RAYUAN ‘JUST STAY AT HOME’ ADALAH UNTUK KEBAIKAN KITA SEMUA

Selepas mengumumkan sekatan pergerakan pada Isnin lalu, Muhyiddin Yassin sekali lagi muncul dengan rayuan secara langsung malam ini meminta semua rakyat agar duduk di rumah masing-masing sehingga 31 Mac ini.

“Saya ingin merayu kepada saudara-saudari. Tolonglah. Stay put where you are. Yang ada di Kuala Lumpur, duduklah di Kuala Lumpur.

“Yang ada di Johor Bahru duduklah di Johor Bahru. Kalau di Pulau Pinang, duduklah di Pulau Pinang.

“Kalau anda merancang untuk pulang ke kampung, batalkanlah dahulu niat itu. Pergilah balik ke kampung waktu yang lain.

“Saya minta tolong untuk tempoh dua minggu ini dulu,” kata Perdana Menteri dalam ucapan khas yang disiarkan secara langsung melalui kaca TV.

Menurut beliau, perlunya semua orang mematuhi arahan berada di rumah dan tidak bercampur gaul dengan orang lain adalah untuk memastikan rantaian wabak Covid-19 dapat diputuskan dengan segera.

Apabila rantaian itu dapat diputuskan, kemungkinan ia terus merebak akan dapat dikawal.

Jika tidak, tambah Muhyiddin lagi, tempoh kawalan pergerakan selama dua minggu yang dikuatkuasakan sekarang ini mungkin terpaksa disambung lagi.

Walaupun mungkin bagi sesetengah orang, berada di rumah tanpa keluar ke mana-mana selama dua minggu adalah sesuatu yang menyeksakan, tetapi kepentingan menjaga nyawa diri sendiri dan keluarga haruslah menjadi keutamaan pada ketika ini.

Di rumah, dengan duduk bersama keluarga dan anak-anak, banyak perkara dalam usaha mengukuhkan ikatan kekeluargaan dapat dilakukan secara bersama.

Ini sebenarnya adalah bonus dalam kehidupan yang tidak selalu kita perolehi.

Jika selama ini kita sibuk bekerja dan terkejar-kejar dengan banyak urusan lain sehingga anak membesar pun tidak begitu disedari, inilah masa terbaik untuk membayar semula “hutang-hutang kasih sayang” yang pernah kita abaikan sebelum ini.

Oleh itu, dengan “just stay at home” selama dua minggu, selain dapat memastikan kita sekeluarga terhindar daripada wabak merbahaya ini, ia juga akan memastikan hubungan dengan ahli keluarga bertambah erat lagi.

Tidak usah dirungut atau dibantah arahan dan rayuan kerajaan ini kerana akhirnya, semua ini adalah untuk kepentingan kita juga.

Dengan 790 kes setakat hari ini, esok lusa pasti ia akan meningkat lagi, ancaman wabak Covid-19 ini tidak harus dipandang ringan atau sebelah mata.

Bermula dengan menjaga kesihatan keluarga masing-masing dengan sebaiknya, duduk di rumah selama dua minggu ini, negara kita pasti akan selamat daripada ancaman wabak ini sepenuhnya tidak lama lagi.

Selebihnya, kepada Allahlah kita berserah. (ShahbudinHusin 18/03/2020)

Updated: 18 March 2020 — 10:59 pm

75 Comments

Add a Comment
  1. YANG SUKA HINA TENTERA TIADA LAIN GENG PH TERUTAMA MAT SYABU BIN SABUN….PARTI AGAMA SYIAH…. JUNNUN SUNDAL ANJING GILA DAH TENTU SOKONG BABI BUTA……..

    Mana-mana Pihak Hina Tentera Musuh Pada Negara – Menteri Pertahanan
    Ogos 16, 2019 editor1 0 Comments
    KUALA LUMPUR: Mana-mana pihak tanpa mengira kaum yang menghina peranan Angkatan Tentera Malaysia (ATM) merupakan musuh kepada negara, kata Menteri Pertahanan Mohamad Sabu.

    Mohamad turut menganggap perbuatan itu sebagai jijik dan tidak boleh diterima sama sekali.

    “Mutakhir ini kita lihat disebabkan negara aman dan tenteram, ada yang lupa peranan Kementerian Pertahanan dan unit-unit dibawahnya.

    “Bagi kita, siapa sahaja yang hina ATM, mereka adalah musuh negara, tidak kira mana-mana kaum atau pihak. Bahkan, bagi kita menghina ATM juga adalah jijik dan tidak boleh diterima,” kata Mohamad.

    Mohamad berkata demikian menerusi ucapannya ketika Kempen Kibar Jalur Gemilang Sempena Bulan Kebangsaan 2019 di Kementerian Pertahanan, hari ini.

    Hadir sama dalam Majlis tersebut Timbalannya Liew Chin Tong.

    Baru-baru ini, Pengasas Gamuda Koon Yew Yin dalam blognya berkata ramai anggota tentera hanya makan dan tidur malah ramai antara mereka tidak pernah menembak, dan mencadangkan anggota tentera dihantar bertugas ke ladang-ladang Felda.

    Kenyataan itu dibuat Koon menerusi satu tulisan bertajuk “Cadangan saya untuk mengurangkan dan meningkatkan perkhidmatan awam kita”.

    Bagaimanapun pendapat itu mengundang kritikan pemimpin kerajaan, pembangkang dan NGO yang berpandangan kenyataan itu menghina pasukan ATM.

    Selepas dikritik pelbagai pihak, Koon akhirnya membuat permohonan maaf, terutamanya kepada anggota tentera yang tersinggung dengan kenyataan itu.

    Mengulas mengenai permohonan maaf dibuat Koon, Mohamad memaklumkan tidak akan ada perkataan menerima maaf yang akan keluar dari mulutnya, sebaliknya menyerahkan perkara itu kepada polis.

    “Tidak sebut soal maafkan. Tidak ada perkataan maaf dan sebagainya. Laporan yang dibuat kita serahkan kepada polis untuk mengambil tindakan atau tidak, atas kebijaksanaan mereka,” katanya.

    Mohamad dalam ucapannya turut yakin kredibiliti anggota tentera tetap utuh dalam menangani pelbagai isu keselamatan domestik dan antarabangsa.

    Jelasnya, walau apa pandangan dilontarkan netizen, pasukan ATM harus tetap berkhidmat kepada kerajaan dan akan mempertahankan kedaulatan negara.

    “Disebabkan kedaulatan negara yang dijaga oleh tentera menyebabkan peniaga boleh jadi jutawan, boleh bergerak ke mana-mana, boleh mencari makan dan boleh tambah pendapatan,” katanya. -(Malaysiakini)

  2. PUNCA WABAK CORONA KERANA PH BIARKAN PENDATANG TIONGKOK 2 JUTA MERAYAU DALAM NEGARA……BERAPA RAMAI DAH DIBERI IC PN KENA SIASAT……JUNNUN SUNDAL GILA BABI TAK BOLEH FAHAM SEBAB FANATIK AJARAN SESAT TUHAN HARUN KRONI AYAH PIN……..

    KKM cari seluruh penumpang bas JB-Kuantan untuk saringan Covid-19………..

    Kementerian Kesihatan sedang mengesan keseluruhan penumpang sebuah bas ekspres dari Johor Bahru ke Kuantan, selepas seorang penumpang disahkan positif Covid-19.

    “Kita akan memanggil mereka untuk membuat saringan,” kata Menteri Dr Adham Baba pada sidang media perkembangan terkini Covid-19 hari ini.

    Terdahulu, Pejabat Kesihatan Kuantan memaklumkan seorang individu positif Covid-19 menaiki bas ekspres dari Larkin Sentral, Johor Bahru ke Terminal Sentral Kuantan pada 7.45 malam 16 Mac, sebelum perintah kawalan pergerakan dikuatkuasakan.

    Difahamkan, penumpang berkenaan menjalani ujian saringan Covid-19 di Johor Bahru tetapi tidak mengkuarantinkan dirinya. Hasil ujian kemudian didapati positif, tetapi individu terbabit sudah menaiki bas.

    Media melaporkan orang ramai berpusu-pusu ke terminal bas untuk pulang ke kampung halaman sebelum perintah berkuatkuasa keesokan hari.

    Pihak berkuasa merayu orang ramai jangan keluar rumah ketika kes jangkitan Covid-19 terus meningkat.

    Adham berkata kementeriannya akan menasihatkan Majlis Keselamatan Negara supaya pengangkutan awam seperti bas mengamalkan penjarakkan sosial.

    “(Bas) tak boleh penuh dan mereka diminta menggunakan topeng dan alat keselamatan,” katanya.

    FMT

  3. Irah,

    💐🌷💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
    Di sbalik covid19 ini, mng ada trkandung rhmat
    Abg sentiasa doakan agar Irah di sana selamat
    Klu Irah nk gi mana2 pun, berhati-hati & cermat
    Mama Irah doktor, tntu Irah dpt bnyak mklumat
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

    💐🌷💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

  4. Irah,

    😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢
    Ntah bila pun tk tau, wabak covid19 ni nak reda
    Cuti ini, abg duduk je rumah brsama ayh bonda
    Tk tau le nk citer..keresahan di hati yg melanda
    Risau lah sgt abg, dgn keselamatan, diri adinda
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

    💐🌷💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

  5. 👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
    Rkyat kena le patuhi, arahan, pihak yg berkuasa
    Lbh baik lah duduk di rumah..sblm kita dipaksa
    Kejora pula, lara kesepian terus hadir menyiksa
    Duri-duri rindu kejam menikam menghulur bisa
    😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢

    💐🌷💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

  6. MVSA YANG BUTA SEJARAH, KALO NAK TAU JASA UMNO KEPADA MELAYU SE MALAYSIA …..INI FAKTANYA. 90% Orang Melayu KHUSUSNYA Pulau Pinang MISKIN TEGAR WALAUPON PERNAH BER PM KAN ORANG PULAU PINANG SENDIRI

    Selama 51 tahun UMNO Memerintah Oleh mohdnoorawang “LIMAPuLUH SATU TAHUN umno atau bn memerintah Pulau Pinang. Perdana menteri Datuk Abdullah Badawi dari Pulau Pinang dan puluhan rancangan dan ratusan seminar malah puluhan juta wang yang dIkatakan untuk membangun bangsa melayu Pulau Pinang HANCUR DAN BERKECAI. Dimana pemimpin umno Pulau Pinang yang dikatakan WIRA dan PAHLAWAN MELAYU yang sangat perihatin kepada bangsa Melayu?. Wahai pemimpin UMNO dan BN Pulau Pinang MENGAPA DALAM MASA 51 TAHUN BERKUASA tidak dapat memjaga dan membina bangsa Melayu. Atau umno ketika itu terlalau sibuk mengumpul harta? terlupa pada bangsa Melayu .

