TIGA KESILAPAN MUHYIDDIN DALAM ISU PEMECATAN MARZUKI

Selaku Presiden Bersatu, Muhyiddin Yassin sekurang-kurangnya melakukan tiga kesilapan apabila beliau mengambil keputusan memecat Setiausaha Agung parti itu, Marzuki Yahya melalui sepucuk surat pada 18 Mac lalu.

Pertama, Muhyiddin tidak membaca dan seolah-olah tidak faham dengan Perlembagaan parti di mana beliau sendiri menjadi Presidennya.

Dalam Perlembagaan Bersatu, walaupun kuasa melantik Setiausaha Agung, Bendahari dan Ketua Penerangan diperuntukkan kepada Presiden, tetapi ia juga menyebut perkara itu tertakluk dengan syarat “selepas berunding dengan Pengerusi parti” terlebih dahulu.

Oleh kerana perlembagaan itu tidak menyebut dengan jelas kaedah untuk memecat pegawai-pegawai terbabit, maka kaedah yang sama seperti melantik digunapakai untuk memberhentikan mereka.

Dalam hal ini, sebagaimana yang dinyatakan oleh surat balas Tun Mahathir kepada Muhyiddin, beliau tidak pernah dirunding sama sekali berhubung pemecatan Marzuki itu.

Meskipun Tun Mahathir sedang menjalani kuarantin di rumah selama 14 hari dan hasrat untuk bertemu dengan Pengerusi Bersatu itu ditolak sebelum ini, tetapi Muhyiddin sebenarnya masih boleh menulis surat berhubung hasrat atau keperluan memberhentikan Marzuki selaku Setiausaha Agung.

Asas paling kuat untuk memberhentikan Marzuki ialah kerana beliau bakal bertanding sebagai Timbalan Presiden dalam pemilihan akan datang dan keberadaannya sebagai Setiausaha Agung tentu saja tidak lagi sesuai kerana kemungkinan sangat terbuka beliau akan menyalahgunakan kedudukan itu sebagai kelebihan untuk berkempen dan mendapatkan undi.

Selain itu, dengan menawarkan diri bertanding juga Marzuki mungkin tidak punya masa lagi untuk memberi keutamaan kepada parti.

Maka, Marzuki memang ada keperluan untuk ditukar dan digantikan dengan orang lain bagi mengurus perjalanan parti dengan lebih baik lagi.

Jika Muhyiddin menulis surat kepada Tun Mahathir menjelaskan perkara itu dengan baik, tidak ada sebab beliau tidak bersetuju dengannya.

Masalahnya, mungkin bersandarkan alasan bekas Perdana Menteri itu enggan berjumpa dengannya, maka Muhyiddin terus membuat keputusan memecat Marzuki tanpa sebarang perundingan dengan Tun Mahathir.

Kaedah berunding tidak semestinya dengan bersemuka, malah boleh juga secara bersurat atau cara-cara lain yang bersesuaian dengan keadaan.

Kedua, Muhyiddin tidak berhati-hati dan gopoh dalam bertindak sehingga sanggup melakukan pemecatan di ketika beliau selaku Perdana Menteri baru saja mengambil langkah mengumumkan perintah kawalan pergerakan di seluruh negara sehingga 31 Mac kerana ancaman wabak Covid-19.

Dengan tindakan yang diambilnya terhadap Marzuki itu, Muhyiddin terlihat lebih ghairah menjaga kedudukan dan jawatan peribadinya berbanding menjaga kepentingan rakyat yang terkesan dengan wabak merbahaya dalam negara.

Sepatutnya, dalam tempoh kawalan pergerakan ini, tiada sebarang tindakan politik diambil oleh mana-mana pihak dan tunggulah selepas 31 Mac jika mahu memecat atau memberhentikan Marzuki itu.

Apa yang Muhyiddin perlu gopoh gapah sangat untuk melakukan pemecatan sedangkan Pendaftar Pertubuhan sudah mengumumkan tiada sebarang aktiviti atau perhimpunan parti, termasuk pemilihan pucuk pimpinan Bersatu, dibenar diadakan sebelum 30 Jun ini?

Ketiga, hasrat mahu melantik Hamzah Zainuddin sebagai Setiausaha Agung Bersatu yang baru juga adalah suatu kesilapan paling besar buat Muhyiddin.

Sebagaimana semua sedia maklum, Hamzah adalah bekas Ahli Parlimen UMNO yang melompat parti menyertai Bersatu sebaik saja BN hilang kuasa pada PRU14 lalu.

Sebaik menyertai Bersatu, beliau diperkatakan sebagai dalang utama untuk menggagalkan peralihan kuasa daripada Tun Mahathir kepada Anwar, sehingga akhirnya perancangan berterusan beliau itu mengakibatkan Tun Mahathir sendiri hilang jawatannya dan Muhyiddin secara tak semena-mena dapat memintas laluan menuju puncak kuasa ke Bangunan Perdana Putra.

Dalam semua keadaan itu, selain kedudukan Hamzah yang baru dilantik sebagai Menteri Dalam Negeri, menjadikannya sebagai Setiausaha Agung Bersatu pula terlihat sangat tidak kena dan seolah-olah Muhyiddin telah memingkirkan pemimpin-pemimpin lain yang berjuang sejak bermulanya Bersatu ditubuhkan.

Apakah tidak ada pemimpin dalam Bersatu sendiri yang layak dijadikan Setiausaha Agung menggantikan Marzuki?

Tindakan lebih mengutamakan Hamzah yang dikenali sebagai pelompat parti berbanding sekian ramai pemimpin Bersatu yang setia sejak awal parti ditubuhkan, tidak mustahil akan digunakan oleh Tun Mahathir sebagai sentimen meraih undi menumbangkan Muhyiddin sebagai Presiden dalam pemilihan nanti.

Lebih buruk jika hasrat melantik Hamzah itu dijadikan hujah untuk kecenderungan Muhyiddin akhirnya membawa Bersatu bergabung dengan UMNO.

Kalaulah dalam hal ini Muhyiddin menulis surat kepada Tun Mahathir berhubung hasratnya untuk memberhentikan Marzuki, sambil itu menamakan beberapa pemimpin daripada Bersatu sendiri sebagai penggantinya, barangkali Tun Mahathir tidak ada masalah untuk menyetujuinya.

Tetapi, disebabkan Hamzah yang dicalonkan, tambahan lagi tiada sebarang inisiatif perundingan diambil dalam memberhentikan Marzuki selaku Setiausaha Agung, Muhyiddin seperti cuba mengejutkan Tun Mahathir yang sedang menjalani kuarantin peribadi di rumahnya untuk berbalah dan “berperang” dengannya.

Bergaduh, berbalah dan “berperang” adalah kesukaan Tun Mahathir, meskipun semakin ramai tidak setuju dengannya ketika ini.

Namun, apa yang Muhyiddin perlu sedar, beliau tidak boleh kalah jika benar-benar mahu berbalah dan “berperang” dengan Tun Mahathir kerana jika kalah, galang gantinya ialah jawatan Perdana Menteri yang baru saja nikmat manis dikecap olehnya.

Gagalnya Muhyiddin dalam isu perlantikan Setiausaha Agung ini, apalagi jika melarat sehingga dapat dikalahkan dalam mempertahankan jawatan Presidennya nanti, ia tentu saja akan menyebabkan keupayaan mempertahankan kedudukannya semakin lemah dan berkurangan. (ShahbudinHusin 21/03/2020)

Updated: 21 March 2020 — 9:38 am

80 Comments

Add a Comment
  1. 👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
    Malang, kini di bwah perintah kawalan gerakan
    Suman terselamat, dri Kejora punya penumbuk
    Klau tk, rumput padang ler Suman kena makan
    Kat atas padang le meniarap Suman tua cabuk
    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

  2. Suman Hindu Maknyah kedi,

    👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
    Klau le dekat, dah tentu Suman tu Kejora lanyak
    Mmg akan patah, dia punya dagu punya rahang
    Dgn Hindu bapok ini, Kejora tk nak cakap bnyak
    Cuma nk kata kat Suman..’pala butuh pak hang’
    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

    HA HA HA
    HO HO HO
    HI HI HI
    HU HU HU
    HE HE HE…

  3. Hi hi hi hi hi hi hi hi…….

    Anonymous, Sat 21 March 2020 @ 9.08 pm
    Cuti sek, cdg nk ke JB, Suman tu, Kejora nk cari
    Kpd Suman kedi sedikit habuan Kejora nak beri
    Tpi trsekat oleh larangan/rayuan prdana mnteri
    Kena duduk rumah jer tk boleh ke sana ke mari
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh

    Reply
    Othman Ahmad
    Alasan kentoot lagi mengarut
    Dari Kejora memang Pengecut
    Tak abis2 melalut-lalut
    Berdepan dgn ku sebenarnya takoot
    Hi hi hi hi
    Hi hi hi hi
    i hi hi hi
    Hi hi hi hi
    Hi hi hi hi hi hi hi hi…….

    1. Suman Hindu Maknyah 6:36 am,

      👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
      Kejora cdg, nak gi JB..urus Suman apa yg patut
      Sebab si tua tu selalu cakap kt Kejora ni, kentut
      Cdg nya..Kejora nk buat bagi Suman tu melutut
      Tapi, dek kwalan gerakan, semua jadi terbantut
      👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎

      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
      💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪

      HA HA HA
      HO HO HO
      HI HI HI
      HU HU HU
      HE HE HE…

      1. Suman Hindu Maknyah 6:36 am,

        👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
        Klau le dekat, dah tentu Suman tu Kejora lanyak
        Mmg akan patah, dia punya dagu punya rahang
        Dgn Hindu bapok ini, Kejora tk nak cakap bnyak
        Cuma nk kata kat Suman..’pala butuh pak hang’
        🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

        😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
        Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
        👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

        HA HA HA
        HO HO HO
        HI HI HI
        HU HU HU
        HE HE HE…

  4. Suman Hindu Maknyah,

    👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
    Klau le dekat, dah tentu Suman tu Kejora lanyak
    Mmg akan patah, dia punya dagu punya rahang
    Dgn Hindu bapok ini, Kejora tk nak cakap bnyak
    Cuma nk kata kat Suman..’pala butuh pak hang’
    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

    HA HA HA
    HO HO HO
    HI HI HI
    HU HU HU
    HE HE HE…

    1. Hi hi hi hi hi hi hi hi…….

      Anonymous, Sat 21 March 2020 @ 9.08 pm
      Cuti sek, cdg nk ke JB, Suman tu, Kejora nk cari
      Kpd Suman kedi sedikit habuan Kejora nak beri
      Tpi trsekat oleh larangan/rayuan prdana mnteri
      Kena duduk rumah jer tk boleh ke sana ke mari
      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh

      Reply
      Othman Ahmad
      Alasan kentoot lagi mengarut
      Dari Kejora memang Pengecut
      Tak abis2 melalut-lalut
      Berdepan dgn ku sebenarnya takoot
      Hi hi hi hi
      Hi hi hi hi
      i hi hi hi
      Hi hi hi hi
      Hi hi hi hi hi hi hi hi…….

