SIAPA BOSS, SIAPA LEBIH BERPENGARUH?

Jumaat lalu, sebagai ketua keluarga, Anwar Ibrahim menunaikan tanggungjawabnya pergi membeli barang-barang keperluan harian di sebuah kedai berhampiran rumahnya.

Ia berikutan langkah kerajaan memperketatkan lagi penguatkuasaan PKP di mana hanya ketua keluarga saja dibenarkan keluar rumah untuk membeli barang-barang keperluan.

Lain-lain ahli keluarga dikehendaki tetap berada di rumah bagi mengekang penyebaran virus Covid-19 daripada terus merebak.

Semalam, Sabtu, bekas Perdana Menteri, Najib Razak pula pergi ke sebuah pasaraya untuk membeli barang-barang keperluan harian bagi keluarganya.

Dalam postingnya, walaupun cuba bernada sinis dengan menggelar dirinya seperti” penyamun” kerana memakai topeng muka, Najib mengakui pemergiannya ke pasaraya adalah kerana meniru apa yang telah Anwar lakukan sehari sebelum itu.

Hari ini, Ahad, Perdana Menteri, Muhyiddin Yassin pula turut pergi ke pasaraya membeli barang-barang keperluan harian.

Katanya, beliau pergi ke pasaraya adalah untuk membeli sedikit barang-barang sambil melihat-lihat amalan penjarakan sosial di kalangan orangramai.

Walaupun tidak menyebut beliau meniru perlakuan sesiapa, tetapi tentulah ilham turun ke pasaraya itu datang setelah melihat Anwar dan selepas itu Najib melakukannya lebih dulu.

Maka, siapa boss sebenarnya?

Perlakuan dan pengaruh siapa yang masih ditakuti dan ingin ditiru? (ShahbudinHusin 29/03/2020)

Updated: 29 March 2020 — 11:10 pm

35 Comments

Add a Comment
  1. Sdah la Shahbudin. Dari awal lg dh tahu awk tu pro Anwar. Skrang ape dh jd, awk beria2 dlu kata Anwar akn jd pm, awk xlyak jd pengalisis politik, awk hnya taksub. Selagi manusia d katakan manusia, sifat dendam tetap ade. Dah Dr awal tau Tun xkan serah jawatan pm kpd Anwar, tp awk tetap dgn pendirian awk. Mcm skrang jgak, awk tetap sokong Anwar, awk kna tau asal usul Anwar Dr masa dia belajar d mckk lg.

  2. ALJUBRI THE KING OF BACKDOOR GOVERNMENT…….

    DAP Tiada Hala Tuju: The Tale Of The Directionless DAP……..

    This is what the Democratic Action Party or DAP says about itself.

    “The party’s vision is to establish a peaceful and prosperous social democracy that can unite its disparate races and diverse religions and cultures, based on the Malaysian Malaysia concept of forging a Malaysian race grounded on universal moral values, offering equal access and opportunity, upholding democratic governance and the rule of law, creating wealth and distributing it equitably, and fighting corruption.”

    Yes, DAP tries to give an impression that the party upholds certain noble values and principles. However, a study of DAP’s history plus the reason for its existence would reveal that what it says and what it does are exact opposites.

    Devan Nair, onetime President of Singapore, founded DAP as the Malaysian arm of Singapore’s PAP
    DAP was founded after Singapore split from Malaysia on 9th August 1965 and Singapore’s PAP (The People’s Action Party) was banned from operating in Malaysia. Two months later, on 11th October 1965, former members of the deregistered People’s Action Party of Malaysia — such as Bangsar Member of Parliament Devan Nair (who later became the President of Singapore) — got together to form DAP.

    Lim Kit Siang, who was working in Singapore as an aide to Lee Kuan Yew, was sent back to Kuala Lumpur to assist Devan Nair in managing the affairs of the Malaysian branch of Singapore’s PAP. Rahsia ini ramai orang Melayu tidak tahu.

    In its first outing in the 1969 general election, DAP won 13 of the parliament seats against 286,606 of the popular votes. PAS, which garnered 495,641 votes, won only 12 seats. That was because DAP won in the heavily populated Chinese areas whereas PAS won in the less densely populated Malay heartland.

    And yet DAP says the electoral system is not fair to the Chinese.

    Lee Kuan Yew sent Lim Kit Siang back to Kuala Lumpur to manage the affairs of DAP
    In the 1974 general election, DAP’s parliament seats dropped to just nine against 387,845 of the popular votes. In the 1978 general election, DAP’s seats increased to 16. In the 1982 general election, it dropped back to nine. In the 1986 general election, it shot up to 24 with almost one million popular votes.

    The 1986 general election was the best DAP ever did in 21 years. However, it was clear that on its own DAP will always remain an opposition party and can never become a government. To become a government, DAP will need to seek Malay partners, just like Barisan Nasional and the Alliance Party before that.

    So, in the 1990 general election, DAP teamed up with Semangat 46 and PBS in Sabah. DAP won 20 parliament seats, Semangat 46 won eight and PBS won 14, a total of just 42. Even if you add the seven PAS seats, the total is still just 49, not enough to form the government against Barisan Nasional’s 127 seats, 71 of which are Umno seats. Out of the 180 parliament seats (in 1990), the Malays “owned” about half with another 45 from East Malaysia. Hence the Malays and Bumiputera jointly control about 70% or so of the parliament seats, not good news for a Chinese party like DAP.

    When the Mahathir-Anwar crisis erupted in 1998, DAP saw this as their backdoor to federal power. But they will first need to set aside their 33 years of hatred for Umno and PAS and forge an alliance with the Malay nationalists and Islamists. DAP has to bury their so-called “noble values and principles” for the sake of power.

