MAHATHIR BUKAN MANUSIA LUAR BIASA, JANGAN TAKUT BERLAWAN DENGANNYA

Dalam program bual bicara anjuran Otai Reformasi baru-baru ini, antara perkara yang dibangkitkan oleh hadirin ialah tentang hebat dan luarbiasanya manusia bernama Tun Mahathir Mohamad.

Ia berikutan adanya pandangan agar reformasi jalanan diadakan bagi memberi tekanan kepada beliau untuk menunaikan janji peralihan kuasa kepada Anwar Ibrahim dalam tempoh dua tahun sebagaimana yang sering disebutnya sendiri.

Mereka mengingatkan bahawa Tun Mahathir adalah ahli politik yang hebat, licik dan bukan seorang yang mudah tunduk kepada tekanan serta selalu menang dalam percaturan politik yang dihadapinya.

Oleh itu, diperingatkan bahawa reformasi jalanan untuk tujuan memberi tekanan itu haruslah dirancang dengan teliti dan diperhalusi kesan serta akibatnya supaya kegagalan tidak menjadi pencapaian di penghujung perjuangan nanti.

Bagaimanapun, Otai Reformasi di akhir program bual bicara memaklumkan perancangan serta persetujuan untuk bergerak ke negeri-negeri bagi tujuan membangkitkan kesedaran tentang janji peralihan kuasa serta akhirnya mengadakan reformasi jalanan sehingga peralihan kuasa kepada Anwar benar-benar ditunaikan.

Dalam hal ini, benarkah Tun Mahathir manusia yang hebat dan luar biasa?

Secara umumnya Tun Mahathir ternampak hebat, luar biasa dan selalu menang hanyalah ketika kuasa berada dalam tangannya.

Berbanding Perdana Menteri lain, beliau dikira paling pandai, tiada perikemanusiaan dan kejam dalam mempergunakan kuasa untuk kepentingan politiknya.

Tidak kira siapa musuh politiknya, Tun Mahathir sentiasa sampai hati untuk memperlakukan apa saja kepada sesiapa yang cuba melawannya, asalkan kekuasaan kekal ditangannya.

Itulah yang menjadikan beliau mampu bertahan selama 22 tahun sebelum ini kerana kedudukannya sentiasa dipagari dengan banyak kuasa yang terkumpul di tangannya serta beliau tidak malu-malu menggunakannya.

Dalam era itu, jika diperhati, beliau tidak kisah bagaimana kotor sekali pun seseorang yang berada dalam pasukannya, yang penting mereka mesti terus menyokong dan tidak melawannya.

Tetapi, ketika tiada kuasa, Tun Mahathir bukan siapa-siapa sebenarnya. Beliau lebih kurang macam kita juga sebagai manusia biasa.

Sebab itu, selepas tidak lagi menjadi Perdana Menteri, beliau pernah kalah untuk menjadi salah seorang daripada perwakilan UMNO Kubang Pasu ke Perhimpunan Agung UMNO pada 2006.

Bermakna, tanpa kuasa Tun Mahathir tidaklah hebat berbanding ketika ada kuasa dalam tangannya.

Sebelum itu, pada 1969, beliau juga pernah kalah dalam pilihanraya di tangan Allahyarham Yusof Rawa di kawasan Kota Setar Selatan.

Tanpa kuasa, terbukti Tun Mahathir tidaklah juga sekuat mana.

Kalau begitu, kenapa Tun Mahathir berjaya menyingkirkan Tun Abdullah Badawi dan Najib Razak, walaupun tanpa kuasa pada waktu itu?

Ciri penting dalam resipi kejayaannya ialah beliau sentiasa fokus, gigih berusaha dan sanggup berbuat apa saja untuk mencapai apa yang diusahakannya.

Ciri itu sebenarnya boleh dilakukan oleh sesiapa saja, bukan merupakan suatu anugerah Tuhan kepada Tun Mahathir seorang saja.

Sebab itu, dalam usaha untuk menjatuhkan Najib, beliau sanggup bekerjasama dengan DAP yang berpuluh tahun dikutuknya serta merangkak memanjat tangga mahkamah untuk menemui Anwar untuk memulakan langkah bekerjasama dengan bekas musuh yang pernah dipecat dan dipenjarakannya itu.

Beliau juga sanggup pergi ke rumah Mohamad Sabu untuk makan malam sehingga Abang Mat terpaksa bersusah payah memasak sendiri hidangan untuknya.

Apakah jika tanpa menumpang kekuatan PH dan tidak berbaik dengan Anwar, Najib mampu ditumbangkan oleh Tun Mahathir?

Maka itu, jika sesiapa mahu berlawan dengan Tun Mahathir, mereka juga mesti fokus, gigih bekerja dan tidak menolak untuk bekerjasama dengan siapa saja bagi mencapai tujuan itu.

Itu adalah resepi kejayaan yang normal untuk semua manusia dan Tun Mahathir hanya agak ke depan dalam mempraktikkannya.

Namun, bukankah ketika ini Tun Mahathir sedang memegang banyak kuasa di tangannya, tidakkah ini akan menjadikan beliau akan hebat kembali dan sukar ditewaskan?

Memang betul Tun Mahathir ada banyak kuasa, tetapi era BN dahulu dengan era PH sekarang banyak bezanya.

Dahulunya, UMNO adalah suara majoriti dalam BN, sekarang Bersatu cuma ada 13 kerusi saja (tak dicampur dengan kerusi lompat daripada UMNO), itu pun kerusi Tanjung Piai sudah terlepas ke tangan MCA dalam PRK baru-baru ini dan ini tentulah menjadikan kekuatan Tun Mahathir jadi berbeza.

Kedudukannya sebagai Perdana Menteri sekarang banyak berbeza berbanding ketika era BN dahulu.

Selain itu, usia Tun Mahathir juga bukan muda seperti dahulu lagi. Beliau kini sudah berusia 94 tahun, tenaganya tidak lagi kuat, daya berfikir tentu tidak secerdas dulu, telinga kurang mendengar dan bercakap pun pasti tidak lancar macam orang yang lebih muda.

Begitu juga, orang kuat yang banyak membantunya seperti Sanusi Junid, Megat Junid Megat Ayob dan Aziz Shamsuddin tiada lagi bersamanya. Yang ada lagi bersamanya hanya Tun Daim Zainuddin, itu pun sudah bertongkat sekarang ini.

Semua orang keliling Tun Mahathir sekarang adalah orang-orang baru dalam politik yang tiada pengalaman mendalam dalam pencak silat politik.

Lalu, di mana dan apa luar biasanya lagi Tun Mahathir sekarang ini? (ShahbudinHusin 24/01/2020)

0 0 votes
Article Rating
Kongsikan artikel ini
Updated: 24 January 2020 — 4:36 pm
Subscribe
Notify of
guest

212 Comments
Newest
Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
najib bini rosmah
najib bini rosmah
25 January 2020 7:44 am

Bilik Parlimen untuk PPBM malam tadi buat parti liar tak? Ada cukong supply ketamin? Madey si Kitol dan Syed Saddiq Armada Ketum join tak? Kahkahkah!

