MAHATHIR, MANUSIA TAK MENGENANG BUDI?

Tun Mahathir Mohamad berkata, Anwar Ibrahim tidak boleh menarik sokongan orang Melayu dan orang Melayu juga tidak menyokong Presiden PKR itu kerana pendirian politiknya yang liberal.

Menurut beliau, perkara itu dapat dilihat apabila Anwar mengajak DAP untuk menyertai bersama gabungan parti yang ditubuhkannya sebelum ini.

“Kalau kita toleh ke belakang, bila dia terkeluar daripada UMNO ketika saya jadi Perdana Menteri pada tahun 1998, dia cuba tubuh sebuah parti menentang saya.

“Dulu sebelum ini Ku Li (Tengku Razaleigh Hamzah) keluar parti dan tubuh parti Semangat 46. Tetapi itu parti Melayu.

“Anwar keluar-keluar dia buat parti liberal.

“Dia nak dapat sokongan daripada DAP maka dia ajak DAP masuk, PAS masuk. Falsafah dia liberal,” katanya dalam wawancara bersama Sinar Harian.

Meneliti intipati interbiu Tun Mahathir berkaitan hal ini, apa yang nyata ialah beliau masih seorang pendendam dan ingin memusuhi Anwar sehingga ke akhir hayatnya, walaupun Anwar sudah lama memaafkannya.

Sedarkah Tun Mahathir bahawa beliau kini menjadi orang paling tua yang masih ada dendam dan busuk hati terhadap orang yang berbuat baik kepadanya?

Dalam pada itu, Tun Mahathir juga, mungkin kerana faktor terlebih tuanya, beliau ternampak semakin mempunyai kecenderungan menyalahkan semua orang dan menganggap hanya dirinya saja yang betul belaka.

Anwar salah, Najib Razak salah, orang Melayu salah, tetapi dirinya tidak pernah sama sekali salah.

Keputusan menubuhkan PKR, sebuah parti pelbagai kaum bukanlah menunjukkan Anwar seorang yang liberal, tetapi untuk beliau membuka dimensi baru dalam politik negara yang terkeluar daripada sentimen kaum dan agama yang sering menjadi mainan selama ini.

Anwar melihat, oleh kerana Malaysia adalah negara berbilang kaum dan untuk mengelakkan isu kaum dan agama terus menjadi mainan dalam politik, ia antaranya boleh diatasi dengan mengajak rakyat berjuang bersama dalam sebuah parti yang pelbagai kaum.

Hal ini dapat dilihat, meskipun PKR berbilang kaum keanggotaannya, ketegasan Anwar dalam perjuangan untuk Melayu, Bumiputera, bahasa Melayu, agama Islam dan seumpamanya adalah lebih daripada Tun Mahathir sendiri.

Itu belum dikira lagi bagaimana Anwar dalam memimpin kehidupan keluarganya yang lebih mematuhi syariat Islam berbanding Tun Mahathir.

Tun Mahathir, walaupun selalu mengaku memperjuangkan Melayu, beliau sebenarnya lebih kerap memperlekeh orang Melayu sebagai malas, bahkan lebih banyak dikelilingi oleh tauke dan ahli perniagaan bukan Melayu ketika sedang berkuasa.

Tindakan Anwar berkawan dengan DAP sebaik dipecat daripada UMNO (bukan terkeluar daripada UMNO sebagaimana yang disebut oleh Tun Mahathir) bukanlah bermakna beliau seorang yang liberal.

Jika berkawan dengan DAP dianggap liberal, kenapakah ketika mengasaskan Deklarasi Rakyat, Tun Mahathir sendiri memulakannya dengan berbaik dan memerlukan sokongan DAP ketika itu?

Kalau Anwar seorang yang liberal dan PKR sebuah parti yang liberal, mengapa Tun Mahathir masih mahu bergabung dengan Anwar dan PKR untuk menumbangkan Najib pada PRU14 lalu?

Kenapa tidak bergerak sendirian?

