PESANAN ANWAR SEMPENA HARI BUMI

Hari ini kita memperingati Hari Bumi untuk kali yang ke-50. Tarikh ini diabadikan bagi meningkatkan tahap kesedaran kita tentang alam sekitar.

Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) juga memilih untuk memperingati Hari Bumi pada hari yang sama Perjanjian Iklim Paris dikuatkuasakan, iaitu pada 2016.

Malaysia adalah salah satu negara yang menandatangani perjanjian tersebut.

Hari Bumi 2020 diperingati tahun ini dalam keadaan dan situasi yang berbeza dari tahun-tahun sebelum kerana cabaran dan kesan dari kemelut wabak yang telah begitu mengesankan industri-industri, kota-kota, dan ia telah mengurung jutaan warga di rumah.

Jangan kita lupa bahawa ia bukan sahaja kemelut kesihatan tetapi juga kemelut iklim.

Ini adalah peringatan terhadap impak perubahan iklim yang disebabkan dari pembangunan yang tidak terkawal, pertambahan penduduk, dan penghakisan sumber alam.

Kita telah saksikan pemusnahan habitat dan hidupan liar akibat dari kebakaran di merata tempat di seluruh dunia, banjir, dan juga malapetaka lain yang sudah menjadi kebiasaan dan kerap.

Di Malaysia, jerebu dan banjir telah menjadi acara tahunan yang menyebabkan sekolah-sekolah ditutup dan turut mengesankan aktiviti-aktiviti perniagaan.

Kes-kes pencemaran alam sekitar seperti yang berlaku di Sungai Kim Kim tahun lalu juga telah memberi kesan kepada kesihatan warga.

Kematian Iman, badak sumbu Sumatera baru-baru ini menandakan spesisnya itu telah pupus di Malaysia. Terdapat juga spesis hidupan lain yang kini terus terancam dalam tingkat dan kadar yang cukup mengkhuatirkan.

Komuniti-komuniti orang Asli yang telah sekian lama menjadi penjaga dan pelindung alam sekitar terus menderita sementara pembangunan melampau dan pertimbangan politik menjadi keutamaan.

Malaysia berada di tangga ke 12 sebagai antara negara yang beraneka ragam di dunia menurut Indeks Biodiversiti Negara.

Kita harus belajar dari tragedi-tragedi lalu dan lindungi alam sekitar, hutan-hutan, dan sungai-sungai kita sebelum terlambat.

Generasi muda telah mendepani isu-isu besar terkait kesedaran alam sekitar. Usah kita gagalkan mereka.

Kita tidak sewajarnya meletakkan isu kelestarian dan pemeliharaan alam sekitar sebagai antara kebijakan yang tidak diberi keutamaan.

Kita dikira gagal jika bertindak hanya setelah sesuatu tragedi berlaku, baik pencemaran alam ataupun malapetaka besar seperti banjir.

Kerjasama antara kita harus ditingkatkan. Saya menyeru kepada kedua-dua pihak kerajaan dan pembangkang untuk sama-sama wujudkan kebijakan yang serius ke arah kelestarian dan usaha pemeliharaan untuk menggalakkan teknologi hijau.

Insentif wajar dilorongkan kepada industri-industri dan para pengguna yang komited kepada mengurangkan aktiviti karbon dan mereka yang melanggar undang-undang mesti dikenakan tindakan tegas. Kita harus bersama bertindak dalam memerangi ancaman ini.

ANWAR IBRAHIM

Presiden PKR

22 April 2020.

Updated: 22 April 2020 — 8:54 pm

25 Comments

Add a Comment
  1. JUNNUN AND THE APES GUNA AYAT DAN BAHASA BERBUNGA2 TUJUAN UNTUK TARIK MANUSIA….. KESUDAHAN NYA ADALAH PEMUJAAN KEPADA KEPALA TAIK DAN AZAZIL……..

    A Challenge To Lim Kit Siang: Let’s Debate Why You Kicked PAS Out Of Pakatan Rakyat………

    You acted mala fide when you dissolved Pakatan Rakyat in 2015. The excuse you gave was bogus. Not only did you act illegally, in that no consensus was reached to dissolve Pakatan Rakyat, but you lied and blamed Hadi for what Nik Aziz did. And you had the gall to praise Nik Aziz and condemn Hadi…..

    Kit Siang, I would like to debate the matter of what you did and what you said about PAS. Since circumstances do not allow us to debate face-to-face, I am prepared to engage you in a cyber-debate. I shall go first and you can reply after that. And after that I will reply to your replies and you can do the same thereafter.

    Kit Siang, in June 2015, you announced that Pakatan Rakyat had been dissolved and no longer exists. It was a unilateral decision made by you and I assume by only some DAP leaders (since many others were not kept in the loop), without any prior discussion with and agreement of your coalition partners, PKR and PAS.

    Yet, you and Anwar Ibrahim kept repeating time and time again that Pakatan Rakyat does things by consensus and if a consensus cannot be reached then you will agree to disagree. However, in the dissolution of Pakatan Rakyat, there was no consultation, consensus, or “agree to disagree” understanding. It was a unilateral action without any regards or consideration for the rights and wishes of your partners.

    Clearly, as far as you are concerned, there is only one way, which is your way, and no other way. What is the English word for someone like that? Yes, you are right, that word is “dictator”. And yet you have the gall to call your party the Democratic Action Party. If your party is democratic then I am a virgin — and we both know I am not a virgin.

