KEBETULAN ATAU MEMANG DIRANCANG?

⁃ Perintah Kawalan Pergerakan atau PKP dilanjutkan lagi selama 14 hari sehingga 14 April 2020.

⁃ Umat Islam mula berpuasa pada 24 April 2020.

⁃ Pembukaan penggal pertama Sidang Parlimen di mana PH dijangka akan mengemukakan usul undi tidak percaya terhadap Perdana Menteri ialah 18 Mei 2020.

⁃ Berikutan arahan Pendaftar Pertubuhan atau RoS yang tidak membenarkan sebarang aktiviti pari sebelum 30 Jun, ini bermakna pemilhan pucuk pimpinan Bersatu di mana persaingan paling menarik adalah antara Muhyiddin Yassin dan Mukhriz Mahathir bagi jawatan Presiden, dijangka akan berlangsung pada Julai atau Ogos 2020.

⁃ Selepas 14 April 2020 apabila PKP berakhir, momentum rakyat diramalkan akan berubah kerana tekanan ekonomi yang dihadapi oleh majoriti rakyat akan membuatkan mereka lebih menuntut pelbagai perkara daripada kerajaan, sekaligus memberi lebih tekanan kepada Muhyiddin, kecuali jika pelan rangsangan ekonomi yang diumumkannya esok (Jumaat) nanti benar-benar dapat memberi kelegaan.

Berdasarkan rentetan peristiwa mendatang itu, persoalan paling penting ialah dapatkan Muhyiddin meloloskan diri daripada usul undi tidak percaya di Parlimen dalam sidangnya yang bermula 18 Mei nanti?

Meskipun perlanjutan tarikh PKP sehingga 14 April adalah sesuatu yang mungkin tidak dapat dielakkan, tetapi dengan Sidang Parlimen akan bermula pada 18 Mei, ramai yang beranggapan lanjutan itu dengan sendirinya memberi kelebihan kepada Muhyiddin untuk berdepan usul undi tidak percaya terhadapnya.

Masa yang suntuk, selain bulan puasa, ia dikatakan akan menghadkan ruang untuk Tun Mahathir dan PH untuk bergerak dan mencari persefahaman berhubung usul tersebut.

Dalam hal ini, ada laporan daripada mereka yang bertemu dengan Tun Mahathir menyebut bahawa bekas Perdana Menteri itu akan mula pusing ke seluruh negara berkempen untuk menjatuhkan Muhyiddin sebaik saja arahan PKP berakhir.

Kempen Tun Mahathir itu merangkumi dua fasa – fasa pertama melalui usul undi tidak percaya dan fasa kedua, menerusi pemilihan Bersatu.

Dengan PKP dilanjutkan sehingga 14 April dan Parlimen mula bersidang pada 18 Mei, apakah ia mampu menyempitkan masa Tun Mahathir berkempen untuk menjatuhkan Muhyiddin?

Atau melalui kesan ekonomi yang merata dan membuatkan rakyat lebih menekan kerajaan selepas PKP berakhir, ia akan dengan sendirinya membuatkan ramai Ahli-Ahli Parlimen merasakan perubahan adalah lebih baik daripada terus mengekalkan Muhyiddin memimpin negara yang daripada penampilannya jelas menampakkan beliau kurang cergas dan tidak meyakinkan?

Kemudian, kalau pun Muhyiddin mampu melepasi halangan pertama usul undi tidak percaya di Parlimen, mampukah juga beliau mempertahanlan kedudukannya daripada disingkirkan oleh Tun Mahathir sebagai Presiden dalam pemilihan Bersatu?

Memandangkan Tun Mahathir sudah diumumkan menang tanpa bertanding sebagai Pengerusi Bersatu dan ini memberi kelebihan kepadanya untuk menjelajah ke seluruh negara, manakala Muhyiddin lebih ditekan dengan kesibukan dan beban tugas sebagai Perdana Menteri kesan daripada PKP yang membuatkan ramai ditimpa kesusahan, apakah wabak Covid-19 gelombang kedua ini lebih mungkin menjadi penamat awal kepada karier seorang Perdana Menteri yang menurut kata Hadi Awang, ia diperolehi melalui tebukan atap? (ShahbudinHusin 26/03/2020)

0 0 votes
Article Rating
Kongsikan artikel ini
Updated: 26 March 2020 — 11:46 am
Subscribe
Notify of
guest