    UMNO MEMANG HARAMJADAH!!!

  7. PENYOKONG PH MEMANG DUNGU DAN BEBAL…..TAK DAPAT BEZA PINTU DEPAN DAN BELAKANG…..PN DAN PH KEDUANYA KERAJAAN PARTI KADOK REPTILE……TAPI PN JAUH LEBIH BAIK SEBAB TIADA MAFIA KOMUNIS/GANGSTER SOSIALIST/PEMBERONTAK SYIAH…..

    Pemimpin DAP iktiraf Menteri PAS……….

    BOLEH dikatakan hampir mustahil untuk seorang pemimpin DAP mengiktiraf seorang pemimpin PAS.

    Tetapi inilah yang berlaku hari ini bila Jawatankuasa Eksekutif DAP Pusat, Ronnie Liu Tian Khiew, bergembira dengan tindakan Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi dari PAS, Dato’ Dr Mohd Khairuddin Aman Razali.

    Awal pagi tadi Ronnie Liu mengingatkan Perdana Menteri bahawa, walaupun ada sekatan bergerak sekarang, buah-buah kelapa sawit mesti dipetik dan kilang-kilang penapisan minyak sawit mesti dibuka.

    Adalah difahamkan bahawa perkara ini ditimbulkan oleh Dato’ Dr Mohd Khairuddin dalam mesyuarat Kabinet hari ini yang bersetuju industri sawit beroperasi dengan disertakan langkah keselamatan.

    Langkah ini diambil kerana minyak sawit adalah antara komoditi penting negara sekali gus bagi mengelakkan pengeluaran barang-barang berasaskan makanan tidak terjejas.

    Selain Persatuan Minyak Sawit Malaysia, keputusan Kabinet ini nyata menggembirakan Ronnie Liu yang menulis “berita gembira untuk industri minyak sawit, kilang-kilang kini dibenar beroperasi”.

    Satu permulaan yang agak baik untuk Dato’ Dr Mohd Khairuddin selaku seorang Menteri baru.

    DR KAMARUL ZAMAN HAJI YUSOFF
    – HARAKAHDAILY 18/3/2020

    MR : Akhir mereka mengenal mana intan

  8. 👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳
    Kita berdoa agar cpt pulih dr covid pnya wabak
    Peraturan krjaan buat, kita beri sokongan padu
    Kejora pula, dlm perangkap cinta telah terjebak
    Tk kena virus Corona..tpi berat juga virus rindu
    😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢

    💐🌷💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

    1. KEPADA TN,WAU BULE,JIGIT,PAK SEMAN,BRO JOHN,
      IRKIZ,JURAGANG,PEJUANG SUCI DAN SEALIRAN,
      NAK MINTA TOLONG BACA SURAH YASIN,MALAM NI,
      MINTA SAKIT ANGAU SI KEJORA NI PULIH.

      RINDU CINTA BERAHINYA MAKIN TEROK!
      DI CIPTA PULA “VIRUS RINDU” APA KEMENDA

      1. DEMI SEORANG GURU
        YANG SUDAH MENYESALI NASIB!

      2. Dr Klimaks Panji Hitam 8:06 pm,

        👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
        Doa sesama insan tu tak kira lah kita aliran apa
        Kejora risau jika Irah tu, ssuatu buruk menimpa
        Mmg diri ini virus rindu asyik saja dtg menerpa
        Kerna, di prgunungan rindu, tmpt Kejora brtapa
        😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢

        💐🌷💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
        Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
        💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

  9. Irah,

    💐🌷💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
    Semoga dinda sjahtera di US sana Irah ku dewi
    Berat le juga, impak covid19 ke atas ibu pertiwi
    Jab Laut arah batal fishing trip abg ke Lngkawi
    Apa jua hikmah nya hnya Allah sja mengetahui
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

    💐🌷💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

  10. awang kualaberang

    Bagi MENTERI MENTERI yg masuk ikut pintu belakang Dan lubang atap gunakanlah masa yg ada untuk mendalami ilmu pengurusan harta sebelum mengishtiharkan esset seperti mana yg dikehendaki oleh PARLIMEN Dan SPRM

  11. Irah,

    😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢
    Dek wabak covid19, rkyat kini dlm berduka lara
    Klu tk patuhi larangan, kjaan akan guna tentera
    Brada di rmah ada lah satu khidmat utk negara
    Itulah apa yang abg sedang buat ini duhai dara
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

    💐🌷💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

  12. CUKUNG MAFIA KOMUNIS TAK BERTUHAN MEMANG DEGIL…….. JUNUN SUNDAL PENYOKONG KUAT PARTI D4P DOG AND PIG…….

    Takut rugi punya pasal, pekerja tidak diberi cuti taukey kilang kena serbu polis……..

    Masih ada yang degil dan pentingkan diri, masuk hari kedua Perintah Kawalan Pergerakan, hari ini didapati pula terdapat segelintir majikan di kilang-kilang tetap mengarahkan kakitangan bekerja.

    Sedangkan, kerajaan telah memberitahu bahawa tempoh kuarantin ini selama 14 hari dimana para pekerja perlu diberikan cuti atau bekerja dari rumah, dan hanya beberapa premis yang ditetapkan sahaja boleh dibuka.

    Polis serbu kilang masih beroperasi

    Menerusi perkongsian di Facebook Penang Kini, terdapat kilang yang masih beroperasi di sekitar Pulau Pinang telah diserbu oleh pihak polis selepas mendapat aduan.

    Adukan segera pada polis

    Justeru kepada pekerja berhadapan dengan situasi yang sama diharapkan, membuat laporan kepada pihak polis atau Pejabat Buruh menerusi Hotline yang telah diberi.

    Dah banyak kali dipesan malah pihak kerajaan merayu agar mematuhi Perintah Kawalan Pergerakan, janganlah disebabkan tidak mahu menanggung rugi nyawa pula digadai.

    Sumber : Penang Kini

    MR : Tokey yang penting isi perut..

  13. LEBIH 400 TAHUN ILLUMINITY/FREEMASONRY MERANCANG MUSNAHKAN UMAT MANUSIA NAMUN JUNUN SUNDAL SIBUK DENGAN AJARAN SESATNYA……..

    Sejarah Wabah Besar yang Melanda Dunia Setiap 100 Tahun (1720, 1820, 1920, 2020)…..

    Entah sebuah kebetulan atau tidak, dalam catatan sejarah setiap 100 tahun ada wabah atau pandemi luar biasa besar yang melanda dunia. Pandemi tersebut adalah Wabah Besar Marseille (1720), Wabah Kolera (1820), Flu Spanyol (1920), dan terakhir adalah Virus Corona (2020). Apakah ini hanya sebuah kebetulan atau kah ada sesuatu di baliknya?

    Sejarah benar-benar berulang, kali ini adalah pandemi atau wabah mengerikan yang membunuh banyak orang di berbagai tempat di dunia. Di mulai dari Wabah Marseille di Perancis hingga yang paling terbaru adalah Virus Corona yang melanda Wuhan, China. Menariknya, sejumlah teori mengatakan bahwa ada kemungkinan virus-virus tersebut sengaja disebarkan oleh suatu organisasi?

    Wabah Marseille (1720)

    Wabah Marseille, seperti namanya terjadi di Marseille, Perancis pada tahun 1720. Wabah ini menewaskan total 100.000 jiwa, sementara 50.000 korban lainnya tewas selama 2 tahun berikutnya dan 50.000 korban lainnya lagi berasal dari utara provinsi dan juga kota-kota di sekitarnya. Tentu saja ini merupakan jumlah korban jiwa yang sangat besar pada masa itu, di mana populasi manusia khususnya di Eropa masih belum begitu banyak.

    Wabah Marseille ini merupakan wabah yang terjadi setelah pandemi dahsyat terakhir melanda pada abad ke 14 yang dikenal pula dengan Black Death.

    Pandemi ini dimulai ketika kapal dagang bernama Grand-Saint-Antoine berlabuh di pelabuhan Marseille dari Levant. Kapal yang berangkat dari Sidon di Lebanon, setelah sebelumnya mengunjungi Smyrna, Tripoli, dan Siprus ini rupanya membawa Yersinia pestis. Yersinia pestis adalah organisme anaerob fakultatif yang menginfeksi manusia melalui kutu tikus Oriental.

    Korban pertama dari wabah ini diduga adalah seorang penumpang Turki yang terinfeksi dan tewas di kapal Grand-Saint-Antoine diikuti dengan meninggalkan sejumlah awak kapal yang lainnya.
    Sebenarnya ketika sampai di pelabuhan Marseille, para penumpang kapal segera dikarantina oleh otoritas pelabuhan. Tetapi ternyata beberapa hari kemudian penyakit itu merebak hingga ke kota. Rumah sakit dipenuhi dengan pasien yang tertular. Dokter dan perawat kewalahan dengan semakin meningkatnya jumlah orang yang tertular. Ribuan mayat berserakan di jalan-jalan. Kepanikan segera melanda seluruh kota.

