MUNGKINKAH SEPERTI NAJIB, MUHYIDDIN TURUT MEMERLUKAN RAMAI PENASIHAT KHAS?

Apakah kebimbangan ramai terhadap Muhyiddin Yassin apabila beliau melantik Dr. Jemilah Mahmood sebagai Penasihat Khas berkaitan kesihatan awam baru-baru ini?

Memandangkan berkaitan kesihatan awam pun Muhyiddin dilihat memerlukan seorang Penasihat Khas, kebimbangan ramai ialah lebih ramai lagi lantikan lain akan dibuat untuk menasihati beliau dalam bidang-bidang lain yang beliau kurang arif berkenaan dengannya.

Tidak mustahil, dalam bidang-bidang lain seperti ekonomi, media dan komunikasi, antarabangsa, blok dunia tertentu dan sebagainya juga beliau akan memerlukan seorang Penasihat Khasnya.

Dalam keadaan sukar dan negara dibelenggu wabak Covid-19, jika perlantikan itu dilakukan, kebimbiangan ramai ialah ia bukan saja menambah kos tanggungan negara, bahkan mungkin juga hanya suatu pembaziran.

Ketika era PH berkuasa di mana Tun Mahathir menjadi Perdana Menteri, hanya dua Penasihat Khas dilantiknya.

Mereka ialah Mohamad Abdul Khalid sebagai Penasihat Khas Ekonomi dan A Kadir Jasin sebagai Penasihat Khas Media dan Komunikasi.

Tetapi, dalam era Najib Razak sebelum itu, beliau telah melantik 9 Penasihat Khas, termasuk Duta Khas yang kesemuanya bertaraf menteri.

Mereka ialah :-

• Dr  Abdullah Bin Md Zin, Penasihat Agama kepada Perdana Menteri;

• Zainal Abidin bin Osman (arwah) Penasihat Khas kepada Perdana Menteri Mengenai Wilayah Ekonomi Koridor Utara;

• Dr Rais Yatim, Penasihat Hal Ehwal Social dan Kebudayaan kepada Kerajaan Malaysia;

• Ong Ka Ting, Duta Khas Perdana Menteri ke Republik Rakyat China;

• Tiong King Sing, Duta Khas Perdana Menteri ke Asia Timur merangkumi Jepun, Korea Selatan dan Taiwan;

• S. Samy Vellu, Duta Khas ke India dan Asia Selatan Dalam Bidang Infrastruktur;

• Shahrizat Binti Abdul Jalil, Penasihat Pembangunan Keusahawanan dan Ikhtisas Wanita; dan

• Shaziman Bin Abu Mansor, Penasihat Khas Perdana Menteri

• Noh Omar, Penasihat Khas Perdana Menteri.

Apakah dalam hal ini, Muhyiddin mungkin akan turut melantik ramai Penasihat Khasnya, sama seperti yang dilakukan Najib sebelum ini?

Dan melihat kepada ramai kelompok yang perlu dijaga demi kelangsungan kuasa, khususnya daripada UMNO, Pas dan Bersatu yang seolah-olah sedang menagih habuan rampasan perang daripadanya, mampukah Muhyiddin berbuat sesuatu yang wajar dalam menyelamatkan wang negara melalui kerajaan tebuk atap yang dipimpinnya?

Kalau barisan menteri dan timbalan menteri lantikannya saja sudah merangkumi 70 orang jumlahnya, berbanding 55 ketika era Tun Mahathir, di mana mustahilnya untuk Muhyiddin tidak meniru perlakuan Najib yang melantik 9 Penasihat Khas sebelum ini? (ShahbudinHusin 02/04/2020)

Updated: 2 April 2020 — 1:36 pm

55 Comments

Add a Comment
  1. Korang tak yah kecoh2 nak komen pasal TSM, beliau belum pun mulakan tugasnya sebagai PM korang dahh start mengata-ngata.. Kita tunggu dan lihat sahaja dulu apa yang akan beliau akan lakukan, korang jgn nak komen ini itu ini itu.. Kalau korang tu pandai sangat, pegi lah apply jadi menteri2 kalau nak sgt jadi menteri.. Semua pilihan itu dahh dibincang, jgn nak kecohkan lagi pasal politik.. Tengok lahh menteri2 politik ph yg korang harapkan tuu, sama sahaja seperti pemimpin2 yg lain.. So sebelum mengata tuu, kena tgk keadaan dahulu jgn terus main hentam je.. Kalau ada yg betul2 salah, baru lahh korang tegur.. Jangan tegur kalau belum menemui salah silap yg belum wujud n tak akan pernah wujud..

    1. Saya setuju pandang sudara (good lake)

    2. najib bini rosmah

      Belum mula tugas kepala bapak hang. Mat Sembab dah angkat sumpah sebulan lepas dan 70 ekor Menteri lantik seminggu saja. Baru kerja sebulan tetapi sudah macam-macam kerja bodoh mereka sudah buat sampai tahap internasional. Bongok kau tu tolong simpan untuk cucu kau. Kahkahkah!

  2. MEREKA YANG MENYOKONG PH SEHINGGA PARTI KOMUNIS TAK BERTUHAN BERKUASA AKAN DITERAJANG PRU 15 NANTI……….

    Malapetaka Kerajaan #PHaprak 22 Bulan Berkuasa World Happiness Index (Indek Kebahagian ) Malaysia Jatuh Dari No 35 Sewaktu BN Berkuasa Kepada No 80……..

    Malapetaka Kerajaan #PHaprak 22 Bulan Berkuasa World Happiness Index (Indek Kebahagian ) Malaysia Jatuh Dari No 35 Sewaktu BN Berkuasa Kepada No 80.

    Kerajaan #PHaprak Yang Sial dan Celaka Ini, Telah Di Akui Peringkat Dunia Memang Kerajaan dan Parti Celaka, Membawa Malapetaka Pada Rakyat dan Negara.

    Reply

  3. najib bini rosmah

    Habis satu dunia ketawa Ang Ang Ang Menteri PN tak ada otak (baca dengan suara Doraemon). Kahkahkah!

  4. Moo kini melantik ketua lebai2 sundal pAs, sebagai wakil di Timur Tengah….

    habis lingkup negara dgn banjiran fahaman isis, wahabbi dan taliban yg seiring dgn amanat yg di bawa nya..

    kini covids’ 19 akan di temani oleh covids’ isis + covids’ wahab

    ….malaysia akan menjadi sarang pengganas2 terbaharu pula.

  5. Nak selamat kat muhyidin dari undi tak percaya hanya jalan yg terbaik lantik 114 ahli parlimen yg bertaraf menteri.

  6. Rakyat Malaysia amat merasai kehilangan menteri yg berkaliber setelah kerajaan PH jatuh. Antara yg sgt meninggalkan kesan yg mendalam dihati rakyat ialah YB Mat John @ menteri Elefen fight Elefen @ menteri bohsia.

  7. REKOD ALJUBRI PRESIDEN PARTI KUNYIT SEBAGAI BANDUAN PINTU BELAKANG KEKAL SEPANJANG HAYAT……….

    “Rekod Mereka Sebagai Banduan Kekal Hingga Akhir Hayat” – Warden Penjara Ingatkan Jangan Ingkar PKP…….

    Umum mengetahui kerajaan sudah mula ambil tindakan kepada mereka yang melanggar Perintah Kawalan Pergerakan yang diumumkan kerajaan.