      1. Suman Hindu Maknyah 6:38 am,

        👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
        Kejora cdg, nak gi JB..urus Suman apa yg patut
        Sebab si tua tu selalu cakap kt Kejora ni, kentut
        Cdg nya..Kejora nk buat bagi Suman tu melutut
        Tapi, dek kwalan gerakan, semua jadi terbantut
        👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎

        😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
        Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
        💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪

        HA HA HA
        HO HO HO
        HI HI HI
        HU HU HU
        HE HE HE…

        1. Suman Hindu Maknyah 6:38 am,

          👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
          Klau le dekat, dah tentu Suman tu Kejora lanyak
          Mmg akan patah, dia punya dagu punya rahang
          Dgn Hindu bapok ini, Kejora tk nak cakap bnyak
          Cuma nk kata kat Suman..’pala butuh pak hang’
          🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

          😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
          Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
          👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

          HA HA HA
          HO HO HO
          HI HI HI
          HU HU HU
          HE HE HE…

        2. Hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi…….

          Anonymous, Sat 21 March 2020 @ 9.08 pm
          Cuti sek, cdg nk ke JB, Suman tu, Kejora nk cari
          Kpd Suman kedi sedikit habuan Kejora nak beri
          Tpi trsekat oleh larangan/rayuan prdana mnteri
          Kena duduk rumah jer tk boleh ke sana ke mari
          Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh

          Reply
          Othman Ahmad
          Alasan kentoot lagi mengarut
          Dari Kejora memang Pengecut
          Tak abis2 melalut-lalut
          Berdepan dgn ku sebenarnya takoot
          Hi hi hi hi
          Hi hi hi hi
          i hi hi hi
          Hi hi hi hi
          Hi hi hi hi hi hi hi hi hihi hi hi…….

          1. Suman Hindu Maknyah 6:44 am,

            👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
            Kejora cdg, nak gi JB..urus Suman apa yg patut
            Sebab si tua tu selalu cakap kt Kejora ni, kentut
            Cdg nya..Kejora nk buat bagi Suman tu melutut
            Tapi, dek kwalan gerakan, semua jadi terbantut
            👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎

            😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
            Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
            💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪

            HA HA HA
            HO HO HO
            HI HI HI
            HU HU HU
            HE HE HE…

            1. Suman Hindu Maknyah 6:44 am,

              👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
              Klau le dekat, dah tentu Suman tu Kejora lanyak
              Mmg akan patah, dia punya dagu punya rahang
              Dgn Hindu bapok ini, Kejora tk nak cakap bnyak
              Cuma nk kata kat Suman..’pala butuh pak hang’
              🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

              😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
              Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
              👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

              HA HA HA
              HO HO HO
              HI HI HI
              HU HU HU
              HE HE HE…

  5. APA DAH JADI DENGAN ADIB YANG TIDAK DIBELA OLEH PH……

    4 Suspek Utama Bunuh Adib Disembunyikan Kat Luar Negara Dan Kosnya Ditanggung Kerajaan Dakwa Peguam………

    SEMASA | Pada selasa Peguambela dan Peguamcara, Mohd Khairul Azam Abdul Aziz mendakwa empat suspek pembunuh Adib telah disembunyikan diluar negara dimana semua kos hidup mereka telah ditanggung sepenuhnya oleh kerajaan.

    Pihak polis juga katanya tidak boleh berbuat apa-apa ke atas kesemua suspek tersebut.

    “4 suspek pembunuh Adib ini telah di sembunyikan diluar negara dengan semua kos hidup ditanggung sepenuhnya oleh kerajaan.

    Polis pun tak boleh buat apa-apa kat diorang ni.

    Kebal lebih dari raja-raja pulak,” katanya dalam satu kenyataan di Facebook.

    Dakwaan peguam yang lebih dikenali sebagai Buzze Azam itu kemudiannya menjadi tular di sosial media dalam sekelip mata.

    Dan ini kemudiannya mendorong kepada tindakan sekumpulan penyokong Pakatan Harapan yang mahu membuat aduan kepada pihak polis dan bahagian disiplin Majlis Peguam agar tindakan dapat diambil ke atas Buzze Azam yang dibayangkan sedang menyebarkan fitnah.

    Poster mengenai desakan itu juga kini tular di sosial media bagi mengajak lebih ramai pihak untuk melakukan aduan.

    Sebelum ini portal The Malaysian Dateline melaporkan kenyataan peguam itu yang berkata, umumnya empat individu tersebut telah ditangkap untuk disoal siasat, namun telah dilepaskan dengan jaminan polis dan tiada khabar berita tentang mereka sehingga ke hari ini.

    “Saya seorang peguam dan berpengalaman dalam kes-kes sebegini, saya percaya empat orang ini telah melarikan diri atau dibawa lari dan disembunyikan untuk mengelak daripada dibawa ke muka pengadilan. Dan kita kena ingat kemuncak kes ini ialah apabila tiga Menteri india turun dan membela mereka.

    “Kita belum nak korek betul-betul tentang empat orang yang sedang di sembunyikan ini. Kalau boleh selepas ini kita nak ada pendakwaan dan jika pun tiada pendakwaan, saya akan cadangkan kepada gerakan Ummah, kita desak pula untuk adakan RCI,” katanya.

    Beliau turut berkata, penarikan diri oleh peguam di bawah Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan (KPKT), yang mewakili inkues kematian pegawai bomba, Muhammad Adib Mohd Kassim dianggap sebagai menganggu ‘mood’ rakyat.

    Khairul Azam berkata, selepas peristiwa Peguam Negara mengeluarkan affidavit bahawa Adib tidak dipukul tetapi merupakan satu kemalangan, peristiwa penarikan diri ini menambahkan lagi persoalan.

    Jika penarikan diri dari inkues tersebut menyebabkan keterangan saksi utama iaitu Perunding Kanan Patalogi Forensik dari United Kingdom, Prof. Dr Shahrom Abd Wahid tidak lagi boleh dijadikan bahan bukti, maka ia akan membentuk lebih banyak persepsi masyarakat.

    Malah katanya, keterangan saksi dari pakar-pakar terlibat yang mengenalpasti corak dan punca kecederaan Adib merupakan yang terpenting dan ditunggu-tunggu oleh masyarakat.

    “Prosiding inkues adalah untuk kenal pasti punca kematian bukan kenal pasti siapa melakukannya. Jadi sebab itu pentingnya keterangan yang diberikan oleh pakar dan Doktor yang mengkaji setiap corak kecederaan.

    “Persepsi umum telah pun ada dan mereka percaya bahawa arwah Adib telah dipukul. Bila ada saksi-saksi yang memberi pendapat mereka yang berlainan dari persepsi itu, itulah yang menimbulkan masalah jika tidak disokong dengan justifikasi yang benar-benar meyakinkan.

    “Saya percaya sememangnya wujud konspirasi seperti mana yang didakwa oleh Gerakan Ummah (Ummah). Kalau boleh, selepas ini kita nak ada pendakwaan oleh Pejabat Peguam Negara terhadap mereka yang berpotensi untuk melakukan jenayah ini,” katanya lagi. – 29 Mei 2019.

    1. Anonymous, Sat 21 March 2020 @ 9.08 pm
      Cuti sek, cdg nk ke JB, Suman tu, Kejora nk cari
      Kpd Suman kedi sedikit habuan Kejora nak beri
      Tpi trsekat oleh larangan/rayuan prdana mnteri
      Kena duduk rumah jer tk boleh ke sana ke mari
      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh

      Reply
      Othman Ahmad
      Alasan kentoot
      Dari Kejora Pengecut
      Tak abis2 melalut
      Sebenarnya dia takoot
      Hi hi hi

      1. Suman Hindu Maknyah 12:11 am,

        👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
        Kejora cdg, nak gi JB..urus Suman apa yg patut
        Sebab si tua tu selalu cakap kt Kejora ni, kentut
        Cdg nya..Kejora nk buat bagi Suman tu melutut
        Tapi, dek kwalan gerakan, semua jadi terbantut
        👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎

        😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
        Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
        💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪

        HA HA HA
        HO HO HO
        HI HI HI
        HU HU HU
        HE HE HE…

        1. Suman Hindu Maknyah 12:11 am,

          👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
          Klau le dekat, dah tentu Suman tu Kejora lanyak
          Mmg akan patah, dia punya dagu punya rahang
          Dgn Hindu bapok ini, Kejora tk nak cakap bnyak
          Cuma nk kata kat Suman..’pala butuh pak hang’
          🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

          😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
          Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
          👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

          HA HA HA
          HO HO HO
          HI HI HI
          HU HU HU
          HE HE HE…

          1. Hi hi hi hi hi hi hi hi…….

            Anonymous, Sat 21 March 2020 @ 9.08 pm
            Cuti sek, cdg nk ke JB, Suman tu, Kejora nk cari
            Kpd Suman kedi sedikit habuan Kejora nak beri
            Tpi trsekat oleh larangan/rayuan prdana mnteri
            Kena duduk rumah jer tk boleh ke sana ke mari
            Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh

            Reply
            Othman Ahmad
            Alasan kentoot lagi mengarut
            Dari Kejora memang Pengecut
            Tak abis2 melalut-lalut
            Berdepan dgn ku sebenarnya takoot
            Hi hi hi hi
            Hi hi hi hi
            i hi hi hi
            Hi hi hi hi
            Hi hi hi hi hi hi hi hi…….