    DAP buried its hatred for Mahathir when they realised the old man could be their ticket to Putrajaya
    In the 1999 general election, the new alliance called Barisan Alternatif won only 42 or 22% of the seats. However, two states, Kelantan and Terengganu, fell into the hands of PAS, which did not benefit DAP one bit. To make matters worse, Lim Kit Siang and Karpal Singh lost their seats.

    So, in 2001, DAP left the Barisan Alternatif coalition and in the 2004 general election decided to go solo. But DAP won only 12 seats while Barisan Nasional won 90.41% of the seats, a disaster for the opposition. It was clear that the only way DAP can make progress would be in a coalition with Malay parties.

    After the 2008 general election, DAP once again forged an alliance with the Malays, which they called Pakatan Rakyat. The opposition parties had won 82 or 37% of the seats in that election — and 89 or 40% of the seats in the general election following that in 2013.

    It appeared like DAP would never fulfil its dream of becoming the federal government — until Tun Dr Mahathir Mohamad turned on Prime Minister Najib Tun Razak in 2014. DAP saw that Mahathir was going to be its ticket to federal power. So, DAP buried its hatred for Mahathir and adopted him as the Chinese mascot. They would bleed Mahathir for every pint of blood they could squeeze from him. Then they would discard him once they are in Putrajaya.

    Muhyiddin Yassin is Mahathir’s defence against a DAP-backed Anwar Ibrahim taking over as PM8
    Since the day Pakatan Harapan formed the federal government on 10th May 2018, DAP had only one objective in mind. And that was to make sure that Mahathir retires and hands power to Anwar Ibrahim on or before 10th May 2020.

    When it appeared that Mahathir would not retire and hand power to Anwar on or before 10th May 2020 after all, DAP tried to push Mahathir out by force. And that resulted in the collapse of the entire government. DAP did not anticipate that Mahathir would rather collapse the government and allow Muhyiddin Yassin to take over than allow Anwar to take over as PM8.

    So, Muhyiddin is not the backdoor prime minister or Perikatan Nasional the backdoor government. Muhyiddin came in through the front door, as did Perikatan Nasional. And all this would not have happened unless Mahathir wanted it to happen. And Mahathir wanted it to happen to kill off Anwar Ibrahim and DAP once and for all. And Mahathir is not called marah nyamuk bakar kelambu for nothing.

  3. PENJILAT BONTOT DAH TENTU SOKONG KAKI BONTOT………

    Ezam Mohd Nor Pula Dibogelkan….. .. …..

    KISAH EZAM ‘KATAK’ YANG KENA KURUNG DALAM KOTAK
    Ezam Mohd Nor menguak dan berdengkang lagi. Kali ini marah betul dia dengan Najib Tun Razak. Bukan apa, Najib hanya jawab dan ulas sikit saranan ketua ‘terkini’ kepada Ezam iaitu Anwar Ibrahim. Anwar macam biasala, nak cari publisiti tanpa mengira masa dan tempat.

    Nak bahas cadangan PM kat Parlimen. Satu dunia sedang kempen nak elak berhimpun di tempat keramaian, Anwar pulak nak berhimpun. Macam yang saya cakap tadi, Anwar saja nak publisiti. Asal boleh cakap, cakap je. Biar pun nampak otak tu letak kat kepala lutut.

    Sama juga macam mamat kotak Ezam ni. Tapi air liur mamat Ezam ni ‘mahal’ sikit. Kena pam modal baru dia bercakap. Macam ‘puppet’ jalanan. Tapi puppet di jalanan ni mencari rezeki halal atas kebolehan mereka. Tidak pernah bertukar tuan. Sendiri jadi bos.

    Tapi Ezam kotak ni lain. Dia sudah tukar banyak bos. Dia sering berusaha ke arah itu. Sapa naik, ke situlah dia pergi. Bila perangai dia makin terserlah, ramai ‘bos-bos’ tak nak pakai dia. Bos-bos tahu, mamat kotak jenis gigit tangan yang bagi dia makan.

    Bila tak banyak pilihan, kembalilah dia kepada bekas bakal PM ke-8, bekas bosnya yang dia pernah kata ‘kaki bontot’ suatu masa dahulu. Soalnya bila mamat kotak ni kembali menjilat bekas bosnya itu, relakah dia bertuankan seorang yang macam pernah dia kata dahulu?

    Ni dia sendiri yang kata tau. Bukan fitnah, bukan berita palsu. Banyak klip video yang tunjuk mamat ni sedap mulut ‘menyental’ perangai bosnya yang terkini. Tak jumpa pulak kenyataan mamat kotak ni tarik balik tuduhan terhadap bosnya yang terkini.

    Kita nak berpolitik, berpolitiklah. Tapi kena ada maruah. Maruah kita pada tindakan kita. Kalau dah rekod melompat mencari bos baru dah melebihi Ibrahim Ali, mamat kotak yang jadi katak ni elok kita salaikan saja. Maruah konon. Pirahhh!!

    Kurang-kurang Ibrahim Ali bila tak dapat cari ‘bos’ baru, dia sendiri bertukar jadi bos. Dapat la juga jadi Presiden NGO PERKASA dan parti PUTRA. Ezam? Melompat sana-sini. Akhirnya terkangkang mendedahkan kemaluan sendiri. Buat parti sendiri, kemudian keluar parti sendiri.

    Lagi teruk menjadi katak jadian dari Ibrahim Ali.

    Bila mamat ni masuk balik ke dalam ‘kotak’ Anwar, dia kenalah buat bunyi bising. Kita kena faham, ‘kotak’ yang Anwar sediakan untuk mamat ni adalah kotak bertutup. Ia langkah keselamatan agar mamat ni tak melompat keluar lagi. Sekurang-kurangnya untuk masa terdekat ni.