    Apa yang berlaku kepada mereka yang melanggar perintah ini? Apakah bentuk hukuman? Mesti macam-macam persoalan yang bermain kat fikiran korang kan?

    Jom baca perkongsian dari warden penjara ini mengenai pesalah-pesalah PKP juvana dan dewasa!

    “Setiap hari pasti ada kemasukan, kesalahan mereka kecik shj jika dibandingkan dgn kesalahan jenayah lain yg lebih berat. Tp kesannya hinga ke akhir hayat…”

    Asssalamualaikum, sekadar peringatan bersama dari kami warden penjara..

    Penjara kini mula menerima pesalah2 PKP kategori juvana & dewasa. stiap hr pasti ada kemasukan. sya merayu saudara mara, shbt handai agar mnjaga anak masing2. sedih tgk bebudak remaja khususnya bngsa kita yg akhirnya mnjd tetamu dlm tembok ni.

    ksalahn mreka kecik shj jika dibandingkan dgn kesalahan jenayah lain yg lebih berat. Tp kesannya hinga ke akhir hayat. sbenarnya mreka x lyk utk dduk brsama pnjenayah2 lain. tp apa bole buat, ksalahan ni dikategorikn sbg kslhn jnyah.

    Malah Haji Asmadi sempat berkongsi kemungkinan yang bakal dihadapi pesalah PKP ini dalam jangka masa panjang, yang secara tidak langsung sedikit menjejaskan masa depan mereka.

    Utk mklmn tn2, apa yg anak2 ini akan rugi:

    #Mereka terasing dgn keluarga shingga tamat perintah pkp. Keluarga x dibenarkan buat prjumpaan.
    #Rekod sbg banduan akan kekal hingga ke akhir hayat. T brpeluang utk jawat jwtn kerajaan, tentera, polis, penjara jauh skali. sygnya ada antara mreka amat brpotensi.

    #Walau hukuman maksimum 6 bln, bgmn dgn prsediaan bg mereka yg ambil upsr,pt3,spm dll… pasti byk yg trtinggal.

    #Dlm ms pkp ni, psti x byk prgrm pemulihn bnduan yg brlnsung spt seblm2 ni. tmbhn tugsn anggota pnjra tlh dihadkn. rumusannya mereka skadar ‘disimpan’ utk dilepaskn.

    Mohon smua awasilh anak masing2. sayangilah masa depan mereka

    Korang kat luar sana, tolonglah patuhi Perintah Kawalan Pergerakan ini, kita perlukan sokongan semua untuk membendung wabak Covid-19 ini.

    Sumber: Lobakmerah.com

  8. KUAH HENDAK TUMPAH KE MANA…?? ANAK TOKOH AGAMA TERKENAL MUAR CIKGU YASIN, BEGITU AKRAB DGN TOKOH2 AGAMA.

    PETALING JAYA:
    Presiden PAS, Abdul Hadi Awang dilantik sebagai duta khas perdana menteri ke Timur Tengah bertaraf menteri.

    Hadi yang merupakan ahli Parlimen Marang adalah bekas naib presiden Kesatuan Ulama Muslimin Sedunia.

    Hadi juga pernah menjawat jawatan sebagai menteri besar Terengganu dari 1999 hingga 2004.

    Hadi merupakan pemegang Ijazah Sarjana Muda Syariah dari Universiti Islam Madinah dan Ijazah Sarjana dalam bidang sains politik dan Universiti Al-Azhar, Kaherah, Mesir.

    Beliau pernah tersenarai sebagai antara 500 Muslim berpengaruh di dunia bagi kategori pendakwah dan pembimbing rohani oleh The Royal Islamic Strategic Studies yang berpusat di Jordan pada 2016.

    ps:
    Ada pemimpin2 UMNO (Unscrupulous Macai Najib Organization) tak abis2 memfitnah & memburuk-burukkan TSMY. Dulu mereka yg mendesak TSMY dipecat gara2 beliau bertanyakan 1emgedebik.
    Di blog ini, sang pengecut MakNyah Kejora & si TongGeng Najib melabel TSMY dgn nama ‘si muka sembab atau si pipi lebam’.

    Bila agaknya 2 ekor MakNyah nih ada telor & pelir sanggup berdeoan dgn ku……??

    1. Suman maknyah 8:39 pm,

      👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
      Boleh dgr sja le, temberang Suman tua bangka
      Si tua lembik tu, mmg jenis riak gempar belaka
      Dah 3 kali Kejora cabar, jumpa di Dtrn Merdeka
      Tapi si pelir kecut tu..langsung tk nmpak muka
      🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

      👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

      HA HA HA

      1. Suman maknyah 8:39 pm,

        🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
        Suman maknyah serupa anjing menyalak bukit
        Merata blog, si iblis tua ni kerja menabur fitnah
        Klu terjumpa dgn Kejora mmg dia akn dpt sakit
        Tk ke longkang, dia akn menyembam, ke tanah
        🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

        👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
        Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
        😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

        HA HA HA

        1. Suman maknyah 8:39 pm,

          🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
          Kik kik kik, Suman maknyah, macai Cap Munga
          Tikus mondok tua kedi..ingin beraksi jadi singa
          Dia tu tk payah tumbuk, Kejora pulas jer telinga
          Itu pun nanti tk henti2 dia menangis ternganga
          😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

          👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
          Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
          💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪

          HA HA HA

          1. Suman maknyah 8:39 pm,

            👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
            Sayang..Datarn Merdeka, tk dapat berkata-kata
            Kalau tidak..pasti ia akan bangkit dan bercerita
            Suman, pkai spek hitam, nyamar pngemis buta
            Disuruh anak tunggu..dia sembunyi dlm kereta
            🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

            👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
            Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
            😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

            HA HA HA

            1. Hi hi hi

              Si pengecut berauta temberang tanpa bukti untuk menutup Kemaluan.

              Diputar belit cerita, tak hal Kejora langsung tak pernah keluar sebab takut. Bukti masih tersimpan dalam arkib blog. Bermacam alasan ala mat malasan konon…

              – Sibuk menyibuklah.
              – Mas datang bulanlah,
              – Irah nak balik Kedahlah.
              – Kemalanganlah.
              – dll

              Nak aku tayangkan semula ker, pengecut…..??

              Hi hi hi hi hi hi hi hi……..

      2. Hi hi hi

        Si pengecut berauta temberang tanpa bukti untuk menutup Kemaluan.

        Diputar belit cerita, tak hal Kejora langsung tak pernah keluar sebab takut. Bukti masih tersimpan dalam arkib blog. Bermacam alasan ala mat malasan konon…

        – Sibuk menyibuklah.
        – Mas datang bulanlah,
        – Irah nak balik Kedahlah.
        – Kemalanganlah.
        – dll

        Nak aku tayangkan semula ker, pengecut…..??

        Hi hi hi hi hi hi hi hi……..