            1. Suman Hindu Maknyah 6:45 am,

              👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
              Kejora cdg, nak gi JB..urus Suman apa yg patut
              Sebab si tua tu selalu cakap kt Kejora ni, kentut
              Cdg nya..Kejora nk buat bagi Suman tu melutut
              Tapi, dek kwalan gerakan, semua jadi terbantut
              👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎

              😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
              Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
              💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪

              HA HA HA
              HO HO HO
              HI HI HI
              HU HU HU
              HE HE HE…

              1. Suman Hindu Maknyah 6:45 am,

                👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
                Klau le dekat, dah tentu Suman tu Kejora lanyak
                Mmg akan patah, dia punya dagu punya rahang
                Dgn Hindu bapok ini, Kejora tk nak cakap bnyak
                Cuma nk kata kat Suman..’pala butuh pak hang’
                🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

                😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
                Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
                👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

                HA HA HA
                HO HO HO
                HI HI HI
                HU HU HU
                HE HE HE…

  6. 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
    Kasihan Suman Hindu maknyah cai Cap Munga
    Ingin lagak megah, tak sedar dia dah tua lembik
    Dia ibarat lembu tua, sengaja nak ganggu singa
    Kena Kejora tibai, serupa kmbing dia mngembik
    🐐🐐🐐🐐🐐🐐🐐🐐🐐🐐🐐🐐🐐🐐🐐🐐🐐🐐

    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
    Kah. kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    HA HA HA
    HO HO HO
    HI HI HI
    HU HU HU
    HE HE HE…

    1. Anonymous, Sat 21 March 2020 @ 9.08 pm
      Cuti sek, cdg nk ke JB, Suman tu, Kejora nk cari
      Kpd Suman kedi sedikit habuan Kejora nak beri
      Tpi trsekat oleh larangan/rayuan prdana mnteri
      Kena duduk rumah jer tk boleh ke sana ke mari
      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh

      Reply
      Othman Ahmad
      Alasan kentoot
      Dari Kejora Pengecut
      Tak abis2 melalut
      Sebenarnya dia takoot
      Hi hi hi

      1. Suman Hindu Maknyah 12:10 am,

        👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
        Kejora cdg, nak gi JB..urus Suman apa yg patut
        Sebab si tua tu selalu cakap kt Kejora ni, kentut
        Cdg nya..Kejora nk buat bagi Suman tu melutut
        Tapi, dek kwalan gerakan, semua jadi terbantut
        👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎

        😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
        Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
        💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪

        HA HA HA
        HO HO HO
        HI HI HI
        HU HU HU
        HE HE HE…

        1. Suman Hindu Maknyah 12:10 am,

          👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
          Klau le dekat, dah tentu Suman tu Kejora lanyak
          Mmg akan patah, dia punya dagu punya rahang
          Dgn Hindu bapok ini, Kejora tk nak cakap bnyak
          Cuma nk kata kat Suman..’pala butuh pak hang’
          🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

          😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
          Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
          👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

          HA HA HA
          HO HO HO
          HI HI HI
          HU HU HU
          HE HE HE…

        2. Hi hi hi hi hi hi hi hi…….

          Anonymous, Sat 21 March 2020 @ 9.08 pm
          Cuti sek, cdg nk ke JB, Suman tu, Kejora nk cari
          Kpd Suman kedi sedikit habuan Kejora nak beri
          Tpi trsekat oleh larangan/rayuan prdana mnteri
          Kena duduk rumah jer tk boleh ke sana ke mari
          Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh

          Reply
          Othman Ahmad
          Alasan kentoot lagi mengarut
          Dari Kejora memang Pengecut
          Tak abis2 melalut-lalut
          Berdepan dgn ku sebenarnya takoot
          Hi hi hi hi
          Hi hi hi hi
          Hi hi hi hi
          Hi hi hi hi
          Hi hi hi hi hi hi hi hi…….

          1. Suman Hindu Maknyah 6:40 am,

            👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
            Kejora cdg, nak gi JB..urus Suman apa yg patut
            Sebab si tua tu selalu cakap kt Kejora ni, kentut
            Cdg nya..Kejora nk buat bagi Suman tu melutut
            Tapi, dek kwalan gerakan, semua jadi terbantut
            👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎

            😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
            Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
            💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪

            HA HA HA
            HO HO HO
            HI HI HI
            HU HU HU
            HE HE HE…

            1. Suman Hindu Maknyah 6:40 am,

              👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
              Klau le dekat, dah tentu Suman tu Kejora lanyak
              Mmg akan patah, dia punya dagu punya rahang
              Dgn Hindu bapok ini, Kejora tk nak cakap bnyak
              Cuma nk kata kat Suman..’pala butuh pak hang’
              🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

              😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
              Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
              👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

              HA HA HA
              HO HO HO
              HI HI HI
              HU HU HU
              HE HE HE…

  7. 👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
    Suman nak lagak juah tk padan serabut serabai
    Tak sedar kah si tua ini, yg kubur dok melambai
    Sngaja dia mari serah belakang, utk Kejora tibai
    Kini dh cabut lari, itu Suman maknyah ma ci bai
    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
    Kah. kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    HA HA HA
    HO HO HO
    HI HI HI
    HU HU HU
    HE HE HE…

  8. 👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
    Klau le dekat, dah tentu Suman tu Kejora lanyak
    Mmg akan patah, dia punya dagu punya rahang
    Dgn Hindu bapok ini, Kejora tk nak cakap bnyak
    Cuma nk kata kat Suman..’pala butuh pak hang’
    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

    HA HA HA
    HO HO HO
    HI HI HI
    HU HU HU
    HE HE HE…

  9. 👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
    Suman mesti menyesal dia jolok sarang tebuan
    Dia nak cabar ckgu, yg tinggi ilmu pengetahuan
    Dngan Cikgu Kejora, Suman dah terima habuan
    Lari le Hindu tua maknyah ni, mcm babi buruan
    🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖

    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    HAHAHA
    HOHOHO
    HI HI HI
    HU HU HU
    HE HE HE…

  10. 👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
    Suman Hindu tua mknyah, otak kecil ciput cikai
    Tk sedar, dah tua renta, tak lama nk jdi bangkai
    Nak buat pantun langsung tidak reti, idea pokai
    Bodoh piang malaun tua ni mengalahkan sakai
    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

    👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    HAHAHA
    HOHOHO
    HI HI HI
    HU HU HU
    HE HE HE…

  11. 👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
    Kesiian, Suman maknyah, cacai DAP kafir harbi
    Tk padan muka hodoh..kpala mcm buah kelubi
    Dia curi, karangan org, bawa ke sini nak melobi
    Mmg muka dia tak malu, tebal macm kulit babi
    🐷🐖🐷🐖🐷🐖🐷🐖🐷🐖🐷🐖🐷🐖🐷🐖🐷🐖

    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    HAHAHA
    HOHOHO
    HI HI HI
    HU HU HU
    HE HE HE…

  12. 🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
    Bukan shj Suman maknyah Hindu muka hodoh
    Hindu tua pondan kedi ini juga tk punya jati diri
    Nak buat pantun dia bebal dungu bingai bodoh
    Dh tu mari nak bermegah pula dgn pantun curi
    👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎

    👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    HAHAHA
    HOHOHO
    HI HI HI
    HU HU HU
    HE HE HE…

    1. Anonymous, Sat 21 March 2020 @ 9.08 pm
      Cuti sek, cdg nk ke JB, Suman tu, Kejora nk cari
      Kpd Suman kedi sedikit habuan Kejora nak beri
      Tpi trsekat oleh larangan/rayuan prdana mnteri
      Kena duduk rumah jer tk boleh ke sana ke mari
      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh

      Reply
      Othman Ahmad
      Alasan kentoot
      Dari Kejora Pengecut
      Tak abis2 melalut
      Sebenarnya dia takoot
      Hi hi hi

      1. Suman Hindu Maknyah 12:12 am,

        👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
        Kejora cdg, nak gi JB..urus Suman apa yg patut
        Sebab si tua tu selalu cakap kt Kejora ni, kentut
        Cdg nya..Kejora nk buat bagi Suman tu melutut
        Tapi, dek kwalan gerakan, semua jadi terbantut
        👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎

        😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
        Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
        💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪

        HA HA HA
        HO HO HO
        HI HI HI
        HU HU HU
        HE HE HE…

        1. Suman Hindu Maknyah 12:12 am,

          👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
          Klau le dekat, dah tentu Suman tu Kejora lanyak
          Mmg akan patah, dia punya dagu punya rahang
          Dgn Hindu bapok ini, Kejora tk nak cakap bnyak
          Cuma nk kata kat Suman..’pala butuh pak hang’
          🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

          😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
          Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
          👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

          HA HA HA
          HO HO HO
          HI HI HI
          HU HU HU
          HE HE HE…

  13. Popularity hilang atau pun tidak
    Kalau nak tahu cuba bertanding
    Orang tua merestu tidak
    Manalah aman duduk bersanding!

    Seperti biasa cai melalak
    Sakit hati tak habis lagi
    Tak kenang jasa,tahu nak tolak
    Ini tanda nak terjun perigi!

    Parti Bersatu siapa mulakan?
    Tetiba ribut nak tiup Mahathir
    Pak Tua jangan sekali ditekan
    Takkan kemana..bermundar mandir!

    Anak bujang nak lawan musuh
    Ayah pendekar dia ketepi
    Kelak baju koyak dan lusuh
    Belum tamat keris dan tekpi!

    Lebih lagi anak yang sombong
    Ayah pendekar nak ajak lawan
    Jangan dicabar si ayam sabung
    Ilmu sedikit, tambah perguruan!

    Anak nak buat pandai sendiri
    Nasihat ayah tak mahu ikut
    Melawan umpama nak bunuh diri
    Yakin lepas..mungkin tersangkut!

    ps:
    Ketara sangat dgn PANTAToon Sampah MakNyah Kejora….!!