    Barisan Rakyat was launched at Blog House in February 2008
    I remember in February 2008, I personally announced the formation of Barisan Rakyat: Harapan Rakyat, a coalition consisting of six parties: PKR, PAS, DAP, Pasok, MDP and PSM. We even had the launching of the new coalition at “Blog House” in Bukit Damansara. And DAP was represented by Ronnie Liu.

    When the press asked you about this coalition, you denied its existence. You said no coalition with PAS exists or can ever exist. Your leaders even said DAP can never sit at the same table with PAS, let alone sleep in the same bed.

    Then, on 1st April 2008, you and DAP agreed to form Pakatan Rakyat, a coalition with PKR and PAS. That was three weeks after the March 2008 general election or GE12. Two months earlier you said no such coalition exists and there was no way in hell DAP would form a coalition with PAS.

    Barisan Rakyat was launched two months before Pakatan Rakyat
    Then, just three weeks later, after GE12 when you realised that DAP on its own cannot go anywhere without entering into a coalition with other parties, you did a U-turn and agreed to form a coalition with PKR and PAS. Suddenly not only can you now sit at the same table with PAS but you can even sleep in the same bed.

    You have demonstrated inconsistency and hypocrisy your entire political life. Your word is not worth the paper it is written on, as they would say in the west. Your statements and actions are based on what serves your own personal interests. Even DAP’s interests take a back seat to your own.

    Now, back to the matter of the dissolution of Pakatan Rakyat in June 2015. Your excuse for dissolving Pakatan Rakyat is so that DAP can divorce PAS. In 1990, DAP refused to form a coalition with Semangat 46 if PAS is part of the coalition. In 1999, when you saw that PAS and PKR had strong Malay support, you agreed to form Barisan Alternatif with PAS, PKR and PRM.

    The RUU355 was the amendment to the Sharia Bill that Nik Aziz introduced in the Kelantan State Assembly in 2003
    Then, in the November 1999 general election, you and Karpal Singh lost your seats because the Chinese were not happy with DAP’s association with PAS. So, in 2001, DAP left Barisan Alternatif and in the 2004 general election DAP contested as an independent party.

    But in the 2004 general election the opposition got slaughtered and Barisan Nasional won 91% of the seats, the best ever in its history. After the 2008 general election, DAP had no choice but to form Pakatan Rakyat or else the party would become irrelevant and would die off. But you were never happy about DAP joining Pakatan Rakyat and you were just waiting for the right time and the right excuse to divorce PAS.

    When the RUU355 Sharia Amendment Bill was tabled in parliament, you grabbed that opportunity to announce the dissolution of Pakatan Rakyat. The excuse you gave is that PAS under Tok Guru Abdul Hadi Awang is no longer the same PAS under Tok Guru Nik Aziz Nik Mat. Nik Aziz was liberal while Hadi is extremist.

    Lim Kit Siang “created” Muafakat Nasional
    But the RUU355 is the amendment to the 2003 Kelantan Sharia Bill under Nik Aziz. In short, RUU355 was what Nik Aziz did, not what Hadi did. You attack the RUU355 and blame Hadi for it. But the Kelantan Sharia Bill was passed in 2003 when Nik Aziz was the Menteri Besar of Kelantan. So why are you attacking Hadi for something that Nik Aziz did and then praise Nik Aziz and condemn Hadi?

    You acted mala fide when you dissolved Pakatan Rakyat in 2015. The excuse you gave was bogus. Not only did you act illegally, in that no consensus was reached to dissolve Pakatan Rakyat, but you lied and blamed Hadi for what Nik Aziz did. And you had the gall to praise Nik Aziz and condemn Hadi.

    I now hand the floor to you to reply to all the points I have raised and allegations I made.

  2. anwar fell short to address fanatism di bumi sempena ‘hari bumi’ utk memberi pengertian agar manfaat kpd penduduk2 di bumi…

    ape zunnun utk memberi pengertian nya….

    ketika bumi sedang menjangkao 8 Billion penduduk sapien berbentuk manusia di tambah multiple-fold lagi penduduk2 yg bernyawa, haiwan dan tanaman serta bacterium’s, microbe’s algea dan se umpana mereka,

    si matahari, si bulan si bumi ..

    matahari : se tiap hari aku membakar segala hydrogen helium utk mengeluarkan tenaga yg bumi perlukan…

    bulan : aku jua, saban hari ketika di sebelah siang, di sebelah mlm menyinari bumi dgn pantulan cahaya suria kamu kpd si bumi…

    ape yg kita dapat ?

    matahari : tak di indahkan pun kita, kerana mereka leka membiak2 utk ke syurga…

    bulan : siape mereka…

    matahari : tu, sapien2 yg mereka gelar manusia…

    betul tak kemanusian mereka, hanya rekaan semata

    bulan : hingga aku pun di dewa2 oleh mereka, di jadikan lambang bendera kemegahan pula,

    ada kah di warnai aku putih, dan di sekelilingi hijau pula…

    matahari : aku pun bagitu juga, sambil meletakan aku di bendera, mereka laung

    Banzai? Banzai! Banzai.

    bulan : wow, sama juga pemujaan dgn mengunakan aku di bendera mereka

    allah ? allah ! allah hu akhbar..

    ape benda nya perkataan tu…

    matahari : tuhan berhala mereka

    bulan : laa, aku di gunakan bersama!

    kibas/lembu/unta: kami di gunakan di sembelih utk pemujaan kpd tuhan berhala yg mereka puja…

    matahari : ish ish ish…

    bulan : setakat manusia little problem

    matahari : big big problem dgn kepercayaan agama…

    haiwan2 : it’s bumi problem

    bumi : wat, let them be. wat they get from me, ain got no problem, cos they come back again to me.

    haiwan/tanaman : tapi bukan ke neraka dan ke syurga…

    bumi : wat, are u kindin : only the ‘light’ has the final say. a few had enlighten to see the light..