        1. Suman maknyah kedi 5:27/5:28 pm,

          👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
          Boleh dgr sja le, temberang Suman tua bangka
          Si tua lembik tu, mmg jenis riak gempar belaka
          Dah 3 kali Kejora cabar, jumpa di Dtrn Merdeka
          Tapi si pelir kecut tu..langsung tk nmpak muka
          🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

          👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
          Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
          😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

          HA HA HA

          1. Suman maknyah kedi 5:27/5:28 pm,

            🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
            Suman maknyah serupa anjing menyalak bukit
            Merata blog, si iblis tua ni kerja menabur fitnah
            Klu terjumpa dgn Kejora mmg dia akn dpt sakit
            Tk ke longkang, dia akn menyembam, ke tanah
            🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

            👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
            Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
            😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

            HA HA HA

            1. Suman maknyah kedi 5:27/5:28 pm,

              🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
              Kik kik kik, Suman maknyah, macai Cap Munga
              Tikus mondok tua kedi..ingin beraksi jadi singa
              Dia tu tk payah tumbuk, Kejora pulas jer telinga
              Itu pun nanti tk henti2 dia menangis ternganga
              😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

              👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
              Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
              💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪

              HA HA HA

              1. Suman maknyah kedi 5:27/5:28 pm,

                👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
                Sayang..Datarn Merdeka, tk dapat berkata-kata
                Kalau tidak..pasti ia akan bangkit dan bercerita
                Suman, pkai spek hitam, nyamar pngemis buta
                Disuruh anak tunggu..dia sembunyi dlm kereta
                🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

                👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
                Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
                😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

                HA HA HA

                1. Hi hi hi hi…..

                  Tengok tuu tingkah si sewel nih…..

                  Ada ker patut cikgundu MakNyah Kejora kopipes membabi buta….
                  “Othman!! Ahmad (SUMAN MAKNYAH)
                  Hi hi hi
                  Si pengecut berauta temberang tanpa bukti untuk menutup Kemaluan.
                  Diputar belit cerita, tak hal Kejora langsung tak pernah keluar sebab takut. Bukti masih tersimpan dalam arkib blog. Bermacam alasan ala mat malasan konon…
                  – Sibuk menyibuklah.
                  – Mas datang bulanlah,
                  – Irah nak balik Kedahlah.
                  – Kemalanganlah.
                  – dll

                  LAST WARNING…..
                  Nak aku tayangkan semula bukti2 memenuhi ruangan blog ini di mana kau sembunyi-menyorok diri dari aku, pengecut…..??”
                  5 April 2020 2:34 am
                  —————————————————————————

                  Reply
                  Hi hi hi hi hi hi hi hi……..

                  Sah2 Kejora dah kebuntuan idea – dikopipes 100% tulisanku.

                  Dah ler tuu, lebih teruk lagi dia dah mula mencarut kotor – apakah ini keperibadian ‘Unscrupulous Macai2 Najib Organization’ (UMNO),.,,,??

                  Tengok tuu PANTAToon biadapnya…
                  Suman maknyah 9:44 am,
                  👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
                  Suman maknyah kedi, tk usah le mndabik dada
                  Klu nk kelentong auta pun biar le berpada-pada
                  Siapa yg nak percaya engcow, Suman taik kuda
                  Bukti puki mak kau apanya tu, yng engcow ada?
                  🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
                  👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
                  Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
                  😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
                  5 April 2020 9:46 am

                  Hi hi hi hi

  9. Memang betul Budin,tambah seorang lagi penasihat khas bertaraf menteri negara-negara Arab.

  10. HELLO PN….PASTIKAN ANDA LEBIH TAKUTKAN TUHAN DARI VIRUS…….

    Jangan layan pihak langgar PKP macam penjenayah, kata NGO………

    Persatuan Promosi Hak Asasi Manusia (Proham) mengingatkan bahawa mereka yang melanggar perintah kawalan pergerakan (PKP) tidak wajar dilayan seperti penjenayah.

    Dalam satu kenyataan hari ini, NGO itu menyifatkan tindakan polis menangkap individu yang melanggar PKP bercanggah dengan matlamat perintah itu, iaitu untuk memutuskan rantaian jangkitan wabak Covid-19.

    NGO itu berkata, ini kerana merekat yang ditangkap akan diletakkan berdekatan dengan tahanan lain semasa reman, dan malah digari bersama pesalah lain apabila dibawa ke mahkamah.

    “Mereka kemudian dibawa ke mahkamah dengan digari bersama pesalah lain, mereka kemudian sama ada dilepaskan dengan ikat jamin atau mengaku bersalah dan dikenakan denda atau penjara. Semua tindakan ini tidak membantu dalam usaha memutuskan rantaian penularan Covid-19.

    “Di saat doktor, jururawat dan pegawai kesihatan sudah berdepan dengan cabaran, tindakan dan polis bercanggah dengan matlamat yang ingin dicapai,” katanya.

    Proham menggesa polis untuk tidak terlalu mudah menangkap mereka yang melanggar PKP.

    “Individu yang melanggar PKP tidak wajar dilayan seperti penjenayah, mereka hanya ingkar (perintah itu),” kata NGO itu lagi.

    Kenyataan Proham itu ditandangani pengerusinya Khutubul Zaman dan setiausaha agung Ivy Josiah.

    Semenjak PKP dikuatkuasakan bermula 18 Mac lalu, lebih 300 orang awam telah dibawa ke mahkamah kerana melanggar perintah tersebut.

    Antaranya 11 individu yang ditahan ketika berjoging di Jalan Mont Kiara dan Jalan Desa Kiara, Kuala Lumpur. Mereka didenda RM1,000 selepas mengaku bersalah.

    Proham mencadangkan agar polis mengeluarkan notis kompaun – berbanding menangkap – kepada mereka yang ingkar terhadap PKP.

    “Mereka yang gagal membayar kompaun boleh dibawa ke mahkamah selepas PKP tamat. Dengan cara ini, polis boleh memastikan rantaian Covid-19 dapat diputuskan.”

    Memuji usaha polis dan tentera atas khidmat dalam memastikan rakyat patuh kepada PKP, NGO itu turut menggesa agar orang ramai agar tidak melanggar perintah itu.

    1. Haah..lepas ni sape yg langgar PKP mintak polis belanja diorang makan… sediakan tempat tido hotel 5 bintang…penuhi saje apa yg diminta….

  11. kerajaan mansuia perlu penyokong penasihat
    sorang tak larat nak buat
    manusia lemah hnaya harap orang lain untuk kuat
    itu pun tak tahan lama
    sampai masa jatuh

  12. KENAPA PULA MESTI IKUT BANGSA YAKJUJ MAKJUJ MAINLAND…..BUKANKAN COVID MEREKA PENYEBAB DAN PENYEBARNYA……BANGSA INI TABIAT PEMAKANAN BURUK PUNCA SEGALA WABAK…..IKUT IJTIHAD JUNDULLAH YANG MELAKUKAN ISLAH DI MUKA BUMI……

    Sebaiknya negara ‘lockdown’ sehingga 1 Julai……

    Kenapa saya mencadangkan 1 hb Julai? Mendengar tarikh lockdown tersebut tentu ramai yg akan marah. Mungkin ada yg maki hamun mengatakan saya gila, bodoh, pentingkan diri sendiri, nak biar huru hara dan macam2 lagi.

    Sabar sila baca hingga habis… tarikh itu pun jika sehingga hujung April ini peningkatan terus berlaku. Jujur saya tidak nampak Covid-19 boleh diselesaikan dlm tempoh singkat. Utk wabak ini saya jangkakan paling awal 3 bulan dan kesan ekonominya bertahun.

    Kita memulakan PKP bermula 18 Mac. Sebelum itu peningkatan mula mendadak apabila negara tidak berkerajaan lebih dari 10 hari hingga terlepas pandang berlaku himpunan Tabligh dan Himpunan agama Hindu.

    Kemudian apabila diumumkan PKP arahan itu terlalu umum tanpa mekanisma kpd rakyat akhirnya PKP itu difahami rakyat Malaysia seperti holiday. Hingga ratusan ribu rakyat Malaysia pulang ke kampung.

