PEMBENTUKAN KERAJAAN BARU, APA PENDIRIAN PH?

Berikutan pendedahan Ahli MT UMNO, Lokman Noor Adam semalam berhubung keinginan Ahmad Zahid Hamidi untuk membawa UMNO bekerjasama dengan Tun Mahathir Mohamad bagi membentuk sebuah kerajaan baru yang dinamakan Pakatan Nasional, beberapa persoalan kini mula menarik perhatian.

Pertama, apakah dengan pendedahan Lokman itu, pembentukan kerajaan baru tersebut akan tetap menjadi kenyataan?

Ataukah rancangan menubuhkan Pakatan Nasional itu sudah terbatal dengan sendirinya?

Apakah dalam mesyuarat MT UMNO 7 Februari ini, agenda pembentukan kerajaan baru tetap akan menjadi tajuk perbincangan?

Yang kedua, apakah pendirian Tun Mahathir Mohamad berhubung pendedahan Lokman itu?

Sediakah Tun Mahathir mengakui memang beliau yang mahu menarik UMNO bersama-sama mewujudkan kerajaan baru itu?

Dari segi logik, jika tiada lampu hijau daripada pihak Tun Mahathir, mustahil Zahid Hamidi dan UMNO yang terhegeh-hegeh mahu mewujudkan kerajaan baru itu.

Ini kerana asas pengwujudan kerajaan baru itu ialah untuk mengekalkan Tun Mahathir sebagai Perdana Menteri sehingga habis penggal dan meskipun Zahid Hamidi serta UMNO akan turut memperolehi manfaat daripadanya, manfaat terbesarnya ialah untuk Pengerusi Bersatu itu.

Dengan demikian, pelawaan atau usaha awal mesti datang daripada pihak Tun Mahathir.

Soalnya, apabila perkara ini terdedah lebih awal, apakah Tun Mahathir sedia mengakuinya?

Atau Tun Mahathir akan menafikannya untuk menyelamatkan kedudukannya bersama PH?

Ketiga, daripada sudut apa sekalipun, berikutan rancangan menubuhkan kerajaan baru itu bukan lagi rahsia dan sudah terdedah kepada umum, PH tidak boleh lagi sekadar berdiam diri begitu saja.

Apa sebenarnya pendirian PH berhubung perkembangan terbaru ini?

Oleh kerana yang dilibatkan secara langsung dalam pembentukan kerajaan Pakatan Nasional itu ialah Tun Mahathir dan Bersatu, salah satu ahli gabungan dalam PH, tidakkah ini sebetulnya memerlukan PH mengadakan mesyuarat tergempar dengan kadar segera?

Tidak mahukah PH mendengar sendiri penjelasan dan pengakuan sebenar daripada Tun Mahathir mengenai kerajaan baru itu?

Keempat, oleh kerana PKR, DAP dan Amanah serta PH nampaknya bakal ditinggalkan oleh Tun Mahathir untuk beralih kepada gabungan kekasih baru Pakatan Nasional yang merangkumi UMNO dan Pas, sedarkah mereka bahawa PH dalam diam-diam cuba dikhianati oleh Perdana Menteri sendiri?

Tidakkah, dalam kedaan ini, selain keikhlasan Tun Mahathir terhadap PH sangat-sangat dituntut, pembuktian keikhlasannya sepatutnya mesti diserlahkan dengan beliau bersetuju menetapkan tarikh peralihan kuasa dengan seberapa segera?

Wahai Majlis Presiden PH, mahu tunggu apa lagi, janganlah jadi ular sawa kenyang terlalu lama? (ShahbudinHusin 04/02/2020)

Updated: 4 February 2020 — 4:02 pm

75 Comments

Add a Comment
  1. Pakistan PM Imran Khan, who is an admirer of his Malaysian counterpart Dr Mahathir Mohamad, again praised the latter whom he labelled as a statesman who had changed the “destiny” of many people.

    Mahathir, he said, is a leader who always took a stand, including on Kashmir, despite threats from India to curb the import of palm oil from Malaysia.

    Last year, Mahathir said India invaded and occupied Kashmir following a military crackdown on the Muslim-majority region.

    India is the largest importer of Malaysian palm oil, making up 28% of total palm oil exports.

    “And that’s why we love and respect Mahathir so much,” Khan said.
    ————————————————————————
    Today, Pakistan affirms that they will buy our Palm oil, taking over India.

    So, INDIA, CAN GO TO HELL……!!

    Btw, Kejora pulak bila agaknya dia ada telor untuk berdepan dgn ku di JB, bila.,bila, haaaa……….???

  2. Anonymous
    Suman Hindu 10:19 pm,

    👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
    Aku cadang nak jumpa kau 8/2/2020 ni, kat JB
    Tapi, besar kemungkinan nya, aku akan hampa
    Sbb, kau nk pergi Bt Cave kan, Suman ifrit babi?
    Hari tu Thailusam kau tentu nk hempuk kelapa
    🌰🌰🌰🌰🌰🌰🌰🌰🌰🌰🌰🌰🌰🌰🌰🌰🌰🌰

    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

    Reply
    4 February 2020 10:26 pm
    Othman Ahmad

    Kejora…

    Kalau dah kecut takut, ngaku sajalah. Toksah auta & beri alasan ala Mat Maasan……!!

  3. sempudal millennium

    Pewujudan bkn Pengwujudan…tq

  4. Anwar perlu bertindak pantas seblm madey tubuh kerajaan pintu belakang…anwar perlu pujuk parti2 serawak dgn tawaran menteri amoeh yg kosong dari Bersatu dan pengkhianat PKR…warisan jugak boleh dipujuk…

    Muhyideen dilantik TPM dan timbalan PKR
    dan maszlee dikembalikan jawatan menteri pendidikan….muhyideen sudah diketahui bergeser dgn madey…

  5. SUASANA DAN CUACA POLITIK SEKARANG TIDAK MEMBENARKAN PAKATAN NASIONAL DITUBUHKAN…….BOLEH DIKATAKAN HAMPIR MUSTAHIL JADI KENYATAAN……

    Pemimpin UMNO Yang Setuju Menyertai Pakatan Nasional Tajaan Dr. Mahathir Adalah Pengkhianat Kepada Perjuangan Muafakat Nasional, UMNO Dan Bangsa Melayu!!!……

    Pada 7 Februari 2020, Majlis Kerja Tertinggi UMNO akan mengadakan mesyuarat untuk membuat keputusan sama ada UMNO akan bersetuju untuk menyertai Pakatan Nasional tajaan Dr. Mahathir.

    Pakatan Nasional dikatakan akan membentuk satu kerajaan baru antara PPBM, UMNO, sebahagian dari PAS dan sebahagian dari PKR (team kartel Azmin) tanpa DAP dan sebahagian dari PKR (team Anwar Ibrahim).

    Portal ini pernah beberapa kali menulis mengenai usaha-usaha yang dilakukan oleh beberapa pemimpin UMNO tertentu untuk bergabung dengan Dr. Mahathir (BACA DI SINI), (DI SINI) dan (DI SINI).

    Alasan yang diberikan untuk menubuhkan Pakatan Nasional ialah kononnya untuk memberhentikan kerosakan yang berlaku pada ugama Islam dan bangsa Melayu sekarang.

    Agak pelik bila Dr. Mahathir berikan alasan begitu.

    Siapakah yang menjadi Perdana Menteri sekarang?

    Siapakah yang menjadi kerajaan sekarang?

    Dan pengkhianat-pengkhianat UMNO ini pun kononnya kerana memikirkan nasib anak bangsa, maka mereka bersetuju untuk bersama-sama dengan Dr. Mahathir…🤔🤔🤔

    Mana perginya kata-kata tidak mungkin ular lidi akan menelan ular sawa!!!

    Atau apakah kini ular sawa sudah menyembah pada ular lidi?

    Kalau bersekongkol dengan manusia yang bernama Dr. Mahathir Mohamad, tak payahlah hendak bercakap tentang nasib bangsa Melayu atau pun perpaduan Melayu.

    Hadamkan apa yang Dr. Mahathir telah lakukan pada bangsa Melayu :

    Sejarah politik Dr. Mahathir dari tahun 60′ an sampai sekarang hanya memporak porandakan negara dan memecahbelahkan orang Melayu serta mengkhianati pemimpin-pemimpin UMNO.

    Mula- mula dia khianati Tunku kemudian beliau khianati Dato’ Harun, Tan Sri Ghazali Shafiee, Tun Hussein, Tengku Razaleigh, Tun Musa, Tun Abdullah dan kemudian mengkhianati Dato’ Seri Najib dengan fitnah2 melampau serta taktik-taktik yang amat jijik!!!

    Sepanjang sejarahnya beliau telah memecahbelahkan orang Melayu dan menghancurkan UMNO lebih dari dua kali.

    Pertama tahun 1988 sehingga UMNO diharamkan dan kuasa politik orang Melayu berpecah dengan tertubuhnya Semangat 46.

    Kemudian pertelagahan beliau dengan Anwar Ibrahim telah sekali lagi memecahbelahkan orang Melayu dengan tertubuhnya PKR.

    Kemudian apabila Pak Lah berjaya mendapatkan kemenangan terbesar dalam sejarah untuk Barisan Nasional.

    Beliau telah mengkhianati Pak Lah pula sehingga Barisan Nasional hilang majoriti 2/3 dan Pak Lah terpaksa bersara awal.

    Kemudian beliau sanggup mengkhianati UMNO lagi sekali dengan bersekongkol dengan DAP dan mengalahkan Barisan Nasional dan meletakkan negara dalam keadaan yang sangat tidak stabil.

    Dalam beberapa aspek UMNO telah dibangsatkan dek gara gara kerakusan beliau hinggakan kepercayaan orang Melayu pada UMNO hampir hilang.

    Dan sekarang apabila beliau sudah tidak berkuasa sangat sebab DAP menguasai Kementerian Kewangan yang telah beliau gadai dan bagi pada DAP kerana berkongsi kuasa, beliau dengan tidak sedikit pun rasa malu memancing pemimpin-pemimpin UMNO pula dengan ganjaran dan ugutan.

    Memang sebelum PRU 14 lagi beliau memang ada barua dalam UMNO.

    Sebab itu sesiapa sahaja pemimpin UMNO baik di peringkat tertinggi mahupun peringkat bahagian yang bekerjasama dan buat ‘deal’ dengan Dr. Mahathir ini WAJIB dianggap mengkhianati perjuangan ahli-ahli UMNO yang bertungkus lumus mempertahankan parti tapi senang-senang sahaja pengkhianat ini menjual maruah parti dengan bekerjasama dengan orang yang telah mengkhianati parti dan membangsatkan ahli-ahli parti.