  3. JUNNUN AND THE APES MENYAMAR ANON TAK PERLU TUNGGU MASA DAN PADANG LAPANG….KO BUKAN ADA KERJA PUN…..PUJA KEPALA TAIK SIANG MALAM…… RAKYAT MESTI MAHU YANG LEBIH BAIK DARI PN DAN PH…INI KEHENDAK DEMOKRASI DAN MAJORITY……NAK HARAPKAN PISTOL AIR KO YANG DAH MAMPUS……
    POOORAH……

    Bahagian Lapan: Rancangan membentuk parti ‘UMNO-Bersatu’ untuk sisihkan terus Najib………

    “Kem Najib tidak senang dengan usaha ini kerana tahu misi jangka panjang Muhyiddin mirip sedikit dengan perancangan awal Mahathir, iaitu untuk menyisihkan terus sekumpulan pemimpin yang didakwa ‘kleptokrat’, termasuk Najib”

    Semalam, saya mendedahkan kewujudan “puak kartel UMNO” yang berniat menyah-stabilkan kerajaan pimpinan Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Perikatan Nasional (rujuk bahagian tujuh di bawah untuk pendedahan penuh).

    Saya menulis, rancangan puak berkenaan diketahui oleh sebilangan tertentu ahli parlimen dari PPBM (blok kerajaan) yang mula menyesal dengan tindakan parti berkenaan keluar daripada Pakatan Harapan.

    Untuk makluman, ahli-ahli parlimen ini sedang berkomunikasi dengan beberapa individu dari kem Mahathir pada ketika ini untuk membincangkan beberapa perkara, termasuk hala tuju dan masa depan PPBM.

    Mereka turut sedang memikirkan masa depan mereka, kerana tahu, dengan adanya tekanan dari puak kartel, UMNO tidak sekali-kali akan melepaskan tiga puluh atau empat puluh kerusi Dewan Rakyat kepada PPBM bila pilihan raya umum diadakan kelak.

    Kemudian, tiba-tiba muncul pendedahan wujudnya rancangan sulit untuk menggabungkan PPBM dan UMNO.

    Sejurus kemudian, email saya (rj.rithaudeen@gmail.com) dibanjiri dengan soalan dari pembaca The Third Force yang ingin tahu samada rancangan gabungan berkenaan benar atau tidak.

    Jawapannya ya.

    Ya, memang Tan Sri Muhyiddin Yassin sedang menimbangkan beberapa opsyen, antaranya, untuk menyatukan UMNO dan PPBM menerusi pembentukkan sebuah parti baharu yang dinamakan “UMNO-Bersatu.”

    Saya difahamkan, Muhyiddin turut sedang pertimbangkan kemungkinan membentuk pro-tem committee di seluruh negara sebagai memenuhi ‘keperluan’ rancangan tersebut bersama beberapa pemimpin UMNO.

    Tetapi apa yang tidak diceritakan oleh mana-mana pihak (setahu saya) ialah penentangan Tun Dr Mahathir Mohamad dan juga kem Datuk Seri Najib Tun Razak terhadap misi “UMNO-Bersatu” atas sebab-sebab berbeza.

    Bagi Mahathir, oleh kerana beliau merupakan Pengerusi PPBM, langkah sebesar ini perlu terlebih dahulu mendapat mandat kesemua ahli majlis tertinggi, termasuklah Mahathir sendiri dan sekutunya dalam majlis berkenaan.

    Mahathir juga tidak ingin misi “UMNO-Bersatu” berjaya kerana beliau menolak sebarang bentuk kerjasama dengan UMNO secara en bloc.

    Kem Najib pula tidak senang hati dengan usaha ini kerana tahu misi jangka panjang Muhyiddin mirip sedikit dengan perancangan awal Mahathir, iaitu untuk menyisihkan terus sekumpulan pemimpin yang didakwa ‘kleptokrat’, termasuk Najib.

    Justeru, kedua-dua UMNO dan PPBM terbahagi dua dalam hal ini, dan kebarangkalian untuk terbentuknya parti “UMNO-Bersatu” dengan jayanya amatlah tipis, walaupun tidak mustahil.

    Tujuan saya membuat pembongkaran ini adalah untuk memastikan naratif yang disampaikan kepada umum adalah betul bagi pertimbangan selanjutnya oleh mana-mana pihak.

    Apa yang pasti, bukan hanya puak kartel sedang memikirkan cara-cara untuk meruntuhkan Perikatan Nasional, ahli-ahli parlimen dari PPBM (blok kerajaan, pro-Mahathir) turut sedang memikirkan perkara yang sama.

  4. Saya difahamkan perutusan Hari Bumi oleh PM Tepi Malaysia telah disiarkan keseluruh dunia dgn disaksikan oleh 7.4 billion umat manusia.

    Kihkihkih

    1. Tapi kesian kamu terlari ke jamban, terborai isi perut. terkincit, sebab tak tahan mendengar fakta2 yang di keluarkan nya, semua nya bertentangan dgn apa yang ada di kepala dan perut kamu.