    Lebih parah beberapa IPT mengarahkan pelajar mereka pulang ke kampung dlm tempoh 24 jam. 3 faktor itu adalah kesilapan awal kerajaan. Benda dah jadi bukannya saya nak cari salah siapa tapi yg mendatang ini jgn lagi berlaku kesilapan yg lain.

    Mengapa 1 Julai? Ini kerana hari raya jatuh pada 23 atau 24 hb Mei. Jutaan umat Islam akan pulang berhari raya. Kita perlu ingat Covid-19 tersebar cepat keluar dari China atau bandar Wuhan apabila warga China bercuti sempena Chinese New Year. Ia merebak begitu pantas dan di Itali ia bermula dari 2 pelancong China.

    Saya ingin tanya kita mahu pemulihan seperti China atau mahu musnah menjadi seperti Itali. China berjaya kerana mereka menggunakan kaedah yg sama 110 tahun dahulu dlm menangani wabak virus.
    Saya mengambil hujah dari satu bahan bacaan yg dimuatkan oleh seorang rakan. China merupakan satu satunya negara contoh yg dunia boleh ikut sekarang sebab mereka dah proven berjaya membendung wabak Covid 19 dgn segala prosedur dan aturan yg efektif.

    Negara Asia lain dan negara2 Eropah, hatta WHO pun somehow bagi saranan ikut garis panduan pencegahan/rawatan/kawalan yg China buat.

    Tapi China pula ikut siapa? China tidak ikut siapa siapa. China cuma ikut dan taat pada lesson sejarah wabak yang telah mereka lalui di masa dahulu.

    Itulah rujukan utama yg China buat dan praktiskan demi survival mereka (dan dunia) dlm menangani serangan Covid 19.

    Mengikut sejarah moden, turning point kpd lembaran pembangunan kajian wabak, jangkitan virus, cara pencegahan, SOP keselamatan, dan kajian yg lebih serius ke atas penyakit jangkitan di China hanya bermula sekitar 110 tahun yg lalu.

    Lebih tepat, pada 1910 ketika sebuah kota yg sedang pesat membangun di timur laut China (masa tu kita panggil wilayah Manchuria) tiba2 dilanda penyakit aneh.

    Kota dimaksudkan adalah Harbin. Harbin ni dalam province Heilonjiang, province paling utara di negara China.

    Masa ni tengah pesat perindustrian terutamanya pembinaan railway Trans Siberia bahagian timur. Ratusan malah ribuan pekerja dari Russia yg dtg ke Harbin, daripada jurutera sampai lah ke pekerja buruh.

    Pada Oktober 1910 tercetusnya The Great Manchurian Plague, sejenis wabak hawar berkait pneumonia yg sgt devastating.

    Bulan pertama selepas wabak yg tak terkawal, kerajaan China menghantar seorang doktor ke Harbin atas suatu tugas, mengkaji dan mencari penawar kpd Manchurian outbreak.

    Doktor ini bukan sebarangan. Beliau merupakan bangsa Cina pertama di dunia yg diterima masuk ke Cambridge pada tahun 1896 dgn biasiswa penuh.

    Seorang doktor merangkap researcher yg genius bernama Wu Lien Teh. Di Harbin, Dr Wu buat post mortem ke atas mangsa wabak hawar dan itu lah post mortem mayat pertama dilakukan dlm sejarah perubatan di China.

    Doktor Wu berhempas pulas menyakinkan Russia, China dan Jepun (Jepun pun involve di Harbin pasca Russo-Japanese War) utk berhentikan semua pergerakan keretapi, tutup station, kawal ketat border kerana dia dah jumpa punca wabak.

    Human to human interaction. Virus yg boleh survive dlm airborne dan berjangkit dgn sentuhan.
    Ketika itu, belum pernah dlm sejarah wabak terjangkit sebegitu dan penemuan doktor Wu serta saranan beliau tentang kaedah preventive measures terpaksa diikut oleh interested power di Harbin iaitu Russia, China dan Japan.

    Cadangan Dr Wu, Harbin diarah lockdown (juga pertama kali dlm sejarah China). Mewajibkan pakai facemask (ramai doktor lain tak percaya cakap doktor Wu ketika itu ).Mayat dibakar utk matikan virus. Stesen keretapi semua ditutup.

    Selepas 4 bulan, walaupun korban nyawa di Harbin melangkau 60,000 org tetapi China dan dunia sangat berterima kasih kepada Dr Wu. Tanpa kebijaksanaan Dr Wu, entah berapa ratus ribu atau juta nyawa boleh melayang akibat Manchurian Outbreak.

    Dr Wu terus membantu China menangani beberapa lagi siri outbreak, antaranya Outbreak di Siuyan 1917. Kolera dan Spanish Flu di Harbin 1919,

    Kolera di Shanghai 1935. Selain itu, Dr Wu turut bantu negara China set up beberapa institusi.
    Terlibat secara langsung dlm penubuhan Peking University Hospital. Dan pada tahun 1935 nama Dr Wu dapat pencalonan Noble Prize,tapi tak menang.

    China menganggap Dr Wu sebagai dewa yg turun membuka mata mereka tentang perspektif perubatan moden. Dia diangkat sebagai Father of the Chinese Modern Medicine. Dr Wu Lien Teh merupakan legend dlm sejarah perubatan moden di China.

    Dan persoalan seterusnya, kenapa aku dok borak hal sejarah perubatan moden China dan jasa Dr Wu Lien Teh ni?

    Sebabnya Dr Wu Lien Teh merupakan bangsa Cina pertama di dunia yg belajar di Cambridge ni merupakan rakyat negara kita, Rakyat Tanah Melayu! Org Malaysia.

    Pada tahun 1896 Wu Lien Teh berlayar ke London dari Pulau Pinang. Dia lahir di Pulau Pinang, belajar di Penang Free School, merupakan anak jati Pulau Pinang.

    Dr Wu balik ke Tanah Melayu dan tinggal di Ipoh berkhidmat sebagai doktor biasa, sebelum berpindah ke Pulau Pinang. Doktor Wu Lien Teh meninggal dunia pada 21 Januari 1960 di Pulau Pinang. Jasanya kpd negara China terlalu besar.

    110 tahun selepas Harbin, kerajaan China hari ini mengunakan semula segala ilmu dan pengalaman seorang anak Tanah Melayu yg diiktiraf sebagai mahaguru, maulana, sarjana, legenda dan godfather perubatan.

    Kepakaran formulanya menyelamatkan ribuan malahan jutaan nyawa manusia digunakan kembali China utk mengatasi Covid 19 bukan sahaja di China, malahan menjadi ikutan di seluruh dunia.
    Dr Hu mengambil masa 4 bulan utk lockdown. Jadi sewajarnya Malaysia gunakan formula China dan bukannya Itali atau Sepanyol.

    Itali dan Sepanyol bukan sahaja kerajaannya lambat bertindak sepertimana berlaku di Amerika ketika ini yg masih berdegil utk lockdown… tetapi ketiga tiga negara ini kerana rakyatnya tidak memberi kerjasama yg baik kpd kerajaan.

    Adakah kita Malaysia mahu jadi seperti mereka. Di mana mayat2 hanya dicampakkan ke dalam satu liang lahat? Di mana kita tidak dpt melihat kali terakhir wajah2 org tersayang?