    Pengkhianat ini memanglah tak terkesan sangat sebab dah biasa hidup mewah hasil kuasa UMNO.

    Tapi bila dah kalah, tergamak membelakangkan aspirasi ahli-ahli UMNO yang tak dapat habuan tapi kerja bermati-matian.

    Jangan sesekali bekerjasama dan biarkan Dr. Mahathir buat Malaysia ni macam mak bapak dia punya.

    UMNO bukan milik anak beranak dan kroni kroni golingan pengkhianat!!!

    UMNO adalah milik orang-orang Melayu yang bermaruah!!!

    Jangan khianati kami dan buat kami macam bangsat!!!

    Kami mampu menghancurkan kamu!!!

    Siapa ketua kepada pengkhianat ini?

    Tak perlu diselindungkan lagi sebab sudah terang lagi bersuloh (BACA DI SINI).

    Tahniah dan terima kasih pada Tok Mat Hassan kerana dengan tegas telah menyatakan pendirian untuk menolak sebarang kerjasama dengan Dr. Mahathir bagi membentuk kerajaan pintu belakang.

    Ada pula yang cuba mempertahankan tindakan pengkhianat-pengkhianat UMNO itu dengan mengatakan PAS juga sebagai parti kedua terbesar dalam Muafakat Nasional sudah menyatakan pendirian untuk menyokong kepimpinan Dr. Mahathir sampai akhir penggal.

    Bercakap tu biarlah berakal.

    PAS hanya memberikan sokongan supaya Dr. Mahathir dikekalkan sebagai Perdana Menteri hingga akhir penggal BUKAN menyokong untuk melakukan kerjasama dengan Dr. Mahathir untuk tubuhkan kerajaan pintu belakang (BACA DI SINI).

    Hakikatnya, sebab utama pengkhianat-pengkhianat ini setuju bersekongkol dengan Dr. Mahathir adalah kerana kepentingan peribadi mereka.

    Ada yang kerana melihat peluang untuk menjadi Timbalan Perdana Menteri, ada yang kerana ingin dilepaskan dari tuduhan rasuah dan salah guna kuasa, sama ada yang telah didakwa di mahkamah atau yang masih berada dalam senarai menunggu.

    Apa juga alasan pengkhianat-pengkhianat UMNO ini beri demi untuk menghalalkan cara, kami akar umbi UMNO dan bangsa Melayu yang mula kembali pada UMNO TIDAK bersetuju untuk diadakan kerjasama dengan Dr. Mahathir.

    Ingat, suara rakyat suara keramat!!!

    Tegaknya pucuk kerana akar!!!
    SnapShot

  6. SILAP BESAR JIBENG TAK DAKWA HABIS2AN BAPAK SKANDAL BERTONG2 MASA BERKUASA DULU LANTARAN TERLALU HORMATKAN MENTOR NYA…..DIA TAK SANGKA BOLEH JADI MUSUH KETAT…….

    Yang umum dan potong riben projek pemimpin PH, dana dari KWSP – …..

    Saya tidak bersetuju dengan cadangan hari ini dari kerajaan PH untuk suruh PLUS Berhad membiayai kos RM30 juta membina laluan pejalan kaki berbumbung di Tambak Johor.

    Alasan yang diberi kerajaan PH kenapa PLUS perlu bayar ialah kos ini tidak diperuntukan dalam bajet 2020 walaupun projek ini telah diumumkan oleh kerajaan.

    Ini bukan kali pertama PLUS dimangsakan selepas PRU14.

    Tahun lepas, Menteri pengangkutan kata PLUS Berhad yang akan membiayai kos membeli kamera-kamera AES tambahan serta kos penyelenggaraan kamera tersebut.

    Bulan lepas, PLUS juga yang disuruh PH untuk tanggung diskaun 18% tol dan untuk mengecualikan kerajaan dari membayar pampasan tahunan untuk tol.

    Ini sudah tersasar daripada matlamat kerajaan BN dahulu apabila KWSP mengambil kepentingan 49% dalam PLUS.

    Ianya dirancang supaya pendapatan KWSP boleh meningkat dan dividen dan simpanan usia tua pencarum-pencaram boleh bertambah.

    Perlu ingat bahawa setiap Ringgit yang diambil oleh kerajaan dari PLUS adalah bersamaan dengan mengambil 49 sen terus dari simpanan usia tua Rakyat.

    Kerajaan PH sudah jarah begitu banyak dari Petronas, sudah jual begitu banyak aset dan sudah meminjam begitu banyak.

    Kenapa masih mahu jarah duit simpanan Rakyat?

    Rakyat perlu diutamakan.

    Suruhlah Guan Eng bayar wang RM30 juta untuk kos laluan berbumbung itu kerana ini adalah tanggungjawab kerajaan.

    Projek ini bukan tanggungjawab pencarum KWSP.

    Yang umum projek nampak glamer, PH.

    Yang potong riben projek, pemimpin PH.

    Yang bayar, wang simpanan Rakyat?

    https://www.bharian.com.my/berita/nasional/2020/02/652493/runding-cadangan-bina-laluan-pejalan-kaki-berbumbung-di-tambak-johor.

    1. Jibeng penakut…Jibeng tunggu arahan rosmah..

  7. WANITA SEMANGAT KENTAL…..TAK MACAM PH SEMUA PONDAN……..

    Yuna, Buka Tudung, Bahu, Lutut. Al-hamdulillah, Sangka Baik??
    ‘Saya disuruh buka tudung, tayang bahu dan lutut’ – Yuna dedah kisah zaman awal kemunculan
    Yuna turut memberitahu beberapa majalah fesyen tempatan ketika itu tidak mahu meletakkan wajahnya di muka hadapan.
    ‘Saya disuruh buka tudung, tayang bahu dan lutut’ -Yuna dedah kisah zaman awal kemunculan

    PENYANYI popular Yuna mendedahkan dia pernah disuruh membuka hijab oleh segelintir pihak ketika dia mahu menjadi penyanyi.

    Perkara itu dikongsi Yuna menerusi entri di akaun Instagram miliknya buat tatapan warganet.

    Menurut Yuna, dia pernah disuruh untuk membuka tudung jika mahu bernaung di bawah satu syarikat rakaman, namun penyanyi bertaraf antarabangsa ini tidak menghiraukan perkara itu.

    “Saya pernah disuruh untuk membuka hijab jika saya mahu menandatangani satu label muzik ini, saya tidak mengikutinya, saya sedar betapa pentingnya menjadi diri sendiri.

    “Kerap juga saya diminta berbuat demikian, ada juga yang menyuruh saya untuk mendedahkan bahu dan lutut, saya tidak menghiraukannya juga,” tulis Yuna sebagai kapsyen.

    Dalam pada itu, Yuna turut memberitahu beberapa majalah fesyen tempatan ketika itu tidak mahu meletakkan wajahnya di muka hadapan.

    “Apabila saya mula-mula bergelar penyanyi dan penulis lagu di Malaysia, beberapa majalah fesyen ketika itu tidak mahu memilih saya sebagai wajah muka hadapan.

    “Sekarang, banyak perkara sudah berubah, saya gembira melihat wanita seperti saya di luar sana dan masyarakat dunia juga lebih menerima wanita seperti saya hari ini,” tambahnya.

    Perkongsian itu mendapat perhatian dari para pengikut Yuna di ruangan komen.

    Rata-rata mereka meninggalkan respon positif dan memberi kata-kata semangat kepada Yuna.
    Sekadar info, Yuna mulai aktif di industri hiburan tempatan pada sekitar tahun 2006 dan berjaya membina populariti hingga ke peringkat antarabangsa sehingga kini. (AA)

    Komen Weblog IbnuHasyim: Itulah realitinya, hampir keseluruhannya dunia artis masa kini, memang mencabar. Kita sangka baik, adakah Yuna ingin membetulkan kehidupan dunia artis dari dalam? Kalau begitu Al-hamdulillah.

    Tapi ‘kaedah’nya dipertikaikan. Ingin bersihkan najis tapi dengan masuk dalam tong najis. Sepatutnya dipancutkan air bersih ke arah tong najis dari jauh, dari luar, supaya tidak terpalit najis.

    Kaedah ini juga dipakai oleh ahli-ahli politik. Hendak mengIslamkan parti bukan Islam atau yang dasar partinya tidak Islam, dari dalam. Iaitu dengan memasuki ke dalam parti itu. Di Malaysia ada yang masuk DAP nak perjuangkan Islam dari dalam?
    Ha ha ha.. porrah!

  8. Lrbih baik PKR DAp dan Amanah tinggalkan madey supaya parlimen boleh dibubar ato pujuk parti2 serawak dan bebas untuk sertai pakatan baru seblm madey sempat tubuh kerajaan pintu serong..

  9. wau bule, wau bulan, TN and the likes adalah penulis media sosial d4p.
    bekap atk sbb dia tahu atok tak bermaya nak halang d4p dari merembat aset TH.
    FAKTA: atok dah hilang kudrat, tak spt PM4.

    hadi awang, takiyudding dan mvsa benci d4p tapi tindakan menyokong atok adalah bersetuju aset TH dirembat oleh d4p. Menyedihkan bukan, tapi sentiasa silap bacaan pejuang2 islang ni 🙁

    ada penyelesaian?
    1. hadi awang/takiyudding/mvsa buang sifat aku lebih islam dari orang islam lain.
    2. anwar bulatkan muafakat dgn umno/pas. Tolak tepi perbezaan politik demi kesejahteraan negara. Bekas banduan/peliwat tu naratif songsang yg dimainkan oleh orangUtan.
    3. atok tak undur diri mei 2020, anwar bawa pkr keluar dari PH. ppbm dan d4p pasti bungkus jika parlimen dibubarkan.

    Majlis Presiden PH bagi aku berada bawah telunjuk gone eng.

    Bukan aku tak hormat/sayang atok, tapi aku lebih sayang pada tanah air ku.

    1. Waubole TN koling pemabuk todi jon dog dan wak suman sami hindu semua kaye raya…kroni besar madey…lebih kaya dari vincent tan dan YTL..

      Kikikikik….nama2 bongok hancing..

  10. Muafakat Nasional sudah lebur …

  11. Madey kaki kencing merata..

  12. Dulu pentaksub madey sibok tuduh anwar akan tubuhkan kerajaan pintu belakang dgn umno..

    Rupanye madey yg main intu belakang..