Jika tanpa sokongan Anwar, PKR dan DAP, bolehkah Tun Mahathir memenuhi cita-citanya menumbangkan Najib, UMNO dan BN serta berpeluang menjadi Perdana Menteri buat kali kedua?

Kenapa begitu mudah lupa jasa dan sumbangan Anwar, PKR dan DAP terhadapnya?

Dalam keadaan Tun Mahathir sendiri ditikam dan dikhianati oleh Muhyiddin Yassin dan Azmin Ali sehingga terpelanting daripada kerusi Perdana Menteri dan tidak mampu untuk bangun semula, apa faedah dan pahalanya lagi untuk beliau terus menyalahkan Anwar?

Lebih daripada, jika Anwar dan PKR liberal, manakala Bersatu yang dipimpin oleh Tun Mahathir kononnya tidak liberal, mengapa calon Bersatu lebih banyak kalah daripada menang kepada UMNO dalam PRU14 lalu?

Bukankah jika Tun Mahathir seorang yang benar-benar memperjuangkan Melayu, beliau dengan pengalaman 22 tahun sebagai Perdana Menteri, parti Bersatu yang ditubuhkannya pasti akan memenangi lebih banyak kerusi berbanding UMNO yang dituduhnya parti kleptokrasi? (ShahbudinHusin 12/03/2020)

0 0 vote
Article Rating
Kongsikan artikel ini
Updated: 12 March 2020 — 4:38 pm
Subscribe
Notify of
guest
52 Comments
Newest
Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
Makhtar
Makhtar
14 March 2020 5:00 pm

Sebaik Anwar di’guling’kan oleh Mahathir pada 1998, rakyat dari semua kaum, agama dan budaya tampil ke depan menyatakan sokongan kepada Anwar dan membantah kezaliman yang dilakukan terhadap Anwar. Itulah antara asas (foundation) yang telah melahirkan PKR.

Halirafi
Halirafi
13 March 2020 3:14 pm

Semua nak mengatakan mereka sahaja yang betul. Rakyat yang melihat dan mengkaji. Rakyat yang menjadi saksi bagaimana Najib and the gang berbelanja mewah. Duit boleh besepah-sepah. Kemudian kita lihat bagimana Tun terpaksa bekerjasama dengan yang selama ini pembangkang untuk menjatuhkan BN (Najib). Saya rasa faktor Tun lah yang berjaya mengalahkan BN bukannya DSAI yang mana banyak kawasan berjaya dirampas. Berdasarkan kepada janji sebelum pilihanraya, mereka memilih Tun sebagai PM jika berjaya. Selepas menang, janji tetap ditunai dan Tun diangkat tetapi bersyarat, yang sebelum pilihanraya tiada, dua tahun sahaja. PM dari minoriti tentu menpunyai banyak masalah dalam menjalankan tugas dan polisi… Read more »

Pemerhati Politik
Pemerhati Politik
13 March 2020 11:30 pm
Reply to  Halirafi

Kalau faktor Tun M yang jadi penyebab menang pilihanraya, kenapa rakyat tak pilih Bersatu, parti Tun? Bersatu hanya menang 11 kerusi daripada lebih kurang 40 kerusi yang ditandingi. Boleh kongsi kenapa rakyat tak pilih parti yang diterajui Tun? Ke sebenarya Tun yang menumpang kemenangan parti lain dalam PH? Boleh jawab?

Anonymous
Anonymous
13 March 2020 9:52 am

Jumpav keling dgn ular aku pukul keling dulu…

Anonymous
Anonymous
13 March 2020 9:51 am

Parti yg berasaskan kuam adalah rasis…parti mcm ni mudah menimbulkan ketegangan antara kaum…

Liberal dgn buka keahlian untuk semua kaum lebih sesuai untuk masyarakat majmuk….