    Pun begitu kerajaan Malaysia mestilah mengambil pendekatan yg lebih simple dlm membantu Cik Kiah dan org sepertinya. Buat seperti Thailand setiap warganegaranya akan menerima RM 600 ( tidak silap ) sebulan dgn hanya mengisi secara online.

    Negara kita masih kabur bagaimana kerajaan mahu menyalurkan bantuan mereka. Malah lebih parah hujung bulan April baru diterima. Selain itu kerajaan mestilah mengambil pendekatan setiap daerah sudah boleh standby Dewan utk digunakan bagi pesakit Covid-19.

    Tawarkan segera sukarelawan kpd rakyat Malaysia. Beli segera segala keperluan perubatan dan keperluan lain terutama katil dan pembaikan dewan2 seperti bilik air, ruang solat dan sebagainya.
    Utk IPT kerajaan jgn buat silap. Hentikan pembelajaran secara online kerana ramai yg beranggapan sukar apatah lagi mental down utk berbuat demikian. Lebih baik declare sahaja bermula 18 hb Mac sehingga 1 hb Julai adalah cuti Sem menggantikan cuti Sem Julai hingga September agar pelajar dan keluarga lebih bersedia dari awal.

    Rakyat Malaysia kita perlu bersabar dgn kesusahan ini. Datuk nenek kita dulu tanpa Internet, tanpa Astro, tanpa Smartphone mampu mendisiplinkan diri ketika darurat. Boleh makan ubi, nasi dan garam.

    Kita terkurung tetapi masih boleh hubungi anak di US. Boleh video call dgn kekasih di UK. Boleh whatsapp dgn kawan2 di seluruh negara dan dunia, boleh makan ais krim sambil menonton movie Korea. Kita hanya perlu berdisiplin seperti 20 juta rakyat Wuhan dan Hubei.

    Mahu tidak mahu kita kena stopkan virus ini dahulu walaupun ekonomi menjunam. Jika kita tidak sabar bukan sahaja angka kematian di luar jangkaan tetapi ekonomi juga akan musnah. Ingatlah punca utama kegagalan kerana kita cepat berputus asa bila ada sedikit dugaan.

    Semoga Allah membantu kita. Semoga ikhtiar kita ini akan memberi kesan yg positif. Allahuakbar Allah Maha Besar.

    FB
    Norman Radzuan

  13. INI GAYA PHD4PIG KEDEKUT NAK MAMPUS BUAT SERANGAN……..

    Puak-puak PH nak serang Zuraidah pun pakallah akal………

    Seorang ibu tunggal menolak dakwaan keluarganya tidak layak menerima bantuan kerajaan kerana hidup dalam kemewahan selepas gambar beliau berlatar belakangkan 2 kenderaan di rumah teresnya tersebar di media sosial.

    Nor Aziah Yahaya, 46, berkata beliau menerima bantuan itu selepas dikategorikan sebagai individu layak berdasarkan cadangan wakil penduduk taman perumahannya kerana tergolong dalam kumpulan ibu tunggal.

    Beliau berkata, 2 kenderaan dalam gambar tular itu milik arwah suaminya yang kini dalam proses mendapatkan kebenaran mahkamah untuk dijual, manakala rumah yang beliau tinggal bersama anaknya itu disewa.

    Katanya, selepas kehilangan suami, beliau menjalankan perniagaan atas talian secara kecil-kecilan untuk menyara keluarga, tetapi pendapatannya terjejas susulan penularan Covid-19.

    “Bila ada pihak dari Parlimen Ampang yang diwakili Zuraida Kamaruddin nak beri bantuan kepada kami yang terjejas akibat Covid-19 sebagai golongan ibu tunggal dan asnaf, jadi nama saya terpilih untuk dapatkan bantuan, antaranya sekampit beras dan barang-barang lain minggu lalu.

    “Bila sudah dapat bantuan, tiba-tiba ada orang eksploitasi gambar itu seolah-olah saya tidak layak menerima bantuan sebab dalam gambar, saya ada 2 kereta dan rumah besar menyebabkan ramai yang percaya dan turut mengecam saya.

    “Tetapi, bantuan yang saya dapat atas kapasiti ibu tunggal dan saya tidak mempunyai pendapatan tetap,” katanya kepada FMT.

    Kelmarin, pengguna Facebook bernama Veera Pandiyan Manickam berkongsi gambar Aziah menerima bantuan daripada Zuraida, ahli Parlimen Ampang, akibat penularan Covid-19 dengan berlatar belakangkan 2 kenderaan dan rumah teresnya.

    Beliau turut mempersoalkan kenapa barang keperluan untuk golongan miskin diagihkan kepada orang kaya.

    Kisah Aziah pernah disiarkan media pada Oktober tahun lalu kerana beliau menggantikan suaminya, Syed Shahfuddin Syed Zainal Abidin, 52, yang meninggal dunia akibat kanser limfoma pada 12 Jan 2019, menerima Ijazah Sarjana Komunikasi Massa (Pengiklanan) pada majlis konvokesyen Universiti Teknologi Mara.

    Aziah berkata, cukai jalan 2 kenderaan milik arwah suaminya itu sudah lama tamat tempoh dan tiada insurans kenderaan.

    Katanya, beliau sedang menunggu kebenaran mahkamah untuk menjual 2 kenderaan itu dan menggunakan wang berkenaan bagi membayar pinjaman kenderaan dan tunggakan sewa rumah.

    Katanya, beliau terpaksa tampil membuat penjelasan bagi mengelakkan dirinya terus menjadi mangsa buli siber.

    Aziah berkata, beliau tidak mampu menolak bantuan kerajaan kerana memikirkan nasib 4 anaknya yang masih bersekolah, termasuk seorang yang melanjutkan pelajaran di universiti.

    “Saya tidak fikir siapa yang beri bantuan, saya bukan ahli mana-mana parti politik, tapi bila fikir dalam keadaaan begini saya nak bagi anak-anak saya makan, anak yatim yang kehilangan ayah ini nak makan, wajar saya menerimanya.

    “Maaf cakap, saya tak jadi kaya dengan sekampit beras, tapi saya terima sebab anak-anak perlu diberi makan. Ini pertama kali saya terima sumbangan sebegini sebab arwah suami meninggal. Saya malu sebenarnya nak minta bantuan.

    “Mungkin orang akan persoal takkan tidak ada harta suami yang tinggal? Memang tidak ada sebab semua tengah dalam proses mahkamah, sekarang hidup, makan apa yang boleh saja, faedah pencen penakat Perkeso suami saya diguna untuk bayar sewa rumah dan keutamaan lain yang wajib diselesaikan.”

    Aziah tidak menolak kemungkinan bantuan yang diterimanya dipolitikkan pihak tertentu dan gambar beliau menerima bantuan makanan itu diambil sebagai bukti sumbangan sampai ke tangannya.

    Beliau berharap penjelasan ini dapat menepis fitnah yang dilempar ke atasnya dan tiada lagi penyebaran berita tidak tepat.

    MR : Mereka kira ada poin nak rosakkan pimpinan PH mereka hentam.. Cara mereka serangan peribadi

  14. Utk menyakinkan rakyat supaya menyokong kembali PH pd pru15 nanti, saya cadangkan supaya PH membuat akujanji. Akujanji tersebut begini.

    “KAMI CALON-CALON MP DARI PH BERJANJI TIDAK AKAN MENGGULINGKAN KERAJAAN SENDIRI LAGI SEKIRANYA KAMI DIBERI KUASA NANTI”.

