MENTERI TIK TOK, SEORANG LAGI PELAWAK MUNCUL DALAM KERAJAAN TEBUK ATAP

Nampaknya dalam kerajaan tebuk atap ini, menteri-menterinya bukan berlumba-lumba untuk buat kerja yang benar-benar mendatangkan manfaat, tetapi lebih ghairah untuk menampilkan sisi lawak jenaka mereka buat tatapan rakyat jelata.

Jika sebelum ini, kita sudah dihidangkan dengan penampilan Menteri Air Air Suam, Menteri Pembentungan, Menteri Letak nama Menteri Atas Dahi, Menteri Mewa dan Menteri Doraemon, kini muncul pula Menteri Tik Tok.

Selepas ini, entah apa-apa lagi muncul lawak jenaka lain oleh menteri-menteri yang ada.

Dalam keadaan negara berdepan pandemik Covid-19, apa rasionalnya bagi Menteri Pengajian Tinggi, Noraini Ahmad tiba-tiba tampil dengan idea menganjurkan pertandingan video Tik Tok?

Tidakkah beliau sedar begitu banyak masalah berkaitan pelajar pusat-pusat pengajian tinggi yang perlu ditangani dan diselesaikan ketika ini?

Apa sumbangan idea, pemikiran dan tindakannya untuk menyelesaikan masalah-masalah pelajar di pusat pengajian tinggi itu?

Kenapa Tik Tok jadi pilihan ideanya?

Apa yang Tik Tok boleh sumbangkan untuk membantu menyelesaikan masalah di IPT, selain ia hanya merupakan hiburan ringan, jenaka dan kadangkala lebih banyak tiada faedah apa-apa pun dari segi keilmuan?

Kenapa tidak dilakukan sesuatu yang lebih akademik dan mendatangkan banyak faedah, sesuai dengan nama kementerian yang diterajuinya?

Sudahlah dapat jadi kerajaan melalui tebuk atap, kelakuan beberapa menteri, dengan terbaru Menteri Pengajian Tinggi ini hanya menampakkan kerajaan ini sebenarnya tidak layak sama sekali mentadbir negara ini.

Lain tahun lebih baik mereka ini masuk pertandingan Maharaja Lawak saja. (ShahbudinHusin 09/04/2020)

Updated: 9 April 2020 — 7:39 am

77 Comments

Add a Comment
  1. CADANGAN SUPAYA UJIAN COVID TIDAK MENAKUTKAN KERANA PERLU JOLOK HIDUNG DAN MULUT…..BUATLAH MACAM TEST DADAH TU TAK PERLU JOLOK KEMALUAN JUNNUN…….

    “Dorang Ni Demand, Panaslah Tak Selesalah” – Frontliner Dedah Attitude Kluster ‘Oversea’ MENJENGKELKAN!……. KLUSTER GENG DAJJAL BERHIDUNG TINGGI…. KLUSTER YAKJUJ MAKJUJ PULA DEGIL,,KURANG AJAR DAN KERAS KEPALA……..

    Sebelum ni negara kecoh dengan kluster tabligh yang dikatakan degil dan tidak memberikan kerjasama untuk membuat saringan Covid-19.

    Namun berbeza dengan perkongsian ‘frontliners’ yang mendakwa pesakit Covid-19 daripada kluster tabligh ini sebagai mudah diurus dan sangat menyenangkan.

    Baru-baru ini pula timbul kluster baru, yang dipanggil Kluster Oversea, mereka ini ialah golongan yang dibawa pulang atau balik dari luar negara.

    “Kini datang satu kluster baru. Diorang panggil kluster TURKEY/OVERSEA. Saya panggil kluster JENGKEL, sebab…”

    Kali ini frontliner sendiri, kongsi perangai kluster oversea ini yang dianggap menjengkelkan dan banyak songeh!

    Kenapa? Baca perkongsian di bawah…

    Bahasa mudahnya kluster tabligh dan kluster oversea ini sangat berbeza sebab :

    Kluster Tabligh

    Diorang ni semua sangat mudah memberikan kerjasama.

    Seronok merawat diorang ni walaupun berpeluh-peluh dek PPE, rasa macam rawat kawan-kawan kita yang sangat mesra dengan kita.

    Sentiasa dengar azan berkumandang dalam wad, bacaan al-quran hampir setiap masa.

    Hampir keseluruhannya sangat merendah diri, sentiasa memberi kerjasama yang terbaik. Tak pernah merungut.

    Kluster Oversea

    Diorang ni acah-acah jadi mangsa penyakit covid (Padahal masa diorang pergi melancong, tanpa segan silu papar gambar melancong malah ada yang siap perli kata corona tiada kat tempat sejuk dsb).

    Kadang-kadang terasa macam kita ni lebih kepada merawat sifat pentingkan diri mereka daripada merawat covid itu.

    Kluster ni lebih banyak demand. Bila nak hantar ke wad macam wad kusta ataupun institut latihan, diorang ni demand taknak pergi sebab panasla, tidak selesa dan macam-macam lagi.

    Namun korang jangan salah anggap sebab bukan semua macam itu, cuma…

    Bukan semua yang macam tu especially yang berada di luar negara atas urusan yang tak dapat dielakkan seperti belajar. Tetapi so far yang dapat sebab pergi melancong ni memang sangat menjengkelkan..

    Saya faham. Mereka ni kebanyakan orang berada, ada kabel besar dan tak puas hati sedikit terus bawak ke atasan, di kuarantin pun di hotel-hotel.

    Fikir-fikirkan…

    Sumber: Lobakmerah.com

    1. Bongok..bukan semua tabligh yg degil…dah sebulan masih ada tabligh yg blm ke hospotal…ketua polis johor sahkan dengan seru tabligh segera ke hospital…

  2. YANG LULUSKAN UEC SEBENARNYA PEMBANGKANG YANG BERKETUAKAN SI JAHANAM TUMMY TOM CAT…..KITA TENGOK SELEPAS MCO APA KOMEN DAN TINDAKAN KERAJAAN PARTI KADOK REPTILE VERSION TWO…….

    MUNCUL KLUSTER ‘KURANG AJAR’ SELEPAS KLUSTER TABLIGH…….YANG DEGIL TENTU DARI GENG DAJJAL DAN YAKJUJ MAKJUJ……..CUMA CADANGAN UJIAN PERLU MUDAH DAN TIDAK MENAKUTKAN……….

    Pengkongsian dari Facebook Sakinah Sulong:

    Kami Bukan Anjing

    Pengalaman menjadi petugas yang mengambil sampel untuk Covid-19, kadang-kadang menjentik hati saya.

    Manusia tak kira apa warna kulitnya, datang dengan dua lubang hidung, satu mulut untuk kami ambil swabnya. Tak kira lah siapa dia.

    Pengarah Jabatan ke,
    Jemaah tabligh ke,
    Doktor ke,
    Pelajar ke,

    Semuanya sama. Lubang hidungnya sama.
    Rongga mulutnya sama.

    Tapi yang jadi buat ralat ialah kami menyaksikan ada manusia yang sangat sombong.

    Masa kami ambik sampel jemaah tabligh, rata-ratanya mudah bagi kerjasama. Datang awal kalau diminta datang untuk pensampelan.

    Jarang yang buat masalah. Jarang yang nak bergaduh dengan petugas.

    Tapi bila ada golongan yang baru turun dari kayangan ni, (yang baru pulang dari luar negara) macam-macam karenah terpaksa dihadapi.

    Tak nak dikuarantin. Marah-marah

    Panggil staff kami ‘dog’

    Panggil staff kami pencacai najis.

    Memang sangat kurang ajar!

    Kami tak kisah bekerja keras untuk menyekat penularan Covid-19.

    Dan bukan kami minta dihampar karpet merah. Tapi betapa kami dihina hanya kerana kami cuba melakukan tugas kami. Sangat menyedihkan.

    Sampaikan ada petugas yang terpaksa berundur tak mampu bersuara. Bimbang timbul kekasaran kerana dimaki begitu.

    Saya fikir, kalau begini kelakuan orang yang dikuarantin, amat bagus sekiranya laporan polis dibuat.

    Atau MKN mengeluarkan arahan kepada pihak yang dikuarantin, sekiranya tak nak bagi kerjasama, disumbat lokap sementara!
    Kami petugas kesihatan hanya bertindak mengikut arahan.

    Buat saringan simptom dan vital sign.
    Buat pensampelan.

    Buat rujukan ke hospital seandainya perlu.
    Hanya untuk memastikan rakyat Malaysia yang baru sampai dari luar negeri ini selamat dan tidak menyebarkan pada orang lain.

    Memang kami kena kerja kuat sekarang. Pihak atasan duk pikir mana nak tempatkan mereka, pihak staff bawahan yang bertugas siang dan malam nak buat saringan. Bukan suka-suka.

    Tapi, nampaknya, ada orang turun kayangan ini, sombongnya bukan main, bagai dipijak-pijak maruah kami, petugas kesihatan!

    Memang tak bersyukur!

    Nota kaki: Hari ni kami mendapat pemberian KFC daripada seorang jemaah tabligh yang telah melakukan ujian swab dengan kami.

    Inilah indahnya akhlak mereka, jauh benar nak dibuat perbandingan.

    #KitaJagaKita
    #Covid19
    #Membebelsayang

    Sumber:
    https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10158295962717417&id=818242416

    1. SiDungu buat cerita dongeng…UEC hanye diiktiraf oleh kera jaan PN sacsra senyap……Rheduan Tee kata iktiraf kominis..

  3. Sudah 2 bulan muyidin blm terima ucapan tahniah dari negara2 didunia..

    Muyidin tidak dikenali di peringkat dunia..dunia hanye tahu muyidin tebuk pintu belakang…bagi negara2 eropah yg berpasikan demokrasi kerajaan dipilih rakyat perbuatan muyidin dan konco2 nye tidak bermaruah..

    Ekonomi mesia akan merudum kerana muyidin sukar dapat kerjasama dari negara lain..

  4. Kerajaan PN lbh banyak berikan kebaikan & sumbangan dengan komitmen menangani masaah covid. Isu2 kecil yg di sibuk kan di sini.. bukalah minda, jadi lah jujur ikhlas lihat apa kebaikan yg telah diberikan.. dengan pakej ransangan yg menyeluruh & bijak.. tindakan menutup pintu masuk negara yg cepat just after take over.. kerajaan PH tak ambil serius masalah covid, sibuk hasil pendapatan negara jangka pendek yg merosak kan ekonomi negara utk jangka panjang.. bukalah minda & mata hati utk lihat semua ini, berfikir lah sebelum bercakap..

    1. Memang diakui kerajaan beri bantuan tapi ada tujuannye….

      Kerajaan PH luluskan kpd KKM 29 bilion..PN hanye bagi 1 billion untuk covid..

      Muyudin bukak tabong derma covid yg baru boleh kumpul 22 juta…kedudukan kewangan kerajaan tidak kukuh..

