AZMIN TINGGALKAN BERSATU, TUBUH PARTI BARU?

Bekas Timbalan Presiden PKR, Azmin Ali yang keahliannya dalam Bersatu masih kabur dan tidak begitu jelas, dijangka akan menubuhkan sebuah parti baru pelbagai kaum tidak lama lagi.

Parti baru itu adalah untuk menaungi perjuangan beliau bersama beberapa lagi bekas Ahli Parlimen dan pemimpin PKR yang sama ada dipecat atau telah meninggalkan parti itu.

Difahamkan, Azmin ada menyuarakan hasrat tentang menubuhkan parti baru itu kepada beberapa pihak yang rapat dengannya dan hanya menunggu masa yang sesuai untuk merealisasikannya.

Difahamkan asas utama Azmin mahu menubuhkan parti baru pelbagai kaum itu ialah kerana wadah sebegitu lebih sesuai dengan jiwanya yang sudah sekian lama bersama PKR.

Berbanding Bersatu yang disertainya setelah dipecat daripada PKR, beliau hanya menyertai parti itu untuk mengukuhkan kedudukan Muhyiddin Yassin dalam usaha Presiden Bersatu itu merealisasikan cita-citanya menjadi Perdana Menteri.

Lagi pula, penyertaannya dalam Bersatu hanya diumumkan oleh Muhyiddin dan tidak pernah dibincangkan sama sekali dalam mesyuarat parti.

Dengan itu, keahliannya dalam Bersatu adalah kabur dan tidak jelas, walaupun diberikan tanggungjawab sebagai menteri kanan.

Tambahan lagi, dengan pertelingkahan yang dijangka berpanjangan dalam Bersatu antara Tun Mahathir Mohamad dengan Muhyiddin, Azmin juga merasakan tidak selesa untuk beliau terkait dengan perkara secara berterusan.

Lantaran itu, menubuhkan parti baru pelbagai kaum mirip PKR adalah pilihan yang wajar baginya untuk meneruskan perjuangan politik bersama kumpulan yang setia dengannya.

Asas lain yang mendorong Azmin mahu menubuhkan parti baru ialah ketidakyakinannya mampu terus mempertahankan kerusi Parlimen Gombak dan DUN Bukit Antarabangsa yang dipegangnya sekarang jika bertanding menggunakan tiket Bersatu.

Hakikat yang sama diperkukuhkan lagi billa mana kesemua Ahli Parlimen dalam kumpulannya seperti Zuraida Kamaruddin (Ampang), Saifuddin Abdullah (Indera Mahkota), Kamaruddin Jaafar (Bandar Tun Razak) dan lain-lain semuanya menang pada PRU14 lalu di kerusi-kerusi campuran.

Parti pelbagai kaum itu juga bertujuan agar Ahli Parlimen daripada Sabah, Sarawak dan bukan Melayu yang bersamanya dan ada kedudukan dalam kerajaan sekarang mempunyai lebih kemusabahan meneruskan perjuangan berbanding jika berada dalam Bersatu.

Maka, untuk memastikan beliau dan kumpulannya terus berpotensi menang dalam PRU akan datang, Azmin diberitakan tidak ada pilihan lain selain meninggalkan Bersatu dan menubuhkan sebuah parti baru yang mirip PKR.

Seterusnya, Azmin turut merasakan hanya dengan menubuhkan parti baru saja menjadikan beliau mungkin mampu menarik rakan-rakannya dalam PKR untuk beralih wadah perjuangan dan menyertainya.

Difahamkan ada beberapa pemimpin PKR yang sebelum ini lantang menolak Anwar Ibrahim, terutama bukan Melayu, tetapi kemudian membuat U-Turn untuk kekal dalam parti itu adalah kerana wadah yang disertai oleh Azmin ialah Bersatu iaitu sebuah parti Melayu mirip UMNO.

Begitu pun, Azmin dikatakan tidak akan tergesa-gesa menubuhkan parti baru itu dan kemungkinan ia hanya akan direalisasikan selepas berakhirnya pemilihan Bersatu atau setelah selesai episod usul undi tidak percaya yang bakal dibentangkan oleh PH bersama Tun Mahathir terhadap Muhyiddin di Parlimen. (ShahbudinHusin 22/04/2020)

0 0 votes
Article Rating
Kongsikan artikel ini
Updated: 22 April 2020 — 1:20 pm
Subscribe
Notify of
guest