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
12 March 2020 11:46 pm

MEREKA YANG CERDIK AKAN TERTARIK PADA FAKTA DAN ANGKA…..SI BODOH AKAN TERPESONA DENGAN AUTA……. Are You Angry? Really Angry With The Current Government? Then Read On……. By Philip Kwan Are you mad at what has been happening over the past few weeks in Malaysia? Are you outraged that the Pakatan Harapan government has crumbled due to the crossing over of certain MPs? Are you devastated that politicians from BN/UMNO are in power again and are free to abuse their authority, rob the nation’s coffers, and pull off corruption on a grand scale like never seen before? Well guess what? You… Read more »

Pemerhati Politik
Pemerhati Politik
12 March 2020 10:53 pm

Sangat setuju dengan pandangan saudara 1. Orang lain yang mengkianati Tun M, tetapi Anwar juga dipersalahkan 2. Sebenarnya Anwar dari berbagai segi dalam mata kasarnya lebih islam dan lebih melayu daripada Tun M. Saya amat menghormati DSWA. 3. Tun M lupa yang tanpa PKR, DAP dan Amanah yang telah lama bekerjasama sebelum masuknya Bersatu, tak mungkin Tun M boleh menjadi Perdana Menteri Sebenarnya ada yang berlaku ada hikmah untuk PH. Insya Allah mereka akan lebih utuh dan lebih mantap dan lebih kuat ikatan kepercayaan sesama sendiri PN yang merebut kuasa akan senang runtuh kerana tujuan ianya dibentuk tidak ikhlas dan… Read more »

Sheraton
Sheraton
12 March 2020 10:52 pm

Jadi macam UMNO tak betul.
Jadi macam PAS pun salah.
Jadi macam Anwar kena tolak.

Dalam kenyataan Sinar cakap tak boleh lah melayu bolot semua. Kena lah bagi jugak pada Cina.

Macamana pulak tu…?

Anonymous
Anonymous
13 March 2020 8:08 am
Reply to  Sheraton

Kenapa dia tak sebut DAP?
Bagilah kpd DAP. LGE terbukti pandai cari duit dgn merompak Petronas & jual aset khazanah. Harta org melayu islam yg tak ada kena mengena langsung dgn kapir pun dijual sesama kapir.
DAP dan anjingnya PAN mesti dihapuskan.

zunnun
zunnun
12 March 2020 10:22 pm

melayu2 fascists dan golongan fahaman penyembah2 bentuk2 dan nama2,terdahulu dgn kawin songsang mereka, dan menyerikan ikatan muaFUCKat… ke sana ke mari, menjual kesundalan ideology fascist dan pagan kpd segala serumpun melayu2 yg sama.. bila terdengar peluang utk memerintah negara, melompak bergembira, tidak ketinggal si badud lebai pendek anak mAn, di beri jawatan penjaga alam, tersengeh2 menerima. si betina mereka pula di amanahkan utk menjaga wanita dan keluarga, maka serba sundal akan nya, bagaimana isu kawin bawah umor bertentangan dgn “sunnah” mereka. kini, kesundalan melayu2 fascist dan penyembah fahaman pagan, merasakan, kurang senang, muaFUCKat kena “fuck” oleh Moo + Geng2 Semburit… Read more »

Anonymous
Anonymous
12 March 2020 10:21 pm

👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
Politik bgi Kejora kini tidaklah begitu sgt bererti
Asal mjoriti Mlayu perintah, Kejora dh puas hati
Yg Kejora lebih fikirkan..ialah si dia kt universiti
Lama lagi lah rasanya Kejora terpaksa menanti
💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

Anonymous
Anonymous
12 March 2020 10:22 pm
Reply to  Anonymous

😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢
Kejora lebih risau lagi, dgn wabak virus Corona
Ikut statistik lebih 200 jangkitan dekat US sana
Moga Allah pelihara, Kejora pnya bnga nirwana
Agar tak terganggu, dia punya program sarjana
💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

Anonymous
Anonymous
12 March 2020 10:23 pm
Reply to  Anonymous

👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
Tk kisah lah siapa perintah..asal mjoriti Melayu
Kejora kini lebih memikirkan si dara ku nan ayu
Sian dia, teringin sgt asam pdas sepat ubi kayu
Mngingat semua itu..hati ini terasa hiba & sayu
💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