    2. Ko tak baca loporan KP kesihatan yg sahkan covid bukan kerana pelancong cina…gelombang pertama terkawal..

      Gelombang kedua merebak dgn cepat kerana kerajaan PN lembab bertindak keatas kluster tabligh….selepas sebulan masih ada tabligh yg dibiarkan tidak dikutip untuk bawa ke hospital…akibatnye dah banyak zon merah…doktor dan nurse juga dijangkiti covid…

  5. JUNNUN SEMBAHYANG DALAM JAMBAN MINTA HAJAT DENGAN SYAITAN IBLIS………

    Pemimpin Bawahan DAP mulai meragui Matlamat dan Perjuangan DAP……..SILA BACA PENYOKONG KUAT BANGSA YAKJUJ MAKJUJ YANG TELAH INSAF…….

    Ketika Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) ini dilaksanakan pada 18 Mac 2020 hingga ketika ini, aktiviti rutin politik terhenti, khususnya yang melibatkan mesyuarat dan rapat-rapat umum atau pertemuan di kalangan ahli dan pemimpin parti.

    Namun ini tidak bermakna, ahli politik sudah berhenti dan bercuti daripada berfikir dan menilik nasib politik mereka.

    Perundingan terus berlaku, percaturan kumpulan-kumpulan politik masih berjalan dan gosip politik terus bebas bergerak merentas parti menerusi pelbagai kumpulan Whatsapp.

    Meriahnya seolah-olah koronavirus ini tidak wujud.

    Muhasabah

    Di waktu PKP sepi daripada aktiviti di ruang awam inilah, kita bermuhasabah. Bagi yang berfikir tentang hidup dan beragama, pastinya ketika ini masing-masing sibuk bertadarus atau membaca kitab-kitab hadis bersama keluarga.

    Bagi mereka yang mengkaji, ketika inilah waktu yang sesuai mengulang kaji teori-teori kajian mereka. Begitulah dengan yang lain.

    Saya pula mengambil kesempatan ini (selain sibuk bekerja dari rumah), menyambil-nyambil dan membelek kembali buku-buku lama yang sesuai dengan selera politik saya.

    Saya cuba mengadun apa yang saya baca dan faham dengan realiti apa yang saya lihat mutakhir ini.
    Mungkin benar, mungkin salah. Kefahaman ini semacam suatu corak yang kita boleh jangka.
    Macam satu lakaran lukisan Bali, kita boleh menjangka lakaran itu, garis dan moodnya akan berwarna apa. Begitulah siri-siri lukisan Bali yang lain.

    Dalam konteks perjuangan parti politik, dinamik coraknya pun tak jauh beza. Secara umum mana-mana parti politik sering mengambil langkah popular yang kurang berisiko dalam gerakan politik mereka.

    Pakatan ‘hancur’ Harapan

    Sejarah mencatatkan kewujudan Pakatan Harapan (PH) adalah untuk menyingkirkan kumpulan kleptokrat dalam Umno-BN dan membentuk kerajaan baharu yang lebih berintegriti.

    Namun, kejayaan ini bukanlah kejayaan yang sempurna.

    Kemuncak krisis politik PH ditunjukkan pada 24 Februari 2020 apabila Mahathir Mohamad meletak jawatan sebagai perdana menteri.

    Ia menghancurkan harapan untuk menjadi kerajaan pusat sekurang-kurangnya sepenggal.

    Kegagalan proses peralihan kuasa yang sepatutnya licin, adalah sebahagian daripada kegagalan pengurusan politik antara parti dan pimpinan dalam hierarki kuasa politik tertinggi parti.

    Jika ada yang mahu menyalahkan pihak ke tiga, itu bukan perkara pokok.

    Dari kegagalan ini, DAP sebagai sebuah parti politik didalam gabungan PH, kini tersudut dalam satu cabaran yang sangat besar.

    Cabaran ini hadir ketika kuasa politik telah hilang, cabaran ini juga hadir di tengah-tengah serangan koronavirus menggila.

    Pada masa yang sama, cabaran ini juga muncul ketika persepsi politik terhadap DAP di kalangan masyarakat majoriti di Malaysia iaitu kaum Melayu, amat rendah.

    DAP akan ke mana

    Dalam kedudukan yang sempit dan tidak popular ini, soalan yang diajukan adalah mengenai hala tuju dan bagaimana DAP akan bergerak selepas krisis politik ini?

    Jawapan kepada persoalan ini muncul dari rantaian perbualan yang bergerak dan bersepah-sepah dalam kumpulan-kumpulan Whatsapp, ada yang terlepas sampai ke telefon bimbit saya.
    Dan saya membaca, memahami dan menapisnya bersama teman-teman.

    Seperti lukisan Bali, corak politik DAP boleh dijangka. Dalam keadaan gawat politik, langkah popular adalah dengan kembali kepada sokongan akar umbi dan undi tradisi DAP iaitu kaum Cina.

    Inilah manifestasi survival parti dan pemimpin hari ini untuk terus kukuh mengakar.

    Langkah ini ada logiknya jika diukur berdasarkan teori graviti – apa-apa yang ke atas, akan turun ke bawah.

    Namun, adakah hukum graviti ini yang akan menentukan matlamat perjuangan Roket yang mahu terbang tinggi melewati bulan?

    Saya pernah membangkitkan persoalan ini sekitar dua tahun lalu.

    Dan, jawapan seorang pemimpin kanan parti kepada saya ketika itu berbunyi (terjemahan) “DAP memerlukan 50 tahun lagi (untuk benar-benar bersedia menjadi parti pelbagai kaum)”.

    Jika memahami jawapan ini secara literal, ini bermakna DAP memerlukan 50 tahun lagi untuk menjadi dewasa dan matang.

    MAHDZIR IBRAHIM seorang pelukis
    anggota jawatankuasa DAP Johor.

    MR : DAP akan mengecil dan menghilang dalam jangka masa tak sampai 10 tahun

    1. Ahli politik Bersatu dapat surat bebas PKP dari KDN…

  6. Mcm mana, blh ke #hadiweng minta kpd “allah” nya, segala Jin2 di langit dan bumi bantu rakyat berhadapan dgn covids’ durjana nih

    Kesian, Dr Noor, ke sa orangan di hadapan, kerana ‘Dr’ Ahdan tidak keupayaan dgn terapi air jampi suam nya.

    #hadiweng dgn air zam-zam-ala-kazam terkenal di kalangan jamaah pAs, tunggang setegok, taksub sampai mati.

    air ini, pengobat utk covids’ ke? Tlg agih2kan kpd rakyat jelata yg menunggu2

    Tlg ya….

  7. JUNNUN MENGAKU DIRI TUHAN…..TAK DE KE GENG PHDAPIG MAHU SEMBAH DIA….DIA MALU NAK CAKAP…….

    DEMOKRASI DICIPTA ILLUMINITY UNTUK PORAK PERANDA KAN MASYARAKAT…..IBARAT PELACUR YANG SENTIASA MENERIMA PELANGGAN BERBEZA…..SISTEM PELACURAN INI KENA KEPADA KEBANYAKAN MASYARAKAT
    ….

    Azmin dakwa Anwar cuba beli ahli parlimen untuk gagalkan Kerajaan Baharu………SOROTAN KEMBALI….

    Menteri Hal Ehwal Ekonomi Azmin Ali menyuarakan kebimbangan bahawa rancangan untuk mewujudkan gabungan baru dengan pembangkang akan gagal jika ia terus ditangguhkan.

    Azmin berkata demikian ketika pertemuan dengan para penyokongnya malam tadi.

    Ia selepas beliau berkata Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad dan Yang di-Pertuan Agong memerlukan masa untuk membincangkan soal cadangan kerajaan baru.

    Semalam, Azmin bersama kemnya dalam PKR bersama-sama pemimpin daripada Bersatu, Umno, PAS, Gabungan Parti Sarawak dan Warisan ke Istana Negara, dikatakan untuk menunjukkan mereka mempunyai sokongan majoriti di Parlimen.

    Keputusan pertemuan itu tidak didedahkan tetapi Azmin berkata lebih masa diperlukan.

    “Berilah peluang kepada Tun Dr Mahathir dan Yang Yang di-Pertuan Agong untuk berbincang kerana mereka memerlukan sedikit masa.

    “Tapi saya ingatkan jangan (ambil masa) lama sangat sebab ada pihak yang cuba beli ahli parlimen. Saya kenal orang itu (yang cuba berbuat demikian), bos saya juga dulu,” katanya disambut ketawa penyokongnya, yang berkumpul di sebuah bilik di Hotel Sheraton, Petaling Jaya.

    Azmin mendakwa anggota parlimen PKR yang menyokongnya telah menerima panggilan dan tawaran, termasuk jawatan timbalan perdana menteri dan menteri kewangan.

    Katanya, itulah sebabnya penubuhan gabungan baru itu tidak boleh memakan masa terlalu lama.

    “Baru-baru ini pihak berkuasa memaklumkan bahawa puluhan juta (ringgit) telah sampai kepada pihak berkenaan untuk membeli (anggota parlimen).

    “Jadi kita tidak boleh lama kerana masalah ini.

    “Insya-Allah parti-parti yang mengadap Agong petang tadi (semalam) telah berikrar akan mempertahankan prinsip ini dan insyaAllah kita akan melihat satu gabungan baru yang boleh menjamin masa depan kita dengan lebih cemerlang,” katanya lagi.

    Tidak akan kompromi
    Jika gabungan baru itu diwujudkan, ia kemungkinan besar tidak akan menyertakan DAP, Amanah dan PKR memandangkan ketiga-tiga parti itu tidak terbabit dengan sejumlah pertemuan kumpulan politik yang berlaku malam tadi, yang disusuli dengan pertemuan dengan Agong dan majlis makan malam di Hotel Sheraton.

    Presiden PKR Anwar Ibrahim pula menyifatkan perkembangan malam tadi sebagai satu pengkhianatan dan menjangkakan perubahan akan berlaku dalam masa terdekat.

    Dalam pertemuan itu, Azmin menafikan membuat persetujuan dengan Umno dan PAS untuk membentuk gabungan baru tersebut.

    Beliau mendakwa mana-mana pemimpin parti itu yang telah didakwa di mahkamah akan terus berdepan dengan tindakan undang-undangi itu.

    “Kita tidak akan kompromi. Tiada deal dengan Umno atau PAS.

    “Sesiapa yang hadapi pelbagai tuduhan di mahkamah, mereka akan kekal dengan pertuduhan tersebut dan berdepanlah dengan mahkamah. Ini syarat yang kita gunakan.

    “Sesiapa yang hadapi pertuduhan dan merasakan mereka tak bersalah, laluilah proses tersebut. Biar mahkamah tentukan, bukan tugas kita untuk menyelamatkan mereka,” katanya lagi.

    Antara pemimpin politik yang berkumpul di Hotel Sheraton malam tadi ialah Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi, Presiden PAS Abdul Hadi Awang, Presiden Bersatu Muhyiddin Yassin dan sejumlah anggota parlimen daripada parti-parti terbabit.

    Satu pengumuman sepatutnya dibuat malam tadi tetapi dibatalkan kemudiannya.

    1. Crerita dah basi….

  8. kurang2 kan terlebih stim, tak usah cerita dajjal, communist, kapitalist, las vegas sogmo…

    cerita kesusahan rakyat dlm negara.

    Mana #hadiweng, doa nya yg terdahulu, utk tebuk atap di makbulkan oleh “allah” nya, maka rakyat rasakan….

    foa #hadiweng di makbulkan oleh “allah” yg dia sembah.

    turunkan “Jin2 Islam” yg mana #harundin terdahulu menjadikan mereka, abdi2 suruhan.

    bagi Jin2, covids’ seperti menguyah tahu dan tempe sj.

