, Myanmar agree to start repatriation of Rohingya in November
    https://www.straitstimes.com/asia/se-asia/bangladesh-myanmar-to-start-returning-rohingya-in-november

    22 Aug 2019: Rohingya refugees turn down second Myanmar repatriation effort
    https://www.theguardian.com/world/2019/aug/22/rohingya-refugees-turn-down-second-myanmar-repatriation-effort

    Namun, hanya segelintir etnik Rohingya yang bersetuju untuk pulang ke negara asal.

    Yang lain tidak bersetuju kerana bimbang keselamatan mereka tidak terjamin dan kerajaan Myanmar mungkin akan mengulangi kekejaman terhadap mereka.

    Ada yang langsung tidak mahu pulang ke negara Myanmar dan ingin mencari kehidupan baru di negara-negara yang dianggap lebih maju dan kaya.

    Dan ada yang bimbang setelah mendengar khabar angin bahawa kem pelarian di Cox Bazar mungkin akan ditempatkan ke sebuah pulau terpencil di Bangladesh.

    Sebab itu, situasi pada masa kini adalah jauh berbeza dengan apa yang berlaku antara tahun 2014 hingga 2017.

    Nyawa mereka tidak mengalami ancaman pertermpuran bersenjata seperti dahulu kerana mereka sudahpun ditempatkan di kem-kem pelarian Cox Bazar yang diurus oleh UNHCR.

    Sebab itu, cara penyelesaian Rohingya untuk situasi terkini adalah jauh berlainan berbanding dahulu.

    Menghantar isyarat bahawa bot-bot pelarian Rohingya yang berasal dari Bangladesh akan diterima tanpa syarat sehingga ramai lagi nyawa Rohingya terjejas dan terkorban semasa perjalanan laut ke Malaysia BUKAN penyelesaian.

    Jika masalahnya ialah keadaan di Cox Bazar kurang baik maka Malaysia bersama negara-negara lain dalam dunia boleh menolong

    Jika masalahnya ialah etnik Rohingya bimbang tentang keselamatan mereka tidak terjamin apabila mereka pulang ke Myanmar, maka PBB perlu mencari jalan dengan berunding dengan kerajaan Myanmar.

    Jika sebabnya ialah etnik Rohingya tolak untuk pulang ke negara asal kerana mereka mahu mencari kehidupan baru di negara-negara ketiga yang lebih maju maka UNHCR perlu meningkatkan usaha mereka negara-negara tersebut.

    (Pada masa yang sama, UNHCR juga perlu menunaikan janji mereka kepada kita untuk menempatkan semula lagi ramai etnik Rohingya yang masih di Malaysia ke negara-negara ketiga)

    Tetapi untuk menghantar isyarat bahawa Malaysia akan mengambil lagi ramai bot pelarian pada masa kini atas dasar kemanusiaan seperti ditekan oleh pemimpin-pemimpin PH dan meyebabkan lagi ramai nyawa etnik Rohingya terkorban kerana bot mereka terkaram atau mereka mati kebuluran di atas bot bukan penyelesaian.

    Seperti saya kata, jika dibenarkan, ia akan menjadi kelaziman dan semakin ramai yang akan masuk. Kalau 200 nak masuk, sudah tentu ada yang lain menunggu.

    Malah, langkah ini adalah jauh dari berperikemanusiaan kerana mereka lebih selamat di Coz Bazar di bawah UNHCR berbanding menaiki bot yang kurang elok secara beramai-ramai.

    Pemimpin-pemimpin PH jangan sempit pemikiran dan berpandangan cetek.

    Look at the big picture for the best solution. Don’t politicize.

    Seperti yang saya pernah jelaskan, kerajaan BN dan PAS menganjurkan perhimpunan pada tahun 2016 untuk mendesak kerajaan Myanmar untuk hentikan pertempuran bersenjata dan penindasan ke atas etnik Rohingya yang bermula pada tahun 2014.

    Kita juga mendesak OIC dengan PBB untuk mengambil tindakan yang lebih tegas ke atas penindasan itu. Bukan hanya dengan bermodalkan air liur sahaja.

