PAKEJ PRIHATIN YANG TAK PRIHATIN…..

Berikutan pakej rangsangan ekonomi yang diumumkan Muhyiddin Yassin Jumaat lalu, termasuk pemberian bantuan tunai selama dua bulan kepada rakyat yang terjejas dengan penularan wabak Covid-19, Kementerian Kewangan semalam mengumumkan pembayaran akan mula diagihkan pada penghujung April ini.

“Pembayaran itu akan dibuat dalam dua fasa iaitu pada akhir bulan April dan Mei 2020,” kata kenyataan itu.

Pembayaran tunai yang dinamakan Bantuan Prihatian Nasional atau BPN itu dianggarkan bernilai kira-kira RM10 bilion.

Bayaran BPN merangkumi kategori berikut:-

• RM1,600 kepada hampir 4 juta isi rumah berpendapatan bulanan RM4,000 dan ke bawah. Bayaran RM1,000 akan dibayar pada bulan April dan RM600 pada bulan Mei.

• RM1,000 kepada hampir 1.1 juta isi rumah berpendapatan lebih RM4,000 hingga RM8,000 yang akan dibayar pada bulan April sebanyak RM500 dan baki RM500 pada bulan Mei.

• RM800 kepada 3 juta individu bujang berusia 21 tahun ke atas dan berpendapatan bulanan RM2,000 dan ke bawah. Bayaran RM500 akan dibayar pada bulan April dan baki RM300 pada bulan Mei.

• RM500 kepada 400,000 individu bujang berusia 21 tahun ke atas yang berpendapatan bulanan lebih RM2,000 hingga RM4,000. Bayaran sebanyak RM250 akan dibuat pada bulan April dan baki RM250 pada bulan Mei.

Menurut kenyataan itu lagi, mereka yang belum berdaftar dan tidak pernah menerima skim Bantuan Sara Hidup (BSH) atau dikenali BR1M sebelumnya, permohonan baru boleh dibuat mulai 1 April 2020 menerusi laman web rasmi LHDNM – www.hasil.gov.my.

Bagaimanapun, berdasarkan respon di media sosial, ramai yang mempertikaikan bayaran BPN yang akan dibuat pada penghujung April itu.

Rata-rata mengatakan pembayaran yang bermula pada penghujung April itu terlalu lewat memandangkan umat Islam akan mula menyambut puasa pada 24 April 2020.

Dengan itu, terutamanya kepada pekerja bergaji harian yang sudah tiada pendapatan sejak 18 Mac sebaik saja PKP dikuatkuasakan, bermakna mereka akan menanggung kesengsaraan hidup yang agak lama sebelum dapat menerima wang BPN pada penghujung April akan datang.

Setelah hampir sebulan setengah tidak ada pendapatan sejak 18 Mac dan kemudian bantuan BPN hanya diterima pada penghujung April, ketibaan Ramadan bermula 24 April langsung tidak memberi apa-apa makna kepada mereka.

Oleh kerana persiapan menyambut Ramadan perlu dilakukan sekurang-kurangnya seminggu sebelum itu, terutama bagi yang mempunyai keluarga ramai, bayaran BPN yang munasabah sebenarnya ialah pada pertengahan April.

Dalam hal ini, adalah penting untuk kerajaan mempercepatkan bayaran, terutama kerana sebahagian besar pemohon sudah pun berdaftar dengan LHDNM atas kapasiti penerima BSH sejak bertahun-tahun lalu.

Bagi pemohon baru, terutama daripada golongan M40, jika bayaran dibuat pada penghujung April, mungkin ia tidak mendatangkan banyak masalah bagi mereka.

Tetapi, bagi golongan B40 dan mereka pula sudah berdaftar dengan LHDNM, tidak ada sebab bantuan kepada mereka dilewatkan sehingga penghujung April juga.

Selewat-lewatnya, wang bantuan mesti dimasukkan ke dalam akaun bank mereka pada pertengahan April.

Lagi pun, dengan nama bantuan itu sendiri dinamakan Bantuan Prihatian Nasional, kerajaan sesungguhnya wajib menunjukkan keprihatinan yang tinggi dalam perlaksanaan bantuan tunai itu.

Mana yang boleh dipermudahkan, mudahkanlah dan mana yang boleh dipercepatkan, ia harus dicepatkan.

Janganlah nama saja prihatin, tapi dari segi perlaksanaan, ia langsung tidak prihatin!! (ShahbudinHusin 30/03/2020)

Updated: 30 March 2020 — 8:26 am

102 Comments

Add a Comment
  1. Dalam hal ini sya ingin menyoalkan tentang mengapa kelayakan bantuan utk bujang B40 hanya menerima sebanyak RM500 sahaja? padahal klau ikutkan kelayakan gaji minimum RM2k kebawah slayaknya mendapat RM800. Wahal teman dan sahabat yg lain sya mendapat RM800.. bukan x syukur tpi hairan juga dlm hal sebegini boleh tlepas pandang.

    1. Time ph memerintah, kau tak persoalkan pun dapat rm30, ni bising pula dapat rm500. Belajar la bersyukur sikit. Bapa aku apa punntak dapat walau dia layak. Dia banyak bersyukur bukan macam kau.

    2. akupon sama jugak dapat kurang… mereka kata bersyukurlah tak apa kena bersyukur sebab tak dapat macam diorang dapat.. diorang dapat banyak cakap besar lah hahahaha cuba diorang senasib.. cam bangang gak jadinya

  2. Kenpa saya punya dapat 500 sedang kan pendapat saya 2000 kebawah

    1. Saya pun sama nizam… Hairan

      1. Saya pun sama pendapatan saya bawah 2000

    2. Kai pun sama saja, masa oh bagi rm30 kau tak bising macam ayam bertelur. Cuba bekajar bersyukur sikit. Bapa aku tak dapat apa pun tapi dia tak bising menyalak sana sini.

      1. bisingla anak babi nie aku tau la bapa kau tu umno hadohhh penoh komen dia je syaitan

  3. saya masih tak dapat RM1000, sekarang dah 28 April.. penipu ker kerajaan ni?

  4. Untunglah masih dapat bantuan. Kat indon bukan saja tak lockdown malah kerajaan jokowi langsung tak beri bantuan wang. Kau ni memang fasar tak bersyukur!!!! Syukurlah sikit wahai manusia haprak! Di negara seperti ecuador, mayat dibiar bergelimpangan, kau nak jadi macam tu ke bodoh??!!!!

    1. Cakap elok sikit apasal nak marah2

      1. Setuju.. kenapa nak ckp kasar. Saya pun x dapat apa,, bisnes jatuh. Tnggung rugi… Bpn gagal kerana alasan bukan b40, m40. Nk tanggung kluarga. Bkn ad gaji tetap. Alhamdulillah… Cuma dpt survive idup atas izin rezeki Allah swt semata2

      2. Aku cakap pada penulis yang tak reti bersyukur. Kau pun macam pengarang la pura2 alim. Orang macam penulis ni memang patut kena maki pun sebab suka menghasut memperbodoh rakyat. Akhirnya rakyat merana, dapat rm30 pemberian ph tak bising pula penulis bangang ni hahahaha

        1. kau la bodoh masa dpt 30 tu bukan pkp pon masa tu boleh kuar rumah,kerja mcam bisa bodo.

  5. JINnun kata
    “Quran? yg kao cetak tu, kata2 tuhan? yg dari nya, kao yg mengata2…”
    Hehehe. pasal mak-ayah ko tak minta perlindungan dari Tuhan bila nak buat keje…
    [Shakir 17:64] And beguile whomsoever of them you can with your voice, and collect against them your forces riding and on foot, and share with them in wealth and children, and hold out promises to them; and the Shaitan makes not promises to them but to deceive:
    kan dah mendapat anak setan.

    Sape2 boleh je sentuh mashaf, tapi anak setan macam ko sekali2 tak dapat sentuh Quran dibawah.
    [Shakir 56:78] In a book that is protected
    [Shakir 56:79] None shall touch it save the purified ones.

    Zun Nun al-misri sebenar, sorang tokoh sufi.
    ko ni menyamar je, dalit yg sesat ke malaysia KAHKAHKAH.
    atau ko ni pengasas matheism? tanya je.

  6. satire 15/20

    covids’ : sana sini terkini, setiap bangunan2 yg mereka istilahkan surau dan masjid, bertahmid, tasbih, berzanji, baca buku cetak, merayu2 kpd “allah” yg mereka sendiri tak sedikit pun mengetahui kerana sekian lama asyik mendewa2 dan memuja2…

    covid M : betul2, meraung2, merayu2 selain berdoa2…

    covids’ : yg aku takuti, bila kesempurnaan yg ada pd manusia, mula mengeluarkan anti body…

    covid M : tapi, kini ilmu2 dgn penyelidikan mereka, sdg mengeluarkan vaccines…

    covids’ : ..nanti, Scientist dari China, dan Negara2 yg lain, dari Serum Pesakit Yg Sembuh, mereka2 menggunakan utk melawan kita..

    virus tebuk atap : kao dengar, tuan2 aku, panjang lebar doa mereka..