  13. INDONESIA KINI BERGOLAK.
    MESSAGE KU KPD SAUDARA LELUHUR SEBANGSA & SEIMAN:

    Sesiapa yg menjilat kafirun Zionis Amerika & Republik Komunis China – terimalah kualatnya seperti apa yg menimpa kpd Najib Razak & Anwar Ibrahim…kejatuhan dgn keaiban yg tak terbandingkan sepanjang zaman……..!!

    Kami beruntung kerna diAnugerahkan Tun Mahathir, walau dah mencecah usia 95 tahun masih berketrampilan, berkharisma, sihat, cerdas, jitu, tegas, jati diri & sama sekali tidak gentar dgn kuasa dunia.

    INDIA, CHINA & AMERIKA – pergi jahanam & boleh jalan daaa….!!

    Tak mau kah Indonesia belajar & ambil iktibar……??

    1. Madey sedang terima kualatnye kerana sembah cina kominis…seman tak minum minyak sawit ikut arahan madey..

    2. Suman Hindu 10:19 pm,

      👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
      Aku cadang nak jumpa kau 8/2/2020 ni, kat JB
      Tapi, besar kemungkinan nya, aku akan hampa
      Sbb, kau nk pergi Bt Cave kan, Suman ifrit babi?
      Hari tu Thailusam kau tentu nk hempuk kelapa
      🌰🌰🌰🌰🌰🌰🌰🌰🌰🌰🌰🌰🌰🌰🌰🌰🌰🌰

      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
      🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

      1. Kalau dah kecut takut, ngaku sajalah. Toksah auta & beri alasan ala Mat Maasan……!!

    3. BUDAK PENGECUT KEJORA HANYA TAHU TEMBERANG, MEMBEBEL KARUT & MENCARUT SAJA.

      Baca nih.,,,,

      Pakistan Prime Minister Imran Khan says he has seen how Malaysia has transformed and developed. Today, he pays homage and apologised for not able to attend the KL Summit to Ayahanda Tun Mahathir at Putrajaya.

      KUALA LUMPUR: The prime minister of Pakistan Imran Khan today said the thing he most admired about Malaysia was the country’s “civilised society”, citing the harmony among the different races and religions.

      Khan, who is on a two-day working visit to Malaysia, said he had seen how Malaysia had transformed and developed.

      “But what I like most about Malaysia is that it is a very civilised society.

      “There is harmony between different religions and among the three groups, which is a hallmark of a civilised society,” he said, alluding to the three main races in the country.

      Khan said this at a talk titled “Vision for Regional Peace and Security” at the International Institute of Advanced Islamic Studies, here.

      He said that during the golden age of Islam there was tolerance and acceptance among the different religions.

      “And in Malaysia you see this tolerance. The way people live which in my opinion is really to be admired.”

      Khan, who is an admirer of his Malaysian counterpart Dr Mahathir Mohamad, again praised the latter whom he labelled as a statesman who had changed the “destiny” of many people.

      Mahathir, he said, is a leader who always took a stand, including on Kashmir, despite threats from India to curb the import of palm oil from Malaysia.

      Last year, Mahathir said India invaded and occupied Kashmir following a military crackdown on the Muslim-majority region.

      India is the largest importer of Malaysian palm oil, making up 28% of total palm oil exports.

      “And that’s why we love and respect Mahathir so much,” Khan said.

      INDIA, CHINA & USA CAN GO TO HELL……!!

      Kejora pulak bila agaknya dia ada telor untuk berdepan dgn ku di JB, bila.,bila, haaaa……….???

      1. Suman Hindu 10:55 pm,

        👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
        Aku cadang nak jumpa kau 8/2/2020 ni, kat JB
        Tapi, besar kemungkinan nya, aku akan hampa
        Sbb, kau nk pergi Bt Cave kan, Suman ifrit babi?
        Hari tu Thailusam kau tentu nk hempuk kelapa
        🌰🌰🌰🌰🌰🌰🌰🌰🌰🌰🌰🌰🌰🌰🌰🌰🌰🌰

        😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
        Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
        🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

        1. Kakau dah kecut takut, ngaku sajalah. Toksah auta & beri akasan ala Mat Maasan……!!

  14. 💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
    Kekadang..penantian itu bgaikan sebuah derita
    Bgitulah..bila terlalu merindu kpd org yg dicinta
    Nmun lain dr slalu, bila 1 Feb Irah mncoret tinta
    Rupa2nya, wajah Irah mirip artis ayu Cita Citata
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

    💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

    1. MUNIRAH MARYONO

      Salam Sir Abang,
      Kabare?
      Smga abg & klrga sht
      irh tgah rht-rht lps slat isyk
      ptg tdi irh pgi jging,nk mtn bdy bwh 50 kg ha ha
      dh lma X bt gtu,
      frst tme jging ngn rkn mstrs irh stu rmh

      Dh rndu Irah nak ckp jwe & brbsa mlyu
      kt sni smuanya spking
      sbb nk mhrkn BI
      psn lcture gtu la kt smua pljar msia

      abg,
      bln jnry bln lcu bgi irh
      itu hri ade srt rsmi untk irh ha ha
      skrg ade pntun bga-bga untk irh yg bkn dri abg ha ha
      eh eh pplrnye irh kt blg ni

      ini lgi lucu,
      sjk tggal ngan Shry,rkn rmh irh,dia tk pggil “irh’
      tpi pggil irh ‘tata’
      dia ckp rpe irh cntik mcm pnyi dgdut indon tu ha ha
      dn slalu dia pksa irh nynyi lagu “skit tuh”
      lcu -lcu
      dia ank org kaye sbah,pgusaha shly kt kndasang
      dia pramah,skrang-krangnye hlg skit rndu kt Mesia

      rkn baru abg msti ok,yg srban bakul tu ha ha

      sdpnye kri ikn swh bras yg ibu abg buat
      klau irh pgi kdh
      nnti bleh la irh pgi rse – bleh kan abang?
      ble la em..
      irh bleh msk wstrn je ha ha

      akhr etri irh,slmt mju jaye bt abang,skses
      smge ibu prtiwi irh amn dmai

      mta irh dh br air

      Irh,wstrn US

       Reply

      1 February 2020 10:15 am

      1. 💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
        Irah selalu kna nyanyi, lagu, ‘sakitnya tuh di sini’
        Kata Irah..rakan serumah nya, Shry suka paksa
        Kejora pun buka le video, nk lihat Irah yg cinoni
        Aduhai, comelnya..trus jiwa jdi mrindu tersiksa
        💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

        💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
        Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
        💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

        1. SAKITNYA TUH DI SINI – CITA CITATA
          Karaoke: https://youtu.be/yLeQAS5xSAg

          💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
          Sakitnya tuh di sini di dalam hatiku
          Sakitnya tuh di sini melihat kau selingkuh
          Sakitnya tuh di sini pas kena hatiku
          Sakitnya tuh di sini kau menduakan aku

          Teganya hatimu
          Permainkan cintaku
          Sadisnya caramu
          Mengkhianati aku

          Sakitnya hatiku
          Hancurnya jiwaku
          Di depan mataku
          Kau sedang bercumbu

          Sakit, sakit
          Sakitnya tuh di sini
          Sakit, sakit
          Sakitnya tuh di sini
          💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

          1. 💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
            Irah anak dari keluarga yng berada dan mewah
            Tapi, Irah tak pandang rendah golongan bawah
            Dia teringin nk mkn kari..ikan tngkp dari sawah
            Klu Irah dtg Kdah, nk suruh mak buat, sekawah
            💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

            💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
            Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
            💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

  15. Budin

    1. Face the fact PH is not going to have Anwar as PM8 simply because he is a liability rather than an asset. He is tainted that would compromise Malaysia’s security and sovereignty.

    2. Accept the reality that it was Mahathir’s aura and leadership that brought about that historical win in pru14. Many overseas voters came home because the chances of Mahathir led PH to win was very high.

    3. Accept the truth that Najib led BN had a crushing defeat by Mahathir led PH

    1. Ko merapu lagi…ko benci umno madey terpaksabergantung dgn umno…bongok ko ni..

  16. KAPAL MAHA LANUN MAHU BELAYAR KE ARAH DARATAN MESTILAH KENA TUNGGU TSUNAMI……..

    Mahathir Terdesak Untuk Kekalkan Kuasa, Sanggup Berunding Dengan Sesiapa……..

    Mahathir tidak akan turun sebagai Perdana Menteri hanya kerana dia telah berjanji.

    Selama ini dia memang terkenal sebagai seorang pemungkir janji.

    Mahathir memerlukan sebab yang munasabah dan kukuh untuk tidak menyerahkan kuasa kepada Anwar dan menghalang Anwar dari menjadi Perdana Menteri ke-8.

    Anwar juga memerlukan sebab yang kukuh untuk menendang Mahathir turun dari jawatan Perdana Menteri.

    Tanpa sebab yang kukuh, rata-rata akar umbi PH dan rakyat tidak akan menyokong sesiapa dari mereka yang menendang seorang lagi keluar tanpa sebab yang munasabah.

    Jika seorang dari mereka buat juga dan langgar seorang lagi tanpa sebab yang kukuh, maka siapa yang memulakan langkah tersebut akan dianggap sebagai pengkhianat, dan ia akan memberikan sebab dan justifikasi moral yang kuat kepada yang seorang lagi untuk mengambil tindakan balas dan menjatuhkan lawannya.

    Contohnya, sekiranya Mahathir dilihat mengorak langkah (atau ada ura-ura) untuk bekerjasama dengan UMNO dan PAS untuk membentuk kerajaan baru tanpa Anwar, DAP dan PAN, maka Anwar akan mendapat sokongan daripada DAP dan PAN dalam kerajaan dan dalam Majlis Presiden PH.

    Dan apabila Mahathir dilihat mengorak langkah terbuka untuk menendang Anwar, maka Anwar juga akan mendapat simpati daripada akar umbi PH dan PKR, dan dia (Anwar) akan memperoleh sebab yang kukuh dan sokongan yang kuat untuk menentang dan menjatuhkan Mahathir sebagai Pengerusi PH dan Perdana Menteri.

    ……..

    Dalam PH, Majlis Presiden yang akan menentukan Perdana Menteri, bukan berdasarkan jumlah Ahli Parlimen setiap parti komponen di Dewan Rakyat seperti dalam BN.

    Oleh itu, sebelum apa-apa petisyen dibuat sama ada melalui undi tidak percaya di Parlimen atau sebagainya, Mahathir dan Anwar perlu melalui Majlis Presiden PH dahulu untuk mendapat sokongan untuk menjadi Perdana Menteri.

    Jika Anwar mendapat sokongan DAP dan PAN dalam Majlis Presiden, maka Anwar akan mendapat sekurang-kurangnya 15 undi daripada 22 orang ahli dalam Majlis Presiden PH.