    Perhimpunan kita bukan untuk suruh semua Rohingya lari ke negara kita kerana Malaysia sudahpun berhadapan dengan isu pelarian Rohingya sejak tahun 1980an,

    Sebelum saya menjadi PM pada tahun 2009, jumlah pelarian Rohingya di Malaysia sudah pun berpuluh ribu orang.

    Pada 16 Mei 2015, saya dah nyatakan pendirian saya

    “Kita akan buat berdasarkan budi bicara atas dasar kemanusiaan tapi kita tidak boleh bagi isyarat yang Malaysia terbuka, siapa-siapa hendak masuk, boleh masuk,”

    Bermula akhir tahun 2014, semakin banyak bot-bot pelarian dari Myanmar sedang menuju ke Malaysia dan negara kita pula dikecam di dalam dan di luar negara masa itu kerana tidak menerima bot-bot tersebut pada masa itu.

    Rakyat Malaysia mudah lupa.

    Masa itu, kerajaan BN bertegas untuk tidak ambil lagi ramai bot-bot pelarian Rohingya dan kita dikecam di seluruh dunia termasuk NGO-NGO tempatan dan pemimpin-pemimpin PH.

    13 May 2015: Malaysia tells thousands of Rohingya refugees to ‘go back to your country’
    https://www.theguardian.com/world/2015/may/13/malaysia-tells-thousands-of-rohingya-refugees-to-go-back-to-your-country

    15 May 2015: Rohingya Migrants From Myanmar, Shunned by Malaysia, Are Spotted Adrift in Andaman Sea
    https://www.nytimes.com/2015/05/15/world/asia/burmese-rohingya-bangladeshi-migrants-andaman-sea.html

    Sebab itu parti PAS dengan kerajaan BN dahulu terpaksa membuat perhimpunan besar pada masa itu kerana masalah Rohingya menjadi lebih besar sejak akhir tahun 2014 selepas tentera kerajaan Myanmar memulakan operasi penindasan terhadap Rohingya.

    Kita mahu penyelesaian lebih muktamad dan menyeluruh – bukan sekadar menerima pelarian Rohingya setiap kali kerajaan Myanmar memulakan penindasan terbaru kerana Malaysia sudahpun banyak membantu.

    Paling kelakar ialah ada pemimpin-pemimpin PH mengecam saya sekarang kononnya kerajaan BN masa saya PM banyak mengambil pelarian Rohingya tetapi masa itu pemimpin-pemimpin PH yang sama ini juga yang dahulu mengecam saya kerana tidak mahu mengambil lagi ramai pelarian Rohingya. –

  39. pakat rebut kuasa tapi bial Allah bagi
    hukum hukum Allah buat tak kisah

    Dan dalam kisas itu ada (jaminan kelangsungan) hidup bagimu, hai orang-orang yang berakal, supaya kamu bertakwa.

    وَمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلَّا لَعِبٌ وَلَهْوٌ ۖ وَلَلدَّارُ الْآخِرَةُ خَيْرٌ لِّلَّذِينَ يَتَّقُونَ ۗ أَفَلَا تَعْقِلُونَ
    Dan tiadalah kehidupan dunia ini, selain dari main-main dan senda gurau belaka. Dan sungguh kampung akhirat itu lebih baik bagi orang-orang yang bertakwa.
    Maka tidakkah kamu memahaminya?

  40. hadi awang bangkit dari tidur nya, dgn nada ular mak nya berkata:

    prinsip kemanusian dlm “islam” dah berusia 1000 tahun, ketika di tanya mengenai pelarian rohinya.

    mungkin, tuhan hadi awang baru berusia 1000 tahun dulu kot

    blh beri pencerahan, kan hadi awang kerap mimpi “rasullulah” heboh di ceritakan sana sini….

    seperti kanak2 dapat mainan yg di beri..

    bagus jika hadi awang berdiam diri, tiap kali buka mulut, yg keluar langau2 berterbangan sj.

    sj tanya…

  41. Hj Hadi tidur mimpi jumpa Nabi
    Zunnun tidur mimpi dikejar babi

    Kihkihkih

  42. bila se tiap dapat melihat wajah nya dlm mimpi, dgn jelas, wajah terperi nya, itu wajah kesempurnaan nya, wajah tuhan nya…

    tahap nya memerlukan utk sampai tingkat suhud yg tinggi, dan tidak bercerita sana sini….

    itu rahsia antara diri nya dan kesempurnaan nya…

    tapi klu asyik bercerita sana sini, konon bermimpi “rasullulah” ini tak ubah jual minyak ular sj.

    tak cukup yg tuhan beri, tebuk menebuk atap sana sini, menabik dada konon utk menyelamatkan “melayu2 islam.”

