BERSATU KINI ADA DUA SETIAUSAHA, SEKALIGUS JADI PARTI DUA NAKHODA

Walaupun tindakan Muhyiddin Yassin mengumumkan pemecatan Marzuki Yahya selaku Setiausaha Agung Bersatu dan perlantikan Hamzah Zainuddin sebagai penggantinya dibantah oleh Tun Mahathir Mohamad atas sandaran beliau selaku Pengerusi parti tidak pernah dirundingi mengenainya, bantahan itu nampaknya hanya ibarat mencurah air ke daun keladi semata-mata.

Muhyiddin yang merupakan Presiden Bersatu terlihat langsung tidak mengendahkan bantahan Tun Mahathir itu.

Hamzah kini sah dilantiknya sebagai Setiausaha Agung Bersatu berkuatkuasa 18 Mac lalu, malah sudah pun memulakan tugasnya itu.

Dalam waktu yang sama, Marzuki yang tentunya kerana merasakan pemecatannya tidak sah, lebih-lebih lagi setelah dibantah oleh Tun Mahathir sendiri, terus juga kekal sebagai Setiausaha Agung Bersatu.

Baru-baru ini, berhubung perkara yang sama iaitu penangguhan persidangan cawangan, bahagian serta perhimpunan agung tahunan Bersatu berikutan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) sehingga 14 April kerana ancaman wabak Covid-19, kedua-duanya iaitu Marzuki dan Hamzah telah mengeluarkan surat pemakluman yang serupa.

Surat Hamzah bertarikh 23 Mac, manakala surat yang dikeluarkan Marzuki bertarikh 25 Mac 2020.

Keadaan ini bermakna Bersatu kini mempunyai dua Setiausaha Agung di bawah dua nakhoda yang berbeza iaitu satu lantikan Muhyiddin dan satu lagi lantikan lama yang memihak kepada Tun Mahathir.

Sampai bilakah keadaan ini akan berterusan?

Apa pula bantahan yang akan dilakukan oleh Tun Mahathir seterusnya?

Apakah antara Tun Mahathir dan Muhyiddin sudah benar-benar tertutup pintu rundingan dan jalan damai antara keduanya?

Jika berterusan dengan dua Setiausaha Agung, bagaimana dengan panggilan mesyuarat MPT Bersatu selepas ini, panggilan oleh Marzuki atau Hamzah yang sah?

Atau mungkinkah masing-masing kem akan mengadakan mesyuarat MPT yang berbeza?

Begitu juga dengan perhimpunan agung tahunan Bersatu di mana tahun ini akan diadakan pemilihan pucuk pimpinannya yang pertama, siapa yang akan mengendalikannya – Marzuki atau Hamzah?

Mungkinkah juga nanti akan berlaku dua perhimpunan agung tahunan yang berbeza? (ShahbudinHusin 26/03/2020)

Updated: 26 March 2020 — 5:40 pm

74 Comments

Add a Comment
  1. KALAU NAK LARIS NYANYI LAGU TIONGKOK….

    Tindakan menteri amat menghina dan melukakan – Francissca……..

    Membawa artis luar beraksi sempena tahun Melawat Malaysia 2020 merupakan satu tamparan dan penghinaan buat artis tempatan, kata penyanyi Francissca Peter.

    Bukan itu saja, hasrat Menteri Belia dan Sukan Syed Saddiq Syed Abdul Rahman untuk mengundang artis K-Pop, BTS dengan alasan demi meraih pendapatan negara juga dianggapnya tidak relevan.

    “Ramai artis tempatan tidak gembira dengan hal ini. Mengapa nak dibawa masuk BTS sedangkan Malaysia sendiri mempunyai ramai artis hebat?

    “Nampak sangat artis tempatan langsung tak dihargai apabila mereka bercadang nak bawa artis dari luar untuk acara besar-besaran di negara ini.

    “Bagi saya ia suatu penghinaan malah amat melukakan perasaan,” katanya.

    Francissca ditemui pada sidang media pengumuman konsert A Night with Legends yang diadakan di sebuah restoran di Kuala Lumpur semalam.

    Selain Francissca, konsert yang dijadual berlangsung pada 6 Julai di Desaru Coast, Johor itu juga bakal menampilkan Ramli Sarip, Khadijah Ibrahim, dan Jamal Abdillah.

    Tiga bintang yang akan menjayakan konsert “A Night with Legends”
    Terdahulu, Syed Saddiq mengulas niatnya untuk membawa BTS kerana tidak rela Malaysia tewas daripada segi penganjuran konsert kepada negara jiran seperti Singapura, Thailand, Vietnam dan Indonesia.

    Beliau menginginkan Malaysia berada pada destinasi nombor satu dalam mengejar peluang tersebut selain berharap kemunculan artis antarabangsa dapat memberi kesan berganda dalam pelancongan.

    Namun, Francissca yang popular dengan lagu Sekadar di Pinggiran itu mempertikaikan berapa pula nilai sanggup dihulur kerajaan bagi membolehkan hasrat membawa artis luar direalisasikan.

    BTS

    Kata Francissca, 57, perkara itu menjadi tanda-tanya sedangkan pada kebanyakan masa ramai penghibur negara terpaksa akur dengan bayaran rendah apabila diminta membuat sesuatu persembahan.

    “Berapa nak bayar mereka RM2 juta, RM3 juta? Sedangkan kami dibayar rendah pada kebanyakan masa.

    “Ada kalanya penganjur minta kami menyanyi minus one saja, macam nyanyi karaoke sebab lari bajet untuk bayar band pengiring,” katanya.

    Francissca – yang juga diingati kerana lagu Kerna Terpaksa itu turut menuntut Kementerian Belia dan Sukan (KBS) untuk memberi peluang setimpal kepada penghibur tempatan dalam mana-mana penganjuran konsert atau persidangan di negara ini.

    “Kebajikan bermula di rumah, untuk menghargai artis tempatan, ia harus bermula dengan menyayangi kami.

    “Jika mereka sanggup bayar artis tempatan sampai RM2 juta, RM 3 juta, dengan peruntukan sama, kami juga boleh berikan anda suatu persembahan yang tidak kurang bertaraf antarabangsa berserta jurutera bunyi terbaik,” katanya.

    Reply

    Reply

  2. SERIGALA TUA DIHINGAPI PENYAKIT GILA KUASA…..DIA AKAN BERGADUH DENGAN SIAPA SAHAJA YANG DIKIRA BOLEH MENCABAR KUASANYA…….

    PM tak perlu malukan TMJ, keluarga – Zaid…… …

    Tunku Mahkota Johor (TMJ), Tunku Ismail Sultan Ibrahim ialah seorang pemuda yang gemar memberikan pendapat baginda dalam pelbagai isu, kata bekas menteri undang-undang Zaid Ibrahim.

    Walaupun beberapa pandangan TMJ mungkin salah atau tidak terkawal, namun kata Zaid ia tidak menjejaskan negara.

    “Kenapa perlu untuk memalukan baginda dan keluarganya?” Soalnya pada ciapan di Twitter petang ini.

    Zaid turut berkata bahawa ahli politik yang cemerlang dalam ‘pertempuran jalanan’ dan biasa dengan ‘politik longkang’ sepatutnya menyasarkan kepakaran mereka terhadap pembangkang.

    “Istana tidak berhak menerima layanan yang sama,” tambah beliau.

    Pada satu ciapan terdahulu, Zaid juga membandingkan situasi terkini dengan skandal 1MDB ketika bekas perdana menteri Najib Abdul Razak mentadbir negara.

    ‘Kata dulang paku serpih’

    “Ketika Najib sewenang-wenangnya (mengendalikan) 1MDB, menteri-menteri beliau berdiam diri. PH ketika itu menyindir mereka kerana sikap berdiam diri.

    “Sekarang, perdana menteri pula dengan sewenang-wenangnya (mengkritik) Kesultanan Johor, dan menteri-menteri beliau tidak berbeza. ‘Kata dulang paku serpih’! Menyedihkan,” katanya lagi.

    Kenyataan Zaid ini selepas kritikan terbaru Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad terhadap Tunku Ismail.

    Pada wawancara khas semalam, perdana menteri menjelaskan pewaris takhta itu sebagai seorang ‘budak bodoh’.

    Mahathir ketika ditanya mengenai kenyataan Tunku Ismail bahawa sumbangan ayahandanya Sultan Ibrahim Sultan Iskandar seperti memberi tanah kepada rakyat dan kerajaan tidak ditimbulkan.

    TMJ membuat kenyataan itu susulan laporan media mengenai sebidang tanah di Bukit Chagar yang dirancang untuk projek Sistem Transit Aliran Johor-Singapura (RTS) yang dikatakan ditukar milik atas nama Sultan Johor.

    Bagaimanapun, Sultan Ibrahim bertitah baginda sedia menyerahkan kembali tanah tersebut tanpa kos.

    Kemudian, penasihat media dan komunikasi kepada perdana menteri, A Kadir Jasin menggesa Ketua Polis Negara Abdul Hamid Bador supaya “membuka semula kertas siasatan yang dibekukan atau telah ditutup ” tetapi tidak memberikan butiran lanjut.

    Beliau turut meggesa Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) untuk memeriksa sebanyak mana cukai yang dibayar syarikat milik keluarga bangsawan Johor, Mados Sdn Bhd sejak “beratus tahun berniaga.”

    Reply

    Reply

  3. NEGARA KOMUNIS SEGALA NYA TERTUTUP……BERADA DI ZAMAN GELAP…….

    Polis trafik tak setuju peraturan baru cermin gelap……

    Pihak polis tidak bersetuju dengan peraturan baru Kementerian Pengangkutan mengenai cermin gelap kenderaan persendirian, berkata ia akan menyukarkan tugas pihak penguatkuasa, maklum Pengarah Jabatan Siasatan dan Penguatkuasaan Trafik (JSPT) Bukit Aman Azisman Alias.

    Harian Metro hari ini melaporkan pihak polis tidak pernah dirundingkan mengenai perkara ini.

    “Saya berasa terkilan, sebaik-baiknya mereka berbincang dan mungkin boleh ambil pandangan daripada kita.

    “Sebelum ini, kita boleh nampak penumpang dan pemandu, namun dengan peraturan baru ini tiada had ketelusan cahaya dibenarkan.

    “Agak sukar bagi polis untuk membuat pemeriksaan dan mengesan penumpang di bahagian belakang,” kata Azisman.

    Menjelaskan lanjut, jelasnya kesalahan-kesalahan kecil seperti menggunakan telefon pintar ketika memandu dan tidak memakai tali pinggang keledar akan lebih sukar dikesan.

    “Memang beberapa peraturan ditetapkan seperti mengenakan fi dan perlu memenuhi syarat lain antaranya tidak mempunyai rekod jenayah dan sebagainya, namun ia seperti lesen kenderaan juga.

    “Ada pengguna jalan raya yang tidak mempunyai lesen dan boleh menggunakan kenderaan itu,” katanya lagi.

    Terdahulu hari ini, Menteri Pengangkutan Anthony Loke mengumumkan para pemilik kenderaan persendirian boleh menggunakan cermin gelap sepenuhnya di bahagian belakang dan cermin sisi kiri dan kanan penumpang bermula esok.

    Bagaimanapun, katanya kadar peratusan ketelusan cahaya (VLT) bagi cermin depan dan cermin sisi kiri dan kanan pemandu masih kekal, masing-masing 70 peratus dan 50 peratus……

  4. BILA DAH KALAH TIADA SIAPA YANG PEDULI……..

    Nilai Rampasan RM1.1 Billion, Masuk Mahkamah RM711 Juta, Siapa Yang Menyamun?……. ..

    Di zaman gelap pemerintahan Kerajaan PH pelbagai berita pelik yang tidak masuk akal yang kita dengar. Mari kita kaji berita yang dilaporkan oleh pendokong Kerajaan PH iaitu Malaysiakini:

    27/06/2018:

    1. Dengan dikira dengan 150 anggota, hanya barang kemas, beg, jam, kaca mata dan wang tunai sahaja yang dijumpai.

    2. Sidang media mengesahkan bahawa antara RM900 juta sehingga RM1.1 billion telah dirampas.

    08/05/2019:

    1. Bukan sahaja barangan kemas, 27 kereta mewah dan hartanah turut menjadi bahan bukti mahkamah.

    2. Nilai rampasan yang dibawa ke mahkamah untuk dilucuthakkan bernilai RM711 juta!!! Mana perginya perbezaan di antara RM189 hingga RM389 daripada nilai rampasan?

    Kesimpulannya, Mantan Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman, DS Ammar Singh menganggarkan nilai barang-barang rampasan DS Najib dan DS Rosmah bernilai RM1.1 billion. Masuk mahkamah sudah bertukar menjadi RM711 juta sahaja. Persoalannya, siapa yang menyamun?

    Read more at http://khairulryezal.blogspot.com/2019/05/nilai-rampasan-rm11-billion-masuk.html#SyrfO0e0oLzLGi6z.99

    Reply

  5. Lawan Pas tak dosa, yang dosanya lawan Islam.. Pas bukan agama !!!

    Tahun 1998 datang menziarahi Yaman oleh Tghh… Masa tu saya dan anak-anaknya ada di sana…

    Saya dan kawan rapat saya bawa Tghh bertemu dengan muraqib Ikhwan Muslimin yaman yg bernama Syeikh Yasin Abdul Aziz di rumahnya….

    Masa tu saudara Anwar Ibrahim baru dua tiga hari sahaja rasanya di pecat oleh Tun Mahathir Mohamad…..

    Syeikh bertubi tubi tanya pasal Anwar dan keadaan Anwar…..
    Kerana Anwar baru di pecat dan isunya tengah panas ketik ketik lah….
    Tghh pun jawablah soalan soalan syeikh yasin Abdul aziz tu….

    Syeikh Yasin dan Ikhwan Muslimin mmg boleh terima fikrah islam saudara Anwar…
    Kerana Anwar ni mcm fikrah islam wasatiah mcm Erdogan jugak….

    Dah syeikh yusuf al-qaradawi pun ada hubungan baik dengan Anwar dan syeikh al-ghunusi Tunisia pun baik dengan Anwar….
    Saya tak tahu kahle masa tu bab bab gitu…..

    Syeikh mungkin tak tahu kami bertiga ni mmg tak suka dan anti lg ke Anwar ibrahim masa tu…..

    Kesnya apabila Anwar masuk umno awal tahun 80an dulu lah….

    Kami faham saudara anwar dah jadi sekular, lawan islam, musuh islam, masuk tong tahit dll….