    Dengan ini Anwar akan dipilih menjadi Perdana Menteri ke-8 yang baru dalam Kerajaan PH.

    Jika Mahathir dan partinya Bersatu tidak berpuas hati dengan keputusan Majlis Presiden ini, maka langkah seterusnya adalah dia dan partinya dan kumpulan Azmin dalam PKR boleh memilih untuk engkar keputusan Majlis Presiden PH lantas keluar daripada PH dan menyertai gabungan parti-parti pembangkang iaitu Barisan Nasional, PAS, GPS dan lain-lain.

    Sekiranya gabungan pembangkang ini mempunyai cukup majoriti Ahli Parlimen di Dewan Rakyat, mereka boleh memohon kepada Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang Dipertuan Agong untuk membentuk Kerajaan Persekutuan yang baru dengan Perdana Menteri yang baru.

    Mahathir dan partinya Bersatu mempunyai 26 orang Ahli Parlimen.

    Azmin dikatakan kononnya boleh membawa 15 orang Ahli Parlimen PKR termasuk dirinya.

    PAS telah menyatakan sokongan terbuka kepada Mahathir dengan 18 orang Ahli Parlimen.

    Ini menjadikan sokongan dalam tangan sedia ada kepada Mahathir di Parlimen sebanyak 59 orang Ahli Parlimen.

    Anwar pula mempunyai 35 orang Ahli Parlimen PKR yang menyokongnya kini.

    Jika DAP dan PAN menyokongnya, dia akan mendapat sokongan tambahan sebanyak 53 orang Ahli Parlimen yang menjadikan jumlah sokongan kepadanya berjumlah 88 orang Ahli Parlimen.

    Untuk membentuk kerajaan yang baru dan membubarkan Kerajaan PH dan menolak Anwar, Mahathir memerlukan sokongan daripada Gabungan Parti Sarawak (GPS) seramai 19 orang Ahli Parlimen, dan Warisan serta UPKO Sabah seramai 10 orang Ahli Parlimen.

    Jika mereka (GPS, Warisan dan UPKO) menyokong Mahathir, maka kekuatan Mahathir adalah 88 orang Ahli Parlimen, sama seperti Anwar, dan kedua-duanya sama-sama tidak cukup jumlah Ahli Parlimen untuk membentuk kerajaan.

    Dalam situasi ini, untuk membentuk kerajaan dan menjadi Perdana Menteri, Mahathir dan Anwar kedua-duanya memerlukan tambahan 24 orang Ahli Parlimen daripada 46 Ahli Parlimen yang tinggal untuk mencapai majoriti mudah sebanyak 112 daripada 222 orang Ahli Parlimen.

    Daripada 46 orang Ahli Parlimen yang tinggal ini, 39 adalah daripada UMNO, dua dari MCA, satu MIC, satu PBS, satu PBRS, satu STAR dan satu Bebas.

    Mereka-mereka ini akan menjadi penentu siapa yang akan membentuk kerajaan dan menjadi Perdana Menteri pintu belakang.

    Jika dilihat keadaan di atas, sebenarnya situasi Mahathir kini adalah lebih terdesak berbanding Anwar.

    Kerana jika diperhalusi, terdapat banyak komplikasi jika Mahathir memilih untuk mengorak langkah kerajaan pintu belakang ini.

    Untuk mendapat sokongan daripada Ahli Parlimen GPS dan Warisan, Mahathir perlu memberi perhatian serius ke atas tuntutan-tuntutan mereka, sebagai contoh tuntutan tambahan royalti minyak dan gas untuk Sabah dan Sarawak.

    Di kala harga minyak jatuh serendah USD 60 setong kini dan pendapatan kerajaan dan ekonomi yang merudum, adalah sukar untuk Mahathir menunaikan tuntutan ini.

    Dan jika pun Mahathir berjaya mendapat kesemua 33 Ahli Parlimen GPS, Warisan, UPKO, STAR, PBS, PBRS dan Bebas, dia masih perlu mendapatkan sekurang-kurangnya 20 orang Ahli Parlimen daripada UMNO dan Barisan Nasional.

    Namun tidak semua Ahli Parlimen GPS dan Warisan menyokong Mahathir.

    Dan Ahli-ahli Parlimen STAR, PBS dan PBRS besar kemungkinan tidak akan selesa berada dalam satu gabungan dengan Ahli-ahli Parlimen Warisan.

    Dan tidak sampai separuh daripada Ahli Parlimen UMNO (dan akar umbi UMNO) yang menyokong Mahathir atau Anwar.

    Rata-rata akar umbi UMNO tidak menyokong Mahathir atau Anwar, namun mahu BN kembali berkuasa secara bermaruah melalui pilihanraya berbanding melalui membentuk kerajaan dengan cara pintu belakang.

    Sekiranya separuh Ahli Parlimen UMNO menyokong Mahathir dan separuh lagi menentang, UMNO akan berpecah dua sebagaimana Mahathir memecahbelahkan PKR kepada dua puak sebelum ini.

    Mungkin ini sebenarnya yang Mahathir mahu dengan langkah muslihat ini.

    Namun walaupun ini berlaku (UMNO berpecah), besar kemungkinan Mahathir masih tidak akan dapat cukup Ahli Parlimen untuk membentuk kerajaan baru.

    Jika dia keluar dari PH, belum tentu dia boleh membentuk kerajaan baru dan kekal sebagai Perdana Menteri.

    Memandangkan dia kini sedang terdesak untuk mengekalkan kuasanya, sekiranya dia ingin berunding dengan sesiapa termasuk dengan GPS, Warisan atau UMNO dan Barisan Nasional, kepada parti-parti ini, langkah yang bijak ialah membiarkan dia (Mahathir) datang dengan membawa cadangannya kepada anda, pihak yang dia terdesak ingin mendapatkan sokongan, dan bukannya sebaliknya.

    Anda tidak perlu pergi menghadap Mahathir seperti yang dia mahukan.

    Anda boleh pertimbang untuk menerima atau menolak cadangannya apabila dia datang.

    Namun jika dia (Mahathir) masih ego dan tidak mahu merendah diri walaupun di kala terdesak, maka ada satu lagi pilihan yang ada kepadanya: iaitu membubarkan Parlimen dan mengembalikan mandat kepada rakyat untuk menentukan tampok pemerintahan kerajaan.

    Pilihan ini adalah yang terbaik untuk rakyat dan negara.

    Namun jika Mahathir masih ketegak untuk membentuk kerajaan melalui pintu belakang dan bukan melalui pembubaran Parlimen dan pilihanraya, kerajaan tersebut tidak akan bertahan lama.

    Ini kerana rakyat akan menghukumnya (dan partinya) dalam pilihanraya akan datang.

    Rakyat telah dan sedangpun menghukumnya dan partinya jika dilihat berdasarkan keputusan pilihanraya-pilihanraya kecil kebelakangan ini.

    Dengan memilih untuk membentuk kerajaan melalui pintu belakang untuk menyelamatkan tengkoknya, dia (Mahathir) akan mengkhianati hak rakyat untuk menentukan kerajaan melalui proses pilihanraya dalam sistem demokrasi dan memilih untuk mendahulukan kepentingan dirinya sendiri.

    ……..

    Saya telah mengkaji Mahathir sejak berpuluh tahun. Semua langkah dan penulisan serta bukunya sejak dahulu kala saya telah baca, termasuk banyak buku yang ditulis berkenaannya.

    Mahathir seorang yang cerdik walaupun zalim.

    Hakikatnya, Mahathir tentunya tahu bahawa dia menghadapi kesukaran untuk membentuk gabungan kerajaan baru melalui pintu belakang dan kekal menjadi Perdana Menteri jika dia meninggalkan PH dengan kekuatan sedia ada yang hanya berjumlah 59 orang Ahli Parlimen.

    Sebab itu besar kemungkinan dia tidak akan mengorak langkah meninggalkan PH.

    Dan dia juga tidak mahu membubarkan Parlimen jika ada pilihan lain.

    Mahathir bukanlah seorang yang berprinsip.

    Dia tidak kisah untuk bekerjasama dengan sesiapa sahaja sama ada DAP atau musuh ketatnya untuk mengekalkan kuasa dan kepentingan dirinya.

    Adalah lebih mudah untuk dia (Mahathir) menjaga hanya 6 orang ahli Majlis Presiden PH dari DAP untuk mengekalkan kuasanya, daripada mengambil risiko dan berperang memanjat bukit untuk membentuk kerajaan baru.

    Saya tidak percaya kepada Mahathir.

    Saya juga tidak percaya kepada Anwar.

    Pada saya kedua-dua mereka ini sepatutnya sudah bersara.

    Sebab mereka telah banyak membawa bencana kepada politik dan ekonomi Malaysia selama ini.

    Zaman mereka sudah berlalu dua puluh tahun yang dulu.

    Mereka patut memberi peluang kepada pelapis baru untuk menerajui negara dengan idealisme-idealisme yang baru.

    Saya juga banyak belajar politik daripada Dato’ Seri Najib. Politiknya halus dan bijak, setaraf dengan Mahathir tetapi tidak zalim seperti Mahathir.

    Salah satu perkara yang Dato’ Seri Najib ajar saya ialah sesuatu langkah politik itu ada banyak lapisannya.

    Kadangkala kita perlu baca sedalam lapisan ketujuh untuk mendapat gambaran yang sebenar, dan untuk mengelak daripada jerangkap samar.

    ISHAM JALIL

    1. Terbaik tuan….

  17. APEE LERRR CAI2 PH……RAJA KOMUNIS DAN DADAH PUN KORANG SOKONG……..

    Raja dadah DAP ditangkap……..

    Raja dadah DAP ditangkap. Tangan2 ghaib dah jalan.. jaga2 la dapiaq dan sekutu2 nyerrr…. tengok sapa yg power di Malaysia nii…Tahniah Anggota2 PDRM… Weldone…

  18. Irah,

    💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
    Best juga tadi, abg joging kat Tasek Darulaman
    Rmai juga, yg prgi dgn famili atau berpasangan
    Teringat sungguh abg ini, dngan bunga idaman
    Bilalah, abg nk dpt joging dgn dara kesayangan
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

    💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

  19. BERPAKAT DENGAN MAHA LANUN….HABIS SEMUA KAPAL DIBAKARNYA…….

    Pakatan Nasional Hanya Akan Mengulangi Kesilapan Pakatan Harapan…….

    1) Jika dibaca dari sudut pandang PH hari ini, menjemput Tun Mahathir bersama PH adalah kesilapan yang besar. Bahkan lebih teruk kesilapan itu apabila mengangkat Tun Mahathir menjadi PM. Sekarang hidup PH tidak menentu. Kucar-kacir dibuatnya.