    “melayu2 Islam” masih blum islam lagi ke?

    laa, rendah akal ungkapan “melayu2 islam” yg di gunakan hadi awang.

    ulamak atau Ular Dlm Semak?

    blh beri pencerahan…

  43. dah tanya blum hadi awang, wajah “rasullulah” nya?

    berjambang, berserban, bermisai. berjanggut, berjubah ke?

    mirip baghdadi se iras osama ke?

    sj tanya….

  44. Hj Hadi tidur mimpi jumpa Nabi
    Zunnun tidur mimpi dikejar babi

    Kihkihkih

  45. Bulan puasa, org ikut sunnah Nabi
    Tapi zunnun buat perangai gila babi

    Kihkihkih

  46. Bulan puasa org lain ikut amalan Nabi,
    Tapi zunnun menyondol ikut perangai babi

    Kihkihkih

  47. ape sudah jadi dgn kerajan pAs kelantang nih

    lombong haram atau lombong yg dah di luluskan di kg lawang, tanah merah….

    hingga penduduk setempat naik berang, pencemaran air yg serius

    lebai2 pAs Ooi, lesen lombong kan kerajaan negeri luluskan.

    yg melombong sudah invest byak, fulus byak yg melayang, tak kan tiba2 tak tahu ada perlombongan di sana nih…

    cuba cite sikit…

    no money no religion ma

  48. Hj Hadi & Harun Din tidur mimpi jumpa Nabi,
    Si zunnun tidur mimpi dikejar babi

    Kahkahkah

  49. laa, tak kan “melayu2 islam” belajar dari cara kerja kerajaan communist china, dgn “lockdown” menghadapi covids’

    jgn, jgn, jgn menyamai kapir communist, nanti jadi kapir Communis

    jgn derhaka dgn amanat hadi…🤣🤣🤣

  50. TOK MUDIN BERJAYA SAMPAI PUNCAK…..TAK PERLU FIKIR BANYAK….SEBAIK PRU15 TERUS BERSARA……

    COVID-19: Jokowi punyai alasan sendiri tidak laksanakan “lockdown” di Indonesia…….INDON JALANKAN SEPARA LOCKDOWN MUNGKIN LANGKAH BIJAK……

    Indonesia tidak menguatkuasakan ‘lockdown’ atau Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) bagi menangani penularan COVID-19.

    Presiden Indonesia Joko Widodo (Jokowi) berkata sekiranya dilaksanakan, pemerintah menghadapi pelbagai kekangan bagi menyediakan keperluan asas untuk beratus juta rakyat di negara itu, yang juga mendiami lebih 16,000 pulau.

    Di dalam satu wawancara ekslusif bersama wartawan Najwa Shihab pada 21 April lalu, Jokowi berkata beliau memilih untuk tidak melaksanakan “lockdown” adalah kerana untuk mengelakkan kerajaan terpaksa menanggung beban yang terlalu banyak bagi melaksanakan pakej bantuan kepada jutaan rakyatnya.

    “Kalau lockdown atau kuarantin wilayah (kawalan pergerakan antara wilayah) bagaimana nasib pekerja harian (pekerja yang mendapat upah harian) dapat bekerja?,” katanya.

    “Bukan kerana masalah bajet, kita juga belajar dari negara-negara lain apakah lockdown itu berhasil menyelesaikan masalah?”

    “Cuba tunjukkan negara mana yang berhasil melakukan lockdown dan mampu menghentikan masalah ini? Tak ada.”

    “Mana? Tunjukkan. Tiada, kerana setiap hari saya selalu ada diberikan informasi (mengenai status Covid-19).”

    “Setiap negara mempunyai tingkat kesihatan, pendidikan, disiplin, geografi dan kemampuan fiskal yang berbeza. Jadi tak boleh kita meniru negara lain dan sampai saat ini saya melihat tidak ada formula yang pasti yang mampu menyelesaikan masalah Covid-19 ini.”