    Makanya, ‘katak’ ini kenalah berdengkang atau menguak (bunyi katak) dari dalam kotak bertutup. ‘Dia’ tak tau panas ke, terik ke, mendung ke. Yang penting, berbunyi je lah. Tu yang ‘mamat katak dalam kotak’ ni asyik berbunyi sekarang, walaupun matahari di luar sana memancar dengan terik sekali….

    Yang faham, fahamlah, yang idok, buat-buat faham je lah….

    Paku Warren

  4. Kahkahkah

    Tengok gaya nya Najib dan Muhyiddin tak reti apa-apa. Main ikut je.

    Najib langsung tak beli sebab dia berdiri ambil gambar. Rak belakang bukan keperluan asas atau makanan tapi minuman.

    Muhyiddin lagi teruk. Kahkahkah.. Apa lah dia pantau jajan seperti kuaci, kacang, biskut cokelat… Orang miskin tak beli sebab dia orang tak mampu dan jarang sangat makan benda tu. Aduhh..

    Anwar siap dengan kertas senarai barang yang perlu di beli…

    Tiga-tiga Bos. Di antara mereka, Anwar lah Bos yang paling cerdik dan Bos yang berpengaruh.

    1. Kahkahkah… Kahkahkah..
      Bodo jenis baru ni. Minuman bukan keperluan asas?
      Yalah, agaknya keperluan asas bg kau dan pujaan kau tu kondom & ky jelly. Pagi2 dah tunjuk bodoo.

      1. Orang yang ada otak beli Milo, Nescafe dan Teh dalam bungkusan besar.

        Kalau beli untuk nak sambut raya lambat lagi.

        Air jenis di belakang Najib tu memang pun tak payah di senaraikan.. Kalau ingat beli kalau tak tak perlu beli.. Cukup untuk ambil gambar…. balik.

        Nak tunjuk bagus tapi menampakkan kebodohan…

        Air kalau tak keluar dari paip tak sampai se jam, penguna akan kelam-kabut. Kena tahu ya air minum macamana di ketegori kan sebagai keperluan asas.

  5. KEPADA CAI2 PH YANG BERMINAT DENGAN JIBENG BOLEH BACA……..SELALU TUDUH SIANG MALAM……

    PART 1: Soalan-soalan yang tidak akan dijawab oleh pemimpin PH tentang kes-kes saya – Najib Razak……

    Oleh kerana penyokong PH tak puas hati bahawa saya menjawab bakal PM5/6/7/8/9 semalam tentang desakan PH untuk mengadakan sesi parlimen dua hari untuk membentangkan pakej rangsangan Covid, mereka telah mengulangkan serangan mereka kepada saya.

    Oleh kerana mereka gagal menyangkal tulisan saya semalam, serangan mereka adalah berbunyi berikut.

    “Najib ada berpuluh tuduhan mahkamah terhadap dia. Masih mahu percaya Najib ke?”

    Saya nak jelaskan sedikit.

    Parti pemerintah bole menggunakan kuasa kerajaan untuk mengenakan seberapa banyak tuduhan yang mereka mahu ke atas mana-mana individu yang mereka mahu sasarkan.

    (Pada masa yang sama, mereka juga boleh gugurkan tuduhan-tuduhan ke atas mana-mana individu seperti dalam kes Guan Eng dan hampir semua pemimpin-pemimpin PH)

    Tetapi apabila kita tanya mereka sedikit lagi mendalam tentang tuduhan-tuduhan mahkamah terhadap saya, pemimpin-pemimpin PH akan gagal menjawab.

    Saya bagi contoh soalan-soalan yang mereka akan gagal jawab.

    SOALAN 1: Apakah sebenarnya tuduhan-tuduhan terhadap Najib dalam kes SRC?

    Jawapan sSecara ringkas:

    1. Saya dituduh salahgunakan kuasa untuk menyokong SRC meminjam RM4 bilion dari KWAP pada tahun 2011 supaya saya boleh menerima RM42 juta (1% dari RM4 bilion) pada akhir tahun 2014, iaitu 3 1/2 tahun selepas SRC menerima wang dana dari KWAP.

    Wang itu dibayar kepada saya oleh sebuah syarikat swasta yang telah dibayar oleh sebuah lagi anak syarikat SRC,

    Cuba tanya pemimpin PH kenapa Najib perlu tunggu 4 tahun sebelum cuba “mencuri” hanya 1% dari wang RM4 bilion itu dan selepas “mencurinya” kenapa dia letak dalam akaun nama sendiri dan membelanjakannya untuk tujuan politik dan CSR dan bukan untuk kegunaan peribadi?

    2. Saya juga dituduh menggunakan wang RM42 juta itu untuk membiayai perbelanjaan untuk pelbagai aktiviti NGO dan politik.

    Saya bukan dituduh telah menggelapkan atau menerima RM4 bilion dari SRC walaupun setengah-setengah tajuk berita media dan propaganda PH memberi gambaran begitu.

    SOALAN 2: Di manakah baki wang RM4 bilion KWAP dan kenapa tak pernah sekalipun tak pernah dengar kerajaan PH mahu mencari dan mengembalikan wang SRC? (cuba Google. Kerajaan PH tak pernah sebut sekalipun tentang dana ini)

    Jawapan: Saksi memberitahu dalam mahkamah bahawa sebanyak USD1 bilion dari RM4 bilion itu telah dipindahkan oleh SRC pada tahun 2011 dan 2012 ke pelaburan-pelaburan di sebuah bank di Switzerland, sebelum ianya dibekukan.

    (Jika dana USD1 bilion ini dikembalikan sekarang bersama faedah serta pulangannya, nilainya akan melebihi RM4.4 bilion – iaitu lebih tinggi dari RM4 bilion yang dipinjam oleh KWAP kepada SRC. Sebab itu mereka tak nak angkat balik. Nanti terkeluar pulak cerita bahawa lagi banyak Najib “curi”, lagi besar pulangan yang diperolehi KWAP)

    Bila ditanya tentang dana dalam mahkamah di Switzerland ini, Tommy Thomas cuba jawab “dia belum check” pada awal tahun ini. (Belum check tapi dia dakwa saya dulu pulak).