    1. Fan Tun Friday, March 20, 2020 9:50:00 PM

      Popularity hilang atau pun tidak
      Kalau nak tahu cuba bertanding
      Orang tua merestu tidak
      Manalah aman duduk bersanding!

      Seperti biasa cai melalak
      Sakit hati tak habis lagi
      Tak kenang jasa,tahu nak tolak
      Ini tanda nak terjun perigi!

      Parti Bersatu siapa mulakan?
      Tetiba ribut nak tiup Mahathir
      Pak Tua jangan sekali ditekan
      Takkan kemana..bermundar mandir!

      Anak bujang nak lawan musuh
      Ayah pendekar dia ketepi
      Kelak baju koyak dan lusuh
      Belum tamat keris dan tekpi!

      Lebih lagi anak yang sombong
      Ayah pendekar nak ajak lawan
      Jangan dicabar si ayam sabung
      Ilmu sedikit, tambah perguruan!

      Anak nak buat pandai sendiri
      Nasihat ayah tak mahu ikut
      Melawan umpama nak bunuh diri
      Yakin lepas..mungkin tersangkut!

      Reply

      1. 😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢
        Kesian sngguh, dgn Suman bahalol bapok kedi
        Elok sangat kalau si tua dungu ni terjun sungai
        Dia pegi ceduk pantun, dr blog KluangDarai KD
        Pantun srabut srabai karangan FuckTun bingai
        👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎

        🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
        Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
        😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

        1. 😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢
          Kasihan betul si dungu, Suman Hindu Malabari
          Mmg sesuai sgt, si biol ni dipanggil Wak Kadok
          Pantun pun si bangang ni tak tahu buat sendiri
          Dari blog KluangDarai KD si bebal ni curi cedok
          👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎

          🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
          Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
          😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

          1. Lupa lak Suman maknyah Hindu…

            HAA HAH HAA
            HOO HOH HOO
            HIII HIIH HIII

            🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
            Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
            😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

            1. 👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
              Klau le dekat, dah tentu Suman tu Kejora lanyak
              Mmg akan patah, dia punya dagu punya rahang
              Dgn Hindu bapok ini, Kejora tk nak cakap bnyak
              Cuma nk kata kat Suman..’pala butuh pak hang’
              🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

              😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
              Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
              👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

              HAHAHA
              HOHOHO
              HI HI HI
              HU HU HU
              HE HE HE…

  14. This is a classic English Prose & Rhyme)

    Thank you bro for your kind words
    The esteemed Old Man, globally heard
    A political icon, a master of swords
    From east to west, he’s no coward!

    For us to comprehend he’s also human
    Years of leadership in the government
    With ups and downs,that’s common
    But to curse him is not gentlemen!

    One adores him for his contributions
    Turning Malaysia a progressive nation
    Twice at the helm, what a person
    Now,is it fair to throw him poisons?

    Come what may he’s a Statesman
    Those who know him he’s a gentleman
    To his foes, he’s just an old man
    Fight him, he’ll become Superman!

    He’ll be remembered in history
    As a Prime Minister,twice in victory
    If not for squabbles, a record three
    Can’t bring down this old olk tree!

    A true fighter like Umar Mukhtar
    Never afraid of a coup d’etat
    Aging but still a glittering star
    He’s a Porsche bike..not a lambretta!

    (Courtesy of Sahabat ku Fan Tun).

  15. Irah,

    😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢
    Semakin berat wabak covid19 yg dtng melanda
    Sehingga kini sudah 8 kematian ‘tanpa keranda’
    Apa2 pun sama-samalah kita smua brwaspada
    Tak lupa abg ucap, Salam Isra’ Mikraj, utk dinda
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

    💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

  16. KESIAN BETUL KAT CAI2 PH…..KETUA KORANG MELALAK DAN MEROYAN TAK TENTU PASAL….. MENGGILA MACAM COVID……

    “Mahathir Penipu, Saya Sekarang Tidak Lagi Percaya Mahathir” kata Anwar Ibrahim
    Executive Editor Mac 21, 2020 3

    Mengejutkan sekali bila Datuk Seri Anwar Ibrahim, selaku Presiden PKR, secara terbuka menghentam teruk Tun Dr Mahathir Mohamad di dalam wawancara beliau dengan wartawan CNBC, Martin Soong, semalam.

    Paling besar implikasinya ialah bila Datuk Seri Anwar kini mendakwa Tun Dr Mahathir memungkiri janji dan mengaku beliau sekarang sudah tidak lagi percaya kepada Tun Dr Mahathir.

    Soalnya ialah bagaimanakah Pakatan Harapan akan masih boleh bekerjasama dengan Tun Dr Mahathir bila Datuk Seri Anwar, yang merupakan Presiden Pakatan Harapan, sudah tidak lagi percaya kepada Tun Dr Mahathir?

    INI ADALAH HENTAMAN BALAS DATUK SERI ANWAR IBRAHIM TERHADAP TUN DR MAHATHIR MOHAMAD DALAM WAWANCARA BELIAU DENGAN CNBC

    (1) “Mahathir akan terus menyanggah diri sendiri” (“Mahathir would continue to contradict himself”).
    (2) “Mahathir buat janji dan memungkirinya” (“Mahathir makes promises and reneges on them”).
    (3) “Saya sekarang tidak lagi percaya Mahathir” (“I now no longer believe Mahathir”).
    (4) “Saya ingat Mahathir jujur” (“I thought Mahathir was sincere”).
    (5) “Saya terima Mahathir berdasar gambaran luaran” (“I took Mahathir at face value”).
    (6) “Saya ingat Mahathir berubah dengan usia, dengan kebijaksanaan” (“I thought Mahathir changes with age, with wisdom”).
    (7) “Saya mohon maaf (kepada para penyokong saya)” (“I apologise (to my supporters)”).
    (8) “Saya silap (dalam menilai Mahathir)” (“I was wrong (in assessing Mahathir)”).

    INI ADALAH TRANSKRIPSI WAWANCARA DATUK SERI ANWAR IBRAHIM DENGAN CNBC YANG MENGANDUNGI HENTAMAN BALAS BELIAU TERHADAP TUN DR MAHATHIR MOHAMAD

    Martin Soong: “Tun Mahathir Mohamad, nobody rules him out yet, he came out just recently with a statement, and this is not the first time he said it, saying that the problem in his mind was that yourself, Datuk Seri Anwar, you were too impatient to take over as the Prime Minister of Malaysia. Is that true? Is that fair?”

    Datuk Seri Anwar Ibrahim: “Never mind. Mahathir would continue to contradict himself, and makes promises and reneges on them, so I don’t think it is fair for me to say more. But what is important is everybody knows that I have waited for 21 years, I mean, an impatient man wouldn’t have waited that much. Number two, I have given him the opportunity the latitude to govern without interference, right. Number three, he questioned my role in trying to get all the races together. I am a Malaysian, I am a Malay Muslim, the majority is of course Malay Muslims, but my Chinese, Indian, Iban and Dayak friends are part of my family in Malaysia. And you don’t tell me after 62 years of independence that I don’t need a multiracial party.”

    Martin Soong: “One of these questions that I always wondering myself over these years is whether or not you actually believed Tun Mahathir Mohamad’s promise to hand over power to you to allow you to become a Prime Minister eventually? Do you still believe him?”

    Datuk Seri Anwar Ibrahim: “Well, not now. But then I thought when he came, he was, he seemed to be quite sincere, came to see me when I was in prison, in the courthouse, and appealed for my support and said, “Look, Anwar, we have to work together” and made promises in private, in public, signed documents. What else? I mean I am just a human and I take people at face value and I think people do change with age, with wisdom, but I am not necessarily right always and in this particular case I apologise. I was wrong. No regrets.”

    INI ADALAH RAKAMAN PENUH WAWANCARA DATUK SERI ANWAR IBRAHIM DENGAN CNBC YANG MENGANDUNGI HENTAMAN BALAS BELIAU TERHADAP TUN DR MAHATHIR MOHAMAD

    FB
    Kamarul Yusoff

    MR : Dua-dua kaki kencing rakyat

  17. PH UGUT RAKYAT SEBAR BERITA BENAR……. PENYEBAR AJARAN SESAT MACAM JUNNUN SUNDAL GILA BABI MEMANG TAK GUNA…….

    Sekiranya pemimpin PH ingin membantu menangani Covid-19, cara terbaik ialah duduk diam-diam di rumah……

    WHO telah mengeluarkan amaran kepada kerajaan Malaysia berkenaan gelombang kedua wabak Covid-19 pada Februari 2020.

    Namun KKM bawah kerajaan PH menyanggah amaran WHO malah membidas dengan menyatakan amaran tersebut boleh mencetuskan kebimbangan rakyat.

    Malah ketika itu kerajaan PH mengugut rakyat yang menyebarkan berita penularan Covid-19 akan dikenakan tindakan.

    Hari ini wabak Covid-19 telah memasuki fasa baru yang menyebabkan pendamik di Malaysia. Jumlah pesakit yang positif telah mencecah 900 orang.

    Kerajaan baru PN sedang bertungkus lumus mengambil tindakan tegas namun dibantah dan dipolitikkan oleh pemimpin PH seperti Khalid Samad.

    Selain telah menjejaskan populariti PH akibat kecaman rakyat, tindakan mencari publisiti murahan dengan mengabaikan nyawa rakyat adalah tindakan kurang wajar.

    Sekiranya pemimpin PH ingin membantu menangani Covid-19, cara terbaik ialah duduk diam-diam di rumah.