      Jaga, Mat Tonjol, jangan cirit sangat, nanti kau dehydrated.

  5. JINNUN AND THE APES MENYAMAR JADI ANON PENENTANG DEMOKRASI DAN MAJORITY….TIMBULKAN PELBAGAI FITNAH DAN TOHMAHAN….TEBUK ATAP DAN DINDING…..PN KERAJAAN SAH MACAM PH CUMA PN JAUH LEBIH BAIK…. PRU15 KITA GANTI DENGAN KERAJAAN YANG LEBIH BAIK DARI PN…….

    Komplot tumbangkan kerajaan Muhyiddin (Bahagian Tujuh): Pergelutan kuasa sudah bermula, tunggu masa je………

    “Maaflah sekiranya sesiapa tersinggung, tetapi hakikat tetap hakikat, dan saya mencabar mereka yang terlibat, khususnya, seorang dua menteri UMNO, untuk menafikan perkara ini“
    Raggie Jessy Rithaudeen
    Dalam bahagian keenam, saya menjelaskan bagaimana Datuk Seri Azmin Ali gagal untuk menarik WARISAN dan lebih ramai lagi ahli parlimen dari PKR untuk menyertai Perikatan Nasional bawah pimpinan Tan Sri Muhyiddin Yassin.

    Azmin sebenarnya menjangkakan mereka akan beransur-ansur meninggalkan Pakatan Harapan seandainya beliau berjaya hancurkan impian Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk menjadi Perdana Menteri dengan menumbangkan kerajaan pimpinan Pakatan Harapan bersama Muhyiddin.

    Malangnya, beliau tersalah tafsir sokongan ahli-ahli parlimen terhadapnya dan menganggap kesemua mereka yang menyokongnya akan bersetuju untuk mengkhianati Tun Dr Mahathir Mohamad dengan janji impian Anwar berkecai.

    Saya mengakhiri bahagian keenam dengan menulis:

    Anehnya, sehingga hari ini, kedua-dua Muhyiddin dan Azmin masih tidak mampu mempelawa seorang pun ahli parlimen baharu dari PKR dan AMANAH untuk menyertai blok PPBM dalam Perikatan Nasional (biarpun pelawaan dibuat dengan wang, kuasa dan kedudukan).

    Ini bermakna impian Azmin untuk menjadi Perdana Menteri selepas Muhyiddin hancur berkecai, kerana PPBM pada ketika ini tidaklah sebesar mana dalam Perikatan Nasional dan tidak mampu mendominasi kerajaan ataupun perbincangan agihan kerusi apabila tiba masa untuk parlimen dibubarkan.

    Ini turut menjadikan Perikatan Nasional gabungan parti pemerintah yang paling lemah dalam sejarah politik tanah air dari segi bilangan kerusi di Dewan Rakyat (115 kerusi).

    Muhyiddin dan beberapa ahli parlimen dari PPBM sebenarnya sudah tahu berkenaan satu komplot untuk menyah-stabilkan kerajaan pimpinan Perikatan Nasional melibatkan sekumpulan ahli politik dari UMNO (kemudian daripada ini dirujuk sebagai “puak kartel UMNO” atau “puak kartel”).

    Puak kartel ini cenderung ke arah seorang pemimpin kanan UMNO dan sedang giat menjana arus bawahan dalam parti untuk mengembalikan UMNO sebagai kuasa utama dalam kerajaan persekutuan dengan apa jua cara sekalipun, termasuklah dengan memperkudakan Muhyiddin dan Datuk Seri Azmin Ali.

    Sebenarnya, arus bawahan ini sudah lama wujud, di mana puak kartel ini turut sedang berusaha keras mencantas kepimpinan Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi dengan menimbulkan ura-ura kononnya Zahid masih sedang berurusan dengan Anwar.

    Malah, Muhyiddin turut dikaitkan dengan Anwar setelah kedua-dua mereka bertemu baru-baru ini, di mana puak kartel sedang cuba menimbulkan persepsi kononnya Muhyiddin sedang berunding dengan Anwar untuk membawa PPBM masuk kembali ke dalam Pakatan Harapan.

    Kesemua ini pembohongan belaka – saya akan memperincikannya dengan lebih mendalam menerusi bahagian kelapan siri ini.

    Apa pun, fitnah dan taktik “cuba memperbodohkan orang” – termasuk percubaaan untuk memperbodohkan saya – tidak asing lagi dengan puak kartel ini yang pada ketika ini sedang cuba sedaya-upaya untuk meyakinkan dua-tiga ahli parlimen dari PPBM untuk menyertai UMNO.

    Ya, bukan hanya puak ini sedang mengenepikan semua ‘rakan sperjuangannya’, termasuk PAS, ahli-ahlinya sedang memberikan serratus-peratus tumpuan kepada usaha memperkuatkan benteng pertahanan seorang pemimpin kanan UMNO yang niat utamanya adalah untuk memegang tampuk kepimpinan negara.

    Atas sebab inilah UMNO merungut apabila tidak diberikan lebih banyak jawatan dalam kerajaan. Rungutan ini sebenarnya disebabkan oleh tekanan yang diberikan oleh puak kartel ini yang tidak gentar jika Perikatan Nasional roboh.

    Ini memandangkan agenda utama puak berkenaan bukanlah perpaduan atau penyatuan ummah secara menyeluruh, tetapi untuk memegang kembali tampuk kepimpinan negara biar apapun yang perlu dilakukan.