    Manakala Latheefah Koya jawab bahawa dia tak tahu atau tak boleh dedahkan tentang baki di Switzerland pulak bila dia ditanya dalam mahkamah pada awal bulan Mac ini.

    SOALAN 3: Adakah ianya benar bahawa sebanyak RM600 juta dibayar terus oleh putera Arab dan Kementerian Kewangan negara Arab Saudi terus ke akaun di atas nama saya?

    Jawapannya ialah “benar”.

    Ini telah disahkan berkali-kali dalam mahkamah termasuk oleh pegawai bank serta pegawai SPRM.

    “Penolong Kanan Pesuruhjaya (PKPj) Bahagian Operasi Khas Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) mengesahkan kemasukan dana berjumlah RM642 juta daripada Putera Faisal Turki dan Kementerian Kewangan Riyadh, ke dalam akaun bank peribadi Datuk Seri Najib Razak.”
    https://www.bharian.com.my/berita/kes/2019/08/598722/najib-terima-rm642-juta-dari-arab-saudi

    SOALAN 4: Adakah ianya benar bahawa Najib telah pulangkan wang yang digelar RM2.6 bilion itu dan tidak simpan wang itu untuk digunakan secara peribadi atau untuk membeli cincin?

    Jawapannya ialah benar. Saya dikenakan 9 tuduhan menerima wang yang disebut RM2.6 bilion itu (kerana ia masuk melalui 9 transaksi berlainan) dan saya juga dikenakan 7 tuduhan kerana mengembalikan wang yang disebut RM2.6 bilion itu kepada akaun penghantar (sebab 7 transaksi) 4 bulan selepas menerimanya.

    (Tidak mungkin akan ada seorang pemimpin PH yang mengaku bawa RM2.6 bilion itu dikembalikan. Ini antara sebab kenapa Kit Siang lari dari debat dengan saya kerana dia takut saya tanya soalan ini)

    Saya juga dituduh dua kali kerana pernah memindahkan wang tersebut dari satu akaun dalam nama saya ke akaun lain di bawah nama saya.

    Saya juga dituduh setiap kali saya menggunakan wang yang diterima dari akaun kementerian kewangan Arab Saudi itu.

    Itulah kenapa ada berpuluh-puluh tuduhan.

    Paling lawak ialah mereka tuduh saya 7 kali kerana memulangkan dana yang disebut RM2.6 bilion itu selepas 4 bulan dalam tahun yang sama tetapi LHDN tuduh pulak bahawa itu adalah income atau pendapatan (walaupun dipulangkan selepas 4 bulan) dan mereke mengenakan tuntutan cukai dan penalti sebanyak RM1.7 bilion ke atas saya untuk dana itu.

    (Salah seorang pegawai LHDN yang menghantar notis tuntutan cukai itu kepada peguam saya pun banyak kali memohon maaf kerana dia tahu ianya tak masuk akal tapi dia kata dia perlu ikut arahan atas)

    Di bawah undang-undang Malaysia, LHDN ada hak untuk mengenakan seberapa tuntutan cukai yang mereka mahu ke atas sesiapa.

    Undang-undang ialah kamu perlu bayar dulu sebelum mereka layan sebarang rayuan.

    Jika kerajaan PN mahu, esok pun mereka boleh kenakan tuntutan cukai sebanyak RM2 bilion ke atas mana-mana pemimpin PH dan mereka perlu bayar dulu sebelum mereka boleh rayu jika cukai itu adil atau patut atau sebaliknya.

    Itulah antara cara kerajaan PH dahulu menyalahkan gunakan undang-undang dan kuasa kerajaan untuk mengenakan saya.

    Pun begitu, saya masih mahu semua kes-kes terhadap saya dalam mahkamah diteruskan supaya saya ada peluang untuk membersihkan sebersih-bersihnya nama saya kerana saya bukan Guan Eng di mana kes rasuahnya digugurkan sebaik sahaja PH menang walaupun kesnya sudah bermula perbicaraan mahkamah.

    Banyak lagi saya boleh ceritakan nanti tentang tuduhan-tuduhan terhadap saya.

    (BERSAMBUNG)

    Facebook Najib Razak

    1. Ini bukan mahkamah.
      Disini juga bukan ada saksi-saksi yg dipanggi.
      Jadi jawab sehebat mana pun Kamu@najib tak ada apa2 yg boleh mengubah keputusan hakim.

      Kamu ingat kerajaan ph macam kamu, boleh sesuka hati dakwa pemimpin seperti kamu.

      Kamu tak ingatke bagaimana anwar di malukan oleh tuduhan yg hanya Allah yang tahu.
      Bagaimana syaifol boleh jumpa kamu?
      Siapa syaifol sehingga boleh jumpa kamu sebelum syaifol memulakan konspirator.
      Bagaimana syaifol boleh tak berak seminggu utk simpan sperma anwar.
      Bagaimana kamu bersungguh sungguh utk sumbat anwar kepenjara, apabila kamu melalui syafie merayu pada mahkamah rayuan apabila mahkamah tinggi telah membebskan anwar dari tuduhan liwat.
      Akhirnya rakyat pun tahu.
      Diantara kamu & syafie ada komplot.
      Dgn bukti baru penerimaan wang sebanyak rm 9 juta.

      Apakah kamu sebagai penasihat boleh dikatakan tak bertanggungjawab bila bbrapa negara luar telah menjatuhkan kesalahan jenayah rasuah & black money.
      Apakah kamu mahu cuci tangan atau lupa bagaimana anak tiri kamu mempunyai wang berbilion
      Bersyukur Kamu@najib kerajaan ph tidak zalim.
      Tapi kamu kena ingat.
      Pm sekarang adalah org yg kamu hina.
      Pemimpin yg kamu pecat apabila dia@muhyidin berkata tentang 1mdb.