  15. NEGARA2 PINTAR SEDAR COVID ADALAH SERANGAN EKONOMI……KERANA ITU MEREKA TIDAK PANIK DENGAN MCO BAGAIKAN DARURAT…. MEREKA TAHU KAEDAH TERBAIK TANGANI KRISIS INI…..

    Polis dalam mod ‘keras’ laksana PKP fasa dua kata Menteri…..

    Polis kini dalam mod ‘keras’ bagi melaksanakan pematuhan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) fasa kedua dalam usaha kerajaan memutuskan rantaian penularan COVID-19.

    Menteri Kanan (Keselamatan), Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, berkata ia bagi memastikan rakyat mematuhi setiap arahan dikeluarkan pihak berkuasa sepanjang tempoh PKP.

    “Kalau dahulu lembut dan nasihat, kemudian bertukar tegas, kini mod polis adalah keras. Tindakan akan terus diambil kepada sesiapa sahaja yang melanggar perintah ini,” katanya.

    Beliau berkata demikian pada sidang media selepas Mesyuarat Khas Menteri-Menteri Mengenai Pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan di Bangunan Perdana Putra, Putrajaya, hari ini.

    Ismail Sabri berkata, sepanjang tempoh PKP, seramai 4,189 individu ditahan atas pelbagai kesalahan terutama mengingkari dan melanggar arahan PKP.

    “1,449 daripadanya sudah dituduh di mahkamah dan ada antaranya dijatuhkan hukuman bukan setakat denda, malah hukuman penjara.

    “Ada yang dipenjara selama lapan bulan bukan sahaja atas kesalahan ingkar PKP malah mengganggu tugas penjawat awam,” katanya.

  16. DI NEGARA KITA BANGSA YAKJUJ MAKJUJ D4PIG BERSIMPATI DENGAN PENJENAYAH……..

    Presiden Filipina arah polis, tentera tembak pengingkar kuarantin…….

    Ketika angka kematian akibat Covid semakin menghampiri 100 orang, pemimpin Filipina mengeluarkan amaran keras buat penduduk negara itu hari ini.

    Menurut presidennya, Rodrigo Duterte, sesiapa yang ingkar terhadap arahan pihak berkuasa atau menyusahkan kakitangan kesihatan, mereka boleh ditembak.

    Katanya perbuatan sedemikian adalah jenayah yang serius dan tidak boleh dibiarkan.

    “Keadaan semakin buruk. Sekali lagi saya maklumkan kepada kamu betapa seriusnya masalah ini dan kamu mesti dengar.

    “Arahan saya kepada polis dan tentera… kalau ada masalah – dan sesekali mereka akan melawan balik dan nyawa anggota keselamatan dalam bahaya – tembak mereka sampai mati.

    “Adakah kamu faham? Mati. Daripada menyusahkan, biar saya tanam kamu,” katanya seperti dipetik Reuters hari ini.

    Dia bercakap demikian dalam ucapan ke seluruh negara lewat malam tadi.

    Duterte memang dikenali sebagai pemimpin yang keras dan sebelum ini sudah selalu dipertikaikan kerana pendetakannya menangani isu pengedaran dadah.

    Covid-19 sudah membunuh 96 orang manakala 2,311 kes positif direkodkan di seluruh Filipina sejak tiga minggu lalu. Kadar jangkitan yang dilaporkan setiap hari pula mencecah ratusan orang.

    Menurut Duterte, penting untuk semua orang bekerjasama dan mematuhi perintah kuarantin yang dikuatkuasakan kerajaan.

    Terdahulu media melaporkan sejumlah penduduk di kawasan setinggan di Manila mengadakan bantahan kerana tidak mendapat bantuan makanan yang mencukupi daripada kerajaan.

    Beberapa kejadian kekecohan juga dilaporkan.

    Petugas kesihatan Filipina juga berdepan dengan penderaan fizikal dan diskriminasi – hal yang ditegaskan oleh Duterte mesti dihentikan.

    MR : NGO pro PH berkata jangan kasari mereka, mereka bukan pejenayah… NGO geng PH pun ngok juga!

  17. najib bini rosmah

    Tangkapan 4000 penjenayah ingkar PKP termasuk Mat Sembab dan bini sekali ke? Nak dakwa Mat Sembab atas tuduhan apa? Merayau dalam tempat coklat dan gula-gula? Kahkahkah!

  18. UMNO PERCAYA KEPADA TUHAN TAPI JAAHILUN FAASIQUN…..SEBAB ITU MEREKA KURANG BERJAYA SELAMA 60 TAHUN KERANA TAKUTKAN MUSYRIKUUN…….

    Kemenangan PH dalam PRU14 lalu kerana:-
    1. Menipu
    2. Memfitnah
    3. Rakyat beri peluang.
    Selepas menjadi kerajaan:-
    1. Ekonomi merundum.
    2. Kedaulatan undang2 tercemar.
    3. Kesejahteraan rakyat terabai.
    4. Keharmonian agama tidak terpelihara.
    5. Rukun negara dipersenda dan banyak lagi.

    KESIMPULAN NYA….PH tidak menjadi kerajaan lagi buat selama lama nya dan PRU PRU akan datang tidak akan tercapai untuk kemenangan mudah…INI SUDAH PASTI KERANA RAKYAT SUDAH MERASAI AZAB DALAM PEMERINTAHAN PH.

  19. PH ada peluang utk menang pru15, antara kaedah yg boleh diguna pakai ialah dgn menggunakan slogan ini.

    Slogan PH utk pru15. “KAMI BODO”

  20. PM suruh duduk rumah, rumah dia duit 250k hilang, tiada kesan pecah masuk.
    Ada jugak manusia yg sanggup curi duit dia sendiri.

    Bekas Menteri PH, apa nak heran.

  21. YAKJUJ MAKJUJ D4PIG TAK PERLUKAN PENASIHAT KERANA MEREKA BANGSA PEROSAK DENGAN DASAR BUMI HANGUS……MEREKA HANYA PERLU JADIKAN MELAYU MUNAFIK LAGI FASIQ JADI KELDAI MEREKA……..

    MALAYSIA LINGKUP SEJAK PM-4 LAGI…..TONG M BERNASIB BAIK KERANA MELAYU BODOH MUDAH PELUPA……..
    ..

    TTTTTT… Trip Turki Tun Tanda Terdesak, Tiada Terhasil…..

    Malunya Malaysia dapat Perdana Menteri bodoh yang jadi bahan ketawa dunia…🤦‍♂️🤦‍♂️🤦‍♂️

    Berita panas ini pasti tak akan diperbesarkan mahacai Pakatan, malahan ramai dilaporkan sanggup ‘masuk ke gua’ kerana malu lihat Dr. Mahathir yang dipuja mereka tiba2 jadi bahan jenaka seluruh dunia…

    Begitulah hebatnya perancangan Allah SWT, aib Dr. Mahathir dah tiba masanya untuk dibuka…

    Ketika lawatan rasmi 4 hari di Turki, Perdana Menteri tertua di dunia ini menyerlahkan kebodohan diri sendiri…

    Mungkin niat asalnya Madey nak berlagak, nak tunjuk hebat lepas setahun berkuasa, kononnya lapangan terbang tersibuk di Istanbul yang menjadi ‘milik’ kerajaan Malaysia diurus dengan baik oleh rejim Pakatan…

    Walhal, satu dunia tahu, ia adalah hasil kejayaan DS Najib yang bijak dalam bisnes global…

    Kisah bagaimana Sabiha Gokcen International Airport (SGIA) diambilalih oleh Malaysia Airport Holding Berhad (MAHB) dizaman DS Najib, sangat menarik (BACA DI SINI)…

    Dr. Mahathir pula cuba ambil ‘kredit’, sedangkan Pengerusi PH ini tidak tahu apa2 pun mengenai operasi terminal itu…

    Allah Maha Kaya!!!