    Salah satu upaya yang dilakukan untuk menghentikan penyebaran yaitu dengan membangun tembok pemisah atau mur de la peste. Tembok ini terbuat dari batu kering setinggi 2 meter dan tebal 70 cm. Sisa-sisa dari tembok ini masih dapat ditemukan sampai sekarang.

    Wabah Kolera (1820)

    Pandemi atau wabah ini dikenal juga dengan pandemi kolera Asiatik atau kolera Asiatik pertama. Awal mula kemunculannya dimulai dekat kota Calcutta lalu kemudian menyebar ke seluruh Asia Tenggara, Timur Tengah, Afrika Timur, hingga pantai Mediterania.

    Ratusan ribu orang tewas akibat pandemi ini termasuk banyak tentara Inggris yang kemudian menarik perhatian Eropa. Pandemi ini menyebar hampir di seluruh negara-negara Asia termasuk Indonesia. Pada tahun 1820 tercatat lebih dari 100.000 kematian di Asia disebabkan oleh bakteri ini.

    Pandemik ini dimulai dari orang-orang yang minum air yang terkontaminasi bakteri ini. Asal dari endemik ini adalah dari Sungai Gangga. Pada saat festival, para peziarah tertular penyakit di sana dan membawanya ke tempat-tempat lainnya di India saat mereka kembali. Beberapa ahli epidemiologi dan sejarawan medis telah menyarankan bahwa penyebarannya secara global melalui ziarah Hindu, Kumbh Mela, di hulu Sungai Gangga. Wabah kolera sebelumnya telah terjadi di dekat Purnia di Bihar.

    Total kematian akibat epidemi ini di seluruh dunia masih belum dapat dipastikan dengan jelas. Namun beberapa ahli memperkirakan bahwa untuk di Bangkok, Thailand kemungkinan terjadi 30.000 kematian akibat penyakit ini. Sementara itu di Semarang, ada sebanyak 1.225 orang meninggal dunia dalam 11 hari pada bulan April 1821.

    Flu Spanyol (1920)

    Flu Sapanyol adalah virus flu H1N1 yang telah mengalami mutasi genetik sehingga jauh lebih berbahaya daripada virus normal.

    Flu Spanyol menginfeksi lebih dari 500 juta orang di seluruh dunia, termasuk orang-orang di pulau-pulau Pasifik yang terpencil hingga sampai di Kutub Utara, menjadikannya sebagai salah satu wabah yang paling mematikan dalam sejarah.

    Beberapa analisis telah menunjukkan virus ini sangat mematikan karena memicu badai sitokin yang merusak sistem kekebalan tubuh. Ditambah lagi dengan kondisi malnutrisi, kamp medis, dan juga rumah sakit yang penuh sesak serta kebersihan yang buruk mendorong bakteri ini semakin cepat menyebar.

    Virus Corona (2020)

    Virus ini pertama kali diidentifikasi di Wuhan, ibu kota provinsi Hubei China. Virus ini telah menunjukkan bukti penularan dari manusia ke manusia dan tingkat penularannya tampaknya meningkat pada pertengahan Januari 2020.

    Meskipun ada upaya dari pemerintah China dan lembaga lain untuk mengkarantina seluruh kota, tampaknya virus tersebut telah berhasil menyebar ke luar perbatasan Cina, dengan sejumlah penduduk negara lain mulai dari Eropa hingga Amerika didapati orang-orang yang suspect virus ini. Gejala orang yang terindikasi virus Corona antara lain yaitu demam, batuk, kesulitan bernafas yang bisa berakibat fatal hingga kematian.

    Kematian pertama yang dikonfirmasi disebabkan dari infeksi virus corona terjadi pada tanggal 9 Januari 2020 dan sejak itu sudah ada 214 kematian yang telah dikonfirmasi. Sementara itu penularan virus di luar China yang pertama terjadi di negara Vietnam dari seorang ayah ke putranya. Sementara itu, penularan lokal pertama yang tidak melibatkan keluarga yaitu terjadi di Bavaria, Jerman. Pada 22 Januari 2020 seorang pria Bavaria tertular penyakit ini dari seorang rekan bisnis dari China pada sebuah pertemuan di Jerman.

    MR : Banyak kejadian nampak sistemtik dan jujukan

  14. Hua lan…..itu kojola ha , manyak busok punya tangan
    Patut irah cakap ini olang srupa MANGKOK JAMBAN
    Weiii kojola, itu Penang ha…wa kasi lepas apa jangan
    Apasai itu MVSA, srupa lu manyak kuat angan angan

    1. Anon jalang 5:30 pm,

      👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
      Haiya..boleh ada juga, ini maciam punyia olang
      Sikijap Irah, sikijap AKU..sikalang China Beijing
      Udah2 lah merapu meroyan, wahai anon jalang
      Perangai busuk ko lbh kurang serupaTN anjing
      🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕

      🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

  15. INI MESTI TIONGKOK D4P PUNYA CUKONG……..JUNUN JADI BARUA……

    Majikan paksa dan ugut potong gaji……….

    TIDAK berpuas hati dengan tindakan majikan yang memaksa dan mengugut supaya tetap bekerja walaupun dalam tempoh Perintah Kawalan Pergerakan, sekumpulan pekerja membuat laporan polis.

    Wakil kumpulan pekerja di sebuah kilang kaca di Lipat Kajang, Jasin itu yang dikenali sebagai Mat, 23, berkata pihak pengurusan kilang berkenaan mengugut akan memotong gaji jika pekerja enggan datang bekerja seperti biasa.

    “Kami tidak mahu menanggung risiko jangitan wabak Covid-19 yang sedang menular sekarang, selain mematuhi arahan kerajaan supaya tidak keluar bekerja sepanjang tempoh Arahan Perintah Kawalan Pergerakan itu dikuatkuasakan.

    “Saya membuat laporan polis ini adalah kerana tidak mahu bekerja serta berharap pihak berkuasa mengambil tindakan terhadap pengurusan kilang yang membuat ugutan terhadap kami,” katanya.

    Dia hadir bersama 31 rakan sekerjanya membuat laporan polis di Balai Polis Jasin, di sini semalam.

    Sementara itu, Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Bahagian Jasin, Dr Akmal Salleh mahu pihak berkuasa menyiasat dakwaan pekerja berkenaan.

    Menurutnya, arahan pihak pengurusan kilang berkenaan melanggar undang-undang ditetapkan.

    “Saya mohon supaya pihak berkuasa mengambil tindakan tegas kepada pihak pengurusan kilang terbabit kerana tindakan yang tidak bertanggungjawab ini bukan sahaja berbahaya kepada mereka tetapi kepada semua masyarakat setempat,” katanya.

  16. ..perhimpunan di Makassar oleh kaum2 tabliqh kini di paksa tutup oleh penguasa setempat selepas tekanan dari kerajaan di jakarta, setelah rayuan utk tidak meneruskan perhimpunan terbesar itu gagal di terima oleh kesundalan fahaman kaum sedemikian….

    terdahulu, di korea selatan sedemikian juga, bila kesundalan kaum2 penyembah agama pagan berhimpun utk pendewaan ritual mereka…

    kesundalan2 mereka2 ini berkisar kpd kepercayaan mereka benar belaka. Selama ini, Tuhan dan rasul yg mereka dewa, sembah dan puja mengatasi segala2 nya…

    hinggakan dari kaum taliqh, dgn angkuh berkata, “mereka takut Tuhan dari Virus Yg menimpa..”

    persoalan nya…

    (1) Tuhan itu memerlukan mereka2 takut kpd Nya?

    (2) Tuhan itu memerlukan mereka2 menyembah dan mendewa2 Nya?

    Sifat Takut itu satu Sifat yg meletakan penyembah dan di sembah sentiasa dlm dua alam berbezaan. segelitir dari kita, membatasi ketakutan utk mendekati haiwan2 yg mana ramai yg menjauhkan diri dari, seperti ular2 berbisa, singa, harimau dan sebagai nya, melepasi ketakutan utk mengenali mereka

    bila tahap2 ketakutan di tukar kpd tahap2 mengenal lalu menyayangi, antara kedua nya, cinta dan kasih sayang mula menyatakan hubungan…

    bagitu juga, manusia dgn kesempurnaan nya.

    Tuhan itu Maha Sempurna, maka setiap kesempurnaan ini Tuhan sj. Kesempurnaan itu” Perpetuity” Sifat Nya, Kadim dan Suci sentiasa.

    Yg Suci pd Al Quran itu, Kebenaran Nya, bukan ayat2 yg di baca hingga di jadikan kadam2 kewajaran sj.

    Ngape tidak, “Fayakun” kan “Kun” Tuhan Semesta? cabaran ini yg membezakan manusia dgn kemanusian nya.

    (2)

    Ngape perlu, Tuhan di sembah, di puja dan di dewa? Ngape tidak Nyatakan sj?

    susah sgt ke utk Menyatakan Tuhan, sedangkan Dia sentiasa bersama kita. Tidak kah, Tuhan Maha Sempurna, dan Manusia itu Kesempurnaan Kejadian Nya?

    Yg di Sembah = Yg Menyembah

    Maka Sembahyang itu sentiasa dlm Kesatuan, bukan penyembahan bercirikan Pagan, sentiasa Keduaan.

    maka, ape sj ilmu yg ada, tiada lain, dari perbendaharaan nya, dan virus, ular yg berbisa dll2 semua memerlukan ilmu2 utk meletakan mewajaran perhubungan dgn manusia.