Anonymous
Anonymous
25 January 2020 12:21 pm

Dari gaya kamu cakap, menyoal cara menuduh, kamu yang asyik hentam ketamin.

Gamaknya 3 dose sehari, Ikut cara emak bapak kau yang tak membimbing kau sejak kecil.

Anonymous
Anonymous
25 January 2020 6:55 am

“Kenapa perlu diadakan perjanjian tepi di antara ppbm dan d4p? Apa tawaran dan balasan dipersetujui sehingga sanggup gadai MOF dll kementerian yg strategik?? Pada aku, solid backing 43 MP di belakang Tun M dan sbg balasannya, takboleh campur apa2 tindakan d4p buat. Tapi dimomok2an, anwar adalah kuda tunggangan d4p. jika betul: isy, isy, isy….tak habih2 kena belit.” wow….teori yg menarik. Abu lahab ada 10 tahun utk buktikan Quran tak betul. Atok ada 90+ hari sehingga mei 2020 utk buktikan teori bro tak betul. Lge pun sama, ada 90+ hari utk tarik balik wayang dia, “Atok dah janji nak undur diri… Read more »

Anonymous
Anonymous
25 January 2020 12:28 pm
Reply to  Anonymous

Tak boleh pass baton kpd Pak Sheikh, nanti di guna nya baton itu untuk mengorek lubang, menyenangkan dia.

Baton PM tak boleh pass kppd Peliwat, bekas banduan 2 kali sebab liwat, ini negara Islam, Islam haramkan liwat.

Pas pulak tak usah harap memerintah. Kata nak kerjasama dengan Umno tapi kot fitnah memfitnah antara depa.

Anonymous
Anonymous
25 January 2020 12:02 am

💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪
Cg Kejora msih lagi di sini kemas gagah berdiri
Mudah saja ditepis serangan musuh kanan kiri
Mmg selayak nya..dinobat sbg pmantun bistari
Dan semesti nya, mnjadi kbanggaan Irah puteri
💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💛💝💖💗💙

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
24 January 2020 11:57 pm

ZOMBIE D4P@PH BERTUHANKAN TIONGKOK TANAH BESAR……DARI FAHAM KOMUNIS TAK BERTUHAN SAMPAI LAH SEGALANYA KEPADA TABIAT MAKAN PUNCA KESENGSARAAN UMAT MANUSIA…….. Kadir Jasin Salahkan Penyebaran Virus Pada Tabiat Makan Orang Cina….. (FMT) – Penasihat media dan komunikasi kepada perdana menteri, A Kadir Jasin membidas China atas penyebaran koronavirus yang bermula di Wuhan, mengatakan tabiat makan negara itu “boleh jadi pemula kepada penamat umat manusia”. Pegawai kerajaan China mengenalpasti sebuah pasar di Wuhan – bandar dengan 11 juta penduduk, yang kini dikuarantin – sebagai pusat virus yang setakat ini sudah meragut 25 nyawa mangsanya di China dan sudah merebak ke negara seperti… Read more »

Anonymous
Anonymous
24 January 2020 11:50 pm

DOA UNTUK HINDARI REGIM PLURALIS:

🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏
May Allah, save our country and religion, please
Take us out of the regime controlled by the iblis
Do protect us, from the pressure of the pluralist
As in BN, we’re more cared & protected, at least
👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
Subhanallahi walhamdulillahi wala ilaha illallah
👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳

Anonymous
Anonymous
24 January 2020 11:46 pm

🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒
Atuk Anon beruk mesti mlm ini meroyan sakan
Tersilap le dia mengacah cgu Kejora yang bijak
Sampai bila pun Kejora ini dia tak boleh makan
Sbab atuk Anon beruk 80 thn tu, bodoh terlajak
🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
24 January 2020 11:40 pm

TIPU KAN TRADE MARK PEMIMPIN2 PH………. Bukan PSS faktor utama … Terjun… Analisis kekalahan Warisan di Kimanis… Menurut kajian abam, punca utama kekalahan calon Warisan adalah penipuan yg dibuat oleh calonnya sendiri. Penipuan inilah yg menyebabkan warga Kimanis amat marah dan sekaligus menyebabkan kekalahannya. Apakah penipuan yg telah dilakukan oleh calon ini? Terjun juga Ilham Centre Beliau telah menipu sejak mengisi borang pencalonannya lagi. Dalam borang berkenaan, dia menulis namanya Karim Bujang. Setelah diteliti secara mendalam, semua warga Kimanis mengetahui bahawa dia telahpun berkahwin. Anak2nya pun dah besar. Sekian analisis abam…thank u sebab baca sampai habis… Jebat May Kamarul #RaduTatapRadu… Read more »

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
24 January 2020 11:37 pm

PEMIMPIN2 PH SEMUA BERMASALAH…….. Sapa Shafie Apdal? Isteri ke 3 orang Tidung? ISTERI SHAFIE KE 3 ORANG TIDUNG SABAH KA? Ada orang Malaya ingat rupa mcm Shafie itu Melayu. Sabah tak ada Melayu tapi Brunei mcm Karim Bujang dan Tok Moh (tapi maknya Dusun). Dulu diberitahu Shafie Apdal orang Bajau. Ada pula kata Bajau Laut. Apabila sering ke Sabah, baru tahu Shafie itu Suluk atau rakan di Sepanggar kata istilah lebih tepat, Tausug yg ramai di Filipina. Cerita Shafie lahir di Pulau Tawi2, Filipina pun sudah kedengaran. Sementang Kimanis ada peratusan lebih 30% orang KDM, dia kata dia bukan Suluk… Read more »

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
24 January 2020 11:32 pm

BEKAS PENJENAYAH JADI MENANTU KORANG NAK KE…..JADI PEMIMPIN KORANG NAK PULAK….OTAK KORANG KAT BONTOT KE……. BANYAK BAPAK NAK KENA PIKIAQ….SEBELUM SERAH KUASA…KENA.SUE TO COURT…..LEGACY KRONI…BLA3 …PARTI JADI SAMPAH….NEGARA HURU HARA….DAH LEPAS KUASA TAK LEH NAK BUAT APA….NASI DAH JADI BUBUR….. Bukan komplot, tapi wajib bentuk kerajaan baru tanpa DAP. Ini 7 sebab mengapa perlu tolak PH bermula dari PRK Parlimen Tanjung Piai dan seterusnya sehingga tumbang PH…… Rakyat perlu bangkit menolak PH kerana hampir RM30 bilion aset strategik negara telah dijual kepada syarikat asing. Rakyat perlu bangkit menolak PH kerana menteri PH terutamanya dari Dap iaitu menteri P. Waytha Moorthy,… Read more »