    Pada sidang media selepas perjumpaan dengan ramai tokoh perniagaan Turki, Dr. Mahathir depan wartawan negara itu naik angkuh dan betul-betul ‘over acting’ dan ‘nak ajar’ mereka cara buat kereta nasional…

    Ini mungkin Madey ‘terpedaya’ laporan media Barat pada akhir 2017…

    Kononnya, 5 syarikat Turki mahu buat kereta domestik jenama sendiri dan model sulung itu bakal keluar dalam tahun ini…

    Padahal ia sudah pun lama berada di pasaran negara itu menerusi ‘kereta sport’ Onuk Sazan dan Onuk S56/G, yang berupaya cecah 100 km/jam daripada keadaan statik kurang 4 saat ajer!!!

    Hakikatnya industri automotif Turki jauh lebih maju berbanding Malaysia…

    Turki telah lama ada kereta buatan sendiri di samping van, bas, lori waima kereta kebal perang tentera…

    Tidak hairanlah sebelum balik ke Malaysia, Presiden Turki, Recep Tayyip Erdogan ada cara unik ‘tegur’ Madey dengan pamerkan kereta kebanggaan negara itu yang bertaraf sport car…

    Wajah selamba Madey jelas terpinga ‘terkejut beruk’ itu jadi bahan ketawa media seluruh dunia…

    Sekali gus bukti PM ke-7 ini masih lagi perasan hebat macam zaman PM ke-4!!!

    Kali nie trip Dr. Mahathir ke Turki, banyak benda yang pelik2…

    Selain ‘over acting’ depan wartawan, Dr. Mshathir juga khabarnya pergi ke kubur Atartuk…

    Dr. Mahathir juga buat ‘statement’ kerajaan Pakatan gagal pulihkan ekonomi sebab ada usaha ‘sabotage’ tapi Dr. Mahathir tak sedar, secara tak langsung akui Menteri Kewayangan, Lim Guan Eng gagal…

    Paling tak boleh blah, tuduhan Dr. Mahathir tuduh Barisan Nasional banyak letak duit kat luar negara…

    Dr. Mahathir mengata diri sendiri ker tu…

    Sebenarnya Dr. Mahathir dah tersangat-sangat ‘desperate’…

    Dahlah lawatan ke Turki tak mendatangkan sebarang hasil, dimalukan pula…

    Jadi untuk tenangkan hati dan untuk memastikan bateri jantung terus berfungsi, maka Dr. Mahathir pun mulalah meratib dengan ‘zikir’ harian dia, BN, Najib, BN, Najib, UMNO, PAS, BN dan Najib!!!

    Reply

    Reply

    Repl

  22. najib bini rosmah

    Siapa lagi Menteri Melayu Islam yang memerlukan Penasihat Khas?

    1. Menteri Air Suam
    2. Menteri Gimik PPE
    3. Menteri Semburit dalam MKN
    4. Menteri Bawak Bini Shopping
    5. Menteri Doraemon
    6. Menteri 1 Kereta 1 Orang
    7. Menteri Lubang Jamban dan isinya
    8. Menteri Halau Budak U Balik Kampong
    9. Menteri Tipu Makcik Kiah
    10. Menteri Mesyuarat COVID19 Syok Sendiri

    1. Anda bukan kerajaan. Kalau tak bodoh tak boleh jadi pembangkang ke kat Malaysia ni?

  23. MELAYU MUNAFIK FASIK TAK PERCAYA KEPADA TUHAN ATAU IBLIS…… YAKJUJ MAKJUJ D4PIG PULA BERIMAN DENGAN IBLIS…….SEBAB ITU D4PIG BERJAYA MENIPU HIDUP2 MELAYU MUNAFIK LAGI FASIQ…….

    NEGARA JADI MISKIN KERANA PM4 DAN PM7…….RINGGIT JATUH MERUDUM…….

    Kos lawatan luar negara DS Najib Tun Razak semasa beliau menjadi Perdana Menteri adalah RM8juta setahun……..

    Hasilnya,
    Tahun 2016, DS Najib Tun Razak pergi ke China. Bawa balik pelaburan berjumlah RM144 bilion.

    Tahun 2017, DS Najib Tun Razak pergi India. Bawa balik pelaburan berjumlah RM158.4 bilion.

    Kos lawatan ke luar negara Tun Dr Mahathir ke 22 lokasi adalah RM14juta setahun, tahun pertama pentadbiran PM7.

    Hasilnya,

    0 sen pelaburan. Hanya telor Assmin.

    Kesimpulannya, macai PH mana pernah cerdik. Mereka tidak boleh bezakan pencapaian DS Najib dengan Tun Dr Mahathir.

    Sebaliknye 20 billion aset negara dijual…hutang bertambah..

    Nota Tapak Kaki:

    “Mahathir mengingatkan kepada mahasiswa bahawa Al Quran tak ajar berdemo.”

    Kita bersangka baik saja. Yang pakai topi putih pergi demo BERSIH 5 siapa agaknya?

  24. najib bini rosmah

    Lebih 70 Menteri dan Timbalan Menteri yang berKerajaan Pintu Belakang Melayu-Islam di Hotel Sheraton membazir duit Rakyat. Tidak sampai sebulan lebih 15% Menteri PN tidak berguna dan tak ada otak. Bakinya hilang daripada radar dan orang bawahan terpaksa autopilot. Headless chicken running around. Kahkahkah!

    1. KUAH HENDAK TUMPAH KE MANA…?? ANAK TOKOH AGAMA TERKENAL MUAR CIKGU YASIN BEGITU AKRAB DGN AHLI2 AGAMA.

      PETALING JAYA:
      Presiden PAS, Abdul Hadi Awang dilantik sebagai duta khas perdana menteri ke Timur Tengah bertaraf menteri.

      Hadi yang merupakan ahli Parlimen Marang adalah bekas naib presiden Kesatuan Ulama Muslimin Sedunia.

      Hadi juga pernah menjawat jawatan sebagai menteri besar Terengganu dari 1999 hingga 2004.

      Hadi merupakan pemegang Ijazah Sarjana Muda Syariah dari Universiti Islam Madinah dan Ijazah Sarjana dalam bidang sains politik dan Universiti Al-Azhar, Kaherah, Mesir.

      Beliau pernah tersenarai sebagai antara 500 Muslim berpengaruh di dunia bagi kategori pendakwah dan pembimbing rohani oleh The Royal Islamic Strategic Studies yang berpusat di Jordan pada 2016.

      ps:
      Ada pemimpin2 UMNO (Unscrupulous Macai Najib Organization) tak abis2 memfitnah & memburuk-burukkan TSMY. Dulu mereka yg mendesak TSMY dipecat gara2 beliau bertanyakan 1emgedebik.
      Di blog ini, sang pengecut MakNyah Kejora & si TongGeng Najib melabel TSMY dgn nama ‘si muka sembab atau si pipi lebam’.