    “ya allah, kao selamatkan lah kami..ya allah….”

    covids’ : “allah” sana sini, sundal yg lebih.

    virus tebuk atap : ngape kata bagitu?

    covids’ : mangkuk2 sundal nih, yg mereka ada, menyembah2 je. kesundalan seperti ini, tak perlu kita semua ambil kisah, yg kita takut, dgn hayat selama 2-4 hari, kita mampu mencari host2 utk terus hidup?

    covid M : byak, yg berserban jubah, kita godam, sbb mereka rasakan kebal dgn sebutan “allah” sana sini.

    covids’ : jom

    virus tebuk atap : cuba lah, mereka dah ada immunity dan impunity

    covids’ : ehehehe, dah byak terbongkang

  7. Org yg dpt menerima kekalahan dgn menyalak menyalahkan orang itu ini adalah org tidak dpt menerima takdir yg telah ditentukan oleh Allah. Tak redha dgn takdir serupalah dgn menyalahkan takdir dan menolak hukum iman ke 6, Percayakan qada & Qadar Allah.
    ZUNNUN dah terang dan jelas tidak dpt menerima takdir kekalahan.
    6-1=0.Tidak beriman.

    Sesat dan MENYESATKAN.

    1. “allah” yg kao, saban haru mendewa2, satu lembaga ke?

      cuba perjelaskan pengertian “allah” yg kao asyik menyundal2 dgn perkataan tersebut…

      tapi berkemampuan ke?

    2. Bila pru?..pru14 umno dan pas kojol..yg kalah jadi kera jaan..

      1. Kojol sebab melayu bodoh terperdaya dengan dapig penipu dan mahadet tua gila kuasa. Sekarang beruk2 tu dah tumbang dengan kuasa Allah Yang Maha Berkuasa. Kau tu hamba binatang yang Allah ciota, tak payah kau sombong hina Allah. Nanti ke neraka jua kau akhirnya. Mereput kau dalam tu kena seksa hari2.

  8. kehkehkeh……JINnun x brani nak dedah fahaman dia. Sbb ape?
    Hanya Quran, satu2 kitab suci yg lulus falsification test.
    Lanjut boleh baca https://d1.islamhouse.com/data/en/ih_books/single/en_The_Amazing_Quran.pdf

    1. Quran?

      yg kao cetak tu, kata2 tuhan? yg dari nya, kao yg mengata2…

      Kadim?

      cuba, koyak sehelai laman
      muka, lap lendir puki bini setelah kao memuki memantat dgn nya?

      kertas yg kao menyundal mengatakan sebahagian kalam tuhan itu masih utuh dan puki bina bau kasturi ke?

      kan sundal punya pendewaam nih.

      yg kadim dan suci buku kitab itu, bila kamu kalian dapat kebenaran dari nya.

      kebenaran itu sifat nya khadim lagi suci.

      dgn kesundalan kamu serta lebai2 sundal pAs, blh ke kamu semua fahami perkara ini?

      tapi…

      mana blh manusia menyatakan kebenaran yg kadim, melainkan dari Sifat Kemanusian Nya…

      Sifat Kemanusian itu, tak lain, kesempurnaan Tuhan, melalui kemanusian, tuhan menyatakan Sifat2 Kesempurnaan Nya.

      dgn kemanusian, Alam Ini Manusia mengetahui Tuhan Nya

      itu yg muhammad dari tanah hijaz cuba memberitahu, tapi, kesundalan arab2 yg ada, kepentingan mereka melebihi semua

      apw kesundalan hadi wang dgn amanat ala keldai nya, suku sana, suku sini?

      Politik Islam, bermula 1400 tahun terdahulu, sedangkan Alam ini, dari Rahsia Pati Zat lagi, dah terkandung segala sifat2 Nya…

      setiap seketika Alam ini menzahirkan keislaman Nya…

      Keislaman yg berteraskan Pertalian2 Zat Kesemestaan Nya melalui Sifat2 Tiada Terbatas kesempadanan nya.

      Skrang, pi, terus menyudal recycle cerita2 donggeng Arab seterus nya

    2. Ikut islam merampas haram…ko islam ker?

  9. NEGARA2 MAJU UMUMKAN RANSANGAN EKONOMI BESARAN TANPA LULUS PARLIAMENT…..INI MUSIM DARURAT……HANYA PHDAPIG SAHAJA JAKUN BANGANG DAN SUNDAL…….

    AS, Britain umum pakej rangsangan ekonomi besar-besaran

    2020-03-19T01:00:02+08:00
    Seorang wanita dilihat menolak troli sarat dengan barang keperluan harian di sebelah para-para yang kosong di sebuah pasar raya ketika wabak COVID-19 berterusan merebak di seluruh Amerika Syarikat. AS dan Britain kelmarin mengumumkan pakej rangsangan ekonomi besar-besaran untuk menopang ekonomi yang kucar-kacir akibat COVID-19. — Gambar AFP
    KOSONG: Seorang wanita dilihat menolak troli sarat dengan barang keperluan harian di sebelah para-para yang kosong di sebuah pasar raya ketika wabak COVID-19 berterusan merebak di seluruh Amerika Syarikat. AS dan Britain kelmarin mengumumkan pakej rangsangan ekonomi besar-besaran untuk menopang ekonomi yang kucar-kacir akibat COVID-19. — Gambar AFP
    PARIS: Amerika Syarikat (AS) dan Britain menerajui usaha global bernilai berbilion dolar untuk meng-atasi keadaan ekonomi yang kucar-kacir disebabkan oleh Novel Koronavirus (COVID-19) manakala Kesatuan Eropah (EU) menutup sempadannya kepada orang dari luar selama 30 hari untuk membendung penularan pandemik itu yang ganas.

    Langkah menyeluruh itu, yang tidak pernah dilihat pada waktu aman, telah menterbalikkan masyarakat di seluruh dunia dan menggegarkan pasaran kewangan yang bimbang mengenai kemelesetan global.

    Wabak COVID-19, yang pertama kali muncul di China pada hujung tahun lepas, telah merebak dengan cepat di seluruh dunia, menjangkiti hampir 200,000 orang dan membunuh 7,900 lagi sementara kerajaan berusaha sedaya upaya untuk mengawalnya.

    Ekoran kritikan bahawa mereka mengurus tindakan krisis dengan salah, London dan Washington kelmarin mengumumkan pakej rangsangan ekonomi besar-besaran.

    Presiden Donald Trump berkata Rumah Putih sedang membincangkan rang undang-undang perbelanja-an “yang tinggi” dengan Kongres termasuk bayaran tunai segera kepada rakyat Amerika.

    Pegawai kerajaan tidak memberikan angka sebenar tetapi akhbar The Wa-shington Post melaporkan jumlah itu boleh mencapai AS$850 bilion (RM3.4 tri-lion), dengan jumlah besar diperuntukkan bagi syarikat penerbangan yang dikhuatiri akan terbengkalai.

    “Kita akan menjalankan usaha besar-besaran,” kata Trump kepada pemberita.

    Menteri Kewangan Britain Rishi Sunak turut meng-umumkan “pakej luar biasa” bagi pinjaman yang disokong oleh kerajaan bernilai 330 bilion pound (RM1.98 tri-lion) untuk perniagaan yang menghadapi masalah dalam kelumpuhan ekonomi yang mendadak disebabkan oleh kuarantin diri secara besar-besaran.

    Perancis menjanjikan pakej bantuan bernilai 45 bilion euro (RM270 bilion).

    Sementara itu Canselor Jerman Angela Merkel mengesahkan “larangan kemasukan” selama 30 hari ke dalam EU.

    Negara-negara Eropah sudah pun dalam keadaan berkurung dalaman hampir sepenuhnya, dan Belgium memulakan tempoh berkurung bermula semalam sehingga sekurang-kurangnya 5 April.

    Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) menggesa “tindakan paling berani” di benua itu, pusat utama ter-baharu bagi pandemik itu.

    Di AS, sekatan terus me-ningkat, dengan Maryland yang menjadi negeri terbaharu untuk menangguhkan pemilihan calon presiden peringkat negeri manakala New York City sedang me-nimbang perintah berkurung.

    Australia menggesa rakyat untuk tidak pergi ke luar negara, dan melarang perhimpunan melebihi 100 orang.

    Dua negara panas di Asia, China dan Korea Selatan telah menyaksikan jangkitan baharu dan kematian mendatar sejak beberapa minggu lepas – China melaporkan hanya satu sahaja kes domestik baharu buat hari kedua berturut-turut semalam – tetapi jumlah melonjak di seluruh Eropah.

    Afrika, dengan sistem penjagaan kesihatannya yang rapuh, turut merekodkan lebih 400 kes, dan Amerika Latin mempunyai lebih 1,100 kes, dan negara dengan penduduk paling ramai di benua itu Brazil mengesah-kan kematian pertamanya kelmarin.

    Trump, yang selama berminggu-minggu dituduh tidak memandang krisis itu dengan serius, nampak ber-azam untuk menguasai mesej yang beliau hendak sampaikan, dengan mengumumkan beliau akan melakukan segalanya untuk menentang “musuh yang halimunan”.