    Maaflah sekiranya sesiapa tersinggung, tetapi hakikat tetap hakikat, dan saya mencabar menteri-menteri dari UMNO untuk menafikan perkara ini.

    Pada 17hb Mac 2020, saya menulis:

    Tindakan beberapa pemimpin UMNO mengkritik kerajaan pimpinan Tan Sri Muhyiddin Yassin secara terbuka menimbulkan persoalan sekiranya parti berkenaan benar-benar sepakat dengan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) dan PAS dalam menjayakan kerajaan yang baru terbentuk ataupun mempunyai agenda tersembunyi.

    Belum sempat dua minggu kabinet persekutuan diumumkan, sudah ada pelbagai rungutan dari pemimpin-pemimpin kanan UMNO yang secara terbuka menyuarakan rasa tidak puas hati dengan pelantikan barisan Jemaah menteri oleh Perdana Menteri.

    Pucuk pangkal perkara ini berkisar di sekitar isu kuasa dan kedudukan serta ‘kelayakan’ dan ‘pengalaman’, walhal, dari sudut Perlembagaan Persekutuan, semua yang dilantik cukup layak bagi menjawat jawatan yang dipegang.

    UMNO seharusnya sedar bahawa sokongan terhadap parti tersebut merosot secara sistematik bermula Pilihan Raya Umum ke 13 sehinggalah Barisan Nasional kecundang dalam Pilihan Raya Umum ke-14 kerana dicap sebagai parti yang “angkuh” dan terjerumus dalam gejala “wang, kuasa dan kedudukan (WKK).”

    Justeru, ‘pengalaman’ tidak boleh dijadikan faktor utama dalam penentuan jawatan menteri atau timbalan menteri, lebih-lebih lagi jika Perikatan Nasional tidak ingin kesilapan lampau Barisan Nasional diulang menjelang Pilihan Raya Umum ke-15.

    Kepimpinan tertinggi UMNO cukup tahu perihal penyertaan Azmin Ali dalam PPBM sewaktu tertubuhnya Perikatan Nasional dan tidak berhak menyoal Muhyiddin berkenaan pelantikan Azmin sebagai de facto Deputy Prime Minister.

    Sebagai langkah awal, sudah pasti Muhyiddin akan memilih seorang yang dipercayainya (Azmin Ali) sebagai “orang paling kanan” memandangkan kerjasama Barisan Nasional dan PPBM adalah secara ‘mengejut’ dan tidak dijangka.

    Bukankah begitu?

    UMNO harus berhenti bersikap hipokrit kerana kesemua yang terlibat dalam Perikatan Nasional bersetuju menyokong Azmin di Sheraton kerana tahu pengkhianatan Azmin amat perlu bagi menjayakan rancangan untuk menumbangkan kerajaan pimpinan Pakatan Harapan.

    Minta maaflah, saya tidak nampak kematangan UMNO dalam Perikatan Nasional dan tidak jangkakan kerajaan baru akan bertahan disebabkan budaya pelik yang dibawa-bawa oleh UMNO dari pentadbiran Barisan Nasional sebelum Pilihan Raya Umum ke-14.

    Ingin saya tambah di sini, selepas Pilihan Raya Umum ke-14, dan sebelum PAS bersetuju untuk bersama dengan UMNO menerusi Muafakat Nasional, sokongan Melayu-Islam lebih menjurus ke arah PAS daripada UMNO.

    Tidak dapat dinafikan bahawa PAS pada ketika itu merupakan kingmaker dan “klorox” yang akhirnya berjaya menjernihkan sedikit imej UMNO di kalangan umat Islam yang bersifat nasionalis dan fundamentalis.

    UMNO harus bersyukur atas perkara ini, tetapi sebaliknya, apabila kerajaan pimpinan Pakatan Harapan tumbang, UMNO langsung tidak mempedulikan “faktor PAS” yang berjaya membawa kembali Barisan Nasional ke dalam kerajaan persekutuan.

    Inilah satu lagi sebab mengapa ianya tidak masuk akal apabila UMNO menyuarakan rasa tidak puas hati dengan pelantikan barisan Jemaah Menteri oleh Perdana Menteri atas pasar “pecaban agihan kerusi parlimen.”

    Bukan hanya sikap angkuh puak kartel terang-terang memperlekeh sumbangan dan pengorbanan PAS, ianya diperhatikan oleh sebilangan tertentu ahli parlimen dari PPBM yang tidak lagi yakin dengan kejujuran UMNO.

    Ahli-ahli parlimen ini sedang memikirkan masa depan mereka kerana tahu, dengan adanya tekanan dari puak kartel ini, UMNO tidak sekali-kali akan melepaskan tiga puluh atau empat puluh kerusi Dewan Rakyat kepada PPBM bila pilihan raya umum diadakan kelak.

    Atas dasar inilah mereka menyesal dengan tindakan PPBM keluar daripada Pakatan Harapan dan sedang berkomunikasi dengan beberapa individu dari kem Mahathir untuk membincangkan masa depan parti.

    Mereka turut mendapat maklumat bahawa puak kartel sedang rancang untuk menumbangkan kerajaan Perikatan Nasional sebelum hujung tahun, mungkin juga selepas Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) ditamatkan.

    Saya difahamkan Muhyiddin sendiri tidak lagi yakin dengan kejujuran UMNO dan sedang mempertimbangkan opsen-opsyen yang ada pada dirinya, termasuklah opsyen untuk bersatu kembali dengan kem Mahathir.