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
24 January 2020 11:28 pm

BERSATU IKUT ALQURAN WAJIB ATAS IMAN YG BETUL,,,AKIDAH YG SAHIH,,,TAUHID YG SEBENAR,,,,CUMA MELAYU NI KALAU NAK BERSATU DIA IKUT PEMIMPIN….KALAU SESAT PEMIMPIN SESATLAH DIA…..CINA INDIA PUN BERSATU JUGAK NAK CABAR LAW ARTICLE 152&153…… BMF: Asmuni jangan politikkan kehendak umat….. DEWAN Pemuda PAS Negeri Perak (DPPN Perak) menyelar tindakan Asmuni Awi yang melarang kempen BMF di masjid dan pernyataan bahawa kempen ini BMF berunsur politik. Pemuda PAS seluruh Negeri Perak berdiri teguh bersama Jabatan Mufti Negeri Perak dalam menyokong kempen mengutamakan produk Muslim seperti yang dinyatakan dalam kenyataan rasmi Mufti bertarikh 10 September 2019. Larangan mengadakan kempen Buy Muslim First (BMF)… Read more »

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
24 January 2020 11:26 pm

JADI KALAU NAK BERSATU DAN BERPADU KENALAH BELAJO DAN NGAJI….MACAM MANA YG ALQURAN NAK….APA ITU AKIDAH YG BETUL….IMAN YG SAHIH….TAUHID YG SEJAHTERA….POLITIK TU BUANG SEMENTARA WAKTU…..KAN BAPAK DAH TEGUR MELAYU MALAS NAK BELAJO DAN NGAJI….. Norhizam Hassan Baktee, YB Kereta Berlogo Yang Poyo!!!….. Mula-mula tular dengan cerita bersikap kssar dengan orang kampung (BACA DI SINI)… Tak nak cakap dengan orang yang tak sekolah konon, pada hal yang YB Berlogo sound tu pensyarah, sedangkan YB Berlogo sendiri tak habis belajar…🤭🤭🤭 Lepas tu tular pula kisah serbu stor baja petani kampung waktu malam (BACA DI SINI)… Dah lah ceroboh tanah persendirian tanpa… Read more »

Anonymous
Anonymous
24 January 2020 11:23 pm

Lidies penyapu and gentelman!!

are you sea Kejora? mana dia running ?

bad smile….yeahhhhhh. I’m sure he is cirit!

Anonymous
Anonymous
24 January 2020 11:20 pm

run mr kejora! run faster!!!
draGon has coming!!
are you cirit now? kahkahkah

Anonymous
Anonymous
24 January 2020 11:25 pm
Reply to  Anonymous

Atuk Anon beruk 🐒 11:06/11:20 pm,

😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢
Kesian jugak Kejora tengok atuk dok mengeluh
Mesti, dok tekan keypad laptop, berpeluh-peluh
Ke dapur ada lampu pun cucu kena tlong suluh
Patut lah, rupanya umur atuk ni, dh lapan puluh
🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

Anonymous
Anonymous
24 January 2020 11:30 pm
Reply to  Anonymous

no!no! I’m very-very young,but you 80 years old!

My penis keras and very long,but you kontot! 2cm long

Anonymous
Anonymous
25 January 2020 12:33 pm
Reply to  Anonymous

Go see a specialist doctor, Geng najib, so that your enyaki does no become full blown mad.

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
24 January 2020 11:17 pm

CINA INDIA SOLID BERSATU NAK LAWAN ARTICLE 152&153…..MELAYU NI AGAKNYA TAK DE APA YG DIA NAK LAWAN…..JADI DIA LAWAN SAMA SENDIRI….TAMBAH LAGI PARTI BANYAK2:BARU SEDAP GADUH…..PAS TUBUH PARTI SEBAB NAK ISLAMKAN PERLEMBAGAAN…..SEBAB UMNO PARTI NASIONALIST SECULARISTS…..PKR SEBAB NAK JADIKAN NEGARA LIBERAL PLURALIS REPUBLIC…PAN NAK KIPAS D4P…..PPBM NAK GANTIKAN UMNO..CUBALAH RENUNG2KAN MANA SATU YG IKUT ALQURAN SEBENARNYA?….. DAP Superman lacking in sympathy for the Uighurs?….. Just like countless other non-DAP Malaysians, I too believe that the party’s “Superman” Hew Kuan Yau is racist. Exactly like his former party. The Star ✔ @staronline Syed Saddiq slaps ‘racist’ label on ‘Superman’ Hewhttps://www.thestar.com.my/news/nation/2019/10/19/syed-saddiq-slaps-039racist039-label-on-039superman039-hew …… Read more »

Anonymous
Anonymous
24 January 2020 11:15 pm

Irah,

💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
Si Gora Thai dan TN tenuk,orang jahat
Mereka bedua tinggal dalam hutan rimba
Abang lembu India ,asal dari Gujerrat
Kadang-kadang boleh juga buat berlumba

😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙
(Bunga2 tu abg tujukan khas untuk Irah jer..
Jangan irah pula baling telor abang dgn. ketul batu..😂

Anonymous
Anonymous
24 January 2020 11:34 pm
Reply to  Anonymous

🐂🐂🐂🐂🐂🐂🐂🐂🐂🐂🐂🐂🐂🐂🐂🐂🐂🐂
Owh..anda rupa nya, lembu tua gila dari Gujerat
Patutlah, asyik mengelupor serupa masuk jerat
Kau biar orang tunggang kau mcm dgn keparat
Baik ler kau ulor kepala ko sini, bgi Kejora kerat
👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍

😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

Anon
Anon
24 January 2020 10:45 pm

“MACAM MANA AGONG AMPUN PUN BAPOK TETAP EX CONVICT”. laa…camna pulak tu jika sume rekod dari tahun 1998 sehingga 2018 telah dihapuskan!!! takcaye, cuba tanya penjara sg buluh: ada ke rekod anwar lagi kat sana? benci pun jgn sampai mengaburi pertimbangan. sape ada penjelasan, kenape Tun M diam seribu bahasa bila TH jual 76.2% ladang milik TH Plantations? buat pembaca budiman yg ataih pagar, sila fikir2kan. Kenapa perlu diadakan perjanjian tepi di antara ppbm dan d4p? Apa tawaran dan balasan dipersetujui sehingga sanggup gadai MOF dll kementerian yg strategik?? Pada aku, solid backing 43 MP di belakang Tun M dan… Read more »

Anonymous
Anonymous
24 January 2020 10:34 pm

Irah,

💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
Abg la ni balik kg rumah Tok dkat Perlis, Beseri
Mlm ni mjlis ijab kabul, pak pnakan pnya puteri
Besok mmg besar le nanti, depa punya kenduri
Depa minta abg jdi cameraman sepanjang hari
💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙

Anonymous
Anonymous
24 January 2020 10:45 pm
Reply to  Anonymous

all my student,follow me

My names is Kejora,I am 80 years old,My kote is only 2cm long.Very-very shot!!!After I maried you iRAH,you MUST terajang my telor….yeahhhhhhhh MUAHHHHHHH!!!