    “Kita perlu memenangi peperangan ini,” katanya di Rumah Putih, di mana kakitangan dan wartawan kini perlu menjalani pemeriksaan suhu dengan kerap.

    Saham AS yang terjejas teruk – dan dianggap oleh Trump sebagai metrik pen-ting bagi kejayaannya menjelang pilihan raya presiden pada November – ditutup lebih tinggi selepas pengumuman rangsangan dibuat.

    Trump mengakui Isnin lepas bahawa ekonomi negara mungkin akan mengalami kemelesetan.

    Di Perancis, Presiden Emmanuel Macron turut menyamakan wabak itu dengan peperangan dan mengarahkan hampir seluruh populasi untuk duduk di rumah sekurang-kurangnya selama dua minggu.

    Britain mempertingkatkan langkahnya sendiri selepas nasihat saintifik menyatakan jangkitan dan kematian akan melonjak tanpa tindakan drastik.

    Warga negara diminta mengelak daripada melakukan perjalanan yang tidak penting ke luar negara serta perhimpunan sosial yang besar, dan sekatan lebih ketat dijangkakan dalam masa beberapa hari akan datang.

    Jerman melarang perhimpunan di gereja, masjid serta saumaah dan berkata taman permainan dan kedai tidak perlu akan ditutup juga.

    Di Ireland, Anthony Whyte, 49, melihat jalan berbatu bundar di Dublin dari sebuah bar dan me-nyamakan suasana dengan “sebuah bandar hantu”.

    “Ia umpama hari kiamat,” katanya.

    Sambutan Hari Saint Patrick yang biasanya penuh kegembiraan dibatalkan di Dublin, New York dan Boston.

    Para pemimpin G7 (kum-pulan tujuh negara maju) telah berikrar untuk “melakukan apa sahaja yang perlu” untuk mencegah peleburan kewangan.

    Bagaimanapun setiap sektor daripada pelancongan hingga kepada makanan dan penerbangan terjejas selepas ekonomi global melaksanakan perintah berkurung.

    Wabak itu turut merosakkan kalendar sukan antarabangsa. Kejohanan bola sepak Eropah sudah ditunda sehingga tahun depan dan Olimpik Tokyo – yang dijadual bermula pada Julai – berada di awang-awangan, walaupun pegawai Jepun menegaskan acara itu akan diteruskan.

    Kejohanan tenis Terbuka Perancis turut ditunda kelmarin. Ia kini dijadual bermula pada September dan bukan Mei.

    Syarikat pembuat ubat sedang berusaha sedaya upaya untuk mencari penawar, dan ia mungkin akan memakan masa lebih setahun sebelum vaksin selamat sedia untuk dipasarkan.

    Sementara itu, seorang pe-gawai AS berkata ujian per-tama ke atas manusia bagi vaksin sudah bermula. — AFP

    Kategory
    Dunia

    © Copyright 2020, Utusan Borneo Online

  10. Kesundalan ape keldai2 pAs meraung pertolongan dgn budin?

    aku ada di sini, letakan ape ayat2 dari kitab, naz2 mau pun hadith2..

    pertahankan kesundalan kamu dgn penywmbahan pagan berhala kamu

    Kapir sana sini, amanat dgn tiada taubat dan mohon maaf hinggakan kesundalan lebai2 pAs berluluasa dgn tabii takfiri mereka

    Ayuh, pertahankan kesundalan kamu semua dgn agama berhala yg kamu anuti

    zunnun tak sedikit pun lari

  11. KETIKA RAKYAT SIBUK PERANG LAWAN COVID ……PHDAPIG PULA SIBUK MAIN POLITIK……..

    Muslihat Sebenar PH Desak Pakej Rangsangan Ekonomi Di Bahaskan Di Parlimen……..

    Sejak Perdana Menteri, TS Muhyiddin Yassin umumkan Pakej Rangsangan Ekonomi yang dinamakan Skim Prihatin Nasional berjumlah RM250 bilion, pemimpin Pakatan Harapan mendesak supaya diadakan sidang Parlimen tergempar kononnya untuk Pakej Rangsangan Ekonomi itu dibahas dan diluluskan di Parlimen.

    Alasan yang diberikan Pakatan Harapan ialah jumlah dana yang begitu besar, mestilah mendapat kelulusan dari Parlimen dahulu sebelum ianya boleh dilaksanakan.

    Berikut antara pemimpin Pakatan Harapan yang keluarkan kenyataan :

    Anwar Ibrahim mahu supaya Skim Prihatin Nasional dibahaskan untuk diperincikan supaya ianya benar-benar sampai kepada golongan sasaran dan tidak berlaku ketirisan (BACA DI SINI).

    Lim Kit Siang pula memberikan alasan Malaysia ialah negara demokratik dan setiap perbelanjaan dari khazanah negara mesti mendapat pandangan dan kelulusan dari Ahli Parlimen sebelum boleh dilakukan (BACA DI SINI).

    Persoalannya, bukan sahaja Malaysia, malah hampir seluruh dunia berada dalam kecemasan akibat dari wabak Covid-19, jadi apakah kerajaan perlu mengadakan sidang parlimen khas untuk Ahli Parlimen bahas dan luluskan pakej rangsangan ekonomi yang telah diumumkan?

    Amerika Syarikat, Britain dan beberapa negara Eropah telah pin mengumumkan pakej rangsangan ekonomi untuk membantu rakyat mereka dan merangsang ekonomi domestik mereka ketika pasca wabak Covid-19 bagi mengelakkan terjebak dalam kemelesetan ekonomi tanpa perlu mendapatkan kelulusan dari parlimen atau pun ahli senat (BACA DI SINI).

    Kenapa?

    Kerana sama ada kerajaan atau pun pihak pembangkang mereka sedar, dalam keadaan kecemasan seperti sekarang, rakyat dan negara perlu diberi keutamaan dan bukannya terus bermain politik.

    Ini berbeza dengan sikap pembangkang yang ada di Malaysia.

    Bukanlah tujuan sebenar mereka mahu Sidang Khas Parlimen diadakan untuk membahaskan Pakej Rangsangan Ekonomi atau mendaulatkan amalan demokrasi di Malaysia.

    Tetapi tujuan utama mereka ialah untuk menjatuhkan kerajaan yang ada sekarang (BACA DI SINI).

    Benar, Lim Kit Siang kata perkara lain seperti isu menukar Speaker Dewan Rakyat, usul undi tidak percaya tidak boleh dimasukkan dalam perbahasan Sidang Khas Parlimen tersebut.

    Tetapi sekiranya, Pakej Rangsangan Ekonomi tidak mendapat sokongan majoriti, maka dengan secara tidak langsung, Pakatan Harapan dapat membuktikan bahawa Muhyiddin tidak mendapat sokongan majoriti Ahli Parlimen.

    Ini dengan sendirinya akan membawa kepada usul undi tidak percaya kepada Muhyiddin sebagai Perdana Menteri.

    Apa akan berlaku seterusnya?

    Maka proses perletakan jawatan Dr. Mahathir sehingga perlantikan Perdana Menteri baru akan berulang sekali lagi dan campurtangan SPB YDP Agong akan sekali lagi diperlukan.

    Apa akan terjadi kepada Pakej Rangsangan Ekonomi yang telah diumumkan?

    Dengan sendirinya ia akan terbatal.

    Siapa yang akan menjadi mangsa?

    Sudah terang lagi bersuluh, sudah pasti rakyat yang kini memang berada dalam kesusahan dan baru mahu menarik nafas lega, akan menjadi lebih susah kerana bantuan yang diharapkan tidak menjadi kenyataan.

    Tapi sekiranya Pakej Rangsangan Ekonomi itu diluluskan, apa akan jadi pada Pakatan Harapan?

    Mereka tidak rugi apa-apa kerana sekarang ini mereka sememangnya pembangkang tetapi sekurang-kurangnya mereka telah mencuba untuk menumbangkan kerajaan dan yang akan terkesan ialah rakyat kerana bantuan akan memakan masa yang lebih panjang sebelum sampai ke tangan rakyat.

    Itulah wajah sebenar Pakatan Harapan.

    Mereka tidak peduli dengan kesusahan rakyat, mereka tidak peduli berapa ramai telah dijangkiti dan mungkin akan dijangkiti, mereka tidak peduli dengan angka kematian Covid-19 yang semakin meningkat.

    Yang mereka peduli ialah mahu berkuasa kembali di Putrajaya, walau pun bayarannya ialah penderitaan rakyat!!!

    1. Tak abis2 syok sendrik, angau & angan mat jenin, si mamat pondan lahir tak bernama, tak tau siapa kedua orang tuanya menikah atau tidak.

      “Karuna Virosmah” dijadikan alasan untuk dia terus kecut mengecut telur & pelirnya…,,!!.

      Buang masa layan angCOW, Kejora..,,,,!!
      ——————————————————————————

      Tak abis2 syok sendrik, angau & angan mat jenin, si mamat pondan lahir tak bernama, tak tau siaoa kedua orang tuanya menikah atau tidak.
      “Karuna Virosmah” dijadikan alasan untuk dia terus kecut mengecut telur & pelirnya…,,!!.
      Buang masa layan angCOW, Kejora..,,,,!!