    1. Mimpi lah kamu nak ganti Kerajaan di Pru15.

      Mimpi banyak banyak lah. Mimpi itu suatu keseronokan yang tidak kena bayar – FOC.

      Bila kamu menuduh, akan di balun. Nanti aku lapang, akan balun lagi.

  6. JUNNUN AND THE APES DULU BERIMAN DENGAN DEMOKRASI NAMUN SEKARANG SUDAH KAFIR…… DEMOKRASI TIADA PERCAYA KEPADA TUHAN SYURGA NERAKA DOSA DAN PAHALA…… DEMOKRASI HANYA PERCAYA KEPADA MAJORITY….TIDAK KIRA APA BENTUK MAJORITY ASAL MAJORITY PERINTAH NEGARA…….TIADA ISTILAH TEBUK ATAP DAN DINDING DALAM DEMOKRASI…….. DEMOKRASI TIADA AQIDAH AKHLAK DAN MORAL SEMUANYA BERLANDASKAN MAJORITY…….

    Isteri Pak Ishak Mula Cerita Satu Persatu Hal Sebenar Selepas Ebit Lew Datang Bantu………

    ” Terima kasih kerana bantu keluarga kami, hanya Allah mampu membalas jasa Ustaz Ebit,” kata Jamaliah Rejab, 54.

    Jamaliah adalah isteri kepada pesak1t str0k, Ishak Darus, 77, yang berjaya dipujuk pendakwah, Ustaz Ebit Lew untuk berpindah ke kediaman baharu lebih selesa di Lorong Fajar, Jalan Sultanah di Alor Setar, kelmarin.

    Jelasnya, beliau dan keluarganya bersyukur dapat mendiami rumah yang lengkap dengan kemudahan air dan elektrik berkenaan, terutamanya menjelang Ramadan, Jumaat ini.

    ” Memang kami seronok dapat berpindah dari rumah lama yang sudah rosak dan bocor terutama cucu yang dapat bermain di kawasan sekitar rumah ini.

    ” Saya anggap segala yang berlaku ada rahmatnya, malah suami yang dimasukkan ke hospital juga sudah dibenarkan keluar hari ini (semalam) selepas keadaannya didapati stabil,” katanya ketika ditemui petang semalam.

    Pesak1t str0k, Ishak Darus, 77, atau Pak Ishak dibantu orang ramai yang membawanya masuk ke rumah selepas mendapat rawatan di hospital.

    Bukan tak berusaha..

    Jamaliah berkata, sebelum ini, keluarganya bukan tidak berusaha mencari rumah lebih elok di sekitar bandar raya ini, namun gagal kerana tidak mampu membayar sewa yang tinggi.

    ” Kami memang mendapat bantuan kerajaan setiap bulan dan wang itu habis diguna bagi membeli makanan selain ada juga menerima sumbangan orang ramai.

    ” Malah, kerajaan juga ada menawarkan kami berpindah ke rumah flat, tetapi terpaksa ditolak kerana lokasinya yang agak jauh selain cucu saya pula ramai,” katanya.

    Ditanya mengenai persiapan menyambut Ramadan, Jamaliah berkata, tiada apa persediaan dilakukannya kerana mereka baharu berpindah dan masih bergantung kepada bantuan bagi meneruskan hidup.

    Mereka didapati tinggal berhimpit dengan lantai beralaskan tikar getah, dinding kayu reput dimakan anai-anai, malah sebahagian bumbung zink berlubang.

    Terdahulu kisah tentang keluarga Pak Ishak mula mendapat perhatian ramai selepas diziarah dan dibantu oleh Ustaz Ebit Lew dan tular di media sosial.

    Kisah itu turut dikaitkan dengan lembaga zakat yang dikec4m netizen kononnya tidak membantu keluarga ini.

    Bagaimanapun difahamkan usaha memujuk keluarga Pak Ishak yang tinggal di Lorong Gedebang, Jalan Langgar untuk berpindah ke lokasi lebih sesuai sudah dilakukan sejak 12 tahun lalu.

    Ketua Pegawai Eksekutif Lembaga Zakat Negeri Kedah (LZNK), Syeikh Zakaria Othman berkata, berdasarkan rekod keluarga daif itu turut menerima pelbagai bantuan daripada pihaknya sejak 2007.

    Dapat bantuan bulanan

    Katanya, ia termasuk bantuan kewangan bulanan, bantuan makanan fakir miskin, bantuan awal persekolahan, bantuan Aidilfitri dan bantuan Jaya Diri.

    ” Berdasarkan siasatan kami, Pak Ishak dan isteri yang tidak bekerja mempunyai tiga anak lelaki dan tujuh anak perempuan berusia 17 hingga 33 tahun.

    ” Ada antara anak Pak Ishak sudah berkahwin dan mempunyai anak. Lapan daripada 10 anaknya tinggal bersama di rumah berkenaan bersama 10 cucu menjadikan keseluruhan isi rumah seramai 20 orang,” katanya dalam kenyataan, hari ini.

    Zakaria berkata, isu dan kisah keluarga Pak Ishak amat dekat di hati warga LZNK yang menganggap dia sebagai seorang bapa yang disayangi.

    Katanya, lelaki itu pernah ditawarkan rumah KEDA di Pokok Sena dan Program Perumahan Rakyat (PPR) sebelum ini, namun keluarganya menolak atas pelbagai alasan.