    Saya khususnya tak reti kaedah Nabi yusuf As masuk kerajaan bukan islam di mesir di zaman itu….

    Tak faham lg kaedah islam jugak baiki dari dalam kerajaan klu ada ruang…….

    Seolah-olah saya tahu satu kaedah je masa itu… Kaedah lawan….

    *Sedang islam itu luas dan cara politik byk……. Barang ijtihad semasa….. *

    Masa tu Allahyarham ustaz Fadzil Noor masih baik dengan Anwar secara senyap senyap… Mungkin ustaz fadzil Noor dah terbuka lama dah fikrah

    *Masa tu saya tengah fanatik taasub kepartian yg sangat tebal….Masa aku pas je islam… Orang lain kawan kawan aku pun gitu jugak…. *
    Tak yah nak tipu lah hhhhhh….

    Pada tahun 1998 tu baru saya mula baca buku-buku ulama dunia…..

    Seperti buku-buku syeikh yusuf al-qaradawi hfz…
    Buku-buku imam hasan al-banna rh….
    Seperti buku-buku syeikh Abdul karim zaidan rh..
    Seperti buku-buku syeikh Mustafa masyhur muraqib ikhwanul Muslimin…
    Buku-buku syeikh Abdul Majid zandani….
    Buku-buku syeikh Sa’id Ramadhan syria…

    Cuma mengenali tokoh-tokoh terkenal dan fikrah mereka…
    Mereka seperti syeikh al bani…
    Seperti syeikh usaimin rh dll….
    Usaha memahami apa itu salaf dan khalaf…
    Apa itu asya’irah dan maturidiyyah…..
    Cuba mengenali fikrah ikhwanul Muslimin….
    Fikrah tabligh,abim, irc dll……

    *Akhirnya tahun 2000 aku pun faham islam adalah islam…. Fikrah islam mesti luas…. Orang orang umno bukan musuh islam… *

    *Mereka saudara saudara kita…. Begitu jugalah jama’ah tabligh,abim, irc dll…… Masa sebelum tu aku baloh dengan mereka… *
    Klu buat baik pun dlm hati tetap kata, mereka salah dan tak berapa islam… Mereka wajib masuk pas… Bukan barang lah bab hukum masuk pas ni…..

    Alhamdulillah makin hari maki aku faham….
    Akhirnya dlm tahu 2005 gitu aku di tuduh umno…. ..
    Aku di tuduh lawan pas… Lawan Tghh….

    Masa tu aku jawab kadar untuk orang kampung…
    Nak wi mudah faham lah….

    *Aku kata lawan Tghh bab pandangan politik atau feqah tak dosa.. Dia bukan Nabi…. Lawan Nabi baru dosa…Lawan pas tak dosa… Yg Dosanya lawan islam… Pas bukan agama…. *

    Ukhuwwah islamiyyah adalah wajib dengan Tghh dan dengan siapa pun…. Hanya berbeza pandangan….
    Alhamdulillah selesai masalah….

    Moga-moga Allah swt maaf kita semua dan sayang kita semua….

    Amin Amin Amin…

    Ust Zuliadin Abdullah
    Mantan Imam 2 Masjid Rusila

    1. Lagi penyembahan dan pemujaan bentuk2 dan nama2, kali nih sampai ke Yeman pula

      Kesundalan ape yg kao jenamakan nih?

  6. mana pergi di lebai pendek pAs, anak mAn?

    mana hilang nya Siti Zailah, dan ala kesundalan fahaman “female purity” nya?

    mana menteri kesihatan badut PN, dgn jenama air tawar pembunuh covid 19 pergi?

    kehilangan mereka2 ini, di rasai oleh rakyat, hilang punca utk bergembiran dgn latah badut2 mereka.

    #hadiweng dah lama tak muncul sejak ucapan terakhir nya “tebuk atap” ala kawarij membunuh Uthman yg sedang mengaji…

    sibut memancing ikang ke? Blh ke pancing ikang, skrang ni?

  7. Ape Makna nya “Stimulus Package” jika hanya meransang tapu sedikit dgn suntikan kecairan wang dlm pasaran, terutama Money Supply yg amat ketara di belenggu oleh pekerja/rakyat yg terjejas teruk dgn wabak covid 19 ini?

    Jika di hitung penduduk seramai 30,000,000 dan purata 5 sekeluarga dan 70% golongan pendapatan RM 6,000/Bulan,

    maka dgn agihan RM 1,000 sehingga Pertengahan April dan RM 1,000 pertengahan Mei, utk menyambuk Eid Fitri, maka

    4,200,000 juta keluarga x RM 2,000 = RM 8.4 Billion….(1)

    blh ke, Moo dan Kerajaan PN ambil dari Simpanan Negara kini RM 418 Billion utk menjayakan nya, secepatkan mungkin.

  8. Regime yg di pelopori oleh PN berasaskan totalitatian oleh fascist2 Melayu omNo + ppbm dan theocratic fahaman pagan pAs, seiring dgn aliran commune, communiti ketuaanan nazi, Mussolini, apartheid dan ku klux khan.

    salah ke dgn ketuanan melayu?

    yg salah nya, bila mengunakan fahaman ketuanan, dgn helah2, menyamun dan propagate fahaman serba sesat berugama.

    kafir sana sini sepeeti ape yg di lakukan oleh kawarij, isis dan taliban dan terkini aliran wahabbi.

  9. PH BUAT UNDANG2 JANGGAL UNTUNGKAN MAFIA DAN GANGSTER…,….

    RAKYAT DALAM KEGELAPAN BAWAH REGIME COMMUNIST SOSIALIST ATHEIST ANARCHISM MARXIST SYIAH…….

    JPJ, Miros perlu keluar hasil kajian cermin gelap……….

    Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) dan Institut Keselamatan Jalanraya Malaysia (Miros) perlu berkongsi maklumat dan kajian yang dibuat dalam dan luar negara mengenai had cermin gelap kepada orang ramai.

    Ahli Majlis Keselamatan Jalan Raya, Tan Sri Lee Lam Thye berkata, kedua-dua agensi itu perlu menunjukkan statistik yang membuktikan kadar jenayah tiada kaitan dengan penggunaan cermin gelap agar kegusaran orang ramai dapat diatasi.

    “Langkah ini penting bagi mengatasi kebimbangan sesetengah pihak mengenai kemungkinan meningkatnya kes jenayah akibat penggunaan cermin gelap ini.

    “Banyak pihak melahirkan kebimbangan bahawa penjenayah boleh menyembunyikan diri di tempat duduk belakang kenderaan yang mempunyai cermin gelap manakala mangsa culik mungkin tidak dapat dilihat.

    “Semua agensi penguatkuasaan perlu duduk semeja dan berbincang mengenai keputusan had cermin gelap yang baharu serta mencari jalan untuk mengatasi sebarang masalah ekoran dasar ini,” katanya menerusi satu kenyataan di sini pada Rabu.

    Pada Selasa, Menteri Pengangkutan, Anthony Loke mengumumkan penggunaan lapisan filem atau cermin gelap tanpa had dibenarkan pada cermin sisi kiri dan kanan penumpang serta cermin belakang kenderaan.

    Ia bermakna, cermin berkenaan boleh menggunakan lapisan filem atau cermin gelap hitam sepenuhnya, berbanding peraturan sekarang yang menetapkan kadar ketelusan cahaya tampak pada 30 peratus.

    Bagaimanapun keputusan tersebut mendapat reaksi berbeza daripada beberapa pihak termasuk Pengarah Jabatan Siasatan dan Penguatkuasaan Trafik Bukit Aman, Azisman Alias yang mengatakan tindakan itu menyukarkan polis membuat pemeriksaan dan mengesan penumpang di bahagian belakang.–BERNAMA

    Repl

  10. PH ANGKAT MAHA KLEPTOKRAT JADI PM 7……..

    AGONG TONG M PEROMPAK TERHEBAT SEPANJANG ZAMAN……..

    Bagaimana 1MDB telah menguntungkan TNB dan Petronas selepas rugi sebanyak RM150 bilion selama 20 tahun………

    Kebanyakan rakyat Malaysia tidak tahu bahawa, sejak tahun 1992, IPP Mahathir telah rompak TNB sebanyak RM150 bilion. Malah, pada tahun 2013, Kit Siang mendedahkan bahawa ini adalah rompakan terbesar dalam sejarah Malaysia. Salah satu sebab utama 1MDB ditubuhkan ialah untuk mengembal alih IPP dan menjimatkan TNB lebih daripada RM10 bilion setahun. Dalam proses yang sama, Petronas juga diselamatkan berbilion ringgit setahun dalam subsidi minyak. Ini adalah rahsia yang Mahathir tidak mahu rakyat Malaysia mengetahui, Sebab itulah dia menyerang 1MDB pada tahun 2015.

    Najib Tun Razak berkata, selama 15 tahun sehingga 2012, syarikat petroleum negara terpaksa memberi subsidi gas yang dibekalkan kepada pengeluar tenaga bebas (IPP). Ini menyebabkan Petronas menanggung kerugian lebih daripada RM10 bilion setiap tahun.

    Walau bagaimanapun, Najib berkata, lebih kurang enam tahun lalu, 1MDB telah mengambil alih banyak IPP dan menjadi syarikat IPP kedua terbesar di negara ini. Ini, katanya, membenarkan kerajaan memulakan tender terbuka untuk perjanjian IPP.

    Najib berkata selepas 2012, kadar gas yang dibekalkan kepada IPP meningkat secara berperingkat dan membolehkan Petronas mengurangkan kerugian yang ditanggung daripada subsidi gasnya antara RM1 bilion dan RM2 bilion setiap tahun dari RM13 bilion kepada RM15 billion tahun sebelumnya.

    Kit Siang mendedahkan bahawa IPP Mahathir adalah rompakan terhebat dalam sejarah Malaysia yang dianggarkan RM260 bilion hari ini

    Ini adalah apa yang dikatakan oleh Lim Kit Siang pada 11 Oktober 2013, seperti yang dilaporkan oleh Malaysiakini:

    Dalam bukunya yang diterbitkan oleh Fulbright Alumni Association of Malaysia, bekas pengerusi eksekutif Tenaga Nasional Bhd (TNB) Ani Arope mendedahkan bagaimana selepas terjadinya “Blackout” yang bersejarah di seluruh Semenanjung Malaysia pada tahun 1992, TNB terpaksa menyerahkan tanah yang diperolehnya di Paka (Terengganu ) dan Pasir Gudang (Johor) kepada pihak ketiga untuk loji kuasa.

    TNB dirompak dengan anggaran RM150 bilion selama 20 tahun lebih

    Ini adalah permulaan era baru Independent Power Producers (IPP) dan yang pertama adalah YTL Power Generation Sdn Bhd.

    Ini diikuti dengan yang lain – Powertek Bhd, Genting Sanyan Power Sdn Bhd, Segeri Energy Ventures Sdn Bhd, Malakoff Bhd, Tanjung plc, EPE Power Sabah Energy Corp, Alpha Intercount’l Bhd, Sutera Bhd, Cergas Unggul Sdn Bhd and Ekran Corp.

    Walaupun Ani merasakan bahawa perjanjian pembelian kuasa dengan YTL untuk tempoh 21 tahun – dari 1994 hingga 2015 – adalah “terlalu-lalu murah”, dia telah ditekan untuk menandatangani perjanjian, yang ianya telah didraf oleh Unit Perancang Ekonomi (EPU).

    Kemudian Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad adalah orang yang “membina” kewujudan IPP.

    Ani Arope mendedahkan bahawa IPP Mahathir adalah penipuan dan Malaysia dirompak berbilion setiap tahun lebih dari 20 tahun.

    “Tiada rundingan apa pun; daripada bercakap terus dengan IPP, TNB duduk dengan EPU. Dan kami dipermalukan dan dipandang rendah setiap kali kami pergi ke sana.

    “Selepas itu, pasukan saya kecewa. EPU hanya memberi kami syarat dan meminta kami hanya untuk bersetuju. Saya berkata jangan harap untuk saya bersetuju,” Ani mendedahkan dalam memoirnya yang dikeluarkan baru-baru ini.

    Ani, yang berada di bawah tekanan untuk menandatangani perjanjian itu, merasakan bahawa perjanjian itu adalah salah dari segi moral dan ianya berat sebelah.

    “Sekiranya ia mengikut undang-undang dan tidak adil, saya tidak akan melakukannya. Sekiranya ia adil dan tidak mengikut undang-undang, saya masih tidak akan melakukannya. Ianya mestilah mengikut undang-undang dan adil,” katanya.

    Reply

    Repl

  11. Moo akan kemukakan rangsangan ekonomi, hari ini.

    Jgn pula, menjenamakan satu persembahan laggard sj. Perlu ke hadapan, perlu langkah di ambil jauh kehadapan dari situasi dan kesan pendek dari wabak yg melanda.

    jika initiative nya mendatar hanya utk sementara waktu, maka baik duduk rumah, main dgn cucu2.

    ekonomi semasa menghadapi kekurang Money Supply dlm setiap sektor selain pembelanjaan rakyat yg kini terpaksa duduk di rumah selari dgn MCO.

    ape yg perlu, bukan saja struktur ekonomi dlm negara, tapi bagaimana utk menjual barang2 buatan dan komoditi negara…

    adakah India sanggup membeli minyak sawit Negara dgn kesundalan Pendeta Zakir Naik yg di lindungi.

    adakan kesundalan menyelamatkan “islam” kafir pAs sana sini blh membolehkan China menambah pembelian dgn kesundalan urghur di laung2kan oleh pAs selama ini?

    duit segunung dlm simpanan akan habis, jika tidak ada usaha menambahkan simpanan yg ada.

    Jgn pula Moo dhn kesundalan nya, mengikut style Najib, mengodam2 wang dana2 TH, EPF, KWAP, KHAZANAH dan dll dan menutup perbuatan dgn cara ‘creative accounting’ pula

    Rakyat Memerhati…

  12. umat islam penjenamaan pAs ke, asyik kafir sana sini nih?

    umat islam ala mufti2 yg mewartakan 6 masa kejadian dan Jumaat itu cuti hol”y”

    tak cukup dgn kesundalan mereka, islam di bawa oleh muhammad dari tanah hijaz hinggakan Zat & Sifat2 Kesemestaan di jadikan persembahan local bergelwmbu dgn budaya pula

  13. MUFTI ASALNYA PENYOKONG KUAT PH KEMBALI KUTUK PH……..

    SEORANG ALIM BOLEH SAHAJA TERPEDAYA DENGAN DUNIA DAN AHLI2 DUNIA…… KERAJAAN LANGIT TELAH BERI AMARAN JANGAN SEKALI2 CONDONG KEPADA MEREKA YANG ZALIM NANTI KELAK DISENTUH API NERAKA……..