    Ariffaizal Mohd Nor Ariffin

    MR : Macai PH juga duduk diam, jangan sebar fitnah

  18. Tn Budin,

    👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
    Kaedah perjuangan dlm politik, tidak ada batas
    Dah jadi lumrah..dlm politik cantas mencantas
    Mungkin..kaedah itu di hati TSMY dah terlintas
    Sbab itu agaknya TSMY perlu bertindak pantas
    👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍

    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

  19. 👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
    Dulu dlm PKR, kini Bersatu pula jadi pergeseran
    Mcm mana ler nak bagi kat rakyat kemakmuran
    Namun bagi Kejora, hnya Irah saja di dlm fikiran
    Akn ku tolak wlu segunung emas sbgai tukaran
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

    💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

  20. 👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
    Cuti sek, cdg nk ke JB, Suman tu, Kejora nk cari
    Kpd Suman kedi sedikit habuan Kejora nak beri
    Tpi trsekat oleh larangan/rayuan prdana mnteri
    Kena duduk rumah jer tk boleh ke sana ke mari
    😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢

    👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    1. Anonymous Thursday, March 19, 2020 5:48:00 AM
      Wak Suman..mmg dh lama duduk kt rumah
      Tpi bkn dlm rumah, kt luar dia buat khemah
      Sbab nya, org tua tu tenaga batin dia lemah
      Bini muda lagi, tpi dia dah tk mampu jamah
      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh

      Reply
      kluangman Thursday, March 19, 2020 6:37:00 AM
      Asal duduk di rumah. ISU selesai..
      Kikikikiki

      Reply
      Othman Ahmad Friday, March 20, 2020 3:33:00 AM
      Sumpah..sumpah..sumpah..aku Kejora MakNyah tak pernah singgah ke laman blog ini. Jika ada, gerenti kena sanggah dgn KD.
      Besar punyer oenipu….,!!
      Hi hi hi

      1. Anonymous, Sat 21 March 2020 @ 9.08 pm
        Cuti sek, cdg nk ke JB, Suman tu, Kejora nk cari
        Kpd Suman kedi sedikit habuan Kejora nak beri
        Tpi trsekat oleh larangan/rayuan prdana mnteri
        Kena duduk rumah jer tk boleh ke sana ke mari
        Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh

        Reply
        Othman Ahmad
        Alasan kentoot
        Dari Kejora Pengecut
        Tak abis2 takoot
        Hi hi hi

      2. Anonymous Friday, March 20, 2020 9:16:00 AM

        Wak Suman 3:33:00 AM,

        Kejora msuk, tak der pun KD tu Kejora kipas
        Tpi kali ini..pantun Kejora, sengaja KD lepas
        KD nak kasi peluang Wak tu Kejora hempas
        Mngkin KD meluat komen Wak spt hampas

        Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh

        ReplyDelete

        1. Anonymous Friday, March 20, 2020 7:56:00 PM

          Kejora nak gi JB..cari Suman anak Pak Mat
          Cuti sek ni..cdg nk lagsai dendam kesumat
          Virus Corona, bagaikan beri Suman rahmat
          Printah kwalan gerakan, Suman terselamat

          Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh

          ReplyDelete

          1. Anonymous Friday, March 20, 2020 8:01:00 PM

            Cuti sek ini..cdg nak cari Suman di JB sana
            Tpi, printah kwlan gerakan, tk blh ke mana2
            Kalau tak..mmg sah Suman dah teruk kena
            Suman tlh diselamatkan, oleh virus Corona

            Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh

            ReplyDelete

            1. 👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
              Kejora cdg, nak gi JB..urus Suman apa yg patut
              Sebab si tua tu selalu cakap kt Kejora ni, kentut
              Cdg nya..Kejora nk buat bagi Suman tu melutut
              Tapi, dek kwalan gerakan, semua jadi terbantut
              👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎

              😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
              Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
              💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪

  21. JUNDULLAH SAMA SEKALI TIDAK AKAN BERKASIH SAYANG DENGAN MUSUH KERAJAAN LANGIT……..

    5 TOKOH MELAYU INI, SIAPA SANGGUP BERKORBAN SATUKAN KITA?

    Gambar kat atas ni cukup membawa makna yg tersendiri. Dari satu parti, empat pihak ni berpecah kepada 3 parti. Walau dua darinya dlm 1 parti, tapi berpecah pulak kepada dua pihak, Team A & Team B…

    Semuanya pemimpin tertinggi Melayu. Semua asalnya UMNO. TS Muhyiddin, DS Anwar, Tun M & DS Najib, semuanya sepentas, satu team. Agak lama depa bersama. Walau kini seorang agak uzur, namun kelima2nya masih sihat bernyawa…

    Sejak dari tahun 80’an, berpecah pada akhir 90’an. Seabad selepas pasca millenium, berpecah lagi bila dua darinya join bersama seorang lagi yang sejak sekian lama bersekongkol dgn DAP. Ketiga2nya begitu akrab dgn DAP hingga begitu mudah menjatuhkan UMNO pada PRU ke-14 (2018)…

    Kini 2020. Seorang masih setia bersekongkol dgn DAP. Seorang lagi walau hilang kuasa, masih tegar bersekutu dgn DAP. Seorang lagi mungkin sudah serik, enggan lagi bersama DAP, namun berdepan tersingkir dari kepimpinan partinya sendiri.

    Seorang lagi makin popular pula sejak tiada sebarang jawatan parti, makin ramai pula yang meminati. Dia tetap bersahaja walau berdepan pelbagai tuduhan di mahkamah, dan konsisten dimaki hamun dua daripada bekas rakan sepentasnya…

    Dua dari yang di atas nampaknya kini begitu akrab dengan PAS. DS TG Abdul Hadi Awang bagai saudara bagi depa. Yg seorang selalu semeja sepentas bermuafakat, yg seorang lagi jemput lantik pemimpin PAS sebagai Menteri dalam kabinetnya.Ayah Chik agak gembira dgn perkembangan ini…

    Hasil terbentuk Muafakat Nasional, maka bercantumlah dua parti politik terbesar Melayu Islam di Malaysia. Ramai yg menginsafi & bersyukur atas hikmah penyatuan yg sudah lama ditunggu2 ini. DAP bimbang & sakit hati, namun dalam diam dikhabarkan kini menyusun baru strategi…

    Namun hakikatnya Melayu Islam masih berpecah. Dua tokoh berpengaruh yg dihormati kawan & lawan, tetap enggan menyatu. Sayangnya pada DAP begitu mendalam sekali. Mungkin bagi depa, biar Melayu berpecah rugi, asal aku dapat kuasa yang aku hajati….

    Malangnya kitalah umat Melayu Islam yg menjadi mangsa. Habis berpecah mengikut kelima2 pemimpin yg menentu hala. Ke kanan mereka, ke kananlah kita. Ke kiri kita, ke kirilah kita. Jika depa terjun lombong, mahukah kita terus ikut terjun bersama?

    Kita orang biasa, mungkin tak mampu menyatukan umat Melayu Islam di Malaysia. Soalnya, siapakah yang mampu satukan kita? Antara kelima-lima ini, siapakah yang mampu & sanggup berkorban kepentingan menyatukan kita semua? Siapa? Siapa?

    Tun M yg paling tua. Anwar pula bagaimana? Najib rela? Muhyiddin mahu ketepikan ego & kedudukan untuk bersama? Atau Ayah Chik sanggup gerakkan usaha menyatukan kelima-lima tokoh di bawah satu gabungan bendera?

    DAP sekadar memandang dari jauh, namun begitu rapat mengamati. Pepecahan Melayu Islam selama ini begitu melegakan hati. Ada saja yg terlintas dalam kepala, otak ligat macam CPU menyusun strategi. Asalkan Melayu Islam berpecah, agenda depa cerah bak sinar mentari pagi…!

    Terus terang, aku tak tahu berapa lama lagi keadaan ini. Secara peribadi, aku bersama Muafakat Nasional, sebuah gabungan murni yang aku fikir mampu membina kembali Malaysia sebagai sebuah negara bangsa yg stabil & disegani. Tidak sesekali aku ingin bersekongkol dgn DAP… tidak sesekali!

    وَلَن تَرْضَىٰ عَنكَ الْيَهُودُ وَلَا النَّصَارَىٰ حَتَّىٰ تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ

    Petikan peringatan Allah dari surah Al-Baqarah, ayat 120, ini aku akan pegang selagi aku bernyawa. “Lan” itu adalah puncanya. Maksud “lan” itu amat tinggi penegasannya. Maka itulah yg aku pegang memandangkan aku yakin tentang latar belakang DAP yg sebenarnya…

    Aku tidak memaksa untuk kalian sokong & setuju dengan pandangan aku ini. Terpulang, masing2 punya hak demokrasi. Aku tetap bersama perintah Allah yang menjadikan aku, aku sujud pada perintahNya, dulu kini dan selamanya… Allahu Akbar!

  22. 💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
    Bila teringat Irah hati Kejora rasa hiba dan sayu
    Asyik mkn ‘western’, dia teringin mskan Melayu
    Irah nk dtg rumah ke Kejora, bagai merayu-rayu
    You’re always welcome dear, coz I really love U
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

    💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

    1. 💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
      Msih lgi trngiang-ngiang..kata2 Irah ku nan ayu
      “bleh kan abang?”..suara Irh bgai mndayu-dayu
      Kt kg..Kejora minta ayah tanam bnyak ubi kayu
      Nk suruh mk buat asm pdas dgn sepat @ puyu
      💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

      💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
      💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

      1. 💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
        Kejora rasa sgt hiba klu mkn asm pds atau kari
        Rasa teringat sngat2, dgn ksayangan ku, puteri
        Ini adalah knyataan, bknnya Kejora reka sendiri
        Lihat le wrkh yg Irh utus..terutama bln Februari
        💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

        💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
        Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
        💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

        1. MUNIRAH MARYONO

          Salam Sir Abang,
          Kabare?
          Smga abg & klrga sht
          irh tgah rht-rht lps slat isyk
          ptg tdi irh pgi jging,nk mtn bdy bwh 50 kg ha ha
          dh lma X bt gtu,
          frst tme jging ngn rkn mstrs irh stu rmh

          Dh rndu Irah nak ckp jwe & brbsa mlyu
          kt sni smuanya spking
          sbb nk mhrkn BI
          psn lcture gtu la kt smua pljar msia

          abg,
          bln jnry bln lcu bgi irh
          itu hri ade srt rsmi untk irh ha ha
          skrg ade pntun bga-bga untk irh yg bkn dri abg ha ha
          eh eh pplrnye irh kt blg ni

          (SAMBUNGAN)