Anonymous
Anonymous
12 March 2020 10:23 pm
Reply to  Anonymous

👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
Kejora tak kisahlah siapa pun yng jadi kerajaan
Asal Melayu berkuasa dah mnjadi kebanggaan
Yng Kejora lebih fikirkan..adalah si dara pujaan
Semoga..bila tmt belajar, dia akn dpt pekerjaan
💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

Anonymous
Anonymous
12 March 2020 10:36 pm
Reply to  Anonymous

💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
Kekadang, penantian seperti suatu siksa derita
Lbh2 lgi bila org tersayang berada jauh di mata
Nmun terhibur jugak diri ini bila si dia bercerita
Wajah si dia mirip penyanyi dangdut yang jelita
💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

Anonymous
Anonymous
12 March 2020 10:37 pm
Reply to  Anonymous

SAKITNYA TUH DI SINI – CITA CITATA
Karaoke: https://youtu.be/yLeQAS5xSAg

💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
Sakitnya tuh di sini di dalam hatiku
Sakitnya tuh di sini melihat kau selingkuh
Sakitnya tuh di sini pas kena hatiku
Sakitnya tuh di sini kau menduakan aku

Teganya hatimu
Permainkan cintaku
Sadisnya caramu
Mengkhianati aku
Sakitnya hatiku
Hancurnya jiwaku
Di depan mataku
Kau sedang bercumbu

Sakit, sakit
Sakitnya tuh di sini
Sakit, sakit
Sakitnya tuh di sini
💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

Anonymous
Anonymous
12 March 2020 10:44 pm
Reply to  Anonymous

💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
Kejora tak naklah terlibat sgt dgn rencah politik
Menyokong itu ada, tapi Kejora tak mau fanatik
Hati ini hnya memikirkan, cinta suci yg berputik
Siapa tak bngga dpt kekasih mcm Citata cantik
💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

anonymous
anonymous
12 March 2020 9:58 pm

ada malayu nak kuasa bial ada kuasa takut nak guna kuasa Allah perintah mansuia bukan saja cari makan tapi kena berhukum ngan hukum ynag ditetapkan oleh Allah lebih 60 thaun ada kuasa satu hukum jinayah islam pun tak buat alasan bnayak nyamuk negara tak maju dll Karena itu janganlah kamu takut kepada manusia, (tetapi) takutlah kepada-Ku. Dan janganlah kamu menukar ayat-ayat-Ku dengan harga yang sedikit. Barang siapa yang tidak memutuskan menurut apa yang diturunkan Allah, maka mereka itu adalah orang-orang yang kafir. Dan dalam kisas itu ada (jaminan kelangsungan) hidup bagimu, hai orang-orang yang berakal, supaya kamu bertakwa. kisas pun… Read more »

Anonymous
Anonymous
13 March 2020 8:13 am
Reply to  anonymous

Itulah yg kau ulang sejak tahun lepas. Drp 60 tahun umno berkuasa, 22 tahun @ satu pertiga atok M yg jd PM. Kalau tak reti matematik, tanya budak tadika. Atok yg kau jilat jubor sepanjang masa.
Bodoh jgn tunjuk dpn khalayak.

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
12 March 2020 9:44 pm

Hamzah Zainuddin akan bincang dengan polis pembebasan suspek LTTE…….. Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hamzah Zainuddin hari ini mengesahkan akan berbincang dengan pihak polis tindakan bekas Peguam Negara Tan Sri Tommy Thomas menggugurkan semua dakwaan terhadap 12 tahanan LTTE. Pada 9hb Mac 2020, saya menulis: “Saya berharap agar Hamzah dapt menggerakkan satu siasatan bersepadu melibatkan pihak Polis Diraja Malaysia (PDRM), Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan Badan Kehakiman Negara untuk menyiasat bekas Menteri Kewangan, Lim Guan Eng, dan bekas Peguam Negara, Tommy Thomas. “Siasatan terhadap Tommy Thomas perlu kerana beliau malangkaui batas kuasanya apabila memijak-mijak kuasa Menteri Dalam Negeri dengan… Read more »