    Mufti mahu k’jaan PH tegakkan peraturan dalam bernegara………

    Mufti Perlis Dr Mohd Asri Zainul Abidin mahu tindakan dan peraturan yang tegas dibuat ke atas rumah-rumah ibadat yang dibina tanpa peraturan.

    Tanpa menyebut sebarang pembinaan atau kejadian khusus tetapi dipercayai merujuk kepada rusuhan di tapak Kuil Sri Maha Mariamman, USJ 25, Putra Heights, di Subang Jaya, awal pagi ini, katanya, kerajaan wajib menegaskan dan menegakkan peraturan dalam bernegara.

    “Pihak berkuasa hanya berdiam. Jika kerajaan yang lepas terlalu menjaga undi sehingga dibiarkan wujud begitu banyak rumah ibadat tidak mengikut peraturan atau secara haram itu, kerajaan hari ini wajib menegaskan dan menegakkan peraturan dalam bernegara.

    “Malaysia bukan pakai undang-undang rimba yang mana sesiapa boleh pacak rumah ibadah di mana dia suka. Apatahlagi kadang-kadang jumlah rumah ibadah itu tidak seimbang dengan taburan penganut.

    “Sebelum keadaan yang lebih tidak aman berlaku, eloklah kerajaan hari ini membetulkan kesalahan lepas dengan menegakkan undang-undang yang sepatutnya,” katanya dalam satu hantaran di Facebook.

    Pada kejadian awal pagi ini, puluhan individu merusuh di kawasan tapak kuil terbabit sebelum tercetus pergaduhan di lokasi berkenaan, malah sebanyak 18 kenderaan dilaporkan turut dibakar.

    Ketua Polis Daerah Subang Jaya, Asisten Komisioner Mohammad Azlin Sadari berkata, siasatan awal mendapati kira-kira 50 lelaki berada di dalam kawasan kuil itu, manakala beberapa individu lain berada di luar pagar kuil.

    “Berlaku saling mencaci dan mencabar antara dua kumpulan terbabit. Dua lelaki dalam lingkungan usia 30-an cedera dalam kejadian itu. Selain itu, 18 kenderaan, termasuk dua motosikal di kawasan berkenaan dibakar,” katanya.

    Polis juga menemui beberapa parang dan senjata digunakan dalam rusuhan berkenaan. Kejadian itu juga menyebabkan kerosakan di kuil terbabit.

    Ketua Polis Selangor, Datuk Mazlan Mansor, walau bagaimanapun berkata, kejadian kira-kira jam 2 pagi itu tidak membabitkan unsur perkauman, sebaliknya hanya perselisihan faham antara dua kumpulan.

    Katanya, ia adalah kes terpencil berkaitan isu pemindahan kuil terbabit.

    Beliau juga meminta orang ramai supaya menghentikan status atau mesej tular yang mengaitkan kejadian berkenaan dengan isu perkauman.

    Repl

  14. PH MEMBELAKANGKAN AGAMA……..

    UMAT ISLAM SUDAH HILANG JATI DIRI BILA MENGHARAP MUSYRIKUUN MUNAFIQUN FAASIQUN MENJAGA AGAMA MEREKA………

    Menteri lembab respon bila isu sensitif babit umat Islam……….

    Semenjak kerajaan Pakatan Harapan (PH) memegang tampuk pemerintahan negara, kebebasan bersuara seolah-olah menjadi salah satu pegangan masyarakat.

    Mana tidaknya, ada pihak dilihat mengambil kesempatan mengeluarkan kenyataan menghina dan mengganggu sensitiviti masyarakat Islam dengan sewenang-wenang, tanpa rasa takut dan bersalah, kata Pemuda Parti Barisan Jemaah Islamiah SeMalaysia (Berjasa).

    Ketua Pemudanya, Iqbal Hakim Abdul Razak kesal kerana kesempatan ini digunakan mereka sehabis-habisnya untuk mewujudkan suasana tidak tenteram.

    “Lebih malang, pemimpin Melayu pula seolah-olah bisu, pekak dan buta bila Islam dihina. Mereka seperti sukar untuk keluar kenyataan mengingatkan rakyat Malaysia agar menjaga sensitiviti masyarakat, kerana yang menjadi mangsa adalah umat Islam.

    “Malah, menteri-menteri juga kelihatan sangat tinggi sensitiviti bila babitkan isu agama lain, tapi jika isu Islam nampak sangat mereka lembab untuk beri maklum balas,” katanya dalam satu kenyataan kepada Ismaweb.net hari ini.

    Beliau berkata demikian mengulas isu penghinaan dan provokasi yang sengaja dicetuskan pihak bukan Islam sejak kebelakangan ini.

    Sebelum ini, seorang lelaki yang ditahan kerana memuat naik status menghina Nabi Muhammad ﷺ dan isteri, Saidatina Aishah, di akaun Facebook. telah dibebaskan dengan jaminan polis.

    Tindakan pemilik akaun Facebook Foo Sin Wei yang menghina Rasulullah ﷺ, telah mengundang kecaman dan kemarahan netizen.

    Antara status yang dimuat naik individu terbabit turut menyifatkan Baginda Rasulullah ﷺ memanipulasi kanak-kanak, dengan imej yang menggambar Nabi Muhammad ﷺ dan isteri Baginda, Siti Aisyah.

    Iqbal berkata, situasi bebas bersuara tanpa menjaga sensitiviti yang berlaku ketika ini adalah kesan daripada kengganan sesetengah kumpulan dalam masyarakat untuk berasimilasi.

    “Malah tindakan mereka tidak mahu menyatukan diri dengan budaya Bangsa Malaysia, iaitu budaya yang menjadikan Islam sebagai nilai rujukan menjadi punca provokasi berlaku,” katanya

    Repl

  15. KENANG KEMBALI JASA PH KEPADA NEGARA……..

    SALAH SATU KEJAYAAN KASUT HITAM DALAM MENJAYAKAN DASAR BUMI HANGUS MAFIA KOMUNIS TAK BERTUHAN……..

    Satu lagi kerjayaan PH untuk orang Melayu — 12,000 pengawal keselamatan sekolah ditamatkan perkhidmatan…….

    Kementerian Pendidikan digesa untuk mengkaji semula terma kontrak pengawal keselamatan sekolah yang ditukar daripada dua syif kepada tiga syif setiap hari.

    Presiden Persatuan Industri Keselamatan Malaysia (PIKM), Datuk Seri Mustapa Ali mendakwa, hal itu kerana terma kontrak tersebut menyebabkan 12,000 pengawal keselamatan sekolah ditamatkan perkhidmatan selain tidak disambung kontrak oleh Kementerian Pendidikan.

    “Dalam format dua syif yang terbahagi kepada petang dan malam, empat pengawal akan bertugas setiap hari tetapi format tiga syif terbahagi kepada pagi, petang serta malam, hanya tiga pengawal keselamatan bertugas setiap hari.

    “Kita menggaji kira-kira 40,000 pengawal keselamatan untuk mengawal 12,000 sekolah di seluruh negara. Pelaksanaan format tiga syif ini sudah tentu memberi kesan kepada kami,” katanya.

    Beliau berkata demikian dalam sidang akhbar berhubung isu pengurangan tempoh syif bekerja bagi kontrak perkhidmatan kawalan keselamatan secara drastik oleh Kementerian Pendidikan di Hotel Holiday Villa dekat sini hari ini.

    Yang turut hadir ialah Timbalan Presiden PKIM, Datuk Seri Ramli Yusuf dan Pengerusi PKIM Perak, Shah Jahankhir Hameed.

    Mengulas lanjut, Mustapa berkata, format tiga syif setiap hari turut menyebabkan gaji pengawal keselamatan sekolah menjadi lebih kecil (RM1,100 sebulan) berbanding format dua syif setiap hari (RM2,200 sebulan) yang diguna pakai sebelum ini.

    Sementara itu, Utusan Malaysia cuba menghubungi Kementerian Pendidikan menerusi pegawai medianya berhubung isu ini tetapi setakat pukul 5 petang tadi masih belum ada sebarang maklum balas diterima. – UTUSAN ONLINE

    KOMEN : Dalam 12K itu agaknya berapa orang yang jadi pengundi PH selain daripada bangla dan nepal?

    Repl

  16. PH PARTI ANAK BERANAK…….

    AGONG TONG M YANG BINGAI………

    Muhammed Khalid-Daim Zainuddin Bakal Jatuhkan Pakatan Harapan

    Ringgit jatuh merudum, ekonomi tidak berkembang pada kadar yang dirancang, rating negara dijangka jatuh, sekarang mereka yang yang dipertanggungjawabkan mengurus ekonomi negara sedang mencatur perniagaan.

    Pelantikan Dr Muhammed Khalid sebagai Penasihat Ekonomi Perdana Menteri mengukuhkan kedudukan Tun Daim Zainuddin dalam kuasa ekonomi negara.

    Muhammed Khalid merupakan adik ipar kepada Daim. Mahathir menerima cadangan pelantikan Muhammed Khalid sebagai Penasihat Ekonomi kerana ia saranan Daim.

    Daim memberitahu Mahathir bahawa beliau telah membelanjakan berbilion ringgit untuk pilihan raya lalu. Jadi Mahathir tiada pilihan kecuali menerima saranan Daim bagi memasukkan Muhammed Khalid sebagai salah seorang pencatur dalam koridor kuasa.

    Apa yang Mahathir tidak sedari ialah Daim tidak mengeluar wang yang banyak. Kebanyakan dana pilihan raya Pakatan Harapan datang dari kroni Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Taikun seperti Vincent Tan.

    Oleh kerana Mahathir tidak ambil tahu hal perbelanjaan pilihan raya, beliau percaya bulat-bulat cakap Daim.

    Tugas Muhammed Khalid (Mat Khalid) adalah memberi saranan-saranan mengenai pelantikan CEO GLC dan penstrukturan semula ekonomi negara.

    Fasa pertama Mat Khalid akan membawa masuk pengurus-pengurus yang taat kepada Daim dan beliau bagi menguasai Khazanah Nasional dan GLC lain.

    Fasa kedua Mat Khalid akan mencadangkan penstrukturan semula perbankan, konsesi lebuh raya dan industri oil and gas negara.

    Ini bagi membolehkan Daim Linked Company (DLC) terbabit secara aktif dalam penstrukturan semula ini. Daim sentiasa berminat dengan bank kerana beliau di situ kepakaran beliau memanipulasi wang.

    Sejak 4 tahun lalu juga Daim berminat dengan konsesi tol. Beberapa kali syarikat Idaman Saga milik Tan Sri Halim Saad cuba membeli semua syarikat konsesi tol di negara ini tetapi ditolak kerajaan. Halim Saad adalah salah seorang “front man” Daim.

    Mat Khalid dijangka mengemukakan cadangan penstrukturan ini. Daim berminat dengan syarikat konsesi kerana perniagaan tunai yang dijana ini akan memberi kekuatan tunai kepada emapayar Daim.

    Selain kerana percaya Daim membiayai Pilihan Raya, Mahathir tidak boleh menyingkirkan Daim selagi Najib Razak tidak dibicarakan.

    Mahathir bergantung kepada Daim sebagai Mr Fixed! Daim ada networking yang luas di dalam dan luar negara bagi memastikan Najib Razak dipenjarakan by hook or by crook.

    Tidak lama lagi Daim dengan bantuan Mat Khalid akan menjahanamkan ekonomi negara seperti mana Daim mengosongkan akaun UMNO ketika beliau bergaduh dengan Mahathir dan meletak semua jawatan pada 2001.

    Pakatan Harapan akan tumbang sebelum lima tahun jika “mat khalid” dan Daim berjaya mempengaruhi Mahathir melaksanakan agenda mereka.

    AzmyKelanaJaya

    Reply

    Repl

  17. PEMIMPIN2 PH TIADA AKHLAK……..

    BAPA BOREK ANAK RINTIK………

    Keengganan Bersalam Petanda Mukhriz Masih Kebudak2an

    Pepatah orang2 tua kata :

    Hidup di kendung adat, mati di kendung tanah…

    Dari sisi syarak, menghormati orang yang lebih tua, hukumnya WAJIB…

    Kalau kita nak tahu perangai anak, tenguklah perangai bapaknya…

    Macam mana acuan, begitulah kuihnya atau orang JAWA cakap, “Like Father Like Son”…

    Dalam rakyat Malaysia berkabung dengan kemangkatan Almarhum Sultan Haji Ahmad Shah Al-Musta’in Billah ibni Almarhum Sultan Abu Bakar Ri’ayatuddin Al-Mu’adzam, kita di kejutkan dengan sikap biadab yang di tunjukkan oleh Menteri Besar Kedah, Mukhriz Mahathir aka Boboi aka anak lelaki Perdana Menteri aka anak lelaki Mahathir…

    Dalam majlis memberikan penghormatan terakhir kepada Almarhum Sultan Haji Ahmad Shah Al-Musta’in Billah ibni Almarhum Sultan Abu Bakar Ri’ayatuddin Al-Mu’adzam, Mukhriz dengan sengaja dan sedar TIDAK MAHU bersalaman dengan Tengku Mahkota Johor dan juga Sultan Johor…

    Apa masaalah si Mukhriz nie?

    Apa yang cuba dia nak buktikan?

    Apakah dia nak beritahu pada semua Raja2 Melayu, terutamanya TMJ dan Sultan Johor, bahawa kuasa eksekutif orang2 politik mengatasi kuasa Raja2 Melayu?

    Atau Mukhriz nak tunjukkan pada dunia bahawa sebagai orang politik dan anak kepada Perdana Menteri, beliau tidak takut dan tidak perlu hormat pada sesiapa pun, walau pun Raja Raja Melayu…

    Tapi dari sisi adat Melayu, apa yang di tunjukkan Mukhriz bukanlah sikap berani tetapi KURANG AJAR!!!

    Tapi admin minta supaya rakyat Malaysia bersangka baiklah yer…

    Sempena bulan Ramadhan nie, kita sama2 cuba memahami kenapa Mukhriz bersikap demikian…

    Pertama sebab, ijazah Mukhriz nie khabarnya ijazah palsu aka beli, jadi dah memang sifat orang DUNGU tu memang KURANG AJAR!!!