      Adakah kamu rasa Muhyidin akan memaafkan kamu.

      Kita lihat lah nanti akhir episod cerita kamu di mahkamah.

  6. PHD4PIG TAK HABIS2 MAIN POLITIK IBLIS…..DIA BELANJA DULU KEMUDIAN 4 BULAN LULUS BOLEH PULAK….INIKAN MASA KRISIS KENAPA PULAK TAK BOLEH…….

    bongkarkan lagi hipokrasi dan permainan politik licik PH………..

    Baca perlahan-lahan.
    PH dengan gengnya sedang mendesak dan menuntut kerajaan PN untuk mengadakan sesi parlimen dua hari untuk berdebat dan meluluskan pakej rangsangan ekonomi Covid yang telah diumumkan Jumaat lalu.

    Alasan PH ialah kerana pakej rangsangan ini melibatkan kenaikan perbelanjaan langsung kerajaan sebanyak RM22 bilion yang tidak ada dalam bajet 2020 yang diluluskan PH maka ianya melanggar prinsip demokrasi berpalimen serta prinsip “Good Governance”.

    Sebab itu, PH kata kenaikan RM25 bilion ini perlu diluluskan selepas didebat dua hari di Parlimen.

    Di bawah undang-undang Malaysia, ianya memang benar bahawa segala perbelanjaan tambahan yang pecahkan bajet tahunan perlu diluluskan.

    Tetapi ianya BOLEH dan dibenarkan untuk diluluskan kemudian setelah wang dibelanjakan.

    Adakah PH semua lupa bahawa pada bulan April 2019, bekas Menteri Kewayangan memohon untuk luluskan bajet tambahan sebanyak RM19.6 bilion bagi tahun 2018 setelah mereka pecahkan bajet 2018 yang dibentang saya dan diluluskan parlimen pada tahun 2017?

    Ya, kerajaan PH telah lari bajet 2018 dengan amat besar di mana defisit negara tahun 2018 telah dinaik PH dari 2.8% yang diluluskan oleh BN ke 3.7%.

    Sebab itu pada April 2019, Guan Eng usulkan bajet tambahan bagi tahun 2018 sebanyak RM19.6 bilion SETELAH wang itu sudah dibelanjakan dan bajet sudah pecah dalam tahun sebelumnya.

    “2 Apr 2019: Guan Eng mohon belanjawan tambahan RM19.6 bilion”
    https://www.malaysiakini.com/news/470559

    Tak ada pulak PH tuduh Guan Eng langgar prinsip demokrasi berpalimen serta prinsip “Good Governance” kerana dia tak minta bajet tambahan diluluskan SEBELUM wang itu dibelanjakan masa itu pun.

    Ya, maksud PH ialah perbelajaan tambahan RM19.6 bilion PH pada masa BUKAN krisis boleh diluluskan oleh parlimen 4 bulan kemudian selepas ianya dibelanjakan tetapi perbelanjaan tambahan RM22 bilion PN pada masa KECEMASAN KRISIS perlu diluluskan oleh parlimen sebelum ianya dibelanjakan.

    Jadi, kenapakah PH asyik desak kerajaan PN untuk membawa permintaan bajet tambahan bagi pakej rangsangan ekonomi Covid untuk diluluskan dalam parlimen sebelum ianya dilaksanakan walaupun ianya memang dibenarkan di bawah undang-undang untuk mendapat kelulusan parlimen pada masa hadapan setelah wang telah dibelanjakan?

    Kerana setelah berdebat dua hari, Parlimen akan suruh semua Ahli Parliment untuk undi setuju atau tidak untuk memberi bajet tambahan bagi pakej rangsangan.

    (Jika bukan untuk diundi, buat apa penat-penat debat 2 hari dalam parlimen)

    Masa itu, PH pun ada peluang (walaupun tipis) untuk menewaskan usul kerajaan PN, menghalan pakej rangsangan untuk dilaksanakan dan menumbangkan kerajaan PN supaya geng-geng kewayangan, kekanda dan Lid boleh menjadi Menteri sekali lagi.

    Hiprokit tak, PH?

    Licik tak, permainan politik PH?

  7. 😷😷😷😷😷😷😷😷😷😷😷😷😷😷😷😷😷😷
    Angka kes Covid-19 di US, kian mmberi kejutan
    Sehingga kini dh 140,960 org yg kena jangkitan
    Dlm 24 jam, 17,382 kes, dia punya peningkatan
    Kejora berdoa, agar Allah pelihara dara ku intan
    👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳

    💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
    Subhanallahi walhamdulillahi wala ilaha illallah
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

    1. 😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢
      Hanya Allah saja yg tau kerisauan di hati Kejora
      Keadaan buruk kes Covid-19 kat US kian ketara
      Hingga kini, dh 2,457 jasad, brsemadi di pusara
      Kejora sntiasa berdoa agar si dia Allah pelihara
      👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳

      💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
      Subhanallahi walhamdulillahi wala ilaha illallah
      💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

  8. najib bini rosmah

    Dua ekor di bawah nampak sangat kebulor nak like dalam media sosial. List barang pun tak ada. Paling bangang ada sekor berada di rak coklat dan gula-gula. Butoh bapak cool PM Backdoor kejadah anak haram. Kahkahkah!

  9. TIDAK MUSTAHIL JUGA D4PIG AKAN BERTINDAK SEHINGGA KE TAHAP INI JIKA LAMA PERINTAH NEGARA……SELAMA 22 BULAN SAHAJA NEGARA JAHANAM……..