Anonymous
Anonymous
12 March 2020 9:39 pm

Sebelum ni zunnun kawan baik dgn wak suman
Bila PH runtuh, zunnun babi tak ada teman
Menyondol le dia seekor diri kat tepi laman
Memang zunnun babi ni dah tak siuman

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
12 March 2020 9:35 pm

ALJUBRI SUKA MAIN PINTU BELAKANG……..TAK BERANI TENDANG PARTI KADOK…. Anwar wants Mahathir in Pakatan Harapan but also wants to control the pact….. Datuk Seri Anwar Ibrahim wants Tun Dr Mahathir Mohamad in Pakatan Harapan but also wants to be in control of the pact. PKR is using the uncertainty regarding Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM)’s leadership as excuse to justify Datuk Seri Anwar Ibrahim’s candidature as opposition leader. This was made manifest today when Datuk Johari Abdul said Pakatan Harapan was uncertain about the position of Bersatu in the pact. However, Bersatu secretary-general Datuk Marzuki Yahya has made it clear… Read more »

Anonymous
Anonymous
12 March 2020 9:34 pm

Matdey guling PH zunnun gila meroyan
Dia gila menyondol tak ubah mat gian
Dah kalah tu insaflah duduk diam-diam
Elok muka kau tu sental dgn kulit durian

Anonymous
Anonymous
12 March 2020 9:29 pm

Zunnun babi rupanya barua kapir harbi
Ckp macam alim tapi perangai mcm babi
Dah tua nak mampoos perangai macam babi
Bila kau mampoos campak je kat kandang babi

Anonymous
Anonymous
12 March 2020 9:22 pm

Sebelum PH rebah, kemain zunnun puji matdey
Awal PH rebah, zunnun ni masih puji matdey
Bila tahu cerita sebenar Nuar cerita hal matdey
ZUNNUN babi ni swing hari ni kutuk matdey

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
12 March 2020 8:44 pm

ENAM JAHANAM BERJAYA DIHALAU ….. HOUSE KEEPING MASIH WAJIB…….. Lihatlah Netizen “Semangat Gila Kuasa Sebenar” Daripada UMNO……… Lagi pemimpin Umno yang tidak berpuas hati dengan lantikan jawatan kabinet kerajaan baru Perikatan Nasional (PN) yang diterajui oleh Perdana Menteri Muhyiddin Yassin. Kali ini, menurut veteran Umno, Shahrir Samad semangat en bloc PN hilang dalam barisan jemaah menteri itu selepas Muhyiddin diumumkan oleh Yang di-Pertuan Agong sebagai perdana menteri kelapan. “Keputusan dan tindakan secara en bloc oleh BN bersama PAS berjaya dilaksanakan sehingga perkenan Yang di-Pertuan Agong untuk Muhyiddin menjadi perdana menteri. “Tetapi apabila tiba kepada peringkat perlantikan anggota jemaah menteri, seolah-olah… Read more »

Kakirembat
Kakirembat
12 March 2020 8:30 pm

Pendekkan cerita. PKR perlu keluar drpd PH. Jauhi Parti Pemusnah Bangsa Melayu.

Anonymous
Anonymous
12 March 2020 9:12 pm
Reply to  Kakirembat

Ya, setuju, supaya parti reformbasi ni lagi cepat jd bangkai.