    Pada 31 Mac lepas, Jokowi mengumumkan negara itu berstatus darurat kecemasan kesihatan dan menerusi penetapan status itu, beliau tidak mengarahkan diadakan “lockdown” atau kuarantin, sebaliknya hanya memerintahkan penjarakkan sosial berskala besar dilaksanakan dalam semua aspek aktiviti masyarakat.

    Jokowi juga sebelum ini telah mengumumkan pelbagai bantuan dan insentif kepada rakyatnya yang terkesan akibat pandemik itu, antaranya memberikan bantuan kewangan Rp600,000 sebulan (kira-kira RM170) bagi tempoh tiga bulan kepada golongan miskin, selain bantuan kad sembako (kad membeli barangan keperluan asas) bernilai Rp200,000 kepada lebih 20 juta ketua keluarga.

    Sekalipun tiada larangan keluar rumah, kotaraya Jakarta dan kota lain di Indonesia, kini “sepi” berikutan beberapa langkah secara berperingkat-peringkat sejak 16 Mac lepas.

    Sekolah, tempat ibadat, pusat pelancongan, pusat hiburan ditutup serta arahan bekerja dari rumah bagi sektor tidak kritikal.

    Larangan berhimpun atau berkumpul dalam skala besar, pembatasan penggunaan pengangkutan awam, selain kempen “duduk di rumah”.

    Setakat hari ini Indonesia mencatatkan 8,882 kes positif dan 743 kematian akibat Covid-19.

    BACA: Jumlah terkini Covid-19 di Malaysia dan seluruh dunia

    -Tun Carlos

  51. blh ke hadi awang subscribe dia punya principle of humana, utk pelarian dari hk?

    sj tanya…

  52. hadi awang dah buat kenyataan merapu lagi…

    ‘even islam has subscribe 1000 yrs ago, the principle of humane and justice….’

    ulamak ala local ‘islam’ yg di faham dan di anuti..

    klu ‘islam’ subscribe only 1000 yrs ago, the principle of humane, maka sebelum itu maksud hadi awang, tuhan tak ada ilmu mengenai principle of humane….

    atau ketika itu, Tuhan Islam blum hidup lagi…

    betul ke hadi awang kerap mimpi “rasullah” nih?

    blh beri pencerahan…

  53. jika ramai mp2 ppbm lompak balik ke mahathir sekali pun, nak ke mana mereka2 nih?

    hanya ada 2 blok sj yg workable

    (1) PH = 93

    (2) muaFUCKat + bn + gps + star + pbs = 81

    (3) jika mahathir dapat 25 kerusi blk dari ppbm dan 10 dari warisan dan upko, blok mahathir hanya menguasai 35 mps sj.

    maka akan berlaku, minority goverment, dan PH di beri haq utk membentuk kerajaan.

    jika gagal, maka muaFUCKat di beri haq pula utk membentuk kerajaan..

    jika gagal, maka adakan pru 15.

  54. Cakaplah nak cakap apa pun, majoriti rakyat sudah tak percayakan PH lagi.

    1. Oh yeah? Where got true, one? You got it from your assol?

    2. Kalau si Alpine cakap berhemah, tidak menuduh liar, ada penerangan, boleh dibiarkan apa dia cakap tanpa dibalun.

  55. Tepat sekali. Bersatu tiada masa depan bersama Umno dan PAS. Tak perlu “rocket scientist” memberitahu nasib Bersatu di bawah MY. Hayat Bersatu sekarang bergantung pada Tun dan Mukhriz. MP2 dalam Bersatu sudah mula sedar kesilapan mereka bersama MY dan AA. Sudah ramai mahu bersama Tun dan Mukhriz sekarang.

    Umno memang tidak ikhlas. Malah jika Umno kuat, PAS pun akan ditendang buang. Sejarah sudah membuktikan perkara ini.

    Jika Team MY dan AA menyertai Umno sekali pun mereka tidak akan dicalonkan untuk bertanding dalam PU15. Dendam Umno terhadap Bersatu sukar dikikis buang. Ramai Calon Umno kalah pada calon Bersatu dalam PU14. Ramai juga telah melompat parti meninggalkan Umno. Jadi mereka tetap berdendam.