  12. 🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
    Heran Wak Suman maknyah di mana gerangan
    Dah banyak hari..dia tak muncul, di pandangan
    Apa si tua tu dh kena covid-19 punya serangan
    Atau..dia ingkar PKP, kini berada dlm kurungan
    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
    Nak cari Suman..itulah Kejora punya cadangan
    Cuti sekoah ini lah..Kejora nak set pertarungan
    Tpi kna duduk rmah prgerakan dibuat larangan
    Sayang sekali, PKP pula tampil mnjdi halangan
    👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
    Mmg dah lama, Kejora nk ajar, Suman bajingan
    Nak bagi ifrit tu, rasa sikit, Kejora punya tangan
    Kecewa btul, dgn si tua tu tk dpt nak berlengan
    Dek PKP Suman slmt dr Kejora pnya penangan
    👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    1. Tak abis2 syok sindrik, angau & angan mat jenin, si namat pondan lahir tak bernama, tak tau siaoa kedua irang tuanya menikah atau tidak.
      “Karuna Virosmah” dijadikan alasan untuk dia terus kecut mengecut telur & pelirnya…,,!!.
      Buang nasa kayan angCOW, Kejora..,,,,!!

      Tak abis2 syok sindrik, angau & angan mat jenin, si namat pondan lahir tak bernama, tak tau siaoa kedua irang tuanya menikah atau tidak.

      “Karuna Virosmah” dijadikan alasan untuk dia terus kecut mengecut telur & pelirnya…,,!!.

      Buang nasa kayan angCOW, Kejora..,,,,!!

      Hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi………,,,

      1. Tak abis2 syok sendrik, angau & angan mat jenin, si mamat pondan lahir tak bernama, tak tau siapa kedua orang tuanya menikah atau tidak.

        “Karuna Virosmah” dijadikan alasan untuk dia terus kecut mengecut telur & pelirnya…,,!!.

        Buang masa layan angCOW, Kejora..,,,,!!

        Tak abis2 syok sendrik, angau & angan mat jenin, si mamat pondan lahir tak bernama, tak tau siaoa kedua orang tuanya menikah atau tidak.
        “Karuna Virosmah” dijadikan alasan untuk dia terus kecut mengecut telur & pelirnya…,,!!.
        Buang masa k0layan angCOW, Kejora..,,,,!!

  13. YANG SEBENARNYA RAKYAT MERASA TENANG BILA PH TIADA LAGI PERINTAH NEGARA…… PHD4PIG MEMANG SIAL PUNCA SEGALA BENCANA DALAM NEGARA…… BAYANGKAN BARU 22 BULAN RAKYAT DILANDA PELBAGAI MASALAH….. NEGARA BAGAI DILANDA GARUDA…….

    Rupa-rupanya Kita Boleh Hidup ‘Tanpa’ Politik……..

    1.Orang Malaysia – Melayu khususnya – memang terkenal dengan minat luar biasa terhadap politik. Siang malam pagi petang mereka berpolitik. Kepentingannya lebih daripada makanan ruji.

    2. Tetapi tiba-tiba, tak semena-mena keadaan berubah. Politik tidak lagi menjadi keutamaan mereka. Mereka, secara umumnya, berhenti bercerita dan bercakap mengenainya.

    3. Tidak, bukan mereka yang berubah. Sebaliknya mereka diubah oleh keadaan. Pandemik Covid-19 menghilangkan selera mereka untuk berpolitik. Selera itu, kalaupun ada, akan ditenggelamkan oleh bahana yang dibawa Coronavirus.

    4. Pendapat, pandangan, ulasan, laporan atau apa pun tentang politik sekarang ini tidak dipedulikan orang. Kalau ada yang masih cuba menyentuhnya, ia kurang mendapat sambutan. Kalau tak kena gaya mungkin dimarahi oleh khalayak sebab rata-rata menganggap sekarang bukanlah masa yang sesuai untuk berpolitik.

    5. Hasilnya menakjubkan. Selama 13 hari ini hati terasa tenang, otak terasa lapang. Tidak ada lagi perasaan marah, geram, mual dan loya. Dan semuanya kerana tak adanya berita dan cerita poltik.

    6. Ternyata tanpa karut-marut politik, kita semua bukan sahaja boleh hidup, malahan dapat melalui kehidupan ini dalam keadaan yang lebih baik. Saya percaya kalau dibuat pemeriksaan kesihatan ramai yang akan mendapati tekanan darahnya berkeadaan lebih elok berbanding dahulu.

    7. Malangnya Covid-19 ini sangat berbahaya dan boleh meragut nyawa. Kalaulah penyakitnya sekadar macam kurap atau panau, elok rasanya kita biarkan pandemik itu berterusan. Lagi baiklah kita tergaru-garu daripada menjadi tak tentu arah dengan kelaku gelagat orang politik atau mereka yang gila berpolitik tanpa mengira masa.

    8. Apa-apa pun, #stayathome. Kita harus kalahkan Covid-19 ini secepat mungkin. Hanya selepas menang kita akan dapat kembali melalui hidup sepeti biasa. Dan waktu itu suka atau tak suka kita terpaksa menyerahkan diri kepada virus politik yang tentunya tidak sabar-sabar untuk kembali menyerang.

  14. DARI PEMERHATIAN YANG DIBUAT …..COVID NI PALING BAHAYA DATANG DARI PELANCUNGAN KE LUAR NEGARA ATAU PELANCUNG ASING…..JADI PN KENA BURU MEREKA YANG ADA LATAR BELAKANG INI……..

    GARA-GARA ROTI,DRIVER GARDENIA DIPUKUL GANGSTER?…….

    Kisah ini dipetik daripada perkongsian dalam Facebook :

    GARA-GARA ROTI,DRIVER GARDENIA DIPUKUL GANGSTER

    Akibat pembelian panik #Covid-19
    Kejadian pukul pemandu lori roti Gardenia di Taman Sri Botani Ipoh.

    Dipercayai pemandu lori menasihati kepada seorang pembeli perempuan untuk tidak mengambil terlalu banyak,ingat sama dengan orang lain pun nak beli juga.

    Tetapi teguran itu tidak diterima malah memanggil gangster dipercayai teman lelaki perempuan tersebut untuk memukul pemandu lori tersebut hingga koyak rabak baju abang lori.

    tu bukan gangster,tu kebulor

    #salamgardenia
    #savegardenia
    #covidnaiting
    #handcatalyzer
    #noRASIS

    Sumber:
    https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=248493889869166&id=100041256703771

    Sumber asal:
    https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=248913009827254&id=100041256703771

    Namun begitu perkara ini belum disahkan lagi oleh mana² pihak termasuk pemandu dan pihak Gardenia sendiri.

    Jika perkara ini benar berlaku diharap pemandu lori itu segera membuat laporan Polis agar siasatan dapat dilakukan segera.

    Maklumat baru yang admin terima daripada pihak Gardenia sendiri bahwa mereka telah mengesahkan kejadian itu dan laporan Polis sudah dibuat.

    Sekian.
    na’im

  15. JUNNUN MESTI BERITAHU DARI MANA DIA BELAJAR AJARAN SESAT…..SIAPA GURU DIA…..APA KITAB DIA GUNA……..PATUT JUNNUN KENA TANGKAP…….

    828 ditahan hari ke-12 PKP, masih ramai ingkar…….DULU BILANG BERAPA MASUK WAD SEKARANG BILANG BERAPA MASUK LOKAP……

    Seramai 828 individu di ditahan Polis Diraja Malaysia (PDRM) semalam kerana melanggar Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) walaupun pelaksanaan perintah sudah memasuki hari ke-12.

    Menteri Kanan (Keselamatan), Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, berkata tangkapan itu dilakukan polis ketika melakukan rondaan serta menerusi sekatan jalan raya.

    Setakat semalam, PDRM bersama Angkatan Tentera Malaysia (ATM) telah mengadakan 1,520 sekatan jalan raya dan memeriksa 257,287 kenderaan.

    “Jika lihat jumlah tangkapan ini semakin meningkat, menunjukkan bahawa polis kini mengambil tindakan lebih tegas berbanding sebelum ini terhadap individu yang ingkar arahan PKP.

    “Sasaran kita sebenarnya untuk mengurangkan jumlah tangkapan, namun jumlah yang semakin banyak setiap hari menunjukkan masih ramai rakyat yang tidak patuh pada arahan dikeluarkan,” katanya dalam sidang media selepas Mesyuarat Khas Menteri-Menteri Mengenai PKP di Putrajaya, hari ini.

  16. Zunnun sudah jelas kesesatannya.
    Tidak dpt terima kekalahan PH sdgkan itulah ketentuan Allah swt. Qada & Qadar dr Allah. Sedang Allah telah berfirman, Dia akan berikan kerajaan kpd sesiapa yg Dia kehendaki.
    Tiada redho dan asyik mempertikaikan ketentuan Allah jelas sesat. Yg ikut pun turut sesat.
    Tidak terima kehendak takdir samalah mempertikaikan Qada & Qadar Allah dan tidak percayakan salah satu rukun Iman yg ke 6.
    Dari pengamatan saya, tulisan zunnun membawa kpd kesesatan aqidah.
    ZUNNUN SESAT DAN MENYESATKAN.