Pemerhati Politik
Pemerhati Politik
13 March 2020 11:36 pm
Reply to  Kakirembat

Analisa yang langsung tak bermakna. PPBM dah cellar PH. Apasal nak suruh PKR pula keluar? Ini bermakna tinggal Amanah dan DAP? Apa punya rumusan? Quite shallow

Anonymous
Anonymous
12 March 2020 8:28 pm

Irah,

💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
Lps isyak jap gi..abg dgn rakan2, nak gi mncing
Maaflah tadi kalut, tk smpat berpantun kt dinda
Ptg tadi..buat persiapan umpan, & korek cacing
Abg tetap ingat kt Irah, di mana pun abg berada
💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

Anonymous
Anonymous
12 March 2020 8:28 pm

Irah,

💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
Abg cuti 10 hri, mulai esok smpai Isnin skali lgi
Selain memancing, blm cadang mana nak pegi
Klu rasa sepi..abg akn tatap wrkh2 yg Irah bagi
Bolehlah abg brpantun kat Irah sampai ke pagi
💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

Sheraton
Sheraton
12 March 2020 8:07 pm

Ini bukan masalah Liberal ke apa ke.. Kalau UMNO jadi Komunis pun orang melayu yang sempit fikiran akan terus mengundi UMNO.

Itu lah punca kekalahan PPBM kepada UMNO walaupun UMNO itu parti kleptokrasi..

Untung nya UMNO sebab sinonim dengan Istana…

Anonymous
Anonymous
12 March 2020 9:16 pm
Reply to  Sheraton

Kesiannya, merintih kau sorang diri
Ada kawan pun semua dah cabut lari
Bagi gelaran kat orang kleptokrasi
Parti sendiri bergelumng dgn taik babi

Kahkahkah kahak ptuih.

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
12 March 2020 8:05 pm

From fear-mongering to pandemic……… The last time I stepped out of a courthouse with moderation advocate Jahaberdeen Yunoos, he was my counsel in a high-profiled defamation case brought against me (and one Jeff Ooi) in 2006 by a news conglomerate and four of its top execs, an affair that would bog (dog?) my career as a journalist and blogger for 5 years (and helped make Jeff Ooi a two-term Member of Parliament). Jahaberdeen was the last in a string of lawyers who offered to defend me pro-bono. Seeing him again yesterday at the Magistrate court in Jalan Duta, acting as… Read more »

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
12 March 2020 8:07 pm

ADAKAH ALJUBRI MASIH BERANI IKUT PINTU BELAKANG SETELAH PANDEMIC COVID 19……..

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
12 March 2020 7:53 pm

Covid-19: Semua peguam Najib kuarantin diri sendiri……

Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur dimaklumkan bahawa keseluruhan pasukan pembelaan Najib Razak kini diletakkan di bawah kuarantin rumah berikutan kebimbangan wabak Covid-19.

Ini selepas peguam utama, Muhammad Shafee Abdullah mempunyai kontak dengan individu yang mempunyai kontak secara langsung dengan pesakit Covid-19.

Perkara itu dimaklumkan oleh peguam Shafee, Noor Farhah Mustaffa kepada hakim Collin Lawrence Sequerah tengah hari ini.

Noor Farhah berkata Shafee mempunyai kontak dengan individu berkenaan ketika kenduri di rumahnya pada Sabtu lepas.

Najib, yang menghadapi perbicaraan berkaitan 1MDB hadir di mahkamah pada masa itu.

Mkini

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
12 March 2020 7:33 pm

Kenapa Dr Mahathir Berani Ambil Risiko Meletak Jawatan Perdana Menteri?……. Umum tahu hakikatnya Dr Mahathir merasa menyesal kerana meletak jawatan sebagai Perdana Menteri yang mengakibatkan beliau kehilangan terus jawatan Perdana Menteri. Umum juga tahu Dr Mahathir sebenarnya belum bersedia untuk melepaskan jawatan Perdana Menteri. Ini bukan persepsi tetapi realiti. Sikap berdolak dalih Dr Mahathir dalam peralihan kuasa adalah bukti yang cukup nyata. Persoalannya, kenapa Dr Mahathir sanggup ambil risiko untuk meletak jawatan sebagai Perdana Menteri. Apa yang membuatkan Dr Mahathir mengambil keputusan yang cukup berisiko itu? Adakah seorang yang dianggap genius dalam seni politik dan telah bergelumang dalam dunia politik… Read more »