    Virus2 telah lama hidup bersama manusia, maka manusia perlu menguasai ilmu utk memahami nya, bukan asyik dok menyembah2 tuhan utk mendapatkan perlindungan sbb ketakutan dgn Tuhan sama dgn ketakutan dgn ancaman2…

    nenek moyang kita, zaman2 terdahulu, bilamana kilat/petir menyambung2 di awan, ada yg mengatakan itu Tuhan, ada yg mengatakan Tuhan Murka, ada yg meminta perlindungan dari Tuhan mereka, lalu keesokan hari nya, mereka2 akan membuat penyembahan berbentuk “sacrifice.”

    kini kesundalan tabliqh tidak kecuali dgn nenek moyong terdahulu, dan tidak terkecuali “Amanat HadiWeng” dgn kesundalan Takfiri nya…

    selama ini, syahadah2 mereka sesat belaka..

    Islam di jadikan fahaman local mereka sj, fahaman pemujaan berhala yg berbentuk2 dan bernama2…

    Tidak mereka ketahui, Islam itu Pertalian Zat Semesta dgn Sifat2 Kesemestaan Nya?

  17. barang keperluan abeh kena keluar jugak
    lainla orang besar besar bnyak stok
    pemimpin la bukan macam Nabi Muhammad SAW sanggup bersusah payah dulu
    sebelum pengikutnya susah

    Sesungguhnya telah datang kepadamu seorang rasul dari kaummu sendiri, berat terasa olehnya penderitaanmu, sangat menginginkan (keimanan dan keselamatan) bagimu, amat belas kasihan lagi penyayang terhadap orang-orang mukmin.

  18. Irah,

    👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
    Perintah kawalan pergerakan PM dah pun utus
    Masih ada lagi yg berdegil..duhai sayng ku Irah
    Kes covid tercatat hari ini dh meningkat ke 900
    Klu rkyat tk patuhi arahah, tentera akan dikerah
    🔫🔫🔫🔫🔫🔫🔫🔫🔫🔫🔫🔫🔫🔫🔫🔫🔫🔫

    💐🌷💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

  19. MAHATHIRVSANWAR, LU MELAYU BODO SERUPA MELAYU UMNO BODO. UMNO YANG KASI SAMA GUA ITU PENANG WALAUPON UMNO MENANG MAJORITI DALAM PILIHANRAYA. MENTERI WAKI RAKYAT MELAYU UMNO KEBULOQ WANG. HABIS HARTA ORANG MELAYU DEPA JUAI SAMA KITA PASAI DEPA MAHU CEPAT KAYA TAPI TAK RETI KERJA. JUAI MELAYU DAN MAKAN RASUAH ITU DEPA TAU LA. BUKAN KAT PENANG SAJA MA, SATU MALAYSIA MAAA…..MELAYU JUAI MELAYU

    UMNO JUAL PENANG
    SUNDAY, FEBRUARY 15, 2009 UMNO JUAL MELAYU : 1990, UMNO Menang Majoriti Tapi Serah Kuasa Pada GERAKAN di Pulau Pinang Dalam pilihan raya umum 1990, Umno memenangi 12 kerusi di Pulau Pinang manakala Gerakan hanya memenangi 7 kerusi. Keputusan itu membolehkan BN terus memerintah apabila mendapat 19 kerusi berbanding DAP yang hanya mendapat 14 kerusi. Sepatutnya, Umno yang mempunyai majoriti lebih besar di antara kedua-dua parti di dalam BN itu berhak mendapat jawatan Ketua Menteri………….. Bagaimanapun, kerana terlalu bangang, Umno menyerahkan kuasa pemerintahan kepada Gerakan. Malah, kuasa pemerintahan juga telah diserahkan oleh Umno kepada parti yang didominasi oleh kaum Cina bagi menjaga hati mereka.

    Begitu juga dalam pilihan raya umum 1995 di mana Umno menang 12 kerusi, Gerakan 10 kerusi, MCA 9 kerusi, MIC 1 sedangkan DAP menang 1 kerusi saja. Umno tetap tunduk di bawah telunjuk Gerakan dan jawatan Ketua Menteri terus diserahkan kepada parti itu. Lihatlah bagaimana survival orang Melayu Pulau Pinang hari ini yang gagal di tangani oleh Umno sehingga terpinggir dan terpaksa lari ke luar kawasan seperti Kulim atau Selama. Mana dia suara yang melalak dan melolong ketuanan Melayu itu? Siapa sebenarnya yang jadi PENGKHIANAT MELAYU?

    LU MELAYU2, MAU WANG KA? SINI MALI KASI SAMA WAAAAA LU PUNYA GERAN TANAH MAAAAA………..

  20. #JUSTSTAYATHOME
    #HANYADUDUKDIRUMAH

    RAYUAN BUAT SELURUH RAKYAT MALAYSIA.
    MELAYU CINA INDIA DAN SELAINNYA.

    TOLONG JANGAN PENTING DIRI. 14 HARI UNTUK KITA KEMBALI NORMAL DENGAN IKUTI SEGALA ARAHAN.

    JANGAN JADIKAN 14 HARI INI MENJADI BUBUR UNTUK SELAMANYA.

    1. BAHASA MELAYU

      1. Kekal berada di rumah
      2. Jaga Jarak anda
      3. Patuhi Arahan semasa
      4. Elakkan berita palsu

      #melayu

      1. BAHASA CINA

        1. Kekal dirumah
        待在家里
        2. JagaJarak
        保持人与人距离
        3. Patuh arahan
        遵守规则
        4. Elakkan berita palsu
        别传不实讯息

        #Cina

        1. BAHASA INDIA

          1.Kekal dirumah
          அமைதியாக வீட்டில் உட்கார்ந்து கொள்ளுங்கள்
          2. Jaga jarak
          எல்லோரிடமும் தூரத்தை பராமரிக்கவும்
          3. Patuh arahan
          விதிகளைப் பின்பற்றவும்
          4. Elakkan berita palsu
          வதந்தி செய்திகளைத் தவிர்க்கவும்

          #India

          1. LOGHAT

            TERENGGANU
            #COVID-19

            1. Dok diang2 dumoh deh
            2. Dok jauh skek dari orang, 1 meter deh
            3. Dok soh beng kumpul ramai2 ah
            4. Dengor hok kherajaang royat tu
            5. Tohok berite hok belebong

            #ganukite

            1. KELANTAN
              #COVID-19

              1. Dok dumah .. Jange tubit
              2. Tulung sengoti
              3. Mapuh kalu degil

              #gomokelategomo

              1. JAWA
                #COVID-19

                1. Nang ngumah wae usah metu
                2. Usah cerek kare wong
                3. Ojo rame rame
                4. Diru’ngoe kerajaan ngomong
                5. Seng ngapusi jar ke

                1. PERAK
                  #COVID-19

                  1. Duduk diam dalam rumah, usah keluor-keluor
                  2. Usah ngenden dekat orang, jarak 1 meter
                  3. Usah le kumpui ramai-ramai mengkome oii
                  4. Ate dengor je le arahan kerajaan tu
                  5. Jangan seborkan berita palesu

                  1. NEGERI SEMBILAN
                    #COVID-19

                    1. Dok ontok2 kek ghumah
                    2. Jaghak 1 meter
                    3. Jangan kumpul ghamai2
                    4. Dongar apo yg PM kobaan
                    5. Padam beghito palsu

                    #hobenjanghoben

                    1. SARAWAK
                      #COVID-19

                      1. Diam ajak dalam umah
                      2. Jarak 1 meter
                      3. Iboh begumpol rami rami
                      4. Dengar arahan perentah
                      5. Hapuskan berita sik benar

                      #bujangsenang

                    2. SIAM
                      #COVID-19

                      1. อยู่แต่ในบ้าน
                      2. ระยะห่าง 1 เมตร
                      3. อย่ารวมตัวกันหรืออยู่ที่คนเยอะๆ
                      3. ทำตามคำสั่งของรัฐบาล
                      4. หยุดข่าวลือ

                      #sawadeekap

                    3. ADA LAGI BAHASA YANG ANDA TIDAK FAHAM UNTUK DI IKUTI?
                      ATAU ANDA SEMEMANGNYA PENTINGKAN DIRI.

                      SEBAR UNTUK KEBAIKAN BERSAMA.
                      KITA BERSAMA BEBASKAN MALAYSIA DARI VIRUS INI.

                      RAKYAT MALAYSIA SATU HATI

                      #MALAYSIABEBASCOVID19
                      #JOMCAKNA
                      #JANGANPENTINGDIRI

    2. Irah,

      💐🌷💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
      Tak tahulah sayng, dinda ku Irah yg cantik lawa
      Kekadang isu covid19..ada yg buat kita ketawa
      Itu arahan abg jumpa kt WA & ke sini abg bawa
      Ada juga tuju khas utk dinda dlm bahasa Jawa
      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

      💐🌷💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
      💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

  21. 😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢
    Dlm perintah kwlan ini nak keluar pun tk berani
    2 mnggu lgi, bru tmt printah kwlan pegrakan ini
    Bosan juga rasa, bila lama duduk rumah begini
    Lbh baik lihat Tata ku nynyi, ‘sakitnya tuh di sini’
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

    💐🌷💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

    1. SAKITNYA TUH DI SINI – CITA CITATA
      Karaoke: https://youtu.be/yLeQAS5xSAg

      💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
      Sakitnya tuh di sini di dalam hatiku
      Sakitnya tuh di sini melihat kau selingkuh
      Sakitnya tuh di sini pas kena hatiku
      Sakitnya tuh di sini kau menduakan aku

      Teganya hatimu
      Permainkan cintaku
      Sadisnya caramu
      Mengkhianati aku
      Sakitnya hatiku
      Hancurnya jiwaku
      Di depan mataku
      Kau sedang bercumbu

      Sakit, sakit
      Sakitnya tuh di sini
      Sakit, sakit
      Sakitnya tuh di sini
      💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

      1. Hua lan naaaa, ini olang manyak busok punya tangan
        Patut irah cakap ini olang srupa MANGKOK JAMBAN
        Weiii kojola, itu Penang ha…..wa kasi lepas ka jangan
        Apasai itu MVSA, srupa lu manyak kuat angan angan