31 Comments
Newest
Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
Irah
Irah
27 March 2020 12:04 am

SUNDAL MAHATHIRVSANWAR TAK NAK PUJI KE? INI BERITA MENTERI AGAMA PN BAGI SUMBANGAN KPD LGBT. SIAP PAKAIAN RASMI MUFTI LAGI…….. Jika orang bernama Mujahid melakukan ini PASti wajib kena maki hamun, sumpah seranah atasnya…………mme binatang MUNAFIQ ko MVSA……… Menteri Agama sumbang bantuan untuk LGBT MALAYSIA DATELINE………… Menteri Agama, Datuk Dr Zulkifli Mohamad al-Bakri hari ini mendekati Pertubuhan Hijrah Republique, komuniti LGBT yang sedang menjalani proses hijrah ke arah yang lebih baik……….. Beliau menyampaikan sumbangan Musaadah Covid-19 kepada mereka hari, sebagaimana yang ditulis beliau melalui facebooknya………. Ia disambut baik oleh rakan-rakan facebook beliau padahal menurut mereka ia bakal dikecam hebat jika… Read more »

anonymous
anonymous
26 March 2020 10:09 pm

hebat perintah negara tak tera mana
nampak snagat hebat duk berebut kuasa
mansuai kemaruk kuasa dunia
ada kuasa tak tau nak berkuasa

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
26 March 2020 2:41 pm

PARTI KOMUNIS BANGSA D4P SIANG MALAM MENGATURKAN MAKAR MEREKA…….DASAR BUMI HANGUS MEREKA TELAH BERJAYA 70%…… MELAYU PULAU PINANG MEREKA DAH HALAU….. EKONOMI 90% TELAH DIKUASAI …..DARI SUDUT PELAJARAN MEREKA BERJAYA LULUSKAN UEC…..PERUNDANGAN PULA MEREKA BUANG KES PENYANGAK DAN KLEPTOKRAT MEREKA…… Strategi DAP Tawan M’sia. Ini……. Bertindak Segera, Jangan Biarkan DAP Menguasai Putrajaya Sekali Lagi Posted by SnapShot at 3/18/2020 5 Mac 2020 yang lalu, laman blog ini (SnapShot at 3/18/2020) mendedahkan bagaimana liciknya DAP mengurangkan peratusan undi Melayu di Pulau Pinang untuk mereka menguasai Pulau Pinang (BACA DI SINI). Sebenarnya, DAP tidak akan berpuas hati jika hanya mampu menguasai Pulau… Read more »

Anonymous
Anonymous
26 March 2020 2:12 pm

Biarkan anjing DAP kat sini menyalak. Jgn salahkan mereka, payment dah ambik, terpaksa lah menyalak walaupun kepala dah bengkak kena baling dgn batu.
Tuan rumah kat dlm relax tengok tv, anjing2 kat luar dah dibayar utk menyalak.

Anonymous
Anonymous
26 March 2020 2:20 pm
Reply to  Anonymous

Awat hang real anjin menyalak tak tentu arah? Berak di atas jalan ya?

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
26 March 2020 1:44 pm

PH DAPAT KUASA HANYA TAHU BERAK BUAT TAHI 140BILLIION KENCING JUAL ASET NEGARA 50 BILLIONS……MEMANG PUAK NI KERJA JAHANAM KAN NEGARA…….. Betul ke kerajaan tak ada duit seperti digemburkan oleh PH?…….. PH semasa jadi pemerintah, siang malam pagi petang teriak kerajaan takde duit sebab kena samun dengan Najib dan 1MDB. Pelbagai bantuan yang rakyat dapat semasa era Najib/BN sama ada dmansuhkan atau dipotong. Masa tu mulalah ungkapan jangan jadi pemalas dan mengharapkan bantuan dari kerajaan sahaja. Bantulah kerajaan untuk mengurangkan bebanan hutang kononnya. Peliknya, tak sampai sebulan jadi pembangkang, tetiba cergas pula desak kerajaan PN berikan pelbagai bentuk bantuan sampai… Read more »

zunnun
zunnun
26 March 2020 1:27 pm

Kebetulan ? Di Rancang? “Conceived Blueprint, Entropy & Biasing, Universal Truth, Humanity & Civilization “….6 Masa Kejadian” conceiving intent, is an abstract, until empirically proven though it had been in one’s mind.. “knowing” is realm of future, among post modernist while “understanding” is the a challenge for the present pedagogy are passing moments to regress the present, defining the future.. im passes are plenty, stupidity is infinite while sublime hope drives the living in endless cycles… live and die, live and die, countless changing forms and names… The Journey, (1) A Prime Essence (2) Radiating A Conceived Universal Intellect To… Read more »