    Kedua, adab menghormati orang yang lebih tua, apa lagi Raja Raja Melayu, adalah adat resam ORANG MELAYU sedangkan Mukhriz nie berdarah Kutti yang berasal dari Karala, jadi mungkin dia tak faham sangat tentang adat orang Melayu nie, maklumlah pendatang di Tanah Melayukannn…

    Ketiga, sebab Mukhriz ter’over acting’ dengan kemelut antara Mahathir dan istana Johor…

    Hello brother, yang berkrisis tu adalah BAPAK KAU, yang kau ‘over acting’ per hal!!!

    Seorang Raja Berjaya Mendidik Anaknya Supaya Menghormati Pemimpin Dan Orang Tua Tetapi Seorang Perdana Menteri Gagal Mendidik Anak Supaya Beradab!!!

    Kalau dah anak sendiri Mahathir gagal untuk didik, bolehkah di harapkan Mahathir menjadi Perdana Menteri yang dapat tunjukkan akhlak dan contoh yang baik kepada rakyat Malaysia…

    Bukankah Rasulullah SAW menjadi pemimpin yang unggul kerana akhlak baginda yang cukup tinggi sehingga mendapat pujian dari Allah SWT…

    Jadi terjawablah persoalan, kenapa menteri2 kabinet dan ahli2 politik PH sering bersikap dan mengeluarkan kenyataan2 yang biadap…

    Bila di tegur nanti, kita pulak yang di tanya balik, “Kau YB, atau aku YB!!!”

    Reply

    Repl

  18. Fahaman Komunis dlm Negara kini di bawa oleh kaum2 yg mengamalkan Concept Ketuanan Bangsa dan Agama, seiring dgn Totalitarian Antarabangsa terdahulu di pelopori oleh Hitler, Mussolini.

    BMF seirang dgn CCP hinggakan kemasukan China dlm WTO mendapat tentangan dari kebanyakan negara

    ke sana ke mari ketuanaan melayu dan islam di laungankan di padang merbuk di ketuai oleh mantan IGP Negara…

    malang nya, kesundalan hanif di lupai oleh melayu2 omNo dan pAs, mangkuk sundal nih, di gaji oleh tokei judi Genting.

    Melayu2 fascist, kurang2 kan kesundalan ketuanan. Jadi Melayu yg di hormati.

    Melayu2 yg melaung kafir sana sini, dgn Mercedes yg mereka beli, Melayu golongan pengemis2, bila dapat duit dari Guan Eng, melompat tak sedar diri.

    Mercedes di samakan dgn unta2 pula.

  19. IMBAS KEMBALI KEZALIMAN SEMASA BAWAH PH……..

    DASAR BUMI HANGUS MAFIA KOMUNIS TAK BERTUHAN TERUS BERLELUASA DENGAN RAKYAT TERUS TERBELENGGU DENGAN PELBAGAI IKATAN TANPA SEDARI RANCANGAN SULIT TERUS BERJALAN…..DILEKAKAN DENGAN PEREBUTAN KUASA ANTARA SERIGALA TUA DAN MUSANG TUA……..

    Jumlah penjawat awam perlu dikurangkan?……..

    Tukang merepek…….

    Jumlah penjawat awam seramai 1.7 juta terlalu besar dan perlu dikurangkan, tegas Tun Dr Mahathir Mohamad.

    Menurut Perdana Menteri, jumlah berkenaan meningkat dengan mendadak sejak beliau meninggalkan pentadbiran negara pada tahun 2003.

    “Apabila saya letak jawatan jumlah anggota pentadbiran hanya satu juta sahaja sekarang sudah meningkat kepada 1.7 juta, peningkatan sebanyak 700,000 lagi.

    “Saya berpendapat bahawa saiz pentadbiran kita itu terlalu besar, sebaliknya dengan menggunakan teknologi maklumat, komputer dan sebagainya kita boleh kurangkan saiz ini,” katanya dalam sesi soal jawab ketika mengadakan lawatan ke Kementerian Pertahanan, di sini pada Khamis.

    1. Perdana Menteri Tun Mahathir sekali lagi menyatakan jumlah penjawat awam seramai 1.7 juta terlalu besar dan perlu dikurangkan yang menurutnya jumlah berkenaan meningkat dengan mendadak sejak beliau meninggalkan pentadbiran negara pada tahun 2003. Untuk rekod, beliau pernah berkata jumlah penjawat awam tidak akan dikurangkan walapun berlaku penstrukturan semula kementerian seiring dengan pertukaraan kerajaan

    2. Setakat ini, Malaysia mempunyai jumlah kakitangan awam berbanding nisbah penduduk yang tertinggi di Asia Pasifik, seramai hampir 1.7 juta orang mewakili 11 peratus daripada tenaga kerja di negara ini. Untuk membayar gaji dan elaun kakitangan awam serta pencen bagi pesara sahaja kerajaan perlu membelanjakan berbilion-bilion.

    3. Malaysia antara negara yang mempunyai kakitangan kerajaan yang ramai berbanding negara lain termasuk negara-negara maju seperti US, negara Eropah, Jepun dan sebagainya.

    4. Begitu juga dengan jawatan menteri, Malaysia antara negara yang mempunyai jumlah menteri dan kementerian yang banyak berbanding negara lain.

    5. Tahu kenapa kakitangan kerajaan di Malaysia ini ramai sangat? Sebab negara kita ini sebenarnya adalah negara berkebajikan. Negara yang dah lama mengamalkan pemberian subsidi kepada rakyatnya sejak dulu lagi.

    6. Jumlah 1.7 juta penjawat awam tu bukan semuanya kakitangan kerajaan yang kerja kat pejabat kerajaan, duduk depan komputer atau kaunter perkhidmatan, pergi mesyuarat sana sini tu, malah jumlah kakitangan kerajaan yang duduk di Putrajaya tu mungkin tak sampai separuh pun dari jumlah keseluruhan kakitangan kerajaan.

    7. Biasanya bilangan perjawatan di sebuah bangunan kerajaan tu dari 10 tahun yang lepas sehingga hari ini lebih kurang sama je. Kadang bertambah, kadang berkurang. Kalau bertambah pun taklah banyak mana.

    8. Habis tu siapa kakitangan kerajaan yang ramai-ramai sampai 1.7 juta tu? Kenapa kakitangan kerajaan terlalu ramai?

    9. Mereka adalah kakitangan kerajaan yang bekerja dalam bidang pendidikan, kesihatan dan keselamatan seperti polis, tentera, bomba, cikgu yang mengajar di sekolah-sekolah kerajaan dan juga petugas kesihatan seperti jururawat dan doktor yang bekerja di hospital dan klinik kerajaan di seluruh negara. Malah dengan bertambahnya jumlah populasi rakyat Malaysia, bilangan kakitangan kerajaan ini juga pasti akan bertambah kerana wujudnya pertambahan sekolah, klinik/hospital kerajaan dan balai polis yang baru.

    10. Apabila sebuah kawasan dan bandar baru dibina, biasa infrastruktur kerajaan seperti sekolah, klinik/hospital, balai polis, balai bomba mesti akan diwujudkan sekali. Kalau kawasan tu makin ramai dan padat, mungkin pejabat kaunter perkhidmatan kerajaan seperti UTC pun akan dibuka.

    11. Bila sekolah, klinik/hospital, balai polis, balai bomba, pejabat kaunter perkhidmatan kerajaan baru dibina, secara logiknya mestilah bilangan perjawatan perlu ditambah. Takkan bila sekolah baru dibuka, nak tarik cikgu dari sekolah lain sahaja, sekolah lain pun perlu cikgu juga. Samalah dengan klinik/hospital, balai polis dan sebagainya. Bilangan penduduk di Malaysia pun semakin bertambah, bukan berkurang, maka logiklah kakitangan awam semakin bertambah. Ini LOGIK. Ingat kerajaan saja-saja nak tambah pekerja ke? Lantikan politik tu lainlah, sekarang pun ramai dah kena tamatkan kontrak.

    12. Sekolah dan hospital awam adalah di bawah tanggungan kerajaan persekutuan, berbeza dengan negara lain, di mana mereka lebih banyak sekolah swasta manakala sekolah awam pula diuruskan oleh majlis kerajaan tempatan sesebuah daerah, dan hospital pula kebanyakannya adalah hospital swasta yang tidak ditanggung langsung oleh kerajaan persekutuan.

    13. Sebab tu negara lain tak nampak ramai sangat kakitangan kerajaan di peringkat persekutuan sangat kerana mereka guru dan pekerja kesihatan bukan dikira sebagai penjawat awam persekutuan pun. Yang dianggap sebagai kakitangan kerajaan persekutuan adalah orang yang buat kerja pentadbiran di pejabat kerajaan. Malaysia je antara negara yang mempunyai sekolah dan hospital awam ditanggung serta pekerja-pekerjanya dibayar gaji oleh kerajaan persekutuan sepenuhnya.

    14. Maka kerana itu di negara lain, setiap rakyatnya diwajibkan mempunyai insurans kesihatan untuk menampung kos rawatan di hospital, kerana mereka langsung tiada hospital kerajaan, dan caj rawatan dan perubatan pula sangatlah mahal.

    15. Malah kalau nak kurangkan penjawat awam yang 1.7 juta tapi sekadar buang pekerja pentadbiran yang berjawatan rendah tu tak luak pun angka 1.7 juta tu, sedang pegawai tinggi dan JUSA-JUSA siap disambung lagi kontrak lepas pencen yang dibayar gaji jauh lebih banyak masih ramai, baik tak payah.

    16. Jadi kalau nak nampak impak pengurangan lagi besar, langkah lainnya adalah kurangkan cikgu atau pekerja sektor kesihatan. Tapi macam mana nak kurangkan mereka? Takkan nak swastakan sekolah dan hospital kerajaan? Nak ikut sangat macam negara lain? Dah tak nak jadi negara berkebajikan lagi?

    17. Faham-faham jelah bila dah swastakan sektor pendidikan dan kesihatan sepenuhnya, impaknya murid nak masuk sekolah je kena bayar yuran yang tinggi. Sekolah juga kena cari duit dan peruntukan sendiri untuk bayar gaji cikgu dan perbelanjaan sekolah.

    18. Rawatan di hospital pula tak payah cakap la. Selama ini cuma kena bayar tak sampai RM10 pun untuk sekali rawatan pesakit luar, mungkin lepas ni kena bayar berpuluh dan beratus.

    19. Kalau nak sangat kecilkan jumlah kakitangan kerajaan dengan jumlah yang besar, inilah antara langkah-langkah yang kena buat. Persoalannya, kita sendiri sanggup ke bayar lebih untuk sekolah dan klinik/hospital? Jadi pada aku tak perlu dah nak bangkit dan persoalkan lagi isu penjawat awam ramai ni. Ramai pun sebab ada keperluan mengikut pertambahan penduduk dan kepesatan pembangunan.

    20. Tapi kalau nak kurangkan menteri dan segala jenis lantikan politik, itu aku setuju sangat.

    Reply

    R

  20. Bila Wabak di gunakan utk mewajarkan lagi kesundalan PN dan tembuk atap ala pAs, bukan penyakit dan penyularan di utamakan, tapi kesundalan2 melayu fascist dan fahaman pagan pAs yg di utamakan

    di badut, Adham bukan sj watak penghibur dlm kerajaan PN, anak mSn dan Siti Zailah juga pesaing utama merebut gelaran.

    kita sama2 lihat, siape yg juara

  21. PH MENANG 7 – 3 LAWAN PN………

    Beza antara Dr.Adham Baba dengan Dr. Zulkefly……..

    Dr.Adham Baba
    1)Berjaya dapatkan RM500 juta untuk kos tambahan lawan Covid19.
    2)Berjaya dapatkan RM100 juta untuk tambah 1000 doktor dan 800 jururawat tambahan.
    3)Berjaya buat perintah MOC.

    Dr.Zul
    1)Berjaya tutup 40 klinik 1Malaysia
    2)Berjaya gantikan ubat berjenama dengan ubat generik dari India dan Bangladesh.
    3)Berjaya batalkan perjanjian contra dengan syarikat farmasutikal terkemuka bekalkan ubat kanser.
    4)Menyokong LGE dlm skim insuran MySalam yang bayar RM400juta premium pada Sykt GreatEastern Singapura.
    5)Pelancong Cina boleh datang asal pakai Mask.
    6)Menuduh WHO nak takutkan Rakyat dengan beri amaran pasal Covid19
    7)Nak hapuskan elaun kritikal kakitangan perubatan.

    Sila nilai sendirilah sumbangan dlm 2 minggu Menteri Kesihatan PN dan 22 bulan Menteri PH.

  22. Moo waktu menjawat Menteri dlm negeri, dah cuba sabotage kerajaan kepimpinan PH…

    …utk menghalalkan cara dan tindakan nya utk membawa keluar ppbm dari gagasan PH

    satu dari tindakan nya, dgn kesungguhan nya mendakwa sebahagian besar kaum india dari dap dgn tuduhan bersubahat utk menegakan fahaman ltte

    siape yg taja kesundalan2 polis2 pencen yg di ketuai oleh melayu bersama2 tokei judi genting si hanif?

    azmim tidak kurang juga kesundalan nya, dgn dana yg ada dgn kuasa sebagai menteri ekonomi, di gunakan dan di agih2kan kpd mp2 omNo dan pAs dlm perjumpaan di rumah nya.

    bila kerosakan ini di lakukan, maka penyokong2 PH marah lalu menyokong Jeck Seng di Tg Piai.

    kesundalan Moo tidak akan PH lupakan hingga kini

    Tommy rasakan dakwaan terhadap wakil rakyat, adun dan penyokong dap tiada kekuatan utk di bicarakan kerana ltte bukan organisasi penganas.

    Yg penganas, dah di iktiraf oleh Bangsa2 Bersatu, fahaman Caliph ISIS dan TALIBAN, yg merusuk dan di bawa oleh pAs, pembawaan takfiri yg extreme, kafir sana sini.

  23. TERBUKTI PENGGANAS DILINDUNGI DI BAWAH MAFIA KOMUNIS TAK BERTUHAN @ PH………

    Keputusan gugur pendakwaan kes LTTE perlekeh polis kata Musa……….

    Keputusan Peguam Negara, Tan Sri Tommy Thomas menggunakan kuasa budi bicara bagi memberhentikan prosiding perbicaraan terhadap 12 individu kerana didakwa terlibat dengan kumpulan Harimau Pembebasan Tamil Eelam (LTTE) disifatkan sebagai berat sebelah dan memperlekehkan tindakan polis.

    Bekas Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan berkata, keputusan itu juga seolah-olah menunjukkan LTTE, yang masih disenaraikan sebagai sebuah kumpulan pengganas oleh Kesatuan Eropah (EU) sehingga kini, seolah-olah istimewa berbanding kumpulan pengganas lain.