39 Comments
Newest
Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
Hantu
Hantu
23 April 2020 4:47 pm

Tubuh Parti baru umpama gali lubang kubur

BSP
BSP
23 April 2020 5:48 am

Apa lagi nak berpolitik..
Tak habis habis…
Negara dah nak hancur, masih lagi fikir pasal politik…
Sekarang dah ada kerajaan baru PN….kekalkan lah hingga PRU 15.
Nanti kalau nak tubuh parti baru 2 atau 3 parti itu terpulanglah masing2 punya keputusan…
Sekarang boleh tak kita fikir macam mana negara nak bangkit semula selepas Covid ni…
Atok boleh tak duduk diam2 at rumah…
Biar anak kau tu berjuang menggunakan kekuatan diri…bukan menumpang nama bapak dia yg masih gila kuasa tu…..anak dia pun sekarang lembik, tak reti nak berjuang sendiri….
Memang tak layak jadi pemimpin pun…

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
22 April 2020 9:51 pm

SYAITAN2 JIN MASUK KE DALAM SALURAN DARAH MANUSIA….. SYAITAN2 MANUSIA SEPERTI JUNNUN AND THE GANG SIANG MALAM MELANCARKAN PROPAGANDA DAN MANIPULASI SESAT KAN MANUSIA…… Kenapa Rakyat Menyenangi Perikatan Nasional Dan Membenci Pakatan Harapan………. Ahli politik hari ini menghadapi cabaran dan tanggungjawab yang sangat berbeza dari ahli politik 30 tahun yang dahulu. Sebagai contoh, Dr. Mahathir berjaya kekalkan kuasa selama 22 tahun ketika menjadi Perdana Menteri ke 4 tetapi hanya bertahan selama 22 bulan ketika menjadi Perdana Menteri ke 7. Mengapa? Kita sedia maklum, Dr. Mahathir menggunakan senjata 3M untuk bertahan dalam politik iaitu Man Power, Money dan Media. Tahun 80’an,… Read more »

awe tunggal
awe tunggal
22 April 2020 8:54 pm

rakyat sudah bosan, meluat dan termuntah-muntah.Tak ada PRU pun tidak mengapa….

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
22 April 2020 8:31 pm

AZAZIL DAN PENGIKUT2NYA SYAITAN JIN DAN MANUSIA BERSUMPAH SETIA MENYESATKAN UMAT MANUSIA HINGGA KIAMAT…… Harga Minyak Jatuh Paling Dahsyat Dalam Sejarah, Apa Jadi Sebenarnya?…….. 1. Seluruh dunia dikejutkan dengan kejatuhan harga minyak paling dahsyat dalam sejarah sejak ia mula didagangkan di New York Mercantile Exchange (NYMEX) pada 1983 – harga minyak WTI (West Texas Intermediate) jatuh bawah AS$0 setong hingga ke paras negatif! (AS$ -37 setong). 2. Mujurnya dalam konteks kita di Malaysia, pendapatan negara kita adalah bersandarkan harga minyak Brent Crude, bukannya WTI ini. Harga minyak Brent Crude juga jatuh, tetapi tidak sedahsyat WTI. 3. Mengapa harga minyak terus… Read more »

Hantu
Hantu
23 April 2020 4:53 pm

WTI adalah diterajui totok yahudi zionist..Siapa yg tak kenal dgn ketamakan melampau depa??….padan muka

Anonymous
Anonymous
22 April 2020 6:59 pm

dah terima keputusan pun…

yg masih takut2 utk mengadakan perbahasan di parlimen ngape pula
________________________________
Terima kasih beri ulasan.
Tapi anda bukan kerajaan.

Kihkihkih

anonymous
anonymous
22 April 2020 7:01 pm
Reply to  Anonymous

Dah tahu pembangkang bodoh, buat apa nak layan permintaan mereka.

Anonymous
Anonymous
22 April 2020 6:55 pm

February 2020 – kerajaan
Mac 2020 – pembangkang
April 2020 – gila meroyan
Mei 2020 – dlm wad gila

*tidak ditujukan kpd sesiapa atas alasan keselamatan negara.

Kihkihkih

zunnun
zunnun
22 April 2020 5:41 pm

hadi awang dgn keldai2 belaan nak menyelamatkan negara dari siape?

tapi rakyat merasakan lega, PH menyelamatkan mereka dari pAs + omNo dgn keputusan pemilihan pru 14

dgn rampasan tebuk atap, rakyat akan sekali lagi menunjuk kan kuasa, utk selamatkan negara dari zealot2 melayu2 yg mengkeldaikan ‘islam’ mereka.

zunnun
zunnun
22 April 2020 5:35 pm

assmin + geng nya, ternanti2 utk buat keputusan, mengharapkan Moo mampu pertahankan kelangsungan nya utk memerintah dan menepis kegilaan omNo dan ‘scavenging’ pAs…

ke omNo lanun2 menanti ke pAs pula parti taraf passenger sj…

hingga pru 15,mengharapkan Moo dan mahathir berdamai….

tapi Moo dan mahathir nak ke mana?