    ” Rundingan dan tawaran juga sudah dibuat oleh tuan tanah tempat tapak rumah itu dibina sehingga akhirnya satu salinan penghakiman dari Mahkamah Majistret dikeluarkan pada 5 Februari lalu yang mengarahkan Pak Ishak sekeluarga berpindah, tetap menemui titik gagal.

    ” Kerana itu saya amat menghargai usaha Ustaz Ebit Lew dan pasukannya di atas kemahiran mereka yang berjaya memujuk keluarga Pak Ishak keluar daripada kediaman berkenaan semalam.

    ” Sesungguhnya niat murni ini amat disanjung dalam membantu LZNK menyantuni lebih 15,773 asnaf di Kedah (sehingga 21 April 2020) termasuk Pak Ishak dan masa depan anak-anak dan cucu-cucunya yang masih tidak mengerti apa-apa,” katanya
    ….

    1. Tak suka kuasa majority kamu berambus lah ke negara kominis atau yang tak demokratik. Dijahit mulut kamu supaya tak bebas bercakap, diikat kaki kamu tak boleh bergerak, tak boleh demonstrasi dsb nya,

    2. Salam semua,
      1. Malaysia merdeka tahun 1957.
      2. Malaysia merupakan sebuah negara yang kaya dengan hasil seperti timah, getah, sawit, balak, minyak dan macam2 lagi.
      3. Malaysia telah, sedang dan akan ditadbir oleh PM2 yang !00% Islam dulu, kini dan mungkin sehingga akhir zaman.
      4. Islam SHUMUL, ADIL, SAKSAMA, BERSIH dan semua sifat2 baik duniawi dan ukhrawi ada dalam Islam.

      Pandangan peribadi saya,

      Saya yakin 100% bahawa jika semua NEGARA ISLAM termasuk negara tercinta kita MALAYSIA DITADBIR OLEH ORANG ISLAM YANG DIPILIH DENGAN IKHLAS dan AMANAH berpandukan AL QURAN DAN HADITH setelah mengambil kira semua hasil kekayaan tanpa meninggalkan satu pun yang ada, maka situasi dibawah ini tidak akan wujud.

      ” Sesungguhnya niat murni ini amat disanjung dalam membantu LZNK menyantuni lebih 15,773 asnaf di Kedah (sehingga 21 April 2020)

      Saya amat yakin bahawa jumlah 15773 diatas hanya mengambil kira golongan ASNAF yang berdaftar dengan LZNK. Saya yakin jumlah diatas LEBIH BESAR dan keadaan ini berlaku di semua NEGERI dibawah jajahan takluk MALAYSIA YANG KITA SEMUA JUNJUNG SEBAGAI SEBUAH NEGARA ISLAM.

      Persoalan saya kepada SEMUA MUSLIM YANG TELAH DIBERI MANDAT DAN AMANAH UNTUK MENTADBIR BAIK DI PERINGKAT NEGERI MAHUPUN PERSEKUTUAN tak kira dari PARTI MANA sekali pun,

      ISLAM KAH KITA???????

      Minta maaf banyak2 jika ada yang tersentuh.

      Salam.

      1. Kalau kamu tak pasti kamu Islam, kamu punya pasal lah.

        Kamu akan lebih menyumbang kpd ummat Islam di negara ini jika kamu beri penerangan kpd apa yang kamu fikirkan Islam, apa yang tidak, sehingga menanya Islam kah kita. Tapi jagalah, kalau mengarut, kamu akan di balun.

        Kamu Google lah untuk mendapati maklumat itu semua.

        Aku? Aku hanya membalun dan menibai sesiapa yang buka mulut tapi tak pasti pendapat nya. Kalau tidak, aku diam saja.

      2. Berurusan dgn manusia mmg payah. Ni bukan nak cerita pasal politik sgt, tapi kalau peg MB sendiri marah kerana nak beri sedekah/bantuan mesti beritahu dia dulu, apa cerita ni? Kalau umno yg jd kerajaan kedah, bolehlah kita kata umno ni rekod dia tak berapa elok, ini MB dah dari PPBM. Dlm tu Amanah ada, DAP ada, bukan ke parti2 ni selama ni bertempik siang malam bela rakyat?

  7. 😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀
    Kejora peduli apa, klu Nuar ucap slmt hari bumi
    Lbh risau, fikir msalah covid di US yg Irah alami
    Resah di hati ini..tiada siapa, yg akn dpt fahami
    Sepi & rindu mencakar hati sorang bakal suami
    😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢

    💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

    1. 😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢
      Mmg dlm hati ini, sentiasa dirundung kesepian
      Tapi, Kejora tk boleh le nak ke blog ini seharian
      Sebab, bab kerja kena lah juga diberi perhatian
      Skrng ini, Kejora sdg sibuk mengajar dlm talian
      📱💻🖱📱💻🖱📱💻🖱📱💻🖱📱💻🖱📱💻🖱
      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
      😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀

      1. 😷😷😷😷😷😷😷😷😷😷😷😷😷😷😷😷😷😷
        Mmg lah dahsyat, virus covid19 punya pukulan
        Wlu pun cuti kerja mengajar kena juga berjalan
        Sian kt budak2, klu pelajaran, depa ketinggalan
        Pagi ptg depa hantar whatsapp brtanya soalan
        📝🖊📖➕❌➖➗✔✖📝🖊📖➕❌➖➗✔✖
        Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
        😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀

  8. SETIAP HARI JUNNUN PUJA KEPALA TAIK TO GET BLESSINGS FROM AZAZIL…….TIGA KALI SEHARI JUNNUN BUAT RITUAL INI DALAM JAMBAN……

    ISU KAD PENGENALAN PALSU…….