    Korea Utara Jatuhkan Hukuman Mati Jika Rakyatnya Dijangkiti Wabak Coronavirus?………
    487.8K
    Dunia February 29, 2020
    Oleh Aiman Nazirmuddin

    Seorang pegawai tinggi Korea Utara telah ditembak mati selepas disahkan oleh doktor mengidap coronavirus selepas pulang daripada lawatan ke China.

    Menurut Secret Beijing, dilaporkan pesakit pertama wabak coronavirus ini ditembak mati oleh pemerintah diktator. Namun perkara ini tidak jelas kebenarannya kerana ia masih belum disahkan oleh mana-mana agensi.

    IMG_20200320_123528_287
    HYPE
    7 Perkara yang Anda Perlu Lihat Dan Pertimbangkan Sebelum Beli Laptop Baharu
    Ini merupakan langkah paling drastik pernah diambil bagi menghentikan penyebaran wabak coronavirus oleh Kim Jong Un.

    Namun, jika berita ini benar, ia tidak mengherankan kerana di bawah pemerintahan Kim Jong Un, langkah-langkah seperti ini sering di ambil oleh Korea Utara.

    Pada pertengahan bulan Feb, The Vocket pernah melaporkan salah seorang pegawai tinggi yang berkhidmat untuk Kim Jong Un telah ditembak mati apabila melanggar peraturan kuarantin coronavirus dengan melawat kolam air panas awam.

    Pegawai tersebut baharu sahaja pulang dari China atas urusan rasmi dan terpaksa ditahan selama beberapa hari bagi mencegah sebarang penyebaran wabak.

    Dalam kenyataan rasmi, Korea Utara telah berulang kali menekankan bahawa mereka tidak mencatatkan sebarang kes jangkitan virus – walaupun negara mereka berdekatan dengan China dan Korea Selatan. Ini menimbulan syak wasangka bahawa Pyongyang telah menyembunyikan berita sebenar.

    Pyongyang memaklumkan kepada Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) bahawa mereka telah menguji 141 kes yang disyaki dengan coronavirus dan semuanya dilaporkan negatif.

    Namun melalui media Korea Selatan yang mendapat sumber dari pihak ‘tertentu’, sebenarnya wujud kes coronavirus di Korea Utara, beberapa di antaranya berakhir dengan maut.

    Akhbar terbesar Korea Selatan, Chosun Ilbo, melaporkan bahawa terdapat sekurang-kurangnya dua kes di bandar Sinuiju, yang bersempadan dengan China. Sumber Korea Selatan yang berpangkalan di Korea Utara melaporkan bahawa sebanyak lima orang telah meninggal dunia akibat wabak ini.

    Sementara itu, Korea Utara telah menutup sempadannya dengan China. Warga asing yang hadir ke Korea Utara akan dikuarantin selama 30 hari.

    Berikut adalah kisah lain mengenai Korea Utara yang anda perlu tahu. Klik pautan di bawah untuk membaca.

    Pegawai Tinggi Korea Utara Ditembak Mati Selepas Keluar Dari Pusat Kuarantin Coronavirus Tanpa Kebenaran

  10. INILAH KESUDAHAN NYA JIKA BIARKAN D4PIG PERINTAH NEGARA……….

    Wanita Uighur Dakwa Kerajaan China Jalankan Program ‘Rogol Secara Besar-Besaran’……….

    China dilaporkan telah menguatkuasakan sistem rogol secara besar-besaran bagi ‘mempromosi perpaduan etnik’, lapor Newshub.

    Wanita dari minoriti Islam terpaksa berkongsi tempat tidur dan bahkan berkahwin dengan lelaki dari majoriti Han yang dilantik oleh negara komunis.

    Program yang dinamakan sebagai Pair Up And Become Family telah mendapat kritikan secara meluas kerana melanggar hak asasi manusia yang dilakukan oleh rejim Xi Jinpiang terhadap umat Islam di wilayah barat laut Xinjiang.

    Selain daripada merogol, China turut dilaporkan menggugurkan anak dalam kandungan dan memenjara lelaki muslim secara beramai-ramai.

    Xingjian
    DAILY NEWS

    Seorang mangsa berkata tentang budaya rogol di sana, “mana-mana perempuan atau lelaki di bawah umur 35 tahun telah dirogol dan didera secara seksual.”

    Seorang lagi wanita yang menghabiskan 18 bulan dalam kem latihan berkata, “Mereka akan masuk dan letakkan beg di atas kepala wanita yang mereka mahukan.”

    Masyarakat Uighur telah dijadikan mangsa oleh kerajaan China bagi tujuan ‘pembersihan etnik’ dan ‘budaya pembunuhan beramai-ramai’.

    Bulan lalu bocor satu kertas yang mendedahkan bagaimana negara itu terlibat dalam tindakan kejam ke atas masyarakat Uighur – termasuk memaksa wanita untuk berkongsi tempat tidur dengan lelaki asing sementara suami mereka ditahan tanpa perbicaraan.

    NINTCHDBPICT000542550672-2
    KEM TAHANAN DI XINJIANG, CHINA – THE SUN

    Salah seorang pegawai China mengesahkan bahawa progam tersebut wujud, dengan wanita akan dipadankan dengan lelaki asing bagi ‘mempromosikan perpaduan etnik, lapor Radio Free Asia.

    Dia mendakwa bahawa peranan yang dilakukannya ‘tidak bermaksud seksual’, ia adalah normal bagi pegawai Parti Komunis untuk berkongsi tempat tidur dengan wanita.

    Salah seorang aktivis menyatakan bahawa wanita akan dipaksa menikahi lelaki yang dipilih oleh rejim.

    25de727803f5f157d7ed91e7e41b2b8e
    RUSHAN ABBAS – THE SUN

    Bercakap kepada News.com.au, aktivis Uighur Rushan Abbas berkata, “ini adalah rogol secara besar-besaran. Baik perempuan mahupun keluarga mereka tidak boleh menolak perkahwinan itu kerana mereka akan dilihat [oleh pihak berkuasa China] sebagai pelampau Islam kerana tidak mahu berkahwin dengan golongan Han Cina.