    Hanya #hadiweng yg blh laksanakan semua perkara ini.

    Tuan Guru, Muktabar Sohor Di Dunia. Tunjukan kebolehan nya kpd, communist, freemason, illuminiti, dajjal, kapitalist, bahawa mereka2 hanya cacing2 sj dgn ayat2 khadam yg di baca oleh #hadiweng dari buku kitab yg di cetak.

  9. Tak usah cerita kiblat, arah mana pun

    cerita, di mana #hadiweng skrang. Rakyat tertunggu, utk mendapatkan pertolongan nya, kerana dia sj yg blh mendapat ape yg di kehendaki dari “allah” yg dia sembah.

    susah sgt ke, #hadiweng utk berdoa kpd “allah” nya, menyelamatkan rakyat dari bencana covids’.

    cepat sikit, rethorik2 yg lain tunggu dulu.

    Ulamak kutub dan mujadid akhir zaman, ape yg di minta, “allah” yg dia dewa dan puja pasti makbul

  10. SEBELUM PRU-14 KIBLAT MENGHALA ARAH KAPITALIS…..NAMUN SELEPAS PRU 14 KIBLAT BERTUKAR ARAH KE COMMUNISM SOCIALISM……KINI KIBLAT CUBA DIUBAH KEMBALI KEPADA KAPITALIS…..PM TETAP AGONG TONG M…..YANG UNTUNG TETAP
    CINA…….MELAYU HANYA MAHU TULISAN PERLEMBAGAAN DIKEKALKAN…..

    Kerajaan gabungan baharu: Jalan keluar kekusutan politik?…….SOROTAN KEMBALI……..

    KEBIASAANNYA, kerajaan ditubuhkan oleh gabungan parti yang memenangi pilihan raya.

    Pemimpin utama akan dinamakan sebagai Perdana Menteri, dan parti-parti yang menang akan menghantar pemimpin mereka untuk memegang jawatan dalam kabinet.

    Ini cara biasa berlaku selepas pilihan raya umum. Perdana Menteri dan kabinet memegang jawatan sehingga Parlimen dibubarkan bagi membolehkan pilihan raya umum berikutnya. Hal ini disebut dalam Perkara 43(2) Perlembagaan Persekutuan.

    Dalam tempoh itu, boleh berlaku pertukaran Perdana Menteri melalui peletakan jawatan secara sukarela bila-bila masa sahaja.

    Apabila berlaku kekosongan, proses pelantikan Perdana Menteri akan berlaku serupa seperti selepas pilihan raya umum iaitu Yang di-Pertuan Agong hendaklah melantik seorang ahli Dewan Rakyat yang pada hematnya mungkin mendapat kepercayaan majoriti ahli Dewan Rakyat sebagai Perdana Menteri.

    Selain itu, boleh juga berlaku perubahan atau rombakan anggota kabinet tanpa membabitkan perubahan Perdana Menteri. Proses begini pernah berlaku dan ia tidak bercanggah dengan Perlembagaan Persekutuan.

    Bahkan, jika terdapat perubahan besar dalam perubahan sokongan politik, maka Perdana Menteri tetap boleh kekal memegang jawatan jika dia mendapat mengekalkan sokongan majoriti ahli Dewan Rakyat, walau pun dari parti yang sebelum ini di luar kerajaan.

    Oleh yang demikian, jika berlaku perpecahan dalam gabungan parti pemerintah, Perdana Menteri tidak perlu terus meletakkan jawatan, sebaliknya perlu mendapatkan sokongan dari parti lain yang sedia memberikan sokongan kepada beliau, bagi mencukupkan jumlah majoriti mudah iaitu seramai 112 orang ahli Dewan Rakyat daripada jumlah keseluruhan iaitu 222 orang.

    Jika beliau berjaya, beliau perlu menyembah maklum sokongan berkenaan kepada Yang Di-Pertuan Agung bagi membolehkan kerajaan dapat terus berfungsi.

    Serentak itu juga, beliau boleh membuat menasihati Yang Di-Pertuan Agung bagi rombakan kabinet bagi melantik anggota kabinet dari kalangan Ahli Parlimen yang memberikan sokongan kepada kerajaan sebagaimana yang diperuntukkan di bawah Perkara 43(2)(b) Perlembagaan Persekutuan.

    Jika berlaku demikian, penubuhan kerajaan begini adalah sebuah kerajaan yang sah dan berlandaskan prinsip Perlembagaan.

    Perubahan sebegini adalah satu bentuk penyelesaian yang disediakan dalam sistem perlembagaan kita sebagai satu jalan keluar bagi merungkai kekusutan politik yang berlaku dalam negara.

    Kita berharap agar perkembangan terkini dalam negara dapat meredakan beberapa ketidaktentuan politik yang berlaku dan meningkatkan kestabilan pemerintahan bagi memacu kemakmuran negara dalam menempuh cabaran mendatang.

    1. Najib yg berkiblat kpd cina kominis.

  11. KERAJAAN PN SAH DI SUDUT DEMOKRASI……..

    SISTEM DEMOKRASI SENDIRI ADALAH PELACURAN POLITIK OLEH YAHUDI…..SEBAGAI PELACUR PINTU DEPAN ATAU BELAKANG SAMA SAHAJA….TAK ADA BEZA…..JANJI MASYUKKKKK……

    Kerajaan Pintu Depan Atau Pintu Belakang?…….

    Kita sedia maklum bahawa PAS bertegas untuk tidak menyertai kerajaan secara “Pintu Belakang”. Bukan sekali dua penegasan dibuat. Tetapi kenapa ada kelibat pemimpin tertinggi PAS dalam percaturan panas sejak semalam yang memperlihatkan kerajaan PH dihujung tanduk? Apakah PAS mungkir janji atau cakap tak serupa bikin?

    Sebenarnya, PAS memang tidak akan menyertai kerajaan secara “Pintu Belakang”. Tetapi, tidak semua orang tahu tafsiran “Pintu Belakang” itu bagaimana pada sudut pandang PAS atau pun sudut perlembagaan Malaysia. Mungkin perkara ini sudah lama dirangka supaya tidak sekali-kali menjadi “Pintu Belakang”, supaya PAS boleh decide untuk join.

    Beberapa perkara yang perlu diselesaikan sebelum memulakan Langkah Sherton semalam:

    1) Untuk tarik PAS join, kena rangka strategi supaya tidak jadi “Pintu Belakang”, dan yakinkan PAS bahawa ia bukan “Pintu Belakang”. Syarat kedua untuk PAS join adalah “Tanpa DAP dan AMANAH”.

    2) Manakala syarat UMNO pula “Tanpa DAP”.

    3) Untuk membolehkan permuafakatan UMNO dengan Tun Mahathir, movement mestilah “Tanpa DS Najib”. Bagi menjayakan movement, DS Najib sendiri sanggup tidak dilibatkan, dan sanggup menandatangani SD menyokong movement.

    Lihatlah jawapan selamba Presiden PAS apabila ditanya mengenai “Pintu Belakang”, beliau menjawab inshaAllah kita akan masuk Putrajaya ikut “Pintu Depan”. Di sinilah wartawan pakat kena getah, tak tanya balik apa itu “pintu depan” apa itu “pintu belakang”.

    Sekian
    Dr Tanaka Mustafa

    Re

    1. Kerajaan yg sah kerajaan yg dipilih oleh rakyat …mp hanye boleh pilih pm di dewan rakyat jika pm letak jawatan…

      Muyiden tangguh sidang parlimenn kerana takut pengesahan mp di dewan rakyat.

  12. SYAITAN2 BERJANJI SETIA SEHIDUP SEMATI……..

    KEPADA OTAI2 KETAHUILAH……BAPA SOSIALIST SANGGUP MATI BERSAMA BAPAK KOMUNIS DAN SYIAH…….

    Angin kerajaan baharu?……. SOROTAN KEMBALI…….

    SUHU politik negara membahang semalam berikutan spekulasi pensejajaran semula kuasa negara dengan pembentukan pakatan baharu membabitkan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu), Barisan Nasional (BN), Pas, Warisan dan Gabungan Parti Sarawak (GPS) serta sebahagian Ahli Parlimen Parti Keadilan Rakyat (PKR).

    Perkara itu dikuatkan dengan kehadiran pemimpin kanan beberapa parti di Istana Negara petang semalam termasuk Presiden Bersatu, Tan Sri Muhyiddin Yassin, Presiden Umno Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi dan Presiden Pas Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

    Sumber memberitahu Harian Metro bahawa Dr Mahathir sudah mendapat sokongan 139 Ahli Parlimen, sekali gus membolehkannya membentuk kerajaan baharu menerusi pakatan berkenaan.

    Menurutnya, jumlah itu dicapai melalui persetujuan kolektif parti membabitkan Bersatu, Umno, serpihan PKR, Pas, Warisan dan GPS.

    “Kehadiran beramai-ramai ke Hotel Sheraton Petaling Jaya, pada malam ini (tadi) bagi menunjukkan bahawa kesepakatan sudah dicapai dan ia bukan lagi cakap kosong mana-mana pihak.

    “Ia juga akan membabitkan perubahan di beberapa negeri iaitu Kedah dan Perak. Apapun ini adalah sejarah negara dan simbol penyatuan di negara ini. Ini adalah penyatuan keluarga besar umat Islam dan kita harap ia akan menjadi manfaat kepada rakyat,” katanya.

    Dalam perkembangan sama, portal Malaysiakini melaporkan Presiden PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim akan mengadap Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah di Istana Negara, Kuala Lumpur, hari ini.

    Perkara itu didedahkan Setiausaha Politiknya Farhash Wafa Salvador Rizal Mubarak yang berkata, pertemuan itu dijadual jam 2 petang.

    “Ia sudah dirancang lebih awal,” katanya.

    Sehingga lewat malam tadi, pimpinan daripada Bersatu, BN, Warisan, GPS dan Pas tidak mengeluarkan sebarang kenyataan berkaitan pensejajaran semula kekuasaan negara biarpun pimpinan tertinggi seperti Ahmad Zahid, Abdul Hadi, Timbalan Presiden PKR, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali dan Naib Presiden PKR Zuraida Kamaruddin memenuhi Hotel Sheraton di Petaling Jaya dalam Majlis Makan Malam: Muafakat Ahli Parlimen.

    Bagaimanapun, sumber memberitahu Harian Metro, biarpun Dr Mahathir sudah mendapat sokongan 139 Ahli Parlimen, tetapi Yang di-Pertuan Agong perlu mendapatkan pandangan daripada pimpinan lain termasuk Anwar dan Presiden Amanah Mohamad Sabu dan DAP.

    Spekulasi pensejajaran semula kekuasaan negara mula bertiup kencang pagi semalam apabila mesyuarat pimpinan Bersatu di Menara Yayasan Selangor di Petaling Jaya berlangsung.

    Pada masa sama, satu mesyuarat ‘rahsia’ membabitkan segelintir pimpinan kanan PKR di Hotel Sheraton turut berlangsung. Malah, GPS pula mengumpulkan semua Ahli Parlimen dalam satu pertemuan khas di Hotel Ritz Carlton di sini, yang pada sebelah petangnya turut dihadiri Presiden Warisan Datuk Seri Mohd Shafie Apdal jam 5.35 petang, semalam.