        1. Anon jalang 5:11 pm,

          👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
          Haiya..boleh ada juga, ini maciam punyia olang
          Sikijap Irah, sikijap AKU..sikalang China Beijing
          Udah2 lah merapu meroyan, wahai anon jalang
          Perangai busuk ko lbh kurang serupaTN anjing
          🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕

          🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
          Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
          😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    2. 💐🌷💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
      Hati siapa lah, yg tak rasa gembira dan bangga
      Dapat kekasih cantik..bgai bidadari dari syurga
      Dia sntiasa, dalm bayangan ku, tika lena & jaga
      ‘Tata’ ku bukn emas atau berlian tukaran harga
      💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

      💐🌷💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
      💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

  22. 😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢
    Kasihan betul PM kita sampai terpaksa merayu
    Printah kwlan prgerakan, msih ada lgi yg ingkar
    Kejora pula, sngat bimbangkan, Irah ku nan ayu
    Moga tiada apa musibah, bgi bnga ku yg mekar
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

    💐🌷💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

  23. 💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌷🌷
    PERUTUSAN KHAS DARI KEJORA UNTUK IRAH:
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

    1. 😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢
      Seluruh dunia kalut dgn serangan virus Corona
      Berat bwaan virus asal dr Wuhan negara China
      Mlsia, ibu pertiwi tak terkecuali, dari ini bahana
      Apa2 pun kita trpaksa akur Allah pnya rencana
      👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳
      Abg sgt lah risaukan, keadaan Irah kat US sana
      Memikir diri Irah, abg ni tidur pun sukar nk lena
      Smoga Irah trlindung dri sebarang bala bncana
      Klu tk ada mustahak..tk usah ler Irah ke mana2
      💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
      Kpd hidup abg ini, Irah dh bwa sinar dan warna
      Tanpa Irah mmg hidup abng tak lagi bermakna
      Jika trpisah dr Irah..hidup ini spt dh tk berguna
      Klu kehilangan Irah, seumur hidup abg merana
      😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭
      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
      💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

      1. 💐🌷💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
        Hnya Irah, satu-satunya cinta abg, di dunia fana
        Untk Irah nanti..abg akan dirikan sebuah istana
        Di depannya sebuah tugu cinta abng akan bina
        Di sekeliling nya tman dipenuhi flora dan fauna
        💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

        💐🌷💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
        Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
        💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

  24. Irah,

    😷😷😷😷😷😷😷😷😷😷😷😷😷😷😷😷😷😷
    Abg tk ke mana2, dek covid-19 punya ancaman
    Tdi joging jap kt batas sg buat sedikit senaman
    Lpas tu, tolong ayah jirus sayuran dan tanaman
    Kemudian..jirus pokok2 bunga mak kt halaman
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

    💐🌷💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

    1. Hua lan naaaa, ini olang manyak busok punya tangan
      Patut irah cakap ini olang srupa MANGKOK JAMBAN
      Weiii kojola, itu Penang ha…..wa kasi lepas ka jangan
      Apasai itu MVSA, srupa lu manyak kuat angan angan

      1. Anon jalang 5:20 pm,

        👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
        Haiya..boleh ada juga, ini maciam punyia olang
        Sikijap Irah, sikijap AKU..sikalang China Beijing
        Udah2 lah merapu meroyan, wahai anon jalang
        Perangai busuk ko lbh kurang serupaTN anjing
        🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕

        🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
        Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
        😂😂😂😂😂😂😂😂😂

  25. dgn arahan “partial lockdown” yg baru di kuatkuasakan oleh kerajaan Pengkianat2 Negara-PN, maka di harapkan penyularan virus Covid 19 dapat di bendung dan berkurangan jangkitan nya…

    …tapi, blh ke ini berlaku, sedangkan kesundalan2 melayu ala communist, pAs, perlu hidup dlm commume, community mereka utk terus menerus mewajarkan tabii theocratic dakyah2 yg symbiosis sesama mereka.

    Islam yg muhammad dari tanah hijaz, cuba terangkan kpd kaum nya, berasaskan kpd 2 Decree Rukun2, Rukun Islam dan Rukun Iman.

    muhaamad menghadapi kesukaran bukan sj dgn penentangan kaum nya hidup kesebatian dgn adat resam mereka, tapi juga cuba utk memahami “Muhammad Nya”.

    muhammad ketika berkhalwat, “in deep serenity” dgn Sifat Kesempurnaan Diri Nya, bernama “Muhammad”, lalu di kejutkan dgn kehadiran “Muhammad” melalui indera faculty pendengaran, mendengar nya, lalu mengajar nya dgn ilmu kalam.”Katakan, wahai muhammad…

    tapi, yg amat menakutkan muhammad selepas itu, melalui indera faculty melihat nya, muhammad melihat akan “Wajah Kesempurnaan Nya, Wajah Tuhan Nya, Wajah “Muhammad Nya”…..

    …muhammad melihat wajah diri kesempurnaan nya, seperti yg muhammad lihat selama ini, bayang2 wajah nya, hidup, berkata2 dan melontarkan senyuman kpd nya…

    ..hingga ketakutan yg amat sgt, berpeluh dan kesejukan akan nya, dlm cuaca panah di sekeliling nya..

    balik mendapatkan isteri, lalu meminta di selimut kan akan nya.

    Rukun dari membentuk Iman utk Kaum nya, di deklimasikan dlm 6 perkara, dan yg kedua….

    “percaya kpd kitab2 dan furqan2 dari tuhan nya…”

    tidak di kursuskan hanya kpd “Al Quran” sj. Jauh sekali, Tuhan tercela dgn Sifat2 Redundancy Nya, kerana ini yg kaum muhammad terkemudian mengatakan,

    ..hanya Quran yg ada sj yg unggul dan kitab2 dan furqan2 yg lain, semua telah di robek dan hilang sifat “origin” mereka, maka sesungguh nya, hanya Quran sj yg Terunggul dan Sahih hingga hari kiamat.

    ..dgn pengakuan sedemikian, “Islam” itu sudah menjadi Fahaman Agama yg berlegar dlm jajaran 14 Abad, saja bahan rujukan nya.

    …dgn ini, Quran melebihi Sifat Perbendahaeaan Luf Yg Semesta Sifat Nya.

    Al Quran itu Kalam Tuhan, maka yg di buku2 dan di cetak, jauh sekali Sifat Kadim dan Suci bentuk nya.

    hinggakan segala permasaalahan manusia semasa, kaum2 muhammad beku dan tandus utk mencari penyelesaian nya, perlu merujuk kpd interpretasi buku kitab yg mereka cetak, selain di bantu dgn kias2 dan sunnah2 yg juga dari hasil cetakan belaka..

    “Islam” yg muhammad cuba terangkankan kpd kaum nya, berakhir dgn fahaman kekakuan, local dan kaku utk menjenamakan tamaddun dan kemanusian nya.

    ..hinggakan wabak Covid 19 yg menyular, terkial2 mencari naz2 kewajaran dan tindakan mereka.

    ..hinggakan penjenamaan local berunsurkan Tabliqh merasakan, penjenamaan Sunnah mereka melebihi kebenaran yg ada…

    hinggakan penjenamaan local lebai2 pAs, dgn kesundalan menteri2 mereka, mengeluarkan kenyataan utk kepentingan fahaman local mereka dari kebenaran yg kini melanda…

    stay at home, dah masa tersebut, jgn asyik meminta2 dan menyembah2 sj..

    cuba2 lah, perbetulkan minda, intelek yg ada, utk mengawal penyularan dari merebak…

    atau asyik berkumpul dgn commune dan community sesama utk meneruskan agenda communist totalitarisma mereka sj?

  26. PHDAP PUNCA PENYEBARAN SEGALA VIRUS……..

    COVID-19 Vs Kebodohan Khalid Samad…🤦‍♂️🤦‍♂️🤦‍♂️

    Admin rasa kesian tenguk hidup mantan Menteri Wilayah Persekutuan, Khalid Samad.

    Dalam keadaan rakyat Malaysia bertarung dengan wabak Covid-19, Khalid Samad secara konsisten keluarkan kenyataan-kenyataan bodoh yang langsung tak boleh di bawa berunding lagi.

    Tak boleh nak ‘move on’ ker Lid?

    Dalam keadaan genting nie pun masih nak berpolitik lagi!!!

    Buatlah sesuatu atau keluarkanlah kenyataan yang boleh membantu rakyat menghadapi wabak Covid-19 nie atau sekurang-kurangnya boleh mententeramkan rakyat.

    Spin Khalid Samad Tutup Kebodohan Mantan Kerajaan PH Tangani Wabak Covid-19

    Dalam satu hantaran di Tweeter, Khalid cuba berikan gambaran kononnya, ketika PH memerintah, keadaan adalah sangat-sangat terkawal dengan jumlah kes yang dilapurkan cuma 24 dan cuma ada 2 kes sahaja yang perlukan rawatan lanjut.

    Paling tak boleh nak ‘blah’ Khalid tuduh pula penubuhan Kerajaan Muhyiddin yang menyebabkan bala Covid-19 di Malaysia.

    Tapi Khalid lupa, di peringkat awal penularan wabak Covid-19, yang memerintah Malaysia ialah Pakatan Harapan.

    Di sebabkan kobodohan dan sikap sambil lewa Pakatan Harapan mengambil langkah pencegahan, walau pun pada 31 Januari 2020, Pertubuhan Kesihatan Dunia (WHO) telah mengumumkan wabak Covid-19 sebagai Darurat Kesihatan Global (BACA DI SINI) telah menyebabkan wabak Covid-19 menular secara luas di Malaysia.

    Tidak mungkin Khalid lupa, ketika negara-negara lain menyekat kemasukan warga asing ke dalam negara mereka terutamanya dari China, Pakatan Harapan pula menggalakkan kemasukan pelancong dari China ke Malaysia.

    Malah Menteri Kesihatan Pakatan Harapan ketika itu, Dr. Zulkifli, yang katanya ‘doctor by profession’, menggalakkan pelancong China supaya datang ke Malaysia.