    Menurutnya, sekiranya pihak yang mengagungkan atau bersimpati dengan mana-mana individu atau kumpulan pengganas tidak menjadi kesalahan, mengapa bekas pelajar Universiti Malaya (UM), Aishah Atam dipenjarakan atas dakwaan memiliki 12 buku mempromosi fahaman militan tiga tahun lalu?

    “Bagi saya, keputusan dibuat (Peguam Negara) adalah berat sebelah. Mengapa LTTE dilayan sebagai sebuah kumpulan berbeza berbanding kumpulan pengganas atau militan lain?

    “Dalam satu laporan akhbar antarabangsa, Daily Mirror semalam, LTTE terus disenaraikan sebagai sebuah kumpulan pengganas dalam senarai terkini individu dan organisasi yang dikaitkan dengan aktiviti keganasan oleh Kesatuan Eropah.

    “Kalau tindakan menyimpan gambar pemimpin pengganas tidak termasuk dalam elemen-elemen ‘perbuatan pengganas’, kerajaan kena bebaskan juga Aishah dan orang lain dikaitkan pengganas,” katanya kepada Sinar Harian semalam.

    Beliau mengulas keputusan Peguam Negara yang mengejutkan seluruh negara.

    Peguam Negara menggugurkan kesemua 34 pendakwaan terhadap kesemua 12 tertuduh dikaitkan dengan LTTE setelah membuat keputusan bahawa tiada prospek jelas untuk sabitan terhadap mereka.

    Dalam kenyataan media sepanjang 11 muka surat, Thomas berkata, setiap seorang daripada mereka mempunyai gambar Velupillai Prabhakaran dan pemimpin-pemimpin lain LTTE yang terbunuh semasa Perang Saudara di Sri Lanka pada telefon bimbit atau akaun Facebook masing-masing.

    “Sekiranya perbuatan sedemikian boleh terjumlah sebagai satu kesalahan jenayah, ia akan meletakkan undang-undang ke tempat tidak dihormati.

    “Namun walaupun berkemungkinan terdapat elemen-elemen ‘perbuatan pengganas’ di pihak kesemua atau mana-mana antara 12 tertuduh LTTE dengan memiliki, mengedar atau memaparkan gambar-gambar itu atau Prabhakaran, ia adalah mustahil bagi pendakwaan untuk membuktikan bahawa mereka yang tidak termasuk dalam kategori pengecualian Seksyen 130B (4) Kanun Keseksaan yang mana ia sekadar terjumlah ‘sokongan, bantahan atau pertentangan pendapat’,” kata Thomas.

    Musa turut menganggap keputusan menggugurkan pendakwaan terhadap individu-individu terbabit LTTE sebagai tindakan memperkecil dan memperlekehkan tindakan polis.

    Menurutnya, pihaknya tidak bersetuju dengan keputusan itu kerana pihak polis bekerja keras bagi mendapatkan bukti-bukti untuk menunjukkan mereka terlibat sebagai pentaksub atau penyokong individu atau organisasi dikaitkan aktiviti keganasan.

    “Implikasi daripada keputusan dibuat Peguam Negara sangat besar terutama kepada mereka yang pernah dikenakan tindakan undang-undang setelah didakwa memiliki bahan-bahan berkaitan pihak pengganas.

    “Pandangan saya, kerajaan kini perlu berkira-kira membebaskan semua individu ditangkap kerana ada kaitan dengan kumpulan pengganas lain atau tutup terus cawangan polis Bahagian Anti-Keganasan lebih senang,” katanya.

    Peguam Negara menggugurkan kesemua 34 pendakwaan terhadap kesemua 12 tertuduh dikaitkan dengan LTTE setelah membuat keputusan bahawa tiada prospek jelas untuk sabitan terhadap mereka.

    Dalam kenyataan media, Thomas menjelaskan keputusan beliau menggugurkan kesemua 34 pendakwaan terhadap kesemua 12 tertuduh dikaitkan dengan LTTE setelah membuat keputusan bahawa tiada prospek jelas untuk sabitan terhadap mereka.

    “Oleh demikian, dalam menjalankan kuasa budi bicara saya menurut Perkara 145 (3) Perlembagaan Persekutuan, saya memutuskan untuk memberhentikan prosiding-prosiding terhadap mereka berkuat kuasa serta-merta,”katanya.

    Sejumlah 12 individu ditahan polis pada 29 Oktober tahun lalu dan didakwa di bawah Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-langkah khas) 2012, atau dikenali sebagai SOSMA sejak itu.

    Antara 12 individu ditahan adalah dua Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN), P Gunasekaran dari DUN Seremban Jaya dan G Saminathan (Gadek).

    Reply

  24. PEMENANG SEBENAR IALAH MAFIA KOMUNIS TAK BERTUHAN….. SERIGALA TUA DAN MUSANG TUA HANYALAH BONEKA DAN PUPPET YANG REMOTE CONTROLLED…..

    And the winner is……..

    For almost two years Malaysians were told that Tun Dr Mahathir Mohamad would serve as Malaysia’s seventh Prime Minister or PM7 for only two years, after which he will step down and hand power to Anwar Ibrahim.

    When it became apparent that Dr Mahathir would not do that and, in fact, would stay on until the end of his term or GE15, DAP and the Anwar faction in PKR started applying pressure to force Mahathir to ‘honour’ his agreement. They also said the agreement for Mahathir to retire and hand over after two years was in writing.

    Anwar’s people appeared flustered and unsettled while Mahathir stayed cool. One after another Anwar’s people attacked Mahathir while Anwar acted statesmanlike and appealed for calm.

    But it was all just an act, by both Mahathir and Anwar, to play for time while they canvased for support to build up their numbers, the magic figure being 112 members of parliament. Both claimed they had the numbers but the truth is it was a Mexican standoff because many so-called supporters were actually supporting both sides.

    Anwar’s game-plan was clear: he wanted to take over as Prime Minister by or before May 2020. But what was Mahathir’s game-plan?

    Being the veteran Machiavellian that he is, Mahathir gave the impression that his game-plan is to win the numbers game and stay as Prime Minister beyond May 2020, maybe up to the end of this year.

    But that was not really of concern to Mahathir. He does not need to win any numbers game. Why does he need to win a numbers game when he is the incumbent? He is the Prime Minister and prime ministers do not need to win any numbers game. Those who want to oust him need to win the numbers game. All Mahathir needs to do is to sit tight.

    When you control the hill you do not need to charge. You just stay put and let the enemy do the charging. And charging uphill is ten times more difficult than standing still and defending the hill. And you need more soldiers to take the hill than you need to defend it.

    Mahathir is a strategist. He knows when to attack and when to defend. And he knows you never enter a fight that you cannot win. When outgunned you retreat. And then you turn the enemies’ guns on each other.

    One year ago, Mahathir did not know if he had the numbers. So he played the defeatist. He promised to honour his promise and hand over to Anwar as agreed in two years. Basically he retreated so that he could stay alive to fight another day.

    Then, when he saw his support grow, he said he might stay slightly longer than two years and then hand over to Anwar.

    When he felt a bit stronger, he said he will resign and hand over power when the time is right but the successor will have to be someone suitable to become Prime Minister, which may not be Anwar.

    So Mahathir started with ‘for sure’, then went to ‘maybe’, then ‘maybe not’, and now ‘no way’.

    So, what does Mahathir really want? Does he want to become Prime Minister? No, he is already Prime Minister. Does he want to stay on as Prime Minister up to the end of his term? He already knows he can do that because he controls the ‘hill’. So what does he want then?

    Mahathir wanted to ‘own’ DAP. And now he does. He wanted to checkmate Anwar. And now he has. He wanted to break up PKR. And now he has. He wanted to split Umno. And now he has. And he wanted to break up Muafakat Nasional by playing PAS against Umno. Hmm…not sure whether he has done that yet, though.

    But then what’s in it for Umno and PAS? Simple. If Mahathir retires and hands over power to Anwar, the voters will be very happy and will give Pakatan Harapan a second term. But if Mahathir stays till GE15, the voters will be very upset and will most likely kick Pakatan Harapan out.

    So, who is the real winner? Mahathir? Umno? PAS? Pakatan Harapan?

    I think the real winner here is DAP. DAP gets to stay on until GE15 to give it time to pacify the Chinese voters who are very angry with Pakatan Harapan, and in the meantime the voters will curse PPBM, PKR, Umno and PAS for fighting with one other, enabling Mahathir to stay on as Prime Minister beyond May 2020.

    Raja Petra Kamarudin

    Reply

  25. KOMUNIS PERINTAH NEGARA 22 BULAN…….NEGARA KOMUNIS TENTULAH PENGGANAS KOMUNIS YANG MENANG…….

    DAP Menang? 3 Perkara Mengenai Keputusan Mengejut Peg/Negara.. -….

    Implikasi besar hentikan prosiding 12 tertuduh LTTE
    …….

    RAMAI juga rakan-rakan yang bertanya: Mengapa pemberhentian prosiding terhadap 12 tertuduh yang dikaitkan dengan LTTE dibuat pada hari ini, Jumaat, 21 Februari 2020?

    Saya tidak mahu terjebak untuk mengulas persoalan masa pemberhentian prosiding terhadap 12 tertuduh LTTE ini dibuat, tetapi sekadar mahu menyentuh implikasinya.

    Membaca kenyataan 28 perenggan Peguam Negara seolah-olah membaca hujahan Peguam-peguam Bela kepada 12 tertuduh di mahkamah untuk membebaskan mereka.

    Begitupun, selain daripada implikasinya ke atas nasib 12 tertuduh tersebut, keputusan mengejut Peguam Negara ini, pada hemat saya, memberi implikasi besar kepada:
    (1) Wibawa Jabatan Peguam Negara: Tertuduh ditangkap pada 10 Oktober 2019 dan didakwa di mahkamah pada 29 Oktober 2019. Kertas pertuduhan dirangka, dan pendakwaan dibuat, oleh Jabatan Peguam Negara sendiri. Jika pertuduhan tidak kuat, mengapa pendakwaan masih dimulakan? Jika ada kesilapan, mengapa hanya setelah 4 bulan, iaitu 21 Februari 2020, baru kesilapan ini disedari dan mengapa kenyataan Peguam Negara langsung tidak mengandungi sebarang permohonan maaf atas kesilapan ini?
    (2) Wibawa Polis Di-Raja Malaysia: Ketua Penolong Pengarah Bahagian Anti Pengganas (E8) Cawangan Khas Bukit Aman, Datuk Ayob Khan Mydin Pitchay, Ketua Polis Negara, Tan Sri Abdul Hamid Bador, menyebut polis mempunyai bukti kukuh menahan 12 tertuduh. Mengikut Datuk Ayob Khan, ada antara tertuduh yang merancang menyerang kedutaan Sri Lanka di Kuala Lumpur dan ada transaksi kewangan yang besar, tetapi kenyataan Peguam Negara langsung tidak menyebut aspek-aspek ini.
    (3) Imej dan dana kerajaan: Keputusan dan hujah-hujah yang diberikan oleh Peguam Negara hari ini sudah pasti akan digunakan balik oleh sebahagian daripada mereka yang telah pernah atau sedang ditahan di bawah SOSMA untuk menuntut pembebasan mereka dan untuk menuntut ganti rugi, yang jumlahnya pastinya bukan sedikit, daripada pihak kerajaan di atas dakwaan penahanan secara salah. Ia juga sudah pasti akan menyukarkan cubaan untuk menahan dan mendakwa di bawah SOSMA di masa hadapan.
    Apakah pemberhentian prosiding terhadap 12 tertuduh LTTE ini, dua daripadanya adalah ADUN DAP, adalah kemenangan untuk DAP? Belum pasti, kalaupun bukan jauh sekali.
    DR KAMARUL ZAMAN HAJI YUSOFF –

    Repl

  26. INILAH AKIBATNYA BERTUHAN KAN TOKONG KOMUNIS…..TIADA BEZA ANTARA SERIGALA TUA DAN MUSANG TUA…SAMA2 BERSUBAHAT……

    Keputusan Jabatan Peguam Negara didakwa timbulkan ‘contoh ikutan’ berbahaya……..

    Tindakan Jabatan Peguam Negara (AGC) membenarkan pendakwaan dihentikan terhadap 12 tertuduh yang menyokong kumpulan pengganas, Harimau Pembebasan Tamil Eelam (LTTE) didakwa menimbulkan ‘contoh ikutan’ berbahaya dalam pengendalian perbicaraan jenayah.

    Keputusan itu juga dikatakan dibuat tanpa pertimbangan secara telus berdasarkan faktor di Malaysia, selain didakwa melangkaui kuasa eksekutif kerana LTTE masih tersenarai sebagai pertubuhan pengganas di negara ini dan menimbulkan pelbagai persoalan.

    Presiden Persatuan Peguam Muslim Malaysia (PPMM), Datuk Zainul Rijal Abu Bakar, berkata Peguam Negara (AG), Tan Sri Tommy Thomas dalam kenyataannya juga gagal menzahirkan sokongan polis terhadap keputusan berkenaan.

    Katanya, persoalan sama ada berlaku salah guna kuasa dalam jawatan awam susulan keputusan itu juga timbul, selain kemampuan Tommy menjalankan tugas, peranan dan tanggungjawab sebagai pendakwa raya boleh dipersoal.

    “Kita tidak tahu sama ada Tommy pernah menasihati Menteri Dalam Negeri, Tan Sri Muhyiddin Yassin mengeluarkan LTTE daripada senarai ini (pertubuhan pengganas) sebelum membuat keputusan berkenaan.

    “Bagaimanapun, Tommy secara unilateral (sebelah pihak) membuat kesimpulan LTTE bukan pertubuhan pengganas.

    “Ia sangat serius kerana membabitkan keselamatan negara. Adakah keputusan Tommy ini membawa implikasi semua tahanan Daesh juga perlu dilepaskan?” katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

    Semalam, AGC membuat keputusan memberhentikan prosiding undang-undang terhadap 12 tertuduh yang sedang berdepan pendakwaan menyokong LTTE selepas mendapati tiada prospek jelas untuk mensabitkan dengan mana-mana daripada 34 pertuduhan dihadapi mereka.

    Antara yang dituduh sebelum ini ialah Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Gadek, G Saminathan, 34; ADUN Seremban Jaya, P Gunasekaran, 60, mengikut Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-Langkah Khas) 2012 (SOSMA).