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
22 April 2020 4:26 pm

SEKARANG NI PALING PENTING SELAMAT KAN NEGARA DARI PHD4PIG……MAKHLUK PENYAMUN HARAM PEROSAK DAN PENJAHANAM NEGARA….., Hari ini aku nak ajar Macai PH tentang gambar……. Gambar 1 Geng PH cuba ambil kesempatan menyebarkan gambar abu syafiq dengan presiden PAS lalu terus cop dia ahli PAS dengan harapan rakyat akan marahkan PAS dek kerana beberapa isu yg ditimbulkannya. Sebenarnya gambar tersebut diambil semasa Abu syafiq menjadi wakil bg pihak emaknya selaku bekas ketua muslimat PAS, majlis penghargaan PAS paada bekas2 pimpinan PAS. Gambar 3 Pengakuan ikhlas & legend dr abu syafiq sendiri, secara tak langsung menampakkan Kebodohan penyokong PH yg memfitnah PAS.… Read more »

Anonymous
Anonymous
22 April 2020 4:14 pm

KALAU kami tak kena HALAU, kami berjanji akan melaksanakan segala janji yg ada dlm manifesto kami.

Kerana KALAU kamu DIHALAU

Kihkihkih

Anonymous
Anonymous
22 April 2020 4:45 pm
Reply to  Anonymous

Kalau hormat dan patuhi Perlembagaan negara sepenuhnya, tiada sebab kena halu. Itu sebagai warga negara.

Sebagai ahli parti, kalau hormat dan patuhi undang2, peratauran ddan kehendak parti, juga takda sebab kena halau.

anonymous
anonymous
22 April 2020 5:18 pm
Reply to  Anonymous

Semua MP telah dipanggil mengadap YDPA. Awalnya PH kata akan terima apa shj keputusan YDPA. Bila YDPA buat keputusan, mengamuk mcm org hilang akal.
Bodoh tak boleh ajar, cerdik tak boleh ikut.

zunnun
zunnun
22 April 2020 5:27 pm
Reply to  anonymous

dah terima keputusan pun…

yg masih takut2 utk mengadakan perbahasan di parlimen ngape pula

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
22 April 2020 4:11 pm

MEMANG NORMAL BANGSA PHD4PIG KUTUK DULU BELUM APA2….DAH TU DIAM…CARI ISU KECIL KUTUK LAGI……. Ustaz Abu Syafiq Dan Ustaz Ebit Liew…… 1) Tak payah berbalah pasal Ustaz Abu Syafiq tu. Dalam PH pun dia ada, dalam PAS pun dia ada. Tapi dia bukan double agent. Dia juga bukan lalang. Dia cuma mahukan perhatian. Saya perhatikan dia sudah lama. Sebelum dia join politik PH atau PAS, dia lebih garang dalam bab melawan Wahabi. 2) Kemudian ada satu kes dengan DrMAZA, dia turun bertemu mata dengan DrMAZA. Setelah itu, kurang berbunyi suara-suara beliau melawan Wahabi, walaupun dalam blog dan FBnya masih tetap… Read more »

Anonymous
Anonymous
22 April 2020 4:10 pm

PH February 2020 – kerajaan akan potong elaun kritikal pegawai awam kerana ia membazir duit rakyat.

PH Mac 2020 – KALAU kita kerajaan, kita akan naikkan elaun kritikal.

Kalau… Kalau… Kalau…

Kihkihkih

Anonymous
Anonymous
22 April 2020 4:38 pm
Reply to  Anonymous

Kamu pun asyik kalau ajer, layan hal kalau

Dalam hidup in kalau takda kalau, KEPALA BAPAK KAU punya cerita ler

Anonymous
Anonymous
22 April 2020 4:06 pm

February 2020 – kerajaan
Mac 2020 – pembangkang
April 2020 – gila meroyan
Mei 2020 – dlm wad gila

Kihkihkih

Anonymous
Anonymous
22 April 2020 4:12 pm
Reply to  Anonymous

Kamu menulis ini dalam wad gila – mereka benarkan kamu bawak laptop yer

Syed
Syed
22 April 2020 3:10 pm

Salam semua,

Biarkan si Luncai terjun dengan labu2nya.

bill
bill
22 April 2020 3:07 pm

Maaf saya tulis dalam English Azmin loyalists have started Pemuda Negara Malaysia(crescent &star symbol) an NGO Maybe it will become Parti Negara Malaysia. Its on FB & twitter. The question is- how many people from PKR will leave to join it? Cartel said thousands will leave PKR. It will weaken PKR. It will split votes for PKR giving advantage to UMNOPas. See how bad Azmin is? He is a traitor who caused the PH government to tumbang. Now he wants to destroy PKR. He’s one of the founders of of the party. WHY does he hate Anwar so much? Why… Read more »

Anonymous
Anonymous
22 April 2020 3:11 pm
Reply to  bill

Ever thought of his linkage with PM7? Who does not want Pak Sheikh to be PM, ever.