    Lebih memeranjatkan bila Perdana Menteri ketika itu, Dr Mahathir (seorang lagi doctor by profession) mengumumkan kerajaan tidak bercadang menyekat kemasukan pelancong dari China.

    Sebenarnya kebodohan dan sikap tidak bertanggungjawab Pakatan Harapan sewaktu memerintah yang lebih mementingkan Tahun Melawat Malaysia 2020 sehingga sanggup menggadaikan keselamatan rakyat merupakan punca utama penularan wabak Covid-19 di Malaysia.

    Admin bukanlah penyokong Kerajaan Muhyiddin tetapi admin bersetuju dengan tindakan pantas dan drastik Kerajaan Muhyiddin dalam mengawal wabak ini dari terus merebak, paling tidak ianya lebih baik dari tindakan Pakatan Harapan yang dungu.

    Baru-baru ini, Muhyiddin telah mengumumkan Perintah Sekatan Perjalanan tapi tidak tahulah apa masaalah Khalid, Perintah Sekatan Perjalanan, Khalid samakan dengan Perintah Berkurung…🤦‍♂️🤦‍♂️🤦‍♂️

    Ianya 2 jenis perintah yang berbeza, ya Khalid.

    Admin lupa, Khalid cuma jadi menteri 22 bulan saja, jadi mungkin tak sempat hendak semak perkara-perkara begini.

    Ya lah, persediaan hendak jadi broker Kg. Baru saja sudah makan masa lebih 18 bulan, betultak Khalid…🤣🤣🤣

    Perintah Sekatan Perjalanan bermaksud tidak digalakkan untuk buat perjalanan keluar dari daerah atau negeri di mana kita berada untuk mengelakkan orang yang sudah dijangkiti Covid-19 dari menyebarkan virus itu ke daerah lain, yang tidak boleh keluar rumah itu dinamakan Perintah Berkurung.

    Jadi tidak perlulah hendak tunjukkan kononnya prihatin dengan rakyat yang terpaksa duduk dalam rumah yang sempit sebab tidak boleh keluar rumah, sebab tidak relevan langsung.

    Akhir kata, janganlah politikkan isu Covid-19 ini, ya Khalid.

    Sama-samalah kita membantu untuk menangani penularan wabak ini.

    Sebab serangan virus Covid-19 akan merentasi sempadan parti dan ideologi politik!!!

  27. KOMUNIS TAK BERTUHAN HALAU MELAYU NAK JADIKAN PP SINGAPORK2……..

    DAP Boleh Di Tumbangkan Di Pulau Pinang, Tapi Bagaimana Caranya?
    Cuma Perlukan 49,000 Pengundi Baru Melayu Untuk Tumbangkan Kerajaan DAP Pulau Pinang ……….

    Selagi kerajaan DAP di Pulau Pinang tidak ditumbangkan, selagi itulah penindasan kepada orang Melayu tidak akan berhenti.

    Boleh dikatakan anak muda Pulau Pinang telah putus harapan dan terus mempercayai bahawa DAP tidak akan kalah di Pulau Pinang.

    Sebenarnya DAP boleh dikalahkan di Pulau Pinang sekiranya anak muda Melayu bersatu di Pulau Pinang.

    Tidak perlu melakukan demonstrasi setiap hari cukup sekadar mendaftar menjadi pengundi di beberapa kawasan berikut yang akan disebut nanti.

    Sebelum itu bagi memudahkan anak muda memahami strategi untuk mengalahkan DAP di Pulau Pinang dan sekaligus menghapuskan penindasan kerajaan Cina DAP terhadap orang Melayu, seharusnya anak muda mengetahui sedikit sebanyak latar belakang politik di Pulau Pinang.

    Secara umumnya Ketua Menteri Pulau Pinang diketuai oleh Cina DAP sejak 2008.

    Dari tarikh tersebut terdapat berpuluh buah kampung Melayu yang telah dihapuskan oleh Cina DAP bertujuan mengurangkan penduduk Melayu di Pulau Pinang.

    Sebenarnya banyak lagi penindasan DAP ke atas orang Melayu Pulau Pinang.

    Tetapi kita fokus mencari jalan supaya DAP Pulau Pinang dapat ditumbangkan.

    Anak muda Melayu di Pulau Pinang mesti bersatu supaya kita dapat menawan semula Pulau Mutiara daripada DAP.

    Tiada yang mustahil jika anak muda Melayu bersatu.

    Secara umumnya Pulau Pinang mempunyai 40 DUN yang mana 18 DUN adalah majoriti Cina dan kawasan ini dimenangi oleh DAP.

    Baki lagi 22 DUN, 3 dimenangi oleh UMNO dan PAS manakala terdapat 12 kawasan lagi sepatutnya dimenangi sama ada oleh UMNO atau PAS jika satu lawan satu dengan PH.

    Manakala 7 kawasan lagi yang mempunyai majoriti Melayu 30% dan ke atas.

    15 DUN yang boleh dimenangi oleh UMNO atau PAS tidak perlu sangat diberi perhatian oleh anak muda.

    Anak muda Melayu Pulau Pinang atau anak muda Melayu dari Kedah yang bekerja di Pulau Pinang boleh memberi tumpuan dengan mendaftar jadi pengundi di 7 DUN tersebut :

    Machang Bubuk (N14)

    Bukit Tengah (N17)

    Tanjung Bunga N(22)

    Datok Keramat (N29)

    Sungai Pinang (N30)

    Batu Uban (N35)

    Pantai Jerejak (N36)

    Dalam infografik di atas, selain melihat peratus undi Melayu di setiap DUN, cuba perhatikan pertambahan peratusan pengundi Cina dan India, malah ada pula pertambahan pengundi lain-lain bangsa.

    Ironinya, peratusan pengundi Melayu berkurangan sejak DAP mengambil alih Pulau Pinang selepas PRU 12 pada tahun 2008.

    Inilah strategi halus dan licik DAP dalam menguasai kerajaan Pulau Pinang.

    Kampung Melayu dimusnahkan, orang Melayu dihalau keluar dari kampung halaman sendiri supaya peratusan pengundi Melayu menurun.

    Kita perlu lakukan lebih dari demonstrasi, menyatakan kemarahan di sosial media untuk menawan kembali Pulau Pinang.

    7 DUN tersebut jika anak muda Melayu berjaya mendaftarkan sebagai pengundi dengan mengajak sanak saudara, ipar duai, anak Pulau Pinang yang bekerja di Kuala Lumpur atau sebagainya dengan pertambahan seramai 7,000 pengundi baru di setiap 7 DUN tersebut maka Pulau Pinang pada PRU15 atau PRU16 akan diperintah oleh Melayu Islam iaitu UMNO dan PAS dalam Muafakat Nasional..

    Jika anak muda Melayu merasa simpati terhadap orang Melayu yang ditindas oleh DAP di Pulau Pinang, maka bertindaklah dari sekarang.

    Janganlah hanya menyuarakan rasa marah di dalam sosial media tetapi tiada tindakan dan getakan yang sistematik untuk membela nasib bangsa Melayu di Pulau Pinang.

    Benar, hantaran di sosial media boleh menimbulkan kesedaran dan kemarahan rakyat serta memberi tekanan kepada DAP dari bertindak sewenang-wenangnya, tetapi ia tidak akan mengubah jumlah undi di peti undi ketika pilihanraya.

    Anda umpama gajah yang diikat kaki padahal anda mampu memutuskan tali tersebut.

    Disebabkan mental anda telah dimomokkan bahawa Pulau Pinang tidak boleh dikuasai oleh orang Melayu Islam maka anda terus mengalah.

    Bangsa Melayu adalah bangsa yang hebat mewarisi darah pahlawan, pedagang dan pelaut yang hebat.

    Andalah anak muda Melayu yang mewarisi darah tersebut.

    Jika anda tidak bersatu dan tidak bertindak dari sekarang maka Pulau Pinang bakal menjadi Singapura kedua sampai bila-bila.

    Rujukan :

    Fb Mohammad Apandi

  28. 💐🌷💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
    Tnpa diri mu..diri ku ini seakan lemah dan kaku
    Tak ku rasa malu meluah apa yg di hati terbuku
    Dikau tetap di hati ini walau apa pun yg berlaku
    Tdak mungkin dpt ku lupa, Kau Kesayangan Ku
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

    💐🌷💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

    1. KAU KESAYANGAN KU – SCREEN
      Karaoke: https://youtu.be/lvizB3987g8

      💐🌷💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
      Tika kita bersua hati mula tergoda
      Payah nak dilupakan walau seketika
      Tidak pernah terduga cinta mula berputik
      Bagai kan tak percaya aku jatuh hati

      Kaulah kekasih
      Yang amat ku sayang
      Andai tidak bersua pastinya ku merindu
      Kerana hati dah tertawan
      Kerana cinta dah terbena
      Yang pasti kini
      Hanya kau saja bertakhta di hati ini

      Kan ku sunting diri mu sayang
      Kan ku bina istana cinta
      Kau kekasih ratu hati ku selama-lamanya

      1. Kau lah kekasih
        Yang amat ku sayang
        Andai tidak bersua pastinya ku merindu
        Kerana hati dah tertawan
        Kerana cinta dah terbena
        Yang pasti kini
        Hanya kau saja bertakhta di hati ini

        Kan ku sunting diri mu sayang
        Kan ku bina istana cinta
        Kau kekasih ratu hatiku selama-lamanya

        Hati usah diduga hanya mengundah resah
        Cinta di hati ini hanyalah untuk mu
        Kau kesayangan ku penyeri hidup ini
        Haruman kasih mu melekat di jiwa
        💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

        1. Dinda kesayangan ku,

          💐🌷💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
          Hnya Irah satu-satunya cinta abg, di dunia fana
          Untk Irah nanti..abg akan dirikan sebuah istana
          Di depannya sebuah tugu cinta abng akan bina
          Di sekeliling nya tman dipenuhi flora dan fauna
          💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

          💐🌷💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
          Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
          💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

  29. LAWAN JEPUN HANTAR BOM ATOM…..LAWAN CHINA BOM CORONA……..YANG PASTI VIRUS TIONGKOK D4P PALING BERBAHAYA…….

    Eksklusif: Virus Corona Sebenarnya Disebar Tentera Amerika?