          1. ini lgi lucu,
            sjk tggal ngan Shry,rkn rmh irh,dia tk pggil “irh’
            tpi pggil irh ‘tata’
            dia ckp rpe irh cntik mcm pnyi dgdut indon tu ha ha
            dn slalu dia pksa irh nynyi lagu “skit tuh”
            lcu -lcu
            dia ank org kaye sbah,pgusaha shly kt kndasang
            dia pramah,skrang-krangnye hlg skit rndu kt Mesia

            rkn baru abg msti ok,yg srban bakul tu ha ha

            (SAMBUBGAN)

            1. sdpnye kri ikn swh bras yg ibu abg buat
              klau irh pgi kdh
              nnti bleh la irh pgi rse – bleh kan abang?
              ble la em..
              irh bleh msk wstrn je ha ha

              akhr etri irh,slmt mju jaye bt abang,skses
              smge ibu prtiwi irh amn dmai

              mta irh dh br air

              Irh,wstrn US

               Reply

              1 February 2020 10:15 am

              1. 💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
                Ayah tu nanti dah tentu besar dia punya ketawa
                Ibu pula, tertunggu-tunggu ingin sgt nak bersua
                Tk sabar depa nk tngok bkl mnantu cantik lawa
                Dtg lah Irah kami seisi rumah ni sntiasa pelawa
                💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

                💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
                Kah. kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
                💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

  23. TENGAH MENINGKAT SEKARANG KLUSTER MUSYRIKUUN MUNAFIQUN FAASIQUN……..

    PELIK INFO TERKINI DEDAHKAN PENURUNAN KLUSTER TABLIGH TAPI PENINGKATAN KLUSTER MANA PULA NI?……….

    Foto-Facebook

    Apa yang dinyatakan saudara Afyan Mat Rawi itu benar.

    Selain daripada perhimpunan Tabligh terdapat banyak perhimpunan lain yang melibatkan kehadiran puluhan ribu manusia.

    Kenapa kita hanya memfokuskan himpunan Tabligh sahaja.

    Jika dilihat daripada statistik terdapat penurunan melibat jangkitan kluster himpunan Tabligh tetapi terdapat peningkatan jangkitan daripada kluster lain.

    Persoalannya sekarang daripada kluster mana pula peningkatan jangkitan itu.

    Atas dasar inilah kita menyeru kepada mereka yang telah menyertai mana-mana perhimpunan yang melibatkan kehadiran puluhan ribu manusia supaya tampil membuat saringan.

    Jangan hanya fokuskan kepada kluster himpunan Tabligh.

    Kita sekarang sedang berperang dengan Covid-19 sepatutnya kita jalankan tanggungjawab masing-masing ialtu menyekat penularan wabak ini.

    Setiap daripada ada peranan masing-masing jangan pentingkan diri sendiri.

  24. HANYA YANG BODOH MACAM JUNNUN SUNDAL GILA BABI YANG MASIH SOKONG PH………

    Ini satu lagi kebodohan pimpinan PH………

    Aiman Athirah Al Jundi berkata Menguruskan bekalan face mask sahaja pun ternyata kerajaan PN masih gagal

    Katanya genap sebulan saya cuba mendapatkan face mask, termasuk membuat tempahan pembelian secara online, namun masih tidak berhasil kerana difahamkan terputus bekalan. Semua farmasi juga memberikan respon yang sama.

    Sepatutnya ini menjadi keutamaan kepada kerajaan khususnya di bawah Kementerian Perdagangan Dalam Negeri Dan Hal Ehwal Pengguna. Sama utama dan penting dengan tindakan segera kerajaan menguatkuasakan Perintah Kawalan Pergerakan dan penggunaan pihak Tentera untuk terlibat membantu.

    Kenapa dia ini BODOH?

    1. Kalau sebulan lalu ini bermakna semasa itu pemerintahan PH lagi. Ini bermakna mask dah tak ada bukan zaman PN tetapi zaman PH. Dia sendiri sebut sebulan dia cari tak ada.

    Kerajaan PN cuba atas masalah ini dengan membawa masuk 10 juta mask melalui China. Itu cara PN bekerja bukan bodoh macam PH? Kenapa? Lihat no.2

    2. Mask di Malaysia tidak ada kerana kerajaan PH hantar percuma ke negeri China menyebabkan rakyat sendiri tak cukup mask. Ini juga termasuk 18 juta sarung tangan (sila baca akhbar wahai Athirah yang lemak berfikir)

    Hasilnya sekarang Malaysia terpaksa import mask daripada luar negara. Stok negara tidak mencukupi hingga harga mask menjadi makin mahal drp harga minyak kerana sistem kapitalis yang dikontrol oleh satu kumpulan yang kerajaan PN akan atasi nanti.

    Jadi jangan buat sebarang kenyataan kalau tak tahu cerita sebenar.
    Zaman nak kencing rakyat dah berlalu.

    Patutlah orang kata pimpinan PH ramai yang bodoh.

    MR : Bodoh sombong… bodoh tak boleh diajar

  25. Satire Sabtu

    extract dari ucapan ketua lebai2 sundal pAs, hadiweng si pencukil atap.

    hadiweng : hai orang2 yg beriman, taati “Allah” dan taati “Rasul” dan “Ulil Amri” dari kalangan kamu..

    zunnun : adi, yg kao ungkapkan itu dari pembacaan yg kao pelajari dari buku kitab yg di cetak itu ke?

    hadiweng : sungguh barua kao, mengatakan kalam Allah itu di cetak, kerana dari azali lagi, Kalam Allah tersimpan lalu di berikan kpd Rasul Akhir Zaman utk pendoman manusia sampai akhir zaman.

    zunnun : maka buku yg di cetak itu, Kadim dan Suci, terkandung dlm nya, Kalam2 Tuhan yg kamu di perkenalkan sbg ‘Allah.’

    hadiweng: ya, ya, ya. pasti percaya.

    hadiweng : maka, buku kitab itu hendak lah kamu junjung, muliakan, dan simpan di tempat yg tinggi, nescaya, segala syaitan2 binasa dgn nya.

    zunnun : hadiweng, mcm cerita dracula2 bunyi nya, Christopher kerap berlaku watak Count Dracula dan yg di geruni, Salib2 yg di gunakan mencabar kekuasaan nya.

    zunnun : ape kata, amanat takfiri kao dah di cop sesat, bagus jika kao mengetuai satu pasukan “inquisitor” mengunakan buku kitab yg di cetak, menghalau setan2,jin2 dan segala puaka cina dap utk menjenamakan tema, “selamatkan negara dgn menebuk atap, agar “islam memerintah.”

    hadiweng : barua. kao biaDAP. aku guru muthabar, kata2 aku memadai ape yg “allah” katakan dlm Al Quran. Jelas dan Terang selain tiada ragu2 akan nya.

    zunnun : weng, yg kao kata2 itu dari perkataan tertulis. Yg menulis2 dan membukukan nya terdahulu, menyamai ape yg tuhan katakan kpd muhammad dari hijaz?

    hadiweng : mesti sama, kerana tuhan sentiasa menjaga keuntuhan kata2 nya sampai akhir zaman.

    zunnun : maka, segala buku2 dan kitab2 sebelum nya juga ke?

    hadiweng : ahh, aah, Urgh.. itu mereka2 yg melakukan merobek kata2 tuhan utk kepentingan2 dan fahaman2. sesudah wafat rasul2 yg tuhan turunkan kpd kaum2 mereka.

    zunnun : tapi tuhan menghidar kaum muhammad dari hijaz dari melakukan perkara sedemikian?

    zunnun : ngape tidak muhammad perjelaskan sj, bahawa, Fasa 2 Rukun Iman kpd kaum nya, percaya hanya kpd Al Quran sj daripada percaya kpd kitab2 dan furqan2 yg ada?

    hadiweng : ahh, aah, urghh, ini berlaku selepas wafat2 nya para2 rasul mereka dan antara2 mereka, cuba memperkukuhkan kedudukan dgn niat2 tertentu mereka…

    zunnun : Tuhan dan muhammad tidak mengetahui akan berlaku perkara2 tersebut?

    hadiweng : kao ini siape? mana blh guna akal utk mempercayai kesahihan Rukun Iman? Barua kao, ini melebihi setan.

    zunnun : weng, cuba kao hentikan akal berfungsi sesaat, blh ke?

    zunnun : kepercayaan itu terbit dari faculti nurani atau rohani, weng?

    hadiweng : faculti? Ini perkataan orang2 kapir. cuba guna bahasa arab. belajar bahasa arab, kat syurga, hanya bahasa arab yg di gunakan.

    zunnun : wow, bertambah weng kao hadi. faculti itu keupayaan2 sifat2 manusia cuba melintasi kesempadanan2 langit2 yg ada…

    faculti berkata2, jika mampu melintasi kesempadan alam malakut, maka keupayaan kata2 yg di lafazkan itu, di namakan Jibrael.

    hadiweng : barua. Ini dakyah Illuminati. sesat kao nih. Jibrael ada kepak, sayah nya je, jika di buka, tak cukup luas bumi yg ada.

    zunnun : kao pemujaan bentuk2 ke, weng? seperti kao memuja2 bentuk rasul dan bentuk Ulil Amri juga ke?

    zunnun : weng, Allah, Rasul dan Ulul Amri itu bentuk2 ke?

    zunnun : ape beza nya Rasul dgn keRASULan? Pemimpin dgn Kepimpinan?

    zunnun : di sebuah bangunan masjid, di Pakistan Timur, kini Bangladesh, setiap Hari Hol, mereka akan pamerkan jangut muhammad dari hijaz, mereka simpan sebagai khazanah suci.

    zunnun : setiap2 seketika, Pedang Zulfaqar di pamerkan, berduyun2 dgt, dgn rasa teruja utk melihat kesucian nya.

    zunnun : yg suci yg muhammad bawa kpd kaum nya ape, weng?

    hadiweng : hah, Al Quran dan Sunnah.

    zunnun : buku yg di cetak itu ke?

    hadiweng : barua, biaDAP, asyik2 buku yg di cetak, sogmo aje dgn dakyah kapir ni.

    hadiweng : Al Quran itu Kalam Allah. Benggong barua ni.

    zunnun : weng, ngape tak kao cuba bawa kata2 yg tertulis dari buku kitab yg di cetak, melepasi kata2 yg berkata2 hingga kpd kata2 yg tiada bahasa, yg tersimpan dlm setiap lubuk sanubari kamu?

    zunnun : biarkan tuhan yg mengajar kamu ilmu kalam, “katakan…

    hadiweng : kao nih, belajar dari siape? guru kapir ke?

    zunnun : ape yg muhammad dari hijaz bawa kpd kaum nya?

    hadiweng : Al Quran dan Sunnah, Suci dan Kekal selama nya.

    zunnun : weng, ngape weng sgt kao nih. Yg Suci bukan Al Quran dan Sunnah, tapi Kebenaran Yg terkandung dlm nya.

    zunnun : Kebenaran itu Perpetuity Sifat Nya, kekal selama nya. Maka ngape tidak membiarkan Tuhan menyatakan nya.

    kan kalam nya. Ngape kao asyik saban hari menyundal2 dgn kesundalan kao, melebihi kepunyaan nya. adakah kao menyamai fayakun kan kun Nya?