    Rata-rata pimpinan parti berkenaan ‘mengunci’ mulut daripada mendedahkan hasil pertemuan mereka di semua lokasi dilaporkan berlakunya perbincangan.

    1. Rhduan tee kata iktiraf UEC sama iktiraf kominis..PN sudah iktiraf UEC bermakna umno dan pas an muyidin iktiraf kominis..

  13. LAS VEGAS ADALAH PUSAT JUDI DIHALALKAN OLEH YAHUDI…..BEGITU JUGA YAHUDI HALALKAN DEMOKRASI…..JUDI ADA PERATURAN…. DEMOKRASI JUGA ADA PERATURAN…..JUDI TIDAK KISAH SUMBER WANG JANJI MENANG…..BEGITU JUGA DEMOKRASI……

    Opsyen bentuk kerajaan di saat pintu terbuka……..SOROTAN KEMBALI SEMINGGU YANG GEMPAR…….

    SEMALAM, suasana negara bagai malam buat ketupat menanti pagi ‘Aidil fitri jadinya, ekoran riuh rendah perkembangan politik semasa.

    Pemimpin parti politik, ahli parlimen dan wartawan menjadi insan yang paling sibuk dengan urusan masing-masing, manakala rakyat menanti penuh debar.

    Satu penjuru, kita melihat ada pihak sedang mengarang jambangan naratif mengenai perkembangan politik semasa ini sebagai usaha pembentukan kerajaan pintu belakang. Term kerajaan pintu belakang sememangnya menjadi igauan buruk.

    Sementelah ia dikaitkan dengan pengistilahan kepada sebuah kerajaan yang dibentuk secara tidak bermoral seperti rampasan kuasa, jual beli ahli parlimen di pasaran gelap dan sebagainya.

    Kebetulan suasana malam hiruk pikuk ini berlaku, sebelah siangnya kami berada di Janda Baik dalam satu pemukiman Muafakat Nasional untuk berbincang dan mengatur langkah bagi memperkukuhkan Muafakat Nasional.

    Fokus kami ialah menyusun gerak kerja dan persiapan bagi menghadapi Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15). Para pemimpin utama Muafakat Nasional dari kedua-dua parti turut membuat ‘direction’ yang serupa iaitu bersiap siaga bagi menghadapi PRU15 seterusnya merencana untuk memenangi PRU tersebut.

    Sejurus berakhir pemukiman kami di Janda Baik, saya mula menerima maklumat demi maklumat bahawa Pakatan Harapan (PH) sedang mengalami gegaran dalaman pada skala richter yang sangat kuat sehingga meretakkan komponen mereka.

    Maklumat yang diterima bahawa PH mula alami rosot nombor untuk mengekalkan kerajaan apabila beberapa ahli parlimen dari PKR dan PPBM mengambil sikap keluar dari PH.

    Ia turut dizahirkan melalui himpunan majlis makan malam ahli-ahli parlimen di sebuah hotel dan kenyataan Datuk Seri Anwar di rumahnya.

    Detik begini memerlukan Muafakat Nasional menentu sikap dan membuat pilihan yang tepat.

    Muafakat Nasional tidak boleh membiarkan negara terumbang-ambing dalam situasi kerajaan yang hilang majoriti atau meletakkan rakyat menjadi mangsa dalam ketidakstabilan politik negara.

    Pilihan utama tentu sahaja menghadapi pilihan raya umum, namun menghadapi pilihan ini, Parlimen hendaklah dibubarkan terlebih dahulu bagi mengambil mandat baharu daripada rakyat melalui proses pilihan raya.

    Pilihan kedua (jika pilihan pertama tidak berlaku) ialah membuat pembentukan kerajaan baharu jika benar kerajaan lama (PH) hilang nombor (majoriti) untuk kekal sebagai sebuah kerajaan.

    Kini, kepada kami dari Muafakat Nasional bukan lagi menghadapi isu peralihan kuasa dari PM 7 ke PM 8, juga tidak lagi berbangkit soal isu ‘pintu belakang’.

    Realiti yang berlaku sekarang ialah pintu hadapan mula terbuka luas. Malah pintu kiri dan kanan juga turut terbuka.

    Saya mengambil sikap menyerahkannya kepada kebijaksanaan saf kepimpinan Muafakat Nasional dalam mengambil pendirian dan menentu sikap.

    Saya percaya mereka turut mencongak strategi dan tindakan yang terbaik pada situasi begini.

    Apa yang penting umat Islam mesti bersatu, jangan sampai negara terumbang-ambing dan jangan perjudikan nasib rakyat.

    Nasrudin Hassan

    Re

    1. Pas sudah halalkan judi dan arak..pas sudah jadi.liberal..

  14. ANDA MENJAJA KERAJAAN TEBUK ATAP BERMAKNA ANDA PENENTANG DEMOKRASI….. DEMOKRASI YANG ANDA JULANG DAN PUJA SELAMA INI…….

    KEPADA MEREKA YANG BENCIKAN DEMOKRASI….. KETAHUILAH IA SISTEM YAHUDI/DAJJAL……HANYA MAJORITY TENTUKAN SEGALA…..THE TYRANNY OF MAJORITY
    ……….

    Anwar ke Pejabat Perdana Menteri (PMO), tapi gagal jumpa Dr M………

    PUTRAJAYA: Presiden PKR, Anwar Ibrahim bersama beberapa pemimpin kanan Pakatan Harapan muncul di Pejabat Perdana Menteri (PMO) hari ini, tetapi gagal menemui Dr Mahathir Mohamad.

    Anwar bersama isterinya yang juga Timbalan Perdana Menteri, Dr Wan Azizah Wan Ismail, tiba di PMO pada 9.36 pagi tadi.

    Turut hadir ialah Setiausaha Agung DAP yang juga Menteri Kewangan, Lim Guan Eng serta Presiden Amanah merangkap Menteri Pertahanan, Mohamad Sabu.

    Bagaimanapun, mereka berempat dilihat meninggalkan PMO pada 10.26 pagi, manakala Menteri Belia dan Sukan yang juga ketua Pemuda PPBM, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman keluar pada 10.21 pagi.

    “Mereka kini ke rumah Mahathir,” kata pembantu seorang menteri kepada FMT.

    Perdana menteri dijadual mempengerusikan mesyuarat Majlis Pembangunan Negara pada 11 pagi ini.

    Tetapi, difahamkan semua mesyuarat membabitkan Mahathir sudah dibatalkan hari ini.

    Anwar dijangka menghadap Yang di-Pertuan Agong di Istana Negara petang ini.

    Semalam, pemimpin PPBM, PAS, Umno dan mereka yang bersekutu dengan Timbalan Presiden PKR, Mohamed Azmin Ali mengadakan pertemuan tertutup di sebuah hotel di Petaling Jaya susulan spekulasi hangat mengatakan penyusunan baru politik akan berlaku.

    Pada masa sama, penyokong Anwar pula mengadakan majlis solat hajat dan doa selamat di rumahnya di Bukit Segambut, di mana beliau mengutuk cubaan untuk mengkhianati Pakatan Harapan.

    1. Tebok atap tebok pintu belakang tetap haram….tiada mandat rakyat tidak ikut demokrasi…

  15. BAGI GS ITULAH SAHAJA PILIHAN YANG ADA BAGI EX PM 7…… DARIPADA TERUS DI MAKI HAMUN GENERASI2 MENDATANG……BIARLAH PEJUANG KOMUNIS SOSIALIST LIBERAL PLURALISM LGBT SYIAH DENGAN FAHAMAN2 MEREKA…..BAK KATA TAN SRI P RAMLEE MATI DALAM IMAN…….

    Guna kuasa dengan bijaksana. Jagalah kepentingan agama, bangsa dan negara……..

    GUNAKAN kuasa dengan bijaksana. Jagalah kepentingan agama, bangsa dan negara. Untuk elakkan daripada ditimpa celaka.

    Setiap kali bersuara, akan menjadi mangsa. Dituduh sebagai pengkhianat bangsa. Apa pilihan yang aku ada. Bila kepentingan agama bertembung dengan kepentingan bangsa. Maka, tidak ada pilihan, melainkan agama. Agama mesti dipertahan bila dipersenda. Apatah lagi jika datangnya daripada musuh durjana.

    Perkembangan mutakhir ini semakin bahaya. Yang bersalah dibela, malah keluar penjara. Manakala mereka yang mempertahankan kebenaran, dibiarkan begitu sahaja. Apakah neraca yang digunakan. Keadaan menjadi tidak tentu hala.

    Apabila LTTE dibela peguam negara, ramai yang bangun menyuara. Tetapi tidak dihirau kerana dia ada kuasa. Malang sekali buat negara. Kuasa digunakan, tanpa bicara, keadilan entah ke mana. Asalnya daripada kumpulan yang sama, jangan banyak cerita. Lepaskan sahaja. Arwah Adib tidak ada siapa yang bela. Kecuali orang marhaen macam kita.

    Ayuhkan, bangun wahai semua. Bersatu, tolak salah guna kuasa. Kita sudah tidak boleh leka. Jika mahukan agama, nasib anak bangsa terbela. Kini, impian hampir menjadi nyata. Kerajaan baharu akan mengambil alih daripada yang sedia ada. Keadaan negara mungkin akan berubah daripada ultra kiasu tercela. Marilah bersama menjayakannya.

    Namun, bukan mudah untuk melakukannya, jika asyik bersengketa. Maka….

    Pertama, kurangkan sengketa. Hadapi ultra kiasu secara bersama. Pasti ultra kiasu tidak berani angkat muka. Hari ini, kita terus dipihak yang terluka, kerana terlalu alpa, asyik bersengketa, sesama bangsa, sesama agama.

    Kedua, mohon Yang di-Pertuan Agong dan raja-raja Melayu memperkenankannya. Kerana kita sudah tidak ada banyak masa. Untuk perbaiki kerosakan ultra kiasu rakus berkuasa.

    Ketiga, jika benarlah akan berlaku peralihan kuasa, mohon tadbirkanlah negara dengan bijaksana. Ringankan beban rakyat yang kini hidup sengsara.

    Keempat, jangan biarkan ultra kiasu terus bermaharajalela. Tangkap pemimpin mereka yang menghuru harakan negara.

    Kelima, ultra kiasu berkata, kerajaan pintu belakang satu pengkhianatan kepada negara. Kerana tidak mengikut aspirasi rakyat memilih mereka. Jawapan saya mudah sahaja, rakyat telah mewakilkan kuasa kepada wakil rakyatnya. Maka, wakil rakyat ada hak untuk membuat keputusan segera. Justeru, tidak timbul soal pengkhianatan seperti yang didakwa.

    Keenam, ultra kiasu tidak perlulah bercakap sebagai wira. Terimalah hakikat bahawa rakyat sudah terlampau kecewa. Meluat dengan cara kamu mentadbir negara, penuh dusta dan penuh noda.

    Ketujuh, segera pecat peguam negara. Jangan biarkan dia bermaharajalela. Jawatan itu tidak layak untuk dia. Gelaran Tan Sri perlu ditarik balik kerana tidak tahu hormat negeri beraja.