    2) Jalan paling cepat untuk selamatkan PH, adalah dengan undi tak perchaya kepada PM. Tetapi Majlis Presiden PH sendiri tak ada kekuatan. DS Anwar sendiri sudah tiada aura untuk menggerakkan undi tak perchaya dek kerana perpecahan dalaman PKR sendiri. Tapi semakin lama dibiarkan, semakin parah menanti.

    3) Pakatan Nasional, nama yang dicadangkan kononnya apabila team Tun Mahathir bergabung dengan Muafakat Nasional dan Barisan Nasional membentuk kerajaan. Gerakan ini dikatakan sedang diusahakan secara sulit oleh MT UMNO – demi menyekat DS Anwar dan DAP ‘merosakkan’ negara.

    4) Jika itu tujuannya, maka Pakatan Nasional ini hanya mengulangi skrip Pakatan Harapan yang sanggup bekerjasama dengan Tun Mahathir semata-mata untuk menjatuhkan DS Najib. Agenda menyekat DAP dan DS Anwar adalah agenda yang sama dengan agenda menjatuhkan DS Najib dari kutub yang berbeza.

    5) Kita tidak mengharapkan Pakatan Nasional terbentuk dengan bertujuan menggulingkan kerajaan Pakatan Harapan secara ‘pintu belakang’. Adalah lebih baik mengembalikan mandat kepada rakyat dengan membubarkan parlimen. Masuk pilihanraya dengan kekuatan asli.

    6) Andai terjadi juga pembentukan Pakatan Nasional ini, janganlah angkat Tun Mahathir menjadi ketua ataupun PM lagi. Jika masih lembik tengkuk dan still mahu angkat Tun Mahathir sebagai ketua, hayat Pakatan Nasional juga tidak lama. Bahkan Pakatan Rakyat akan refresh semula kekuatan untuk menumbangkan Pakatan Nasional.

    7) Kata orang, hendak kalahkan UMNO, dia berpakat dengan DAP dan DS Anwar. Hendak buang DAP dan DS Anwar, dia datang cari UMNO balik. Orang main chess, kena checkmate sekali saja. Takkan nak kena checkmate banyak kali baru nak sedar? Chess apa benda boleh checkmate banyak kali…

    Sekian
    Posted by Dr Tanaka Mustafa

    1. Dalam situasi yg tidak stabil sekarang , sepatutnya parlimen dibubarkan. Saya setuju. Masalahnya ialah pihak yg akan menguasai putrajaya ialah muafakat nasional umno dan pas bersama bn mca dan mic. 5 prk yg lalu adalah indicatornya. Pada ketika ini, umno akan korek kesalahan mahathir,anak2 dia dan kroni hingga ke lubang cacing. Mana mungkin mahathir akan bubar parlimen. Jika meneruskan konsensus ph, iaitu serah jawatan pm kpd anwar bekas banduan pesalah liwat tu pun, legasi mahathir,anak2 dan kroni juga tidak selamat. Anwar akan ditekan dap untuk bongkar kes2 mahathir dan anak2 mahathir dahulu, tujuannya untuk memburukkan islam dan org melayu. Sekalipun islam mahathir dan anak2nya,,sepertimana sama2 yg kita maklum, tp mereka tetap islam. Dap,,kristian ortodoks, memang kerja nak perburuk islam.
      Jadi,,mahathir tiada pilihan kecuali buat muka welfare muka tebal, jilat balik ludah, terpaksa cari umno yg dia sangat2 benci. Mahathir, dia ni darah keling dari kerala, india. Dia cukup dengki dan berdendam kpd org melayu,,dari dahulu. Manusia paling jahat, memecahbelahkan org melayu,sekalipun semasa dia jd presiden umno. Dia dengki kpd imuniti dan keistimewaan raja2 melayu…and the list keep on and on. Tujuannya berbaik semula dgn umno, ialah mcm tuan kata tadi, utk perguna umno dan pas demi kepentingan beliau, tiada kaitan dgn ” demi bangsa melayu “. Sapa yg lantik barua2 dap kafir pehanh jwtn2 utama negara? Barua mahathir ni la juga….
      Harapan saya, biar mahathir ini jadi ” pening dan tidak keruan jadinya” akibat kejahatan diri dia sendiri.
      Pas dan umno, jgn layan org tua ini,,biar anwar dan dap ajar dia pulak.

      1. Heran. When UMNO led BN was in power WHY DID NOT UMNO INVESTIGATE MAHATHIR AND SONS SAMPAI LUBANG CACING?????

  20. PH LAGI TERUK DARI BN….. TENTULAH GS PILIHAN TERBAIK……..

    Sejak BN, PH macam tu juga… Warga asing cengkam rantaian sayur Lembah Klang……….

    Kebanjiran warga Myanmar dan Bangladesh menguasai perniagaan dalam Pasar Borong Kuala Lumpur dekat Selayang di sini tanpa kawalan pihak berkuasa, membuatkan mereka kini semakin kuat mencengkam rantaian bekalan sayur kepada pengguna hampir seluruh Lembah Klang.

    Keupayaan memonopoli perniagaan sayur-sayuran sebagai peraih dan pemborong di dalam dan luar pasar berkenaan, membuatkan mereka berkuasa mengawal hingga menindas pekebun dan peruncit tempatan dalam penentuan harga belian dan jualan sayur-sayuran.

    Meskipun membayar sewa mencecah ribuan ringgit setiap bulan kepada pemegang lesen tempatan demi mendapat tempat berniaga dalam pasar borong berkenaan, warga asing sanggup berbuat demikian kerana berupaya menjana kembali pulangan bagi menampung kos operasi.

    Kebanjiran warga Myanmar dan Bangladesh menguasai perniagaan dalam Pasar Borong Kuala Lumpur dekat Selayang. – NSTP/Asyraf Hamzah

    Tinjauan BH mendapati, warga Myanmar dan Bangladesh memenuhi hampir setiap ruang dalam lot pasar borong terbabit yang dianggarkan mempunyai lebih 80 lot peniaga sayur.

    Difahamkan, sewa bagi setiap lot mini diduduki mereka adalah sebanyak RM2,300 hingga RM3,000 sebulan. Lot umpama sekangkang kera yang sekadar boleh memuatkan tiga bakul sayur itu, adalah hasil pecahan lot asal berkeluasan kira-kira 10 meter persegi.

    Setiap lot asal dipecahkan kepada empat bahagian oleh pemegang lesen yang menyewa tapak itu dan caj sewanya juga berbeza mengikut waktu.

    Difahamkan RM2,300 bayaran sewa untuk lot niaga waktu malam dan RM3,000 untuk perniagaan waktu pagi, membolehkan penyewa sebenar lot berkenaan meraih keuntungan secara mudah tanpa perlu menguruskan sebarang perniagaan di situ.

    Pemborong mahu dikenali sebagai Ali Ghafar, yang lebih 10 tahun berniaga, mendakwa terpaksa membayar deposit RM30,000 kepada pemilik tapak yang juga warga tempatan untuk menduduki lot mini di situ.

    Warga Myanmar itu mendakwa, pemilik lot niaga berkenaan memintanya mendapatkan tandatangan tiga warga tempatan sebagai syarat melayakkan menyewa di situ.

    Warga asing yang bekerja di sekitar kawasan Pasar Borong Kuala Lumpur. -NSTP/Asyraf Hamzah

    “Untuk lot ini (lot mini), saya kena bayar RM3,000 sebulan. Awak boleh tengok, boleh muat tiga bakul sayur sahaja. Kalau nak lot lagi luas, kena sewa lot mini sebelah. Kena tambah lagi RM3,000,” katanya.

    Walaupun terpaksa membayar sewa yang tinggi, mereka tidak bimbang kerana keupayaan menjual di antara 700 hingga 1,000 kilogram sayur berdaun sehari sahaja, tidak termasuk sayuran berbuah lain.

    Dominasi warga asing di pasar borong itu juga menyaksikan mereka berkuasa sepenuhnya dalam mengawal serta menentu harga sayur yang ingin dijual.

    Mereka bukan setakat menguasai aktiviti jualan dan belian bekalan sayur di situ, sebaliknya turut mempunyai pembekal dalam kalangan pekebun sayur warga asing yang mengusahakan kebun di sekitar Lembah Klang.

    Pada peringkat pembekal, BH difahamkan ada sekurang-kurangnya empat ‘syarikat’ milik warga Bangladesh dan Myanmar yang menghantar sayur ke pasar borong berkenaan.

    Warga asing yang menjadi pembekal sayur kepada pasar berkenaan memiliki kebun sama ada secara sewaan atau menceroboh tanah di sekitar Selangor dan Pahang.

    Tinjauan mendapati, pekebun warga asing menjual sayur seperti kangkung, bayam dan sawi kepada peraih pada harga antara RM1.80 hingga RM2 sekilogram, sebelum peraih atau pemborong menjualnya kepada peruncit dengan kenaikan di antara RM1.50 hingga RM2 sekilogram.

    Peraih warga Myanmar, 38, Ahmad Ali, yang mengakui memperoleh bekalan daripada pekebun warga tempatan dan asing, mendakwa harga sayur-sayuran mempunyai pasang surut kerana punca kenaikan dan penurunan dipengaruhi bekalan yang diterima sama ada banyak atau sedikit.

    “Ada waktu kita jual murah dan mahal. Kalau sayur sampai pagi, saya jual RM3.50 hingga RM4.50 sekilogram sebab sayur baharu dan segar tetapi bila lewat petang, harga diturunkan kepada jual RM2 (sekilogram) atau lebih murah,” katanya.

    Seorang peraih warga Bangladesh yang mahu dikenali Rafi, mengakui harga sayur-sayuran yang dijual pada Sabtu dan Ahad lebih tinggi berbanding hari biasa.

    Seorang peniaga tempatan, Mohd Azrul, 35, mendakwa terpaksa menaikkan harga antara RM1 hingga RM1.50 bagi setiap kilogram sayur yang dijual di pasar malam, tertakluk harga diperoleh daripada peraih atau pemborong.