    “Mereka tidak mempunyai pilihan selain berkahwin dengan mereka. [Han Chinese] telah merogol wanita Uighur atas nama perkahwinan selama bertahun-tahun.”

    Beliau juga mendakwa bahawa lelaki terbabit ditawarkan wang bagi perkahwinan tersebut.

    Sebelum ini kami pernah menulis kisah seorang wanita yang menceritakan kisah kejam yang menimpa kaum muslim Uighur. Klik pautan di bawah untuk membaca.

  11. PHDAPIG ANTI SOSIAL DAN ANTI UNDANG2 DAN PERLEMBAGAAN……MEREKA MAHU TANAH MELAYU JADI KOMUNIS SEPENUHNYA……

    DAP tegar musuhi penjawat awam………

    PENJAWAT awam adalah tulang belakang negara yang menjadi jentera kerajaan dalam melaksanakan dasar-dasar ke segenap pelusuk Malaysia demi kepentingan semua pihak. Namun, sejak sekian lama DAP sering kali menyerlahkan sikap pertentangannya terhadap para penjawat awam dengan pelbagai pertikaian.
    Bukan sahaja tulang belakang ini cuba dipatah-patahkan DAP, bahkan urat tunjang dan saraf bersamanya pun mahu diputuskan. DAP sentiasa sahaja merendah-rendahkan, memperlekeh bahkan menghina kemampuan serta peranan penting para penjawat awam. Malah, kelaku itu semakin nyata semasa menerajui kuasa.
    Penjawat awam bukan sahaja menjadi mangsa, mereka juga cuba diperkuda secara tidak selayaknya dengan pengalaman dan kepakaran yang ada. DAP bercita-cita dan mempengaruhi agar jumlah penjawat awam dikurangkan kerana dianggap bebanan dan gambaran bersifat tuduhan yang sentiasa menjadikan penjawat awam dilihat buruk.
    Walhal, lihatlah ketika negara sedang berperang dengan pandemik COVID-19 ketika ini dan saat orang lain boleh berada di rumah bersama keluarga. Walaupun semua pihak susah dan bukan mahukan berada di rumah, tetapi para penjawat awam kebanyakan kini berada di barisan hadapan (frontliners) demi rakyat dan negara.
    Keadaan mereka jauh lebih sukar dan membahayakan atas risiko yang sangat terdedah. Tetapi mereka buktikannya sebagai taat setia, bakti dan pengorbanan yang bukan sahaja untuk keluarga peribadi mereka, tetapi untuk keluarga besar rakyat Malaysia. Apakah hal ini dilihat sekadar tugas rasmi semata-mata?
    Ternyata DAP walaupun todak buta mata, tetapi buta mata hati hinggakan pemberian inisiatif tambahan kepada mereka juga mahu dipertikaikan. Walhal inilah masa kerajaan menyalurkan harta negara kepada mereka yang menjadi penjana penting negara, apatah lagi rakyat kebanyakan turut menikmati inisiatif seumpama.
    Kenapa bernada benci dan dengki sekali kepada para penjawat awam? Adakah kerana ia satu hal strategik ke arah melumpuhkan kerajaan atau mahu para penjawat awam menjadi golongan yang boleh ditunggangi sebagaimana DAP lakukan kepada pemimpin PAN? DAP silap untuk berhadapan golongan bermaruah seperti penjawat awam.
    Kami berharap dengan sedikit pemberian daripada pihak kerajaan pimpinan YAB Tan Sri Dato’ Seri Haji Muhyiddin Haji Mohd Yassin akan meningkatkan semangat dan motivasi para penjawat awam. Seterusnya memacu kemajuan negara dan bersama membentengi COVID-19 ketika ini dan capai #KitaMestiMenang.
    “Islam Memimpin Perpaduan”
    “Demi Islam”

  12. PHDAPIG BUAT TAHI 140 BILLIONS DALAM MASA 22 BULAN………..KENAPA PN TAK DAKWA SEGERA…..JAUH LEBIH BAHAYA DARI COVID…….

    Penambahan Hutang RM140 Billion, Guan Eng Dah Goyang Ker?……..

    Guan Eng keluarkan kenyataan media hari ini. Dia kata jika mahu siasat dia, perlu siasat Muhyiddin juga kerana penambahan hutang RM140 bilion juga diluluskan dalam kabinet semasa Muhyiddin menteri KDN.

    Dia nafikan dia terlibat dalam penjualan aset-aset negara walaupun dia dan Tony Pua pernah kata penjualan aset adalah baik untuk negara.

    Artikel HMetro > Jual aset, tutup syarikat bebankan kerajaan – Guan Eng

    Dia juga kata peranan dia dalam penjualan aset Tabung Haji cuma sekadar sokongan kepada menyokong keputusan menyuntik hampir RM20 bilion dalam bentuk jaminan kerajaan bagi menyelamatkan Tabung Haji (dengan cara Tabung Haji jual aset bernilai RM20 bilion kepada syarikat menteri kewangan).

    Lalu dia tuduh Mat Hassan rasis. Nampaknya Guan Eng dah mula goyang.

    Hari ini, dia terpaksa mengaku:
    Hutang negara naik dengan tinggi di bawah PH. Jaminan hutang kerajaan juga naik.
    Aset-aset negara banyak dijual.
    Dia ada peranan memberi sokongan pelan Tabung Haji untuk menjual aset kepada Menteri Kewangan.
    Dulu masa dia menteri kewayangan, kenapa dia tak mahu mengaku pada masa Najib banyak kali membongkarkan isu-isu ini?

    Ada juga penyokong-penyokong PH yang kata Najib bohong atau tipu masa itu pula. Saya buat posting dan tuduhan dengan segala-gala buktinya.