    1. Jgn berhenti dgn kesundalan kamu setakat Causation Semesta

      Di beri pengertian dlm bahasa inggeris, Qadar dan Qadar Arab kamu terpingga2 dgn kesundalan yg ada

      mulakan dgn pengertian “allah” itu, jgn pulak kau imagine “allah” itu satu lembaga…

      lagi sundal agama yg kamu semua anuti

      Kapir sana sini, “melayu islam” sana sini….

      sundal ape semua ini?

  17. PN PERLU HAYATI MAKSUD PENJJARAKKAN SOSIAL JANGAN SAMPAI TERLAJAK JADI CURFEW…..YANG PENTING SEDIAKAN INSTANT SCREENING…..PALING PENTING INFOMASI RAKYAT SUPAYA BERTINDAK CEPAT SEBELUM PARAH…..

    Pakar jantung sombong diheret ke mahkamah……..BANGSA D4P MEMANG DEGIL DAN MELAWAN UNDANG2…….

    Gara-gara berkeras mahu bersenam dengan berjoging di taman awam semasa pelaksanaan perintah kawalan pergerakan (PKP), pakar jantung Dr Ong Hean Teik diheret ke Mahkamah Majistret Pulau Pinang dan berdepan dua pertuduhan.

    Berdasarkan laporan Sin Chew Daily, Dr Ong minta dibicarakan atas kedua-dua pertuduhan di bawah Seksyen 186 Kanun Keseksaan dan Peraturan 3(1) Peraturan-Peraturan Pencegahan dan Kawalan Penyakit Berjangkit (Langkah-Langkah Di Dalam Kawasan Tempatan Jangkitan) 2020.

    Seksyen 186 memperuntukkan hukuman penjara maksimum dua tahun atau denda maksimum RM10,000 atau kedua-duanya sekali, jika sabit kesalahan.

    Manakala Peraturan 3(1) pula memperuntukkan denda maksimum RM1,000 atau enam bulan penjara atau kedua-duanya sekali jika sabit kesalahan.

    Video bantahan Dr Ong semasa ditahan baru-baru ini tular di laman sosial.
    https://www.facebook.com/100000070390440/videos/3296265573719090/
    Majistret kemudiannya membenarkan tertuduh diikat jamin RM13,000 dan menetapkan 9 Jun untuk pendengaran kes.

    Mahkamah turut mengarahkan doktor berusia 60 tahun itu menyerahkan pasportnya dan melaporkan diri ke balai polis setiap bulan.

    Berdasarkan kertas pertuduhan, Dr Ong keluar berjoging seorang diri di sebuah taman rekreasi dan berhujah dengan penguatkuasa Majlis Bandaraya Pulau Pinang (MBPP) bahawa tindakannya itu tidak salah dan semata-mata demi kesihatannya.

    Rakaman pertingkahannya dengan penguatkuasa berkenaan menjadi tular, menyebabkan polis menyiasatnya kerana melanggar PKP.

    Kerajaan menguatkuasakan PKP di seluruh negara bermula 18 Mac hingga 31 Mac bagi membendung penularan wabak Covid-19. Perintah itu kemudiannya dilanjutkan hingga 14 April.

    Sejak semalam, Malaysia mencatatkan 2,740 kes jangkitan Covid-19 dan 34 kematian.

    Sementara itu, Menteri Pertahanan Ismail Sabri Yaakob berkata masih ramai rakyat yang tidak mengendahkan PKP meskipun pihak berkuasa telah mengambil tindakan lebih tegas.

    Pada Sabtu lepas sahaja, beliau mendedahkan seramai 649 ditahan atas kesalahan itu.

    MR : Bukan Cina, tapi bangsa DAP

  18. Zunnun pembawa ajaran sesat

  19. KAN DAH KATA PN JAUH LEBIH BAIK DARI PH…..PH MEMANG KEDEKUT NAK MAMPUS……..

    Kerajaan PN lulus peruntukan RM100,000 kepada wakil rakyat pembangkang………

    Ahli Parlimen Subang Wong Chen hari ini memaklumkan Perdana Menteri Muhyiddin Yassin bersetuju untuk meluluskan peruntukan sebanyak RM100,000 kepada wakil rakyat pembangkang.

    Wong Chen berkata, beliau baru sahaja menerima pengesahan rasmi menerusi email dari Pejabat Perdana Menteri.

    “Berita baik. Kami baru sahaja menerima pengesahan rasmi dari Pejabat Perdana Menteri pada jam 10 pagi tadi bahawa sejumlah RM100,000 akan diberikan kepada semua wakil rakyat pembangkang, dipercayai untuk menangani wabak Covid-19.

    “Jumlah ini diperuntukkan kepada kami bagi tempoh sepanjang tahun. Tetapi saya berhasrat untuk membelanjakan semuanya semasa tempoh krisis ini,” katanya dalam satu kenyataan di Facebooknya, hari ini.

    Wong turut berkongsi e-mel pengesahan daripada Pejabat Perdana Menteri yang meminta wakil rakyat pembangkang mengemukakan projek atau program yang mereka mahu Putrajaya biayai.

    “Saya akan bekerjasama dengan Adun dalam kawasan Parlimen dan pemimpin komuniti mengenai apakah yang perlu dibelanjakan serta apakah responnya.

    “Kami akan mematuhi peraturan yang ditetapkan kerajaan mengenai bagaimana dan apakah yang akan kami belanjakan. Saya dan para pegawai akan melihat proses dan prosedur pada pagi ini,” katanya.

  20. Budin tolong siasat si zunnun. Dia ni bawak ajaran sesat.

    1. cuba siasat, #hadiweng dah taubat dgn amanat sundal nya dgn 4 Versi, hingga ibrahim mahmud mati tergolek dog.

      bila dah di sahkan sesat oleh majls fatwa, #hadiweng dah mohon maaf serta bertaubat?

      kesundalan suku sana suku sini. Setakat islam yg di anuti selebar kolam 1450 tahun, di cycle2, tak ubah kayu mati sj.

  21. AKHLAK Islam mengajar bila bersedeqah beri Yang TERBAIK…….PH NI SEMUANYA MAFIA GANGSTER DAN PEMBERONTAK MANA TAHU KEIKHLASAN……….

    Petugas Covid-19 Terkilan, MP PKR Bagi Nasi Kosong, Ikan Goreng………

    Kuala Lumpur – Tindakan ahli parlimen Alor Setar, Chan Ming Kai memberikan nasi putih berlaukkan 2 ketul ikan goreng kepada para petugas barisan hadapan Covid-19 dikecam para pengguna media sosial.

    Laman Facebook Muafakat Kedah melalui satu posting menyifatkan tindakan ahli parlimen dari Parti Keadilan Rakyat (PKR) itu sebagai kedekut.

    “Ucapan terima kasih buat Ahli Parlimen Alor Setar, YB Chan Ming Kai bagi sumbangan ikhlas berupa nasi putih berlaukkan ikan goreng tergeliat 2 ekor buat petugas barisan hadapan covid19 pada hari ini.

    “Kesian buat petugas, penat jerih depa hanya dinilaikan dengan sumbangan sebegini sahaja. Ikhlas ke macam ini ?

    “Atau sekadar nak ambik nama saja kerana stiker tu nampaknya lebih mahai dari lauk yang dibagi. Kuah pun takdak. Makan lekat rengkong mampoih. Anda semua nilaikan sendiri?

    “Ingat YB Alor Setar. Ingat Ikan termenung tergeliat 2 ekoq. #YBKedekut,” memetik kenyataan pengendali laman tersebut sebentar tadi.

    SuaraTV cuba untuk menghubungi wakil rakyat tersebut bagi mendapatkan maklumbalas dan pengesahan, namun gagal.

    Sementara itu, tinjauan di ruangan komen mendapati, rata-rata netizen menyifatkan tindakan tersebut sebagai tidak prihatin terhadap jasa dan pengorbanan para petugas barisan hadapan yang sanggup berkorban nyawa demi kesejahteraan rakyat Malaysia.

    “Bagi la elok skit aihh itu nama ikhlas (ini) nak bagi kucing ka org. Hanya begitu nilai para petugas di mata dia. Bukan kira tak bersyukur tapi depa terkilan. Kau tak payah pulun nak bagi 1000 bungkus kalau tak mampu atau lari bajet, memadai bagi 500 bungkus dengan lauk yang elok sikit. Depa (para petugas) bukan nak lauk mewah pun tapi agak-agak la YB. Insyallah banyak lagi yang prihatin dan hormat kepada para petugas,” uajr Azrul Hisyam Ahmad.

    “Buat malu PH (Pakatan Harapan) ja YB ni, teruk sangat bagi makan kuching ja lah,” tegas Aiman Radzi pula.