Anonymous
Anonymous
24 January 2020 10:53 pm
Reply to  Anonymous

all my student,follow my..yeahhhhhhh!!!
Before I maried si Irah ,I must kasi long my kote.I lumor kunyit,minyak gamat from Lengkawe Island,belasyan from Malacca and tahi museng.Yeahhhhhh Muahhhhhhhhhh

Anonymous
Anonymous
24 January 2020 10:56 pm
Reply to  Anonymous

Atuk Anon beruk 🐒 10:45 pm,

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Tk pasti atuk ni Gora ker atau TN msuk semula
Apa2 pun Kejora nampak atuk ni spt sewel gila
Tapi, org yg kacau Kejora ni, jarang tk dapt bala
Lbih baik le atuk gi tidur, sblm teruk Kejora tala
👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊

😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪

Anonymous
Anonymous
24 January 2020 11:02 pm
Reply to  Anonymous

all my student,today we cannot study math!yeahhhh

follow me…yeahhhhhhh
Gora kura-kura and TN tenuk is my friend.
There all have very long penis,but me…very shot..on two cm long…muahhhhhhhhhhhhhhhhh

Anonymous
Anonymous
24 January 2020 11:07 pm
Reply to  Anonymous

Atuk Anon beruk 🐒 11:02 pm,

👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
Klu dah agak penat, usah atuk, nak gagahi juga
Pergilah ke tandas cpt smntara cucu nk pimpin
Atuk tu dah tua sangat, tak elok malam berjaga
Nanti semua tidur, siapa nk tolong salin lampin?
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

Anonymous
Anonymous
25 January 2020 12:47 pm
Reply to  Anonymous

HAHA HOHOHO HIHIHI

BERUK TUA DAH TAK KENAL SETERU.

Anonymous
Anonymous
25 January 2020 12:46 pm
Reply to  Anonymous

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

80 years old,My kote is only 2cm

I rest my case.

Anonymous
Anonymous
24 January 2020 10:14 pm

Irah,

💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷💐🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼🌷
Trima kasih kerna izin hati abg ini menumpang
Tanpa TN monyet, blog ini kmbali aman lapang
Si tua bahalol tu ibarat kaki dah cacat tempang
Klu dekat..mmg bapok tu dah kena pelempang
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
💘❤💓💕💖💗💙💚💛💜💝💘❤💓💕💖💗💙
(Bunga2 tu abg tujukan khas untuk Irah jer..
Untuk TN monyet 🐒 tua tu, abg nak tujukan ketul batu..😂)

Anonymous
Anonymous
24 January 2020 10:30 pm
Reply to  Anonymous

hihihihi
gi bejubo yerrrrr,2cm kote!!!!

FUCK STROKE!!!!!

Anonymous
Anonymous
24 January 2020 10:35 pm
Reply to  Anonymous

2cm kote in your spender!
bad fucker! kakakakaka

Anonymous
Anonymous
24 January 2020 10:41 pm
Reply to  Anonymous

Atuk Anon beruk 🐒 10:30/10:35 pm,

👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
Tentang identiti Anon ini, Kejora rasa agk kabur
Tapi Kejora rasa, atuk ini, dah tk jauh dgn kubur
Atuk ini org geng Jemin ker suka sgt dgn jubur?
Nun..kt dapur tu, nenek dah pun siapkan bubur
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

Anonymous
Anonymous
25 January 2020 12:50 pm
Reply to  Anonymous

GN doesn’t fuck.

He only licks.

Anonymous
Anonymous
25 January 2020 12:49 pm
Reply to  Anonymous

geng najib dosn’t know fuck stroke.

he only knows lick stride.

Anonymous
Anonymous
24 January 2020 10:43 pm
Reply to  Anonymous

all my student,follow me

My names is Kejora,I am 80 years old,My kote is only 2cm long.Very-very shot!!!yeahhhhh muahhhhhhh!!

Anonymous
Anonymous
24 January 2020 10:55 pm
Reply to  Anonymous

Atuk Anon beruk 🐒 10:43 pm,

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Tk pasti atuk ni Gora ker atau TN msuk semula
Apa2 pun Kejora nampak atuk ni spt sewel gila
Tapi, org yg kacau Kejora ni, jarang tk dapt bala
Lbih baik le atuk gi tidur, sblm teruk Kejora tala
👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊

😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪

Anonymous
Anonymous
24 January 2020 11:06 pm
Reply to  Anonymous

I’m very young but you? 80 years old!
very-very gedik yerrrr,goyang-goyang kasi two eggs you kasi goyang…muahhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh

Anonymous
Anonymous
24 January 2020 11:24 pm
Reply to  Anonymous

Atuk Anon beruk 🐒 11:06 pm,

😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢
Kesian jugak Kejora tengok atuk dok mengeluh
Mesti, dok tekan keypad laptop, berpeluh-peluh
Ke dapur ada lampu pun cucu kena tlong suluh
Patut lah, rupanya umur atuk ni, dh lapan puluh
🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

Anonymous
Anonymous
25 January 2020 12:57 pm
Reply to  Anonymous

Hah, dia sudah confuse.

He sometimes is c.nt fused.

Anonymous
Anonymous
25 January 2020 12:55 pm
Reply to  Anonymous

Pak Tua Geng Najib is otherwise known as pondan.

Dresses like a man, voice like a man, walks a bit like a woman.

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
24 January 2020 9:33 pm

KALAU BAPOK SKANDAL JADI PM….POK MIN BOLEH SELAMAT DARI DAKWAAN….BAPOK KAN PLURALIS LIBERALIST….LGBT MEMANG DIGALAKKAN OLEH GENG2 BAPOK…..TAPI KORUP MACAM BAPAK SKANDAL BERTONG2 TAK KAN BOLEH LEPASNYA….SKANDAL MAS SAJA PUN DAH RM 20 BILLIONS…… DAP radikal, ekstrem buat penipuan agenda..,….. Parti dominan dalam kerajaan Malaysia, DAP tidak menterjemahkan perjuangan sebenar mereka dalam pentadbiran negara, sindir Amir gerakan Islam, Ikatan Muslimin Malaysia (Isma), Ustaz Abdullah Zaik Abd Rahman. Beliau berkata, perjuangan yang dibawa oleh parti cauvinis DAP hanyalah tawaran yang membawa agenda penipuan. “Adakah mereka tak bawa perjuangan mereka yang dikatakan liberal, demokratik, keadilan dan integriti itu? Saya tak nampak mereka… Read more »