  25. Rakyat dah bg peluang kat hangpa supaya buat yg lebih baik dr BN, bukannya lantik menteri yg bodo + sijil palsu + tak reti kira titik perpuluhan.
    Geng hangpa mmg layak jd pembangkang seumur hidup. Sbb ciri utama utk jd pembangkang di Malaysia mestilah BODO.

  26. Rakyat bagi peluang PH memerintah harapkan yg lebih baik. Tapi sbb bodo punya pasal, depa asyik dok berebut nak jd PM. Haah… Sekarang apa dpt? Kerajaan hilang, PM terlepas, PM in waiting pun lingkup, malu yg dapat, bodo yg dapat…

    Tea O ais limau ikat tepi satu…

  27. Alhamdulillah, melayu islam memerintah, tinggallah melayu islam yg bersekongkol dgn DAP kafir harbi yg menjahanamkan agama bangsa dan negara. Kami masuk ikut pintu belakang jee…Yg masih jd barua kapiaq tu, teruskan tugas hakiki sebagai barua. Hahahaha…PH masuk ikut pintu depan tapi… BODOO.

    1. Kamu Melayu Islam yang bersekongkol dengan MCA. Bodooo

  28. PH BAWA LARI RM300 BILLIONS HARTA RAMPASAN PERANG SELAMA 22 BULAN PERINTAH NEGARA…….KRONI TONG M DAN CUKONG YAKJUJ MAKJUJ BANGSA D4P JADI INSTANT BILLIONAIRES…..

    Najib Bimbang Ekonomi Negara Berdepan Risiko Besar………

    (Malaysia Gazette) – Datuk Seri Najib Razak melahirkan kebimbangan ekonomi Malaysia berdepan dengan risiko besar susulan penularan Covid-19 yang mengancam ekonomi dunia, ditambah pula dengan harga minyak yang merudum ke paras AS$45 setong.

    Kebimbangan itu berdasarkan kemungkinan Malaysia tidak mempunyai ruang fiskal yang mencukupi untuk berdepan dengan krisis ini.

    Beliau mendakwa, Kerajaan Pakatan Harapan (PH) telah merosakkan segala kebaikan dan kelebihan pengurusan fiskal negara pelan transformasi untuk menjahanamkan negara.

    Jelasnya, PH telah mendedahkan negara dengan risiko yang besar apabila defisit kerajaan dan Perbelanjaan tahunan kerajaan yang meningkat dengan sangat tinggi, unjuran dalam bajet yang sering jauh dari sasaran yang menyebabkan bajet tahunan tersasar dan menjual aset-aset negara yang memberi pulangan besar secara lambak, menjejaskan kepelbagaian hasil kepada negara.

    ”Setiap andaian untuk pertumbuhan ekonomi juga salah. Lim Guan Eng unjur kadar 4.9% untuk tahun lepas, kita dapat 4.3%. Dia unjur 4.8% dalam bajet untuk tahun ini tetapi kini telah diturunkan ke 3.2% hingga 4.2%.

    ‘Kenaikan mengejut kebergantungan hasil kerajaan kepada hasil minyak dan penjarahan berterusan rizab Petronas. Saya kata Malaysia akan menghadapi risiko yang besar jika harga minyak jatuh sekali lagi ke bawah AS$30 satu tong,” katanya menerusi hantaran di Facebook.

    Sedangkan di bawah Pelan Transformasi Negara Kerajaan Barisan Nasional dahulu, objektif-objektif fiskal utama termasuk mengurangkan defisit dan nisbah hutang negara dan mengurangkan kebergantungan kepada hasil minyak dan ia berjaya.

    ”Defisit negara dan kebergantungan hasil minyak turun tiap-tiap tahun semasa saya PM. Kita turunkan defisit negara kepada 2.8% untuk tahun 2018.

    ”Tapi Guan Eng naikkan defisit semula. Sepatutnya defisit negara adalah 0.6% tahun ini tetapi kini dinaikkan ke 3.4% untuk tahun ini.

    ”Kita turunkan kebergantungan minyak dari 41% dari hasil kerajaan pada tahun 2009 menjadi 14% pada tahun 2017. Langkah ini berjaya dan ekonomi kita tidak lagi terdedah dengan risiko yang tinggi jika harga minyak tiba-tiba turun dengan banyak seperti berlaku pada tahun 2015 dan 2016 di mana harga minyak dunia rendah sehingga hanya US$28 satu tong.

    ”Oleh kerana langkah yang kita ambil itu, negara kita terselamat dari krisis pada masa itu,” tambah beliau.

    Tetapi, kata Najib, Guan Eng telah menaikkan kebergantungan ini menjadi 33% semula dan mendedahkan negara kepada risiko besar.

    Ditambah pula, rizab Petronas dijarah RM104 bilion, nisbah hutang negara sudah naik dari 48.7% kepada 53%, defisit negara juga sudah naik, GST sudah tiada untuk membendung ekonomi gelap, aset negara yang memberi pulangan kepada negara sudah berkurang dan kebergantungan kepada hasil minyak naik semula ke 33%.

    Dan, ketika ini, wabak Covid-19 mengancam ekonomi seluruh dunia dan harga minyak dunia sudah merudum ke AS$45 dari paras AS$60 hingga AS$70 masa PH.

    ”Salah siapa sekarang?,” soal Najib.

    Repl

  29. Cakaplah kau orang nak cakap ape pun,kamu bukan kerajaan. Menyalak dah memang jd tugas asasi kamu. Yg paling mustahak, tiada lg pengaruh DAP laknatullah dlm pentadbiran negara. Juga tiada lg pengaruh atok & pak sheikh. Juga yg utama, majoriti org melayu menerima PN. Yg 10% menyalak sampai keluar anak tekak pun ikut suka depalah. TSMY boleh buat apa yg dia rasa perlu. Jaga org melayu elok-elok, pru15 kita bg KO kpd PH.

    1. Teruskan mimpi kamu.

      Dreaming is the cheapest form of entertainment.

      It does not cost a sen.

      1. Dia ingat kita tak akan bertungkus lumus defend. Dia shallow thinking tu, brader.

    2. Asal saja melayu semua jadi suci..
      Kalau mcm tu, lebih baik nani saw mengajak semua umatnya jadi Arab..
      Asal saja Arab, semua suci..

      Jgn lupa satu perkataan, MUNAFIK..
      MUNAPIK TIDAK ADA pada org kafir Tapi ada pada org yg mengaku Islam..

      MUNAPIK kekal dalam neraka di Tingkatan paling bawah..

      1. Kau tak tau siapa. Hanya Tuhan yang tahu. Jadi jangan sibuk dan heboh lah.

        Buat saja yang baik, elakkan yang jahat.

  30. Jangan lupa, bila pegang kuasa, kena beri jawatan kpd sebanyak mana yang boleh – mereka yang bertungkus lumus menolong si Mamat menang PRU atau PRK.

    Itu pasal di Indonesia dan Philippines ramai yang berkumpul di luar pintu bangunan atau pejabat – Bodyguard No. 1,2,3 dsb nya.

  31. Bagi Najib perlu banyak penasihat supaya ada yang boleh melayan Mak Badak.

  32. Najib dah tentu lah. Sebab tujuan kekadang serong, seperti terhadap RM2.6 billion di 1MDB.

    Banyak penasihat supaya mereka boleh lakukan kerja2 yang tak memerlukan dia sendiri buat, lapang lah masa dia untuk melencong.

Leave a Reply

Your email address will not be published.