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
12 March 2020 7:26 pm

TUN MAHATHIR PERDAYAKAN SAYA UNTUK PERCAYA DATO SERI NAJIB CURI RM2.6 BILLION……. Hari ini saya menulis tentang perbicaraan mahkamah semalam. Bekas Ketua Pesuruhjaya SPRM, Tan Sri Zulkifli Ahmad tampil sebagai saksi ke 15. Menurut Zulkifli, SPRM telah menerima kertas siasatan melibatkan dana RM2.6 bilion dan RM42 juta SRC yang diberikan oleh peguam negara ketika itu, Tan Sri Apandi Ali pada awal Januari 2016. Tan Sri Zulkifli kemudian menubuhkan sebuah pasukan khas Jabatan Peguam dan juga SPRM untuk menyiasat secara mendalam dapatan dari kertas siasatan awal tadi. Siasatan tersebut menjurus kepada dua perkara utama: 1. adakah benar penyewelengan dilakukan oleh Najib… Read more »

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
12 March 2020 6:36 pm

Latheefa enggan menjawab sehingga TS Shafee bengang…… Semalam masa sesi soal balas, TS Shafee ada menyebut yang beliau sebenarnya sudah ada jawapan kepada soalan soalan yang beliau ajukan tetapi beliau mahu jawapan dari Latheefa Koya sendiri. Contohnya seperti proses atau protokol sebelum pintasan telefon dibuat, apakah kaedah yang digunakan dan sebagainya. Maklumat itu diperoleh dari temubual TS Shafee bersama beberapa pegawai intel di SPRM. Tujuan beliau menanyakan sendiri kepada Latheefa supaya beliau tidak perlu memanggil saksi lain sekiranya Latheefa menjawab dengan jujur. Tapi Latheefa enggan menjawab sehingga TS Shafee bengang. Ketika soal balas berkaitan dana RM 4 billion yang dibekukan… Read more »

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
12 March 2020 6:32 pm

BAGUS TONG M TOLONG LEMAHKAN LAGI PH……… Kenyataan-Kenyataan Mahathir: PH Perlu Nyatakan Pendirian – Nik Nazmi…… KUALA LUMPUR: Kepimpinan Pakatan Harapan (PH) yang terdiri daripada Parti Keadilan Nasional (PKR), Parti Amanah Negara dan DAP perlu berbincang bagi menyatakan pendirian gabungan itu. Perkara itu diusulkan oleh Biro Politik PKR yang bermesyuarat semalam susulan beberapa kenyataan terkini Tun Dr Mahathir Mohamad tentang Kerajaan Perikatan Nasional. Ketua Setiausaha Pengelola, Nik Nazmi Nik Ahmad berkata, sebarang pandangan lain tidak mewakili pandangan PKR dan Pakatan Harapan. Menurutnya, tumpuan harus diberikan terhadap agenda reformasi dan mempertahan mandat rakyat pada PRU14. ”Pakatan Harapan harus kembali kepada semangat… Read more »

zunnun
zunnun
12 March 2020 6:27 pm

lagi cepat Mahathir di Nyah dari PH, lagi cepat PH blh recover.

susun kelansungan perkasakan kekuatan PH dgn Middle Kingdom yg ada di setiap penjuru negara.

Jgn gopoh, focus, keahlian, pilihan raya sarawak dan pru 15.

Mahathir has come to a point of inverse asset/liability.

Kini dia cuba buat collateral damage yg ketara kpd PH utk pre empt nilai nya pd ppbm yg di sana.

Kesundalan Melayu2 Fascist + Lebai2 Pagan pAs itu kekuatan PH dgn memberi alternative.

Amanah kena berani jauhkan diri mereka dari Mahathir.

Anonymous
Anonymous
12 March 2020 6:56 pm
Reply to  zunnun

Beruk tua gila meroyan.
Sebelum ni puji madey
Hari ni bawak cerita lain
Anjing berlidah biawak.