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
26 March 2020 1:17 pm

JANGAN LAH TENGOK PADA NEGATIVE SAHAJA…… TENGOKLAH JUGA PADA POSITIVE NYERRRR……. Aku tengok semua idea DS Najib Razak…. Aku tengok semua idea DS Najib Razak, kerajaan Malaysia tengah pakai untuk lawan Covid-19. DS Najib suruh kita buat kuarantin, hadkan pengerakan rakyat, terus ada PKP dilancarkan dan impaknya, trajektori awal kita nak jadi macam Italy terus menurun dan kita buat masa ini berjaya elak malapetaka yang sama. Bila DS Najib cadangkan stimulus ekonomi harus disegerakan, siap dengan cadangan membenarkan rakyat ambil duit dari tabung KWSP mereka, terus kerajaan sediakan pelan jangka pendek dengan cadangan KWSP diterima sebahagian daripada rancangan jangka pendek.… Read more »

anonymous
anonymous
26 March 2020 1:13 pm

Rumah yg dah runtuh, pintu mana yg masih berfungsi utk masuk dlm rumah & selongkar cari barang berharga & dokumen? Mmg lah kena tebuk bumbung/atap.
Itulah analogi yg TGHH berikan. Saya mmg tak faham mcmana analogi yg semudah itu pun gerombolan PH tak boleh faham.

Anonymous
Anonymous
26 March 2020 2:22 pm
Reply to  anonymous

Sebab di sorok dalam soroban bosar, cari tak dapat. Bau busuk tak boleh lama mencari.

Anonymous
Anonymous
26 March 2020 12:26 pm

👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
Kejora hnya insan biasa bkn pendita atau dewa
Tapi dia dikurniakan Allah bakat yang istimewa
Di tmpat kerja dia sorang guru yang berwibawa
Seorang yg taat agama, penuh iman dan taqwa
👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳
Di blog ini, hmpir 10 bulan lalu trcatat peristiwa
Dgn seorang dara manja jelita, dia telah bersua
Kpd si dara ayu..sekeping hati dia telah pelawa
Tk sangka..pelawaan itu disambut si dara Jawa
💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
Pertemuan terjadi..bagai Adam bertemu Hawa
Benarlah, sperti mana pujangga telah berfatwa
Kasih, tak dpt dijual beli atau pun dipajak sewa
Kini Kejora-Irah pasangan yg sehati dan sejiwa
💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

Anonymous
Anonymous
26 March 2020 12:27 pm
Reply to  Anonymous

SEJIWA – SPRING
Karaoke: https://youtu.be/w6Dy6QRRjmw

💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
Pada irama kuberpesan
Lagu ini ditujukan
Padanya yang tersayang

Kasihku kau pernah dipersia
Lalu kubawa cintaku
Sebagai penawarnya
Biar lukamu masih terasa

Sesaat engkau tidak kutemu
Bulan seakan pilu
Tiada dapat beradu

Begitu jika engkau membisu
Badai jauh dilautan
Tiada ketepian
Sebegitu cintaku padamu

Anonymous
Anonymous
26 March 2020 12:28 pm
Reply to  Anonymous

Chorus:

Usahlah cinta dibawa bersama
Ditenggelami mentari di timur
Gelap gelita tiada bercahaya
Ku tiada berdaya

Ku ingin selalu di sampingmu
Tiap waktu siang melambai malam
Bagaikan senja denyutan cinta kita
Penyambung hadirnya

Akan kubina istana bahgia
Menjadi lambang kasih berpanjangan
Hentikan airmata pedih kenangan
Yang mencakar perasaan
💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

Anonymous
Anonymous
26 March 2020 12:28 pm
Reply to  Anonymous

💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙
Cinta yg brputik Kejora tk pandang sambil lewa
Kerna hadir nya Irah ibarat penyambung nyawa
Bagaikan cahaya begemerlapan Irah dah bawa
Irah, tmpt Kejora senyum, mnangis dan ketawa
💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷

💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷

Anonymous
Anonymous
26 March 2020 11:13 am

👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
Dgn PM baru..Budin tk habis, meroyan meratap
Dia ungkit pula, kata PN itu kerajaan tebuk atap
Kejora ni pula di hati kerinduan terus mnyentap
Sbg penawar..wrkh2 si dara..Kejora ulang tatap
💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

💐🌸💮🌹🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

zunnun
zunnun
26 March 2020 11:04 am

(A) senario Politik PKP berkemungkin di lanjutkan lagi hingga 30 April kemudian 14 Mei sehingga Jumlah Jangkitan mula menunjukan penerunan yg ketara…(1) Makna nya, Kerajaan Tembuk Atap Jenamaan Lebai2 Sundal pAs juga akan melanjutkan sidang Parlimen selepas Eid Fitri….(2) antara (1) dan (2) strategy yg Moo akan lakukan, utk penguasaan ppbm supaya Azmin dan konco2 nya dapat di bawa masuk, agar kekuatan ppbm melonjak kpd 36 MP. Mahathir, Mukriz, SS dam Mazlee barisan kepimpinan serta penyokong2 nya perlu melihat dgn pandangan “luar kotak” utk “stay relevance.” Walaupun Mahathir tidak di cabar Pengerusi Ppbm, tapi Mesyuarat Agong di perlukan utk mengesahkan… Read more »