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
24 January 2020 9:32 pm

MELAYU KAN BAIK BAIK….KALAU BANGSA LAIN TERUTAMA KELING KENCING DIA TAK KISAH….SAMA SENDIRI JE DIA SUKA BERBALAH….PH KATA KALAU NAK PERCUMA PTPTN KENA UNDI PH PRU15…. Tak Kencing, yuran IPT percuma dua, tiga tahun lagi kata PH……. Journalist …….Kementerian Pendidikan kini dalam peringkat akhir mencari mekanisme terbaik bagi pelaksanaan pendidikan percuma di peringkat universiti, kata menterinya Maszlee Malik. Beliau berkata kementeriannya akan berusaha untuk memastikan perkara itu dapat direalisasikan dalam tempoh dua atau tiga tahun lagi, selaras dengan manifesto kerajaan Pakatan Harapan. “Untuk pendidikan percuma ini, jika kita lihat di peringkat persekolahan memang sudah tidak dikenakan bayaran yuran pada anak-anak… Read more »

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
24 January 2020 9:31 pm

INI KECIK PUNYA HAL LAH….NANTI TUMMY TOM CAT BUANG KES…..TAK TAHU KE MANIFESTOMATO BUKAN KITAB SUCI….YANG KORANG SUKA SANGAT KENA KENCING DAN KENTOT TU SALAH KORANG LAH….. Lima peminjam PTPTN heret PH ke mahkamah…… Pakatan Harapan (PH) dan dua lagi dibawa ke mahkamah berhubung janji manifesto PRU ke-14 yang tidak dipenuhi. Ia terutama berkenaan penangguhan bayaran pinjaman pelajaran Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggit Nasional (PTPTN) untuk mereka yang berpendapatan kurang RM4,000 sebulan. Lima peminjam PTPTN hari ini memfailkan saman terhadap badan itu, PH dan kerajaan Malaysia. Plaintif – Andry Putra Haris, 28, Farah Athirah Kamarozaman, 27, dan Mohamad Asrol Md Jailani,… Read more »

Anonymous
Anonymous
24 January 2020 9:31 pm

Anonymous (TN monyet 🐒)

Time to watch TV. Yang ada di sini hanya komen2 bodoh Geng Najib yang asyik menjilat Najib dan DAJJAL PAS MAHATHIRVSANWAR,

Reply
24 January 2020 8:15 pm

Anonymous
Anonymous
24 January 2020 9:31 pm
Reply to  Anonymous

💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪
Kejora’s a young guy with strong determination
Everybody, got stunned, seeing Kejora in action
Bloody idiot TN, is now, in real fear and tension
That skunk left this blog & watch the television
🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Anonymous
Anonymous
24 January 2020 9:48 pm
Reply to  Anonymous

👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
When Kejora act brutally, TN is scared & feared
Even..Kejora cursed him, coward TN kept quiet
Tears flow over his face wetting his grey beard
That’s why he ran & left this blog, the poor idiot
🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhhh
👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

Anonymous
Anonymous
25 January 2020 1:00 pm
Reply to  Anonymous

HE WHO BOASTS EATS HIS OWN SLOSH.

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
24 January 2020 9:30 pm

DALAM SURAH ALMAIDAH DISEBUTKAN ANTARA PUNCA KERUNTUHAN NEGARA….BERMULA DARI ULAMA YANG MELAMPAU DALAM URUSAN AGAMA…,KERANA TERLALU INGIN AMBIL HATI NON MUSLIM….MENARUH KEPERCAYAAN DAN MELANTIK MEREKA YG TIDAK BERIMAN MEMEGANG JAWATAN STRATEGIK NEGARA….KERANA HILANG KEPERCAYAAN DAN KEYAKINAN DIRI SESAMA SENDIRI…. Kes Rogol EXCO DAP Perak, Keterangan Saksi Utama Tertutup…… EXCO kerajaan negeri, Paul Yong Choo Kiong ketika ditemui di Mahkamah Sesyen Ipoh, hari ini. – Foto Muhaizan Yahya IPOH: Pembantu rumah warga Indonesia yang didakwa dirogol EXCO kerajaan negeri, Paul Yong Choo Kiong, menjadi saksi pertama perbicaraan kes itu yang bermula pada 11 November ini. Prosiding keterangan saksi utama kes itu,… Read more »

anonymous
anonymous
24 January 2020 9:26 pm

MU TUTOH JUBO TIPAH KOK!!!

TERKOYAK RABAK!!!!

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
24 January 2020 9:24 pm

YANG INI TIPAH KOYAK TAK PANDANG…….. Menurut portal Sabahkini2, Wira Syukur, anak syarikat kepada Vizione Holdings Bhd, memegang saham dalam Zenith Construction, sekaligus menjadikan kontraktor projek terowong pemain utama projek Empangan Papar. Setelah mengkaji dakwaan tersebut dan berjumpa dengan beberapa individu yang berkedudukan, rakyat mendapati sesuatu yang amat mencurigakan melibatkan pentadbiran dan Ketua Negeri Sabah, Dato’ Seri Shafie Apdal. Kontroversi mula-mula timbul apabila surat tawaran yang dimaksudkan didapati membawa tandatangan bekas Pengarah Jabatan Air Negeri Sabah (JANS), Amarjit Singh. Ini memandangkan surat tersebut bertarikh 10hb Oktober 2019, sedangkan sehari sebelumnya, Mahkamah Tinggi Sabah memutuskan bahawa pelantikan politik Amarjit sebagai pengarah… Read more »

anonymous
anonymous
24 January 2020 9:23 pm

MU SELIK-SELIK HADIS NABI DALE MU PUNYA FITNAH

MU PEMAING AGAMO ISLE WEHHHH!!!KIKIKIKIKI

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
24 January 2020 9:22 pm

KALAU NAK JADI CERDIK PANDAI…..HAYATI ALQURAN….BERWASPADA DGN MUSYRIKUUN MUNAFIQUN FAASIQUN……..BARU LAH NEGARA AMAN MAJU… Tidak sepatutnya dilaksanakan demi kebaikan kakitangan kerajaan ………… KUALA LUMPUR: Pihak kerajaan perlu mengkaji dengan lebih terperinci berhubung cadangan untuk tidak lagi melaksanakan skim tetap dan pencen bagi lantikan baharu dalam perkhidmatan awam mulai tahun hadapan yang digantikan dengan mekanisme baharu iaitu skim lantikan kontrak. Menurut Naib Presiden PAS, Ustaz Idris Ahmad cadangan itu tidak sepatutnya dilaksanakan demi kebaikan satu juta kakitangan kerajaan di negara ini. Katanya, alasan yang diberikan untuk menjimatkan perbelanjaan negara sebanyak RM5 bilion setahun sangat tidak kukuh. “Ini merupakan satu alasan yang… Read more »

anonymous
anonymous
24 January 2020 9:21 pm

kikikikikikiki

ADO BERAPO LORI LAGI MU TAK LONGGOK DEKEK SINI WEHHHH

BAWA MASOK…..BAWA MASOK……KIKIKIKIKIKIKIKIKIKIK

JUBO MU BAU SEKERAP!!!