    Kelapan, keadilan untuk Allahyarham Adib mesti bela. Walaupun Allahyarham sudah tidak ada. Jangan biarkan orang baik mati sia-sia. Sedangkan orang jahat dalam penjara, terus menerus dibela. Kita mesti tentang pembelaan ke atas LTTE untuk keluar penjara.

    Kesembilan, selamatkan harta-harta umat Islam daripada dijaja. Tabung Haji adalah maruah kita bersama.

    Kesepuluh, kita sudah tidak pilihan, pintu belakang, pintu depan sama sahaja. Demokrasi membenarkannya. Janji agama, bangsa dan negara terbela.

    Kesebelas, ditakdirkan rancangan pintu belakang tidak berjaya. Maka segera bubarkan Parlimen yang ada. Kembalikan semua kepada rakyat untuk menentukannya.

    Akhirnya, jika semua perancangan berjaya, tadbirlah negara ini mengikut acuanNya. Jangan biarkan ultra kiasu kembali berkuasa. Gunakan kuasa dengan penuh bijaksana. Jangan terjebak dalam kancah yang hina. Kerana mungkin inilah peluang yang ada.

    Prof Dr Ridhuan Tee Abdullah

    MR : Bila menteri PH sombong.. rakyat muak

    Reply

  16. PHD4PIG TALIAN HAYAT MEREKA IALAH DAJJAL DAN YAKJUJ MAKJUJ…….MEREKA TETAP TIDAK AKAN BERUBAH SEPERTI KORONA VIRUS….MENCARI DAN MENCURI PELUANG DI MANA SAHAJA KESEMPATAN……..

    BILA PENCURI BERLAGAK POLIS……

    Siapa Khianat Siapa?……..

    Nampaknya bermula dengan Anwar Ibrahim kononnya ini pengkhianatan, menteri-menteri PH pun kata khianat. Mereka lupa mereka KHINATI RAKYAT janji manifesto dimungkiri. KENCING RAKYAT..

    Dulu Anwar yang ajar lompat parti 16 Sept utk tubuh Kerajaan Malaysia. Anwar juga buat langkah kajang semata2 tamak nk habuan jawatan MB Selangor. Bila kena batang hidung sendiri baru dia kata khianat.

    1. Madey yg kencing dan khianat rakyat..

      16 sept tiada tawaran ape2 ganjaran kpd mp umno…

  17. PEMBANGKANG MENGAMUK KERANA BANDUAN PUJAAN MEREKA TAK DICALON JADI PM8…….MEREKA LUPA KEROSAKAN BESAR DILAKUKAN BANGSA YAKJUJ MAKJUJ YANG MEREKA SOKONG SELAMA 22 BULAN…..KINI MEREKA TIMBULKAN ISU REMEH SUPAYA RAKYAT LUPA KEROSAKAN TERSEBUT……..

    THE BEST PARTY SO FAR IS PAS……..

    To All Moral PH Fans, The Joke Is On You………

    You said that you didn’t vote for this? Come on! Don’t be stupid.

    Faiq Khalifa, FMT

    Whatever your elected representatives do right now in terms of re-arranging the political structure or to put it plainly, forming a new government, is well within their constitutional rights.

    You said that you didn’t vote for this? Come on! Don’t be stupid.

    In our system, we never vote to form the government. We only vote for who’s gonna be our representatives in the Dewan Rakyat and state assemblies.

    We don’t even decide on who becomes the prime minister, much less how long a PM stays in office.

    If you voted in the last general election, and believed in all this bull crap, you only have your own stupidity to blame.

    You trusted the politicians with their promises. Now it’s time to admit that you’re a fool.

    When these goons whom you had been telling your relatives and neighbours as the incorruptible, most trusted, “baik” politicians decide to switch places with the other side, it is as legit as your mother’s marriage certificate!

    The new government, if it ever takes place, is legit. Let your brain process this information for a moment.

    The one political party that can’t be blamed for “betraying” the voters in this whole process is PAS.

    Why? Because if you care to listen, it is the only party that declared from the very beginning that they intended to play king maker, with whatever number of seats that they would win after the GE.

    That was why PAS entered the election on their own (Gagasan Sejahtera was practically PAS with some small, unknown parties using its logo).

    The voters who chose PAS should know, that with their mandate, PAS is going to form a government with whomsoever they deem necessary.

    So no, unlike those other political parties and politicians you have foolishly put your unwavering faith in, you can’t say to PAS that they have betrayed the voters. I’m sorry, but that wouldn’t fly.

    Oh what about moral principles, you ask. Now ask yourself this: was it morally right to oust Khalid Ibrahim when he was promised as the menteri besar in the 13th general election?

    What about when PAS was booted out of Pakatan Rakyat for maintaining their stand on shariah laws, which they already made public in the 13th general election?

    What about Amanah MPs and Adun who won on PAS tickets but maintained their seats?

    Those who talk about principles are no better than the hypocrite bunch of politicians.

    Oh you so deserved each other quite well!

    Stop pretending that you stand for democracy and morality for opposing the “backdoor government”.

    It really is up to the one who commands the most support from MPs. You have no say.

    Repl

    1. Pas sudah lupa perjuangan tegakkan syariat islam..kilang arak hanye tutup masa covid sahaja…

      Pas sudah buta bidu dan pekak demi jawatan dan wang.

  18. ELOKLAH WIN WIN SITUATION……BAGI KESIHATAN SEPARUH BAGI EKONOMI SEPARUH……

    Inisiatif k’jaan perlu bersasar, bukan pukul rata ……-

    ULASAN l Pada awal-awal para pengamal politik memberi komentar perlunya tindakan tangkas berhubung ekonomi negara lantaran krisis #Covid19, timbul juga pertimbangan untuk kita “jangan buat rakyat panik”.

    Saya juga cuba berpada-pada dalam komentar, meskipun segala telaahan memberi isyarat kita di permulaan krisis ekonomi yang serius.

    Saya ulangi, saya tetap berharap dalam hal ini, kekhuatiran saya tersasar dan kita berjaya mengelak terjerumus ke kancah kemelesetan yang paling mendalam dalam berdekad-dekad.

    Tetapi gagal merancang bermakna merancang untuk gagal. Kebarangkalian kemelesetan tetap tinggi.

    Merancang dalam konteks ini perlu mengambil kira hakikat bahawa seperti lazim, ada kelompok yang akan terkesan lebih daripada kelompok lain. Pendek kata, yang akan risiko sengsara adalah B40, mereka yang bekerja gaji harian, penjaja kecil, pekerja sambilan “freelancer”.

    Kerajaan perlu menyesuaikan tindakan berasaskan data. Maka segala inisiatif perlu bersasar kepada golongan yang memerlukan lebih daripada yang lain. Adakalanya ia mungkin tidak popular berbanding pendekatan “pukul rata” tapi hakikatnya inilah pendekatan yang adil.

    Dapatan pungutan suara Jabatan Perangkaan Malaysia memberi gambaran yang lebih khusus.

    • Contoh, lebih 70 peratus daripada responden yang bekerja sendiri mempunyai simpanan yang hanya mencukupi kurang daripada 1 bulan sahaja. Berbanding 83 peratus pekerja swasta pula mempunyai simpanan sehingga 2 bulan. 79 peratus pekerja GLC dan 75 peratus pekerja MNC mempunyai simpanan sehingga 4 bulan.

    Bermakna apa? Golongan yang bekerja sendiri perlu jadi perhatian pertama kerajaan.

    • Kedua, 47 peratus golongan yang bekerja sendiri sudah melaporkan hilang pekerjaan sepenuhnya. Ini statistik yang amat mengejutkan. Mungkin ada yang akan pertikai kesahihan data kerana ini adalah pungutan suara atau survei, tetapi andaikata angka sebenar menghampiri 40 peratus pun, ia sudah cukup merisaukan. Bayangkan berapa ramai isi rumah yang terkesan jika hampir separuh dari kelompok yang sekitar 25 peratus tenaga buruh Malaysia, tiada pendapatan?

    Kedudukan mereka yang bekerja dalam sektor swasta juga tidak jauh lebih selesa. Lebih 20 peratus sama ada sudah hilang kerja, diminta cuti tanpa gaji, atau separuh gaji.

    Sekali lagi, bandingkan dengan data golongan yang bekerja di GLC atau syarikat antarabangsa hanya 0.4 peratus yang setakat ini hilang kerja. Yang cuti tanpa gaji setakat ini masih rendah – hanya 1-2 peratus.

    • Kerajaan juga perlu fokus kepada sektor-sektor tertentu lebih dari sektor lain. Selama ini logik akal mengatakan bahawa sektor pelancongan yang paling terkesan. Mungkin itu tetap benar. Tetapi dengan pungutan suara Jabatan Perangkaan yang sama, kita dapat kaji pengkhususan lebih mendalam.

    Kajian mendapati sektor Pertanian dan Perkhidmatan didapati mencatatkan peratusan kehilangan pekerjaan yang lebih tinggi berbanding sektor lain, masing-masing 22 peratus dan 15 peratus. Di kalangan sektor pertanian, pekerja di sub sektor perikanan dan pertanian & perladangan masing-masing kehilangan pekerjaan sebanyak 33 peratus dan 21 peratus.

    Pembaca boleh tafsir sendiri majoriti yang bekerja di sektor perikanan, perladangan ini terdiri dari kelompok mana?

    Kerajaan sudah membuat permulaan baik dengan pakej Prihatin dan Prihatin Tambahan. Saya ulangi, ia adalah pakej jangka pendek yang terpaksa disegerakan untuk memastikan tiada yang “lemas” dalam kejutan mendadak ini.

    Bermakna kerajaan sekarang sudah ada masa sedikit – masa untuk kaji data setiap waktu dan merangka langkah seterusnya. Contoh, jika PKP terpaksa dilanjutkan, kerajaan sudah ada data menggambarkan golongan mana yang mesti diberi perhatian segera.

    Kerajaan sudah mula ada data, sektor mana yang perlu perhatian lebih jika ekonomi kekal suram selepas PKP.

    Semoga langkah seterusnya lebih bersasar, dan semoga kerajaan tidak terperangkap dalam “fobia” defisit. Utama sekali, semoga barisan hadapan kita sentiasa diberi sokongan sepenuhnya untuk menang dalam peperangan kita melawan Covid-19, insya Allah.

    SHAHRIL SUFIAN HAMDAN

  19. najib bini rosmah

    Mutasi novel coronavirus belum dapat dikaji sepenuhnya. Jika rekod kajian terkini diambilkira ada kemungkinan virus akan adaptasi ikut keadaan perumah dan sebaran akan jadi lebih sukar dikesan. Berdoalah ahli Bersatu yang bebas berkempen tidak check in dalam Hotel Kuarantin 5 Bintang dalam 6 bulan akan datang. Kahkahkah!

  20. Bkn apa nak tarik perhatian jdin Cari scandal isteri orang

  21. Sejak covid lahir satu ungkapan

    Bersatu kita mati

    Bercerai kita selamat…

  22. Ahli politik, persatuan pelajar bidas pertandingan TikTok menteri……..
    Diterbitkan 3 jam lepas
    Dikemaskini 3 jam lepas

    Ahli-ahli politik dan persatuan pelajar tampil mengkritik penganjuran pertandingan video pendek TikTok oleh Menteri Pengajian Tinggi Noraini Ahmad.