    MR : PH tak buat apa-apa sekadar memenuhi jawatan dengan kroni mereka aje…

  21. Lebai Dangdut Cap Air Sabun

    Cita Citata memberahi kulit halus
    Semua pesona dari pusat sampe dada
    Peha Cita Citata wow yeah! mulus
    Terkodek-kodek burungku dlm spenda

    1. sejak bila kejora tukar nama?

      kikikikiki,dah kena tulah Madey

      1. HAHAHA HOHOHO HIHIHI

        Atuk TN monyet 🐒 9:36 pm,

        🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒
        Alahai atuk TN beruk bapok tua berbedak gincu
        Lawak bodoh yg atuk buat itu langsung tak lucu
        Baik atuk merangkak..atas blkng bagi naik cucu
        Pastu, atuk cari meja, hantuk kepala dekat bucu
        🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

        😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
        Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
        👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

        HU HU HU…

  22. Lebai Dangdut Cap Air Sabun

    Lebai dangdut cap air sabun punya nama
    Hah yo yo dah berubah benar aku sekarang
    Dulu tayang semayang,sekarang bermuzik irama
    Goyang-goyang gerudi,libas-libas parang

  23. PENGGANAS KOMUNIS SYARAT PERTAMA NEW COALITION…..

    UMNO Menolak Sebarang Bentuk Kerjasama Yang Melibatkan DAP…………

    UMNO punyai prinsip dan tatacara yang mesti dipatuhi oleh semua ahli. Mendedahkan rahsia parti kepada umum adalah tindakan yang tidak bertanggungjawab.

    Justeru menghebahkan apa yang disebut oleh Presiden UMNO dalam mesyuarat tertutup sebagaimana yang dilakukan oleh Dato Lokman Adam adalah tindakan yang salah. Apatah lagi Presiden UMNO hanya memberikan gambaran awal serta ingin mendapat pandangan dari pelbagai pihak berhubung perkara membabitkan kepentingan parti.

    Belum ada sebarang keputusan atau tindakan yang dimutamadkan oleh parti mengenai perkara itu. Apakah itu satu kesalahan sehingga dianggap Presiden UMNO melakukan satu pengkhianatan?

    Tindakan memanipulasikan pelbagai isu, situasi serta membuat kenyataan terbuka dan melulu oleh Lokman Adam adalah suatu yang tidak profesional malah boleh merosakkan imej parti. Ini boleh menimbulkan kekeliruan di peringkat akar umbi yang sepatutnya dielakkan.

    Malah tuduhan ke atas Ahli Majlis Kerja Tertinggi UMNO kononnya menerima payroll atau bayaran serta mengaitkan hubungan UMNO PAS dalam erti kata yang tidak tepat dan salah berkaitan isu kerajaan gabungan ini adalah amat keterlaluan dan sangat tidak bertanggungjawab.

    UMNO punyai kaedah yang tersusun. Segala keputusan parti pasti akan melalui saluran yang betul dan tepat. Sudah tentu Presiden UMNO dan kepimpinan tertinggi parti tidak akan membelakangkan kepentingan parti dalam membuat sebarang keputusan penting.

    Mesyuarat Majlis Tertinggi (MT) UMNO pada 24 Julai 2019 membuat keputusan, hanya Presiden parti yang diberikan mandat untuk mewakili UMNO jika terdapat mana-mana pihak daripada luar yang ingin mengadakan sebarang kerjasama dengan UMNO.

    Kerana itu, sebarang perbincangan atau perundingan mesti mematuhi apa yang telah dimuktamadkan oleh Majlis Tertinggi UMNO. Dan proses ini dilakukan oleh Presiden UMNO dengan penuh tanggungjawab.

    Dengan tegas dinyatakan disini bahawa, UMNO tidak akan mengadakan sebarang kerjasama dengan mana-mana parti terutama parti-parti yang menganggotai Pakatan Harapan (PH) selagi mereka berkongsi kuasa politik dengan DAP. Maknanya UMNO menolak sebarang bentuk kerjasama yang melibatkan DAP.

    UMNO punyai prinsip dan idealoginya sendiri. Sesekali ianya tidak akan digadaikan.

    YB DATO DR SHAMSUL ANUAR NASARAH

  24. Kejora…..

    Bilakah kamu ada telor untuk berdepan dgn ku di JB….. ??

    1. Suman Hindu,

      🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
      Wak kedi, brdepan brdepan puki mak hang apa
      Dulu..di Dtrn Mrdka..3 kali hang bgi aku hampa
      Aku ada cadang..Sabtu 8/2 ni, di JB nak jumpa
      Tpi Thaipusam..hg msti klut nk hempuk kelapa
      🌰🌰🌰🌰🌰🌰🌰🌰🌰🌰🌰🌰🌰🌰🌰🌰🌰🌰

      👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

      1. 🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
        Ko pergi ke mana, lama, Suman ketua komunis?
        Tak de pun, apa2 perayaan besar, agama Hindu
        Trkantoi ke Wak, hari itu tewas, PRK kt Kimanis?
        Sampai 3 minggu lebih tk masuk, malu terkedu
        👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎

        👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
        Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
        😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

        1. 🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
          Suman iblih..seghopa puki mak dia, punyai siai
          Dia ini cai kapiaq, pi dok sokong, parti komineh
          Sebulan iblih ni laghi masa kalah di Tnjong piai
          3 minggu pula, dia lesap, bila kalah di Kimaneh
          👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎

          👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
          Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
          😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

  25. DAP/Guan Eng kata sabar le…lepas APEC…banyak kerja

    Amanah/Sabu kata tak relevan. Perlu kerja kuat untuk tingkatlan ekonomi…banyak kerja

    PKR/ Azmin kata biat TDM habis satu penggal….banyak kerja

    Bersatu…biar TDM memimpin Malaysia to greater heigbts.

    Well itulah pendirian PH.

    Yang menyibuk adalah PKR errand boys like Kapar, Sg Petani, Syed Husin yang tak pernah menang PRU dan Otai yang dah basi.

    So Budin….get other subject to spin

    1. Madey kerja untuk kroni dan anak branak..wau bolefikencing ooleh madey….hancing ko..

    2. Apa nak jadi
      Apa nak jadi
      PM8 tak jadi jadi
      Hai…kemounanlah lagi

  26. Kalau benar PPBM gabung dgn UMNO dan PAS
    Ke mana gerangan kan kubawa diri
    Nak ikut Nuar ngan DAP rasanya nyawa tak lePAS
    Biarlah kutemani Si Budin yg mati berdiri

    Kah kah kah kah kahhhh
    😵😵😵😵😵😵😵😵😵😵😵😵😵
    ☠️☠️☠️☠️☠️☠️☠️☠️☠️☠️☠️☠️☠️

    1. Lebai Dangdut Cap Air Sabun

      Gabungan PPBM,.UMNO dan PAS itu hanyalah gimik
      Tak yah kuatir abg Jigit oiiiii,segala andaian
      Tun relax saja ,sedang pebaik ekonomi yg kemik
      Bior geng teliur PM8 dan geng meroyan becakaran

      1. Lebai Dangdut Cap Air Sabun

        Gabungan PPBM,.UMNO dan PAS itu hanyalah gimik
        Tak payah lerr kuatir abang Jigit oiiiiiii,segala andaian
        Tun M relax. saja ,sedang perbaik ekonomi yang kemik
        Biorkan geng teliur PM8 dan geng meroyan bercakaran

        1. LLebai Dangdut Cap Air Sabun

          ini hari aku kluar mancing belut di sungai Jitra,
          belut tengah sentap ni,panton tak sama baris

          1. Bro jigit 6:09 pm,

            👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
            Klu lah jadi, gabung PPBM dgn UMNO dan PAS
            Terbaliklah apa yg dikata UMNO dah mati, dulu!
            Kian jlas ada org nk jilat ludah bila sesak napas
            Sampai bilakah nak jadi munfiq muka tak malu?
            👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎

            😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
            Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
            👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

  27. DR MADEYLIAR TAHU KAPAL PH TAK MAMPU REMPOH OMBAK BADAI…..KAPAL ANTIQUE MASIH KUAT….APA SALAHNYA PIRATE OF CARRIBBEAN LOMPAT KAPAL……

    Kisah Tun Dr Mahathir, Anwar Dan Sodomi 4 (Bahagian 1).. …

    Tongkat Waran

    Masa berlalu dengan begitu pantas. Lebih-lebih lagi bagi Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad, itulah yang pasti dirasakannya apabila kalendar 2020 bermula.

    Dari Januari beralih ke Februari, selepas itu Mac, diikuti April dan akhirnya Mei. Dalam konteks usia mahupun politik, masa tidak memihak kepada Mahathir, yang kini dihantui musuh politik dari pelbagai penjuru, luar mahupun dalam.

    Persoalan paling besar apakah akan berlaku peralihan kuasa antara Tun M dan Presiden PKR, Anwar Ibrahim, yang telah dijanjikan sesama pimpinan parti dalam Pakatan Harapan( PH)? Mei 2020 adalah batas waktu bagi beliau tunaikan janji. Atas kertas Mahathir memperlihatkan akur mahu berundur bagi memberi laluan kepada Anwar, meskipun beliau memohon dilanjutkan masa sehingga Persidangan APEC pada November 2020.

    Ada juga laporan media menyebut Perdana Menteri memerlukan tempoh tiga tahun sebelum menyerahkannya kepada Anwar. Namun selagi tiada pelan peralihan kuasa, ia menimbulkan pelbagai teka teki dan spekulasi yang terus bertiup kencang mewarnai politik Malaysia.

    Mahathir tetap Mahathir. Realitinya beliau tidak mahu menyerahkan jawatan Perdana Menteri kepada Anwar atas banyak sebab selain percaya kepada opsyen tertentu. Berdasarkan sumber-sumber yang rapat dengan Mahathir, pemimpin berusia 94 tahun itu sudah menyediakan pelan khas, yang menanti untuk dilaksanakan satu persatu.

    Walaupun sebahagian pemimpin PH telah menghidu gerakan tersebut, cabarannya banyak lagi yang mereka tidak tahu tentang muslihat Mahathir.

    Yang mungkin sudah diperkatakan dengan meluas adalah desas-desus bahawa Mahathir sedang menjalin muafakat politik baharu. Ia melibatkan kerjasama antara PBBM, PAS, UMNO dan penyokong Timbalan Presiden PKR, Azmin Ali. Itu memang benar dan sedang rancak diusahakan menerusi banyak pertemuan dan perundingan tertutup.

    Walaupun Perdana Menteri akan berdepan kompleksiti dan kesukaran untuk menjayakan rancangannya itu, beliau tetap dengan agendanya. Lagipun Mahathir tidak percayakan Anwar untuk menjaga legasinya terutama kepentingan, kekayaan dan bisnes anak-anaknya.

    Soal janji kepada Anwar mahupun sesiapa sahaja tidak lagi penting. Mahathir hanya menggunakan pengaruh Anwar pada PRU14 untuk menjayakan strategi dan muslihatnya menumbangkan kerajaan BN pimpinan Najib Tun Razak. Apabila kuasa sudah di tangan, lebih-lebih lagi buat kali kedua, Mahathir ‘bijak’ menggunakan kuasa itu biarpun akan memimpin secara autokratik dan diktator.