    INI BUKAN konspirasi. Ini kenyataan Kementerian Luar China yang diterbitkan oleh Zhao Lijian –senada dengan lima pegawai tinggi China yang lain.

    Zhao Lijian turut mengkritik keras sikap Amerika yang tidak telus kerana tidak mendedahkan data mengenai pesakit di negara Uncle Sam itu. Beliau menulis:

    “Siapa pesakit pertama dan bila ia bermula? Berapa ramai yang dijangkiti? Apakah nama-nama hospital terbabit? Kemungkinan memang tentera AS yang membawa wabak itu ke Wuhan. Tolonglah telus! Umumkan data anda. Jelaskan kepada kita!”

    Malah, apabila Duta China di Washington, Cui Tiankai dipanggil untuk memberi penjelasan kepada Penolong Setiausaha Negara Amerika, David Stilwell, beliau bersikap ‘defensif’ dan tidak menafikan tuduhan Zhao Lijian itu. –bahawa tentera Amerika yang membawa virus Corona ke Wuhan.

    Kenyataan pegawai Kementerian Luar China ini boleh didasarkan kepada tiga hakikat:

    kenyataan Dr. Robert Redfield (Pengarah Center for Disease Control and Prevention),
    kehadiran 176 tentera Amerika dalam acara Military World Games di Wuhan pada Oktober 2019,
    serta lokasi strategik Wuhan yang merupakan lokasi pembinaan kapal perang yang besar dan produktif di China – sekali gus menjadi tapak peluasan kuasa Beijing mencabar dominasi Amerika di Laut China Selatan.
    Dalam siri kenyataan Zhao Lijian yang dibuat dalam Bahasa Inggeris dan Mandarin itu, beliau menyertakan video Dr. Robert Redfield – video penerangan sama yang dijadikan sandaran oleh ketua beliau, Hua Chunying ketika menegaskan bahawa China sama sekali tidak boleh dikaitkan sebagai punca virus Corona.

    Dr. Redfield mendedahkan dalam video itu bahawa sememangnya wujud kes di Amerika yang sah meninggal dunia kerana positif virus Corona,
    sebaliknya ia pada awalnya didiagnosis sebagai influenza.

    Pakar Penyakit berjangkit China yang menemui SARS pada 2003 iaitu Zhong Nanshan mengadakan sidang akhbar pada 27 Februari lepas mengatakan bahawa

    “jangkitan yang pertama memang terjadi di China, tetapi virus itu tidak semestinya berasal dari China’.
    Paling signifikan tentulah sehari selepas sidang media Zhong Nanshan itu iaitu kes pada 28 Februari lepas di mana seorang pesakit di Amerika disahkan positif virus Corona sedangkan beliau tidak pernah melawat mana-mana negara yang dilanda wabak berkenaan mahu pun berinteraksi dengan mana-mana pesakit yang positif dengan virus tersebut.

    Ringkasnya bermakna virus yang agresif itu tidak semestinya berasal dari China. Rakan sejawat Zhao, iaitu Geng Shuang ketika ditanya oleh Reuters sama ada kenyataan Zhao Lijian itu boleh dianggap sebagai pendirian rasmi Kerajaan China dengan mengejutkan membalas bahawa Amerika ‘tidak bermoral dan tidak bertanggungjawab’ serta ‘Amerika mempunyai pandangan yang berbeza mengenai asal-usul virus Corona’.

    Duta China di Afrika Selatan, Lin Songtian turut menegaskan bahawa virus Corona bukan berasal dari China. Setiausaha Negara Amerika Mike Pompeo sebelum ini merujuk virus Corona sebagai ‘virus Corona China’ atau ‘virus Wuhan’ manakala Penasihat Keselamatan Negara Amerika Robert O’Brien pula mendakwa ketidaksediaan China telah merugikan tempoh dua bulan untuk membendung virus itu.

    Untuk rekod, acara Military World Games dianjurkan di Wuhan pada Oktober 2019 dan sememangnya dihadiri sekitar 176 orang tentera Amerika. Wabak virus Corona disahkan pertama kali merebak pada November 2019, iaitu tidak lama selepas berakhirnya acara Military World Games ini.

    Wuhan juga ialah lokasi kritikal pembinaan angkatan kapal-kapal perang buat tentera laut China (PLA-N). Wuhan menempatkan syarikat Wuchang Shipbuilding Industry Group yang bertanggungjawab membina kapal-kapal selam untuk tentera laut China serta Naval University of Engineering yang menghasilkan pelbagai teknologi dasar laut buat tentera China.

    Pada 2018, Wuchang Shipyard di Hubei, Wuhan juga dikesan menjadi lokasi pemasangan ‘electromagnetic gun’ (railgun) di ‘landing ship’ Haiyang Shan sekali gus menjadikan China negara pertama di dunia yang memasangnya di landing ship.

    Malah, dua kapal Littoral Mission Ship (LMS) Malaysia iaitu KD Keris dan KD Sundang juga dibina oleh Wuchang Shipbuilding di Wuhan dan baru sahaja diserahkan kepada Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) pada 2019 sebelum virus Corona merebak.

    Antara projek utama ketenteraan China yang diunjurkan terjejas dengan wabak virus Corona ini ialah pembinaan kapal pengangkut pesawat China yang ketiga serta pembinaan pesawat-pesawat pejuang yang baru.

    Jiangnan Shipyard yang bertanggungjawab membina kapal pengangkut pesawat China yang ketiga serta Shenyang Aircraft Corporation yang membina pesawat pejuang buat tentera laut dan udara China telah terpaksa menangguhkan sebahagian kerja-kerja pembinaan mereka.

    Analisis ‘ancaman’ kekuatan industri pembinaan kapal perang China ke atas dominasi angkatan laut Amerika ini boleh dibaca dengan terperinci dalam karya‘Chinese Naval Shipbuilding: An Ambitious and Uncertain Course’ pada 2017 terbitan Naval Institute Press.

    Amerika Syarikat saat ini memiliki 11 kapal
    pengangkut pesawat berkuasa nuklear – tidak termasuk sembilan lagi ‘assault ships’ – yang kesemuanya mampu membawa pesawat F-35B. Hakikat bahawa pesawat F-35B Lightning II Amerika buat pertama kali menyertai latihan ketenteraan Cobra Gold Indo-Pasifik pada Februari lepas seolah-olah memberi isyarat kepada Beijing bahawa mereka masih mendominasi.

    Sama ada benar atau tidak dakwaan serius Kementerian Luar China bahawa tentera Amerika yang membawa virus Corona ke Wuhan, apa yang pasti virus berkenaan telah memberi impak negatif ke atas kemajuan tentera China untuk menyaingi armada laut Amerika.
    Semoga Allah memelihara kita semua.
    Oleh: ABDUL MUEIN ABADI
    Penulis ialah Pensyarah Program Sains Politik Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) – HARA

  30. najib bini rosmah

    Gelojoh dan tamak haloba si Kitol kepada kuasa dibalas cash oleh Tuhan. PM Puppet si Kitol Kerajaan Pintu Belakang warning Rakyat jangan keluar ikut pintu depan. Kahkahkah!

  31. 👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
    Msih rmai yg brdegil, tidak mahu brada di rmah
    Kesian kat PM kita smpai terpaksa buat rayuan
    Mmg covid19 mmbuat negara lumpuh & lemah
    Nmun, bgi Kejora..cinta ttp jadi satu ksyahduan
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

    💐🌷💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

  32. Irah,

    💐🌷💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
    Smoga, dinda sjhtera di US sana, Irah ku manja
    Msjid/Surau, tk blh prgi, abg solat di umah saja
    Cuti abg msih pnjang, 1 Apr baru kembali kerja
    Abg duduk rmah je le 2 minggu brmuram durja
    😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢

    💐🌷💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

  33. KERAJAAN PENYAMUN HARAM PH TAK MENGAKU PUNCA SEGALA MASALAH…..PH MASIH DALAM DENIAL SYNDROME……

    Pakatan Harapan’s Stupidity Is Taking The Lives Of Malaysians……

    So, yes, many lives are going to be sacrificed over the next month or two before events come back to normal, or close to normal. Some of these victims will be your family members and friends. And when you bury or cremate them, just remember that you are sending these people to their graves with the courtesy of Pakatan Harapan that had more important things to do than save the lives of Malaysians.

    Today, three months too late, the Malaysian government is finally doing something to ensure that as many lives as possible are going to be saved. Yes, three months too late. The government could have acted earlier, at least back in January or February, but they did not. And read the news items below to get a better idea what the official government policy was at that time.

    But then we are talking about the official government policy at that time of the Pakatan Harapan government, not the Perikatan Nasional government. The government that is now doing something is the Perikatan Nasional government. The government that said no need to do anything was the Pakatan Harapan government.

    Today, Malaysia is where Italy was at the initial stages back in February. How long do you think it is going to take for Malaysia to be where Italy is today? Two weeks? Three weeks? One month? If Malaysians still ignore the restricted movement order by the government, in two or three weeks’ time Malaysia will be where Italy is today.

    Back in January 2020, Wuhan already took action while Malaysia still did nothing
    But then in January and February Pakatan Harapan was too busy. They were engrossed in a power-struggle and had no time to worry about the COVID-19 or coronavirus pandemic. Luckily the Pakatan Harapan government collapsed in late February and the new government took over on 1st March 2020. If not, everyone would still be too busy with the power-struggle to worry about the lives of Malaysians.