    Presiden, Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM) Ahmad Farhan Rosli meluahkan rasa kesal dan kecewa.

    Beliau menyifatkan kementerian seperti “mati akal” mengusahakan aktiviti bermanfaat bagi mengisi masa lapang mahasiswa semasa perintah kawalan pergerakan (PKP).

  23. NBR
    “Setahun 6 bulan sebelum vaksin Covid19 dapat dikomersialkan seluruh dunia. Angka jangkitan satu dunia sudah melebihi 1 juta. Marilah kita masuk pertandingan TikTok sebelum kita mampos. Kahkahkah!”.

    tambah sikit deh…istilah digunapakai ialah national suicide.
    lebih sesuai, global suicide. ekekekek

  24. najib bini rosmah

    Dengan bantuan Rakyat dan komisyen kepada kroni meningkat tanpa produktiviti. Fasa beli jiwa pengundi akan habis cepat secepat data 1GB yang dibayar Mat Sembab tanpa audit. Fasa menggigit dan manipulasi akan berlaku tanpa exit strategy yang berkesan. Melayu Islam akan kena dahulu. Well barulah betul kempen BMF. Bully Malay First. Kahkahkah!

  25. Seronok tgk shahbudin seronok…kikiki

  26. najib bini rosmah

    China lockdown sejak Februari sejak kes pertama dikesan bulan Disember. Bulan April baru buka balik tanpa bebas daripada kes import Covid19. Mungkin ada kes manipulasi data untuk kes tempatan? Apakah Menteri TikTok sudah ada jawapan untuk siswa siswi yang gelabah dengan pengajian mereka yang caca merba sekarang? 3 bulan main TikTok takkan boleh dapat ijazah. Kahkahkah!

    1. xperlu risau.
      masa depan dah terjamin.
      Sume akan dapat Universal Basic Income (UBI) $1,200.00.
      boleh sambung main TikTok 🙂

  27. najib bini rosmah

    Khabar buruknya kluster tabligh yang terlepas daripada saringan lebih 800 orang. Ada dikatakan keluar 40 hari (WTF ?). Kononnya seperti “Jho Low Taek” semua data mereka sudah diketahui tetapi gagal dikesan dan dikuarantin. Zon merah naik dimana-mana. Rakyat tenang bawah PN? Rahmat Tuhan bersama TikTok? Kahkahkah!

  28. otak amnaopas n ph adakalanya sama saja
    bila ada kuasa
    lupa janji ynag dibuat
    cakap bab islam berasap tapi aurat sendiri tak tau nak jaga
    mana ada malu

  29. WOII PEMBANGKANG KURANG AJAR…..KALAU TAK PUAS HATI KELUAR RAMAI2 BUAT DEMO……

    KATA NAK ADIL….BIAR PH DAPAT SEPARUH…..MN DAPAT SEPARUH….BARU ADIL…..CAI SETUJU KAN……

    Pakatan Harapan’s Collapse Is A Coup De Grâce, Not A Coup D’état…….

    The bottom line is, the coalition with the most number of seats in parliament gets to form the government and the leader of that coalition gets to become the Prime Minister — if His Majesty the Agong is of the opinion that the leader of that coalition with the most number of seats in parliament commands the confidence of the majority of the house.

    Pakatan Harapan is talking a load of nonsense and we need to tarbiah or educate them on how the Westminster system of parliamentary democracy works.

    First of all, what is currently happening in Malaysia is not a coup d’état (as Pakatan Harapan alleges) but a coup de grâce.

    Definition of coup d’état: the violent overthrow or alteration of an existing government by a small group.

    Definition of coup de grâce: a death blow administered to end the suffering of one mortally wounded.

    Secondly, there is nothing undemocratic or unconstitutional about a coup de grâce (as Pakatan Harapan alleges) because it would be the majority and not the minority that takes over (like in a coup d’état).

    Thirdly, the Malaysian Constitution says the member of the house (meaning one of the 222 MPs) who commands the confidence of the majority of the house (at least 112 MPs) gets to become the Prime Minister.

    DAP says Tun Dr Mahathir Mohamad resigned because he refuses to work with Umno. There is no evidence of that so let Mahathir himself say this. Guan Eng has not been appointed as the official spokesman of the Prime Minister or as Mahathir’s press secretary.

    Pakatan Harapan further says that their sacking is not the wishes of the people. How do they know? If they want to know whether the sacking of Pakatan Harapan is or is not the wishes of the people then dissolve Parliament and hold GE15 and we will see what the wishes of the people are. Until then, what you say is not supported by any evidence.

    The bottom line is, the coalition with the most number of seats in parliament gets to form the government and the leader of that coalition gets to become the Prime Minister — if His Majesty the Agong is of the opinion that the leader of that coalition with the most number of seats in parliament commands the confidence of the majority of the house.

    Sudah paham?

  30. najib bini rosmah

    Setahun 6 bulan sebelum vaksin Covid19 dapat dikomersialkan seluruh dunia. Angka jangkitan satu dunia sudah melebihi 1 juta. Marilah kita masuk pertandingan TikTok sebelum kita mampos. Kahkahkah!

    1. Kahkahkah… Kahkahkah

      Kelako kelako kelako
      Elefen fight elefen grass sapper
      dah kalah.

  31. najib bini rosmah

    Kes sebaran akan kekal berkembang dan merebak ke zon merah. Yang selamat hanya kuli-kuli Bersatu buat kempen dari Putrajaya ke Pahang. Yakin ke mereka tak kena Covid19 dalam perjalanan? Kahkahkah!

    1. Kahkahkah… Kahkahkah
      Dah dpt kalahkan drama
      Elefen fight elefen grass sapper

  32. najib bini rosmah

    Tiada exit strategy, test kit hanya 50% reliable kesan positif Covid19, test PCR yang berkesan tapi 8000 kes masih belum diuji termasuk kluster tabligh yang bebas saringan tanpa tindakan tegas diambil. Rakyat mahu PKP lanjut sampai lepas Raya. Melayu Islam akan terima kesan paling besar jika pintu keluar tak jumpa. Kerajaan Pintu Belakang betul sudah hilang punca dan gagal. Rakyat tak kira kaum dan agama dalam bahaya. Tapi tak apa. Kita ada Menteri TikTok. Kahkahkah!

    1. Kahkahkah… Lucunya
      Lebih lucu drp drama elefen fight elefen grass sapper… Muahaha

  33. Masa jd pemerintah (PH)

    “tiada lagi elaun kritikal kepada kakitangan awam…”

    Bila dah jd pembangkang

    “kerajaan (PN) patut menimbang utk menaikkan elaun kritikal…”

    Hahaha… Tepuk.

    1. Bohong tiada lagi elaun kritikal….fitnah

  34. najib bini rosmah

    e Sport boleh tahan. TikTok? TikTok? Hmmmmmmmmmmmmmmmmmmm… backdoor virus lagi bahaya. Kahkahkah!

  35. Reporter – adakah Malaysia akan menyekat kemasukan barang2 dari Wuhan?

    Pm7 – nak sekat buat apa, benda tu bukannya demam.

    (hahaha…segala species beruk ketawa)

  36. PANDEMIC – Prevalent over a whole country

    PRESIDENT PAN – elefen fight elefen grass sapper.

  37. PANDEMIC – Prevalent over a whole country

    PANDAP – Gila meroyan di seluruh negeri

  38. …mana #hadiweng?

    ulamak pAs tersohor di dunia. terrorist antarabangsa.

    terror, sbb covids takut kpd nya ke?

    terror sbb membawa kecelakaan di memali ke?

    terror sbb tebuk atap nya ke?

    terror sbb ke sana kemari mengadu domba nya kpd raja2 melayu ke?

    terror sbb sotong2 asyik di sodok oleh nya ke?

    terror sbb kaki kaut dedak nya ke ?

    terror sbb pandai helah sana sini ke?

    terror, sbb politik suku islam suku maka jatuh kapir nya ke?

    terror sbb pengasa golongan “Melayu2 Islam” jenama terbaru dlm fahaman totalitarian dunia terkini ke?

    terror sbb, freemason, liberal dan communist takut dgn nya ke?

    aduh2, betul2 terror #hadiweng

  39. cuba tengok gambar di atas, badut2 sdg berjenaka.

    agak nya, ini ke taraf kerajaan yg sedia ada. Isteri si Moo sedemikian juga ke? Gaya aksi “Melayu2 Islam” sdg meraih kekuasaan mereka.

  40. rendah sgt akal budak suruhan #hadiweng nih. Yg penting uruskan dulu, yg petty, kiv kemudian.

    Ini kan aturcara kerja kebiasaan.

    mana #hadiweng, hanya dia sj, “allah” nya yg blh dengar permintaan nya, orang lain, mereka tak sampai makam utk menebuk atap, amanat kapir sana sini, berhelah dan suku2 nya.

    Ini mesti power punya “allah” yg di dewa dan di puja.

    sj nak tanya, “allah” yg #hadiweng dewa dan puja, sama ke dgn “Allah” Semesta Nih?

  41. laa, saman menyaman tolak ketepi dulu. Mahkamah tak bersidang lagi sbb MCO

    Yg penting, msna #hadiweng, selamatkan “Melayu2 Islam” dari pupus di jangkiti covids.

  42. PTPTN tak mustahak skrang. Yg penting, mcm mana menghadapi covids.

    Kan #hadiweng, ulamak tersohor, kencing berak sogmo bau harum kasturi bolako.

    mesti kekasih “allah” hingga di izinkan “allah” nya utk tebuk atap.

    “allah” yg #hadiweng ni sembah, kaki emotional juga ke?

    mesti covids’ takut dgn kemurkaan nya.

    Yo, mana #hadiweng ? Tlg lah, Cari Tuan Guru, Ulamak Tersohor Di Dunia.

    Doa nya,,mesti “allah” nya makbul kan.

  43. SIKAP LUNAK DAN TERLALU BAIK MN BUATKAN PHD4PIG BESAR KEPALA…….

    Kepada Peguam PAS dan UMNO jangan duduk diam…

    Saya harap peguam PAS dan UMNO jangan duduk diam. Copy ceramah ini saman Khalid Samad atas fitnah dia kepada kerajaan PAS Kelantan kononnya guna duit beli kereta dan tuduhan kepada Tg Adnan jadi menteri kumpul duit sehingga 1 billion.

    Sebelum ini banyak kenyataan pimpinan PAS disaman oleh geng Hanipa – Menteri dulu sekarang kalau kamu masih berpeluk tubuh rakyat akan difitnah lagi dengan mulut ‘celaka’ oleh pimpinan PH

    https://www.facebook.com/MalaysiaGazette/videos/2590405814615969/

    MR : Setuju kalau saman, bukan sahaja PAS/UMNO untung tapi rakyat juga tidak terpalit dosa fitnah

  44. tak kan ulamak tersohor dunia tak ada ayat2 power dari buku cetak nya utk membentraskan covids’.

    communist, freemason, liberal, Illuminati, di belasah oleh #hadiweng, dgn fahaman “islam” yg di pelajari dan di anuti nya….

    mesti ada, ilmu mentera, jampi serapah atau doa menjela2 nya, utk membuat communist, freemason, liberal dll tercengan2 🤣

  45. NAMPAK TAK SIKAP HIPOKRIT PHD4PIG………

    Berita baik PTPTN tak sempat diumum kerana PH tumbang’……

    Bekas menteri kewangan Lim Guan Eng berkata, sebelum runtuhnya kerajaan Pakatan Harapan, gabungan itu berhasrat mengumumkan berita baik buat peminjam Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) yang berpendapatan tidak melebihi RM4,000 sebulan.