    SuaraTV

    1. Akhlak “islam” atau akhlak kaki temberang, kapir sana sini nih?

      dan sah ke keislaman kamu? Setakat dgn batasan2 rukun, itu procedure2 sj, mana perisian nya?

      tapi asyik kapir sana sini, kamu semua dah islam betul le?

      jgn2 puki ibu yg mengagga2 melahirkan kamu, biji kelentik nya, masih tersentap2 dgn penyesalan.

  22. Zunnun gila babi pengikut ajaran sesat.

    1. Atau kao dah di sesatkan sejak mula di berfikir dan jadi keldai belaan hadi?

    2. Ko ikut ajaran sesat..mmerampas haram ajaran islam.m

  23. satire kesundalan tabii tebuk atap dan penyelesaian covids’

    covids’ : yun yum, yammm

    virus tebuk atap : ape yg kao yun, tum, yummm tu covids’

    covids’ : puas, mengodam host terbaharu.

    virus tebok atap : kao jgn rasa “invincible” lambat laung, anti body host2 kamu akan menghasilkan impunity dan immunity selain vaccine, kao jadi “history” je

    covids’ : aku, menyorok dlm pembentung najis, lagi susah mereka mencari dan basm

    virus pintu belakang : kao baik2, najis2 kepunyaan “melayu islam” kao jgn godam, cukup dgn ape yg kao lakukan terkini, byak “melayu2 islam” serban berjubah yg kao bawa mati.

    covids’ : biar betul, virus tebuk atap lagi bisa, uthman yg sedang baca kitab, virus tebuk atap bunuh hingga mati.

    covids’ : pas tu, tak cukup pula, ali, hasan dan hussein, di bunuh, di racuni.

    covids’ : yg di Levant Syria/Iraq lagi besar mereka tebuk kerajaan mereka

    virus pintu belakang : hehehe, setakat tebuk atap, je. Yg merancang kan virus2 pintu belakang, virus2 tebuk atap, abdi2 suruhan sj.

    covid’s : oh, hebat, hebat, hebat.

    covids’ : tapi tadi kao kata, bila host2 aku mula dapat mengeluarkan anti body dan vaccine, aku jadi “history” je.

    covids’ : seperti juga, isis, bagdadi tergoleh dog, seperti juga ibrahim tergolek dog di memali.

    covids’ : kerajaan pintu belakang Marcos di guling dgn “people power” Aquino di Philippines.

    virus pintu belakang : tak pe. kita seal aje Parlimen, supaya pembangkang tak boleh lakukan undi tak percaya.

    vurus tebuk atap : ya ya ya. Stimulus Package pun kita sondol je kpd rakyat

    1. Pengikut ajaran sesat

  24. jigit

    Lot 1, Janan Istana Lubuk Kawah, Bandar Darulaman, Jitra

    Reply

    30 March 2020 9:13 am

    1. Bro jigit,

      🏢🏢🏢🏢🏢🏢🏢🏢🏢🏢🏢🏢🏢🏢🏢🏢🏢🏢
      Kg Lubuk Kawah tu..lalu kok tepi Skolah Jenan
      Kalau terus, boleh pi ke Kg Naga & Telok Malek
      Area tu mmg ler dulu tmpt Kejora pnya mainan
      Zmn sekolah, jln tu le Kejora selalu brulang alik
      👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍

      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
      👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌

      1. 👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
        Kejora tak kenal dgn Jigit, sbb kita tidak seusia
        Lagi pula, Jigit dulu tu tak kerja dekat Malaysia
        Tapi di sini, tak usah lah bro nak simpan rahsia
        Citer lah sikit bro..kisah cinta dgn gadis Russia
        💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

        😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
        Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
        💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷🌼🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷

        1. Dah siap pun buku baru dikarang
          Nak minta Kejora buat kerja suntingan
          Dah siap hardcopy di tangan sekarang
          Covid19 pula yang jadi halangan

      2. Di kg lubuk kawah itulah Jigit dilahirkan
        Kemudian ikut ayah pergi memugar hutan
        Masa kecik hidup susah hanya cukup makan
        Dapat juga pi Europe, US, Russia, Uzbekistan

        1. Bro jigit 6:18 pm,

          🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏
          Kejora blum bersedia, nk tolong buat suntingan
          Bkn lah hanya kerna..covid-19 mnjadi halangan
          Tapi, fikiran ini tk tenang & dilanda kerunsingan
          Selagi blm pasti keselamatan dara kesayangan
          😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢

          💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
          Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
          💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

  25. Sebelum ini TSMY bersama PH dlm kerajaan. Dia dah tahu sangat perangai MP PH ni. Masa jd kerajaan perangai MP PH ni dah mengalahkan monyet spt MP jee Lutong. Lagipun, ramai MP PH ni sijil tipu dan bodoh. Paling kuat kalau buat perbahasan pun monyet2, kera2 ni akan bersahut-sahutan buat bising, buang masa je. Rakyat dok terngangga tunggu. MP ph yg level monyet ni asyik Komplen tunjuk pandai dgn sijil palsu.

    Syabas TSMY, teruskan buat kerja. Jgn layan sekawan monyet2 yg tak reti buat kerja, cuma reti memekak je dlm dewan.
    Dah hilang kuasa baru gatal nak beri cadangan itu ini. Dulu asyik berpolitik berebut nak jd PM. Dgn kuasa Allah, PH digulingkan oleh ketua dia sendiri, lps tu berbalah sesama sendiri. Tak sedar lagi ke itu kifarah Allah sbb jahat dan hati busuk.
    PH merancang Allah merancang, tapi Perancangan Allah adalah yg lebih baik.

    Sekian dari bekas penyokong PH.

  26. Al kisah zunnun anjing gila tak habis lagi menyalak bila pm7 dgn rela hati menggulingkan kerajaan 22 bulan lantaran tak mahu serah baton kpd Anwar sbg pm8.

    Kegilaan yg menggila.

  27. 😷😷😷😷😷😷😷😷😷😷😷😷😷😷😷😷😷😷
    Virus corona kt US mmbuat Kejora tidur tk lena
    Kt US..wabak Covid ini, dh 142,178 org yg kena
    Mnakala 2,484 org, dh mninggalkan dunia fana
    Kejora berdoa agar Allah lindungi si dia kt sana
    😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢

    💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
    Subhanallahi walhamdulillahi wala ilaha illallah
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

    1. 😷😷😷😷😷😷😷😷😷😷😷😷😷😷😷😷😷😷
      Dek covid kat US fikiran Kejora jdi tak menentu
      Risau keadaan si dia di sana yg jauh bribu batu
      Kejora di sini, asyik brdoa tk henti setiap waktu
      Ya Allah, jgn lah kiranya si dara, terjadi sesuatu
      😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢

      💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
      Subhanallahi walhamdulillahi wala ilaha illallah
      💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

  28. takyah sembang kencang…mudah je penyelesaiannya:
    umno ganding bahu ngan anwar, aman negara: virusAtok dan virusGoneEng dapat dihapuskan dari tanah air.

    1. mcm selesaikan amanat hadi juga ke?

      hadi dah mintak maaf lum? Al Arqam Syaarie pun pandai mohon maaf.

      1. Hj Hadi nak mintak maaf apa sbb yg dia kata tu betul…. Kalau kita kata politik suku agama(Islam) suku maka jatuh kafir. Sbb Islam itu adDin, merangkumi semua perkara. Sbb tu ada politik Islam.
        Maka kita tak perlu masuk hindu, buddha utk jd kafir. Boleh rujuk mustika hadis keluaran JPM.

        1. Islam ala hadi, ke?

          yg di bawa oleh arab muhammad ke?

          1. Ya lah, islam yg diturunkan kpd nabi Muhammad saw. Itulah yg jd ikutan aku. Atau kau pengikut Tuhan harun?

            1. muhummad yg jasad dah lulur itu ke? bentuk dan nama je?

              muhammad ini yg bawa islam kpd kaum nya?

              atau

              Muhammad Yg Sentiasa Kekal, Sifat Tuhan Semesta?

              Islam ini 1450 usia nya ke?

              sesundalan kao, secepis abuk je di Alam Semesta.

              Alam ini yg berpaksi dgn Persamaan Islam selari Ilmu Perbendaharan. Yg muhammad dapat, secepis kesedaran sj.

              dari secebis ini, kamu asyik memuki kapir sana sini?

  29. kerajaan tebuk atap aka pintu belakang, dah syok sendiri dgn kemampuan membentangkan SP RM 250 Billion

    Mak Ooi, terbeliak Mak Kyiah di kampung, biliun2

    betul ke ujuran nih, atau lebih sudu dari kuah?

    mana nak Moo dan Kesundalan2 menteri2 cakau duit Cash Handout di anggarkan RM 8 Biliun?

    cuba Moo jelaskan sikit?

    jgn jadi mcm si isteri rosmah, ceduk sana sini, bila ringgit dan harga minyak jatuh merundum, tak sempat nak di timbus, lalu jadi lubang lohong.

    …seperti “runaway train” menyembah2 Raja UAE/Kerajaan China/Singapura dgn pertolongan.

    tergadai, Projek2 dgn kos yg di inflate serta bayaran mengikut time-line selain asset negara di Singapura.