    *Kelab Pendokong Penyatuan Ummah Malaysia ( KPPUM )*
    Telah Membuat Satu Laporan Polis Berkaitan Hal Ini Pada – 20 April 2020
    Di IPD Kuala Muda Sg Petani Kedah.
    *Timbalan Presiden KPPUM*-
    *Sdr Zamil Ibrahim* Sendiri Yang Membuat Laporan Tersebut Dengan Maksud Mendesak Kerajaan Malaysia Menukar Segera IC Sekarang Ke IC Baru Dengan Pengawasan Yang Ketat Termasuk Melihat Sendiri Di Bahu Kiri & Kanan Pemegang IC Samaada Ada Atau Tidak Suntikan BCG Sewaktu Kanak Kanak., Serta Menemuduga Pemegang IC Dengan Beberapa Soalan Asas Tertentu. Ini Penting !
    *AYUH RAKYAT MALAYSIA*……
    Sama Sama Kita Membuat Laporan Polis Di Balai2 Polis Yang Berdekatan Dengan Anda.
    Kalian Hanya Perlu Luahkan Apa Yang Perlu Dan Minta Pihak Balai Polis Tersebut Rujuk :

    *Sg Petani Rpt*,
    *010266/20*

    Kita Usaha Sedaya Upaya Kita Sebagai Rakyat Malaysia Yang Cintakan Tanah Air Agar Dapat Menbendung Wabah IC Palsu Ini Terus Menular Di Bumi Malaysia Ini.
    *KITA DESAK KERAJAAN TUKAR IC SEGERA*!!!

    20 April 2020
    IPD Kuala Muda , Sg Petani
    Kedah.

    *#KPPUM*
    *#MUAFAKAT NASIONAL*

  9. Huh… Memang real lah perutusan PM tepi seumur hidup ni. Macamanalah pm7 tak passing baton kpd dia ni utk jd PM8. Khianat betullah pm7 ni. Memang khianat PM7. Beria-ia tak nak bg dia ni jd PM8. Padahal inilah pm yg dinantikan kemunculannya oleh segala makhluk atas muka bumi.

    Kihkihkih

    1. Mengatun lah kamu.

      Bila dah keluarkan pendapat katun, kamu ketawa sendiri.

      Bodoh bangang lah nama nya.

  10. hari bumi…

    7.4 Billion penduduk.

    lagi padat lagi byak penyakit…

    virus2 dapat di tangani dgn Tech terkini, tapi virus kesundalan supremacy bangsa dan kepercayaan agama yg byak bawa mati.

    di afghan, di levant, di syria, di Yemen, di iran, di Memali…

    dari neo con AS ke chechen ke yugoslavia, bosnia, ambon, sampit, ke rusila…

    sekadar memerhati.. 🤗

    1. “kesundalan supremacy bangsa”?

      Kamu fedap yer? Beribu tahun kesundalan bangsa kamu di tanah asal kamu, baru saja lepas dari kedudukan sebagai pariah di negara ini dalam beberapa dekad yang lalu.

      zunnun the lanun jenis yang melanun, sebat apa yang dapat, dahtu menuduh orang lain itu ini. KEPALA BAPAK KAU, kata Najib Klepto Al Jibo.

    2. Penyakit yang paling teruk sekali di dunia ini ia lah penyakit rasis. Ada saja yang mengaku depa racially superior. KEPALA BAPAK DEPA.

      Di China sudah lebih 3,000 tahun berperang, bunuh membunuh antara kaum dan puak. Tiap kaum ada banyak puak, tiap puak ada puak kecil pulak Pekingese, Shanghainese, Cantonese, Hokkienese, Hainanese dll.

      Begitu bergaduh, depa lemah, di bully (perli) dek kuasa2 Barat di abad 19 dan 20. Hingga “orang tempatan dan anjing” tidak dibenarkan masuk kawasan orang asing di Shanghai dll. Hong Kong di pulang hanya di tahun 1990.

      1. no dogs and chinese alloweddogsandchinese.blogspot.com › 3-why-no-dogs-and-ch…

        the “oft-mentioned sign at the Public Garden on the Shanghai bund (waterfront), ‘No Dogs or Chinese Allowed’.”

    3. zunnun the lanun ini bukan Melayu, renyah sebab banyak sangat penduduk di dunia sekarang, terutama di China, tempat asal usul dia. 1.3 billion orang Cina.

      Tak puas hati, di negara ini dia takda supremacy bangsa dia.

      Dia lupa berpuluh juta orang dia mati bukan saja dari penyakit (contoh nya di Wuhan), juga akibat bunuh membunuh, perang berperang sejak beribu tahun lalu.

  11. Baca dan hadamkan betul2 pesanan PM Tepi Seumur Hidup ni sejak 16 sept 2008. Jgn lupa, mlm esok PM tepi akan buat perutusan sempena Ramadhan pulak pkl 8.30 mlm secara langsung di semua rangkaian TV.
    (jgn gelak2, ni bukan lawak jenaka)

    Kihkihkih (tak sengaja)

    1. PM Tepi Seumur Hidup KEPALA BAPAK KAU, kata Najib Klepto Al Jibo. KEPALA EMAK KAU, kata Rozi Mak Badak.

      Komen mengarut di karutkan.

Leave a Reply

Your email address will not be published.