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
24 January 2020 9:20 pm

DEEP STATE SEDANG SIAPKAN NEGARA UNTUK SAMBUT KEDATANGAN DAJJAL….. AGAMA TERUTAMA ISLAM AKAN MEREKA LUMPUHKAN….. RAKYAT AKAN DISUKARKAN KEHIDUPAN SUPAYA BERGANTUNG NYAWA KEPADA DAJJAL …. Tun Dr Mahathir di pergunakan? ……….. Ada orang bercakap cakap.ini hanya cakap cakap sahaja, tidak lebih daripada itu. Cakap cakap pasal Tun Dr Mahathir perdana menteri Malaysia telah dipergunnakan DAP dan PKR. Cakap tersebut dikatakan Tun Dr Mahathir telah pergunakan DAP dan PKR berkaitan dengan pindaan perlembagaan persekutuan berkiatan mahkamah syariah. DAP dan PKR hendak mansuhkan mahkamah syariah negeri negeri di Malaysia ini. Benarkah Kerajaan Pakatan harapan hendak pindaan perlembagaan persekutuan berkaitan mahkamah syariah. Barangkali… Read more »

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
24 January 2020 9:19 pm

MELAYU ADALAH RAJA DI LAUTAN…..SEBAB ITU PENJAJAH TIDAK DAPAT TAKLUK TANAH MELAYU SEPENUHNYA ADALAH KERANA MEREKA TIDAK KUASAI SEPENUHNYA LAUTAN KETIKA ITU…… MELAYU BANGSA MARITIM …. .. Selain dari Melayu adalah bangsa Daratan sebagaimana wujudnya mereka pada Tanah Semenanjung hingga ke Segenting Kra dan di Tanah Champa di Kemboja, mereka yang paling utama adalah Bangsa Meritim (Lautan). Penyebaran mereka adalah amat luas, tetapi walaupun kelihatan bahawa penyebaran mereka di tanah daratan adalah kecil dari kawasan lautan, tetapi kawasan ini penting. Sem,enanjung Tanah Melayu adalah merupakan bahagian paling selatan bagi Benua Asia. Pergerakan mereka dari utara ke selatan dan seterusnya tersebar… Read more »

anonymous
anonymous
24 January 2020 9:18 pm

KIKIKKIKIK

MVSA OIII…BERAPA KAU DIBAYAR WEHHHHH!!!!

TAK SEPADAN DENGE DOSA MU !

MU TAK TAKOK NERAKO KOH..KIKIKIKI

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
24 January 2020 9:18 pm

AKIBAT BERI AMANAH NEGARA KEPADA MUSYRIKUUN MUNAFIQUN FAASIQUN…..MENYESAL TIDAK SUDAH….MASA TIDAK BOLEH UNDUR KEMBALI….. DAMAGE HAS BEEN DONE…. SEBELUM BERTINDAK RUJUK ALQURAN…… NGO demo bantah kezaliman India di Kashmir ……… NGO-NGO Islam diketuai Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM) hari ini mengadakan perhimpunan membantah tindakan kerajaan India mencabul hak asasi manusia penduduk di Jammu & Kashmir yang jadi wilayah rebutan antara negara itu dengan Pakistan. Kira-kira 200 orang berhimpun di perkarangan Masjid Negara selepas solat Jumaat tadi di mana beberapa wakil NGO menyampaikan ucapan mereka, antaranya Presiden ABIM Mohamad Raimi Abdul Rahim, Presiden Majlis Perundingan Pertubuhan Islam Malaysia (MAPIM), Azmi Abdul… Read more »

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
24 January 2020 9:17 pm

SABDA NABI SAW…..RASIS ADALAH BILA KAMU BANTU KAUMMU BUAT ZALIM…..TIADA SALAHNYA KITA CINTAI SAUDARA KITA KERANA IMAN DAN KEBAJIKAN….JIKA MEMBERI JANGANLAH SAMPAI HABIS HARTA……MULAKAN KERAJAAN CAMPURAN DI PERAK ……. A United Nation Will Not Happen By Itself …….. 1. Yesterday, former federal minister Dato’ Seri Hishammuddin Hussein spoke about the struggles to build a united nation and said that Malaysia’s interracial and inter-religious identity is fracturing. Hishammuddin added that the “unity in diversity” doctrine the country has been promoting “feels painfully difficult to attain”. 2. What Hishammuddin said carries some truth but the matter is not as straightforward as it… Read more »

anonymous
anonymous
24 January 2020 9:16 pm

KIKIKIKIKIKI

BERAPA LORI LAGI SAMPAH KAU BAWA MASOK!

LONGGOK……LONGGOK..JANGAN TAK LONGGOK

BUDIN BELI SEKILO 10 SEN!

KIKIKIKIKIKIKI

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
24 January 2020 9:14 pm

KING MAKER ADALAH STAND TERBAIK UNTUK GS….KEKALKAN DASAR INI SAMPAI BILA2….BEGITU JUGA TAAWUN…..TAHALUF TELAH DAN AKAN SEBABKAN PAS LEMAH DAN BERPECAH BELAH…..DAMAGE HAS BEEN DONE BY BN AND PH….NOW THE TURN FOR GS IS COMING…… Kerjasama Umno-PAS Belum Sampai Pakatan Politik, Kata Mohd Amar ……… (FMT) – Naib Presiden PAS, Mohd Amar Nik Abdullah berkata pihaknya belum melangkah ke peringkat pakatan politik atau “tahaluf” dengan Umno, sebaliknya hanya mengesahkan “taawun” dengan memeterai Piagam Muafakat Nasional minggu lalu. Sehubungan itu kata beliau, masih terlalu awal untuk PAS membentuk kerajaan campuran dengan Umno biarpun kedua-dua parti menandatangani piagam itu pada 14 Sept.… Read more »

anonymous
anonymous
24 January 2020 9:14 pm

MVSA PENEMPAH NERAKA

KAKI FITNAH

BEBAL

KAKI PUTAR,,,,KIKIKIKIKIKIKIKIKIKI

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
24 January 2020 9:13 pm

KAJANG MOVE BUKANLAH MUTUAL CONSENSUS DALAM PR….BAHKAN DAP SENDIRI TIDAK SETUJU…..TAPI PAS TELAH DITERAJANG KELUAR DARI PR KERANA SETIA KEPADA SULTAN…..INILAH HAKIKAT YG MAHU DINAFIKAN OLEH POLITIK KIRI…. Who Cares About The Non-Malay Voters?………… Free Malaysia Today published an article written by Moaz Nair entitled “A wonky PAS-Umno alliance can never be the voters’ choice” (READ HERE) that is full of errors. As usual, the non-Malay Pakatan Harapan supporters always look at just one side of the coin while ignoring the fact that a coin has two sides to it. First of all, the Umno-PAS cooperation (or marriage, if you… Read more »