    Zainul Rijal juga mempersoal sama ada keputusan itu dibuat susulan penolakan dua Hakim Mahkamah Tinggi, Mohd Zaini Mazlan dan Collin Lawrence Sequerah terhadap cabaran kepada keabsahan Sesksyen 13 SOSMA di sisi Perlembagaan Persekutuan dan keputusan Sequerah menolak ikat jamin tertuduh kes LTTE.

    Beliau turut mempersoal kenyataan Tommy pertuduhan yang dibuat pada 29 Oktober lalu itu sudah terlalu lama dan tidak berkepentingan awam, sedangkan tiada batasan masa dalam undang-undang jenayah bagi mendakwa seseorang.

    Seksyen 6 Akta Had Masa 1953 menyatakan tindakan tidak boleh diambil selepas tamat tempoh enam tahun dari tarikh kausa tindakan terakru bagi kes mengenai kontrak dan tort (kes salah laku yang boleh dikenakan tindakan sivil) dan bukan kes jenayah.

    “Kita berharap Tommy tidak terkhilaf membaca peruntukan ini. Bagaimanapun, persoalan lebih besar ialah mengapa pada 29 Oktober lalu mereka dituduh, tetapi semalam ia ditarik balik, dalam tempoh kurang dari empat bulan?

    “Apakah pertimbangan ketika mengemukakan dan menarik balik pertuduhan? Kenapa keputusan drastik dibuat dalam tempoh tidak sampai empat bulan? Keputusan ini sudah mencalar integriti dan kewibawaan Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan pendakwa kes terbabit,” katanya.

    Beliau juga berpandangan mana-mana pihak berkepentingan perlu membuat tindakan mahkamah bagi mencabar keputusan Tommy yang sekali gus muncul sebagai isyarat supaya AG tidak sewenang-wenangnya menggunakan kuasa beliau tanpa pertimbangan undang-undang yang betul.

    Ini kerana katanya, kuasa AG dalam Perkara 145(3) Perlembagaan Persekutuan boleh dipersoal berdasarkan keputusan beberapa kes terdahulu, sekali gus menjelaskan ia bukanlah sepenuhnya bersifat ‘non justiciable’ (tidak boleh diadili).

    “Tindakan Tommy ini dan beberapa siri tindakan beliau sebelum ini menzahirkan ketidakmampuan beliau menggalas tanggungjawab sebagai AG dan Pendakwa Raya. Pada hemat PPMM adalah lebih baik beliau mengundurkan diri daripada jawatan berkenaan secara terhormat,” katanya.

    Sebelum ini, bekas Pengarah Pusat Timbang Tara Asia Antarabangsa (Malaysia) (AIAC), Prof Datuk N Sundra Rajoo berjaya dalam permohonan semakan kehakiman terhadap keputusan AG atas tiga kesalahan jenayah pecah amanah membabitkan nilai lebih RM1 juta, pada 31 Disember lalu.

    Hakim Datuk Mariana Yahya memutuskan kuasa AG di bawah Perkara 145(3) Perlembagaan Persekutuan boleh dipersoal melalui permohonan semakan kehakiman.

    Beliau juga membenarkan permohonan semakan kehakiman difailkan seorang pemandu, Yew Wei Liang yang dituduh atas kesalahan membunuh ketika memandu.

    Reply

  27. najib bini rosmah

    PM Kerajaan Pintu Belakang geng semburit puppet Madey si Kitol pakai dua lubang. Lubang depan dan lubang belakang. Kahkahkah!

    1. Ooooo…..
      Macam pak sheikh juga perangai depa nooo…. kat rumah balun lubang depan…. kat luar tujah lunang belakang…..

  28. PN bersekongkong dgn fahaman murtad dari golongan syirik penyembah berhala selain sesat dgn fahaman takfiri mereka…

    maka, kredibility PN utk menegakan islam hilang bagitu sj.

    perlu ke, di bawa lebai2 ala sundal2 pendeta pAs menanggotai kerajaan PN?

    ape Majlis Fatwa Negara dah terima kemaafan dan minta keampunan serta taubat #hadiweng dan pendeta2 sundal mereka?

    selain itu, PDRM dah siasat, masih berluasa fahaman takfiri mereka yg blh menjejaskan keselamatan negara?

  29. MENTERI PERTANIAN PH PELAKON HEBAT…….

    Pandai Dia Berlakon, Dia Yang Potong Bantuan Lepas Itu Dia Pura-Pura Menanggis Atas Pentas…

    Pandai Dia Berlakon, Dia Yang Potong Bantuan Lepas Itu Dia Pura-Pura Menanggis Atas Pentas…

    Siapa Ingat lagi Mamat Ni… Din Pudu, Jangan Kita Lupa pada muka-muka penipu ini semua…

  30. ..ada se ekor makluk di negara ini, konon yg selamat kerajaan melayu dan islam, lalu dia panjat atap, tembuk lubang, mencuri dan membunuh kewarasan yg ada…

    bersama golongan nya, kerajaan yg di selamatkan, di anggotai oleh melayu2 golongan penyamun2, semburit2, dan golongan nya tuduh se ekor yg di angkat PM terdahuli, ada scandal dgn bini orang pula dan yg amat aib nya, tak sedar akan nya, agama yg di bawa dah di sesatkan selama ini.

    tiba2, bangkit se ekor cina dari kalangan nya berkata…

    “..mana ada kelajaan melayu islam ma, itu donggeng hadi saja.”

    terkedu2 se ekor mahluk membisu seribu bahasa.

  31. MENURUT SEORANG SAINTIS BARAT…..MAKHLUK ASING HIDUP BERSAMA MANUSIA DI DUNIA KITA….MEMANG TEPAT SEKALI….ADA SEKOR TU JADI PM7 TAPI TAK DAPAT SOKONGAN KERAJAAN….YANG MENYOKONG PEMBANGKANG….ADA SEKOR LAGI MAKHLUK ASING KAKI LIWAT DAN SUNDAL….BERANGAN NAK JADI PM8….. MANUSIA OTAK KAT BONTOT YANG MENYOKONG……DEMIKIANLAH KISAH MAKHLUK ASING DI TANAH MELAYU……..

    Khairuddin: Anwar manusia berpenyakit, penyangak, suka ‘mimpi di siang hari’……….

    Menurut Khairuddin, kedudukan Mahathir sebagai Perdana Menteri adalah bidang kuasa sokongan majoriti ahli-ahli dewan rakyat melalui proses parlimen dan bukannya keputusan Majlis Presiden Pakatan Harapan. Malaysiakini
    خير الدين: انور مأنسي برڤڽاكيت، ڤڽاڠاق، سوك ءميمڤي د سياڠ هاريء

    Datuk Seri Khairuddin Abu Hassan semalam menasihati Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad agar tidak tunduk pada tekanan dari kalangan penyokong Datuk Seri Anwar ibrahim yang disifatkan olehnya sebagai “penyangak.”

    Menyifatkan Anwar sebagai “manusia berpenyakit,” Khairuddin menzahirkan rasa yakinnya Mahathir memiliki “sokongan majoriti ahli-ahli yang berhormat di dewan rakyat untuk terus memimpin negara malaysia secara lebih gemilang sepenuh penggal.”

    “Andaikata Anwar Ibrahim merasakan beliau mempunyai cukup sokongan di Dewan Rakyat, saya cabar beliau untuk siapkan senarai penuh bagi dipersembahkan kebawah Duli Yang Maha Mulia Yang Di-Pertuan Agong bagi mendapat perkenan menjawat jawatan Perdana Menteri ke-8.
    “Para penyokong penyangak Anwar Ibrahim pun harus menasihati bos mereka untuk mengambil tindakan selaras dengan kehendak perlembagaan negara. Jangan sentiasa mimpi di siang hari!”

    Datuk Seri Khairuddin Abu Hassan semalam menasihati Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad agar tidak tunduk pada tekanan dari kalangan penyokong Datuk Seri Anwar ibrahim yang disifatkan olehnya sebagai “penyangak.”

    Sepupu kepada Anwar itu turut berkata, penyokong Anwar berserta segelintir ahli PKR cuba tunjuk “samseng” apabila menggea Mahathir memberikan tarikh spesifik peralihan kuasa Perdana Menteri kepada Anwar.

    “Siapa mereka hendak tunjuk samseng, mana boleh kita sokong peliwat untuk jadi khalifah bagi memimpin ummah di tanahair kita?

    “Ini bukan soal politik tetapi ini pegangan ajaran agama islam yang berteraskan kepada al- quran serta as-sunnah. Tolong jangan sesiapapun mempersendakan ajaran agama islam,” kata Kharuddin.

    Menurut beliau lagi, kedudukan Mahathir sebagai Perdana Menteri adalah bidang kuasa Yang di-Pertuan Agong dan berdasarkan sokongan majoriti ahli-ahli dewan rakyat melalui proses parlimen, bukannya keputusan Majlis Presiden Pakatan Harapan.

    “Keputusan yang dibuat oleh majlis presiden PH tidak boleh diterima pakai oleh perlembagaan negara.

    “Apa yang termaktub dalam perlembagaan adalah sokongan majoriti di dalam dewan rakyat yang bakal menentukan kedudukan seseorang perdana menteri secara sah ataupun tidak,” katanya.

    Khairuddin kemudian beralih ke soal kewujudan “perjanjian peralihan kuasa” yang sebelum ini didakwa Anwar wujud secara bertulis.

    “Sebelum Pilihan Raya ke-14 dulu pun tiada perjanjian bertulis bahawasanya Tun Dr Mahathir Mohamad akan menjawat jawatan perdana menteri hanya sehingga bulan Mei 2020.

    “Mana-mana ‘malaun’, termasuk ‘penyangak’ Anwar Ibrahim, harus membuktikan sekiranya ada perjanjian bertulis bahawa Tun Dr Mahathir Mohamad kena serah jawatan Perdana Menteri kepada beliau pada bulan Mei 2020.”

    Menyifatkan Anwar sebagai “manusia berpenyakit,” Khairuddin menzahirkan rasa yakinnya Mahathir memiliki “sokongan majoriti ahli-ahli yang berhormat di dewan rakyat untuk terus memimpin negara malaysia secara lebih gemilang sepenuh penggal.”

    “Andaikata Anwar Ibrahim merasakan beliau mempunyai cukup sokongan di Dewan Rakyat, saya cabar beliau untuk siapkan senarai penuh bagi dipersembahkan kebawah Duli Yang Maha Mulia Yang Di-Pertuan Agong bagi mendapat perkenan menjawat jawatan Perdana Menteri ke-8.

    “Para penyokong penyangak Anwar Ibrahim pun harus menasihati bos mereka untuk mengambil tindakan selaras dengan kehendak perlembagaan negara. Jangan sentiasa mimpi di siang hari!”

    THE THIRD FORCE

    Reply

    Reply

  32. PH PROMOSI KEMURTADAN DAN KEMAKSIATAN………

    G25 songsang akidah, amaliyyah dan akhlak, ancaman besar kepada kedaulatan Islam… .

    ڬ25 صح سوڠسڠ ساري سڬي عقيدة، عمليييه دان اخلاق، انچمن كڤد كدولتن اسلام
    Tindakan terbaru kumpulan bekas penjawat awam G25 mempertikai penubuhan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia merupakan bukti keruntuhan nilai peradaban Islam di bumi Malaysia dan usaha puak liberal pro-DAP mencabar kedaulatan Islam di Tanah Air.

    Kalau sebelum ini G25 mendakwa “Pengenaan undang-undang hudud PAS akan memberi isyarat kepada dunia bahawa Malaysia telah meninggalkan jalan kesederhanaan,” kini pula mereka mendakwa penubuhan Jakim dan Majlis Hal-Ehwal Agama Islam Malaysia (MKI) tidak menurut Perlembagaan.

    Kesemua ini pembohongan belaka.

    Pertamanya, tidak wujud pun dalam agama Islam istilah “undang-undang Hudud” sepertimana diwar-warkan oleh G25 dan dipopularkan oleh DAP. Sesiapa yang benar-benar menghayati maksud sebenar Sharia Islam tahu, bahawa yang wujud hanyalah hukuman Hudud (sebagai cabang kepada undang-undang Jenayah Islam/Syariah), bukannya undang-undang Hudud.

    Hukuman Hudud adalah berdasarkan prinsip “had” sepertimana ianya diturunkan menerusi al-Qu’ran dan diperjelaskan menerusi Hadis yang memperincikan maksud “jenayah terhadap Allah”.

    Antaranya adalah jenayah zina, mukah, homoseks, qazaf (menuduh orang atas persetubuhan haram tetapi gagal menyampaikan empat saksi Muslim),murtad, pengambilan khamar (minuman keras), bughat (penderhakaan), menyamun dan mencuri.

    Hakikatnya, undang-undang yang menetapkan jenis hukuman yang wajar dikenakan bagi kesalahan-kesalahan tersebut dikenali sebagai undang-undang Jenayah Islam/Syariah, bukannya undang-undang Hudud.

    Saya percaya Melayu-Islam yang menerajui G25 tahu benar akan perkara ini tetapi terus menggunakan istilah “undang-undang Hudud” biarpun tahu istilah tersebut kerap dikaitkan oleh pihak-pihak tertentu dengan “hukuman potong tangan dan kaki

    Saya percaya semua ini dilakukan dengan dengan niat ‘meliberalkan’ Islam di Malaysia menerusi penyemaian perasaan “takut kepada undang-undang Islam” di kalangan masyarakat majmuk, termasuk mereka yang beragama Islam.

    Malah, G25 kerapkali sehaluan dengan DAP dan disokong oleh penasihat kehormat parti berkenaan, iaitu Lim Kit Siang.

    Bukan hanya Kit Siang pernah memuji G25 berhubung pendirian kumpulan berkenaan tentang “undang-undang Hudud,” istilah tersebut mula-mula dipopularkan oleh DAP sendiri.

    Terbaru, G25 cuba mempertikaikan penubuhan Jakim dan MKI biarpun Artikel 12 Perlembagaan Persekutuan jelas membenarkan penubuhan institusi-institusi sedemikian.

    Memandangkan keanggotaan G25 keseluruhannya terdiri daripada mereka yang bergelar Melayu-Islam, maka wajarlah Jabatan Agama bertindak segera membawa mereka ke muka pengadilan berlandaskan perundangan Syariah.

    Ini memandangkan tindak-tanduk kumpulan tersebut bukan hanya mampu mengeruhkan lagi iklim perkauman di negara ini, ianya mampu menjurus ke arah keruntuhan satu peradaban Islam yang unggul d bumi Allah ini.

    Tidak dapat dinafikan lagi bahawa G25 songsang dari segi akidah, amaliyyah dan akhlak serta jelas merupakan ancaman kepada kedaulatan Islam di negara ini.