    Dalam satu perbincangan pada mesyuarat Kabinet, beliau tanpa berselindung mengakui masih lagi seorang yang autokratik. Dengan masa yang kian suntuk, Mahathir terpaksa bertindak mengukuhkan kuasa dan kedudukannya. Survival politik beliau lebih utama. Mahathir lebih berusaha menyelamatkan dirinya berbanding menyelamatkan negara daripada pelbagai masalah, kelemahan dan kepincangan terutama pentadbiran, ekonomi serta diplomatik.

    Selain itu banyak janji yang gagal ditunaikan, menyebabkan rakyat semakin menolak kepimpinan beliau. Kekalahan lima Pilihanraya Kecil (PRK) berturut-turut adalah mesej jelas buat Perdana Menteri supaya berundur. Di sebalik semua itu dan mudarat besar yang melanda negara, Mahathir enggan mengambil tanggungjawab. Beliau peduli apa kerana kuasa eksekutif di tangan beliau malah telah merancang konspirasi baru untuk tundukkan musuh-musuh politiknya.

    1. tonGENG NAJIB…..

      Bilakah kamu ada telor untuk berdepan dgn ku….. ??

  28. KEPADA OTAI2 HARAP BERSABAR TUNGGU EPISOD SODOMI 4…….

    Kisah Tun Dr Mahathir, Anwar Dan Sodomi 4 (Bahagian 2)………

    Tongkat Waran

    Apabila beliau merasa terancam dengan sokongan rakyat kepada mantan Perdana Menteri dan Presiden UMNO, Najib Tun Razak, Tun Dr Mahathir Mohamad bertindak. Antaranya kemunculan akuan bersumpah Cif Inspektor Azilah Hadri menuduh Najib membunuh wanita Mongolia, Altantuya Shaariibuu. Begitu juga dengan pendedahan Ketua Pesuruhjaya SPRM, Latheefa Koya, terhadap rakaman perbualan sulit melibatkan Najib dengan beberapa individu termasuk pemimpin negara luar, sebelum siasatan dilakukan oleh pihak berkuasa.

    Berbanding Najib, yang sudah tumbang dan tiada jawatan utama, ancaman terbesar dan ketakutannya yang sebenar adalah terhadap Anwar Ibrahim. Mahathir juga cukup sedar Anwar mempunyai hubungan baik dengan Raja-Raja Melayu dan rangkaian sokongan antarabangsa yang meluas meliputi pemimpin negara kuasa besar dan negara Islam.

    Kisah Tun Dr Mahathir, Anwar dan Sodomi 4 (Bahagian 1)
    Bermula sekarang hingga Mei ini, Anwar bakal berdepan serangan melalui konspirasi baru mengulangi episod sejarah 1998. Adalah tidak mengejutkan sekiranya Presiden PKR dan mantan Timbalan Perdana Menteri itu akan dihadapkan ke mahkamah atas pertuduhan salah laku seks.

    Bibit-bibit ke arah itu sudah ada antaranya membuka semula siasatan bagi kes dakwaan cuba melakukan serangan seksual keatas Mohammed Yusoff Rawther (pembantu penyelidik Anwar). Perkara itu telah dibayangkan oleh Ketua Polis Negara, Tan Sri Abdul Hamid Bador walaupun pejabat Peguam Negara telah menutup kes tersebut kerana tiada bukti kukuh.

    Malah sudah ada perancangan untuk mensabitkan Anwar dengan kes tertentu (selain Yusoff Rawther) bagi menjatuhkan reputasi beliau sebagai pemimpin tidak bermoral. Untuk menghadapi Anwar, Mahathir tetap percaya tuduhan seks sejenis adalah senjata terbaik kerana majoriti Islam menolak gejala itu. Lagipun Anwar adalah pemimpin politik tahan lasak, cekal dan tidak mudah goyah sekiranya diasak dengan serangan politik biasa.

    Serangan peribadi secara keterlaluan adalah cara Mahathir, sama ada betul atau salah, itu persoalan kemudian. Yang penting, “tembak atau lontar dulu” untuk mencetuskan mudarat persepsi. Jika dalam perang, ia ibarat jeneral yang menggunakan senjata kimia untuk menghancurkan musuhnya. Tiada belas ihsan dan nilai moral sama sekali.

    Dengan kuasa yang ada, Perdana Menteri mempunyai banyak kelebihan untuk menjayakan konspirasinya. Sekali lagi Anwar akan terperangkap menjadi mangsa muslihat Mahathir. Sejarah berulang lagi, cuma kali ini atas nama Sodomi 4.0? Dengan kata lain, rakyat Malaysia akan dihadapkan sekali lagi satu pusingan ganas politik, yang menjadi permainan Mahathir selama 22 tahun ketika menjadi Perdana Menteri Ke-4.

    Pada usia 94 tahun, Mahathir mahu membuktikan bahawa beliau tetap hebat berpencak politik dan tidak boleh diambil mudah walaupun kedudukan politiknya rapuh. Beliau tidak mahu kalah dalam percaturan terakhirnya di puncak kuasa maka beliau sanggup melakukan apa sahaja – matlamat menghalalkan cara versi terbaru. Sisi buruk Mahathir akan terserlah lagi tetapi beliau sudah tentu bersedia dengan skrip-skrip untuk penjelasan dengan memainkan persepsi rakyat agar memihak kepadanya, sebagaimana episod 1998.

    Persoalannya bilakah beliau akan bertindak ke atas Anwar? Seorang pemimpin PPBM dalam satu pertemuan tertutup telah memberi isyarat bahawa tempoh dari Februari hingga Mei adalah fasa yang bosnya (Mahathir) akan checkmate Anwar. Ini meliputi pakej langkah menjalin muafakat dengan parti parti politik pimpinan Islam iaitu Pas dan UMNO; rombakan Kabinet besar-besaran; Anwar didakwa di mahkamah atas kes cubaan Sodomi 4.0; beberapa pemimpin PH didakwa ekoran siasatan SPRM selain disiasat oleh Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) dan kemuncaknya – membubarkan Parlimen.

    Sebelum mendakwa dan menahan Anwar, Mahathir perlu memastikan pelantikan Peguam Negara yang baru bagi menggantikan Tommy Thomas, yang tidak akan disambung khidmatnya tahun ini. Tiada lagi kelibat Tommy Thomas pada Mei ini kerana mula bercuti dan Peguam Negara yang baru telah pun dikenalpasti, iaitu anak didik kepada mantan Peguam Negara, Tan Sri Mohtar Abdullah. Nama Mohtar tercatat dalam sejarah sebagai Peguam Negara ketika Anwar didakwa atas pertuduhan salah guna kuasa dan meliwat pada tahun 1998, yang mencetuskan kontroversi.

    Mengapa Mahathir terpaksa menunggu Peguam Negara yang baru adalah kerana beliau tidak boleh mengawal Tommy Thomas yang dikatakan tidak mudah tunduk kepada arahan Perdana Menteri, selain dilihat menyokong Anwar. Bagi Perdana Menteri, ia satu kecacatan, yang menjejaskan agenda kuasa beliau.

    AKAN DISAMBUNG ESOK

  29. Tn Budin,

    👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
    Adakah nama Pakatan Nasional jadi ketetapan
    Naper nak tiru, mcm Barisan Nasional atau BN?
    Apasal pula, nk ditinggalkn, perkataan harapan
    Lebih baik, Portret Nasional dgn singkat, Por-N
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

    1. Kejora,

      Bilakah kamu ada telor untuk berdepan dgn ku, pengecut….. ??

      1. Suman Hindu 6:33 pm,

        🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
        Wak kedi, brdepan brdepan puki mak hang apa
        Dulu..di Dtrn Mrdka..3 kali hang bgi aku hampa
        Aku ada cadang..Sabtu 8/2 ni, di JB nak jumpa
        Tpi Thaipusam..hg msti klut nk hempuk kelapa
        🌰🌰🌰🌰🌰🌰🌰🌰🌰🌰🌰🌰🌰🌰🌰🌰🌰🌰

        👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
        Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
        😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

        1. Oooo dia ni 6:33 pm la Suman Hindu yang dimaksudkan…

        2. BUDAK PENGECUT KEJORA HANYA TAHU TEMBERANG, MEMBEBEL KARUT & MENCARUT SAJA.

          Baca nih.,,,,

          Pakistan Prime Minister Imran Khan says he has seen how Malaysia has transformed and developed. Today, he pays homage and apologised to Ayahanda Tun Mahathir at Putrajaya.

          KUALA LUMPUR: The prime minister of Pakistan Imran Khan today said the thing he most admired about Malaysia was the country’s “civilised society”, citing the harmony among the different races and religions.

          Khan, who is on a two-day working visit to Malaysia, said he had seen how Malaysia had transformed and developed.

          “But what I like most about Malaysia is that it is a very civilised society.

          “There is harmony between different religions and among the three groups, which is a hallmark of a civilised society,” he said, alluding to the three main races in the country.

          Khan said this at a talk titled “Vision for Regional Peace and Security” at the International Institute of Advanced Islamic Studies, here.

          He said that during the golden age of Islam there was tolerance and acceptance among the different religions.

          “And in Malaysia you see this tolerance. The way people live which in my opinion is really to be admired.”

          Khan, who is an admirer of his Malaysian counterpart Dr Mahathir Mohamad, again praised the latter whom he labelled as a statesman who had changed the “destiny” of many people.

          Mahathir, he said, is a leader who always took a stand, including on Kashmir, despite threats from India to curb the import of palm oil from Malaysia.

          Last year, Mahathir said India invaded and occupied Kashmir following a military crackdown on the Muslim-majority region.

          India is the largest importer of Malaysian palm oil, making up 28% of total palm oil exports.

          “And that’s why we love and respect Mahathir so much,” Khan said.

          INDIA, CHINA & USA CAN GO TO HELL……!!

          Kejora pulak bila agaknya dia ada telor untuk berdepan dgn ku di JB……????

          1. Suman Hindu 10:03 pm,

            👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
            Aku cadang nak jumpa kau 8/2/2020 ni, kat JB
            Tapi, besar kemungkinan nya, aku akan hampa
            Sbb, kau nk pergi Bt Cave kan, Suman ifrit babi?
            Hari tu Thailusam kau tentu nk hempuk kelapa
            🌰🌰🌰🌰🌰🌰🌰🌰🌰🌰🌰🌰🌰🌰🌰🌰🌰🌰

            😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
            Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
            🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

  30. KEMUNGKINAN BESAR INI SEMUA GEMPAK DR MANDELIAR SUPAYA OTAI2 TAK BERANI LAGI NAK TIKAM BELAKANG…..LAGI RANCAK KORANG MAIN LAGU PERALIHAN KUASA LAGI BISINGLAH BAPAK MAIN KUGIRAN NEW COALITION…….