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
24 January 2020 9:12 pm

BAPAK SKANDAL HANYA SKANDAL CORRUPTION…..BAPOK SKANDAL DENGAN SKANDAL CORRUPTION PLUS MORAL…..TENTULAH BAPOK LAGI TERUK…..CUBALAH CAI FIKIR WARAS SIKIT…..MACAM MANA AGONG AMPUN PUN BAPOK TETAP EX CONVICT…KALAU CAI BOLEH TUDUH PEMBANGKANG RASUAH SEDANGKAN TIADA COURT VERDICT….. BAGAIMANA CAI BOLEH TERIMA BAPOK YG DICOP MATIKAN OLEH JURISDICTION….. PAS tetap tolak Anwar jadi PM, kata Hadi … .. Persiden PAS, Abdul Hadi Awang menolak konsensus Pakatan Harapan yang mencadangkan Presiden PKR Anwar Ibrahim sebagai perdana menteri seterusnya menggantikan Dr Mahathir Mohamad. Sebaliknya, katanya, Dr Mahathir harus terus kekal sehingga habis penggal menjelang Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15) kelak. “(Sedangkan) Anwar, parti dia sendiri… Read more »

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
24 January 2020 9:11 pm

PH UTAMAKAN AGENDA KOMUNIS SOSIALIST ATHEISM MARXISM SATANISM LUCIFERIAN SYIAH…..MELEBIHI AGENDA UTAMAKAN RAKYAT……. MENGIKUT PAKAR EKONOMI …. KEGAGALAN SEBENAR BERPUNCA DARI SISTEM KAPITALIS ITU SENDIRI….JIKA KITA DAPAT BALIK SEGALA WANG RASUAH SEKALIPUN MASIH TIDAK DAPAT ATASI MASALAH…..UNTUK PENJELASAN SILA RUJUK POSTINGS SEBELUM…… Dr Mahathir Mohamad berkata, ahli Parlimen Pakatan Harapan (PH) yang tidak menghadiri sidang Dewan Rakyat sudah diberi amaran ekoran insiden persidangan terpaksa ditangguhkan minggu lalu disebabkan kurang kuorum. “Kita sudah bincang dengan mendalam dalam Kabinet. Kita dapati menteri kadang-kadang berada di luar negera kerana terlalu banyak mesyuarat peringkat antarabangsa. “Ahli-ahli Parlimen biasa juga kadang-kadang ada masalah lain. Kadang-kadang… Read more »

anonymous
anonymous
24 January 2020 9:04 pm

MVSA!….MALE NIH MU TUTOH JUBO SI MEK BAPOK TONGEK

RM20 SATU ROUND..KIKIKIKIKIKIKI

MOH….MOH…..MOHHH

MU TUNGGU WEH..MU PUNYA GENG MENE PRU!

SAPE MAPOH MU TAK MENE!!!KIKIKIKIKIKI

anonymous
anonymous
24 January 2020 8:59 pm

SELEPAS KAU LANGGAN BAPOK

KAU CAKAP AGAMA…….KIKIKIKIKIKI

KIKIKIKIKIKIKI

TEMPAT KAU DI NERAKA WAHAI MVSA

KIKIKIKIKIKIKI

GI BASOH DULU BATANG KOTE KAU TU MVSA!

BUSHUK SEKERAP!!!

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
24 January 2020 8:51 pm

DR MANDELIAR YANG PONDAN TAK LAYAK JADI ALMAHDI….. PENAKUT PENGECUT…BACUL HARAM…..NAK ISYTIHAR PM SAMPAI PRU15 PUN MACAM MAK NYAH……. Timbalan Presiden PKR, Azmin Ali mengulangi gesaan untuk Dr Mahathir Mohamad kekal sebagai perdana menteri sehingga mandat lima tahun Pakatan Harapan berakhir….. Menteri hal ehwal ekonomi itu turut menolak dakwaan beliau menemui bekas naib presiden Umno, Hishammuddin Hussein secara rahsia untuk menghalang Anwar Ibrahim menggantikan Mahathir seperti dalam persetujuan antara pemimpin PH sebelum Pilihan Raya Umum ke-14 lalu. “Kalau ada pihak yang hendak meroboh pentadbiran dan kerajaan lebih awal daripada itu, dua tahun atau satu tahun, itulah sebenarnya kerajaan pintu belakang.… Read more »

anonymous
anonymous
24 January 2020 8:56 pm

KEPALA BUTUH PAK HANG

MVSA TELOR KECOT!!!!!!

KIKIKIKIKIKIKI

TEMPAT KAU DI NERAKA WAHAI MVSA

KIKIKIKIKIKIKI

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
24 January 2020 8:48 pm

DAULAH TERPENDAM BAWA MASYARAKAT KEPADA SUBVERSIVE TERRORISM ATHEISM MARXISM ANARCHISM……KINI MEREKA USAHAKAN SUPAYA AKTA HASUTAN DI BATALKAN…..BERMAKNA AKAN SEMAKIN BERMAHA RAJA LELA LAH POLITIK BENCI DAN MENGHASUT…..PH MEMBAWA MALAYSIA BARU ATAU HARU BIRU…… Tangkap Jer Apek Ni Bawah Akta Hasutan !…….. Katanya seorang cina tapi di sarawak yang seolah menunjukkan provokasi tidak mahu berdiri ketika lagu negaraku dinyanyikan. Alasanya hanya kerana merasakan sarawakian selalu ditindas dan tidak diadili. Dengan kemudahan yang diberikan, tetap mereka tidak akan bersyukur dan akan terus mengapi provokasi. Jika PH mahu dipandang kerajaan yang adil dan tegas, kenakan akta hasutan. Kerana tindakan apek ni, tidak mustahil… Read more »

anonymous
anonymous
24 January 2020 9:00 pm

BUKAN DAULAH TEPENDAM

KIKIKIKIKIKI

KAU RENDAM KOTE KAU DALAM SABUN BREEZZ!!!