Jigit
Jigit
26 March 2020 10:11 am

Negara sedang huruhara seluruh dunia merana
Ni yang nak tukar kerajaan ni, lagu mana
Walaupun tak setuju cara mereka merencana
Bersabarlah dahulu sehingga berakhir bencana

😢😢😢😢😢😢😢😢
😌😌😌😌😌😌😌😌
😷😷😷😷😷😷😷

Anonymous
Anonymous
26 March 2020 10:26 am
Reply to  Jigit

Setuju bro jigit,

👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
Betullah Jigit, tukar kerajaan skrg pun tak guna
Kita tumpukan jer usaha membenteras Corona
Kejora pun sekarang ini tidur asyik tk lelap lena
Entah bg mana lah keadaan, si dara kt US sana
😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢

💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

Anonymous
Anonymous
26 March 2020 10:31 am
Reply to  Anonymous

Bro jigit,

😷😷😷😷😷😷😷😷😷😷😷😷😷😷😷😷😷😷
Pningkatan Covid di US..khbarnya, 10 kali gnda
Kes Covid-19..katanya Trump buat sambil lewa
Tk tau le nk citer bg mana Kejora resah di dada
Entah bg mana lah nasibnya si anak dara Jawa
😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢

💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

Anonymous
Anonymous
26 March 2020 12:49 pm
Reply to  Anonymous

Bro,

👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
Elok kita tunggu hingga negara tenteram aman
Dlm kekalutan covid19 ini brhenti le jap melobi
Jigit pula, elok tumpu, kpd kebun dan tanaman
Pergilah kebun nenas, untk siapkan pagar babi
🐷🐖🐷🐖🐷🐖🐷🐖🐷🐖🐷🐖🐷🐖🐷🐖🐷🐖

😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍

Carlos Santiago
Carlos Santiago
26 March 2020 10:04 am

Otak byk tahi lalat betul. Semua benda ko nak politik budin. Yg bangkaickerajaan PH tak buat sekatan awal mengawal pandemik

Jigit
Jigit
26 March 2020 10:00 am

Budin……
Dalam keadaan malapetaka yang sedang melanda, masih adakah manusia yg terus- terusan berahi untuk menjadi Perdana Menteri…..? Masih resah gelisah mahu menukar kerajaan dalam keadaan gawat begini. ……..Tak bollehkah bersabar sehingga PRU15…? Dua tahun saja lagi Budin ….
Kok ya pun gian sangat dah tak tertahan…. pancut saja la dulu…….

Anonymous
Anonymous
26 March 2020 9:35 am

🗼🗼🗼🗼🗼🗼🗼🗼🗼🗼🗼🗼🗼🗼🗼🗼🗼🗼
Usah lah Tn Budin terpengaruh sgt dakyah DAP
Asal je tindakan kerajaan Tn cuba nk bubuh api
Kmarin, kalut dok bantah hal pngeluaran KWSP
Hari ni kecoh pulak pasal lanjutan tempoh PKP
👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

najib bini rosmah
najib bini rosmah
26 March 2020 9:30 am

Berniaga atas mayat orang mati Covid19 boleh untung banyak? Unjuran 6000 kes Covid19 oleh KKM petanda kroni akan untung berlipat ganda? Kahkahkah!

Anonymous
Anonymous
26 March 2020 2:24 pm

Cakap jahat, kamu nanti dijangkit covid 19 baru tau.

najib bini rosmah
najib bini rosmah
26 March 2020 9:27 am

PM Puppet Pintu Belakang minta Madey si Kitol jangan guna pintu depan. Madey si Kitol mesti guna Pintu Belakang. Puppet Madey si Kitol sudah untung 20 orang mati Covid19. Apa kabar Pharmaniaga RM1.18? Kahkahkah!

Jigit
Jigit
26 March 2020 10:03 am

Apa kau merepek ni munkeee….dah putus wayar ka woiiii !!!!

Anonymous
Anonymous
26 March 2020 2:26 pm
Reply to  Jigit

Skru di kepala nya gone loose.

Anti Budin
Anti Budin
26 March 2020 9:16 am

Dahla Budin .. musim2 wabak ni ko duduk main politil lagi hasut rakyat benci kerajaan..

Anonymous
Anonymous
26 March 2020 2:27 pm
Reply to  Anti Budin

Kpd dia yang baguih hanya Pak Sheikh idola nya.

Anonymous
Anonymous
26 March 2020 2:32 pm
Reply to  Anonymous

Ooops, nanti susah lah aku nak masuk ..

Kamu pun jaga2 lah wahai Anti Budin.