    Namun Lim yang juga setiausaha agung DAP berkata, manifesto PH itu gagal dilaksanakan apabila kerajaan PH yang berusia 21 bulan itu hilang kuasa.

    “Kerajaan PH telah bersetuju untuk melaksanakan janji dalam manifesto pilihan raya umum PH untuk membenarkan peminjam PTPTN membayar balik pinjaman mereka hanya selepas gaji bulanan mereka melebihi RM4,000

  46. PHD4PIG HANYA BERTOPENG AGAMA DAN KAUM DUSEBALIK NAFSU RAKUS MEREKA………

    Warkah Mujahid : ‘Khianat’ vs ‘Muntah’……..

    1. Saya cuba mencari perkataan yang sesuai kepada warkah Mujahid yang disiarkan dalam media hari ini.. Saya hanya temui perkataan MUNTAH sebagai menepati fe’el tingkah laku beliau.

    Ini adalah di antara warkah Mujahid Yusof Rawa yang telah di’modified’ untuk menjawab balik kenyataan beliau. Hanya perlu tukar beberapa patah perkataan dalam warkah Mujahid ini, segala dakwaan beliau terjawab.

    Ini warkah Mujahid :
    https://www.sinarharian.com.my/article/72304/KHAS/Pendapat/Saya-hanya-temui-perkataan-khianat-Mujahid
    Ini pula warkah selepas di ‘modified’ :

    1. Saya cuba mencari perkataan yang sesuai kepada warkah Mujahid yang disiarkan dalam media hari ini.. Saya hanya temui perkataan MUNTAH sebagai menepati fe’el tingkah laku beliau.

    2. Mungkin kasar bunyinya tetapi tiada yang lebih tepat digambarkan ke atas kerakusan serta auta DAP-PH yang mengundang kepada jatuhnya kerajaan PH.

    3. Kerakusan DAP-PH bertopengkan agama dan bangsa walaupun hakikatnya ia adalah kedengkian dan syahwat kuasa tidak sabar mahu Mahathir letakkan jawatan dan serahkan jawatan PM kepada Anwar Ibrahim. Kehadiran DAP-PH bukannya menyelamatkan Malaysia dari kancah rasuah dan salah guna kuasa kerana DAP-PH sendiri terpalit dengannya. Kes skandal banglo terlajak murah yang sedang berjalan dalam mahkamah tiba-tiba digugurkan. Malah, Mahathir dan SPRM sendiri terkejut dengan tindakan Jabatan Peguam Negara itu.

    4. Kegagalan pemimpin-pemimpin tertinggi DAP-PH untuk mengawal dan mentadbir parti masing-masing serta tamak kuasa mendesak Mahathir letak jawatan telah menyebabkan rumah PH hilang, hancur dan tiada pintu depan atau belakang lagi.

    5. Parti Islam yang singkatannya PAS pula terpaksa masuk campur untuk membendung nafsu kuasa DAP-PH yang telah mengkhianati mandat rakyat. ‘Demi Islam’ katanya yang memang sebenarnya ‘Demi Islam!’ Bersemburanlah nanti ayat sour grape dan memualkan untuk mempertahankan kebangangan tingkah laku DAP-PH.

    6. Rakyat bingung apabila DAP-PH telah mengkhianati mandat yang diamanahkan kepada PH. Mereka tidak mengundi atas kaum atau agama, mereka mengundi atas segala janji yang telah ditaburkan oleh DAP-PH! BN tersungkur dek fitnah, janji-janji palsu dan sikap hipokrit munafik pemimpin-pemimpin DAP-PH. Bukan sahaja rakyat bingung tetapi marah dan geram dengan auta DAP-PH.

    7. Tektik fitnah dan janji-janji palsu tidak mungkin berakhir dengan penghujung yang gembira. Setiap janji palsu akan dibalas dengan perasaan bersalah, tidak ketentuan dan kepuraan. Kesannya kepada orang awam lebih besar, tiada stabiliti, sentiasa dikecam dan akan menerima tulahan rakyat.

    8. DAP-PH gagal sejak 22 Bulan pemerintahannya dengan auta dan ketidakmampuan kabinetnya bekerja.. Fitnah DAP-PH dijawab dan meniti dibibir sepantas medsos yang bertularan. Kita jawab dengan hujah serta menegur dasar-dasar DAP-PH yang auta dan barisan kabinet yang bergelut dengan masaalah clowns and jokers.

    9. DAP-PH gagal memenuhi mandat rakyat dan mendapat mandat secara ‘anak luar nikah’ di pentas pertandingan. DAP-PH masuk dengan auta dan janji-janji palsu. Kerakusan puak DAP-PH tidak berakhir dengan fitnah, mereka terus merempuh masuk mendesak Mahathir letak jawatan walaupun dengan cara menipu!

    10. Ada orang jual barang sekali rugi sekali untung, ada orang jual maruah walau nampak untung tetapi sebenarnya dia rugi kerana nilainya sangat murah di sisi manusia yang memandangnya! Puak DAP-PH tidak terkecuali dari prinsip ini.

    11. Khianat pada diri sendiri adalah pengkhianatan terhadap amanah yang diberikan oleh Allah dan RasulNya. Mandat Rakyat adalah amanah yang dituntut oleh Allah dan RasulNya untuk dipelihara dan dipertahankan. Malangnya, DAP-PH telah mengencing sampai rakyat basah lencun tapi DAP-PH tidak insaf.

    Dr. MiM

    MR : Aku lihat muka dia pun ada rasa loya…

  47. laa, mana #hadiweng, tak kan berdiam diri, wabak covids’ dah sebelum merebak sana sini sejak dia bak “superman” tebuk atap, utk menyelamatkan “Melayu2 Islam dari Bahaya Communist, Liberal dan Freemason.

    mana “superman” yg dia jenamakan itu?

    cari #hadiweng, rakyat tertunggu “doa superman” nya dari dewa klepto maniacal nya,

    Jgn tunggu lama2, nanti rakyat jadi covids’ hilang “Melayu2 Islam” mereka.

    Tok sah cerita2 yg lain, cari #hadiweng segara..🤣

  48. PN TAK ADALAH SETERUK PH YANG BERMACAM2 KEROSAKAN DAN JENAYAH TELAH DIBUAT…..MENCABAR UNDANG2 DAN PERLEMBAGAAN DAN PELBAGAI LAGI ISU2 BESAR…..SEKADAR TERSALAH CAKAP BIASALAH TU SEBAGAI MANUSIA BIASA…….

    Orang-Orang Melayu Jangan Berpecah Lagi…….

    ISU PERPECAHAN politik orang-orang Melayu sehingga mengakibatkan kuasa politik Melayu turut terpecah bukanlah perkara baru. Ia bermula sejak Pilihan Raya Persekutuan 1955 lagi apabila PAS dan Umno bertarung untuk memenangi undi Melayu di kalangan majoriti pengundi rakyat Malaya ketika itu. Dalam pilihan raya itu Perikatan yang diwakili Umno, MCA dan MIC memenangi 49 kerusi dan PAS 1.

    Sejak itu bermulalah persaingan untuk menguasai sokongan dan undi orang-orang Melayu di antara PAS dan Umno dan ia berlarutan dari satu pilihan raya ke satu pilihan raya selepas Merdeka sehinggalah Pilihan Raya Umum terakhir dalam tahun 2018.

    Dan Pilihan Raya Umum 2018 adalah contoh terbaik apabila orang-orang Melayu gagal bersatu, berterusan berpecah sesama sendiri, tatkala itu walaupun mereka mungkin merupakan majoriti pengundi dalam negara, namun mereka boleh digerhanai oleh segmen pengundi yang bukan-Melayu walaupun segmen ini cuma minoriti mengikut bilangan.

    Ruginya orang Melayu apabila berpecah, kuasa dan suara politik mereka menjadi lemah, lantas agenda perjuangan mereka tidak mampu diketengahkan atau bakal ditewaskan oleh kepentingan kaum lain yang lebih berdominasi akibat kukuhnya kesatuan politik mereka.

    Kerajaan Pakatan Harapan yang muncul dari PRU 2018 adalah satu contoh jelas. DAP yang mewakili masyarakat bukan-Melayu menjadi suara dominan dan kukuh dalam Kerajaan baru apabila lebih 80 peratus pengundi bukan-Melayu ‘solid’ memberikan undi kepada calon-calon mereka.

    Malah pengundi bukan-Melayu ketika itu turut mengundi parti-parti yang berpakat dengan DAP, seperti PKR, PAN dan BERSATU mengakibatkan parti-parti ini turut meraih untung dan mampu menang banyak kerusi terutama apabila undi Melayu berpecah kerana PAS dan Umno turut meletakkan calon di kerusi-kerusi yang mereka tandingi.

    Kebimbangan berada di bawah Kerajaan yang sedemikian rupa, bukan lagi igauan tetapi menjadi realiti pasca Mei 2018 dan terus menghantui masyarakat Melayu terutama apabila DAP yang buat pertama kali berkuasa mula menajam dan mencengkam kukunya lantaran dominannya mereka dalam Kerajaan.

    Negara tercinta mahu ditransformasi menjadi ‘Malaysian Malaysia’ dengan mengenepi dan menghapuskan segala kontrak sosial dan amalan serta budaya yang telah diterima yang sudah pasti menghakis dan mencungkil apa sahaja warisan dan kepentingan umat Melayu.

    Apa pun dengan takdir Allah S.W.T Kerajaan yang didukung kuat DAP itu atas mainan politik sesama mereka akhirnya roboh tak sampai separuh penggal kerana Perdana Menteri (PM) mereka meletak jawatan angkara rebutan kuasa dalaman.

    Kerajaan PH telah roboh dan atas robohannya didirikan Kerajaan Perikatan Nasional yang menggabungkan PAS, BN dan BERSATU selain GPS serta beberapa parti dari Sabah setelah Tan Sri Muhyiddin Yassin diangkat oleh Istana sebagai PM yang baru.

    Buat pertama kali dalam sejarah parti-parti Melayu terbesar dalam negara bergabung membentuk Kerajaan Persekutuan dengan disokong beberapa parti Bumiputera Borneo dan bukan-Melayu yang lain. Tiada lagi dominasi DAP atau bukan-Melayu apabila Kerajaan baru ini terbentuk dengan lebih 80 peratus wakilnya dari kalangan Ahli-ahli Parlimen Melayu Islam.

    Hari ini menyedari komposisi Perikatan Nasional (PN) rakyat khususnya umat Melayu Islam tidak lagi bimbang dan rasa terancam. Menurut penganalisa politik Joceline Tan dalam ruangannya di akhbar Sunday Star (5 April,2020) tidak ada Kerajaan yang stabil kecuali yang mendapat kepercayaan orang-orang Melayu kerana mereka mewakili 60 peratus penduduk negara. Kerajaan PN ini menurut beliau memiliki sokongan 85 peratus orang-orang Melayu.