    PU15 boleh diadakan bila-bila masa sahaja. Mungkin dalam tahun ini jika kerajaan PN ditolak dalam parlimen.

  56. itu mAt hasan, lulu manyak baik sama haslah, gua pun sama2 kenal.

    ini haslah lulu sama Maybank, kemudian sama offshore ltd di labuan..

    itu haslah tlg mAt hasan selesai itu problem felda sendayan dan felda kadong bawa fund lali labuan, kasi bayar itu peneroka, baki set up Matrix Bhd sama itu tokey dari Peladang Kimia Bhd.

    dapat itu komission, haslah guna money changer kalu, hantar london, simpan diam2 sana ma.

    ini mAt hasan lali cycle carriage mana ada manyak luit, tapi di london sama BBMB manyak kenal dgn anak badawi ma..

    lalu, badawi kasi sama lia, MB .

    ini mAt hasan manyak scandal di negeri 9 ma.

    ape dia cerita, manyak wayang sj.

    1. Talking bullshit, eh, zunnun pukimak?

      Takda punca maklumat, takda link kpd maklumat2 yang telah diterbitkan.

      Maklumat2 kamu hanya terbit dari lubang belak.ng kamu.

  57. lagi manyak hal mau tanya…

    itu khalil, depan nama ‘muhammad,’ itu muhammad lia dewa sama itu muhammad bin animah dulu kah?

    ngape hadi awang sama zeinab tak rak kasi nama omar sherif atau John Lenon blh main wayang atau kasi pemas nyanyi ma.

    rugi ma

    1. Bagus bagi nama zunnun pukimak. Boleh buat filem biru. Maklumlah, nama pun dah zunnun pukimak. Mesti laris filem itu.

  58. aiyaa, itu anak hadi lalang, apa itu nama kalil, lia cakap, ‘what the real issue regarding ethic rohinya’ ma…

    tapi lia tak rak kata, itu ethic rohinya serupa “islam rohinya” jugak ma

    ape itu sama dgn “melayu2 islam” ka?

    aiyaa, itu real atau ideal ma?

    itu mcm, “ethic rohinya” blh sama dgn “ethic shan” sama sama dari Myanmar juga ma…

    itu mcm ethnic shan mau byak latang malaysia, kalil mau cakap kuat2 ka…

    moleh kasi paham sikit ka

    1. zunnun pukimak sakit hati orang lain boleh masuk, orang Cina tak boleh masuk negara ini.

      Nasib kamu lah, ramai korang yang buat jahat dalam negara ini. Ramai rakyat yang merana akibat keganasan Parti Kominis Malaya dibawah Chin Peng bedebah.

  59. Hj Hadi, Harun Din tidur mimpi jumpa Nabi,
    zunnun tidur mimpi disondol babi.

    Kihkihkih

    1. HAHAHA HOHOHO HIHIHI

      SETUJU DENGAN YANG INI.

  60. kiasan kata , hadi awang dan mati sebagai analogy nya :

    ape yg di tanam itu yg akan di tuai….

    atau

    ape yg hadi awang saban hari pendamkan itu yg akan sentiasa di idamkan.

    persoalan nya, sesudah jasad mati, roh mampu kembali ke tempat asal nya?

    ppbm meninggalkan PH, mampu kah ppbm balik seperti sediakala ke PH…

    even mahathir, to make a come back to PH this time around, must subscribe to scrutiny and approvals, with new conditions, that :

    ANWAR IS THE LEADER AND PRIME MINISTER ….

    nothing less or slot it out in pru 15, to define A Malaysia’s Embodiment and Narrative

    either extreme right or left or ‘Middle Kingdom’.

    1. zunnun pukimak pura2 tak ingat, di beri tempat untuk diam selama lama di negara ini, di tanam nya kominis Chin Peng dan bom2 yang meletup di jalan.

      HAHAHA HOHOHO HIHIHI lagi – jenaka ANWAR IS THE LEADER AND PRIME MINISTER.

      Convict 2 kali, dipenjarakan, sebab meliwat. Mana boleh jadi PM.

Leave a Reply

Your email address will not be published.