    Reply

    Reply

  33. INI LAGI BUKTI BAPOK SKANDAL TAK LAYAK JADI PM…..KO JADI KALDAI MAFIA KOMUNIS TAK BERTUHAN TU BUAT APA….. TYCOONS CINA KAYA RAYA….BAWA HARTA KE LUAR NEGARA…..KO SURUH LAH TOKEY2 CINA BANTU ORANG MISKIN….90% HARTA NEGARA DORANG DAH KAUT……

    Anwar saran institusi zakat buat pembaharuan, bantu orang bukan Islam…….

    Anwar Ibrahim mencadangkan institusi zakat melakukan pembaharuan dengan memperluaskan bantuan kepada orang bukan Islam.

    Presiden PKR itu berkata, dalam konteks masyarakat berbilang bangsa di Malaysia, tidak sesuai hanya masyarakat Islam dibantu, tetapi penganut agama lain dipinggirkan.

    “Wang zakat ini dibayar oleh orang Islam, selesaikan masalah orang Islam dahulu. Itu adalah hujah yang benar, tetapi Islam juga adalah agama contoh, menjinakkan adalah satu strategi dakwah yang baik.

    “Ikut pendapatlah seperti dinyatakan Yusuf al-Qaradawi, itu bukan diharuskan, tetapi dalam konteks masyarakat kita, itu digalakkan. Tetapi, bukannya sampai menyisihkan umat Islam, keutamaan tetap adalah umat Islam.

    “Seperti contoh, katakanlah ada tiga keluarga yang berdekatan dibantu institusi zakat dan keluarga keempat itu adalah penganut Hindu, jadi bolehkah kita ketepikan?” katanya dalam Seminar Antarabangsa Zakat, Wakaf dan Filantropi Islam hari ini.

    Anwar bagaimanapun berkata, cadangan itu hanya pandangan peribadinya dan ia memerlukan perubahan ke atas fatwa serta dasar sebelum boleh dilaksanakan.

    Katanya, institusi zakat perlu menjadi contoh baik kepada institusi awam lain, bukan saja dari segi kutipan dan pengagihan zakat, tetapi juga dalam soal pengurusan, ketelusan serta kebertanggungjawaban.

    “Bagi saya, gunakan sebanyak mungkin dana dari institusi zakat untuk bantu selesaikan masalah kemiskinan. Apakah dengan cara geran, membiayai pendidikan, kesihatan, perumahan. Itu gunakanlah kebijaksanaan masing-masing.”

    Komen : Jika dia jadi PM makin rosak Islam di Malaysia

    Reply

    Reply

    Reply

  34. Tak surut lagi gila meroyan si zunnun tua nak mampoos nii… Pekat betul bodoh org tua ni sekor.

  35. Abuya ketika Majlis Fatwa mendapati Aurat Muhamadiah Sesat, lalu Mengaku Kesalah dan Meminta Maaf.

    #hadiweng, bagaimana pula, sesudah Majlis Fatwa mendapati Amanat Suku Sana Sini Nya Sesat dlm 4 Versi hingga akibat kematian di Memali…

    hingga skrang, buat selamba je, kesundalan nya, tidak rasa bersalah, dan meminta Maaf..

    malah lebai2 sundal yg ada serta keldai2 belaan nya, sana sini masih kafir mengafir…

    betul2 sundal punya golongan

    1. Kesian bapak setan ni meroyan

  36. Anwar tak perlu utk mendapatkan mahathir lagi, tapi mahathir memerlukan anwar utk survival mukriz.

    Berdiri tegak, pertahankan dan perkukuhkan “Middle Kingdom”, dgn Cina2 DAP, dan Melayu2 Yg BerAmanah.

    pedulikan ape kesundalan2 melayu fascist perkatakan, mcm lah hidup mereka tak ada kerak2 dan kesundalan2 mereka sendiri.

    tegak dgn pandangan Liberal Yg Ada, dan jika kesundalan2 Melayu fascist dan lebai2 pendewaan Berhala menuduh kamu, se orang peliwat, ketawakan sj kesundalan2 mereka, kerana kini, mereka mengambil semburit sebagai pemimpin pula, dan PM yg ada, mereka tuduh, scandal dgn isteri yg bersuami.

    jilat blk air ludah yg mereka, satu ketika ludah sana sini.

    1. Kesian… Kesian..
      Yalah… Yalah… Fahamlah kau tu dah gila

  37. Dulu mamak madey pecahkan PKR dgn gunakan azmin…sekarang Bersatu pecah dua..

    Madey loss control..

  38. Macam kes Ketua Menteri Sabah.

    Mahathir pun kena keluar kan surat pecat Hamzah atau menolak perlantikan Hamzah sebagai tak sah.

    Marzuki kena ikut sehingga lah waktu pemilihan di tetapkan.. Dalam mesyuarat Agong tu nanti perwakilan pilih Presiden masing-masing…. Setelah itu buat mesyuarat di tempat berasingan… Yang sebelah Muhyiddin je yang tak ada Pengurusi…

    1. Bergaduhlah kau, dah elok jd kerajaan, pi bakar rumah sendiri. Org gila shj yg bakar rumah dia sendiri.

  39. TINDAKAN DR MADEYLIAR TIDAK SERAHKAN JAWATAN PM KEPADA ALJUBRI YANG TIDAK BERMORAL ADALAH TERPUJI……SIANG MALAM DI ASAK GUNA PINTU BELAKANG MEMBUATKAN TONG M RIMAS……

    Pengurusan kes saman peguam terhadap lembaga pengampunan Anwar 2 Jun………
    BERNAMA | | 26 Mac 2020

    KUALA LUMPUR – Kes saman difailkan peguam Mohd Khairul Azam Abdul Aziz berhubung pengampunan penuh yang diberikan terhadap Presiden PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim yang dipenjara atas kesalahan meliwat bekas pembantu peribadinya ditetapkan untuk pengurusan kes pada 2 Jun depan.

    Mohd Khairul Azam ketika dihubungi Bernama berkata, tarikh itu ditetapkan oleh Timbalan Pendaftar Mahkamah Tinggi Rumaizah Baharom hari ini semasa prosiding secara e-review (prosiding pengurusan kes secara dalam talian antara pegawai kehakiman dan peguam tanpa perlu hadir ke mahkamah).

    Peguam itu turut memberitahu, salinan writ saman berkenaan masih belum dapat diserahkan kepada Anwar.

    “Pada mulanya pihak kami telah menyerahkan sendiri kepada Anwar, tetapi beliau enggan terima dan hanya mewakilkan kepada anak perempuannya, Nurul Izzah untuk mengambil saman tersebut. Pihak kami tidak mahu saman itu diberikan kepada pihak lain dan mahu Anwar sendiri menandatangani borang penerimaan.

    “Berikutan gagal menyerahkan sendiri saman itu kepada Anwar, kami telah menyerahkan tuntutan saman itu melalui Akuan Penerimaan Pos Berdaftar (A R Registered dan masih menunggu kad A R Registered dikembalikan kepada kami sebagai bukti penerimaan saman tersebut,” katanya.

    Mohd Khairul Azam selaku plaintif memfailkan saman itu menerusi Tetuan Raja Riza & Associates pada 26 Februari lepas dengan menamakan Lembaga Pengampunan dan Anwar selaku defendan pertama dan kedua.

    Mengikut penyataan tuntutannya, Mohd Khairul Azam berkata, pada 10 Februari 2015, Mahkamah Persekutuan telah mengekalkan sabitan dan hukuman penjara lima tahun yang dijatuhkan oleh Mahkamah Rayuan terhadap Ahli Parlimen Port Dickson itu atas dakwaan meliwat bekas pembantu peribadinya, Mohd Saiful Bukhari Azlan.

    Bagaimanapun, peguam itu mendakwa pada 9 Mei 2018, selepas Pilihan Raya Umum ke-14 dan kerajaan baharu dibentuk, beberapa tindakan salah dan tidak berperlembagaan telah dilaksanakan bagi memastikan Anwar mendapat pengampunan dan dibebaskan daripada hukuman penjara yang sedang dijalaninya.

    Dakwa plaintif, selepas dua hari kerajaan baharu dibentuk, Perdana Menteri ketika itu, Tun Dr Mahathir Mohamad dalam sidang media pada 11 Mei 2018 mengumumkan bahawa Yang di-Pertuan Agong (YDPA) telah bersetuju memberikan pengampunan penuh kepada Anwar.

    Mohd Khairul Azam mendakwa pengampunan penuh yang diberikan kepada Anwar adalah bercanggah dengan Perkara 42(4) dan (5) Perlembagaan Persekutuan berikutan kuasa pengampunan oleh YDPA hendaklah dilaksanakan dengan nasihat oleh Lembaga Pengampunan.

    Dakwanya, Lembaga Pengampunan belum dibentuk dengan sempuna selepas pembentukan kerajaan baharu dan adalah mustahil bagi Lembaga Pengampunan dapat bersidang memberikan nasihat kepada YDPA bagi memberikan pengampunan kepada Anwar.

    Oleh itu, plaintif antara lain memohon pengisytiharan bahawa Lembaga Pengampunan telah ditubuhkan secara tidak sah di sisi Perlembagaan Persekutuan bagi tujuan bersidang dan seterusnya menasihati YDPA berkenaan rayuan pengampunan Anwar, mengakibatkan nasihat yang diberikan kepada YDPA adalah tidak sah dan terbatal. – Bernama

  40. Biaq pi kat depa la Budin, hang dok lorat apa
    PKR pun mengalami perpecahan yang serupa
    Yang dok kalut rumah tangga orang tu kenapa
    Depa nak berkelahi bergocoh lantak la depa….

    🗣🗣🗣🗣🗣🗣🗣🗣🗣🗣🗣
    🌚🌚🌚🌚🌚🌚🌚🌚🌚🌚🌚
    🦴🦴🦴🦴🦴🦴🦴🦴🦴🦴🦴

    1. Kepala Butoh engkau, bukankah kau yg kuat menghasut dulu supaya Jemin dan kartel sabotaj kan PKR utk halang Anwar dari konsensus PH. Bukan main kau yg kuat bertepuk sambil tak lekang mulut maki Anwar tak layak jadi PM kerana tak boleh kawal Parti sendiri antara cemuhan2 lain.

      Nah, ni terpalit dekat Parti pujaan kau sendiri kalut retak nak berpecah dan berbunuhan sama sendiri.

      Dulu Madey yg mengalakkan tindakan Jemin memecahbelahkan PKR hingga runtuh PH.

      Budin bawa kisah ini kerana semua penghkianatan Bersatu kpd PKR dan PH mesti di hukum dan dibalas Allah satu persatu.

      Lepas ini cfm skandal Azmin video Semburit Sandakan dan skandal seks Jamban dan skandal seks Muhyuddin yg pernah didendangkan oleh geng2 propaganda seks UMNO dulu akan jadi topik utama dalam pergelutan kuasa dalam Bersatu.

      Dulu Anwar dicemuh guna propaganda UMNO yg sama; peliwat dan video seks China.

      1. Kaki pungkor anwar

        Meroyan sakan beruk sarkas aljuburi ni…. kau menangis keluar air mata darah sekali pun kaki pungkor tak layak menjadi PM selamanya. Jangan salahkan orang lain, salahkan koneknya yang tak berajar….. bebal, benak kau ni…. takaub pada kaki pungkor….eiiii geli geleman aku

  41. ABDULLAH BIN HJ KASSIM

    Inilah Bala yang dtg tanpa disedari. Bila semua manusia ingin berkuasa mengatasi Allah set..

    Saya tetap sokong Mahathir…

    Kerana saya mahu dia kembalikan balik kuasa kpd pH…kerana kesilapannya Dan yg lebih wajib janjinya tunsikan semula sebelum berlaku malapetaka lain..

    Kembalikan kuasa kpd pH..

    1. Mengaku juga engkau akhirnya bhw yg menjatuhkan PH ialah madey. Maknanya bodoh kau dah surut laa…

    2. najib bini rosmah

      Pembawa bala dan malapetaka di Malaysia mana boleh balik dah. Pintu depan semua tutup tinggal PM puppet Kerajaan Pintu Belakang. Kahkahkah!

  42. kaum2 kesundalan Melayu2 berhaluan kiri, yg di terajui omNo, dan penyokong2 Moo ….(1)

    kaum2 kesundalan Melayu2 berhaluan kanan, yg di terajui pAs dan ngo2 seperti isma dll nya…(2)

    (1) + (2) dgn slogan, “menyelamatkan Melayu dan Islam”….(3)

    benar ke, ape yg kesundalan2 Melayu ini ungkapkan?

    kesundalan ini di belangkangi oleh “deep state” yg merasakan kelangsungan Melayu dan Islam itu Yg Memerintah manakala Kaum Tionghua, India, Kadazan, Murut, Dayak, Iban dll berpayung dgn Ketuanan Melayu yg di pelopori oleh omNo selama 60 + tahun

    Deep State ini mesti ada penaung nya, mengunakan apparatus kerajaan yg ada dan kekebalan dari tindakan undang2.

    Siape penaung2 nya? Utk ape? Kepentingan ape yg “primary,” tersembunyi?

    Slogan “Melayu & Islam” di gunakan utk menghalalkan cara, “Pioneering” dan “Frontier.”

    Malaysia sebuah Negara yg berbilang kaum, kepercayaan, budaya dan bahasa. Ini asset yg paling berharga, seperti juga di Europe, USA, NZ dan Australia. Diversity dan Global Out reach.

    Yg pelik nya, kesundalan2 fascists Melayu dan Ketuanan2 mereka, dlm kekuasaan politik dan singgahsana, bila berada di luar negara2 pandai pulak mencampur gaul bangsa2 lain, berbahasa dgn mereka, serta mengikut budaya kehidupan mereka.

    ada yg berbini dan mendapat zuriat dari kawin campuran ini.

    ..hingga, hidangan arak, bebas bercampur gaul, berpelukan jantan dan betina, bebas di lakukan. Arab2, baik betina janta,hilang purdar, hijab, serban dan jubah.

    bila blk dlm negara, tiba2 jadi fascist melayu dan di bibir, “allah,” “islam,” “muhammad” dan sbg nya

    lakonan kesundalan ape ini?

    sbb, kesinambung kekuasaan dlm negara itu kepentingan sebenar nya, utk sentiasa kaya raya dan berharta.

    Mak Cik2, Pak Cik di kampung, di gunakan oleh fascist2 Melayu dan para2 agama dan singgahsana utk sentiasa berkuasa dan menguasai negara.