KIKIKIKIKIKIKI

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
24 January 2020 8:47 pm

ISLAM BERSIFAT TETAP,,,TEGUH DAN TIDAK BERTOLAK ANSUR DALAM SOAL AKIDAH DAN TAUHID….TIADA PENGABDIAN KEPADA MAKHLUK KECUALI ALLAH SWT DAN MUHAMMAD SAW PEMBAWA ALQURAN…..ADAPUN DARI SUDUT RANTING ISLAM BERSIFAT FLEXIBLE…..JANGAN TERTIPU DAN TERKELIRU DGN AGAMA SYIAH KERANA AGAMA ISLAM BERBEZA DENGAN MEREKA DARI SUDUT AKIDAH …. ELAK KECELARUAN IBADAT..,…… BBB: 30 Muharram 1441H. Memang jika tidak ada mazhab lagi baik. Umat Islam bersatu di dalam menjalani syarat dan rukun yang sama di dalam menjalankan ibadat. Tetapi dalam keadaan sekarang untuk memisah diri dari mazhab adalah sukar. Sebab itu untuk mengelak kecelaruan maka mengikut mazhab adalah perlu. Sebagaimana telah disebutkan bahawa mazhab… Read more »

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
24 January 2020 8:46 pm

BAPAK SKANDAL TRIES TO ESCAPE GALLOW FOR THE THIRD TIME…..MAHU PEGANG POST PM SELAGI BERNYAWA….JIKA BAPOK NAIK JADI PM BELUM TENTU BAPAK TERSELAMAT DARI NAIK TURUN MAHKAMAH SEPERTI JIBENG DAN BAPOK….PAS WAKIL GS AMBIL SIKAP ADIL DENGAN HADIRI MARUAH MELAYU ASALKAN DAPAT MENYATUKAN SESAMA ISLAM…..PARTI KUNYIT DAN KUALI TAK PERLU DIJEMPUT KERANA PROKSI DAP….MUSUH DALAM SELIMUT….. GUNTING DALAM LIPATAN…. Giliran 1Dunia ditipu… Ketika PRU14, 1Malaysia kena salam goodbye ditipu. Dari selama #PM4, pakar ekonomi Bangsa Bersatu kata garis paras kemiskinan tidak mencerminkan realiti. Lain kata, kena tipu berdekad-dekad konon negara maju dan rakyat tak lagi miskin. Atoq mesti kata tak… Read more »

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
24 January 2020 8:45 pm

PM7 DAH JUAL DAN JARAH ASET NEGARA TAK KURANG RM100 BILLIONS…..CARI INTAI KAT LUAR NEGARA APA LAGI YG BOLEH DIJUAL…..LELONG MURAH MURAH….BILA DAH KENA KUTUK BUAT RAPAT UMUM MARUAH MELAYU…..DIA YG SELAMA INI BUAT MARUAH MELAYU TERCEMAR..SEJAK DARI PM4 LAGI DAH RM200 BILLIONS TAK KURANG…DIA PULAK NAK SELAMAT KAN MARUAH MELAYU….. Atoq asyik kagum… ada apa-apa ker?…… Atok pi China….orang tunjuk Proton Geely. Atok kagum. Kata usahasama macam ni perlu ditiru. 🤣 Atok pi Turki, orang tunjuk airport Turki milik Malaysia. Atok kagum. Tak sangka Malaysia boleh memiliki airport antarabangsa Turki. 🤣 Atok pi UK, orang tunjuk Projek Battersea, projek… Read more »

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
24 January 2020 8:45 pm

JERUNG PH DAH TENTU BOLEH LEPAS BAWAH MAHKAMAH TOMCAT…..TAPI KALAU BILIS ANAK JERUNG SPESIS LAIN BOLEH KE TUMPANG LEPAS SAMA…..SAMA2 KITA TONTON EPISOD SETERUSNYA….TOKONG BESAR DAN KECIL TENTU BOLEH SELAMAT….. B/SU K/Kewangan PH Tak Mengaku Rasuah RM3J. Biasa, Bosnya Pun Begitu…….. ROHAYA Sabot membuat pengakuan di Mahkamah Sesyen di sini, hari ini atas lima pertuduhan termasuk dua pertuduhan pilihan berhubung rasuah tender penjualan hartanah di Hong Kong, hujung tahun lalu. NSTP/Nurul Shafina Jemenon Bekas setiausaha pejabat di Kementerian Kewangan tak mengaku minta rasuah RM3 juta KUALA LUMPUR: Seorang bekas setiausaha pejabat di Kementerian Kewangan mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen… Read more »

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
24 January 2020 8:44 pm

ANTARA BAPAK DAN BAPOK SKANDAL…. KEDUANYA SYAITAN…BILA TERPAKSA BUAT PILIHAN….. CHOOSE THE BETTER DEMON….TAPI KERA PH TERUS DEWAKAN PEMIMPIN MEREKA…TIDAK DAPAT MENILAI ANTARA INTAN DAN KACA….. #PrkTgPiai : Banyak-banyak tarikh, tarikh PAU juga SPR pilih October 1, 2019……… Setiausaha Agung Umno Annuar Musa meluahkan rasa tidak puas hati terhadap tarikh pilihan raya kecil (PRK) parlimen Tanjung Piai yang ditetapkan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) hari ini. Beliau berkata demikian setelah tempoh berkempen (2 hingga 16 November) dan tarikh hari mengundi bertembung dengan Perhimpunan Agung Umno di Kuala Lumpur dari 13 hingga 16 November. “Dalam banyak-banyak tarikh yang ada, SPR mempunyai pilihan… Read more »

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
24 January 2020 8:43 pm

BN BUAT HUTANG TAPI TERKAWAL….PH BUAT TAIK HUTANG DAN DI LUAR KAWALAN….BN CAPITALISME TAPI PH MENUJU COMMUNISM…..NAK SELAMAT KAN NEGARA WAJIB BERALIH KEPADA QURANIC SYSTEM…… Tolong Bantu Guan Eng Kejap… Piji Mana Piji.. Tolong Bantu Guan Eng Kejap……….. Guan Eng kata hutang negara yang bertambah dengan cepat boleh memberi impak positif dan negatif, bergantung bagaimana ia dilihat, Dia kata hutang bertambah tidak boleh dielakkan kerana ia perlu untuk pembangunan negara dan itulah sebab defisit negara di bawah PH adalah lebih besar berbanding masa BN. Oh, ye ke? Kenapa dulu tak cakap masa BN mengurangkan defisit kerajaan untuk 8 tahun berturut-turut… Read more »

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
24 January 2020 8:42 pm

MACAM NI LA BARU DIPANGGIL KERAJAAN BERTANGGUNG JAWAB …..BUKAN SEPERTI PH YANG SETIAP HARI MENYUSAHKAN RAKYAT DENGAN PELBAGAI KERENAH….. MPKK Dun Jabi Kerja Keras Dapatkan Geran RM10,000…….. SETIU, 1 Oktober – Keseriusan Majlis Pengurusan Komuniti Kampung (MPKK) di Dewan Undangan Negeri (DUN) Jabi menyiapkan data profil kampung membuktikan kesungguhan mereka bagi mendapatkan Geran 10K untuk dimanfaatkan kepada rakyat. Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Jabi, Dr Azman Ibrahim berkata, hampir kesemua MPKK di Jabi telah selesai melengkapkan profil kampung masing-masing bagi membolehkan mereka mendapatkan geran berkenaan. Jelasnya, melalui dana RM10,000 yang diperuntukkan oleh Kementerian Pembangunan Luar Bandar (KPLB) itu, ia boleh… Read more »