Anonymous
Anonymous
12 March 2020 7:11 pm
Reply to  Anonymous

Sokong sokong sokong

Setuju setuju setuju

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
12 March 2020 6:22 pm

Siapa Yang Sebenarnya Menjadi Pengkhianat Kepada Mandat Rakyat……

Rakyat mengundi pakatan harapan kerana janji2 manis yang ditabur serta fitnah yang di buat terhadap kerajaan BN dahulu. Namun setelah 22 bulan memerintah, rakyat secara keseluruhannya benci serta menyesal dengan perbuatan PH yang mengkhianati amanah yang telah diberi oleh rakyat. DAN AKHIRNYA BERKAT DOA RAKYAT YANG TERANIAYA KERAJAAN PH TUMBANG DENGAN SENDIRINYA KERANA PEREBUTAN KUASA PERDANA MENTERI.

anonymous
anonymous
12 March 2020 4:27 pm

yang paling tak suka nwar jadi pm matde
dijadikan alasan bermcam macam untuk bagi orang percya apa yang dia cakap
matde apanama

Anonymous
Anonymous
12 March 2020 7:12 pm
Reply to  anonymous

Aku sokong orang2 yang tak suka Pak Sheikh jadi PM.

ahmad
ahmad
12 March 2020 4:23 pm

Maksud liberal perlu dijelaskan kepada org melayu. Klu blh ajak Hadi Awang berdebat. Sertai election juga dikira liberal. Lihat cara berdakwah Wali Songo kepada org jawa. Masjid pertama disana semuanya ada unsur patung Hindu. Inilah cara Wali Songo mengliberalkan cara dakwah. Yg ptg akhirnya Jawa yg dh muslim tidak lagi buat masjid ada patung dewa hindu selepas 2 atau 3 generasi.Inilah cara dakwah Rahmatunalamin. Bukan berdasarkan undang2 dan emosi.Tetapi Mujahid gagal menerangkan konsep ini dengan baik. Lihat di Kelantan. Cina asal kelantan yg peluk Islam sgt sedikit. Sebabnya cara dakwah kebencian yg diterapkan oleh melayu kelantan tidak disukai oleh cina.… Read more »

Anonymous-M
Anonymous-M
12 March 2020 4:43 pm
Reply to  ahmad

Berapa ribu orang mujahid, mat sabu, khalid, dll dpt islamkan org cina penang, KL, johor dll. Mangkuk jamban brand apa kau ni?

zunnun
zunnun
12 March 2020 6:32 pm
Reply to  Anonymous-M

Ini lagi sundal pun fahaman

Mangkuk,

Blh ke manusia islamkan sesaorang nih?

hebat kesundalan kao ya.

Anonymous
Anonymous
12 March 2020 7:16 pm
Reply to  zunnun

KEPALA BAPAK KAMU

Kamu lebih dari sundal, kamu pelacur

Kamu bukan saja mangkuk, kamu tempayan buruk

Kamu bukan Islam, asyik menghasut menyakitkan hati penganut Islam.

Aku syorkan Police Cyber Unit ambil tindakan ke atas kamu.

zunnun
zunnun
12 March 2020 6:57 pm
Reply to  Anonymous-M

bila zakir naik atau lebai2 sundal pAs, menyuruh orang lakukan rukun islam, sah dah islam mereka.

sah masuk syurga. sah dapat main puki bidadara.

betul ke, sundal.

kao keluar dari puki yg serba sundal mana nih? terngagga2 puki yg melahirkan kao ya

Anonymous
Anonymous
12 March 2020 7:21 pm
Reply to  zunnun

Binatang ini nyata menghasut. Police Cyber Unit perlu ambil tindakan di atas zunnun the lanun ini.

Pukimak dia menyakitkan hati penganut agama Islam dengan mempersendakan fahaman berkenaan bidadara,

Binatang ini bukan Melayu Islam coba menyakitkan hati penganut Islam.

Emak bapak dia tidak membimbing dia di masa kecil sebab asyik berancok,