  26. Ingat tarikh penting ini
    18.mei 20
    Perhimpuan agung bersatu

    #asaljanganmuhyidin

  27. Langkah TSMY memang kurang bijak. Ini tindakan sama seperti orang lemas air. Sekarang Tun mempunyai satu lagi modal untuk berkempen menjatuhkan TSMY, Tun tidak akan berdiam diri. Tun suka berperang sehingga menang. Dan dia pasti menang. Muhkriz akan mendapat lagi banyak sokongan dan TSMY akan kecundang dalam rebutan jawatan presiden Bersatu. Gelaplah harapan TSMY nanti.

  28. PH TIDAK SERIUS HALANG TIONGKOK MASUK……….PUNCA VIRUS MEREBAK…….

    Imbas Kembali: Kes keempat positif koronavirus dikesan di Malaysia……….

    KUALA LUMPUR: Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) mengesan satu lagi kes yang disahkan dijangkiti novel koronavirus dikesan di Malaysia, menjadikannya kes yang keempat.

    Menurut kenyataan Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr Noor Hisham Abdullah, kes terbaharu ini melibatkan seorang lelaki berumur 40 tahun yang berasal dari Wuhan, China.

    Bagaimanapun, katanya kes tersebut dikatakan tidak mempunyai sebarang kaitan dengan tiga kes positif seperti yang telah dilaporkan pada Sabtu.

    “Individu tersebut tiba di Johor Bahru pada 22 Januari 2020 dengan menaiki bas dari Singapura.
    “Kes datang bersama sekumpulan pelancong warga China seramai 17 orang kesemuanya yang turut terdiri daripada isteri dan seorang anaknya

    “Kes mula mengalami gejala demam pada 23 Januari 2020 dan keesokan harinya beliau telah pergi mendapatkan rawatan di salah sebuah hospital swasta berhampiran” jelas Dr Noor Hisham dalam satu kenyataan media malam tadi.

    Katanya, mangsa kemudian telah dirujuk oleh pihak hospital swasta tersebut bagi menerima rawatan lanjut di bawah jagaan Pasukan Perubatan Penyakit Berjangkit Hospital Sultanah Aminah, Johor Bahru.

    “Ujian pengesanan dan pengesahan bagi kes ini telah dihantar ke Institut Penyelidikan Perubatan (IMR).

    “Pada petang 25 Januari 2020, pihak Crisis Preparedness and Response Centre (CPRC) Kebangsaan telah menerima pelaporan bahawa sampel pesakit terbabit didapati positif 2019-nCoV.

    “Pada ketika ini individu tersebut masih mengalami demam dan batuk, namun beliau berada dalam keadaan stabil,” kata kenyataan tersebut lagi.

    Tambahnya, pihak Jabatan Kesihatan Negeri (JKN) Johor telah bertindak segera dengan mengesan kesemua 17 kontak daripada kumpulan pelancongan yang sama yang disertai oleh kes dan melakukan saringan kesihatan bagi memeriksa status kesihatan mereka.

    Hasil saringan mendapati mereka tidak demam dan tidak mempunyai sebarang gejala jangkitan. Sampel klinikal seterusnya telah diambil dalam kalangan kontak tersebut untuk menjalani ujian pengesanan dan pengesahan 2019-nCoV di MKAK Sungai Buloh.

    Kesemua kontak tersebut seterusnya telah diletakkan di bawah Perintah Pemantauan dan Pengasingan di tempat yang disediakan sementara menunggu keputusan ujian yang dijalankan ke atas mereka.

    MR : Bila kes ini tidak dianggap serius dan tidak mengambil pengajaran daripada negara luar

  29. PENYOKONG MUSYRIKUUN MUNAFIQUN FAASIQUN PASTI MEREKA YANG BODOH……….

    2 Kebodohan Pemuda AMANAH Kelantan……..

    Patutlah ramai kawan-kawan aku kata yang menjadi ahli parti AMANAH mereka yang cara berfikir bodoh walaupun mereka ada yang berkelulusan.

    Aku mula faham bila melihat posting PEMUDA AMANAH KELANTAN.

    1. Kedohohan tentang virus covid-19. Pasal itu aku lihat cara Dr Zul bertindak bodoh tidak memahami gelaja penyakit berjangkit. Lihat sahaja kes Denggi sepatut dia faham bagaimana penyebaran nyamuk membiak dan kawalan pencegahan. Itu dah ada veksin. Tapi Dr Zul lebih mencari politik murahan kononnya rakyat suka. Memang kalau rakyat tak berfikir panjang akan suka cara dia bekerja, tapi kalau rakyat ada pengetahuan dan ilmu melihat cara mereka berkeja adalah bodoh.

    Berbalik posting di atas. Kebodohan memahami kenapa Allah turunkan penyakit.

    2. Kebodohan kedua AMANAH dalam apa situasi dia masih jadi khadam DAP dan akan membela DAP walaupun strategi DAP sekarang senyap untuk mengurangkan risiko dihentam rakyat.

    Nasihat kepada PEMUDA AMANAH termasuk Kelantan dll.
    Bila buat posting jangan buat posting bodoh. Rakyat sekarang cerdik.
    Itu sahaja.

    MR : Akal pendek biasanya hasil daripada emosi yang tak stabil

  30. JIKA PH MASIH PEGANG KUASA TENTU AKAN TERUS AMBIL MUDAH……

    Tahukah Anda Kenapa Kerajaan PH Tidak Menyekat Pelancong Dari China??………..

    Kenapa orang ramai menyalahkan pentadbiran kerajaan PH kerana gagal menyekat kemasukan pelancong dari China?

    Apakah hujah dan fakta separuh masak seperti tuduhan macai PH nak pertahankan tidakan bodoh pemimpin mereka tanpa memahami keutamaan-keutamaan yang perlu diambil kira sebelum sesuatu langkah diambil.

    Disini saya gariskan beberapa perkara yang menjadi sebab utama mengapa pelancong China tidak disekat dari awal dan menjadi faktor kepada merembaknya covid-19 untuk golombang kedua.

    Bagi menghalang mana-mana warga asing daripada memasuki Malaysia atas sebab wabak, penyakit itu perlu diisytihar sebagai Public Health Emergency of International Concern (PHEIC) terlebih dahulu oleh World Health Organisation (WHO).

    WHO hanya mengistiharkan Covid-19 sebagai Public Health Emergency of International Concern (PHEIC) pada 30 Januari 2020. Namun WHO tidak meminta supaya negara menyekat sepenuhnya kemasukan warganegara China pada mulanya.

    Kerajaan Malaysia tak buat apa-apa pun sekadar beberapa langkah perlu dan sesuai ketika itu bagi mengurangkan kemasukan pelancong asing warga China. itu Sikap kerajaan PH kononnya takut rugi disektor pelancongan dan ini berkaitan rapat dengan menjaga hati DAP yang sokongan cina.

    Nasib baik Negara China sendiri telah menyekat penerbangan antarabangsa komersil keluar atau masuk ke Wuhan dan Hubei. Mereka juga tidak membenarkan pakej pelancongan secara berkumpulan bagi warganya ke luar negara sejak 23 Januari lalu. Kalau tak makin ramai Cina dari Wuhan dan Hubei datang ke Malaysia akibat sikap sambil lewa kerajaan PH.

    Malaysia pula mengambil langkah penggantungan visa ke atas semua warganegara China yang berasal dari wilayah Wuhan dan Hubei, yang merupakan pusat penyebaran wabak virus berkenaan setelah beberapa punca covid-19 di Malaysia datang daripada pelancong dan kematian yang tinggi di China.

    Sekatan perjalanan kemudian dilanjutkan ke dua wilayah lagi iaitu Zhejiang dan Jiangsu pada 9 Feb apabila negara China membuat ‘lockdown’ yang sangat extrem.

    Semua pintu masuk negara memperketatkan kawalan kemasukan dengan semua langkah-langkah yang perlu termasuk kuarantin selama 14 hari bagi mereka yang baru tiba. Di buat.

    Sehingga 24 Februari dengan semua kaedah dan pentadbiran yang kononn cekap dan tersusun dibawah kawalan kerajaan mereka. Menteri PH berbangga dengan kes Covid-19 yang pulih sepenuhnya adalah sebanyak 20 kes. Mereka tidak hirau amaran GOLOMBANG KEDUA oleh pihak WHO.

    Mereka ego dan sombong kerana bagi mereka hanya dua lagi pesakit masih menerima rawatan di Hospital menjadikan jumlah keseluruhan hanyalah 22 kes. Mereka pun memberi kKredit kepada Dr. Wan Azizah dan Dr. Dzulkefly Ahmad. Macai-macai PH pun kata PH hebat dalam mengurus gejala,

    Kemudian….. Apa berlaku…..