    TONG M TANGKAI JERING KEDEKUT NAK MAMPUS……….

    Rakyat bukan suka-suka mahukan duit percuma’
    Yasmin Ramlan

    Rakyat berpendapatan rendah tidak mengharapkan “duit percuma” daripada kerajaan sekiranya keadaan ekonomi mereka tidak begitu mendesak, kata penganalisis ekonomi Prof Bajoyai Bardai.

    Barjoyai berkata, andaian bahawa golongan berkenaan sentiasa mengharapkan duit percuma daripada kerajaan adalah tidak adil kerana mereka juga mempunyai maruah diri.

    “Pada satu tahap apabila mereka merasa sangat resah dan hampir berputus asa, bagi apa sahaja mereka akan ambil.

    “Ini macam orang yang lemas dalam sungai tak tahu berenang. Jadi apa saja yang tercapai di sungai itu dia akan capai supaya dia selamat dan tidak lemas.

    “Kalau sekiranya mereka masih boleh cari pendapatan lain, mereka akan mengelakkan untuk dapat duit percuma sebab mereka pun ada rasa harga diri,” katanya ketika dihubungi Malaysiakini.

    Beliau diminta mengulas kenyataan Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad kelmarin yang mengatakan kerajaan Pakatan Harapan tidak begitu disukai sesetengah rakyat kerana tidak meneruskan amalan pentadbiran BN yang memberi “duit percuma”.

    Menurut Mahathir, ini kerana PH perlu menanggung beban hutang yang menyebabkan kerajaan yang berusia setahun itu tidak mampu berbuat demikian.

    Tanggungjawab kerajaan jaga rakyat

    Sebaliknya Barjoyai berkata, apa yang perlu dilakukan kerajaan adalah mengkaji secara terperinci kedudukan golongan B40, bukannya mempertikai pemberian duit percuma.

    Beliau menjelaskan, tanggungjawab kerajaan adalah untuk memastikan setiap warga Malaysia mempunyai sumber pendapatan yang cukup untuk menjalani kehidupan yang selesa.

    “Bagi saya, mereka bukan B40 tapi B60 sebab ada 60 peratus penduduk Malaysia yang sebenarnya berpendapatan kurang daripada kos sara hidup,” katanya.

    B40 merupakan istilah kepada kumpulan isi rumah berpendapatan terendah 40 peratus, iaitu bergantung kepada peratusan populasi negara.

    “Dalam suasana ekonomi sekarang ini, mereka sangat putus asa, tak tahu apa lagi sumber yang boleh mereka dapat. Mungkin dah sampai ke peringkat mencuri, ambil apa saja asalkan boleh makan misalnya,” katanya.

    Kerajaan tak tunai janji pulih ekonomi

    Kenyataan Barjoyai itu turut disokong penganalisis politik Prof Awang Azman Awang Pawi dari Universiti Malaya yang menyifatkan rakyat tidak terlalu terdesak mahukan duit percuma.

    Katanya, mereka mahukan ekonomi dipulihkan bagi menjana pendapatan rakyat, seperti yang dijanjikan kerajaan.

    “Bukan rakyat mahu duit percuma, cuma rakyat mahu misalnya tol dapat dihapuskan sebagaimana janji PH, PTPTN (Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional) dapat ditangani dengan lebih bijaksana.

    “Namun, kenaikan harga barangan dan perkhidmatan walaupun GST (cukai barangan dan perkhidmatan) dihapuskan, tidak sama seperti dijanjikan oleh PH yang mengatakan dapat menurunkan harga barangan dan perkhidmatan.

    “Maka, ini amatlah membebankan hidup rakyat bawahan, selain masyarakat pertengahan turut terasa bahangnya,” katanya.

    Beliau berkata, pemberian wang tunai seperti Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) yang kini dikenali sebagai Bantuan Sara Hidup (BSH) turut dilaksanakan negara maju seperti Singapura dan Belanda.

    “Malah Finland memberikan gaji minima kepada penganggur untuk tempoh tertentu sebelum dapat berdikari.

    “Negara Jepun sendiri pula terkenal dengan dasar negara kebajikan yang memfokuskan kewangan, perubatan dan insuran rakyat,” katanya.

    Namun, katanya bantuan seperti itu tidak semestinya diberi dalam bentuk wang tunai tetapi boleh diberikan dalam bentuk subsidi harga barangan dan perkhidmatan.

    “Dengan kata lain, sudah menjadi tanggungjawab kerajaan memastikan nasib rakyatnya terbela.

    “Tidak ada kerajaan di dunia yang dapat menghapuskan pemberian duit percuma ini,” katanya.

    Sebelum ini, Menteri Hal Ehwal Ekonomi Mohamed Azmin Ali memberi gambaran tidak akan memberikan insentif duit raya kepada mereka tahun ini kerana kerajaan lebih menumpukan proses pemulihan Felda.

  31. 1. Adalah kehendak UMNO/Zahid nak bekerjasama dengan DR Mahathir/Bersatu

    2. Adalah kemahuan PAS/Hadi nak bekerjaasam dengan Dr Mahathir/Bersatu

    Sapa yang ajak sapa?

    3. Belum tentu Dr Mahathir terima tawaran PAS/Umno untk bekerjasama

    4. PAS nampak gayanya kesemua MPs nya mahu team up with Dr Mahathir/Bersatu. Mengapa?

    5. Majoriti MP (bukan semua) dalam Umno mahu berganding bahu dengan Dr Mahathir. Mengapa?

    Kalau ketepikan fahaman politik dan melihatnya pada satu sudut yang realitinya adalah majpriti melayu muslim yang mahu menaikkan semula bangsa yang telah dibangsatkan najib kembali bermaruah, mengembalikan penganut agama Islam pada jalan yang benar setelah agama dilacurkan dan dikomersilkan oleh Ustaz PAS dan Umno, dan menyelamat negara/raja daripada anasir2 yang jahat dari keselamatan dan kedaulatan negara, perlu ada tindakan yang menghalang pemimpin yang “kotor” bekas banduan sodomi untuk memimpin negara ini.

    Sejujurnya Dr Mahthir bukan siapa yang telah dihina dinista dituduh jaga kepentingan anak2 dan kroni2 dan sebagainya.

    I believe he is sincere in moving forward the Malays and Non-Malays irrespective of faiths to achieve success in whatever undertaking, be it in the economy and international relationship.

    At 94, no one would like to take that challenge. Maybe in the case of Dr. Mahthir, he is guided by Allah SWT who has given him good health and strength to lead the nation at least till pru15. All his critics are actually envious of his achievements albeit shortcomings here and there….Wallahuaklam

  32. ONANI MOUSE, NAJIB BINI ROSMAH, WAK SUMAN, MAHATHIR VS ANWAR, OSTAD JOHN DOE…HANGPA SEMUA PI MANA? SONYAP JER, KAKI PANTUN PUN SONYAP JOGAK?! 😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    KAHKAHKAHKAHKAHKAH

    1. 👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
      Ibnu Berahi klu nak tanya pun biar ler bersopan
      Tengok le antara kita siapa yg dahulu ke depan
      Mmg susah nk lawan, Kejora punya kecekapan
      Krna berpantun kt Irah menjadi satu kewajipan
      💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
      💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪

    2. Anak Pak Brahim….
      Harap2 nama bapa saja yang sama tapi hang bukannya adek Mamat yg gila nak jadi PM tu.
      Aku nak tanya hang pasai apa Budin ni berada di dalam ketakutan…. phobia semacam. Dia seolah2 takut dgn bayang2 seorang yg telah lanjut usia. Hang rasa depa ni patut pi mandi bunga ka…. buang sial buang geroh. Ajak bro kejora sekali mandi bunga supaya Irah yang jauh di sana Setianya berkekalan dan tdak mendua atau mentigakanya di sini…. kesian budak tu…..

      Kak kah kahhhh
      😀😀😀😀😀😀😀
      🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷

      1. Bro jigit,

        👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
        Janganlah bro jigit, cuba nak bersikap bajingan
        Usah nk rendahkan..Kejora pnya bkal tunangan
        Kpd dewi ku Irah, usah bro tuduh sembarangan
        Irah tu orngnya jenis agama menjadi pegangan
        👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
        Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
        👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
        Kesetiaan diri Irah itu, usah bro nak salah duga
        Bagi Kejora..Irah lah dunia dan dia juga, syurga
        Bagi Irah..kekasihnya tiada dua & tiada lah tiga
        Kejora akn jmput Bro..bila kmi berumahtangga
        💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙
        Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
        😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

  33. Irah,

    💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
    Klu tk silap abg..skrg bru lps tgh mlm..US sana
    Bulan Feb ini cerita nya..kat US cantik suasana
    Sbb, ‘winter’ brakhir, ‘spring’ bawa flora & fauna
    Klu mcm ini, abg pun nak further, buat ‘Sarjana’
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
    💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

    1. 💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
      Dlm kesunyian bgini, abg pasang, angan-angan
      Andaikata kita berdua buat mstrs berpasangan
      Pasti seronok..pegi ke kuliah berdua beriringan
      Sesekali bila mlalui ‘park’..kita brpimpin tangan
      💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
      💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

      1. 💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
        Abg blm rasa, nk ke mana-mana lagi ini petang
        Sejak tdi dpn tv..tangan di atas dahi, terlentang
        Asyik jer terbayang..org yg abg puja dan tatang
        Sbb, rupa dia mcm Cita Citata, seorang bintang
        💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

        💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
        Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
        💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

        1. 💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
          Rasa nya jap lagi nk jogging, mcm dara idaman
          Selalu tu, abg jogging pusing Tasek Darulaman
          Kt situ tiada gngguan trafik..udara pun nyaman
          Pokok2 pun banyak juga. suasana mcm taman
          💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

          💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
          Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
          💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

          1. 💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
            Lain sekali yg 1 hb Feb Irah punya coretan tinta
            Pasal Irah yg Shry panggil tu, abg jadi sgt teruja
            Serba salah abg ni, nk panggil Irah ke atau Tata
            Klu ikut niat yg asal Irah tu abg nk pnggil manja
            💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

            💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
            Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
            💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

            1. 💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
              Kini..abng sudah pun sampai ke kawasan tasik
              Ptg2 begini, mmg cantik pandangan panorama
              Melihat ada gadis berjoging hati abg jdi terusik
              Alangkah indah, kalau Irah, dpt joging bersama
              💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

              💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
              Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
              💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

Leave a Reply

Your email address will not be published.