    So, yes, many lives are going to be sacrificed over the next month or two before events come back to normal, or close to normal. Some of these victims will be your family members and friends. And when you bury or cremate them, just remember that you are sending these people to their graves with the courtesy of Pakatan Harapan that had more important things to do than save the lives of Malaysians.

    ********************************************************************

    Covid-19: No need for blanket ban on Chinese visitors, says DPM
    (The Star, 21 February 2020) – Malaysia will not ban visitors from China for now as there is no necessity to do so, says Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail.

    The Deputy Prime Minister said instead, the government will be imposing more stringent checks on people arriving from China, the epicentre of the Covid-19 outbreak.

    “The matter was discussed, but we found that there is no necessity for it (a ban on China visitors) now.

    “We will however strengthen our checks on people arriving from China, ” she said after chairing a high-level committee meeting on Covid-19 here Friday (Feb 21).

    Dr Wan Azizah, who is also chairman of the National Anti-Disaster Management Agency (Nadma), said those arriving from China will also be given swab tests, on top of the thermal screening which is done at all entry points.

    “Individuals who are found to be Covid-19 positive will be admitted to hospitals. Those who are negative will be allowed to go home, but they must undergo the ‘Home Surveillance’ programme that is set according to Health Ministry’s guidelines,” she said.

    She added that China nationals who are studying in Malaysia will have to undergo health screening arranged by their universities.

    This is how China fought COVID-19
    This however does not apply to students who have already been in Malaysia for more than 14 days, taking into consideration the 14-day incubation period for Covid-19.

    “The Education Malaysia division (BEM) in the Higher Learning Department will be in charge of implementing this health screening, according to the standard operating procedures agreed upon by the Health Ministry and the Education Ministry, ” said Dr Wan Azizah.

    Recently, Health Minister Datuk Seri Dr Dzulkefly Ahmad said the Cabinet had discussed whether Malaysia would issue a blanket ban on visitors from China in light of the Covid-19 situation.

    He said the decision lies with Dr Wan Azizah as Nadma chairman.

    So far, Malaysia has only imposed travel restrictions on China nationals who are from the Hubei province and neighbouring provinces Zhejiang and Jiangsu.

    Wuhan city, the epicentre of the Covid-19 outbreak, is in the Hubei province.

    Flights to and from Wuhan have also been temporarily halted.

    Meanwhile, Dr Wan Azizah said screenings at the Johor-Singapore border entry and exit points will also be strengthened.

    “The Health Ministry will be discussing the screening and surveillance methods at the entry and exit points in Johor with the Singapore government, through the Bilateral Joint-Working Group.

    “They will have a meeting on Feb 25, ” she said.

    ***********************************************************************

    Coronavirus: Situation in Malaysia not critical at this moment – Dr Mahathir
    (Bernama, 26 January 2020) – The situation of 2019 novel coronavirus (2019-nCoV) in Malaysia has not reached critical stage, said Prime Minister Tun Dr Mahathir Mohamad.

    “At this moment it is not yet critical to the point where we need to stop tourism for example. We have to assess when is the critical stage. But we will keep on checking on tourists, whenever there are some indications that they might be infected,” he told the media after attending the Chinese New Year (CNY) 2020 open house, here today.

    He said most countries are taking some action because this is something new and serious.

    “However, the manifestations of the disease are difficult to detect. This is a question of people being able to travel and they travel very fast. Before you can detect a person who is sick, he has already arrived at the destination. So, we have to accept that complete control is not possible,” he said.

    Dr Mahathir said for now, the government had no plans to stop tourists from Wuhan, China from coming into Malaysia.

    Asked if the government plans to quarantine all tourists from China and other affected countries upon their arrival in the country, the prime minister said that the move was not viable as the number of Chinese tourists coming into the country can reach up to two million people.

    “The number of Chinese tourists can reach up to two million. Where are we supposed to place them? So, whoever is symptomatic, even just a little bit, will be quarantined. You can send them back to China but in the process of sending them back, they will come into contact with other people. It is better to quarantine them first until they show no signs, then we can send them back,” he explained

    Dr Mahathir said it is much easier for people with other ailments to get infected with this new virus, which is why it is imperative for the government to work out a system to isolate those infected quickly.

    “We are also still not sure about the treatment. So, at the moment it is prevention, not treatment. And prevention is mainly wearing masks and staying away from people who are suspected of having the disease,” he added.

    He also advised Malaysians who are currently in China and countries affected by the virus to take appropriate action by wearing a face mask to avoid infection.

    “They will be checked to ensure they are not infected before coming back into the country,” he said.

    Dr Mahathir said the Chinese government was taking a stern action by isolating those infected by the disease in Wuhan and prevent them from travelling.

    “The China government has also quarantined the whole population of 11 million people (in Wuhan), this is a drastic action and it shows the determination of the China government to control the disease,” he said.

    So far, four confirmed cases of coronavirus have been detected in the country.

    ***********************************************************************

    Dr M: Closing mosques and tourist sites is not govt policy
    (The Star, 29 January 2020) – The decision to close mosques and tourist attractions to travellers in light of the novel coronavirus outbreak is not a government policy.

    Prime Minister Tun Dr Mahathir Mohamad went so far as to describe such moves as irresponsible.

    “The government never declared that mosques or museums cannot be visited by tourists just because they might be infected by the coronavirus.

    “This is not a government policy and it is an irresponsible act, ” he told a press conference after chairing the weekly Cabinet meeting here Wednesday (Jan 29).

    Among the mosques that have closed temporarily to tourists are the Tuanku Mizan Zainal Abidin mosque and the Putra Mosque in Putrajaya, as well as the Federal Territory mosque in Kuala Lumpur.

    Dr Mahathir also warned the public against spreading fake news that is meant to stir ill feelings toward other races.

    “Even though we believe in freedom of expression, it does not mean we can be antagonistic and agitate the feelings of others.

    “Freedom is maintained in this country, but the spreading of fake news with ill-intent will not be tolerated. We will take action against them,” he said.

    Earlier, the Malaysian Communication and Multimedia Commission (MCMC) said a man was detained on Tuesday (Jan 28) in connection with spreading false or fake news regarding the novel coronavirus (2019-nCoV).

  34. Aik….!!!!! Takde sapa nak komen? Kesian budin. Kalau bukan cerita politik nampaknya orang tak minat tengok laman tulisan kau ni budin, kesian…..

    1. Bila ada comment moderation, orang malas nak komen ler.

      Testing, testing, comment moderation now on ke?

      1. Yes, comment moderation is now on.

        Selamat malam, semua.

    2. Oik, komen aku dah di makan toyol.

      Selamat malam Budin.

      1. HAHAHA HOHOHO HIHIHI

        🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
        Padan dgn muka, TN anjing nyanyuk tua bngka
        Cara caci maki menganjing tu Budin dh kekang
        Mmg ketara, anjing biol sewel itu Budin tk suka
        Komen anjing tua tu Budin lempar ke longkang
        🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
        👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

        👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
        Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
        😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

        HU HU HU…

    3. Bila guna comment moderation, tak ramai nak komen.

    4. Komen aku 10.02 am berupa a fair comment.

  35. Irah,

    💐🌷💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
    Tadi, abg tertidur awal..kini abg kembali terjaga
    Abg tk pergi ke mana2, msih bersama keluarga
    Peraturan kawalan prgerakan, abng patuhi juga
    Sesungguhnya covid-19 ini, kita Allah nak duga
    👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳

    💐🌷💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

    1. 💐🌷💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
      Mmg skrg ini..dkat negara kita hening suasana
      Printah kwlan prgrakan utk halng wbak Corona
      2 minggu kena duduk rumah, tak blh ke mana2
      Risaukan Irah kat US tu, abg di sini tidur tk lena
      💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

      💐🌷💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
      💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

  36. bagus.

    perlu ikut arahan ini, agar penyebaran nya dapat di lambatkan agar virus gagal mendapatkan “host” terbaharu utk meneruskan kehidupan nya.

    tiap kali,pembawa atau yg terkena jangkitan batuk, meresin atau membuka mulut, dan anggota tangan yg di hinggapi kerap mengusik2 mulut dan hidung…..

    virus2 ini kebiasaan hidup selama 72 jam di luar persekitaran.

    yg kerap jangkitan berlaku, bila udara mengandungi ketinggian ppm (part per million) virus2 berterbangan bebas selain sentuhan2.

    bak kata Dr Dzul, Mantan Menteri Kesihatan, strategy terkini, “flaten the infectious curve, atau kurangkan upaya virus mencari host terbaharu, agar virus mati dgn sendiri nya, gagal utk meneruskan kehidupan nya.

    jgn terlalu paranoia dgn pengertian “virus” kerana mereka dah bersama manusia dari awal kehidupan lagi.

    seketika2, antibody manusia gagal kerana virus2 yg terdapat pd haiwan2, “mutate” dlm strain terbaharu, melepasi keupayaan antibody manusia am nya. bila antibody manusia mula menjenamakan tahap tertinggi, selepas jangkitan virus tersebut, maka virus tersebut tiada lagi menjadi ancaman kpd mereka.

    process ini akan berulang2, manusia dgn segala kehidupan2 yg hidup bersama mereka.

    wabak ini memberi byak peluang dlm keadaan “turbulent” yg ada. Ekonomi dunia dgn PE (nisbah profit vs earning) tidak seiring dgn harga2 commodity yg jatuh ketara nya.

    “the stale economic,an obvious priori,” memberi byak “upsides” bagi sesiape yg ingin membeli, utk mendapatkan keuntungan yg lumayan.

    Sesunggoh nya, kehidupan ini penuh dgn adegan2 perniagaan, hinggakan kematian, syurga/neraka tidak terkecuali dari kepentingan manusia.

  37. Dah ramai yg balik..ada tabligh bawak balik covid…jalan KL lengang…

    Muyidin baru nak buat rayuan…m

Leave a Reply

Your email address will not be published.