    Melayu itu Bangsa, Keistimewaan Nya dlm Perlembagaan…..(4)

    Islam itu Agama Resmi Negara …(5)

    (4) + (5) = Ketuaanan Ke?

    Jika ketuanan, ape criteria nya? Melayu2 fascist, menyamun dgn mengunakan kuasa yg di amanahkan oleh rakyat? Melayu2 serba bebal, walaupun dgn ijazah yg mereka perolehi?

    Fahaman Agama mengikut keperluan kepentingan dan majority, ketrampilan utk istiadat, ritual dan social utk berkomuniti?

    berlegar2 dgn pendewaan dan pemujaan “Bentuk2 dan Nama2 – muhammad, kaabah, masjidil haram, bangunan masjid, bangunan surau, muharam, syawal, ramadan, dll.

    hingga Kesemestaan Islam di kaut dgn pejenamaan local. Islam hilang kesemestaan nya, di budayakan oleh kaum muhammad terkemudian hingga antara mereka, bermusuh2 dan membunuh2..

    “Islam” – satu perkataan berbahasa Arab, seperti juga “Mangkuk” dlm bahasa Melayu.

    kegilaan ape, bila perkataan “Mangkuk” se golongan yg lain mengata, “bowl,” lalu berperang di sbbkan ‘i see you face in the bowl’ di salah erti kan, ‘muka kamu seperti mangkuk.’

    Alam ini sentiasa “in state of continuum, connectivity, definitive dan rational.”

    makna nya, ape kesedaran satu kaum dan bangsa yg mengalami dan pelajari juga di alami dan di pelajari oleh kaum2 dan bangsa2 lain.

    Cucu Cicit Adam = Adam
    Cucu Cicit Anjing = Anjing

    Adam itu pakaian Maha ketuhanan, perbezaan warna kulit, bahasa, adat resam, dari maniqam ibu, setiap dari manusia berbentuk Adam merasakan Nikmat Syurga, dari Neuro Switching Si Ayah, “deep within the mind field” mengalirkan mani utk terus manifestasi ketuhanan.

    …hingga, akhir nya, Kesempurnaan manusia menemui Kesempurnaan tuhan nya, ketika itu, Berlaku Kesatuan Yg Sejati, dari lubuk kegelapan pati zat “wasabiku nasabiku” berpandangan kedua2, tidak lapse dan tiada “precipitations”

    syariat itu perbatasan2 kesempadanan pendeta2, clergy2, lebai2, sami2 struktur dari fahaman yg mereka pelajari bersalasilah kpd “revealer2”, utk “organized” dan “managed” kepercayaan, “based on recipe of carrot dan stick” ….

    salah ke sedemikian? salah ke bila kanak bertanya, ibu mcm mana saya di lahirkan?

    lalu si ibu menjawap :

    ibu naik sempui mlm tu, dahaga sex yg amat sgt, satu botol minyak wangi, dgn lingerie pink, lalu bapak kamu, terkeliuh, naik stim. Ibu mengangkang puki lalu bapak kamu terjah dgn overdrive kote 5 inchi nya, meraung2 seperti nasaruddin daud, singa pAs tu lah.

    tak sampai lima minit, bapak kao memamcut, ibu tercengan2. Terpaksa ibu onani sendiri utk melepasi nafsu tadi.

    blh ke?

    muhammad bercerita sedemikian kpd kaum2 nya?

    atau

    sayang, kamu di lahirkan dari perut ibu.

    dan muhammad berkata, dirikan sembahyang, tunaikan zakat.

    dlm sembahyang itu, jgn pulak satu persembahan aerobic, dan zakat itu sekadar pembayaran sj.

    sedangkan, kesusahan di sekeling kamu, Gus Dur lagi celik dari kamu semua.

    now, lebai2 sundal pAs, islam style ape yg kamu semua anuti? syahadah kamu itu bawa pengertian ape dgn perkataan “Allah, Muhammad dan Islam?”

    nah, #hadiweng, kao nak selamatkan melayu dan islam dari siape ? dari kesundalan Amanat Kamu?

    1. Tak kisah lah 1,2,3,4 ke asalkan semua akui bahawa negara ini telah dikenali sebagai Tanah Melayu dan sekarang kaum Melayu Bumiputera ada hampir 70% dari jumlah penduduk nya.

      Semua rakyat Malaysia perlu hormati dan patuhi Perlembagaan negara yang mengandungi Perkara2 Sensitif atau Sensitive Articles of the Constitution yang memberi Kedudukan Istimewa kpd mereka. Siapa yang tidak, boleh hijrah ke negara2 spt Canada yang Perlembagaan nya mungkin mereka sanggup patuhi.

      1. Mca Kata ini bukan kerajaan islam kenape bisu?..

        1. selective dementia kot

  43. PH AMBIL MUDAH 2JUTA PELANCUNG TIONGKOK MASUK…..TAK PERASAN PUN IJTIMAK TABLIGH……..MEMANG SAH PH PUNCA MEREBAK KORONA…….

    Saya tahu ramai yang sedang salahkan jemaah Tabligh, tapi Najib ada sebab lain…….

    Saya tahu ramai yang sedang salahkan jemaah Tabligh.

    Dan saya faham ini ialah kerana kluster terbesar kes Covid dalam Malaysia ialah dari perhimpunan 16,000 orang Tabligh pada 27hb Feb hingga 1 Mac.

    Dua hari dahulu, Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Noor Hisham Abdullah pun menasihatkan orang ramai tidak mendiskriminasi dan menyalahkan jemaah tabligh, sebaliknya membantu mengesan mereka serta kontak dalam usaha membendung penularan COVID-19.

    Bukan jemaah Tabligh pun yang mahu dijangkit virus. Mereka juga mangsa.

    Dan mereka tidak pernah menyalahi apa-apa undang-undang kerana mereka memohon dan mendapat lulusan penuh dari pihak-pihak berkuasa termasuk pihak polis dan pihak DBKL di bawah kerajaan PH masa itu.

    Pihak polis pun tak salah memberi kelulusan pada 12 Feb 2020 (seperti dalam surat) kerana masa itu, kerajaan PH tak pernah menghalang perhimpunan umum besar-besaran atau menaikkan status amaran negara.

    Tengok kronologi ini:

    29 Jan 2020: Tiada halangan untuk perhimpunan, persidangan, kata TPM
    https://www.freemalaysiatoday.com/category/bahasa/2020/01/29/tiada-halangan-untuk-perhimpunan-persidangan-kata-tpm/

    7 Feb 2020: Singapura naikkan status amaran Virus Corona jadi Oren
    Singapore raises coronavirus outbreak alert to Orange
    https://www.thestar.com.my/news/regional/2020/02/07/singapore-raises-coronavirus-outbreak-alert-to-orange

    8 Feb 2020: Malaysia tak akan naikkan status amaran seperti Singapura.
    Malaysia will not increase virus alert status, says Wan Azizah
    https://www.themalaysianinsight.com/s/217795

    11 Feb 2020: Covid-19: WHO beri amaran kepada Malaysia dan negara serantau (Bagi menjawab WHO, Menteri Kesihatan PH masa itu kata keadaan di Malaysia adalah terkawal)
    https://www.sinarharian.com.my/article/69771/KHAS/Koronavirus/Covid-19-WHO-beri-amaran-kepada-Malaysia-dan-negara-serantau

    12 Feb 2020: PDRM memberi lulusan untuk acara Tabligh di Masjid Seri Petaling. (surat) kerana kerajaan PH tak pernah halang perhimpunan besar dan tak pernah naikkan status amaran seperti negara Singapura.

    24 Feb 2020: Lid naik belon panas untuk melancaran Fiesta Belon udara antarabangsa 2020.

    27 Feb hingga 1 Mac 2020: Perhimpunan tabligh 16,000 orang berlangsung.

    29 Feb 2020: Muhyiddin dilantik PM.

    2 Mac 2020: PH umum mereka telah lancarkan jelajah serta ceramah seluruh negara untuk melawan kerajaan PM8 (jelas menunjukkan PH tak pernah bantah atau ada niat untuk haramkan perhimpunan umum besar-besaran.

    10 Mac 2020: Kes Covid pertama jemaah Tabligh dikesan.

    Sebab itu, jangan salahkan Tabligh lagi kerana mereka tak menyalahi apa-apa undang-undang dan mereka mendapat kelulusan penuh dari kerajaan masa itu.

    Tapi apa yang penting sekarang ialah semua jemaah Tabligh yang pernah hadir acara itu memberi kerjasama penuh kepada pihak berkuasa untuk memberitahu siapa yang mereka pernah berhubung dengan dan ke mana mereka pernah pergi sejak acara itu.

    Dan juga orang ramai yang pernah berhubung atau ada kontak dekat dengan ahli jemaah Tabligh yang hadir pada acara itu dikehendaki untuk berhubung dengan KKM untuk disaring serta-merta.
    Yang lain, teruskan untuk mematuhi Perintah Kawalan Pergerakan untuk duduk di rumah.
    NAJIB RAZAK

    MR : Jangan salahkan orang… toleh diri sendiri

    1. Ko tukang pegangnrekod kemasukan pelancung ker?

  44. 👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
    Dulu PKR, kini Bersatu pula keretakan melanda
    Tongkang, dh nak tenggelam, dek dua nakhoda
    Tapi Kejora ni, hal lain pula keresahan melanda
    Virus corona di US nun, kenaikan 10 kali ganda
    😷😷😷😷😷😷😷😷😷😷😷😷😷😷😷😷😷😷

    💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

    1. Dengarlah nasihat yang bro Jigit curah
      Jika benar bimbangkankan akan si Irah
      Lepas berpantun janganlah gelak berdekah kah kah
      Letak la emoji orang menangis air mata mencurah

      😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢
      😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭
      😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹

      1. 👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
        Terima kasih jigit kerna faham jiwa ini yg parah
        Covid-19 di US, mmbuat Kejora jdi tk tentu arah
        Bimbangkan org tersayang mmg lah jdi lumrah
        Kpd Allah saja lah Kejora dpt pohon & berserah
        👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳

        💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
        Subhanallahi walhamdulillahi wala ilaha illallah
        💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

        1. Bro jigit,

          🎐🎐🎐🎐🎐🎐🎐🎐🎐🎐🎐🎐🎐🎐🎐🎐🎐🎐
          Keadaan diri ini bagaikan lelayang yg putus tali
          Kerana sesunguhnya kasih tak dapat dijual beli
          Melihat wabak covid19 di US..rasa sedih sekali
          Bilangan kes di US kini, dh menghampiri di Itali
          😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢

          💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
          Subhanallahi walhamdulillahi wala ilaha illallah
          💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

  45. Elok lah cepat2 Bersatu terkubor…parti pon ciput aje…

    1. Apa pun, korang tersungkur di Pru14. Sakit hati amat sangat, yer.

      1. Yg kalah memerintah…kikikikikiik…madey terkedu kerana bahlol..

  46. Udah-udah le gila meroyan tu org tua zunnun wwooit. Tak ada tanda-tanda nak surut gila meroyan kau ni. Mat sabu yg tak sekolah tinggi pun reti jugak diam. Saka hantu apa dlm tubuh kau ni? Tak nak cairkan sikit ke bodoh kau tu?

    1. Ko susah hati kapal Bersatu nak pecah..

      1. Ko mimpi lah begitu. Nak hilangkan geram kena lingkup di Pru14.

        1. Dah ada 2 kepala…kikikikik..

  47. Sudah berantakan…satu Bersatu madey. satu lagi Bersatu muyiden…
    Madey dan muyiden dua2 pengkhianat…dua2 dilepaskan oleh anwar semasa tersepit..

    1. Anwar yang tersepit sebab semburit.

  48. semakin celaru atok n pakdin…kuar parti je la

    1. Pahal pun Pak Sheikh tak akan dapat jadi PM. Sekarang Pakdin dah leading. Siapa kata Pakdin tak mahu selama lama yang boleh.

  49. walau ape yg berlaku pd ppbm, samada 2 Sec Gen atau 2 Nakhoda atau 2 Jin2 atau 2 Kasta….

    sekali pun,

    omNo + pAs, Gps + Geng2 Semburit akan berpaut dgn nya, utk survival, seperti litah2 utk mendapat keperluan pemakanan darah nya…

    cara yg terbaik, berada dlm kerajaan daripada jadi pembangkang. Segala kekayaan negara depan mata mereka.

    Tak kira, serban besar sarang tebuan, jubah berantai, janggut bak taliban, purdah menyalut cempedak sekali pun…

    modal “selamat melayu dan islam” akan mereka2 gunakan utk mewajarkan kesinambungan.

    ..permasaalahan ekonomi akan “inflict collateral damage” yg ketara kpd kesundalan fascist melayu dan kesundalan agama pendewaan berhala yg di anuti oleh lebai2 pAs, dari kebebalan mereka menangani krisis yg mendatang hingga pru 15.

    dlm masa yg sama, tindakan mahathir dgn konco2 nya, menjadikan ppbm, tidak stable, “turbulent” pergeseran antara mereka, membuat omNo, pAs, gps, semburit2 sentiasa di ganggu gugat…

    PH perlu membangkitkan isu2 semasa kesusahan rakyat, ketulusan Moo dan Menteri2 mengunakan Wang Negara

    …a crucial wrong move by those in the corridor of power, to start their downfall.

    Najib experianced by denying 1MDB, plundering Government Sovereign Funds in TH, KWAP, Khazannah, Felda, LTAT etc..

    rasa2 nya lebai pendek anak mAn, lagi pendek jadi nya

    siti zailah, masih meletakan nilai2 dgn fahaman agama pagan nya?

    si Q7, nak sujud kpd India dan China ke, dgn isu Zakir Naik dan Moslem Urghur ?

    takiyuddin, berani ke utk mengusul ruu 355? Jgn pula dan memerintah, gagal utk lakukan nya…

    #hadiweng, ruu 355 ini asal dari mana? arab sebelum muhammad, dok main penjara2 ke?

    jika arab sebelum muhammad dah civilized dgn hukuman menjurus kpd rehabilitation dan penjara, perlu ke muhammad laksanakan hudud kpd arab2 semasa ?

    musa di suruh tuhan melihat belukar yg ada, pohon dahan yg ada, bukan yg baru lagi tiada.

    1. Pahal pun, kebumikan Umno tu.

      KEPALA BAPAK KAU cakap berdentam dentum bahasa yang kau sendiri tak faham. Main pinjam istilah sana sini ajer yer.

    2. “denying 1MDB”?

      APEKEKEPALAHOTAK NYA TU?

Leave a Reply

Your email address will not be published.