    Kan pariah pemimpin sedemikian

    Moo dgn lebai2 sundal pAs serta penyamun2 fascist melayu akan meneruskan tabii kesundalan nya juga ke?

    1. ANDA BUKAN KERAJAAN

      MENYALAK ADALAH TUGAS HAKIKI PEMBANGKANG

      KALAU TAK BODOH TAK BOLEH JADI AHLI MANA2 PARTI DLM PH.

      APAKAH GELARAN YG PALING SESUAI UTK PEMBANGKANG SPT ZUNNUN SELAIN ANJING?

      1. kerajaan tebuk atap dan pintu belakang perlu di awasi jgn nanti, rumah siap pahat berbunyi

        itu sbb, Moo awal lagi mengaku, kerajaan yg tak di pilih rakyat.

        maka, bila dah tak di pilih rakyat, kerajaan sebenar nya, rakyat.

        tapi, sundal seperti kamu faham ke?

    2. kau ke yang memekak siapa muhyidin makan super ring depan tv gemok tak memasal tu?

  30. anon 9.56 kat bawah tulis… “Bagi dulu pd Anwar jd PM, baru boleh cerita betul ke tak betul.”

    PM7 lah yg sepatutnya pass pd Anwar, bukan letak jwtn. Alaa… Rupanya aku bertekak dgn org bodo rupanya.

    PM7 letak jwtn sbb sblum tu PH dah huru-hara sbb pm7 didesak supaya serahkan jwtn kpd bang non.

    Kesimpulannya, PM7 letak jwtn sbb mmg dia tak nak bg jawatan pm8 kpd bg non. Faham tak lgi.

    Kalau tak faham lg, aku boleh kata kau ni mmg bodo come from new stain. U can refer to microbiologist, what’s I mean *bodo new strain*.

    Buang masa aku bertekak dgn bodo new strain ni.

    1. Ini ulasan new virus strain jenama Fascists atau strain yg tercetus dari muaFUCKat ?

      1. FUCKatan Harapan. Bodoh tak bertebing.

        1. mcm ibrahim anak mAn, yg siasat covid 19 dlm bentung najis

          pandai ke bodoh?

  31. Ketelusan SP?

    Batul ke SP nih telus, dan serba Benar dgn Procedures Agihan yg rapi serta ruang “contingent in-placed.”

    Fasa 101, Perlembagaan Berkaitan Pembelanjaan Negara, Budget Tahunan/ Supplementary dan Undi Tidak Percaya serta pembentukan Kerajaan di bawa ke Parliment bukan depan TV atau Hotel Sheraton.

    supaya, seluruh rakyat di wakili, mengetahui perkara sebenar nya…

    (1) Peruntukan
    (2) Sources dana2
    (3) Over Sight Perlaksanaan Nya
    (4) Redundancy dan Contingent

    jika wabak Covids’ menghalang, usaha perlu di ambil oleh kerajaan utk Berbincang dan mendapatkan kelulusan Pembangkang melalui Surat/Live Streaming dan Seumpama Nya serta melibatkan,Kehadiran Speaker sebagai Arbitrary.

    Prihatin?

    Cash Handouts

    Ngape Kakitangan yg tak bekerja lagi berjimat dgn kos utk bekerja, bayaran asuhan anak, bil minyak, di bayar gaji penuh selain Allowance?

    Manakala Pekerja Swasta, yg mana tiada peruntukan Undang2 Yg blh memaksa Majikan membayar Gaji tanpa Bekerja?

    Ape, Covid 19 ancaman berlainan2 ke?

    Dana Peruntukan utk Cash Handouts hanya RM8-10 Billion saja, dan ramai rakyat jelata yg tidak di senaraikan dlm kumpulan B/M 40 tidak akan menerima nya.

    Jgn nanti, rumah dah siap, pahat berbunyi2

    Drp RM 250 B, hampir RM 230 Billion utk Bayaran “Deferences”

    Government Papers/Guarantee, Bond Redemption, Interest, Pledging Depreciation Asset

    dan menampung “shorfalls” dlm pengurusan Badget 2020 yg berkurangan kerana Kejatuhan Harga Minyak Global, menjejaskan Revenue Negara, Kutipan Cukai2, di anggarkan sebanyak RM 160 – RM 180 Billion

    Kesimpulan

    Kesundalan ape, kerajaan Tebuk Atap Anjuran Lebai2 Sundal pAs serta pintu Belakang Melayu2 Fascist takutkan sgt nih, utk mendapat kelulusan dari SEMUA WAKIL RAKYAT YG MEWAKILI RAKYAT DLM NEGARA??

    1. Kalau rumah terbakar, pihak bomba perlu mesyuarat dululah.
      Jd lah pembangkang yg releven, bkn yg bahlol mcm PH.

      1. betul2,

        jgn nanti bila anak pompuan kemarok nak memuki, lupakan sj nikah dan akak nya, memuki dulu.

        bila kesundalan dgn contoh perupamaan nya, maka perlu melihat analogy2 yg lain, juga.

        ..tapi dgn akal yg asyik menyundal, blh ke?

        1. Tu anak pompuan kau. Bodoh mcm bapak dia jugakk. Siang malam menyalak.

          1. kan anak pompuan kao, kasi puki dulu baru nikah dgn perumpamaan kesundalan yg kao beri

            kasi duit dulu kemudian baru luluskan di parlimen

            betul ke perupamaan nih?

            bini, mcm mana?

  32. Pakej yang tidak merangsang golongan berpendapatan rendah, yang berpendapatan harian dan yang hilang pekerjaan atau yang disuruh ambil cuti tanpa gaji.
    Kenapa perlu diberi bantuan kepada kaki tangan kerajaan yang gaji mereka tidak terjejas? Ini pelik sangat kurang tepat. Bantuan harus disalurkan kepada golongan yang benar-benar memerlukan bukan kepada golongan yang bergaji tetap, berpencen dan juga yang akan mendapat bonus tahunan.

    1. Baca dan fahamkan betul. Ni lah masalah utama rakyat Malaysia, baca tak habis dan hadam betul2 dah nak bertempik. K/tangan awam cuma dpt 500 shj tak kira kategori.

    2. Kpd kakitangan awam itu bukannya bantuan kerana punca pendapatan terjejas…. itu untuk membeli jiwa supaya menyokong kerajaan baru…..

      1. Bagus… Beli jiwa. Rekod menunjukkan, mana-mana kerajaan yg berbalalah dgn kakitangan awam, tunggulah saat dijatuhkan.

  33. Cakap muyiden pakej rangsang Kiah untuk gandakan ekonomi domestik…nampaknye Kiah kena tido dulu seblm tenaga muyidin pulih…

    1. Analogi yg bagus, tapi malangnya dari pembangkang PH. Majoriti rakyat dah serik dgn PH.
      ANDA BUKAN KERAJAAN.

  34. PAKEJ RANGSANG KIAH TERTIPU

    Kerajaan belanja RM25 bilion saja, bukan RM250 bilion

    Majlis Presiden Pakatan menyambut baik nada berdamai Perdana Menteri, Tan Sri Muhyuddin Yassin ketika beliau menyampaikan pakej rangsangan ekonomi.

    Beliau mengakui bahawa “kerajaan ini bukan kerajaan dipilih rakyat”, yang “negara ini sedang berperang dengan musuh yang tidak kelihatan”, dan “situasi dihadapi sekarang tidak pernah berlaku dalam sejarah”.

    Oleh itu, kami ingin mengulangi mesej Majlis Presiden Pakatan Harapan hari ini bahawa Kerajaan harus menggunakan pendekatan yang lebih tulen dan ikhlas untuk mengendalikan krisis ini dan mengenepikan persaingan politik pada ketika ini.

    Pakatan Harapan bersedia untuk memberi kerjasama jika Kerajaan memulakan langkah dwipartisan yang tulus dan ikhlas.

    Rakyat diberitahu bahawa pakej rangsangan yang diumumkan adalah bernilai RM250 bilion.

    Namun, selepas pemerhatian yang teliti, rangsangan fiskal terus sebenar oleh Kerajaan hanyalah RM25 bilion, yang akan dibiayai melalui pertambahan pinjaman Kerajaan.
    Rangsangan ini sebahagian besarnya dapat dilaksanakan hasil daripada reformasi dalam perolehan dan kewangan kerajaan dalam tempoh 2 tahun yang lalu.

    Contohnya, penjimatan daripada projek mega-projek LRT3, MRT2 dan ECRL berjumlah RM45 bilion. Konsesi PLUS yang baru disusun semula bukan sahaja memberikan diskaun 18% segera kepada kadar tol kepada penumpang, ia juga segera melepaskan Kerajaan daripada terus membayar pampasan kepada pengendali lebuh raya.

    Dana yang sebelum ini diperuntukkan untuk pampasan sedemikian di dalam Bajet 2020 kini boleh diperuntukkan semula untuk pakej rangsangan ini.

    Kami mengalu-alukan pembayaran bantuan tunai ​‘one-off’ RM1,600 untuk isi rumah dengan pendapatan bulanan bawah RM4,000, RM1,000 untuk isi rumah dengan pendapatan bulanan melebihi RM4,000, serta bantuan tunai kepada individu yang belum berkahwin dan mahasiswa.