  13. 😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢
    Blum pernah, Kejora alami, keresahan sebegini
    Sudah 125266 kes covid19 di US sehingga kini
    Entah bgai mana lah, keadaan si dara ketika ini
    Kejora hnya dpt berdoa kpd Allah sja lah di sini
    👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳

    💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
    Subhanallahi walhamdulillahi wala ilaha illallah
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

  14. mereka bertiga,

    atau

    antara bini2 mereka bertiga?

    siape antara ketiga2, yg sebenar status suami? dan suami, di jadikan isteri? 🤔

    laa, habis wang negara, jam2 tangan, handbag ratusan, barang2 kemas, movie anak di biayai, apartment2 di luar negeri, berbeg2 khazanah naik kapal terbang bawa lari…

    tapi, kesundalan2 fascist2 melayu, bini rosmah yg mereka puja dan dewa

  15. Steady DSNR, minta teruskan kes dan lawan utk buktikan kebenaran. Bkn mcm org PH, lantik peguam negara yg boleh dicucuk hidung mcm lembu. Kemudian semua kes yg melibatkan menteri bodoh/sijil palsu/pengganas/perompak/perogol/pembunuh adib/rasuah terowong dibebaskan… NFA.
    Berani kerana benar. Allah bersama orang – orang yg benar. Amiin.

  16. Buat-buat tanya pulak budin ni. Tentulah yg paling popular dan paling berpengaruh ialah bakal pm5/6/7/8/9/10…infiniti.

  17. kejora

    dah tiga bulan tinggal kat kampong,Mas dengan baby kami yang comel. Seperti biasa pagi-pagi aku ke kebun harum manis,kasi cuci rumput
    dengan traktor.Buah masak lepas raya,kalau covid dah selesai,jemput mai ke banglo aku dengan orang tua kau sekali,makan buah dengan pulut.Kalau Irah datang…jemput sekali ya.
    Nak malu apa lah kejora,dan terimalah hakikat…itu kesah lama!!
    Jangan malu no.
    Buat apa dendam-dendam,kau pon dah ada penganti!
    Bila-bila masa aku nak ke rumah jigit,itupun kalau alamat yang
    dia bagi dulu betol.No 1,Jalan ….dah lupa aku!

    (opssss..lepas PKP tamat)

    1. Dulu raya haji,kau tak nak jumpa aku danMas,raya nanti aku,Mas dan baby nak ke rumah kau..
      jangan kau beralasan pulak

      1. Gora,

        👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
        Hidup lah di alam nyata, usah le lagi nk berilusi
        Tidak habis2 lagi, khayalan kau dgn watak Mas
        Aku kini, sgt risau dgn covid di US, pnya situasi
        Jgn ler kau nak bagi aku jadi bertambah lemas
        😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢

        💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
        Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
        💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

        1. 😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢
          Keadaan diri ku ini, sperti lemah tidak bermaya
          123,828 kes covid di US, lbih dari paras bahaya
          Tk psti samada Irah dpt balik nanti berhati raya
          Terasa dunia ku ini, bgai gelap tiada bercahaya
          👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎

          💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
          Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
          💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

          1. Errata:

            Tk psti samada Irah dpt balik nanti berhari raya

            1. Gora,

              🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
              Jigit pasti akn rasa citer kau ini lucu dan lawak
              Lbih2 lagi, bila kau bercerita pula tentang baby
              Udah ler Gora, Jigit tiada masa nak layan awak
              Dia kalut, dgn ladang nenas nya..nk pagar babi
              🐷🐖🐷🐖🐷🐖🐷🐖🐷🐖🐷🐖🐷🐖🐷🐖🐷🐖
              Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
              😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

              1. 🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

    2. Lot 1, Janan Istana Lubuk Kawah, Bandar Darulaman, Jitra

  18. Jika dibuat undi Anwar mungkin dapat markah tertinggi. Kedua, Najib dan ketiga Muhyiddin. Dari segi populariti pula mungkin Anwar, diikuti Najib dan akhir sekali Muhyiddin.

  19. Anwar is the boss…. anwar is brilliant, anwar is a great head of family…. are you happy nowwww….!!!!
    Okey…. let us move on…..

  20. Jgn jadi barualah woiii…tak payah nak main politik lahanat.,kami tertekan sbb tak boleh bekerja dan tiada pendapatan nak bayar sewa rumah sebab kerja swasta (dan bukan duduk rumah ppr 6 bulan penangguhan)…cilaka sial.,berhenti main perbandingan politik bangsat-bangsat politik.(tersangat marah)

  21. Siapa bods skrg ni dah tak diberi keutamaan lg masa ni .. yg penting siapa yg mampu menangani wabak yg menyerang dunia skrg ini dan di peringkat negara kita yg jadi juara islahbyg mampu membantu rakyat dlm situasi darurat olih wabak virus yg melanda skrg.. aksi2 bermotifkan pilitik skrg tiada bererti buat rakyat

  22. Sudah2 la budin oooi…bawa2 bertobat…. Org dok kalut pasai covid19…dia masih dok gila meroyan pasai Anwar…tobat la…

  23. Sudah tentulah contoh terbaik ialah Tun, tidak degil, kuarantin di rumah 14hari..

    Apakah ketiga tiga ini turun sebab di rumah kehabisan stok?
    Kikikikiki

    Semua turun kerana politik..

  24. Kah kah kah,

    Tuan Budin semakin sasau selepas The Final Twist Bang Non mahu menjadi PM-8 telah digagalkan oleh TSMY sampaikan TSMY sebagai PM-8 hakiki turun ke pasaraya pun dikatakan telah meniru Bang non PM-8 wannabe yang gagal menjadi PM buat sekalian kalinya.

    Kah kah kah.

Leave a Reply

Your email address will not be published.