Anonymous
Anonymous
22 April 2020 3:06 pm

Setelah dipujuk oleh MP2 PH beberapa kali barulah pm7i bersetuju dicalonkan semula sbg pm8. Itu pun setelah semua MP2 PH membuat surat akuan yg bertulis..
“KAMI MENGAKU KAMI BODOH”

Anonymous
Anonymous
22 April 2020 3:22 pm
Reply to  Anonymous

Kesian kamu Ano 3.06 pm gigit jari tak dapat apa2, sakit hati pulak PM4 jadi PM7, PM8.

Jangan bunuh diri yer, salah di sisi Islam. Tapi kamu boleh senyap2 merayap ke bawah tempurung, diam bersama katak.

Anonymous
Anonymous
22 April 2020 3:00 pm

Baru terbongkar cerita sebenar kenapa pm7 letak jawatan tetapi tak serahkan kpd pengganti yg sama dlm PH samada Anwar atau TPM.
Sbb pm7 tahu MP2 PH ramai yg guna sijil palsu, bodoh dan hanya layak jd pembangkang sahaja.

Kihkihkih

Anonymous
Anonymous
22 April 2020 3:07 pm
Reply to  Anonymous

Kamu pulak cakap begini sebab sijil sekolah Melayu kamu pun palsu.

Kamu hanya sekolah bawah pokok.

kuhkuhkuh

Tanpa Nama
Tanpa Nama
22 April 2020 4:40 pm
Reply to  Anonymous

Kalau sekolah dalam bangunan dia sebenarnya lulusan Lower Six SK. Kenudian dia menyambung pelajarannya hingga KETANGGA universiti.

Anonymous
Anonymous
22 April 2020 5:09 pm
Reply to  Tanpa Nama

Kesian lah sampai ke tangga saja. Padan lah pun gaya cakap satu macam saja.

Tanpa Nama
Tanpa Nama
22 April 2020 4:31 pm
Reply to  Anonymous

One more frog under coconut shell. At lease opposition salaries are around Rm16,000 per month, not including any other allowances. I’m sure you’re next to PN, how much masyuuk.

Saujana Langit
Saujana Langit
22 April 2020 1:42 pm

Tuan Penulis, kedudukan Azmin bersama gengnya hanya mampu bertahan sementara sebelum diadakan PRU15. Selepas itu mereka akan kalah sebab isu “Langkah Sheraton” tidak boleh diterima oleh majoriti rakyat pengundi PRU14 yang telah memberikan mandat kepada PH berakhir kegagalan dalam satu penggal. Walaupun akan diwujudkan parti baru agak sukar diterima oleh rakyat kerana berlaku pelbagai isu. Kedudukan PH juga tidak terjamin dalam PRU15 nanti sebab majoriti masyarakat Melayu dah serik dengan DAP. Hanya PKR mampu bersaing dengan UMNO dan Bersatu. Manakala parti yang lain kurang mendapat sambutan di hati golongan muda berdasarkan isu dan pencapaian progresif yang lalu. Golongan muda yang… Read more »

Sandakan Hotel
Sandakan Hotel
22 April 2020 1:35 pm

Dah tersepit Ker budakI7g gay ni? Takper nanti Eddy Bawang bagi kuliah pulihkan perlakuan songsangnya…semua bisa diberes.

Wau bule
Wau bule
22 April 2020 12:59 pm

A traitor planned with a deserter to secure power and talked it out with a thief and peddler for support…..
Wait and see….

zunnun
zunnun
22 April 2020 12:57 pm

laa, hadi awang tak jemput assmin dan geng nya jadi ahli pAs ke?

kan ibrahim anak mAn pAs yg doakan assmin berjaya bawa keluar mp2 pkr, dan hadi wang panggil Jin2 harun din menebuk atap parlimen..

assmin tak minat atau tak di jemput…

rugi si assmin tak masuk pAs, dah di jamin syurga, memandangkan pAs hanya satu2 parti ‘islam’ di malaysia…

very rare species

sj bertanya, kenapa ya.

blh dapat pencerahan ?

Anonymous
Anonymous
22 April 2020 4:15 pm
Reply to  zunnun

Kamu ni endangered species – in danger of kena lepuk and kiok

zunnun
zunnun
22 April 2020 5:29 pm
Reply to  Anonymous

oleh keldai2 yg suku akal ?

atau terlebih akal menyamun mengaut ?

Anonymous
Anonymous
22 April 2020 12:38 pm

Spekulasi, spekulasi, spekulasi …

Dijangka, dijangka, dijangka …

Apa daa lu Budin. Kamu wartawan, konon. Terbitkan spekulasi dan jangkaan yer?

nas
nas
22 April 2020 1:30 pm
Reply to  Anonymous

Budin dah sewel