    Degil nak buat kawalan pergerakan, degil dengan amaran, perhimpunan Ijtimak Jord Qudama dan Ulama Malaysia di Masjid Jamek Sri Petaling – anjuran Markaz Tabligh Malaysia Sri Petaling pada 28 Februari hingga 2 Mac lalu jelas menunjukkan semasa itu kerajaan PH ambil mudah atau kurang sedar akan ancaman jangkitan Covid-19 tidak membatalkan perhimpunan awal-awal lagi.

    Satu persoalan yang bermain dalam fikiran saya, jika PH memerintah lagi adakah PH akan membuat kawalan pergerakan. Adakah mereka akan sekat pasar-pasar yang ramai satu kaum masih tidak endah apa yang berlaku? Nak guna askar pun mereka tak setuju.

    Agaknya berapa kes covid-19 jika PH masih memerintah?

    MR : Ini macai PH kena jawab

  31. PH PUNCA SEGALA KEROSAKAN…….UEC JUGA DILULUS PH…..TUNDUK KEPADA TIONGKOK…….. MAFIA KOMUNIS TAK BERTUHAN…..
    ..

    Semua tumpu kepada covid-19, seorang ni asyik buat tuduhan aje… nak bangkit api kemarahan……..

    Semasa PH memerintah dulu dia tak ada pun bercakap pasal covid-19. Yang dia sibuk bila Mahathir nak letak jawatan. Yang dipost gambar jumpa Mahathir untuk pelan peralihan. Itu dia tahu. Tak ada dia bantu kabinet PH, yang sedia ada. Buat teguran iru ke?

    Sekarang dia sibuk dengan pelbgai cadangan. Kemudian salah orang itu dan orang ni kononnya tak buat kerja. Dia pula lebih hebat daripada Menteri Luar berhubung dengan orang diluar negara.

    Selagi dia ini ada dalam politik Malaysia, percayalah Malaysia tidak akan aman, Rakyat tak akan bahagia.

    Anwar: Menteri PN sibuk pikat MP PKR dari tangani Covid-19

    Para pemimpin kerajaan Perikatan Nasional saat ini sedang sibuk memikat MP PKR daripada menangani wabak Covid-19, kata Anwar Ibrahim.

    Presiden PKR mendakwa antara pemimpin yang giat bermain politik ialah Menteri Dalam Negeri Hamzah Zainuddin.

    “Kami ada para pemimpin, menteri-menteri, termasuk menteri dalam negeri yang sepatutnya menumpukan kepada isu virus dan keselamatan negara tetapi cuba menarik (sokongan) orang, menghubungi para MP daripada parti kami dan memujuk mereka, menjanjikan bermacam imbuhan untuk menyertai mereka,” kata Anwar dalam wawancara bersama CNBC hari ini.

    Malaysiakini telah menghubungi Hamzah untuk mendapatkan maklum balas terhadap dakwaan ini.

    Anwar juga ditanya wartawan penyiaran CNBC sekiranya PH masih mahu meneruskan cadangan undi tidak percaya terhadap Perdana Menteri Muhyiddin Yassin dan jika gabungan tersebut mempunyai bilangan MP yang cukup untuk menyokong usul berkenaan di parlimen.

    Menjawab soalan itu, MP Port Dickson berkata walaupun kini beliau menumpukan terhadap kebajikan orang ramai, virus dan keselamatan negara namun Anwar optimis mengenai usul undi tidak percaya PM itu.

    Jelasnya, usaha berterusan untuk memikat MP PKR menjadi bukti gabungan politik PN rapuh.

    Bagaimanapun, katanya lagi usul undi tidak percaya tersebut bergantung kepada situasi semasa negara.

    Pada masa ini, Anwar berkata PH menyokong kerajaan dalam menangani wabak Covid-19.

    “Kami bersama-sama dengan kerajaan dalam semua usaha untuk menangani isu ini,” jelasnya.

    Menurut Anwar, bagaimanapun, kerajaan kekurangan rancangan yang koheren dan jelas dalam menangani Covid-19.

    Banyak yang dapat dilakukan bagi menjaga kebajikan golongan miskin dan memastikan keperluan mereka dipenuhi sepanjang tempoh dua minggu perintah kawalan pergerakan.

    MR : Nak tunjuk hebat, 22 bulan sebelum ni dia buat apa… Kalau sebelum ini ada perintah duduk di rumah oleh PH sudah pasti perhimpunan Tagbligh tak akan terjadi.

  32. 💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪
    Cuti sekolah ni nak ke JB..Kejora punya ura-ura
    Dgn Suman, nk ku langsai, dndam yg membara
    Tpi kwalan gerakan diperintan pmimpin negara
    Terselamatlah si Suman dari penumbuk Kejora
    👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊

    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    1. Anonymous, Sat 21 March 2020 @ 9.08 pm
      Cuti sek, cdg nk ke JB, Suman tu, Kejora nk cari
      Kpd Suman kedi sedikit habuan Kejora nak beri
      Tpi trsekat oleh larangan/rayuan prdana mnteri
      Kena duduk rumah jer tk boleh ke sana ke mari
      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh

      Reply
      Othman Ahmad
      Alasan kentoot
      Dari Kejora Pengecut
      Tak abis2 takoot
      Hi hi hi

      1. 👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
        Kejora cdg, nak gi JB..urus Suman apa yg patut
        Sebab si tua tu selalu cakap kt Kejora ni, kentut
        Cdg nya..Kejora nk buat bagi Suman tu melutut
        Tapi, dek kwalan gerakan, semua jadi terbantut
        👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎

        😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
        Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
        💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪

        HA HA HA
        HO HO HO
        HI HI HI
        HU HU HU
        HE HE HE…

  33. Keputusan utk memecat marzuki bukan di buat oleh Moo tetapi di rancang oleh Mahathir.

    perlu semua tahu, setiap “effect” atau “kesan susulan” perlu ada penyebab atau “cause” nya.

    cause/effect tidak blh di asingkan dan berdiri tersendiri dlm hidup harian mau pun sekelian alam.

    jika Mahathir tegakan niat utk beruding dgn Moo, nescaya Moo pun sanggup menghulur tangan perpaduan nya, malah, selangkah mahathir akan di sambut dgn multiple langkah2 Moo…

    tapi, dgn setiap langkah berbalahan yg mahathir deklimasikan, Moo akan “reciprocate” dgn langkah2 kewaspadaan nya…

    …Moo bukan saja berpakaian sebagai,

    president ppbm, Moo juga berpakaian..

    Perdana Menteri Malaysia
    Ketua Kaum Fascist Melayu
    Mewakili Amanah Yg di berikan oleh Majlis Raja2

    dgn pakaian2 ini, Moo mempunyai kekuatan nya dan apparatus yg luas.

    ..ape yg Moo lakukan, terkini “reciprocate” tindakan susulan/kesan sampingan” terhadap “penyebab2/causes” caturan dari Mahathir…

    penentuan kpd perbalahan ini kelak, akan berkesudahan bila Moo mula mengatur langkah dgn merencanakan “causes” nya sendiri pula…

    dgn pakaian2 yg Moo miliki.

    perlembagaan yg tertulis itu, hanya bersifat idafi, “relative,” “ambiguous” dan byak “porosity”…

    tamaddun kemanusian, selain keinginan yg menjadi teras kemajuan nya, juga menghadapi inggauan2 dan halangan2 dari kepentingan2 manusia utk menghalalkan cara2 dan tindakan2.

    ape yg tersirat blh di ertikan di suratkan dgn perbagaian2 cara…

    satu perbicaraan atau “discourse” pengaliran “innate” thought kpd “spoken words” kemudian “written words” dan di sajikan “onto mundane plain”.

    mana yg dulu?

    (1) Thought – Niat
    (2) Language – Bahasa

    masakan blh niat di nyatakan dlm ketiadaan bahasa…

    masakan blh bahasa di jabarkan, jika tiada niat nya…

    ini yg berlaku antara muhammad dari hijaz dgn kesempurnaan Muhammad dari Azali…

    mampu kah dua lautan ini, melampaui antara kedua2 nya?

    cuba2, setiap dari kita, mengenal kesempurnaan yg kita bawa setiap detik nafas2 yg masih ada.

    bukan muhammad dari hijaz ingin di puja dan di dewa, yg muhammad cuba perkatakan dan sampaikan, Tuhan Semesta Sentiasa Bersama Setiap Yg Ada, jika tidak, tidak perlu kita Agong2kan nya…

    Ke AGONGAN NYA, meliputi Segala yg ada.

    mahathir dan Moo, berbalah utk Keagongan Tuhan atau berbalah utk keagongan mereka?

    hadiweng dgn Amanat nya, utk kepentingan ape pula? atau ketika itu, kematangan nya, bak haiwan2 yg melonjak2 mencari status kepentingan rkehaiwanan mereka…

  34. 👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
    Pndapat Kejora..tk akn berkesan Tun mnyerang
    TSMY lbh kuat dlm kdudukan sbg PM sekarang
    Lagi pula..sokongan kpd Tun dah makin kurang
    Masa submit SD kt YDPA hanya tinggal 6 orang
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌

  35. Secara peribadi saya anggap tindakan TSMY ini akan mengundang ketulahan. I have seen how najib and zahid were at the receiving after the insult…wallahuaklam

  36. 😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
    Dlm hal TDM ini..Kejora rasa mcm nak tergelak
    Bkn dia tk diajak brunding oleh perdana mentri
    TSMY ajak jmpa bincang dia buat angkuh tolak
    Kini..dia buat kalut wlau kena kuarantin 14 hari
    👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

  37. 👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
    Tun kata TSMY pecat Marzuki cara tk brhemah
    Klu bgitu, usah heboh, bwa je pergi mahkamah
    Kejora ikut arahan kerajaan, duduk je kat umah
    Tpi bila fikirkan pasal Irah terasa diri jadi lemah
    😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢

    💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

  38. 😷😷😷😷😷😷😷😷😷😷😷😷😷😷😷😷😷😷
    Rakyat lbh tumpu covid..bab politik dh tk kesah
    Depa peduli apa, pecat Marzuki sah ker tak sah
    Kejora pula setiap masa asyik jer dilanda resah
    Teringat, msa tiap kali dpt wrkh, pipi Irah basah
    😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢

    💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

Leave a Reply

Your email address will not be published.