    Walaupun negara malah dunia kini berhadapan dengan ancaman COVID-19, namun segala inisiatif dan langkah Kerajaan di bawah Muhyiddin terus diterima rakyat tanpa banyak pertikaian tidak sebagaimana Kerajaan 22 bulan PH yang lampau. Adalah diyakini kiranya Kerajaan dapat menguruskan dengan baik peperangan menentang ancaman virus ini, tidak mustahil ia akan kekal dalam ingatan rakyat sampai bila-bila.

    Kerana itu kiranya PN mampu memperkukuhkan kekuatan parti-parti yang mendukungnya khususnya kalangan BERSATU, PAS dan Umno sehingga PRU ke-15, membereskan segala urusan dengan saksama dan menyelesaikan isu pembahagian kerusi dengan baik, tidak mustahil ia akan menang besar melenyapkan langsung harapan PH untuk membikin ‘comeback’.

    Semasa Muafakat Nasional dilancarkan pada bulan September 2019 lalu, Umno dan PAS yang masing-masing memenangi 54 dan 18 kerusi dalam PRU14 lalu, iaitu jumlahnya 72 kerusi Parlimen yakin kiranya mereka mengelakkan pertandingan sesama sendiri dan meletakkan satu calon di kerusi-kerusi majoriti Melayu, gabungan kekuatan dua parti Melayu terbesar ini akan mampu memenangi 126 kerusi Parlimen dan boleh membentuk Kerajaan tidak termasuk kerusi yang boleh disumbangkan rakan-rakan parti bukan-Melayu yang lain. Formula ini terbukti dalam 5 Pilihan Raya Kecil yang Muafakat Nasional (MN) sertai atas satu gabungan.

    Kini dengan pembentukan Kerajaan PN, gabungan kuasa politik MN menjadi bertambah besar terutama dengan kehadiran BERSATU dan bekas PKR yang menyertai BERSATU. Gabungan baru ini jika terus kekal relevan pasti membentuk Kerajaan Persekutuan dan negeri-negeri pasca PRU15 yang lebih mantap dan kukuh.

    Ketika itu DAP akan terpaksa berpuas hati dengan saki-baki kerusi majoriti bukan-Melayu setelah hilang sokongan dari kerusi-kerusi campuran, PKR pula tanpa sokongan pengundi Melayu akan jadi cemas malah tidak mustahil kerusi-kerusi Port Dickson dan Permatang Pauh juga boleh hilang. Manakala PAN, parti jelmaan DAP dijangka menjadi mangsa terbesar kerana sebahagian besar kerusi-kerusi Parlimen mereka akan jatuh ke tangan PN dengan mudah.

    Tidak syak lagi senario seumpama ini amat dialu-alukan khususnya oleh para pengundi Melayu, iaitu negara tercinta kembali stabil dan ditadbir pula oleh segmen yang mewakili majoriti dalam masyarakat.

    Segala status quo dan kontrak sosial yang telah dipersetujui akan terus terjamin dan dihormati manakala hak serta kepentingan Islam dan umat Melayu serta Bumiputera akan kekal terbela.

    Begitu juga diyakini masyarakat bukan-Melayu setelah melihat kemampuan dan kestabilan Kerajaan PN di bawah Muhyiddin akan mula meninggalkan PH, kerana mereka juga mahu kestabilan dan kemakmuran yang ternyata sukar dicapai apabila PH berkuasa.

    Gabungan pimpinan Melayu Islam bukanlah satu kuasa politik yang harus dibimbangi sebagaimana saraf dan propaganda PH, sebaliknya masyarakat bukan-Melayu telah pernah hidup sejahtera dan selamat di bawah Kerajaan seumpama ini termasuklah di Kelantan dan Terengganu di bawah PAS.

    Tiada masyarakat bukan-Melayu yang dianaktiri, didiskriminasi atau tercicir dari arus perdana malahan mereka dapat mengamalkan agama dan budaya mereka dengan selamat dan berniaga serta meraih keuntungan tanpa banyak sekatan atau halangan.

    Lantaran itu umat Melayu Islam perlu bersatu berdiri teguh di belakang PN manakala pimpinan PN pula terus mempamerkan kepimpinan yang mantap sekali gus menjadikan mereka satu-satunya pilihan tunggal buat rakyat Malaysia pada PRU15 nanti.

  49. Hahaha.. Lawaknya.

    Menteri Air Suam
    Menteri Doraemon
    Menteri Tik Tok.

    Semua dah jadi bahan jenaka.

    Tapi itu semua lebih baik daripada negara berPMkan seorang bekas banduan pesalah liwat.

    Bayangkan betapa besar keaiban yang akan menimpa negara ini kalau berPMkan seorang bekas banduan pesalah liwat, jauh lebih besar keaibannya daripada Menteri Air Suam, Menteri Doraemon dan Menteri Tik Tok.

    1. Satu dunia sudah tahu liwat hanye fitnah..

      Lebih malu berimamkan kaki temberang mcm john doo.

      Temberang panji hitam dgn pemoda Tamim yg sudah kalah dah tak ada lagi….
      Kikikikikmm

  50. Geng-geng yang berjaya tebuk atap hanya goyang kaki ler dalam musim covid nih..Pembaziran sebab lubang atap dah tebuk besar… takleh repair lagi.

  51. The Journey of “The Light”

    The Prime Essence – Pati Kegelapan Semesta, Rahsia Kesemestan Tuhan, Khazanah Terpendam Segala Ilmu2, Terjabar Alam Semesta melalui Cahaya Yg Terbit, Yg Tersimpan Yg Terkandung dlm Nya.

    The Primal Dzulmat Semesta. Segala Yg Ada Terbit Asal Dari Kegelapan Mula Nya…

    ..bagitu lumrah nya, nenek moyang2 terdahulu kala, bila kilat petir menyambung, kegelapan menyelubungi mereka, tapi….

    Tuhan beri Mereka2 Keinginan, Hope, dan yg paling penting, Curiosity, Keinginan Utk Megetahui

    cerita sedemikian di jadikan satu naratif, Adam dlm Syurga, di ajar oleh Malaikat2…

    ..malaikat2 itu faculti2, indera2 keupayaan yg ada di setiap manusia, kerana kejadian Adam (Bentuk Rangka Manusia) “perfectly conceived’ to manifest A Perfection, An UnBeing, God.

    dlm setiap keupayaan Manusia, merupakan lapisan2 Langit2 dan lapisan Bumi, terdahulu itu Intelek2 dan terkemudian itu Fertility2 Matrix Genome & Sequential DNA Nya.

    dgn flexibility ini, manusia evolve, menjenamakan intelek2 dan Ketrampilan Physique mereka, dari masa ke se masa.

    Darwin merasakan deja uv, “flashing light of realization” semua yg bernyawa evolve dari masa ke semasa, tapi ape yg tidak ketahui akan nya, “there is a primal source to these ongoing evolutions.”

    Maka, dari mana bermula nya, Cahaya2 Yg “Radiate” dari Kegelapan Semesta, utk Menerangi memberi Pengetahuan dan Kehidupan Setiap Yg Bernyawa…

    A Journey of The Light, Absolute Nothingness in Mass, picking and accumulate energy, to make bodies along its way, to eventually construct the Universe.

    …able to sustain “Universal Sandwich,” allowing it to contract, then expand, then contract then expand, in dynamic harmony, without chaos.

    Everything is in state of Vibrating, even the floor we stand is countlessly vibrating.

    ape yg berlaku jika, lantai yg di pijak, “sub particle” nya berhenti vibrating, “sub particles” akan collapse, dan yg memijak terjunam ke dlm lubang yg tiba2 ada.

    ..yg mengagumkan ilmuan, se tiap vibrating2, cahaya2 sentiasa radiating.

    …jika kita percaya, kita dari tanah, maka kita blk ke tanah akhir nya….

    ..tapi jika kita yakin, kita dari cahaya, bila nafas2 witir berlaku, kita blk menjadi cahaya akhir nya.

    Islam itu bukan kepercayaan2 berasaskan rukun2 semata2 tapi, dgn rukun2 kita menyelam menegakan keyakinan2, bahawa dlm setiap tubuh kita, “infinite” kehidupan2 sedang melakuan persetubuhan2 utk menghasilkan berubahan2 setiap masa.

    sedar kah kita? atau asyik leka dgn prejudice dan emosi sj?

    #hadiweng, masih bersembunyi dlm celah kangkang bini yg mana? Rakyat butohkan doa nya, utk menghapuskan covids’ yg durjana?

    Oops, yg durjana, covids’ atau kesundalan “Melayu Islam” nya?

  52. Berbulan madu sakan kebanyakan menteri2 kerajaan PN. Sedap yer balun gaji besar dari duit rakyat dengan hanya keluarkan idea bodoh dan buat kerja bongok bongok. Bilangan menteri tambah ramai tapi macam tak berfungsi. Hanya sekerat dua yang bekerja keras, yang lain hanya mengabiskan beras jer.

    Betul lah tanggapan ramai, jumlah menteri di tambah untuk agihan ghanimah hasil menang Peperangan Tebuk Atap.

  53. Memang betul la mentri tebuk atap..memalukan kerajaan tebuk atap, xde idea langsung

  54. Hasil kebijaksanaan hanat rebut jawatan pm

  55. lepas ini menteri bego pula akan menyusul..sejak PKP semua ahli politik menjadi sebu otak….

  56. si noraini dah sebiji si ibrahim lebai pendek pAs, sepadan se teng se teng. bak pinang di belah kapak….

    menteri2 tebuk atap dah melaluk dgn mcm2 pertanding, utk menghibur rakyat yg resah serba serbi.

    .. Rakyat juri siape Raja Lawak di antara mereka

    P/s

    mana si #hadiweng dan #maza, doa2 mereka tak mustajab lagi ke? Kan “Melayu2 Islam” dah di jamin penghuni syurga, mesti tuhan menerima ape sj permintaan mereka.

    tak kan berdiam diri sj. Komunist, liberal, freemanson berlumba2 dgn Tekno2 mereka, sekurang2 nya, “Melayu2 Islam” tampil dgn Jampi Serapah “Virus Instant Killer” baru “Islam” di pandang mulia dan tinggi.

    sekurang2 nya, lepaskan “Jin2 Islam” tangkap covids’ ke dlm botol

    tak kan asyik doa nenjela2 sana sini dan di TV.

    si zulkefli al bakri, amboi nama hebat dgn Al2, Si2 nya, tak kan tiba2 terkedu dgn solat hajat serentak bila di ketawakan….

    mcm2 lawak “Melayu2 Islam” dgn akal pendek2 mereka

  57. Dah abis idea…puak tebok pintu belakang dah kering idea kerana pembentukan PN itu sendiri secara bidan terjun tanpa hala tuju yg jelas…tanpa nmanipesto tanpa logo tanpa struktur organuisasi..

    Tujuan penubuhan PN hanye untuk sekat anwar ibrahim…

    Madey dan muyidin anjing tersepit yg dilepaskan oleh anwar ibrahim…

    Muyidin jadikan umno dan pas sebagai kuda kepang..

    Paling malang madey kena trajang dgn muyidin…

    1. Kau dah kenapa

Leave a Reply

Your email address will not be published.