    Pakatan Harapan telah mencadangkan pembayaran bantuan tunai RM1,000 pada bulan Mac dan pembayaran RM1,000 pada bulan April.

    Pakej yang diumumkan oleh Tan Sri Muhyiddin adalah baik untuk “Makcik Kiah”, watak yang digunakannya mewakili rakyat Malaysia biasa, selama dua bulan. Dari segi itu, ia adalah dialu-alukan.

    Pakej ini dilihat dapat bertahan dalam tempoh dua bulan, namun begitu, ia tidak memberi banyak impak melangkaui tempoh dua bulan bagi “Makcik Kiah” dan seluruh pekerja dan peniaga di Malaysia.

    Lebih banyak yang perlu dilakukan untuk membantu Perusahaan Kecil dan Sederhana (PKS) yang menanggung kesan ekonomi disebabkan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).

    Oleh itu, subsidi gaji RM600 bagi setiap pekerja tidak mencukupi untuk mengurangkan kesan krisis ini. Kami ingin mencadangkan supaya subsidi gaji dinaikkan kepada RM1,200 bagi setiap pekerja.

    Selain daripada suntikan fiskal sebanyak RM25 bilion, perkara lain yang terdapat dalam pakej rangsangan adalah:

    1. Moratorium pinjaman bagi individu (ditanggung oleh bank) – RM63 bilion
    2. Penangguhan pinjaman untuk perniagaan (ditanggung oleh bank) – RM35 bilion
    3. Pengeluaran KWSP (simpanan dari rakyat) – RM40 bilion
    4. Pengeluaran Skim Persaraan Swasta (sehingga RM1500) – RM3 bilion
    5. Penangguhan pinjaman PTPTN – RM750 juta
    6. Penangguhan pinjaman PTPK – RM149 juta
    7. Diskaun untuk elektrik – RM530 juta
    8. Internet percuma (disediakan oleh Telcom) – RM600 juta
    9. Dana jamin – RM50 bilion
    10. Dana Jaminan Makanan – RM1 bilion
    11. Dana Khas Jaminan untuk Nelayan – RM64.6 juta
    12. Kemudahan pinjaman Bantuan Khas untuk PKS – RM5 bilion
    13. Kemudahan Peruntukan tambahan untuk pinjaman kredit mikro – RM500 juta
    14. Kemudahan pinjaman oleh Syarikat Jaminan Kewangan Syarikat – RM5 bil

    Walaupun ini hanya pengiraan kasar, kerana terdapat beberapa butiran tidak jelas daripada ucapan PM. Hal ini bermakna sekitar RM205 bilion daripada RM250 bilion yang diumumkan sebenarnya merupakan penangguhan atau jaminan pinjaman.

  35. Bila muyidin umum bantu kiah 250 billion khadan2 mca 2:kelusi riuh kununnye BN dah tinggalkan wang yg banyak…
    Tapi seekarang masing2 nengeluh muyidin tak mampu pon bayar 10 billion awal bulan april….

    25 billion saja wang kerajaan sebenar untuk bantu kiah yg tertipu…itu pon wang yg akan dipusing dari bajet 2020…

  36. KALAU Anwar jd PM…
    “HARI NI KERAJAAN ISYTIHAR LOCKDOWN, DLM MASA 24 JAM, SEMUA RAKYAT AKAN DAPAT DUIT BANTUAN. INGAT BAIK2, BUKAN 2 HARI, BUKAN 2 MINGGU, BUKAN 2 BULAN, TTP 24 JAM… INGAT… 24 JAM…”

    Hangpa ingat niii…
    “pkl 11 mlm PH diumumkan pemenang pilihanraya, besok harga minyak turun 1.50…” saya ulang….

    1. Ko buat cerita dongeng

    2. Nuar janji pru 13 minyak turun..tapi ko kepala batu…sekarang baru nak meroyan..

      1. Ya, meroyan sbb aku cuma nak 1.50,tp TSMY bg lagi murah.
        Muahaha… Seronok tak jd pembangang?

  37. Kalau la Anwar yang jadi PM, bila dia akan lakukan pembayaran Budin….? Itu pun KALAU la….

    1. Bagi dulu abwar PM baru boleh cerita betul kevtak betul..

      Yg betulnye dan jelasnye muyidin nafsu besar nak rangsang kiah tapi tenaga yileks..

  38. Muyiden tunggu wang bayaran income tax baru boleh agih bantuan..

    Nafsu besar nak bantu kiah 250 billion…20 bilion pon tak mampu beri segera….wal hal rezab negara ada lebih 400 billion…kumpulan wang amanah ada 17 billion..boleh pinjam dulu..

    1. Cadangan yg baik, tapi anda bukan kerajaan…

      Muahaha… Muahaha…

    2. Kau ingat duit tu dan ada dlm bentuk cash dlm 20 kontena dpn rumah pm ke? Tak ada prosedur ke nak agih duit tu? Datang dari mana yg bodo sgt ni.

  39. #STAY AT HOME#

    👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳
    Hendak lah kita semua jadi rakyat yg berhemah
    Pihak brkuasa suruh duduk rumah jgn dibantah
    Allah pun ada juga arahkan, kita dok dlm rumah
    Spt mana, di dlm Surah Al-Ahzab, Allah perintah
    👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
    ‘Subhanallahi walhamdulillahi wala ilaha illallah’
    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

    1. Surah 33, Al-Ahzab, ayat 33:

      وَقَرۡنَ فِى بُيُوتِكُنَّ وَلَا تَبَرَّجۡنَ تَبَرُّجَ ٱلۡجَـٰهِلِيَّةِ ٱلۡأُولَىٰۖ وَأَقِمۡنَ ٱلصَّلَوٰةَ وَءَاتِينَ ٱلزَّڪَوٰةَ وَأَطِعۡنَ ٱللَّهَ وَرَسُولَهُۚ ۥۤ إِنَّمَا يُرِيدُ ٱللَّهُ لِيُذۡهِبَ عَنڪُمُ ٱلرِّجۡسَ أَهۡلَ ٱلۡبَيۡتِ وَيُطَهِّرَكُمۡ تَطۡهِيرً۬ا (٣٣)

      Dan hendaklah kamu tetap diam di rumah kamu serta janganlah kamu mendedahkan diri seperti yang dilakukan oleh orang-orang Jahiliah zaman dahulu dan dirikanlah sembahyang serta berilah zakat dan taatlah kamu kepada Allah dan RasulNya. Sesungguhnya Allah (perintahkan kamu dengan semuanya itu) hanyalah kerana hendak menghapuskan perkara-perkara yang mencemarkan diri kamu wahai “AhlulBait” dan hendak membersihkan kamu sebersih-bersihnya (dari segala perkara yang keji). (33)

      1. Bagus

        Skrang huraikan pengertian2:

        (1) Allah
        (2) “kamu”
        (3) Rasul
        (4) “rumah”
        (5) Sembahyang
        (6) zakat
        (7) “Ah lul Bait”

        cukup dgn fahaman face value?

        “Ringgis air ke Sekumtum Bunya, dan lihat kelopak2 bunga, harum nya, tangkai nya, titisan2 air yg di sinari cahaya matahari ….”

        kemudian, tulis satu prosa bahasa yg di kuasai seperti yg terlihat oleh keupayaan ingatan yg registered.

        hantarkan tulisan tersebut kpd kekasih yg jauh di mata

        ape kah kekasih sama2 melihat keindahan bunya dan titisan air2 yg di ringgis atau kekasih mengodam kepentingan nya dari memahami tulisan prosa tersebut?

        Kalam2 kepunyaan Tuhan, ngape tidak biarkan Tuhan Yg membicara dan mengajar ilmu2 pena nya.

        “Let the Author Explains”

        then again, how do we seek the Author?

        A quest of “An Everlasting Journey”? One Life Time? Or keep remedying until perfection is beached. Is it possible?

        Atau biarkan Kesempurnaan Tuhan Menyatakan kpd Kesempurnaan Kejadian Nya, Manusia.

        atau kesempurnaan Kemanusian nya?

  40. Madey muyidin dan azmin kencing anwar..

    Madey plak dikencing oleh muyidin dan azmin..dah lah dikencing kena plak tekan hingga ke tepi pagar….tunggu masa madey nak di campak keluar pagar oleh muyidin dan azmin….

    1. Nampaknya yang paling BACING adalah Si Nuar sebab TIGA orang kecingkan dia….. patut la terkena sial tak dapat jadi PM

      🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

      1. Tu pasal muyudin takut panggil sidang oarlimen ato bubar parlimen..

  41. Berok2 mat yeeh dah lamab kelaparan…muyidin nak bagi sebulan lagi….ada berok mat yeeh akan mampos kelaparan jika lambat sangat.

    1. Ye la…. kalau betul mau bantu orang susah, bagi la secepat mungkin….. lagi pun itu dari wang rakyat juga, bukannya duit napak kau yang punya….

Leave a Reply

Your email address will not be published.